MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr.
403 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI
ALTE ACTE Marti, 10 iunie 2003
234. - Lege privind aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 11/2003 pentru modificarea Legii nr. 36/1993 privind
finantarea unor actiuni de integrare economică si culturală între România si
Republica Moldova
340. - Decret pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 11/2003 pentru modificarea
Legii nr. 36/1993 privind finantarea unor actiuni de integrare economică si
culturală între România si Republica Moldova
235. - Lege privind aprobarea preluării de
către Ministerul Dezvoltării si Prognozei a drepturilor si obligatiilor,
inclusiv a obligatiilor de plată a cotizatiei anuale, ce decurg din calitatea
României de membru al Biroului International al Expozitiilor (B.I.E.)
341. - Decret pentru promulgarea Legii privind
aprobarea preluării de către Ministerul Dezvoltării si Prognozei a drepturilor
si obligatiilor, inclusiv a obligatiilor de plată a cotizatiei anuale, ce
decurg din calitatea României de membru al Biroului International al
Expozitiilor (B.I.E.)
237. - Lege pentru aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 34/2003 privind măsuri în domeniul disciplinei
financiar-valutare a agentilor economici
343. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 34/2003 privind măsuri în domeniul
disciplinei financiar-valutare a agentilor economici
238. - Lege privind aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 21/2003 pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 95/1998
privind înfiintarea unor institutii publice în subordinea Ministerului Transporturilor
345. - Decret pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 21/2003 pentru completarea Ordonantei
Guvernului nr. 95/1998 privind înfiintarea unor institutii publice în
subordinea Ministerului Transporturilor
Decizia nr. 145 din 10 aprilie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii
audiovizualului nr. 504/2002, ale art. 40 din lege, precum si ale art. 5 alin.
1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
242. - Ordin al ministrului agriculturii,
alimentatiei si pădurilor privind aprobarea Normei sanitare veterinare care
stabileste reguli pentru a se asigura coordonarea între organizatiile si
asociatiile ce detin sau stabilesc registre genealogice pentru ecvidee înregistrate
367. - Ordin al ministrului agriculturii,
alimentatiei si pădurilor pentru aprobarea Normei sanitare veterinare cu
privire la certificarea animalelor si a produselor de origine animală
368. - Ordin al ministrului agriculturii,
alimentatiei si pădurilor pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind
controlul oficial al produselor alimentare de origine animală
LEGI
SI DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 11/2003 pentru modificarea Legii nr. 36/1993
privind finantarea unor actiuni de integrare economică si culturală între
România si Republica Moldova
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 11 din 13 martie 2003 pentru
modificarea Legii nr. 36/1993 privind finantarea unor actiuni de integrare
economică si culturală între România si Republica Moldova, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 168 din 18 martie 2003.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 15
aprilie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
12 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
P.
PRESEDINTELE SENATULUI
ALEXANDRU ATHANASIU
Bucuresti, 2 iunie 2003.
Nr. 234.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
11/2003 pentru modificarea Legii nr. 36/1933 privind finantarea unor actiuni de
integrare econornică si culturală între România si Republica Moldova
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României.
Presedintele României
decretează.
Articol unic. - Se promulgă legea privin aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 11/2003 pentru modificarea Legii nr.
36/1993 privind finantarea unor actiuni de integrare economică si culturală
între România si Republica Moldova si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al al României, Partea I.
ION ILIESCU
Bucuresti, 29 mai 2003.
Nr. 340.
LEGI
SI DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea preluării de către Ministerul Dezvoltării si Prognozei a drepturilor
si obligatiilor, inclusiv a obligatiilor de plată a cotizatiei anuale, ce
decurg din calitatea României de membru al Biroului International al
Expozitiilor (B.LE.)
Parlamentul
României adoptă prezenta lege.
Art. 1. - Se aprobă preluarea drepturilor si
obligatiilor ce decurg din calitatea României de membru al Biroului
International al Expozitiilor (B.I.E.) de către Ministerul Dezvoltării si
Prognozei de la Ministerul Afacerilor Externe.
Art. 2. - Plata
cotizatiei anuale stabilite conform baremelor B.I.E. se va efectua de
Ministerul Dezvoltării si Prognozei, în vederea continuării participării
statului român ca membru al acestei organizatii si ca parte a Conventiei
privind expozitiile internationale, semnată la Paris la 22 noiembrie 1928,
ratificată prin Decretul nr. 2.581/1930, modificată si completată cu
amendamentele ulterioare.
Art. 3. - Se
sutorizează Ministerul Finantelor Publice să întroducă modificările ce decurg
din aplicarea prezentei legi în bugetele Ministerului Afacerilor Externe si
Ministerului Dezvoltării si Prognozei.
Art. 4. - La anexa nr. 1 punctul I, nr. crt. 20 din
Ordonanta Guvernului nr. 41/1994 privind autorizarea plătii cotizatiilor la
organizarile internationale interguvemamentale la care România este parte,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 241 din 29 august
1994, aprobată prin Legea nr. 126/1994, cu modificările si completările
ulterioare, se modifică si va avea următorul cuprins:
Nr.crt. |
Denumirea
organizatiei |
Sediul |
Anul
înfiintării |
Anul
aderării României |
Institutia
română care coordonează |
“20. |
Biroul International al
Expozitiilor (B.I.E.) |
Paris |
1931 |
1960 |
Ministerul Dezvoltării si
Prognozei” |
Această
lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din1i5 aprilie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia Ramâniei.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 12 mai 2003, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Bucuresti, 2 iunie 2003.
Nr. 235.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea preluării de către Ministerul Dezvoltării
si Prognozei a drepturilor si obligatiilor, inclusiv a obligatiilor de plată a
cotizatiei anuale, ce decurg din calitatea României de membru al Biroului
International al Expozitiilor (B.LE.)
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind aprobarea preluării de către Ministerul Dezvoltării si
Prognozei a drepturilor si obligatiitor, inclusiv a obligatiilor de plată a
cotizatiei anuale, ce decurg din calitatea României de membru al Biroului
Internaitonal al Expozitiilor (B.I.E.), si se dispune publicarea acestei legi
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMANIEI
Bucuresti, 29 mai 2003.
Nr. 341.
LEGI
SI DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 34/2003 privind măsuri în domeniul
disciplinei financiar-valutare a agentilor economice
Parlamentul
României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă
Ordonanta Guvernului nr. 34 din 30 ianuarie 2003 privind măsuri în domeniul
disciplinei financier-valutare a agentilor economice, adoptată în temeiul art.
1 pct. II.1 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante si publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 1
februarie 2003, cu următoarele modificări si completări:
- La
articolul I punctul 2, articolul 4 va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1)
Agentii economice care au angajat crediter bancare pentru productia de export
vor beneficia de bonificatia de dobândă acordată de stat prin intermediul
Băncii de Export-Import a României (Eximbank) - S.A., numai pentru exporturile
a căror contravaloare a fost încasată si repatriată.
(2) Fac exceptie de
la prevederile alin. (1) exporturile de objective complexe si de produse cu
ciclu lung de fabricatie, pentru care se poate acorda bonificatie de dobândă,
semestrial, pe perioada de executie, respectiv înainte de livrarea la export si
de încasarea si repatrierea valutei aferente. În situatia în care valuta nu
este repatriată în termen de 60 de zile de la data plătii exportului, conform
termenului stipulat prin contractul extern, bonficatia de dobândă acordată la
care se adaugă dobânzile si penalitătile de orice fel vor fi recuperate si
vărsate la bugetul de stat, în conformitate cu prevederile legate referitoare
la colectarea creantelor bugetare.
(3) Din alocatiile
prevăzute prin legea bugetului de stat pe anul curent se vor suporta si
bonificatiile de dobândă aferente cererilor înregistrate în cursul aceluiasi
an, cu respectarea prevederilor alin. (1) si numai dacă exporturile s-au
efectuat într-o perioadă anterioară de cel mult 18 luni de la data depunerii
documentelor la Banca de Export-Import a României (Eximbank) - S.A."
Această
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 8 mai 2003, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE
SENATULUI,
GHEORGHE BUZATU
Această lege a fost adoptată de Camera
Deputatilor în sedinta din 13 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 2 iunie 2003.
Nr. 237.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 342003 privind
măsuri în domeniul disciplinei financiar-valutare a agentilor economice
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (f) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se promulgă
Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 34/2003 privind măsuri în
domeniul disciplinei financiar-valutare a agentilor economice si se dispune
publicarea acestei lege în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
IORI
ILIESCU
Bucuresti, 29 mai 2003.
Nr. 343.
LEGI
SI DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 21/1003 pentru completarea Ordonantei
Guvernului 95/1998 privind înfiintarea unor institutii publice în subordinea
Ministerului Transporturilor
Parlamentul
României adoptă prezenta lege.
Art. 1. - Se aprobă
Ordonanta Guvernului nr. 21 din 30 ianuarie 2003 pentru completarea Ordonantei
Guvernului nr. 95/1998 privind înfiintarea unor institutii publice în subordinea
Ministerului Transporturilor, adoptată în temeiul art. 1 pct. II.11 din Legea
nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 1 februarie 2003, cu
următoarele modificări si completări:
1. La articolul unit punctul 1, alineatul (3) al
articolului 1 va avea următorul cuprins:
„(3) Autoritatea
Feroviară Română - AFER va asigura, de asemenea:
a) respectarea
conditiilor care trebuie să fie îndeplinite pentru realizarea
interoperabilitătii sistemului de transport feroviar transeuropean conventional
pe teritoriul României; aceste conditii privesc proiectarea, construirea,
punerea în functiune, reconstruirea, reînnoirea, exploatarea si întretinerea
elementelor acestui sistem, precum si calificările profesionale si conditiile
de sănătate si de securitate a personalului care contribuie la exploatarea
sistemului;
b) respectarea
conditiilor care trebuie să fie îndeplinite pentru realizarea
interoperabilitătii sistemului de transport feroviar transeuropean de mare
viteză pe teritoriul României; aceste conditii privesc proiectele atât pentru
construirea, reconstruirea, cât si pentru exploatarea infrastructurii si a
materialului rulant, care vor contribui la functionarea acestui sistem:
2. După articolul unic, care devine articolul I, se
întroduce un articol nou, articolul II, cu următorul cuprins:
„Art. II. - În titlul
ordonantei, sintagma Ministerul Transporturilor se înlocuieste cu
sintagma Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei. "
Art. II. - Ordonanta
Guvernului nr. 95/1998 privind înfiintarea unor institutii publice în
subordinea Ministerului Transporturilor, aprobată cu modificări prin Legea nr.
3/2002, cu modificările si completările ulterioare, astfel cum a fost
modificată prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 8 mai 2003, cu respectarea
prevederilor art 74 alin. (2) din Constitutia României.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE BUZATU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 13
mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 2 iunie 2003.
Nr. 238.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 21/2003 pentru
completarea Ordonantei Guvernului nr. 95/1998 privind înfiintarea unor
institutii publice în subordinea Ministerului Transporturilor
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele
Romaniei decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 21/2003 pentru
completarea Ordonantei Guvernului nr. 95/1998 privind înfiintarea unor
institutii publice în subordinea Ministerului Transporturilor si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
IORI ILIESCU
Bucuresti, 29 mai 2003.
Nr. 345.
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
10 aprilie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii audiovizualului nr.
504/2002, ale art. 40 din lege, precum si ale art. 5 alin. 1 din Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990
Costică Bulai -
presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel Stănoiu
- judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea -
procuror
Gabriela Dragomirescu
- magistrat-asistent sef
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor Legii
audiovizualului nr. 504/2002, ale art. 40 din lege, precum si ale art. 5 alin.
1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, exceptie ridicată de Vlad
Traian în Dosarul nr. 1.604/2002 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de
contencios administrativ.
La apelul nominal
răspunde Consiliul National al Audiovizualului, reprezentat de consilier
juridic Corina Podaru, constatându-se lipsa autorului exceptiei, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul părtii
prezente solicită respingerea exceptiei. Astfel, în legătură cu
neconstitutionalitatea prevederilor Legii nr. 504/2002 apreciază că
sustinerile formulate de autorul exceptiei sunt neîntemeiate, întrucât
existenta Consiliului National al Audiovizuatului este fundamentată pe
prevederile Constitutiei, iar în ceea ce priveste neconstitutionalitatea art. 5
din Legea nr. 29/1990 arată că această lege este o lege organică în deplină
concordantă cu art. 48 alin. (1) si (2) din Legea fundamentală.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, întrucât
apreciază că textele de lege criticate nu sunt contrare dispozitiilor
constitutionale invocate ca fiind încălcate.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din
20 noiembrie 2002, pronuntată în Dosarul nr. 1.60M2002, Curtea de Apel
Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 lit. m), n), p),
art. 6 alin. (4), art. 10-20, art. 21 alin. (2) si (3), art. 22 alin. (3) si
(4), art. 27 alin. (2), art. 42 alin. (2), art. 43 alin. (5), art. 45 alin.
(2), (3) si (4), art. 49, 51, art. 52 alin. (1), (2) si (3), art. 55 alin. (3),
art. 56, art. 57 alin. (1) lit. a), b) si c), art 58 alin. (2), art. 66, 67,
88, 74, art. 75 alin. (3), art. 76, 78, 79, 81, art. 88 alin. (1) si (3), art.
89, art. 90 alin. (3), art. 91, 92, 93, 95 si 98 din Lcgea audiovizualului nr.
504/2002, ale art. 40 din lege, precum si ale art. 5 din Legea contenciosulut
administrativ nr. 29/1990. Exceptia a fost ridicată de Vlad Traian într-o cauză
de contencios administrativ, formulată de acesta în contradictoriu cu Consiliul
National al Audiovizualului.
În motivarea
exceptiei se sustin următoarele:
I. Cu privire la
neconstitutionalitatea unor texte din Legea nr. 504/2002: art. 6 alin. (4) si
(5), „prin trimiterea la codurile de etică profesională, care nu sunt acte
normative", „permit oricărei grupări de jurnalisti, radiodifuzori, să
ceară anularea unei licente", respectiv Consiliului National al
Audiovizualului să restrângă libertatea de exprimare si liberul acces la
informatii, ceea ce contravine art. 29, 30 si 31 din Constitutie; art. 10,
definind Consiliul National al Audiovizualului ca „autoritate unică de
reglementare în domeniul serviciilor de programe audiovizuale", plasează
acest organism pe picior de egalitate cu autoritătile publice corespunzătoare
celor trei puteri ale statului, dacă nu chiar deasupra lor, ceea ce contravine
art. 58 din Constitutie, potrivit căruia Parlamentul este unica autoritate
legiuitoare; art. 10 alin. (1) care defineste Consiliul National al
Audiovizualului drept „autoritate publică autonomă", „nu-si găseste
existenta în prevederile art. 115 alin. (2) sau art. 116 alin. (3) din Legea
fundamentală", acestea fiind singurele norme constitutionale care ar
permite crearea prin lege de „autorităti administrative autonome" si
nicidecum de „autorităti publice autonome"; art. 10 alin. (3) lit. e),
art. 17 alin. (1) lit. d) si art. 95 alin. (i) lit. b) permit restrângerea unor
drepturi si libertăti, astfel că instituie, contrar art. 30 alin. (1) si (2)
din Constitutie, cenzura: „articolele atacate formează un ansamblu care crează
un organ ce încalcă principiul separatiei puterilor în stat", astfel: art.
10 alin. (2), art. 15 alin. (7), art. 17 alin. (i) lit. d), art. 18, conferă
Consiliului putere de legiuitor; art. 88 alin. (1), art. 90, 91 si art. 95
alin. (1) învestesc Consiliul cu putere executivă; art. 90 alin. (1), (3) si
(4) investesc Consiliul cu putere judecătorească; Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990 învesteste Consiliul National al Audiovizualului si
cu atributul de a judeca o contestatie îndreptată împotriva propriei sale
decizii; din cuprinsul art. 91, potrivit căruia Consiliul poate sanctiona
încălcarea propriilor sale decizii cu caracter de norme de reglementare,
rezultă că acesta cumulează toate cele trei functii ale puterii statale;
II. Articolul 40 din
lege, apreciat de către autorul exceptiei ca având legătură cu cauza, întrucât
pe el se fundamentează Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr.
80/2002 privind protectia demnitătii umane si a dreptului la propria imagine,
„constitute cenzură", ceea ce contravine art. 30 alin. (2), (6) si (7),
art. 31 alin. (3), (4) si art. 49 din Constitutie, care nu permit îngrădirea
prin lege a libertătii găndirii si a opiniilor si nici măsuri preventive în
legătură cu libertatea de exprimare, cum sunt cele prevăzute, în special, de
art. 40 si art. 95 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 504/2002. De asemenea,
consideră că sunt încălcate si prevederile art. 10 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, care, în temeiul
art. 11 si 20 din Constitutie, fac parte din dreptul intern. Mai arată că „art.
30 alin. (7) din Constitutie vorbeste de interzicerea unor fapte - de a defăima
tara, îndemnul la război etc. -, nu de interzicerea difuzării unui articol,
emisiuni, care este cu totul altceva, desi articolul ori emisiunea poate
cuprinde elemente materiale ale faptelor în cauză", precum si că
dispozitiile art. 49 din Constitutie stabilesc că orice restrângere a
exercitiului unor drepturi sau libertăti operează numai prin lege, astfel că
„măsura retragerii licentei de emisie a unui post de radio sau Tv nu poate fi
luată în baza art. 40 si 95 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 504/2002", iar
Decizia Consiliutui National al Audiovizualului nr. 80/2002 este
neconstitutională.
III. Cu privire la
neconstitutionalitatea art. 5 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ
nr. 29/1990, care în opinia autorului exceptiei are legătură cu cauza, se
arată că acest text „conferă Consiliului National al Audiovizualutui (CNA),
calitatea de organ jurisdictional, de vreme ce cetăteanul este trimis întâi la
acesta să conteste o decizie a sa", CNA fiind astfel si judecător si parte
interesată. Se consideră că, în felul acesta, se încalcă prevederile constitutionale
ale art. 21, art. 48 alin. (1) si ale art. 125, din continutul cărora rezultă
că o autoritate administrativă nu poate să emită un act si tot ea să judece o
contestatie formulată împotriva actului.
Curtea de Apel
Bucuresti - Sectia de contencios administrativ apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este nefondată.
Potrivit prevederilor
art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 181
din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat si punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată. Mai întâi observă
că din încheierea de sedintă nu rezultă care este obiectul dosarului dedus
judecătii, pentru a se putea analiza în ce măsură textele apreciate ca fiind
neconstitutionale sunt incidente în cauză, iar autorul exceptiei nu precizează
care sunt textele constitutionale încălcate, astfel că în acest punct de vedere
va analiza „în ce măsură dispozitiile din Legea nr. 504/2002 referitoare la
organizarea si functionarea Consiliului National al Audiovizualului Bunt
constitutionale,
constitutionalitatea art. 40 din aceeasi lege,
precum si art. 5 din Legea nr. 29/1990". În acest sens, se arată
următoarele: prevederea potrivit căreia Consiliul National al Audiovizualului a
fost înfiintat ca „autoritate publică autonomă" este în conformitate cu
dispozitiile art. 115 alin. (2) din Constitutie, care stabileste că alte organe
de specialitate (în afara ministerelor) se pot organiza în subordinea
Guvemului ori a ministerelor sau ca autorităti administrative autonome;
instituirea, prin art. 40, a interdictiei de a difuza programe care incită la
ură de rasă, religioasă, nu poate fi considerată cenzură, ci o aplicare a
prevederilor art. 30 alin. (7) din Constitutie; art. 5 din Legea nr. 29/1990
instituie o procedură administrativă, prealabilă si obligatorie sesizării
instantei, care dă posibilitatea autoritătii administrative emitente de a reanaliza
actul si de a-l revoca, atunci când acesta este ilegal. Prin aceasta nu se
încalcă si nu se limitează nici accesul liter la justitie si nici dreptul persoanei
vătămate prîntr-un act administrativ, de a obtine recunoasterea, pe calea
justitiei, a dreptului pretins, anularea actului sau repararea pagubei.
Avocatul Poporului
apreciază că dispozitiile art. 1 lit. m), n) si p), art. 19, 20, 21, art. 27
alin. (2), art. 43 alin. (5), art. 45, 52, 58, 57, 58, 68, 74, 75, 78, 79, 81,
88, 89, 91, 92, 93, 95 si 98 din Legea nr. 504/2002 nu ridică probleme de
constitutionalitate. Cu referire la sustinerile privind neconstitutionatitatea
celorlalte texte de lege criticate, se arată: art. 10, 11, 13 si 14 sunt în
sensul dispozitiilor constitutionale ale art. 115 si 116, potrivit cărora
Guvernul poate crea autorităti autonome si organe de specialitate cu avizul
Curtii de Conturi; art. 6 este o aplicare în domeniul audiovizualului a art. 30
alin. (2) din Constitutie; art. 15 si 18 scot în concordantă cu dispozitiile
din Legea fundamentală, întrucât actele emise de către Consiliul National al
Audiovizualului sunt acts administrative ce pot fi atacate în justitie,
potrivit Legit nr. 29/1990; art. 16 nu este contrar art. 137 alin. (5) din
Constitutie, întrucât activitatea Consiliului este finantată atât de la bugetul
de stat, cât si din venituri extrabugetare; art. 17 conferă Consiliului
atributii conforme pozitiei acestuia în sistemul statal; art. 40, 57 si 75 sunt
în concordantă cu prevederile constitutionale ale art. 30 alin. (6) si (7) si
ale art. 31 alin. (3) si cu art. 10 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale. În legătură cu neconstitutionalitatea
art. 5 din Legea nr. 29/1990, consideră că acesta este în concordantă cu dreptul
de petitionare si urmăreste decongestionarea activitătii instantelor
judecătoresti.
Presedintii celor
două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea
de sesizare, punctele de vedere ale Guvarnului si Avocatului Poporului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legate criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neonstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, în redactarea formulată de autorul acesteia, îl
constituie prevederile art. 1 lit. m), n), p), art. 6 alin. (4), art. 10-20,
art. 21 alin. (2) si (3), art. 22 alin. (3) si (4), art. 27 alin. (2), art. 42
alin. (2), art. 43 alin. (5), art. 45 alin. (2), (3) si (4), art. 49, 51, art.
52 alin. (1), (2) si (3), art. 55 alin. (3), art. 56, art. 57 alin. (1) lit.
a), b) si c), art. 58 alin. (2), art. 66, 67, 68, 74, art. 75 alin. (3), art.
76, 78, 79, 81, art. 88 alin. (1) si (3), art. 89, art. 90 alin. (3), art. 91,
92, 93, 95 si 98 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, ale art. 40 din lege,
precum si ale art. 5 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr.
2911990. Autorul exceptiei consideră că autoritatea administrativă autonomă - Consilul
National al Audiovizualului - nu are un statut constitutional si se solicită
Curtii Constitutionale să se pronunte asupra tuturor articolelor din legea
criticată, care au legătură cu textele mentionate în mod expres. Întrucât
Consiliul National al Audiovizualului este autoritatea publică ce formează
obiectul de reglementare al Legii nr. 504/2002, rezultă că exceptia de
neconstitutionalitate priveste legea în întregul său, astfel că prin prezenta
decizie cu privire la aceasta Curtea urmează să se pronunte, precum si cu privire
la art. 40 din lege, care are următorul cuprins: „Este interzisă difuzarea
de programe care contin orice formă de instigare la ură pe considerente de
rasă, religie, nationalitate, sex sau orientate sexuală".
Totodată, exceptia de
neconstitutionalitate priveste si dispozitiile art. 5 alin. 1 din Legea
contenciosului administrativ 29/1992, al căror continut este următorul: “Înainte
de a cere tribunalului anularea actului sau obligarea la eliberarea lui, cel
care se consideră vătămat se va adresa pentru apărarea dreptului său, în
termen de 30 de zile de la data când i s-a comunicat actul administrativ sau la
expirarea termenului prevăzut la art. 1 alin. 2, autoritătii emitente, care
este obligată să rezolve reclamatia în termen de 30 de zile de la
aceasta".
În opinia autorului
exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile de lege criticate contravin,
în ordinea invocării lor, următoarelor texte din Constitutie: art. 29, 30, 31,
58, art. 115 alin. (2), art. 116 alin. (3), art. 49, 21, art. 48 alin. (1) si
art. 125 alin. (1), care au următorul continut:
- Art. 29: „(1)
Libertatea găndirii si a opiniilor, precum si libertatea credintelor religioase
nu pot fi îngrădite sub nici o formă. Nimeni nu poate fi constrâns să adopte o
opinie ori să adere la o credentă religioasă, contrare convingerilor sale.
(2)
Libertatea constiintei este garantată; ea trebuie să se manifesteîn spirit de
tolrantă si de respect reciproc.
(3)
Cultele religioase sunt libere si se organizează potrivit statutelor proprii,
în conditiile legii.
(4)
În relatiile dintre culte sunt interzise orice forma, mijloace, acte sau
actiuni de învrăjbire religioasă.
(5)
Cultele religioase sunt autonome fată de stat si se bucură de sprijinul
acestora, inclusiv prin înlesnirea asistentei religioase în armată, în spitale,
în penitenciare, în azile si în orfelinate.
(6)
Părintii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor canvingeri,
educatia copiilor minori a căror răspundere le revine."
- Art. 30: „(1)
Libertatea de exprimare a gândurilor, a opniilor sau a credintelor si
libertatea creatiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini,
prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile.
(2)
Cenzura de orice fel este interzisă.
(3)
Libertatea presei implică si libertatea de a înfiinta publicati.
(4)
Nici o publicatie nu poate fi suprimată.
(5)
Legea poate impune mijloacelor de comunicare în masă obligatia de a face
publică sursa finantării.
(6)
Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata
particulară a persoaner si nici dreptul la propria imagine.
(7)
Sunt interzise de lege defăimarea tării si a natiunii, îndemnul la război de
agresiune, la ura natională, rasială, de clasă sau religioasă, incitarea la
discriminate, la separatism teritorial sau la violentă publică, precum si
manifestările obscene, contrare bunelor moravuri.
(8)
Răspunderea civilă pentru informatia sau pentru creatia adusă la cunostintă
publică revine editorului sau realizatorului, autorului, organizatorului
manifestării artistice, proprietarului mijlocului de multiplicare, al postului
de radio sau de televiziune, în conditiile legii. Delictele de presă se
stabilesc prin lege. ".
- Art. 31: (1)
Dreptul persoanei de a avea acces la orice informare de interes public nu poate
fi îngrădit.
(2)
Autoritătile publice, potrivit competentelor ce le revin, sunt obligate să
asigure informarea corectă a cetătenilor asupra treburilor publice si asupra
problemelor de interes personal.
(3)
Dreptul la informatie nu trebuie să prejudicieze măsurile de protectie a
tinerilor sau siguranta natională.
(4)
Mijloacele de informare în masă, publice si private, sunt obligate să asigure
informarea corectă a opiniei publice.
(5)
Serviciile publice de radio si de televiziune sunt autonome. Ele trebuie să
garanteze grupurilor sociale si politice importante exercitarea dreptului la
antenă. Organizarea acestor servicii si controlul parlamentar asupra
activitătiilor se reglementează prin lege organică.
- Art. 58: „(1)
Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român si unica
autoritate legiuitoare a tării.
(2)
Parlamentul este alcătuit din Camera Deputatilor si Senat. “;
- Art. 115 alin. (2):
Alte organe de specialitate se pot organiza în subordinea Guvemului ori a
ministerelor sau ca autorităti administrative autonome.
- Art. 116 alin. (3):
„Autorităti administrative autonome se pot înfiinta prin lege organică. ",
„(1)
Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate fi restrâns numai prin
lege si numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea sigurantei nationale,
a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertătilor
cetătenilor; desfăsurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei
calamităti naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2)
Restrângerea trebuie să fie proportională cu situatia care a determinat-o si nu
poate atinge existenta dreptului sau a libertăti.”;
- Art. 21: „(1)
Orice persoană se poate adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a
libertătilor si 8 intereselor sale legitime.
(2)
Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
- Art. 48 alin. (1
): „Persoana vătămată într-un drept al său de o autoritate publică, printr-un
act administrativ sau prin nesolutionarea în termenul legal a unei cereri, este
îndreptătită să obtină recunoasterea dreptului pretins, anularea actului si
repararea pagubei. ",
- Art. 125 alin. (1):
„Justitia se realizează grin Curtea Supremă de Justitie si prin celelalte
instante judecătoresti stabilite de lege. "
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate ridicată, Curtea Constitutională retine următoarele:
I. În legătură cu
neconstitutionalitatea Legii nr. 504/2002 în întregul său, în esentă, din
continutul criticilor formulate reiese că autorul exceptiei nu este de acord cu
existenta Consiliului National al Audiovizualutui în sistemul autoritătilor
publice din România, cu atributiile acestei autorităti publice si nici cu
raporturile sale din domeniul comunicării audiovizuale si, în consecintă,
apreciază că prevederile legii sunt contrare art. 21, art. 29-31, art. 58, art.
115 alin. (2), art. 116 alin. (3) si art. 125 din Constitutie.
Consiliul National al
Audiovizualului, înfiintat prin lege organică în temeiul art. 116 alin. (3) din
Constitutie, este o autoritate administrativă autonomă, asa încât faptul că din
redactarea art. 10 din Legea nr. 504/2002, potrivit căruia “Consiliul
National al Audiovizualului, denumit în continuare Consiliu, este autoritate
publică autonomă sub control parlamentar si garantul interesului public în
domeniul comunicării audiovizuale", lipseste caracteristica
„administrativă" nu rezultă, asa cum sustine autorul exceptiei,
neconstitutionalitatea dispozitiilor legate care reglementează această autoritate.
Pentru determinarea naturii juridice a unei autorităti publice este necesar să
se observe nu doar aspectele formale, ci si cele substantiale, legate de
atributiile pe care ea le exercită. Sub acest aspect, conform atributiilor
stabilite prin Legea nr. 504/2002, Consiliul National al Audiovizualului nu
are, potrivit opiniei autorului exceptiei, calitate de „legiuitor", ci
este autoritatea unică de reglementare în domeniul serviciilor de programe
audiovizuale, în conditiile si cu respectarea prevederilor legii. De asemenea,
nici atributiile Consiliului privitoare la supravegherea aplicării, controlul
îndeplinirii obligatiilor si sanctionarea încălcării legii audiovizualului nu
transformă această autoritate într-o putere executivă, ci îi conferă
competente specifice autoritătilor administratiei publice, care realizează
servicii publice pentru a apăra interesul public. În consecintă, nu se poate
sustine că această autoritate administrativă autonomă cumulează „toate cele
trei functii ale puterii statale". Asa fiind, Curtea Constitutională urmează
să respingă ca neîntemeiate criticile de neconstitutionalitate formulate cu
privire la Legea nr. 504/2002, în întregul său.
O critică distinctă
vizează art. 40 din lege, care interzice difuzarea de programe care contin
orice formă de incitare la ură pe considerente de rasă, religie,
nationalitate, sex sau orientare sexuală. Acest text este considerat ca fiind
neconstitutional deoarece ar introduce o cenzură, ceea ce ar contraveni art. 30
alin. (2) din Constitutie, care prevede că „Cenzura de orice fel este
interzisă”. Curtea constată că nici această sustinere nu poate fi retinută,
întrucât art. 40 din Legea nr. 504/2002 dă expresie prevederilor
constitutionale ale art. 30 alin. (7), potrivit cărora „Sunt interzise de
lege defăimarea tării si a natiunii, îndemnul la război de agresiune, la ura
natională, rasială, de clasă sau religioasă, incitarea la discriminare, la
separatism teritorial sau la violentă publică, precum si manifestările obscene,
contrare bunelor moravuri".
II. În sfârsit, o
ultimă critică de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 5 alin. 1
din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, referitoare la procedură
administrativă prealabilă sesizării instantei de judecată, procedură care, în
opinia autorului exceptiei, conferă Consiliului National al Audiovizualului
„calitatea de organ jurisdictional", încălcând astfel prevederile
constitutionale ale art. 21, art. 48 alin. (1) si ale art. 125. Examinând
aceste sustineri, Curtea constată că prevederile art. 5 din Legea nr. 29/1990
au mai făcut obiectul controlului de constitutionalitate prin raportare la art.
21 si 48 din Constitutie. Prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 235 din 21
noiembrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94
din 23 februarie 2001, respingând exceptia, Curtea a retinut că prin
continutul lor aceste dispozitii nu împiedică persoana care se consideră
vătămată într-un drept al său de o autoritate publică să sesizeze instantele
judecătoresti, ci instituie o procedură prealabilă obligatorie, anterioară
acestei sesizări, procedură care reprezintă pentru cetătean încă o posibilitate
în apărarea drepturilor sale. De asemenea, a mai retinut că Legea nr. 29/1990
este o lege organică, ale cărei dispozitii sunt în sensul art. 48 din Constitutie.
Cele statuate prin această decizie îsi mentin valabilitatea si în prezenta
cauză, întrucât nu au intervenit elemente noi care să determine schimbarea
jurisprudentei anterioare.
Totodată, Curtea nu
poate retine nici încălcarea, prin textul criticat, a prevederilor art. 125 din
Constitutie, referitoare la „Instantele judecătoresti", întrucât
procedura prealabilă sesizării instantei judecătoresti, instituită în materia
contenciosului administrativ, nu conferă nici unei autorităti publice
extrajudiciare si nici Consiliului National al Audiovizualului calitatea de
instantă judecătorească.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144
lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, ale
art. 40 din lege, precum si ale art. 5 alin. 1 din Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990, exceptie ridicată de Vlad Traian în Dosarul nr.
1.604/2002 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 10 aprilie 2003.
PRESEDINTE,
prof.
univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent
sef,
Gabriela Dragomirescu
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI
PĂDURILOR
privind
aprobarea Normei sanitare veterinare care stabileste reguli pentru a se asigura
coordonarea între organizatiile si asociatiile ce detin sau stabilesc registre
genealogice pentru ecvidee înregistrate
În temeiul
prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea sanitară veterinară nr. 60/1974,
republicată, cu modificările si completările ulterioare,
în baza Hotărârii
Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si functionarea Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, cu modificările si completările
ulterioare,
văzând Referatul de
aprobare nr. 153.149 din 24 martie 2003, întocmit de Agentia Natională Sanitară
Veterinară,
ministrul
agriculturii, alimentatiei si pădurilar emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă
Norma sanitară veterinară care stabileste reguli pentru a se asigura
coordonarea între organizatiile si asociatiile ce detin sau stabilesc registre
genealogice pentru ecvidee înregistrate, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Directiile
sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Agentia
Natională Sanitară Veterinară va controla modul de ducere la îndeplinire a
prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul
ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va intra în
vigoare în termen de 15 zile de la data publicării.
Ministrul
agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti, 28 martie 2003.
Nr. 242.
NORMĂ
SANITARĂ VETERINARĂ
care
stabileste reguli pentru a se asigura coordonarea între organizatiile si
asociatiile ce detin sau stabilesc registre genealogice pentru ecvidee
inregistrate
Art. 1. - Organizatia
sau asociatia care detine registrul genealogic al originii rasei trebuie să
asigure o strânsă colaborare cu organizatia sau asociatia care detine registre
genealogice ori sectiuni ale unui
registru genealogic al aceleiasi rase, în special în vederea prevenirii
oricărei neîntelegeri.
Art. 2. - (1) Când
autoritatea veterinară centrală a României consideră că o organizatie sau o
asociatie autorizată ori recunoscută într-un stat membru al Uniunii Europene
nu respectă regulile stabilite de legislatia comunitară relevantă si în
special principiile stabilite de către organizatia sau asociatia ce detine
registrul de origine al rasei, aceasta va contacta imediat autoritatea
competentă a statului membru al Uniunii Europene vizat. Informatiile solicitate
de autoritatea veterinară centrală a României statului membru al Uniunii
Europene vizat trebuie să se refere la tipul controalelor efectuate, deciziile
luate si la motivele ce au condus la aceste decizii.
(2) În situatia în
care autoritatea competentă a unui stat membru al Uniunii Europene consideră că
o organizatie sau o asociatie autorizată ori recunoscută din România nu
respectă regulie stabilite de legislatia comunitară relevantă si în special
principiile stabilite de organizatia sau asociatia ce mentine registrul de
origine al rasei, aceasta va contacta autoritatea veterinară centrală a
României, iar aceasta trebuie să ia toate măsurile si să informeze autoritatea competentă
a statului membru al Uniunii Europene despre tipul controalelor efectuate,
deciziile luate si motivele care au condus la aceste decizii.
(3) Dacă autoritatea
veterinară centrală a României sau a unui stat membru al Uniunii Europene
consideră aceste măsuri ca fiind insuficiente, trebuie să studieze împreună
căile pentru remedierea situatiei, dacă este necesar, prin vizite reciproce.
(4) Autoritatea
veterinară centrală a României trebuie să informeze Comisia Europeană despre
solutiile decise.
(5) În cazul în care
nu a fost găsită nici o solutie în termen de 6 luni, la cererea autoritatii
centrale a statului membru al Uniunii Europene vizat sau a autoritătii veterinare
centrale a României ori din proprie initiativă, Comisia Europeană poate, în
special, să trimită o echipă de inspectie în colaborare cu autoritătile
nationale competente.
Art. 3. - (1)
Autoritatea veterinară centrală a României, prin Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor, poate adopta acte normative sau prevederi administrative
suplimentare prezentei norme sanitare veterinare pentru a se asigura
implementarea si conformitatea cu prevederile acesteia.
(2) Autaritatea
veterinară centrală a României va lua măsurile administrative si va sanctiona,
potrivit legii, orice încălcare a prevederilor prezentei norme sanitare
veterinare.
(3) Atunci când
autoritatea veterinară centrală a României adoptă prevederile mentionate la
alineatele precedente, aceasta trebuie să facă o referire expresă la prezenta
normă sanitară veterinară.
pentru
aprobarea Normei sanitare veterinare cu privire la certificarea animalelor si a
produselor de origine animală
În temeiul
prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea sanitară veterinară nr. 60/1974,
republicată, cu modificările si completările ulterioare,
în baza Hotărârii
Guvernului nr. 36212002 privind organizarea si functionarea Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, cu modificările si completările
ulterioare,
văzând Referatul de
aprobare nr. 153.541 din 15 mai 2003, întocmit de Agentia Natională Sanitară
Veterinară,
ministrul
agriculturii, alimentatiei si pădurilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă
Norma sanitară veterinară cu privire la certificarea animalelor si a produselor
de origine animală, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prevederile prezentului ordin.
Art. 2. - Agentia
Natională Sanitară Veterinară, institutele centrale de profit si directiile
sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la
îndeplinire prezentul ordin.
Art. 3. - Agentia
Natională Sanitară Veterinară va controla modul de aplicare a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 4. - La data
intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă orice altă dispozitie
contrară.
Art. 5. - Prezentul
ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti, 30 mai 2003.
Nr. 367.
NORMĂ
SANITARĂ VETERINARĂ
cu
privire la certificarea animalelor si a produselor de origine animală
CAPITOLUL
I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta
normă sanitară veterinară stabileste conditiile care trebuie respectate la
elieerarea certificatelor prevăzute de legislatia sanitară veterinară.
Art. 2. - (1) Prin
următorii termeni se întelege:
a)
legislatie sanitară veterinară - legislatia prevăzută
în normele sanitare veterinare care se referă la comertul cu animale vii si
alte vietuitoare de interes veterinar, produce de origine animală, alte produse
si materii care pot influenta starea de sănătate a animalelor;
b)
inspector care certifică - medicul veterinar oficial,
desemnat de autoritatea veterinară să semneze certificatele prevăzute de
tegislatia veterinară.
(2) În completare la
definitiile precizate la alin. (1), definitiile continute în art. 2 din Norme
sanitară veterinară cu privire la controalele veterinare pentru comertul dintre
România si statele membre ale Uniunii Europene cu produse de origine animală
si în Norme sanitară veterinară referitoare la controalele veterinare si
zootehnice aplicabile comertului României cu statele membre ale Uniunii
Europene, cu unele animale si produse de origine animală se aplică întocmai.
CAPITOLUL
II
Conditii
pentru certificarea animalelor si a produselor de origine animală
Art. 3. - (1)
Autoritatea veterinară centrală a României trebuie să se asigure că inspectorul
care certifică cunoaste legislatia sanitară veterinară cu privire la animalele
si produsele de origine animală, pe care urmează să le certifice, si este
informat despre regulile care trebuie respectate pentru întocmirea si emiterea
certificatelor si, dacă este necesar, asupra naturii si extinderii cerintelor
cuprinse în certificat, asupra testelor sau examenelor care trebuie efectuate
înainte de certificare.
(2) Inspectorii care
certifică nu trebuie să certifice date despre care nu au cunostinte suficiente
sau pe care nu le pot confirma.
(3) Inspectorii care
certifică nu trebuie să semneze certificate în alb, certificate incomplete sau
să certifice animale ori produse de origine animală pe care nu le-au inspectat
sau care au trecut de controlul lor. Dacă un certificat este semnat pe baza
altui certificat sau atestat, inspectorul care certifică trebuie să fie în
posesia documentului respectiv în original, înainte de a semna.
(4) În sensul
prevederilor prezentului articol, medicul veterinar oficial certifică datele
care:
a) au fost certificate pe baza alin. (1) si (3) de
către un alt medic veterinar oficial; sau
b) au fost obtinute
în conditiile stabilite prin programele nationale de supraveghere a sănătătii
animalelor sau prin normele de asigurare a calitătii, recunoscute oficial.
(5) Autoritatea
veterinară centrală a României poate adopta reglementări detaliate în vederea
implementării prevederilor prezentului capitol.
Art. 4. - (1)
Autoritatea veterinară centrală a României trebuie să adopte măsurile necesare
pentru asigurarea integritătii certificării. Autoritatea veterinară centrală a
României trebuie să se asigure că inspectorii desemnati pentru certificare:
a) au un statut care
le asigură impartialitatea si nu au interese comerciale directe referitoare la
animalele sau la produsele care trebuie certificate ori la fermele sau
unitătile din care acestea provin;
b) cunosc pe deplin
semnificatia continutului fiecărui certificat pe care-l semnează.
(2) În cazul
exportului, certificatele se întocmesc în limba română si în una sau două limbi
de circulatie internatională oficiale în tara de destinatie si în tările de
tranzit.
(3) Autoritatea
veterinară centrală a României trebuie să se asigure că poate realiza o
corelare între certificate si inspectorul care efectuează certificarea si că o
copie a tuturor certificatelor este disponibilă pe o perioadă de 5 ani.
Art. 5. - (1)
Autoritatea veterinară centrală a României va stabili măsurile de verificare si
control necesare pentru a preveni emiterea unor certificate false sau care pot
induce în eroare, precum si producerea frauduloasă ori folosirea datelor din
certificatele emise în scopul producerii de efecte conform legislatiei veterinare.
(2) Fără a aduce
atingere prevederilor legate în vigoare, autoritatea veterinară va efectua
investigatii sau verificări si va lua măsurile adecvate pentru a sanctiona
orice situatie de fals sau neconformitate a certificării, care va fi semnalată.
(3) În situatia în
care, în baza investigatiilor, se constată că:
a) inspectorul care a
efectuat certificarea a emis cu bună stiintă un certificat fraudulos,
autoritatea veterinară va lua toate măsurile necesare pentru a se asigura că
persoana în cauză nu va mai repeta frauda;
b) o persoană sau un
beneficiar a făcut uz în mod fraudulos ori a modificat un certificat oficial,
autoritatea veterinară va lua toate măsurile necesare pentru a se asigura că
persoana sau beneficiarul nu va mai repeta frauda. Măsutile pot include refuzul
de a emite certificate oficiale persoanei sau beneficiarului în cauză.
Art. 6. - Autoritatea
veterinară centrală a României, prin Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor, va adopta acte normative si va lua măsurile administrative necesare
care să asigure aplicarea prezentei norme sanitare veterinare.
MINISTERUL
AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind controlul oficial al
produselor alimentare de origine animală
În temeiul
prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea sanitară veterinară nr. 60/1974,
republicată, cu modificările si completările ulterioare,
în baza Hotărârii
Guvernului nr. 1.196/2002 pentru aprobarea Normelor generale privind controlul
oficial al alimentelor,
în baza Hotărârii
Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si functionarea Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, cu modificările si completările
ulterioare,
văzând Referatul de
aprobare nr. 153.422 din 12 mai 2003, întocmit de Agentia Natională Sanitară
Veterinară,
ministrul
agriculturii, alimentatiei si pădurilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă
Norma santitară veterinară privind controlul oficial al produselor alimentare
de origine animală, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Agentia
Natională Sanitară Veterinară, institutele centrale de profit si directiile
sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Agentia
Natională Sanitară Veterinară va controla modul de aplicare a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 4. - La data intrării
în vigoare a prezentului ordin se abrogă orice altă dispozitie contrară.
Art. 5. - Prezentul
ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti, 30 mai 2003.
Nr. 368.
NORMĂ
SANITARĂ VETERINARĂ
privind
controlul Oficial al produselor alimentare de origine animală
Art. 1. - (1)
Prezenta normă sanitară veterinară stabileste principiile generate privind
eficienta controlului oficial al produselor alimentare de origine animală.
(2) În scopul acestei
norme sanitare veterinare controlul oficial al produselor alimentare de origine animală înseamnă o inspectie
realizată de autoritatea veterinară competentă privind conformitatea:
a) produselor
alimentare de origine animală;
b) aditivilor
alimentari, vitaminelor, sărurilor minerale, microelementelor si a altor
aditivi destinati utilizării fabricatiei produselor de origine animală;
c) materiilor si a
materialelor care intră în contact cu produsele alimentare, în raport cu
reglementările privind prevenirea riscurilor pentru sănătatea publică, care să
garanteze protejarea consumatorului.
(3) Prezenta normă
sanitară veterinară nu se aplică controlului metrologic.
Art. 2. - (1)
Autoritatea veterinară centrală a României trebuie să dispună toate măsurile
necesare care să garanteze realizarea controlului în concordantă cu prezenta
normă sanitară veterinară.
(2) Autoritatea
veterinară centrală a României trebuie să se asigure că produsele destinate
exportului către un stat membru al Uniunii Europene sunt inspectate cu aceeasi
exigentă ca cele destinate comercializării pe teritoriul national.
Art. 3. - Autoritatea
veterinară centrală a României nu va exclude de la controlul oficial produsele
alimentare de origine animală destinate exportului în tări terte.
Art. 4. - (1)
Controlul oficial al produselor alimentare de origine animală se realizează de
către medici veterinari oficiali:
a) regulat;
b) acolo unde se
suspectează neconformitatea.
(2) Controlul oficial
al produselor alimentare de origine animală trebuie să se realizeze permanent
cu aceeasi exigentă.
(3) Controlul oficial
al produselor alimentare de origine animală trebuie să cuprindă toate stadiile
de productie, fabricatie, procesare, depozitare, transport, distributie,
comercializare, precum si importurile.
(4) Controlul oficial
al produselor alimentare de origine animală se realizează fără avertizare
anterioară.
(5) Controlul oficial
al produselor alimentare de origine animală trebuie să selecteze o etapă sau
mai multe dintre cele mentionate la alin. (3), considerate căt mai adecvate
pentru realizarea acestuia.
Art. 5. - Controlul oficial
al produselor alimentare de origine animală trebuie să cuprindă una sau mai multe
dintre stadiile următoare, în acord cu conditiile stabilite la art. 6 lit.
a)-g) si în baza examinărilor care se vor efectua:
1. inspectia;
2. recoltarea si
analiza probelor;
3. inspectia igienei
personalului;
4. controlul
documentelor;
5. examinarea
oricărui sistem de verificare stabilit si evaluarea rezultatelor obtinute.
Art. 6. - (1)
Obiectivele inspectiei sunt reprezentate de următoarele:
a) conditiile în care
se realizează diferitele stadii enumerate la alt. 4 alin. (3) cu referire la
amplasarea unitătii, birouri, împrejurimile unitătii, mijloace de transport,
utilaje si echipament;
b) materiile prime,
ingrediente, adjuvanti si alte produse folosite în prepararea si fabricatia
produselor alimentare de origine animală;
c) produsele
semifinite;
d) produse finite;
e) materii si
materiale care intră în contact cu produsele alimentare de origine animală;
f) substantele pentru
spălare, curătare si dezinfectie;
g) tehnologia de
fabricatie si procesare a produselor alimentare de origine animală;
h) etichetarea si
prezentarea produselor alimentare de origine animală;
i) metodele de
conservare.
(2) Obiectivele
enumerate la alin. (1) pot fi suplimentate, după caz, prin:
a) interviuri cu
seful unitătii inspectate si cu personalul care lucrează în unitate;
b) citirea valorilor
înregistrate de aparatele de măsurare instalate în unitate;
c) inspectiile
realizate de autoritatea competentă cu aparate proprii pentru compararea
măsurătorilor înregistrate de aparatele instalate în unitate.
Art. 7. - Probele de
produse enumerate la art. 6 alin. (t) lit. b)-f) se recoltează pentru
efectuarea analizelor în laboratoare oficiale. Autoritatea veterinară centrală
a României poate autoriza si alte laboratoare pentru efectuarea analizelor.
Art. 8. - (1)
Persoanele care în timpul activitătii vin în contact direct sau indirect cu
materialele si produsele precizate la art. 6 alin. (1) lit. b)-f) fac
subiectul inspectiei de igienă prevăzute la art. 5 pct. 3.
(2) Obiectivul
inspectiei este cel de control al standardelor de sănătate privind curătenia
personalului si a echipamentului. Inspectia nu va aduce atingere examinărilor
medicale.
Art. 9. - (1) Medicii
veterinari oficiali pot solicita evidentele scrise tinute de către persoanele
fizice sau juridice în etapele de fabricatie enumerate în art. 4 alin. (3).
(2) Medicii
veterinari oficiali pot lua copii sau extrase din documentele scrise si din
materialele îaintate la solicitarea lor, în vederea examinării acestora.
Art. 10. - În cazul
în care se suspectează sau se constată nereguli, medicii veterinari oficiali
dispun măsurile legate necesare.
Art. 11. - (1)
Autoritatea veterinară centrală a României trebuie să se asigure că medicii
veterinari oficiali au dreptul de a aplica măsurile prevăzute la art. 6-10.
(2) Persoanele fizice
si juridice sunt obligate să se supună oricărei inspectii realizate în
concordantă cu prezenta normă sanitară veterinară si să ajute medicii veterinari
oficiali în îndeplinirea misiunii lor.
Art. 12. - (1) Persoanele fizice si juridice care au
fost supuse inspectiei au dreptul de a contesta măsurile aplicate de
autoritatea veterinară centrală a României sau teritorială, ca urmare a inspectiei
efectuate.
(2) Medicii
veterinari oficiali sunt obligati să păstreze secretul profesional.
Art. 13. - Pentru
aplicarea uniformă a prezentei norme sanitare veterinare autoritatea veterinară
centrală a României va dispune:
a) organizarea
instruirii medicilor veterinari oficiali;
b) constituirea bazei
pentru instruirea ulterioară a medicilor veterinari oficiali;
c) standarde de
calitate pentru toate laboraboarele implicate în inspectia si recoltarea de
probe conform prezentei norme sanitare veterinare;
d) stabilirea unui
serviciu de inspectie incluzând oportunităti pentru toate institutiile si
persoanele implicate în inspectie si în schimbul de informatii.
Art. 14. -
Autoritatea veterinară centrală a României elaborează programe care stabilesc
natura si frecventa inspectiilor care trebuie efectuate regulat, conform prevederilor
art. 4 alin. (1).