MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 832 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 24 noiembrie 2003
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
1.435. - Ordin al ministrului
finantelor publice pentru aprobarea Instructiunilor privind administrarea
fondului de risc pentru împrumuturi externe contractate de stat si
subîmprumutate unor persoane juridice
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
pentru
aprobarea Instructiunilor privind administrarea fondului de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice
În temeiul Hotărârii Guvernului nr.
735/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice,
având în vedere:
- prevederile Legii datoriei publice nr. 81/1999, în scopul
acoperirii riscurilor financiare care decurg din acordurile subsidiare
încheiate de Ministerul Finantelor Publice cu beneficiarii finali ai
acordurilor de împrumut pentru împrumuturile externe contractate de stat si
acordate pentru administrare institutiilor financiare sau subîmprumutate unor
agenti economici;
- prevederile cap. III pct. 7 lit. b) liniuta a 4-a
din Normele metodologice de aplicare a Legii datoriei publice nr. 81/1999, aprobate prin
Ordinul ministrului finantelor nr. 1.631/1999, cu modificările si completările
ulterioare,
ministrul finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instructiunile privind
administrarea fondului de risc pentru împrumuturi externe contractate de stat
si subîmprumutate unor persoane juridice, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Directia generală a finantelor publice
externe, Directia generală pentru acorduri, cooperare si decontări externe,
Unitatea de management a Trezoreriei Statului, Directia generală a
contabilitătii publice, directiile generale ale finantelor publice judetene,
Directia generală a finantelor publice a municipiului Bucuresti, precum si
persoanele juridice subîmprumutate vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3. - Prevederile prezentului ordin intră în
vigoare la data publicării lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
15 octombrie 2003.
Nr.
1.435.
INSTRUCTIUNI
privind administrarea fondului de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice
CAPITOLUL I
În întelesul prezentelor instructiuni, termenii si
expresiile de mai jos au următoarele semnificatii:
1. acord de împrumut - contract prin care
statul, reprezentat prin Ministerul Finantelor Publice, împrumută fonduri
pentru finantarea unor proiecte de la institutii financiare internationale
(IFI) si se angajează să le ramburseze si să plătească dobânzi si alte costuri,
într-o perioadă determinată, în conditiile specificate în contract;
2. subîmprumutati - institutii financiare
mandatate de stat pentru administrarea împrumuturilor externe în numele si în
contul statului si/sau agenti economici beneficiari ai împrumuturilor externe,
care încheie cu Ministerul Finantelor Publice acorduri de împrumut subsidiar,
urmând să ramburseze împrumutul si/sau să plătească dobânzi, comisioane si alte
eventuale majorări si penalităti din surse proprii si/sau în completare de la
bugetul de stat;
3. acord de împrumut subsidiar (AIS) - acorduri
de împrumut subsidiar, acorduri de subîmprumut si de garantie sau alte acorduri
care se încheie între Ministerul Finantelor Publice si subîmprumutati, prin
care se deleagă responsabilitatea utilizării fondurilor în scopurile mentionate
în acordurile de împrumut încheiate cu IFI;
4. dobânzi - sume datorate de către subîmprumutati
pentru plata cu întârziere a obligatiilor la fondul de risc, precum si a
obligatiilor de plată la extern, calculate pentru fiecare zi de întârziere,
începând cu ziua imediat următoare scadentei obligatiei si până la data
încasării sumei datorate inclusiv, potrivit prevederilor legale în vigoare;
5. penalităti de întârziere - sume datorate de
subîmprumutati pentru plata cu întârziere a obligatiilor la fondul de risc,
precum si a obligatiilor de plată la extern, calculate pentru fiecare lună
si/sau fractiune de lună de întârziere, începând cu data de întâi a lunii
următoare celei în care acestea aveau termene de plată, potrivit prevederilor
legale în vigoare.
Penalitatea de întârziere nu înlătură obligatia de
plată a dobânzilor;
6. fond de risc - fond constituit la nivelul
MinisteruluiFinantelor Publice, în care se depun comisioanele primite de la
subîmprumutati, după cum sunt negociate cu Ministerul Finantelor Publice;
7. comision de risc - comision perceput pentru
a alimenta fondul de risc pentru împrumuturile externe contractate de stat si
subîmprumutate agentilor economici în conditiile mentionate la pct. 1.
CAPITOLUL II
Veniturile fondului de risc pentru împrumuturi externe
contractate de stat si subîmprumutate unor persoane juridice
1. a) Surse de constituire
Fondul de risc pentru împrumuturi externe contractate
de stat si subîmprumutate unor persoane juridice se constituie din:
- sumele încasate la termenele stabilite de la
subîmprumutati, reprezentând comisionul de risc negociat ca o cotă procentuală
aplicată asupra valorii împrumutului efectiv angajat de la IFI;
- dobânzile încasate la disponibilitătile fondului de
risc păstrate în contul curent general al Trezoreriei Statului;
- sumele reprezentând încasări din dobânzi si
penalităti de întârziere aplicate pentru neplata în termen a comisionului de
risc, echivalente cu dobânzile si penalitătile de întârziere pentru neplata
creantelor bugetare;
- sumele reprezentând încasări din dobânzi si
penalitătile de întârziere aplicate pentru neplata în termen a dobânzilor,
ratelor de capital si a altor costuri datorate si neonorate la scadentă de
către subîmprumutati.
b) Disponibilitătile din fondul de risc pentru
împrumuturile externe contractate de stat si subîmprumutate subîmprumutatilor
se păstrează în cadrul contului curent general al Trezoreriei Statului.
Sumele datorate la fondul de risc se virează în contul
Ministerului Finantelor Publice nr. 361180000302 “Plăti de mare valoare ale
Trezoreriei Statului” sau, după caz, 361180000300 “Plăti de mică valoare în
relatia cu Trezoreria Statului”, deschise la Centrala Băncii Nationale a
României.
c) Pentru disponibilitătile fondului de risc se
calculează dobânzi, la nivelul dobânzii la vedere plătite de Trezoreria
Statului pentru disponibilitătile păstrate în contul curent general al
Trezoreriei Statului.
d) Suma datorată drept comision de risc se determină
în conformitate cu procedura stabilită în anexa nr. 1 la prezentele
instructiuni si va fi inclusă în acordul de împrumut subsidiar care se încheie
între Ministerul Finantelor Publice si subîmprumutat.
2. Subîmprumutatii au obligatia de a vira sumele
datorate la fondul de risc în cuantumul si la termenele stipulate în acordurile
de împrumut subsidiar încheiate cu Ministerul Finantelor Publice.
3. În situatia în care sumele datorate drept
comisioane de risc nu se virează la termenele stabilite, Directia generală
pentru acorduri, cooperare si decontări externe va calcula dobânzi si
penalităti de întârziere în conformitate cu dispozitiile legale privind creantele
bugetare, care constituie surse ale fondului de risc.
CAPITOLUL III
Evidenta si raportarea modului de constituire a
fondului de risc pentru împrumuturi externe contractate de stat si
subîmprumutate unor persoane juridice
1. Directia generală
pentru acorduri, cooperare si decontări externe întocmeste situatia operativă
privind veniturile fondului de risc aferente împrumuturilor externe pe baza
documentelor proprii, a documentelor primite de la Directia generală a
contabilitătii publice si/sau a extraselor de cont transmise de subîmprumutati.
2.a) Trimestrial se va proceda la efectuarea unui
punctaj între situatia operativă si evidenta contabilă.
b) Evidenta contabilă sintetică si analitică a
fondului de risc pentru împrumuturi externe contractate de stat si
subîmprumutate agentilor economici se organizează în cadrul Directiei generale
a contabilitătii publice, potrivit Legii contabilitătii nr. 82/1991,
republicată, si Regulamentului de aplicare a acesteia.
3.a) Sumele încasate de Ministerul Finantelor Publice
de la subîmprumutati se înregistrează în contabilitate în conturi analitice în
baza codificării operatiunilor de către Directia generală pentru acorduri,
cooperare si decontări externe. Orice modificare va fi transmisă în scris
Directiei generale a contabilitătii publice de către Directia generală pentru
acorduri, cooperare si decontări externe.
Codificarea va cuprinde:
- natura debitului care se diminuează ca urmare a
încasării;
- cursul valutar utilizat;
- echivalentul în valută;
- semnătura persoanei care efectuează codificarea.
b) În vederea înregistrării în contabilitate, Directia
generală pentru acorduri, cooperare si decontări externe va transmite Directiei
generale a contabilitătii publice următoarele situatii:
i(i) până la data de 15 a lunii, situatia
codificărilor privind încasările din luna anterioară la fondul de risc
reprezentând comisionul la fondul de risc;
(ii) trimestrial, situatia dobânzilor si penalitătilor
de întârziere calculate pentru neplata comisioanelor datorate la fondul de risc
pentru trimestrul anterior, întocmită distinct pentru fiecare beneficiar al
împrumuturilor externe subîmprumutate.
4. Dobânzile si penalitătile de întârziere pentru
neplata la termen a obligatiilor subîmprumutatilor se calculează de către
Directia generală pentru acorduri, cooperare si decontări externe asupra
echivalentului în lei al valutei, determinat pe baza cursului de schimb valutar
valabil la data plătii la extern, comunicat de Banca Natională a României prin
avizul de lichidare, în conformitate cu legislatia în vigoare pentru executarea
creantelor bugetare.
Directia generală pentru acorduri, cooperare si
decontări externe întocmeste semestrial, pe baza datelor din evidentele
operative, puse de acord cu datele din evidenta contabilă a Directiei generale
a contabilitătii publice, un raport privind modul de constituire a fondului de
risc pentru împrumuturile externe contractate de stat si subîmprumutate unor
persoane juridice, care se prezintă pentru informare si aprobare conducerii
ministerului.
CAPITOLUL IV
Modul de recuperare a sumelor datorate de persoanele
juridice subîmprumutate
1. Sumele datorate
Ministerului Finantelor Publice pentru împrumuturile externe contractate de
stat si subîmprumutate agentilor economici se vor recupera de la subîmprumutati
conform acordurilor de împrumut subsidiar încheiate cu Ministerul Finantelor
Publice.
2. Debitele în valută rămase de recuperat, precum si
majorările de întârziere si penalitătile de întârziere datorate, confirmate de
către Directia generală pentru acorduri, cooperare si decontări externe, se
transmit anual de către Directia generală a contabilitătii publice
subîmprumutatilor, pentru a fi confirmate de acestia, după cum prevede art. 17
din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii patrimoniului,
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 2.388/1995.
3. Ministerul Finantelor Publice - Directia generală
pentru acorduri, cooperare si decontări externe deleagă directiile generale ale
finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti să urmărească
recuperarea integrală, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, a
sumelor datorate de persoanele juridice subîmprumutate, inclusiv prin procedura
executării silite.
CAPITOLUL V
Contabilitatea fondului de risc pentru împrumuturi externe
contractate de stat si subîmprumutate unor persoane juridice
1. Gestionarea fondului de risc pentru împrumuturile
externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane juridice se
efectuează de către Ministerul Finantelor Publice – Directia generală pentru
acorduri, cooperare si decontări externe în regim extrabugetar, prin contul
curent general al Trezoreriei Statului.
În contabilitatea
Trezoreriei Statului, organizată în cadrul Directiei generale a contabilitătii
publice din Ministerul Finantelor Publice, operatiunile privind încasarea
veniturilor fondului de risc pentru împrumuturi externe contractate de stat si
subîmprumutate unor persoane juridice se reflectă cu ajutorul următoarelor
conturi:
- 11.20.03 “Disponibil
din fondul de risc pentru împrumuturi externe contractate de stat si
subîmprumutate unor persoane juridice”;
- 27.21.03 “Debitori din neplata comisioanelor,
dobânzilor si penalitătilor de întârziere cuvenite fondului de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice”:
- 27.21.03.cod agent.01 “Debitori din neplata
comisioanelor cuvenite fondului de risc pentru împrumuturi externe contractate
de stat si subîmprumutate unor persoane juridice”;
- 27.21.03.cod agent.02 “Debitori din neplata dobânzilor
si penalitătilor de întârziere cuvenite fondului de risc pentru împrumuturi
externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane juridice”;
- 36.20.03 “Fondul de risc pentru împrumuturi externe
contractate de stat si subîmprumutate unor persoane juridice”:
- 36.20.03.01 “Fondul de risc pentru împrumuturi
externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane juridice -
comisioane”;
- 36.20.03.02 “Fondul de risc pentru împrumuturi
externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane juridice - dobânzi
si penalităti de întârziere cuvenite fondului de risc pentru împrumuturi
externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane juridice”;
- 36.20.03.03 “Fondul de risc pentru împrumuturi
externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane juridice -
dobândă”;
- 54.04 “Venituri de realizat din comisioane, dobânzi
si penalităti de întârziere cuvenite fondului de risc pentru împrumuturi
externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane juridice”.
Continutul si functiunea conturilor sunt prevăzute în
anexa nr. 2 la prezentele instructiuni.
Monografia privind înregistrarea în contabilitate a
principalelor operatiuni privind constituirea si utilizarea fondului de risc
pentru împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice este prezentată în anexa nr. 3 la prezentele instructiuni.
ANEXA Nr.
1
la
instructiuni
PROCEDURA
de determinare a clasei de risc a subîmprumutatilor în
vederea stabilirii comisionului la fondul de risc datorat de beneficiarii
împrumuturilor externe contractate de stat si rambursate din fonduri proprii
A. Analiza economico-financiară a subîmprumutatului
Sistemul de apreciere a performantei
economico-financiare a subîmprumutatilor, în vederea stabilirii comisionului la
fondul de risc, are două componente:
a) componenta cantitativă:
i(i) analiza financiară;
b) componenta calitativă:
i(ii) calitatea echipei manageriale;
(iii) calitatea activitătii desfăsurate de
subîmprumutat;
(iv) relatia financiară a subîmprumutatului cu statul.
Performanta financiară este calculată pe bază de
punctaj, prin acordarea de puncte fiecărui aspect analizat, conform
metodologiei mentionate în continuare si în conformitate cu documentatia
atasată la prezenta notă, calculându-se pe de o parte un scor aferent
componentei cantitative (R F ), iar pe de altă parte un scor
aferent componentei calitative (R C ).
Scorul total (R T ) este calculat ca medie aritmetică
ponderată între componenta cantitativă (R F ) si componenta calitativă (R C ),
după următoarea formulă:
R T = R F x 0,75 + R C x 0,25
Încadrarea în categoriile de performantă financiară
Încadrarea în categoriile de performantă financiară se
face
în ordinea crescătoare a scorului total, în una dintre
categoriile
de la A la E, aplicându-se grila de mai jos:
Categoria Scorul total (R T )
A 0 < , ≤
13
B 13 < , ≤ 26
C 26 < , ≤ 39
D 39 < , ≤ 52
E > 52
Semnificatia categoriilor de performantă financiară
este redată în anexa nr. 1.1.
Calcularea scorului total (R T )
Componenta cantitativă (R F )
Scorul obtinut din componenta cantitativă apreciază
bonitatea financiară a subîmprumutatului, respectiv capacitatea acestuia de a
se achita de obligatiile convenite prin acordul.subsidiar de împrumut, prin
evaluarea unor indicatori de standing financiar, pe baza situatiilor
financiare, în evolutie, în ultimele două perioade de raportare.
Indicatorii de standing financiar calculati pentru
determinarea scorului componentei cantitative (R F ), sunt grupati în 4 categorii:
- indicatori de lichiditate:
- rata curentă;
- rata rapidă;
- lichiditatea imediată;
- stocul de încredere 1) ;
- indicatori de solvabilitate:
- gradul de îndatorare;
- rata datoriilor pe termen mediu si lung;
- rata acoperirii dobânzilor;
- cuantumul plătilor restante în cifra de afaceri;
- indicatori de profitabilitate:
- rentabilitatea financiară (ROE);
- rata marjei brute;
- eficienta activelor totale (ROA);
- rentabilitatea de bază;
- indicatori de activitate:
- viteza de rotatie a activelor;
- durata medie de stocare;
- perioada medie de încasare a creantelor;
-
perioada medie de plată a furnizorilor.
1) Acest
indicator se calculează doar în cazul în care indicatorul lnrata rapidă” are o
valoare supraunitară.
Semnificatia indicatorilor de standing financiar si
modul de calcul al acestora sunt prezentate în anexa nr. 1.2.
Pentru determinarea scorului aferent componentei
cantitative, indicatorii din primele 3 categorii sunt cuprinsi si evaluati
într-o matrice, stabilindu-se în functie de valorile lor un punctaj, din cele
patru trepte, determinate conventional (foarte bun = 0 puncte, mediu = 1,5
puncte, satisfăcător = 3 puncte, necorespunzător = 6 puncte).
În vederea obtinerii punctajului se utilizează media
aritmetică ponderată, în functie de momentul analizei si de situatiile
financiare utilizate, astfel:
- ponderea 1 - pentru indicatorii obtinuti în
baza analizei bilantului din anul precedent;
- ponderea 0,5 - pentru indicatorii obtinuti
în baza analizei situatiei financiare a primului trimestru;
- ponderea 1 - pentru indicatorii obtinuti în
baza analizei situatiei financiare din al doilea trimestru;
- ponderea 2 - pentru indicatorii obtinuti în
baza analizei ultimului bilant întocmit.
Metoda de ponderare se va utiliza pentru fiecare
indicator analizat.
Indicatorii de activitate, pentru care nu se pot
stabili întotdeauna valori standard, datorită neomogenitătii valorilor acestora
în cadrul industriilor în care îsi desfăsoară activitatea subîmprumutatii,
participă la formarea scorului aferent componentei cantitative doar prin
penalizarea acestuia în cazul în care durata creditului comercial depăseste 120
de zile. Valorile rezultatelor indicatorilor de activitate vor fi interpretate
si luate în considerare în cadrul anexei nr. 1.3.
Scorul aferent componentei cantitative (R F ) este
calculat prin însumarea punctajelor individuale corespunzătoare indicatorilor
de standing financiar.
Acest scor se va ajusta prin adăugarea de puncte
penalizatoare, dacă analiza indicatorilor de standing financiar evidentiază
următoarele probleme, considerate multiplicatoare de risc:
a) dacă indicatorul “grad de îndatorare” obtinut are o
valoare mai mare sau egală cu 10 ori dacă societatea este decapitalizată, se
vor adăuga 5 puncte de penalizare;
b) dacă valoarea unuia dintre indicatorii de
activitate “perioada medie de încasare a creantelor” sau, respectiv, “perioada
medie de plată a furnizorilor” (obtinuti conform metodei de ponderare)
depăseste 120 de zile, se vor adăuga 3 puncte de penalizare;
c) în cazul în care ultima (cea mai recentă) situatie
financiară prezintă rezultate negative (pierderi), punctajul corespunzător
celor 4 indicatori de profitabilitate va fi de 6 puncte pentru fiecare dintre
acestia (ROE, marja brută, ROA, rentabilitatea activitătii de bază).
Componenta calitativă (R C )
Pentru aprecierea performantei financiare, pe lângă
analiza indicatorilor de standing financiar trebuie luate în calcul si
aspectele nefinanciare, respectiv calitatea managementului societătii,
calitatea activitătii desfăsurate de subîmprumutat, precum si relatia
financiară cu statul. Elementele necesare se vor identifica pe baza
documentatiei mentionate în anexa nr. 1.4, depusă de subîmprumutat la sediul
Ministerului Finantelor Publice.
Evaluarea aspectelor componentei calitative se
realizează conform formularului prevăzut în anexa nr. 1.5, tinându-se cont de
următoarele precizări:
a) un scor de 0 puncte este considerat a reprezenta o
situatie foarte bună, care conduce la aprecierea unui risc scăzut; un scor de 1
punct este considerat a reprezenta o situatie normală, o desfăsurare fără
probleme a activitătii; riscul apreciat în urma analizei aspectelor calitative
creste pe măsură ce acestea primesc punctaje de peste 2 puncte;
b) acolo unde nu se poate evalua aspectul mentionat,
din motive bine întemeiate, punctajul implicit va fi de 1 punct;
c) punctajul ce poate fi acordat este cel mentionat în
grilele din anexa nr. 1.5, cu mentiunea că nu se pot acorda puncte
intermediare.
Calitatea echipei manageriale
Acest aspect al componentei calitative permite să se
evalueze dacă echipa managerială este capabilă, din punct de vedere al
competentei si experientei, de a conduce activitatea, în asa fel încât aceasta
să genereze fluxurile de numerar necesare desfăsurării eficiente a activitătii
si, în consecintă, pentru crearea unei capacităti adecvate de rambursare a
împrumutului.
Pentru evaluarea echipei manageriale se va lua în
calcul si experienta dobândită de membrii echipei manageriale în cadrul
activitătii pe care au desfăsurat-o în unităti economice cu acelasi obiect de
activitate cu firma în care îsi desfăsoară în prezent activitatea.
În cadrul evaluării echipei manageriale se vor
identifica existenta obiectivelor bine definite pe termen scurt, precum si a
unei strategii pe termen mediu si lung, dar si dacă acestea sunt întocmite si
respectate în mod constant sau nu.
Printre factorii de risc care trebuie urmăriti în
evaluarea echipei manageriale se numără: schimbări dese ale membrilor
conducerii, previziuni nerealiste numeroase si repetate, necunoasterea
informatiilor financiare sau de activitate de actualitate, modificări
importante ale situatiilor financiare. Se vor evita relatiile de afaceri cu
societăti care au în structurile de conducere persoane implicate în scandaluri
financiare/falimente în trecut.
Calitatea activitătii desfăsurate de subîmprumutat
La acest nivel se vor urmări:
- continuitatea desfăsurării activitătii si gradul de
utilizare a capacitătilor de productie sunt apreciate prin portofoliul de
contracte si durata pe care acesta asigură o activitate neîntreruptă. De
asemenea, trebuie identificate situatiile în care firma depinde de ofertanti,
produsul/serviciul având o cerere scăzută;
- activitatea firmei se bazează pe perspectiva
sectorului de activitate în care actionează subîmprumutatul. Totodată, pozitia
acestuia în ramura respectivă constituie un aspect important pentru evaluarea
succesului în afaceri al societătii.
Cota de piată detinută de societate arată pozitia
acesteia în raport cu concurenta. Indiferent de cota de piată detinută,
societatea trebuie să ia în calcul concurenta si să-si asigure evolutia si
dezvoltarea afacerii;
- evaluarea activitătii trebuie să tină cont de
dotările si tehnologia de care dispune subîmprumutatul. Aceasta trebuie să fie
adecvată produselor/serviciilor ce se doreste a fi realizate;
- pentru a determina dacă subîmprumutatul îsi doreste
câstiguri imediate sau este preocupat de dezvoltarea viitoare, se va urmări
care este cota din profit care va fi reinvestită.
Relatia financiară a subîmprumutatului cu statul
Pentru evaluarea relatiei financiare a
subîmprumutatului cu statul se va tine cont de următoarele:
- în situatia în care subîmprumutatul înregistrează
obligatii restante fată de bugetul de stat, se va urmări dacă la data scadentei
obligatiile bugetare, disponibilitătile bănesti ale debitorului acopereau în
întregime nivelul obligatiilor;
- dacă în perioada pentru care au acumulat obligatii
bugetare restante înregistrează clienti neîncasati si avansuri acordate
furnizorilor cu care subîmprumutatul este în relatii de dependentă (relatia de
dependentă este cea stabilită în situatia în care o persoană fizică sau
juridică este actionar/asociat semnificativ în ambele societăti comerciale);
- dacă pe perioada în care au acumulat obligatii
bugetare restante subîmprumutatii au plătit dividende actionarilor/asociatilor,
altii decât institutiile publice implicate în procesul de privatizare.
La acest nivel de analiză se va tine seama dacă
subîmprumutatul are o importantă economică si socială natională sau zonală
semnificativă, precum si dacă acesta a fost afectat de calamităti naturale în
perioada în care a înregistrat obligatii bugetare restante. Încadrarea
subîmprumutatului în categoria mentionată mai sus se va face pe baza unui
referat motivat întocmit de directiile generale ale finantelor publice teritoriale,
avizat, după caz, de comisiile de dialog social constituite la nivelul
prefecturilor.
Scorul aferent componentei calitative (R C ) este
calculat prin însumarea punctajelor individuale corespunzătoare aspectelor
prezentate mai sus, utilizându-se în acest scop formularul prevăzut în anexa
nr. 1.5.
Ajustarea punctajului de către analistul de proiect
În functie de rezultatele analizei detaliate efectuate
de către analistul de proiect (atât analiza financiară, cât si analiza
aspectelor calitative ale activitătii subîmprumutatului), în urma identificării
unor noi factori de risc sau factori favorizanti, structura organizatorică care
întocmeste raportul de analiză si încadrare a societătii în categoriile de
performantă financiară poate ajusta acest scor, în plus sau în minus cu maximum
6 puncte.
Centralizarea punctajelor, calculul scorului total si
stabilirea categoriei de performantă financiară
Formularul în care sunt centralizate punctajele
obtinute la toate aspectele analizate si prin care se comunică rezultatele
analizei performantelor financiare este prezentat în anexa nr. 1.6.
B. Analiza capacitătii subîmprumutatului de
rambursare a creditului
Obiectivul acestei analize constă în evaluarea
riscului de nerambursare a ratelor de dobândă si de capital aferente
împrumutului contractat de subîmprumutat, pornindu-se de la previziunea
necesarului de finantare pentru investitie si pentru operare, si în analiza
fluxurilor nete de trezorerie (cash-flow-urilor disponibile) generate de
exploatarea proiectului de investitii.
Analiza fluxurilor nete de trezorerie reprezintă
procesul-cheie în determinarea riscului de proiect si presupune prognozarea
cash-flow-urilor disponibile (CFD) pe întreaga perioadă de timp/viată a
proiectului si calcularea venitului net actualizat pe baza comparării
proiectiilor “cu proiect” si “fără proiect”. Dacă CFD actualizate (aduse din
viitor în prezent) vor depăsi considerabil costurile de proiect (actuale si
viitoare), atunci valoarea actuală netă a investitiei (VAN) este pozitivă, iar
proiectul este considerat fezabil. De asemenea, estimarea valorilor CFD pentru
proiectul de investitii trebuie realizată pentru un scenariu favorabil
(proiectie optimistă) si pentru un scenariu nefavorabil (proiectie pesimistă).
Capacitatea societătii comerciale de rambursare a
împrumutului pe termen lung este determinată prin calculul indicatorului
“serviciul acoperirii datoriei”. Proiectia acestui indicator pe întreaga
perioadă de timp/viată a proiectului de investitii este foarte importantă de
urmărit pentru a evalua managementul financiar al subîmprumutatului.
Indicatorii calculati la acest nivel nu contribuie la
stabilirea punctajului aferent clasei de risc a subîmprumutatului, dar nivelul
acestora este determinant în luarea deciziei de acordare a unui împrumut de
investitii.copyrightdsc.net
Semnificatia indicatorilor de standing financiar si
modul de calcul al acestora sunt prezentate în anexa nr. 1.2.
ANEXA Nr.
1.1
la
procedură
Categoria A: Societătile din această clasă au un
standing financiar la cel mai înalt nivel, dispun de o capacitate de rambursare
excelentă, neînregistrând iregularităti la plata datoriilor către creditor.
Este improbabilă înregistrarea de pierderi. Riscul aferent expunerilor pe
acesti subîmprumutati este la un nivel minim.
Categoria B: Societătile din această clasă au un
standing financiar si o capacitate de rambursare foarte bune. Este improbabilă
aparitia unor iregularităti la plata către creditor, iar dacă apar, sunt minore
si se pot rezolva rapid. Nu sunt previzibile înregistrările de pierderi. Riscul
aferent expunerilor pe această categorie de subîmprumutati este considerat
scăzut.
Categoria C: Societătile din această clasă au un
standing financiar relativ bun, dar pot avea probleme legate de fluxul
financiar. Capacitatea de rambursare este de regulă adecvată, dar pot apărea
iregularităti la plata datoriilor către creditor, care se pot rezolva însă fără
reesalonări sau rescadentări. Este putin probabilă înregistrarea de pierderi.
Riscul aferent expunerilor pe această categorie de subîmprumutati este
considerat mediu, dar acceptabil prin monitorizarea strictă a angajamentelor.
Categoria D: Societătile din această clasă au
probleme legate de fluxul financiar, care, în general, duc la aparitia de iregularităti
la plata datoriilor către creditor, rezolvabile uneori prin reesalonarea sau
rescadentarea plătilor. Prezentând vulnerabilitate sporită la socurile pietei,
subîmprumutatul are capacitate de rambursare atât timp cât nu există perturbări
în mediul său economic. Este posibilă înregistrarea de pierderi.
Riscul aferent expunerilor pe această categorie de
subîmprumutati este considerat mare.
Categoria E: Societătile din această clasă au
probleme serioase legate de fluxul financiar. Probabilitatea aparitiei unor
iregularităti la plata datoriilor către creditor este foarte mare, capacitatea
de rambursare a angajamentelor fiind foarte fragilă.
Pierderile sunt, în majoritatea cazurilor, iminente.
Riscul de nerambursare a împrumutului este considerat maxim, expunerile nete pe
acest tip de subîmprumutati se pot reduce doar prin aducerea de garantii
colaterale de clasă superioară.
ANEXELE nr. 1.2*) ,
nr. 1.3*) si 1.4
la
procedură
DOCUMENTATIA
necesară elaborării analizei pentru determinarea
comisionului de risc pentru împrumuturile externe
A. 1. Situatia
indicatorilor economico-financiari ai subîmprumutatului, conform modelului anexat,
semnată de către directorul general si directorul economic al
subîmprumutatului.
În vederea determinării performantei financiare a
subîmprumutatului, se vor utiliza ultimele două bilanturi anuale încheiate 1) , cu
mentiunile următoare:
a) în cazul în care nu există 2) două
bilanturi anuale încheiate, se va utiliza bilantul anual încheiat pe anul
precedent, iar pentru anul în curs se va utiliza fie situatia financiară
semestrială, fie, dacă solicitarea este depusă înaintea încheierii acesteia,
situatia trimestrială, întocmită pe formulare de bilant contabil si vizată de
comisia de cenzori;
b) pentru solicitările depuse în timpul primului
trimestru al anului, înainte de închiderea exercitiului financiar anterior se
va putea înlocui bilantul cu balanta de verificare la data de 31 decembrie,
transpusă în formulare de bilant, purtând viza de cenzori 3) , numai
dacă tendinta constatată din analiza ultimului bilant încheiat si a datelor
cuprinse în această balantă este confirmată de ultima situatie financiară (consistentă
si evolutie în acelasi sens a indicatorilor: rata curentă, grad de îndatorare,
rata marjei brute). În sensul constatării inconsistentei evolutiei
indicatorilor, vor fi luate în calcul ultimul bilant încheiat si situatia
financiară semestrială pe primele 6 luni ale anului încheiat.
2. Copie de pe ultimul act de control întocmit de
organele competente ale Ministerului Finantelor Publice
3. Situatia privind creantele de încasat de la clienti
si/sau debitori conform evidentelor contabile, vechimea acestora, măsurile de
urmărire întreprinse, numărul de cazuri aflate în instantele de judecată si
sumele datorate, stadiul acestor cazuri, precum si situatia clientilor
neîncasati pentru care s-a prescris dreptul de recuperare a creantelor cu
exemplificare pe clienti/debitori
4. Modul de realizare a recomandărilor misiunilor
institutiilor financiare internationale
5. Extras din “business plan” aprobat de ordonatorul
principal de credite, din care să reiasă obiectivele tactice si strategice
6. Situatia privind soldurile conturilor de
disponibilităti, în lei si în valută, si depozitele bancare, inclusiv pe
unităti plătitoare, la data scadentei obligatiilor restante la bugetul de stat,
precum si situatia privind creditele curente si cele nerambursate la scadentă
7. Situatia avansurilor acordate furnizorilor, cu
enumerarea principalilor furnizori, valoarea avansurilor acordate furnizorilor
cu care societatea are legături de capital direct sau prin asociatul/actionarul
principal
8. Situatia privind obligatiile bugetare restante
9. Situatia portofoliului de clienti, din care să
reiasă numărul de clienti, contractele încheiate, valoarea contractelor,
sectorul de activitate al clientilor
10. Situatia imobilizărilor corporale pe categorii,
perioada medie si gradul de amortizare a acestora
11. Orice alte documente considerate utile În cazul în
care subîmprumutatul consideră că are o importantă economică si socială
natională sau zonală semnificativă, precum si dacă acesta a fost afectat de
calamităti naturale, documentatia acestora trebuie să cuprindă si următoarele:
- memoriu motivat, din care să rezulte că
subîmprumutatii care au o importantă economico-socială zonală sau natională
semnificativă se încadrează în această categorie;
- procesele-verbale de constatare a pierderilor
suferite în urma calamitătilor naturale, în copie, întocmite de comisiile
constituite în acest scop, în conformitate cu prevederile legale
B. 1. Planul de finantare al proiectului de
investitii, ce va tine cont de delimitarea cheltuielilor în cheltuieli externe
(în valută) si interne (în lei), precum si estimările nevoii de finantare
pentru fiecare an, pe întreaga perioadă de viată a investitiei. Planul de
finantare va lua obligatoriu în considerare sursele de finantare locale,
respectiv resursele proprii ale initiatorului de proiect, precum si/sau
împrumuturile de la institutiile financiare locale.
2. Proiectia cash-flow-urilor disponibile pe întreaga
perioadă de viată a investitiei, pentru situatiile “cu proiect”, si ”fara
proiect”, respectiv scenariul favorabil (optimist) si nefavorabil (pesimist)
3. Proiectia profitului net anual si amortizarea
anuală pe întreaga perioadă de viată a investitiei, pentru scenariu favorabil
(optimist) si nefavorabil (pesimist).
1) În cazul
bilanturilor anuale sau raportărilor semestriale, formularele trebuie semnate
de conducerea societătii si să poarte viza autoritătii fiscale de drept.
2) Societatea
desfăsoară activitate de mai putin de doi ani sau a efectuat o întrerupere de
activitate.
3) Acolo unde
forma de proprietate a societătii prevede existenta comisiei de cenzori.
- model -
(Denumirea
subîmprumutatului)
SITUATIA
indicatorilor economico-financiari
ai subîmprumutatului
Denumirea indicatorului |
Valoarea |
|
La data de ... |
La data de … |
|
Bilant
contabil |
|
|
Active
circulante |
|
|
Datorii
curente |
|
|
Stocuri |
|
|
Trezorerie |
|
|
Active
rapide |
|
|
Plăti
restante (furnizori) |
|
|
Datorii
totale |
|
|
Capitaluri
proprii |
|
|
Datorii
pe termen mediu si lung |
|
|
Active
totale |
|
|
Cont de
profit si pierdere |
|
|
Profit
din exploatare |
|
|
Cheltuieli
cu dobânzile |
|
|
Cifra
de afaceri |
|
|
Profit net |
|
|
Profit
brut |
|
|
Profit
din exploatare |
|
|
Cheltuieli
de exploatare |
|
|
Salarii |
|
|
Amortizare |
|
|
Cota de
profit reinvestit |
|
|
Director general, |
Director economic, |
ANEXA nr.
1.5*) si nr. 1.6*) la procedură
ANEXA Nr.
2
la
instructiuni
Contul 11.20.03 “Disponibil din fondul de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice”
Cu ajutorul acestui cont Ministerul Finantelor Publice
tine evidenta disponibilitătilor fondului de risc păstrate în contul curent
general al Trezoreriei Statului.
Contul 11.20.03 “Disponibil din fondul de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice” este un cont de activ.
În debitul contului se înregistrează sumele
încasate sub formă de comisioane de risc de la persoanele juridice
subîmprumutate, dobânzi pentru disponibilitate păstrate în contul curent
general al Trezoreriei Statului, dobânzi si penalităti de întârziere aplicate
pentru neplata în termen a sumelor datorate la fondul de risc, recuperări de
sume de la persoanele juridice subîmprumutate.
Soldul debitor al contului reprezintă
disponibilitătile bănesti existente.
Contul 11.20.03 “Disponibil din fondul de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice” se debitează prin creditul conturilor:
27.21.03 “Debitori din neplata comisioanelor,
dobânzilor si penalitătilor de întârziere cuvenite fondului de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice- cu sumele încasate de la persoanele juridice subîmprumutate,
reprezentând comisioane de risc, dobânzi si penalităti de întârziere aplicate
pentru neplata în termen a obligatiilor;
36.20.03 “Fondul de risc pentru împrumuturi externe
contractate de stat si subîmprumutate unor persoane juridice”
- cu sumele încasate reprezentând dobânzi la
disponibilitătile din cont;
25.29.02 “Creditori din rate de capital, comisioane,
dobânzi si penalităti de întârziere la fondul de risc pentru împrumuturi
externe”.
Contul 11.20.03 “Disponibil din fondul de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice” se creditează prin debitul contului:
25.29.02 “Creditori din rate de capital, comisioane,
dobânzi si penalităti de întârziere la fondul de risc pentru împrumuturi
externe”
- cu sumele încasate necuvenit care se restituie
persoanelor juridice.
Contul 27.21.03 “Debitori din neplata comisioanelor,
dobânzilor si penalitătilor de întârziere cuvenite fondului de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice”
Cu ajutorul acestui cont Ministerul Finantelor Publice
tine evidenta debitorilor pentru comisioane de risc, dobânzi si penalităti de
întârziere cuvenite fondului de risc pentru împrumuturi externe contractate de
stat si subîmprumutate unor persoane juridice. Contabilitatea analitică se tine
pe fiecare debitor, iar în cadrul acestora pe feluri de debite.
Contul 27.21.03 “Debitori din neplata comisioanelor,
dobânzilor si penalitătilor de întârziere cuvenite fondului de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice” este un cont de activ. În debitul contului se
înregistrează sumele datorate de persoanele juridice subîmprumutate,
reprezentând comisionul de risc, dobânzile si penalitătile de întârziere pentru
neplata la termen a obligatiilor.
În creditul contului se înregistrează sumele
încasate de la persoanele juridice subîmprumutate, reprezentând comision de
risc, dobânzile si penalitătile de întârziere pentru neplata la termen a
obligatiilor.
Soldul debitor al contului reprezintă sumele
neîncasate de la debitori.
Contul 27.21.03 “Debitori din neplata comisioanelor,
dobânzilor si penalitătilor de întârziere cuvenite fondului de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice” se debitează prin creditul conturilor:
54.04 “Venituri de realizat din comisioane, dobânzi si
penalităti de întârziere cuvenite fondului de risc pentru împrumuturi externe
contractate de stat si subîmprumutate unor persoane juridice”
- cu comisionul de risc, dobânzi si penalităti de
întârziere pentru neplata la termen a obligatiilor ce urmează a fi încasate de
la persoanele juridice subîmprumutate;
22.31.03 “Diferente de curs valutar aferente fondului
de risc pentru împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor
persoane juridice”
- cu diferenta de curs favorabilă.
Contul 27.21.03 “Debitori din neplata comisioanelor,
dobânzilor si penalitătilor de întârziere cuvenite fondului de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice” se creditează prin debitul contului:
11.20.03 “Disponibil din fondul de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice”
- cu sumele încasate de la persoanele juridice
subîmprumutate, reprezentând comisionul de risc, dobânzi si penalităti de
întârziere pentru neplata la termen a obligatiilor.
Contul 36.20.03 “Fondul de risc pentru împrumuturi
externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane juridice”
Cu ajutorul acestui cont Ministerul Finantelor Publice
tine evidenta fondului de risc pentru împrumuturi externe contractate de stat
si subîmprumutate unor persoane juridice.
Evidenta analitică se tine pe sursele de constituire a
fondului prevăzute de lege.
Contul 36.20.03 “Fondul de risc pentru împrumuturi
externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane juridice” este un
cont de pasiv.
În creditul contului se înregistrează sumele
încasate reprezentând comisioane de risc de la persoanele juridice
subîmprumutate, dobânzi din plasamentele sumelor aflate în depozite, dobânzi
si penalităti de întârziere aplicate pentru neplata în termen a
obligatiilor.
Soldul creditor al contului reprezintă fondul de
risc pentru împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor
persoane juridice, constituit potrivit legii.
Contul 36.20.03 “Fondul de risc pentru împrumuturi
externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane juridice” se
creditează prin debitul contului:
54.04 “Venituri de realizat din comisioane, dobânzi si
penalităti de întârziere cuvenite fondului de risc pentru împrumuturi externe
contractate de stat si subîmprumutate unor persoane juridice”
- cu sumele încasate de la persoanele juridice
subîmprumutate, reprezentând comision de risc, dobânzi si penalităti de
întârziere aplicate pentru neplata în termen a obligatiilor;
- cu sumele încasate reprezentând dobânzi la
disponibilitătile din cont.
Contul 54.04 “Venituri de realizat din comisioane,
dobânzi si penalităti de întârziere cuvenite fondului de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice”
Cu ajutorul acestui cont Ministerul Finantelor Publice
tine evidenta veniturilor de realizat din comisioane, dobânzi si penalităti de
întârziere cuvenite fondului de risc pentru împrumuturi externe contractate de
stat si subîmprumutate unor persoane juridice.
Contul 54.04 “Venituri de realizat din comisioane,
dobânzi si penalităti de întârziere cuvenite fondului de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice” este un cont de pasiv. În creditul contului se
înregistrează sumele de încasat sub formă de comisioane de risc de la
persoanele juridice subîmprumutate, dobânzi si penalităti de
întârziere aplicate pentru neplata în termen a obligatiilor.
În debitul contului se înregistrează sumele
încasate sub formă de comisioane de risc de la persoanele juridice
subîmprumutate, dobânzi si penalităti de întârziere aplicate
pentru neplata în termen a obligatiilor. Soldul creditor al contului
reprezintă venituri de încasat.
Contul 54.04 “Venituri de realizat din comisioane,
dobânzi si penalităti de întârziere cuvenite fondului de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice” se creditează prin debitul contului:
27.21.03 “Debitori din neplata comisioanelor,
dobânzilor si penalitătilor de întârziere cuvenite fondului de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice”
- cu comisionul de risc, dobânzile si penalitătile de
întârziere pentru neplata la termen a obligatiilor ce urmează a fi încasate de
la persoanele juridice subîmprumutate.
Contul 54.04 “Venituri de realizat din comisioane,
dobânzi si penalităti de întârziere cuvenite fondului de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice” se debitează prin creditul contului:
36.20.03 “Fondul de risc pentru împrumuturi externe
contractate de stat si subîmprumutate unor persoane juridice”
- cu sumele încasate de la persoanele juridice
subîmprumutate, reprezentând comisionul de risc, dobânzi si penalităti de
întârziere pentru neplata la termen a obligatiilor (după efectuarea
înregistrării 11.20.03 = 27.21.03).
Contul 25.29.02 “Creditori din rate de capital,
comisioane, dobânzi si penalităti de întârziere la fondul de risc pentru
împrumuturi externe”
Cu ajutorul acestui cont Ministerul Finantelor Publice
tine evidenta creditorilor pentru sumele încasate în plus de la agentii
economici beneficiari ai împrumuturilor contractate de stat si subîmprumutate
persoanelor juridice.
În creditul contului se înregistrează sumele
încasate în plus de la agentii economici beneficiari ai împrumuturilor externe
contractate de stat si subîmprumutate persoanelor juridice.
În debitul contului se înregistrează sumele
restituite agentilor economici.
Soldul creditor al contului reprezintă sume de
restituit.
Contul 25.29.02 “Creditori din rate de capital,
comisioane, dobânzi si penalităti de întârziere la fondul de risc pentru
împrumuturi externe” se creditează prin debitul contului:
11.20.03 “Disponibil din fondul de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice”
- cu sumele încasate în plus de la beneficiarii
împrumuturilor contractate de stat si subîmprumutate persoanelor juridice.
Contul 25.29.02 “Creditori din rate de capital,
comisioane, dobânzi si penalităti de întârziere la fondul de risc pentru
împrumuturi externe” se debitează prin creditul contului:
11.20.03 “Disponibil din fondul de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice”
- cu sumele restituite agentilor economici
reprezentând sume încasate în plus.
ANEXA Nr.
3*)
la
instructiuni
privind înregistrarea în contabilitate a principalelor
operatiuni privind constituirea si utilizarea fondului de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate unor persoane
juridice