MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 289 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 1
aprilie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
78.
- Lege pentru înfiintarea comunei Burla prin reorganizarea comunei Volovăt,
judetul Suceava
179.
- Decret privind promulgarea Legii pentru înfiintarea comunei Burla prin
reorganizarea comunei Volovăt, judetul Suceava
79.
- Lege pentru declararea ca oras a comunei Stefănesti, judetul Botosani
180.
- Decret privind promulgarea Legii pentru declararea ca oras a comunei
Stefănesti, judetul Botosani
80.
- Lege pentru declararea ca oras a comunei Flămânzi, judetul Botosani
181.
- Decret privind promulgarea Legii pentru declararea ca oras a comunei
Flămânzi, judetul Botosani
81.
- Lege pentru declararea ca oras a comunei Bucecea, judetul Botosani
182.
- Decret privind promulgarea Legii pentru declararea ca oras a comunei
Bucecea, judetul Botosani
HOTĂRÂRI ALE
SENATULUI
13.
- Hotărâre pentru modificarea Hotărârii Senatului nr. 30/2001 privind
aprobarea componentei nominale a comisiilor permanente ale Senatului
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 87 din 2 martie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Hotărârii Guvernului nr. 1.360/2001 privind atestarea domeniului
public al judetului Tulcea, precum si al municipiului Tulcea, al oraselor si
comunelor din judetul Tulcea
ORDONANTE ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
14.
- Ordonantă de urgentă pentru declararea zilei de 2 aprilie 2004 ca zi
liberă
LEGI SI
DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru înfiintarea comunei Burla prin
reorganizarea comunei Volovăt, judetul Suceava
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Art. 1. - (1) Se
înfiintează comuna Burla, judetul Suceava, având în componentă satul Burla,
prin reorganizarea comunei Volovăt din acelasi judet.
(2) Resedinta
comunei Burla se stabileste în satul Burla.
Art. 2. - (1) În
urma reorganizării prevăzute la art. 1, comuna Volovăt are în componentă satul
Volovăt.
(2) Resedinta
comunei Volovăt rămâne în satul Volovăt.
Art. 3. - (1) Până
la constituirea, potrivit legii, a autoritătilor administratiei publice locale
în comuna Burla, rezolvarea problemelor curente se asigură de 2 delegati numiti
prin ordin al prefectului, cu atributii de primar si viceprimar, precum si de
un secretar numit de prefect în conditiile legii, care vor reprezenta
autoritătile locale.
(2) Salarizarea
persoanelor prevăzute la alin. (1) se face potrivit reglementărilor legale în
vigoare, din bugetul comunei Burla.
Art. 4. - (1)
Consiliul Judetean Suceava si delegatii împuterniciti conform prevederilor art.
3 alin. (1), împreună cu Directia Generală a Finantelor Publice a Judetului
Suceava si Consiliul Local al Comunei Volovăt, repartizează veniturile si cheltuielile
actualului buget al comunei Volovăt între comunele prevăzute la art. 1 si 2.
(2) Veniturile si
cheltuielile care, în conditiile legii si ale prevederilor alin. (1), revin de
drept comunei Burla se administrează si se gestionează prin autoritătile
administratiei publice locale ale acestei noi comune, iar echilibrarea
bugetului local se realizează pe seama sumelor defalcate din impozitul pe venit
pentru echilibrarea bugetelor locale, în limitele prevederilor aprobate în anul
2004 pe ansamblul judetului Suceava.
(3) Bugetul
comunei Burla pe anul 2004 se elaborează de către delegatii prevăzuti la art. 3
alin. (1), cu avizul Directiei Generale a Finantelor Publice a Judetului
Suceava.
(4) Operatiunile
de predare-preluare se fac pe bază de protocoale încheiate între actualul
primar al comunei Volovăt si delegatul desemnat prin ordin al prefectului, cu
atributii de primar al comunei Burla.
Art. 5. - Până la
noile alegeri locale, autoritătile administratiei publice locale din comuna
Volovăt functionează în componenta avută la data intrării în vigoare a
prezentei legi.
Art. 6. - Anexa la
Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României,
republicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54-55 din 27 iulie 1981, cu
modificările ulterioare, se modifică în mod corespunzător.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 17 februarie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 11 martie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE
VĂCĂROIU
Bucuresti, 26 martie 2004.
Nr. 78.
privind promulgarea Legii pentru înfiintarea
comunei Burla prin reorganizarea comunei Volovăt, judetul Suceava
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru înfiintarea comunei Burla prin reorganizarea comunei
Volovăt, judetul Suceava, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
Bucuresti, 24 martie 2004.
Nr. 179.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru declararea ca oras a comunei Stefănesti,
judetul Botosani
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Art. 1. - (1)
Comuna Stefănesti, judetul Botosani, se declară oras.
(2) Localitătile
componente ale orasului Stefănesti sunt:
Stefănesti,
Bădiuti, Bobulesti, Stânca si Stefănesti-Sat.
Art. 2. - Anexa la
Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României,
republicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54-55 din 27 iulie 1981, cu
modificările ulterioare, precum si anexa nr. II pct. 5.6 la Legea nr.
351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national -
Sectiunea a IV-a – Reteaua de localităti, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 408 din 24 iulie 2001, cu modificările ulterioare, se
modifică în mod corespunzător.
Această lege a
fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 24 februarie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 11 martie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
SENATULUI
Bucuresti, 26 martie 2004.
Nr. 79.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru declararea ca
oras a comunei Stefănesti, judetul Botosani
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru declararea ca oras a comunei Stefănesti, judetul
Botosani, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 24 martie 2004.
Nr. 180.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru declararea ca oras a comunei Flămânzi,
judetul Botosani
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Art. 1. - (1) Comuna
Flămânzi, judetul Botosani, se declară oras.
(2) Localitătile
componente ale orasului Flămânzi sunt:
Flămânzi, Nicolae
Bălcescu si Poiana.
(3) Satele
Chitoveni si Prisăcani apartin orasului Flămânzi.
Art. 2. - Anexa la
Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României,
republicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54-55 din 27 iulie 1981, cu
modificările ulterioare, precum si anexa nr. II pct. 5.6 la Legea nr.
351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national -
Sectiunea a IV-a - Reteaua de localităti, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 408 din 24 iulie 2001, cu modificările ulterioare, se
modifică în mod corespunzător.
Această lege a
fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 24 februarie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 11 martie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE
VĂCĂROIU
Bucuresti, 26 martie 2004.
Nr. 80.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
declararea ca oras a comunei Flămânzi, judetul Botosani
În temeiul prevederilor
art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia României,
republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru declararea ca oras a comunei Flămânzi, judetul Botosani,
si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 24 martie 2004.
Nr. 181.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru declararea ca oras a comunei Bucecea,
judetul Botosani
Parlamentul României
adoptă prezenta lege.
Art. 1. - (1) Comuna
Bucecea, judetul Botosani, se declară oras.
(2) Localitătile
componente ale orasului Bucecea sunt: Bucecea si Călinesti.
(3) Satul
Bohoghina apartine orasului Bucecea.
Art. 2. - Anexa la
Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României,
republicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54-55 din 27 iulie 1981, cu
modificările ulterioare, precum si anexa nr. II pct. 5.6 la Legea nr.
351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national -
Sectiunea a IV-a - Reteaua de localităti, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 408 din 24 iulie 2001, cu modificările ulterioare, se
modifică în mod corespunzător.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 24 februarie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 11 martie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE
VĂCĂROIU
Bucuresti, 26 martie 2004.
Nr. 81.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru declararea ca
oras a comunei Bucecea, judetul Botosani
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru declararea ca oras a comunei Bucecea, judetul Botosani, si
se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 24 martie 2004.
Nr. 182.
HOTĂRÂRI
ALE SENATULUI
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
SENATUL
pentru modificarea Hotărârii Senatului nr. 30/2001
privind aprobarea componentei nominale a comisiilor permanente ale Senatului
În temeiul art. 41
alin. (3) si al art. 57 alin. (1) din Regulamentul
Senatului, republicat, cu modificările si completările ulterioare,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Hotărârea Senatului nr.
30/2001 privind aprobarea componentei nominale a comisiilor permanente ale
Senatului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 577 din 14
septembrie 2001, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
- La anexa nr.
III - Comisia pentru privatizare - domnul senator Nica Dumitru - Grupul
parlamentar al P.S.D. - se include în componenta comisiei în locul domnului
senator Pricop Mihai Radu - Grupul parlamentar al P.S.D.
Această hotărâre
a fost adoptată de Senat în sedinta din 25 martie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE
VĂCĂROIU
Bucuresti, 25 martie 2004.
Nr. 13.
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 2
martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Hotărârii Guvernului nr. 1.360/2001 privind atestarea domeniului
public al judetului Tulcea, precum si al municipiului Tulcea, al oraselor si
comunelor din judetul Tulcea
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Lucian Stângu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Ioan Vida -
judecător
Florentina Baltă -
procuror
Ioana Marilena
Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Hotărârii
Guvernului nr.
1.360/2001 privind atestarea domeniului public al judetului Tulcea, precum
si al municipiului Tulcea, al oraselor si comunelor din judetul Tulcea,
exceptie ridicată de Societatea Comercială
“Agrodelta Sireasa” - S.A. din Tulcea în Dosarul nr. 2.096/2003 al Tribunalului
Tulcea.
La apelul nominal
răspunde, pentru autoarea exceptiei Societatea Comercială “Agrodelta Sireasa” -
S.A. din Tulcea, avocat Sorin Munteanu, cu delegatie la dosar, lipsă fiind
celelalte părti, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Presedintele
dispune a se face apelul si în Dosarul nr. 544D/2003, care are ca obiect
aceeasi exceptie de neconstitutionalitate, ridicată de Societatea Comercială
“Piscicola Murighiol” - S.A. din Murighiol în Dosarul nr. 2.097/2003 al
Tribunalului Tulcea.
La apelul nominal
în Dosarul nr. 544D/2003, se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Curtea, din
oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor sus-mentionate, având în vedere
continutul identic al exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate. Apărătorul
Societătii Comerciale “Agrodelta Sireasa” - S.A., precum si reprezentantul
Ministerului Public arată că sunt de acord cu conexarea.
Curtea, în temeiul
dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicată, si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă,
dispune conexarea Dosarului nr. 544D/2003 la Dosarul nr. 543D/2003, care este
primul înregistrat.
Magistratul-asistent
referă asupra cererii depuse la dosar de către partea Societatea de Investitii
Financiare “Moldova” - S.A. din Bacău, prin care se solicită amânarea cauzei,
având în vedere că procedura de citare a fost viciată, nerespectându-se
dispozitiile art. 1141 alin. 3 din Codul de procedură civilă,
conform cărora, de la data primirii citatiei, pârâtul trebuie să aibă la
dispozitie cel putin 15 zile pentru a-si pregăti apărarea.
Având cuvântul
asupra acestei chestiuni prealabile, apărătorul Societătii Comerciale
“Agrodelta Sireasa” - S.A. lasă la aprecierea instantei constitutionale
amânarea cauzei cerută de partea Societatea de Investitii Financiare “Moldova”
- S.A., iar reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea cererii de
amânare a cauzei, apreciind că procedura de citare a fost legal îndeplinită, în
conformitate cu prevederile art. 89 alin. 1 din Codul de procedură civilă.
Curtea, luând în
considerare cererea de amânare depusă la dosar de partea Societatea de
Investitii Finaciare “Moldova” - S.A. din Bacău, sustinerile apărătorului
Societătii Comerciale “Agrodelta Sireasa” - S.A. si ale reprezentantului
Ministerului Public, dispozitiile art. 89 alin. 1 din Codul de procedură civilă,
conform cărora “Citatia, sub pedeapsa nulitătii, va fi înmânată părtii cu
cel putin 5 zile înaintea termenului de judecată”, constată că procedura de
citare a fost legal îndeplinită. Dispozitiile art. 1141 alin.
3 din Codul de procedură
civilă invocate în sustinerea cererii de amânare nu sunt aplicabile,
acestea referindu-se exclusiv la cererea de chemare în judecată si la termenul
fixat de presedinte astfel încât să i se asigure pârâtului cel putin 15 zile
pentru pregătirea apărării.
Având în vedere că
cererea de amânare depusă la dosar de partea Societatea de Investitii Finaciare
“Moldova” - S.A. din Bacău nu a fost temeinic motivată, Curtea, în temeiul
dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicată, si ale art. 156 alin. 1 din Codul de procedură civilă, respinge
cererea de amânare astfel cum a fost motivată si va trece la judecarea cauzei.
Cauza fiind în
stare de judecată, apărătorul autoarei exceptiei, Societatea Comercială “Agrodelta
Sireasa” - S.A., arată că se impune constatarea admisibilitătii exceptiei,
chiar dacă aceasta are ca obiect o hotărâre a Guvernului, întrucât hotărârile
Guvernului sunt date în aplicarea legii. Pe fond, solicită admiterea exceptiei
astfel cum a fost formulată în fata instantei de judecată care a sesizat Curtea
Constitutională.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind inadmisibilă, fată de dispozitiile art. 23 alin.
(1) din Legea nr.
47/1992, republicată, arătând că hotărârile Guvernului pot fi atacate numai
pe calea contenciosului administrativ.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile
din 16 octombrie 2003, pronuntate în dosarele nr. 2.096/2003 si nr. 2.097/2003,
Tribunalul Tulcea a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Hotărârii Guvernului nr.
1.360/2001 privind atestarea
domeniului public al judetului Tulcea, precum si al municipiului Tulcea, al
oraselor si comunelor din judetul Tulcea, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Agrodelta Sireasa” - S.A.
din Tulcea, respectiv Societatea Comercială “Piscicola Murighiol” - S.A. din
Murighiol în cadrul unor cauze comerciale având ca obiect cererile de radiere a
unor mentiuni privind capitalul social, cereri introduse de către Consiliul
Judetean Tulcea.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin că Hotărârea Guvernului nr.
1.360/2001 este contrară prevederilor
art. 41 alin. (3) din Constitutie, întrucât dispune trecerea în domeniul public
a unor bunuri din capitalul social al societătii comerciale, fără întrunirea
conditiilor prevăzute pentru expropriere, adică neexistând cauza de utilitate
publică si fără o justă si prealabilă despăgubire. Pe de altă parte, apreciază
că sunt încălcate si dispozitiile art. 107 alin. (2) din Constitutie, întrucât
hotărârea de Guvern criticată “are mai mult caracter de ordonantă, neavând nici
o legătură cu organizarea executării legii”.
Tribunalul
Tulcea apreciază că exceptia
de neconstitutionalitate este nefondată, deoarece Hotărârea Guvernului nr.
1.360/2001 a fost dată în
executarea Legii nr. 213/1998,
iar prin ea nu se dispune nici un transfer de proprietate, ci se atestă domeniul
public al unitătilor administrativ-teritoriale ale judetului Tulcea.
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este inadmisibilă, întrucât, potrivit art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicată, pot
face obiect al controlului de neconstitutionalitate numai dispozitii din legi
sau ordonante ale Guvernului, iar nu si hotărâri ale Guvernului.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curtii Constitutionale punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele
întocmite de judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
republicată, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost sesizată, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutie, republicată, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3,
12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile Hotărârii Guvernului nr.
1.360/2001 privind atestarea
domeniului public al judetului Tulcea, precum si al municipiului Tulcea, al
oraselor si comunelor din judetul Tulcea, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 497 din 10 iulie 2002, având articol unic, cu următorul
continut: “Se atestă apartenenta la domeniul public al judetului Tulcea,
precum si al municipiului Tulcea, al oraselor si comunelor din judetul Tulcea a
bunurilor cuprinse în anexele nr. 1-49 care fac parte integrantă din prezenta
hotărâre.”
În sustinerea
exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia apreciază că dispozitiile
hotărârii criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 41 alin.
(2), (3) si (4) si ale art. 107 alin. (2), dispozitii care, în urma revizuirii
si republicării Constitutiei României în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, au devenit art. 44 alin. (2), (3) si (5) si
ale art. 108 alin. (2), având următorul continut:
- Art. 44 alin.
(2), (3) si (5): “(2) Proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod
egal de lege, indiferent de titular. Cetătenii străini si apatrizii pot dobândi
dreptul de proprietate privată asupra terenurilor numai în conditiile rezultate
din aderarea României la Uniunea Europeană si din alte tratate internationale
la care România este parte, pe bază de reciprocitate, în conditiile prevăzute
prin lege organică, precum si prin mostenire legală.
(3) Nimeni nu
poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică, stabilită
potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă despăgubire.[...]
(5) Pentru
lucrări de interes general, autoritatea publică poate folosi subsolul oricărei
proprietăti imobiliare, cu obligatia de a despăgubi proprietarul pentru daunele
aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru alte daune
imputabile autoritătii.”;
- Art. 108 alin.
(2): “Hotărârile se emit pentru organizarea executării legilor.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea retine că, potrivit art. 146 lit. d) din
Constitutie, republicată, Curtea Constitutională “hotărăste asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si ordonantele ridicate în
fata instantelor judecătoresti sau de arbitraj comercial”, iar, potrivit
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicată, “Curtea Constitutională decide asupra exceptiilor
ridicate în fata instantelor judecătoresti privind neconstitutionalitatea unei
legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonantă
[...]”.
Astfel, hotărârile
Guvernului nu pot constitui obiect al controlului de constitutionalitate
exercitat de Curtea Constitutională, acestea putând fi atacate numai pe calea
contenciosului administrativ. Pentru aceste motive, potrivit dispozitiilor art.
23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992,
republicată, instanta judecătorească trebuia să respingă exceptia de
neconstitutionalitate printr-o încheiere motivată, fără a mai sesiza Curtea
Constitutională. Întrucât instanta de judecată nu s-a conformat acestor
dispozitii legale, urmează ca exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
Hotărârii Guvernului nr.
1.360/2001 să fie respinsă ca
inadmisibilă de către Curtea Constitutională.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge ca fiind
inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Hotărârii
Guvernului nr.
1.360/2001 privind atestarea
domeniului public al judetului Tulcea, precum si al municipiului Tulcea, al
oraselor si comunelor din judetul Tulcea, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Agrodelta Sireasa” - S.A. din Tulcea în Dosarul nr. 2.096/2003 si
de Societatea Comercială “Piscicola Murighiol” - S.A. din Murighiol în Dosarul
nr. 2.097/2003, ambele ale Tribunalului Tulcea.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 2 martie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Ioana
Marilena Chiorean
ORDONANTE
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru declararea zilei de 2 aprilie 2004 ca zi
liberă
Tinând seama de
faptul că pe data de 29 martie 2004 România a devenit, în mod oficial, membru
de drept al NATO, o dată cu depunerea instrumentelor de aderare la Tratatul
Atlanticului de Nord, marcată prin ceremonia organizată la Washington,
având în vedere faptul
că pe data de 2 aprilie 2004, la sediul NATO din Bruxelles, va avea loc
reuniunea Consiliului Nord Atlantic dedicată dobândirii statutului de membru cu
drepturi depline de către noile state care au aderat la organizatie, precum si
faptul că în România, ca si în celelalte noi state membre NATO, această zi va
fi marcată printr-o serie de manifestări dedicate sărbătoririi evenimentului,
considerând că declararea zilei de 2 aprilie 2004 ca zi liberă este impusă de o
situatie extraordinară care justifică adoptarea unei ordonante de urgentă, în
temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
ordonantă de urgentă.
Art. 1. - Se
declară ziua de 2 aprilie 2004 ca zi liberă.
Art. 2. -
Prevederile art. 1 nu se aplică personalului din cadrul autoritătii
judecătoresti.
Art. 3. - (1)
Salariatii din unitătile cu foc continuu, precum si din alte unităti a căror
activitate nu poate fi întreruptă vor beneficia de ziua stabilită ca fiind
liberă potrivit art. 1, cu conditia de a asigura continuitatea functionării
acestor unităti.
(2) Autoritătile
administratiei publice locale vor lua măsuri pentru ca agentii economici cu
profil de alimentatie publică sau de desfacere a carburantilor să asigure
aprovizionarea populatiei, iar unitătile sanitare să asigure asistenta
medicală.
Art. 4. - (1)
Salariatilor care lucrează în unitătile si la locurile de muncă prevăzute la
art. 2 si 3 li se asigură compensarea cu timp liber corespunzător în
următoarele 30 de zile.
(2) În cazul în care,
din motive justificate, nu se acordă zile libere, salariatii beneficiază,
pentru munca prestată în ziua de 2 aprilie 2004, de un spor la salariul de bază
de 100% din salariul de bază corespunzător muncii prestate în programul normal
de lucru.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
pentru coordonarea
Secretariatului
General al Guvernului,
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena
Dumitru
Ministrul
justitiei,
Bucuresti, 1 aprilie 2004.
Nr. 14.