MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 723 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 11 august 2004
SUMAR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 272 din 24 iunie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6
martie 1945-22 decembrie 1989, cu modificările si completările ulterioare,
precum si a dispozitiilor art. 5 alin. 1 si 5 din Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990, cu modificările si completările ulterioare
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
973. - Ordin al ministrului sănătătii pentru reabilitarea si
modernizarea echipamentelor radiologice ELTEX 400 si a instalatiilor de
sterilizare tip ISM
ACTE
ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
5. - Ordin privind modificarea si completarea Ordinului
ministrului finantelor publice si al guvernatorului Băncii Nationale a României
nr. 999/3/2003 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă semestrială a
institutiilor de credit
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
24 iunie 2004
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (5) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, cu modificările si completările
ulterioare, precum si a dispozitiilor art. 5 alin. 1 si 5 din Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările si completările
ulterioare
Ioan
Vida - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Aurelia
Popa - procuror
Doina
Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46
alin. (5) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, cu modificările si completările
ulterioare, precum si a dispozitiilor art. 5 alin. 1 si 5 din Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990,
cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de Liviu Nicolae
Nicoară si.Antonia Marietta Nicoară în Dosarul nr. 4.449/2003 al Judecătoriei
Turda.
La
apelul nominal răspunde avocatul Dan C. Stegăroiu, pentru autorii exceptiei, si
consilierul juridic Dan Soporan, pentru Societatea Comercială “Holcim” - S.A.
din Bucuresti. Lipsesc celelalte părti, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Avocatul
autorilor exceptiei, cu privire la art. 46 alin. (5) din Legea nr.
10/2001, sustine că aceste dispozitii contravin prevederilor
constitutionale referitoare la ocrotirea proprietătii private, deoarece, prin
derogare de la dreptul comun, instituie prescriptibilitatea actiunii în
revendicare imobiliară. De asemenea, consideră că prin textul de lege criticat
sunt înfrânte prevederile art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1) si art. 21 alin.
(1) si (2) din Constitutie. În ceea ce priveste art. 5 alin. 1 si 5 din Legea nr. 29/1990,
apreciază că aceste dispozitii legale îngrădesc accesul liber la justitie si
creează cadrul exercitării unor atitudini abuzive din partea administratiei.
Reprezentantul
Societătii Comerciale “Holcim” - S.A. din Bucuresti, referindu-se la
jurisprudenta Curtii, solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul
Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta în materie a Curtii
Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
Încheierea din 16 ianuarie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 4.449/2003, Judecătoria
Turda a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (5) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, cu modificările si completările
ulterioare, precum si a dispozitiilor art. 5 alin. 1 si 5 din Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990,
cu modificările si completările ulterioare.
Exceptia
a fost ridicată de Liviu Nicolae Nicoară si Antonia Marietta Nicoară într-o
actiune civilă ce are ca obiect cererea de anulare partială a Certificatului de
atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor seria M03 nr. 1.949 din
23 mai 1995, emis de Ministerul Industriilor în favoarea Societătii Comerciale
“Cimentul” - S.A. din Turda.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin, în esentă, că prevederile art. 46
alin. (5) din Legea nr.
10/2001 înfrâng dispozitiile constitutionale consacrate în art. 15 alin.
(1), art. 16 alin. (1) si (2), art. 21 alin. (1) si (2), art. 41 alin. (1),
(2), (3) si (7) si art. 51. Astfel, arată că textul de lege criticat instituie,
pe calea legii speciale, o derogare de la dreptul comun, deoarece prevede că
actiunea în revendicare este prescriptibilă. În aceste conditii garantia
constitutională a dreptului de proprietate devine inoperantă. Mai mult, dat
fiind că exceptia de la beneficiul imprescriptibilitătii actiunii în
revendicare este aplicabilă numai celor deposedati în mod abuziv în timpul
regimului comunist, nu si celorlalti cetăteni sau statului, autorii exceptiei
apreciază că proprietatea particulară nu se bucură de o ocrotire egală, asa cum
prevede art. 41 alin. (2). De asemenea, consideră că art. 46 alin. (5) din
Legea nr.
10/2001 este susceptibil de critică si în raport cu prevederile art. 41
alin. (3) din Constitutie, întrucât aceste dispozitii constitutionale au
eficacitate juridică numai în conditiile imprescriptibilitătii actiunii în
revendicare. Totodată, sustin că, prin efectul textului de lege criticat,
dispozitiile constitutionale care prevăd că averea dobândită licit nu poate fi
confiscată devin desuete, iar prevederile art. 15 alin. (1) din Constitutie, potrivit
cărora cetătenii beneficiază de drepturile si libertătile consacrate de aceasta
devin “iluzorii”. De asemenea, se arată că art. 46 alin. (5) din Legea nr.
10/2001 încalcă prevederile constitutionale ale art. 51 care consacră
suprematia Constitutiei în raport cu celelalte legi. În continuare se sustine
că acest text de lege contravine art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece
instituie un privilegiu pentru tertii dobânditori, în defavoarea proprietarilor
deposedati în mod abuziv în timpul regimului comunist.
Autorii
exceptiei consideră că art. 46 alin. (5) din Legea nr.
10/2001 ignoră principiul constitutional al liberului acces la justitie,
deoarece acesta “nu se rezumă la aspectul formal al promovării unei actiuni în
justitie, ci la un drept efectiv, implicând o judecată dreaptă”, judecată ce se
transformă însă într-o “iluzie” atât timp cât atributul dominant al dreptului
de proprietate, imprescriptibilitatea, este înlăturat. În fine, autorii
exceptiei pun în discutie însăsi dimensiunea morală a dispozitiilor legale
criticate, arătând că acestea “nu duc la promovarea responsabilitătii sociale,
a renasterii simtului comun de dreptate si prin aceasta nu renovează si nu
asigură însănătosirea mediului social”.
În
ceea ce priveste art. 5 alin. 1 din Legea nr. 29/1990,
autorii exceptiei arată că acesta încalcă principiul constitutional al
liberului acces la justitie, deoarece adresarea în justitie nu mai este liberă,
ci conditionată de un demers administrativ prealabil. De asemenea, apreciază
că, în virtutea aceluiasi text de lege criticat, prevederile art. 48 alin. (1)
din Constitutie devin inoperante. În
sfârsit, consideră, referindu-se la dispozitiile art. 5 alin. 5 din
Legea nr. 29/1990,
că acestea sunt susceptibile de aceleasi critici ca si cele aduse art. 46 alin.
(5) din Legea nr.
10/2001.
Judecătoria
Turda, invocând
jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale, consideră că exceptia de
neconstitutionalitate a art. 46 alin. (5) din Legea nr.
10/2001 si art. 5 alin. 1 din Legea nr. 29/1990
este neîntemeiată. Referitor la critica de neconstitutionalitate a alin. 5 al
art. 5 din Legea nr.
29/1990, arată că nu poate fi primită, deoarece aceste dispozitii urmăresc
sanctionarea pasivitătii persoanei care, primind răspuns din partea autoritătii
administrative sesizate cu înlăturarea unei eventuale neregularităti a actului
administrativ emis pe seama petentului sau lipsa unui asemenea act, neglijează
a-si valorifica dreptul constitutional de a se adresa justitiei în transarea
conflictului. De altfel, aminteste că acest text de lege nu este singular în
dreptul român, fiind o consecintă a dinamizării raporturilor juridice.
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar în conformitate cu art. 18 1 din Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul
consideră că
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (5) din Legea nr.
10/2001 si art. 5 alin. 1 din Legea nr. 29/1990 este
neîntemeiată, deoarece acestea nu contravin exigentelor prevederilor
constitutionale invocate. În ceea ce priveste dispozitiile alin. 5 al art. 5
din Legea nr.
29/1990, Guvernul apreciază că acestea, instituind o procedură
administrativă obligatorie, prealabilă sesizării instantelor judecătoresti,
înfrâng prevederile art. 21 alin. (4) din Constitutie, republicată.
Avocatul
Poporului apreciază
că argumentele autorilor exceptiei sunt neîntemeiate. În acest sens, arată că
art. 46 alin. (5) din Legea nr.
10/2001 nu încalcă sub nici un aspect dreptul de proprietate privată.
Astfel, observă că textul de lege pus în discutie recunoaste dreptul
titularului la formularea actiunii în constatarea nulitătii absolute a actelor
juridice de înstrăinare a imobilelor preluate în mod abuziv si asigură
posibilitatea de valorificare a acestuia în cadrul unui termen, impus de
necesitatea stabilitătii raporturilor juridice civile. De altfel, absolutizarea
exercitiului prerogativelor dreptului de proprietate reprezintă o premisă
gresită, în conditiile în care prevederile constitutionale ale art. 44 alin.
(1) teza a doua prevăd că limitele si continutul dreptului de proprietate sunt
stabilite de lege, iar cele ale art. 136 alin. (5) consacră caracterul
inviolabil al proprietătii private, în conditiile legii organice. Mai mult,
imprescriptibilitatea dreptului de proprietate nu se bucură de o consacrare
constitutională. În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate adusă
art. 46 alin. (5) din Legea nr.
10/2001 în raport cu prevederile art. 44 alin. (3) din Constitutie,
republicată, apreciază că nu poate fi retinută, întrucât textul de lege
criticat nu se referă la expropriere si nici nu produce efecte juridice în
această materie. De asemenea, consideră ca fiind neîntemeiată si sustinerea
autorilor exceptiei potrivit căreia art. 5 alin. 1 din Legea nr. 29/1990
contravine art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicată. În acest
sens, arată că dispozitiile legale criticate nu îngrădesc liberul acces la
justitie, ci reglementează limitele temporale ale formulării actiunii în
constatarea nulitătii actelor juridice de înstrăinare a imobilelor preluate în
mod abuziv. În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. 1 si 5 din Legea nr. 29/1990 în
raport cu art. 52 alin. (1) din Constitutie, republicată, apreciază că aceasta
nu poate fi retinută. Astfel, observă că, potrivit prevederilor constitutionale
ale art. 52 alin. (2), legiuitorul este abilitat să stabilească conditiile si
limitele exercitării dreptului la reparatie al persoanei vătămate de un act
administrativ, iar dispozitiile legale criticate corespund exigentelor acestei
norme constitutionale, reglementând conditiile de exercitare a actiunii, prin
fixarea unor termene procedurale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtilor
prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, republicată, cu modificările si completările ulterioare, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, cu modificările si completările ulterioare, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 46 alin. (5)
din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, cu modificările si
completările ulterioare, dispozitii care au următorul continut:
- Art.
46 alin. (5): “Prin derogare de la dreptul comun, indiferent de cauza de
nulitate, dreptul la actiune se prescrie în termen de un an de la data intrării
în vigoare a prezentei legi.”
Termenul
de un an prevăzut de textul de lege criticat a fost prelungit succesiv, cu câte
trei luni, prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
109/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 460 din
13 august 2001, si prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
145/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 720 din
12 noiembrie 2001.
Autorii
exceptiei critică, de asemenea, dispozitiile art. 5 alin. 1 si 5 din Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122 din 8 noiembrie
1990, cu modificările si completările ulterioare, dispozitii care au următoarea
redactare:
Art. 5
alin. 1 si 5: “Înainte de a cere tribunalului anularea actului sau obligarea
la eliberarea lui, cel care se consideră vătămat se va adresa pentru apărarea
dreptului său, în termen de 30 de zile de la data când i s-a comunicat actul
administrativ sau la expirarea termenului prevăzut la art. 1 alin. 2,
autoritătii emitente, care este obligată să rezolve reclamatia în termen de 30
de zile de la aceasta. [...] În toate cazurile, introducerea cererii la
tribunal nu se va putea face mai târziu de un an de la data comunicării actului
administrativ a cărui anulare se cere.”
În
sustinerea neconstitutionalitătii acestor texte de lege, autorii exceptiei
invocă încălcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 15 alin. (1), art. 16
alin. (1) si (2), art. 21 alin. (1) si (2), art. 41 alin. (1), (2), (3) si (7),
art. 48 alin. (1) si art. 51, dispozitii care, în urma republicării
Constitutiei, au următoarea numerotare si redactare:
- Art.
1 alin. (5): “În România, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a
legilor este obligatorie.”;
- Art.
15 alin. (1): “Cetătenii beneficiază de drepturile si de libertătile
consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au
obligatiile prevăzute de
acestea.”;
- Art.
16 alin. (1) si (2): “(1) Cetătenii sunt egali în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.”;
- Art.
21 alin. (1) si (2): “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru
apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2)
Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.”;
- Art.
44 alin. (1), (2), (3) si (8): “(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2)
Proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod egal de lege, indiferent
de titular. Cetătenii străini si apatrizii pot dobândi dreptul de proprietate
privată asupra terenurilor numai în conditiile rezultate din aderarea României
la Uniunea Europeană si din alte tratate internationale la care România este
parte, pe bază de reciprocitate, în conditiile prevăzute prin lege organică,
precum si prin mostenire legală.
(3)
Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică,
stabilită potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă despăgubire. [...]
(8)
Averea dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii
se prezumă.”;
- Art.
52 alin. (1): “Persoana vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim,
de o autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea în
termenul legal a unei cereri, este îndreptătită să obtină recunoasterea
dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului si repararea
pagubei.”
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că prevederile art. 46 alin.
(5) din Legea nr.
10/2001 au fost supuse în mai multe rânduri controlului de constitutionalitate,
prin raportare la aceleasi dispozitii constitutionale. În acest sens pot fi
amintite Decizia nr.
296 din 8 iulie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 577 din 12 august 2003, Decizia nr.
427 din 18 noiembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 868 din 5 decembrie 2003, sau Decizia nr.
91 din 4 martie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 345 din 20 aprilie 2004. Astfel, referindu-se la conformitatea textului de
lege criticat cu dispozitiile constitutionale ale art. 21 alin. (1) si (2),
Curtea Constitutională a retinut că liberul acces la justitie presupune accesul
la mijloacele procedurale prin care se înfăptuieste actul de justitie, a căror
stabilire este de competenta exclusivă a legiuitorului, asa cum reiese din
dispozitiile art. 126 alin. (2) din Constitutie, republicată, potrivit cărora “Competenta
instantelor judecătoresti si procedura de judecată sunt prevăzute numai prin
lege”. Mai mult, legiuitorul poate stabili în situatii deosebite reguli
speciale de procedură, precum si modalităti de exercitare a drepturilor
procesuale, astfel încât liberul acces la justitie să nu fie afectat.
Având
în vedere aceste aspecte, Curtea a statuat că institutia prescriptiei, în
general, si termenele în raport cu care îsi produce efectele aceasta nu pot fi
considerate de natură să îngrădească accesul liber la justitie, finalitatea lor
fiind, dimpotrivă, de a-l facilita, prin asigurarea unui climat de ordine, indispensabil
exercitării în conditii optime a acestui drept constitutional, prevenindu-se
eventualele abuzuri si limitându-se efectele perturbatoare asupra stabilitătii
si securitătii raporturilor juridice civile.
Exercitarea
unui drept de către titularul său nu poate avea loc decât într-un anumit cadru,
prestabilit de legiuitor, cu respectarea anumitor exigente, cărora li se
subsumează si instituirea unor termene, după a căror expirare valorificarea
respectivului drept nu mai este posibilă. Departe de a constitui o negare a
dreptului în sine, asemenea exigente dau expresie ordinii de drept,
absolutizarea exercitiului unui anume drept având consecintă fie negarea, fie
amputarea drepturilor sau intereselor legitime ale altor persoane, cărora
statul este tinut să le acorde ocrotire, în egală măsură.
În
conditiile în care, potrivit principiului că nimeni nu se poate apăra invocând
necunoasterea legii (“nemo ignorare legem censetur”), titularul unui
drept este prezumat că a avut cunostintă de reglementarea care prevedea că
valorificarea dreptului său se circumscrie unui anumit termen - pe care, de
altfel, în această materie, legiuitorul l-a prelungit în două rânduri -, fără a
întelege să îl respecte, acesta nu are decât a-si imputa propriei lipse de
diligentă consecintele negative pe care este tinut să le suporte si câtusi de
putin textului de lege criticat. Art. 46 alin. (5) din Legea nr.
10/2001 recunoaste dreptul titularului la exercitarea actiunii în
constatarea nulitătii absolute a actelor juridice de înstrăinare a imobilelor
preluate în mod abuziv si asigură posibilitatea de valorificare a acestuia în
cadrul unui termen, impus de ratiuni
sociale majore, respectiv de evitarea unor stări de incertitudine prelungite în
ceea ce priveste raporturile juridice civile, precum si de asigurarea
stabilitătii si securitătii acestora, cu atât mai importante cu cât au ca
obiect dreptul de proprietate.
Curtea
a mai constatat că sustinerea potrivit căreia art. 46 alin. (5) din Legea nr.
10/2001 înfrânge dispozitiile art. 44 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicată,
porneste de la o premisă gresită, si anume aceea a absolutizării exercitiului
prerogativelor dreptului de proprietate, făcându-se însă abstractie de
prevederile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie, republicată,
potrivit cărora “Continutul si limitele dreptului de proprietate sunt
stabilite de lege”, ca si de cele ale art. 136 alin. (5), care consacră
caracterul inviolabil al proprietătii private, în conditiile stabilite de legea
organică. În lumina acestor prevederi constitutionale, legiuitorul ordinar este
competent să stabilească cadrul juridic pentru exercitarea atributelor
dreptului de proprietate, în asa fel încât să nu vină în coliziune cu
interesele
generale sau cu interesele
particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind astfel niste
limitări rezonabile în valorificarea acestuia, ca drept subiectiv garantat. Asa
fiind, prin textul de lege criticat legiuitorul nu a făcut decât să dea
expresie acestor imperative, în limitele si potrivit competentei sale
constitutionale.
Argumente
asemănătoare au fost retinute si pentru a sustine conformitatea art. 46 alin.
(5) din Legea nr.
10/2001 cu prevederile constitutionale ale art. 44 alin. (3) si (8), precum
si în raport cu art. 1 alin. (5) si art. 15 alin. (1). Astfel, textul de lege
criticat nu operează o expropriere ori o confiscare, ci doar sanctionarea
proprietarului nediligent care nu a înteles să-si exercite drepturile sale în
termenul prevăzut de lege. De altfel, imprescriptibilitatea, consfintită în
anumite cazuri cu titlu de
principiu în legislatia civilă,
nu este consacrată ca atare de Constitutie. Asa fiind, legiuitorul poate, în
considerarea unor ratiuni majore, să deroge de la acest principiu, asa cum a
procedat si în cazul art. 46 alin. (5) din Legea nr.
10/2001, fără a îndreptăti calificarea acestor norme legale ca fiind
neconstitutionale.
Autorii
exceptiei critică art. 46 alin. (5) din Legea nr.
10/2001 si pe motivul că acesta ar fi în contradictie cu principiul
egalitătii consacrate de art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicată.
Curtea
constată însă că motivarea opiniei autorilor exceptiei privind încălcarea
acestei prevederi din Legea fundamentală se mărgineste la afirmatia că textele
criticate îi privilegiază pe cei care au preluat imobilele fostilor proprietari
deposedati în mod abuziv; or, o asemenea argumentare nu îngăduie nici o analiză
a existentei unei presupuse inegalităti.
În
continuare, analizând criticile aduse de autorii exceptiei prevederilor art. 5
alin. 1 din Legea nr. 29/1990,
Curtea observă că si acestea au mai constituit obiect al controlului de
constitutionalitate prin raportare la art. 21 si art. 48 din Constitutie.
Astfel, prin Decizia nr.
235 din 21 noiembrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 94 din 23 februarie 2001, respingând exceptia, Curtea
Constitutională a retinut că, prin continutul lor, aceste dispozitii nu
împiedică persoana care se consideră vătămată într-un drept al său de o
autoritate publică să sesizeze instantele judecătoresti, ci instituie o
procedură prealabilă, anterioară acestei sesizări, procedură care reprezintă pentru
cetătean încă o posibilitate în apărarea drepturilor sale.
Deoarece
nu au intervenit elemente noi care să justifice schimbarea jurisprudentei
Curtii Constitutionale, cele statuate prin deciziile mentionate îsi mentin
valabilitatea si în prezenta cauză.
În
sfârsit, fată de sustinerea autorilor exceptiei potrivit căreia dispozitiile
art. 5 alin. 5 din Legea nr. 29/1990
sunt susceptibile de aceleasi critici aduse prevederilor art. 46 alin. (5) din
Legea nr.
10/2001, Curtea apreciază că argumentele invocate pentru a sustine
conformitatea acestui din urmă text de lege în raport cu dispozitiile art. 1
alin. (5), art. 15 alin. (1), art. 16 alin. (1) si (2) si ale art. 21 alin. (1)
si (2) din Constitutie, republicată, îsi păstrează valabilitatea si fată de
art. 5 alin. 5 din Legea nr. 29/1990.
În ceea ce priveste prevederile constitutionale ale art. 44 alin. (1), (2), (3)
si (8), Curtea constată că acestea nu au incidentă în solutionarea exceptiei
privitoare la textul de lege criticat.
Cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate a art. 5 alin. 1 si alin. 5 din
Legea nr.
29/1990 se observă însă că Judecătoria Turda, care a sesizat Curtea
Constitutională cu prezenta exceptie, a fost învestită cu solutionarea
Dosarului nr.
449/2003 în urma declinării competentei de către Curtea de Apel Cluj - Sectia
comercială si de contencios administrativ, care a apreciat că, în spetă, nu
sunt aplicabile prevederile Legii nr. 29/1990.
Această hotărâre s-a întemeiat pe însesi sustinerile autorilor exceptiei, care
au apreciat că dispozitiile acestui act normativ nu le sunt aplicabile.
Având
în vedere aceste aspecte, Curtea constată că prevederile art. 5 alin. 1 si 5
din Legea nr.
29/1990 nu sunt incidente în cauză si nu întrunesc conditia prevăzută de
art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, cu modificările si completările ulterioare, potrivit
căreia, “Curtea Constitutională decide asupra exceptiilor ridicate în fata
instantelor judecătoresti sau de arbitraj comercial privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau ordonantă în vigoare, care are legătură cu solutionarea cauzei în
orice fază a litigiului si oricare ar fi obiectul acestuia.” Asa fiind,
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. 1 si 5 din Legea
nr. 29/1990
este inadmisibilă.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicată, al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.d), precum si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, cu modificările si completările ulterioare, cu
majoritate de voturi, în ceea ce priveste art. 46 alin. (5) din Legea nr.
10/2001,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
1.
Respinge, ca fiind neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (5) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, cu modificările si completările
ulterioare, exceptie ridicată de Liviu Nicolae Nicoară si Antonia Marietta
Nicoară în Dosarul nr. 4.449/2003 al Judecătoriei Turda.
2.
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. 1 si 5 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990,
cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de aceiasi autori
în acelasi dosar.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 24 iunie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent
sef,
Doina
Suliman
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
pentru reabilitarea si modernizarea
echipamentelor radiologice ELTEX 400 si a instalatiilor de sterilizare tip ISM
În
conformitate cu prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
48/2003 privind unele măsuri în vederea întăririi disciplinei financiare si
a cresterii eficientei utilizării fondurilor în sistemul sanitar, precum si
modificarea unor acte normative, ale Ordonantei Guvernului nr.
12/2004 pentru reglementarea unor măsuri financiare în sistemul sanitar,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
100/2004, ale Hotărârii Guvernului nr.
278/2004 pentru abilitarea Ministerului Sănătătii de a efectua licitatii pentru
achizitionarea de servicii privind reabilitarea si modernizarea echipamentelor
radiologice ELTEX 400 si a instalatiilor de tip ISM si ale Hotărârii Guvernului
nr.
1.080/2003 privind reabilitarea si modernizarea aparatelor radiologice
ELTEX 400 si a instalatiilor de sterilizare tip ISM,
văzând
Referatul de aprobare al Directiei generale farmaceutice, inspectia de farmacie si aparatură medicală
nr. OB 8.671/2004,
în
temeiul Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
sănătătii emite
prezentul ordin.
Art.
1. - (1) Achizitia serviciilor privind reabilitarea si modernizarea
echipamentelor radiologice ELTEX 400 si a instalatiilor de sterilizare tip ISM
pentru unitătile sanitare cu paturi, din reteaua proprie, se realizează prin
licitatii organizate de Ministerul Sănătătii.
(2)
Achizitia serviciilor mentionate la alin. (1) se realizează în conformitate cu
prevederile legale privind achizitiile publice, în limita sumelor cu această
destinatie aprobate în bugetele unitătilor sanitare cu paturi.
(3)
Casa Natională de Asigurări de Sănătate asigură prin casele de asigurări de
sănătate judetene, în baza actelor aditionale la contractele de furnizare de
servicii medicale, sumele necesare pentru reabilitarea si modernizarea
aparatelor radiologice ELTEX 400 si a instalatiilor de sterilizare tip ISM.
Art.
2. - Nominalizarea unitătilor sanitare cu paturi, precum si numărul pe tipuri
de aparate si instalatii care se reabilitează în acest an sunt cele prevăzute
în anexele nr. 1 si 2.
Art.
3. - Unitătile sanitare cu paturi încheie contracte de achizitii publice pentru
servicii de reabilitare si modernizare a echipamentelor radiologice ELTEX 400
si a instalatiilor de sterilizare tip ISM, aflate în dotare, cu furnizorii si
la preturile adjudecate la licitatiile organizate de Ministerul Sănătătii.
Art.
4. - Decontarea serviciilor de reabilitare si modernizare se face în baza
contractelor încheiate între unitătile sanitare cu paturi si furnizori în
limita bugetului aprobat, pe baza documentelor justificative.
Art.
5. - Sumele rămase neutilizate până la data de 15 decembrie 2004 se reportează
în anul următor si se utilizează cu aceeasi destinatie.
Art.
6. - Ministerul Sănătătii, Casa Natională de Asigurări de Sănătate, directiile
de sănătate publică judetene si a municipiului Bucuresti, casele de asigurări
de sănătate judetene si unitătile sanitare cu paturi, nominalizate în anexele
nr. 1 si 2, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art.
7. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
8. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii,
Bucuresti, 27 iulie 2004.
Nr. 973.
ANEXA Nr. 1
LISTA
institutiilor sanitare
la care se va efectua reabilitarea si modernizarea instalatiilor de sterilizare
tip ISM în anul 2004
Nr. crt. |
Judetul |
Institutia
sanitară |
Cantitatea
(buc.) |
1. |
Bacău |
Spitalul Municipal Onesti |
1 |
2. |
Botosani |
Spitalul de Copii Botosani |
1 |
3. |
|
Spitalul Municipal Dorohoi |
1 |
4. |
Brasov |
Spitalul Municipal Făgăras |
1 |
|
|
Spitalul de Obstetrică si
Ginecologie Brasov |
1 |
5. |
Brăila |
Spitalul de Obstetrică
-Ginecologie Brăila |
1 |
6. |
Buzău |
Spitalul Judetean Buzău -
Sectia Maternitate |
1 |
7. |
Cluj |
Spitalul Municipal Câmpia
Turzii |
1 |
8. |
|
Spitalul Municipal Gherla |
1 |
9. |
Iasi |
Spitalul de Neurochirurgie Iasi
|
1 |
10. |
|
Spitalul Clinic nr. 2 “C.I.
Parhon” Iasi |
2 |
11. |
|
Spitalul de Urgentă “Sfântul
Spiridon” Iasi |
2 |
12. |
|
Spitalul Clinic de Copii
“Sfânta Maria” Iasi |
2 |
13. |
|
Spitalul de Obstetrică
-Ginecologie “Elena Doamna” Iasi |
2 |
14. |
Mures |
Spitalul Orăsenesc Ludus |
1 |
15. |
|
Spitalul Municipal Sighisoara |
1 |
16. |
Prahova |
Spitalul Orăsenesc Azuga |
1 |
17. |
Timis |
Spitalul Clinic de Obstetrică
–Ginecologie “Dr. Dumitru Popescu” Timisoara |
1 |
18. |
Bucuresti |
Spitalul Clinic de Nefrologie
“Dr. Carol Davila” |
1 |
|
|
Total bucăti: |
23 |
|
|
Valoarea estimată: |
18 miliarde lei. |
ANEXA Nr. 2
LISTA
institutiilor
sanitare la care se va efectua reabilitarea si modernizarea aparatelor
radiologice tip ELTEX 400 în anul 2004
Nr. crt. |
Judetul |
Institutia
sanitară |
Cantitatea
(buc.) |
1. |
Alba |
Sanatoriul TBC Câmpeni |
1 |
2. |
Arges |
Spitalul Orăsenesc “Regele
Carol I” Costesti - Arges |
1 |
|
|
Spitalul Municipal Câmpulung
Muscel |
1 |
3. |
Brăila |
Spitalul Orăsenesc Făurei |
1 |
4. |
Buzău |
Spitalul Judetean Buzău |
1 |
|
|
Spitalul Orăsenesc Nehoiu |
1 |
5. |
Călărasi |
Spitalul Orăsenesc Lehliu-Gară |
1 |
|
|
Spitalul TBC Dor Mărunt |
1 |
|
|
Spitalul Orăsenesc Oltenita |
1 |
6. |
Dâmbovita |
Spitalul Orăsenesc Pucioasa |
1 |
|
|
Spitalul Orăsenesc Moroeni |
1 |
7. |
Giurgiu |
Spitalul de Pneumoftiziologie
Izvoru (comuna Vânătorii Mici) |
1 |
|
|
Spitalul Judetean Giurgiu |
1 |
8. |
Gorj |
Spitalul Orăsenesc Bumbesti-Jiu
|
1 |
|
|
Spitalul Municipal Motru |
1 |
9. |
Olt |
Spitalul Municipal Corabia |
1 |
10. |
Bacău |
Spitalul Orăsenesc Comănesti |
1 |
11. |
Hunedoara |
Spitalul de Urgentă Petrosani |
1 |
|
|
Total bucăti: |
18 |
|
|
Valoarea estimată: |
37 miliarde lei |
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind modificarea si completarea
Ordinului ministrului finantelor publice si al guvernatorului Băncii Nationale
a României nr. 999/3/2003 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă
semestrială a institutiilor de credit
Având
în vedere prevederile art. 181 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
200/2002, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 4 alin. (2)
din Legea nr.
541/2002 privind economisirea si creditarea în sistem colectiv pentru
domeniul locativ, modificată si completată prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
99/2003, si ale Ordinului ministrului finantelor publice nr.
947/2004 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă la 30 iunie
2004 a agentilor economici,
în temeiul
prevederilor art. 4 din Legea contabilitătii nr.
82/1991, republicată, si ale art. 50 din Legea nr.
101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a României, cu modificările si
completările ulterioare,
Banca
Natională a României emite următorul ordin:
Art.
I. - Alineatul (2)
al articolului 1 din Ordinul ministrului finantelor publice si al
guvernatorului Băncii Nationale a României nr.
999/3/2003 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă semestrială a
institutiilor de credit, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 578 din 13 august 2003, se modifică si va avea următorul cuprins:
“(2)
Sistemul de raportare contabilă semestrială a institutiilor de credit, aprobat
prin prezentul ordin, este obligatoriu pentru bănci, persoane juridice române,
sucursalele din România ale băncilor străine, pentru organizatiile cooperatiste
de credit si pentru casele de economii pentru domeniul locativ, denumite în
continuare institutii de credit.”
Art.
II. - Sistemul
de raportare contabilă semestrială a institutiilor de credit, aprobat prin
Ordinul ministrului finantelor publice si al guvernatorului Băncii Nationale a
României nr.
999/3/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 578
din 13 august 2003, se modifică si se completează după cum urmează:
1. În cadrul capitolului I “Norme
metodologice privind întocmirea, semnarea, verificarea si depunerea
raportărilor contabile semestriale ale institutiilor de credit”, la punctul 1
“Generalităti”, alineatul 1 se modifică si va avea următorul cuprins:
“Institutiile
de credit, indiferent de forma de organizare, de tipul de proprietate si de
reglementările contabile aplicate, inclusiv institutiile de credit aflate în
curs de lichidare, până la terminarea lichidării, au obligatia să întocmească
si să depună raportări contabile semestriale la Directia supraveghere din
cadrul Băncii Nationale a României si la unitătile teritoriale ale Ministerului
Finantelor Publice unde acestea îsi au sediul social.”
2. Referirile cu privire la
depunerea de către institutiile de credit a raportărilor contabile semestriale
la Directia generală de administrare a marilor contribuabili din municipiul
Bucuresti si din judetul Ilfov se abrogă.
3. În cadrul capitolului I “Norme
metodologice privind întocmirea, semnarea, verificarea si depunerea
raportărilor contabile semestriale ale institutiilor de credit”, la punctul 2
“Prezentarea, semnarea, depunerea raportărilor contabile semestriale, precum si
reguli generale referitoare la modul de completare a acestora”, alineatul 1 se
modifică si va avea următorul cuprins:
“Institutiile
de credit vor întocmi următoarele formulare:
a)
Bilant (cod 10);
b)
Contul de profit si pierdere (cod 20);
c)
Date informative (cod 30).”
4. Referirile la formularul “Notă
explicativă (cod 30)” se vor citi ca referiri la formularul “Date informative
(cod 30)”.
5. În cadrul capitolului I “Norme
metodologice privind întocmirea, semnarea, verificarea si depunerea
raportărilor contabile semestriale ale institutiilor de credit”, la punctul 3
“Termenul pentru depunerea raportărilor contabile semestriale “, alineatul 1 se
modifică si va avea următorul cuprins:
“Depunerea
raportărilor contabile semestriale sau, după caz, a declaratiilor institutiilor
de credit care nu au desfăsurat activitate până la data de 30 iunie a anului de
raportare, către Directia supraveghere din cadrul Băncii Nationale a României
si unitătile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, se va efectua
până la data de 20 august a anului de raportare.”
6. În cadrul capitolului I “Norme
metodologice privind întocmirea, semnarea, verificarea si depunerea
raportărilor contabile semestriale ale institutiilor de credit”, la punctul 4
“Informatii privind completarea raportărilor contabile semestriale” – “Contul
de profit si pierdere (cod 20)”, alineatul 1 se modifică si va avea următorul
cuprins:
“Formularul
cuprinde totalitatea veniturilor realizate, cheltuielilor efectuate si a
rezultatelor financiare obtinute (profit si pierdere), preluate din conturile
de venituri si cheltuieli cuprinse în balanta de verificare la 30 iunie a
anului de raportare.”
7. În cadrul capitolului I “Norme metodologice
privind întocmirea, semnarea, verificarea si depunerea raportărilor contabile
semestriale ale institutiilor de credit”, la punctul 4 “Informatii privind
completarea raportărilor contabile semestriale” – “Contul de profit si pierdere
(cod 20)”, prima liniută a alineatului 3 se modifică si va avea următorul
cuprins:
“-
datele care se raportează în formularul «Contul de profit si pierdere» sunt
cumulate de la începutul anului până la sfârsitul perioadei de raportare.”
8. În cadrul capitolului I “Norme
metodologice privind întocmirea, semnarea, verificarea si depunerea
raportărilor contabile semestriale ale institutiilor de credit”, la punctul 4
“Informatii privind completarea raportărilor contabile semestriale” – “Date
informative (cod 30)”, alineatul 1 al punctului II “Date privind plătile
restante” se modifică si va avea următorul cuprins:
“Se
completează de către institutiile de credit cu sumele de la sfârsitul perioadei
de raportare care au depăsit termenele de plată prevăzute în contracte sau în
acte normative.”
9. În cadrul capitolului I laNorme
metodologice privind întocmirea, semnarea, verificarea si depunerea
raportărilor contabile semestriale ale institutiilor de credit”, la punctul 4
“Informatii privind completarea raportărilor contabile semestriale” – “Date
informative (cod 30)”, punctul IV se modifică si va avea următorul cuprins:
“IV.
Date privind investitiile străine
Datele
privind investitiile străine în România se completează de toate institutiile de
credit cu participare de capital străin si servesc la culegerea de informatii
cu privire la investitiile străine în România. Datele se vor completa în euro,
iar transformarea celorlalte valute în euro se va face la cursul de schimb de
la data când a avut loc operatiunea.”
10.
Modelele formularelor
de raportare semestrială a institutiilor de credit prevăzute la capitolul II se
modifică si sunt cele prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
11.
Concordantele
între Planul de conturi al institutiilor de credit si Planul de conturi bancar
cu formatele de Bilant si Cont de profit si pierdere, prevăzute la capitolul
III si, respectiv, capitolul IV, se modifică astfel:
- în
locul concordantelor aferente pozitiilor “410 - Rezultatul reportat” si 420 -
Rezultatul exercitiului financiar din Bilant se introduc următoarele rânduri”:
“413 - Rezultatul reportat -
sold creditor |
581 (sold creditor) |
416 - Rezultatul reportat -
sold debitor |
581 (sold debitor) |
423 - Rezultatul exercitiului
financiar - sold creditor |
591 (sold creditor) |
426 - Rezultatul exercitiului
financiar - sold debitor |
591 (sold debitor)” |
-
concordantele aferente pozitiilor “083 - Cheltuieli cu personalul”, “084 - Salarii”
si “087 - Alte cheltuieli administrative” din Contul de profit si pierdere se
modifică si sunt următoarele:
“083 cheltuieli cu personalul |
611 + 612 + 617 + ex. 6344 ex. 7493 |
084 salarii |
611 + ex. 6344 ex. 7493 |
087 alte cheltuieli administrative |
631 + 632 + 633 + ex. 634 + 635” |
12.
În cadrul
concordantelor între Planul de conturi al institutiilor de credit cu formatul
Contului de profit si pierdere, prevăzute la capitolul III, după pozitia “260 -
Impozitul pe profit” se introduc următoarele rânduri:
“263 - Cheltuieli cu impozitul
pe profit curent |
6911 |
265 - Cheltuieli cu impozitul
pe profit amânat |
6912 |
267 - Venituri din impozitul pe
profit amânat |
791” |
13.
La capitolul V “Controlul
raportărilor contabile semestriale ale institutiilor de credit”, punctul A
“Corelatii din cadrul formularelor de raportare contabilă semestrială”
-
“Contul de profit si pierdere (cod 20)”, după corelatiile aferente pozitiei 256
se introduce următoarea corelatie: “260 = 263 + 265 - 267”
14.
La capitolul V
“Controlul raportărilor contabile semestriale ale institutiilor de credit”,
punctul B “Corelatii dintre formularele de raportări contabile semestriale ale
institutiilor de credit”, în locul corelatiei dintre pozitia 420 din Formularul
cod 10, coloana 2, si pozitia 283 sau 286 din Formularul cod 20, coloana 2, se
introduc următoarele corelatii:
“Formular cod 10 coloana 2 423 |
Relatia = |
Formular cod 20 coloana 2 283 |
426 |
= |
286” |
Art.
III. - Prezentul ordin intră în vigoare începând cu raportarea contabilă
semestrială a anului 2004, al cărei termen de depunere este până la data de 20
august 2004.
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR
ISĂRESCU
Bucuresti, 23 iunie 2004.
Nr. 5.
ANEXĂ*)