MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 765 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 31 octombrie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
412. - Lege pentru ratificarea Amendamentului nr. 2 convenit între Guvernul României si Comisia Europeană prin schimb de scrisori, semnate la Bruxelles la 9 august 2002 si la Bucuresti la 10 martie 2003, la Memorandumul de finantare convenit între Guvernul României si Comisia Europeană privind asistenta financiară nerambursabilă acordată prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru măsura “Reabilitarea retelei de canalizare si a statiei de epurare a apelor uzate în Oradea, România”, semnat la Bruxelles la 20 august 2001 si la Bucuresti la 10 octombrie 2001
635. - Decret privind promulgarea
Legii pentru ratificarea Amendamentului nr. 2 convenit între Guvernul României
si Comisia Europeană prin schimb de scrisori, semnate la Bruxelles la 9 august
2002 si la Bucuresti la 10 martie 2003, la Memorandumul de finantare convenit
între Guvernul României si Comisia Europeană privind asistenta financiară
nerambursabilă acordată prin Instrumentul pentru Politici Structurale de
Preaderare pentru măsura “Reabilitarea retelei de canalizare si a statiei de
epurare a apelor uzate în Oradea, România”, semnat la Bruxelles la 20 august
2001 si la Bucuresti la 10 octombrie 2001
414. - Lege pentru ratificarea
Amendamentului nr. 2 convenit între Guvernul României si Comisia Europeană prin
schimb de scrisori, semnate la Bruxelles la 9 august 2002 si la Bucuresti la 10
martie 2003, la Memorandumul de finantare convenit între Guvernul României si
Comisia Europeană privind asistenta financiară nerambursabilă acordată prin
Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru măsura “Îmbunătătirea
sistemului de apă potabilă si a celui al apelor uzate în scopul conformării cu
standardele europeane în domeniul calitătii apei si protectiei mediului în
municipiul Iasi, România”, semnat la Bruxelles la 22 decembrie 2000 si la
Bucuresti la 13 mai 2001
638. - Decret privind promulgarea
Legii pentru ratificarea Amendamentului nr. 2 convenit între Guvernul României
si Comisia Europeană prin schimb de scrisori, semnate la Bruxelles la 9 august
2002 si la Bucuresti la 10 martie 2003, la Memorandumul de finantare convenit
între Guvernul României si Comisia Europeană privind asistenta financiară
nerambursabilă acordată prin Instrumentul pentru Politici Structurale de
Preaderare pentru măsura “Îmbunătătirea sistemului de apă potabilă si a celui
al apelor uzate în scopul conformării cu standardele europene în domeniul
calitătii apei si protectiei mediului în municipiul Iasi, România”, semnat la
Bruxelles la 22 decembrie 2000 si la Bucuresti la 13 mai 2001
416. - Lege pentru ratificarea
Amendamentului nr. 2 convenit între Guvernul României si Comisia Europeană prin
schimb de scrisori, semnate la Bruxelles la 9 august 2002 si la Bucuresti la 10
martie 2003, la Memorandumul de finantare convenit între Guvernul României si
Comisia Europeană privind asistenta financiară nerambursabilă acordată prin
Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru măsura
“Reabilitarea si modificarea sistemului de canalizare si a sistemului de
furnizare si tratare a apelor uzate în Arad pentru protejarea râului Mures,
România”, semnat la Bruxelles la 15 februarie 2001 si la Bucuresti la 1 iunie
2001
640. - Decret privind promulgarea
Legii pentru ratificarea Amendamentului nr. 2 convenit între Guvernul României
si Comisia Europeană prin schimb de scrisori, semnate la Bruxelles la 9 august
2002 si la Bucuresti la 10 martie 2003, la Memorandumul de finantare convenit
între Guvernul României si Comisia Europeană privind asistenta financiară
nerambursabilă acordată prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare
pentru măsura “Reabilitarea si modificarea sistemului de canalizare si a
sistemului de furnizare si tratare a apelor uzate în Arad pentru protejarea
râului Mures, România”, semnat la Bruxelles la 15 februarie 2001 si la
Bucuresti la 1 iunie 2001
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 333 din 16
septembrie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. V si VI din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 129/2002
pentru modificarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului si a
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor
formalităti administrative pentru înregistrarea si autorizarea functionării
comerciantilor, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 156/2002
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
ratificarea Amendamentului nr. 2 convenit între Guvernul României si Comisia
Europeană prin schimb de scrisori, semnate la Bruxelles la 9 august 2002 si la
Bucuresti la 10 martie 2003, la Memorandumul de finantare convenit între
Guvernul României si Comisia Europeană privind asistenta financiară
nerambursabilă acordată prin Instrumentul pentru Politici Structurale de
Preaderare pentru măsura “Reabilitarea retelei de canalizare si a statiei de
epurare a apelor uzate în Oradea, România”, semnat la Bruxelles la 20 august
2001 si la Bucuresti la 10 octombrie 2001
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se ratifică Amendamentul nr. 2
convenit între Guvernul României si Comisia Europeană prin schimb de scrisori,
semnate la Bruxelles la 9 august 2002 si la Bucuresti la 10 martie 2003, la
Memorandumul de finantare convenit între Guvernul României si Comisia Europeană
privind asistenta financiară nerambursabilă acordată prin Instrumentul pentru
Politici Structurale de Preaderare pentru măsura “Reabilitarea retelei de
canalizare si a statiei de epurare a apelor uzate în Oradea, România”, semnat
la Bruxelles la 20 august 2001 si la Bucuresti la 10 octombrie 2001.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 9 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
29 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti,
20 octombrie 2003.
Nr. 412.
COMISIA
EUROPEANĂ
DIRECTORATUL
GENERAL
POLITICĂ
REGIONALĂ
Director
general
Bruxelles,
9 august 2002
SG (2002)
D
231.131
Stimată doamnă ministru,
Subiect: Amendamentul
nr. 2 la Memorandumul de finantare ISPA 2001/RO/16/P/PE/013 “Reabilitarea
retelei de canalizare si a statiei de epurare a apelor uzate în Oradea,
România”
Ref.: Scrisoarea noastră nr. 101.472 din 14 februarie
2002
Scrisoarea dumneavoastră din 28 februarie 2002
Regulamentul Consiliului nr. 2.382/2001 care amendează
Regulamentul Consiliului nr. 1.267/1999 privind Instrumentul pentru Politici
Structurale de Preaderare a intrat în vigoare la 7 decembrie 2001 (ref. OJEC
L323 din 7 decembrie 2001).
În conformitate cu noul regulament al Consiliului, în
cazul cofinantării de către institutiile financiare internationale,
participarea la licitatii si contractări a statelor terte poate fi autorizată
de către Comisia Europeană după o examinare de la caz la caz în conformitate cu
prevederile art. 114 (2) din titlul IX al Regulamentului financiar.
În data de 12 februarie 2002 Comisia Europeană a
adoptat Decizia nr. 504/2002 în ceea ce priveste aplicarea derogărilor
stipulate în Regulamentul Consiliului nr. 2.382/2001. Această decizie implică
măsurile cofinantate de BERD în Polonia si România, pentru care derogările
mentionate se aplică în vederea asigurării cofinantării necesare acestor
măsuri.
În baza Deciziei nr. 3.448/2001 din data de 14 august
2001, Comisia Europeană oferă asistentă pentru măsura mentionată mai sus.
Memorandumul de finantare ISPA sus-mentionat a fost semnat de comisarul Michel
Barnier în data de 20 august 2001 si de dumneavoastră în data de 10 octombrie
2001.
În cazul măsurii ISPA 2001/RO/16/P/PE/013, pentru a fi
cofinantată de BERD, memorandumul de finantare trebuie modificat având în
vedere că derogările respective nu au fost prevăzute initial. Comisia Europeană
a primit în data de 28 martie 2002 planul final de achizitii pentru măsura
mentionată mai sus.
În
consecintă, pentru a implementa prevederile Deciziei Comisiei nr. 504/2002,
acest memorandum de finantare ISPA se amendează după cum urmează:
- În anexa nr. I “Descrierea măsurii”, punctul 14
“Planul de achizitii” se modifică astfel:
“Licitatia va fi în conformitate cu regulile
din titlul IX al Regulamentului financiar - participarea la licitatie va fi
deschisă tuturor persoanelor fizice si juridice în conformitate cu prevederile
anexei nr. III.1 sectiunea XI (2) a) pentru contractele nr. 2 si 3.
Pentru contractul nr. 1 «Reabilitarea statiei de
tratare a apei», pentru care se prevede cofinantare comună prin BERD, este
autorizată o derogare de la procedurile de licitatie prevăzute la titlul IX, în
conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului nr. 1.267/1999/CE prin
care se constituie Programul ISPA, amendat prin Regulamentul Consiliului nr.
2.382/2001/CE. Participarea tărilor terte la licitatii va trebui autorizată în
ceea ce priveste componentele acestui proiect. Cheltuielile considerate în
conformitate cu procedurile BERD si care îndeplinesc conditiile de
eligibilitate ale regulilor ISPA vor fi utilizate pentru calcularea
cheltuielilor totale eligibile pentru aceste măsuri.”
- În anexa nr. I.a) “Planul de achizitii”, planul
de achizitii se modifică astfel:
“Oferta nr. |
Descrierea lucrărilor si serviciilor care vor fi
licitate |
Tipul contractului (lucrări, furnizare de materiale, servicii) |
Previziuni privind lansarea ofertei (luna, anul) |
Rata de rambursare a facturilor aferente contractului specific |
1 |
Refacerea
statiei de tratare a apelor uzate |
Lucrări |
Septembrie 2002 |
70% |
2 |
Extinderea
si refacerea statiei de tratare a nămolurilor |
Lucrări |
Septembrie 2002 |
70% |
3 |
Supervizare
si asistentă tehnică |
Servicii |
Aprilie 2000 |
70% |
Termenii specifici pentru adjudecarea contractului vor
fi publicati în Jurnalul Oficial al Comunitătii Europene si/sau pe Internet.”
Comisia Europeană doreste să primească agrearea
dumneavoastră în scris, în termen de 6 săptămâni de la data acestei scrisori.
Această scrisoare si agrearea dumneavoastră constituie
un amendament oficial la memorandumul de finantare mentionat mai sus. Acestea
vor fi adăugate la memorandumul de finantare si vor constitui parte integrantă
a acestuia.
Cu respect,
Doamnei Hildegard Carola Puwak
Coordonator national ISPA
Ministru
Ministerul Integrării Europene
Str. Apolodor nr. 17
RO-71201 Bucuresti, sectorul 5
Copie:
Domnului Jonathan Scheele, Delegatia Comisiei Europene
în România
Doamnei Jeana Buzduga, Oficiul de Plăti si Contractare
PHARE
Domnului Petru Lificiu, ministrul apelor si protectiei
mediului
Domnului Petru Filip, primar al municipiului Oradea
Domnului Constantin Tomulescu, director tehnic,
APATERM Oradea
Domnului Thomas Maier, doamnei Dana Crăciunescu, BERD
GUVERNUL
ROMÂNIEI
MINISTERUL
INTEGRĂRII EUROPENE
Nr.
HP/3.299/10 martie 2003
Bucuresti
Stimate domnule Barnier,
Subiect: Amendamentele memorandumurilor de finantare
ISPA:
SubiectISPA 2000/RO/16/P/PE/006
- Iasi,
SubiectISPA
2000/RO/16/P/PE/011 - Arad,
SubiectISPA
2001/RO/16/P/PE/013 - Oradea
Ca urmare a adoptării de către Comisia Europeană a
Deciziei nr. 504/2002 pentru aplicarea derogărilor prevăzute în Regulamentul
Consiliului nr. 2.382/2001, care amendează Regulamentul Consiliului nr.
1.267/1999, prin scrisorile dumneavoastră nr. 231.129/231.130/231.131 din data
de 9 august 2002, am fost informati că pentru această decizie, care vizează
măsurile ISPA cofinantate de BERD în Polonia si România, derogarea
sus-mentionată se aplică în vederea asigurării cofinantării necesare acestor
măsuri.
Astfel, în ceea ce priveste Programul ISPA în România,
pentru trei dintre memorandumurile de finantare încheiate în perioada 2000-2001
între Comisia Europeană si Guvernul României, după cum urmează:
- 2000/RO/16/P/PE/006 “Îmbunătătirea sistemului de apă
potabilă si a celui al apelor uzate în scopul conformării cu standardele
europene în domeniul calitătii apei si protectiei mediului în municipiul Iasi,
România”;
- 2000/RO/16/P/PE/011 “Reabilitarea si modificarea
sistemului de canalizare si a sistemului de furnizare si tratare a apelor uzate
în Arad pentru protejarea râului Mures, România”;
- 2001/RO/16/P/PE/013 “Reabilitarea retelei de
canalizare si a statiei de epurare a apelor uzate în Oradea, România”,
derogările privind cofinantarea asigurată de BERD nefiind initial prevăzute si
pentru ca prevederile Deciziei Comisiei nr. 504/2002 să poată fi aplicate,
memorandumurile de finantare mentionate trebuie să fie amendate.
În vederea aplicării acestor modificări la
memorandumurile de finantare ISPA pentru Iasi, Arad si Oradea, pe 20 februarie
2002 Guvernul României a împuternicit ministrul integrării europene, în
calitate de coordonator national ISPA, să semneze scrisoarea de amendare pentru
aceste măsuri ISPA.
În consecintă, pentru a implementa prevederile
Deciziei Comisiei nr. 504/2002, aceste memorandumuri de finantare ISPA se
amendează după cum urmează:
2000/RO/16/P/PE/006 “Îmbunătătirea sistemului de apă
potabilă si a celui al apelor uzate în scopul conformării cu standardele
europene în domeniul calitătii apei si protectiei mediului în municipiul Iasi,
România”
- În anexa nr. I “Descrierea măsurii”, punctul 15
“Planul de achizitii” se modifică astfel:
“Licitatia va fi în conformitate cu regulile
din titlul IX al Regulamentului financiar - participarea la licitatie va fi
deschisă tuturor persoanelor fizice si juridice în conformitate cu prevederile
anexei nr. III.1 sectiunea XI (2) a) pentru contractele nr. 1, 2 si 3.
Pentru contractul nr. 4 «Modernizarea Statiei de
tratare a apei potabile Chirită», pentru care se prevede cofinantare paralelă
prin BERD, este autorizată o derogare de la procedurile de licitatie prevăzute
la titlul IX, în conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului nr.
1.267/1999/CE prin care se constituie Programul ISPA, amendat prin Regulamentul
Consiliului nr. 2.382/2001/CE. Participarea tărilor terte la licitatii va
trebui autorizată în ceea ce priveste componentele acestui proiect.
Cheltuielile considerate în conformitate cu procedurile BERD si care
îndeplinesc conditiile de eligibilitate ale regulilor ISPA vor fi utilizate
pentru calcularea cheltuielilor totale eligibile pentru aceste măsuri.”
- În anexa nr. I.a) “Planul de achizitii”, planul
de achizitii se modifică astfel:
“Oferta nr. |
Descrierea lucrărilor si serviciilor care vor fi
licitate |
Tipul contractului (lucrări, furnizare de materiale, servicii) |
Previziuni privind lansarea ofertei (luna, anul) |
Rata de rambursare a facturilor aferente contractului specific |
1 |
Supervizare
si asistentă tehnică |
Servicii |
Decembrie 2000 |
75% |
2 |
Reabilitarea
Statiei de epurare în municipiul Iasi |
Lucrări |
Februarie 2002 |
75% |
3 |
Reabilitarea
statiilor de pompare |
Lucrări |
Decembrie 2001 |
75% |
4 |
Modernizarea
Statiei de tratare a apei potabile Chirită |
Lucrări |
Decembrie 2001 |
75% |
Termenii specifici pentru adjudecarea contractului vor
fi publicati în Jurnalul Oficial al Comunitătii Europene si/sau pe Internet.”
2000/RO/16/P/PE/011 “Reabilitarea si modificarea
sistemului de canalizare si a sistemului de furnizare si tratare a apelor uzate
în Arad pentru protejarea râului Mures, România”
- În anexa nr. I “Descrierea măsurii”, punctul 15
“Planul de achizitii” se modifică astfel:
“Licitatia va fi în conformitate cu regulile
din titlul IX al Regulamentului financiar - participarea la licitatie va fi
deschisă tuturor persoanelor fizice si juridice în conformitate cu prevederile
anexei nr. III.1 sectiunea XI (2) a) pentru contractul nr. 2.
Pentru contractul nr. 1 «Refacerea statiei de tratare
a apelor uzate», pentru care este prevăzută cofinantare comună din partea BERD,
este autorizată o derogare de la procedurile de licitatie prevăzute la titlul
IX, în conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului nr. 1.267/1999/CE
prin care se constituie Programul ISPA, amendat prin Regulamentul Consiliului
nr. 2.382/2001/CE. Participarea tărilor terte la licitatii va trebui autorizată
în ceea ce priveste componentele acestui proiect. Cheltuielile considerate în
conformitate cu procedurile BERD si care îndeplinesc conditiile de
eligibilitate ale regulilor ISPA vor fi utilizate pentru calcularea
cheltuielilor totale eligibile pentru aceste măsuri.”
- În anexa nr. I.a) “Planul de achizitii”, planul
de achizitii se modifică astfel:
“Oferta nr. |
Descrierea lucrărilor si serviciilor care vor fi
licitate |
Tipul contractului (lucrări, furnizare de materiale, servicii) |
Previziuni privind lansarea ofertei (luna, anul) |
Rata de rambursare a facturilor aferente contractului specific |
1 |
Reabilitarea statiei de tratare a apei în
municipiul Arad |
Lucrări |
Iunie |
75% |
2 |
Supervizare si asistentă tehnică |
Servicii |
Februarie 2002 |
75% |
Termenii specifici pentru adjudecarea contractului vor
fi publicati în Jurnalul Oficial al Comunitătii Europene si/sau pe Internet.”
2001/RO/16/P/PE/013 “Reabilitarea retelei de
canalizare si a statiei de epurare a apelor uzate în Oradea, România”
- În anexa nr. I “Descrierea măsurii”, punctul 14
“Planul de achizitii” se modifică astfel:
“Licitatia va fi în conformitate cu regulile
din titlul IX al Regulamentului financiar - participarea la licitatie va fi
deschisă tuturor persoanelor fizice si juridice în conformitate cu prevederile
anexei nr. III.1 sectiunea XI (2) a) pentru contractele nr. 2 si 3.
Pentru contractul
nr. 1 «Reabilitarea statiei de tratare a apei», pentru care se prevede
cofinantare comună prin BERD, este autorizată o derogare de la procedurile de
licitatie prevăzute la titlul IX, în conformitate cu prevederile Regulamentului
Consiliului nr. 1.267/1999/CE prin care se constituie Programul ISPA, amendat
prin Regulamentul Consiliului nr. 2.382/2001/CE. Participarea tărilor terte la
licitatii va trebui autorizată în ceea ce priveste componentele acestui
proiect. Cheltuielile considerate în conformitate cu procedurile BERD si care
îndeplinesc conditiile de eligibilitate ale regulilor ISPA vor fi utilizate
pentru calcularea cheltuielilor totale eligibile pentru aceste măsuri.”
- În anexa nr. I.a) “Planul de achizitii”, planul
de achizitii se modifică astfel:
“Oferta nr. |
Descrierea lucrărilor si serviciilor care vor fi
licitate |
Tipul contractului (lucrări, furnizare de materiale, servicii) |
Previziuni privind lansarea ofertei (luna, anul) |
Rata de rambursare a facturilor aferente contractului specific |
1 |
Refacerea
statiei de tratare a apelor uzate |
Lucrări |
Septembrie 2002 |
70% |
2 |
Extinderea
si refacerea statiei de tratare a nămolurilor |
Lucrări |
Septembrie 2002 |
70% |
3 |
Supervizare
si asistentă tehnică |
Servicii |
Aprilie 2000 |
70% |
Termenii specifici pentru adjudecarea contractului vor
fi publicati în Jurnalul Oficial al Comunitătii Europene si/sau pe Internet.”
În acest sens, conform procedurilor de amendare,
această scrisoare împreună cu scrisorile Comisiei Europene nr. 231.129 din 9
august 2002 pentru Iasi, nr. 231.130 din 9 august 2002 pentru Arad si nr.
231.131 din 9 august 2002 pentru Oradea constituie un amendament oficial la
memorandumurile de finantare mentionate mai sus si vor fi adăugate la
respectivele memorandumuri de finantare si vor forma parte integrantă din
acestea.
A dumneavoastră,
Hildegard Carola Puwak,
ministrul integrării europene,
coordonator national ISPA
Domnului Michel Barnier
Membru al Comisiei Europene
Copie: Domnului Jonathan Scheele, seful Delegatiei
Comisiei Europene în România
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru ratificarea Amendamentului nr. 2 convenit între
Guvernul României si Comisia Europeană prin schimb de scrisori, semnate la
Bruxelles la 9 august 2002 si la Bucuresti la 10 martie 2003, la Memorandumul
de finantare convenit între Guvernul României si Comisia Europeană privind
asistenta financiară nerambursabilă acordată prin Instrumentul pentru Politici
Structurale de Preaderare pentru măsura “Reabilitarea retelei de canalizare si
a statiei de epurare a apelor uzate în Oradea, România”, semnat la Bruxelles la
20 august 2001 si la Bucuresti la 10 octombrie 2001
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru ratificarea
Amendamentului nr. 2 convenit între Guvernul României si Comisia Europeană prin
schimb de scrisori, semnate la Bruxelles la 9 august 2002 si la Bucuresti la 10
martie 2003, la Memorandumul de finantare convenit între Guvernul României si
Comisia Europeană privind asistenta financiară nerambursabilă acordată prin
Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru măsura
“Reabilitarea retelei de canalizare si a statiei de epurare a apelor uzate în
Oradea, România”, semnat la Bruxelles la 20 august 2001 si la Bucuresti la 10
octombrie 2001, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti,
17 octombrie 2003.
Nr. 635.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru ratificarea Amendamentului nr. 2
convenit între Guvernul României si Comisia Europeană prin schimb de scrisori,
semnate la Bruxelles la 9 august 2002 si la Bucuresti la 10 martie 2003, la
Memorandumul de finantare convenit între Guvernul României si Comisia Europeană
privind asistenta financiară nerambursabilă acordată prin Instrumentul pentru
Politici Structurale de Preaderare pentru măsura “Îmbunătătirea sistemului de
apă potabilă si a celui al apelor uzate în scopul conformării cu standardele
europene în domeniul calitătii apei si protectiei mediului în municipiul Iasi,
România”, semnat la Bruxelles la 22 decembrie 2000 si la Bucuresti la 13 mai
2001
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se ratifică Amendamentul nr. 2
convenit între Guvernul României si Comisia Europeană prin schimb de scrisori,
semnate la Bruxelles la 9 august 2002 si la Bucuresti la 10 martie 2003, la
Memorandumul de finantare convenit între Guvernul României si Comisia Europeană
privind asistenta financiară nerambursabilă acordată prin Instrumentul pentru
Politici Structurale de Preaderare pentru măsura “Îmbunătătirea sistemului de
apă potabilă si a celui al apelor uzate în scopul conformării cu standardele
europene în domeniul calitătii apei si protectiei mediului în municipiul Iasi,
România”, semnat la Bruxelles la 22 decembrie 2000 si la Bucuresti la 13 mai
2001.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 9 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
29 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti,
20 octombrie 2003.
Nr. 414.
COMISIA
EUROPEANĂ
DIRECTORATUL
GENERAL
POLITICĂ
REGIONALĂ
Director
general
Bruxelles,
9 august 2002
SG (2002)
D
231.129
Stimată doamnă ministru,
Subiect: Amendamentul
nr. 2 la Memorandumul de finantare ISPA 2000/RO/16/P/PE/006 “Îmbunătătirea
sistemului de apă potabilă si a celui al apelor uzate în scopul conformării cu
standardele europene în domeniul
calitătii
apei si protectiei mediului în municipiul Iasi, România”
Ref.: Scrisoarea noastră nr. 101.472 din 14 februarie
2002
Scrisoarea dumneavoastră din 28 martie 2002
Regulamentul Consiliului nr. 2.382/2001 care amendează
Regulamentul Consiliului nr. 1.267/1999 privind Instrumentul pentru Politici
Structurale de Preaderare a intrat în vigoare la 7 decembrie 2001 (ref. OJEC
L323 din 7 decembrie 2001).
În conformitate cu noul regulament al Consiliului, în
cazul cofinantării de către institutiile financiare internationale,
participarea la licitatii si contractări a statelor terte poate fi autorizată
de către Comisia Europeană după o
examinare de la caz la caz în conformitate cu prevederile art. 114 (2) din
titlul IX al Regulamentului financiar.
În data de 12 februarie 2002 Comisia Europeană a
adoptat Decizia nr. 504/2002 în ceea ce priveste aplicarea derogărilor
stipulate în Regulamentul Consiliului nr. 2.382/2001. Această decizie implică
măsurile cofinantate de BERD în Polonia si România, pentru care derogările
mentionate se aplică în vederea asigurării cofinantării necesare acestor măsuri.
În baza Deciziei nr. 3.448/2001 din data de 14 august
2001, Comisia Europeană oferă asistentă pentru măsura mentionată mai sus.
Memorandumul de finantare ISPA sus-mentionat a fost semnat de comisarul Michel
Barnier în data de 22 decembrie 2000 si de dumneavoastră în data de 13 mai
2001.
În cazul măsurii ISPA 2000/RO/16/P/PE/006, pentru a fi
cofinantată de BERD, memorandumul de finantare trebuie modificat având în
vedere că derogările respective nu au fost prevăzute initial. Comisia Europeană
a primit în data de 28 martie 2002 planul final de achizitii pentru măsura
mentionată mai sus.
În consecintă, pentru a implementa prevederile
Deciziei Comisiei nr. 504/2002, acest memorandum de finantare ISPA se amendează
după cum urmează:
- În anexa nr. I “Descrierea măsurii”,
punctul 15 “Planul de achizitii” se modifică astfel:
“Licitatia va fi în conformitate cu regulile
din titlul IX al Regulamentului financiar - participarea la licitatie va fi
deschisă tuturor persoanelor fizice si juridice în conformitate cu prevederile
anexei nr. III.1 sectiunea XI (2) a) pentru contractele nr. 1, 2 si 3.
Pentru contractul nr. 4 «Modernizarea Statiei de
tratare a apei potabile Chirită», pentru care se prevede cofinantare paralelă
prin BERD, este autorizată o derogare de la procedurile de licitatie prevăzute
la titlul IX, în conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului nr.
1.267/1999/CE prin care se constituie Programul ISPA, amendat prin Regulamentul
Consiliului nr. 2.382/2001/CE. Participarea tărilor terte la licitatii va
trebui autorizată în ceea ce priveste componentele acestui proiect.
Cheltuielile considerate în conformitate cu procedurile BERD si care
îndeplinesc conditiile de eligibilitate ale regulilor ISPA vor fi utilizate
pentru calcularea cheltuielilor totale eligibile pentru aceste măsuri”.
- În anexa nr. I.a) “Planul de achizitii”, planul de
achizitii se modifică astfel:
“Oferta nr. |
Descrierea lucrărilor si serviciilor care vor fi
licitate |
Tipul contractului (lucrări, furnizare de materiale, servicii) |
Previziuni privind lansarea ofertei (luna, anul) |
Rata de rambursare a facturilor aferente contractului specific |
1 |
Supervizare
si asistentă tehnică |
Servicii |
Decembrie 2000 |
75% |
2 |
Reabilitarea
Statiei de epurare în municipiul Iasi |
Lucrări |
Februarie 2002 |
75% |
3 |
Reabilitarea
statiilor de pompare |
Lucrări |
Decembrie 2001 |
75% |
4 |
Modernizarea
Statiei de tratare a apei potabile Chirită |
Lucrări |
Decembrie 2001 |
75% |
Termenii specifici pentru adjudecarea contractului vor fi publicati în Jurnalul Oficial al Comunitătii Europene si/sau pe Internet.”
Comisia Europeană doreste să primească agrearea
dumneavoastră în scris, în termen de 6 săptămâni de la data acestei scrisori.
Această scrisoare si agrearea dumneavoastră constituie
un amendament oficial la memorandumul de finantare mentionat mai sus. Acestea
vor fi adăugate la memorandumul de finantare si vor constitui parte integrantă
a acestuia.
Cu respect,
Michel Barnier
Doamnei Hildegard Carola Puwak
Coordonator national ISPA
Ministru
Ministerul Integrării Europene
Str. Apolodor nr. 17
RO-71201 Bucuresti, sectorul 5
Copie:
Domnului Jonathan Scheele, Delegatia Comisiei Europene
în România
Doamnei Jeana Buzduga, Oficiul de Plăti si Contractare
PHARE
Domnului Petru Lificiu, ministrul apelor si protectiei
mediului
Domnului Gheorghe Nichita, Regia Autonomă Judeteană
Apă Canal Iasi
Domnului Thomas Maier, doamnei Dana Crăciunescu, BERD
GUVERNUL
ROMÂNIEI
MINISTERUL
INTEGRĂRII EUROPENE
Nr.
HP/3.299/10 martie 2003
Bucuresti
Stimate domnule Barnier,
Subiect: Amendamentele memorandumurilor de finantare
ISPA:
ISPA 2000/RO/16/P/PE/006 - Iasi,
ISPA 2000/RO/16/P/PE/011 - Arad,
ISPA 2001/RO/16/P/PE/013 - Oradea
Ca urmare a adoptării de către Comisia Europeană a
Deciziei nr. 504/2002 pentru aplicarea derogărilor prevăzute în Regulamentul
Consiliului nr. 2.382/2001, care amendează Regulamentul Consiliului nr.
1.267/1999, prin scrisorile dumneavoastră nr. 231.129/231.130/231.131 din data
de 9 august 2002, am fost informati că pentru această decizie, care vizează
măsurile ISPA cofinantate de BERD în Polonia si România, derogarea
sus-mentionată se aplică în vederea asigur ării cofinantării necesare acestor
măsuri.
Astfel, în ceea ce priveste Programul ISPA în România,
pentru trei dintre memorandumurile de finantare încheiate în perioada 2000-2001
între Comisia Europeană si Guvernul României, după cum urmează:
- 2000/RO/16/P/PE/006 “Îmbunătătirea sistemului de apă
potabilă si a celui al apelor uzate în scopul conformării cu standardele
europene în domeniul calitătii apei si protectiei mediului în municipiul Iasi,
România”;
- 2000/RO/16/P/PE/011 “Reabilitarea si modificarea
sistemului de canalizare si a sistemului de furnizare si tratare a apelor uzate
în Arad pentru protejarea râului Mures, România”;
- 2001/RO/16/P/PE/013 “Reabilitarea retelei de
canalizare si a statiei de epurare a apelor uzate în Oradea, România”,
derogările privind cofinantarea asigurată de BERD
nefiind initial prevăzute si pentru ca prevederile Deciziei Comisiei nr.
504/2002 să poată fi aplicate, memorandumurile de finantare mentionate trebuie
să fie amendate.
În vederea aplicării acestor modificări la
memorandumurile de finantare ISPA pentru Iasi, Arad si Oradea, pe 20 februarie
2002 Guvernul României a împuternicit ministrul integrării europene, în
calitate de coordonator national ISPA, să semneze scrisoarea de amendare pentru
aceste măsuri ISPA.
În consecintă, pentru a implementa prevederile
Deciziei Comisiei nr. 504/2002, aceste memorandumuri de finantare ISPA se
amendează după cum urmează:
2000/RO/16/P/PE/006 “Îmbunătătirea sistemului de apă
potabilă si a celui al apelor uzate în scopul conformării cu standardele
europene în domeniul calitătii apei si protectiei mediului în municipiul Iasi,
România”
- În anexa nr. I “Descrierea măsurii”, punctul 15
“Planul de achizitii” se modifică astfel:
“Licitatia va fi în conformitate cu regulile
din titlul IX al Regulamentului financiar - participarea la licitatie va fi
deschisă tuturor persoanelor fizice si juridice în conformitate cu prevederile
anexei nr. III.1 sectiunea XI (2) a) pentru contractele nr. 1, 2 si 3.
Pentru contractul nr. 4 «Modernizarea Statiei de
tratare a apei potabile Chirită», pentru care se prevede cofinantare paralelă
prin BERD, este autorizată o derogare de la procedurile de licitatie prevăzute
la titlul IX, în conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului nr.
1.267/1999/CE prin care se constituie Programul ISPA, amendat prin Regulamentul
Consiliului nr. 2.382/2001/CE. Participarea tărilor terte la licitatii va
trebui autorizată în ceea ce priveste componentele acestui proiect.
Cheltuielile considerate în conformitate cu procedurile BERD si care
îndeplinesc conditiile de eligibilitate ale regulilor ISPA vor fi utilizate
pentru calcularea cheltuielilor totale eligibile pentru aceste măsuri.”
- În anexa nr. I.a) “Planul de achizitii”, planul de
achizitii se modifică astfel:
“Oferta nr. |
Descrierea lucrărilor si serviciilor care vor fi
licitate |
Tipul contractului (lucrări, furnizare de materiale, servicii) |
Previziuni privind lansarea ofertei (luna, anul) |
Rata de rambursare a facturilor aferente contractului specific |
1 |
Supervizare
si asistentă tehnică |
Servicii |
Decembrie 2000 |
75% |
2 |
Reabilitarea
Statiei de epurare în municipiul Iasi |
Lucrări |
Februarie 2002 |
75% |
3 |
Reabilitarea
statiilor de pompare |
Lucrări |
Decembrie 2001 |
75% |
4 |
Modernizarea
Statiei de tratare a apei potabile Chirită |
Lucrări |
Decembrie 2001 |
75% |
Termenii specifici pentru adjudecarea contractului vor
fi publicati în Jurnalul Oficial al Comunitătii Europene si/sau pe Internet.”
2000/RO/16/P/PE/011 “Reabilitarea si modificarea
sistemului de canalizare si a sistemului de furnizare si tratare a apelor uzate
în Arad pentru protejarea râului Mures, România”
- În anexa nr. I “Descrierea măsurii”, punctul 15
“Planul de achizitii” se modifică astfel:
“Licitatia va fi în conformitate cu regulile
din titlul IX al Regulamentului financiar - participarea la licitatie va fi
deschisă tuturor persoanelor fizice si juridice în conformitate cu prevederile
anexei nr. III.1 sectiunea XI (2) a) pentru contractul nr. 2.
Pentru contractul nr. 1 «Refacerea statiei de tratare
a apelor uzate», pentru care este prevăzută cofinantare comună din partea BERD,
este autorizată o derogare de la procedurile de licitatie prevăzute la titlul
IX, în conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului nr. 1.267/1999/CE
prin care se constituie Programul ISPA, amendat prin Regulamentul Consiliului
nr. 2.382/2001/CE. Participarea tărilor terte la licitatii va trebui autorizată
în ceea ce priveste componentele acestui proiect. Cheltuielile considerate în
conformitate cu procedurile BERD si care îndeplinesc conditiile de
eligibilitate ale regulilor ISPA vor fi utilizate pentru calcularea
cheltuielilor totale eligibile pentru aceste măsuri.”
- În anexa nr. I.a) “Planul de achizitii”, planul de
achizitii se modifică astfel:
“Oferta nr. |
Descrierea lucrărilor si serviciilor care vor fi
licitate |
Tipul contractului (lucrări, furnizare de materiale, servicii) |
Previziuni privind lansarea ofertei (luna, anul) |
Rata de rambursare a facturilor aferente contractului specific |
1 |
Reabilitarea
statiei de tratare a apei în municipiul Arad |
Lucrări |
Iunie |
75% |
2 |
Supervizare
si asistentă tehnicăcopyrightdsc.net |
Servicii |
Februarie 2002 |
75% |
Termenii
specifici pentru adjudecarea contractului vor fi publicati în Jurnalul Oficial
al Comunitătii Europene si/sau pe Internet.”
2001/RO/16/P/PE/013 “Reabilitarea retelei de
canalizare si a statiei de epurare a apelor uzate în Oradea, România”
- În anexa nr. I “Descrierea măsurii”, punctul 14
“Planul de achizitii” se modifică astfel:
“Licitatia va fi în conformitate cu regulile
din titlul IX al Regulamentului financiar - participarea la licitatie va fi
deschisă tuturor persoanelor fizice si juridice în conformitate cu prevederile
anexei nr. III.1 sectiunea XI (2) a) pentru contractele nr. 2 si 3.
Pentru contractul nr. 1 «Reabilitarea statiei de
tratare a apei», pentru care se prevede cofinantare comună prin BERD, este
autorizată de o derogare de la procedurile de licitatie prevăzute la titlul IX,
în conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului nr. 1.267/1999/CE
prin care se constituie Programul ISPA, amendat prin Regulamentul Consiliului
nr. 2.382/2001/CE. Participarea tărilor terte la licitatii va trebui autorizată
în ceea ce priveste componentele acestui proiect. Cheltuielile considerate în
conformitate cu procedurile BERD si care îndeplinesc conditiile de
eligibilitate ale regulilor ISPA vor fi utilizate pentru calcularea
cheltuielilor totale eligibile pentru aceste măsuri.”
- În anexa nr. I.a) “Planul de achizitii”, planul de
achizitii se modifică astfel:
“Oferta nr. |
Descrierea lucrărilor si serviciilor care vor fi
licitate |
Tipul contractului (lucrări, furnizare de materiale, servicii) |
Previziuni privind lansarea ofertei (luna, anul) |
Rata de rambursare a facturilor aferente contractului specific |
1 |
Refacerea
statiei de tratare a apelor uzate |
Lucrări |
Septembrie 2002 |
70% |
2 |
Extinderea
si refacerea statiei de tratare a nămolurilor |
Lucrări |
Septembrie 2002 |
70% |
3 |
Supervizare
si asistentă tehnică |
Servicii |
Aprilie 2000 |
70% |
Termenii specifici pentru adjudecarea contractului vor
fi publicati în Jurnalul Oficial al Comunitătii Europene si/sau pe Internet.”
În acest sens, conform procedurilor de amendare,
această scrisoare împreună cu scrisorile Comisiei Europene nr. 231.129 din 9
august 2002 pentru Iasi, nr. 231.130 din 9 august 2002 pentru Arad si nr.
231.131 din 9 august 2002 pentru Oradea constituie un amendament oficial la
memorandumurile de finantare mentionate mai sus si vor fi adăugate la
respectivele memorandumuri de finantare si vor forma parte integrantă din
acestea.
A dumneavoastră,
Hildegard Carola Puwak,
ministrul integrării europene,
coordonator national ISPA
Domnului Michel Barnier
Membru al Comisiei Europene
Copie: Domnului Jonathan Scheele, seful Delegatiei
Comisiei Europene în România
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru ratificarea Amendamentului nr. 2 convenit între
Guvernul României si Comisia Europeană prin schimb de scrisori, semnate la
Bruxelles la 9 august 2002 si la Bucuresti la 10 martie 2003, la Memorandumul
de finantare convenit între Guvernul României si Comisia Europeană privind
asistenta financiară nerambursabilă acordată prin Instrumentul pentru Politici
Structurale de Preaderare pentru măsura “Îmbunătătirea sistemului de apă
potabilă si a celui al apelor uzate în scopul conformării cu standardele
europene în domeniul calitătii apei si protectiei mediului în municipiul Iasi,
România”, semnat la Bruxelles la 22 decembrie 2000 si la Bucuresti la 13 mai
2001
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru ratificarea
Amendamentului nr. 2 convenit între Guvernul României si Comisia Europeană prin
schimb de scrisori, semnate la Bruxelles la 9 august 2002 si la Bucuresti la 10
martie 2003, la Memorandumul de finantare convenit între Guvernul României si
Comisia Europeană privind asistenta financiară nerambursabilă acordată prin
Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru măsura
“Îmbunătătirea sistemului de apă potabilă si a celui al apelor uzate în scopul
conformării cu standardele europene în domeniul calitătii apei si protectiei
mediului în municipiul Iasi, România”, semnat la Bruxelles la 22 decembrie 2000
si la Bucuresti la 13 mai 2001, si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
17 octombrie 2003.
Nr. 638.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru ratificarea Amendamentului nr. 2
convenit între Guvernul României si Comisia Europeană prin schimb de scrisori,
semnate la Bruxelles la 9 august 2002 si la Bucuresti la 10 martie 2003, la
Memorandumul de finantare convenit între Guvernul României si Comisia Europeană
privind asistenta financiară nerambursabilă acordată prin Instrumentul pentru
Politici Structurale de Preaderare pentru măsura “Reabilitarea si modificarea
sistemului de canalizare si a sistemului de furnizare si tratare a apelor uzate
în Arad pentru protejarea râului Mures, România”, semnat la Bruxelles la 15
februarie 2001 si la Bucuresti la 1 iunie 2001
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se
ratifică Amendamentul nr. 2 convenit între Guvernul României si Comisia
Europeană prin schimb de scrisori, semnate la Bruxelles la 9 august 2002 si la
Bucuresti la 10 martie 2003, la Memorandumul de finantare convenit între
Guvernul României si Comisia Europeană privind asistenta financiară
nerambursabilă acordată prin Instrumentul pentru Politici Structurale de
Preaderare pentru măsura “Reabilitarea si modificarea sistemului de canalizare
si a sistemului de furnizare si tratare a apelor uzate în Arad pentru
protejarea râului Mures, România”, semnat la Bruxelles la 15 februarie 2001 si
la Bucuresti la 1 iunie 2001.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 9 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
29 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti,
20 octombrie 2003.
Nr. 416.
COMISIA
EUROPEANĂ
DIRECTORATUL
GENERAL
POLITICĂ
REGIONALĂ
Director
general
Bruxelles,
9 august 2002
SG (2002)
D
231.130
Stimată doamnă ministru,
Subiect: Amendamentul
nr. 2 la Memorandumul de finantare ISPA 2000/RO/16/P/PE/011 “Reabilitarea si
modificarea sistemului de canalizare si a sistemului de furnizare si tratare a
apelor uzate în Arad pentru protejarea râului Mures, România”
Ref.: Scrisoarea noastră nr. 101.472 din 14 februarie
2002
Scrisoarea dumneavoastră din 28 martie 2002
Regulamentul Consiliului nr. 2.382/2001 care amendează
Regulamentul Consiliului nr. 1.267/1999 privind Instrumentul pentru Politici
Structurale de Preaderare a intrat în vigoare la 7 decembrie 2001 (ref. OJEC
L323 din 7 decembrie 2001).
În conformitate cu noul regulament al Consiliului, în
cazul cofinantării de către institutiile financiare internationale,
participarea la licitatii si contractări a statelor terte poate fi autorizată
de către Comisia Europeană după o examinare de la caz la caz în conformitate cu
prevederile art. 114 (2) din titlul IX al Regulamentului financiar.
În data de 12 februarie 2002 Comisia Europeană a
adoptat Decizia nr. 504/2002 în ceea ce priveste aplicarea derogărilor
stipulate în Regulamentul Consiliului nr. 2.382/2001. Această decizie implică
măsurile cofinantate de BERD în Polonia si România, pentru care derogările
mentionate se aplică în vederea asigurării cofinantării necesare acestor
măsuri.
În baza Deciziei nr. 3.448/2001 din data de 14 august
2001, Comisia Europeană oferă asistentă pentru măsura mentionată mai sus.
Memorandumul de finantare ISPA sus-mentionat a fost semnat de comisarul Michel
Barnier în data de 15 februarie 2001 si de dumneavoastră în data de 1 iunie
2001.
În cazul
măsurii ISPA 2000/RO/16/P/PE/011, pentru a fi cofinantată de BERD, memorandumul
de finantare trebuie modificat având în vedere că derogările respective nu au
fost prevăzute initial. Comisia Europeană a primit în data de 28 martie 2002
planul final de achizitii pentru măsura mentionată mai sus.
În consecintă, pentru a implementa prevederile
Deciziei Comisiei nr. 504/2002, acest memorandum de finantare ISPA se amendează
după cum urmează:
- În anexa nr. I “Descrierea măsurii”, punctul 15
“Planul de achizitii” se modifică astfel:
“Licitatia va fi în conformitate cu regulile
din titlul IX al Regulamentului financiar - participarea la licitatie va fi
deschisă tuturor persoanelor fizice si juridice în conformitate cu prevederile
anexei nr. III.1 sectiunea XI (2) a) pentru contractul nr. 2.
Pentru
contractul nr. 1 «Refacerea statiei de tratare a apelor uzate», pentru care
este prevăzută cofinantare comună din partea BERD, este autorizată o derogare
de la procedurile de licitatie prevăzute la titlul IX, în conformitate cu
prevederile Regulamentului Consiliului nr. 1.267/1999/CE prin care se
constituie Programul ISPA, amendat prin Regulamentul Consiliului nr.
2.382/2001/CE. Participarea tărilor terte la licitatii va trebui autorizată în
ceea ce priveste componentele acestui proiect. Cheltuielile considerate în
conformitate cu procedurile BERD si care îndeplinesc conditiile de
eligibilitate ale regulilor ISPA vor fi utilizate pentru calcularea
cheltuielilor totale eligibile pentru aceste măsuri.”
- În anexa nr. I.a) “Planul de achizitii”, planul de
achizitii se modifică astfel:
“Oferta nr. |
Descrierea lucrărilor si serviciilor care vor fi
licitate |
Tipul contractului (lucrări, furnizare de materiale, servicii) |
Previziuni privind lansarea ofertei (luna, anul) |
Rata de rambursare a facturilor aferente contractului specific |
1 |
Reabilitarea
statiei de tratare a apei în municipiul Arad |
Lucrări |
Iunie |
75% |
2 |
Supervizare
si asistentă tehnică |
Servicii |
Februarie 2002 |
75% |
Termenii specifici pentru adjudecarea contractului vor
fi publicati în Jurnalul Oficial al Comunitătii Europene si/sau pe Internet.”
Comisia Europeană doreste să primească agrearea
dumneavoastră în scris, în termen de 6 săptămâni de la data acestei scrisori.
Această scrisoare si agrearea dumneavoastră constituie
un amendament oficial la memorandumul de finantare mentionat mai sus. Acestea
vor fi adăugate la memorandumul de finantare si vor constitui parte integrantă
a acestuia.
Cu respect,
Michel Barnier
Doamnei Hildegard Carola Puwak
Coordonator national ISPA
Ministru
Ministerul Integrării Europene
Str. Apolodor nr. 17
RO-71201 Bucuresti, sectorul 5
Copie: Domnului Jonathan Scheele, Delegatia Comisiei
Europene în România
Doamnei Jeana Buzduga, Oficiul de Plăti si Contractare
PHARE
Domnului Petru Lificiu, ministrul apelor si protectiei
mediului
Domnului Gheorghe Bănăteanu, director general,
Compania de Apă Arad
GUVERNUL
ROMÂNIEI
MINISTERUL
INTEGRĂRII EUROPENE
Nr.
HP/3.299/10 martie 2003
Bucuresti
Stimate domnule Barnier,
Subiect: Amendamentele memorandumurilor de finantare
ISPA:
ISPA 2000/RO/16/P/PE/006 - Iasi,
ISPA 2000/RO/16/P/PE/011 - Arad,
ISPA 2001/RO/16/P/PE/013 - Oradea
Ca urmare a adoptării de către Comisia Europeană a
Deciziei nr. 504/2002 pentru aplicarea derogărilor prevăzute în Regulamentul
Consiliului nr. 2.382/2001, care amendează Regulamentul Consiliului nr.
1.267/1999, prin scrisorile dumneavoastră nr. 231.129/231.130/231.131 din data
de 9 august 2002, am fost informati că pentru această decizie, care vizează
măsurile ISPA cofinantate de BERD în Polonia si România, derogarea
sus-mentionată se aplică în vederea asigur ării cofinantării necesare acestor
măsuri.
Astfel, în ceea ce priveste Programul ISPA în România,
pentru trei dintre memorandumurile de finantare încheiate în perioada 2000-2001
între Comisia Europeană si Guvernul României, după cum urmează:
- 2000/RO/16/P/PE/006 “Îmbunătătirea sistemului de apă
potabilă si a celui al apelor uzate în scopul conformării cu standardele
europene în domeniul calitătii apei si protectiei mediului în municipiul Iasi,
România”;
- 2000/RO/16/P/PE/011 “Reabilitarea si modificarea
sistemului de canalizare si a sistemului de furnizare si tratare a apelor uzate
în Arad pentru protejarea râului Mures, România”;
- 2001/RO/16/P/PE/013 “Reabilitarea retelei de
canalizare si a statiei de epurare a apelor uzate în Oradea, România”, derogările
privind cofinantarea asigurată de BERD nefiind initial prevăzute si pentru ca
prevederile Deciziei Comisiei nr. 504/2002 să poată fi aplicate,
memorandumurile de finantare mentionate trebuie să fie amendate.
În vederea aplicării acestor modificări la
memorandumurile de finantare ISPA pentru Iasi, Arad si Oradea, pe 20 februarie
2002 Guvernul României a împuternicit ministrul integrării europene, în
calitate de coordonator national ISPA, să semneze scrisoarea de amendare pentru
aceste măsuri ISPA.
În consecintă, pentru a implementa prevederile Deciziei
Comisiei nr. 504/2002, aceste memorandumuri de finantare ISPA se amendează după
cum urmează:
2000/RO/16/P/PE/006 “Îmbunătătirea sistemului de apă
potabilă si a celui al apelor uzate în scopul conformării cu standardele
europene în domeniul calitătii apei si protectiei mediului în municipiul Iasi,
România”
- În anexa nr. I “Descrierea măsurii”, punctul 15
“Planul de achizitii” se modifică astfel:
“Licitatia va fi în conformitate cu regulile
din titlul IX al Regulamentului financiar - participarea la licitatie va fi
deschisă tuturor persoanelor fizice si juridice în conformitate cu prevederile
anexei nr. III.1 sectiunea XI (2) a) pentru contractele nr. 1, 2 si 3.
Pentru
contractul nr. 4 «Modernizarea Statiei de tratare a apei potabile Chirită»,
pentru care se prevede cofinantare paralelă prin BERD, este autorizată o
derogare de la procedurile de licitatie prevăzute la titlul IX, în conformitate
cu prevederile Regulamentului Consiliului nr. 1.267/1999/CE prin care se
constituie Programul ISPA, amendat prin Regulamentul Consiliului nr.
2.382/2001/CE. Participarea tărilor terte la licitatii va trebui autorizată în
ceea ce priveste componentele acestui proiect. Cheltuielile considerate în
conformitate cu procedurile BERD si care îndeplinesc conditiile de eligibilitate
ale regulilor ISPA vor fi utilizate pentru calcularea cheltuielilor totale
eligibile pentru aceste măsuri.”
- În anexa nr. I.a) “Planul de achizitii”, planul
de achizitii se modifică astfel:
“Oferta nr. |
Descrierea lucrărilor si serviciilor care vor fi
licitate |
Tipul contractului (lucrări, furnizare de materiale, servicii) |
Previziuni privind lansarea ofertei (luna, anul) |
Rata de rambursare a facturilor aferente contractului specific |
1 |
Supervizare
si asistentă tehnică |
Servicii |
Decembrie 2000 |
75% |
2 |
Reabilitarea
Statiei de epurare în municipiul Iasi |
Lucrări |
Februarie 2002 |
75% |
3 |
Reabilitarea
statiilor de pompare |
Lucrări |
Decembrie 2001 |
75% |
4 |
Modernizarea
Statiei de tratare a apei potabile Chirită |
Lucrări |
Decembrie 2001 |
75% |
Termenii
specifici pentru adjudecarea contractului vor fi publicati în Jurnalul Oficial
al Comunitătii Europene si/sau pe Internet.”
2000/RO/16/P/PE/011 “Reabilitarea si modificarea
sistemului de canalizare si a sistemului de furnizare si tratare a apelor uzate
în Arad pentru protejarea râului Mures, România”
- În anexa nr. I “Descrierea măsurii”, punctul 15
“Planul de achizitii” se modifică astfel:
“Licitatia va fi în conformitate cu regulile
din titlul IX al Regulamentului financiar - participarea la licitatie va fi
deschisă tuturor persoanelor fizice si juridice în conformitate cu prevederile
anexei nr. III.1 sectiunea XI (2) a) pentru contractul nr. 2.
Pentru contractul nr. 1«Refacerea statiei de tratare a
apelor uzate», pentru care este prevăzută cofinantare comună din partea BERD,
este autorizată o derogare de la procedurile de licitatie prevăzute la titlul
IX, în conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului nr. 1.267/1999/CE
prin care se constituie Programul ISPA, amendat prin Regulamentul Consiliului
nr. 2.382/2001/CE. Participarea tărilor terte la licitatii va trebui autorizată
în ceea ce priveste componentele acestui proiect. Cheltuielile considerate în
conformitate cu procedurile BERD si care îndeplinesc conditiile de
eligibilitate ale regulilor ISPA vor fi utilizate pentru calcularea
cheltuielilor totale eligibile pentru aceste măsuri.”
- În anexa nr. I.a) “Planul de achizitii”, planul
de achizitii se modifică astfel:
“Oferta nr. |
Descrierea lucrărilor si serviciilor care vor fi
licitate |
Tipul contractului (lucrări, furnizare de materiale, servicii) |
Previziuni privind lansarea ofertei (luna, anul) |
Rata de rambursare a facturilor aferente contractului specific |
1 |
Reabilitarea
statiei de tratare a apei în municipiul Arad |
Lucrări |
Iunie |
75% |
2 |
Supervizare
si asistentă tehnică |
Servicii |
Februarie 2002 |
75% |
Termenii
specifici pentru adjudecarea contractului vor fi publicati în Jurnalul Oficial
al Comunitătii Europene si/sau pe Internet.”
2001/RO/16/P/PE/013 “Reabilitarea retelei de
canalizare si a statiei de epurare a apelor uzate în Oradea, România”
- În anexa nr. I “Descrierea măsurii”, punctul 14
“Planul de achizitii” se modifică astfel:
“Licitatia va fi în conformitate cu regulile
din titlul IX al Regulamentului financiar - participarea la licitatie va fi
deschisă tuturor persoanelor fizice si juridice în conformitate cu prevederile
anexei nr. III.1 sectiunea XI (2) a) pentru contractele nr. 2 si 3.
Pentru
contractul nr. 1 «Reabilitarea statiei de tratare a apei», pentru care se
prevede cofinantare comună prin BERD, este autorizată o derogare de la
procedurile de licitatie prevăzute la titlul IX, în conformitate cu prevederile
Regulamentului Consiliului nr. 1.267/1999/CE prin care se constituie Programul
ISPA, amendat prin Regulamentul Consiliului nr. 2.382/2001/CE. Participarea tărilor
terte la licitatii va trebui autorizată în ceea ce priveste componentele
acestui proiect. Cheltuielile considerate în conformitate cu procedurile BERD
si care îndeplinesc conditiile de eligibilitate ale regulilor ISPA vor fi
utilizate pentru calcularea cheltuielilor totale eligibile pentru aceste
măsuri.”
- În anexa nr. I.a) “Planul de achizitii”, planul
de achizitii se modifică astfel:
“Oferta nr. |
Descrierea lucrărilor si serviciilor care vor fi
licitate |
Tipul contractului (lucrări, furnizare de materiale, servicii) |
Previziuni privind lansarea ofertei (luna, anul) |
Rata de rambursare a facturilor aferente contractului specific |
1 |
Refacerea statiei de tratare a apelor uzate |
Lucrări |
Septembrie 2002 |
70% |
2 |
Extinderea si refacerea statiei de tratare
a nămolurilor |
Lucrări |
Septembrie 2002 |
70% |
3 |
Supervizare
si asistentă tehnică |
Servicii |
Aprilie 2000 |
70% |
Termenii
specifici pentru adjudecarea contractului vor fi publicati în Jurnalul Oficial
al Comunitătii Europene si/sau pe Internet.”
În acest sens, conform procedurilor de amendare,
această scrisoare împreună cu scrisorile Comisiei Europene nr. 231.129 din 9
august 2002 pentru Iasi, nr. 231.130 din 9 august 2002 pentru Arad si nr.
231.131 din 9 august 2002 pentru Oradea constituie un amendament oficial la
memorandumurile de finantare mentionate mai sus si vor fi adăugate la
respectivele memorandumuri de finantare si vor forma parte integrantă din
acestea.
A dumneavoastră,
Hildegard Carola Puwak,
ministrul integrării europene,
coordonator national ISPA
Domnului Michel Barnier
Membru al Comisiei Europene
Copie: Domnului Jonathan Scheele, seful Delegatiei
Comisiei Europene în România
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru ratificarea Amendamentului nr. 2 convenit între
Guvernul României si Comisia Europeană prin schimb de scrisori, semnate la
Bruxelles la 9 august 2002 si la Bucuresti la 10 martie 2003, la Memorandumul
de finantare convenit între Guvernul României si Comisia Europeană privind
asistenta financiară nerambursabilă acordată prin Instrumentul pentru Politici
Structurale de Preaderare pentru măsura “Reabilitarea si modificarea sistemului
de canalizare si a sistemului de furnizare si tratare a apelor uzate în Arad
pentru protejarea râului Mures, România”, semnat la Bruxelles la 15 februarie
2001 si la Bucuresti la 1 iunie 2001
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru ratificarea
Amendamentului nr. 2 convenit între Guvernul României si Comisia Europeană prin
schimb de scrisori, semnate la Bruxelles la 9 august 2002 si la Bucuresti la 10
martie 2003, la Memorandumul de finantare convenit între Guvernul României si
Comisia Europeană privind asistenta financiară nerambursabilă acordată prin
Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru măsura
“Reabilitarea si modificarea sistemului de canalizare si a sistemului de
furnizare si tratare a apelor uzate în Arad pentru protejarea râului Mures,
România”, semnat la Bruxelles la 15 februarie 2001 si la Bucuresti la 1 iunie
2001, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
17 octombrie 2003.
Nr. 640.
din 16 septembrie 2003
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. V si VI din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 129/2002 pentru modificarea Legii nr. 26/1990 privind registrul
comertului si a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 76/2001 privind
simplificarea unor formalităti administrative pentru înregistrarea si
autorizarea functionării comerciantilor, astfel cum au fost modificate prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 156/2002
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. V si VI
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 129/2002 pentru modificarea Legii nr.
26/1990 privind registrul comertului si a Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalităti administrative pentru
înregistrarea si autorizarea functionării comerciantilor, astfel cum au fost
modificate prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 156/2002, exceptie
ridicată de Camera de Comert, Industrie si Agricultură a Judetului Dâmbovita în
Dosarul nr. 143/2003 al Judecătoriei Târgoviste.
La apelul nominal răspund consilier juridic Nicoleta
Negut pentru Ministerul Finantelor Publice, consilier juridic Alexandru Stanciu
pentru Oficiul National al Registrului Comertului si consilier juridic Olga
Suba pentru Ministerul Justitiei, lipsind autorul exceptiei, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice
solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. V
si VI din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 129/2002. Se arată că, în acest
sens, Curtea
Constitutională s-a mai pronuntat prin Decizia nr.
212/2003, iar argumentele avute în vedere în considerentele deciziei sunt
valabile si în cauza de fată.
Reprezentantul Oficiului National al Registrului
Comertului solicită respingerea exceptiei, conform notelor scrise depuse la
dosarul cauzei.
Reprezentantul Ministerului Justitiei consideră că
dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 129/2002 sunt
constitutionale. Se arată că prin Decizia nr. 212/2003 Curtea Constitutională a
respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. V si VI din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 129/2002, constatând că acestea nu
încalcă prevederile art. 41 alin. (2) si ale art. 135 alin. (1) si (6) din
Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere, ca nefondată, a exceptiei de neconstitutionalitate.
În acest sens este invocată jurisprudenta Curtii
Constitutionale, considerând că în cauză nu sunt elemente noi pentru a o
modifica.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 24 ianuarie 2003, pronuntată în
Dosarul nr. 143/2003, Judecătoria Târgoviste a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. V si
VI din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 129/2002, astfel cum au fost
modificate prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 156/2002, exceptie
ridicată de Camera de Comert, Industrie si Agricultură a Judetului Dâmbovita.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul
acesteia arată că prevederile legale criticate “realizează o veritabilă
nationalizare a patrimoniului privat al Camerelor de Comert si Industrie”, desi
“această institutie juridică nu-si găseste consacrarea în actuala Constitutie,
fiind considerată incompatibilă cu noul stat de drept”. Totodată, consideră că
divizarea camerelor de comert si industrie, ca persoane juridice, nu poate fi
decisă prin ordonantă de urgentă.
În sustinerea exceptiei este invocată încălcarea
dispozitiilor constitutionale ale art. 41 alin. (2) si ale art. 135 alin. (1)
si (6).
Judecătoria Târgoviste consideră
că exceptia este întemeiată, sustinând că “prin solutionarea acestei exceptii
se poate evita cauzarea unor grave prejudicii în activitatea camerelor de
comert si industrie, periclitând functionarea si chiar existenta acestora”.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea
nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul consideră că exceptia este
neîntemeiată. În argumentarea acestui punct de vedere se sustine, în esentă,
că, potrivit evidentelor Ministerului Finantelor Publice, “din încasările
realizate, potrivit legii, de oficiile registrului comertului, s-au acoperit
cheltuielile de organizare si functionare a acestora si s-au înregistrat
importante excedente. Întrucât o parte semnificativă din bunurile cu care au
fost dotate oficiile registrului comertului provine din veniturile pe care
acestea le-au realizat, este legal si echitabil ca la desprinderea
respectivelor oficii de camerele de comert si industrie să se determine si cota
de contributie
la achizitionarea bunurilor cu care au fost dotate”.
De altfel, mentionează Guvernul, “prin art. VI al Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 129/2002, asa cum a fost modificat prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 156/2002, se stipulează, în mod expres, că «bunurile din dotarea
Oficiului National al Registrului Comertului, a oficiilor registrului
comertului si a birourilor unice, în limita aportului acestora la dobândirea
respectivelor bunuri constituie patrimoniul Oficiului National al Registrului
Comertului». În raport cu modul de constituire al acestui patrimoniu, nu se
poate pune problema unei confiscări si, cu atât mai putin, a unei
nationalizări”.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile criticate
sunt constitutionale. În acest sens, se arată că “prin vointa legiuitorului,
suportul logistic si documentele privind activitatea registrului comertului nu
sunt proprietatea privată a camerelor de comert, ci constituie un patrimoniu afectat
realizării functiilor specifice registrului comertului care, prin atributiile
si importanta activitătii, reprezintă o institutie de interes public”, astfel
că nu poate fi retinută încălcarea dispozi tiilor art. 41 alin. (2) si art. 135
alin. (1) si (6) din Constitutie, întrucât, “conform art. 41 alin. (1) teza a
2-a din Legea fundamentală, limitele si continutul dreptului de proprietate
sunt stabilite prin lege”.
În legătură cu pretinsa neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. VI din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 129/2002,
modificată si completată, Avocatul Poporului consideră că “nici aceasta nu
poate fi retinută, întrucât, potrivit textelor legale criticate, constituie
patrimoniu al Oficiului National al Registrului Comertului bunurile aflate în
dotarea acestuia, dar numai în limita aportului său la dobândirea bunurilor
respective”. În consecintă, consideră Avocatul Poporului, “nefiind preluate
decât acele bunuri dobândite prin aportul Oficiului National al Registrului
Comertului, nu poate fi sustinută încălcarea principiului inviolabilitătii
proprietătii private”.
În plus, se apreciază în continuare, “conform art. VI
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 129/2002, modificată si
completată, bunurile aflate în dotarea Oficiului National al Registrului
Comertului, a oficiilor registrului comertului si birourilor unice vor fi numai
folosite de către Oficiul National al Registrului Comertului, nefiind trecute
în proprietatea sa. De asemenea, potrivit alin. (3) al aceluiasi articol, predarea-preluarea
acestor bunuri se realizează prin protocol, ceea ce nu împiedică părtile să
stabilească contravaloarea folosintei lor”.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului si al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile părtii prezente si ale procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competent ă, potrivit dispozitilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. V si VI din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
129 din 4 octombrie 2002 pentru modificarea Legii nr. 26/1990 privind registrul
comertului si a
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 76/2001 privind
simplificarea unor formalităti administrative pentru înregistrarea si
autorizarea functionării comerciantilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 746 din 11 octombrie 2002, dispozitii modificate prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 156 din 7 noiembrie 2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 850 din 25 noiembrie 2002.
Dispozitiile criticate au următorul cuprins:
- Art. V: “(1) În termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă bazele de date,
aplicatiile de întretinere si utilizare a acestora, necesare în vederea tinerii
si administrării registrelor comertului de către Oficiul National al
Registrului Comertului, respectiv oficiile registrului comertului de pe lângă
camerele de comert si industrie teritoriale, si functionării birourilor unice
din cadrul camerelor de comert si industrie teritoriale, precum si documentele
care privesc activitatea acestora se preiau de către Ministerul Justitiei -
Oficiul National al Registrului Comertului si de către oficiile registrului
comertului de pe lângă tribunale, pe bază de protocol de predare-preluare
încheiat între reprezentantii Ministerului Justitiei si cei ai camerelor de
comert si industrie teritoriale.
(2) Modul de utilizare de către Camera de Comert si
Industrie a României si a Municipiului Bucuresti si de către camerele de comert
si industrie teritoriale a informatiilor cuprinse în bazele de date se
stabileste pe bază contractuală sau prin protocol.”;
- Art. VI: “(1) Bunurile aflate în dotarea
Oficiului National al Registrului Comertului, a oficiilor registrului
comertului si a birourilor unice constituie, în limita aportului acestora la
dobândirea bunurilor respective, patrimoniul Oficiului National al Registrului
Comertului si vor fi folosite potrivit destinatiei stabilite.
(2) Determinarea aportului prevăzut la alin. (1) se va
realiza pe baza datelor furnizate de Ministerul Finantelor Publice.
(3) Predarea-preluarea bunurilor prevăzute la alin.
(1) se efectuează prin protocol încheiat între reprezentantii Ministerului
Justitiei si cei ai Camerei de Comert si Industrie a României si a Municipiului
Bucuresti si, respectiv, ai camerelor de comert si industrie teritoriale.”
Critica de neconstitutionalitate a textelor mentionate
se bazează pe sustinerea că sunt încălcate dispozitiile art. 41 alin. (2) si
ale art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie, texte care au următorul cuprins:
- Art. 41 alin. (2): “Proprietatea privată este
ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular. Cetătenii străini si
apatrizii nu pot dobândi dreptul de proprietate asupra terenurilor.”;
- Art. 135 alin. (1) si (6): “(1) Statul ocroteste
proprietatea. […] (6) Proprietatea privată este, în conditiile legii,
inviolabilă.”
Analizând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constat ă că aceasta este neîntemeiată.
Dispozitiile legale care formează obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate în acest dosar au mai fost supuse controlului
de constitutionalitate exercitat de Curte.
Astfel, prin Decizia nr. 212 din 15 mai 2003,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 471 din 1 iulie 2003,
Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. V, VI si
VII din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 129/2002, astfel cum au fost
modificate prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 156/2002, constatând că
acestea nu încalcă dispozitiile art. 41 alin. (2) si nici pe cele ale art. 135
alin. (1) si (6) din Constitutie, texte invocate si în acea cauză în sustinerea
exceptiei. În esentă, Curtea a retinut că organizarea Oficiului National al
Registrului Comertului în subordinea Ministerului Justitiei, iar nu pe lângă
Camera de Comert si Industrie a României si a Municipiului Bucuresti,
reprezintă o optiune a legiuitorului ce nu constituie, asa cum sustine autorul
exceptiei, divizarea acestei din urmă persoane juridice. În considerentele
deciziei se arată că “Oficiul National al Registrului Comertului nu a fost nici
potrivit redactării anterioare a textului parte constitutivă a Camerei de
Comert si Industrie a României, ci un serviciu public organizat pe lângă
aceasta, ca o structură de sine stătătoare.
Reglementarea serviciului public al registrului
comertului nu este supusă regulilor dreptului civil, ci normelor de drept
administrativ, potrivit cărora între serviciul public si baza sa materială
există o legătură substantială. Asa fiind, în cauză nu sunt incidente
dispozitiile constitutionale privind dreptul de proprietate nici cu privire la
constituirea patrimoniului Oficiului National al Registrului Comertului din
bunurile aflate în dotarea oficiului, a oficiilor registrului comertului si a
birourilor unice, în limita aportului lor la dobândirea bunurilor si pentru a
fi folosite potrivit destinatiei stabilite.
Existenta acestor bunuri în proprietatea Camerei de
Comert si Industrie a României si a Municipiului Bucuresti ar constitui o
depăsire a obiectului de activitate al acesteia. De altfel, orice altă solutie
ar duce la îmbogătirea fără justă cauză a camerelor de comert si industrie,
care si-ar însusi pe această cale, în mod ilegal, bunuri provenite din venituri
bugetare. Mai mult, potrivit pct. I.29 din anexa la Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, terenurile si clădirile în
care îsi desfăsoară activitatea institutiile publice apartin domeniului public,
ele neputând intra pe nici o cale în proprietatea unei persoane juridice de
drept privat.
Pe de altă parte, în ceea ce priveste veniturile
rezultate din activitatea desfăsurată de serviciul public, de regulă, acestea
sunt venituri bugetare, în măsura în care ele nu sunt utilizate pentru
functionarea serviciului public. Asa fiind, regula este aplicabilă si în cauză,
iar prin aceasta nu se încalcă prevederile art. 41 alin. (2) din Constitutie,
Camera de Comert si Industrie a României si a Municipiului Bucuresti neavând un
drept de proprietate asupra bunurilor aflate în dotarea Oficiului National al
Registrului Comertului, a oficiilor registrului comertului si a birourilor
unice”.
Considerentele avute în vedere de Curtea
Constitutională pentru pronuntarea deciziei mentionate îsi păstrează
valabilitatea si în cauza de fată, neintervenind elemente noi de natură să
determine schimbarea jurispruden tei Curtii.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c)
si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, cu
majoritate de voturi în ceea ce priveste art. VI din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 129/2002 si cu unanimitate de voturi în ceea ce priveste
celelalte dispozitii criticate,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. V si VI din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 129/2002 pentru modificarea Legii nr. 26/1990 privind registrul
comertului si a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea
unor formalităti administrative pentru înregistrarea si autorizarea
functionării comerciantilor, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 156/2002, exceptie ridicată de Camera de Comert,
Industrie si Agricultură a Judetului Dâmbovita în Dosarul nr. 143/2003 al
Judecătoriei Târgoviste.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 16
septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE
POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta