MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 727 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Vineri,
17 octombrie 2003
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 327
din 11 septembrie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 pct. 1 din Codul de procedură civilă
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
95. - Ordonantă de urgentă privind preluarea de către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare a unor creante bugetare în vederea încasării si virării lor la Fondul national unic de asigurări sociale de sănătate
1.180. - Hotărâre
privind aprobarea metodologiei de scutire a unitătilor protejate de la plata
taxelor vamale pentru unele categorii de importuri
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
192. - Ordin al presedintelui
Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului
privind încetarea procedurii de administrare specială la Societatea Comercială
“Rulmenti” - S.A. Slatina, judetul Olt
193. - Ordin al presedintelui
Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului
privind încetarea procedurii de administrare specială la Societatea Comercială
“Verachim” - S.A. Giurgiu, judetul Giurgiu
511. - Ordin al ministrului
muncii, solidaritătii sociale si familiei privind aprobarea Normelor specifice
de securitate a muncii pentru fabricarea chibriturilor
1.429. - Ordin al ministrului
finantelor publice privind prospectul de emisiune al obligatiunilor de stat cu
dobândă indexată cu indicele preturilor de consum
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
30. - Circulară privind punerea în
circulatie, în scop numismatic, a unei monede de aur cu valoarea nominală de
5.000 lei, dedicată aniversării a 625 de ani de la începerea constructiei
Castelului Bran
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 11 septembrie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 pct. 1 din Codul de
procedură civilă
Costică Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 pct. 1 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de Ion Opris în Dosarul nr. 825/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civilă.
La apelul nominal lipsesc părtile,
fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind
neîntemeiată, sustinând că textul de lege criticat nu contravine prevederilor
art. 21 din Constitutie referitoare la liberul acces la justitie, partea
interesată având posibilitatea
sesizării
instantei de judecată, în conditiile legii.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 12 martie 2003,
pronuntată în Dosarul nr. 825/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a
civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 pct. 1 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Ion Opris.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se arată că textul de lege criticat
împiedică accesul liber la justitie, întrucât lncererile pentru anularea unui
act administrativ emis de o institutie publică centrală, formulate după
trecerea unui an de la data la care cel vătămat în drept prin acel act a luat
cunostintă de acesta, sunt trimise la tribunal, sectia de contencios
administrativ, unde se constată tardivitatea actiunii”. În opinia autorului, nu
ar trebui să fie aplicabile dispozitiile art. 3 pct. 1 din Codul de procedură
civilă, ci să fie accesibilă judecata în temeiul dispozitiilor cuprinse în
Codul civil referitoare la obligatia de “a face”, respectiv art. 1075 si
următoarele.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a
civilă apreciază că art. 3 alin. 1 din Codul de procedură
civilă este conform cu prevederile constitutionale. Se arată că liberul acces
la justitie nu este îngrădit, persoana interesată având posibilitatea sesizării
instantei de judecată, precum si dreptul de a solicita si administra probe sau
de a exercita căile de atac prevăzute de lege, în cazul în care este
nemultumită de solutia pronuntată de către instanta de judecată. Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea
de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată. De asemenea, în
conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea
nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor arată că,
potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, “competenta si procedura de
judecată sunt stabilite de lege”, iar în cadrul titlului I al cărtii I din
Codul de procedură civilă legiuitorul a reglementat imperativ domeniul competentei
materiale a instantelor de judecată, cu respectarea principiului celor trei
grade de jurisdictie.
Respingerea actiunii pentru
tardivitate nu reprezintă o încălcare a principiului reglementat de art. 21 din
Constitutie, fiind consecinta legală a depunerii unei cereri după împlinirea
termenului de prescriptie reglementat de lege.
În ceea ce priveste invocarea
dispozitiilor din Codul civil în cauza dedusă judecătii, se arată că nu este de
competenta materială a Curtii Constitutionale de a aprecia norma juridică
aplicabilă în spetă, instanta de judecată fiind aceea care, în urma examinării
în fapt si în drept, stabileste temeiul juridic al cauzei, persoana nemultumită
de hotărârea instantei putând exercita, în conditiile legii, căile de atac.
Se apreciază, în concluzie, că
exceptia de neconstitutionalitate a art. 3 pct. 1 din Codul de procedură civilă
este neîntemeiată.
Guvernul arată că,
desi în motivarea exceptiei este invocat art. 3 pct. 1 din Codul de procedură
civilă, critica de neconstitutionalitate se îndreaptă, de fapt, asupra
termenului de un an pentru introducerea actiunii în fata instantei
judecătoresti de contencios administrativ, termen stabilit de art. 5 alin. 5
din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990.
Având în vedere prevederile art. 125
alin. (3) din Constitutie, se arată că a fost lăsată la latitudinea
legiuitorului reglementarea “competentei”, precum si a “ procedurii
de judecată”, normele criticate constituind astfel expresia aplicării
acestor dispozitii constitutionale.
Art. 5 alin. 5 din Legea nr.
29/1990, stabilind un termen pentru sesizarea instantei de contencios
administrativ, dă expresie exigentelor ce decurg din prevederile art. 48 alin. (2)
din Constitutie, potrivit cărora legiuitorul este abilitat să stabilească
conditiile si limitele exercitării dreptului la reparatie al persoanei vătămate
de un act administrativ. Cu privire la art. 5 alin. 5 din Legea 29/1990, Curtea
Constitutională s-a mai pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr. 60/1997,
considerând că stabilirea termenului de un an reprezintă o garantie a
exercitării dreptului persoanei vătămate de o autoritate publică de a obtine
recunoasterea dreptului pretins, precum si a liberului acces la justitie,
consacrat în art. 21 din Constitutie.
Prin urmare, se apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 pct. 1 din Codul de
procedură civilă este neîntemeiată.
Avocatul Poporului consideră
că dispozitiile art. 3 pct. 1 din Codul de procedură civilă nu încalcă
prevederile art. 21 din Constitutie, deoarece, prin reglementarea legală a unui
termen în care trebuie să fie formulată actiunea în anulare a unui act
administrativ, nu se îngrădeste liberul acces la justitie, finalitatea sa
fiind, dimpotrivă, aceea de a facilita aplicarea, în conditii optime, a
principiului mentionat, prin asigurarea unui climat de ordine, prevenindu-se
eventualele abuzuri si limitându-se efectele perturbatoare asupra stabilitătii
si securitătii raporturilor juridice civile.
Presedintele Senatului nu a
comunicat punctul său de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor, Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin.
(1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate
îl constituie art. 3 pct. 1 din Codul de procedură civilă, cu modificările si
completările ulterioare. Textul legal criticat are următorul cuprins:
- Art. 3. “Curtile de apel
judecă:
1. în primă instantă, procesele si
cererile în materie comercială al căror obiect are o valoare de peste 10
miliarde lei, precum si procesele si cererile în materie de contencios
administrativ privind actele autoritătilor si institutiilor centrale.”
Autorul exceptiei sustine că
dispozitiile legale criticate încalcă prevederile constitutionale ale:
- Art. 21: “(1) Orice persoană se
poate adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a
intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi
exercitarea acestui drept.”
În ceea ce priveste obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitiile referitoare
la competenta materială a instantelor judecătoresti din Codul de procedură
civilă au fost modificate prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 58/2003,
publicată în Monitorul Oficial al României , Partea I, nr. 460 din 28 iunie
2003, solutia legislativă consacrată de textul de lege criticat fiind preluată
de noua formulă redactională, astfel încât art. 3 pct. 1 din cod are următorul
continut: “Curtile de Apel judecă: 1. în primă instantă, procesele si
cererile în materie de contencios administrativ privind actele autoritătilor si
institutiilor centrale.”
Prin urmare, dat fiind că, după invocarea exceptiei de
neconstitutionalitate în fata instantei judecătoresti, prevederea legală supusă
controlului a fost modificată, Curtea Constitutională urmează a se pronunta
asupra constitutionalitătii prevederii legale în noua sa redactare, întrucât
solutia legislativă din ordonanta care modifică Codul de procedură civilă este,
în principiu, aceeasi cu cea anterioară modificării.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că, desi formal critica de neconstitutionalitate este îndreptată
împotriva art. 3 pct. 1 din Codul de procedură civilă, care reglementează
competenta materială a instantelor judecătoresti, din sustinerile autorului
exceptiei rezultă că, în realitate, aceasta vizează instituirea termenului de
un an, în interiorul căruia cel vătămat într-un drept al său, printr-un act
administrativ, îl poate ataca în fata instantei de contencios administrativ.
Or, termenul respectiv este prevăzut într-un alt text de lege, respectiv în
art. 5 alin. 5 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122 din 8 noiembrie 1990, care
prevede că: “În toate cazurile, introducerea cererii la instantă nu se va
putea face mai târziu de un an de la data comunicării actului administrativ a
cărui anulare se cere.”
Critica este deci gresit îndreptată si, sub acest
aspect, apare ca fiind lipsită de obiect si, în consecintă, neîntemeiată.
Independent însă de această împrejurare, critica de neconstitutionalitate nu
poate fi retinută, întrucât neagă legiuitorului competenta conferită prin
Constitutie de a reglementa cadrul în care titularul unui drept are
posibilitatea să si-l valorifice, luând în considerare drepturile si interesele
legitime ale celorlalti titulari, pe care este tinut să le respecte.
Absolutizarea exercitiului unui drept ar avea ca
revers negarea drepturilor altor titulari, cărora autoritatea statală le
datorează în egală măsură ocrotire, situatie de neconceput într-un stat de
drept, dar pe care autorul exceptiei, tributar unei viziuni pro causa,
determinate de interesul său exclusiv, întelege să o ignore.
De altfel, termenul de un an, prevăzut de art. 5 alin.
5 din Legea nr. 29/1990, este un termen rezonabil, care asigură conditiile
optime celui prejudiciat pentru a exercita actiune în justitie în scopul
obtinerii reparatiilor legale.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 pct. 1 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de Ion Opris în Dosarul nr. 825/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 11
septembrie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
preluarea de către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare a unor
creante bugetare în vederea încasării si virării lor la Fondul national unic de
asigurări sociale de sănătate
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă următoarea ordonantă de
urgentă:
Art. 1. - Prezenta ordonantă de urgentă reglementează
cesiunea creantelor bugetare restante, existente în evidentele contabile ale
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate (CNAS) la data de 30 iunie
2003, pentru care creditorul detine titluri de creantă sau titluri executorii
legal constituite, către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare (AVAB),
în vederea recuperării acestora în conformitate cu prevederile Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare,
republicată.
Art. 2. - (1) În scopul cesiunii prevăzute la art. 1,
CNAS va stabili măsurile necesare pentru transferul prin protocol al creantelor
bugetare de la casele de asigurări sociale de sănătate nominalizate în
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu modificările
ulterioare, către AVAB. Creantele vor fi cesionate la valoarea determinată
conform Ordonantei Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor
bugetare, republicată, cu modificările ulterioare, înregistrată în evidentele
contabile ale acestora la data de 30 iunie 2003.
(2) Prin derogare de la art. 21 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 51/1998, republicată, AVAB înregistrează în
contabilitate creantele preluate, la valoarea stabilită conform alin. (1).
(3) CNAS va calcula în continuare dobânzi si
penalităti, având în vedere soldul lunar transmis de AVAB, si va efectua
regularizarea acestora în functie de cuantumul sumelor recuperate de AVAB în
contul creantelor transferate, diferentele rezultate urmând a fi comunicate la
AVAB pentru încasarea integrală a acestora. Actul de constatare a diferentelor
rezultate constituie titlu executoriu.
Art. 3. - CNAS garantează valabilitatea, realitatea si
actualitatea creantelor transferate, precum si legalitatea titlurilor de
creantă si a titlurilor executorii aferente.
Art. 4. - În cazul în care printr-o hotărâre
judecătorească irevocabilă instanta desfiintează titlul de creantă si/sau
titlul executoriu, transferul creantei bugetare este nul, părtile fiind repuse
de drept în situatia anterioară realizării acestuia.
Art. 5. - (1) Transferul creantelor bugetare definite
la art. 1 se face prin protocol, în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
(2) Notificarea transferului creantelor bugetare va fi
făcută de către CNAS debitorilor, prin scrisoare recomandată.
Art. 6. - (1) Valorificarea creantelor bugetare
preluate se face prin metodele reglementate de Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 51/1998, republicată, în temeiul titlurilor de creantă si al
titlurilor executorii aferente creantelor bugetare transferate, urmărindu-se
încasarea integrală a creantelor preluate.
(2) Titlurile de creantă aferente creantelor bugetare
transferate constituie titluri executorii.
(3) Sumele executate prin poprirea conturilor bancare
vor fi virate în contul indicat de AVAB, la cererea acesteia, în termen de două
zile de la primirea cererii si indicarea contului.
Art. 7. - Sumele recuperate de AVAB în urma
valorificării creantelor bugetare preluate potrivit prezentei ordonante de
urgentă constituie venituri si se virează la Fondul national unic de asigurări
sociale de sănătate în contul unic deschis pe seama CNAS, după scăderea
cheltuielilor ocazionate de procesul de recuperare.
Art. 8. - În aplicarea prezentei ordonante de urgentă,
la propunerea AVAB si a CNAS, prin hotărâre a Guvernului vor fi reglementate
modalitatea de regularizare a sumelor prevăzute la art. 2 alin. (1), termenele
si conditiile de virare a sumelor recuperate prin poprire, precum si orice alte
atributii rezultate din aplicarea acesteia pentru cele două institutii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii,
Mircea Beuran
Ministru delegat pentru coordonarea
autoritătilor de control,
Ionel Blănculescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
14 octombrie 2003.
Nr. 95.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea metodologiei de scutire a unitătilor protejate de la plata taxelor
vamale pentru unele categorii de importuri
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 38 alin.
(1) lit. b) si al art. 58 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/1999
privind protectia specială si încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 519/2002, cu modificările
ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Unitătile protejate, astfel cum sunt definite
în art. 37 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia
specială si încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 519/2002, cu modificările ulterioare,
functionează în baza autorizatiei emise de Autoritatea Natională pentru
Persoanele cu Handicap.
Art. 2. - (1) Scutirea de la plata taxelor vamale
pentru importul de materii prime, materiale, semifabricate, utilaje si părti
componente ale acestora, necesare procesului de productie, efectuate de
unitătile protejate, se acordă de către biroul vamal la care se prezintă
bunurile în vederea importului, pe baza cererii acestora care va fi însotită de
următoarele documente:
a) actul constitutiv, autorizatia prevăzută la art. 1
si declaratia persoanei în drept să reprezinte unitatea, în cazul societătilor
comerciale;
b) actul constitutiv, statutul, autorizatia prevăzută
la art. 1 si declaratia persoanei în drept să reprezinte unitatea, în cazul
asociatiilor sau fundatiilor;
c) autorizatia eliberată de primar, autorizatia
prevăzută la art. 1 si declaratia persoanei în drept să reprezinte unitatea, în
cazul persoanelor cu handicap care desfăsoară activităti economice în mod
independent si al asociatiilor familiale ale persoanelor cu handicap.
(2) Documentele prevăzute la alin. (1), cu exceptia
declaratiilor care se depun în original, vor fi anexate în copie legalizată,
iar pentru confruntare se va prezenta si originalul.
(3) Unitătile protejate vor fi scutite de la plata
taxelor vamale pentru importul de materii prime, materiale, semifabricate,
utilaje si părti componente ale acestora, necesare procesului de productie,
numai în situatia în care acestea corespund obiectului de activitate declarat
potrivit legii si sunt prevăzute în Tariful vamal de import al României.
(4) Modelul declaratiei si cel al cererii de acordare
a scutirii unitătilor protejate de la plata taxei vamale pentru importul de
materii prime, materiale, semifabricate, utilaje si părti componente ale
acestora necesare procesului de.productie sunt prevăzute în anexele nr. 1 si 2
care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
(5) Biroul vamal care a acordat scutirea prevăzută la
alin. (1) va comunica trimestrial Directiei Generale a Vămilor si Autoritătii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap valoarea taxelor vamale pentru care au
fost acordate scutiri de plată pentru fiecare unitate protejată.
Art. 3. - Nu se consideră înstrăinare în sensul art.
38 alin. (1) lit. b) teza a II-a din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/1999,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 519/2002, cu modificările
ulterioare, vânzarea produselor finite în care au fost încorporate materiile
prime, materialele ori semifabricatele care au fost scutite de plata taxelor
vamale si care sunt supuse unor procese de prelucrare, transformare sau
asamblare în vederea unor bunuri cu caracteristici tehnico-functionale ori de
altă natură, distincte fată de cele ale bunurilor importate încorporate în
produsul nou-rezultat, care se încadrează la o altă pozitie tarifară prevăzută
în Tariful vamal de import al României.copyrightdsc.net</font
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Presedintele Autoritătii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap,
Constantin Stoenescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
2 octombrie 2003.
Nr.
1.180.
ANEXA Nr.
1
DECLARATIE
privind scutirea unitătilor protejate de la plata taxei vamale pentru importul de materii prime, materiale, semifabricate, utilaje si părti componente ale acestora, necesare procesului de productie
Subsemnatul …………………….(numele si prenumele),
domiciliat în ..……..., (adresa) în calitate de ……….... (functia) la
...……………... (denumirea persoanei juridice, sediul, codul fiscal,
numărul de înregistrare în registrul comertului), declar că
următoarele bunuri: ..... (denumirea, pozitia tarifară din Tariful
vamal de import al României si cantitatea) ……………………….. sunt
destinate activitătii de productie constând în .…….. (se indică
tipul de activitate), care este desfăsurată în cadrul unitătii protejate
si corespunde obiectului de activitate al acesteia.
Cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal, declar
că bunurile mentionate nu vor fi înstrăinate.
Data întocmirii declaratiei .......
(semnătura si
stampila)
ANEXA Nr. 2
pentru acordarea scutirii unitătilor protejate de la plata taxei vamale
pentru importul de materii prime, materiale, semifabricate, utilaje si părti
componente ale acestora, necesare procesului de productie
Domnule sef de birou vamal,
Subscrisa/Subsemnatul ...................................., cu
sediul/domiciliul în ...................................., str.
......................... nr. ......, bl. ......, sc. ...., ap. ......, judetul/sectorul
......................, având calitatea de unitate protejată conform
Autorizatiei nr. ......../ .........., eliberată de Autoritatea Natională
pentru Persoanele cu Handicap, vă rog să aprobati scutirea de la plata taxelor
vamale a următoarelor produse:
.....................................................................................................
........................................................................................................
........................................................................................................
se
mentionează denumirea produselor si valoarea acestora)
Mentionez că aceste produse sunt necesare în procesul de productie al
unitătii protejate arătate si corespund obiectului de activitate al acesteia.
Data .....................
Semnătura si stampila
........................................
Domnului sef al Biroului vamal
........................................................................................
(denumirea
biroului vamal prin care se introduc în tară produsele)
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE
CENTRALE
AUTORITATEA PENTRU
PRIVATIZARE
SI ADMINISTRAREA
PARTICIPATIILOR STATULUI
privind
încetarea procedurii de administrare specială la Societatea Comercială
“Rulmenti” - S.A. Slatina, judetul Olt
În temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 137/2002 privind unele
măsuri pentru accelerarea privatizării, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, cu modificările si completările
ulterioare, si ale art. 18 alin. (2) din Regulamentul de organizare si
functionare a Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 678/2001, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 437 din 6 august 2001,
presedintele Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului emite prezentul ordin.
Articol unic. - Începând cu data publicării
prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I, procedura de
administrare specială instituită la Societatea Comercială “Rulmenti”-S.A.
Slatina prin Ordinul ministrului Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului nr. 5/2002, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 239 din 9 aprilie 2002, încetează.
Presedintele Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Bucuresti,
14 octombrie 2003.
Nr. 192.
AUTORITATEA
PENTRU PRIVATIZARE
SI
ADMINISTRAREA PARTICIPATIILOR STATULUI
privind
încetarea procedurii de administrare specială la Societatea Comercială
“Verachim” - S.A. Giurgiu, judetul Giurgiu
În temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 137/2002
privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, cu modificările si
completările ulterioare, si ale art. 18 alin. (2) din Regulamentul de
organizare si functionare a Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 678/2001,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 437 din 6 august
2001, precum si ale Hotărârii Guvernului nr. 1.078/2003 privind modificarea si
completarea Hotărârii Guvernului nr. 773/2003 pentru aprobarea strategiilor de
privatizare ale societătilor comerciale cu capital majoritar de stat, incluse
în cadrul Programului pentru ajustarea sectorului privat (PSAL II),
presedintele Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului emite prezentul ordin.
Articol unic. - Începând cu data înregistrării la
Oficiul registrului comertului a Hotărârii adunării generale extraordinare a
actionarilor de dizolvare si lichidare a Societătii Comerciale “Verachim” -
S.A. Giurgiu, procedura de administrare specială instituită prin Ordinul
ministrului Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului nr. 4/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
239 din 9 aprilie 2002, încetează.
Presedintele Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Bucuresti,
14 octombrie 2003.
Nr. 193.
MINISTERUL
MUNCII, SOLIDARITĂTII SOCIALE SI FAMILIEI
privind
aprobarea Normelor specifice de securitate a muncii pentru fabricarea
chibriturilor
În temeiul prevederilor art. 5 alin. (5) si ale anexei
nr. 2 pct. 5 din Legea protectiei muncii nr. 90/1996, republicată, în baza art.
4 lit. H pct. 1 si lit. K pct. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 737/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei, în conformitate cu Avizul Consiliului tehnico-economic nr. 7 din 4
septembrie 2003,
ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele specifice de securitate a
muncii pentru fabricarea chibriturilor, care fac parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - (1) Normele prevăzute la art. 1 intră în
vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării prezentului ordin în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Cu aceeasi dată se abrogă prevederile din normele
departamentale care se referă la fabricarea chibriturilor.
Art. 3. - Normele specifice de securitate a muncii
pentru fabricarea chibriturilor sunt obligatorii pentru activitătile cu acest
profil si se difuzează celor interesati prin Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii - Bucuresti.
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Bucuresti,
14 octombrie 2003.
Nr. 511.
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
privind
prospectul de emisiune al obligatiunilor de stat cu dobândă indexată cu indicele
preturilor de consum
În temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 735/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, având în vedere
prevederile Legii datoriei publice nr. 81/1999, ale Regulamentului privind
operatiunile cu titluri de stat emise în formă dematerializată, aprobat prin
Ordinul ministrului finantelor publice, al guvernatorului Băncii Nationale a
României si al vicepresedintelui Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr.
875/2001, cu modificările ulterioare, ale Conventiei nr. 16.813/19/1998, ale
Actului aditional nr. 8.013/1 din 23 iunie 2000, încheiate între Ministerul
Finantelor Publice si Banca Natională a României,
ministrul finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - În vederea refinantării si a finantării
datoriei publice, se aprobă prospectul de emisiune al obligatiunilor de stat cu
dobândă indexată cu indicele preturilor de consum, în sumă de 200,0 miliarde
lei, conform anexei care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin intră în vigoare la data
semnării acestuia.
Art. 3. - Unitatea de Management a Trezoreriei
Statului va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul finantelor publice,
Enache Jiru,
secretar de stat
Bucuresti,
14 octombrie 2003.
Nr.
1.429.
ANEXĂ
al obligatiunilor de stat cu dobândă indexată cu
indicele preturilor de consum
Art. 1. - În
vederea finantării si refinantării datoriei publice interne, Ministerul Finantelor
Publice anuntă lansarea unei emisiuni de obligatiuni de stat cu dobândă
indexată cu indicele preturilor de consum, astfel:
Cod ISIN |
Data licitatiei |
Data emisiunii |
Data scadentei |
Nr. de zile |
Valoarea emisiunii - lei - |
RO0308DBN1D6
|
6 noiembrie 2003 |
10 noiembrie 2003 |
11 octombrie 2008 |
1.827 |
200.000.000.000 |
Ministerul Finantelor Publice îsi rezervă dreptul ca
valorile împrumutate aferente seriei să fie majorate sau micsorate până la anularea
emisiunilor, în functie de necesitătile de finantare ale contului general al
Trezoreriei Statului si de nivelul marjei înregistrate la data licitatiei.
Art. 2. - Metoda de vânzare este licitatia, care va
avea loc la datele mentionate în tabelul de mai sus, iar adjudecarea se va face
în functie de nivelul marjei, licitată în formă procentuală, calculată cu două
zecimale, de către intermediarii pietei primare, după metoda cu pret uniform.
Art. 3. - Ofertele de cumpărare sunt competitive si
necompetitive si vor cuprinde:
- în cazul ofertei de cumpărare competitive,
participantul va indica numărul titlurilor de stat, valoarea nominală si
nivelul marjei; se admite defalcarea valorii totale în maximum 5 transe
valorice la rate diferite ale marjei;
- în cazul ofertei de cumpărare necompetitive,
particpantul va indica valoarea pe care doreste să o adjudece la marja finală a
licitatiei; se admit oferte de cumpărare necompetitive, într-o pondere de 10%
din totalul emisiunilor anuntate.
Dobânzile se vor calcula si se vor plăti semianual, la
datele de 10 mai si 10 noiembrie 2004, 2005, 2006, 2007 si 2008, conform
următoarei formule:
D = V x d x z/365 sau 366
în care:
D = dobânda (cuponul);
V = valoarea nominală totală;
z = numărul de zile pentru care se calculează dobânda;
366 = zile pentru an bisect;
d = rata dobânzii, exprimată procentual pentru fiecare
perioadă de calcul al cuponului, se va determina după formula:
d = [Π IPC |
t n-2 |
/100)
–1 ] x 100 + M |
t k-2 |
k = 0,9
în care:
IPC = indicele preturilor de consum fată de luna
precedentă, publicat si transmis lunar Ministerului Finantelor Publice de către
Institutul National de Statistică; va fi luat în considerare indicele lunar,
indiferent de data din luna la care are loc emisiunea.
Informatii legate de indicele preturilor de consum pot
fi consultate la adresa de Internet http://www.insse.ro/comr.htm.
t k-2 = luna de la care începe calculul
cuponului, minus două luni;
t n-2 = luna de plată a cuponului minus
două luni;
M = marja, exprimată procentual, reprezintă elementul
în functie de care se va face clasificarea ofertelor.
Fiecare ofertă va fi de minimum 100.000.000 lei.
Valoarea nominală individuală a unei obligatiuni de stat cu dobândă indexată cu indicele pretului de consum este de 100.000.000 lei.
Art. 4. - Obligatiunile de stat cu dobândă indexată cu
indicele pretului de consum pot fi cumpărate de către intermediarii pietei
primare, care vor depune oferte atât în cont propriu, cât si în contul
clientilor persoane juridice si fizice.
Obligatiunile de stat cu dobândă indexată cu indicele
pretului de consum nu pot fi cumpărate de persoanele nerezidente în România.
Art. 5. - Ofertele de cumpărare se depun la Banca
Natională a României, agentul de plată, înregistrare, transfer si decontare al
Ministerului Finantelor Publice, în ziua licitatiei, până la ora 12,00.
Art. 6. - Stabilirea rezultatului licitatiei va avea
loc în aceeasi zi, la sediul Băncii Nationale a României, de către Comisia de
licitatie constituită în acest scop, si va fi dat publicitătii.
Art. 7. - Plata obligatiunilor de stat cu dobândă
indexată cu indicele pretului de consum se va face la data emisiunii, prin
debitarea contului cumpărătorului deschis la Banca Natională a României cu suma
reprezentând valoarea nominală totală a acestora.
Art. 8. - Răscumpărarea obligatiunilor de stat cu
dobândă indexată cu indicele pretului de consum se va face la data scadentei, prin
creditarea contului detinătorului cu suma reprezentând valoarea nominală totală
a acestora, plus dobânda aferentă. Dacă data la care trebuie efectuată una
dintre plătile aferente titlului de stat este o zi de sărbătoare sau o zi
nelucrătoare, plata se va face în următoarea zi lucrătoare, fără obligarea la
dobânzi moratorii.
Titlurile de stat care se regăsesc în această situatie
vor rămâne în proprietatea detinătorului înregistrat si nu pot fi
tranzactionate.
Art. 9. - Regimul fiscal al titlurilor de stat
prevăzute la art. 1 este reglementat de legislatia în vigoare.
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind
punerea în circulatie, în scop numismatic, a unei monede din aur cu valoarea
nominală de 5.000 lei, dedicată aniversării a 625 de ani de la începerea
constructiei Castelului Bran
Art. 1. - În conformitate cu prevederile Legii nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a României si ale Ordonantei Guvernului nr. 45/1998 privind abilitarea Băncii Nationale a României de a pune în circulatie emisiuni monetare cu caracter numismatic din metale pretioase, aprobată prin Legea nr. 244/1998, Banca Natională a României va pune în circulatie, începând cu data de 20 octombrie 2003, o monedă cu valoarea nominală de 5.000 lei, dedicată aniversării a 625 de ani de la începerea constructiei Castelului Bran. Această emisiune face parte din ciclul tematic “Monumente de artă feudală crestină”.
Art. 2. - Caracteristicile monedei sunt:
- formă: rotundă;
- metal: aur;
- titlu: 999/1.000;
- calitate: proof;
- greutate: 31,103 g;
- margine: netedă;
- diametru: 35 mm.
Aversul monedei are gravat în zona centrală un scut
despicat, fiecare dintre cele două câmpuri ale scutului continând câte un
ornament si o stemă, respectiv stema României, în stânga, si stema municipiului
Brasov, în dreapta. Inscriptia “ROMÂNIA” si anul emisiunii “2003” sunt gravate
în partea superioară, deasupra unui ornament romboidal. În partea inferioară
este inscriptionată valoarea nominală “5000 LEI”.
Pe reversul monedei este reprodusă macheta Castelului Bran, având în partea de jos o esarfă cu inscriptia “CASTELUL BRAN”. În partea superioară, urmând circumferinta monedei, este gravată semicircular inscriptia “625 ANI DE LA ÎNCEPEREA CONSTRUCTIEI”. Anii “1378” si “2003”, ce marchează momentul aniversar, sunt amplasati într-un medalion în formă de scut.
Art. 3. - Monedele din aur, ambalate în capsule de
metacrilat transparent, vor fi însotite de un certificat de autenticitate
înseriat, redactat în limbile română si engleză, semnat de guvernatorul Băncii
Nationale a României si de casierul central, precum si de un pliant de
prezentare a acestei emisiuni monetare.
Art. 4. - Monedele din aur dedicate aniversării a “625
de ani de la începerea constructiei Castelului Bran” au putere circulatorie pe
teritoriul României.
Art. 5. - Punerea în circulatie, în scop numismatic, a
monedelor din aur, emisiunea “625 de ani de la începerea constructiei
Castelului Bran”, se realizează prin ghiseele sucursalelor Băncii Nationale a
României.
GUVERNATORUL BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR ISĂRESCU
Bucuresti,
14 octombrie 2003.
Nr. 30.