MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 171
(XV) - Nr. 779 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 6 noiembrie 2003
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 398 din 21 octombrie 2003 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 5.1.1 si 5.1.3 din Instructiunile
privind rezolvarea reclamatiilor externe emise de R.A. “Posta Română” -
Directia de postă internatională
Decizia
nr. 399 din 21 octombrie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 180/2002
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
614.
- Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru
aprobarea reglementării tehnice “Normativ privind conditiile tehnice si
metodologia de testare a emulsiilor bituminoase cationice suprastabilizate”,
indicativ AND 581 – 2002
615.
- Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru
aprobarea reglementării tehnice “Normativ privind organizarea si efectuarea
anchetelor de circulatie, origine destinatie. Pregătirea datelor în ederea
prelucrării” (revizuire DD 506 - 1988), indicativ DD 506 – 2001
616.
- Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru
aprobarea reglementării tehnice “Metodologie privind efectuarea receptiei
lucrărilor de întretinere si reparare curentă drumuri poduri” (revizuire AND
514 - 1992), indicativ AND 514 – 2000
617.
- Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru
aprobarea reglementării tehnice “Normativ pentru determinarea traficului de
calcul pentru proiectarea drumurilor din punct de vedere al capacitătii
portante si al capacitătii de circulatie”, indicativ AND 584 – 2002
618.
- Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru
aprobarea reglementării tehnice “Normativ pentru executia betoanelor rutiere cu
adaos de cenusă de termocentrală” (revizuire CD 147 - 1985), indicativ CD 147 –
2002
619.
- Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru
aprobarea reglementării tehnice “Normativ pentru determinarea prin
deflectografie si deflectometrie a capacitătii portante a drumurilor cu
structuri rutiere suple si semirigide” (revizuire CD 31 - 1994), indicativ CD
31 - 2002
620.
- Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru
aprobarea reglementării tehnice “Normativ pentru executia terasamentelor
rutiere din cenusă de termocentrală” (revizuire CD 129 - 1979), indicativ CD
129 – 2002
621.
- Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru
aprobarea reglementării tehnice “Normativ pentru executia tratamentelor din
anrobate bituminoase cu granulozitate discontinuă” (revizuire DD 502 - 1987),
indicativ DD 502 - 2001
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 21
octombrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 5.1.1 si 5.1.3 din Instructiunile privind rezolvarea reclamatiilor externe emise de R.A. “Posta Română” - Directia de postă internatională
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Dana Titian -
procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent sef
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 5.1.1 si 5.1.3 din Instructiunile privind rezolvarea reclamatiilor externe emise de R.A. “Posta Română” - Directia de postă internatională, exceptie ridicată de Francisc Szücs în Dosarul nr. 3.275/2002 al Tribunalului Bihor - Oradea.
La apelul nominal
lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind inadmisibilă, deoarece textele criticate nu fac
parte din categoria dispozitiilor legale care pot constitui obiectul
controlului de constitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 19 mai 2003, pronuntată în Dosarul nr. 3.275/2002, Tribunalul Bihor -
Oradea a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor pct. 5.1.1 si 5.1.3 din Instructiunile privind rezolvarea
reclamatiilor externe emise de R.A. “Posta Română” - Directia de postă
internatională.
Exceptia de
neconstitutionalitate a fost ridicată de Francisc Szücs într-o cauză civilă ce
are ca obiect solutionarea apelului formulat împotriva Sentintei civile nr.
1.390 din 13 februarie 2002, pronuntată în Dosarul nr. 9.348/2001 de
Judecătoria Oradea.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că dispozitiile criticate aduc atingere
prevederilor constitutionale ale art. 48 alin. (1), întrucât “limitează izbitor
si incontestabil valoarea reală a despăgubirilor”.
Instanta de
judecată consideră că
sinstructiunile interne ale unei institutii nu intră în categoria actelor
prevăzute de art. 3 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, raportat la art. 144 lit.
c) din Constitutia României, supuse competentei Curtii Constitutionale”.
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea
de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, iar în conformitate cu art. 181 din
Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul solicită respingerea exceptiei ca fiind inadmisibilă,
deoarece dispozitiile criticate nu fac parte din categoria prevederilor legale
care pot constitui obiectul controlului de constitutionalitate, potrivit art.
144 lit. c) din Constitutie si art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată.
Avocatul
Poporului consideră că
exceptia de neconstitutionalitate invocată este inadmisibilă, Curtea
Constitutională pronuntându-se numai asupra constitutionalitătii legilor si
ordonantelor. Astfel, neconstitutionalitatea unor prevederi din instructiuni
sau alte acte administrative nu poate fi atacată în cadrul contenciosului
constitutional, ci doar în cadrul celui administrativ.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit în cauză de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost sesizată să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 5.1.1 si 5.1.3 din Instructiunile
privind rezolvarea reclamatiilor externe emise de R.A. “Posta Română” -
Directia de postă internatională. În sustinerea neconstitutionalitătii acestor
dispozitii, autorul exceptiei invocă încălcarea prevederilor constitutionale
ale art. 48 alin. (1), potrivit cărora: “Persoana vătămată într-un drept al
său de o autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin
nesolutionarea în termenul legal a unei cereri, este îndreptătită să obtină
recunoasterea dreptului pretins, anularea actului si repararea pagubei.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitiile pct. 5.1.1 si 5.1.3
din instructiunile privind rezolvarea
reclamatiilor externe emise de R.A. “Posta Română” - Directia de postă
internatională nu se încadrează în prevederile art. 144 din Constitutie care,
enumerând atributiile Curtii Constitutionale, prevede la lit. c) că aceasta “hotărăste
asupra exceptiilor ridicate în fata instantelor judecătoresti privind
neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor”, dispozitie preluată si
de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, republicată. Asa fiind, potrivit dispozitiilor art. 23
alin. (6) din aceeasi lege, care prevăd că “exceptia este inadmisibilă,
fiind contrară prevederilor alin. (1) [...]”, instanta de judecată trebuia
să respingă exceptia printr-o încheiere motivată, fără a mai sesiza Curtea
Constitutională.
În consecintă,
potrivit dispozitiilor legale mai sus mentionate, exceptia de
neconstitutionalitate invocată în cauza de fată este inadmisibilă.
Pentru considerentele
expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (6), al art.
25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind
inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 5.1.1 si
5.1.3 din Instructiunile privind rezolvarea reclamatiilor externe emise de R.A.
“Posta Română” - Directia de postă internatională, exceptie ridicată de Francisc
Szücs în Dosarul nr. 3.275 al Tribunalului Bihor - Oradea.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 21 octombrie 2003.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent
sef,
Doina
Suliman
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 21
octombrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 180/2002
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida - judecător
Dana Titian -
procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent sef
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin.
(1) din Ordonanta Guvernuluinr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 180/2002, exceptie ridicată de Directia Generală a Finantelor
Publice Ialomita în dosarele nr. 436/2003 si nr. 596/2003 ale Tribunalului
Ialomita - Sectia civilă.
La apelul nominal
lipsesc toate părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în
vedere că exceptia de neconstitutionalitate ridicată în dosarele nr. 286C/2003
si nr. 287C/2003 are un continut identic, pune în discutie, din oficiu,
problema conexării cauzelor.
Reprezentantul
Ministerului Public, având în vedere art. 164 din Codul de procedură civilă, nu
se opune conexării dosarelor.
Curtea, în temeiul
dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicată, coroborate cu cele
ale art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune conexarea Dosarului nr.
287C/2003 la Dosarul nr. 286C/2003, care este primul înregistrat.
Reprezentantul
Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta în materie a Curtii
Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile
din 20 mai 2003 si 29 mai 2003, pronuntate în dosarele nr. 436/2003 si nr.
596/2003, Tribunalul Ialomita - Sectia civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 180/2002. Exceptia a
fost ridicată de Directia Generală a Finantelor Publice Ialomita, intimată în
două cauze ale căror obiecte sunt recursurile formulate împotriva sentintelor
civile nr. 3.817 din 12 decembrie 2002 si nr. 144 din 28 ianuarie 2003,
pronuntate de Judecătoria Slobozia.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că prevederile art. 12 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 contravin art. 15 alin. (2) din
Constitutie, care consacră principiul neretroactivitătii legii, cu exceptia
legii penale mai favorabile. Astfel, consideră că textul de lege criticat
instituie un caz de retroactivitate a dispozitiilor legale referitoare la
constatarea si sanctionarea contraventiilor, desi aceste dispozitii nu sunt,
potrivit sistemului de drept românesc, norme de drept penal. În acest sens este
invocată Decizia Curtii Constitutionale nr. 90/1999, prin care s-a admis
exceptia de neconstitutionalitate a art. 12 alin. (1) din Legea nr. 32/1968.
Potrivit acestor dispozitii, “dacă printr-un nou act normativ fapta nu mai este
socotită contraventie, ea nu se mai sanctionează, chiar dacă a fost săvârsită
înainte de data intrării în vigoare a noului act normativ, iar sanctiunea
aplicată si neexecutată până la această dată nu se mai execută”. Acest text de
lege, asa cum arată autorul exceptiei, a fost abrogat prin aparitia Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001, dar solutia sa legislativă a fost preluată de art. 12
alin. (1) din ordonantă. În continuare, în sprijinul ideii că normele ce
reglementează răspunderea contraventională nu sunt norme de drept penal, sunt
invocate dispozitiile Legii nr. 180/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 2/2001, care, în art. 1, precizează că “Legea contraventională apără
valorile sociale care nu sunt ocrotite prin legea penală”, iar în art. 8 alin.
(1) arată că “amenda contraventională are caracter administrativ”. De asemenea,
arată că art. 47 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, potrivit căruia
“dispozitiile prezentei ordonante se completează cu dispozitiile Codului de
procedură civilă”, nu face trimitere la normele procedurale penale.
Instanta de
judecată apreciază că
argumentele invocate de autorul exceptiei în sprijinul acesteia sunt
întemeiate. În consecintă, art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 este considerat ca fiind contrar art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea
de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate nu este întemeiată. Astfel, se arată că, “desi, potrivit
art. 141 din Codul penal român, prin lege penală se întelege orice
dispozitie cu caracter penal cuprinsă în legi sau decrete, în sensul
jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului ilicitul penal poate avea o
sferă mai largă, în functie de anumite criterii cum ar fi: natura sau scopul
dispozitiei sanctionatorii ori natura si gravitatea pedepsei”. În acest sens
sunt amintite spetele Lauko contra Slovaciei si Nolkenbockhoff contra
Germaniei, precum si art. 20 alin. (1) din Constitutie, conform căruia “Dispozitiile
constitutionale privind drepturile si libertătile cetătenilor vor fi
interpretate si aplicate în concordantă cu Declaratia Universală a Drepturilor
Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care România este parte”. Astfel,
Guvernul consideră că, potrivit acestei interpretări, contraventia poate fi
asimilată infractiunii si, prin urmare, legile care reglementează răspunderea
contraventională pot retroactiva. În acelasi sens retine si că, în temeiul art.
58 alin. (1) din Constitutie, .Parlamentul poate oricând să adopte legi prin
care fie să nu mai sanctioneze anumite fapte considerate contraventii, fie să
desfiinteze sanctiuni contraventionale aflate în curs de executare, fie să
prevadă chiar neexecutarea acestora”. De asemenea, este invocată si
jurisprundenta Curtii Constitutionale, care, în Decizia nr. 236/1999, a statuat
că, “de vreme ce Parlamentul poate, în virtutea prerogativelor sale, să
manifeste o clementă totală fată de cei sanctionati cu închisoarea
contraventională, nu ar fi rational să
se considere că legiuitorul nu ar putea să ia o măsură, dispusă în mod
expres, de înlocuire a unei sanctiuni mai grave cu una mai usoară”. Prin
aceeasi decizie s-a retinut si că Parlamentul poate interveni, prin legile
adoptate, pentru înlocuirea unei sanctiuni cu o altă sanctiune si poate dispune
să beneficieze de aceste dispozitii si contravenientii care nu au executat încă
sanctiunea aplicată prin dispozitiile legale anterioare, fără ca prin aceasta
să se încalce principiul neretroactivitătii legii. În caz contrar, s-a arătat
în decizia amintită, “s-ar putea pune în discutie o ultraactivare a legii vechi
si deci o executare a unor sanctiuni contraventionale care au fost desfiintate
complet sau care au fost înlocuite prin noua lege”.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele întocmite
în cauze de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 12 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie
2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 180/2002, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002.
Dispozitiile
legale criticate au următoarea redactare:
- Art. 12 alin.
(1): “Dacă printr-un act normativ fapta nu mai este considerată
contraventie, ea nu se mai sanctionează, chiar dacă a fost săvârsită înainte de
data intrării în vigoare a noului act normativ.”
În sustinerea
neconstitutionalitătii acestui text de lege se invocă încălcarea următoarelor
prevederi constitutionale:
- Art. 15 alin.
(2): “Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile.”
Examinând
exceptia, Curtea constată că dispozitiile legale criticate au mai fost supuse
controlului de constitutionalitate. Astfel, Curtea, printr-o interpretare sistematică,
atât prin prisma normelor constitutionale, cât si a conventiilor internationale
la care România este parte, a statuat, în Decizia nr. 197 din 13 mai 2003,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 29 iulie 2003,
că prevederile art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 sunt
constitutionale.
Cu acel prilej,
Curtea a observat că textul de lege criticat, care reglementează răspunderea contraventională,
instituie o solutie similară celei existente în dreptul penal cu privire la
aplicarea retroactivă a legii penale mai favorabile.
Această exceptie
este consacrată atât în art. 15 alin. (2) din Constitutie, cât si în art. 13
din Codul penal. Potrivit prevederilor constitutionale ale art. 20 alin. (1),
art. 15 alin. (2) trebuie interpretat însă în acord cu Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Conventia, precum
si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului nu împiedică statele să
stabilească sau să mentină o distinctie între contraventii si infractiuni, fapt
pentru care mai multe state europene (de exemplu, Germania, Cehia si Slovacia)
au scos o serie de fapte de sub incidenta legii penale si le-au supus pe
acestea unui regim administrativ. Legislatia românească s-a înscris si ea acestei
tendinte. Cu toate acestea, asa cum s-a arătat si în Decizia nr. 197/2003, în
cauza Ozturk împotriva Germaniei (1994), Curtea Europeană a Drepturilor
Omului a statuat că aceste fapte intră sub incidenta art. 6 din conventie. În
acest sens s-au avut în vedere trei criterii: 1. caracterizarea faptei în
dreptul national; 2. natura faptei; 3. natura si gradul de gravitate ale
sanctiunii care ar putea fi aplicată persoanei în cauză. Solutii asemănătoare
au fost pronuntate si în cauzele Garyfallou AEBE împotriva Greciei (1997),
Lauko împotriva Slovaciei si Kadubec împotriva Slovaciei (1998).
Examinând aceste
criterii, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a statuat că modul de definire
a faptelor de către dreptul intern nu are decât o valoare relativă, esentială
fiind natura faptei si a sanctiunii. Cu toate acestea, a fost apreciată ca
pozitivă initiativa statelor de a incrimina infractiuni mai putin grave, pentru
a se ocroti “interesul individului”. Într-adevăr, în argumentarea pozitiei Curtii
Europene a Drepturilor Omului în legătură cu această chestiune, s-a invocat
faptul că sanctiunile administrative nu privesc un grup de persoane, ci se
adresează tuturor cetătenilor în vederea realizării scopului preventiv si represiv
al sanctiunii, aspect ce conferă faptei natură penală. În aceste conditii, din
perspectiva art. 6 din conventie, distinctia dintre contraventii si infractiuni
nu este operantă, toate aceste fapte fiind considerate ca având caracter penal.
Mai mult, potrivit acestei interpretări, reiese că, indiferent de calificarea
faptei în dreptul intern, art. 6 garantează oricărui “acuzat” dreptul la un
proces echitabil.
Curtea
Constitutională, tinând cont de toate aceste argumente, dar si de prevederile
art. 20 alin. (1) din Constitutie, a statuat, prin decizia mai sus amintită, că
legislatia contraventională din România, asemănătoare celei germane, intră sub
incidenta prevederilor art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului
si a libertătilor fundamentale. Astfel fiind, o eventuală sanctionare
contraventională a unei persoane pentru o faptă săvârsită în trecut, în
conditiile în care această faptă nu mai constituie în prezent contraventie,
apare ca fiind nejustificată.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si
(6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 180/2002, exceptie ridicată de Directia Generală a Finantelor Publice Ialomita în dosarele nr. 436/2003 si nr. 596/2003 ale Tribunalului Ialomita - Sectia civilă.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 21 octombrie 2003.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent
sef,
Doina
Suliman
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
pentru aprobarea reglementării tehnice “Normativ
privind conditiile tehnice si metodologia de testare a emulsiilor bituminoase
cationice suprastabilizate”, indicativ AND 581 – 2002
În conformitate cu
prevederile art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în
constructii, cu modificările ulterioare,
în temeiul
prevederilor art. 2 pct. 45 si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
având în vedere
Avizul Comitetului Tehnic de Specialitate nr. 59 din 4 august 2003,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă reglementarea tehnică “Normativ privind conditiile tehnice si
metodologia de testare a emulsiilor bituminoase cationice suprastabilizate”,
indicativ AND 581 - 2002, elaborată de Societatea Comercială “Institutul de
Cercetări în Transporturi -INCERTRANS” - S.A. si prevăzută în anexa*) care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Directia
generală tehnică va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Marius
Sorin Ovidiu Bota,
secretar de
stat
Bucuresti, 23 octombrie 2003.
Nr. 614.
*) Anexa se publică în Buletinul Tehnic Rutier
editat de Regia Autonomă “Administratia Natională a Drumurilor din România”.
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
pentru aprobarea reglementării tehnice “Normativ
privind organizarea si efectuarea anchetelor de circulatie, origine destinatie.
Pregătirea datelor în vederea prelucrării” (revizuire DD 506 - 1988), indicativ
DD 506 – 2001
În conformitate cu
prevederile art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în
constructii, cu modificările ulterioare,
în temeiul
prevederilor art. 2 pct. 45 si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
având în vedere
Avizul Comitetului Tehnic de Specialitate nr. 72 din 1 septembrie 2003,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă reglementarea tehnică “Normativ privind organizarea si efectuarea
anchetelor de circulatie, origine destinatie. Pregătirea datelor în vederea
prelucrării”, indicativ DD 506 - 2001, elaborată de Societatea Comercială
“Institutul de Cercetări în Transporturi - INCERTRANS” - S.A. si prevăzută în
anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Directia
generală tehnică va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Marius
Sorin Ovidiu Bota,
secretar de
stat
Bucuresti, 23 octombrie 2003.
Nr. 615.
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
pentru aprobarea reglementării tehnice
“Metodologie privind efectuarea receptiei lucrărilor de întretinere si reparare
curentă drumuri poduri” (revizuire AND 514 - 1992), indicativ AND 514 – 2000
În conformitate cu
prevederile art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în
constructii, cu modificările ulterioare,
în temeiul prevederilor
art. 2 pct. 45 si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 740/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
având în vedere
Avizul Comitetului Tehnic de Specialitate nr. 82 din 15 septembrie 2003,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă reglementarea tehnică “Metodologie privind efectuarea receptiei
lucrărilor de întretinere si reparare curentă drumuri poduri”, indicativ AND
514 - 2000, elaborată de Regia Autonomă .Administratia Natională a Drumurilor
din România” si prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Directia
generală tehnică va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul
transporturilor, constructiior si turismului,
Marius
Sorin Ovidiu Bota,
secretar de
stat
Bucuresti, 23 octombrie 2003.
Nr. 616.
*) Anexa se publică în Buletinul Tehnic Rutier
editat de Regia Autonomă “Administratia Natională a Drumurilor din România”.
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
pentru aprobarea reglementării tehnice “Normativ
pentru determinarea traficului de calcul pentru proiectarea drumurilor din
punct de vedere al capacitătii portante si al capacitătii de circulatie”,
indicativ AND 584 – 2002
În conformitate cu
prevederile art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în
constructii, cu modificările ulterioare,
în temeiul
prevederilor art. 2 pct. 45 si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
având în vedere
Avizul Comitetului Tehnic de Specialitate nr. 61 din 4 august 2003,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă reglementarea tehnică “Normativ pentru determinarea traficului de calcul
pentru proiectarea drumurilor din punct de vedere al capacitătii portante si al
capacitătii de circulatie”, indicativ AND 584 - 2002, elaborată de Societatea
Comercială “BOMACO” - S.R.L. si prevăzută în anexa*) care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Directia
generală tehnică va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Marius
Sorin Ovidiu Bota,
secretar de
stat
Bucuresti, 23 octombrie 2003.
Nr. 617.copyrightdsc.net
*) Anexa se publică în Buletinul Tehnic Rutier
editat de Regia Autonomă “Administratia Natională a Drumurilor din România”.
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
pentru aprobarea reglementării tehnice “Normativ
pentru executia betoanelor rutiere
cu adaos de cenusă de termocentrală” (revizuire CD
147 - 1985), indicativ CD 147 – 2002
În conformitate cu
prevederile art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în
constructii, cu modificările ulterioare,
în temeiul
prevederilor art. 2 pct. 45 si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
având în vedere
Avizul Comitetului Tehnic de Specialitate nr. 64 din 18 august 2003,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă
reglementarea tehnică “Normativ pentru executia betoanelor rutiere cu adaos de
cenusă de termocentrală”, indicativ CD 147 - 2002, elaborată de Societatea
Comercială “Institutul de Cercetări în Transporturi - INCERTRANS” - S.A. si prevăzută
în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Directia
generală tehnică va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Marius
Sorin Ovidiu Bota,
secretar de
stat
Bucuresti, 23 octombrie 2003.
Nr. 618.
*) Anexa se publică în Buletinul Tehnic Rutier
editat de Regia Autonomă “Administratia Natională a Drumurilor din România”.
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
pentru aprobarea reglementării tehnice “Normativ
pentru determinarea prin deflectografie si deflectometrie a capacitătii
portante a drumurilor cu structuri rutiere suple si semirigide” (revizuire CD
31 - 1994), indicativ CD 31 – 2002
În conformitate cu
prevederile art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în
constructii, cu modificările ulterioare,
în temeiul
prevederilor art. 2 pct. 45 si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
având în vedere
Avizul Comitetului Tehnic de Specialitate nr. 66 din 18 august 2003,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă reglementarea tehnică “Normativ pentru determinarea prin deflectografie
si deflectometrie a capacitătii portante a drumurilor cu structuri rutiere suple
si semirigide”, indicativ CD 31 - 2002, elaborată de Societatea Comercială
“Consilier Construct” si prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Directia
generală tehnică va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Marius
Sorin Ovidiu Bota,
secretar de
stat
Bucuresti, 23 octombrie 2003.
Nr. 619.
*) Anexa se publică în Buletinul Tehnic Rutier
editat de Regia Autonomă “Administratia Natională a Drumurilor din România”.
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
pentru aprobarea reglementării tehnice “Normativ
pentru executia terasamentelor rutiere
din cenusă de termocentrală” (revizuire CD 129 -
1979), indicativ CD 129 – 2002
În conformitate cu
prevederile art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în
constructii, cu modificările ulterioare,
în temeiul
prevederilor art. 2 pct. 45 si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
având în vedere
Avizul Comitetului Tehnic de Specialitate nr. 63 din 4 august 2003,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă reglementarea tehnică “Normativ pentru executia terasamentelor rutiere
din cenusă de termocentrală”, indicativ CD 129 - 2002, elaborată de Societatea
Comercială “BOMACO” - S.R.L. si prevăzută în anexa*) care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Directia
generală tehnică va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Marius
Sorin Ovidiu Bota,
secretar de
stat
Bucuresti, 23 octombrie 2003.
Nr. 620.
*) Anexa se publică în Buletinul Tehnic Rutier
editat de Regia Autonomă “Administratia Natională a Drumurilor din România”.
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
pentru aprobarea reglementării tehnice “Normativ
pentru executia tratamentelor din anrobate bituminoase cu granulozitate
discontinuă” (revizuire DD 502 - 1987), indicativ DD 502 – 2001
În conformitate cu
prevederile art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în
constructii, cu modificările ulterioare,
în temeiul
prevederilor art. 2 pct. 45 si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
având în vedere
Avizul Comitetului Tehnic de Specialitate nr. 75 din 8 septembrie 2003,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă reglementarea tehnică “Normativ pentru executia tratamentelor din
anrobate bituminoase cu granulozitate discontinuă”, indicativ DD 502 - 2001,
elaborată de Societatea Comercială “BOMACO” - S.R.L. si prevăzută în anexa*)
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Directia
generală tehnică va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Marius
Sorin Ovidiu Bota,
secretar de
stat
Bucuresti, 23 octombrie 2003.
Nr. 621.
*) Anexa se publică în Buletinul Tehnic Rutier editat de Regia Autonomă “Administratia Natională a Drumurilor din România”.