MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 542 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Marti, 29 iulie 2003
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 249 din 12 iunie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 399 alin. 1 teza întâi si alin. 2 din Codul de procedură civilă
Decizia nr. 264 din
24 iunie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 78 alin. 3 din Codul de procedură civilă
Decizia nr. 267 din
24 iunie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancară nr. 58/1998
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
859. - Hotărâre
privind aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 118/2002 pentru instituirea
indemnizatiei de merit si a Regulamentului de functionare a Comisiei nationale
pentru acordarea indemnizatiei de merit
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
462. - Ordin al
ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului privind evidenta
agentilor economici care cultivă plante modificate genetic
939. - Ordin al
ministrului finantelor publice pentru aprobarea Listei membrilor Comitetului
pentru Audit Public Intern
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI
239. - Decizie pentru
retragerea unor licente de emisie
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 12 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
399 alin. 1 teza întâi si alin. 2 din Codul de procedură civilă
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 399 alin. 1 teza întâi si alin. 2 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de Luminita Smedoiu în Dosarul nr. 2.246/2002 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal este prezentă partea
Teodor Stoian, lipsind autoarea exceptiei si celelalte părti, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Partea prezentă solicită respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că sustinerile autoarei sunt
neîntemeiate.
Reprezentantul Ministerului Public pune,
de asemenea, concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca
fiind neîntemeiată, sustinând că textul de lege criticat nu contravine
prevederilor constitutionale invocate de autoarea exceptiei, art. 399 din Codul
de procedură civilă fiind în deplină concordantă cu dispozitiile art. 16 din
Constitutie, privind egalitatea în drepturi a cetătenilor, si cu cele ale art.
21 referitoare la accesul liber la justitie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 5 aprilie 2002,
pronuntată în Dosarul nr. 2.246/2002, Judecătoria Sectorului 1 Bucuresti a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 399 alin. 1 teza întâi si alin. 2 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Luminita Smedoiu.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate, se sustine că textul de lege
criticat contravine prevederilor constitutionale privind egalitatea în drepturi
a cetătenilor si accesul liber la justitie, întrucât art. 399 alin. 1 teza
întâi si alin. 2 din Codul de procedură civilă prevede posibilitatea
creditorului unei obligatii stabilite printr-un titlu executoriu de a se adresa
instantei de judecată cu o contestatie la executare numai cu privire la actele
de executare silită sau la executarea silită însăsi, cu excluderea
admisibilitătii unei contestatii la executarea voluntară a unui titlu
executoriu.
Se arată că dreptul subiectiv stabilit prin
titlul executoriu se poate realiza pe două căi: acceptarea plătii făcute de
bunăvoie de debitorul obligatiei sau punerea în executare silită a titlului. În
ambele cazuri există posibilitatea ivirii unor nelegalităti în modul de
îndeplinire a actelor de executare, susceptibile de a fi atacate cu contestatie
la executare, cale care însă nu este deschisă creditorului obligatiei executate
voluntar. Interesul pentru exercitarea contestatiei la executare într-o
asemenea situatie este evident, deoarece, în cazul executării necorespunzătoare
a obligatiei stabilite, debitorul ar putea paraliza eventuala cerere a
creditorului de încuviintare a executării silite, prin invocarea executării de
bunăvoie a obligatiei. Se creează astfel o discriminare pe planul mijloacelor
procedurale puse la dispozitia creditorilor pentru anularea actelor de
executare efectuate, de natură a contraveni prevederilor constitutionale
invocate.
Judecătoria Sectorului 1 Bucuresti apreciază
că exceptia este întemeiată, întrucât creează o discriminare între creditori,
limitând dreptul de contestare a modului de executare a obligatiei stabilite
printr-o hotărâre judecătorească sau prin alt titlu executoriu, doar cu privire
la executarea silită însăsi sau la acte de executare silită, fără a permite
contestarea executării voluntare a obligatiei, desi există posibilitatea pentru
creditori de a fi vătămati în ambele situatii.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Guvernul arată că
atât executarea voluntară, cât si executarea silită trebuie să aibă aceeasi finalitate,
si anume satisfacerea întocmai a drepturilor creditorului prin îndeplinirea
integrală a tuturor drepturilor recunoscute prin titlul executoriu,
satisfacerea partială sau necorespunzătoare în orice mod a drepturilor
creditorului reprezentând neexecutare ori nerespectarea obligatiilor stabilite
prin titlul executoriu. Deci executarea voluntară incompletă sau
necorespunzătoare îl îndreptăteste pe creditor să solicite executarea silită
până la realizarea drepturilor sale, asa cum prevede art. 371 alin. 3 din Codul
de procedură civilă, iar nu la contestatia la executare, întrucât recunoasterea
unui asemenea drept la actiune ar fi lipsită de interes.
Asadar, se consideră că textul de lege
criticat nu contravine art. 16 alin. (1) si art. 21 din Constitutie, ci asigură
un regim juridic egal pentru exercitarea în fata instantelor judecătoresti a
drepturilor si obligatiilor ce revin celor care, potrivit legii, sunt
îndreptătiti să introducă o contestatie la executare.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului
nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul
de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie art. 399 alin. 1 teza întâi si alin. 2 din
Codul de procedură civilă. Textele legale criticate au următorul continut:
- Art. 399 alin. 1 teza întâi si alin. 2:
“Împotriva executării silite însesi, precum si împotriva oricărui act de
executare se poate face contestatie de către cei interesati sau vătămati prin
executare. De asemenea, dacă nu s-a utilizat procedura prevăzută de art. 2811,
se poate face contestatie si în cazul în care sunt necesare lămuriri cu privire
la întelesul, întinderea sau aplicarea titlului executoriu, precum si în cazul
în care organul de executare refuză să îndeplinească un act de executare în
conditiile prevăzute de lege.
Nerespectarea dispozitiilor privitoare la executarea silită însăsi sau la efectuarea oricărui act de executare atrage sanctiunea anulării actului nelegal.”
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile
legale criticate încalcă următoarele prevederi constitutionale:
- Art. 16 alin. (1): “Cetătenii sunt
egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără
discriminări.”;
- Art. 20: “(1) Dispozitiile
constitutionale privind drepturile si libertătile cetătenilor vor fi
interpretate si aplicate în concordantă cu Declaratia Universală a Drepturilor
Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care România este parte.
(2) Dacă există neconcordante între
pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care
România este parte, si legile interne, au prioritate reglementările
internationale.”;
- Art. 21: “(1) Orice persoană se poate
adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi
exercitarea acestui drept.”
De asemenea, sunt invocate prevederile
internationale cuprinse în:
- Art. 6 pct. 1 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale: “Orice persoană
are dreptul la judecarea în mod echitabil, în mod public si într-un termen
rezonabil a cauzei sale, de către o instantă independentă si impartială,
instituită de lege, care va hotârî fie asupra încălcării drepturilor si
obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricărei acuzatii
în materie penală îndreptate împotriva sa. Hotărârea trebuie să fie pronuntată
în mod public, dar accesul în sala de sedintă poate fi interzis presei si
publicului pe întreaga durată a procesului sau a unei părti a acestuia în
interesul moralitătii, al ordinii publice ori al securitătii nationale într-o
societate democratică, atunci când interesele minorilor sau protectia vietii
private a părtilor la proces o impun, sau în măsura considerată absolut
necesară de către instantă atunci când, în împrejurări speciale, publicitatea
ar fi de natură să aducă atingere intereselor justitiei.”;
- Art. 14 din aceeasi conventie: “Exercitarea
drepturilor si libertătilor recunoscute de prezenta conventie trebuie să fie
asigurată fără nici o deosebire bazată, în special, pe sex, rasă, culoare,
limbă, religie, opinii politice sau orice alte opinii, origine natională sau
socială, apartenentă la o minoritate natională, avere, nastere sau orice altă
situatie.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate,
Curtea constată că este de principiu că orice cerere adresată justitiei -
actiune, cerere reconventională, cale de atac, în sens larg, orice act
procesual - este subsecventă existentei unui drept sau unui interes legitim,
contestat sau susceptibil de a fi contestat de un tert, la a cărui apărare se
tinde pe această cale. Altfel spus, dreptul sau interesul persoanei sunt cele
care legitimează o astfel de actiune, delimitând-o de actele abuzive.
În raport cu aceste consideratii
principiale, critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor legale mentionate
nu poate fi retinută, întrucât rationamentul prin care se tinde la sustinerea
acesteia se întemeiază pe o premisă gresită.
Astfel, autorul exceptiei consideră, fără
temei, că executarea voluntară de către debitor a obligatiei sale, rezultând
dintr-un titlu executoriu, chiar partială sau necorespunzătoare, este de natură
să ducă la stingerea creantei, fapt ce îl prejudiciază pe creditor, care nu are
posibilitatea de a contesta o astfel de executare voluntară.
În realitate însă executarea voluntară,
incompletă sau necorespunzătoare, îl îndreptăteste pe creditor de a apela la
executarea silită “până la realizarea dreptului recunoscut prin titlul
executoriu, achitarea dobânzilor, penalitătilor sau a altor sume, acordate
potrivit legii prin acesta, precum si a cheltuielilor de executare”, astfel
cum prevede art. 3711 alin. 3
din Codul de procedură civilă. Solutia oferită de dispozitiile procedurale este
în acord si cu prevederile de principiu cuprinse în art. 1100 si art. 1101 din
Codul civil, potrivit cărora: “creditorul nu poate fi silit a primi alt
lucru decât acela ce i se datoreste”, iar “debitorul nu poate sili pe
creditor a primi parte din datorie, fie datoria divizibilă chiar”.
Asa fiind, prin recunoasterea
posibilitătii de a stărui si de a obtine realizarea integrală a dreptului său
pe calea executării silite, creditorul în cauză nu are nici un interes de
natură să îl legitimeze la formularea unei contestatii la executare.
În consecintă, nu se poate retine nici o
încălcare a textelor constitutionale de referintă. Astfel, în ceea ce priveste
pretinsa nesocotire a art. 16 alin. (1) din Legea fundamentală, Curtea constată
că textul de lege criticat nu creează nici o discriminare între părtile raportului
juridic, întrucât nu se poate retine o similitudine între situatia juridică a
debitorilor si cea a creditorilor, de natură să permită caracterizarea
regimului juridic diferentiat ce le este aplicabil ca fiind discriminatoriu.
Referitor la invocarea art. 20 din
Constitutie, cu raportare la art. 6 si 14 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, Curtea retine că acestea nu
sunt relevante în cauza dedusă controlului de constitutionalitate, întrucât
reglementările internationale pretins a fi încălcate au un alt domeniu de
incidentă, referindu-se, primul, exclusiv la aspecte de ordin procesual privind
solutionarea în fond a unei cauze, iar al doilea enumerând criteriile care,
utilizate de o reglementare, impun calificarea acesteia ca fiind
discriminatorie. Mai mult, aceste reglementări nu interzic instituirea unor
regimuri juridice diferite în considerarea unor situatii în mod obiectiv
diferite.
În sfârsit, în ceea ce priveste critica de
neconstitutionalitate privind încălcarea liberului acces la justitie, Curtea
constată că dispozitiile art. 399 alin. 1 teza întâi si alin. 2 din Codul de
procedură civilă nu contravin art. 21 din Constitutie, întrucât, asa cum s-a
arătat mai sus, creditorul care apreciază că dreptul său, recunoscut prin titlu
executoriu, nu este respectat în mod corespunzător de debitor se poate adresa
instantei, prin intermediul executorului judecătoresc, solicitând încuviintarea
executării silite, în temeiul art. 3731 alin. 1
din Codul de procedură civilă. În situatia avută în vedere de autorul
exceptiei, creditorul nu are nici un interes de natură să legitimeze dreptul
său la contestatie la executare, actiune care poate fi exercitată numai
împotriva executării silite însesi sau a oricărui act de executare.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
D E C I D E:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 399 alin. 1 teza întâi si alin. 2 din Codul de procedură
civilă, exceptie ridicată de Luminita Smedoiu în Dosarul nr. 2.246/2002 al
Judecătoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de
12 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 24 iunie 2003
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. 3 din Codul de procedură
civilă
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Ioana Marilena Chiva - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. 3 din Codul de procedură
civilă, exceptie ridicată de Marin Frunză în Dosarul nr. 4.393/2002 al
Judecătoriei Galati.
La apelul nominal se constată lipsa
părtilor, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Presedintele dispune a se face apelul si
în Dosarul nr. 99C/2003, care are ca obiect aceeasi exceptie de
neconstitutionalitate, ridicată de Victor Trută în Dosarul nr. 4.403/2002 al
Judecătoriei Galati.
La apelul nominal, în Dosarul nr. 99C/2003
se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie
chestiunea conexării dosarelor sus-mentionate, având în vedere continutul
identic al exceptiilor ridicate. Reprezentantul Ministerului Public arată că
este de acord cu conexarea, fată de dispozitiile art. 164 din Codul de
procedură civilă.
Curtea, în temeiul dispozitiilor art. 16
din Legea nr. 47/1992, republicată, si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de
procedură civilă, dispune conexarea Dosarului nr. 99C/2003 la Dosarul nr.
98C/2003 care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată,
reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, ca fiind neîntemeiată, apreciind că dispozitiile
criticate nu contravin prevederilor constitutionale, invocând în acest sens
jurisprudenta constantă a Curtii Constitutionale, si anume, deciziile nr.
208/2003 si nr. 216/2003.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin Încheierile din 12 februarie 2003,
pronuntate în dosarele nr. 4.393/2002 si nr. 4.403/2002, Judecătoria Galati
a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 78 alin. 3 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Marin Frunză, respectiv de Victor Trută, în cadrul unor cauze
civile, în care li s-a respins, prin încheiere, cererea de acordare a
asistentei judiciare gratuite.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin că
dispozitiile legale criticate împiedică accesul liber la justitie, încălcând
astfel art. 21 din Constitutie, întrucât nu se dă posibilitatea atacării
încheierii prin care s-a solutionat cererea de asistentă judiciară.
Totodată sustin că se încalcă si
prevederile constitutionale ale art. 1 alin. (1) referitoare la statul de
drept, ale art. 4 si 16 cu privire la egalitatea cetătenilor în fata legii, ale
art. 15 privitoare la principiul universalitătii, ale art. 20, dar fără a
preciza ce norme internationale consideră că sunt încălcate prin dispozitiile
criticate, ale art. 24 care consacră dreptul la apărare, precum si pe cele ale
art. 51 privind respectarea Constitutiei si a legilor.
Judecătoria Galati apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, iar dispozitiile
criticate nu contravin prevederilor din Constitutie invocate de autorii
exceptiei. Încheierea prin care s-a solutionat cererea de acordare a asistentei
judiciare fiind o încheiere interlocutorie, instanta poate reveni asupra ei
dacă s-au schimbat împrejurările avute în vedere la solutionarea acesteia.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art.
181 din Legea nr. 35/1997, cu
modificările ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât dispozitiile
criticate trebuie privite în contextul întregii reglementări a asistentei
judiciare, concepută ca o modalitate de garantare a accesului liber la justitie
si a exercitării drepturilor procesuale ale părtilor, ceea ce nu poate
reprezenta o îngrădire a acestora.
Astfel, potrivit art. 75 alin. 2 din Codul
de procedură civilă, asistenta judiciară gratuită poate fi acordată oricând, în
tot cursul procesului. Totodată, conform art. 78 alin. 2 din Codul de procedură
civilă, partea potrivnică poate oricând să înfătiseze dovezi cu privire la
starea adevărată a celui căruia i s-a încuviintat cererea, iar asistenta nu se
suspendă în cursul noilor cercetări.
Pe de altă parte, apreciază că
dispozitiile criticate sunt în deplină conformitate cu prevederile
constitutionale ale art. 125 si 128, potrivit cărora competenta, procedura de
judecată si căile de atac sunt reglementate prin lege.
Ca atare, dispozitiile criticate asigură
accesul liber la justitie, care, asa cum a statuat Curtea Constitutională în
mod constant, nu presupune în toate cazurile accesul la toate instantele
judecătoresti si la toate căile de atac prevăzute de lege, invocând în acest
sens deciziile Curtii Constitutionale nr. 129/1995 si nr. 38/1998.
Cu privire la sustinerile autorului,
conform cărora dispozitiile criticate încalcă principiul egalitătii cetătenilor
în fata legii, consideră că si acestea sunt neîntemeiate, deoarece textul
criticat nu contine discriminări de natură a contraveni prevederilor
constitutionale ale art. 4 si ale art. 16 alin. (1), iar, asa cum a statuat
Curtea Constitutională în mod constant (de exemplu, prin Decizia Plenului nr.
1/1994, Decizia nr. 135/1996 si Decizia nr. 20/2000), principiul egalitătii nu
presupune uniformitate, iar tratamentul juridic diferit se impune în cazul unor
situatii diferite.
Avocatul Poporului apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât încheierea cu
privire la acordarea cererii de asistentă judiciară este o încheiere
interlocutorie, instanta putând reveni asupra celor stabilite. Totodată,
potrivit art. 75 alin. 2 din Codul de procedură civilă, asistenta judiciară
poate fi încuviintată oricând în cursul judecătii, dacă partea care o solicită
dovedeste că nu poate face fată cheltuielilor unor judecăti, ca urmare a stării
sale materiale.
De asemenea, potrivit regulilor generale,
încheierile premergătoare pot fi atacate cu apel si recurs o dată cu fondul,
dar legiuitorul a instituit si anumite exceptii de la aceste reguli, cum este
si în cazul de fată. Potrivit prevederilor art. 125 alin. (3) din Constitutie,
procedura de judecată intră în competenta legiuitorului, asa cum a statuat în
mod constant Curtea Constitutională, de exemplu, prin Decizia nr. 45/1999 si
prin Decizia Plenului nr. 1/1994. Având în vedere acestea, apreciază că
dispozitiile criticate sunt în deplină conformitate cu prevederile
Constitutiei, asa cum a statuat si Curtea Constitutională prin Decizia nr.
244/2002, referitoare la dispozitiile art. 34 alin. 1 din Codul de procedură
civilă.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 78 alin. 3 din Codul de
procedură civilă, care au următorul continut: “Încheierea cu privire la
cererea de asistentă sau prin care s-a revenit asupra asistentei încuviintate
nu este supusă nici unei căi de atac.”
În sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate, autorii acesteia apreciază că prin dispozitiile legale
criticate sunt încălcate următoarele prevederi constitutionale:
- Art. 1 alin. (3): “România este stat
de drept, democratic si social, în care demnitatea omului, drepturile si
libertătile cetătenilor, libera dezvoltare a personalitătii umane, dreptatea si
pluralismul politic reprezintă valori supreme si sunt garantate.”;
- Art. 4: “(1) Statul are ca fundament
unitatea poporului român.
(2) România este patria comună si
indivizibilă a tuturor cetătenilor săi, fără deosebire de rasă, de
nationalitate, de origine etnică, de limbă, de religie, de sex, de opinie, de
apartenentă politică, de avere sau de origine socială.”;
- Art. 15: “(1) Cetătenii beneficiază
de drepturile si de libertătile consacrate prin Constitutie si prin alte legi
si au obligatiile prevăzute de acestea.
(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu
exceptia legii penale mai favorabile.”;
- Art. 16: “(1) Cetătenii sunt egali în
fata legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitătile publice,
civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetătenia
română si domiciliul în tară.”;
- Art. 20: “(1) Dispozitiile
constitutionale privind drepturile si libertătile cetătenilor vor fi
interpretate si aplicate în concordantă cu Declaratia Universală a Drepturilor
Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care România este parte.
(2) Dacă există neconcordante între
pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care
România este parte, si legile interne, au prioritate reglementările
internationale.”;
- Art. 21: “(1) Orice persoană se poate
adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor
sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi
exercitarea acestui drept”;
- Art. 24: “(1) Dreptul la apărare este
garantat.
(2) În tot cursul procesului, părtile au
dreptul să fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.”;
- Art. 51: “Respectarea Constitutiei, a
suprematiei sale si a legilor este obligatorie.”
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea retine că dispozitiile legale criticate fac parte
din capitolul V - “Asistenta judiciară” (art. 74-81) al titlului I - “Părtile”
din cartea a II-a - “Procedura contencioasă” din Codul de procedură civilă,
asistenta judiciară fiind, de asemenea, reglementată si prin dispozitiile
capitolului V - “Asistenta judiciară” (art. 68 si 69) din Legea nr. 51/1995
pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat (republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 6 martie 2001).
Potrivit dispozitiilor legale mentionate,
asistenta judiciară - care cuprinde apărarea si asistarea gratuită printr-un
avocat delegat de colegiul avocatilor - se asigură în cazul persoanelor care se
găsesc în imposibilitate vădită de a face fată cheltuielilor unei judecăti,
fără a primejdui propria întretinere sau a familiilor lor.
Pentru ca acordarea de asistentă judiciară
să nu provoace un dezechilibru între părtile aflate în litigiu, precum si
pentru prevenirea abuzului de drept, legea conditionează admiterea cererii
părtii care solicită asistenta judiciară de prezentarea dovezilor scrise cu
privire la veniturile si sarcinile acesteia. Totodată se prevede posibilitatea
ca partea potrivnică să înfătiseze dovezi cu privire la starea adevărată a
celui căruia i s-a încuviintat cererea, precum si dreptul instantei de a reveni
asupra asistentei încuviintate si de a dispune condamnarea părtii la o amendă
egală cu sumele de plata cărora a fost scutită.
În raport cu mobilul si cu continutul
acestei reglementări, nu se poate retine că lipsa unei căi de atac împotriva
încheierii prin care s-a încuviintat cererea de asistentă sau prin care s-a
revenit asupra asistentei încuviintate constituie o încălcare a dreptului la
apărare, a accesului la justitie ori a celorlalte drepturi constitutionale
invocate de autorul exceptiei.
Curtea constată, în sensul arătat, că prin
încheierea privind acordarea de asistentă nu se solutionează însusi fondul
procesului - eventuala eroare de judecată, inclusiv eroarea generată de
nerespectarea dreptului la apărare, putând fi remediată pe căile de atac
prevăzute de lege împotriva hotărârii prin care se va solutiona cauza -, iar pe
de altă parte, potrivit art. 75 alin. 3 din Codul de procedură civilă,
asistenta judiciară poate fi încuviintată oricând în cursul judecătii, deci si
în situatia în care o cerere având acelasi obiect a fost respinsă anterior,
precum si în situatia în care instanta a revenit asupra asistentei
încuviintate.
Având în vedere aceste considerente,
precum si faptul că dispozitiile legale criticate dau expresie exigentei
solutionării cu celeritate a procesului dedus judecătii si evitării abuzului de
drept procesual, Curtea constată că nu sunt încălcate prevederile art. 24 din
Constitutie.
De asemenea, Curtea constată că
dispozitiile legale criticate, conform cărora încheierea prin care s-a
solutionat cererea de asistentă judiciară nu poate fi atacată cu nici o cale de
atac, nu încalcă principiul constitutional al egalitătii cetătenilor în fata
legii si a autoritătilor publice, întrucât regimul juridic diferit este
determinat de specificul domeniului reglementat. Sub acest aspect, Curtea
Constitutională a retinut în mod constant, în jurisprudenta sa, în concordantă
cu practica jurisdictională a Curtii Europene a Drepturilor Omului, că
principiul egalitătii nu înseamnă uniformitate, numai similitudinea de situatii
impunând acelasi tratament juridic, situatiile diferite făcând necesar un
tratament juridic diferit.
În ceea ce priveste critica de
neconstitutionalitate referitoare la încălcarea art. 21 din Constitutie, prin
Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, Curtea a statuat că, în
întelesul art. 21 alin. (2) din Constitutie, nu se poate exclude de la
exercitiul drepturilor procesuale nici o categorie sau grup social, dar, în virtutea
prevederilor art. 125 alin. (3) din Constitutie, legiuitorul poate institui, în
considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedură, precum si
modalităti particulare de exercitare a drepturilor procedurale, astfel încât
accesul liber la justitie nu înseamnă accesul, în toate cazurile, la toate
structurile judecătoresti si la toate căile de atac.
În consecintă, Curtea constată că
instituirea unor reguli speciale privind exercitarea căilor de atac nu
contravine prevederilor art. 21 din Constitutie privind accesul liber la
justitie.
De asemenea, Curtea retine că nici critica
potrivit căreia prin textul de lege criticat s-ar aduce atingere principiului
suprematiei Constitutiei si al respectării legilor, consacrat de prevederile
constitutionale ale art. 51, nu este întemeiată, întrucât nu se poate retine în
mod temeinic, asa cum s-a arătat, că ar contraveni unor texte sau principii
constitutionale.
În ceea ce priveste pretinsa încălcare a
dispozitiilor constitutionale ale art. 1 alin. (3) referitoare la principiul
statului de drept si ale art. 15 referitoare la universalitatea drepturilor,
libertătilor si îndatoririlor fundamentale, Curtea retine că acestea nu au
relevantă în cauza de fată. De asemenea, nici critica referitoare la încălcarea
prevederilor art. 20 din Constitutie nu poate fi retinută, deoarece autorii
exceptiei nu au indicat nici o prevedere dintr-un act international care ar fi
înfrântă de dispozitiile legale criticate.
Cu privire la dispozitiile legale
criticate, Curtea s-a mai pronuntat prin deciziile nr. 208 si 216, ambele din
15 mai 2003, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 407 din
11 iunie 2003, respectiv nr. 422 din 16 iunie 2003, respingând exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
Neexistând elemente noi de natură a
reconsidera jurisprudenta Curtii în această materie, considerentele si solutia
acestor decizii rămân valabile si în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în
temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si alin. (4)
din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 78 alin. (3) din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Marin Frunză si de Victor Trută în dosarele nr. 4.393/2002,
respectiv nr. 4.403/2002, ambele ale Judecătoriei Galati.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din 24 iunie
2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiva
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 24 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88
alin. 2 si 3 din Legea bancară nr. 58/1998
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Afrodita Laura Tutunaru -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancară
nr. 58/1998, exceptie ridicată de Cristina Stefan în Dosarul nr. 13.433/2002 al
Judecătoriei Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal răspunde reprezentantul
Băncii “Transilvania” - S.A. - Sucursala Lipscani (fostă Rosetti), lipsind
autorul exceptiei, fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Băncii “Transilvania” -
S.A. solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, arătând că debitorul, ca în
orice alt litigiu si fără nici un fel de îngrădire, poate să uzeze de toate
căile de atac împotriva măsurilor pe care le consideră nelegale. În plus,
activitatea de executare silită efectuată de executorul bancar nu se încadrează
în prevederile art. 72 alin. (3) lit. k) din Constitutie si, prin urmare, nu
este necesară reglementarea acesteia printr-o lege organică. Reprezentantul
băncii depune, de asemenea, la dosar concluzii scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca nefondată,
întrucât dispozitiile criticate nu contravin prevederilor constitutionale
invocate. Astfel, prin prevederile legale contestate nu se creează nici un fel
de discriminare, iar reglementarea privind aprobarea statutului corpului de
executori bancari este cuprinsă într-o lege organică.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 6 februarie 2003,
pronuntată în Dosarul nr. 13.433/2002, Judecătoria Sectorului 2 Bucuresti a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancară nr. 58/1998.
Exceptia a fost ridicată de Stefan
Cristina, contestatoare în dosarul de mai sus, având drept obiect solutionarea
unei contestatii la executare.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate, autorul exceptiei sustine că textul
criticat aduce atingere principiului egalitătii în drepturi, întrucât, prin
punerea în executare a titlurilor executorii apartinând băncilor, se ajunge la
situatia ca o bancă să fie si organizatoare a corpului de executori si parte în
cadrul executării silite. Împrejurarea că acest corp de executori poate fi
organizat separat sau în cadrul asociatiilor profesionale ale băncilor duce, în
opinia autorului, la concluzia că independenta executorului bancar nu există,
iar impartialitatea executorului bancar este pusă la îndoială de însăsi
structura de organizare din care face parte.
Pe de altă parte, art. 88 alin. 3 din
Legea nr. 58/1998 este neconstitutional, deoarece încalcă art. 72 alin. (3) din
Constitutie, având în vedere că se statuează în domeniul legilor organice
printr-un ordin al ministrului justitiei.
Judecătoria Sectorului 2 Bucuresti a
apreciat că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât
potrivit Codului de procedură civilă, partea interesată are posibilitatea
formulării contestatiei la executare, a cererii de suspendare a executării
silite, precum si a exercitării oricăror căi de atac împotriva actelor de
executare silită.
Pe de altă parte, în art. 1 din Legea nr.
188/2000 privind executorii judecătoresti, se prevede că dispozitiile cu
caracter civil din titlurile executorii pot fi puse în executare si de alte
organe în afara executorilor judecătoresti, acolo unde legea nu prevede altfel.
Instanta de judecată consideră
neîntemeiată si sustinerea în sensul că art. 88 alin. 3 din Legea nr. 58/1998
încalcă dispozitiile art. 72 alin. (3) din Constitutie, având în vedere că
legea bancară este o lege organică, adoptată cu respectarea prevederilor art.
74 alin. (1) si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, iar prin această
lege a fost reglementată constituirea corpului de executori bancari.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, în
conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea
nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul consideră
că dispozitiile art. 88 alin. 2 si 3 din Legea nr. 58/1998 nu aduc atingere
principiului constitutional al egalitătii în drepturi a cetătenilor, care se
referă la egalitatea acestora în raport cu prevederile legii, iar nu la faptul
că toti cetătenii ar beneficia de aceleasi drepturi.
Legea nr. 188/2000 privind executorii
judecătoresti, adoptată în regimul prevăzut pentru legile organice, reprezintă
legea generală în materie. Întrucât art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancară nr.
58/1998 constituie o reglementare specială, care este de strictă aplicare si nu
a fost abrogată în mod expres prin Legea nr. 188/2000, se întelege că
legiuitorul a dorit ca această reglementare specială să subziste în continuare
din ratiuni de importantă economică si financiară, tocmai pentru realizarea cu
celeritate a drepturilor stabilite în baza unor titluri executorii de către
băncile creditoare.
Faptul că statutul corpului de executori
se aprobă prin ordin al ministrului justitiei derivă din mandatul dat de lege.
Sustinerea contestatoarei că existenta
corpului executorilor bancari ar afecta principiul independentei si
impartialitătii este subiectivă, în realitate rolul acestor executori fiind
acela de a realiza, în conditiile procedurale aplicabile tuturor executorilor
judecătoresti, creantele bancare, în conformitate cu cerintele privind
reîntregirea si asigurarea resurselor financiare în domeniul bancar.
Avocatul Poporului consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Art. 88 alin. 2 din
Legea nr. 58/1998 nu încalcă prevederile art. 16 din Constitutia României,
întrucât orice executare silită a unor credite bancare este supusă
reglementărilor legii speciale, indiferent de debitor, doar în ceea ce priveste
persoana care pune în executare titlul executoriu, si nu referitor la
dispozitiile legale aplicabile în materie. De altfel, în art. 2 alin. 2 se
prevede îndatorirea executorilor bancari de a exercita atributiile de serviciu
cu respectarea strictă a dispozitiilor Codului de procedură civilă, iar în art.
22 alin. 1 se dispune că “Actele executorilor bancari sunt supuse, în
conditiile legii, controlului judecătoresc”.
Referitor la sustinerea potrivit căreia
art. 88 alin. 3 din Legea nr. 58/1998 ar contraveni art. 72 alin. (3) din
Constitutia României, Avocatul Poporului consideră că nu ne aflăm în fata unor
dispozitii contrare, întrucât Legea bancară este o lege organică, iar
înfiintarea corpului executorilor judecătoresti a fost făcută tocmai prin
această lege.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele
de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost
legal sesizată si este competentă potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 88 alin. 2 si 3 din Legea
bancară nr. 58/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
121 din 23 martie 1998, si are următorul continut:
- Art. 88 alin. 2 si 3: “Separat sau în
cadrul asociatiilor profesionale, băncile vor putea să-si organizeze un corp
propriu de executori, a cărui activitate va fi strict legată de punerea în
executare a titlurilor executorii apartinând băncilor.
Statutul acestui corp de executori va fi
aprobat prin ordin al ministrului justitiei.”
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate
sustine că prin dispozitiile legale criticate sunt încălcate prevederile art.
16 si ale art. 72 alin. (3) din Constitutie, al căror continut este următorul:
- Art. 16: “(1) Cetătenii sunt egali în
fata legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitătile publice,
civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetătenia
română si domiciliul în tară.”
- Art. 72 alin. (3): “Prin lege
organică se reglementează:
a) sistemul electoral;
b) organizarea si functionarea partidelor
politice;
c) organizarea si desfăsurarea
referendumului;
d) organizarea Guvernului si a Consiliului
Suprem de Apărare a Tării;
e) regimul stării de asediu si al celei de
urgentă;
f) infractiunile, pedepsele si regimul
executării acestora;
g) acordarea amnistiei sau a gratierii
colective;
h) organizarea si functionarea Consiliului
Superior al Magistraturii, a instantelor judecătoresti, a Ministerului Public
si a Curtii de Conturi;
i) statutul functionarilor publici;
j) contenciosul administrativ;
k) regimul juridic general al proprietătii
si al mostenirii;
l) regimul general privind raporturile de
muncă, sindicatele si protectia socială;
m) organizarea generală a învătământului;
n) regimul general al cultelor;
o) organizarea administratiei locale, a
teritoriului, precum si regimul general privind autonomia locală;
p) modul de stabilire a zonei economice
exclusive;
r) celelalte domenii pentru care, în
Constitutie, se prevede adoptarea de legi organice.”
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că prevederile legale criticate sunt
cuprinse în cap. XVI din Legea nr. 58/1998, denumit “Dispozitii finale”, si
reglementează posibilitatea organizării unui corp propriu de executori care să îndeplinească
orice activităti legale în scopul realizării voluntare sau, când este cazul,
prin executare silită a obligatiilor stabilite prin titlurile executorii ce
apartin băncilor.
În examinarea criticilor formulate, Curtea
retine că prin dispozitiile art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancară nr. 58/1998
nu se încalcă principiul egalitătii cetătenilor în fata legii, principiu din
care decurge recunoasterea si aplicarea unui regim juridic egal persoanelor
aflate în situatii juridice identice. Or, executarea silită prin executori
bancari se aplică, fără discriminare, în egală măsură, tuturor debitorilor
împotriva cărora sunt constituite titluri executorii apartinând băncilor.
Nu poate fi primită sustinerea autorului
exceptiei, în sensul că inegalitatea de tratament între debitori ar rezulta din
lipsa de independentă a executorilor bancari în raport cu executorii
judecătoresti, dat fiind că prin statutul lor, aprobat prin ordin al
ministrului justitiei, executorilor bancari li se impune, ca si executorilor judecătoresti,
îndatorirea de a-si exercita atributiile si de a efectua orice act necesar
pentru îndeplinirea executării, cu respectarea strictă a dispozitiilor Codului
de procedură civilă si a celorlalte reglementări aplicabile în materie.
Pe de altă parte, actele de executare
îndeplinite de executorii bancari sunt supuse, ca si actele de executare
îndeplinite de executorii judecătoresti, acelorasi căi de atac prevăzute de
lege, astfel că debitorii sunt apărati împotriva eventualelor abuzuri care ar
decurge din apartenenta executorilor bancari la structurile organizatiei
creditoare.
Este nefondată si critica întemeiată pe
dispozitiile art. 72 alin. (3) din Constitutie, din textul constitutional
nerezultând că statutul organelor de executare a hotărârilor judecătoresti ar
trebui reglementat prin lege organică.
Faptul că organizarea activitătii
executorilor judecătoresti este reglementată prin Legea nr. 188/2000, care este
o lege organică, nu implică obligativitatea organizării prin lege organică si a
activitătii executorilor bancari.
De altfel, textul de lege criticat de
autorul exceptiei - art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancară nr. 58/1998 -
apartine unei legi organice, iar aprobarea de către ministrul justitiei a
Statutului Corpului executorilor bancari, prin Ordinul nr. 2.628/C din 8
noiembrie 1999 (publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 565
din 19 noiembrie 1999), este legitimată prin delegarea dată de această lege.
Pentru considerentele expuse, în temeiul
art. 144 lit. c), al art. 145 alin. (2), al art. 16 si al art. 72 alin. (3)
dinConstitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1)
si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancară nr. 58/1998, exceptie
ridicată de Cristina Stefan în Dosarul nr. 13.433/2002 al Judecătoriei
Sectorului 2 Bucuresti.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de
24 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 118/2002 pentru
instituirea indemnizatiei de merit si a Regulamentului de functionare a
Comisiei nationale pentru acordarea indemnizatiei de merit
În temeiul art. 107 din Constitutie si al
art. 7 din Legea nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizatiei de merit,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele de aplicare a
Legii nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizatiei de merit, prevăzute în
anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Regulamentul de
functionare a Comisiei nationale pentru acordarea indemnizatiei de merit,
prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 3. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte
integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul culturii si cultelor,
Răzvan Theodorescu
Ministrul educatiei, cercetării
si tineretului,
Alexandru Athanasiu
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
17 iulie 2003.
Nr.
859.
ANEXA
Nr. 1
NORME
de aplicare a Legii nr. 118/2002 pentru instituirea
indemnizatiei de merit
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Potrivit prevederilor Legii
nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizatiei de merit, cu modificările
ulterioare, denumită în continuare lege, indemnizatia de merit se acordă
personalitătilor române de prestigiu, pentru realizări deosebite si pentru
recompensarea unei activităti de notorietate în domeniul culturii, stiintei si
sportului.
(2) Indemnizatia de merit se acordă
persoanelor nominalizate de Comisia natională pentru acordarea indemnizatiei de
merit, denumită în continuare Comisia natională, pe baza criteriilor de
atribuire a indemnizatiei de merit prevăzute în prezentele norme de aplicare a
legii.
Art. 2. - Persoanele nominalizate de
Comisia natională au dreptul la plata indemnizatiei de merit începând cu luna
următoare celei în care beneficiarul a fost nominalizat de această comisie.
Art. 3. - (1) Academia Română, Ministerul
Culturii si Cultelor, Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului si
Agentia Natională pentru Sport vor prevedea în bugetele proprii fondurile de la
bugetul de stat destinate acordării indemnizatiilor de merit.
(2) Plata indemnizatiei de merit se face
lunar prin casieriile institutiilor prevăzute la alin. (1).
(3) În cazul uniunilor de creatie prevăzute
la art. 4 alin. (1) din lege, fondurile vor fi distribuite beneficiarilor de
către Ministerul Culturii si Cultelor, prin uniunile de creatie respective.
Art. 4. - (1) Indemnizatia de merit se
acordă, de regulă, pe viată.
(2) Comisia natională poate revoca
hotărârea de nominalizare pentru acordarea indemnizatiei de merit în cazuri
temeinic motivate.
Art. 5. - (1) Comisia natională stabileste
numărul de indemnizatii de merit care se acordă pentru fiecare dintre domeniile
prevăzute la art. 1 din lege.
(2) Comisia natională propune numărul de
indemnizatii de merit care se acordă anual în vederea stabilirii acestora prin
legea bugetului de stat, în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3) din
lege.
Art. 6. - (1) În vederea acordării
indemnizatiei de merit, potentialii beneficiari vor depune la registratura
institutiilor prevăzute la art. 3 din lege următoarele documente:
a) curriculum vitae;
b) documentele care atestă îndeplinirea
criteriilor de atribuire a indemnizatiei de merit;
c) recomandarea institutiilor prevăzute la
art. 3 si/sau a uniunilor de creatie prevăzute la art. 4 alin. (1) din lege.
(2) Documentele prevăzute la alin. (1) pot
fi depuse până la data de 1 mai a fiecărui an, iar în anul 2003, în termen de
30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme.
Art. 7. - (1) Documentele privind
acordarea indemnizatiei de merit se transmit subcomisiilor de specialitate ale
Comisiei nationale.
(2) Subcomisiile de specialitate ale
Comisiei nationale analizează documentele depuse si verifică îndeplinirea
criteriilor prevăzute de prezentele norme.
(3) Dacă se constată că sunt îndeplinite
criteriile prevăzute de prezentele norme, documentele se înaintează
institutiilor prevăzute la art. 3 din lege.
(4) După primirea documentelor de la
subcomisiile de specialitate, institutiile prevăzute la art. 3 din lege
înaintează propunerile Comisiei nationale, care decide.
Art. 8. - (1) Indemnizatia de merit se
poate acorda persoanelor care au împlinit vârsta de 60 de ani.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) persoanele care beneficiază de pensie de invaliditate.
CAPITOLUL II
Criterii de atribuire a indemnizatiei de
merit pentru domeniul stiintei
Art. 9. - Criteriile de atribuire a
indemnizatiei de merit în domeniul stiintei sunt următoarele:
a) să aibă o operă recunoscută de
comunitatea stiintifică natională si internatională;
b) să fi obtinut premii în domeniul său de
specialitate (premiul Academiei Române sau alte premii acordate de
institutii
stiintifice recunoscute);
c) să fie creator de scoală (recunoscut ca
atare), initiator si conducător de proiecte de interes national;
d) să fi colaborat la proiecte din cadrul Uniunii Europene sau initiate de alte organisme internationale.
CAPITOLUL III
Criterii de atribuire a indemnizatiei de
merit pentru domeniul culturii
A. Domeniul creatiei muzicale
Art. 10. - Criteriile de atribuire a
indemnizatiei de merit în domeniul creatiei muzicale sunt următoarele:
a) compozitii muzicale prestigioase în
genurile: operă, balet, operetă; muzică simfonică (simfonii, concerte); muzică
de cameră (cvartete, sonate, lieduri); muzică corală; muzică usoară si jazz;
b) creatii muzicologice de anvergură cu
profil: bizantinologic, istoriografic, analiză creatie, eseistică,
lexicografie, folcloristică, cronică muzicală;
c) premii nationale si internationale;
d) distinctii, medalii, decoratii,
titluri;
e) prezente internationale;
f) participări la concursuri, jurii,
festivaluri;
g) vechime în domeniul creatiei;
h) discografie;
i) lucrări tipărite;
j) valoare public recunoscută.
B. Domeniul creatiei interpretative
Art. 11. - Criteriile de atribuire a
indemnizatiei de merit în domeniul creatiei interpretative sunt următoarele:
a) prezentă prestigioasă pe podiumul de
concert si scenă lirică;
b) repertoriu - titluri, roluri;
c) premiere - prime auditii;
d) turnee în tară si în străinătate;
e) premii, titluri, distinctii, decoratii;
f) vechime artistică;
g) discografie;
h) valoare public recunoscută.
C. Domeniul cinematografiei
Art. 12. - Criteriile de atribuire a
indemnizatiei de merit în domeniul cinematografiei sunt următoarele:
a) numărul filmelor realizate din diferite
genuri cinematografice;
b) vechimea neîntreruptă în activitatea
cinematografică;
c) premii obtinute la concursuri si
festivaluri cinematografice interne;
d) premii obtinute la concursuri si
festivaluri cinematografice internationale;
e) distinctii nationale si internationale;
f) activitate publicistică si titluri
stiintifice în domeniul de specialitate.
D. Domeniul literar
Art. 13. - Criteriile de atribuire a
indemnizatiei de merit în domeniul literar sunt următoarele:
a) o operă literară de valoare public
recunoscută;
b) premii ale Academiei Române si ale
Uniunii Scriitorilor din România;
c) premii internationale;
d) traduceri în străinătate.
E. Domeniul arhitecturii
Art. 14. - Criteriile de atribuire a
indemnizatiei de merit în domeniul arhitecturii sunt următoarele:
a) merite deosebite confirmate prin:
concursuri publice interne si internationale; premii ale Uniunii Arhitectilor
din România;
b) merite deosebite în domeniul
conservării patrimoniului national construit;
c) merite deosebite în creatia de
arhitectură si urbanism, confirmate de organizatiile profesionale locale.
F. Domeniul artei plastice
Art. 15. - Criteriile de atribuire a
indemnizatiei de merit în domeniul artei plastice sunt următoarele:
a) să fi obtinut premii acordate de
Uniunea Artistilor Plastici sau de alte institutii nationale abilitate
(Academia Română, Ministerul Culturii si Cultelor, fundatii sau asociatii
nationale recunoscute);
b) să fi obtinut premii internationale la
concursuri recunoscute (bienale, trienale) sau academii internationale;
c) să fi obtinut medalii, titluri
nationale si internationale;
d) să aibă o activitate expozitională
recunoscută de critica de specialitate din tară si din străinătate;
e) să fi publicat materiale de
specialitate (critică de artă, articole în reviste de specialitate).
G. Domeniul teatrului
Art. 16. - Criteriile de atribuire a
indemnizatiei de merit în domeniul teatral sunt următoarele:
a) valoare artistică recunoscută public;
b) vechime în activitatea teatrală si
cinematografică;
c) premii obtinute în concursuri si
festivaluri teatrale si cinematografice;
d) distinctii nationale si internationale.
CAPITOLUL IV
Criterii de atribuire a indemnizatiei de
merit pentru domeniul sportului
Art. 17. - (1) În domeniul sportului
indemnizatia de merit se acordă persoanelor care au obtinut rezultate deosebite
sau au contribuit nemijlocit la obtinerea acestora si care fac parte din
următoarele categorii:
a) sportivi;
b) antrenori;
c) cadre medicale si cercetători;
d) arbitri;
e) alte personalităti care au participat
la actiuni externe deosebite de promovare a imaginii României.
(2) Documentele necesare nominalizării, ce
urmează a fi transmise subcomisiei de specialitate a Comisiei nationale, se
depun la Agentia Natională pentru Sport de către: federatiile sportive
nationale, cluburi, directiile pentru sport judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, complexurile sportive nationale, Institutul National de Cercetare
pentru Sport, Institutul National de Medicină Sportivă Bucuresti, precum si de
persoanele care se consideră îndreptătite să beneficieze de indemnizatie.
Art. 18. - Criteriile de atribuire a
indemnizatiei de merit
sunt următoarele:
A. în cazul sportivilor:
a) să nu beneficieze de rentă viageră
potrivit prevederilor Legii educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu
modificările si completările ulterioare; nu se poate renunta la rentă în
favoarea indemnizatiei de merit;
b) să se fi retras din activitatea
sportivă;
c) să fi obtinut cel putin 4 medalii la
campionatele europene, campionatele mondiale de seniori sau cel putin
2 medalii la jocurile olimpice, la
sporturile individuale, sau cel putin o medalie, pentru sporturile de echipă,
la cupe europene, cupe mondiale, campionate europene, campionate mondiale de
seniori, jocuri olimpice;
d) să se afle într-o stare precară de
sănătate sau să aibă o invaliditate permanentă, certificată potrivit legii. În
situatia unei stări de invaliditate permanentă dobândită în timpul activitătii
sportive, certificată legal, să aibă cel putin o medalie la cupe europene, cupe
mondiale, campionate europene, campionate mondiale de seniori, jocuri olimpice;
B. în cazul antrenorilor, să îndeplinească
una dintre conditiile prevăzute la lit. a)-d) si conditia prevăzută la lit. e):
a) să fi pregătit nemijlocit loturile
nationale sau olimpice în calitate de antrenor, cucerind cu sportivii pe care
i-au pregătit un număr de cel putin 5 medalii de aur la campionate europene,
campionate mondiale de seniori, jocuri olimpice, dintre care cel putin 2
medalii de aur la jocurile olimpice, pentru sporturile individuale, iar pentru
jocurile sportive, un total de cel putin 2 medalii de aur la campionate
europene de seniori, campionate mondiale de seniori, cupe europene de seniori
sau cupe mondiale de seniori, jocuri olimpice;
b) să fi fost componenti ai colectivelor
tehnice ale loturilor nationale si olimpice de seniori sau să fi pregătit
nemijlocit, pe o perioadă de minimum 10 ani, cucerind cu sportivii pe care i-au
pregătit cel putin 8 medalii la campionate europene de seniori, campionate
mondiale de seniori, jocuri olimpice, pentru sporturile individuale, ori un
număr de 2 medalii la cupe europene, cupe mondiale, campionate europene de
seniori, campionate mondiale de seniori, jocuri olimpice, pentru jocurile
sportive;
c) să fi desfăsurat o activitate de
antrenor de cel putin 20 de ani în structuri sportive sau la loturile nationale
si să fi pregătit nemijlocit ori să fi selectionat, pregătit si promovat la
loturile nationale si olimpice un număr de cel putin 15 sportivi care au fost
medaliati la jocurile olimpice, campionate europene si campionate mondiale de
seniori, pentru sporturile individuale, sau cel putin 5 sportivi pentru jocuri
sportive, medaliati la aceleasi competitii, plus cupe mondiale si cupe europene
de seniori;
d) după vârsta de 60 de ani, celor care au
avut o activitate îndelungată ca antrenor, au contribuit la obtinerea unor
rezultate de prestigiu de către sportivi si au determinat dezvoltarea ramurii
de sport respective prin rezultate, cercetări, lucrări, functii de conducere
etc.;
e) să fi împlinit vârsta de 60 de ani sau
să fie pensionati în urma dobândirii unei invalidităti permanente;
C. în cazul cadrelor medicale si al
cercetătorilor, după vârsta de pensionare, celor care au activat în colectivele
tehnice ale loturilor nationale si olimpice o perioadă de cel putin 20 de ani,
perioadă în care sportivii pe care i-au asistat au cucerit cel putin 15 medalii
la jocurile olimpice, campionate europene si campionate mondiale de seniori sau
cel putin 3 medalii la jocurile olimpice, campionate europene si campionate
mondiale, cupe europene, cupe mondiale de seniori, pentru jocurile sportive;
D. în cazul arbitrilor:
a) să fi împlinit vârsta legală de pensionare;
b) să fi activat cel putin 20 de ani în
domeniu si să fi arbitrat cel putin la o editie a jocurilor olimpice si a
campionatelor mondiale sau europene ori la 2 editii ale cupelor mondiale sau
europene, în turneele finale ale acestora;
E. în cazul altor personalităti care au
participat la actiuni externe deosebite de promovare a imaginii României si de
dezvoltare a sportului românesc în lume.
Art. 19. - În cazul în care numărul
persoanelor care îndeplinesc conditiile prevăzute de prezentele norme este mai
mare decât numărul de indemnizatii alocate sportului, Ministerul Educatiei,
Cercetării si Tineretului va înainta Comisiei nationale lista cu ordinea
atribuirii acestora, în urma analizei făcute de subcomisia de specialitate,
care va fi aprobată prin ordin al ministrului de resort.
ANEXA
Nr. 2
REGULAMENT U L
de functionare a Comisiei nationale pentru
acordarea indemnizatiei de merit
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Comisia natională pentru
acordarea indemnizatiei de merit, denumită în continuare Comisia natională, înfiintată
prin Legea privind instituirea indemnizatiei de merit nr. 118/2002, cu
modificările ulterioare, denumită în continuare lege, este compusă din:
a) presedintele Academiei Române;
b) presedintele Comisiei pentru cultură,
culte, artă si mijloace de informare în masă a Senatului;
c) presedintele Comisiei pentru muncă si
protectie socială a Senatului;
d) presedintele Comisiei pentru cultură,
arte, mijloace de informare în masă a Camerei Deputatilor;
e) presedintele Comisiei pentru muncă si
protectie socială a Camerei Deputatilor;
f) ministrul culturii si cultelor;
g) ministrul educatiei, cercetării si
tineretului;
h) presedintele Agentiei Nationale pentru
Sport;
i) presedintii uniunilor de creatie
recunoscute de Asociatia Natională a Uniunilor de Creatie.
Art. 2. - (1) Comisia natională
nominalizează personalitătile românesti de prestigiu ale stiintei, culturii si
sportului pentru acordarea indemnizatiei de merit, pe baza propunerilor
întocmite si înaintate de către institutiile prevăzute la art. 3 din lege si a
criteriilor de atribuire a indemnizatiei de merit.
(2) Hotărârile prin care Comisia natională
nominalizează personalitătile românesti de prestigiu ale stiintei, culturii si
sportului pentru acordarea indemnizatiei de merit se înaintează de către
secretariatul Comisiei nationale la Secretariatul General al Guvernului, pentru
a fi luate în considerare la elaborarea legii anuale a bugetului de stat.
(3) Comisia natională analizează si solutionează contestatiile privind nominalizările, în termen de 30 de zile de la data depunerii acestora la secretariatul Comisiei nationale.
CAPITOLUL II
Sedintele Comisiei nationale
Art. 3. - (1) În vederea nominalizării
personalitătilor românesti pentru acordarea indemnizatiei de merit, Comisia natională
se întruneste lunar, în sedinte ordinare, si, ori de câte ori este nevoie, în
sedinte extraordinare, la solicitarea presedintelui Academiei Române.
(2) Convocarea sedintelor Comisiei
nationale se face de către secretariatul acesteia, cu cel putin 5 zile înainte
de data sedintei.
(3) Sedintele Comisiei nationale se
desfăsoară lunar la sediul Academiei Române.
Art. 4. - (1) La sedintele Comisiei
nationale participă, în calitate de invitat, si un reprezentant, la nivel de
secretar de stat, al Secretariatului General al Guvernului.
(2) La sedintele Comisiei nationale, la
propunerea membrilor Comisiei nationale, pot fi invitate si alte persoane a
căror participare este utilă pentru adoptarea hotărârilor de nominalizare a
personalitătilor românesti pentru acordarea indemnizatiei de merit.
Art. 5. - (1) Sedintele Comisiei nationale
pot avea loc în prezenta a cel putin 2/3 din membrii săi.
(2) Membrii Comisiei nationale care, din
motive obiective, nu pot participa la sedintă pot fi reprezentati de o persoană
anume împuternicită în acest scop.
Art. 6. - (1) Sedintele Comisiei nationale
sunt conduse de presedintele Academiei Române. În lipsa presedintelui Academiei
Române, sedintele Comisiei nationale sunt conduse de următorul membru al
acesteia, în ordinea prevăzută la art. 1.
(2) Hotărârile de nominalizare a
personalitătilor românesti sunt adoptate de Comisia natională prin unanimitatea
de voturi a membrilor si reprezentantilor prezenti la sedintele Comisiei
nationale.
Art. 7. - Procesele-verbale ale sedintelor Comisiei nationale se redactează de secretariatul acesteia într-un registru special deschis în acest scop si se semnează de persoana care a condus lucrările sedintei.
CAPITOLUL III
Activitatea executivă si de secretariat a
Comisiei nationale
Art. 8. - (1) În subordinea Comisiei
nationale functionează subcomisii de specialitate pe cele 3 domenii: stiintă,
cultură si sport. Acestea îsi pot constitui grupuri de lucru pe domenii de
specialitate. Pentru domeniul artelor, grupurile de lucru sunt formate din reprezentantii
uniunilor de creatie.
(2) Subcomisiile de specialitate
functionează pe lângă institutiile prevăzute la art. 3 lit. b)-d) din lege si
au rolul de a analiza dosarele cu documentele depuse pentru acordarea
indemnizatiei de merit.
(3) Subcomisiile de specialitate sau
grupurile de lucru analizează dosarele cu documentele depuse pentru acordarea
indemnizatiei de merit si verifică îndeplinirea criteriilor prevăzute de
prezentele norme.
Art. 9. - (1) Activitatea executivă si de
secretariat, precum si logistica necesară desfăsurării activitătii Comisiei
nationale sunt asigurate de Academia Română.
(2) Persoanele care vor asigura
activitatea executivă si de secretariat a Comisiei nationale si care constituie
secretariatul acesteia sunt desemnate de presedintele Academiei Române.
Art. 10. - (1) Secretariatul Comisiei
nationale îndeplineste următoarele atributii principale:
a) centralizează si difuzează membrilor
Comisiei nationale, pentru a fi supuse dezbaterii în cadrul sedintelor,
propunerile de nominalizare pentru atribuirea indemnizatiei de merit;
b) transmite membrilor Comisiei nationale
convocările pentru sedintele ordinare si extraordinare, precum si ordinea de zi
a acestora si materialele ce urmează a fi supuse dezbaterii;
c) întocmeste si tine evidenta
proceselor-verbale ale sedintelor într-un registru special deschis în acest
scop;
d) redactează hotărârile Comisiei
nationale;
e) înaintează Secretariatului General al
Guvernului hotărârile de nominalizare adoptate de Comisia natională;
f) primeste si asigură rezolvarea
corespondentei adresate Comisiei nationale, inclusiv a contestatiilor.
(2) Secretariatul Comisiei nationale
îndeplineste orice alte sarcini necesare bunei desfăsurări a activitătii
Comisiei nationale.
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI
privind evidenta agentilor economici care cultivă plante modificate
genetic
În baza prevederilor art. 4 alin. (1) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 49/2000 privind regimul de obtinere, testare, utilizare si comercializare a organismelor modificate genetic prin tehnicile biotehnologiei moderne, precum si a produselor rezultate din acestea, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 214/2002, precum si a prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 106/2002 privind etichetarea alimentelor, cu modificările ulterioare,
văzând Referatul de aprobare al Directiei
generale de implementare si reglementare nr. 127.235 din 10 iulie 2003,
în temeiul prevederilor Hotărârii
Guvernului nr. 739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului,
ministrul agriculturii, pădurilor, apelor
si mediului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul Declaratiei
referitoare la cultivarea plantelor modificate genetic (denumită în continuare declaratie),
compusă din anexele nr. 1 si 2, care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Agentii economici (persoane
fizice sau juridice, asociatii fără personalitate juridică) care cultivă plante
modificate genetic (indiferent de suprafată) sunt obligati să completeze
declaratia în două exemplare. Un exemplar se depune la directia pentru
agricultură si dezvoltare rurală judeteană, respectiv a municipiului Bucuresti,
iar celălalt exemplar se păstrează timp de 5 ani la sediile agentilor
economici. Completarea declaratiei si depunerea acesteia la directia pentru
agricultură si dezvoltare rurală judeteană, respectiv a municipiului Bucuresti,
se face în două etape.
Anexa nr. 1 se completează si se depune în
decurs de 10 zile de la încheierea semănatului, iar anexa nr. 2 se completează
si se depune în decurs de 10 zile de la încheierea recoltatului. Pentru anul
2003, depunerea celor două anexe se face într-o singură etapă, respectiv după
recoltare.
(2) Declaratia va fi semnată de agentul
economic si vizată de specialistul de la Centrul agricol si de primarul
localitătii pe teritoriul căreia se cultivă plantele modificate genetic.
Art. 3. - Se înfiintează Registrul de
evidentă a agentilor economici care cultivă plante modificate genetic în
România, gestionat de Directia generală de implementare si reglementare din
cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului. Centrul de
calcul din cadrul Agentiei Nationale de Consultantă Agricolă va elabora, în
termen de 15 zile, programul informatic pentru înfiintarea registrului, pe care
îl va difuza directiilor pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, spre aplicare.
Art. 4. - Formularele-tip ale declaratiei
sunt puse la dispozitie cultivatorilor de către directiile pentru agricultură
si dezvoltare rurală judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 5. - Directorul directiei pentru
agricultură si dezvoltare rurală judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
numeste, prin decizie, specialistul responsabil cu evidenta agentilor economici
care cultivă plante modificate genetic.
Acesta va transmite, operativ, pe suport
electronic, Centrului de calcul din cadrul Agentiei Nationale de Consultantă
Agricolă informatiile cuprinse în declaratii.
Art. 6. - Agentii economici sunt obligati
să se supună controlului efectuat de Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor
si Mediului, prin structurile de specialitate, pentru verificarea corectitudinii
informatiilor din declaratie, în caz contrar suportând sanctiunile prevăzute la
art. 50 din Ordonanta Guvernului nr. 49/2000 privind regimul de obtinere,
testare, utilizare si comercializare a organismelor modificate genetic prin
tehnicile biotehnologiei moderne, precum si a produselor rezultate din acestea,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 214/2002.
Art. 7. - Directia generală de
implementare si reglementare din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor,
Apelor si Mediului, directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală
judetene, respectiv Centrul de calcul din cadrul Agentiei Nationale de
Consultantă Agricolă vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 8. - Prezentul ordin va fi publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare în termen de
15 zile de la data publicării acestuia.
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor
si mediului,
Ilie Sârbu
Bucuresti,
15 iulie 2003.
Nr.
462.
ANEXA
Nr. 1
Vizat Centrul
agricol |
Vizat Primărie |
DECLARATIE
referitoare la cultivarea plantelor modificate genetic
în anul ...........................
Denumirea
agentului economic: |
persoană
fizică |
|
||||
|
persoană
juridică |
|
||||
|
asociatie
familială fără personalitate juridică |
|
||||
Adresa: |
|
|
||||
Telefon:
|
Fax: |
E-mail: |
||||
Numele
si prenumele conducătorului exploatatiei agricole: |
|
|
||||
Adresa: |
|
|
||||
Telefon: |
|
|
||||
|
|
|
||||
Cultura
modificată genetic (denumirea speciei): |
|
|
||||
|
U.M. |
Total |
Soiul |
|||
Suprafata
cultivată |
ha |
|
|
|
|
|
Provenienta
semintei: -
cumpărată |
t |
x |
|
|
|
|
- din
productia proprie |
t |
x |
|
|
|
|
Data
.........................
Semnătura
...................................
ANEXA
Nr. 2
Vizat Centrul
agricol |
Vizat Primărie |
Denumirea
agentului economic: |
persoană
fizică |
|
||||
|
persoană
juridică |
|
||||
|
asociatie
familială fără personalitate juridică |
|
||||
Adresa: |
|
|
||||
Telefon:
|
Fax: |
E-mail: |
||||
Numele
si prenumele conducătorului exploatatiei agricole: |
|
|
||||
Adresa: |
|
|
||||
Telefon: |
|
|
||||
|
|
|
||||
Cultura
modificată genetic (denumirea speciei): |
|
|
||||
|
U.M. |
Total |
Soiul |
|||
Productia
realizată |
t |
|
|
|
|
|
Destinatia productiei: sământăDestinatia
productiei |
x |
x |
|
|
|
|
Consum |
x |
x |
|
|
|
|
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
pentru aprobarea Listei membrilor Comitetului pentru Audit Public Intern
În temeiul prevederilor art. 12 alin. (6)
din Hotărârea Guvernului nr. 735/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor Publice,
având în vedere prevederile art. 2 alin.
(8) din Normele privind modul de nominalizare a membrilor Comitetului pentru
Audit Public Intern, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 235/2003,
ministrul finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Lista membrilor
Comitetului pentru Audit Public Intern, astfel:
- Florin Georgescu, presedintele Camerei
Auditorilor Financiari din România;
- Horia Ion Neamtu, profesor universitar;
- Ion Peres, profesor universitar;
- Magdalena Magetz, specialist în audit
public intern;
- Florin Gheorghe, specialist în audit
public intern;
- Mircea Poenaru, specialist în audit
public intern;
- Florian Bercea, expert în contabilitate
publică;
- Alberta Georgeta Chitu, expert în
contabilitate publică;
- Lucia Ută, expert în domeniul juridic;
- Diana Marielissa Voicu, expert în
sisteme informatice.
Art. 2. - Unitatea Centrală de Armonizare
pentru Auditul Public Intern va lua măsuri pentru convocarea membrilor
Comitetului pentru Audit Public Intern în prima sedintă de constituire
organizatorică.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
25 iulie 2003.
Nr.
939.
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI
CONSILIUL
NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
pentru retragerea unor licente de emisie
În conformitate cu dispozitiile art. 57
alin. (1) lit. e) din Legea audiovizualului nr. 504/2002,
Consiliul National al Audiovizualului decide:
Articol unic. - Având în vedere renuntarea
la activitatea pentru care au primit licenta de emisie acordată în conformitate
cu Legea nr. 48/1992, în prezent abrogată, se retrag la cerere licentele de
emisie următoarelor societăti comerciale:
Nr. crt. |
Titularul licentei |
Nr. licentei/Data eliberării |
Localitatea (judetul) |
Data solicitării |
1. |
Societatea Comercială “Teleson” - S.R.L. |
R156/12 septembrie 1995 |
Sighisoara (Mures) |
21 mai 2003 |
2. |
Societatea Comercială “Audio Delta” - S.R.L. |
R381/23 octombrie 2001 |
Focsani (Vrancea) 16 iulie |
2003 |
Presedintele Consiliului National al
Audiovizualului,
Ralu Filip
Bucuresti,
18 iulie 2003.
Nr. 239.