MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 645 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 10 septembrie 2003
DECRETE
532. - Decret privind conferirea Ordinului national Steaua
României în grad de Mare Cruce
533. - Decret privind rechemarea unor ambasadori
534. - Decret pentru supunerea spre ratificare
Parlamentului a Tratatului dintre România si Ucraina privind regimul frontierei
de stat româno-ucrainene, colaborarea si asistenta mutuală în problemele de frontieră,
semnat la Cernăuti la 17 iunie 2003
535. - Decret pentru supunerea spre ratificare
Parlamentului a Tratatului privind relatiile prietenesti si de cooperare dintre
România si Federatia Rusă, semnat la Moscova la 4 iulie 2003
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 303 din 10 iulie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 12 din
Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6
martie 1945, precum si celor deportate în străinătate ori constituite în
prizonieri, republicat, cu modificările ulterioare
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.025. - Hotărâre privind metodologia si
criteriile de încadrare a persoanelor în locuri de muncă în conditii speciale
1.049. - Hotărâre privind aprobarea Normelor
metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 53/2003 privind subventionarea dobânzilor aferente creditelor
ipotecare acordate pentru constructia de locuinte prin intermediul Agentiei
Nationale pentru Locuinte
DECRETE
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
conferirea Ordinului national Steaua României în grad de Mare Cruce
În temeiul
prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 99 din Constitutia României, precum si
ale art. 3 alin. (3), ale art. 6 lit. A pct. I si ale art. 11 alin. (1) pct.
I.1 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al României,
cu modificările ulterioare, pentru diplomatia si spiritul de tolerantă
manifestate cu consecventă în spatiul religios, pluricultural si etnic african,
pentru sprijinul acordat comunitătilor ortodoxe române din spatiul pe care îl
păstoreste,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se conferă Ordinul national Steaua României în
grad de Mare Cruce Prea Fericitului Părinte Petros VII, Patriarh si Papă
al Alexandriei si al Întregii Africi.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Constitutia României,
contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti, 5
septembrie 2003
Nr. 532.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
rechemarea unor ambasadori
În temeiul prevederilor art. 91 alin. (2) si ale art. 99 din Constitutia
României,
având în vedere propunerea Guvernului,
Presedintele României decretează:
Art. 1. - Se recheamă din calitatea de ambasador extraordinar si
plenipotentiar al României următorii:
- domnul Mihai-Stefan Stuparu, în Statul Qatar;
- domnul Vasile Sofineti, în Regatul Hasemit al Iordaniei;
- domnul Petru Petra, în India.
Art. 2. - Ambasadorii mentionati la art. 1 îsi vor încheia misiunea în
termen de cel mult 90 de zile de la publicarea prezentului decret în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
În temeiul art. 99 alin. (2) din
Constitutia României,
contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti, 5
septembrie 2003.
Nr. 533.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
supunerea spre ratificare Parlamentului a Tratatului dintre România si Ucraina
privind regimul frontierei de stat româno-ucrainene, colaborarea si asistenta
mutuală în problemele de frontieră, semnat la Cernăuti la 17 iunie 2003
În temeiul
prevederilor art. 91 alin. (1) si ale art. 99 din Constitutia României, precum
si ale art. 1 si 4 din Legea nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea
tratatelor, la propunerea Guvernului, potrivit Hotărârii nr. E 273 din 28
august 2003,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se supune spre ratificare Parlamentului Tratatul dintre
România si Ucraina privind regimul frontierei de stat româno-ucrainene,
colaborarea si asistenta mutuală în problemele de frontieră, semnat la Cernăuti
la 17 iunie 2003, si se dispune publicarea prezentului decret în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
În temeiul art. 99 alin. (2) din
Constitutia României,
contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti, 5
septembrie 2003
Nr. 534.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
supunerea spre ratificare Parlamentului a Tratatului privind relatiile
prietenesti si de cooperare dintre România si Federatia Rusă, semnat la Moscova
la 4 iulie 2003
În temeiul prevederilor art. 91 alin. (1) si ale art. 99 din Constitutia
României, precum si ale art. 1 si 4 din Legea nr. 4/1991 privind încheierea si
ratificarea tratatelor, la propunerea Guvernului, potrivit Hotărârii nr. E 274
din 28 august 2003,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se supune spre ratificare Parlamentului Tratatul privind
relatiile prietenesti si de cooperare dintre România si Federatia Rusă, semnat
la Moscova la 4 iulie 2003, si se dispune publicarea prezentului decret în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
În temeiul art. 99 alin. (2) din
Constitutia României,
contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti, 5
septembrie 2003.
Nr. 535.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 10 iulie 2003
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 12 din Decretul-lege nr.
118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive
politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum si
celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu
modificările ulterioare
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsoká Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 12
din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6
martie 1945, precum si celor deportate în străinătate ori constituite în
prizonieri, republicat, cu modificările ulterioare, exceptie ridicată de Ioan
Gheorghe Bodrug în Dosarul nr. 7.848/2002 al Tribunalului Mures - Sectia
comercială si de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public, apreciind că dispozitiile legale criticate
nu contravin prevederilor constitutionale invocate, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 4 noiembrie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
7.848/2002, Tribunalul Mures - Sectia comercială si de
contencios-administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 12 din Decretul-lege nr.
118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive
politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum si
celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu
modificările ulterioare.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicată de Bodrug Gheorghe
Ioan într-un dosar având ca obiect solutionarea unei actiuni civile formulate
în baza Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, în contradictoriu cu
Directia Generală de Muncă si Solidaritate Socială Mures.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia
sustine că dispozitiile art. 1 si 12 din Decretul-lege nr. 118/1990,
republicat, cu modificările ulterioare, înfrâng prevederile constitutionale ale
art. 16 alin. (1), precum si pe cele ale art. 14 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, deoarece nu recunosc
aceleasi drepturi, si anume recunoasterea vechimii în muncă pe perioada
deportării, pentru toti cetătenii români, inclusiv pentru cei care au fost victime
ale altor regimuri dictatoriale, instaurate cu începere din 6 martie 1945, în
afara teritoriului statului român. În acest sens apreciază că intentia
legiuitorului a fost aceea de a extinde sfera persoanelor îndreptătite la
recunoasterea drepturilor instituite prin Decretul-lege nr. 118/1990 si la
persoanele care se aflau în afara granitelor tării, ca urmare a deportării
silite.
Instanta de judecată consideră că exceptia este nefondată. Astfel,
apreciază că “nu există nici un temei pentru care Statul Român ar trebui să
acorde tratament egal (drepturi, facilităti, despăgubiri) persoanelor care au
suferit din cauza unor măsuri represive exercitate în afara teritoriului său de
autoritătile altor state, pe teritoriul acestora, Statul Român fiind responsabil
în fata cetătenilor numai în privinta propriilor sale fapte”.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar în conformitate cu art.
181 din Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciază ca neîntemeiată critica de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 si 12 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu
modificările ulterioare, acestea fiind în concordantă atât cu dispozitiile art.
16 alin. (1) din Constitutie, privind egalitatea în drepturi a cetătenilor, cât
si cu principiul nediscriminării, prevăzut în art. 14 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
În ceea ce priveste neconstitutionalitatea art. 12 din Decretul-lege nr.
118/1990, republicat, cu modificările ulterioare, precizează că acesta a fost
gresit invocat de autorul exceptiei, întrucât prevederile considerate de acesta
ca fiind neconstitutionale se regăsesc, de fapt, în cuprinsul art. 11 din actul
normativ mai sus mentionat.
Invocând jurisprudenta Curtii cu privire la aplicarea principiului
egalitătii în drepturi, prevăzut de art. 16 alin. (1) din Constitutie (Decizia
nr. 107 din 1 noiembrie 1995), Guvernul arată că “violarea principiului
egalitătii si nediscriminării există atunci când se aplică tratament
diferentiat unor cazuri egale, fără să existe o motivare obiectivă si
rezonabilă, sau dacă există o disproportie între scopul urmărit prin
tratamentul inegal si mijloacele folosite”. În acelasi sens s-a pronuntat si
Curtea Europeană a Drepturilor Omului care, în aplicarea principiului
nediscriminării, prevăzut de art. 14 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale, a stabilit că orice diferentă de
tratament făcută de stat între persoane aflate în situatii similare trebuie să
îsi găsească o justificare obiectivă si rezonabilă (de exemplu, hotărârea
pronuntată în cazul “Markx împotriva Belgiei”, 1979), solutie ce a fost
reiterată si prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 148 din 8 mai 2001.
Avocatul Poporului, invocând jurisprudenta în materie a Curtii
Constitutionale, apreciază că dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel
al institutiei Avocatul Poporului, raportul întocmit în cauză, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin.
(1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 1 si 12 din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi
persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere
de la 6 martie 1945, precum si celor deportate în străinătate ori constituite
în prizonieri, cu modificările ulterioare, republicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 118 din 18 martie 1998, modificat prin Ordonanta
Guvernului nr. 105 din 30 august 1999, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 426 din 31 august 1999, ordonantă aprobată prin Legea
nr. 189 din 2 noiembrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 553 din 8 noiembrie 2000.
Dispozitiile legale criticate au următoarea redactare:
- Art. 1: “Beneficiază de prevederile prezentei ordonante persoana,
cetătean român, care în perioada regimurilor instaurate cu începere de la 6
septembrie 1940 până la 6 martie 1945 a avut de suferit persecutii din motive
etnice, după cum urmează:
a) a fost deportată în ghetouri si lagăre de concentrare din
străinătate;
b) a fost privată de libertate în locuri de detentie sau în lagăre de
concentrare;
c) a fost strămutată în altă localitate decât cea de domiciliu;
d) a făcut parte din detasamentele de muncă fortată;
e) a fost supravietuitoare a trenului mortii;
f) este sotul sau sotia persoanei asasinate sau executate din motive
etnice, dacă ulterior nu s-a recăsătorit.”;
- Art. 12: “Prevederile prezentului decret-lege nu se aplică
persoanelor condamnate pentru infractiuni contra umanitătii sau celor în cazul
cărora s-a dovedit că au desfăsurat o activitate fascistă în cadrul unei
organizatii sau miscări de acest fel.”
În sustinerea neconstitutionalitătii acestui text de lege, autorul
exceptiei invocă încălcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1),
potrivit cărora “Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor
publice, fără privilegii si fără discriminări”.
De asemenea, este invocat si art. 14 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, referitor la interzicerea
discriminării, articol care are următorul cuprins: “Exercitarea drepturilor
si libertătilor recunoscute de prezenta conventie trebuie să fie asigurată fără
nici o deosebire bazată, în special, pe sex, rasă, culoare, limbă, religie,
opinii politice sau orice alte opinii, origine natională sau socială,
apartenentă la o minoritate natională, avere, nastere sau orice altă situatie.”
Asupra constitutionalitătii art. 1 alin. 2 lit. b) din Decretul-lege nr.
118/1990 Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 51 din 5 octombrie 1993,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 19 ianuarie
1994, respingând ca nefondată exceptia de neconstitutionalitate a acestor
prevederi legale. Cu acel prilej Curtea a retinut că motivul de
neconstitutionalitate invocat, si anume faptul că aceste dispozitii legale sunt
discriminatorii în măsura în care se aplică numai persoanelor înrolate în
armata română, nu si celor înrolate în armata maghiară, nu priveste textul de
lege ca atare, ci interpretarea dată acestui text. Or, această interpretare
face chiar obiectul contestatiei formulate de autorul exceptiei, iar Curtea
Constitutională nu se poate substitui instantei competente cu solutionarea
acesteia.
Autorul exceptiei invocate în această cauză consideră, de asemenea, că
dispozitiile art. 1 si 12 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, ulterior
modificat, contravin principiului nediscriminării, asa cum este reglementat în
art. 16 alin. (1) din Constitutie si în art. 14 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Examinând pe fond această exceptie, Curtea constată că, în jurisprudenta
sa constantă, concretizată prin Decizia nr. 70 din 15 decembrie 1993, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 307 din 27 decembrie 1993, si
Decizia nr. 175 din 4 noiembrie 1999, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 11 din 13 ianuarie 2000, Curtea Constitutională a
statuat că principiul egalitătii nu înseamnă uniformitate. Astfel, dacă la
situatii egale trebuie să corespundă un tratament egal, la situatii diferite
tratamentul juridic nu poate fi decât diferit, recunoscându-se dreptul la
diferentă.
Dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie vizează egalitatea în
drepturi între cetăteni în ceea ce priveste recunoasterea în favoarea acestora
a unor drepturi si libertăti fundamentale, iar nu si identitatea de tratament
juridic asupra aplicării unor măsuri, indiferent de natura lor. În felul acesta
se justifică nu numai admisibilitatea unui regim juridic diferit fată de
anumite categorii de persoane, dar si necesitatea lui. Pe cale de consecintă,
hotărârea legiuitorului de a se acorda măsuri reparatorii numai persoanelor
condamnate ori celor care au suferit măsuri represive aplicate de dictatura
instaurată în România nu contravine principiului egalitătii în drepturi sau
principiului nediscriminării, întrucât statului român nu îi revine nici o
obligatie fată de cetătenii români asupra cărora au fost exercitate măsuri
politice sau dispozitii abuzive de autoritătile altor state, în afara
teritoriului său, în spetă, de regimul dictatorial din R.S.S. Moldova. În acest
context afirmatia autorului exceptiei, potrivit căreia “regimul comunist,
instituit initial în fosta U.R.S.S. si extins în tările est-europene, printre
care si România (...), a fost cel care a aplicat măsuri politice de natură să
producă consecinte negative, sub aspect material si moral, printre care si
măsura deportării silite în Siberia”, nu are relevantă în sustinerea
neconstitutionalitătii textelor legale criticate. Faptul că, prin jocul unor
prevederi legale, unele persoane pot ajunge în situatii defavorabile, apreciate
subiectiv, prin prisma propriilor lor interese, în acest fel, nu reprezintă o
discriminare.
În acelasi sens este si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor
Omului, care a statuat, în aplicarea prevederilor art. 14 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, privind
interzicerea discriminării, că reprezintă o încălcare a acestor prevederi orice
diferentă de tratament săvârsită de stat între indivizi aflati în situatii
analoage, fără o justificare obiectivă si rezonabilă (Cazul “Markx contra
Belgiei”, 1979). Astfel, limitarea impusă de dispozitiile legale criticate,
respectiv acordarea de beneficii numai anumitor categorii de persoane, expres
enumerate, are o justificare obiectivă si rezonabilă, si anume aceea că statul
român este responsabil fată de cetătenii săi numai în ceea ce priveste
dispozitiile si faptele proprii, aplicate de autoritătile române pe teritoriul
său.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 12 din Decretul-lege nr.
118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive
politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum si
celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu
modificările ulterioare, exceptie ridicată de Ioan Gheorghe Bodrug în Dosarul
nr. 7.848/2002 al Tribunalului Mures - Sectia comercială si de contencios
administrativ.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 10 iulie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent sef,
Doina Suliman
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
metodologia si criteriile de încadrare a persoanelor în locuri de muncă în
conditii speciale
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 20 alin. (3) din Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - În sensul prezentei hotărâri, termenii si expresiile de mai
jos se definesc după cum urmează:
a) locuri de muncă în conditii speciale reprezintă acele locuri
de muncă unde există factori de risc profesional, care, prin natura sarcinii de
muncă si a conditiilor de realizare a acesteia, conduc în timp la reducerea
prematură a capacitătii de muncă, îmbolnăviri profesionale si la comportamente
riscante în activitate cu urmări grave asupra securitătii si sănătătii
angajatilor si/sau a altor persoane;
b) persoanele încadrate în locuri de muncă în conditii speciale sunt
angajatii care îsi desfăsoară activitatea pe parcursul programului normal de
lucru din luna respectivă numai în locurile de muncă definite la lit. a);
c) expertiza tehnică a locurilor de muncă în vederea încadrării
acestora în conditii speciale reprezintă identificarea factorilor de risc
existenti la locul de muncă, care nu pot fi înlăturati;
d) expertiza medicală în vederea încadrării locurilor de muncă în
conditii speciale reprezintă procesul de evaluare, în baza datelor
medicale, a efectelor riscurilor care nu pot fi înlăturate, asupra capacitătii
de muncă si stării de sănătate a angajatilor.
Art. 2. - (1) Criteriile pentru încadrarea persoanelor în locurile de
muncă în conditii speciale sunt următoarele:
a) încadrarea locurilor de muncă în grupa I de muncă, anterior datei de
1 aprilie 2001;
b) desfăsurarea activitătii în conditii speciale pe durata programului
normal de lucru din luna respectivă numai în locurile de muncă definite la art.
1 lit. a);
c) existenta la locurile de muncă în conditii speciale a unor factori de
risc care nu pot fi înlăturati, în conditiile în care s-au luat măsurile
tehnice si organizatorice pentru eliminarea sau diminuarea acestora, în
conformitate cu legislatia de protectie a muncii în vigoare;
d) efecte asupra persoanelor din punct de vedere al securitătii si
sănătătii în muncă, datorate în exclusivitate unor cauze profesionale si
înregistrate pe perioada ultimilor 15 ani;
e) efecte asupra capacitătii de muncă si stării de sănătate, evaluate în
baza datelor medicale înregistrate la nivelul cabinetelor medicale de
întreprindere, de structurile medicale de medicina muncii sau la comisiile de
expertizare a capacitătii de muncă, pe perioada ultimilor 15 ani.
(2) Încadrarea persoanelor în locuri de muncă în conditii speciale se va
realiza în conditiile îndeplinirii tuturor criteriilor mentionate la alin. (1).
Art. 3. - (1) Metodologia de încadrare a locurilor de muncă în conditii
speciale include următoarele etape, în ordinea cronologică indicată:
a) nominalizarea locurilor de muncă care se solicită a fi încadrate în
conditii speciale, efectuată de angajator împreună cu sindicatele
reprezentative potrivit legii sau, după caz, cu reprezentantii angajatilor în
cadrul comitetului de securitate si sănătate în muncă ori cu responsabilul cu
protectia muncii;
b) solicitarea de verificare a activitătilor cuprinse în lista locurilor
de muncă în conditii speciale, initiată de angajator împreună cu sindicatele
reprezentative potrivit legii sau, după caz, cu reprezentantii angajatilor în
cadrul comitetului de securitate si sănătate în muncă ori cu responsabilul cu
protectia muncii, adresată inspectoratului teritorial de muncă pe raza căruia
se află locul de muncă respectiv sau Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare.
Lista locurilor de muncă în care se desfăsoară activităti ce pot fi
încadrate în conditii speciale, cu respectarea prevederilor prezentei hotărâri,
este prevăzută în anexa nr. 1;
c) verificarea de către inspectoratele teritoriale de muncă sau Comisia
Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare a locurilor de muncă
nominalizate la lit. a), din punct de vedere al îndeplinirii măsurilor
tehnico-organizatorice pentru eliminarea sau diminuarea riscurilor profesionale
prevăzute de legislatia privind protectia muncii ori în normele fundamentale de
securitate radiologică, după caz, confirmată prin procesul-verbal întocmit
conform anexei nr. 2.1, respectiv anexei nr. 2.2;
d) efectuarea expertizei tehnice, la solicitarea angajatorului împreună
cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, după caz, cu reprezentantii
angajatilor în cadrul comitetului de securitate si sănătate în muncă ori cu
responsabilul cu protectia muncii, în vederea identificării factorilor de risc
care nu pot fi înlăturati, conform criteriului prevăzut la art. 2 alin. (1)
lit. c), precum si a efectelor asupra persoanelor, definite conform criteriului
prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. d);
e) efectuarea expertizei medicale, la solicitarea angajatorului împreună
cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, după caz, cu reprezentantii
angajatilor în cadrul comitetului de securitate si sănătate în muncă ori cu
responsabilul cu protectia muncii, în vederea identificării si interpretării
datelor medicale înregistrate la nivelul cabinetelor medicale de întreprindere,
al structurilor medicale de medicina muncii si al comisiilor de expertizare a
capacitătii de muncă, pentru confirmarea criteriului stabilit la art. 2 alin.
(1) lit. e).
(2) Etapele prevăzute la alin. (1) lit. d) si e) sunt conditionate de
rezultatul verificării mentionate la alin. (1) lit. c).
(3) În cazul în care angajatorul nu declansează procedura de încadrare a
locurilor de muncă în conditii speciale, sindicatele reprezentative potrivit
legii sau, după caz, reprezentantii angajatilor în cadrul comitetului de
securitate si sănătate în muncă ori responsabilul cu protectia muncii pot
sesiza inspectoratele teritoriale de muncă, care vor dispune verificarea
locurilor de muncă conform alin. (1) lit. c).
Art. 4. - Solicitarea angajatorului de verificare a locurilor de muncă
în conditii speciale, mentionată la art. 3 alin. (1) lit. b), va cuprinde
obligatoriu următoarele date: unitatea, sectia, atelierul, locul de muncă,
descrierea activitătii de bază desfăsurate, precum si categoriile profesionale
si numărul de angajati.
Art. 5. - (1) În vederea încadrării locurilor de muncă în conditii
speciale se constituie, prin ordin comun al ministrului muncii, solidaritătii
sociale si familiei si al ministrului sănătătii, Comisia pentru acordarea
avizelor de încadrare în conditii speciale, compusă din reprezentanti aicelor
două ministere. După caz, la solicitarea Comisiei pentru acordarea avizelor de
încadrare în conditii speciale, prin Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale
si Familiei, aceasta se completează cu un reprezentant al Comisiei Nationale
pentru Controlul Activitătilor Nucleare.
(2) Secretariatul Comisiei pentru acordarea avizelor de încadrare în
conditii speciale se constituie la Casa Natională de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurări Sociale.
(3) Angajatorul va depune la secretariatul Comisiei pentru acordarea
avizelor de încadrare în conditii speciale un dosar cuprinzând următoarele
documente:
a) lista semnată de angajator si de sindicatele reprezentative potrivit
legii sau, după caz, si de reprezentantii angajatilor în cadrul comitetului de
securitate si sănătate în muncă ori de responsabilul cu protectia muncii, care
cuprinde categoriile profesionale si numărul de angajati, în raport cu fiecare
categorie, ce urmează să fie încadrati în conditii speciale, inclusiv
confirmarea respectării criteriului mentionat la art. 2 alin. (1) lit. b);
b) dovada încadrării locului de muncă în grupa I de muncă, conform
reglementărilor existente până la data intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale,
semnată de angajator;
c) procesul-verbal întocmit de inspectoratul teritorial de muncă sau de
Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare, după caz, cu
specificatia în clar că au fost luate sau nu au fost luate măsurile tehnice si
organizatorice pentru eliminarea si/sau diminuarea riscurilor, prevăzute în
legislatia de protectie a muncii sau în normele fundamentale de securitate
radiologică, după caz;
d) rezultatul expertizei tehnice prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. d),
prin care se confirmă existenta unor factori de risc care nu pot fi înlăturati,
în conditiile respectării măsurilor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c);
e) procesul-verbal încheiat de institutia care a efectuat expertiza
medicală, cu specificatia în clar a îndeplinirii criteriului prevăzut la art. 2
alin. (1) lit. e), în conformitate cu rezultatul expertizei medicale, după
modelul prezentat în anexa nr. 3.
Art. 6. - (1) În urma analizării dosarului de către Comisia pentru
acordarea avizelor de încadrare în conditii speciale, constituită în cadrul
Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei, se acordă avizul sau se
respinge motivat solicitarea de emitere a acestuia.
(2) Formularul de acordare a avizului prevăzut la alin. (1) se
întocmeste în conformitate cu modelul prezentat în anexa nr. 4.
Art. 7. - Casa Natională de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări
Sociale, în baza avizelor acordate de comisia prevăzută la art. 5 alin. (1),
initiază procedura de elaborare a proiectului de lege privind completarea
prevederilor art. 20 din Legea nr. 19/2000, cu modificările si completările
ulterioare.
Art. 8. - (1) Angajatorul este obligat să depună la casele teritoriale
de pensii, la definitivarea contractului colectiv de muncă, lista categoriilor
profesionale care au fost încadrate în aceste locuri de muncă în conditii speciale.
(2) Modificările intervenite la locurile de muncă încadrate în conditii
speciale, privind categoriile profesionale, vor fi comunicate caselor
teritoriale de pensii de către angajator.
(3) Angajatorul este obligat să depună lunar la casele teritoriale de
pensii declaratiile privind evidenta nominală a asiguratilor care în luna
anterioară si-au desfăsurat activitatea în locuri de muncă în conditii
speciale.
Art. 9. - Locurile de muncă încadrate în conditii speciale potrivit
legii se consideră în aceste conditii si pe perioada încadrată în grupa I de
muncă conform legislatiei anterioare, cu exceptia activitătii prevăzute la art.
20 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000, cu modificările si completările
ulterioare, în care si perioada încadrată în grupa II de muncă se consideră în
aceste conditii.
Art. 10. - (1) Perioadele de timp în care un asigurat care îsi desfăsoară
activitatea în conditii speciale de muncă se află în concediu pentru
incapacitate temporară de muncă si/sau în concediu de odihnă sunt asimilate
stagiului de cotizare realizat în conditii speciale de muncă.
(2) Perioadele de timp corespunzătoare programului normal de lucru,
anterioare datei de 1 aprilie 2001, în care angajatii si-au desfăsurat
activitatea cel putin 50%, respectiv 70% din timpul normal de lucru în locurile
de muncă prevăzute în grupa I, respectiv grupa II de muncă, conform legislatiei
anterioare, si care sunt încadrate ca locuri de muncă în conditii speciale
potrivit prezentei hotărâri, sunt asimilate stagiului de cotizare în conditii
speciale.
Art. 11. - (1) Dovedirea perioadelor de activitate desfăsurate în locuri
de muncă în conditii speciale, în vederea pensionării, se realizează pe baza
înregistrării acestora în carnetul de muncă conform metodologiei stabilite de
Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei sau pe baza listelor
nominale ale persoanelor care au desfăsurat activitatea în locuri de muncă în
conditii speciale ori prin orice alt mijloc de probă, potrivit legii.
(2) În cazul distrugerii arhivelor, dovedită cu acte, se poate
reconstitui potrivit legii, prin hotărâre judecătorească, perioada lucrată în
conditii speciale.
Art. 12. - Angajatorii care au locuri de muncă încadrate în conditii
speciale sunt obligati să efectueze, pe propria cheltuială, controlul medical
periodic, în conformitate cu reglementările Ministerului Sănătătii, pentru toti
angajatii care îsi desfăsoară activitatea în aceste conditii.
Art. 13. - (1) Angajatorii si/sau sindicatele reprezentative potrivit
legii sau, după caz, reprezentantii angajatilor în cadrul comitetului de
securitate si sănătate în muncă, care nu au primit aviz pentru încadrarea
locurilor de muncă în conditii speciale, pot formula plângere, în termen de 15
zile de la data comunicării, la Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei care, împreună cu Ministerul Sănătătii, o va solutiona în termen de 30
de zile, prin decizie rămasă definitivă.
(2) Dacă plângerea prevăzută la alin. (1) se referă la locurile de muncă
din domeniul nuclear, la solutionarea plângerii va participa si Comisia
Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare.
(3) Decizia prevăzută la alin. (1) poate fi contestată la instanta
judecătorească competentă, potrivit legii.
Art. 14. - (1) Expertiza tehnică prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. d)
se efectuează de către Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Protectia Muncii sau Institutul National pentru Securitate Minieră si Protectie
Antiexplozivă - INSEMEX, după caz, respectiv laboratoarele de igiena
radiatiilor din cadrul directiilor de sănătate publică, autorizate de Comisia
Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare, în baza unei metodologii
proprii, adaptată locurilor de muncă si riscurilor specifice existente,
avizată, după caz, de Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei sau
de Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare.
(2) Expertiza medicală prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. e) se
efectuează de către institutele de sănătate publică, directiile de sănătate
publică, structurile medicale de medicina muncii si centrele de medicină
preventivă, în conformitate cu o metodologie proprie stabilită de Ministerul Sănătătii
pe baza riscurilor existente si a efectului determinat de manifestarea
acestora.
Art. 15. - Toate costurile aferente procesului de încadrare a locurilor
de muncă în conditii speciale reprezintă obligatia angajatorului si vor fi
suportate de către acesta.
Art. 16. - Angajatorii împreună cu sindicatele reprezentative potrivit
legii sau, după caz, cu reprezentantii angajatilor în cadrul comitetului de
securitate si sănătate în muncă ori cu responsabilul cu protectia muncii pot
solicita reevaluarea locurilor de muncă până la data de 31 decembrie 2004.
Art. 17. - (1) Prevederile prezentei hotărâri se aplică si militarilor
angajati pe bază de contract.
(2) Avizul privind încadrarea în conditii speciale sau alte conditii se
acordă de către structurile cu atributii de inspectia muncii din institutiile
care au competente în domeniul apărării, ordinii publice si sigurantei
nationale.
Art. 18. - Anexele nr. 1, 2.1, 2.2, 3 si 4 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
p. Ministrul sănătătii,
Vasile Cepoi,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 28 august
2003.
Nr. 1.025.
ANEXA Nr. 1
LISTA
locurilor de muncă în care se desfăsoară activităti ce pot fi încadrate în conditii speciale
1. Activitatea din
sectoarele care utilizează materii explozive, pulberi, munitii, pentru
următoarele operatii:
- manipularea materiilor explozive: docheri, docherimecanizatori,
conducători de utilaje portuare, mineri de suprafată si artificieri;
- manipularea materiilor toxice si pulverulente, a produselor chimice si
petrochimice, a cărbunilor si a minereurilor:
docheri, docheri-mecanizatori, conducători de utilaje portuare;
- fabricarea, manipularea, transportul nitroglicerinei, explozivilor,
pulberilor negre, pulberilor fără fum, produselor pirotehnice în unitătile de
productie a explozivilor, precum si fabricarea nitrocelulozelor si a
celuloidului în aceleasi unităti de productie a explozivilor;
- fabricarea munitiilor si a elementelor de munitii - locurile de muncă
în care se execută operatii cu exploziv de initiere, exploziv cu caracteristică
de sensibilitate mare, precum si locurile de muncă în care se execută operatii
cu explozivi aromatici, la care angajatii vin în contact direct cu acestia;
- asamblarea si dezasamblarea focoaselor, suruburilor portamorsă si
detonatoarelor, în cazul în care elementele componente sunt încărcate;
- asanarea terenurilor si a apelor de munitii, produse pirotehnice,
materii explozive si mine;
- operatii de distrugere a munitiilor încărcate si a elementelor de
munitii încărcate, a pulberilor, a explozivilor si a produselor pirotehnice;
- delaborarea munitiilor si a elementelor pirotehnice încărcate cu
substante explozive sau incendiare.
2. Activitatea din locurile de muncă încadrate în categorii de risc
radiologic III si IV din centrale nuclearoelectrice, unităti de
cercetare-dezvoltare în domeniul nuclear, unităti de fabricare a combustibilului
nuclear, unităti de tratare si depozitare a deseurilor radioactive, instalatii
radiologice si alte instalatii nucleare
3. Activitatea desfăsurată în subteran la constructii hidrotehnice de
tuneluri, de galerii, precum si de centrale electrice subterane, la exploatări
din cariere prin tuneluri si galerii
4. Activitatea desfăsurată în subteran: lucrări de constructii,
întretinere si reparatii de tuneluri de căi ferate, drumuri, precum si
galeriile aferente, cu adâncimi mai mari de 8 m
5. Activitătile desfăsurate în subteran din cadrul metroului pentru:
- mecanic de locomotivă si ramă electrică de metrou;
- mecanic ajutor de locomotivă si ramă electrică de metrou;
- mecanic instructor
6. Activitatea de revizie, întretinere, exploatare si reparatie de la
metrou ce se desfăsoară 100% în subteran 7. Activitatea desfăsurată de
personalul din siguranta circulatiei care îndeplineste functia de mecanic de
locomotivă si automotor, mecanic ajutor si mecanic instructor
8. Activitatea de exploatare portuară desfăsurată de docheri,
docheri-mecanizatori
9. Activitatea desfăsurată de personalul navigant din unitătile de
transport maritim si fluvial, care lucrează în sala masinilor de pe navele
maritime si fluviale cu capacitatea de peste 600 CP
10. Lucrări permanente sub apă la suprapresiune: scafandrii si
chesonierii
11. Activitatea desfăsurată de personalul de pe platformele marine
12. Activitatea desfăsurată de personalul care lucrează în exploatări
forestiere: fasonatori, corhănitori, funicularisti, tractoristi, conducători de
tractoare articulate forestiere, sortatori
13. Activitatea desfăsurată la forajul sondelor de titei si gaze;
interventii, probe de productie si reparatii capitale la sonde, combustie
subterană, detubări sonde si săparea puturilor pentru repararea coloanelor la
sonde; activitatea de operatii speciale - pentru timpul efectiv lucrat la
sonde; montarea-demontarea turlelor petroliere, cu exceptia turlelor rabatabile
14. Reparatii si întretinere la mori cu capacitatea mai mare de 7.000 t
15. Prelucrarea industrială a topiturii de sticlă prin suflare cu gura -
operatii executate complet nemecanizat la teavă preluând priza din cuptorul de
topire - si din teavă de sticlă greu fuzibilă
16. a) Prelucrarea topiturii de sticlă la masini automate, semiautomate
si prese
b) Alimentarea manuală a cuptoarelor de topit sticlă c) Cuptoarele
pentru topirea sticlei
17. Fabricarea fibrelor minerale artificiale din fire si fibre de sticlă
18. Activitatea desfăsurată de personalul din activitatea de cocsificare
a cărbunelui:
- cocserie: masina de sarjare, asezarea si etansarea usilor, încălzirea
bateriilor si a colectoarelor de gaze - platformele de pe bateriile de cocs si
semicocs -, scoaterea usilor, transportul cocsului la stins, stingerea si
sortarea cocsului;
- sectorul chimic al cocseriei: chimizarea gazului de cocs, distilarea
gudroanelor, ambalarea si încărcarea în vrac a produselor chimice rezultate si
fabricate;
- arderea pe vatră în cuptoare deschise a gudroanelor rezultate de la
rafinarea produselor petroliere;
- operatia de gudronare a lingotierelor
19. Activitatea desfăsurată de personalul care lucrează la producerea
electrozilor siderurgici si de sudură:
- măcinarea, dozarea, malaxarea, brichetarea si presarea materiilor
prime necesare fabricării electrozilor;
- calcinarea cocsului de petrol si a antracitului;
- prepararea smoalei, a electrografitului, precum si a deseurilor crude
si a antracitului si dozarea acestor componente;
- coacerea, recoacerea, grafitarea si impregnarea electrozilor;
- recuperarea produselor cărbunoase;
- prelucrări mecanice pe masini-unelte speciale ale electrozilor
siderurgici grafitati si ale niplurilor, ale blocurilor de furnal
20. Preparare de minereuri: măcinare, flotare, filtrare
21. Activitatea desfăsurată de personalul din activitatea de aglomerare:
- sectorul de aglomerare din siderurgie: operatiile de la masina de
aglomerare, reintroducerea în flux a sarjei neaglomerate - retur -, expeditia
aglomeratului;
- încărcarea materiei prime în corfe la furnalele vechi - operatie ce se
execută sub silozuri;
- măcinarea, prăjirea, aglomerarea, sarjarea, precum si topirea
minereurilor sau a concentratelor de plumb;
- prăjirea si aglomerarea minereului de cupru, topirea concentratelor
cuproase, convertizarea, prerafinarea, precum si granularea cuprului;
- prăjirea, măcinarea, aglomerarea, topirea minereurilor, a zgurilor si
a materialelor refolosibile neferoase, prerafinarea, rafinarea, convertizarea
si turnarea metalelor neferoase 22. Activitatea desfăsurată de personalul de la
furnale:
- încărcarea materiei prime în corfe la furnalele vechi - operatie ce se
execută sub silozuri;
- instalatia de dozare si de încărcare a materialelor de sarjă,
încărcarea furnalelor, epurarea gazelor de furnal, preîncălzitoare de aer,
curătarea canalelor de la furnal, activitatea prestată la creuzetul furnalelor,
desulfurarea fontei, granularea si expandarea zgurii, precum si epurarea
gazelor de furnal
23. Activitatea desfăsurată de personalul din otelării:
- încărcarea cuptoarelor, precum si elaborarea otelului în cuptoare, în
convertizoare, în cuptoare electrice, inclusiv instalatii de retopire sub zgură
si tratament termic în vid, care au capacitatea de cel putin 5 tone pe sarjă;
- turnarea otelului prin procedeul continuu si în lingouri la uzinele siderurgice;
- pregătirea gropii de turnare, turnarea si evacuarea otelului;
- cazanele recuperatoare de la otelăriile cu convertizoare
24. Activitatea din turnătoriile de fontă, otel, neferoase sau materiale
refolosibile neferoase, cu productie industrială continuă, în care se execută
si operatiile de dezbatere sau de curătare a pieselor în hala de turnare
25. Activitatea desfăsurată de personalul din activitatea de laminare la
cald:
- încălzirea metalului în vederea laminării, laminarea, tăierea,
presarea si refularea la cald, inclusiv ajustajul, finisarea si sortarea la
cald;
- încărcarea si descărcarea cuptoarelor adânci - macarale Tiegler -,
precum si macaralele de la scoaterea otelului din cuptoarele cu propulsie;
- încălzirea taglelor în cuptorul cu vatră înclinată pentru laminorul de
6 toli, precum si încălzirea bandajelor si a discurilor pentru rotile de
material rulant; încălzirea otelului pentru laminare în cuptoare adânci;
- încălzirea, scoaterea si transportul platinelor si al pachetelor de
tablă, manual, de la cuptoare la cajă;
- extragerea manuală a otelului cald pentru laminare din cuptoare sau a
taglelor din cuptoarele cu propulsie;
- extragerea manuală a lingourilor sau a taglelor din cuptoarele cu
propulsie; transportul manual al taglelor de la cuptor la linia de laminare;
- striparea lingourilor si curătarea cu flacără a lingourilor, bramelor
si taglelor, precum si curătarea cu ciocane pneumatice a lingourilor si
laminatelor 26. Activitatea de forjare continuă la cald, manuală, cu ciocane si
prese de peste 200 kg/fortă
27. Activitătile efectuate de zidari-samotori:
- zidirea si repararea cuptoarelor industriale, utilajelor de turnare,
cazanelor din centralele electrice, precum si a altor asemenea utilaje cu
cărămidă din silică sau cu cărămidă din silică asociată cu alte categorii de
cărămidă refractară;
- executarea la cald la utilajele mentionate mai sus a operatiilor de
zidire si de reparare a zidăriei, indiferent de tipul de cărămidă refractară
utilizată - activitate permanentă
28. Activitatea desfăsurată de personalul care lucrează la:
- uscarea, prăjirea si distilarea minereurilor cinabrifere;
- distilarea si purificarea mercurului în proces continuu;
instalatiile de prelucrare cu mercur a minereurilor auroargintifere,
activitatea de cianurare a minereurilor auroargintifere;
- electroliza cuprului si fabricarea industrială a pulberilor de cupru;
- electroliza aluminiului, inclusiv captarea gazelor;
- prăjirea, măcinarea, aglomerarea, topirea minereurilor, a zgurilor si
a materialelor refolosibile neferoase, prerafinarea, rafinarea, convertizarea
si turnarea metalelor neferoase;
- afinarea aurului si a argintului;
- fabricarea pulberii de aluminiu;
- fabricarea feroaliajului si a siliciului metalic
29. Activitatea desfăsurată de personalul care lucrează la productia si
prelucrarea plumbului, zincului si cositorului:
- măcinarea, prăjirea, aglomerarea, sarjarea, precum si topirea
minereurilor sau a concentratelor de plumb; rafinarea plumbului, inclusiv
cupelarea; elaborarea aliajului plumb-cadmiu;
- topirea aliajelor cu peste 50% plumb si turnarea de piese din aceste
aliaje în proces de fabricatie industrială;
topirea, elaborarea si rafinarea metalelor neferoase în incinta uzinelor
din metalurgia plumbului;
- fabricarea acumulatoarelor electrice din plumb;
- metalurgia zincului;
- personalul care lucrează cu plumb din fabricile de celofibră - viscoză
30. Activitatea de tratare si acoperire a metalelor prin următoarele:
- metalizarea cu nichel-carbonil;
- instalatiile de metalizare prin pulverizare cu jet de plasmă;
- operatiuni de tratamente termice efectuate în cuptoare care utilizează
în exclusivitate gazul de cocs sau gazul de furnal;
- deservirea cuptoarelor cu clopot pentru tratamente termice a
rulourilor de tablă si benzilor de otel;
- instalatii de zincare a tablelor, tevilor si profilelor în industria
metalurgică;
- operatiile de încălzire, tratament termic si emailare prin pudrare a
pieselor din fontă;
- acoperiri metalice în metal topit, în cazul în care suprafata totală a
pieselor care suferă această operatie depăseste 20 m2/oră
31. a) Fabricarea abrazivelor din cuart – toate operatiile aferente
procesului de fabricatie
b) Granularea carburii de siliciu, a electrocorindonului si finisarea
pietrelor de polizor
32. Activitatea de perforare, forare, împuscare si transport al
materialului derocat în cariere, unde se folosesc excavatoare cu cupa mai mare
de 4 m3 si autobasculante mai
mari de 25 tone
33. Activitatea de sablaj uscat cu nisip, cu exceptia instalatiilor
ermetizate
34. Activitatea desfăsurată de personalul care lucrează la fabricarea si
ambalarea negrului de fum
35. Activitatea de fabricare a diamantelor sintetice
36. Activitatea desfăsurată în instalatiile care fabrică, vehiculează si
depozitează hidrogen sulfurat, de distilare a apei grele, de schimb izotopic si
de epurare a apelor reziduale cu hidrogen sulfurat
37. Fabricarea acrilonitrilului si a derivatilor cianici, în cazul în
care se desfăsoară în aceeasi instalatie; utilizarea în industrie a
acrilonitrilului
38. Curătarea canalelor subterane care contin substante foarte
periculoase sau cancerigene din unitătile industriei chimice si petrochimice
39. Activitatea desfăsurată în instalatii de fabricare a benzenului si
tetraclorurii de carbon
40. Activitatea desfăsurată în instalatia bitum-fabricare, ambalare,
prepararea mixturilor asfaltice
41. Fabricarea fenolului
42. Activitatea desfăsurată în instalatii de fabricare a oxidului de
etilenă
43. Activitatea desfăsurată în instalatiile de elctroliză pentru
producerea clorului
44. Activitatea de fabricare a clorurii de vinil si policlorurii de
vinil
45. Activitatea de fabricare a pesticidelor 46. Fabricarea si utilizarea
industrială de alfa- si betanaftilimină
47. Fabricarea si ambalarea benzidinei
48. Fabricarea hidrobenzenului
49. Dozarea manuală a antioxidantilor, acceleratorilor si a agentilor de
vulcanizare
50. Activitatea desfăsurată de personalul care lucrează în leprozerii.
INSPECTIA MUNCII
Inspectoratul
teritorial de muncă …..
PROCES - VERBAL
Nr. .../…
Subsemnatul ………..., inspector de muncă la Inspectoratul teritorial de
muncă ………….., cu legitimatia nr. ..., în baza prevederilor art. 19 alin. (1)
din Legea nr. 108/1999 pentru înfiintarea si organizarea Inspectiei Muncii,
republicată, cu modificările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 767/1999
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Inspectiei
Muncii, cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 3 alin. (1)
lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2003 privind metodologia si
criteriile de încadrare a persoanelor în locuri de muncă în conditii speciale,
în urma solicitării unitătii .., cu nr. … din , înregistrată la Inspectoratul
teritorial de muncă sub nr. ... din …., în perioada …. am verificat situatia
din teren, constatând următoarele:
Unitatea a fost înregistrată la registrul comertului cu nr. ..., având
codul unic de înregistrare nr. ..., are domeniul de activitate, conform CAEN,
pentru locurile de muncă la care se solicită încadrarea în conditii speciale,
sediul în localitatea …., str. ... nr. .., judetul/sectorul …., si activitatea
efectivă în localitatea ... str. … nr. ., judetul/sectorul …..
În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. c) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.025/2003 s-a verificat îndeplinirea măsurilor
tehnico-organizatorice pentru eliminarea si/sau diminuarea riscurilor
profesionale prevăzute de legislatia de protectie a muncii.
Locurile de muncă pentru care s-a efectuat verificarea sunt următoarele:
-
-
-
Concluzii:
S-au luat măsurile tehnico-organizatorice pentru eliminarea si/sau
diminuarea riscurilor profesionale prevăzute în legislatia de protectie a
muncii.
Nu s-au luat măsurile tehnico-organizatorice pentru eliminarea si/sau
diminuarea riscurilor profesionale prevăzute în legislatia de protectie a
muncii, după cum urmează:
-
-
-
Prezentul proces-verbal s-a încheiat în două exemplare, din care:
- un exemplar pentru Inspectoratul teritorial de muncă ...;
- un exemplar pentru unitatea care solicită avizul de încadrare a
locurilor de muncă în conditii speciale . .
Inspector de muncă, ……………………… (semnătura) |
Inspector-sef, ……………………… (semnătura) |
Conducătorul unitătii …………………………. (semnătura) |
Înregistrat la
unitate sub nr. . .
ANEXA Nr. 2.2
COMISIA NATIONALĂ
PENTRU
CONTROLUL
ACTIVITĂTILOR NUCLEARE
PROCES - VERBAL
Nr. .../...
Subsemnatul ......, având functia de consilier/expert, împuternicit al
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare cu legitimatia de
control nr. ......, în baza prevederilor cap. IV din Legea nr. 111/1996 privind
desfăsurarea în sigurantă a activitătilor nucleare, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 287/1998
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei
Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare, cu modificările ulterioare,
si ale art. 3 alin. (1) lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2003 privind
metodologia si criteriile de încadrare a persoanelor în locuri de muncă în
conditii speciale, în urma solicitării unitătii ......., cu nr. ...... din
......, înregistrată la Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor
Nucleare cu nr. ......, în perioada ...... am verificat situatia din teren în
prezenta împuternicitului unitătii - responsabilul cu securitatea radiologică,
domnul/doamna ........., constatând următoarele:
Unitatea a fost înregistrată la registrul comertului cu nr. ......,
având codul unic de înregistrare nr. ......, are domeniul de activitate,
conform CAEN, pentru locurile de muncă la care se solicită încadrarea în conditii
speciale, sediul în localitatea ..., str. . nr. ......, judetul/sectorul
........, si activitatea efectivă în localitatea ........, str. ......... nr.
......, judetul/sectorul ...... .
Unitatea posedă Autorizatia pentru desfăsurarea de activităti în
domeniul nuclear nr. ......, valabilă de la ...... până la ......., în
categoria maximă de risc radiologic ....... .
În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. c) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.025/2003 s-a verificat îndeplinirea măsurilor tehnico-organizatorice
pentru eliminarea si/sau diminuarea riscurilor profesionale prevăzute de
legislatia de protectie a muncii.
Locurile de muncă pentru care s-a efectuat verificarea sunt următoarele:
---
Concluzii:
S-au luat măsurile tehnico-organizatorice pentru eliminarea si/sau
diminuarea riscurilor profesionale prevăzute în legislatia de protectie a
muncii.
Nu s-au luat măsurile tehnico-organizatorice pentru eliminarea si/sau
diminuarea riscurilor profesionale prevăzute în legislatia de protectie a muncii,
după cum urmează: ---
Prezentul proces-verbal s-a încheiat în două exemplare, din care:
- un exemplar pentru ......;
- un exemplar pentru unitatea care solicită avizul de încadrare a
locurilor de muncă în conditii speciale ...... .
Împuternicit al Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare, .................................... Semnătura ............ |
Director/Sef serviciu, .................................... Semnătura ............ |
Presedinte, .................................... Semnătura si stampila .......... |
Reprezentantul unitătii responsabil cu securitatea radiologică, ................................... Semnătura ............ |
|
Conducătorul unitătii, .................................... Semnătura si stampila ............ |
Înregistrat la unitate sub nr. ….
ANEXA Nr. 3
PROCES - VERBAL
Nr. .../…
Subsemnatul .., functia/specialitatea . în cadrul ., cu legitimatia nr.
..., în baza prevederilor art. 3 alin. (1) lit. e) si ale art. 14 alin. (2) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2003 privind metodologia si criteriile de
încadrare a persoanelor în locuri de muncă în conditii speciale, în urma
solicitării unitătii ., înregistrată la . cu nr. . din .., am verificat datele
medicale si în baza evaluării efectuate s-au constatat următoarele efecte
asupra capacitătii de muncă si stării de sănătate:
- riscul …... efect .;
- riscul …... efect .;
- riscul …… efect ... .
Unitatea a fost înregistrată la registrul comertului cu nr. …., având
codul unic de înregistrare nr. …., are domeniul de activitate, conform CAEN,
pentru locurile de muncă la care se solicită încadrarea în conditii speciale,
sediul în localitatea ..., str. …… nr. ..., judetul/sectorul ..., si
activitatea efectivă în localitatea , str. ... nr. ... .
În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. e) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.025/2003 s-a verificat si se confirmă la locurile de muncă
pentru care s-a solicitat încadrarea în conditii speciale:
- se îndeplineste criteriul mentionat la art. 2 alin. (1) lit. e) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2003;
- nu se îndeplineste criteriul mentionat la art. 2 alin. (1) lit. e) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2003.
Comentarii: …
Prezentul proces-verbal s-a încheiat în două exemplare, din care:
- un exemplar pentru unitatea emitentă ..;
- un exemplar pentru unitatea care solicită avizul de încadrare a
locurilor de muncă în conditii speciale …. .
Medic de medicina muncii, .……………. (semnătura) |
Conducătorul unitătii, .……………… (semnătura) |
Înregistrat la
unitate sub nr. ... .
ANEXA Nr. 4
MINISTERUL MUNCII,
SOLIDARITĂTII SOCIALE SI FAMILIEI
Avizat
AVIZ
pentru încadrarea locurilor de muncă în conditii speciale
Nr. .../..
În baza art. 6 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2003 privind
metodologia si criteriile de încadrare a persoanelor în locuri de muncă în
conditii speciale, Comisia pentru acordarea avizelor de încadrare în conditii
speciale, în baza evaluării dosarului cu nr. .. din si a îndeplinirii următoarelor criterii:
- încadrarea locurilor de muncă în grupa I de muncă, anterior datei de 1
aprilie 2001;
- desfăsurarea activitătii în conditii speciale pe durata programului
normal de lucru din luna respectivă numai în locurile de muncă definite la art.
1 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2003;
- existenta la locurile de muncă în conditii speciale a unor factori de
risc care nu pot fi înlăturati, în conditiile în care s-au luat măsurile
tehnice si organizatorice pentru eliminarea sau diminuarea acestora, în
conformitate cu legislatia de protectie a muncii în vigoare;
- efecte asupra persoanelor, din punct de vedere al securitătii si
sănătătii în muncă, datorate în exclusivitate unor cauze profesionale si
înregistrate pe perioada ultimilor 15 ani;
- efectele asupra capacitătii de muncă si stării de sănătate, evaluate
în baza datelor medicale înregistrate la nivelul cabinetelor medicale de
întreprindere, de structurile medicale de medicina muncii sau la comisiile de
expertizare a capacitătii de muncă pe perioada ultimilor 15 ani,
- avizează încadrarea în conditii speciale a următoarelor locuri de
muncă: ---
- nu avizează încadrarea în conditii speciale a următoarelor locuri de
muncă: ---
din cadrul unitătii ........................, cu sediul în localitatea
................................, str. ............................,
sectorul/judetul ...................., înregistrată la registrul comertului cu
nr. ...................., cod unic de înregistrare nr. .................... .
Comisia pentru acordarea avizului de încadrare în conditii speciale:
...........................................................................................................................................................................................................................
Data eliberării
(ziua .......... luna
.......... anul ..........)
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 53/2003 privind subventionarea
dobânzilor aferente creditelor ipotecare acordate pentru constructia de
locuinte prin intermediul Agentiei Nationale pentru Locuinte
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 5 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 53/2003 privind subventionarea dobânzilor aferente
creditelor ipotecare acordate pentru constructia de locuinte prin intermediul
Agentiei Nationale pentru Locuinte,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele metodologice pentru punerea în
aplicare a prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 53/2003 privind
subventionarea dobânzilor aferente creditelor ipotecare acordate pentru
constructia de locuinte prin intermediul Agentiei Nationale pentru Locuinte,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 28 august
2003.
Nr. 1.049.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
pentru punerea în aplicare a prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 53/2003 privind subventionarea dobânzilor aferente creditelor ipotecare acordate pentru constructia de locuinte prin intermediul Agentiei Nationale pentru Locuinte
CAPITOLUL I
Art. 1. - Derularea
programelor pentru constructia de locuinte prin intermediul Agentiei Nationale
pentru Locuinte este reglementată de Legea nr. 152/1998 privind înfiintarea
Agentiei Nationale pentru Locuinte, cu modificările si completările ulterioare,
si de Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii nr.
152/1998 privind înfiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 962/2001, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 2. - În realizarea obiectivelor sale Agentia Natională pentru
Locuinte coordonează constituirea si atragerea de surse de finantare, inclusiv
din resurse bugetare, surse pe care le administrează pentru realizarea de investitii
ale persoanelor fizice sau juridice în constructia de locuinte.
Art. 3. - (1) Agentia Natională pentru Locuinte realizează anual o
analiză a cererii pentru constructia de locuinte prin credit ipotecar, analiză
care se prezintă Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si care
va fi însotită de o fundamentare a necesarului de fonduri pentru care sursa de
finantare o constituie creditele ipotecare acordate de bănci.
(2) În fundamentarea necesarului de fonduri se vor cuprinde, cu
prioritate, sumele necesare acoperirii cererilor de creditare depuse de tineri
în vederea construirii de locuinte.
Art. 4. - Băncile, în întelesul prezentelor norme metodologice, sunt
bănci si/sau sucursale ale băncilor străine autorizate să functioneze în
România, care au acordat/acordă credite ipotecare pentru construirea de
locuinte prin intermediul Agentiei Nationale pentru Locuinte.
CAPITOLUL II
Subventionarea dobânzilor aferente creditelor ipotecare acordate de
bănci pentru constructia de locuinte prin intermediul Agentiei Nationale pentru
Locuinte
Art. 5. - Fundamentarea necesarului anual de subventii se face de către
Agentia Natională pentru Locuinte pe baza programului de constructii de
locuinte cu credite ipotecare acordate de bănci, cu respectarea conditiilor
prevăzute de art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 53/2003
privind subventionarea dobânzilor aferente creditelor ipotecare acordate pentru
constructia de locuinte prin intermediul Agentiei Nationale pentru Locuinte,
denumită în continuare ordonantă. În acest scop băncile vor transmite
Agentiei Nationale pentru Locuinte, la solicitarea acesteia, datele necesare
privind creditele acordate pentru constructia de locuinte realizată prin
intermediul Agentiei Nationale pentru Locuinte. Datele referitoare la creditele
acordate si dobânzile aferente vor fi exprimate în echivalent euro pe baza
contractelor de credit încheiate.
Art. 6. - Categoriile de persoane care beneficiază de subventii,
criteriile de acordare si cuantumul de subventie se stabilesc anual prin
hotărâre a Guvernului, în limita plafonului maxim prevăzut de art. 3 din
ordonantă.
Art. 7. - (1) Fundamentarea necesarului anual de subventii se face pe
baza hotărârii prevăzute la art. 6, a datelor comunicate Agentiei Nationale
pentru Locuinte de către bănci cu privire la creditele ipotecare aflate în
derulare si a estimărilor efectuate de Agentia Natională pentru Locuinte
privind volumul de credite ipotecare pentru anul următor si se transmite
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, la solicitarea acestuia,
în vederea cuprinderii în proiectul de buget pe anul următor, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
(2) Pentru fundamentarea necesarului anual de subventii, stabilirea
cotei procentuale de subventionare a dobânzii si a cuantumului subventiilor pe
categorii de persoane care beneficiază de subventii în conditiile art. 6,
precum si pentru plata acestor subventii, Agentia Natională pentru Locuinte va
utiliza cursul de schimb leu/euro prevăzut pentru fundamentarea bugetului de
stat pentru anul în care se acordă subventiile. În scopul aplicării prezentelor
norme metodologice, cota procentuală de subventionare a dobânzii se calculează
pe categorii de persoane, ca raport între numărul punctelor procentuale
subventionate din rata dobânzii, stabilit în anul respectiv conform art. 6, si
ratele dobânzilor prevăzute în contractele de credite încheiate de bănci cu
aceste categorii de persoane. Pentru creditele exprimate în alte valute,
calculul echivalentului euro se va face pe baza cursului de schimb al Băncii
Nationale a României din data fundamentării necesarului anual de subventii.
Art. 8. - (1) Pentru încasarea subventiilor, băncile vor transmite
lunar, până la data de 5 sau, după caz, până în prima zi lucrătoare ulterioară
acesteia, din luna următoare celei de referintă, situatia privind subventiile
cuvenite beneficiarilor de credite ipotecare, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
(2) Pentru determinarea sumei cuvenite drept subventie beneficiarilor de
credite ipotecare acordate de bănci se utilizează următoarea formulă de calcul:
S = Cp x Dc x Cs,
în care:
S - valoarea subventiei lunare ce urmează a fi plătită fiecărui
beneficiar;
Cp - cota procentuală de subventionare a dobânzii, calculată în
conformitate cu prevederile art. 7 alin. (2) pentru categoria de persoane din
care face parte beneficiarul subventiei; reprezintă raportul dintre subventia
în puncte procentuale stabilită prin ordin al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului si rata dobânzii (anexa nr. 2);
Dc - valoarea în echivalent euro a dobânzii lunare curente încasate de
către bancă conform prevederilor contractului de credit încheiat cu
beneficiarul de subventie;
Cs - cursul de schimb euro/leu al băncii, de la data plătii dobânzii
prevăzută în contractul de credit încheiat cu beneficiarul de subventie.
Art. 9. - (1) Agentia Natională pentru Locuinte va solicita lunar
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului sumele necesare
acoperirii subventiilor aferente creditelor ipotecare acordate de bănci,
conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.
(2) Subventiile transmise Agentiei Nationale pentru Locuinte, în urma
solicitărilor efectuate conform alin. (1), se transferă băncilor de către
agentie, pe baza situatiilor de calcul întocmite în raport cu datele primite
conform art. 8 alin. (1) si cu sumele efectiv încasate.
(3) În cazul în care sumele efectiv alocate pentru subventii sunt mai
mici decât cele calculate potrivit prevederilor art. 8 alin. (2), se va face
redistribuirea proportională a acestora, pentru toti beneficiarii de credite
ipotecare acordate de bănci care îndeplinesc criteriile stabilite conform
prevederilor art. 6.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 10. - (1) În conventiile, protocoalele si orice alte acte care se
încheie de către Agentia Natională pentru Locuinte pentru finantarea din
credite ipotecare acordate de bănci a constructiei de locuinte prin programe
proprii, se cuprind clauze referitoare la subventionarea dobânzilor aferente
acestor credite în conditiile prezentelor norme metodologice.
(2) Conventiile, protocoalele si orice alte acte încheiate de către
Agentia Natională pentru Locuinte pentru finantarea constructiei de locuinte
din credite ipotecare acordate de bănci, până la data intrării în vigoare a
prezentelor norme metodologice, se vor actualiza în mod corespunzător.
Art. 11. - Subventia
la dobânzile aferente creditelor ipotecare acordate de bănci pentru constructia
de locuinte prin intermediul Agentiei Nationale pentru Locuinte se acordă în
limita sumelor prevăzute cu această destinatie în bugetul Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prin legea bugetului de stat
anual.
Art. 12. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele norme
metodologice.
ANEXA Nr. 1
la normele
metodologice
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
AGENTIA NATIONALĂ
PENTRU LOCUINTE
Aprobat,
Ministru
FUNDAMENTAREA
necesarului de subventii pentru anul ......
Nr Crt. |
Explicatii |
Cursul de schimb leu/euro |
Valoarea estimată a dobânzilor pentru anul ...... |
Puncte procentuale subventionate din rata dobânzii |
Rata dobânzii pe anul ...... Echivalent euro |
Cota procentuală de subventionare a dobânzii |
Subventia necesară pentru creditele pe anul ...... |
|
Echivalent euro |
Lei |
|||||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4=2x3 |
|
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Avizăm favorabil,
secretar de stat
Directia generală economică Director general, |
Directia generală investitii si concesiuni Director general, |
Directia generală constructii locuinte Director general, |
Director general adjunct economic, |
AGENTIA NATIONALĂ PENTRU LOCUINTE Director general, |
Director general adjunct credit ipotecar, |
la normele
metodologice
BANCA ........................
SITUATIA
privind subventiile cuvenite beneficiarilor de credite
ipotecare pe luna ...............
Nr. crt. |
Numele si prenumele |
Credite |
Puncte procentuale subventionate din rata dobânzii conform ordinului
ministrului |
Rata dobânzii Echivalent euro |
Cota procentuală de subventionare a dobânzii |
Dobânda curentă plătită Echivalent euro |
Cursul de schimb euro/leu |
Subventia cuvenită |
|
Suma alocată |
Sold |
||||||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6=4:5 |
7 |
8 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anexat se prezintă cursul de schimb euro/leu pe fiecare zi din luna
............ .
Conducătorul băncii, |
Conducătorul Compartimentului financiar- contabil, |
ANEXA Nr. 3
la normele
metodologice
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
AGENTIA NATIONALĂ
PENTRU LOCUINTE
Aprobat,
Ministru
SITUATIA
subventiilor aferente creditelor ipotecare acordate de bănci pentru luna
...............
Nr. crt. |
Banca |
Dobânzi calculate si achitate aferente creditelor ipotecare Echivalent
euro |
Cota procentuală de subventionare a dobânzii |
Cursul de schimb leu/euro |
Subventii aferente dobânzilor achitate |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5=2x3x4 |
|
|
|
|
|
|
Directia generală economică Director general, |
Directia generală investitii si concesiuni Director general, |
Directia generală constructii locuinte Director general, |
Director general adjunct economic, |
AGENTIA NATIONALĂ PENTRU LOCUINTE Director general, |
Director general adjunct credit ipotecar, |