MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 196 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Miercuri, 26 martie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
86. - Lege pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 159/2002 privind ratificarea
Contractului de finantare dintre România si Banca Europeană de Investitii si
Administratia Natională a Drumurilor pentru finantarea Proiectului de
reabilitare a drumurilor, etapa a V-a, semnat la Bucuresti la 8 martie 2002
131. - Decret privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
159/2002 privind ratificarea Contractului de finantare dintre România si Banca
Europeană de Investitii si Administratia Natională a Drumurilor pentru
finantarea Proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a V-a, semnat la
Bucuresti la 8 martie 2002
87. - Lege privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 198/2002 pentru completarea
Legii nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea tratatelor
132. - Decret pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
198/2002 pentru completarea Legii nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea
tratatelor
88. - Lege privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 163/2002 pentru ratificarea
addendumurilor la memorandumurile de finantare referitoare la Programul
operational de tară PHARE 1996, Programul national PHARE 1998, Programul
national PHARE 1999, Facilitatea de recuperare (Pre-Ins Facility) pentru anul
1999, Programul PHARE 1999 de cooperare transfrontalieră dintre România si
Ungaria, Programul PHARE 1999 de reformă a protectiei sociale si de
implementare a acquisului în domeniul social - Consensus III
133. - Decret pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
163/2002 pentru ratificarea addendumurilor la memorandumurile de finantare
referitoare la Programul operational de tară PHARE 1996, Programul national
PHARE 1998, Programul national PHARE 1999, Facilitatea de recuperare (Pre-Ins
Facility) pentru anul 1999, Programul PHARE 1999 de cooperare transfrontalieră
dintre România si Ungaria, Programul PHARE 1999 de reformă a protectiei sociale
si de implementare a acquisului în domeniul social - Consensus III
89. - Lege pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 180/2002 privind cresterile
salariale ce se vor acorda în anul 2003 personalului militar din institutiile
publice de apărare natională, ordine publică si sigurantă natională
134. - Decret privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
180/2002 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2003
personalului militar din institutiile publice de apărare natională, ordine
publică si sigurantă natională
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 27
din 28 ianuarie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 43 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, aprobată si modificată prin Legea nr. 241/2001
Decizia nr. 91
din 4 martie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 494 alin. 3 teza finală din Codul civil
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
15. - Ordin al
ministrului Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului privind instituirea procedurii de administrare specială la Societatea
Comercială “Apollo” - S.A. Deva
16. - Ordin al
ministrului Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului privind instituirea procedurii de administrare specială la Societatea
Comercială “U.R.B. Rulmenti” - S.A. Suceava
133. - Ordin al
ministrului industriei si resurselor privind aprobarea Listei organismelor de
certificare notificate care efectuează evaluarea conformitătii în domeniul
cazanelor noi de apă caldă care functionează cu combustibil lichid sau gazos
349. - Ordin al
ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei privind
instituirea procedurii de administrare specială
1.441. - Ordin al
ministrului apelor si protectiei mediului privind înfiintarea Secretariatului
de risc pentru controlul activitătilor care prezintă pericole de accidente
majore în care sunt implicate substante periculoase
1.444. - Ordin al
ministrului apelor si protectiei mediului pentru modificarea sectiunii a III-a
din anexa nr. 1 la Ordinul ministrului apelor, pădurilor si protectiei mediului
nr. 340/2000
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 159/2002 privind
ratificarea Contractului de finantare dintre România si Banca Europeană de
Investitii si Administratia Natională a Drumurilor pentru finantarea
Proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a V-a, semnat la Bucuresti la 8
martie 2002
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 159 din 20 noiembrie 2002 privind ratificarea
Contractului de finantare dintre România si Banca Europeană de Investitii si
Administratia Natională a Drumurilor pentru finantarea Proiectului de
reabilitare a drumurilor, etapa a V-a, semnat la Bucuresti la 8 martie 2002,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 862 din 29 noiembrie
2002.
Această lege a fost adoptată de
Senat în sedinta din 16 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 25 februarie 2003, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
18 martie 2003.
Nr.
86.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 159/2002 privind ratificarea
Contractului de finantare dintre România si Banca Europeană de Investitii si
Administratia Natională a Drumurilor pentru finantarea Proiectului de
reabilitare a drumurilor, etapa a V-a, semnat la Bucuresti la 8 martie 2002
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 159/2002 privind
ratificarea Contractului de finantare dintre România si Banca Europeană de
Investitii si Administratia Natională a Drumurilor pentru finantarea
Proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a V-a, semnat la Bucuresti la 8
martie 2002, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
17 martie 2003.
Nr.
131.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 198/2002 pentru
completarea Legii nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea tratatelor
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol
unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 198 din 18 decembrie
2002 pentru completarea Legii nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea
tratatelor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 956 din 27 decembrie 2002.
Această lege a fost adoptată de Senat în
sedinta din 6 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 25 februarie 2003, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
18 martie 2003.
Nr.
87.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 198/2002 pentru completarea Legii nr. 4/1991 privind încheierea
si ratificarea tratatelor
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 198/2002 pentru
completarea Legii nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea tratatelor si se
dispune publicarea acestei legi
în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
17 martie 2003.
Nr.
132.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 163/2002 pentru ratificarea addendumurilor la memorandumurile de
finantare referitoare la Programul operational de tară PHARE 1996, Programul
national PHARE 1998, Programul national PHARE 1999, Facilitatea de recuperare
(Pre-Ins Facility) pentru anul 1999, Programul PHARE 1999 de cooperare
transfrontalieră dintre România si Ungaria, Programul PHARE 1999 de reformă a
protectiei sociale si de implementare a acquisului în domeniul social -
Consensus III
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 163 din 20 noiembrie 2002 pentru ratificarea
addendumurilor la memorandumurile de finantare referitoare la Programul
operational de tară PHARE 1996, Programul national PHARE 1998, Programul
national PHARE 1999, Facilitatea de recuperare (Pre-Ins Facility) pentru anul
1999, Programul PHARE 1999 de cooperare transfrontalieră dintre România si
Ungaria, Programul PHARE 1999 de reformă a protectiei sociale si de
implementare a acquisului în domeniul social - Consensus III, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 877 din 5 decembrie 2002.
Această lege a fost adoptată de
Senat în sedinta din 16 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 25 februarie 2003, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
18 martie 2003.
Nr.
88.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 163/2002 pentru ratificarea
addendumurilor la memorandumurile de finantare referitoare la Programul
operational de tară PHARE 1996, Programul national PHARE 1998, Programul
national PHARE 1999, Facilitatea de recuperare (Pre-Ins Facility) pentru anul
1999, Programul PHARE 1999 de cooperare transfrontalieră dintre România si
Ungaria, Programul PHARE 1999 de reformă a protectiei sociale si de
implementare a acquisului în domeniul social - Consensus III
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 163/2002 pentru
ratificarea addendumurilor la memorandumurile de finantare referitoare la
Programul operational de tară PHARE 1996, Programul national PHARE 1998,
Programul national PHARE 1999, Facilitatea de recuperare (Pre-Ins Facility)
pentru anul 1999, Programul PHARE 1999 de cooperare transfrontalieră dintre
România si Ungaria, Programul PHARE 1999 de reformă a protectiei sociale si de
implementare a acquisului în domeniul social - Consensus III si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
17 martie 2003.
Nr.
133.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 180/2002 privind
cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2003 personalului militar din
institutiile publice de apărare natională, ordine publică si sigurantă
natională
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 180 din 6 decembrie 2002 privind cresterile
salariale ce se vor acorda în anul 2003 personalului militar din institutiile
publice de apărare natională, ordine publică si sigurantă natională, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 924 din 18 decembrie 2002.
Această lege a fost adoptată de
Senat în sedinta din 19 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 25 februarie 2003, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Bucuresti,
18 martie 2003.
Nr.
89.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 180/2002 privind cresterile
salariale ce se vor acorda în anul 2003 personalului militar din institutiile
publice de apărare natională, ordine publică si sigurantă natională
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 180/2002 privind
cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2003 personalului militar din
institutiile publice de apărare natională, ordine publică si sigurantă
natională si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
17 martie 2003.
Nr.
134.
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 28 ianuarie 2003
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 43 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei
pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobată si modificată prin Legea
nr. 241/2001
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 43 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
aprobată si modificată prin Legea nr. 241/2001, exceptie ridicată de Eleonora
Tuduce în Dosarul nr. 12.276/2001 al Judecătoriei Brasov.
Curtea dispune a se face apelul si în
Dosarul nr. 318C/2002, având în vedere că atât obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, cât si autorul acesteia sunt identice cu cele ale cauzei
mentionate.
La apelul nominal este prezentă, personal
si asistată de avocat, Eleonora Tuduce, lipsind cealaltă parte, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie
conexarea dosarelor. Partea prezentă nu
se opune conexării dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public
consideră că sunt îndeplinite conditiile legale pentru conexare.
Curtea, în temeiul prevederilor art. 16
din Legea nr. 47/1992, republicată, si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de
procedură civilă, dispune conexarea Dosarului nr. 318C/2002 la Dosarul nr.
317C/2002, care este primul înregistrat.
Avocatul autorului exceptiei solicită
admiterea exceptiei pentru aceleasi motive pe care le-a invocat în fata
instantei.
Reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei, ca neîntemeiată, arătând că textele legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 16 mai 2002,
pronuntate în dosarele nr. 12.276/2001 si nr. 12.278/2001, Judecătoria
Brasov a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 43 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, aprobată si modificată prin Legea nr. 241/2001, exceptie ridicată
de Eleonora Tuduce.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia nu are în vedere
raportarea textului legal criticat la prevederile constitutionale, ci
compararea dispozitiilor respective cu prevederile Legii nr. 10/2001, apărută
ulterior, care instituie în favoarea chiriasilor acelasi drept - de a fi
despăgubiti pentru îmbunătătirile necesare si utile aduse locuintei -, dar
precizează că în cazul imobilelor preluate fără titlu valabil obligatia de
despăgubire revine statului sau unitătii detinătoare, si nu proprietarului.
Din compararea celor două reglementări
rezultă, în opinia autorului exceptiei, concluzia că dispozitiile legale
criticate contravin prevederilor art. 16 si 41 din Constitutie.
Instanta de judecată consideră
că dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierile de sesizare au fost communicate presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate. De asemenea, în
conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea
nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Se arată că textul
legal criticat nu contravine prevederilor art. 16 si 41 din Legea fundamentală.
Obligatia proprietarului de a înapoia chiriasului valoarea îmbunătătirilor
necesare si utile se justifică - în opinia Guvernului - prin considerente de
echitate si reprezintă o aplicare a principiului îmbogătirii fără justă cauză.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile art. 43 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 sunt
constitutionale. În acest sens, se arată că dispozitiile legale privind
obligarea proprietarului la plata de despăgubiri către chiriasi confirmă, de
fapt, intentia legiuitorului de a întări dreptul de proprietate.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale
art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei îl constituie
dispozitiile art. 43 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, aprobată si modificată prin Legea nr. 241/2001, text care are
următoarea redactare:
- Art. 43: “(1) Chiriasul are dreptul
la despăgubiri pentru sporul de valoare adus locuintei prin îmbunătătirile
necesare si utile, efectuate cu aprobările prevăzute de lege, confirmate pe
bază de acte justificative.
(2) Până la achitarea integrală a
despăgubirilor de către proprietar, chiriasul are drept de retentie asupra
locuintei.
(3) În cazul înstrăinării locuintei,
chiriasul poate pretinde plata despăgubirilor de la noul proprietar.
(4) Chiriasii din locuintele care au fost
restituite, potrivit legii, fostilor proprietari sau mostenitorilor acestora au
dreptul la despăgubiri în conditiile alin. (1)-(3).”
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulată în fata instantei si consemnată
în încheierea acesteia si în înscrisul depus de parte în dosarul instantei,
rezultă că, în realitate, aceasta se bazează pe o confuzie rezultată din
compararea textului criticat cu o dispozitie cuprinsă într-un act legislativ
ulterior, si anume Legea nr. 10/2001, prin care se precizează că în anumite
situatii statul, iar nu proprietarul imobilului, va despăgubi chiriasul pentru
îmbunătătirile necesare si utile aduse bunului. În acest fel autorul exceptiei
consideră că, dintre cele două dispozitii legale, cea cuprinsă în Legea nr.
10/2001 i-ar fi mai favorabilă, instanta refuzând însă să o aplice, pe motiv că
legea nu poate retroactiva, astfel că, în temeiul prevederii art. 43 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999, cel în cauză ar urma să suporte
cheltuielile făcute pentru îmbunătătirea locuintei. Or, sub acest aspect,
jurisprudenta Curtii Constitutionale a statuat în mod constant (de exemplu,
Decizia nr. 3 din 2 februarie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 103 din 11 martie 1999, Decizia nr. 59 din 20 aprilie 1999,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 9 iunie 1999,
Decizia nr. 134 din 5 octombrie 1999, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 624 din 21 decembrie 1999) că neconstitutionalitatea
unui text nu poate fi dedusă din succesiunea reglementărilor legale într-un
anumit domeniu, ci numai din constatarea unei neconcordante între diferite
reglementări, privite distinct, si texte ori principii din Constitutie. De altfel,
Curtea constată că textul art. 43 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999 nu cuprinde prin el însusi nici o inegalitate si nici o încălcare a
dreptului de proprietate privată.
Examinând sustinerile autorului exceptiei
cu privire la încălcarea dispozitiilor art. 16 din Constitutie, Curtea constată
că acestea nu pot fi primite. Textul de lege criticat nu instituie privilegii
sau discriminări între cetăteni si nu încalcă principiul constitutional al
egalitătii în drepturi a cetătenilor, consacrat prin art. 16 din Constitutie,
tratamentul egal impunându-se doar pentru cetătenii aflati în situatii
identice. Sub acest aspect Curtea Constitutională a retinut în mod constant că
principiul egalitătii nu înseamnă uniformitate, asa încât, dacă la situatii
egale trebuie să corespundă un tratament egal, la situatii diferite tratamentul
juridic nu poate fi decât diferit. În acest sens sunt, de exemplu, deciziile
nr. 70/1993, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 307 din
27 decembrie 1993, si nr. 49/1998, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 161 din 23 aprilie 1998.
Pentru considerentele expuse, în temeiul
art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13
alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 43 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999
privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, aprobată si modificată prin Legea nr. 241/2001,
exceptie ridicată de Eleonora Tuduce în Dosarul nr. 12.276/2001 si în Dosarul
nr. 12.278/2001 ale Judecătoriei Brasov.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de
28 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
din 4 martie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
494 alin. 3 teza finală din Codul civil
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsoká Gábor - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Mihaela Senia Costinescu -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 494 alin. 3 teza finală din Codul
civil, exceptie ridicată de Vasile Sterpu în Dosarul nr. 1.581/2002 al
Judecătoriei Râmnicu Sărat, judetul Buzău.
La apelul nominal se prezintă partea
Mitică Hinta, personal si asistat de avocat, lipsind autorul exceptiei, fată de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, avocatul
părtii prezente pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, arătând că nu sunt încălcate dispozitiile art. 41 din
Constitutie referitoare la ocrotirea proprietătii private, întrucât textele de
lege criticate consacră protectia constructorului de bună-credintă în
raporturile cu proprietarul terenului pe care s-a ridicat o constructie.
Reprezentantul Ministerului Public
consideră textul de lege criticat ca fiind constitutional, art. 494 din Codul
civil reglementând drepturile si obligatiile corelative născute în considerarea
bunei-credinte a constructorului. Prin recunoasterea dreptului acestuia la
despăgubiri nu se aduce atingere dreptului de proprietate, astfel încât
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 11 iulie 2002,
pronuntată în Dosarul nr. 1.581/2002, Judecătoria Râmnicu Sărat, judetul
Buzău, a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 494 alin. 3 teza finală din Codul civil, exceptie
ridicată de Vasile Sterpu.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine că textul de lege
criticat contravine art. 41 alin. (3) din Constitutie, întrucât prin mentinerea
plantatiilor, clădirilor sau lucrărilor făcute de către o persoană de
bună-credintă se aduce atingere prerogativelor esentiale ale dreptului de
proprietate asupra fondului, ceea ce ar echivala cu o expropriere pentru cauză
de utilitate privată.
Judecătoria Râmnicu Sărat, exprimându-si
punctul de vedere, consideră exceptia de neconstitutionalitate ca fiind
neîntemeiată. Se apreciază că în spetă nu este vorba despre o situatie ce ar
echivala cu o expropriere în interes privat, ci numai despre posibilitatea
proprietarului terenului de a-l despăgubi într-o anumită formă pe cel care, cu
bună-credintă, a construit pe terenul său.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată. De
asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din
Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere
al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul arată că
art. 494 alin. 3 teza finală din Codul civil promovează, prin lege, efectele
bunei-credinte în raporturile juridice, prin recunoasterea dreptului constructorului
de bună-credintă la despăgubiri reprezentând valoarea materialelor si a muncii
folosite la ridicarea constructiei sau sporirea valorii fondului. Se mai arată
că, potrivit art. 15 alin. (1) din Constitutie, cetătenii au drepturile,
libertătile si obligatiile prevăzute de lege, continutul si limitele dreptului
de proprietate fiind, de asemenea, stabilite de lege, conform art. 41 alin. (1)
din Legea fundamentală, iar exercitarea drepturilor si libertătilor trebuie să
se facă cu
bună-credintă, fără să se încalce
drepturile si libertătile celorlalti.
În concluzie, exceptia de
neconstitutionalitate este considerată ca fiind neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază
că dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale
cuprinse în art. 41 alin. (3), întrucât nu poate fi pusă în discutie
exproprierea pentru cauză de utilitate privată, cu lezarea atributelor
proprietătii, art. 494 alin. 3 teza finală din Codul civil reglementând
situatia specială a constructorului de bună-credintă care are dreptul la
despăgubiri din partea proprietarului fondului.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul
de vedere al Guvernului si al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin.
(1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate
cu care a fost sesizată. Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie art. 494 alin. 3 teza finală
din Codul civil, text de lege care are următorul continut:
- Art. 494 alin. 3 teza finală: “Cu
toate acestea, dacă plantatiile, clădirile si operele au fost făcute de către o
a treia persoană de bună-credintă, proprietarul pământului nu va putea cere
ridicarea sus-ziselor plantatii, clădiri si lucrări, dar va avea dreptul sau de
a înapoia valoarea materialelor si pretul muncii, sau de a plăti o sumă de bani
egală cu aceea a cresterii valorii fondului.”
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate
sustine că dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale
ale art. 41 alin. (3) si art. 150 alin. (1), conform cărora:
- Art. 41 alin. (3): “Nimeni nu poate
fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică, stabilită potrivit
legii, cu dreaptă si prealabilă despăgubire.”;
- Art. 150 alin. (1): “Legile si toate
celelalte acte normative rămân în vigoare, în măsura în care ele nu contravin
prezentei Constitutii.”
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că textul de lege criticat este cuprins
în capitolul din Codul civil referitor la “dreptul de accesiune asupra celor
unite si încorporate cu lucrul”. Astfel, conform dispozitiilor Codului
civil, accesiunea reprezintă un mod de dobândire a proprietătii si constă în
încorporarea materială a unui lucru mai putin important într-un lucru mai
important, proprietarul celui din urmă devenind proprietarul bunului
încorporat, în ipoteza în care bunurile au apartinut unor persoane diferite.
Accesiunea se fundamentează pe principiul de drept “accessorium sequitur
principale”, în considerarea căruia proprietatea unui lucru principal o
atrage pe aceea a unui lucru accesoriu.
Articolul 494 alin. 3 teza finală din
Codul civil este aplicabil în cazul accesiunii imobiliare artificiale, atunci
când o tertă persoană realizează pe terenul altcuiva plantatii, constructii sau
alte lucrări, folosind propriile materiale. În această situatie proprietarul
fondului pe care se află constructiile sau plantatiile făcute de altul datorează
despăgubiri celui care a construit sau a plantat. Atunci când constructorul
este de bună-credintă, având convingerea eronată că acel teren este
proprietatea sa, în mod obligatoriu, proprietarul terenului devine si
proprietarul constructiei, cu obligatia de a-l despăgubi pe constructor, fără a
putea cere însă dărâmarea sau ridicarea lucrărilor efectuate. Textul de lege
criticat stabileste întinderea obligatiei de despăgubire, oferind posibilitatea
proprietarului terenului de a opta între plata contravalorii materialelor si a
pretului muncii, pe de o parte, sau plata unei sume egale cu sporul de valoare
dobândit de teren, pe de altă parte. Departe de a constitui o încălcare a
dreptului de proprietate, asa cum consideră autorul exceptiei, textul de lege
dedus controlului este în concordantă cu definitia dată proprietătii de art.
480 din Codul civil, care prevede că “proprietatea este dreptul ce are
cineva de a se bucura si dispune de un lucru în mod exclusiv si absolut, însă
în limitele determinate de lege”, si oferă o solutie rezonabilă
conflictului de interese legitime dintre proprietarul fondului si constructorul
de bună-credintă pe terenul acestuia. Este adevărat că, având a alege între
cele două posibilităti de despăgubire, fără a putea pretinde constructorului de
bună-credintă ridicarea lucrării, proprietarul terenului suferă o restrângere a
prerogativei de dispozitie asupra bunului său, însă această restrângere
operează în conditiile legii, în considerarea pozitiei subiective a
constructorului – buna-credintă -, cu respectarea prevederilor constitutionale
ale art. 41 alin. (1) teza finală, conform cărora continutul si limitele
dreptului de proprietate sunt stabilite de lege. Prin urmare, întrucât
titularul dreptului de proprietate asupra terenului îsi păstrează în continuare
titlul si, prin accesiune, devine proprietar al plantatiilor, constructiilor
sau al altor lucrări efectuate de un constructor de bună-credintă, nu poate fi
pusă în discutie exproprierea, astfel încât prevederile constitutionale invocate
de autorul exceptiei nu au legătură cu cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, în
temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al
art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 494 alin. 3 teza finală din Codul civil, exceptie ridicată
de Vasile Sterpu în Dosarul nr. 1.581/2002 al Judecătoriei Râmnicu Sărat,
judetul Buzău.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de
4 martie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA
PENTRU PRIVATIZARE SI
ADMINISTRAREA
PARTICIPATIILOR STATULUI
privind instituirea procedurii de administrare specială la Societatea
Comercială “Apollo” - S.A. Deva
În temeiul prevederilor art. 16 din Legea
nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, modificată
si completată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 208/2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 961 din 28 decembrie 2002, si ale
art. 18 alin. (2) din Regulamentul de organizare si functionare a Autoritătii
pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 678/2001, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 437 din 6 august 2001,
în vederea stabilirii modului de
administrare si gestionare, precum si a măsurilor ce trebuie luate pentru
accelerarea procesului de privatizare la Societatea Comercială “Apollo” - S.A.
Deva,
ministrul Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se instituie procedura de
administrare specială în perioada de privatizare la Societatea Comercială
“Apollo” - S.A. Deva, denumită în continuare societate comercială, cu
sediul în municipiul Deva, str. 1 Decembrie nr. 37A, judetul Hunedoara,
înmatriculată la Oficiul registrului comertului sub nr. J20/647/1994, începând
cu data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Art. 2. - (1) Pe durata administrării
speciale în perioada privatizării, administratorul special are atributiile
stabilite prin mandatul special acordat de ministrul Autoritătii pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului.
(2) Continutul mandatului prevăzut la
alin. (1) va cuprinde în principal, dar fără a se limita la acestea,
următoarele atributii:
a) luarea unor măsuri de administrare,
gestionare si supraveghere financiară a societătii comerciale, cu accent pe:
- situatia îndeplinirii principalilor
indicatori economico-financiari si de performantă;
- identificarea unor active neutilizate
care pot fi transferate/vândute;
- inventarierea datoriilor societătii
comerciale, precum si a plătilor restante, în structura lor;
- inventarierea creantelor pe care
societatea comercială le are de recuperat;
- cunoasterea situatiei litigiilor care
grevează asupra societătii comerciale;
- inventarierea activelor posibil a fi
revendicate;
b) notificarea tuturor creditorilor
bugetari în sensul instituirii procedurii de administrare specială în perioada
de privatizare, în vederea neînceperii/suspendării de către acestia a oricăror
măsuri de executare silită împotriva societătii comerciale;
c) solicitarea organelor teritoriale ale
Ministerului Finantelor Publice, pentru bugetul de stat, si ale celorlalte
ministere si institutii, pentru bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele
fondurilor speciale, precum si ale autoritătilor administratiei publice locale,
pentru bugetele locale, de a elibera certificatele de obligatii bugetare
necesare acordării facilitătilor prevăzute de Legea nr. 137/2002 privind unele
măsuri pentru accelerarea privatizării, cu modificările si completările
ulterioare;
d) solicitarea furnizorilor de servicii
pentru întocmirea graficelor de reesalonare a datoriilor restante, respectarea
acestora si efectuarea plătilor facturilor curente;
e) respectarea disciplinei
economico-financiare prin luarea unor măsuri pentru întărirea acesteia.
Art. 3. - La data instituirii procedurii
de administrare specială se instituie si procedura de supraveghere financiară a
societătii comerciale, în conformitate cu dispozitiile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 208/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 137/2002
privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării.
Art. 4. - Procedura de administrare
specială în perioada de privatizare încetează la data transferului dreptului de
proprietate asupra actiunilor în situatia privatizării societătii comerciale
sau la data stabilită prin ordin al
ministrului Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului.
Ministrul Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Bucuresti,
13 martie 2003.
Nr.
15.
AUTORITATEA
PENTRU PRIVATIZARE SI
ADMINISTRAREA
PARTICIPATIILOR STATULUI
privind instituirea procedurii de
administrare specială la Societatea Comercială “U.R.B. Rulmenti” - S.A. Suceava
În
temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru
accelerarea privatizării, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 215 din 28 martie 2002, modificată si completată prin Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 208/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 961 din 28 decembrie 2002, si ale art. 18 alin. (2) din Regulamentul de
organizare si functionare a Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 678/2001,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 437 din 6 august
2001,
în
vederea stabilirii modului de administrare si gestionare, precum si a măsurilor
ce trebuie luate pentru accelerarea procesului de privatizare la Societatea
Comercială “U.R.B. Rulmenti” - S.A. Suceava,
ministrul
Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se instituie procedura de
administrare specială în perioada de privatizare la Societatea Comercială
“U.R.B. Rulmenti” - S.A. Suceava, denumită în continuare societate
comercială, cu sediul în municipiul Suceava, str. Zona Industrială Scheia,
judetul Suceava, înmatriculată la Oficiul registrului comertului sub nr.
J33/436/1991, începând cu data publicării prezentului ordin în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 2. - (1) Pe durata administrării
speciale în perioada privatizării, administratorul special are atributiile
stabilite prin mandatul special acordat de ministrul Autoritătii pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului.
(2) Continutul mandatului prevăzut la
alin. (1) va cuprinde în principal, dar fără a se limita la acestea,
următoarele atributii:
a) luarea unor măsuri de administrare,
gestionare si supraveghere financiară a societătii comerciale, cu accent pe:
- situatia îndeplinirii principalilor
indicatori economico-financiari si de performantă;
- identificarea unor active neutilizate
care pot fi transferate/vândute;
- inventarierea datoriilor societătii
comerciale, precum si a plătilor restante, în structura lor;
- inventarierea creantelor pe care
societatea comercială le are de recuperat;
- cunoasterea situatiei litigiilor care
grevează asupra societătii comerciale;
- inventarierea activelor posibil a fi
revendicate;
b) notificarea tuturor creditorilor
bugetari în sensul instituirii procedurii de administrare specială în perioada
de privatizare, în vederea neînceperii/suspendării de către acestia a oricăror
măsuri de executare silită împotriva societătii comerciale;
c) solicitarea organelor teritoriale ale
Ministerului Finantelor Publice, pentru bugetul de stat, si ale celorlalte
ministere si institutii, pentru bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele
fondurilor speciale, precum si ale autoritătilor administratiei publice locale,
pentru bugetele locale, de a elibera certificatele de obligatii bugetare
necesare acordării facilitătilor prevăzute de Legea nr. 137/2002 privind unele
măsuri pentru accelerarea privatizării, cu modificările si completările
ulterioare;
d) solicitarea furnizorilor de servicii
pentru întocmirea graficelor de reesalonare a datoriilor restante, respectarea
acestora si efectuarea plătilor facturilor curente;
e) respectarea disciplinei
economico-financiare prin luarea unor măsuri pentru întărirea acesteia.
Art. 3. - La data instituirii procedurii
de administrare specială se instituie si procedura de supraveghere financiară a
societătii comerciale, în conformitate cu dispozitiile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 208/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 137/2002
privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării.
Art. 4. - Procedura de administrare
specială în perioada de privatizare încetează la data transferului dreptului de
proprietate asupra actiunilor în situatia privatizării societătii comerciale
sau la data stabilită prin ordin al
ministrului Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului.
Ministrul Autoritătii pentru Privatizarea
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Bucuresti,
13 martie 2003.
Nr.
16.
MINISTERUL
INDUSTRIEI SI RESURSELOR
privind aprobarea Listei organismelor de certificare notificate care
efectuează evaluarea conformitătii în domeniul cazanelor noi de apă caldă care
functionează cu combustibil lichid sau gazos
În conformitate cu prevederile art. 9
alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 270/2002 privind stabilirea cerintelor
referitoare la eficienta si etichetarea energetică pentru introducerea pe piată
a cazanelor noi de apă caldă care functionează cu combustibil lichid sau gazos
si ale art. 9.1 si 9.2 din Procedura de evaluare a organismelor de certificare
a conformitătii cazanelor noi de apă caldă care functionează cu combustibil
lichid sau gazos, aprobată prin Ordinul ministrului industriei si resurselor
nr. 465/2002, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 19/2001 privind organizarea
si functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, cu completările
ulterioare, ministrul industriei si resurselor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Lista organismelor de
certificare notificate care efectuează evaluarea conformitătii în domeniul
cazanelor noi de apă caldă care functionează cu combustibil lichid sau gazos,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Bucuresti,
5 martie 2003.
Nr.
133.
LISTA
organismelor
de certificare notificate care efectuează evaluarea conformitătii în domeniul
cazanelor noi de apă caldă care functionează cu combustibil lichid sau gazos
Denumirea si adresa organismului de evaluare a conformitătii notificat |
Numărul de înregistrare în Registrul organismelor notificate |
Grupa de produse |
Sarcini specifice |
Anexe la Hotărârea Guvernului |
Unitatea
ISCIR-CERT din cadrul Inspectiei de Stat
pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor
sub Presiune si Instalatiilor de
Ridicat, Bucuresti, str. Sfântul Elefterie nr.
47-49, sectorul 1 |
02 |
Cazane
noi de apă caldă care
functionează cu
combustibil lichid |
-
examinare CS de tip -
conformitatea cu tipul -
asigurarea calitătii productiei -
asigurarea calitătii produsului |
nr.
270/2002 - anexa
nr. 4 - anexa
nr. 5 - anexa
nr. 5 - anexa
nr. 5 |
|
|
|
|
Anexe la
Hotărârea Guvernului nr.
761/2001 |
|
|
Cazane
noi de apă caldă care functionează
cu
combustibil gazos |
-
examinare CS de tip -
conformitatea cu tipul -
asigurarea calitătii productiei -
asigurarea calitătii produsului -
verificarea produsului -
verificarea CS pentru unitatea
de produs |
- anexa
nr. 4 - anexa
nr. 4 - anexa
nr. 4 - anexa
nr. 4 - anexa
nr. 4 - anexa
nr. 4 |
MINISTERUL
LUCRĂRILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
privind instituirea procedurii de
administrare specială
În temeiul prevederilor art. 16 din Legea
nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, modificată
si completată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 208/2002, ale Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societătilor comerciale, cu modificările si completările
ulterioare, si a Legii nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea
privatizării, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 577/2002, precum si ale
art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
în vederea stabilirii modului de
administrare si gestionare, precum si a măsurilor ce trebuie luate pentru
accelerarea procesului de privatizare,
ministrul lucrărilor publice, transporturilor
si locuintei emite următorul ordin:
Art. 1. - Începând cu data publicării
prezentului ordin se instituie procedura de administrare specială si
supraveghere financiară în perioada de privatizare la următoarele societăti
comerciale:
1. Societatea Comercială “Antrepriza
Drumuri si Poduri – ADP Constanta” - S.A., denumită în continuare societate
comercială, cu sediul în municipiul Constanta, Str. Egretei nr. 3, judetul
Constanta, nr. de înregistrare la Oficiul registrului comertului
J13/2.054/1997, cod unic de înregistrare 9278184, atribut fiscal R;
2. Societatea Comercială “Antrepriza de
Lucrări de Drumuri si Poduri Bacău” - S.A., denumită în continuare societate
comercială, cu sediul în municipiul Bacău, str. Nicolae Lascăr Bogdan nr.
25, judetul Bacău, nr. de înregistrare la Oficiul registrului comertului
J04/241/1998, cod fiscal nr. 10369960;
3. Societatea Comercială de Dragaj pe
Dunăre “Fluvdrag” - S.A. Giurgiu, denumită în continuare societate
comercială, cu sediul în Giurgiu, Incinta Port Giurgiu, judetul Giurgiu,
nr. de înregistrare la Oficiul registrului comertului J52/246/1998, cod fiscal
nr. R11153301.
Art. 2. - Pe durata administrării speciale
si supravegherii financiare în perioada privatizării administratorii speciali
au atributiile stabilite prin mandatul special prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Procedura de administrare
specială în perioada de privatizare încetează la data transferului dreptului de
proprietate asupra actiunilor în situatia privatizării societătii comerciale
sau la o altă dată ce va fi stabilită prin ordin al ministrului lucrărilor
publice, transporturilor si locuintei.
Art. 4. - Atributiile si competentele
privind numirea si, după caz, revocarea administratorilor speciali, precum si
cele referitoare la încheierea sau încetarea contractelor de mandat revin
secretarului de stat care coordonează sectorul în care îsi desfăsoară
activitatea societatea comercială la care a fost instituită administrarea
specială si supravegherea financiară.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
Bucuresti,
7 martie 2003.
Nr.
349.
ANEXĂ
acordat administratorului special
În
scopul administrării speciale si supravegherii financiare instituite la
societatea comercială, administratorul special are următoarele atributii si
obligatii:
1. va convoca sau va dispune convocarea
adunării generale a actionarilor, ori de câte ori este necesar si în mod
obligatoriu pentru modificarea actului constitutiv al societătii/statutului si
contractului de societate, în sensul separării functiei de presedinte al
consiliului de administratie de cea de director general, după caz;
2. va examina activitatea societătii
comerciale în raport cu situatia de fapt si va întocmi rapoarte de activitate
amănuntite asupra situatiei economico-financiare si juridice a societătii
comerciale, în conditiile si la termenele stabilite prin contractul de mandat;
3. va supraveghea operatiunile de
gestionare a patrimoniului societătii comerciale;
4. va lua măsuri de administrare si
gestionare a patrimoniului societătii comerciale, împreună cu directorul
general, după caz, astfel încât până la transferul dreptului de proprietate să
nu se producă modificări patrimoniale decât în sensul celor stabilite prin
contractul de mandat;
5. va lua unele măsuri de administrare si
gestionare a societătii comerciale, cu accent pe:
- situatia îndeplinirii principalilor
indicatori economico-financiari si de performantă;
- identificarea unor active neutilizate
care pot fi transferate, vândute, închiriate, externalizate etc.;
- inventarierea datoriilor societătii
comerciale, precum si a plătilor restante, în structura lor;
- inventarierea creantelor pe care
societatea comercială le are de recuperat;
- cunoasterea litigiilor care grevează
asupra societătii comerciale;
- inventarierea activelor posibil a fi
revendicate;
- identificarea structurii cheltuielilor
si veniturilor societătii comerciale, în scopul eficientizării costurilor;
- situatia contractelor comerciale
încheiate de societatea comercială;
6. va urmări respectarea disciplinei
economico-financiare a societătii comerciale prin luarea unor măsuri pentru
întărirea acesteia;
7. va examina volumul arieratelor si
creantelor si va stabili ordinea de plăti, tinând seama de respectarea
disciplinei economico-financiare;
8. va solicita furnizorilor de
servicii/utilităti - electricitate, gaze naturale, apă sau alte servicii, fără
de care societatea comercială nu poate functiona – întocmirea graficelor de
reesalonare a obligatiilor restante după data instituirii procedurii de
administrare specială si a supravegherii financiare;
9. va urmări permanent încadrarea în
graficele întocmite pentru reesalonarea plătilor la furnizorii de
servicii/utilităti, concomitent cu achitarea obligatiilor curente ale
societătii comerciale;
10. va supraveghea încasarea creantelor
societătii comerciale si efectuarea tuturor plătilor către creditorii bugetari,
furnizorii de servicii/utilităti, creditorii comerciali, conform graficelor
stabilite cu acestia;
11. va solicita creditorilor bugetari
ridicarea tuturor sarcinilor ce grevează asupra activelor societătii
comerciale, care urmează să fie vândute, externalizate sau transferate, în
scopul cresterii atractivitătii societătii comerciale la privatizare;
12. va întocmi lista creditorilor
societătii comerciale care au instituit sarcini asupra activelor acesteia,
astfel încât după vânzarea activelor să poată dispune distribuirea sumelor
încasate, proportional, creditorilor bugetari implicati, până la limita rămasă
neacoperită prin scutirea principală în baza grilei de facilităti;
13. va asigura distribuirea sumelor
încasate prin vânzarea de active în contul datoriei reesalonate, dacă prin
aplicarea grilei de facilităti creditorul bugetar a acordat scutire pentru tot
debitul înregistrat până la data de 31 decembrie 2001;
14. va solicita creditorilor bugetari,
printr-o notificare, suspendarea, până la transferul dreptului de proprietate,
a tuturor măsurilor de executare silită începute asupra societătii comerciale,
precum si neînceperea unor noi măsuri de executare silită;
15. va sesiza Ministerul Lucrărilor
Publice, Transporturilor si Locuintei, denumit în continuare MLPTL, în
legătură cu orice problemă care ar cere solutionarea de către acesta;
16. va participa la sedintele adunării
generale a actionarilor si la sedintele consiliului de administratie, prilej cu
care va supraveghea direct îndeplinirea sarcinilor transmise, putând anula, cu
acordul MLPTL, înainte de publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a
IV-a, orice hotărâre luată de acestea si care contravine mandatului special;
17. va introduce actiuni în anulare cu
privire la transferuri cu caracter patrimonial, unele actiuni comerciale
încheiate de conducerea societătii comerciale sau de constituire a unor
garantii, susceptibile a prejudicia drepturile actionarilor si ale societătii
comerciale, dacă este cazul;
18. va introduce actiuni pentru anularea actelor
frauduloase încheiate de conducerea societătii comerciale în dauna actionarilor
sau a societătii comerciale, dacă este cazul;
19. va notifica suspendarea actiunilor
judiciare sau extrajudiciare pornite împotriva societătii comerciale, pe
perioada cuprinsă între data instituirii supravegherii financiare si data
încheierii contractului de vânzare-cumpărare a pachetului de actiuni, dar nu
mai mult de 6 luni de la data instituirii supravegherii financiare;
20. va sprijini MLPTL în solicitarea
adresată unitătilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice (pentru
bugetul de stat), ale celorlalte ministere si institutii (pentru bugetul
asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale), precum si
autoritătilor administratiei publice locale (pentru bugetele locale) de
acordare a înlesnirilor prevăzute de lege pentru societătile comerciale aflate
în procedura de administrare specială;
21. va identifica eventualele creante ale
Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Bancare asupra societătii comerciale
si va propune MLPTL, după caz, conversia acestor creante în actiuni;
22. va îndeplini orice alte atributii si
obligatii stabilite prin contractul de mandat.
MINISTERUL
APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
privind înfiintarea Secretariatului de risc pentru controlul
activitătilor care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate
substante periculoase
În temeiul prevederilor art. 3 din Legea
protectiei mediului nr. 137/1995, republicată, astfel cum a fost modificat si
completat prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 91/2002, ale art. 3 lit.
n) si o) si ale art. 11 lit. e) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
34/2002 privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluării,
aprobată si modificată prin Legea nr. 645/2002, ale art. 19 din Hotărârea
Guvernului nr. 95/2003 privind controlul activitătilor care prezintă pericole
de accidente majore în care sunt implicate substante periculoase si ale art. 3
pct. II lit. n si ale art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 17/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului,
ministrul apelor si protectiei mediului emite
următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se înfiintează, în cadrul
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, Secretariatul de risc pentru controlul
activitătilor care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate
substante periculoase, denumit în continuare Secretariat de risc.
(2) Secretariatul de risc este un
compartiment special care se organizează si functionează în cadrul autoritătii
publice centrale pentru protectia mediului, inspectoratelor de protectie a
mediului judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, si în cadrul
Administratiei Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării”, care au în domeniul de
responsabilitate unităti economice de tip SEVESO II.
Art. 2. - Secretariatul de risc este
format din 3 persoane la nivel central si din 1-2 persoane la nivel teritorial,
în functie de numărul de unităti economice tip SEVESO II, care intră în
domeniul de responsabilitate al fiecărui inspectorat teritorial de protectie a
mediului si al Administratiei Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării”, si de
specificul fiecărui judet, la propunerea Comisariatului General al Gărzii de
Mediu.
Art. 3. - Principalele atributii ale
Secretariatului de risc sunt:
a) coordonarea activitătii autoritătilor
publice centrale si locale responsabile pentru implementarea prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 95/2003 privind controlul activitătilor care prezintă
pericole de accidente majore în care sunt implicate substante periculoase;
b) inventarierea unitătilor economice
supuse prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 95/2003;
c) elaborarea procedurilor specifice în
domeniul managementului riscului si controlului activitătilor care prezintă
pericole de accidente majore în care sunt implicate substante periculoase;
d) stabilirea programelor de modelare
pentru evaluarea riscului la nivel national si aprobarea acestora prin ordin al
ministrului apelor si protectiei mediului;
e) planificarea prezentării rapoartelor de
sigurantă de către unitătile economice existente;
f) analiza programelor de evaluare a
riscului si stabilirea unui program unic, pe fiecare ramură industrială, care
să fie utilizat de toti agentii economici pentru evaluarea riscului;
g) urmărirea modului de respectare a
termenelor de transmitere de către agentii economici a notificărilor, a
politicilor de prevenire a accidentelor majore, a rapoartelor de securitate, a
planurilor de urgentă internă si a informatiilor necesare elaborării planurilor
de urgentă externă în concordantă cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
95/2003;
h) întocmirea planurilor de inspectie si
urmărirea modului de realizare a inspectiilor pentru verificarea respectării
prevederilor art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 95/2003;
i) elaborarea programelor de instruire;
j) crearea unui registru-bază de date care
va cuprinde informatii referitoare la obiectivele ce intră sub incidenta
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 95/2003 si analiza cauzelor producerii
accidentului major, experienta acumulată si măsurile preventive necesare a fi
luate, conform art. 18 din Hotărârea Guvernului nr. 95/2003;
k) raportarea accidentelor majore la
Uniunea Europeană.
Art. 4. - (1) Atributiile si
responsabilitătile Secretariatului de risc la nivel central si ale
secretariatelor de risc teritoriale se stabilesc prin Regulamentul de
organizare si functionare al Secretariatului de risc.
(2) Regulamentul de organizare si
functionare al Secretariatului de risc se emite în termen de 60 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentului ordin de către Comisariatul General al Gărzii
de Mediu si se aprobă prin
ordin al ministrului apelor si protectiei
mediului.
Art. 5. - Comisariatul General al Gărzii
de Mediu si Directia management si resurse umane vor pune în aplicare prezentul
ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Bucuresti,
12 martie 2003.
Nr.
1.441.
MINISTERUL
APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
pentru modificarea sectiunii a III-a din
anexa nr. 1 la Ordinul ministrului apelor, pădurilor si protectiei mediului nr.
340/2000
În temeiul art. 7 din Hotărârea Guvernului
nr. 17/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor si
Protectiei Mediului,
având în vedere Referatul Comisariatului
General al Gărzii de Mediu nr. 125.311/CFG din 21 februarie 2003,
ministrul apelor si protectiei mediului emite
următorul ordin:
Art. 1. - Sectiunea a III-a “Tarife pentru
analize de laborator si pentru date de mediu, altele decât cele destinate
informării publicului si autoritătilor” din anexa nr. 1 la Ordinul ministrului
apelor, pădurilor si protectiei mediului nr. 340/2000 pentru aprobarea
Nomenclatorului de lucrări si servicii care se prestează de către autoritătile
pentru protectia mediului în regim de tarifare si cuantumul tarifelor aferente,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 144 din 6 aprilie
2000, se modifică potrivit anexei la prezentul ordin.
Art. 2. - Comisariatul General al Gărzii
de Mediu si inspectoratele de protectie a mediului vor duce la îndeplinire
dispozitiile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin intră în vigoare
la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Bucuresti,
12 martie 2003.
Nr.
1.444.
ANEXĂ
SECTIUNEA a III-a
Tarife pentru analize de laborator
si pentru date de mediu, altele decât cele destinate informării publicului si
autoritătilor
Indicatorul determinat |
Valoarea (lei/indicator) |
AER ATMOSFERIC (imisii) |
|
Pulberi
sedimentabile |
250.000 |
Metale din pulberi sedimentabile |
|
Plumb
(Pb2+) |
500.000 |
Cadmiu
(Cd2+) |
500.000 |
Crom (Cr6+, Cr3+) |
500.000 |
Mangan
(Mn2+) |
500.000 |
Poluanti gazosi: |
|
NH3 |
355.000 |
NO2 |
355.000 |
SO2 |
355.000 |
Evaluarea
nivelului de zgomot |
500.000 |
APE |
|
pH |
60.000 |
Materii
totale suspensie (MTS) |
200.000 |
Consum
biochimic de oxigen (CBO5) |
570.000 |
Consum
chimic de oxigen (CCO-Mn) |
180.000 |
Amoniu(N4+) |
200.000 |
Azotati
(NO3 -) |
200.000 |
Azotiti
(NO2 -) |
200.000 |
Substante
extractibile cu solventi organici |
300.000 |
Fosfati
(PO43-) |
300.000 |
Detergenti
sintetici anion activi, biodegradabili |
355.000 |
Plumb
(Pb2+) |
400.000 |
Cadmiu
(Cd2+) |
400.000 |
Crom (Cr3+) |
400.000 |
Crom (Cr6+) |
280.000 |
Mangan
(Mn2+) |
400.000 |
Cupru
(Cu2+) |
400.000 |
Nichel
(Ni2+) |
400.000 |
Zinc (Zn2+) |
400.000 |
Rezidiu
filtrabil la 105ş C |
180.000 |
Cloruri
(Cl-) |
150.000 |
Oxigen
dizolvat (O2 diz.) |
180.000 |
Duritate |
150.000 |
SOL |
|
pH |
100.000 |
Humus |
220.000 |
Plumb
(Pb2+) |
500.000 |
Cadmiu
(Cd2+) |
500.000 |
Crom (Cr6+, Cr3+) |
500.000 |
Mangan
(Mn2+) |
500.000 |
Cupru
(Cu2+) |
500.000 |
Nichel
(Ni2+) |
500.000 |
Zinc (Zn2+) |
500.000 |
VEGETATIE: conform ICPA Metodologia de analiză a plantei
pentru evaluarea stării de nutritie minerală - Bucuresti 1980 |
|
Plumb
(Pb2+) |
500.000 |
Cadmiu
(Cd2+) |
500.000 |
Crom (Cr6+, Cr3+) |
500.000 |
Mangan
(Mn2+) |
500.000 |
Cupru
(Cu2+) |
500.000 |
Nichel
(Ni2+) |
500.000 |
Zinc (Zn2+) |
500.000 |