MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 540
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 28 iulie 2003
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 214
din 15 mai 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si
înlăturarea unor măsuri si sanctiuni
Decizia nr. 221
din 3 iunie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 118 alin. 2 din Codul de procedură civilă
Decizia nr. 259
din 24 iunie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1, 3 si 4 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2002
privind unele măsuri pentru stimularea cererii de atribuire a folosintei
gratuite si a investitiilor în imobilele ce fac obiectul Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea în valoare a contructiilor zootehnice
dezafectate, destinate cresterii, îngrăsării si exploatării animalelor, precum
si a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate, aprobată, cu modificări si
completări, prin Legea nr. 78/2003
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
123. - Ordin al
presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale privind aprobarea
licentei de concesiune pentru explorarea calcarului cu brucit din perimetrul
Valea Mare - Budureasa, încheiată între Agentia Natională pentru Resurse
Minerale si Societatea Comercială “Geoasset” - S.R.L. Bucuresti
124. - Ordin al
presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale privind aprobarea
licentei de concesiune pentru explorarea apei minerale din perimetrul Dealul
Cetătii, încheiată între Agentia Natională pentru Resurse Minerale si
Societatea Comercială “Mineral Quantum” - S.R.L. Sâncrăieni
125. - Ordin al
presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale privind aprobarea
licentei de concesiune pentru explorarea gipsului din perimetrul Dumbrava -
Macău, încheiată între Agentia Natională pentru Resurse Minerale si Societatea
Comercială “Knauf Gips” - S.R.L. Bucuresti
388/41.874. - Ordin
al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului si al ministrului
finantelor publice privind acordarea de prime la exportul de carne de pasăre
680. - Ordin al
ministrului sănătătii privind aprobarea procedurii de admitere în România a
medicamentelor primite prin intermediul coletelor postale din străinătate
Rectificări la: Hotărârea Guvernului nr. 499/2003
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 15 mai 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea nr.
543/2002 privind gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si sanctiuni
Costică Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Mădălina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si
înlăturarea unor măsuri si sanctiuni, exceptie ridicată de Pompiliu Bota în
Dosarul nr. 3.892/2001 al Tribunalului Hunedoara - Sectia penală.
La apelul nominal răspunde autorul exceptiei, Pompiliu Bota, lipsind
celelalte părti, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Autorul exceptiei sustine că textul criticat este neconstitutional,
deoarece contravine prevederilor art. 15 si ale art. 16 alin. (1) din Legea
fundamentală. Având în vedere însă că exceptii cu acelasi obiect au fost deja
admise prin deciziile nr. 86 si 89 din 27 februarie 2003, este de acord cu
respingerea exceptiei ridicate, ca devenită inadmisibilă.
Reprezentantul Ministerului Public pune, de asemenea, concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca devenită inadmisibilă. În
acest sens, prin deciziile citate de autorul exceptiei, Curtea a constatat că
textul criticat este neconstitutional, iar prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 18/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 224 din 3 aprilie 2003, textul art. 8 din Legea nr. 543/2002 a fost
modificat în sensul acestor decizii.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 24 februarie 2003, pronuntată în Dosarul nr.
3.892/2001, Tribunalul Hunedoara – Sectia penală a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din
Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si înlăturarea unor
măsuri si sanctiuni, exceptie ridicată de Pompiliu Bota.
În motivarea exceptiei, autorul acesteia sustine că dispozitiile art. 8 din
Legea nr. 543/2002 contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie,
deoarece instituie un tratament discriminatoriu între persoane care se află în
situatii identice, pentru că au săvârsit în aceeasi perioadă infractiuni
neexceptate de la gratiere. Dispozitiile legale criticate, care dispun aplicarea
actului de clementă numai asupra pedepselor stabilite prin hotărâri
judecătoresti definitive, pronuntate până la data publicării legii, ignoră
criteriul obiectiv reprezentat de data săvârsirii faptei. Astfel, acestea
dezavantajează în mod nejustificat pe cei care, până la data publicării legii,
nu au fost încă definitiv condamnati, chiar independent de vointa sau conduita
lor. Consideră, de asemenea, că sunt încălcate dispozitiile art. 15 alin. (2)
din Constitutie, întrucât nu se aplică legea penală mai favorabilă, precum si
prevederile art. 15 alin. (1) teza finală din Pactul international cu privire
la drepturile civile si politice, conform cărora “Dacă ulterior comiterii
infractiunii, legea prevede aplicarea unei pedepse mai usoare, delicventul trebuie
să beneficieze de aceasta”.
Tribunalul Hunedoara - Sectia penală nu si-a exprimat opinia cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
În conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 181 din Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, a fost solicitat si punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul consideră că exceptia ridicată a devenit inadmisibilă, deoarece Curtea
Constitutională s-a pronuntat asupra unei exceptii anterioare având acelasi obiect,
constatând că art. 8 din Legea nr. 543/2002 este neconstitutional, întrucât
“limitează aplicarea legii la pedepse, măsuri si sanctiuni aplicate prin
hotărâri judecătoresti rămase definitive până la data intrării în vigoare a
legii, excluzând pedepsele, măsurile si sanctiunile aplicate ulterior, pentru
fapte săvârsite până la această dată”.
Avocatul Poporului consideră că prevederea criticată de autorul exceptiei
este neconstitutională, deoarece “încalcă atât principiul egalitătii în
drepturi a cetătenilor, prevăzut în art. 16 alin. (1) din Legea fundamentală,
cât mai ales art. 15 alin. (2), potrivit căruia legea dispune numai pentru
viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile”. Legea mai favorabilă se
exprimă printr-un tratament mai blând, inclusiv prin acte de clementă ale
statului. Aplicarea dispozitiilor criticate depinde atât de momentul publicării
legii în Monitorul Oficial, cât si de caracterul definitiv al hotărârilor
judecătoresti pronuntate, ceea ce contravine principiilor enuntate în Constitutie.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtilor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei îl constituie dispozitiile art. 8 din Legea nr.
543/2002 privind gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si
sanctiuni, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 726 din 4
octombrie 2002, dispozitii care au următoarea redactare: “Dispozitiile
prezentei legi privesc pedepsele, măsurile si sanctiunile aplicate prin
hotărâri judecătoresti definitive pronuntate până la data publicării ei în
Monitorul Oficial al României, Partea I.”
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile legale criticate încalcă
prevederile constitutionale ale art. 15 si ale art. 16 alin. (1), care au
următorul continut:
- Art. 15: “(1) Cetătenii beneficiază de drepturile si de libertătile
consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevăzute de
acestea.
(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile.”;
- Art. 16 alin. (1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.”
De asemenea, autorul exceptiei a sustinut că art. 8 din Legea nr.
543/2002 contravine si prevederilor art. 15 alin. (1) teza finală din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice, conform cărora “Dacă
ulterior comiterii infractiunii legea prevede aplicarea unei pedepse mai
usoare, delicventul trebuie să beneficieze de aceasta”.
Curtea constată că, prin deciziile nr. 86 si 89 din 27 februarie 2003,
publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 207 din 31 martie
2003 si, respectiv, nr. 200 din 27 martie 2003, s-a pronuntat în legătură cu
acest text de lege si în alte cauze, ulterior sesizării cu exceptia de
neconstitutionalitate ce formează obiectul prezentului dosar.
Prin aceste decizii Curtea a statuat că prevederile art. 8 din Legea nr.
543/2002 sunt neconstitutionale, întrucât “limitează aplicarea legii la
pedepse, măsuri si sanctiuni stabilite prin hotărâri judecătoresti rămase
definitive până la data intrării în vigoare a legii, excluzând pedepsele,
măsurile si sanctiunile aplicate ulterior pentru fapte săvârsite până la
această dată”.
În consecintă, având în vedere prevederile art. 23 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, republicată, potrivit cărora “Nu pot face obiectul exceptiei
prevederile legale a căror constitutionalitate a fost stabilită potrivit art. 145
alin. (1) din Constitutie sau prevederile constatate ca fiind neconstitutionale
printr-o decizie anterioară a Curtii Constitutionale”, în speta ce face
obiectul prezentei decizii rezultă că, în temeiul alin. (6) din acelasi
articol, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea nr.
543/2002 a devenit inadmisibilă.
De altfel, ulterior publicării deciziilor mentionate în Monitorul
Oficial al României, Partea I, art. 8 din Legea nr. 543/2002 a fost modificat,
în sensul deciziilor Curtii Constitutionale, prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 18/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 224 din 3 aprilie 2003. Noul text al art. 8 din Legea nr. 543/2002 are
următorul continut:
“Art. 8. - Dispozitiile prezentei legi privesc pedepsele, măsurile si
sanctiunile aplicate pentru fapte săvârsite până la data publicării ei în
Monitorul Oficial al României, Partea I.”
Curtea constată că, urmare a acestei modificări a textului, critica de
neconstitutionalitate formulată a rămas fără obiect.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă,
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002
privind gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si sanctiuni,
exceptie ridicată de Pompiliu Bota în Dosarul nr. 3.892/2001 al Tribunalului
Hunedoara - Sectia penală.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din
data de 15 mai 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
Mădălina Stefania Diaconu
din 3 iunie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 118 alin. 2 din Codul
de procedură penală
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 118 alin.
2 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de Ionita Coca în Dosarul
nr. 9.188/2002 al Judecătoriei Brasov.
La apelul nominal sunt prezenti Ionita Coca, prin avocat Ioan Iordache,
Alexandrina Popa si Vasile Popa, prin avocat Livia Vătafu.
Avocatul autorului exceptiei solicită admiterea exceptiei, arătând că
textul criticat, prin sanctiunea decăderii pârâtului din dreptul de a mai
propune probe, este neconstitutional în raport cu textele ce asigură dreptul la
o judecată echitabilă, cu respectarea dreptului la apărare prin asigurarea
căilor efective de acces la mijloacele procedurale de sustinere a litigiului
creat.
Avocatul celorlalte părti solicită respingerea exceptiei, sustinând că
dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale,
întrucât Codul de procedură civilă mai prevede si alte termene de decădere,
scopul lor fiind asigurarea principiului celeritătii în solutionarea cauzelor
si împiedicarea folosirii mijloacelor procedurale cu rea-credintă.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, arătând că asupra constitutionalitătii textului criticat Curtea s-a
pronuntat prin numeroase decizii, statuând că acest text este constitutional.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 18 octombrie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
9.188/2002, Judecătoria Brasov a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 118 alin. 2 din Codul de
procedură civilă, exceptie ridicată de Ionita Coca.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul sustine că
dispozitiile legale criticate contravin art. 20 alin. (1), art. 21, 24 si 49
din Constitutie, precum si art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale, deoarece “se îngrădeste dreptul părtii
la judecare în mod echitabil si respectiv exercitiul dreptului la apărare”.
Instanta de judecată consideră că dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate. De asemenea, în conformitate cu
dispozitiile art. 181 din
Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere
al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul, în punctul său de vedere, arată că întâmpinarea este actul de procedură
prin care pârâtul răspunde în scris pretentiilor formulate de reclamant prin
cererea de chemare în judecată, arătând totodată apărările sale. Se arată că
“prin această reglementare se asigură egalitatea de mijloace între părtile din
proces, asigurându-se, astfel, respectarea exigentelor prevăzute la art. 6
paragraful 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, privind dreptul la un proces echitabil”.
Este invocată Decizia nr. 128 din 16 aprilie 2002, prin care Curtea
Constitutională a statuat că dispozitiile art. 118 din Codul de procedură
civilă sunt constitutionale.
Avocatul Poporului, în punctul său de vedere, apreciază că exceptia este
neîntemeiată. Este invocată jurisprudenta Curtii Constitutionale, care, prin
Decizia nr. 128 din 16 aprilie 2002, Decizia nr. 314 din 19 noiembrie 2002 si
Decizia nr. 353 din 10 decembrie 2002, a statuat că dispozitiile legale
criticate sunt constitutionale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctul lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtilor prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie art. 118 alin. 2 din Codul de procedură
civilă, care are următoarea redactare: “Nedepunerea întâmpinării în termenul
prevăzut de lege atrage decăderea pârâtului din dreptul de a mai propune probe
si de a invoca exceptii, în afara celor de ordine publică.”
Prevederile constitutionale invocate
de autorul exceptiei în sustinerea acesteia sunt următoarele:
- Art. 20 alin. (1): “Dispozitiile constitutionale privind drepturile
si libertătile cetătenilor vor fi interpretate si aplicate în concordantă cu
Declaratia Universală a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care România este parte.” ;
- Art. 21: “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru
apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.” ;
- Art. 24 alin. (1): “Dreptul la apărare este garantat.” ;
- Art. 49: “(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate
fi restrâns numai prin lege si numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea
sigurantei nationale, a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertătilor cetătenilor; desfăsurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamităti naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrângerea trebuie să fie proportională cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertătii.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că aceasta
este neîntemeiată pentru considerentele ce urmează.
Dispozitiile legale criticate prevăd obligativitatea depunerii
întâmpinării în cadrul procesului civil, precum si sanctiunea nerespectării
acestei dispozitii, si anume decăderea din dreptul de a mai propune probe si a
invoca exceptii, în afara celor de ordine publică.
Aceste dispozitii au fost introduse în Codul de procedură civilă prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 138 din 14 septembrie 2000, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 479 din 2 octombrie 2000, pentru a
asigura “egalitatea de arme” dintre reclamant si pârât, precum si judecarea cu
celeritate a cauzelor, evitându-se tergiversarea judecătii, în conformitate cu
dispozitiile art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si
a libertătilor fundamentale.
Nu poate fi retinută critica conform căreia dispozitiile criticate
încalcă dreptul la apărare, deoarece textul criticat contribuie la urgentarea
solutionării cauzei, instanta fiind în măsură a cunoaste de la început cadrul
procesual, iar reclamantul îsi poate pregăti apărările, în cunostintă de cauză,
în raport cu sustinerile pârâtului, cuprinse în întâmpinare.
De altfel, asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 118 din Codul
de procedură civilă Curtea Constitutională s-a pronuntat prin Decizia nr. 17
din 21 ianuarie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
129 din 27 februarie 2003, Decizia nr. 128 din 16 aprilie 2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370 din 31 mai 2002, Decizia nr.
314 din 19 noiembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 14 din 10 ianuarie 2003, si prin Decizia nr. 353 din 10 decembrie 2002,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 10 ianuarie
2003, statuând că acest text nu contravine prevederilor constitutionale.
Solutiile adoptate, ca si considerentele pe care acestea se întemeiază
îsi mentin valabilitatea si în cauza de fată, întrucât nu au apărut împrejurări
noi care să determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale în
această materie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 118 alin. 2 din Codul de procedură
civilă, exceptie ridicată de Ionita Coca în Dosarul nr. 9.188/2002 al
Judecătoriei Brasov.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din
data de 3 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
din 24 iunie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 3 si 4 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2002 privind unele măsuri pentru
stimularea cererii de atribuire a folosintei gratuite si a investitiilor în
imobilele ce fac obiectul Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001
privind punerea în valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate
cresterii, îngrăsării si exploatării animalelor, precum si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate, aprobată, cu modificări si completări, prin
Legea nr. 78/2003
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 3 si 4
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2002 privind unele măsuri pentru
stimularea cererii de atribuire a folosintei gratuite si a nvestitiilor în
imobilele ce fac obiectul Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001
privind punerea în valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate
cresterii, îngrăsării si exploatării animalelor, precum si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate, aprobată, cu modificări si completări, prin
Legea nr. 78/2003, exceptie ridicată de Societatea Comercială “BNP Consult” -
S.A. din Craiova în Dosarul nr. 28/S/2002 al Tribunalului Teleorman - Sectia
civilă.
La apelul nominal răspunde avocat Dana Babov, pentru autorul exceptiei,
si Eugenia Melania Mihăilă, lipsind celelalte părti, fată de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul autorului exceptiei solicită admiterea acesteia, deoarece
prevederile art. 1, 3 si 4 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2002
încalcă principiul constitutional al separatiei puterilor în stat. Prin
suspendarea procedurii executării silite pornite de creditori se creează un
dezechilibru între cele două puteri ale statului: judecătorească si
legiuitoare. Totodată, se arată că art. 4 din ordonanta de urgentă îngrădeste
accesul liber la justitie al creditorilor cărora li se suspendă dreptul de a-si
mai recupera creantele, fiind încălcate astfel dispozitiile art. 21 si ale art.
41 din Constitutie.
Partea prezentă solicită respingerea exceptiei si continuarea procedurii
de reorganizare judiciară.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
Se arată că, în jurisprudenta sa, Curtea a respins exceptiile de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta Guvernului nr.
38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura
reorganizării judiciare si a falimentului, aprobată si modificată prin Legea
nr. 82/2003, retinând, între altele, că măsura suspendării procedurii de
executare silită nu aduce vreo atingere prevederilor art. 21 din Constitutie.
Astfel, se consideră că suspendarea executării silite, reglementată de
prevederile legale criticate, este o măsură cu caracter temporar, creanta
putând fi satisfăcută si din alte bunuri ale debitorului.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 5 noiembrie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
28/S/2002, Tribunalul Teleorman – Sectia civilă - judecătorul sindic a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1, 3 si 4 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
102/2002, exceptie ridicată de Societatea Comercială “BNP Consult” - S.A.
din Craiova.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia
sustine că dispozitiile criticate ale Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
102/2002 încalcă prevederile constitutionale ale art. 21 privind accesul liber
la justitie si pe cele ale art. 125 privind instantele judecătoresti, întrucât,
“prin caracterul obligatoriu al suspendării procedurii, legislativul intervine
în mod neconstitutional în înfăptuirea actului de justitie, demersurile
creditorilor pentru recuperarea creantelor lor rămânând nefinalizate”. În
opinia autorului exceptiei, “suspendarea procedurii reorganizării judiciare si
a falimentului la cererea unui tert, asa cum dispune textul de lege examinat,
goleste de continut si de eficientă dreptul de a se adresa justitiei, de vreme
ce creditorii care au solicitat deschiderea procedurii fată de societatea în
incapacitate de plată, independent de vointa si de vina lor, nu mai pot stărui
în continuarea procedurii în vederea recuperării integrale sau cel putin
partiale a creantelor lor”.
Totodată, autorul exceptiei sustine că, din coroborarea dispozitiilor
art. 2 lit. b) al Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2002 si a celor
ale art. 7 alin. (1) al Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001 privind
punerea în valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate
cresterii, îngrăsării si exploatării animalelor, precum si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate, rezultă că “se determină imposibilitatea
creditorilor de a-si recupera creantele, consecinte datorită cărora
dispozitiile legale criticate aduc atingere dreptului însusi, iar nu numai
restrângerea vremelnică a exercitiului acestuia”.
În motivarea exceptiei, se face referire la deciziile Curtii
Constitutionale nr. 6/1992 si nr. 50/2000, prin care s-a stabilit că o
imixtiune a puterii legislative în procesul de realizare a justitiei este
contrară principiului constitutional al separatiei puterilor în stat.
Tribunalul Teleorman - Sectia civilă consideră că “suspendarea procedurii
reorganizării judiciare si a falimentului lipseste creditorii de posibilitatea
valorificării drepturilor lor legitime prin recuperarea creantelor si le
restrânge accesul liber la justitie, situatie în care prevederile art. 2 lit.
b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2001 si art. 7 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 168/2001 determină imposibilitatea
creditorilor de a-si recupera creantele”. Instanta face referire în cuprinsul
încheierii la jurisprudenta Curtii Constitutionale (deciziile nr. 6/1992 si nr.
50/2000), care s-a pronuntat în alte cazuri cu privire la dispozitii legale
prin care se suspendă cursul judecătii sau executarea hotărârilor judecătoresti
definitive. Se retine că, “în virtutea principiului separatiei puterilor în
stat, Parlamentul nu are dreptul să intervină în procesul de realizare a
justitiei, astfel cum se mentionează în considerentele Deciziei nr. 6 din 11
noiembrie 1992 a Curtii Constitutionale”.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul arată, în esentă, că exceptia este neîntemeiată, întrucât suspendarea
procedurii de executare silită pornită de creditori, prevăzută de text, are un
caracter temporar, “art. 2 alin. (1) din ordonanta de urgentă prevăzând
cazurile în care poate interveni reluarea procedurilor de executare”. Mai mult,
arată Guvernul, “chiar si pe perioada în care operează suspendarea dreptul
creditorilor de a-si satisface creantele nu este afectat, potrivit art. 2 alin.
(1) lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2002, acestia având
posibilitatea să urmărească alte bunuri aflate în patrimoniul debitorilor”.
De asemenea, în punctul de vedere al Guvernului se consideră că
“examinarea dispozitiilor legale criticate ar trebui să aibă în vedere si
scopul adoptării actului normativ contestat, respectiv stimularea cererii de
atribuire a folosintei gratuite si a investitiilor în imobilele care fac
obiectul Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001”. În acest sens, se
arată că măsura suspendării procedurii de executare silită, prevăzută la art. 1
din ordonanta de urgentă criticată, este menită să asigure crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie (în spetă,
punerea în valoare a unor spatii dezafectate destinate cresterii, îngrăsării si
exploatării animalelor, precum si a unor fabrici de nutreturi combinate
dezafectate), obligatie a statului prevăzută de art. 134 alin. (2) lit. a) din
Constitutie.
Totodată, Guvernul face referire si la obligatia statului de a asigura
protejarea intereselor nationale în activitatea economică, obligatie prevăzută
de art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie.
Avocatul Poporului apreciază că “se impune admiterea exceptiei si
constatarea neconstitutionalitătii dispozitiilor art. 1, art. 3 si art. 4 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2002”. Se arată că “art. 3 din
ordonantă prevede suspendarea de drept a exercitării actiunilor sau, după caz,
a efectuării procedurilor prevăzute de Legea nr. 64/1995 pentru o cauză
diferită de cele arătate la art. 243 din Codul de procedură civilă”. Potrivit
prevederilor art. 125 din Constitutie, “competenta si procedura de judecată
sunt stabilite de lege”, dar “aceasta nu înseamnă că legiuitorul poate institui
si reguli de procedură contrare unor dispozitii sau principii constitutionale”.
Totodată, Avocatul Poporului observă că dispozitiile criticate
“contravin principiului liberului acces la justitie, consacrat de art. 21 din
Constitutie”, întrucât “liberul acces la justitie include dreptul oricărei
persoane de a se adresa instantei judecătoresti competente Çpentru apărarea
drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitimeČ, precum si de a
stărui în continuarea procesului judiciar declansat până la solutionarea definitivă
a acestuia printr-o hotărâre judecătorească irevocabilă, inclusiv exercitarea
căilor de atac prevăzute de lege”. Astfel, se afirmă că “suspendarea,
dispunându-se pe o perioadă nedeterminată, lipseste creditorii, timp
îndelungat, de orice posibilitate pentru valorificarea drepturilor lor legitime
prin recuperarea creantelor, eventual prin lichidarea activelor sau a
întregului patrimoniu al societătii debitoare”. Totodată se precizează că
“restrângerea, prin suspendare, a exercitiului dreptului de acces liber
la justitie, chiar prin lege, nu este justificată de nici unul dintre cazurile
prevăzute de art. 49 din Constitutie”. De asemenea, Avocatul Poporului
consideră că se poate retine si faptul că suspendarea pe o perioadă îndelungată
a procedurii si, mai ales, închiderea acesteia în urma privatizării societătii
comerciale debitoare determină, poate în multe cazuri, imposibilitatea
celorlalti creditori de a-si mai recupera creantele, consecinte datorită cărora
dispozitiile legale criticate aduc atingere dreptului însusi”.
Apreciind, de asemenea, că “prin caracterul obligatoriu al suspendării
procedurii reorganizării judiciare si a falimentului, iar apoi al închiderii
procedurii, prin dispozitiile legale criticate, legislativul intervine în mod
neconstitutional în înfăptuirea actului de justitie”, Avocatul Poporului face
referire si la jurisprudenta Curtii Constitutionale – Decizia nr. 6/1992 -,
prin care s-a stabilit că “o dispozitie legală prin care se suspendă cursul
judecătii sau executarea hotărârilor judecătoresti definitive referitoare la
anumite cauze determinate este neconstitutională”, solutie “reiterată si în
Decizia nr. 50 din 21 martie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 277 din 20 iunie 2000”.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
părtilor prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale
art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei, astfel cum a fost formulat, îl constituie
dispozitiile art. 1, 3 si 4 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2002
privind unele măsuri pentru stimularea cererii de atribuire a folosintei
gratuite si a investitiilor în imobilele ce fac obiectul Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea în valoare a constructiilor
zootehnice dezafectate, destinate cresterii, îngrăsării si exploatării
animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 673 din 11 septembrie
2002, aprobată, cu modificări si completări, prin Legea nr. 78 din 12 martie
2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 194 din 26
martie 2003, texte care au următorul cuprins:
- Art. 1: “(1) În vederea stimulării cererii de atribuire a
folosintei gratuite si a investitiilor în imobilele ce fac obiectul Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea în valoare a
constructiilor zootehnice dezafectate, destinate cresterii, îngrăsării si
exploatării animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi combinate
dezafectate, aprobată cu modificări prin Legea nr. 387/2002, la data încheierii
contractului prevăzut la art. 4 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
168/2001, cu modificările ulterioare, se suspendă orice procedură de executare
silită pornită de creditori si orice ofertă de vânzare asupra imobilelor a
căror folosintă gratuită a fost acordată sau urmează să fie acordată prin
contract.
(2) În cazul imobilelor ce fac obiectul unor contracte deja încheiate în
baza Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001, cu modificările
ulterioare, măsura suspendării procedurilor de executare silită pornite de
creditori se aplică de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de
urgentă.
(3) Termenul de prescriptie a dreptului creditorilor de a cere
executarea silită a creantelor fată de debitorii care au în patrimoniu imobile
a căror folosintă gratuită a fost acordată prin contract se suspendă pe durata
în care procedurile de executare silită asupra acestor imobile au fost
suspendate conform alin. (1) si (2).”;
- Art. 3: “(1) Dispozitiile prezentei ordonante de urgentă se aplică
si în cazul imobilelor apartinând debitorilor aflati în procedura prevăzută de
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, sau în procedura de
dizolvare si lichidare prevăzută de Legea nr. 31/1990 privind societătile
comerciale, republicată, cu modificările si completările ulterioare, pentru imobilele
la care există cerere de atribuire si care îndeplinesc conditiile prevăzute în
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 168/2001, cu modificările ulterioare.
(2) Documentatia aferentă imobilelor mentionate la alin. (1) va fi
predată comisiei constituite în baza prevederilor art. 1 din Normele
metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
168/2001 privind punerea în valoare a constructiilor zootehnice dezafectate,
destinate cresterii, îngrăsării si exploatării animalelor, precum si a
fabricilor de nutreturi combinate dezafectate, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 216/2002, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare
a prezentei ordonante de urgentă.”;
- Art. 4: “De la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de
urgentă se suspendă dreptul creditorilor de a introduce cereri pentru
declansarea procedurilor prevăzute de Legea nr. 64/1995, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, împotriva debitorilor ale căror bunuri
au fost atribuite în folosintă gratuită, conform prevederilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 168/2001, cu modificările ulterioare,
pe toată perioada de valabilitate a contractelor de atribuire a
folosintei gratuite.”
În sustinerea exceptiei, autorul acesteia a invocat, în esentă,
încălcarea principiului constitutional al separatiei puterilor în stat, a
dreptului la acces în justitie, prevăzut de art. 21 din Constitutie, a
dispozitiilor art. 49 din Constitutie privind restrângerea exercitiului unor
drepturi sau al unor libertăti, precum si a prevederilor art. 125 din
Constitutie privind instantele judecătoresti, texte care au următorul cuprins:
- Art. 21: “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru
apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.”;
- Art. 49: “(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate
fi restrâns numai prin lege si numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea
sigurantei nationale, a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a
repturilor si a libertătilor cetătenilor; desfăsurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamităti naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrângerea trebuie să fie proportională cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertătii.”;
- Art. 125: “(1) Justitia se realizează prin Curtea Supremă de
Justitie si prin celelalte instante judecătoresti stabilite de lege.
(2) Este interzisă înfiintarea de instante extraordinare.
(3) Competenta si procedura de judecată sunt stabilite de lege.”
Critica de neconstitutionalitate constă, în esentă, în sustinerea că
suspendarea cursului judecătii cererilor privind procedura reorganizării
judiciare si a falimentului sau a executării hotărârilor judecătoresti privind
bunuri dintre cele vizate de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2002
încalcă principiile constitutionale ale separatiei puterilor în stat si ale
accesului liber la justitie, lăsând fără continut si eficientă dreptul
creditorilor de a se adresa justitiei si de a obtine, pe această cale,
valorificarea drepturilor lor legitime si recuperarea creantelor.
În legătură cu prevederile art. 2 lit. b) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 102/2002, coroborate cu cele ale art. 7 alin. (1) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 168/2001, se afirmă că creditorii sunt în
imposibilitate de a-si mai recupera creantele, fiind deci vorba de atingerea
dreptului însusi si nu numai de restrângerea exercitiului acestuia.
Textul art. 7 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
168/2001, invocat în legătură cu încălcarea dispozitiilor art. 49 din
Constitutie, are următorul continut:
“(1) La expirarea termenului de 5 ani prevăzut în contractul de
atribuire în folosintă gratuită, fabrica de nutreturi combinate, constructia
zootehnică, terenul de sub acestea si incintele aferente pot fi vândute
persoanelor prevăzute la art. 2 lit. c), care le-au avut în folosintă gratuită,
potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgentă, la un pret echivalent cu
10% din valoarea acestora la momentul atribuirii în folosintă gratuită,
stabilită potrivit normelor metodologice.”
Analizând aceste sustineri, Curtea constată că ele sunt întemeiate în ce
priveste încălcarea principiului separatiei puterilor în stat si al liberului
acces la justitie. Dispozitiile art. 1 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 102/2002 prevăd suspendarea procedurilor de executare silită pornită de
creditori asupra imobilelor a căror folosintă gratuită a fost acordată sau
urmează să fie acordată prin contract.
Potrivit art. 3, aceste dispozitii se aplică si în cazul imobilelor
apartinând debitorilor aflati în procedura prevăzută de Legea nr. 64/1995
privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, sau în procedura de dizolvare si
lichidare prevăzută de Legea nr. 31/1990 privind societătile comerciale,
republicată, cu modificările si completările ulterioare.
Totodată, potrivit art. 4, se suspendă si dreptul creditorilor de a
introduce cereri pentru declansarea procedurilor prevăzute de Legea nr.
64/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, împotriva
debitorilor ale căror bunuri au fost atribuite în folosintă gratuită, conform prevederilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001, pe toată perioada de
valabilitate a contractelor de atribuire a folosintei gratuite.
Astfel fiind, dispozitiile legale examinate încalcă principiul
constitutional al separatiei puterilor în stat, principiu care, fără să fie
formulat textual, rezultă, în mod evident, asa cum a stabilit Curtea în
jurisprudenta sa, din contextul prevederilor constitutionale referitoare la
organizarea si atributiile autoritătilor publice. Totodată aceste prevederi contravin
si dispozitiilor art. 21 din Constitutie prin aceea că măsura suspendării
executării silite, prevăzută de textele legale criticate, îngrădeste
exercitarea de către creditori a dreptului de a actiona în justitie pentru
apărarea drepturilor lor.
Prin dispozitiile art. 1, 3 si 4 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 102/2002 s-a produs o ingerintă directă a legiuitorului delegat în
atributiile specifice activitătii instantelor judecătoresti, prin reglementarea
suspendării executării silite, a procedurilor în curs prevăzute de Legea nr.
64/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, sau a celor
de dizolvare si lichidare prevăzute de Legea nr. 31/1990, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, precum si a dreptului creditorilor de
a introduce cereri pentru declansarea procedurilor prevăzute de Legea nr.
64/1995, împotriva debitorilor ale căror bunuri au fost atribuite în folosintă
gratuită, conform Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001, cu
modificările ulterioare, pe toată durata de valabilitate a folosintei gratuite.
Solutionarea acestor cauze, inclusiv dreptul creditorilor de a introduce cereri
pentru declansarea procedurilor prevăzute de Legea nr. 64/1995, împotriva
debitorilor ale căror bunuri au fost atribuite în folosintă gratuită, conform
prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001, poate fi
realizată numai în cadrul actualului regim constitutional al activitătii
instantelor judecătoresti, potrivit competentei si procedurii de judecată stabilite
de lege. Interventia ulterioară a legiuitorului delegat, prin care este
paralizată, fără termen sau pe timp de 5 ani, într-un fel sau altul, rezolvarea
unor litigii, este în mod evident contrară dispozitiilor art. 125 alin. (1) din
Constitutie, potrivit cărora “Justitia se realizează prin Curtea Supremă de
Justitie si prin celelalte instante judecătoresti stabilite de lege”.
Pe de altă parte, Curtea observă că prin dispozitiile criticate este
îngrădită si exercitarea dreptului de acces liber la justitie al persoanelor
care se văd în situatia de a nu-si mai putea valorifica drepturile împotriva
debitorilor, inclusiv a celor recunoscute prin titluri executorii, sau de a nu
se mai putea adresa justitiei pentru declansarea procedurilor prevăzute de Legea
nr. 64/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare. Or,
potrivit alin. (2) al art. 21 din Constitutie, nici o lege nu poate îngrădi
exercitarea accesului liber la justitie. Este de observat, de asemenea, că
măsurile instituite prin ordonanta de urgentă sunt pe termen foarte lung, de 5
ani, conform art. 4 si 7 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 168/2001,
care este termenul contractului încheiat pentru atribuirea în folosintă
gratuită a constructiilor zootehnice dezafectate, a fabricilor de nutreturi
combinate dezafectate, a terenurilor de sub constructii si a celor din incintă.
Mai mult, în cazul prevăzut de art. 7 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
168/2001, la care trimit textele criticate, bunurile respective pot fi vândute celor
cărora li s-au dat în folosintă gratuită pentru 5 ani, la expirarea acestui
termen, la un pret echivalent cu 10% din valoarea bunurilor respective la
momentul atribuirii în folosintă gratuită.
În legătură cu critica de neconstitutionalitate bazată pe sustinerea
încălcării separatiei puterilor în stat si a accesului liber la justitie, în
cazul suspendării cursului judecătii unor cauze aflate în fata justitiei ori a
executării hotărârilor judecătoresti definitive, este de remarcat că, în
jurisprudenta sa, Curtea Constitutională a stabilit că asemenea procedee din
partea autoritătii legiuitoare sunt neconstitutionale.
Astfel, prin Decizia nr. 6 din 11 noiembrie 1992, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 48 din 4 martie 1993, Curtea, în exercitarea
controlului a priori, a declarat “neconstitutionale prevederile art. 2
alin. 1 si ale art. 5 din Legea privind măsuri premergătoare situatiei juridice
a unor imobile trecute în proprietatea statului după 23 august 1944”. Prin art.
5 al legii respective, se prevedea, asa cum s-a retinut prin decizia Curtii, că
“până la adoptarea viitoarei legi se suspendă din oficiu judecarea proceselor
de orice natură privitoare la bunurile ce fac obiectul art. 1 din legea în
discutie, precum si executarea hotărârilor judecătoresti definitive pronuntate
cu privire la asemenea bunuri”. Cu privire la această prevedere a legii, Curtea
a stabilit, în considerentele deciziei, că “încalcă raporturile constitutionale
dintre puterea legislativă si cea judecătorească”, întrucât “în virtutea
principiului separatiei puterilor în stat, Parlamentul nu are dreptul să
intervină în procesul de realizare a justitiei”. De asemenea, Curtea a retinut
că “o imixtiune a puterii legislative care ar pune autoritatea judecătorească în
imposibilitatea de a functiona, chiar dacă numai cu referire la o anumită
categorie de cauze si pentru o anumită perioadă de timp, ar avea drept
consecintă ruperea echilibrului constitutional dintre aceste autorităti. De
aceea, o dispozitie legală prin care se suspendă cursul judecătii sau
executarea hotărârilor judecătoresti definitive referitoare la anumite cauze
determinate este neconstitutională”.
De asemenea, prin Decizia nr. 50 din 21 martie 2000, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 277 din 20 iunie 2000, Curtea
Constitutională a retinut că “o prevedere legală prin care s-ar interzice - fie
si numai temporar - executarea unei hotărâri judecătoresti ar reprezenta o
imixtiune a puterii legislative în procesul de realizare a justitiei, fiind
contrară principiului constitutional al separatiei puterilor în stat”.
Aceste considerente îsi păstrează valabilitatea si în cauza de fată.
Este adevărat că, prin mai multe decizii, Curtea Constitutională s-a
pronuntat recent asupra dispozitiilor art. III din Ordonanta Guvernului nr.
38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura
reorganizării judiciare si a falimentului, aprobată si modificată prin Legea
nr. 82/2003, stabilind, cu majoritate de voturi, că acestea sunt
constitutionale. Curtea a respins exceptiile de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, aprobată si
modificată prin Legea nr. 82/2003, retinând, între altele, în raport cu
motivele invocate de autorii exceptiilor, că nu sunt încălcate dispozitiile
art. 21 din Constitutie, care consacră dreptul liberului acces la justitie.
Situatiile reglementate prin această ordonantă au fost însă diferite de cele
prevăzute de art. 1, 3 si 4 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2002,
dat fiind că măsura suspendării este pronuntată de instanta competentă, pe o
perioadă limitată, de numai un an, cu drept de a fi prelungită cu încă un an,
după constatarea de către judecător a îndeplinirii conditiilor prevăzute în
ordonantă.
Faptul că, prin mai multe decizii, Curtea Constitutională s-a pronuntat,
în anii 2002 si 2003, asupra dispozitiilor art. III din Ordonanta Guvernului
nr. 38/2002, aprobată si modificată prin Legea nr. 82/2003, stabilind, cu
majoritate de voturi, că acestea sunt constitutionale, constituie prin
nuantările făcute, în realitate, nu o abatere de la jurisprudenta Curtii
Constitutionale, ci o consolidare a acesteia cu privire la separatia puterilor
în stat si la accesul liber la justitie.
Astfel, Curtea Constitutională a retinut, în esentă, prin deciziile
referitoare la art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, aprobată si
modificată prin Legea nr. 82/2003, că acest text nu este neconstitutional,
întrucât “suspendarea exercitării actiunilor sau, după caz, a procedurilor
prevăzute de Legea nr. 64/1995 nu încalcă principiul liberului acces la
justitie, dat fiind că, prin însăsi natura ei, această măsură constituie un act
judiciar de decizie, adoptat de instanta competentă, pe o perioadă limitată (de
numai un an, cu posibilitatea prelungirii ei încă un an), potrivit art. III
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, după constatarea de către
judecător a îndeplinirii conditiilor prevăzute de alin. (1) al aceluiasi
articol”. Pe de altă parte, Curtea a retinut că, “în conditiile în care măsura
suspendării nu operează de drept, ci, asa cum s-a arătat, în cadrul unei
proceduri judiciare, creditorii si toate celelalte persoane interesate au
posibilitatea să înfătiseze instantei punctul lor de vedere cu privire la
existenta tuturor conditiilor prevăzute de lege pentru a se dispune suspendarea
actiunilor sau, după caz, a procedurilor prevăzute de lege”. În acelasi sens,
s-a mai retinut de către Curte, “este de observat că procedura suspendată pe
cale judiciară urmează să se închidă tot pe cale judiciară, fie în conditiile
prevăzute de art. 117 si următoarele din Legea nr. 64/1995 - dacă nu s-a
realizat privatizarea -, fie în conditiile prevăzute de art. III alin. (4) din
Ordonanta Guvernului 38/2002, în urma privatizării prin vânzarea pachetului
majoritar de actiuni”. Pe de altă parte, Curtea a mai retinut că “titularii
drepturilor de creantă care au solicitat deschiderea procedurii fată de
societatea comercială ajunsă în incapacitate de plată au posibilitatea ca, la închiderea
procedurii speciale prevăzute de art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002,
să îsi recupereze creantele pe baza prevederilor contractului de privatizare
sau, în conditiile dreptului comun, de la succesorii societătii privatizate”.
(În acest sens, a se vedea, de exemplu, Decizia Curtii Constitutionale nr. 211
din 10 iulie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
782 din 28 octombrie 2002, Decizia nr. 49 din 4 februarie 2003, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 219 din 2 aprilie 2003, Decizia
nr. 95 din 6 martie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 299 din 6 mai 2003).
Această jurisprudentă a Curtii Constitutionale, care, în cazul
supendării unor cauze aflate pe rolul instantelor judecătoresti, ca si a
executării silite, distinge în ceea ce priveste constitutionalitatea legilor
care prevăd aceste măsuri, după cum ele operează de drept, sau prin decizia
instantelor, precum si prin stabilirea unor termene imprecise sau lungi ori,
dimpotrivă, a unor termene scurte, precis prevăzute, este concordantă mutatis
mutandis cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului. Astfel,
prin Hotărârea Sectiei a II-a a Curtii Europene a Drepturilor Omului din 25
octombrie 2001, definitivă la 25 iunie 2002, pronuntată în cauza Saggio
contra Italiei, Curtea a stabilit că “în principiu un sistem de suspendare
temporară a plătii creantelor unei întreprinderi comerciale în criză,
autorizată să continue activitatea sa productivă în interesul economiei
nationale, nu este criticabilă în sine, având în vedere marja de apreciere
autorizată de alineatul al doilea al art. 1 [al Protocolului 1 la Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale]. Totusi un
astfel de sistem implică riscul de a impune creditorilor o sarcină excesivă în
ceea ce priveste posibilitatea de a recupera bunurile lor si trebuie deci
prevăzute anumite garantii de procedură pentru a veghea ca această aplicare a
sistemului si a incidentei sale asupra dreptului de proprietate al
particularilor să nu fie nici arbitrare, nici imprevizibile”.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicată de Societatea
Comercială “BNP Consult” - S.A. din Craiova în Dosarul nr. 28/S/2002 al
Tribunalului Teleorman - Sectia civilă si constată că dispozitiile art. 1, 3 si
4 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2002 privind unele măsuri
pentru stimularea cererii de atribuire a folosintei gratuite si a investitiilor
în imobilele ce fac obiectul Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001
privind punerea în valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate
cresterii, îngrăsării si exploatării animalelor, precum si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 78/2003, sunt neconstitutionale.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 24 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
AGENTIA NATIONALĂ
PENTRU RESURSE MINERALE
privind
aprobarea licentei de concesiune pentru explorarea calcarului cu brucit din
perimetrul Valea Mare - Budureasa, încheiată între Agentia Natională pentru
Resurse Minerale si Societatea Comercială “Geoasset” - S.R.L. Bucuresti
Având în vedere prevederile art. 15 si ale art. 21 alin. (1) din Legea
minelor nr. 85/2003,
în temeiul art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 756/2003
privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Licenta de concesiune nr. 4.433/2003 privind
explorarea calcarului cu brucit din perimetrul Valea Mare - Budureasa, situat
în judetul Bihor, încheiată cu Societatea Comercială “Geoasset” - S.R.L.
Bucuresti, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Începerea activitătii miniere prevăzute în licenta mentionată
la art. 1 se autorizează de către Agentia Natională pentru Resurse Minerale în
termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a acesteia, cu respectarea
conditiilor prevăzute la art. 22 din Legea nr. 85/2003.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
Maria Iuliana Stratulat
Bucuresti, 22 iulie
2003.
Nr. 123.
*) Anexa se comunică
titularului licentei de concesiune pentru explorare.
AGENTIA NATIONALĂ
PENTRU RESURSE MINERALE
privind
aprobarea licentei de concesiune pentru explorarea apei minerale din perimetrul
Dealul Cetătii, încheiată între Agentia Natională pentru Resurse Minerale si
Societatea Comercială “Mineral Quantum” - S.R.L. Sâncrăieni
Având în vedere prevederile art. 15
si ale art. 21 alin. (1) din Legea minelor nr. 85/2003, în temeiul art. 4 alin.
(3) din Hotărârea Guvernului nr. 756/2003 privind organizarea si functionarea
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
presedintele Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Licenta de
concesiune nr. 4.435/2003 privind explorarea apei minerale din perimetrul
Dealul Cetătii, situat în judetul Harghita, încheiată cu Societatea Comercială
“Mineral Quantum” - S.R.L. Sâncrăieni, prevăzută în anexa*) care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Începerea activitătii
miniere prevăzute în licenta mentionată la art. 1 se autorizează de către
Agentia Natională pentru Resurse Minerale în termen de 180 de zile de la
intrarea în vigoare a acesteia, cu respectarea conditiilor prevăzute la art. 22
din Legea nr. 85/2003.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
Maria Iuliana Stratulat
Bucuresti, 22 iulie
2003.
Nr. 124.
*) Anexa se comunică
titularului licentei de concesiune pentru explorare.
AGENTIA NATIONALĂ
PENTRU RESURSE MINERALE
privind
aprobarea licentei de concesiune pentru explorarea gipsului din perimetrul
Dumbrava - Macău, încheiată între Agentia Natională pentru Resurse Minerale si
Societatea Comercială “Knauf Gips” - S.R.L. Bucuresti
Având în vedere prevederile art. 15
si ale art. 21 alin. (1) din Legea minelor nr. 85/2003,
în temeiul art. 4 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 756/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale,
presedintele Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Licenta de
concesiune nr. 4.436/2003 privind explorarea gipsului din perimetrul Dumbrava -
Macău, situat în judetul Cluj, încheiată cu Societatea Comercială “Knauf Gips”
- S.R.L. Bucuresti, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Începerea activitătii
miniere prevăzute în licenta mentionată la art. 1 se autorizează de către
Agentia Natională pentru Resurse Minerale în termen de 180 de zile de la
intrarea în vigoare a acesteia, cu respectarea conditiilor prevăzute la art. 22
din Legea nr. 85/2003.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
Maria Iuliana Stratulat
Bucuresti, 22 iulie
2003.
Nr. 125.
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI Nr. 388 din 9 iunie 2003 |
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE Nr. 41.874 din 18 iulie 2003 |
privind
acordarea de prime la exportul de carne de pasăre
Văzând Referatul de aprobare nr.
141.157 din 26 mai 2003,
având
în vedere prevederile art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 1.518/2002 privind
aprobarea mecanismului de acordare a primelor de export de la bugetul de stat
pentru produsele agroalimentare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor,
Apelor si Mediului si al Hotărârii Guvernului nr. 735/2003 privind organizarea
si functionarea Ministerului Finantelor
Publice,
ministrul agriculturii, pădurilor,
apelor si mediului si ministrul finantelor publice emit următorul
ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă acordarea
unei prime de export de 4.500 lei/kg carne de pasăre, la sortimentele
corespunzătoare codurilor tarifare prevăzute în anexa nr. 1, pentru toate
destinatiile, cu exceptia tărilor membre ale Uniunii Europene.
(2) Marfa trebuie să fie de origine
românească, atestată prin certificatul de origine, care va fi prezentat
împreună cu celelalte documente prevăzute în Hotărârea Guvernului nr.
1.518/2002 privind aprobarea mecanismului de acordare a primelor de export de
la bugetul de stat pentru produsele agroalimentare.
Art. 2. - (1) Prima de export se
acordă pentru marfa livrată si încasată până la 31 decembrie 2003 inclusiv, în
limita cantitătii de 5.000 tone, în ordinea cronologică a înregistrării
cererilor pentru acordarea unei prime de export la Registratura Ministerului
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului.
(2) Anuntul privind gradul de
alocare a acestei cantităti, în functie de cererile aprobate, va fi afisat
săptămânal la Registratura Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si
Mediului de către Directia generală bugetinante din cadrul acestuia.
Art. 3. - Beneficiarii primei de
export sunt societătile comerciale cu profil avicol, care produc si exportă
carne de pasăre.
Art. 4. - Prima de export se acordă beneficiarilor care declară pe
propria răspundere, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 2, că de la
intrarea în vigoare a prezentului ordin si până la 31 decembrie 2003 nu au
importat si nu vor importa produse definite de codurile tarifare prevăzute în
anexa nr. 1.
Art. 5. - (1) Depunerea cererilor si a documentatiei aferente, plătile
către agentii economici beneficiari, precum si celelalte prevederi privind
primele de export se realizează conform Hotărârii Guvernului nr. 1.518/2002.
(2) Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului transmite
Ministerului Finantelor Publice cererea de deschidere a creditelor bugetare,
însotită de centralizatorul cererilor pentru acordarea primei de export pentru
carne de pasăre, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 6. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 7. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, Ilie Sârbu
Mihai |
Ministrul finantelor publice, Nicolae Tănăsescu |
Avizat favorabil: Ministerul Economiei si Comertului ministru delegat pentru comert, Eugen Dijmărescu |
ANEXA Nr. 1
Codul tarifar |
Denumirea mărfii |
0207 |
Carne si organe
comestibile proaspete, refrigerate sau congelate de păsări de la pozitia 01.05: |
|
- De cocosi si de
găini: |
020711 |
-- Netăiate în
bucăti, proaspete sau refrigerate: |
02071190 |
--- Fără pene,
eviscerate, fără cap, picioare, gât, inimă, ficat si pipotă, denumite “pui
65%”, sau altfel prezentate |
020712 |
-- Netăiate în
bucăti, congelate: |
02071290 |
--- Fără pene,
eviscerate, fără cap, picioare, gât, inimă, ficat si pipotă, denumite “pui
65%”, sau altfel prezentate |
020713 |
-- Bucăti si
organe, proaspete sau refrigerate: |
|
--- Bucăti: |
02071310 |
---- Dezosate |
|
---- Nedezosate: |
02071320 |
----- Jumătăti sau
sferturi |
02071350 |
----- Piepti si
bucăti de piepti |
02071360 |
----- Pulpe si
bucăti de pulpe |
020714 |
-- Bucăti si
organe, congelate: |
|
--- Bucăti: |
02071410 |
---- Dezosate |
|
---- Nedezosate: |
02071420 |
----- Jumătăti sau
sferturi |
02071450 |
----- Piepti si
bucăti de piepti |
02071460 |
----- Pulpe si
bucăti de pulpe |
ANEXA Nr. 2
Cunoscând prevederile art. 292 din
Codul penal privind falsul în declaratii, agentul economic
....................., cu sediul în orasul ....................., judetul
....................., codul fiscal ....................., nr. de înregistrare
în registrul comertului ....................., reprezentat prin domnul/doamna
....................., posesor/posesoare al/a buletinului/cărtii de identitate
seria ......... nr. ..............., cod numeric personal
....................., confirm pe propria răspundere că, începând cu data
intrării în vigoare a Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si
mediului si al ministrului finantelor publice nr. 388/41.874/2003 si până la
data de 31 decembrie 2003, nu am importat si nu voi importa produse definite de
codurile tarifare prevăzute în anexa nr. 1 la ordinul mentionat.
Beneficiar,
.....................
(semnătura)
ANEXA Nr. 3
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI
Ordonator principal
de credite,
.....................
cererilor pentru acordarea primei de export pentru carne de pasăre
Nr. crt. |
Beneficiari |
Cantitatea exportată (kg) |
Prima de export 4.500 lei/kg |
Total valoare prime (milioane lei) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Directia generală buget-finante
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
privind
aprobarea procedurii de admitere în România a medicamentelor primite prin
intermediul coletelor postale din străinătate
Având în vedere Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobată
si modificată prin Legea nr. 336/2002,
tinând seama de Referatul de
aprobare al Directiei generale asistentă medicală si al Directiei generale
farmaceutice, inspectia de farmacie si aparatură medicală nr. MB 1.072 din 16
iulie 2003,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii,
ministrul sănătătii emite următorul
ordin:
Art. 1. - Prin intermediul coletelor postale persoanele fizice pot primi
si utiliza, în scop personal, medicamente de uz uman, cu exceptia celor care
sunt supuse regimului produselor stupefiante sau psihotrope, precum si a
produselor medicamentoase imunologice (cu exceptia vaccinurilor si serurilor)
sau a produselor medicamentoase derivate din sânge uman ori plasmă umană.
Art. 2. - Eliberarea medicamentelor din coletele postale primite din
străinătate se face în baza unei prescriptii medicale emise de medicul de familie
sau de medicul specialist, după caz, si care este valabilă 6 luni de la data
emiterii.
Prescriptia medicală se retine si se păstrează de către oficiul postal
care a eliberat coletul postal.
Art. 3. - Medicii mentionati la art. 2 pot prescrie numai medicamentele
care au autorizatie de punere pe piată emisă de Agentia Natională a
Medicamentului.
Art. 4. - Prin exceptie de la prevederile art. 3, se pot prescrie si
medicamente care nu detin autorizatie de punere pe piată, în cazul în care
acestea sunt primite cu scopul continuării unui tratament început în
străinătate si pentru care destinatarul coletului postal detine în acest sens
documente medicale probatorii.
Art. 5. - Cantitătile prevăzute în prescriptia medicală, în baza căreia
se vor elibera medicamentele din coletul postal, nu pot depăsi necesarul de
tratament pentru o perioadă mai mare de 6 luni.
Art. 6. - Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage aplicarea
de sanctiuni disciplinare sau sesizarea organelor de urmărire penală, după caz,
conform legislatiei în vigoare.
Art. 7. - Directiile din Ministerul Sănătătii, unitătile sanitare
publice si private, medicii de familie si medicii specialisti vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 8. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul sănătătii,
Mircea Beuran
Bucuresti, 16 iulie
2003.
Nr. 680.
În Regulamentul de
aplicare a Legii nr. 64/1991 privind brevetele de inventie, prevăzut în anexa
la Hotărârea Guvernului nr. 499/2003, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 348 din 22 mai 2003, se fac următoarele rectificări:
- la regula 2 alin. (1) lit. a), în loc de: “Legea nr. 31/1998” se
va citi: “Legea nr. 3/1998”;
- la regula 8 alin. (11) partea introductivă, în loc de: “În
aplicarea alin. (1)” se va citi: “În aplicarea alin. (10)”;
- la regula 10 lit. A alin. (19) lit. e), în loc de: “în urma
analizei motivele anexate din cerere” se va citi: “în urma analizei
motivelor anexate la cerere”;
- la regula 27 alin. (14) lit. h), în loc de: “numărul de data” se
va citi: “numărul si data”;
- la regula 32 alin. (12), în loc de: “caracterizează” se va
citi: “caracterizată”;
- la regula 37 lit. C alin. (5), în loc de: “nu respectă” se va
citi: “respectă”;
- la regula 51 alin. (2) lit. a), în loc de: “sens strâns” se va
citi: “sens restrâns”;
- la regula 55 alin. (1), în loc de: “nu se formează” se va citi:
“se formează”;
- la regula 55 alin. (11) lit. l), în loc de: “mentinerea” se va
citi: “mentiunea”;
- la regula 57 alin. (5) lit. c), după cuvântul “biologic” se va
citi cuvântul “care”;
- la regula 61 alin. (1) lit. c), în loc de: “acces” se va citi: “ordine”;
- la regula 79 alin. (4) lit. a), în
loc de:
“Efectele economice/sociale |
Drepturi bănesti (E) |
E≤250 |
E x 15%, dar nu mai
putin de 3 milioane |
250<E≤1250 |
37,5 milioane+E x
10% |
250<E≤1250 |
137,5 milioane+E x
8% |
250<E≤1250 |
237,5 milioane+E x
6% |
250<E≤1250 |
387,5 milioane+E x
4%” |
se va citi: |
|
“Efectele economice/sociale (E) în milioane lei |
Drepturi bănesti (lei) |
E≤250 |
E x 15%, dar nu mai
putin de 3 milioane |
250<E≤1250 |
37,5 milioane+E x
10% |
1250<E≤2500 |
137,5 milioane+E x
8% |
2500<E≤5000 |
237,5 milioane+E x
6% |
E>5000 |
387,5 milioane+E x
4%” |