MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 797 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 12 noiembrie 2003
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 358 din 30 septembrie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare, republicată
Decizia nr. 359 din 30
septembrie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 28 alin. (1) teza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 180/2002
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.250. - Hotărâre pentru
aprobarea Acordului dintre Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor
din România si Ministerul Agriculturii, Silviculturii si Alimentatiei din
Republica Slovenia privind cooperarea în domeniul agriculturii, industriei
alimentare si silviculturii, semnat la Bucuresti la 4 iunie 2003
Acord între Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor din România si Ministerul Agriculturii, Silviculturii si Alimentatiei
din Republica Slovenia privind cooperarea în domeniul agriculturii, industriei
alimentare si silviculturii
1.260. - Hotărâre privind
aprobarea Memorandumului de întelegere dintre Ministerul Afacerilor Externe al
României si Ministerul Afacerilor Externe al Statului Qatar, semnat la
Bucuresti la 13 iunie 2002, a Protocolului de cooperare dintre Ministerul Afacerilor
Externe al României si Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Albania,
semnat la Tirana la 21 februarie 2003, a Memorandumului de întelegere dintre
Ministerul Afacerilor Externe al României si Departamentul de Relatii Externe
al Republicii Indonezia privind stabilirea de consultări bilaterale, semnat la
Bucuresti la 18 aprilie 2003, si a Protocolului privind consultările dintre
Ministerul Afacerilor Externe al României si Ministerul Afacerilor Externe si
al Cooperării al Regatului Maroc, semnat la Bucuresti la 2 iulie 2003
Memorandum de întelegere între Ministerul Afacerilor
Externe al României si Ministerul Afacerilor Externe al Statului Qatar
Protocol de cooperare între Ministerul Afacerilor
Externe al României si Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Albania
Memorandum de întelegere între Ministerul Afacerilor
Externe al României si Departamentul de Relatii Externe al Republicii Indonezia
privind stabilirea de consultări bilaterale
Protocol privind consultările între Ministerul Afacerilor
Externe al României si Ministerul Afacerilor Externe si al Cooperării al
Regatului Maroc
1.261. - Hotărâre privind
modificarea Contractului de onorariu de succes încheiat de Societatea
Comercială de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice “Electrica” - S.A.
cu BNP Paribas
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
15. - Decizie a presedintelui
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale privind încetarea concesiunii
activitătilor miniere de explorare a calcarului ornamental din perimetrul Valea
Binselului – Cresuia
26. - Ordin al presedintelui
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei privind acreditarea
drept consumator eligibil de energie electrică a Societătii Comerciale “Industria
Sârmei” - S.A. Câmpia Turzii
849. - Ordin al ministrului
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului privind instituirea procedurii de
administrare specială la Societatea Comercială “Munca” - S.A. Ovidiu, judetul
Constanta
863. - Ordin al ministrului
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului pentru completarea anexei la
Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului nr. 814/2003
privind aprobarea Listei societătilor de asigurare si asigurare-reasigurare
care practică asigurări pentru culturi agricole, animale, păsări, familii de
albine si pesti, agreate de Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si
Mediului, pentru anul agricol 2003/2004
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 30 septembrie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare,
republicată
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
51/1998, republicată, exceptie ridicată de Aurel Iosif, Doina Maria Iosif
si Daniel Ionut Vladimirescu în Dosarul nr. 83/2003 al Curtii de Apel Bucuresti
– Sectia a V-a comercială.
La apelul nominal răspund Aurel Iosif si avocat
Liliana Serban pentru Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare,
lipsind celelalte părti, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Autorul exceptiei solicită admiterea acesteia astfel
cum a fost motivată în concluziile scrise depuse la dosar.
Reprezentantul Autoritătii pentru Valorificarea
Activelor Bancare solicită respingerea exceptiei ca nefondată, deoarece, în
acest sens, Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 260/2003. Se arată că
prevederile criticate pentru neconstitutionalitate nu îngrădesc accesul liber
la justitie si nu încalcă nici dispozitiile art. 16 din Constitutie.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, întrucât dispozitiile legale criticate au mai făcut
obiectul controlului de constitutionalitate, iar în cauză nu au intervenit
elemente noi de natură să modifice această jurisprudentă.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 13 mai 2003, pronuntată în Dosarul
nr. 83/2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comercială a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 83 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea
unor active bancare, exceptie ridicată de Aurel Iosif, Doina Maria Iosif si
Daniel Ionut Vladimirescu.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii
acesteia sustin că obligatia prevăzută de textul art. 83, si anume aceea ca
debitorii care contestă în justitie măsurile dispuse de AVAB si introduc
contestatie la executare să depună o cautiune egală cu 20% din valoarea
activului bancar supus valorificării, “îngrădeste clar exercitiul dreptului de
acces liber la justitie, constituind un impediment real si un cuantum exagerat
si imposibil de a fi suportat”.
În acest fel, se apreciază că sunt încălcate
dispozitiile constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2) privind egalitatea în
drepturi, art. 21 privind accesul liber la justitie, precum si prevederile art.
6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comercială consideră
că “dispozitiile art. 83 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
51/1998 nu îngrădesc accesul la justitie, garantat de art. 21 alin. (2) din
Constitutie, si nu încalcă art. 16 alin. (1) si (2), întrucât prin acest
articol se stabilesc conditiile în care pot fi contestate în justitie măsurile
dispuse de AVAB”. De asemenea, potrivit opiniei instantei, “faptul că numai
după achitarea unei cautiuni de 20% din valoarea activului bancar instanta
poate dispune asupra contestatiei la executare nu înseamnă că sunt încălcate
drepturi garantate prin Constitutie”.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea
nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciază că exceptia este
neîntemeiată. În sustinerea acestui punct de vedere se arată că, în realitate, în
raport cu criteriile constitutionale prevăzute la art. 4, textul criticat “nu
creează nici privilegii, nici discriminări, neîncălcând vreunul din criteriile
egalitătii în drepturi, enumerate în art. 4 din Constitutie”. De asemenea, cu
privire la invocarea încălcării liberului acces la justitie prevăzut de art. 21
din Constitutie, în punctul de vedere prezentat se arată că “obligatia
depunerii cautiunii [are] drept finalitate evitarea exercitării cu rea-credintă
a drepturilor subiective de către debitori. [...] Depunerea garantiei este
prevăzută pentru a descuraja debitorii de rea-credintă si pentru a accelera
procedura de recuperare a activelor bancare neperformante. Prin instituirea
obligatiei de depunere a cautiunii nu se limitează accesul la justitie, orice
debitor putând contesta executarea în conditiile prevăzute de lege”.
În opinia Guvernului, argumentele expuse “se aplică si
în ceea ce priveste compatibilitatea art. 83 cu art. 6 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale”.
Avocatul Poporului consideră că dispozitiile art. 16
alin. (1) si (2) din Constitutie nu sunt încălcate, “deoarece textele legale
criticate, instituind obligatia de plată a cautiunii pentru introducerea
contestatiei la executare, nu fac nici o diferentiere între debitorii care
doresc să atace în justitie măsurile dispuse de Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Bancare”.
Pe de altă parte, se arată în continuare, Curtea
Constitutională a decis, în mod constant, că “principiul egalitătii nu înseamnă
uniformitate, asa încât, dacă la situatii egale trebuie să corespundă un
tratament egal, la situatii diferite
tratamentul nu poate fi decât diferit”.
În ceea ce priveste invocarea încălcării dispozitiilor
art. 21 din Constitutie, Avocatul Poporului apreciază că “stabilirea conditiei
de plată a cautiunii pentru exercitarea unei actiuni în justitie nu constituie
o îngrădire a accesului la justitie, ci, dimpotrivă, o garantie a desfăsurării
cu celeritate a procedurii de executare, de natură să contribuie la evitarea
unor tergiversări nejustificate ale acesteia”. De asemenea, se consideră că
“această modalitate de reglementare, care prevede plata unei cautiuni,
reprezintă o optiune a legiuitorului, în conformitate cu dispozitiile art. 125
din Constitutie”.
În legătură cu sustinerea că prin textul criticat s-ar
încălca prevederile art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si
a libertătilor fundamentale, Avocatul Poporului opinează că aceasta nu poate fi
retinută, “deoarece prevederile legale criticate nu împiedică părtile
interesate să se adreseze instantelor judecătoresti, să fie apărate si să se
prevaleze de toate garantiile procesuale specifice unui proces echitabil”.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile părtilor prezente si ale procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 83 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51
din 15 decembrie 1998 privind valorificarea unor active bancare, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002.
Textul criticat pentru neconstitutionalitate are
următorul cuprins:
Art. 83: “(1) Debitorii pot contesta în justitie
măsurile dispuse de AVAB potrivit prezentei ordonante de urgentă si pot face
contestatie la executare numai după depunerea unei cautiuni egale cu 20% din
valoarea activului bancar supus valorificării.
(2) Dovada privind plata cautiunii prevăzute la alin.
(1) va însoti în mod obligatoriu contestatia debitorului fără care aceasta nu
va putea fi înregistrată.
(3) Verificarea cuantumului cautiunii se va efectua de
judecătorul de serviciu la data înregistrării cererii.”
În esentă, critica de neconstitutionalitate constă în
sustinerea că textul criticat încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 16
alin. (1) si (2) privind egalitatea în drepturi, ale art. 21 alin. (1) privind
accesul liber la justitie, precum si prevederile art. 6 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, referitoare la
dreptul la un proces echitabil.
Analizând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că aceasta este neîntemeiată.
În jurisprudenta sa Curtea Constitutională s-a mai pronuntat
asupra unor exceptii având ca obiect textul art. 83 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 51/1998, pe care le-a respins ca neîntemeiate (a se vedea, de
exemplu, Decizia nr. 203 din 15 mai 2003, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 550 din 31 iulie 2003, si Decizia nr. 260 din 24 iunie
2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 561 din 5
august 2003).
În considerentele Deciziei nr. 203/2003 Curtea
Constitutională a retinut, în esentă, că “instituirea obligatiei de plată a
unei cautiuni nu contravine prevederilor constitutionale invocate de autorul
exceptiei [art. 16 alin. (2), art. 21, art. 48], dat fiind că debitorului nu i
se închide accesul la justitie pentru apărarea unui drept subiectiv”.
Curtea a mai retinut, în legătură cu invocarea
încălcării dispozitiilor art. 16 alin. (2) din Constitutie, că “aceste
prevederi constitutionale nu sunt aplicabile normei legale a cărei
neconstitutionalitate se sustine”, întrucât “[...] AVAB este o institutie a autoritătii
publice centrale, având calitatea de creditor privilegiat, detinător al unei
creante privilegiate potrivit legii. Privilegiul acordat de lege creantei AVAB
este în strânsă legătură cu datoria publică internă si cu obligatia statului,
prin institutiile sale, de a asigura protejarea interesului national în
activitatea economico-financiară”.
De asemenea, în Decizia nr. 260/2003 Curtea
Constitutională a retinut că, “în jurisprudenta sa, Curtea Constitutională a
mai fost sesizată cu exceptii de neconstitutionalitate având ca obiect fostul
art. 25 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998, astfel cum a fost
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 409/2001, devenit art. 83
în urma republicării în anul 2002, pe care le-a respins ca neîntemeiate”. De
asemenea, Curtea a retinut că prin Decizia sa anterioară nr. 285 din 30
octombrie 2002 s-a considerat că “dispozitiile legale criticate nu încalcă
dispozitiile constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2), ale art. 21 si pe
cele ale art. 24”.
În considerentele Deciziei nr. 260/2003 Curtea a mai
arătat că, lăde altfel, si anterior actualelor reglementări, când cuantumul
cautiunii prevăzut de Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 privind executarea
silită a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publică era de
50% din valoarea activului, Curtea, prin mai multe decizii, a respins
exceptiile de neconstitutionalitate cu acelasi obiect”.
Solutiile pronuntate de Curte si considerentele care
au stat la baza acestora îsi păstrează valabilitatea si în cauza de fată,
întrucât nu au fost invocate elemente noi de natură să determine modificarea
jurisprudentei Curtii în materie.
În legătură cu critica de neconstitutionalitate prin
invocarea încălcării prevederilor art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale, privind “dreptul la un proces
echitabil”, care include si accesul liber la justitie, Curtea retine că textul
criticat nu contravine nici uneia din prevederile cuprinse în art. 6 din
conventie. Instituirea unor conditii pentru introducerea contestatiilor privind
drepturile si obligatiile cu caracter civil prevăzute de art. 6 paragraful 1
din conventie nu este interzisă de acest text, asa cum de altfel Curtea
Constitutională a consacrat în jurisprudenta sa privind dreptul la liberul
acces la justitie.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c)
si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, cu
majoritate de voturi,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 83 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active bancare, republicată, exceptie ridicată de Aurel Iosif,
Doina Maria Iosif si Daniel Ionut Vladimirescu în Dosarul nr. 83/2003 al Curtii
de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comercială.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 30
septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
din 30 septembrie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin. (1) teza a
doua din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin.
(1) teza a doua din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr. 180/2002, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Magic Har” - S.R.L. Cristuru Secuiesc în Dosarul nr. 425/2003 al
Tribunalului Bistrita-Năsăud - Sectia comercială si contencios administrativ.
La apelul nominal răspunde avocat Călin Rusu pentru
autorul exceptiei, lipsind cealaltă parte, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Reprezentantul
autorului exceptiei solicită admiterea acesteia astfel cum a fost motivată în
concluziile scrise depuse la dosar. Se consideră că prevederile criticate
pornesc de la premisa împărtirii actelor normative care stabilesc
contraventiile în acte normative care prevăd posibilitatea de a se plăti
jumătate din minimul special al amenzii si acte normative care nu prevăd
această posibilitate, ceea ce creează o inegalitate de tratament.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
Se arată că în jurisprudenta sa Curtea a constatat că
dispozitiile art. 28 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 sunt constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 9 mai 2003, pronuntată în Dosarul
nr. 425/2003, Tribunalul Bistrita-Năsăud - Sectia comercială si contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin. (1) teza a doua din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Magic Har” - S.R.L. Cristuru Secuiesc.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine, în esentă, că textul criticat instituie un tratament juridic
diferit pentru contravenienti, unii având dreptul de a plăti jumătate din
minimul amenzii, altii neavând acest drept, desi “se află în situatii juridice
identice (izvorând din săvârsirea contraventiilor), indiferent dacă
contravenientii sunt persoane fizice sau juridice”. În opinia autorului
exceptiei, textul criticat încalcă dispozitiile art. 16 alin. (1) si (2) din
Constitutie privind egalitatea în drepturi. În sustinerea exceptiei se face
referire si la jurisprudenta Curtii Constitutionale privind principiul
egalitătii în fata legii.
Tribunalul Bistrita-Năsăud - Sectia comercială si
contencios administrativ consideră că textul legal criticat este
constitutional.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, în
conformitate cu dispozitiile art. 18 1 din Legea
nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul consideră că exceptia este
neîntemeiată. În argumentarea acestui punct de vedere se arată că “este dreptul
constitutional al legiuitorului de a institui regimul de executare a amenzilor
contraventionale”. Pe de altă parte, sustine Guvernul, “nu se poate considera
că se instituie un regim juridic diferit pentru situatii identice si, astfel,
se încalcă egalitatea în fata legii consacrată în art. 16 alin. (1) si (2) din
Constitutie. Situatiile care pot apărea sunt fie cele în care actul normativ
care stabileste contraventiile prevede posibilitatea plătii a jumătate din
amendă, fie acelea în care această posibilitate nu este recunoscută, din motive
care tin de optiunea legiuitorului de a aplica un regim sanctionator mai
drastic în functie de pericolul social pe care consideră că îl au diferitele
tipuri de contraventii.
Însă tuturor contraventiilor care se încadrează
într-una din situatiile prevăzute mai sus, li se va aplica acelasi tratament
juridic în ceea ce priveste posibilitătile de plată a amenzii”.
Avocatul Poporului apreciază că textul criticat este
constitutional. În sustinerea acestui punct de vedere se arată că
“posibilitatea acordată persoanei căreia i se aplică sanctiunea amenzii
contraventionale de a achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la
data încheierii sau comunicării procesului-verbal, jumătate din minimul amenzii
prevăzute de actul normativ de stabilire a contraventiilor nu poate fi
considerată un privilegiu de care nu pot beneficia toti contravenientii, în
situatia în care toate persoanele, fizice sau juridice, care au săvârsit o
faptă sanctionată cu amenda contraventională la care este prevăzută aplicarea
acestei măsuri, beneficiază de aceasta”.
Totodată, potrivit opiniei Avocatului Poporului,
“faptul că s-a lăsat această posibilitate la aprecierea organului emitent al
actului normativ de stabilire a contraventiilor nu constituie o încălcare a
art. 16 din Constitutie, legiuitorul având dreptul constitutional de a institui
regimul de executare a amenzilor contraventionale”. Pe de altă parte, în
punctul de vedere prezentat se arată că “principiul egalitătii nu înseamnă
uniformitate, asa încât, dacă la situatii egale trebuie să corespundă un
tratament egal, la situatii diferite tratamentul juridic nu poate fi decât
diferentiat. Încălcarea principiului egalitătii ar putea, deci, exista atunci
când se aplică tratament diferentiat unor cazuri egale, fără să existe o
motivare obiectivă si rezonabilă sau dacă există o disproportie între scopul
urmărit, prin tratamentul inegal, si mijloacele folosite”.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile autorului exceptiei si ale procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 28 alin. (1) teza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 2
din 12 iulie 2001 privind regimul juridic al contraventiilor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
180 din 11 aprilie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 268 din 22 aprilie 2002, cu modificările ulterioare.
Textul
criticat pentru neconstitutionalitate are următorul cuprins: “(1)
Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la
data încheierii procesuluiverbal ori, după caz, de la data comunicării
acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute în actul normativ, agentul
constatator făcând mentiune despre această posibilitate în procesul-verbal. În
actul normativ de stabilire a contraventiilor această posibilitate trebuie
mentionată în mod expres.”
Autorul exceptiei, criticând numai prevederile
cuprinse în teza a doua a textului citat, sustine, în esentă, că posibilitatea
ca numai prin anumite acte normative să se prevadă plata pe loc sau în termen
de cel mult 48 de ore de la încheierea procesului-verbal a jumătate din minimul
amenzii este discriminatorie fată de celelalte persoane vinovate de săvârsirea
unor contraventii prevăzute în acte normative care însă nu prevăd expres
această facilitate. Autorul exceptiei sustine că astfel sunt încălcate
dispozitiile art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie privind egalitatea în
drepturi, texte care au următorul cuprins: “(1) Cetătenii sunt egali în fata
legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.”
Examinând textul de lege supus controlului de
constitutionalitate, Curtea constată că acesta nu încalcă dispozitiile art. 16
alin. (1) si (2) din Constitutie. Curtea retine că este dreptul legiuitorului,
inclusiv al celui delegat în conformitate cu prevederile art. 114 din
Constitutie, de a stabili în reglementarea regimului contraventiilor măsuri,
inclusiv de executare a amenzilor contraventionale, care să tină seama de
gradul de pericol social al diferitelor contraventii ori de frecventa acestora,
de a elabora si aplica deci o anumită politică pentru prevenirea si
sanctionarea încălcărilor de lege care îmbracă forma contraventiilor.
În legătură cu principiul egalitătii în drepturi,
prevăzut de art. 16 din Constitutie, cu corespondent în dispozitiile art. 14
din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, care interzic discriminarea, Curtea constată că în jurisprudenta
sa, în acord cu cea a Curtii Europene a Drepturilor Omului, a stabilit prin mai
multe decizii că egalitatea si nediscriminarea nu înseamnă uniformitate, astfel
că se pot institui tratamente juridice diferite pentru situatii diferite, când
aceasta se justifică în mod rational si obiectiv. Or, din perspectiva acestor
ratiuni, este evident că nu toate contraventiile prezintă acelasi grad de
pericol social si aceeasi frecventă, fapt ce se reflectă si în stabilirea unor
cuantumuri diferite ale amenzilor. În aceste conditii este firesc să se poată
stabili si un regim diferentiat în legătură cu aplicarea sau neaplicarea unor
facilităti în executarea amenzilor, cum este cel prevăzut de textul criticat
pentru neconstitutionalitate.
De altfel, Curtea Constitutională s-a mai pronuntat
asupra constitutionalitătii textului criticat în dosarul de fată, prin Decizia
nr. 183 din 8 mai 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 425 din 17 iunie 2003, prin care a respins o exceptie de
neconstitutionalitate privind mai multe articole ale Ordonantei Guvernului nr.
2/2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
180/2002, între care si art. 28 alin. (1) din această ordonantă.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c)
si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin. (1) teza a doua din
Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Magic Har” - S.R.L.
Cristuru Secuiesc în Dosarul nr. 425/2003 al Tribunalului Bistrita-Năsăud -
Sectia comercială si contencios administrativ.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 30 septembrie
2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Acordului dintre Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor
din România si Ministerul Agriculturii, Silviculturii si Alimentatiei din
Republica Slovenia privind cooperarea în domeniul agriculturii, industriei
alimentare si silviculturii, semnat la Bucuresti la 4 iunie 2003
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 5 alin.
1 din Legea nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea tratatelor, cu
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Acordul dintre Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor din România si Ministerul Agriculturii,
Silviculturii si Alimentatiei din Republica Slovenia privind cooperarea în
domeniul agriculturii, industriei alimentare si silviculturii, semnat la
Bucuresti la 4 iunie 2003.
Art. 2. - Cheltuielile ocazionate de ducerea la
îndeplinire de către partea română a prevederilor acordului vor fi efectuate în
conformitate cu reglementările legale în vigoare, în limita prevederilor
bugetului aprobat al Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Ilie Sârbu
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoană
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
24 octombrie 2003.
Nr. 1.250.
ACORD
între
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor din România si Ministerul
Agriculturii, Silviculturii si Alimentatiei din Republica Slovenia privind
cooperarea în domeniul agriculturii, industriei alimentare si silviculturii
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor din
România si Ministerul Agriculturii, Silviculturii si Alimentatiei din Republica
Slovenia, denumite părti contractante,
dorind să dezvolte si să întărească cooperarea
reciproc avantajoasă si să sprijine contactele directe dintre persoanele
juridice din România si Republica Slovenia în domeniul agriculturii, industriei
alimentare si silviculturii,
au convenit următoarele:
ARTICOLUL 1
Părtile
contractante, în limita competentelor si legislatiei tărilor lor, vor încuraja
si vor sprijini dezvoltarea contactelor directe dintre persoanele juridice din
ambele tări în domeniul agriculturii, industriei alimentare si silviculturii.
ARTICOLUL 2
Cooperarea dintre tările contractante în domeniul
agriculturii, industriei alimentare si silviculturii se va face în următoarele
domenii:
1. productia plantelor: sisteme de culturi, producerea
comună a noilor soiuri, schimb de seminte si material genetic de înaltă
productivitate, schimb de tehnologii moderne pentru productia si protectia plantelor;
2. cresterea animalelor: cooperare în domeniul
cresterii, îmbunătătirea materialului de reproducere, însământare artificială
si dezvoltare;
3. mecanizarea productiei agricole: sprijinirea
testelor si schimb de noi tehnologii în domeniul productiei agricole;
4. productia alimentară: cooperare în procesul de
armonizare a legislatiei ambelor tări privind sectorul agricol si industria
alimentară cu legislatia Uniunii Europene, schimb de tehnologii pentru
prelucrarea materiilor prime agricole, furaje si alimente, sprijin pentru
înfiintarea de societăti mixte;
5. cooperarea stiintifică: sprijin pentru programe
comune de cercetare ale institutelor de cercetare agricolă si alimentară,
schimb de experti, informatii si materiale stiintifice;
6. dezvoltarea rurală: cooperare în domeniul
agriculturii în zone cu potential limitat în productia agricolă;
7. dezvoltarea calitătii terenului;
8. managementul forestier în sectorul privat.
ARTICOLUL 3
Cooperarea dintre părtile contractante se va realiza
în următoarele forme:
1. încurajarea schimbului de mostre de seminte,
material genetic, cresterea raselor pure, capacităti crescute la utilaje,
echipamente si dispozitive de testare între persoane juridice;
2. sprijinirea testării comune si verificarea
varietătii si speciilor în ordinea îmbunătătirii calitătii lor;
3. sprijinirea cooperării în proiecte comune de
cercetare în interesul ambelor părti contractante;
4. schimb de rezultate în cercetare, cercetători si
experti si, de asemenea, informatii pentru seminarii, simpozioane si expozitii;
5. sprijinirea organizării de grupe de lucru comune,
simpozioane si expozitii;
6. cooperare pentru dezvoltarea serviciilor din ambele
tări;
7. încurajarea si sprijinirea contactelor directe
dintre fermieri si expertii organizatiilor lor.
Prezentul acord nu va exclude alte forme de cooperare,
părtile contractante putând decide si aproba aceste forme prin organele
competente ale celor două tări.
ARTICOLUL 4
Părtile contractante se angajează să nu publice
informatiile furnizate reciproc în baza prezentului acord sau rezultatele
cercetării comune, cu exceptia celor care au acordul părtilor în scris.
Părtile contractante vor garanta protectia
corespunzătoare si eficientă a drepturilor de proprietate intelectuală obtinute
în timpul actiunilor comune si vor acorda utilizarea acestora printr-un
protocol special care va fi elaborat cu prioritate la începutul proiectului
comun. Participantii vor fi coproprietarii drepturilor de proprietate
intelectuală derivate din cooperarea la proiect.
ARTICOLUL 5
Părtile
contractante vor sprijini cooperarea comercială, urmărind cresterea
schimburilor bilaterale în conformitate cu reglementările Organizatiei Mondiale
a Comertului (OMC).
ARTICOLUL 6
Fiecare dintre părtile contractante va organiza grupe
de lucru pentru examinarea posibilitătilor de cooperare si determinarea de noi
activităti, scopuri si forme de cooperare în agricultură si industria
alimentară. Cele două grupuri se vor întâlni o dată pe an sau ori de câte ori
este nevoie, alternativ în România si Republica Slovenia. Cu două luni înaintea
întâlnirii, părtile contractante vor schimba în scris propunerile lor pentru
cooperare în vederea stabilirii punctelor de pe agendă. Rezultatele întâlnirii
vor fi consemnate într-un protocol.
ARTICOLUL 7
Prezentul
acord nu va afecta drepturile si obligatiile părtilor contractante rezultate
din acordurile internationale deja încheiate între părtile contractante sau din
calitatea lor de părti în alte acorduri internationale.
ARTICOLUL 8
Cheltuielile ocazionate de aplicarea prezentului acord
vor fi acoperite de fiecare parte contractantă pentru activitătile sale, în
concordantă cu legislatia internă.
ARTICOLUL 9
Prezentul acord va intra în vigoare la 30 de zile de
la data ultimei notificări oficiale prin care părtile îsi comunică îndeplinirea
procedurilor interne necesare pentru intrarea în vigoare a acestuia.
Prezentul acord se va încheia pe o perioadă
nedeterminată. Fiecare parte contractantă poate denunta acordul în scris, prin
canale diplomatice. În acest caz, acordul va expira la 6 luni de la data
primirii notificării de încetare a acestuia.
Semnat la Bucuresti la 4 iunie 2003, în două exemplare
originale, fiecare în limbile română, slovenă, engleză, toate textele fiind
egal autentice. În caz de divergentă de interpretare, textul în limba engleză
va prevala.
Pentru Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor din România, Ilie Sârbu |
Pentru Ministerul Agriculturii, Silviculturii si Alimentatiei din Republica Slovenia, Franc But |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea Memorandumului de întelegere dintre Ministerul Afacerilor Externe al
României si Ministerul Afacerilor Externe al Statului Qatar, semnat la
Bucuresti la 13 iunie 2002, a Protocolului de cooperare dintre Ministerul
Afacerilor Externe al României si Ministerul Afacerilor Externe al Republicii
Albania, semnat la Tirana la 21 februarie 2003, a Memorandumului de întelegere
dintre Ministerul Afacerilor Externe al României si Departamentul de Relatii
Externe al Republicii Indonezia privind stabilirea de consultări bilaterale,
semnat la Bucuresti la 18 aprilie 2003, si a Protocolului privind consultările
dintre Ministerul Afacerilor Externe al României si Ministerul Afacerilor
Externe si al Cooperării al Regatului Maroc, semnat la Bucuresti la 2 iulie
2003
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 5 alin.
1 din Legea nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea tratatelor, cu
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Memorandumul de întelegere dintre
Ministerul Afacerilor Externe al României si Ministerul Afacerilor Externe al
Statului Qatar, semnat la Bucuresti la 13 iunie 2002.
Art. 2. - Se aprobă Protocolul de cooperare dintre
Ministerul Afacerilor Externe al României si Ministerul Afacerilor Externe al
Republicii Albania, semnat la Tirana la 21 februarie 2003.
Art. 3. - Se aprobă Memorandumul de întelegere dintre
Ministerul Afacerilor Externe al României si Departamentul de Relatii Externe
al Republicii Indonezia privind stabilirea de consultări bilaterale, semnat la
Bucuresti la 18 aprilie 2003.
Art. 4. - Se aprobă Protocolul privind consultările
dintre Ministerul Afacerilor Externe al României si Ministerul Afacerilor
Externe si al Cooperării al Regatului Maroc, semnat la Bucuresti la 2 iulie
2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoană
Bucuresti,
24 octombrie 2003.
Nr.
1.260.
între Ministerul Afacerilor Externe al României si
Ministerul Afacerilor Externe al Statului Qatar
Ministerul Afacerilor Externe al României si
Ministerul Afacerilor Externe al Statului Qatar, denumite în continuare părti,
dorind să mentină
politica ambelor state îndreptată spre consolidarea păcii si securitătii
internationale în conformitate cu principiile si scopurile Cartei Natiunilor
Unite,
interesate în stabilirea bazei colaborării dintre ele
în scopul examinării aspectelor de interes din relatiile lor bilaterale, precum
si a problemelor regionale si internationale de interes comun,
au convenit următoarele:
ARTICOLUL 1
Ambele părti
vor organiza în mod regulat discutii si consultări la nivel de ministri,
secretari de stat, directori si experti din ambele ministere. Vor fi create
grupuri de lucru, constituite pe baza principiului reprezentării egale, în
scopul examinării problemelor de interes comun.
ARTICOLUL 2
Locul, data, agenda si nivelul consultărilor vor fi
stabilite prin canale diplomatice. Ambele părti trebuie să aibă în vedere
organizarea consultărilor în mod regulat, pe bază de reciprocitate. Întâlnirile
la nivel de ministru sau cele ale reprezentantilor lor vor fi organizate ori de
câte ori se consideră necesar, la date convenite de cele două părti.
Întâlnirile la nivel de secretari de stat, directori
sau reprezentanti si experti vor avea loc anual sau ori de câte ori se
consideră necesar.
ARTICOLUL 3
Discutiile si consultările vor privi:
1. toate domeniile relatiilor bilaterale, inclusiv
aspectele politice si economice;.2. evenimentele de actualitate din politica
internatională, inclusiv în ceea ce priveste dezarmarea si securitatea
internatională;
3. disputele si conflictele în curs, mai ales în cazul
în care acestea sunt intensificate, precum si cele care s-ar putea ivi în
viitor;
4. consolidarea rolului pozitiv al Organizatiei
Natiunilor Unite si al altor organizatii internationale în ceea ce priveste
solutionarea problemelor si crizelor cu care se confruntă comunitatea
internatională;
5. problemele aflate pe agenda Organizatiei Natiunilor
Unite si a altor organizatii internationale si conferinte, inclusiv în ceea ce
priveste coordonarea pozitiilor în legătură cu problemele respective;
6. cooperarea internatională în domeniul comercial,
economic, stiintific, artistic, cultural, al protectiei mediului si în alte
domenii ce depăsesc sfera relatiilor bilaterale;
7. orice alte aspecte în legătură cu care ambele părti
consideră necesar să efectueze schimburi de vederi.
ARTICOLUL 4
Reprezentantii
ambelor părti, acreditati pe lângă Organizatia Natiunilor Unite sau pe lângă
alte organizatii internationale, vor coopera în mod constructiv cu scopul de
a-si coordona actiunile în probleme de interes comun, precum si de a sprijini,
pe bază de reciprocitate, candidaturile României si Statului Qatar în cadrul
organizatiilor internationale mentionate.
ARTICOLUL 5
În cazul în care se va aprecia necesar, părtile vor
conveni modalităti si măsuri suplimentare în vederea intensificării si lărgirii
cooperării bilaterale.
ARTICOLUL 6
Prezentul memorandum de întelegere va intra în vigoare
la data primirii ultimei notificări prin care părtile îsi comunică îndeplinirea
procedurilor prevăzute de legislatia internă a fiecărei părti pentru intrarea
sa în vigoare. Acesta va rămâne în vigoare pentru o perioadă de 5 ani, fiind
reînnoit în mod automat pentru noi perioade de câte un an, dacă nici una dintre
părti nu notifică celeilalte părti, cu 6 luni înainte de expirarea perioadei de
valabilitate, intentia de a-l denunta.
Semnat la Bucuresti la 13 iunie 2002, în 3 exemplare
originale, în limbile română, arabă si engleză, toate textele fiind egal
autentice. În caz de divergente de interpretare, va prevala textul în limba
engleză.
Pentru Ministerul Afacerilor Externe al României, Mircea Geoană |
Pentru Ministerul Afacerilor Externe al Statului
Qatar, Hamad bin Jassim bin Jabr al Thani |
PROTOCOL
de cooperare între Ministerul Afacerilor Externe al
României si Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Albania
Ministerul Afacerilor Externe al României si
Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Albania, denumite în continuare părti,
având în vedere prevederile Tratatului de întelegere,
colaborare si bună vecinătate dintre România si Republica Albania, semnat la
Bucuresti la 11 mai 1994,
străduindu-se să contribuie la dezvoltarea relatiilor
de prietenie si cooperare dintre ambele state în spiritul Cartei Natiunilor
Unite, Actului final de la Helsinki, Cartei de la Paris pentru o nouă Europă si
al documentelor ulterioare ale Organizatiei pentru Securitate si Cooperare în
Europa,
urmărind întărirea cooperării dintre cele două
ministere, dintre ambasadele si oficiile consulare ale părtilor, subliniind
importanta si beneficiile dialogului la diverse niveluri asupra aspectelor de
interes comun,
au
convenit asupra celor ce urmează:
ARTICOLUL 1
1. Părtile vor organiza întâlniri periodice privind
problematica relatiilor bilaterale, precum si probleme importante de interes
comun, pe plan international, european si subregional.
2. În particular, în cadrul întâlnirilor vor fi
discutate următoarele:
a) aspecte privind extinderea si aprofundarea
cooperării bilaterale în domeniile politic, economic, stiintific, al protectiei
mediului, cultural si umanitar;
b) aspecte privind probleme de interes regional, cum
ar fi prevenirea terorismului, a crimei organizate, a traficului de persoane,
de droguri si substante psihotrope etc.;
c) aspecte privind securitatea transatlantică si
europeană si extinderea NATO;
d) aspecte privind intensificarea procesului de
integrare europeană, extinderea Uniunii Europene si pregătirea pentru negocieri
privind aderarea unor noi membri;
e) evaluarea progreselor înregistrate în aplicarea
acordurilor bilaterale;
f) probleme actuale ale relatiilor internationale;
g) alte probleme de interes comun.
ARTICOLUL 2
1.
Întâlnirile mentionate la art. 1 vor avea loc ori de câte ori se va considera
necesar, la nivel de ministri, secretari de stat, directori sau experti,
alternativ în România si în Republica Albania.
2. Întâlnirile la nivel de directori sau de experti
vor avea loc cel putin o dată pe an.
3. Pentru discutarea unor aspecte specifice pot fi
constituite grupuri de experti.
ARTICOLUL 3
Dacă se consideră necesar, reprezentantele diplomatice
ale ambelor state în terte tări, pe lângă Organizatia Natiunilor Unite,
Organizatia pentru Securitate si Cooperare în Europa si alte organizatii
internationale vor discuta aspecte de interes comun în cadrul conferintelor si
reuniunilor internationale si vor coopera în vederea acordării de sprijin
reciproc candidaturilor României si Republicii Albania în cadrul respectivelor organizatii.
ARTICOLUL 4
Detaliile privind programul, data si locul organizării
negocierilor si reuniunilor vor fi convenite de ambele părti prin canale
diplomatice.
ARTICOLUL 5
Părtile vor coopera în vederea actualizării cadrului
juridic bilateral si vor favoriza încheierea unor noi acorduri în domenii de
interes comun.
ARTICOLUL 6
Părtile vor încuraja, conform competentelor lor,
stabilirea si dezvoltarea de contacte între organele si institutiile de stat,
între organizatii neguvernamentale si în alte domenii din ambele state, atât la
nivel regional, cât si local.
ARTICOLUL 7
Părtile vor încuraja cooperarea în domeniul pregătirii
tinerilor diplomati, sprijinind participarea reciprocă la studii în cadrul
academiilor diplomatice din România si Republica Albania, precum si
participarea la conferinte, seminarii si reuniuni privind probleme de interes
international, organizate de cele două ministere ale afacerilor externe.
ARTICOLUL 8
Prezentul protocol va intra în vigoare la data
primirii ultimei notificări prin care părtile se informează reciproc cu privire
la îndeplinirea procedurilor interne necesare pentru intrarea sa în vigoare.
Prezentul protocol este încheiat pentru o perioadă de
2 ani. La data expirării acestei perioade, termenul său de valabilitate va fi
reînnoit în mod automat pentru noi perioade de 2 ani, cu exceptia cazului în
care una dintre părti notifică intentia de a înceta valabilitatea protocolului
cu cel putin 3 luni înaintea expirării termenului său de valabilitate.
ARTICOLUL 9
După
intrarea în vigoare a prezentului protocol îsi încetează valabilitatea
Protocolul privind cooperarea dintre Ministerul Afacerilor Externe al României
si Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Albania, semnat la Tirana la 6
iulie 1993.
Semnat la Tirana la 21 februarie 2003, în două
exemplare originale, în limbile română, albaneză si engleză, toate textele
fiind egal autentice. În caz de divergente de interpretare, textul în limba
engleză va prevala.
Pentru Ministerul Afacerilor Externe al României,
Mircea Geoană |
Pentru Ministerul Afacerilor Externe al Republicii
Albania, Ilir Meta |
MEMORANDUM DE ÎNTELEGERE
între Ministerul Afacerilor Externe al României si
Departamentul de Relatii Externe al Republicii Indonezia privind stabilirea de
consultări bilaterale
Ministerul Afacerilor Externe al României si
Departamentul de Relatii Externe al Republicii Indonezia, denumite în
continuare părti,
dorind să întărească relatiile dintre cele două state
în conformitate cu principiile Cartei Natiunilor Unite si să promoveze si să
dezvolte relatiile lor politice, economice, comerciale, culturale si în alte
domenii, precum si să abordeze probleme de interes comun,
afirmându-si încrederea că dezvoltarea relatiilor de
prietenie si cooperare dintre părti va contribui la pacea, securitatea si
stabilitatea internatională prin crearea încrederii reciproce, a întelegerii si
cooperării în relatiile internationale,
au convenit următoarele:
ARTICOLUL 1
Părtile stabilesc consultări regulate (denumite în
continuare consultări) pentru a trece în revistă relatiile bilaterale în
conformitate cu acordurile existente, în scopul de a identifica modalitătile si
domeniile care să conducă la o cooperare mai strânsă si de a discuta probleme
internationale si regionale de interes comun.
ARTICOLUL 2
Consultările se pot desfăsura anual la nivel de
secretar de stat, director general, director si experti ai celor două părti,
alternativ în România si Republica Indonezia.
Data, locul de desfăsurare si agenda fiecărei
întâlniri vor fi convenite pe căi diplomatice.
ARTICOLUL 3
Rezultatul consultărilor nu va fi făcut public, dacă
părtile nu convin altfel.
ARTICOLUL 4
La cererea uneia dintre părti, acestea se pot întâlni
oricând pentru a discuta probleme specifice de interes comun.
ARTICOLUL 5
Misiunile diplomatice ale României si Republicii
Indonezia în state terte, la Organizatia Natiunilor Unite si la alte
organizatii internationale vor primi instructiuni să extindă si să întărească
relatiile lor de cooperare si.schimburile de informatii, mai ales în ceea ce
priveste probleme actuale de interes pentru una sau ambele părti.
ARTICOLUL 6
Părtile vor coopera pentru a moderniza cadrul juridic
bilateral si pentru a sprijini încheierea de noi acorduri în domenii de interes
comun. Ele vor urmări aplicarea prevederilor acordurilor bilaterale.
ARTICOLUL 7
Prezentul memorandum de întelegere poate fi modificat
prin acordul părtilor. Orice divergentă între părti privind interpretarea
acestui document va fi solutionată prin consultări sau negocieri.
ARTICOLUL 8
Prezentul memorandum de întelegere va intra în vigoare
la data ultimei notificări prin care părtile se informează reciproc despre
îndeplinirea procedurilor interne necesare pentru intrarea sa în vigoare.
Prezentul memorandum de întelegere este încheiat
pentru o perioadă de 5 ani si va fi reînnoit automat pentru perioade
consecutive de 2 ani, dacă nici una dintre părti nu îl va denunta acordând un
preaviz de 6 luni înainte de expirarea oricăreia dintre aceste perioade.
Semnat la Bucuresti la 18 aprilie 2003, în două
exemplare originale, fiecare în limbile română, indoneziană si engleză, toate
textele fiind egal autentice. În caz de divergente de interpretare, va prevala
textul în limba engleză.
Pentru Ministerul Afacerilor Externe al României,
Mircea Geoană |
Pentru Departamentul de Relatii Externe al
Republicii Indonezia, Hassan Wirajuda |
PROTOCOL
privind consultările între Ministerul Afacerilor
Externe al României si Ministerul Afacerilor Externe si al Cooperării al
Regatului Maroc
Ministerul Afacerilor Externe al României si
Ministerul Afacerilor Externe si al Cooperării al Regatului Maroc, denumite în
continuare cele două părti,
dorind să dezvolte si să întărească relatiile de
prietenie si cooperare dintre cele două state si să imprime noi dimensiuni
cooperării existente,
constiente de utilitatea desfăsurării pe bază regulată
a consultărilor asupra tuturor aspectelor relatiilor bilaterale, precum si
asupra problemelor regionale si internationale de interes comun,
reafirmându-si atasamentul fată de principiile si
obiectivele Cartei Natiunilor Unite,
au convenit asupra următoarelor:
ARTICOLUL 1
Cele două
părti vor organiza consultări periodice cel putin o dată pe an, în vederea
urmăririi evolutiei relatiilor bilaterale, a identificării modalitătilor si
căilor de întărire a cooperării dintre cele două state si în scopul efectuării
de schimburi de opinii asupra problemelor regionale si internationale de
interes comun.
ARTICOLUL 2
Consultările referitoare la relatiile bilaterale vor
acoperi toate domeniile, îndeosebi cel politic, precum si cel al cooperării
economice, comerciale, stiintifice, tehnice si culturale.
ARTICOLUL 3
Ministerele afacerilor externe ale celor două state
sau reprezentantii acestora vor mentine contacte bilaterale prin vizite
reciproce, precum si prin întâlniri periodice în cadrul sesiunilor anuale ale
Adunării Generale a Natiunilor Unite si al altor reuniuni internationale.
Întâlnirile la nivel înalt sau la nivel de experti vor
fi organizate o dată pe an sau ori de câte ori cele două părti consideră
necesar.
ARTICOLUL 4
Nivelul, data si programul vizitelor, reuniunilor si
ale consultărilor vor fi decise de comun acord, pe canale diplomatice.
Reuniunile vor avea loc alternativ la Bucuresti si la Rabat.
ARTICOLUL 5
Misiunile diplomatice ale celor două părti, acreditate
într-un stat tert, reprezentantii acestora pe lângă Organizatia Natiunilor
Unite sau pe lângă alte organizatii internationale, precum si delegatiile la
conferintele si forumurile internationale vor întări legăturile dintre ele si
se vor consulta asupra problemelor de interes comun.
ARTICOLUL 6
În timpul consultărilor delegatiile vor putea
constitui grupuri de lucru pentru studierea aprofundată a anumitor probleme
specifice.
La finalizarea deliberărilor grupurile de lucru vor
supune rapoartele lor aprobării autoritătilor competente.
ARTICOLUL 7
Prezentul protocol nu aduce atingere altor tratate sau
acorduri la care cele două state sunt părti.
ARTICOLUL 8
Cheltuielile necesare pentru organizarea si desfăsurarea
reuniunilor, precum si cheltuielile pentru desfăsurarea sesiunilor grupurilor
de lucru vor fi suportate de statul gazdă. Fiecare dintre cele două părti va
suporta cheltuielile de deplasare dus-întors între cele două tări si
cheltuielile de sejur ale delegatiei sale.
ARTICOLUL 9
Prezentul protocol va intra în vigoare la data
primirii ultimei notificări prin care părtile îsi comunică reciproc
îndeplinirea procedurilor interne legale, necesare pentru intrarea în vigoare a
acestuia.
Prezentul protocol va fi încheiat pe o perioadă de 5
ani si va fi prelungit automat pe noi perioade de câte 5 ani, dacă nici una
dintre cele două părti nu îl denuntă cu 6 luni înainte de expirarea perioadei
de valabilitate, prin intermediul unei notificări scrise adresate celeilalte
părti.
Semnat la Bucuresti la 2 iulie 2003, în două exemplare
originale, în limbile română, arabă si franceză, toate textele fiind egal
autentice. În cazul unor divergente de interpretare, textul în limba franceză
va prevala.
Pentru Ministerul Afacerilor Externe al României,
Mircea Geoană |
Pentru Ministerul Afacerilor Externe si al
Cooperării al Regatului Maroc, Mohamed Benaissa |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
modificarea Contractului de onorariu de succes încheiat de Societatea
Comercială de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice “Electrica” - S.A.
cu BNP Paribas
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 4 1 alin. (2)
lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societătilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998,
cu modificările si completările ulterioare, al art. 51 din Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu
modificările si completările ulterioare,
si având în vedere prevederile art. 197 alin. (2) si
art. 216 din Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societătilor comerciale, cu
modificările si completările ulterioare, si a Legii nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 577/2002,
cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Ministerul Economiei si Comertului va
mandata Societatea Comercială de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice “Electrica”
- S.A. să semneze un act aditional la Contractul de onorariu de succes încheiat
cu BNP Paribas la data de 19 februarie 2002, ale cărui principale prevederi
sunt prevăzute în anexa*) care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Societatea Comercială de Distributie si Furnizare
a Energiei Electrice “Electrica” - S.A. va suporta plata sumelor datorate BNP
Paribas în contul contractului prevăzut la art. 1, precum si plata taxelor si
impozitelor aferente acestor sume, datorate pe teritoriul României.
Sumele plătite de
Societatea Comercială de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice “Electrica”
- S.A. vor fi deduse din sumele încasate de aceasta în urma finalizării cu
succes a tranzactiei de privatizare cel putin a uneia dintre societătile
comerciale: “Electrica Banat” - S.A. si “Electrica Dobrogea” - S.A. Sumele
încasate de BNP Paribas vor fi libere de orice sarcini fiscale pe teritoriul
României.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
24 octombrie 2003.
Nr.
1.261.
*) Anexa
se comunică Ministerului Economiei si Comertului.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
AGENTIA
NATIONALĂ PENTRU RESURSE MINERALE
privind
încetarea concesiunii activitătilor miniere de explorare a calcarului
ornamental din perimetrul Valea Binselului – Cresuia
Având în vedere prevederile art. 31 lit. b) si ale
art. 32 din Legea minelor nr.
85/2003,
în temeiul prevederilor art. 37 alin. (1) din Legea nr.
85/2003,
presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale emite prezenta decizie.
Art. 1. - Concesiunea
activitătilor miniere de explorare a calcarului ornamental din perimetrul Valea
Binselului - Cresuia, convenită prin Licenta de concesiune pentru explorare nr.
1.076/1999, încheiată între Agentia Natională pentru Resurse Minerale, în
calitate de concedent, si Societatea Comercială “Transgex” - S.A. Cluj-Napoca,
în calitate de concesionar, încetează.
Art. 2. - Prezenta decizie va fi publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale,
Maria Iuliana Stratulat
Bucuresti,
5 noiembrie 2003.
Nr. 15.
AUTORITATEA
NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
privind
acreditarea drept consumator eligibil de energie electrică a Societătii
Comerciale laIndustria Sârmei” - S.A. Câmpia Turzii
În temeiul art. 11 alin. (2) lit. h) din Legea
energiei electrice nr.
318/2003, precum si al Hotărârii Guvernului nr.
48/2002 pentru majorarea gradului de deschidere a pietei energiei
electrice,
având în vedere Referatul de aprobare întocmit de
Departamentul dezvoltarea pietei de energie - D.D.P.E., lista consumatorilor eligibili
făcută publică prin nota D.D.P.E. din 11 octombrie 2003, în conformitate cu
prevederile Regulamentului pentru acreditarea consumatorilor eligibili de
energie electrică, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Energiei nr.
17/2003, si ale Procesului-verbal al sedintei Comitetului de reglementare
al Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 29
octombrie 2003,
presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se acreditează drept consumator eligibil de
energie electrică Societatea Comercială “Industria Sârmei” - S.A. Câmpia
Turzii.
Art. 2. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Societatea Comercială “Industria Sârmei” -
S.A. Câmpia Turzii va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Departamentul dezvoltarea pietei de energie
din cadrul Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei va urmări
respectarea prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei,
Ion Lungu
Bucuresti,
3 noiembrie 2003.
Nr. 26.
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI
privind
instituirea procedurii de administrare specială la Societatea Comercială
“Munca” - S.A. Ovidiu, judetul Constanta
În temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, cu
modificările si completările ulterioare, si ale art. 180-188 din Normele
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societătilor comerciale, cu modificările si completările ulterioare,
si a Legii nr. 137/2002
privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr.
577/2002,
având în vedere dispozitiile Hotărârii Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, pentru stabilirea modului de administrare si
gestionare, precum si a măsurilor ce trebuie luate pentru accelerarea
procesului de privatizare la Societatea Comercială loMunca” - S.A. Ovidiu,
judetul Constanta,
ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se instituie procedura de administrare
specială în perioada de privatizare la Societatea Comercială “Munca” - S.A.
Ovidiu, judetul Constanta, denumită în continuare societate comercială,
cu sediul în orasul Ovidiu, Str. Tulcei nr. 1, judetul Constanta, înmatriculată
la Oficiul registrului comertului sub nr. J13/722/1991, începând cu data
publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 2. - (1) Pe durata administrării speciale în
perioada privatizării administratorul special are atributiile stabilite prin
mandatul special acordat de directorul general al Agentiei Domeniilor Statului.
(2) Continutul mandatului prevăzut la alin. (1) va
cuprinde în principal, dar fără a se limita la acestea, următoarele atributii:
a) luarea unor măsuri de administrare si gestionare a
societătii comerciale, cu accent pe păstrarea integritătii patrimoniului
actual, respectiv:
- situatia economico-financiară reflectată în principalii
indicatori economico-financiari;
- situatia detaliată a mijloacelor fixe de tipul:
clădiri, terenuri etc., inclusiv eventualele sarcini care grevează asupra
acestora;
- situatia datoriilor totale ale societătii
comerciale, precum si a arieratelor înregistrate până la 31 decembrie 2002,
ordonate pe creditori, pe debitorul principal, majorări si penalităti;
- situatia creantelor totale ale societătii
comerciale, precum si a creantelor restante, ordonate pe debitori;
- situatia litigiilor comerciale, patrimoniale si de
altă natură, precum si stadiul fiecărui proces;
- lista eventualelor revendicări de active
înregistrate la societatea comercială si măsurile ce au fost întreprinse până
la instituirea administrării speciale;
- orice alte situatii, documentatii sau informatii
necesare formării unei opinii complete asupra agentului economic si situatiei
sale economico-financiare si juridice;
b) notificarea tuturor creditorilor bugetari în sensul
instituirii procedurii de administrare specială în perioada de privatizare, în
vederea neînceperii de către acestia a oricăror măsuri de executare silită
împotriva societătii comerciale;
c) solicitarea organelor teritoriale ale Ministerului
Finantelor Publice, pentru bugetul de stat, si ale
celorlalte ministere si institutii, pentru bugetul asigurărilor sociale de
stat, bugetele fondurilor speciale, precum si ale autoritătilor administratiei
publice locale, pentru bugetele locale, de a elibera certificatele de obligatii
bugetare necesare acordării facilitătilor prevăzute de Legea nr. 137/2002
privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu modificările si
completările ulterioare;
d) solicitarea furnizorilor de servicii pentru
întocmirea graficelor de reesalonare a datoriilor restante, respectarea
acestora si efectuarea plătilor facturilor curente;
e) respectarea disciplinei economico-financiare prin
luarea unor măsuri pentru întărirea acesteia.
Art. 3. - La data instituirii procedurii de
administrare specială se instituie si supravegherea financiară a societătii
comerciale prin:
a) urmărirea îndeplinirii de către societatea
comercială a obligatiei de a efectua toate plătile către creditorii bugetari,
furnizorii de utilităti, creditorii comerciali, după graficul întocmit de
societatea comercială si administratorul special, în scopul reducerii gradului
de îndatorare;
b) urmărirea suspendării actiunilor judiciare sau
extrajudiciare pornite împotriva societătii comerciale, pe perioada cuprinsă
între data instituirii supravegherii financiare si data încheierii contractului
de vânzare-cumpărare a pachetului de actiuni, dar nu mai mult de 6 luni de la
data instituirii supravegherii financiare.
Art. 4. - Procedura de administrare specială în
perioada de privatizare încetează la data transferului dreptului de proprietate
asupra actiunilor, dar nu mai mult de un an de la data publicării prezentului
ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - Agentia Domeniilor Statului va duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Ilie Sârbu
Bucuresti,
27 octombrie 2003.
Nr. 849.
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI
pentru completarea anexei la Ordinul
ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului nr. 814/2003 privind
aprobarea Listei societătilor de asigurare si asigurare-reasigurare care
practică asigurări pentru culturi agricole, animale, păsări, familii de albine
si pesti, agreate de Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului,
pentru anul agricol 2003/2004
Având în vedere
prevederile art. 5 alin. (2) din Legea nr.
381/2002 privind acordarea despăgubirilor în caz de calamităti naturale în
agricultură, ale art. 6 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.
381/2002 privind acordarea despăgubirilor în caz de calamităti naturale în
agricultură, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si
pădurilor nr.
419/2002, precum si ale Legii nr. 32/2000
privind societătile de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu modificările
ulterioare,
văzând Adresa nr. 28.834 din 16 octombrie 2003 a
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor si Referatul de aprobare nr. 128.820
din 4 noiembrie 2003 pentru agrearea societătilor de asigurare si
asigurare-reasigurare autorizate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor să
practice asigurări pentru culturile agricole si animale,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului,
ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului emite
următorul ordin:
Art. I. - Anexa la Ordinul ministrului
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului nr.
814/2003 privind aprobarea Listei societătilor de asigurare si
asigurare-reasigurare care practică asigurări pentru culturi agricole, animale,
păsări, familii de albine si pesti, agreate de Ministerul Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, pentru anul agricol 2003/2004, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 730 din 20 octombrie 2003, se
completează cu Societatea Comercială “OMNIASIG” - S.A.
Art. II. - Prezentul ordin va fi publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Ilie Sârbu
Bucuresti,
4 noiembrie 2003.
Nr. 863.