MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 641
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 9 septembrie 2003
SUMAR
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
118. - Ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru aprobarea
Reglementării aeronautice civile române privind conditiile de avizare a
documentatiilor tehnice pentru obiectivele aflate în zone cu servituti
aeronautice civile - RACR - CADT, editia 02/2003
225. - Ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei pentru aprobarea Documentului de politică si strategie privind implementarea serviciului universal în sectorul serviciilor postale
232. -
Ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei pentru
aprobarea Tabelului national de atribuire a benzilor de frecventă
ACTE ALE
CONSILIULUI CONCURENTEI
344. -
Decizie privind autorizarea operatiunii de concentrare economică
realizată de către CEREOL HOLDING BV Olanda prin dobândirea
controlului direct asupra Societătii Comerciale “Muntenia” - S.A.
Bucuresti
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
pentru aprobarea Reglementării aeronautice civile române privind
conditiile de avizare a documentatiilor tehnice pentru obiectivele aflate în
zone cu servituti aeronautice civile - RACR - CADT, editia 02/2003
În scopul asigurării
sigurantei zborului,
în temeiul prevederilor
art. 4 lit. b), f) si p), ale art. 62 si 77 din Ordonanta Guvernului nr.
29/1997 privind Codul aerian, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 130/2000, republicată, ale art. 2, 3 si ale
art. 4 pct. 4.1, 4.12 si 4.13 din Regulamentul de organizare si functionare a
Autoritătii Aeronautice Civile Române, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 405/1993 privind înfiintarea Autoritătii Aeronautice Civile
Române, precum si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 740/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite
următorul ordin:
Art. 1. - Pe data
prezentului ordin se aprobă Reglementarea aeronautică civilă
română privind conditiile de avizare a documentatiilor tehnice pentru
obiectivele aflate în zone cu servituti aeronautice - RACR - CADT, editia
02/2003, prezentată în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Supravegherea
respectării prevederilor prezentului ordin se va face de către
Directia generală aviatie civilă din cadrul Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Regia Autonomă “Autoritatea
Aeronautică Civilă Română”, Regia Autonomă “Administratia
Natională a Serviciilor de Trafic Aerian” ROMATSA, precum si de toate
aeroporturile din România.
Art. 3. - La data
intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului
lucrărilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.834/2001 pentru
aprobarea Reglementării aeronautice civile române privind conditii de
avizare a documentatiilor tehnice pentru obiectivele aflate în zonele supuse
servitutilor de aeronautică civilă RACR - CADT, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 838 din 27 decembrie 2001.
Art. 4. - Prezentul ordin
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Ileana Tureanu,
secretar
de stat
Bucuresti, 20 august 2003.
Nr. 118.
ANEXĂ
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
privind conditiile de avizare a documentatiilor tehnice pentru
obiectivele aflate în zone cu servituti aeronautice civile - RACR - CADT,
editia 02/2003
CAPITOLUL
I
Introducere
1.1. Scop
1.1.1. - (1) Prezenta
reglementare privind conditiile de avizare a documentatiilor tehnice pentru
constructii, amenajări, activităti etc. în zone cu servituti
aeronautice civile este elaborată pentru asigurarea protejării
corespunzătoare a zonelor respective si a obiectivelor destinate aviatiei
civile, în interesul public al sigurantei traficului aerian.
(2) Prezenta reglementare
este conformă cu prevederile Reglementării aeronautice civile RACR -
SACZ (editia curentă) privind stabilirea servitutilor aeronautice civile
si a zonelor cu servituti aeronautice civile.
1.1.2. Prezenta
reglementare sintetizează aspecte aeronautice relevante si furnizează
repere utile autoritătilor administratiei publice locale privind:
a) declararea zonelor cu
servituti aeronautice civile si instituirea regimului de protectie adecvat
acestor zone, cu respectarea prevederilor legislatiei nationale în vigoare;
b) limitele si conditiile
de utilizare a terenurilor, constructiilor, amenajărilor,
activitătilor etc. în zonele cu servituti aeronautice civile;
c) criteriile generale de
identificare a obiectivelor (constructii, amenajări, activităti etc.)
pentru realizarea cărora este necesar avizul de specialitate al
Autoritătii Aeronautice Civile Române (AACR), în functie de amplasamentul propus
si de caracteristicile fizice si functionale/operationale ale fiecărui
obiectiv.
1.2. Aplicabilitate
1.2.1. - (1) Zonele care
trebuie protejate în interes aeronautic civil (zone cu servituti aeronautice
civile) sunt zonele din perimetrul si din vecinătatea terenurilor de
aeronautică civilă.
(2) Terenurile de
aeronautică civilă sunt:
a) aerodromurile civile
(aeroporturi, heliporturi, terenuri de aviatie generală si lucru aerian
permanente sau temporare);
b) amplasamentele centrelor
de dirijare a zborului;
c) amplasamentele
mijloacelor de navigatie aeriană si meteorologice aferente aviatiei
civile.
1.2.2. AACR furnizează
informatiile tehnice necesare si acordă consultantă de specialitate
în legătură cu stabilirea zonelor cu servituti aeronautice civile si
a regimului de protectie corespunzător, asa cum sunt definite prin
Reglementarea aeronautică civilă RACR - SACZ (editia curentă),
corelat cu prevederile legislatiei nationale în vigoare.
1.2.3. - (1) Fiecare
zonă protejată în interes aeronautic va fi individualizată prin
forma si dimensiunile/extremitătile sale, prin servitutile aeronautice
civile sub incidenta cărora se află, precum si prin regimul de
utilizare permis, compatibil cu servitutile respective si cu
programele/proiectele de dezvoltare si/sau modernizare din domeniul aviatiei
civile.
(2) Zonele prevăzute
la alin. (1) sunt zone supuse unor reglementări speciale si este necesar
să fie integrate corespunzător în planurile de urbanism si amenajarea
teritoriului, potrivit prevederilor legislatiei nationale în vigoare.
1.2.4. Controlul tehnic de
specialitate asupra obiectivelor (constructii, amenajări, activităti
etc.) din zonele cu servituti aeronautice civile se exercită de către
AACR prin intermediul avizelor emise, potrivit normelor legale în vigoare, la
documentatiile tehnice (inclusiv studii de fezabilitate, proiecte de
executie/instalare etc.) ale obiectivelor respective, precum si prin
intermediul bazei de date specializate care include caracteristicile relevante
ale obiectivelor implicate.
1.2.5. Aplicarea prevederilor
prezentei reglementări revine:
a) Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) si AACR - în îndeplinirea
atributiilor de colaborare si acordare de consultantă de specialitate
autoritătilor administratiei publice centrale si locale pentru stabilirea
zonelor supuse servitutilor aeronautice civile si pentru protejarea
obiectivelor destinate aviatiei civile;
b) administratorilor
aeroporturilor si administratorilor mijloacelor de navigatie aeriană si
meteorologice - în îndeplinirea responsabilitătilor acestora de colaborare
cu autoritătile administratiei publice locale pe probleme specifice
regimului de protejare a zonelor si/sau obiectivelor de interes aeronautic din
cadrul unitătilor administrativ-teritoriale în cauză;
c) autoritătilor
administratiei publice centrale si locale - în îndeplinirea
responsabilitătilor de declarare a zonelor cu servituti aeronautice civile
si de instituire si mentinere a regimului de protectie adecvat în zonele
respective.
Responsabilitătile se
exercită în cadrul competentelor detinute privind aplicarea prevederilor
legale referitoare la planificarea teritoriului în scopuri urbanistice,
autorizarea
constructiilor, controlul
respectării legalitătii în domeniu, precum si la activitătile
care utilizează spatiul aerian de deasupra zonelor cu servituti
aeronautice civile.
1.3. Definitii si abrevieri
1.3.1. În sensul prezentei
reglementări, termenii utilizati au următoarele semnificatii:
- administrator al aerodromului - persoana fizică sau
juridică care conduce si gestionează un aerodrom aflat în
proprietatea publică ori în proprietatea privată a unor persoane
fizice ori juridice;
- aerodrom - suprafata delimitată pe pământ sau pe
apă, care cuprinde, eventual, clădiri, instalatii si materiale,
destinată să fie utilizată, în totalitate sau în parte, pentru
sosirea, plecarea si manevrarea la sol a aeronavelor;
- aeroport - aerodrom deschis pentru operatiuni comerciale de
transport aerian;
- agent aeronautic civil - orice persoană fizică sau
juridică autorizată să desfăsoare activităti
aeronautice civile;
- aviz - document emis de AACR, pe baza unei solicitări, prin
care se stabilesc conditiile pentru realizarea, dezvoltarea si/sau utilizarea
unui obiectiv (constructie, amenajare, activitate etc.) amplasat în zone supuse
servitutilor aeronautice sau în afara lor si care poate afecta siguranta
zborului;
- banda pistei - zona definită, care încadrează pista si,
unde există, prelungirea de oprire, destinată să reducă
riscul de deteriorare pentru aeronava care iese în afara pistei si să
protejeze aeronava care trece pe deasupra ei în timpul operatiunilor de
decolare sau aterizare;
- compatibilitate electromagnetică - capabilitatea unui
echipament de a functiona fără să afecteze functionarea în
parametri nominali a mijloacelor de navigatie aeriană;
- frangibilitate - caracteristică a unui obiect, care îi
asigură integritate structurală si rigiditate până la o
anumită sarcină, dar care - în cazul depăsirii sarcinii
specificate - se deformează sau cedează, astfel încât să prezinte
un risc minim pentru aeronave la impactul cu acesta;
- heliport - aerodrom utilizat exclusiv pentru elicoptere;
- mijloc de navigatie aeriană - echipament/sistem de
comunicatii, navigatie sau supraveghere, amplasat la sol si destinat navigatiei
aeriene;
- mijloc meteorologic - echipament/sistem meteorologic aeronautic,
amplasat la sol si destinat protectiei meteorologice a navigatiei aeriene;
- obstacol - orice obiect fix (natural sau artificial, temporar ori
permanent) sau mobil ori părti ale acestuia, care prin localizare,
proprietăti fizice, caracteristici constructive si/sau functionale
afectează ori poate afecta siguranta activitătilor aeronautice;
- pistă - suprafata dreptunghiulară definită,
situată pe un aerodrom terestru, amenajată pentru decolarea si
aterizarea aeronavelor;
- prelungire degajată - suprafata dreptunghiulară
delimitată pe sol sau pe apă, aflată sub controlul
autoritătii aeroportuare, stabilită si amenajată
corespunzător, peste care o aeronavă poate să efectueze o parte
a urcării initiale până la o înăltime specificată;
- prelungire de oprire - suprafata dreptunghiulară
delimitată pe sol în prelungirea pistei de decolare/aterizare,
amenajată corespunzător în interesul sigurantei aeronavelor care
rulează în limitele declarate, în cazul unei decolări întrerupte;
- regiune de control - spatiu aerian controlat care se extinde în
plan vertical, începând de la o limită precizată deasupra
pământului;
- regiune terminală de control - regiune de control
stabilită în mod normal la confluenta rutelor cu servicii de trafic aerian
asigurate, în vecinătatea unuia sau mai multor aerodromuri importante;
- reglementare aeronautică - norme, proceduri sau standarde
specifice activitătilor aeronautice;
- securitate aeronautică - ansamblu de măsuri, resurse
materiale si forte umane, coordonate, mobilizate si utilizate în scopul
protectiei aeronauticii civile împotriva actelor de interventie ilicită;
- servitute aeronautică - conditii, restrictii, obligatii impuse
sau recomandate de prevederile reglementărilor aeronautice nationale
si/sau internationale în interesul sigurantei zborului aeronautic;
- siguranta zborului - capacitate a activitătii aeronautice
constând în evitarea afectării sănătătii sau pierderii de
vieti omenesti, precum si a producerii de pagube materiale;
- spatiu aerian controlat - spatiu aerian de dimensiuni definite, în
interiorul căruia este asigurat serviciul de control al traficului aerian
în conformitate cu clasificarea spatiului aerian;
- suprafata critică ILS - suprafata de dimensiuni definite, în
jurul antenelor de pantă si de directie, unde prezenta vehiculelor,
inclusiv a aeronavelor, nu este permisă pe durata tuturor operărilor
ILS;
- suprafata sensibilă ILS - suprafata care se extinde dincolo de
suprafata critică ILS, unde parcarea si/sau miscarea vehiculelor, inclusiv
a aeronavelor, sunt controlate pentru a se preveni posibilitatea unei
interferente inacceptabile cu semnalul ILS pe timpul operărilor ILS;
- teren de lucru aerian - teren de aeronautică civilă
amenajat si demarcat pentru zbor, fără infrastructură
specifică, dotat cu instalatii si/sau constructii sumare destinate unor
activităti aeronautice;
- zonă cu servituti aeronautice - zonă aflată sub
incidenta servitutilor aeronautice (zonă de sigurantă, zonă de
protectie, regiune de control, zonă de dezvoltare etc.);
- zonă de control de aerodrom - spatiu aerian controlat,
delimitat lateral, care se extinde pe verticală de la suprafata
pământului până la o limită superioară specificată;
- zonă de dezvoltare - zona prevăzută în programele/proiectele
de extindere a aerodromurilor existente, de modernizare a mijloacelor de
navigatie aeriană si meteorologice sau de instalare de noi astfel de
mijloace, delimitată în scopul actualizării si conservării
servitutilor aeronautice - în interes public si pentru asigurarea sigurantei
zborului;
- zonă de protectie - zonă adiacentă amplasamentelor
mijloacelor de navigatie aeriană si meteorologice, indiferent de
proprietar, delimitată cu scopul de a preveni interferentele negative de
orice natură, directe si/sau indirecte, asupra performantelor operationale
ale acestor mijloace - în interesul sigurantei zborului aeronavelor;
- zonă de sigurantă - zonă adiacentă unui
aerodrom, indiferent de proprietar, definită cu scopul de a limita
înăltimea obstacolelor si de a preveni efectele negative de orice
natură, directe si/sau indirecte, asupra operării aeronavelor si
ansamblului activitătilor aeronautice - în interesul sigurantei zborului
aeronavelor si securitătii aeronautice.
1.3.2. În cuprinsul prezentei
reglementări abrevierile utilizate au următoarele semnificatii:
AACR -
Autoritatea Aeronautică Civilă Română;
CTR -
zonă de control (Control zone);
DME -
echipament pentru măsurarea distantei (Distance
Measuring Equipment);
ILS - sistem
de aterizare instrumental (Instrument
Landing System);
MTCT -
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
NDB -
radiofar nedirectional (Non-Directional
radio Beacon);
OACI/ICAO
- Organizatia Internatională a Aviatiei Civile (International Civil Aviation Organization);
TMA -
regiune terminală de control (Terminal
control Area);
VHF -
frecventă foarte înaltă (Very
High Frequency);
VOR -
radiofar omnidirectional VHF (VHF
Omnidirectional Radio range).
CAPITOLUL
II
Avizarea documentatiilor tehnice pentru obiectivele din zone cu
servituti aeronautice civile
2.1. Pentru siguranta
zborului sunt obligatorii evaluarea si avizarea de către AACR a
documentatiilor tehnice aferente tuturor obiectelor (clădiri, structuri,
stâlpi/piloni, cosuri de fum, macarale, arbori etc.) care depăsesc limita
de înăltime reglementată pentru zonele de referintă considerate
la paragraful 2.3, precum si a tuturor obiectivelor (instalatii,
amenajări, activităti etc.) amplasate în zonele cu servituti
aeronautice civile si care, prin prezentă sau functionare, pot constitui
obstacole pentru navigatia aeriană sau pot afecta performantele
operationale ale mijloacelor de navigatie aeriană si meteorologice.
2.2. AACR împreună cu
autoritătile administratiei publice locale implicate vor stabili zonele cu
servituti aeronautice civile si regimul de protectie adecvat, în conformitate
cu prevederile Codului aerian si ale legislatiei nationale în vigoare.
2.3. În vederea includerii
si trasării zonelor cu servituti aeronautice civile în planurile de
urbanism si amenajarea teritoriului, la nivelul autoritătilor
administratiei publice locale se consideră, corelat cu prevederile
Reglementării aeronautice civile RACR-SACZ (editia curentă),
următoarele zone de referintă:
a) pe si în
vecinătatea fiecărui aerodrom:
(1) zona I - suprafată
trapezoidală înclinată (pantă 1:285);
- baza mică a
trapezului coincide cu marginea benzii pistei;
- simetrică fată
de prelungirea axului pistei;
- evazare 15Ľ spre
exterior;
- extindere/distantă
orizontală: 8.500 m de la capătul benzii pistei, pe directia axului
pistei;
- înăltimea bazei mari
a trapezului:
+30 m fată de cota
aerodromului (0 m);
- referintă: cota
aerodromului.
NOTĂ: zona I se
regăseste la fiecare capăt al pistei.
(2) zona II: -
suprafată conică din care se exclude zona I;
- extindere/distantă
orizontală de la marginile benzii pistei, în orice directie: 4.500 m
(exclusiv zona I);
- pantă: 1:150 de la
marginea benzii pistei, spre exterior;
- înăltimea marginii
exterioare: +30 m fată de cota aerodromului (0 m);
- referintă: cota
aerodromului.
NOTĂ: Marginile benzii
pistei sunt la 150 m lateral de axul pistei.
(3) zona III: - suprafata
orizontală care începe de la extremitatea zonei II si din care se exclude
zona I;
- înăltimea
suprafetei: +30 m fată de cota aerodromului (0 m);
- extindere/distantă
orizontală de la marginile benzii pistei, în orice directie:
8.500 m (exclusiv zona I si
zona II);
- referintă: cota
aerodromului.
(4) zona IV: - extindere:
de la extremitatea zonei III până la limita CTR/TMA;
- interesează obstacolele
cu înăltimi egale sau mai mari de 45 m fată de cota aerodromului (0
m);
- referintă: cota
aerodromului;
b) în jurul amplasamentelor
mijloacelor de navigatie aeriană si meteorologice:
(5) zone ILS:
pantă
- suprafata dreptunghiulară orizontală, asociată
amplasamentului antenei ILS de pantă;
- extindere/dimensiuni: 600
m lateral fată de axul pistei, pe lungimea de 2.000 m în fata antenei de
pantă (raportat la directia de aterizare echipată cu ILS);
directie
- suprafata dreptunghiulară orizontală, asociată
amplasamentului antenei ILS de directie;
- extindere/dimensiuni:
±450 m simetric fată de axul pistei, pe lungimea de 5.500 m (5.000 m în
fata antenei de directie si 500 m în spatele acesteia, raportat la directia de
aterizare echipată cu ILS);
(6) zona radio- altimetru: -
suprafata dreptunghiulară orizontală, amplasată înaintea pistei;
- extindere/dimensiuni: ±60
m simetric fată de axul pistei, pe lungimea de 1.000 m;
(7) alte zone de -
suprafete circulare orizontale, aso(6) protectie: ciate amplasamentelor
VOR, DME, NDB, radar, marker, platformă meteorologică etc.;
- dimensiuni/rază:
2.000 m fată de amplasamentul echipamentului de referintă, în orice
directie.
(8) regiuni de ontrol (CTR,
TMA): - caracteristici stabilite de AACR.(6) c
2.4. Zonele cu servituti
aeronautice civile aferente aerodromurilor/aeroporturilor (zonele I, II, III si
IV) sunt figurate în anexa la prezenta reglementare.
2.5. Suplimentar cerintei
de la paragraful 2.1, este necesar avizul AACR la documentatiile tehnice,
inclusiv studii de fezabilitate, proiecte de executie/instalare etc. (după
caz), pentru obiective cum sunt:
2.5.1. În zona I:
(1) În interiorul
perimetrului infrastructurii aeroportuare:
a) amenajări diverse
(denivelări de teren, împrejmuiri etc.);
b) instalatii aeroportuare
diverse (dispozitivul luminos de apropiere etc.);
c) instalare sau
modernizare de mijloace de navigatie de aeroport (echipamente/sisteme de
comunicatii, navigatie, supraveghere);
d) extindere/dezvoltare de
aeroport;
e) alte obiective cu
destinatie aeronautică sau conexă.
(2) În zonele limitrofe ale
aeroportului (terenuri exterioare si adiacente perimetrului infrastructurii
aeroportuare):
a) clădiri (locuinte,
depozite, hoteluri etc.) care depăsesc înăltimea de referintă
[conform paragrafului 2.3 a)(1)];
b) instalare sau
modernizare de mijloace de navigatie aeriană (echipamente/sisteme de
comunicatii, navigatie, supraveghere);
c) modernizare si/sau
dezvoltare de aerodrom/aeroport;
d) alte obiective cu
destinatie aeronautică sau conexă.
(3) În zonele limitrofe
aerodromului/aeroportului (terenuri exterioare si adiacente perimetrului
infrastructurii de aerodrom/aeroport):
a) clădiri (locuinte,
depozite, hoteluri etc.) care depăsesc înăltimea de referintă
[conform paragrafului 2.3 a) (1)];
b) constructii/structuri
(piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care depăsesc înăltimea de
referintă [conform paragrafului 2.3 a) (1)];
c) constructii sau
structuri metalice de mari dimensiuni (pereti si/sau învelitori metalice,
împrejmuiri metalice, panouri publicitare metalice etc.);
d) constructii sau
amenajări care pot obtura lămpile dispozitivului luminos de
apropiere;
e) pasaje rutiere
supraînăltate;
f) unităti de
morărit, silozuri etc.;
g) gropi de gunoi,
instalatii de reciclare a deseurilor etc.;
h) statii radio
(radiodifuziune, TV etc.);
i) statii de comunicatii
(radiorelee, telefonie celulară, translatori etc.);
j) activităti/surse
producătoare de perturbatii în functionarea mijloacelor de navigatie
aeriană (actionări electrice de fortă, sudură
electrică etc.);
k) activităti/surse
potentiale de incendiu, explozie etc.
(statii de alimentare
si/sau depozite de combustibili, aplicatii pirotehnice etc.);
l) utilizarea de
dispozitive cu fascicul laser sau de surse de lumină orientate în sus
(sisteme de iluminat, firme/reclame luminoase etc.);
m) lansare de focuri de
artificii, înăltare de baloane sau aeromodele etc.;
n) deschidere, dezvoltare
sau modernizare de heliporturi, terenuri de aviatie generală sau de lucru
aerian permanente;
o) trasee pentru
autostrăzi/sosele nationale, căi ferate, linii electrice aeriene
magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili solizi,
retele de radiorelee etc.;
p) instalare sau
modernizare de mijloace de navigatie aeriană (echipamente/sisteme de
radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
q) alte obiective care
afectează sau pot afecta siguranta zborului.
2.5.2. În zona II:
(1) În interiorul
perimetrului infrastructurii de aerodrom/aeroport:
a) sisteme rutiere
(pistă de decolare-aterizare, căi de rulare, platforme);
b) clădiri
(aerogară, hangar, ateliere, depozite etc.) si amenajări diverse
(inclusiv împrejmuiri, parapete antizgomot etc.);
c) instalatii aeroportuare
diverse, inclusiv stâlpii pentru iluminatul platformei;
d) instalare sau
modernizare de mijloace meteorologice si de navigatie aeriană
(echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
e) modernizare si/sau
dezvoltare de aerodrom/aeroport;
f) alte obiective cu
destinatie aeronautică sau conexă.
(2) În zonele limitrofe
aerodromului/aeroportului (terenuri exterioare si adiacente perimetrului
infrastructurii de aerodrom/aeroport):
a) clădiri (locuinte,
depozite, hoteluri etc.) care depăsesc înăltimea de referintă
[conform paragrafului 2.3 a) (2)];
b) constructii sau
structuri metalice de mari dimensiuni (pereti si/sau învelitori metalice,
împrejmuiri metalice, panouri publicitare metalice etc.);
c) constructii/structuri
izolate (piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care depăsesc înăltimea
de referintă [conform paragrafului 2.3 a) (2)] sau care nu depăsesc
această înăltime, dar constituie obstacole locale semnificative;
d) pasaje rutiere
supraînăltate;
e) unităti de
morărit, silozuri etc.;
f) gropi de gunoi,
instalatii de reciclare a deseurilor etc.;
g) statii radio
(radiodifuziune, TV etc.);
h) statii de comunicatii (radiorelee,
telefonie celulară, translatori etc.);
i) activităti/surse
producătoare de perturbatii în functionarea mijloacelor de navigatie
aeriană (actionări electrice de fortă, sudură
electrică etc.);
j) activităti/surse
potentiale de incendiu, explozie etc. (statii de alimentare si/sau depozite de
combustibili, aplicatii pirotehnice etc.);
k) utilizarea de
dispozitive cu fascicul laser sau de surse de lumină orientate în sus
(sisteme de iluminat, firme/reclame luminoase etc.);
l) lansare de focuri de artificii,
înăltare de baloane sau aeromodele etc.;
m) deschidere, dezvoltare
sau modernizare de heliporturi, terenuri de aviatie generală sau de lucru
aerian permanente;
n) trasee pentru
autostrăzi/sosele nationale, căi ferate, linii electrice aeriene
magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili
lichizi, retele de radiorelee etc.;
o) instalare sau
modernizare de mijloace de navigatie aeriană (echipamente/sisteme de
radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
p) alte obiective care afectează
sau pot afecta siguranta zborului.
2.5.3. În zona III:
a) statii radio
(radiodifuziune, TV etc.);
b) statii de comunicatii
(radiorelee, telefonie celulară, translatori etc.);
c) constructii/structuri
izolate (piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care depăsesc înăltimea
de referintă [conform paragrafului 2.3 a) (3)] sau care nu depăsesc
această înăltime, dar constituie obstacole locale semnificative;
d) unităti de
morărit, silozuri etc.;
e) gropi de gunoi,
instalatii de reciclare a deseurilor etc.;
f) deschidere, dezvoltare
sau modernizare de heliporturi, terenuri de aviatie generală sau de lucru
aerian permanente;
g) instalare sau
modernizare de mijloace de navigatie aeriană (echipamente/sisteme de
radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
h) trasee pentru
autostrăzi/sosele nationale, căi ferate, linii electrice aeriene
magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili
lichizi, retele de radiorelee etc.;
i) alte obiective care
afectează sau pot afecta siguranta zborului.
2.5.4. În zona IV:
a) statii radio
(radiodifuziune, TV etc.);
b) statii de comunicatii
(radiorelee, telefonie celulară, translatori etc.);
c) constructii/structuri
izolate (piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care depăsesc înăltimea
de referintă de 45 m inclusiv [conform paragrafului 2.3 a) (4)] sau care
nu depăsesc această înăltime, dar constituie obstacole locale
semnificative;
d) deschidere, dezvoltare
sau modernizare de heliporturi, terenuri de aviatie generală sau de lucru
aerian permanente;
e) instalare sau modernizare
de mijloace de navigatie aeriană (echipamente/sisteme de radionavigatie,
comunicatii, supraveghere);
f) trasee pentru
autostrăzi/sosele nationale, căi ferate, linii electrice aeriene
magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili
lichizi, retele de radiorelee etc.;
g) alte obiective care
afectează sau pot afecta siguranta zborului.
2.5.5. În zona
dispozitivului luminos de apropiere:
a) clădiri, obiecte,
structuri si/sau amenajări diverse (inclusiv garduri, parapete etc.);
b) pomi, arbori etc.;
c) iluminat public,
firme/reclame luminoase etc.;
d) căi de
acces/tranzit pentru (auto)vehicule, animale si/sau persoane;
e) canale, conducte
subterane diverse, excavatii etc.;
f) alte obiective care prin
prezentă sau functionare pot ecrana luminile dispozitivului sau pot afecta
buna functionare a acestuia.
2.5.6. În zonele ILS:
a) denivelări de
teren;
b) obiecte/structuri de
orice fel (cu exceptia mijloacelor de navigatie care nu pot fi înlăturate
din motive operationale si care trebuie să aibă structuri
constructive si/sau de montaj frangibile);
c) împrejmuiri metalice;
d) trecere de fire/cabluri
electrice (cu exceptia celor instalate pentru buna desfăsurare a
activitătilor aeronautice);
e) surse de câmpuri
electromagnetice perturbatoare (inclusiv cabluri de transmisie programe TV);
f) acces/tranzit pentru
(auto)vehicule, animale, persoane etc. (inclusiv aeronave, pe durata
operării ILS);
g) alte obiective care
afectează sau pot afecta buna functionare a sistemului ILS.
2.5.7. În alte zone de
protectie:
a) clădiri si
amenajări diverse, inclusiv împrejmuiri;
b) constructii sau
structuri metalice diverse (pereti, învelitori si/sau împrejmuiri metalice,
poduri metalice etc.);
c) conducte subterane
diverse;
d) pasaje rutiere
supraînăltate;
e) denivelări de
teren;
f) statii radio
(radiodifuziune, TV etc.);
g) statii de comunicatii
(radiorelee, telefonie celulară, translatori etc.);
h) activităti/surse
producătoare de perturbatii în functionarea mijloacelor de navigatie
aeriană (actionări electrice de fortă, sudură etc.);
i) deschidere, dezvoltare
sau modernizare de heliporturi, terenuri de aviatie generală sau de lucru
aerian permanente;
j) instalare sau
modernizare de mijloace de navigatie aeriană (echipamente/sisteme de
radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
k) trasee pentru
autostrăzi/sosele nationale, căi ferate, linii electrice aeriene
magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili
lichizi, retele de radiorelee etc.;
l) alte obiective care
afectează sau pot afecta buna functionare a mijloacelor de navigatie
aeriană respective.
2.6. În exteriorul zonelor
cu servituti aeronautice civile este necesar avizul AACR la documentatiile
tehnice aferente oricărui obiect/obstacol (stâlp, pilon, cos de fum etc.)
cu înăltimea
egală sau mai mare de 45 m fată de cota terenului amplasamentului.
2.7. Suplimentar cerintei
de la paragraful 2.6, în exteriorul zonelor cu servituti aeronautice civile
este necesar avizul AACR la documentatiile tehnice, inclusiv studii de
fezabilitate, proiecte de executie/instalare etc. (după caz), pentru
obiective cum sunt:
a) constructii/structuri
izolate (piloni, cosuri de fum, sonde etc.) care nu depăsesc limita de
înăltime reglementată, dar constituie obstacole locale semnificative;
b) deschidere, dezvoltare
sau modernizare de heliporturi, terenuri de aviatie generală sau de lucru
aerian permanente;
c) instalare sau
modernizare de mijloace de navigatie aeriană (echipamente/sisteme de
radionavigatie, comunicatii, supraveghere);
d) trasee pentru autostrăzi/sosele
nationale, căi ferate, linii electrice aeriene magistrale, conducte pentru
gaze naturale, conducte pentru combustibili lichizi, retele de radiorelee etc.;
e) alte obiective care
afectează sau pot afecta siguranta zborului.
2.8. - (1) Procedura de
emitere a avizelor AACR la documentatiile tehnice pentru obiectivele din zone
cu servituti aeronautice civile face obiectul reglementării RACR - PMA-1
(editia curentă).
(2) Procesul de
evaluare/analiză a documentatiilor tehnice si de elaborare a avizelor
pentru realizarea de obiective în zonele cu servituti aeronautice civile face
obiectul unei proceduri interne a AACR.
2.9. Eliberarea avizelor
pentru documentatiile tehnice ale obiectivelor aflate în zona I si zona II
(conform paragrafelor 2.5.1 si 2.5.2) se va face numai cu aprobarea Directiei
generale aviatie civilă din cadrul MTCT, în baza raportului întocmit de
AACR.
2.10. AACR poate impune
conditii locale suplimentare, determinate de aspecte specifice, particulare,
inclusiv verificarea din zbor a efectelor unor obiective/obstacole asupra
parametrilor operationali ai mijloacelor de navigatie aeriană
(echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicatii, supraveghere), în
conformitate cu prevederile reglementărilor aeronautice nationale si/sau
internationale aplicabile.
CAPITOLUL
III
Dispozitii finale
3.1. AACR defineste
servitutile aeronautice civile, caracteristicile zonelor cu servituti
aeronautice civile, precum si conditiile de realizare/utilizare a diferitelor
obiective (constructii, amenajări, activităti etc.) în zonele
respective.
3.2. AACR va acorda, la
cerere, consultantă de specialitate autoritătilor administratiei
publice locale pentru stabilirea zonelor cu servituti aeronautice civile si a
regimului de protectie adecvat.
3.3. - (1) Pentru declararea
zonelor cu servituti aeronautice civile si instituirea regimului de protectie
corespunzător, este necesar ca autoritătile administratiei publice
locale să includă aceste zone în planurile de urbanism zonale si
să integreze datele specifice referitoare la formă,
dimensiuni/extremităti, restrictii, obligatii, conditii/posibilităti
de utilizare (inclusiv structura culturilor agricole si modalitătile de
exploatare a acestora pe terenurile limitrofe aerodromurilor, pentru descurajarea
si evitarea concentrării păsărilor si animalelor sălbatice)
etc.
(2) Dacă zonele cu
servituti aeronautice civile se extind peste mai multe unităti
administrativ-teritoriale, este necesar ca procedura indicată la alin. (1)
să fie derulată de fiecare dintre autoritătile administratiei
publice locale implicate, potrivit portiunilor de zone care îi revin, astfel
încât să se asigure continuitatea zonelor respective si unitatea regimului
de protectie instituit.
3.4. În zonele cu servituti
aeronautice civile sunt interzise amplasarea si realizarea de constructii,
amenajări, instalatii, echipamente si alte obiective noi, precum si
desfăsurarea de activităti care afectează sau pot afecta
siguranta zborului, fără avizul AACR.
3.5. - (1) La emiterea
avizelor de specialitate AACR va analiza documentatiile tehnice aferente
obiectivelor (constructii, amenajări, activităti etc.) din zone cu
servituti aeronautice civile în conformitate cu prevederile
reglementărilor aeronautice nationale si/sau internationale aplicabile, cu
alte specificatii tehnice si operationale relevante (după caz).
(2) La emiterea avizelor
AACR pentru realizarea unor obiective în perimetrul terenurilor de
aeronautică civilă este necesar acordul prealabil al
administratorilor terenurilor respective, însotit de o evaluare a
implicatiilor/efectelor asupra sigurantei si securitătii aeronautice.
3.6. Avizul de specialitate
al AACR trebuie reînnoit dacă:
a) lucrările de
constructii-montaj nu au demarat în decurs de un an de la data emiterii
avizului respectiv;
b) se modifică amplasamentul,
caracteristicile obiectivului si/sau conditiile de realizare/utilizare aprobate
initial;
c) se schimbă
beneficiarul obiectivului.
3.7. În interes
aeronautic civil, pentru siguranta zborului, este necesar ca autoritătile
administratiei publice locale să elibereze autorizatiile de construire în
zone cu servituti aeronautice civile numai pe baza avizelor emise de AACR, cu
respectarea integrală a cerintelor/conditiilor stipulate în avizele
respective.
3.8. În cazul extinderii
unor terenuri de aeronautică civilă sau al deschiderii altor asemenea
terenuri, pentru obiectivele existente (constructii, amenajări etc.) care
afectează activitatea aeronautică AACR va stabili, împreună cu
autoritătile administratiei publice locale implicate si în conformitate cu
prevederile legislatiei nationale în vigoare, măsurile necesare pentru
respectarea conditiilor de sigurantă a zborului.
3.9. În cazul obiectivelor
care afectează siguranta zborului si pentru care nu s-a obtinut în
prealabil, potrivit normelor legale, avizul definitiv al AACR,
autoritătile administratiei publice locale vor întreprinde demersurile
necesare pentru
desfiintarea neconditionată a obiectivelor respective, în conformitate cu
prevederile legislatiei nationale în vigoare.
3.10. Organizatiile care
administrează drumuri cu tronsoane destinate
decolării-aterizării aeronavelor în situatii speciale/de urgentă
trebuie să detină avize AACR pentru tronsoanele cu utilizare
aeronautică.
3.11. - (1)
Realizarea/instalarea, întretinerea si supravegherea marcajelor pentru zi si a
balizajelor pentru noapte se asigură de către detinătorii
obiectivelor respective.
(2) Detinătorii
obiectivelor balizate luminos trebuie să asigure buna functionare si
utilizarea corectă a balizajului pentru noapte (punere în functiune pe
timpul noptii, precum si ziua, în conditii de vizibilitate redusă).
3.12. Proprietarii
terenurilor pe care există constructii, instalatii si/sau amenajări
care necesită marcare pentru zi si/sau balizare pentru noapte trebuie
să permită accesul detinătorilor acestor obiective în vederea
instalării, întretinerii si/sau supravegherii functionării marcajelor
si balizajelor respective.
ANEXĂ*)
ZONE CU SERVITUTI AERONAUTICE CIVILE AFERENTE AERODROMURILOR/AEROPORTURILOR
MINISTERUL COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI INFORMATIEI
pentru aprobarea Documentului de politică si strategie privind
implementarea serviciului universal în sectorul serviciilor postale
În temeiul prevederilor
art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, astfel
cum a fost aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
642/2002, având în vedere dispozitiile Hotărârii Guvernului nr. 744/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei, ministrul comunicatiilor si
tehnologiei informatiei emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă
Documentul de politică si strategie privind implementarea serviciului
universal în sectorul serviciilor postale, prezentat în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin
va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va fi pus în
aplicare prin grija Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.
Ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Bucuresti, 18 iulie 2003.
Nr. 225.
ANEXĂ
DOCUMENTUL DE POLITICĂ SI STRATEGIE
privind implementarea serviciului universal în sectorul serviciilor
postale
INTRODUCERE
Având ca obiectiv
prioritar respectarea cerintelor internationale privind liberalizarea pietei
postale si asigurarea unui cadru national de furnizare de servicii postale
flexibile, eficiente si de calitate, politica si strategia de
implementare a serviciului
universal în sectorul serviciilor postale se înscriu într-un proces mai larg de
adoptare a standardelor sectoriale europene, ce are ca dată limită începerea
negocierilor de aderare a României la Comunitatea Europeană din 1 ianuarie
2007.
În acest sens, Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, denumit în cele ce urmează MCTI, stabileste politica si strategia
de implementare a serviciului universal în sectorul serviciilor postale pe
perioada 2003-2007, actionând în vederea limitării posibilelor efecte
negative asupra concurentei, determinate de furnizarea serviciilor din sfera
serviciului universal, precum si a asigurării protectiei intereselor
utilizatorilor.
Pe baza acestei strategii
Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii, denumită în
continuare ANRC, va stabili
conditiile si procedura pe care le va aplica pentru a desemna un furnizor de
servicii postale din
sfera serviciului universal
ca furnizor de serviciu universal, precum si conditiile speciale pe care va
trebui să le respecte acesta si drepturile de care va beneficia în
furnizarea serviciului în cauză.
1. Cadrul institutional international
Politica si strategia de
implementare a serviciului universal în sectorul serviciilor postale sunt
concepute în concordantă cu legislatia internă si cu
reglementările europene - acordurile încheiate în cadrul Uniunii Postale
Universale etc. - din domeniul serviciilor postale, care sunt principalul izvor
de obligatii ale României din acest punct de vedere.
1.1. Uniunea Postală Universală (Universal Postal Union) - UPU
Înfiintată în 1874,
UPU este una dintre cele mai vechi organizatii internationale si
reprezintă un forum de cooperare, având un rol de mediere si comunicare
între administratiile postale membre. UPU stabileste reguli ale schimburilor
internationale de bunuri si face recomandări în vederea stimulării
cresterii volumului trimiterilor postale si a îmbunătătirii
calitătii serviciilor.
Una dintre
preocupările prezente ale UPU este implementarea si dezvoltarea
serviciului universal în sectorul serviciilor postale prin stabilirea de
standarde comune de calitate, eficientă si accesibilitate. În acest sens,
Congresul din 1999 de la Beijing a aprobat strategia UPU pentru perioada
2000-2004, care prevede: redimensionarea oportunitătilor oferite de noile
tehnologii, noile cerinte ale utilizatorilor si noile optiuni
institutional-administrative; asigurarea serviciului universal prin furnizarea
de servicii care să permită utilizatorilor să trimită si
să primească bunuri si mesaje către si din orice punct al lumii;
îmbunătătirea calitătii retelei postale internationale prin
furnizarea unor servicii sigure, eficiente si de calitate; cresterea eficientei
retelei si furnizarea unor servicii accesibile utilizatorilor; satisfacerea
nevoilor utilizatorilor prin îmbunătătirea cunostintelor privind
piata si dezvoltarea optimă a produselor; obtinerea de beneficii maxime
din schimbările tehnologice, economice si de reglementare din sectorul
postal;
sustinerea si optimizarea
cooperării dintre furnizori etc.
1.2. Organizatia Mondială a Comertului (World Trade Organization) - OMC
OMC este una dintre cele
mai mari organizatii internationale, care reglementează relatiile
comerciale interstatale. OMC administrează mai multe acorduri privind
comercializarea bunurilor si serviciilor, în special GATT (General Agreement on
Tariffs and Trade – Acordul general privind comertul si tarifele) si GATS
(General Agreement on Trade in Services - Acordul general privind comertul cu
servicii).
La reuniunea
ministerială de la Doha din anul 2001, OMC a decis începerea negocierilor
de liberalizare a tuturor serviciilor ce fac obiectul comertului international,
deci si a serviciilor postale.
1.3. Conferinta Europeană de Postă si Telecomunicatii - CEPT;
Comitetul European pentru Reglementări Postale - CERP
CEPT este un organism
paneuropean care constituie un forum de dezbatere a problemelor sectoriale,
unde sunt reprezentate organismele însărcinate cu elaborarea si aplicarea
politicilor si reglementărilor europene în domeniul postei si
telecomunicatiilor.
CERP este un comitet în
cadrul CEPT, specializat pe probleme postale, principalele sale atributii în
reglementarea acestor servicii fiind informarea tărilor membre privind
necesitatea implementării si dezvoltării serviciului universal în
sectorul serviciilor postale si adoptarea pozitiei comune a statelor membre în
ceea ce priveste promovarea armonizării legislative continentale cu reglementările
Uniunii Europene.
Principalele obiective ale
CERP sunt: reconsiderarea serviciilor postale în context european, tinând cont
de schimbările curente în aspectele de reglementare si operationale din
domeniu; evaluarea influentei politicii internationale de reglementare în toate
tările membre si stabilirea contactelor necesare cu Uniunea Europeană
în ceea ce priveste problemele de reglementare, pentru dezvoltarea unui punct
de vedere comun în abordarea acestor probleme; stabilirea si dezvoltarea relatiilor
cu reprezentantii tuturor organismelor implicate în problemele de reglementare
a serviciilor postale; dezvoltarea si implementarea propunerilor rezultate în
urma activitătii CERP.
Deciziile adoptate în
cadrul CERP au caracter obligatoriu, implementarea lor fiind deosebit de
importantă pentru armonizarea serviciilor postale la nivel continental.
1.4. Uniunea Europeană - UE
Ca o consecintă a
garantării dreptului de acces la serviciul universal cetătenilor
statelor membre, unul din principalele obiective în domeniul postal ale UE este
îmbunătătirea calitătii serviciilor postale din sfera
serviciului universal, în conditiile implementării pietei unice si
promovării concurentei între furnizorii de servicii posale la nivel european.
În acest sens, Directiva
97/67/CE privind implementarea regulilor postale comune la nivel european
reglementează modurile de asigurare a dreptului la serviciul universal,
stabileste aria maximă ce poate fi rezervată furnizorilor de servicii
postale din sfera serviciului universal din statele membre, conditiile care
guvernează furnizarea serviciilor nerezervate, principiile de tarifare si
asigurare a transparentei contabile, precum si standardele privind calitatea
serviciilor, creând astfel un cadru general de adaptare a acestora la
conditiile interne ale statelor membre sau candidate.
Prin Directiva 2002/39/CE
au fost reglementate noi reguli de transparentă contabilă, iar pragul
maxim al serviciilor rezervate a fost diminuat astfel:
- 2003: trimiteri de
corespondentă de până la 100 g si al căror tarif este mai mic
decât de 3 ori tariful standard al unei trimiteri prioritare din prima
treaptă de greutate din oferta de prestatii a furnizorului de serviciu
universal;
- 2006: trimiteri de
corespondentă de până la 50 g si al căror tarif este mai mic
decât de 2,5 ori tariful standard al unei trimiteri prioritare din prima
treaptă de greutate din oferta de prestatii a furnizorului de serviciu
universal.
2. Evolutii recente ale pietei serviciilor postale europene
În Europa activitatea postală
s-a transformat foarte mult în ultimii ani datorită dezvoltării
tehnologice accelerate, tendintelor de globalizare si liberalizare, fapt ce a
dus la aparitia de decalaje regionale si la necesitatea armonizării
legislatiilor interne în vederea liberalizării pietelor interne ale
statelor membre ale UE. În consecintă, majoritatea statelor si-au schimbat
legislatia internă în vederea liberalizării graduale a pietei
serviciilor postale, creându-se autorităti nationale de reglementare care
garantează respectarea regulilor concurentei la nivel european, dar si
asigurarea accesului la serviciul universal.
2.1. Consideratii generale
În ultimii ani în
furnizarea serviciilor postale s-au înregistrat cresteri semnificative ale
productivitătii prin automatizarea unor etape ale proceselor tehnologice,
în special în ceea ce priveste sortarea, prin introducerea marcajului cu cod de
bare, a citirii optice a adresei etc.
Globalizarea, ca fenomen de
integrare si impunere a interoperabilitătii economiilor tărilor lumii
prin intermediul fluxurilor comerciale si financiare, precum si a schimbului de
informatii si tehnologii, a influentat evolutia serviciilor postale în ultimii
ani, ducând la necesitatea armonizării legislatiilor interne cu
legislatiile comune regionale sau continentale.
Liberalizarea, contribuind
la scăderea costurilor si tarifelor pentru bunuri si servicii, a generat
redistribuirea eficientă a resurselor, stimulând în acest fel cresterea
economică si îmbunătătirea standardelor de calitate.
Competitia dintre furnizorii
de servicii postale a devenit un mijloc important de obtinere de beneficii în
favoarea utilizatorilor, dar a avut un efect negativ asupra
profitabilitătii furnizorilor. Prin urmare, liberalizarea serviciilor
postale, fără a se lua măsuri adecvate de gradare a acestui
proces, poate limita accesul utilizatorilor la serviciile postale din sfera
serviciului universal.
2.2. Experienta unor tări care au liberalizat serviciile postale
Reforma serviciilor postale
reprezintă o necesitate atât pentru tările dezvoltate, cât si pentru
cele în curs de dezvoltare, în conditiile în care în multe cazuri există
servicii care sunt încă furnizate în conditii de monopol. Experienta altor
piete de servicii publice arată că liberalizarea stimulează
concurenta, determină cresterea volumului pietei si creează noi
oportunităti de plasare a fortei de muncă.
O dată cu conturarea
pietei postale comune din cadrul UE, s-a hotărât o abordare în etape a
liberalizării, luându-se în considerare aspectele specifice ale acestui
proces, cum ar fi dezvoltarea standardelor europene de calitate si armonizarea
serviciilor în cauză.
Prin Directiva 97/67/CE s-a
hotărât ca monopolurile postale din tările membre ale UE să fie
reduse gradual, astfel încât până în anul 1999 trimiterile postale ce fac
obiectul drepturilor rezervate să cântărească maximum 350 g.
Recent Consiliul Europei a hotărât continuarea etapizată a
liberalizării prin reducerea monopolurilor până la 100 g în anul 2003
si 50 g în anul 2006.
Totusi tările membre
ale UE nu au ajuns la o întelegere cu privire la liberalizarea graduală,
astfel încât Marea Britanie a hotărât să liberalizeze piata
serviciilor postale pe cont propriu cu scopul de a se ajunge la o liberalizare
completă până în anul 2007.
Finlanda a liberalizat
total piata încă din anul 1994, dar în fapt nu a creat premisele unei
piete concurentiale, întrucât potentialilor competitori li se cere o
contributie de până la 20% din cifra de afaceri la fondul de compensare a
pierderilor furnizorului de serviciu universal.
Germania si Olanda au
liberalizat partial piata serviciilor postale stabilind valori mici
corespunzătoare pragurilor de greutate si tarifelor serviciilor rezervate.
Germania a redus aria de rezervare la 200 g încă din anul 1998, iar Olanda
la 100 g din anul 2000. În Olanda tariful pentru corespondentă simplă
de până la 20 g este de 0,39 euro în timp ce pentru gama 20-50 g tariful
este de 0,78 euro. Aceste evolutii nu au modificat semnificativ structura
pietelor respective, astfel încât fostii furnizori nationali au rămas în
continuare deosebit de puternici.
Suedia a liberalizat piata
serviciilor postale total încă din anul 1993, pierderea cotei de
piată a furnizorului national a fost 5%-10%, tarifele pentru
corespondentă simplă au crescut cu 72%, iar volumul traficului de
trimiteri postale a rămas aproximativ constant între anii 1993-1999.
Experienta statelor care au
început deja liberalizarea pietei serviciilor postale sugerează
necesitatea unei abordări prudente a acestui proces. Elementul principal
în evaluarea viabilitătii serviciului universal în sectorul serviciilor
postale după introducerea concurentei îl reprezintă impactul asupra
profitabilitătii activitătii furnizorului de serviciu universal în
conditiile constrângerilor ce influentează puterea sa de a face fată
competitiei.
După cum rezultă
din tabelul de mai jos majoritatea statelor membre ale UE au rezervat întreaga
arie care putea fi rezervată potrivit Directivei 97/67/CE. Limita
maximă la care poate fi stabilit pretul pentru greutatea
maximă rezervată corespunde
unei valori egale cu cel mult de 5 ori tariful public corespunzător unei
trimiteri de corespondentă din prima treaptă de greutate a celei mai
rapide categorii standard. Exceptie fac Olanda, unde limita de pret este de 3
ori tariful public, si Marea Britanie, care are limita de pret fixată la 1
liră sterlină.
Aceste limite vor fi reduse
în continuare, potrivit Directivei 2002/39/CE.
2.3. Serviciul universal în Uniunea Europeană
Implementarea serviciului
universal în UE constituie principalul element de referintă pentru
evolutia implementării serviciului universal în România. Cu unele
întârzieri, toate statele membre au implementat Directiva 97/67/CE, iar în
prezent aplică Directiva 2002/39/CE.
Tabelul de mai jos
prezintă modul în care se furnizează serviciul universal în statele
membre ale UE.
Astfel, se poate observa
că asigurarea serviciilor postale din sfera serviciului universal
implică:
- cel putin o livrare si
cel putin o colectare în fiecare zi lucrătoare, dar nu mai putin de 5 zile
pe săptămână;
- greutatea trimiterilor
postale internationale ce urmează a fi distribuite nu depăseste 20
kg;
- greutatea maximă a
trimiterilor postale interne este în unele state de 10 kg si de 20 kg în
altele;
- cu exceptia Finlandei,
toate statele membre ale UE au optat pentru impunerea si mentinerea unor tarife
uniforme.
Tara |
Zile/ săptămână |
Greutatea
coletelor (kg) |
Trafic
uniform |
|
Tarif intern |
Trafic international |
|||
Belgia |
5 |
10 |
20 |
Da |
Danemarca |
6 |
20 |
20 |
Da |
Germania |
6 |
20 |
20 |
Da |
Grecia |
5 |
20 |
20 |
Da |
Spania |
5 |
10 |
20 |
Da |
Franta |
6 |
20 |
20 |
Da |
Irlanda |
5 |
20 |
20 |
Da |
Italia |
5 |
20 |
20 |
Da |
Luxemburgcopyrightdsc.net |
5 |
10 |
20 |
Da |
Olanda |
6 |
10 |
20 |
Da |
Austria |
5 |
20 |
20 |
Da |
Portugalia |
5 |
20 |
20 |
Da |
Finlanda |
5 |
10 |
20 |
Nu |
Suedia |
5 |
20 |
20 |
Da |
Marea Britanie |
6 |
20 |
20 |
Da |
După cum rezultă din tabelul de mai jos
majoritatea statelor membre ale UE au rezervat întreaga arie care putea fi
rezervată potrivit Directivei 97/67/CE. Limita maximă la care poate fi stabilit
pretul pentru greutatea maximă rezervată corespunde unei valori egale cu cel mult
de 5 ori tariful public corespunzător unei trimiteri de corespondentă din prima
treaptă de greutate a celei mai rapide categorii standard. Exceptie fac Olanda,
unde limita de pret este de 3 ori tariful public, si Marea Britanie, care are
limita de pret fixată la 1
liră sterlină.
Aceste limite vor
fi reduse în
continuare, potrivit Directivei
2002/39/CE.
Tara |
Corespondentă simplă |
|
Greutate maximă |
Tarif greutate maximă |
|
Belgia |
350 g |
de 5 ori tariful de referintă |
Danemarca |
250 g |
de 5 ori tariful de referintă |
Germania |
200 g |
de 5 ori tariful de referintă |
Grecia |
350 g |
de 5 ori tariful de referintă |
Spania |
350 g |
de 5 ori tariful de referintă |
Franta |
350 g |
de 5 ori tariful de referintă |
Irlanda |
350 g |
de 5 ori tariful de referintă |
Italia |
350 g |
de 5 ori tariful de referintă |
Luxemburg |
350 g |
de 5 ori tariful de referintă |
Olanda |
100 g |
de 3 ori tariful de referintă |
Austria |
350 g |
de 5 ori tariful de referintă |
Portugalia |
350 g |
de 5 ori tariful de referintă |
Finlanda |
0 g |
0 |
Suedia |
0 g |
0 |
Marea Britanie |
350 g |
1 liră sterlină |
2.4. Structura pietei postale în România
2.4.1. Compania Natională “Posta
Română” - S.A.
Piata serviciilor postale
din România a fost caracterizată până în prezent de existenta
monopolului natural. Cu o traditie de peste o sută de ani, Compania
Natională “Posta Română” - S.A. (CNPR)
a fost cel mai mare si cel mai important furnizor de servicii postale din
România. În acest moment CNPR furnizează întregul portofoliu de servicii
postale incluse în sfera serviciului universal. Reteaua acesteia acoperă
întregul teritoriu national si este cea mai mare retea de distributie din
România. Tarifele corespunzătoare serviciilor postale din sfera
serviciului universal furnizate de CNPR au urmat în ultima decadă evolutia
cursului valutar.
2.4.2. Alti operatori
Piata serviciilor postale
din România a evoluat în ultimii ani, multe persoane juridice profitând de
înlăturarea barierelor de reglementare pentru a-si notifica intentia de a
furniza servicii postale.
În anul 1999 erau numai 3
furnizori autorizati, iar la sfârsitul anului 2002 existau deja 88 de furnizori
autorizati de servicii postale.
Pe piată există
câtiva furnizori importanti de servicii postale, cu o ofertă variată
de servicii, acestia fiind în cele mai multe cazuri filiale ale unor companii
internationale, oferind servicii postale având ca obiect trimiteri postale
interne si internationale.
3. Cadrul legislativ
Până în anul 2002
serviciile postale din România intrau sub incidenta Legii serviciilor postale
nr. 83/1996, cu modificările si completările ulterioare.
În ianuarie 2002 a intrat
în vigoare Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 642/2002,
denumită în continuare Ordonanta
privind serviciile postale, prin care a fost abrogată Legea nr.
83/1996 privind serviciile postale si orice prevederi contrare, transpunându-se
în plan national reglementările europene.
Astfel, Ordonanta privind
serviciile postale si Decizia presedintelui ANRC nr. 118/2003 privind procedura
de autorizare a furnizorilor de servicii postale sunt principalele acte
normative ce reglementează sectorul postal din România si pe baza
cărora se va emite ulterior de către ANRC toată legislatia
secundară necesară.
În afara actelor normative
amintite mai sus, furnizarea serviciilor postale intră si sub incidenta
legilor speciale care reglementează într-un cadru restrâns modul în care
furnizorii acestor servicii trebuie să asigure satisfacerea necesitătilor
utilizatorilor.
4. Serviciul universal în România
Conform art. 5 alin. (1)
din Ordonanta privind serviciile postale, dreptul de acces la serviciul
universal reprezintă dreptul fiecărui utilizator de a beneficia de
furnizarea permanentă a unui set minim de servicii postale, la anumite
standarde de calitate, în orice punct din teritoriul national, la tarife
accesibile.
4.1. Serviciile incluse în serviciul universal
Ordonanta privind
serviciile postale include în sfera serviciului universal următoarele
servicii:
a) colectarea, sortarea,
transportul si livrarea trimiterilor postale interne si internationale, în
greutate de până la 2 kg;
b) colectarea, sortarea,
transportul si livrarea coletelor postale interne si internationale, în
greutate de până la 10 kg. ANRC va putea mări această
limită de greutate până la cel mult 20 kg si va putea stabili
conditii speciale pentru livrarea la domiciliu a coletelor postale respective;
c) distribuirea coletelor
postale în greutate de până la 20 kg, expediate din afara teritoriului
României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia;
d) serviciul de trimitere
recomandată, indiferent dacă trimiterea este internă sau
internatională;
e) serviciul de trimitere
cu valoare declarată, indiferent dacă trimiterea este internă
sau internatională;
f) orice alte servicii
postale stabilite prin hotărâre a Guvernului, dacă răspund unor
necesităti de ordin social sau economic ale utilizatorilor, care nu pot fi
asigurate în mod satisfăcător în conditiile unei piete concurentiale.
Dimensiunile minime si
maxime ale trimiterilor postale care fac obiectul serviciilor postale incluse
în sfera serviciului universal vor fi stabilite de către ANRC în
conformitate cu prevederile actelor adoptate de UPU.
ANRC va stabili conditiile
de amplasare a punctelor de acces si a punctelor de contact, astfel încât
densitatea acestora să tină seama de nevoile utilizatorilor, precum
si de necesitatea respectării standardelor de calitate a serviciilor
postale din sfera serviciului universal.
4.2. Tarife
Conform art. 22 alin. (1)
din Ordonanta privind serviciile postale, “tarifele serviciilor postale din
sfera serviciului universal trebuie să fie accesibile, transparente,
nediscriminatorii si fundamentate pe costuri”.
Definirea termenului
“accesibil”
Cerinta de accesibilitate a
tarifelor pentru serviciile postale incluse în sfera serviciului universal
ridică două probleme: determinarea nivelului tarifului la care
serviciul încetează să mai fie accesibil si a categoriilor de
utilizatori care la o crestere a tarifului vor renunta la serviciul postal în
cauză.
Accesibilitatea se poate
defini în functie de următorii factori: conditiile nationale specifice
(PIB/cap de locuitor etc.), câstigul salarial mediu pe cap de locuitor,
ponderea cheltuielilor cu servicii postale în totalul cheltuielilor lunare ale
unei persoane, costul relativ al serviciilor postale incluse în sfera
serviciului universal în comparatie cu alte servicii sau produse, capacitatea
utilizatorilor de a-si monitoriza si controla cheltuielile.
Acesti factori vor trebui
corelati de către ANRC cu nivelul tarifelor din tările candidate care
prezintă aceleasi caracteristici economice cu ale României si cu nivelul
tarifelor din statele membre ale UE, luând în calcul venitul mediu si puterea
de cumpărare.
Existenta altor mijloace de
comunicare (e-mail, SMS etc.) care înlocuiesc scrisoarea traditională va
putea determina o parte din utilizatori să renunte la serviciile din sfera
serviciului universal ce au ca obiect trimiterile de corespondentă
simplă, în conditiile în care în zonele urbane s-a dezvoltat o retea de
Internet-cafe-uri care facilitează accesul la posta electronică, iar
zonele rurale sunt în mare parte acoperite de reteaua de telefonie mobilă.
Experienta tărilor dezvoltate arată o crestere importantă a
orientării către aceste forme de comunicare.
Se conturează asadar
necesitatea realizării unor studii de piată si necesitatea
reorganizării si restructurării retelelor postale existente (oficii
postale nerentabile, personal distribuit ineficient) ca urmare a unei
evaluări eficiente a costurilor de operare si functionare.
4.3. Acces
Furnizorul de servicii
postale din sfera serviciului universal, precum si furnizorul de serviciu
universal desemnat vor avea dreptul, în conformitate cu reglementările
prevăzute de legislatia postală în vigoare si cu deciziile
presedintelui ANRC, să pună reteaua postală proprie la
dispozitia tertilor autorizati să furnizeze servicii postale, numai pe
bază de contract.
4.4. Obiective
În sarcina ANRC va intra
realizarea următoarelor obiective:
- elaborarea si adoptarea
normelor tehnice, precum si determinarea standardelor nationale de calitate în
concordantă cu cele europene;
- reglementarea
activitătilor din domeniul serviciilor postale din sfera serviciului
universal si adoptarea si implementarea de decizii cu caracter normativ, precum
si de proceduri functionale de urmărire si control al respectării
acestora;
- arbitrarea litigiilor
dintre furnizorii de servicii postale si furnizorul de serviciu universal
desemnat, în vederea limitării posibilelor efecte negative asupra
concurentei si protejării intereselor utilizatorilor;
- dezvoltarea unor servicii
postale moderne, eficiente si de înaltă calitate care să vină în
întâmpinarea cerintelor utilizatorilor;
- liberalizarea serviciilor
postale si crearea unei piete libere la care să participe un număr
cât mai mare de furnizori de servicii postale alături de furnizorul de
serviciu universal desemnat;
- liberalizarea
graduală a pietei serviciilor postale în vederea deschiderii totale a
acesteia spre competitie;
- asigurarea pe întregul
teritoriu al tării a dreptului de acces la serviciul universal.
Pentru aducerea la
îndeplinire a sarcinilor ce îi revin, ANRC va trebui să ia în considerare
următoarele:
- globalizarea serviciilor
postale;
- dinamica accelerată,
prezentă în evolutia cerintelor utilizatorilor;
- liberalizarea si
disparitia treptată a monopolului, în măsura în care acest lucru este
necesar asigurării furnizării serviciilor postale din sfera
serviciului universal, astfel încât până în anul 2006, conform Directivei
2002/39/CE, greutatea maximă rezervată să fie de 50 g.
Toate acestea vor implica
luarea de măsuri în vederea:
- cresterii calitătii
serviciilor pentru a se optimiza satisfacerea nevoilor diverse;
- cresterii eficientei si
productivitătii în conditiile competitiei dintre mijloacele alternative de
comunicatie si dintre concurentii interni si internationali;
- cresterii
flexibilitătii si adaptabilitătii pietei serviciilor postale;
- asigurării de
către ANRC a unei monitorizări continue si a unei reglementări
proportionate, care să tină seama de dinamica si evolutia concurentei
pe piata serviciilor postale.
4.5. Priorităti
4.5.1. Asigurarea dreptului de acces la
serviciul universal în sectorul serviciilor postale la tarife accesibile si la
anumite standarde de calitate tuturor utilizatorilor
În scopul promovării
intereselor utilizatorilor ANRC va actiona prin reglementarea echilibrată
a tarifelor aferente serviciilor din sfera serviciului universal în sectorul
serviciilor postale în vederea mentinerii accesibilitătii acestora, precum
si prin stabilirea si mentinerea unor standarde înalte ale serviciilor.
4.5.2. Mentinerea serviciului universal
în sectorul serviciilor postale pe întreg teritoriul tării, la tarife
uniforme
În scopul asigurării
accesului la serviciul universal pe întreg teritoriul tării, ANRC va
stabili în sarcina furnizorului de serviciu universal desemnat obligatia
mentinerii unui nivel uniform al tarifelor percepute pentru serviciile din
sfera serviciului universal pe care acesta va fi obligat să le presteze,
acest lucru implicând o subventionare încrucisată din punct de vedere
geografic. Având în vedere faptul că, în functie de zonele geografice,
costurile furnizării serviciului universal diferă, se va lua în
calcul un cost mediu si implicit se va determina un tarif uniform. Această
optiune va sustine indirect necesitatea furnizării serviciului universal
în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile. În ciuda
mentinerii unor tarife uniforme, furnizorul de serviciu universal desemnat va
trebui să aibă libertatea de a oferi reduceri comerciale
utilizatorilor, asigurându-se însă ca această flexibilitate să
nu afecteze concurenta pe piată.
4.5.3. Promovarea competitiei pe piata
serviciilor din sfera serviciului universal în sectorul serviciilor postale
Experienta tărilor
care au liberalizat total sau partial piata serviciilor postale a arătat
că într-un cadru de reglementare eficient competitia duce la
îmbunătătirea serviciilor si la scăderea nivelului tarifelor,
încurajând productivitatea si cresterea economică.
4.6. Constrângeri
Stabilirea obiectivelor si
prioritătilor de mai sus atrage necesitatea identificării elementelor
care ar putea reprezenta o piedică în calea îndeplinirii acestora. Constrângerile
s-ar putea referi în principal la situatia infrastructurii postale, la modul de
organizare a activitătii postale la momentul actual, la situatia oficiilor
postale si la distributia resurselor umane, fiind necesară eficientizarea
acestor activităti în vederea optimizării costurilor furnizorului.
Prin măsuri de
reglementare ANRC va asigura conditiile si stimulentele economice necesare
pentru reducerea acestor constrângeri, actionând complementar mecanismelor
pietei.
4.7. Abordarea practică a problemelor privind implementarea serviciului
universal în sectorul serviciilor postale
ANRC va avea de rezolvat
următoarele probleme ce tin de abordarea practică imediată a
implementării serviciului universal în sectorul serviciilor postale:
- elaborarea legislatiei
secundare si crearea conditiilor de aplicare a acesteia prin emiterea normelor
metodologice aferente;
- analizarea si
monitorizarea permanentă a pietei serviciilor postale, analizarea si
monitorizarea stadiului si tendintelor de dezvoltare, în vederea luării
unor decizii corecte referitoare la furnizarea serviciilor postale si la
procesul de liberalizare graduală a acestora;
- analizarea aspectelor în
ceea ce priveste furnizarea serviciului universal în sectorul serviciilor
postale si luarea de măsuri concrete referitoare la scopul, calitatea si
finantarea furnizării continue a acestuia;
- stabilirea standardelor
de dezvoltare si modernizare a infrastructurii postale în vederea
furnizării serviciului universal în sectorul serviciilor postale la
standarde europene;
- crearea conditiilor de
atragere a investitiilor necesare dezvoltării sectoriale;
- realizarea unor norme de
distribuire compatibile cu cele europene;
- optimizarea accesului la
retea prin impunerea unui program de lucru cu publicul adaptat cerintelor
utilizatorilor;
- impunerea unei
densităti optime a punctelor de acces la reteaua postală;
- aprobarea codului postal
national.
5. Furnizorul de serviciu universal
5.1. Desemnarea furnizorului de serviciu universal
5.1.1. Consideratii generale
Desemnarea unuia sau mai
multor furnizori de serviciu universal reprezintă una dintre deciziile
cele mai importante în vederea asigurării ulterioare a furnizării
optime a serviciului universal. Conform art. 6 alin. (2) din Ordonanta privind
serviciile postale, ANRC va stabili conditiile si procedura pe care o va aplica
în vederea desemnării furnizorului de serviciu universal, precum si
conditiile speciale pe care acesta va trebui să le respecte si drepturile
de care va beneficia ca urmare a furnizării serviciilor postale
respective.
ANRC urmează să
desemneze furnizorul de serviciu universal în functie de următorii
parametri, considerati individual sau interdependent:
a) aria de acoperire a
retelei postale a furnizorului în cauză;
b) capabilitatea de
prestare a serviciului universal de către furnizorul în cauză;
c) modul de asigurare a
concurentei dintre furnizorii de servicii postale;
d) costurile implicate de
furnizarea serviciului universal.
5.1.2. Conditii de desemnare
ANRC va impune
următoarele conditii de desemnare a furnizorului de serviciu universal în
sectorul serviciilor postale:
5.1.2.1. conditiile care
privesc calitatea persoanei juridice, impuse de actele normative în vigoare:
- să detină
licentă individuală de atestare a dreptului de a furniza servicii
postale din sfera serviciului universal pe o perioadă de 10 ani în temeiul
prevederilor art. 2 lit. q) din Ordonanta privind serviciile postale si ale
art. 5 alin. (9) din Decizia presedintelui ANRC nr. 118/2003;
5.1.2.2. conditiile de
capabilitate reglementate prin Ordonanta privind serviciile postale:
- să poată
asigura, pe întregul teritoriu national, cel putin o colectare de la fiecare
punct de acces si cel putin o livrare la locuinta fiecărei persoane fizice
si la sediul fiecărei persoane juridice, în fiecare zi lucrătoare,
dar nu mai putin de 5 zile pe săptămână;
- să poată
să pună la dispozitie utilizatorilor, pe cheltuială proprie, în
conditiile impuse de ANRC, în mod regulat, informatii detaliate si actualizate
cu privire la caracteristicile serviciilor din sfera serviciului universal în sectorul
serviciilor postale pe care le furnizează. În îndeplinirea acestei
conditii ANRC va considera prioritare informatiile cu privire la accesul la
serviciile postale în cauză, tarifele si standardele de calitate
corespunzătoare acestora;
- să poată
asigura respectarea principiilor transparentei, obiectivitătii si
nediscriminării în ceea ce priveste asigurarea accesului utilizatorilor la
reteaua postală. În îndeplinirea acestei conditii ANRC va putea să
impună furnizorului respectiv, în vederea asigurării unui mediu
concurential, obligatii cu privire la conditiile în care acesta trebuie să
permită accesul altor furnizori de servicii postale la reteaua
postală proprie;
5.1.2.3. conditiile
generale prevăzute la art. 8 din Ordonanta privind serviciile postale:
- să poată
garanta respectarea cerintelor esentiale;
- să poată oferi
servicii identice utilizatorilor ce se află în conditii comparabile;
- să poată oferi
servicii disponibile pentru toti utilizatorii, fără discriminare;
- să poată oferi
serviciile respective în mod neîntrerupt, cu exceptia cazurilor de fortă
majoră;
- să poată
asigura o evolutie continuă a serviciilor în cauză, în functie de
cerintele tehnice, economice si sociale, precum si adaptarea acestora la
cerintele utilizatorilor.
5.1.3. Conditii de calitate
ANRC va trebui ca prin
decizia de desemnare a furnizorului de serviciu universal să impună
acestuia sarcini de crestere a calitătii serviciilor postale, astfel încât
până în anul 2007 calitatea serviciului universal în sectorul serviciilor
postale în România să fie în acord cu parametrii de calitate
continentală reglementati prin actele normative europene.
Astfel, se va tine seama
că principalii parametri de calitate a serviciului universal sunt timpii
de distributie, exprimati sub forma “Z+n”, unde “Z” este ziua prezentării
trimiterii postale, stabilită în raport cu ora limită de acceptare,
iar “n” este numărul de zile lucrătoare care trec până la data
distribuirii la destinatar. Directiva 97/67/CE stabileste standardele de
calitate privind distribuirea corespondentei transfrontaliere intracomunitare
după cum urmează:
Limită de timp |
Obiectiv |
Z + 3 |
85%
din trimiteri |
Z + 5 |
97%
din trimiteri |
Directiva nu stabileste
explicit obiective de calitate a serviciului pentru traficul intern, acest
lucru fiind lăsat la latitudinea fiecărui stat, cu conditia
respectării normelor de distribuire europeană. În continuare sunt
prezentate rezultatele în anii 2000 si 2001 privind serviciile postale având ca
obiect trimiteri postale trimise din România către tările UE si
tări canditate si trimiteri postale trimise din tările respective
către România.
Graficele*) se raportează la intervalul
“Z+3”.
Conform “UNEX-Lite”, un
sistem de monitorizare a calitătii serviciilor stabilit de “International
Post Corporation” - IPC, o cooperativă a furnizorilor de serviciu
universal din tările UE, se confirmă că respectarea standardelor
de calitate europene se realizează într-o mai mare măsură în
statele cu asezare geografică centrală în cadrul UE. Astfel, asa cum
reiese si din tabelele de mai sus, procentele de satisfacere în România a
acestor standarde sunt sub pragul de 85%, cu o ameliorare a acestei situatii în
relatia cu statele membre ale UE decât cu statele candidate, existând valori
procentuale mai mari pentru traficul de trimiteri postale de intrare decât
pentru cel de iesire.
5.2. Remunerarea prin timbre a furnizorului de serviciu universal în
sectorul serviciilor postale
ANRC va stabili componenta, modul de administrare si va desemna persoana juridică ce va avea dreptul de administrare a Conservatorului de timbre ca bun ce face parte din patrimoniul national cultural mobil. De asemenea, va stabili persoana juridică, furnizorul de serviciu universal desemnat care va avea dreptul exclusiv de a emite efecte postale.
De asemenea, pe baza
prezentului document si în conformitate cu art. 34 din Ordonanta privind
serviciile postale, ANRC va stabili planurile emisiunilor filatelice,
conditiile de emitere, tipărire, punere în circulatie, retragere din
circulatie si comercializare a timbrelor si efectelor postale.
5.3. Principii de fundamentare a tarifelor
Conform Ordonantei privind
serviciile postale, furnizorul de serviciu universal desemnat va trebui să
furnizeze servicii postale din sfera serviciului universal la tarife
accesibile, transparente, nediscriminatorii si fundamentate pe costuri. În
scopul respectării acestor principii, furnizorul de serviciu universal va
trebui să implementeze si să dezvolte un sistem de evidentă
internă a costurilor, suficient de detaliat, astfel încât să fie
capabil să identifice costul furnizării individuale a serviciilor sau
categoriilor de servicii incluse în sfera serviciului universal. Pe baza
acestui sistem furnizorul de serviciu universal va realiza, în cadrul
contabilitătii interne de gestiune, separarea activitătilor din afara
sferei serviciului universal de cele aflate în sfera serviciului universal,
precum si separarea activitătilor rezervate de cele nerezervate, în
situatia în care ANRC va decide stabilirea unei arii rezervate. ANRC va stabili
principiile generale ce vor sta la baza functionării acestui sistem si va
aproba metodologiile si politicile contabile utilizate.
5.4. Cost si finantare
5.4.1. Evaluarea costului obligatiei
Conform art. 11 lit. e) din
Ordonanta privind serviciile postale, furnizorul de serviciu universal desemnat
va putea beneficia de sumele sau de avantajele de orice altă natură
care i se vor cuveni în temeiul oricărui mecanism de compensare a
costurilor implicate de prestarea serviciilor postale din sfera serviciului
universal numai în conditiile stabilite prin lege si de ANRC.
Furnizarea serviciului
universal poate presupune costuri suplimentare care pot reprezenta o
sarcină injustă pentru furnizorul desemnat. Sarcina de furnizare a
serviciului universal va apărea ca injustă în conditiile în care
beneficiile economice vor fi depăsite de costurile aferente
furnizării acestui serviciu. Astfel, în lipsa unei forme de finantare,
aceste servicii nu ar fi furnizate la aceleasi tarife de către un alt
furnizor de servicii postale, dacă acesta nu ar avea obligatia să o
facă, din cauza pierderilor implicate. Elementele care vor trebui luate în
considerare de către ANRC în analizarea necesitătii compensării
eventualelor pierderi rezultate de prestarea serviciilor postale din sfera
serviciului universal, precum si în stabilirea eventualelor mecanisme de
finantare sunt:
- implicatiile
furnizării serviciului universal asupra furnizorului desemnat;
- implicatiile
compensării eventualelor pierderi rezultate de prestarea serviciilor
postale din sfera serviciului universal asupra sectorului si a utilizatorilor.
5.4.2. Analiza optiunilor de finantare
Conform Directivei
97/67/CE, pierderile implicate de prestarea serviciilor postale din sfera
serviciului universal vor putea fi acoperite prin:
- rezervarea unei arii de
monopol furnizorului desemnat;
- crearea unui fond de
compensare a acestora, la care să contribuie toti furnizorii de servicii
postale din sfera serviciului universal.
Mecanismele de compensare a
costurilor implicate de prestarea serviciilor postale din sfera serviciului
universal vor trebui să satisfacă următoarele criterii:
- obiectivitate si
transparentă;
- nediscriminare;
- proportionalitate;
- eficientă
economică;
- aplicabilitate.
5.5. Controlul îndeplinirii obligatiilor privind furnizarea serviciului
universal în sectorul serviciilor postale de către furnizorul desemnat
ANRC va supraveghea si va
controla modul de implementare si furnizare a serviciului universal, în
conformitate cu reglementările prevăzute în legislatia postală
în vigoare. Astfel, conform art. 16 alin. (4) din Ordonanta privind serviciile
postale, ANRC va stabili procedura de acordare, modificare, suspendare si retragere
a licentelor individuale, precum si obligatiile specifice ce incumbă
titularilor acestora, cu respectarea principiilor transparentei,
nediscriminării, proportionalitătii si obiectivitătii.
În conformitate cu art. 6
alin. (2) din Ordonanta privind serviciile postale, ANRC va stabili conditiile
si procedura pe care le va aplica pentru a desemna dintre furnizorii de
servicii postale incluse în sfera serviciului universal un furnizor de serviciu
universal. Decizia presedintelui ANRC privind desemnarea unui furnizor de
servicii postale ca furnizor de serviciu universal va contine si conditiile
speciale pe care va trebui să le îndeplinească acesta în furnizarea
serviciilor respective.
Ulterior desemnării
furnizorului de serviciu universal se va supraveghea îndeplinirea de către
acesta a obligatiilor ce decurg din lege si din decizia de desemnare. Astfel,
ANRC va avea următoarele priorităti:
- va controla, conform art.
49 din Ordonanta privind serviciile postale, asigurarea dreptului de acces la
serviciul universal, promovarea intereselor utilizatorilor, asigurarea
sustenabilitătii economice a furnizorului desemnat;
- va controla modul în care
furnizorul desemnat va repartiza pe conturi costurile corespunzătoare
serviciilor postale furnizate, serviciilor rezervate si serviciilor
nerezervate, în cazul în care va decide că este necesară
păstrarea monopolului privind serviciile postale având ca obiect
trimiterile de corespondentă cu greutatea maximă de 350 g;
- va supraveghea permanent
si va monitoriza performantele de calitate ale furnizorului desemnat;
- va supraveghea permanent
si va monitoriza modul în care furnizorul desemnat se va achita de obligatiile
ce îi revin din reglementările interne si internationale în vigoare, ca
urmare a relatiilor cu alti furnizori de serviciu universal în sectorul
serviciilor postale din alte state, urmărind cu prioritate: orientarea pe
costuri a taxelor terminale, remunerarea furnizorului desemnat în raport cu
calitatea serviciilor prestate, transparenta taxelor terminale si stabilirea nediscriminatorie
a acestora;
- va supraveghea
implementarea standardelor tehnice aplicabile serviciului universal în sectorul
serviciilor postale, în vederea optimizării interoperabilitătii între
reteaua postală natională si retelele postale europene;
- va supraveghea permanent
si va lua măsurile ce se vor impune în ceea ce priveste respectarea
legislatiei interne si internationale privind serviciile postale din sfera
serviciului universal.
MINISTERUL COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI INFORMATIEI
pentru aprobarea Tabelului national de atribuire a benzilor de
frecventă
În temeiul dispozitiilor
art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 79/2002 privind
cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 591/2002,
având în vedere prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 744/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei,
ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă
Tabelul national de atribuire a benzilor de frecventă, prevăzut în
anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Utilizarea
frecventelor radioelectrice se realizează în conformitate cu prevederile
Tabelului national de atribuire a benzilor de frecventă, cu
reglementările în vigoare din domeniul comunicatiilor electronice si cu
acordurile internationale la care România este parte.
(2) Nerespectarea
destinatiei si a conditiilor de utilizare a frecventelor radioelectrice conduce
la aplicarea sanctiunilor prevăzute de legislatia în vigoare.
Art. 3. - Prezentul ordin
va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - Pe data
intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul
presedintelui Agentiei Nationale pentru Comunicatii si Informatică nr.
104/1999 privind aprobarea Tabelului national al atribuirii benzilor de
frecventă pentru spectrul radioelectric de la 9 kHz la 105 GHz, completat
si modificat pentru spectrul radioelectric de la 9 kHz la 30 GHz, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 10 mai 1999.
Ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Bucuresti, 31 iulie 2003.
Nr. 232.
*) Anexa se publică ulterior în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 641 bis în afara abonamentului si se poate achizitiona de la
Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome “Monitorul Oficial”,
Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
CONSILIUL CONCURENTEI
privind autorizarea operatiunii de concentrare economică
realizată de către CEREOL HOLDING BV Olanda prin dobândirea
controlului direct asupra Societătii Comerciale “Muntenia” - S.A.
Bucuresti
Presedintele Consiliului
Concurentei,
în baza:
1. Decretului nr.
1.075/2001 privind numirea membrilor Consiliului Concurentei;
2. Legii concurentei nr.
21/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din
30 aprilie 1996;
3. Regulamentului de
organizare, functionare si procedură al Consiliului Concurentei, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50 bis din 25 martie 1997, cu
modificările si completările ulterioare;
4. Regulamentului privind
autorizarea concentrărilor economice, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 591 bis din 9 august 2002;
5. Instructiunilor date în
aplicarea art. 33 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 cu privire la
calculul taxei de autorizare a concentrărilor economice, publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 175 din 7 mai 1998;
6. notificării
concentrării economice înaintate de CEREOL HOLDING BV Olanda,
înregistrată la Consiliul Concurentei sub nr. RS-192 din 21 mai 2003;
7. notei Departamentului
bunuri de consum privind examinarea concentrării economice notificate,
având în vedere că:
1. CEREOL HOLDING BV Olanda
a dobândit controlul asupra Societătii Comerciale “Muntenia” - S.A.
Bucuresti prin achizitionarea pachetului majoritar de actiuni, reprezentând
91,733% din capitalul social al acesteia, în urma derulării ofertei publice
pe perioada 30 iunie - 19 iulie 2003, autorizată de Comisia Natională
a Valorilor Mobiliare prin autorizatia D1.977 din 27 iunie 2003. CEREOL HOLDING
BV Olanda a dobândit anterior controlul si asupra Societătii Comerciale
“Unirea” - S.A. Iasi, concentrare economică autorizată de Consiliul
Concurentei prin Decizia nr. 313 din 28 februarie 2000.
Societatea Comercială
“Muntenia” - S.A. detine la rândul său controlul asupra Societătii
Comerciale “Interoil” - S.A. Oradea, concentrare economică autorizată
de Consiliul Concurentei prin Decizia nr. 314 din 9 iulie 2003, precum si
asupra Societătii Comerciale “Economat Muntenia” - S.A. Bucuresti,
societate înfiintată de aceasta, dar care nu a desfăsurat nici o
activitate comercială de la înfiintare si până în prezent.
2. Operatiunea
notificată la data de 21 mai 2003 si devenită efectivă la data
de 28 iulie 2003 constituie o concentrare economică în conformitate cu
prevederile art. 11 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 21/1996 si, depăsind
pragul valoric prevăzut la art. 15 din Legea concurentei nr. 21/1996,
actualizat la 100 miliarde lei prin Ordinul presedintelui Consiliului
Concurentei nr. 216/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 922 din 17 decembrie 2002, intră sub incidenta dispozitiilor acestei
legi.
3. Agentii economici
implicati în concentrarea economică sunt:
- CEREOL HOLDING BV Olanda,
care are ca obiect de activitate achizitionarea, detinerea si dispunerea de
actiuni, finantarea si conducerea activitătilor pentru alte companii si
întreprinderi;
- Societatea
Comercială “Muntenia” - S.A. Bucuresti, care are ca obiect principal de
activitate fabricarea uleiurilor si a grăsimilor brute, precum si a celor
rafinate.
4. Piata relevantă în
cazul concentrării economice în cauză este piata uleiului comestibil,
care este o piată concurentială, caracterizată printr-un grad
redus de concentrare si pe care activează un număr apreciabil de
producători interni, precum si diversi importatori care asigură o
ofertă diversificată, având ca dimensiune geografică întregul
teritoriu al României.
5. Ca urmare a
realizării concentrării economice notificate nu se creează si
nici nu se consolidează o pozitie dominantă pe piata relevantă
sau pe o parte a acesteia,
DECIDE:
Art. 1. - În temeiul
dispozitiilor art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 21/1996, se
autorizează concentrarea economică realizată prin dobândirea
controlului direct de către CEREOL HOLDING BV Olanda asupra
Societătii Comerciale “Muntenia” - S.A. Bucuresti. Această operatiune,
desi cade sub incidenta Legii nr. 21/1996, nu prezintă motive pentru a fi
refuzată, fiind compatibilă cu un mediu concurential normal pe piata
relevantă pe care concentrarea economică în cauză are loc.
Art. 2. - CEREOL HOLDING BV
Olanda este obligată, conform prevederilor art. 33 alin. (1) lit. a) din
Legea nr. 21/1996, să plătească taxa de autorizare a
concentrării economice notificate.
Art. 3. - Taxa de
autorizare este de 1.970.194.293
(unmiliardnouăsutesaptezecimilioaneunasutănouăzecisipatrumiidouăsutenouăzecisitrei)
lei si este calculată pe baza cifrei de afaceri comunicate de către
CEREOL HOLDING BV Olanda prin Adresa nr. PL/4.123.068 din 28 iulie 2003,
înregistrată la Consiliul Concurentei sub nr. CC/DBC/703 din 28 iulie
2003, în conformitate cu prevederile Instructiunilor date de Consiliul
Concurentei în aplicarea art. 33 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 cu
privire la calculul taxei de autorizare a concentrărilor economice.
Art. 4. - Suma reprezentând
taxa de autorizare se va vira de către CEREOL HOLDING BV Olanda la bugetul
de stat, cu ordin de plată, beneficiar: Banca Comercială Română,
cod SWIFT RNC BROBU, în contul nr. 361280055302, banca: Trezoreria Sectorului 5
Bucuresti, cod cont 20170103, iar la explicatii se va trece “c/val. Taxa
autorizare concentrare economică conform Legii concurentei nr. 21/1996”,
în termen de maximum 30 (treizeci) de zile de la data comunicării
prezentei decizii. O copie a ordinului de plată va fi remisă
neîntârziat Consiliului Concurentei.
Art. 5. - Prezenta decizie
devine aplicabilă de la data comunicării sale.
Art. 6. - Potrivit
prevederilor art. 52 alin. (3) din Legea nr. 21/1996, prezenta decizie poate fi
atacată la Curtea de Apel Bucuresti, Sectia contencios administrativ, în
termen de 30 de zile de la comunicare.
Art. 7. - Secretariatul
general si Departamentul bunuri de consum din cadrul Consiliului Concurentei
vor urmări ducerea la îndeplinire a prezentei decizii.
Art. 8. - Prezenta decizie
va fi comunicată de către Secretariatul general al Consiliului
Concurentei la sediul societătii CEREOL HOLDING BV Olanda prin
împuternicit, respectiv Societatea Civilă si Profesională de Avocati
“Popescu & Asociatii”, Bucuresti, str. Ion Câmpineanu nr. 11, et. 5,
sectorul 1, doamnele avocat Ligia Popescu si Arina Dobrescu.
Presedintele
Consiliului Concurentei,
Theodor Valentin Purcărea
Bucuresti, 30 iulie 2003.
Nr. 344.