MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 520 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 18 iulie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
308. - Lege privind aprobarea
afilierii Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Muncă la Asociatia
Mondială a Serviciilor Publice de Ocupare (AMSPO)
443. - Decret pentru promulgarea
Legii privind aprobarea afilierii Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de
Muncă la Asociatia Mondială a Serviciilor Publice de Ocupare (AMSPO)
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
44. - Ordonantă pentru completarea
art. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea
procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a unor societăti
nationale, companii nationale si societăti comerciale cu capital majoritar de
stat
829. - Hotărâre privind
instituirea unei măsuri de salvgardare la importul de carne de porc originară
din Republica Polonă
839. - Hotărâre pentru aprobarea
Listei societătilor nationale, companiilor nationale si societătilor comerciale
cu capital majoritar de stat, din sectorul feroviar, care beneficiază de
prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea
procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a unor societăti
nationale, companii nationale si societăti comerciale cu capital majoritar de
stat
843. - Hotărâre privind
eliberarea, la cerere, a domnului Apostol Neculai din functia de prefect al
judetului Iasi
844. - Hotărâre privind numirea
domnului Avarvarei Ioan în functia de prefect al judetului Iasi
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 300 din 9 iulie 2003
asupra sesizării de neconstitutionalitate a Legii privind aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 18/2003 pentru modificarea art. 40 din Legea nr. 41/1994 privind
organizarea si functionarea Societătii Române de Radiodifuziune si Societătii
Române de Televiziune
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea afilierii Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Muncă la
Asociatia Mondială a Serviciilor Publice de Ocupare (AMSPO)
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - Se aprobă afilierea Agentiei Nationale
pentru Ocuparea Fortei de Muncă la Asociatia Mondială a Serviciilor Publice de
Ocupare (AMSPO), cu sediul la Geneva.
Art. 2. - Sumele necesare pentru plata cotizatiei
anuale se asigură din bugetul asigurărilor pentru somaj.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 27 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
23 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti,
8 iulie 2003.
Nr. 308.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea afilierii Agentiei Nationale pentru
Ocuparea Fortei de Muncă la Asociatia Mondială a Serviciilor Publice de Ocupare
(AMSPO)
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea
afilierii Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Muncă la Asociatia
Mondială a Serviciilor Publice de Ocupare (AMSPO) si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
7 iulie 2003.
Nr. 443.
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
completarea art. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 8/2003 privind
stimularea procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a unor
societăti nationale, companii nationale si societăti comerciale cu capital
majoritar de stat
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct.
II.2 din Legea nr. 279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Articol unic. - După alineatul (1) al articolului
2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea
procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a unor societăti
nationale, companii nationale si societăti comerciale cu capital majoritar de
stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 144 din 5
martie 2003, cu modificările si completările ulterioare, se introduce un nou
alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
“(11) Persoanele disponibilizate în
perioada iulie 2003 - 30 septembrie 2003 de la societăti nationale, companii
nationale si societăti comerciale cu capital majoritar de stat, din sectorul
feroviar, ca urmare a restructurării sau reorganizării, beneficiază de
prevederile prezentei ordonante de urgentă.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Miron Tudor Mitrea
Presedintele Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
10 iulie 2003.
Nr. 44.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind instituirea unei măsuri de
salvgardare la importul de carne de porc originară din Republica Polonă
În temeiul art. 107 din Constitutie si al Acordului
prin care s-a convenit aderarea României la Acordul central european de comert
liber (C.E.F.T.A.), Cracovia, 21 decembrie 1992, semnat la Bucuresti la 12
aprilie 1997, ratificat prin Legea nr. 90/1997, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se instituie o taxă vamală de import,
conform anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre, ca o măsură de
salvgardare la importul de carne carcasă sau semicarcasă proaspătă ori
refrigerată din specia porcine domestice, originară din Republica Polonă.
Art. 2. - Prezenta hotărâre se aplică până la
disparitia conditiilor care au impus adoptarea ei.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Ilie Sârbu
Ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
10 iulie 2003.
Nr. 829.
ANEXĂ
TAXA VAMALĂ
aplicată la importul în România al unor sortimente de
carne de porc originare din Republica Polonă
Pozitia tarifară |
Denumirea produselor |
Taxa vamală (%) |
|
Carne
de animale din specia porcine, proaspătă, refrigerată sau congelată: |
|
|
-
Proaspătă sau refrigerată: |
|
|
- - În
carcase sau semicarcase: |
|
0203.11.10 |
- - -
De animale din specia porcine domestice |
45 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Listei societătilor nationale, companiilor nationale si societătilor
comerciale cu capital majoritar de stat, din sectorul feroviar, care
beneficiază de prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 8/2003
privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a
unor societăti nationale, companii nationale si societăti comerciale cu capital
majoritar de stat
În temeiul art. 107
din Constitutie si al art. 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 8/2003
privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a
unor societăti nationale, companii nationale si societăti comerciale cu capital
majoritar de stat, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Lista societătilor
nationale, companiilor nationale si societătilor comerciale cu capital
majoritar de stat, din sectorul feroviar, care beneficiază de prevederile
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului de
restructurare, reorganizare si privatizare a unor societăti nationale, companii
nationale si societăti comerciale cu capital majoritar de stat, cu modificările
si completările ulterioare, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Presedintele Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Bucuresti,
10 iulie 2003.
Nr. 839.
ANEXĂ
LISTA
societătilor
nationale, companiilor nationale si societătilor comerciale cu capital
majoritar de stat, din sectorul feroviar, care beneficiază de prevederile
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 8/2003, cu modificările si completările
ulterioare
Nr. crt. |
Denumirea unitătii |
1. |
Compania Natională de
Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. |
2. |
Societatea Comercială
Lucrări de Întretinere, Reparatii si Constructii de Utilaje de Cale Ferată
“SIRCUC Brasov” - S.A. |
3. |
Societatea Comercială
Lucrări de Întretinere, Reparatii si Constructii de Utilaje de Cale Ferată
“SIRCUC Timisoara” - S.A. |
4. |
Societatea Comercială
Tipografică “Filaret” - S.A. |
5. |
Societatea Comercială
de Proiectare Lucrări de Întretinere si Reparatii Infrastructură Feroviară
“Proiect C.F. Bucuresti” - S.A. |
6. |
Societatea Comercială
de Confectii pentru Calea Ferată “Uniforma C.F. Bucuresti” - S.A. |
7. |
Societatea Comercială
Lucrări de Sudură Linii de Căi Ferate “Sudarec” - S.A. |
8. |
Societatea Comercială
de Productie Industrială de Aparataj, Centralizare si Telecomandă Căi Ferate
“Spiact Craiova” - S.A. |
9. |
Societatea Comercială
de Productie Industrială de Aparataj, Centralizare si Telecomandă Căi Ferate
“Spiact Arad” - S.A. |
10. |
Societatea Comercială
de Productie Industrială de Aparataj, Centralizare si Telecomandă Căi Ferate
“Spiact Cluj” - S.A. |
11. |
Societatea Comercială
de Productie Industrială de Aparataj, Centralizare si Telecomandă Căi Ferate
“Spiact Brasov” - S.A. |
12. |
Societatea Comercială
de Productie Industrială de Aparataj, Centralizare si Telecomandă Căi Ferate
“Spiact Galati” - S.A. |
13. |
Societatea Comercială
“Telecomunicatii C.F.R.” - S.A. |
14. |
Societatea Comercială
“Informatica Feroviară” - S.A. |
15. |
Societatea Comercială
“Turism si Agrement C.F.R.” - S.A. |
16. |
Societatea Comercială
“Constructii C.F.R.” - S.A. |
17. |
Societatea Comercială
“Grup Exploatare si Întretinere Palat C.F.R.” - S.A. |
18. |
Societatea Comercială
“Impregnat Traverse din Lemn” - S.A. |
19. |
Societatea Comercială
“Interventii Feroviare” - S.A. |
20. |
Societatea Natională de
Transport Feroviar de Călători “C.F.R. Călători” - S.A. |
21. |
Societatea Comercială
de Întretinere si Reparatii Vagoane de Călători “C.F.R. SIRV Titu” - S.A. |
22. |
Societatea Comercială
de Întretinere si Reparatii Vagoane de Călători “C.F.R. SIRV Caransebes” -
S.A. |
23. |
Societatea Comercială
de Întretinere si Reparatii Vagoane de Călători “C.F.R. SIRV Brasov” - S.A. |
24. |
Societatea Comercială
de Întretinere si Reparatii Vagoane de Călători “C.F.R. SIRV Mărăsesti” -
S.A. |
25. |
Societatea Comercială
de expeditii mesagerie, bagaje, coletărie, valori bănesti si corespondentă
“C.F.R. Mesagerie” - S.A. |
26. |
Societatea Comercială
de Vânzare Legitimatii Călătorie “Voiaj” - S.A. |
27. |
Societatea Comercială
de Reparatii Locomotive “C.F.R. SCRL Brasov” - S.A. |
28. |
Societatea Comercială
de Exploatare a Vagoanelor de Dormit, Cusetă, Restaurant si Bar “C.F.R. -
GEVARO” - S.A. |
29. |
Societatea Comercială
de Aprovizionare si Desfacere Brasov “C.F.R. - SCAD Brasov” - S.A. |
30. |
Societatea Natională de
Transport Feroviar de Marfă “C.F.R. Marfă” |
31. |
Societatea Comercială
Statii de Spălare Vagoane Marfă de Uz General “C.F.R. - SSVM” - S.A. |
32. |
Societatea Comercială
Statii de Spălare Vagoane Cisternă “C.F.R. SSVAC” - S.A. |
33. |
Societatea Comercială
de Exploatare si Transport Auto “C.F.R. Transauto” - S.A. |
34. |
Societatea Comercială
de Transbordare Vagoane Marfă “C.F.R. TVM” - S.A. |
35. |
Societatea Comercială
Baza de Aprovizionare si Desfacere “C.F.R. BAD Chitila” - S.A. |
36. |
Societatea Comercială
Întretinere si Reparatii Locomotive si Utilaje “C.F.R. IRLU” - S.A. |
37. |
Societatea Comercială
Întretinere si Reparatii Vagoane “C.F.R. IRV” - S.A. |
38. |
Societatea de
Administrare Active Feroviare “S.A.A.F.” - S.A. |
39. |
Societatea Comercială
de Transport cu Metroul Bucuresti “Metrorex” - S.A. |
40.
|
Societatea Comercială de Revizii, Reparatii Rame de Metrou si Instalatii “R.R.R.M.I.” - S.A. |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
eliberarea, la cerere, a domnului Apostol Neculai din functia de prefect al
judetului Iasi
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) din
Constitutie si în baza dispozitiilor art. 130 alin. (3) din Legea
administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificările si completările
ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Domnul Apostol Neculai se eliberează,
la cerere, din functia de prefect al judetului Iasi.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru delegat
pentru administratia publică,
Gabriel Oprea
Bucuresti,
17 iulie 2003.
Nr. 843.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
numirea domnului Avarvarei Ioan în functia de prefect al judetului Iasi
În temeiul
prevederilor art. 107 alin. (1) din Constitutie si în baza dispozitiilor art.
130 alin. (3) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Domnul Avarvarei Ioan se numeste în
functia de prefect al judetului Iasi.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru delegat
pentru administratia publică,
Gabriel Oprea
Bucuresti,
17 iulie 2003.
Nr. 844.
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 9 iulie 2003
asupra
sesizării de neconstitutionalitate a Legii privind aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 18/2003 pentru modificarea art. 40 din Legea nr. 41/1994 privind
organizarea si functionarea Societătii Române de Radiodifuziune si Societătii
Române de Televiziune
Curtea Constitutională a fost sesizată, în temeiul
dispozitiilor art. 144 lit. a) din Constitutie, în vederea declansării
controlului de constitutionalitate asupra Legii privind aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 18/2003 pentru modificarea art. 40 din Legea nr. 41/1994 privind
organizarea si functionarea Societătii Române de Radiodifuziune si Societătii
Române de Televiziune de către un grup de 53 de deputati, si anume: Gheorghe
Albu, Victor Babiuc, Mihai Baciu, Gheorghe Barbu, Radu Mircea Berceanu, Emil
Boc, Anca Daniela Boagiu, Vasile Bran, Costică Canacheu, Ion Cîrstoiu, Teodor
Cladovan, Sorin Frunzăverde, Paula Maria Ivănescu, Victor Sorin Lepsa, Mircea
Man, Alexandru Mocanu, Nicolae Nan, Gheorghe-Liviu Negoită, Vasile Nistor, Ioan
Oltean, Ioan Onisei, Alexandru Peres, Stefan-Marian Popescu-Bejat, Romeo-Marius
Raicu, Mihai Stănisoară, Mircea Nicu Toader, Marin Anton, George Crin Laurentiu
Antonescu, Andrei Ioan Chiliman, Viorel-Gheorghe Coifan, Victor Paul Dobre,
Ovidiu-Virgil Drăgănescu, Liviu Iuliu Dragos, Valeriu Gheorghe, Titu-Niculae
Gheorghiof, Puiu Hasotti, Anton Ionescu, Ion Luchian, Cătălin Micula, Monica
Octavia Muscă, Gheorghe-Eugen Nicolaescu, Adrian Emanuel Semcu, Napoleon Pop,
Cornel Popa, Grigore Dorin Popescu, Călin Popescu-Tăriceanu, Vasile Predică,
Dan-Radu Rusanu, Nini Săpunaru, Dan Coriolan Simedru, Cornel Stirbet, Valeriu
Stoica si Radu Stroe.
Sesizarea a fost transmisă prin Adresa nr. 51/457 din
1 iulie 2003 a secretarului general al Camerei Deputatilor si a fost
înregistrată la Curtea Constitutională sub nr. 3.237 din 1 iulie 2003, formând
obiectul Dosarului nr. 311A/2003.
Sesizarea de neconstitutionalitate a Legii privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 18/2003 pentru modificarea art. 40 din
Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societătii Române de
Radiodifuziune si Societătii Române de Televiziune, adoptată de Camera
Deputatilor si de Senat la 26 iunie 2003, are următorul cuprins:
«I. Potrivit dispozitiilor art. 114 alin. (1) din
Constitutie: “Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a
Guvernului pentru a emite ordonante în domenii care nu fac obiectul legilor
organice”. (În acest caz, este vorba despre Legea nr. 680/2002, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 947 din 23 decembrie 2002).
În conformitate cu prevederile art. 31 alin. (5) din
Constitutie: “Serviciile publice de radio si de televiziune sunt autonome.
[...] Organizarea acestor servicii si controlul parlamentar asupra activitătii
lor se reglementează prin lege organică”. Legea cerută de Constitutie este
tocmai Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societătii Române
de Radiodifuziune si Societătii Române de Televiziune, republicată, al cărei
articol 40 - neconstitutional - a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr.
18/2003.
Asadar, în aplicarea prevederilor art. 114 alin. (5)
din Constitutie, Camerele reunite ale Parlamentului au adoptat, la data de 26
iunie 2003, Legea de aprobare a Ordonantei Guvernului nr. 18/2003, cu
încălcarea vădită a dispozitiilor art. 114 alin. (1), coroborate cu cele ale
art. 31 alin. (5) din Legea supremă.
II. Cel de-al doilea motiv pentru care considerăm că
Legea privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 18/2003 pentru modificarea
art. 40 din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societătii
Române de Radiodifuziune si Societătii Române de Televiziune a fost adoptată cu
încălcarea dispozitiilor constitutionale, priveste nerespectarea prevederilor
art. 74 alin. (2) din Legea supremă, potrivit cărora “Legile ordinare si
hotărârile se adoptă cu votul majoritătii membrilor prezenti din fiecare
Cameră”.
Asa cum rezultă din stenograma dezbaterilor din Camera
Deputatilor - 5 iunie 2003 -, pe care o anexăm, veti remarca (pasaje
subliniate) că, de fapt, articolul unic din textul Ordonantei Guvernului nr. 18/2003
- tocmai acela care prevede modificarea art. 40 din Legea nr. 41/1994,
republicată -, a fost votat cu doar 78 de voturi din 174 de deputati prezenti,
în conditiile în care erau necesare minimum 88 de voturi. În concluzie, având
în vedere cele două motive de fond invocate mai sus, autorii prezentei sesizări
solicită Curtii Constitutionale constatarea neconstitutionalitătii Legii
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 18/2003 pentru modificarea art. 40
din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societătii Române de
Radiodifuziune si Societătii Române de Televiziune, republicată.»
În conformitate cu dispozitiile art. 18 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, republicată, sesizarea de neconstitutionalitate a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, precum si
Guvernului, pentru a prezenta punctele lor de vedere.
Presedintele Camerei Deputatilor a
comunicat, cu Adresa nr. 51/405/RG din 4 iulie 2003, punctul său de vedere, în
sensul că sesizarea este nefondată, cu următoarea motivare:
I. Prin Legea nr. 680/2002 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante, s-a delegat acestei autorităti puterea de
reglementare prin ordonante în sapte domenii care nu constituie obiectul
legilor organice, dintre care face parte si cel referitor la “măsuri în
domeniul disciplinei financiare-valutare a agentilor economici”, prevăzut
la art. 1 pct. II.1 din legea mentionată, în baza cărora a fost adoptată
Ordonanta Guvernului nr. 18/2003 pentru modificarea art. 40 din Legea nr.
41/1994 privind organizarea si functionarea Societătii Române de Radiodifuziune
si Societătii Române de Televiziune. Ordonanta a vizat modificarea art. 40 din
Legea nr. 41/1994, potrivit căruia “Veniturile proprii ale societătilor
provin din taxe de abonament de radio si de televizor, din surse realizate
potrivit obiectului de activitate, precum si din donatii sau sponsorizări”,
în sensul achitării unei taxe pentru serviciul public de radiodifuziune si
pentru cel de televiziune, de către beneficiarii acestor servicii, persoane
fizice si persoane juridice, cu domiciliul ori sediul în România.
Modificarea adusă Legii nr. 41/1994 nu priveste
organizarea serviciilor publice de radio si de televiziune ori controlul
parlamentar asupra activitătii acestora, ipoteze în care s-ar fi impus
modificarea doar prin lege organică, ea priveste materia taxelor, care nu tine
de domeniul legilor organice, expres statuate în Constitutie. În consecintă,
instituirea unei taxe poate fi realizată pe calea unei ordonante emise în
temeiul unei legi de abilitare, cum este si Ordonanta Guvernului nr. 18/2003.
În motivarea punctului său de vedere, presedintele Camerei Deputatilor invocă
Decizia nr. 88 din 2 iunie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 207 din 3 iunie 1998, prin care Curtea
Constitutională a statuat că dispozitiile care nu au caracter organic dintr-o
lege organică pot fi modificate printr-o lege ordinară.
II. Cât priveste critica referitoare la modul de
adoptare a legii, presedintele Camerei Deputatilor arată că, potrivit
stenogramei din 5 iunie 2003, în momentul în care s-a dezbătut raportul
comisiei sesizate în fond cu proiectul de lege mentionat, la amendamentul
comisiei cu privire la articolul unic al legii s-au înregistrat un număr de 78
de voturi pentru acest amendament, 33 de voturi împotrivă si nici o abtinere.
Astfel fiind, proiectul de lege a fost adoptat cu respectarea prevederilor art.
74 alin. (2) din Constitutie si celor ale art. 103 alin. 3 din Regulamentul
Camerei Deputatilor, republicat.
Presedintele Senatului a
comunicat, cu Adresa nr. 468 din 7 iulie 2003, punctul său de vedere, apreciind
că sesizarea de neconstitutionalitate este neîntemeiată, pentru următoarele
motive:
I. Domeniul pentru care s-a dat abilitarea a fost
respectat de către Guvern prin ordonanta adoptată, deoarece materia
reglementată în această ordonantă priveste taxa pentru serviciul public de
radiodifuziune si pentru cel de televiziune, iar impozitele si taxele se
stabilesc prin lege ordinară.
II. Legea privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
18/2003 a fost adoptată atât de către Senat, cât si de către Camera
Deputatilor, cu votul majoritătii membrilor fiecărei Camere, prezenti la
sedintă, asa cum prevăd dispozitiile art. 74 alin. (2) din Constitutie.
Guvernul a transmis Curtii Constitutionale
punctul său de vedere, cu Adresa nr. 5/6868 A.N. din 7 iulie 2003, în sensul că
sesizarea este neîntemeiată.
I. Potrivit dispozitiilor art. 31 alin. (5) din
Constitutie sunt de domeniul legii organice doar normele care reglementează organizarea
serviciilor publice de radio si de televiziune si controlul parlamentar asupra
activitătii acestora. Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea
Societătii Române de Radiodifuziune si Societătii Române de Televiziune,
republicată, desi este o lege organică, fiind adoptată ca atare, cuprinde si
prevederi care reglementează aspecte ce nu sunt apartinătoare domeniului legii
organice, cum sunt si cele reglementate prin art. 40 al legii. În temeiul
principiului simetriei juridice, o normă de natura legii ordinare, chiar fiind
cuprinsă într-o lege organică, poate fi modificată printr-o normă de aceeasi
natură.
II. Cu referire la sustinerea că legea criticată a
fost adoptată cu nerespectarea dispozitiilor art. 74 alin. (2) din Constitutie,
se arată că la sedinta Camerei Deputatilor din 5 iunie 2003, asa cum rezultă
din stenogramă, s-a supus votului amendamentul de eliminare a alin. (1) si (2)
ale art. 40, iar nu articolul unic din textul Ordonantei Guvernului nr.
18/2003. În urma votului, rezultatele au fost: 34 de voturi pentru, 71
împotrivă si nici o abtinere. Din aceasta rezultă că din numărul de 105
deputati prezenti în sală în acel moment, au votat împotriva acestui amendament
mai mult decât majoritatea deputatilor prezenti, respectându-se astfel
prevederile art. 103 alin. (3) din Regulamentul Camerei Deputatilor,
republicat. Se precizează, în continuare, că doar adoptarea legilor ordinare,
în ansamblu, este conditionată, pe de o parte, de prezenta în sală a
majoritătii deputatilor, asa cum prevăd dispozitiile art. 64 din Constitutie si
art. 134 alin. (1) din Hotărârea nr. 8/1994 pentru aprobarea Regulamentului
Camerei Deputatilor, iar pe de altă parte, de exprimarea votului favorabil de
către jumătate plus unu dintre cei prezenti. În cazul adoptării amendamentelor,
dispozitii ale aceluiasi regulament prevăd că nu se aplică regula prezentei
majoritătii deputatilor si că nu se recurge la verificarea cvorumului înainte
de votare, pentru adoptarea lui fiind necesar să voteze, în favoare, jumătate
plus unu din numărul deputatilor prezenti în sală.
Camera Deputatilor s-a pronuntat, prin vot, asupra
proiectului de lege, în ansamblul său, la sedinta din 17 iunie 2003, când 194
de deputati au votat în favoarea proiectului de lege, iar 36 împotrivă, fiind
respectate normele procedurale referitoare la cvorumul de sedintă, prevăzut de
art. 64 din Constitutie, si la numărul de voturi cerut pentru adoptarea unei
legi ordinare, care, potrivit art. 74 alin. (2) din Constitutie, este de
jumătate plus unu din numărul membrilor prezenti ai fiecărei Camere.
În vederea stabilirii faptului dacă au fost sau nu
respectate normele constitutionale referitoare la procedura de legiferare,
Curtea a examinat si stenogramele sedintelor Camerei Deputatilor si ale
Senatului, în care a fost dezbătut si adoptat proiectul legii ce constituie
obiectul controlului de constitutionalitate.
CURTEA,
examinând sesizarea grupului de deputati, punctele de
vedere ale presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului,
stenogramele sedintelor Camerei Deputatilor si ale Senatului în care a fost
dezbătut proiectul legii criticate, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
dispozitiile Legii privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 18/2003 pentru
modificarea art. 40 din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea
Societătii Române de Radiodifuziune si Societătii Române de Televiziune,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicată, retine următoarele:
Curtea a fost legal sesizată si este competentă, în
temeiul dispozitiilor art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si celor ale
art. 2, art. 12 si art. 17 din Legea nr. 47/1992, să se pronunte asupra
constitutionalitătii legii criticate.
I.1. Prin
sesizare se solicită, în primul rând, să se constate că, în aplicarea art. 114
alin. (5) din Constitutie, Parlamentul a adoptat Legea privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 18/2003 pentru modificarea art. 40 din Legea nr.
41/1994 privind organizarea si functionarea Societătii Române de Radiodifuziune
si Societătii Române de Televiziune, cu încălcarea dispozitiilor art. 114 alin.
(1), coroborate cu cele ale art. 31 alin. (5) din Constitutie. Astfel, desi în
conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (5) din Constitutie, organizarea
serviciilor publice autonome de radio si de televiziune se reglementează prin
lege organică, cum este Legea nr. 41/1994, totusi art. 40 a fost modificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 18/2003, act normativ de nivelul legii ordinare.
Art. 40 din Legea nr. 41/1994, republicată, astfel cum
a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 18/2003, are următorul cuprins: “(1)
Veniturile proprii ale Societătii Române de Radiodifuziune si Societătii Române
de Televiziune provin din taxele pentru serviciul public de radiodifuziune si
pentru cel de televiziune, din sume încasate din realizarea obiectului de
activitate, precum si din donatii si sponsorizări.
(2) Toate persoanele fizice si juridice cu domiciliul,
respectiv sediul, în România sunt obligate să plătească o taxă pentru serviciul
public de radiodifuziune si o taxă pentru serviciul public de televiziune, în
calitate de beneficiari ai acestora.
(3) Nivelul taxelor pe categorii de plătitori,
modalitatea de încasare si scutirile de plată se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului”.
Dispozitiile constitutionale considerate a fi fost
încălcate au următorul cuprins:
- Art. 31 alin. (5): “Serviciile publice de radio
si de televiziune sunt autonome. [...] Organizarea acestor servicii si
controlul parlamentar asupra activitătii lor se reglementează prin lege
organică”.
- Art. 114: “(1) Parlamentul poate adopta o lege
specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante în domenii care nu
fac obiectul legilor organice”.
Art. 40 din Legea nr. 41/1994 face parte din
capitolul IV - Activitatea financiară” care cuprinde reguli de
organizare în ceea ce priveste patrimoniul si resursele financiare ale
serviciilor publice de radio si de televiziune, administrarea si gestionarea
acestora. Având în vedere că dispozitiile art. 31 alin. (5) din Constitutie
consacră garantia constitutională a autonomiei serviciilor publice mentionate,
se impune, cu necesitate, ca organizarea lor să fie astfel reglementată prin
lege organică, încât să le asigure autonomia functională. Curtea, analizând
continutul dispozitiilor legale încorporate la capitolul mentionat, retine că,
din cuprinsul art. 39 rezultă că sursele financiare se constituie din alocatii
de la bugetul de stat, cu destinatia strict determinată de art. 41, din
venituri proprii si din alte surse, ceea ce conferă un caracter mixt procesului
de constituire a fondurilor bugetare. Potrivit dispozitiilor art. 44 din
aceeasi lege, controlul utilizării fondurilor, astfel constituite, este
exercitat de organele abilitate prin lege, potrivit provenientei fondurilor
respective, deci veniturile proprii nu se supun acelorasi exigente de control
al executiei bugetare, ca si fondurile alocate de la bugetul de stat. Art. 40
reglementează tocmai constituirea sursei financiare a veniturilor proprii, care
este sorgintea autonomiei financiare a serviciilor publice mentionate. Asadar,
organizarea autonomă a serviciilor publice de radio si de televiziune este
indisolubil legată de autonomia patrimoniului lor si deci de autonomia lor
bugetară, iar în consecintă, materia reglementării apartine domeniului legilor
organice.
Curtea Constitutională nu poate primi sustinerea în
sensul că reglementarea din legea criticată nu apartine domeniului rezervat
legii organice, motivat prin faptul că în temeiul art. 138 alin. (1) din
Constitutie, impozitele si taxele se stabilesc numai prin lege, având
acceptiunea de lege ordinară. Reglementarea taxelor prevăzute la articolul
mentionat nu se face potrivit art. 138 alin. (1) din Legea fundamentală,
întrucât această prevedere se referă exclusiv la veniturile bugetului de stat
si ale bugetului asigurărilor sociale de stat, iar articolul examinat
reglementează modul de constituire a resurselor financiare din venituri proprii
ale serviciilor publice amintite, premisă a autonomiei lor functionale,
reglementări care tin nemijlocit de organizarea acestor servicii publice,
făcând, asadar, obiectul legii organice.
În plus, Curtea retine că neconstitutionalitatea
ordonantei criticate, emisă cu încălcarea interdictiei constitutionale
referitoare la domeniile rezervate legilor organice, nu poate fi acoperită prin
legea de aprobare, nici chiar prin adoptarea acesteia cu votul majoritătii
prevăzute de dispozitiile art. 74 alin. (1) din Constitutie, deoarece o lege de
aprobare nu poate elimina starea de neconstitutionalitate rezultată din
ordonanta prin care Guvernul a reglementat într-o materie situată în domeniul
legii organice.
2. Curtea Constitutională constată că emiterea
Ordonantei Guvernului nr. 18/2003 s-a făcut si cu nerespectarea conditiei
prevăzute de art. 114 alin. (1) din Constitutie, referitoare la abilitarea
Guvernului printr-o lege specială, cu indicarea domeniilor ce pot fi
reglementate. Asa fiind, Guvernul a depăsit limitele abilitării stabilite prin
Legea nr. 680/2002.
În motivarea sesizării de neconstitutionalitate,
autorii acesteia nu au criticat ordonanta si pentru motivul că ea a fost emisă
cu depăsirea limitelor abilitării, însă, având în vedere dispozitiile art. 20
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, potrivit cărora “Dezbaterea
are loc în plenul Curtii Constitutionale, [...] atât asupra prevederilor
mentionate în sesizare cât si asupra celor de care, în mod necesar si evident,
nu pot fi disociate”, Curtea îsi va extinde, din oficiu, controlul de
neconstitutionalitate, urmând să stabilească dacă Guvernul a fost sau nu
abilitat, printr-o lege specială, să reglementeze domeniul ce constituie
obiectul Ordonantei Guvernului nr. 18/2003.
În Ordonanta Guvernului nr. 18/2003, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 1 februarie 2003 se prevede
că aceasta se emite “În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct.
II.1 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante”.
Legea nr. 680/2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 947 din 23 decembrie 2002, prevede la art. 1 pct. II.1:
“Art. 1. - În temeiul art. 114 alin. (1) din Constitutie Guvernul este
abilitat ca, de la data intrării în vigoare a prezentei legi, dar nu înainte de
încheierea celei de-a doua sesiuni ordinare a anului 2002 si până la reluarea
lucrărilor Parlamentului în prima sesiune ordinară a anului 2003, să emită
ordonante în domenii care nu fac obiectul legilor organice, după cum urmează:
[…]
II. Economia si finantele publice:
1. măsuri în domeniul disciplinei financiar-valutare a
agentilor economici.”
Obiectul Ordonantei Guvernului nr. 18/2003, definit în
titlu si în articolul unic, este “modificarea art. 40 din Legea nr. 41/1994
privind organizarea si functionarea Societătii Române de Radiodifuziune si
Societătii Române de Televiziune”, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 636 din 27 decembrie 1999. Curtea constată că din
continutul textului citat nu rezultă că el reglementează “măsuri în domeniul
disciplinei financiar-valutare a agentilor economici”, asa cum se prevede
în legea de abilitare, ci stabileste obligatia tuturor persoanelor fizice si
juridice de a plăti anumite taxe. Depăsirea abilitării constituie o încălcare a
prevederilor art. 114 alin. (1) din Constitutie care limitează strict delegarea
legislativă la obiectul acesteia, astfel cum este definit de legea de
abilitare.
Si de această dată, Curtea statuează că starea de
neconstitutionalitate a ordonantei examinate nu poate fi eliminată prin legea
de aprobare, întrucât lipsa abilitării Guvernului pentru a emite ordonante
într-un domeniu strict precizat determină neconstitutionalitatea intrinsecă a
ordonantei.
În acelasi sens s-a pronuntat Curtea Constitutională
si prin Decizia nr. 91 din 10 octombrie 1995, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 272 din 23 noiembrie 1995, statuând că “Parlamentul nu
este îndreptătit să confirme o normă neconstitutională care îsi păstrează acest
caracter cât timp legiuitorul n-a modificat-o”.
II. Curtea constată că este neîntemeiată critica de
neconstitutionalitate prin care se sustine că Legea privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 18/2003 pentru modificarea art. 40 din Legea nr.
41/1994 privind organizarea si functionarea Societătii Române de Radiodifuziune
si Societătii Române de Televiziune a fost adoptată cu încălcarea dispozitiilor
art. 74 alin. (2) din Constitutie, potrivit cărora “Legile ordinare si
hotărârile se adoptă cu votul majoritătii membrilor prezenti din fiecare
Cameră”.
Curtea Constitutională observă că acest text vizează
cvorumul de sedintă obligatoriu, cu alte cuvinte, prezenta membrilor fiecărei
Camere la adoptarea legilor, hotărârilor si a motiunilor. Prin adoptarea legii,
în sensul constitutional al termenului, se întelege adoptarea legii în
ansamblu. Norma constitutională pretins încălcată nu reglementează conditiile
de adoptare a amendamentelor si a articolelor legii, aceste conditii fiind
stabilite prin regulamentele Parlamentului. Dispozitiile art. 103 alin. 3 teza
a doua din Regulamentul Camerei Deputatilor prevăd că: “Textele articolelor
si amendamentelor se adoptă cu votul majoritătii deputatilor prezenti”.
Stenograma sedintei Camerei Deputatilor din data de 5
iunie 2003 confirmă că la acea sedintă au fost dezbătute si votate
amendamentele, alineatele si articolul proiectului de lege. Întrucât la votarea
fiecărui amendament sau alineat au fost mai multe voturi pentru decât
împotrivă, neînregistrându-se nici o abtinere, rezultă că ele au fost adoptate
cu votul majoritătii deputatilor prezenti, iar articolul modificat prin
ordonantă, care a fost amendat, a fost adoptat cu unanimitate de voturi.
De altfel, chiar si în situatia în care s-ar fi
constatat încălcarea vreunei prevederi din Regulamentul Camerei Deputatilor,
aceasta nu ar fi constituit o problemă de constitutionalitate, ci, exclusiv, de
aplicare a regulamentului, care, în virtutea autonomiei regulamentare a
Camerei, se poate solutiona numai prin metode si mijloace parlamentare. Pentru
valabilitatea votului final asupra unui proiect de lege, avut în vedere de art.
74 alin. (2) din Constitutie, se cer două conditii cumulative: să fie prezenti
la sedintă majoritatea membrilor fiecărei Camere si să voteze favorabil majoritatea
celor prezenti.
Cu referire la votul final asupra proiectului Legii
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 18/2003, Curtea constată că acesta
s-a realizat în sedinta Camerei Deputatilor din 17 iunie 2003, asa cum rezultă
din stenograma sedintei, în care s-a consemnat că s-au exprimat 194 de voturi
pentru adoptarea legii si 36 de voturi împotrivă. Aceste cifre atestă că la
sedintă au participat majoritatea membrilor Camerei Deputatilor, iar
majoritatea celor prezenti au votat adoptarea legii.
Având în vedere considerentele expuse în prezenta decizie, dispozitiile art. 31 alin. (5), art. 114 alin. (1) si (5), art. 74 alin. (2), art. 138 alin. (1), art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si prevederile art. 13 alin. (1) lit. A.a), art. 17 si art. 18 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicată, cu majoritate de voturi,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Constată că Legea privind aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 18/2003 pentru modificarea art. 40 din Legea nr. 41/1994 privind
organizarea si functionarea Societătii Române de Radiodifuziune si Societătii
Române de Televiziune este neconstitutională, întrucât ordonanta aprobată prin
această lege a fost emisă cu încălcarea dispozitiilor art. 114 alin. (1) din
Constitutie.
Definitivă si obligatorie.
Decizia se comunică presedintilor celor două Camere
ale Parlamentului si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 9 iulie 2003 si la
aceasta au participat: Nicolae Popa, presedinte, Costică Bulai, Nicolae
Cochinescu,
Constantin Doldur, Kozsok.r G.bor, Petre Ninosu,
Serban Viorel Stănoiu, Lucian Stângu si Ioan Vida, judecători.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Prim-magistrat-asistent, Claudia Miu