MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 8
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 9 ianuarie 2003
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.509/2002. - Hotărâre pentru aprobarea
Contractului-cadru privind conditiile acordării medicamentelor cu si fără
contributie personală în tratamentul ambulatoriu si a dispozitivelor medicale
destinate recuperării unor deficiente organice sau fiziologice, în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
222/2002. - Ordin al presedintelui Comisiei
Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare privind aprobarea Normelor
pentru transportul materialelor radioactive - proceduri de autorizare
pentru
aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordării medicamentelor cu si
fără contributie personală în tratamentul ambulatoriu si a dispozitivelor
medicale destinate recuperării unor deficiente organice sau fiziologice, în
cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 10 alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Contractul-cadru privind conditiile acordării
medicamentelor cu si fără contributie personală în tratamentul ambulatoriu si a
dispozitivelor medicale destinate recuperării unor deficiente organice sau
fiziologice, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, denumit în
continuare contract-cadru, prevăzut în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
Art. 2. - (1) Medicamentele cu si fără contributie personală se asigură
de farmaciile autorizate de Ministerul Sănătătii si Familiei, acreditate
conform reglementărilor legale în vigoare si care respectă criteriile de
selectie stabilite prin norme, în baza contractelor încheiate cu casele de
asigurări de sănătate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, Casa
Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si
Autoritătii Judecătoresti si cu Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, denumite în continuare case
de asigurări de sănătate.
(2) Lista cuprinzând denumirile comune internationale (DCI) ale
medicamentelor din Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman de care
beneficiază asiguratii pe bază de prescriptie medicală în tratamentul
ambulatoriu, cu sau fără contributie personală, se elaborează anual de
Ministerul Sănătătii si Familiei si de Casa Natională de Asigurări de Sănătate,
cu consultarea Colegiului Farmacistilor din România, si se aprobă prin hotărâre
a Guvernului.
(3) Lista cuprinzând denumirile comune internationale (DCI) ale
medicamentelor din Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman de care
beneficiază asiguratii pe bază de prescriptie medicală, cu sau fără contributie
personală, după 3 luni de la intrarea în vigoare, se poate actualiza
trimestrial prin hotărâre a Guvernului în cazul în care nu corespunde nevoilor
de asistentă medicală, pe baza analizei Ministerului Sănătătii si Familiei, a
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate si a Colegiului Farmacistilor din
România, care adoptă măsurile ce se impun pentru a asigura functionarea în
continuare a sistemului, având în vedere sumele ce pot fi acordate cu această
destinatie.
Art. 3. - Suma maximă care se suportă de casele de asigurări de sănătate
pentru fiecare medicament corespunzător denumirii comune internationale (DCI)
din Lista cuprinzând denumirile comune internationale (DCI) de care beneficiază
asiguratii, cu contributie personală, în tratamentul ambulatoriu, este pretul
de referintă. Pretul de referintă se stabileste potrivit dispozitiilor cuprinse
în normele metodologice prevăzute la art. 10.
Art. 4. - (1) Lista dispozitivelor medicale destinate recuperării unor
deficiente organice sau fiziologice, decontate integral sau cu contributie personală
din partea asiguratului, este prevăzută în pachetul de servicii de bază
stabilit de comisia formată din reprezentanti ai Ministerului Sănătătii si
Familiei si ai Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, cu consultarea
reprezentantilor Colegiului Medicilor din România, care este cuprins în normele
metodologice prevăzute la art. 10.
(2) Dispozitivele medicale se acordă de către furnizorii de dispozitive
medicale autorizati si acreditati potrivit dispozitiilor legale în vigoare.
Lista cuprinzând furnizorii de dispozitive medicale acreditati se stabileste de
Casa Natională de Asigurări de Sănătate prin decizie a presedintelui acesteia.
(3) Dispozitivele medicale destinate recuperării unor deficiente
organice sau fiziologice se acordă în baza contractelor încheiate între
furnizorii de dispozitive medicale acreditati si casa de asigurări de sănătate.
Art. 5. - Suma maximă care se suportă de casele de asigurări de sănătate
pentru fiecare dispozitiv medical sau pe tip de dispozitiv medical, după caz,
denumită în continuare pret de referintă, se stabileste potrivit
dispozitiilor cuprinse în normele metodologice prevăzute la art. 10.
Art. 6. - (1) Furnizorii de medicamente si de dispozitive medicale
aflati în relatie contractuală cu casele de asigurări de sănătate au obligatia
să respecte prevederile contractului-cadru si ale normelor de aplicare a
acestuia.
(2) Nerespectarea obligatiilor contractuale de către părti conduce la
aplicarea măsurilor prevăzute în contractulcadru si stipulate în contractul de
furnizare de medicamente cu si fără contributie personală si de dispozitive
medicale destinate recuperării unor deficiente organice sau fiziologice.
Art. 7. - Controlul activitătii care face obiectul contractului încheiat
cu farmaciile acreditate se asigură de servicii specializate din structura
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, a caselor de asigurări de sănătate, a
Ministerului Sănătătii si Familiei, a directiilor de sănătate publică sau a
directiilor medicale ori a structurilor similare din ministerele si
institutiile cu retea sanitară proprie, după caz, împreună cu Colegiul
Medicilor din România si Colegiul Farmacistilor din România, organizate la
nivel national si judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, precum si de
alte institutii abilitate de lege, conform prevederilor legale în vigoare.
Controlul activitătii furnizorilor de dispozitive medicale se asigură de către
servicii specializate din structura Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, a
caselor de asigurări de sănătate, a Ministerului Sănătătii si Familiei, a
directiilor de sănătate publică, respectiv a directiilor medicale sau a
structurilor similare din ministerele si institutiile cu retea sanitară
proprie, după caz, împreună cu Colegiul Medicilor din România, organizat la
nivel national si judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, precum si de
alte institutii abilitate de lege, conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 8. - (1) Fondul pentru acordarea de medicamente cu si fără
contributie personală în tratamentul ambulatoriu se aprobă conform legii.
(2) Fondul pentru acordarea de dispozitive medicale destinate
recuperării unor deficiente organice sau fiziologice se aprobă conform legii.
Art. 9. - Ministerul Sănătătii si Familiei, autoritate publică centrală
în domeniul asigurării, promovării si ocrotirii sănătătii populatiei,
supraveghează respectarea legislatiei în domeniu pentru garantarea dreptului la
asistentă medicală, colaborând în acest scop cu Casa Natională de Asigurări de
Sănătate, Colegiul Medicilor din România, Colegiul Farmacistilor din România,
autoritătile publice centrale si locale, precum si cu alte institutii abilitate
de lege.
Art. 10. - În temeiul art. 10 alin. (6) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 150/2002, Casa Natională de Asigurări de Sănătate, cu consultarea
Colegiului Medicilor din România, Colegiului Farmacistilor din România si a
Ordinului Asistentilor Medicali din România, elaborează norme metodologice de
aplicare a contractului-cadru, denumite în continuare norme. Normele se
aprobă prin ordin al ministrului sănătătii si familiei si al presedintelui
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate si se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 11. - (1) Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 ianuarie
2003.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 1.331/2001 pentru aprobarea Contractului-cadru privind
conditiile acordării medicamentelor cu si fără contributie personală în
tratamentul ambulatoriu si a Contractului-cadru privind conditiile acordării
dispozitivelor medicale destinate corectării si recuperării deficientelor
organice sau functionale ori corectării unor deficiente fizice, în cadrul sistemului
asigurărilor sociale de sănătate, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 32 din 18 ianuarie 2002, cu modificările ulterioare, îsi
încetează aplicabilitatea.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 18
decembrie 2002.
Nr. 1.509.
ANEXĂ
CONTRACT - CADRU
privind
conditiile acordării medicamentelor cu si fără contributie personală în
tratamentul ambulatoriu si a dispozitivelor medicale destinate recuperării unor
dificiente organice sau fiziologice, în
cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate
CAPITOLUL I
Acordarea medicamentelor cu si fără contributie personală în tratamentul
ambulatoriu
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 1. - În relatiile contractuale cu casele de asigurări de sănătate
farmaciile acreditate au următoarele obligatii:
a) să se aprovizioneze permanent cu medicamentele prevăzute în Lista
cuprinzând denumirile comune internationale ale medicamentelor din
Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman de care beneficiază asiguratii
în tratamentul ambulatoriu pe bază de prescriptie medicală cu sau fără
contributie personală;
b) să aibă permanent în stoc produse comerciale ale aceleiasi denumiri comune internationale (DCI), care au preturile cele mai mici disponibile pe piată;
c) să practice o evidentă de gestiune cantitativ valorică;
d) să verifice prescriptiile medicale cu privire la datele obligatorii
pe care acestea trebuie să le cuprindă pentru a fi eliberate de farmaciile
acreditate si decontate de casele de asigurări de sănătate, precum si să
verifice dacă au fost respectate conditiile prevăzute în normele privind
eliberarea prescriptiilor medicale referitoare la numărul de medicamente si
durata terapiei;
e) să nu elibereze medicamente fără prescriptie medicală, pentru cele la
care reglementările legale în vigoare prevăd această obligatie;
f) să transmită caselor de asigurări de sănătate datele solicitate, prin
programul implementat de Casa Natională de Asigurări de Sănătate sau printr-un
program compatibil cu cerintele Casei Nationale de Asigurări de Sănătate,
avizat de aceasta;
g) să întocmească si să prezinte caselor de asigurări de sănătate
documentele necesare în vederea decontării medicamentelor: factură, borderou
centralizator, prescriptii medicale, cu înscrierea numărului de ordine a
bonului fiscal si a datei de emitere a acestora, pe baza cărora au fost
eliberate medicamentele, în conditiile stabilite prin norme;
h) să respecte modul de eliberare a medicamentelor, în conditiile
stabilite prin norme;
i) să angajeze numai personal farmaceutic care posedă autorizatie de
liberă practică;
j) să informeze asiguratii despre drepturile si obligatiile ce decurg din calitatea de asigurat privind eliberarea medicamentelor, precum si modul de utilizare a acestora, conform prescriptiei medicale;
k) să respecte prevederile codului deontologic al farmacistilor în
relatiile cu asiguratii;
l) să îsi stabilească programul de functionare, pe care să îl afiseze la
loc vizibil în farmacie, să participe la sistemul organizat pentru asigurarea furnizării
medicamentelor în zilele de sâmbătă, duminică si sărbători legale si să afiseze
la loc vizibil programul farmaciilor care asigură continuitatea furnizării de
medicamente. Acest program se comunică directiilor de sănătate publică si
caselor de asigurări de sănătate;
m) să elibereze medicamentele din prescriptiile medicale asiguratilor,
indiferent de casa de asigurări de sănătate la care se virează contributia de
asigurări de sănătate a asiguratului;
n) să elibereze medicamentul cu pretul cel mai mic din farmacie, dacă
medicul indică în prescriptia medicală numai denumirea substantei active; dacă
prescriptia medicală cuprinde numai denumirea comercială a medicamentului,
farmacistul, dacă este cazul, poate efectua substitutia generică, cu acordul asiguratului,
eliberând acestuia un medicament din cadrul aceleiasi denumiri comune
internationale (DCI) cu un pret de vânzare mai mic;
o) să anuleze medicamentele care nu au fost eliberate, în fata
primitorului, pe toate exemplarele prescriptiei medicale;
p) să nu elibereze medicamentele din prescriptiile medicale care si-au
încetat valabilitatea;
q) să accepte controlul din partea serviciilor specializate prevăzute la
art. 7 din hotărâre asupra modului de desfăsurare a activitătii;
r) să păstreze la loc vizibil în farmacie condica de sugestii si
reclamatii; condica va fi numerotată de farmacie si stampilată de casa/casele
de asigurări de sănătate cu care aceasta se află în relatie contractuală.
Art. 2. - În relatiile contractuale cu casele de asigurăride sănătate
farmaciile au următoarele drepturi:
a) să primească de la casa de asigurări de sănătate contravaloarea
medicamentelor cu si fără contributie personală eliberate, conform facturilor
emise si documentelor însotitoare;
b) să fie informate permanent si din timp asupra modalitătii de
furnizare a medicamentelor cu si fără
contributie personală;
c) să cunoască conditiile de contractare a furnizării de medicamente cu
si fără contributie personală;
d) să îsi organizeze activitatea proprie pentru cresterea eficientei
furnizării de medicamente cu si fără contributie personală, cu respectarea
reglementărilor legale în vigoare;
e) să încaseze de la asigurati contributia personală reprezentând
diferenta dintre pretul de vânzare cu amănuntul si pretul de referintă al
medicamentelor, decontat de casele de asigurări de sănătate.
Art. 3. - În relatiile contractuale cu farmaciile acreditate casele de
asigurări de sănătate au următoarele obligatii:
a) să încheie contracte de furnizare de medicamente cu si fără
contributie personală în tratamentul ambulatoriu numai cu farmaciile autorizate
si acreditate conform reglementărilor legale în vigoare si care îndeplinesc
criteriile de selectie;
b) să nu deconteze contravaloarea prescriptiilor medicale care nu contin
datele obligatorii privind prescrierea si eliberarea acestora, stabilite
potrivit normelor; casele de asigurări de sănătate pot deconta prescriptii
medicale si care nu contin toate datele, dar numai pentru afectiuni acute si
dacă se poate identifica medicul, asiguratul si se specifică faptul că
tratamentul este prescris pentru afectiune acută. În această situatie casele de
asigurări de sănătate vor atentiona medicii care prescriu retete fără toate
datele obligatorii necesare în vederea decontării acestora, iar începând cu cea
de-a treia abatere constatată casele de asigurări de sănătate vor recupera 10%
din valoarea decontată pentru fiecare prescriptie medicală la care s-au
constatat astfel de deficiente;
c) să deconteze farmaciilor acreditate cu care au încheiat contracte, în
limita valorii contractate si defalcate trimestrial, contravaloarea
medicamentelor eliberate cu si fără contributie personală, astfel: 50% din
valoarea facturii în termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii facturii
de către farmacie la casa de asigurări de sănătate si restul valorii facturii
acceptate la decontare, în maximum 30 de zile calendaristice de la data
depunerii acesteia. Facturile ce depăsesc valoarea contractată initial si
defalcată trimestrial se decontează în baza actelor aditionale la contract
prin modificarea valorii contractate
initial, în termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data depunerii
acestora, tinându-se seama de limitele de cheltuieli aprobate cu această
destinatie;
d) să urmărească decadal evolutia consumului de medicamente comparativ
cu fondul alocat cu această destinatie, luând măsurile ce se impun;
e) să controleze farmaciile în scopul respectării clauzelor
contractuale;
f) să monitorizeze decadal consumul de medicamente cu si fără
contributie personală, pe medic si pe asigurat, pe baza facturilor emise de
farmacii;
g) să acorde, în cadrul sumelor negociate si contractate, avansuri
lunare în limita a 30% din suma corespunzătoare lunii respective pentru
farmaciile care functionează în structura unor unităti sanitare din
ambulatoriile de specialitate din sistemul de apărare, ordine publică,
sigurantă natională si autoritate judecătorească;
h) să aducă la cunostintă furnizorilor si asiguratilor cazurile în care
s-a eliberat mai mult de o prescriptie medicală pentru o singură boală cronică
pe o lună pentru un asigurat; în această situatie asiguratii respectivi nu mai
beneficiază de o altă prescriptie medicală pentru perioada de timp acoperită cu
medicamentele eliberate suplimentar.
SECTIUNEA a 2-a
Conditiile acordării medicamentelor cu si fără
contributie personală în tratamentul ambulatoriu în cadrul sistemului
asigurărilor sociale de sănătate
Art. 4. - (1) Casele de asigurări de sănătate încheie contracte cu
reprezentantii legali ai societătilor comerciale farmaceutice autorizate,
acreditate si care îndeplinesc criteriile de selectie, pe baza următoarelor
documente:
a) actele de constituire a societătii;
b) codul fiscal;
c) autorizatia de functionare;
d) contul deschis la Trezoreria statului;
e) certificatul de acreditare a farmaciei.
(2) În contractul de furnizare de medicamente cu si fără contributie personală se va specifica valoarea acestuia, defalcată pe trimestre. Valoarea contractului se va negocia între farmaciile acreditate si casele de asigurări de sănătate, în baza criteriilor stabilite prin norme.
(3) Pentru anul 2003 în valoarea contractului încheiat între casele de
asigurări de sănătate si farmacii vor fi incluse si prevăzute distinct
obligatiile de plată către farmacii pentru facturile înregistrate până la data
de 30 noiembrie 2002.
(4) Clauzele contractului pot fi modificate prin acte aditionale, iar
valoarea contractului poate fi corectată dacă fondul cu această destinatie
suferă modificări în cursul anului sau dacă se înregistrează economii la unele
farmacii, cu încadrarea în sumele alocate cu această destinatie.
(5) Contractele pot fi încheiate de reprezentantul legal al societătii
comerciale farmaceutice atât cu casa de asigurări de sănătate în a cărei rază
administrativ-teritorială se află sediul social al societătii respective, cât
si cu alte case de asigurări de sănătate, în numele si pentru farmaciile din
structura sa organizatorică. În situatia în care în cadrul aceleiasi societăti
comerciale farmaceutice functionează mai multe farmacii acreditate, situate în
judete diferite, reprezentantul legal al societătii comerciale încheie
contracte cu casele de asigurări de sănătate judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, în a căror rază teritorială se află amplasate farmaciile respective.
Art. 5. - (1) Modalitătile de prescriere, eliberare si de decontare a
medicamentelor cu si fără contributie personală în tratamentul ambulatoriu se
stabilesc prin norme.
Pentru fiecare boală cronică asiguratul are dreptul la o singură
prescriptie medicală pe lună, cu maximum 3 medicamente care să acopere
necesarul întregii luni. În situatia în care există asigurati care au
beneficiat de mai mult de o prescriptie medicală pe o lună, la comunicarea
casei de asigurări de sănătate, medicii nu mai acordă o nouă prescriptie
medicală pentru boala cronică respectivă, pentru perioada comunicată de casa de
asigurări de sănătate. În situatia în care unii medici eliberează prescriptii
medicale pentru perioada comunicată de casa de asigurări de sănătate, în care
nu trebuia să se mai acorde prescriptii medicale pentru asigurat, medicii
respectivi suportă contravaloarea prescriptiilor medicale respective, care va
fi încasată de casele de asigurări de sănătate si care va reîntregi fondul
destinat consumului de medicamente în ambulatoriul de specialitate.
(2) Pentru persoanele prevăzute în legi speciale, care beneficiază de
gratuitate suportată din fondul national unic pentru asigurări sociale de
sănătate în coditiile legii, casele de asigurări de sănătate suportă integral
pretul cel mai mic al medicamentului corespunzător denumirii comune
internationale (DCI) cuprinse în Lista cuprinzând denumirile comune
internationale (DCI) ale medicamentelor din Nomenclatorul de produse
medicamentoase de uz uman în tratamentul ambulatoriu de care beneficiază
asiguratii pe bază de prescriptie medicală cu contributie personală.
Art. 6. - Tipul de contract pentru furnizarea de medicamente cu si fără
contributie personală în tratamentul ambulatoriu si plata acestora se
stabileste prin norme.
Utilizarea acestui tip de contract este obligatorie; în cuprinsul
contractului pot fi prevăzute si alte clauze suplimentare negociate în limita
prevederilor legale în vigoare.
Art. 7. - (1) Neplata din vina casei de asigurări de sănătate, în termen
de maximum 30 de zile calendaristice de
la depunerea documentelor justificative sau la 90 de zile calendaristice
pentru cele ce au depăsit valoarea contractată initial, a sumelor datorate
prevăzute în contract atrage majorări de întârziere egale cu majorările
aferente pentru întârzierile achitării impozitelor către stat.
(2) Refuzul caselor de asigurări de sănătate de a deconta unele
prescriptii medicale se poate face numai prin prezentarea în scris a cauzelor
care au condus la aceasta.
(3) Litigiile dintre farmacii si casele de asigurări de sănătate se
solutionează de Comisia Centrală de Arbitraj organizată potrivit legii.
Art. 8. - Refuzul farmaciilor acreditate de a pune la dispozitie
organelor de control actele de evidentă a medicamentelor si documentele în baza
cărora se decontează acestea de către casele de asigurări de sănătate conduce
la sistarea plătilor în curs către farmacia respectivă până la următorul
control.
Art. 9. - Contractul de furnizare de medicamente cu si fără contributie
personală în tratamentul ambulatoriu se reziliază de plin drept printr-o
notificare scrisă a casei de asigurări de sănătate în termen de 10 zile
calendaristice de la data constatării, în următoarele situatii:
a) dacă farmacia acreditată nu începe activitatea în termen de cel mult
3 luni de la data semnării contractului;
b) dacă din motive imputabile farmaciei acreditate aceasta îsi întrerupe
activitatea pe o perioadă mai mare de 3 luni;
c) dacă farmacistul renuntă sau pierde calitatea de membru al Colegiului
Farmacistilor din România;
d) ridicarea de către organele în drept a autorizatiei de functionare
sau expirarea termenului de valabilitate a acesteia;
e) retragerea de către organele în drept a acreditării farmaciei sau
expirarea termenului de valabilitate a acesteia;
f) dacă farmacia acreditată compensează medicamentele neeliberate din
prescriptia medicală cu orice alte medicamente sau produse din farmacie;
g) nerespectarea obligatiilor contractuale în mod nejustificat,
constatată cu ocazia controlului efectuat de institutiile abilitate.
Art. 10. - Contractul de furnizare de medicamente cu si fără contributie
personală în tratamentul ambulatoriu încetează cu data la care a intervenit una
dintre următoarele situatii:
a) farmacia se mută din teritoriul de functionare;
b) încetarea prin faliment, dizolvare, lichidare;
c) încetarea definitivă a activitătii casei de asigurări de sănătate;
d) acordul de vointă al părtilor;
e) denuntarea unilaterală a contractului de către reprezentantul legal
al farmaciei sau al casei de asigurări de sănătate, printr-o notificare scrisă
si motivată, în care se va preciza temeiul legal, cu 30 de zile calendaristice
anterior datei de la care se doreste încetarea contractului.
Art. 11. - Contractele de furnizare de medicamente cu si fără
contributie personală în tratamentul ambulatoriu se încheie anual, iar
decontarea prescriptiilor medicale facturate în luna decembrie a anului în curs
se face în luna ianuarie a anului următor conform Normelor de închidere a
exercitiului bugetar.
Art. 12. - Contractele încheiate cu farmaciile pentru anul 2002 se
prelungesc printr-un act aditional până la încheierea noilor contracte. Suma
înscrisă în actul aditional va fi consemnată distinct ca sumă inclusă în
valoarea totală în contractul pentru anul 2003. Conditiile acordării medicamentelor,
în baza actului aditional, sunt cele prevăzute în actele normative legale în
vigoare la data încheierii actului aditional.
CAPITOLUL II
Acordarea dispozitivelor medicale destinate recuperării unor deficiente organice sau fiziologice
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 13. - În relatiile contractuale cu casele de asigurări de sănătate
furnizorii de dispozitive medicale acreditati au următoarele obligatii:
a) să livreze dispozitivele medicale autorizate/înregistrate de
Ministerul Sănătătii si Familiei;
b) să nu livreze dispozitive medicale expirate sau care prezintă abateri
de la performantele functionale si de securitate, generatoare de incidente;
c) să livreze dispozitive medicale însotite de documente care atestă
provenienta si calitatea lor;
d) să emită, potrivit legii, declaratia de conformitate pentru
dispozitivele medicale la comandă;
e) să asigure service pentru dispozitivul medical livrat, atât în
perioada de garantie, cât si după expirarea acesteia, în cadrul termenului de
înlocuire;
f) să livreze dispozitivele medicale si să desfăsoare activităti de
protezare numai la sediul social sau la punctul/punctele de lucru
mentionat/mentionate în certificatul de acreditare;
g) să livreze numai dispozitive medicale cu elemente de identificare si
cu instructiuni de folosire si întretinere în limba română;
h) să livreze dispozitivele medicale în ambalaje adecvate, potrivit
formei si caracteristicilor acestora, si să le eticheteze conform prevederilor
legale în vigoare;
i) să verifice la livrare, după caz, adaptabilitatea si buna functionare
a dispozitivului medical;
j) să livreze la termenul convenit cu asiguratul dispozitivul medical
comandat;
k) să execute orice modificare necesară dispozitivului medical în cazul
în care nu au fost respectate caracteristicile specifice din prescriptia
medicului de specialitate;
l) să transmită Casei Nationale de Asigurări de Sănătate documentatia
privind fundamentarea datelor pentru calcularea pretului de referintă si
caracteristicile specifice ale dispozitivelor medicale pentru care sunt
acreditati; preturile de vânzare cu amănuntul care sunt comunicate în vederea
calculării pretului de referintă rămân nemodificate în perioada pentru care se
încheie contractul de furnizare de dispozitive medicale cu casa de asigurări de
sănătate;
m) să respecte confidentialitatea tuturor datelor si informatiilor
privitoare la asigurati, precum si demnitatea si intimitatea acestora;
n) să emită facturile însotite de: copia de pe certificatul de garantie,
declaratia de conformitate pentru dispozitivele la comandă, după caz,
audiogramele efectuate după protezarea auditivă, după caz, confirmarea primirii
dispozitivului medical sub semnătura beneficiarului, cu specificarea
domiciliului, a actului de identitate si a codului numeric personal sau a
documentelor ce confirmă expedierea prin postă si primirea la domiciliu;
cheltuielile cu transportul dispozitivului medical la domiciliul asiguratului
nu se decontează de casele de asigurări de sănătate;
o) să respecte dreptul asiguratului de a alege furnizorul de dispozitive
medicale în mod nediscriminatoriu;
p) să nu refuze contractarea furnizării de dispozitive medicale cu
casele de asigurări de sănătate, la solicitarea acestora;
q) să accepte controlul din partea serviciilor specializate, prevăzute
la art. 7 din prezenta hotărâre, asupra modului de desfăsurare a întregii
activităti care face obiectul contractului.
Art. 14. - În relatiile contractuale cu casele de asigurări de sănătate
furnizorii de dispozitive medicale au următoarele drepturi:
a) să primească de la casa de asigurări de sănătate contravaloarea
dispozitivelor medicale furnizate, conform facturilor emise si documentelor
însotitoare;
b) să fie informati permanent si din timp asupra modalitătii de
furnizare a dispozitivelor medicale;
c) să cunoască conditiile de contractare privind furnizarea de
dispozitive medicale;
d) să îsi organizeze activitatea proprie pentru cresterea eficientei
protezării si furnizării de dispozitive medicale, cu respectarea
reglementărilor legale în vigoare;
e) să încaseze contributie personală de la asigurati, reprezentând
diferenta dintre pretul de vânzare cu amănuntul si pretul de referintă ale
dispozitivelor medicale furnizate.
Art. 15. - În relatiile contractuale cu furnizorii de dispozitive
medicale casele de asigurări de sănătate au următoarele obligatii:
a) să trimită Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, pentru fiecare
furnizor de dispozitive medicale, certificatul de acreditare în original si
documentele pe baza cărora s-a făcut acreditarea, în termen de 3 zile
calendaristice de la data emiterii certificatului de acreditare;
b) să încheie contracte cu furnizorii de dispozitive medicale înscrisi
în lista cuprinzând furnizorii acreditati pentru întreaga tară, aprobată prin
ordin al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, si care
îndeplinesc criteriile de selectie stabilite prin norme si să nu refuze
încheierea de contracte cu furnizorii de dispozitive medicale care oferă
dispozitivul medical la pretul de vânzare cu amănuntul cel mai mic la nivel
national;
c) să informeze permanent furnizorii de dispozitive medicale asupra
conditiilor de contractare;
d) să verifice activitatea furnizorilor de dispozitive medicale conform
contractelor încheiate cu acestia;
e) să emită decizii privind aprobarea procurării dispozitivului medical,
în limita fondurilor cu această destinatie;
f) să respecte dreptul asiguratului de a-si alege furnizorul de
dispozitive medicale din lista cuprinzând furnizorii acreditati pentru întreaga
tară;
g) să asigure decontarea pe baza facturilor emise de furnizor si a
documentelor însotitoare;
h) să raporteze Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, la termenele
stabilite, datele solicitate privind activitatea desfăsurată de furnizorii de
dispozitive medicale, în baza contractelor încheiate cu acestia;
i) să tină evidenta deciziilor de aprobare a dispozitivelor medicale pe
fiecare asigurat, precum si evidenta dispozitivelor medicale decontate pe
fiecare asigurat;
j) să afiseze la loc vizibil lista cuprinzând furnizorii acreditati cu
care se află în relatie contractuală, preturile de vânzare cu amănuntul ale
dispozitivelor furnizate de acestia si preturile de referintă ale
dispozitivelor medicale;
k) să verifice dacă emitentul prescriptiei medicale se află în relatii
contractuale cu o casă de asigurări de sănătate. Prin emitent se întelege
furnizorul de servicii medicale, si nu cel de dispozitive medicale.
SECTIUNEA a 2-a
Conditiile acordării dispozitivelor medicale destinate
recuperării unor deficiente organice sau fiziologice
Art. 16. - Contractul de furnizare de dispozitive medicale destinate recuperării unor deficiente organice sau fiziologice se încheie între furnizorul de dispozitive medicale autorizat, acreditat si care îndeplineste criteriile de selectie, prin reprezentantul său legal, si casa de asigurări de sănătate, pe baza următoarelor documente:
a) certificatul de înregistrare cu cod unic de înregistrare sau, după
caz, înregistrarea în Registrul unic al Ministerului Sănătătii si Familiei,
inclusiv codul fiscal si autorizatia sanitară de functionare;
b) contul deschis la trezoreria statului;
c) certificatul de acreditare;
d) autorizatia/autorizatiile de utilizare a dispozitivelor medicale
pentru care a fost acreditat si/sau, după caz, certificatul/certificatele de înregistrare
a dispozitivelor medicale pentru care a fost acreditat;
e) certificatul de înregistrare a reprezentantului autorizat, acolo unde
este cazul.
Art. 17. - (1) Dispozitivele medicale se acordă la recomandarea
medicului de specialitate aflat în relatii contractuale cu casele de asigurări
de sănătate direct sau prin reprezentantul legal, pe baza prescriptiei medicale
si a cererii scrise întocmite de asigurat, de mandatarul desemnat de acesta cu
procură specială sau de reprezentantul legal al asiguratului. Cererea se
înregistrează la casa de asigurări de sănătate la care se virează contributia
asiguratului. Pentru persoana asigurată prin efectul legii cererea se depune la
casa de asigurări de sănătate în a cărei rază îsi are domiciliul sau resedinta
persoana îndreptătită.
(2) Modul de prescriere, de procurare si decontare a dispozitivelor
medicale se stabileste prin norme.
(3) Medicii de specialitate aflati în relatie contractuală cu casa de
asigurări de sănătate, care prescriu dispozitive medicale si îsi desfăsoară
activitatea în cadrul unei unităti sanitare autorizate si acreditate, nu pot
reprezenta interesele unui furnizor de dispozitive medicale înscris în lista
cuprinzând furnizorii acreditati.
Art. 18. - Casele de asigurări de sănătate decontează integral pretul de
vânzare cu amănuntul al dispozitivului medical, dacă acesta este mai mic decât
pretul de referintă. Dacă pretul de vânzare cu amănuntul al dispozitivului
medical este mai mare decât pretul de referintă, diferenta se suportă de asigurat
prin contributie personală si se achită direct furnizorului, care eliberează
chitantă fiscală.
Pentru persoanele prevăzute în legi speciale, care beneficiază de
gratuitate din fondul unic national pentru asigurări sociale de sănătate în
conditiile prevederilor legale în vigoare, în situatia în care pentru un
dispozitiv medical preturile de vânzare cu amănuntul ale tuturor furnizorilor
de dispozitive medicale sunt mai mari decât pretul de referintă al acestui
dispozitiv medical, casele de asigurări de sănătate decontează contravaloarea
dispozitivului medical la pretul de vânzare cu amănuntul cel mai mic la nivel
national.
Art. 19. - Tipul de contract pentru furnizarea de dispozitive medicale
destinate recuperării unor deficiente organice sau fiziologice si plata
acestora se stabileste prin norme. Utilizarea acestui tip de contract este
obligatorie; în cuprinsul contractului pot fi prevăzute si alte clauze
suplimentare negociate în limita prevederilor legale în vigoare.
Art. 20. - (1) Neplata sumelor datorate în conditiile prevăzute în
contract, din vina casei de asigurări de sănătate, în termen de maximum 30 de
zile calendaristice de la depunerea facturii si a altor documente
justificative, atrage majorări de întârziere egale cu majorările aferente
pentru întârzierile achitării impozitelor către stat.
(2) Refuzul caselor de asigurări de sănătate de a deconta unele facturi
ale furnizorilor de dispozitive medicale se poate face numai prin prezentarea
în scris a cauzelor care au condus la aceasta.
(3) Litigiile dintre furnizorii de dispozitive medicale si casele de
asigurări de sănătate se solutionează de Comisia Centrală de Arbitraj
organizată potrivit legii.
Art. 21. - Refuzul furnizorilor de dispozitive medicale de a pune la
dispozitie organelor de control actele de evidentă a dispozitivelor medicale
furnizate si documentele în baza cărora se decontează acestea conduce la
sistarea plătilor în curs către furnizorul respectiv până la următorul control.
Art. 22. - Contractul de furnizare de dispozitive medicale se reziliază
de plin drept printr-o notificare scrisă a casei de asigurări de sănătate, în
termen de 10 zile calendaristice de la data constatării, în următoarele
situatii:
a) ridicarea de către organele în drept a autorizatiei/avizului de
functionare a furnizorului de dispozitive medicale sau expirarea termenului de
valabilitate a acestora;
b) retragerea acreditării sau expirarea termenului de valabilitate a
acreditării;
c) dacă din motive imputabile furnizorului de dispozitive medicale
acesta îsi întrerupe activitatea pe o perioadă mai mare de 3 luni;
d) furnizarea de dispozitive medicale neautorizate/neînregistrate de
Ministerul Sănătătii si Familiei;
e) furnizarea de dispozitive medicale pentru care nu este acreditat în
sistemul asigurărilor sociale de sănătate;
f) nerespectarea termenelor de livrare a dispozitivelor medicale.
Art. 23. - Contractul de furnizare de dispozitive medicale încetează la
data la care a intervenit una dintre următoarele situatii:
a) se schimbă adresa sediului social;
b) încetarea prin faliment, dizolvare, lichidare a furnizorului de
dispozitive medicale;
c) încetarea definitivă a activitătii caselor de asigurări de sănătate;
d) acordul de vointă al părtilor;
e) denuntarea unilaterală a contractului de către reprezentantul legal
al furnizorului de dispozitive medicale sau al casei de asigurări de sănătate,
printr-o notificare scrisă si motivată în care se va preciza temeiul legal, cu
30 de zile calendaristice anterior datei de la care se doreste încetarea
contractului.
Art. 24. - Pentru încadrarea în fondul aprobat pentru acordarea de
dispozitive medicale si asigurarea accesului asiguratilor la toate categoriile
de dispozitive medicale, casele de asigurări de sănătate vor analiza lunar
numărul de decizii privind aprobarea procurării dispozitivelor medicale emise
în luna anterioară, alcătuind, după caz, liste de asteptare pentru asigurati,
pe categorii de dispozitive medicale.
Art. 25. - Contractele de furnizare de dispozitive medicale destinate
recuperării unor deficiente organice sau fiziologice se încheie anual, iar
decontarea dispozitivelor medicale facturate în luna decembrie a anului în curs
se face în luna ianuarie a anului următor, conform normelor de închidere a
exercitiului bugetar.
Art. 26. - Contractele încheiate cu furnizorii de dispozitive medicale
pentru anul 2002 se prelungesc printr-un act aditional până la încheierea
noilor contracte. Conditiile acordării dispozitivelor medicale, în baza actului
aditional, sunt cele prevăzute în actele normative legale în vigoare la data încheierii
actului aditional.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL APELOR SI
PROTECTIEI MEDIULUI
COMISIA NATIONALĂ
PENTRU CONTROLUL ACTIVITĂTILOR NUCLEARE
privind
aprobarea Normelor pentru transportul materialelor radioactive - proceduri de
autorizare
În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 17/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, cu
modificările ulterioare, ale Ordinului ministrului apelor si protectiei
mediului nr. 86/2002, precum si ale art. 5 din Legea nr. 111/1996 privind
desfăsurarea în sigurantă a activitătilor nucleare, republicată, cu
modificările si completările ulterioare,
presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele pentru transportul materialelor radioactive
- proceduri de autorizare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 3. - Normele prevăzute la art. 1 intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - Directia securitate nucleară, Directia asigurarea calitătii si
autorizare operatori, Directia aplicatii surse cu radiatii ionizante, Directia
supraveghere CNE Cernavodă, Directia dezvoltare si resurse si celelalte
servicii independente din cadrul Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare,
Lucian Biro,
secretar de stat
Bucuresti, 2
decembrie 2002.
Nr. 222.
ANEXĂ
NORME
pentru transportul materialelor radioactive - proceduri de autorizare
CAPITOLUL I
Scop si definitii
Art. 1. - Prezentele norme sunt emise în temeiul Legii nr. 111/1996
privind desfăsurarea în sigurantă a activitătilor nucleare, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, si au ca obiect procedurile de
autorizare pentru activitătile si practicile din domeniul transportului si
tranzitului de materiale radioactive.
Art. 2. - În scopul aplicării prezentelor norme, pe lângă termenii si expresiile definite în Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările si completările ulterioare, si în Normele fundamentale pentru transportul în sigurantă al materialelor radioactive, mai sunt utilizate următoarele abrevieri si definitii:
a) ADN: Acordul european referitor la transportul international
al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare;
b) ADR: Acordul european cu privire la transportul international
rutier de mărfuri periculoase;
c) CNCAN: Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor
Nucleare;
d) ICAO-TI: Regulamentul international privind transportul pe
calea aerului a mărfurilor periculoase;
e) IMDG: Codul maritim international pentru transportul
mărfurilor periculoase;
f) NEIDRTR: Norme pentru expedieri internationale de deseuri
radioactive implicând teritoriul României, în vigoare;
g) NEIMRTR: Norme pentru expedieri internationale de materiale
radioactive implicând teritoriul României, în vigoare;
h) NFTSMR: Norme fundamentale pentru transportul în sigurantă al
materialelor radioactive, în vigoare;
i) NFSR: Norme fundamentale de securitate radiologică, în
vigoare;
j) NPFDN: Norme de protectie fizică în domeniul nuclear, în
vigoare;
k) NSR-PA: Norme de securitate radiologică - proceduri de
autorizare, în vigoare;
l) RID: Regulament privind transportul international feroviar al
mărfurilor periculoase;
m) autorizatie: document emis de CNCAN titularului de
autorizatie, care permite acestuia să desfăsoare activităti sau practici în
limitele si în conditiile mentionate în document;
n) aprobare de model: certificat emis de CNCAN titularului de
autorizatie pentru un produs care atestă că acesta întruneste cerintele
aplicabile pentru modelul respectiv;
o) colet exceptat: colet care întruneste cerintele de exceptare
conform NFTSMR în vigoare;
p) depozitarea în timpul expedierii: depozitarea coletelor si a
materialelor radioactive pe durata expedierii, cu sau fără descărcarea din
mijlocul de transport;
q) manipulare: pregătirea, încărcarea, depozitarea în timpul
expedierii, transbordarea, descărcarea, receptionarea coletelor si a
materialelor radioactive;
r) mijloc de containerizare: container de transport, container
intermediar de transport, cisternă;
s) mijloc de transportare special amenajat: mijloc de transport
având amenajări speciale pentru transportul materialelor radioactive;
t) operator de transportare: persoană legal constituită, titular
de autorizatie emisă de CNCAN, care exploatează mijlocul de transportare;
u) persoană legal constituită: entitate cu personalitate juridică
sau fără personalitate juridică dar care este constituită în baza unei legi,
ordonante sau hotărâri a Guvernului;
v) reglementări modale: oricare dintre ADN, ADR, ICAO-TI, IMDG,
RID;
w) transport: proiectarea, fabricarea, întretinerea si repararea
ambalajelor, manipularea, expedierea, transportarea, depozitarea în timpul
expedierii coletelor si a materialelor radioactive la destinatia finală;
x) transportare: activitatea de cărăusie a materialelor
radioactive dintr-un loc în altul, în afara incintei aflate sub jurisdictia
persoanei legal constituite;
y) transportare multimodală: transportare efectuată cu două sau
mai multe mijloace de transportare;
z) tranzit: activitatea de traversare a teritoriului tării, în
cursul transportării între două puncte aflate în afara granitelor tării,
într-un timp rezonabil, în functie de mijlocul de transport folosit; escala
tehnică a aeronavelor nu este considerată tranzit.
CAPITOLUL II
Domeniul de aplicabilitate
Art. 3. - Prezentele norme se aplică practicilor si activitătilor care
implică sau care sunt asociate cu miscarea materialelor radioactive, si anume:
a) transportarea de materiale radioactive;
b) tranzitul de materiale radioactive pe teritoriul României;
c) proiectarea, producerea, importul, exportul, furnizarea si utilizarea
de colete de transport, mijloace de containerizare, materiale radioactive sub
formă specială, materiale radioactive cu dispersabilitate redusă si mijloace de
transportare special amenajate.
Art. 4. - Prezentele norme nu se aplică pentru transportarea
dispozitivelor generatoare de radiatii care nu contin surse radioactive.
CAPITOLUL III
Regimul de autorizare
Art. 5. - (1) Activitătile si practicile prevăzute la art. 3 necesită
eliberarea unei autorizatii de către CNCAN, în conformitate cu prevederile art.
2 lit. c) si d), art. 8, 23 si 24 din Legea nr. 111/1996, republicată, cu
modificările si completările ulterioare.
(2) Limitele de exceptare de la autorizare sunt prezentate în cap. IV.
CAPITOLUL IV
Tipuri de autorizatii si limite de exceptare
Art. 6. - (1) CNCAN emite următoarele categorii de autorizatii/aprobări
pentru activitatea de transportare
prevăzută la art. 3 lit. a):
a) autorizatie de transportare cu utilizarea de mijloace de transportare
rutiere, feroviare, navale, aeriene;
b) autorizatie de expediere;
c) autorizatie de expediere în aranjament special;
d) aprobarea programului de radioprotectie pentru nave cu utilizare
specială;
e) aprobarea calculului valorilor activitătilor pentru radionuclizii
care nu sunt listati în tabelul I din NFTSMR.
(2) CNCAN emite autorizatie de tranzit pentru activitatea de tranzit
prevăzută la art. 3 lit. b).
(3) CNCAN emite aprobări de model si/sau validări de aprobare de model
în vederea importului, producerii si furnizării pentru următoarele produse
prevăzute la art. 3 lit. c):
a) colete de transport;
b) mijloace de containerizare;
c) materiale radioactive sub formă specială;
d) materiale radioactive cu dispersabilitate redusă.
Art. 7. - (1) Proiectarea, producerea, întretinerea si repararea
produselor prevăzute la art. 6 alin. (3), precum si a mijloacelor de transport
special amenajate necesită existenta unui sistem de asigurare a calitătii în
conditiile prevăzute de Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.
(2) Cerintele alin. (1) se aplică si la producerea de ambalaje destinate
coletelor.
Art. 8. - Producerea, importul, exportul, furnizarea si manipularea
produselor prevăzute la art. 6 alin. (3) necesită autorizare din partea CNCAN
în conditiile prevăzute de normele specifice de autorizare.
Autorizatia de transportare cu utilizarea mijlocului de transportare
Art. 9. - (1) Autorizatia de transportare prevăzută la art. 6 alin. (1)
lit. a) se solicită de către operatorul de transportare.
(2) Autorizatia de transportare poate fi de două feluri:
a) autorizatie cu utilizarea mijlocului de transportare special
amenajat, caz în care mijlocul de transportare special amenajat este
nominalizat în autorizatia de transportare;
b) autorizatie cu utilizarea mijlocului de transportare fără amenajări
speciale, caz în care mijlocul de transportare nu este nominalizat în
autorizatia de transportare.
Art. 10. - Sunt exceptate de la autorizare activitătile de transportare
a materialelor radioactive cu valori ale activitătii totale sau specifice mai
mici decât valorile prevăzute în coloanele 4 si, respectiv, 5 ale tabelului I
din NFTSMR.
Art. 11. - Autorizatia de transportare cu utilizarea mijlocului de
transportare se solicită de către operatorul de transportare si permite
acestuia să efectueze expedieri nationale în limitele prevăzute de autorizatie,
fără o autorizare specifică a expedierilor.
Autorizatia de expediere
Art. 12. - (1) Orice expediere natională efectuată de un operator de
transportare cu depăsirea limitelor si conditiilor prevăzute în autorizatia de
transportare cu utilizarea mijlocului de transportare special amenajat sau
neamenajat special necesită autorizatie de expediere.
(2) Orice expediere natională care nu întruneste toate conditiile
aplicabile prevăzute în NFTSMR necesită autorizatie pentru expediere în
aranjament special, emisă de CNCAN.
(3) Autorizatia de expediere se solicită, după caz, de expeditor sau de
către operatorul de transport.
Art. 13. - (1) Expedierile internationale cu implicarea teritoriului
României necesită autorizatie de expediere.
(2) Autorizatia de expediere se solicită, după caz, de expeditor sau de
către operatorul de transport.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), în cazul transportului
aerian cu survolarea fără escală pe teritoriul României, nu este necesară
autorizatia de expediere.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), expedierile internationale,
cu implicarea teritoriului României, de colete exceptate nu necesită
autorizatie de expediere.
Art. 14. - (1) Autorizarea survolului fără escală al teritoriului
României de către aeronavele cu colete tip B(U), B(M), C sau cu colete cu materiale
radioactive fisile neexceptate necesită acordul scris al CNCAN.
(2) Acordul CNCAN prevăzut la alin. (1) se acordă expeditorului după
analizarea tuturor documentelor referitoare la transportul respectiv: aprobări
de model, autorizatii de transport emise de tara de expeditie, documente
suplimentare solicitate de CNCAN pentru evaluarea securitătii transportului si
numai după achitarea taxei si a tarifului pentru expertizarea documentatiei si
eliberarea acordului.
(3) Acordul prevăzut la alin. (1), obtinut de către expeditor, va fi
prezentat operatorului aerian o dată cu documentele aferente, la acceptarea
materialelor radioactive; acest acord va face parte din documentele strict
necesare pentru autorizarea survolului fără escală pe teritoriul României de către
autoritatea aeronautică competentă.
Art. 15. - În cazul transportării multimodale CNCAN eliberează
autorizatie de expediere fiecărui operator de transportare implicat.
Art. 16. - Orice expediere de colete continând materiale fisile sau
colete tip B(M) necesită autorizatie de expediere.
Autorizatia de expediere în aranjament special
Art. 17. - Expedierile internationale cu implicarea teritoriului
României, care nu întrunesc toate conditiile aplicabile prevăzute în NFTSMR,
necesită autorizatie de expediere în aranjament special emisă de CNCAN.
Art. 18. - Autorizarea expedierii în aranjament special se face numai
dacă prevederile speciale pentru expedierea respectivă garantează un nivel
general de securitate nucleară si radiologică cel putin echivalent celui
asigurat în cazul respectării tuturor conditiilor aplicabile prevăzute de
NFTSMR.
Aprobarea programului de radioprotectie pentru nave cu utilizare
specială
Art. 19. - (1) Expedierile cu o navă cu utilizare specială pot fi
efectuate numai dacă nava respectivă are un program de radioprotectie aprobat
de CNCAN.
(2) Aprobarea programului de radioprotectie pentru o navă cu utilizare
specială se face numai dacă este asigurată protectia la radiatii
corespunzătoare pentru transportul cu nava respectivă.
Aprobarea calculului valorilor activitătilor pentru radionuclizii care
nu sunt listati în tabelul I din NFTSMR
Art. 20. - (1) Expedierile de materiale radioactive pentru radionuclizii
care nu sunt listati în tabelul I din NFTSMR se pot efectua numai dacă valorile
activitătilor radionuclizilor sunt aprobate de CNCAN.
(2) Metodele de determinare a valorilor activitătii pentru radionuclizii
care nu sunt listati în tabelul I din NFTSMR trebuie să corespundă
recomandărilor internationale în vigoare.
Autorizatia de tranzit
Art. 21. - (1) Autorizatia de tranzit este documentul emis de CNCAN care
permite titularului de autorizatie să desfăsoare activitatea de tranzit.
(2) Autorizatia de tranzit se eliberează, de regulă, împreună cu
autorizatia de expediere.
(3) Exceptiile de la alin. (2) se stabilesc în autorizatia de expediere.
Art. 22. - Limitele de exceptare de la regimul de autorizare pentru
tranzitul de materiale radioactive sunt limitele de excludere prevăzute în
anexa nr. 2 din NFSR.
Aprobarea de model
Art. 23. - Aprobarea de model prevăzută la art. 6 alin. (3) se solicită
de către producătorul, furnizorul sau importatorul modelului de colet de
transport, de mijloc de containerizare, de material sub formă specială si de
material cu dispersabilitate redusă si permite acestora desfăsurarea
activitătilor de producere, furnizare sau import, după caz.
Art. 24. - (1) În cazul expedierilor internationale cu implicarea
teritoriului României, aprobarea de model mentionată la art. 6 alin. (3) pentru
coletele de transport, mijloacele de containerizare, materialele radioactive
sub formă specială si materialele radioactive cu dispersabilitate redusă cu
aprobare de model în tara de origine se eliberează de către CNCAN sub formă de
validare a aprobării de model.
(2) Validarea aprobării de model mentionate la alin. (1) se face prin
eliberarea unui certificat nou de către CNCAN, cu respectarea prevederilor
prezentelor norme.
Art. 25. - Solicitarea validării aprobării de model mentionate la art.
24 alin. (1) se face de către expeditor.
Art. 26. - (1) Prin exceptie de la prevederile art. 6 alin. (3),
coletele exceptate si coletele industriale care nu sunt destinate transportului
de materiale fisile nu necesită aprobare de model emisă de CNCAN.
(2) În cazul expedierii internationale cu implicarea teritoriului
României, coletul tip A cu aprobare de model emisă de tara de origine nu
necesită validarea aprobării de model emise de CNCAN.
(3) În cazul expedierii internationale cu implicarea teritoriului
României, coletul tip A fără aprobare de model emisă de tara de origine si
pentru care au fost prezentate la CNCAN evaluarea inginerească si rezultatul
testelor prin care demonstrează că acest colet îndeplineste cerintele prevăzute
în NFTSMR nu necesită validarea aprobării de model emise de CNCAN.
Art. 27. - În cazul în care aprobarea de model se referă la un model de
colet de transport utilizat anterior în România, aceasta poate fi solicitată de
titularul de autorizatie care asigură repararea, verificarea si întretinerea
pentru coletul respectiv.
Art. 28. - Aprobarea de model mentionată la art. 6 alin. (3) se solicită
si se eliberează pentru fiecare tip distinct de colet de transport, mijloc de
containerizare, pentru fiecare tip de material radioactiv sub formă specială si
de material radioactiv cu dispersabilitate redusă.
Art. 29. - Orice expediere de colete tip B(M) sau B(M)F poate fi
efectuată numai dacă sunt prevăzute măsuri suplimentare care garantează că
nivelul de securitate nucleară si radiologică este cel putin echivalent celui
asigurat în cazul utilizării coletelor tip B(U), respectiv B(U)F.
Art. 30. - În cazul transportului aerian international cu survolarea
fără escală a teritoriului României, coletele de transport nu necesită
validarea aprobării de model din partea CNCAN.
CAPITOLUL V
Solicitarea autorizatiilor, aprobărilor de model, validării aprobărilor
de model, aprobării programului de radioprotectie pentru navele cu utilizare
specială, aprobării calculului valorilor activitătii radionuclizilor care nu
sunt listati în tabelul I din NFTSMR
Art. 31. - (1) Autorizatiile prevăzute la art. 6 sunt valabile numai
pentru titularul si numai pentru activitătile nucleare sau practicile pentru
care au fost eliberate.
(2) Respectarea limitelor, conditiilor si termenelor înscrise în
autorizatie sau în anexele care o însotesc este obligatorie.
(3) Documentatia tehnică pe baza căreia s-a eliberat autorizatia face
parte integrantă din autorizatie. Modificarea unilaterală a acesteia de către
solicitant este interzisă si duce la anularea autorizatiei.
(4) Solicitarea si obtinerea autorizatiei sunt obligatorii înainte de
începerea activitătii din domeniul nuclear.
Art. 32. - (1) Aprobările de model/validările aprobării de model
prevăzute la art. 6 alin. (3) sunt valabile numai pentru modelul de produs pentru
care au fost eliberate.
(2) Respectarea limitelor, conditiilor si termenelor înscrise în
aprobarea de model/validarea aprobării de model sau în anexele care o însotesc
este obligatorie.
(3) Documentatia tehnică pe baza căreia s-a eliberat aprobarea de model/validarea
aprobării de model face parte integrantă din aprobarea de model/validarea
aprobării de model. Modificarea unilaterală a acestora de către solicitant este
interzisă si duce la anularea aprobării de model/validarea aprobării de model.
(4) Producerea, furnizarea, importul sau utilizarea produselor pentru
care este obligatorie aprobarea de model este interzisă înainte de obtinerea
aprobării de model din partea CNCAN.
Art. 33. - Solicitarea autorizării/aprobării se face prin depunerea sau
trimiterea la CNCAN a unui dosar de autorizare compus din:
a) cerere adresată presedintelui CNCAN si semnată de împuternicitul legal al solicitantului;
b) dovada achitării tarifelor de evaluare în vederea autorizării;
c) copii ale actelor care dovedesc că solicitantul este persoană legal
constituită;
d) documentatie tehnică de autorizare;
e) copii ale autorizatiilor, aprobărilor sau avizelor emise de alte
organe de stat, necesare conform legii;
f) alte informatii considerate necesare de solicitant în sustinerea cererii.
Dosarul de autorizare/aprobare
Art. 34. - (1) Dosarul de autorizare va avea filele numerotate si va
include un cuprins.
(2) Toate documentele din dosarul de autorizare trebuie să fie lizibile,
tipărite - dactilografiate sau la imprimantă.
Nu se admit, de regulă, documente transmise prin fax.
(3) În cazul în care sunt necesare copii de pe actele doveditoare,
acestea vor fi copii xerox sau copii dactilografiate si autentificate ori
confirmate sub semnătură de către solicitant. Nu se admit, de regulă, copii
făcute sau transmise prin fax.
(4) Documentele de autorizare vor fi prezentate într-un dosar de
încopciat.
Art. 35. - Informatiile continute în dosarul de autorizare/aprobare sunt
confidentiale. Salariatii CNCAN sunt obligati să respecte confidentialitatea
acestora sau caracterul secret al unor informatii, dacă acestea au fost
declarate ca atare de către solicitant, sub sanctiunea legilor în vigoare.
Art. 36. - (1) Dosarele incomplete, în sensul art. 33 si 34, nu intră în
procesul de evaluare.
(2) CNCAN va notifica în termen de maximum 30 de zile, printr-o adresă,
completările necesare. Dacă aceste completări nu se primesc în termen de cel
mult o lună de la data notificării, dosarul este respins fără nici o altă
avertizare si solicitantul nu mai poate să facă referiri ulterioare la acesta
sau să pretindă utilizarea unor părti din el ori să revendice taxele si
tarifele achitate.
Art. 37. - (1) Dosarele complete, în sensul art. 33 si 34, intră în
procesul de evaluare în cursul căruia CNCAN poate solicita clarificări, dovezi
în sustinerea afirmatiilor, expertize, refacerea unor părti din dosar,
participarea directă a persoanei calificate care reprezintă solicitantul, poate
să efectueze controale si să dea termene pentru realizarea completărilor solicitate.
Nerespectarea acestor termene, fără acordul prealabil al CNCAN, duce la
respingerea cererii de autorizare.
(2) Dosarele respinse sau părti din ele nu pot fi utilizate ulterior la
alte cereri de autorizare, în sensul că ar fi deja depuse la CNCAN.
Art. 38. - (1) Procesul de evaluare durează cel mult două luni de la
data trimiterii ultimului document solicitat de CNCAN conform prevederilor art.
37 alin. (1) si se finalizează cu emiterea autorizatiei sau cu o adresă de
notificare a respingerii motivate a autorizării, justificată corespunzător, în
cazul neîndeplinirii conditiilor de autorizare.
(2) Data solicitării se dovedeste cu data confirmării de primire a
trimiterii la postă sau cu data de înregistrare în registrul de intrare CNCAN.
(3) Autorizatia se eliberează numai după prezentarea dovezii achitării
taxei de autorizare.
Art. 39. - (1) Dosarele incomplete sau respinse nu se restituie.
(2) Solicitantul de autorizatie/aprobare poate contesta, prin argumente
documentate corespunzător, printr-un memoriu adresat presedintelui CNCAN, în
termen de două luni de la data primirii adresei de notificare a respingerii
autorizării/aprobării.
Cererea
Art. 40. - Cererea de autorizare/aprobare va contine cel putin
următoarele informatii:
a) datele de identificare si sediul social ale solicitantului si ale
subunitătii, cum ar fi: filială, sucursală, diviziune administrativă, prin care
se desfăsoară activitătile nucleare;
b) activitatea nucleară care se intentionează să fie autorizată sau
tipurile de colete ori materiale radioactive sub formă specială, materiale
radioactive cu dispersabilitate redusă sau mijloc de containerizare pentru care
se solicită aprobare de model, ori programul de radioprotectie pentru nave cu
utilizare specială, sau calculul valorilor radionuclizilor care nu sunt listati
în Tabelul 1 din NFTSMR pentru care se solicită aprobarea;
c) identificarea persoanei care poate angaja legal răspunderea
solicitantului, cu mentionarea functiei si a mijloacelor prin care poate fi
contactat - telefon, fax, e-mail - si, dacă este cazul, numele persoanei
împuternicite să reprezinte solicitantul în relatia cu CNCAN;
d) mentionarea adresei postale la care poate fi trimisă corespondenta;
e) identificarea persoanei responsabile;
f) identificarea unei persoane de contact pentru eventualele probleme
tehnice specifice care pot apărea în procesul de autorizare si mijlocul prin
care poate fi contactată;
g) informatiile prevăzute în legile în vigoare pentru a-i conferi
caracter legal în relatiile cu terti si a antrena răspunderea persoanei legal
constituite (inclusiv semnătura persoanei împuternicite să o reprezinte si
stampila).
Documentatia tehnică
Documentatia tehnică pentru autorizarea activitătii de transportare cu
utilizarea mijlocului de transportare special amenajat/fără amenajări speciale
Art. 41. - Documentatia tehnică pentru autorizarea activitătii de
transportare cu utilizarea mijlocului de transport special amenajat/fără
amenajări speciale trebuie să cuprindă, după caz, informatii referitoare la:
a) mijlocul de transportare utilizat;
b) tipul coletelor ce urmează a fi transportate;
c) radionuclizii si activitătile continutului radioactiv maxime ce vor
fi transportate;
d) forma fizică si chimică a continutului radioactiv;
e) indicele maxim de transport si indicele de securitate la criticitate
pentru materialele fisile;
f) căldura maxim degajată de coletele transportate si măsurile de
disipare a căldurii;
g) descrierea amenajărilor si a utilajelor pentru încărcarea,
descărcarea, manipularea coletelor transportate;
h) modul de realizare a arimării, a stocării în tranzit;
i) modul de realizare a decontaminării mijlocului de transport si
tratării deseurilor radioactive rezultate;
j) programul de radioprotectie care să cuprindă si modul de realizare a
înregistrărilor expedierilor, ale măsurărilor de doze etc.;
k) modul de realizare a interventiei în caz de urgentă radiologică;
l) modul de realizare a protectiei fizice, inclusiv amenajările speciale
pentru asigurarea acesteia; realizarea protectiei fizice în cazul materialelor
protejate trebuie să respecte prevederile NPFDN;
m) personalul cu responsabilităti;
n) dovada că a consultat un consilier de sigurantă pentru cazul
transportului rutier, feroviar si pe căile navigabile interne si externe;
o) suplimentar, pentru transportul rutier, solicitantul autorizatiei
trebuie să dovedească faptul că foloseste pentru transport conducători auto
pregătiti corespunzător pentru transportul materialelor radioactive, detinători
de permis de exercitare corespunzător;
p) programul de asigurare a calitătii aplicabil la activitatea de
transport pentru mijloace de transportare special amenajate;
q) copia documentului eliberat de autoritatea competentă din domeniul
transportului pe căile publice din tara de înmatriculare a mijlocului de
transportare pentru fiecare mijloc de transportare special amenajat, prin care
se dovedeste că mijlocul de transportare este apt să transporte mărfuri
periculoase;
r) programul de revizii si întretinere cerute de autoritatea competentă
din domeniul transportului;
s) descrierea amenajărilor speciale pentru transportul materialelor
radioactive însotite de desene, pentru fiecare mijloc de transport utilizat;
t) breviar de calcul pentru ecranele de protectie;
u) modul de îndeplinire a prevederilor aplicabile din reglementările
modale;
v) alte documente solicitate de CNCAN.
Documentatia tehnică pentru autorizarea expedierilor
Art. 42. - Documentatia tehnică pentru autorizarea expedierilor trebuie
să cuprindă, după caz, următoarele informatii:
a) tipul si numărul de colete care sunt transportate;
b) numărul de identificare a coletelor;
c) indicele de transport al expeditiei si indicele de securitate la
criticitate pentru materiale fisile;
d) categoria coletelor;
e) radionuclizii si activitătile continutului radioactiv;
f) forma fizică si chimică a continutului radioactiv;
g) căldura maximă degajată si măsurile suplimentare necesare pentru
disiparea căldurii;
h) debitul de doză la perete si la 1 m de orice punct de pe suprafata
exterioară a coletului;
i) perioada în care se estimează că are loc transportul;
j) continutul radioactiv real, modurile de transport prevăzute, tipul
mijlocului de transport, ruta probabilă sau propusă;
k) amenajările speciale care dovedesc că sunt întrunite cerintele
aplicabile din NFTSMR;
l) programul de radioprotectie aplicabil;
m) modul de asigurare a protectiei fizice a expeditiei, inclusiv
amenajările speciale pentru asigurarea acesteia;
realizarea protectiei fizice în cazul materialelor protejate trebuie să
respecte prevederile NPFDN;
n) planul de interventie în caz de urgentă;
o) copia documentului eliberat de autoritatea competentă din domeniul
transportului pe căile publice din tara de înmatriculare a mijlocului de
transportare prin care se dovedeste că mijlocul de transport este apt să
transporte mărfuri periculoase;
p) punctul de încărcare si destinatia finală;
q) persoana responsabilă pentru expediere;
r) lista conducătorilor auto, în cazul expedierilor internationale;
s) o expunere detaliată privind măsurile de precautie si de control
administrativ sau operational prevăzute în aprobarea de model;
t) copie de pe aprobarea de model emisă din tara de origine;
u) declaratia destinatarului de materiale radioactive si deseuri
radioactive prin care se precizează că toate cerintele de stocare, utilizare si
depozitare finală specifice legislatiei în vigoare în tara de destinatie sunt
îndeplinite;
v) documentul standard prevăzut de NEIMRTR pentru materiale radioactive,
respectiv pentru deseuri radioactive, documentul standard prevăzut în NEIDRTR,
semnat de autoritătile competente ale tuturor tărilor implicate;
w) modul de realizare a depozitării în tranzit;
x) modul de asigurare a decontaminării si gestionarea deseurilor
radioactive rezultate;
y) modul de îndeplinire a prevederilor aplicabile din reglementările
modale;
z) alte documente solicitate de CNCAN.
Documentatia tehnică pentru autorizarea expedierilor în aranjament
special
Art. 43. - Documentatia tehnică pentru autorizarea expedierii în
aranjament special trebuie să includă toate informatiile necesare pentru a
convinge CNCAN că securitatea în timpul transportului este cel putin
echivalentă cu securitatea obtinută în cazul în care s-ar fi respectat toate
cerintele aplicabile ale prezentelor norme. Documentatia tehnică trebuie să
cuprindă suplimentar fată de informatiile prevăzute la art. 42 si:
a) o enumerare a abaterilor de la cerintele aplicabile cu prezentarea
cauzelor datorită cărora expeditia nu se conformează în întregime cerintelor
aplicabile din prezentele norme;
b) o enumerare a măsurilor speciale de precautie si de control
administrativ sau operational, prevăzute să fie luate în timpul transportului,
pentru a compensa neconformitatea cu cerintele aplicabile din prezentele norme.
Documentatia tehnică pentru aprobarea programului de radioprotectie
pentru navele special amenajate
Art. 44. - Aprobarea programului de radioprotectie pentru navele special
amenajate se solicită de către operatorul de transport.
Art. 45. - Documentatia tehnică trebuie să cuprindă cel putin:
a) numărul si natura coletelor transportate;
b) aranjamentele de arimare;
c) intensitatea maximă a radiatiilor în diferite zone (cu schite
însotitoare);
d) factorii de ocupare ai diferitelor zone în câmpul de radiatii;
e) programul de monitorizare a câmpului de radiatii;
f) aparatura dozimetrică utilizată;
g) calificarea personalului cu sarcini în domeniul securitătii
radiologice si/sau securitătii nucleare pentru cazul transportului de materiale
fisile;
h) pentru transportul materialelor fisile, măsurile suplimentare de
securitate nucleară pentru asigurarea subcriticitătii;
i) asigurarea radioprotectiei în interventii;
j) alte documente solicitate de CNCAN.
Documentatia tehnică pentru aprobarea valorilor A1 si A2
Art. 46. - Documentatia tehnică pentru aprobarea valorilor A1 si A2
pentru radionuclizii care nu sunt listati în
Tabelul 1 din NFTSMR trebuie să cuprindă:
a) metoda de calcul cu indicarea referintei care poate fi: standard,
lucrări de cercetare etc.;
b) breviarul de calcul;
c) referiri la aprobări similare acordate de autoritătile competente din
alte state.
Documentatia tehnică pentru autorizarea activitătii de tranzit
Art. 47. - Documentatia tehnică pentru solicitarea autorizatiei de
tranzit trebuie să cuprindă:
a) radionuclizii si activitatea continutului radioactiv;
b) tipul de materiale radioactive sub formă specială sau materiale
radioactive cu dispersabilitate redusă;
c) indicele maxim de transport si indicele de securitate la criticitate
pentru materialele fisile;
d) tipul coletelor ce urmează a fi transportate;
e) dovada că expedierea este făcută de un operator de transportare
autorizat de CNCAN;
f) punctele de intrare si iesire si rutele probabile de pe teritoriul
României;
g) personalul cu responsabilităti;
h) data probabilă a realizării tranzitului;
i) dovada acceptării expeditiei pe teritoriul următorului stat după
părăsirea teritoriului României;
j) angajamentul privind notificarea CNCAN cu cel putin 24 ore înaintea
intrării pe teritoriul României si cel mult 24 ore după iesirea de pe
teritoriul României.
Documentatia tehnică pentru aprobarea de model / validarea aprobării de
model de colet, aprobarea / validarea aprobării de model de colet tip B(M),
aprobarea modelelor pentru material radioactiv sub formă specială si pentru
material radioactiv cu dispersabilitate redusă
Art. 48. - Documentatia tehnică pentru solicitarea aprobării de
model/validării de model de colet trebuie să includă, după caz:
a) o descriere detaliată a continutului radioactiv prevăzut, cu referire
la forma sa fizică si chimică si natura radiatiei emise;
b) indicele maxim de transport;
c) indicele de securitate la criticitate maxim pentru cazul materialelor
fisile;
d) estimarea căldurii degajate si măsurile suplimentare necesare pentru
disiparea căldurii;
e) o descriere detaliată a modelului, continând o documentatie tehnică
completă care să includă desene relevante, liste de materiale si procedee de
fabricare din care să rezulte îndeplinirea cerintelor aplicabile din NFTSMR;
când continutul este material fisil neexceptat, documentatia tehnică trebuie să
ia forma unei analize de securitate nucleară, care să includă si definirea
accidentelor posibile si analiza consecintelor lor;
f) documentul care atestă că au fost effectuate încercările pentru
modelul de colet, rezultatele obtinute; alternativ se poate prezenta proba
bazată pe un model de calcul prin care se dovedeste că modelul întruneste
cerintele aplicabile;
g) instructiunile de operare si întretinere a ambalajului;
h) în cazul în care coletul este proiectat pentru o presiune de operare
normală maximă superioară presiunii manometrice de 100kPa, trebuie specificate
materialele de fabricare a anvelopei de izolare, esantioanele care trebuie
prelevate si încercările la care trebuie să fie supuse;
i) dacă continutul radioactiv este combustibil iradiat, solicitantul
trebuie să indice si să justifice orice ipoteză făcută referitoare la
caracteristicile combustibilului, folosită în analiza de securitate nucleară,
si să descrie orice măsurări care trebuie luate anterior expedierii;
j) toate conditiile speciale în ceea ce priveste arimarea, necesare
pentru asigurarea disipării corespunzătoare a căldurii, considerând diferitele
moduri de transport care vor fi utilizate, precum si tipul vehiculului si al
containerului de transport;
k) o imagine reproductibilă a coletului în ansamblu, cu dimensiuni nu
mai mari de 21x30 cm;
l) descrierea detaliată a programului de asigurare a calitătii aplicabil
în proiectare si fabricatie;
m) copie de pe autorizatia sau aprobarea de model emisă de tara de
origine;
n) alte documente solicitate de CNCAN.
Art. 49. - Documentatia tehnică pentru solicitarea aprobării de
model/validării de model de colet tip B(M) trebuie să includă suplimentar
informatiilor cerute la art. 48 aplicabile la coletul de tip B(U) si
următoarele:
a) lista acelor cerinte aplicabile cărora coletul nu le corespunde;
b) informatii despre orice măsuri suplimentare de control operational
propuse a fi luate pe timpul transportului, care sunt totusi necesare pentru
securitatea coletului sau pentru compensarea neconformitătii mentionate la lit.
a);
c) o declaratie privind restrictiile pentru modul de transport si
privind orice procedură specială pentru încărcare, transport, descărcare sau
manipulare;
d) specificarea domeniului de variatie a parametrilor de mediu
(temperatură, radiatie solară) în timpul transportului considerati la
proiectare;
e) copie de pe autorizatia sau aprobarea de model emisă de tara de
orgine;
f) alte documente solicitate de CNCAN.
Art. 50. - Documentatia tehnică pentru solicitarea aprobării de model
pentru materiale radioactive sub formă
specială si pentru materialele radioactive cu dispersabilitate redusă
trebuie să includă:
a) o descriere detaliată a materialului radioactiv sau, dacă este o
capsulă, a continutului; în mod special se va face o referire la forma fizică
si chimică;
b) o descriere detaliată a modelului oricărei capsule ce va fi
utilizată;
c) un document privind încercările care au fost făcute si rezultatele
lor sau proba bazată pe calcul, care să arate că materialul radioactiv este
capabil să întrunească standardele de performantă, ori altă probă că materialul
radioactiv sub forma specială sau materialul radioactiv cu dispersabilitate redusă
întruneste cerintele aplicabile din prezentele norme;
d) o descriere detaliată a programului de asigurare a calitătii
aplicabil;
e) o descriere a oricăror măsuri anterioare expedierii privind expeditia
de materiale radioactive sub formă specială sau de materiale radioactive cu
dispersabilitate redusă;
f) copie de pe autorizatia sau aprobarea de model emisă de tara de
origine;
g) alte documente solicitate de CNCAN.
Art. 51. - (1) Documentatia tehnică pentru solicitarea validării
aprobării de model trebuie să includă suplimentar informatiile prevăzute la
art. 48, 49, respectiv la art. 50, si copie de pe autorizatia sau aprobarea de
model emisă de tara de origine.
(2) Gradul de detaliere a documentatiei tehnice necesare pentru
solicitarea validării aprobării de model poate fi redus, după caz, fată de cel
solicitat în cazul aprobării de model prevăzut la art. 48, 49, respectiv la
art. 50, în cazul validării respective.
Durata de valabilitate a autorizatiei / aprobării de model
Art. 52. - (1) Autorizatia si aprobarea de model se eliberează pe o
durată limitată care de regulă este de 5 ani.
(2) CNCAN poate stabili, de la caz la caz, orice durată de valabilitate,
mai mică de 5 ani, pentru unele autorizatii.
(3) Validarea de model nu poate fi eliberată pentru o perioadă mai mare
decât perioada de valabilitate a aprobării de model eliberată de tara de
origine.
(4) Aprobarea programului de radioprotectie pentru navele cu utilizare
specială se eliberează pentru o perioadă determinată, echivalentă cu durata
expedierii.
(5) Aprobarea valorii activitătii radionuclizilor care nu sunt listati
în Tabelul 1 din NFTSMR se eliberează pentru cazul pentru care a fost
solicitată.
Art. 53. - Autorizatia de expediere si autorizatia de expediere în
aranjament special se solicită si se eliberează pentru o singură expediere sau
pentru un număr limitat, efectuate în aceleasi conditii, durata de valabilitate
fiind echivalentă cu durata estimată a expedierii, dar nu mai mult de un an.
Art. 54. - Autorizatia de tranzit se eliberează pentru o singură intrare
si iesire pe teritoriul României, durata de valabilitate fiind stabilită în
functie de durata estimată a tranzitului.
Reautorizarea sau prelungirea perioadei de valabilitate a autorizatiei /
aprobării
Art. 55. - Reautorizarea este necesară dacă:
a) nu s-a solicitat prelungirea perioadei de valabilitate a autorizatiei
sau aprobării de model înainte de expirarea acesteia;
b) se intentionează introducerea de elemente noi care schimbă forma si
caracteristicile modelului;
c) se intentionează modificarea limitelor din autorizatie/aprobarea de
model;
d) autorizatia/aprobarea de model a fost retrasă de către emitent, cu
drept de reautorizare.
Art. 56. - Prelungirea perioadei de valabilitate a
autorizatiei/aprobării de model se solicită într-un interval de timp de 45 de
zile, înainte de termenul de expirare a autorizatiei/aprobării de model. Se
consideră respectat acest termen dacă dosarul de reautorizare a intrat în
procesul de evaluare, asa cum prevede art. 37, înainte de expirarea
autorizatiei/aprobării de model.
Art. 57. - Valabilitatea autorizatiei/aprobării de model pentru care se
solicită prelungirea perioadei de valabilitate se prelungeste automat pe durata
procesului de evaluare, dar nu mai mult de două luni calendaristice, dacă sunt
respectate prevederile art. 33 si 56. După acest interval de timp, dacă nu a
fost emisă o nouă autorizatie/aprobare de model, titularul de autorizatie este
obligat să-si înceteze activitatea.
Art. 58. - În cazul în care titularul de autorizatie consideră că
neeliberarea autorizatiei/aprobării de model în termenul prevăzut la art. 47
este imputabilă CNCAN si este de natură să-i producă daune, poate cere
aplicarea prevederilor art. 53 din Legea nr. 111/1996, republicată, cu
completările si modificările ulterioare.
Art. 59. - (1) Prelungirea perioadei de valabilitate a
autorizatiei/aprobării de model se solicită prin trimiterea la CNCAN a unui
dosar, care va avea filele numerotate si care va contine un cuprins.
(2) Dosarul prevăzut la alin. (1) este compus din:
a) cerere conformă cu art. 40;
b) documentatia tehnică;
c) dovada achitării taxei si tarifului de autorizare.
Art. 60. - Documentatia tehnică pentru reautorizare sau prelungirea
perioadei de valabilitate a autorizatiei/aprobării de model va contine cel
putin următoarele informatii:
a) modul de îndeplinire a conditiilor impuse prin autorizare sau a
dispozitiilor date prin procesele-verbale de control;
b) îmbunătătirile privind radioprotectia si securitatea radiologică;
c) semnalarea unor evenimente care merită a fi analizate din punct de
vedere al securitătii radiologice.
Modificarea autorizatiei
Art. 61. - Modificarea autorizatiei/aprobării de model poate fi făcută:
a) de către CNCAN, din proprie initiativă, conform prevederilor art. 13
din Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările si completările
ulterioare;
b) la cererea titularului de autorizatie.
Art. 62. - Titularul de autorizatie este obligat să solicite modificarea
autorizatiei/aprobării de model în următoarele situatii:
a) schimbarea denumirii, schimbarea sediului social al firmei sau alte
modificări în actul constitutiv al firmei, care alterează informatiile pe care
s-a bazat eliberarea autorizatiei;
b) schimbarea personalului cu responsabilităti în domeniul
transportului;
c) modificări ale limitelor si conditiilor specificate în autorizatie;
d) alte modificări care ar putea afecta securitatea coletelor,
materialelor radioactive sub formă specială, materialelor radioactive cu
dispersabilitate redusă ori radioprotectia personalului expus, a populatiei sau
a mediului
înconjurător;
e) neefectuarea unei expedieri în termenul de valabilitate al
autorizatiei de expediere sau expediere în aranjament special, fără modificarea
limitelor si conditiilor;
f) neefectuarea unui tranzit în termenul de valabilitate al autorizatiei,
fără modificarea limitelor si conditiilor.
Art. 63. - Solicitarea modificărilor mentionate la art. 57 se face prin
trimiterea la CNCAN a unui dosar de modificare, cu filele numerotate si care va
contine:
a) cerere conformă cu dispozitiile art. 40;
b) o documentatie care să sustină necesitatea modificărilor solicitate;
c) dovada achitării taxelor si tarifelor.
Art. 64. - Modificarea autorizatiei/aprobării de model nu schimbă
termenul de valabilitate al acesteia. Dacă CNCAN constată că modificările
operate sau propuse nu satisfac cerintele de securitate radiologică si
nucleară, va proceda la retragerea autorizatiei sau va interzice efectuarea
modificărilor.
CAPITOLUL VI
Pierderea valabilitătii autorizatiei sau aprobării de model
Art. 65. - Autorizatia sau aprobarea de model îsi pierde valabilitatea
în următoarele cazuri:
a) s-a depăsit perioada de valabilitate mentionată pe autorizatie sau în
aprobarea de model, cu exceptiile prevăzute la art. 52, 53 sau 54;
b) titularul de autorizatie a pierdut calitatea de persoană legal
constituită;
c) titularul renuntă la autorizatie, cu îndeplinirea conditiilor de
încetare a activitătii;
d) activitatea sau practica autorizată a fost abandonată sau
înstrăinată;
e) autorizatia sau aprobarea de model a fost retrasă, anulată sau
suspendată.
Art. 66. - Autorizatiile si aprobările de model se suspendă sau se
retrag de către emitent, din proprie initiativă sau la sesizarea oricăror
persoane fizice sau juridice, în toate cazurile în care CNCAN constată că sunt
îndeplinite conditiile mentionate la art. 11 din Legea nr. 111/1996,
republicată, cu completările si modificările ulterioare.
Art. 67. - Măsura suspendării sau retragerii autorizatiilor sau
aprobărilor/validărilor de model se notifică titularului de autorizatie
printr-o adresă semnată de presedintele CNCAN, precizându-se baza legală si
motivele care au dus la luarea acestor măsuri. Se va preciza, în cazul
suspendării, intervalul de suspendare.
Art. 68. - Suspendarea autorizatiilor are ca effect imediat:
a) încetarea activitătilor de transportare, expediere sau tranzit de
materiale radioactive, după caz;
b) obligatia titularului de a lua măsuri pentru asigurarea securitătii
fizice si radiologice a materialelor radioactive;
c) titularul de autorizatie se obligă să prezinte în termen de maximum 5
zile lucrătoare un plan de măsuri, cu termene de realizare si persoane
responsabile, pentru rezolvarea problemelor care au provocat măsura
suspendării.
Art. 69. - Ridicarea suspendării se realizează prin notificarea
titularului în baza unui proces-verbal de control în care s-a constatat că
toate motivele care au stat la baza luării măsurii de suspendare au fost
îndepărtate.
Art. 70. - Ridicarea suspendării devine efectivă din momentul
notificării semnate de presedintele CNCAN si cel al primirii originalului
autorizatiilor/aprobărilor(validărilor) de model.
Art. 71. - Retragerea autorizatiilor/aprobărilor are ca efect imediat:
a) încetarea activitătilor de transportare a materialelor radioactive;
b) obligatia titularului de autorizatie de a lua măsuri pentru
asigurarea securitătii fizice si radiologice a materialelor radioactive;
c) obligatia titularului de autorizatie de a înapoia de urgentă la CNCAN
originalul autorizatiei/aprobării de model.
Pierderea, furtul sau deteriorarea autorizatiei sau aprobării de model
Art. 72. - În cazul pierderii, furtului sau deteriorării autorizatiei
sau aprobării de model, titularul de autorizatie trebuie să solicite un
duplicat care se eliberează în următoarele conditii:
a) o cerere în care se explică împrejurările în care s-a produs
evenimentul;
b) dovada publicării unui anunt de anulare a autorizatiei sau aprobării
de model;
c) dovada achitării tarifului prevăzut pentru modificarea autorizatiei.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 73. - Prezentele norme intră în vigoare la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 74. - Autorizatiile si aprobările de model/validările aprobărilor
de model emise înaintea intrării în vigoare a prezentelor norme îsi păstrează
valabilitatea până la data expirării acestora.
Art. 75. - În cazul transportării de materiale fisile, inclusiv de
combustibil nuclear ars, la cererea de autorizare a expedierii se vor anexa,
suplimentar fată de documentele cerute la art. 42, si documentele de asigurare
de răspundere civilă prevăzute de Legea nr. 703/2001 privind răspunderea civilă
pentru daune nucleare.
Art. 76. - Prezentele norme nu exclud respectarea tuturor
reglementărilor interne si tratatelor/acordurilor internationale la care
România este parte pentru fiecare din modurile de transportare.
Art. 77. - Prezentele norme nu exclud obtinerea altor autorizatii prevăzute de reglementările în vigoare.