MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 121
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 26 februarie 2003
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 351
din 10 decembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2, art. 5 alin. (2) lit. b), art. 8, art. 10 alin. (1) lit.
b) si alin. (2), precum si ale art. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1994
privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente,
republicată
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
162. - Hotărâre
pentru aprobarea Procedurii privind aplicarea facilitătilor fiscale prevăzute
în Acordul dintre Guvernul României si Guvernul Statelor Unite ale Americii
referitor la programele de asistentă economică, tehnică si în domenii conexe,
semnat la Bucuresti la 24 octombrie 1995
172. - Hotărâre
privind adaptări institutionale în perspectiva aderării României la NATO,
inclusiv organizarea si functionarea reprezentării României la Cartierul
general al NATO si la Comandamentul
Suprem al Fortelor Aliate din Europa – SHAPE
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
105. - Ordin al
ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a comisiei de evaluare a
terenurilor ce pot fi incluse în fondul forestier proprietate publică a statului
prin achizitionare de către autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură, prin Regia Natională a Pădurilor, si pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a comisiei de negociere a
contractelor de vânzare-cumpărare ce urmează să fie încheiate pentru includerea
în fondul forestier proprietate publică a statului a terenurilor achizitionate
prin Regia Natională a Pădurilor
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 10 decembrie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 5 alin. (2)
lit. b), art. 8, art. 10 alin. (1) lit. b) si alin. (2), precum si ale art. 11
din Ordonanta Guvernului nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului
seismic al constructiilor existente, republicată
Costică Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2, art. 5 alin. (2) lit. b), art. 8, art. 10 alin. (1) lit.
b) si alin. (2), precum si ale art. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1994
privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente,
republicată, exceptie ridicată de Ion Dumitru Vlahu si Ileana Ruxandra Aim.e
Ionescu în Dosarul nr. 5.786/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a
civilă si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate, deoarece dispozitiile criticate sunt
aplicabile, în egală măsură, tuturor proprietarilor de imobile aflate în
aceeasi situatie de risc.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 20 martie 2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia a
V-a civilă si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 5 alin. (2) lit.
b), art. 8, art. 10 alin. (1) lit. b) si alin. (2), precum si ale art. 11 din
Ordonanta Guvernului nr. 20/1994, republicată, exceptie ridicată de Ion
Dumitru Vlahu si Ileana Ruxandra Aimée Ionescu în Dosarul nr. 5.786/2001.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia
sustin că dispozitiile legale criticate au creat “o premisă juridică defavorizatoare
proprietarilor imobilelor cu destinatia de locuintă, cărora li se impune
semnarea unei declaratii angajament ce contravine principiilor universale de
drept, dreptul de proprietate fiind ignorat si chiar încălcat”.
Astfel, se arată că prin ordonanta criticată se impune proprietarului o
restrictie asupra dreptului de a dispune de proprietatea sa. Obligarea
proprietarilor la semnarea declaratiei angajament produce, de asemenea, traume
care dăunează sănătătii persoanelor cărora le sunt impuse astfel de obligatii,
iar cheltuielile prevăzute pentru consolidarea imobilelor depăsesc cu mult
valoarea de circulatie a apartamentelor. Autorii exceptiei consideră că
prevederile legale criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art.
16, 20, 22 si 41, precum si prevederilor Declaratiei Universale a Drepturilor
Omului si ale Pactului international cu privire la drepturile economice,
sociale si culturale.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civilă si de contencios
administrativ apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. În
esentă, instanta arată că prin art. 2 si art. 5 alin. (2) lit. b) ale
Ordonantei Guvernului nr. 20/1994, republicată, se instituie în sarcina
proprietarilor constructiilor încadrate în clasa I de risc seismic obligativitatea
proiectării si executării autorizate (din surse proprii sau credite) a
lucrărilor de interventie, dar prin aceasta “nu se creează un regim
discriminatoriu care să încalce principiul egalitătii cetătenilor în fata
legii, întrucât, în sensul art. 4 alin. (2) din Constitutie, criteriile
nediscriminatorii sunt rasa, nationalitatea, originea etnică, limba, religia,
sexul, opinia, apartenenta politică, averea, originea socială”. De asemenea,
instanta consideră că “dreptul proprietarului de a dispune de bunul său,
prevăzut în art. 41 din Constitutie, nu este încălcat prin stabilirea în art. 8
al Ordonantei Guvernului nr. 20/1994 a conditiilor în care proprietarii
persoane fizice beneficiază de finantare ori prin conditionarea înstrăinării de
rambursarea creditului, prevăzută în art. 11 al Ordonantei Guvernului nr.
20/1994”.
În opinia instantei, “aceste dispozitii reprezintă o restrângere a
exercitiului dreptului de proprietate în scopul recuperării creantei statului
si respectă conditiile art. 49 alin. (2) din Constitutie, care enumeră cazurile
limitării exercitiului unor drepturi”. Totodată, se arată că “nu poate fi vorba
de o încălcare a drepturilor la integritate fizică si psihică, ci, dimpotrivă,
de o ocrotire a acestora si introducerea unor garantii în plus ale drepturilor
fundamentale consacrate prin art. 22 si 33 din Constitutie”.
În legătură cu existenta unui titlu executoriu, derivând din creditarea
contractului de executie a lucrărilor de consolidare [art. 10 alin. (1) lit. b)
si alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1994, republicată], instanta
apreciază că “nu trebuie interpretată ca un risc pentru persoanele cu
posibilităti materiale reduse, întrucât art. 9 din Ordonanta Guvernului nr.
20/1994 impune protectia persoanelor fizice creditate care realizează venituri
medii nete lunare pe membru de familie sub câstigul salarial mediu net lunar pe
economie prin scutirea de la plata ratelor lunare ale creditului”.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul consideră că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. În
argumentarea acestui punct de vedere se arată că dispozitiile art. 2 si art. 5
alin. (2) lit. b) din ordonantă nu contravin principiului egalitătii
cetătenilor în fata legii, consfintit de art. 16 din Constitutie, întrucât
“aceste dispozitii sunt aplicabile, în egală măsură, tuturor proprietarilor de
imobile aflate în aceeasi situatie de risc, singurul lucru care poate să difere
este sursa de finantare - din venituri proprii sau credite bugetare – în
functie de situatia materială a fiecăruia dintre proprietari, situatie care,
evident, nu este aceeasi pentru toti proprietarii”.
De asemenea, potrivit aceluiasi punct de vedere, “dreptul de proprietate
garantat de art. 41 din Constitutie nu este încălcat de dispozitiile cuprinse
în art. 8 al ordonantei, care stabilesc conditiile în care proprietarii
persoane fizice beneficiază de finantare si nici de cele ale art. 11 care
conditionează înstrăinarea locuintei de rambursarea creditului, aceste din urmă
dispozitii reprezentând doar o restrângere temporară a exercitiului dreptului
de proprietate în scopul recuperării creantei statului”.
În legătură cu titlul executoriu derivând din creditarea contractului de
executie a lucrărilor de consolidare prevăzută în art. 10 alin. (1) lit. b) si
alin. (2) din ordonantă, Guvernul consideră că “nu este de natură să constituie
o amenintare de natură a pune în pericol integritatea fizică si psihică a
proprietarilor persoane fizice cu posibilităti materiale reduse, asa cum sustin
autorii exceptiei, deoarece chiar în cuprinsul ordonantei - respectiv, art. 9 -
se prevede o măsură de protectie, în sensul că, în ipoteza în care veniturile
medii nete lunare pe membru de familie sunt sub câstigul salarial mediu net pe
economie, proprietarii persoane fizice sunt scutiti de plata ratelor lunare
reprezentând creditul bugetar acordat”.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. În argumentarea acestui punct de vedere se arată că
dispozitiile legale criticate nu contravin principiului constitutional al
egalitătii în drepturi, în conditiile în care egalitatea în drepturi între
cetăteni, consfintită de art. 16 alin. (1) din Constitutie, “se referă la
recunoasterea în favoarea acestora a unor drepturi si libertăti fundamentale,
nu si la identitatea de tratament juridic asupra aplicării unor măsuri,
indiferent de natura lor”. Referitor la sustinerea de către autorii exceptiei a
încălcării art. 41 din Constitutie, Avocatul Poporului arată că, “pe de o
parte, în raporturile juridice dintre debitorul creantei bugetare si stat, în
calitate de creditor al obligatiei fiscale, nu există un raport de egalitate,
statul având un regim de favoare determinat de caracterul public al creantei
bugetare, astfel că dispozitiile art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie nu
sunt încălcate”. Pe de altă parte, art. 41 din Constitutie “trebuie examinat în
corelare cu prevederea constitutională a art. 53, potrivit căruia «cetătenii au
obligatia să contribuie, prin impozite si taxe, la cheltuielile publice»”.
Totodată, având în vedere sarcinile la a căror respectare obligă dreptul de
proprietate, se consideră că “dispozitiile legale criticate sunt în concordantă
cu prevederile art. 41 care, la alin. (6), stabileste că dreptul de proprietate
obligă la respectarea sarcinilor privind protectia mediului si asigurarea bunei
vecinătăti, precum si la respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii
sau obiceiului, revin proprietarului”.
De altfel, se arată în continuarea argumentării, în ansamblu,
dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor art. 41 din
Constitutie, ci reprezintă o restrângere a exercitiului dreptului de
proprietate, asa cum stabileste art. 49 din Legea fundamentală, întrucât
măsurile legale luate se impun pentru “prevenirea consecintelor unei calamităti
naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav”.
Referitor la pretinsa încălcare a art. 22 din Constitutie, care prevede
“dreptul la integritatea fizică si psihică”, se consideră că, în realitate,
“dispozitiile legale considerate neconstitutionale garantează, prin măsurile
stabilite, tocmai acest drept”.
Sustinerea potrivit căreia art. 10 alin. (1) lit. b) si alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 20/1994, republicată, reprezintă un risc pentru
persoanele cu posibilităti materiale reduse si, prin urmare, contravine
dispozitiilor art. 22 din Constitutie nu poate fi, de asemenea, retinută, în
opinia Avocatului Poporului. Acest articol din Legea fundamentală garantează
dreptul la integritate fizică si phisică si nu la un nivel de trai consfintit
de art. 43, a cărei încălcare însă nu s-a produs, întrucât prin art. 9 din
Ordonanta Guvernului nr. 20/1994, republicată, se acordă scutiri proprietarilor
locuintelor, persoane fizice, care realizează venituri medii nete lunare pe
membru de familie sub câstigul salarial mediu net lunar pe economie”.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului
nu
au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate. CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel
al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale
art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,
să solutioneze exceptia de neconstitionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei îl constituie dispozitiile art. 2, art. 5 alin. (2)
lit. b), art. 8, art. 10 alin. (1) lit. b) si alin. (2), precum si ale art. 11
din Ordonanta Guvernului nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului
seismic al constructiilor existente, aprobată cu modificări prin Legea nr.
82/1995, ulterior modificată si republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 665 din 23 octombrie 2001, texte care au următorul cuprins:
- Art. 2: “(1) Proprietarii constructiilor, persoane fizice sau
juridice, si asociatiile de proprietari, precum si persoanele juridice care au
în administrare constructii vor actiona pentru:
a) identificarea constructiilor din proprietate sau din administrare,
descrise la art. 1;
b) expertizarea tehnică a constructiilor de către experti tehnici
atestati, în conformitate cu reglementările tehnice;
c) aprobarea deciziei de interventie si continuarea actiunilor definite
la alin. (2), în functie de concluziile fundamentate din raportul de expertiză
tehnică.
(2) Pentru constructiile expertizate tehnic si încadrate prin raportul
de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic, proprietarii constructiilor,
persoane fizice sau juridice, si asociatiile de proprietari, precum si
persoanele juridice care au în administrare constructii sunt obligate să
procedeze la:
a) proiectarea lucrărilor de interventie de către persoane fizice sau
juridice autorizate si verificarea proiectelor de către verificatori tehnici
atestati;
b) executia lucrărilor de interventie de către persoane juridice
autorizate care au responsabili tehnici cu executia, atestati, inclusiv
urmărirea, verificarea si receptia executiei lucrărilor de interventie prin
diriginti de santier autorizati.” ;
- Art. 5 alin. (2) lit. b): “(2) Pentru locuintele proprietate
privată a persoanelor fizice fondurile necesare privind finantarea
cheltuielilor pentru expertizarea tehnică, proiectarea si executia lucrărilor
de consolidare se vor asigura astfel: [...]
b) din sursele proprii ale proprietarilor, din despăgubiri acordate de
societătile de asigurare si/sau din credite, pentru proiectarea si executia
lucrărilor de consolidare.” ;
- Art. 8: “(1) Proprietarii locuintelor, persoane fizice, din
clădirile incluse în programele anuale vor actiona potrivit prevederilor art. 2
alin. (2) si vor beneficia de finantare din transferuri de la bugetul de stat
pentru proiectarea si executia lucrărilor de consolidare, în următoarele
conditii:
a) existenta hotărârii asociatiei de proprietari, adoptată în conditiile
legii, privind executia lucrărilor de consolidare, precum si a documentelor,
acordurilor si avizelor prevăzute în Legea nr. 50/1991, republicată, cu
modificările ulterioare, privind autorizarea executării lucrărilor de
constructii;
b) instituirea ipotecii legale a statului asupra locuintei;
c) restituirea, la terminarea lucrărilor de consolidare, a sumelor alocate din transferuri de la bugetul de stat pentru executia lucrărilor de consolidare, în rate lunare egale fără dobândă, cu o durată de rambursare de până la 25 de ani de la data receptiei terminării lucrărilor de consolidare; în cazul întârzierii la plată a ratelor cu mai mult de 30 de zile se calculează majorări de întârziere la ratele scadente, aplicându-se cota de majorare, stabilită în conditiile legii, pentru neplata la termen a obligatiilor bugetare.
(2) Radierea ipotecii se face numai cu dovada privind achitarea
integrală a cheltuielilor efectuate din transferuri de la bugetul de stat
pentru executia lucrărilor de consolidare.
(3) Instituirea si radierea ipotecii sunt scutite de plata taxei de
timbru.”;
- Art. 10 alin. (1) lit. b) si alin. (2): “(1) Pentru clădirile
incluse în programele anuale primarii municipiilor si oraselor, respectiv
primarul general al municipiului Bucuresti, vor lua măsurile necesare pentru:
[...]
b) contractarea executiei lucrărilor de consolidare; [...]
(2) Contractul prevăzut la alin. (1) lit. h) are valoare de înscris
autentic si constituie titlu executoriu.”;
- Art. 11: “(1) Înstrăinarea, în decurs de 25 de ani de la receptia
terminării lucrărilor de consolidare, a locuintelor proprietate privată a persoanelor
fizice din clădirile incluse în programele anuale si la care s-au executat
lucrări de consolidare finantate prin transferuri de la bugetul de stat este
conditionată de rambursarea integrală a ratelor neachitate, conform evidentei
consiliului local, actualizate la data înstrăinării.
(2) Actualizarea se efectuează în functie de indicele preturilor de
consum total al populatiei, publicat lunar de Institutul National de Statistică
în Buletinul statistic de preturi, pentru intervalul cuprins între luna de
referintă a receptiei la terminarea lucrărilor de consolidare si luna
actualizării ratelor neachitate.”
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin că textele de lege
criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 16 privind egalitatea
în drepturi, ale art. 20 care se referă la tratatele internationale privind
drepturile omului, ale art. 22 privind dreptul la viată si la integritate
fizică si psihică si celor ale art. 41 privind protectia proprietătii private.
În esentă, autorii exceptiei sustin că măsurile prevăzute în textele
legale criticate sunt contrare prerogativelor dreptului de proprietate,
impunându-li-se restrictii asupra dreptului lor de dispozitie, de natură a
produce traume psihice si chiar fizice pentru persoanele în vârstă. De
asemenea, se arată că aceste cheltuieli impuse proprietarilor pentru
consolidarea imobilelor cu destinatia de locuintă depăsesc cu mult valoarea de
circulatie a apartamentelor care necesită astfel de reparatii capitale, ceea ce
poate duce chiar la executarea silită asupra imobilelor apartinând persoanelor
care nu au fondurile necesare consolidării.
Examinând dispozitiile ordonantei criticate, în ansamblu, Curtea retine
că, în vederea reducerii riscului seismic al constructiilor, prin această ordonantă
au fost stabilite măsuri de interventie la contructiile existente care prezintă
niveluri insuficiente de protectie la actiuni seismice, degradări sau avarieri
în urma unor fenomene seismice.
Aceste măsuri vizează si locuintele proprietate privată apartinând
persoanelor fizice, fiind impuse, ca o consecintă, si unele obligatii
proprietarilor, inclusiv în legătură cu finantarea cheltuielilor specificate.
În acelasi timp, sunt prevăzute si măsuri de sprijinire a proprietarilor,
persoane fizice, în scopul de a li se facilita obtinerea de transferuri de la
bugetul de stat a fondurilor necesare pentru proiectarea si executia lucrărilor
de consolidare, cu obligatia instituirii ipotecii legale a statului asupra
locuintelor din clădirile de locuit multietajate, încadrate în clasa I de risc
seismic, care prezintă pericol public si care sunt cuprinse în programele
anuale, în conditiile prevăzute de ordonantă. Cât priveste clădirile incluse în
programele anuale, se prevede că primăriile municipiilor si oraselor vor lua
măsuri pentru contractarea executiei lucrărilor de consolidare.
Referitor la contractele pentru restituirea sumelor alocate prin
transferul de la bugetul de stat privind executia lucrărilor de consolidare, se
prevede că acestea au valoare de înscris autentic si constituie titlu
executoriu. Se prevăd, de asemenea, unele restrictii privind înstrăinarea în
termenul prevăzut de ordonantă a locuintelor proprietate privată a persoanelor
fizice, care este conditionată de rambursarea integrală a ratelor neachitate.
Analizând aceste prevederi legale criticate prin raportare la textele
constitutionale invocate în sustinerea exceptiei, Curtea constată următoarele:
În ceea ce priveste sustinerea potrivit căreia prevederile legale
criticate sunt contrare principiului constitutional al egalitătii în drepturi a
cetătenilor, Curtea retine că nici unul dintre textele criticate nu instituie o
diferentă de tratament juridic pentru persoanele aflate în aceeasi situatie.
Dimpotrivă, obligatiile si restrictiile prevăzute sunt aplicabile
tuturor proprietarilor persoane fizice, în functie de riscul pe care-l prezintă
imobilul, precum si de modalitatea de finantare a cheltuielilor necesare pentru
repararea imobilului. De altfel, nici autorii exceptiei nu motivează în ce ar
consta discriminarea pe care o invocă.
În legătură cu critica privind contrarietatea prevederilor legale
criticate cu dispozitiile art. 22 din Constitutie, Curtea constată că este
neîntemeiată. Dreptul la viată si la integritate fizică si psihică nu numai că
nu este încălcat, ci, dimpotrivă, textele criticate, ca de altfel întreaga
ordonantă a Guvernului, prevăd măsuri concrete pentru a garanta acest drept,
prin evitarea riscului seismic de natură să pună în pericol viata si
integritatea fizică a locuitorilor din imobilele specificate în ordonantă,
instituind totodată si obligatia privind suportarea de către proprietari, în
conditiile legii, a unor părti din cheltuieli. De asemenea, nu se poate retine
că instituirea unor obligatii legale de natură financiară, menite să ducă la
evitarea unor riscuri de prăbusire a clădirii cu punerea în pericol grav a
locatarilor, inclusiv a proprietarilor, precum si a altor persoane, este de
natură să afecteze integritatea psihică a celor fată de care se instituie
obligatia.
Sustinerea autorilor exceptiei referitoare la încălcarea, prin
dispozitiile legale criticate, a dispozitiilor art. 41 din Constitutie care
reglementează protectia proprietătii private, este, de asemenea, neîntemeiată.
Pe de o parte, Curtea observă că prin chiar alin. (1) al art. 41 din
Constitutie se prevede stabilirea prin lege, respectiv ordonantă, act emis de
Guvern în baza delegării legislative, a limitelor dreptului de proprietate.
Sunt, de asemenea, incidente si dispozitiile alin. (6) din art. 41 al Constitutiei,
potrivit cărora “dreptul de proprietate obligă la respectarea sarcinilor
privind protectia mediului si asigurarea bunei vecinătăti, precum si la
respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin
proprietarului”. Pe de altă parte, conform dispozitiilor art. 49 din
Constitutie, prin lege (inclusiv, astfel cum s-a mai arătat, prin actul emis în
baza delegării legislative prevăzute de art. 114 din Constitutie), poate fi
restrâns exercitiul unor drepturi (inclusiv al dreptului de proprietate, dacă
se impune, asa cum prevede textul constitutional, “pentru […] prevenirea
consecintelor unei calamităti naturale ori ale unui sinistru deosebit de
grav”). Or, dispozitiile ordonantei Guvernului criticate, prin ipoteză, au
ca obiect tocmai reglementarea unor măsuri necesare pentru prevenirea unor
consecinte deosebit de grave asupra vietii si integritătii oamenilor, în
eventualitatea unui seism în urma căruia imobilele vizate de actul normativ
s-ar putea prăbusi.
În sfârsit, examinând critica de neconstitutionalitate prin raportare la
dispozitiile art. 20 din Constitutie referitoare la tratatele internationale
privind drepturile omului, Curtea constată că textele criticate nu încalcă
prevederile acestor documente internationale. De altfel, autorii exceptiei
invocă încălcarea Declaratiei Universale a Drepturilor Omului si a Pactului
international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, fără a
preciza un anumit text al acestor documente.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art.
5 alin. (2) lit. b), art. 8, art. 10 alin. (1) lit. b) si alin. (2), precum si
ale art. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1994 privind măsuri pentru
reducerea riscului seismic al constructiilor existente, republicată, exceptie
ridicată de Ion Dumitru Vlahu si Ileana Ruxandra Aim.e Ionescu în Dosarul nr.
5.786/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civilă si de contencios
administrativ.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 10 decembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
pentru aprobarea Procedurii privind aplicarea facilitătilor fiscale prevăzute în Acordul dintre Guvernul României si Guvernul Statelor Unite ale Americii referitor la programele de asistentă economică, tehnică si în domenii conexe, semnat la Bucuresti la 24 octombrie 1995
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. III lit. (A) si (F) din
Acordul dintre Guvernul României si Guvernul Statelor Unite ale Americii
referitor la programele de asistentă economică, tehnică si în domenii conexe,
ratificat prin Ordonanta Guvernului nr. 25/1996, aprobată prin Legea nr. 30/1997,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Procedura privind aplicarea facilitătilor fiscale
prevăzute în Acordul dintre Guvernul României si Guvernul Statelor Unite ale
Americii referitor la programele de asistentă economică, tehnică si în domenii
conexe, semnat la Bucuresti la 24 octombrie 1995, prevăzută în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă
Hotărârea Guvernului nr. 433/2001 pentru aprobarea Procedurii privind
restituirea taxei pe valoarea adăugată pentru bunurile si serviciile utilizate
în cadrul programelor de asistentă economică, tehnică si în domenii conexe,
acordată de Statele Unite ale Americii în cadrul Acordului dintre Guvernul României
si Guvernul Statelor Unite ale Americii, semnat la Bucuresti la 24 octombrie
1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 233 din 9 mai
2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul afacerilor externe,
Bucuresti, 13
februarie 2003.
Nr. 162.
PROCEDURĂ
privind aplicarea facilitătilor fiscale prevăzute în Acordul dintre
Guvernul României si Guvernul Statelor Unite ale Americii referitor la programele
de asistentă economică, tehnică i în domenii conexe, semnat la Bucuresti la 24
octombrie 1995
CAPITOLUL I
Procedura de restituire a taxei pe valoarea adăugată pentru bunurile si
serviciile utilizate în cadrul programelor de asistentă economică, tehnică si
în domenii conexe, acordată de Statele Unite ale Americii în cadrul Acordului
intre Guvernul României si Guvernul Statelor Unite ale Americii, semnat la
Bucuresti la 24 octombrie 1995
Art. 1. - Potrivit prevederilor art. III din Acordul dintre Guvernul
României si Guvernul Statelor Unite ale Americii referitor la programele de
asistentă economică, tehnică si în domenii conexe, ratificat prin Ordonanta
Guvernului nr. 25/1996, aprobată prin Legea nr. 30/1997, se restituie taxa pe
valoarea adăugată pentru:
a) bunurile procurate din tară si/sau serviciile utilizate în cadrul
programelor de asistentă acordată de Statele Unite ale Americii, de către
organizatiile publice sau private cu responsabilităti în implementarea
programelor respective;
b) bunurile achizitionate din tară, destinate folosintei proprii a
personalului si familiilor acestuia, care sunt în relatii contractuale sau sunt
angajatii organizatiilor publice ori private care sunt responsabile pentru
implementarea programelor de asistentă ale Statelor Unite ale Americii si care
e află în România pentru a îndeplini activităti în legătură cu programele de
asistentă ale Statelor Unite ale Americii, cu exceptia cetătenilor români sau a
acelor persoane care sunt rezidenti permanenti în România, în întelesul
Conventiei de la Viena referitor la relatiile diplomatice;
c) închirierea clădirilor ca resedintă a persoanelor prevăzute la lit.
b).
Art. 2. - (1) Pentru bunurile procurate din tară si/sau serviciile
utilizate de organizatiile publice si private - persoane juridice române care
se încadrează la art. 1 lit. a) - taxa pe valoarea adăugată se restituie lunar,
la cerere, de către organele fiscale teritoriale la care sunt înregistrate ca
plătitoare de impozite si taxe, în termen de 30 de zile de la data depunerii
cererii de restituire, pe baza verificărilor efectuate.
(2) Cererea de restituire, întocmită conform modelului prevăzut în anexa
nr. 1, împreună cu borderoul documentelor justificative, întocmit conform
modelului prevăzut în anexa nr. 2, se depun la organele fiscale până la finele
lunii următoare celei pentru care se solicită restituirea taxei pe valoarea
adăugată.
(3) Organele fiscale vor verifica:
a) dacă documentele care atestă achizitionarea bunurilor si/sau a
serviciilor corespund formularelor tipizate comune si specifice privind
aplicarea taxei pe valoarea adăugată, prevăzute de reglementările în vigoare,
si dacă se referă la luna pentru care se solicită restituirea;
b) dacă bunurile si/sau serviciile pentru care se solicită restituirea
se încadrează în prevederile art. 1 lit. a);
c) existenta documentelor care atestă plata bunurilor si/sau a
serviciilor si a taxei pe valoarea adăugată aferente, solicitate la restituire.
(4) Nedepunerea în termen a cererii de restituire atrage pierderea dreptului
de restituire a taxei pe valoarea adăugată.
(5) După verificare se va întocmi un act de control din care să rezulte
suma de restituit. În cazul în care organele de control propun în urma
verificării aprobarea rambursării partiale a taxei pe valoarea adăugată sau
respingerea cererii, acestea vor mentiona în actul de control întocmit motivele
si cauzele care determină situatia respectivă.
(6) Restituirea taxei pe valoarea adăugată se aprobă de conducătorul
unitătii fiscale. Pe baza aprobării organele fiscale vor efectua restituirea
sumei către beneficiarul cererii prin trezoreria statului.
(7) Măsurile dispuse prin actul de control pot fi contestate de
titularul cererii conform prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
13/2001 privind solutionarea contestatiilor împotriva măsurilor dispuse prin
actele de control sau de impunere întocmite de organele Ministerului Finantelor
Publice, aprobată si modificată prin Legea nr. 506/2001.
Art. 3. - (1) Organizatiile publice sau private - persoane juridice
străine care se încadrează la art. 1 lit. a) -, precum si persoanele fizice
mentionate la art. 1 lit. b) vor depune în două exemplare la Ministerul
Afacerilor Externe - Directia protocol, cel târziu până la finele lunii
următoare celei pentru care se solicită restituirea, cererea de restituire a
taxei pe valoarea adăugată, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, însotită
de:
a) documentele, în copie si în original, în care sunt consemnate
cumpărările de bunuri si/sau de servicii;
b) documentele, în copie si în original, care atestă achitarea
contravalorii bunurilor si/sau a serviciilor;
c) borderoul, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.
(2) Ministerul Afacerilor Externe verifică dacă persoanele în cauză sunt
îndreptătite să solicite restituirea taxei pe valoarea adăugată conform
prevederilor Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Statelor Unite ale
Americii referitor la programele de asistentă economică, tehnică si în domenii
conexe si dacă bunurile si serviciile pentru care se solicită restituirea se
încadrează în prevederile art. III din acelasi acord.
(3) Sumele trecute în borderourile anexate la cererile de restituire a
taxei pe valoarea adăugată se verifică de Directia protocol din cadrul
Ministerului Afacerilor Externe pe baza documentelor primite. În urma
verificării, pe borderou se va face mentiunea, sub semnătură, “Confruntat cu
documentele justificative”.
(4) După verificare Ministerul Afacerilor Externe transmite cererile
avizate împreună cu documentatia anexată către titularii cererilor, care le vor
depune la Directia generală a finantelor publice a municipiului Bucuresti.
(5) Directia generală a finantelor publice a municipiului Bucuresti
solutionează cererile de restituire a taxei pe valoarea adăugată pe baza
verificării documentatiei depuse de titularii cererilor, în termen de 30 de
zile de la data primirii acestora.
(6) Verificarea efectuată de Directia generală a finantelor publice a
municipiului Bucuresti în vederea solutionării cererilor de restituire a taxei
pe valoarea adăugată urmăreste:
a) ca documentele ce atestă achizitionarea de bunuri si/sau de servicii
să corespundă formularelor tipizate comune si specifice privind aplicarea taxei
pe valoarea adăugată, prevăzute de reglementările în vigoare, să se refere la
luna pentru care se solicită restituirea si să permită identificarea
furnizorilor de bunuri si/sau a prestatorilor de servicii;
b) existenta documentelor care atestă plata bunurilor si/sau a
serviciilor si a taxei pe valoarea adăugată aferente, solicitate la restituire;
c) existenta avizului favorabil al Ministerului Afacerilor Externe pe
cererile de restituire a taxei pe valoarea adăugată.
(7) În urma verificării se întocmeste o notă în care se consemnează
numărul si data cererii, rezultatul verificării si propuneri cu privire la
aprobarea restituirii sau la respingerea cererii de restituire a taxei pe
valoarea adăugată.
Documentele în original prezentate de titularii cererilor vor fi
restituite acestora după efectuarea verificării; copiile de pe documente vor fi
stampilate si semnate de organul fiscal, cu mentiunea “Conform cu originalul”,
si vor fi păstrate de organul fiscal.
(8) Restituirea taxei pe valoarea adăugată se aprobă de directorul
general al Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti.
(9) Pe baza notei aprobate se întocmesc comunicarea către trezorerie,
potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4, precum si comunicarea către
solicitant privind modul de solutionare a cererii de restituire a taxei pe
valoarea adăugată, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5.
Comunicarea către trezorerie va fi însotită de un exemplar al cererii
aprobate.
(10) În baza comunicării primite trezoreria va întocmi ordine de plată
tip trezorerie (OPHT). Plata se va face în lei prin virament în conturi bancare
deschise de titularul cererii de restituire a taxei pe valoarea adăugată la
bănci autorizate de Banca Natională a României.
Art. 4. - Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta procedură.
CAPITOLUL II
Procedura pentru aplicarea
scutirii de drepturi de import si de taxa pe valoarea adăugată a bunurilor
importate în cadrul programelor de asistentă economică, tehnică si în domenii
conexe, acordată de Statele Unite ale Americii în cadrul Acordului dintre
Guvernul României si Guvernul Statelor Unite ale Americii, semnat la Bucuresti
la 24 octombrie 1995
Art. 5. - Potrivit prevederilor art. III lit. (A) din Acordul dintre
Guvernul României si Guvernul Statelor Unite ale Americii referitor la
programele de asistentă economică, tehnică si în domenii conexe, se scutesc de
drepturi de import bunurile donate de Statele Unite ale Americii în vederea
comercializării, cu conditia ca sumele obtinute să fie utilizate pentru
acoperirea costurilor de administrare a programelor de asistentă economică,
tehnică si în domenii conexe derulate în cadrul Acordului dintre Guvernul
României si Guvernul Statelor Unite ale Americii.
Art. 6. - Comercializarea bunurilor importate conform art. 5 se scuteste
de taxa pe valoarea adăugată, cu conditia ca sumele obtinute să fie utilizate
pentru acoperirea costurilor de administrare a programelor de asistentă
economică, tehnică si în domenii conexe, mentionate la art. 5.
Art. 7. - Scutirile prevăzute la art. 5 si 6 se acordă dacă importul si
comercializarea bunurilor sunt efectuate de către organizatiile publice sau
private cu responsabilităti în implementarea programelor de asistentă
economică, tehnică si în domenii conexe derulate în cadrul Acordului dintre
Guvernul României si Guvernul Statelor Unite ale Americii.
Art. 8. - Scutirea de drepturi de import prevăzută la art. 5 se acordă
de către birourile vamale de control si vămuire, pe baza unei declaratii pe
propria răspundere semnate de reprezentantul legal al importatorului sau de
persoana împuternicită de acesta, prin care se confirmă că bunurile sunt
destinate scopurilor prevăzute la art. 6.
Reprezentantii legali îsi asumă întreaga răspundere privind corecta
declarare a scopului pentru care se realizează importurile. Declaratiile nereale
atrag răspunderea civilă sau penală, după caz, potrivit prevederilor Legii nr.
141/1997 privind Codul vamal al României, cu modificările ulterioare.
Declaratia pe propria răspundere se întocmeste în trei exemplare
originale, dintre care un exemplar se depune la biroul vamal la care se face
declaratia vamală de import, un exemplar se depune la organul fiscal
teritorial, iar al treilea exemplar se păstrează de importator.
Art. 9. - Scutirea de taxa pe valoarea adăugată prevăzută la art. 6 se
realizează prin facturarea bunurilor fără taxa pe valoarea adăugată.
ANEXA
Nr. 5
la procedură
DIRECTIA GENERALĂ A
FINANTELOR PUBLICE
A MUNICIPIULUI
BUCURESTI
Nr. ../.
Către
...
Prin prezenta vă comunicăm că, urmare a cererii dumneavoastră de restituire a taxei pe valoarea adăugată, înregistrată la Directia generală a finantelor publice a municipiului Bucuresti sub nr. ./, în baza prevederilor art. III lit. (F) din Acordul dintre Guvernul României si Guvernul Statelor Unite ale Americii referitor la programele de asistentă economică, tehnică si în domenii conexe, ratificat prin Ordonanta Guvernului nr. 25/1996, aprobată prin Legea nr. 30/1997, vi s-a aprobat restituirea taxei pe valoarea adăugată în sumă de .. lei, urmând ca plata să se efectueze prin virament în contul nr. .., deschis la Banca ..., Sucursala/Filiala …
De asemenea, vă comunicăm că nu s-a aprobat restituirea sumei de ... din
următoarele motive: ..
Director,
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
adaptări institutionale în perspectiva aderării României la NATO, inclusiv
organizarea si functionarea reprezentării României la Cartierul general al NATO
si la Comandamentul Suprem al Fortelor Aliate din Europa – SHAPE
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Art. 1. - (1) Reprezentarea României la Cartierul general al NATO din
Bruxelles se asigură de către Misiunea României la NATO si de către
Reprezentanta militară.
(2) Reprezentarea militară a României la Comandamentul Suprem al
Fortelor Aliate din Europa, denumit în continuare SHAPE, se asigură de
către Reprezentanta Statului Major General.
CAPITOLUL II
Misiunea României si Reprezentanta militară la NATO
SECTIUNEA 1
Misiunea României la NATO
Art. 2. - Misiunea României la NATO, denumită în continuare Misiunea,
este condusă de un ambasador extraordinar si plenipotentiar, reprezentant
permanent al României la NATO, sau, pe timpul absentei acestuia, de loctiitorul
său de drept. După aderarea României la NATO Misiunea îsi va schimba denumirea
în Delegatia României la NATO.
Art. 3. - Seful Misiunii are următoarele atributii:
a) coordonează activitatea întregii Misiuni, inclusiv strategia de
contacte diplomatico-militare si participarea la reuniuni NATO sau conexe a
personalului Misiunii, potrivit atributiilor acestuia;
b) stabileste atributiile sectiunilor si compartimentelor Misiunii,
precum si fisele posturilor personalului acesteia, pe baza cerintelor impuse de
activitatea NATO si de parteneriat;
c) primeste si repartizează, conform fisei postului, cu respectarea principiului
nevoii de a sti, comunicările sosite din tară, din partea Secretariatului NATO
sau a misiunilor aliate si partenere, precum si orice alte comunicări de
serviciu;
d) semnează comunicările transmise în tară de către personalul Misiunii,
în virtutea îndatoririlor de serviciu. Seful Misiunii poate delega competenta
de semnătură pentru lucrările cu caracter tehnic;
e) întocmeste aprecierile de serviciu pentru personalul Misiunii.
Art. 4. - (1) Misiunea este alcătuită din Sectiunea politică, Sectiunea
de apărare, precum si din compartimentele: Registrul extern,
Comunicatii-informatică-curier, Secretariat si Serviciul administrativ si
protocol.
(2) Structurile Misiunii cooperează în scopul îndeplinirii sarcinilor ce
le revin si acordă sefului Misiunii, la cerere, expertiză de specialitate.
Art. 5. - (1) Misiunea va fi încadrată cu personalul necesar
reprezentării adecvate a României la Cartierul general al NATO, prevăzut în
anexele nr. 1a) si 1b). În acest scop structurile organizatorice ale
Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Apărării Nationale si ale
celorlalte institutii care contribuie la încadrarea cu personal a Misiunii se
modifică corespunzător, fără a se depăsi numărul maxim de posturi aprobat prin
lege pentru aceste institutii.
(2) În cazul în care, ulterior, volumul activitătii si domeniile de
cooperare impun, prin hotărâre a Guvernului, numărul personalului va putea fi
sporit cu până la o treime din totalul prevăzut în anexele mentionate, cu
suplimentarea corespunzătoare a structurilor organizatorice si a structurilor
de posturi ale institutiilor trimitătoare, precum si cu respectarea conditiilor
prevăzute la alin. (1).
Art. 6. - Pentru a face fată cerintelor NATO cu privire la structurile
delegatiilor permanente ale tărilor invitate în perspectiva aderării, numărul
de posturi aprobat Ministerului Afacerilor Externe pentru serviciul exterior se
suplimentează cu 5 posturi, conform anexei nr. 1c). Aceste posturi vor fi
alocate Misiunii.
Art. 7. - (1) În cadrul Misiunii se organizează si functionează
Registrul extern al Registrului central al Oficiului Registrului National al
Informatiilor Secrete de Stat, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare.
(2) Registrul extern coordonează toate subregistrele externe organizate
în cadrul fiecărei structuri.
Reprezentanta militară
Art. 8. - Reprezentanta militară este structura specializată a
Ministerului Apărării Nationale pentru asigurarea legăturilor cu Comitetul
Militar al NATO si cu Comitetul Militar al Uniunii Europene.
Art. 9. - Reprezentanta militară este subordonată nemijlocit sefului
Statului Major General si îndeplineste următoarele atributii:
a) asigură asistenta de specialitate necesară autoritătilor militare
nationale si cooperează cu structurile militare nationale, inclusiv cu cele
care functionează pe lângă comandamentele strategice si regionale ale NATO;
b) cooperează cu misiunile României la NATO si la Uniunea Europeană,
acordând expertiza militară de specialitate;
c) sprijină participarea delegatiilor militare ale Statului Major
General si ale structurilor subordonate la activităti organizate la Cartierul
general al NATO si în cadrul organismelor militare ale Uniunii Europene;
d) facilitează legătura dintre structurile militare nationale si cele
ale NATO si ale Uniunii Europene în ceea ce priveste procesele de analiză si
planificare militară, în conformitate cu prevederile cadrului legislativ
referitor la apărarea natională, cu întelegerile si conventiile pe linia NATO
si Uniunii Europene, la care România este parte;
e) cooperează cu reprezentantele militare ale statelor membre NATO si
partenere, în scopul îndeplinirii misiunilor si sarcinilor comune.
Art. 10. - (1) Seful Reprezentantei militare are functia prevăzută în
statul de organizare cu grad de la general de brigadă la general-locotenent si
este reprezentantul militar al României pentru comitetele militare ale NATO si
Uniunii Europene.
(2) Seful Reprezentantei militare are următoarele atributii:
a) conduce activitatea Reprezentantei militare a României la NATO si
Uniunea Europeană;
b) stabileste atributiile si competentele birourilor si
compartimentelor;
c) întocmeste fisele posturilor pentru loctiitorii săi si sefii de
birouri si compartimente;
d) aprobă fisele posturilor pentru întregul personal care este încadrat
la Reprezentanta militară, pe baza dispozitiilor sefului Statului Major General
si a cerintelor stabilite de structurile militare aliate;
e) avizează sau aprobă, după caz, rapoartele de specialitate pe care
personalul Reprezentantei militare le înaintează structurilor militare
nationale;
f) întocmeste aprecierile anuale de serviciu pentru personalul
Reprezentantei militare care îi este subordonat nemijlocit si hotărăste asupra
aprecierilor întocmite de către subordonati pentru restul personalului;
g) informează si prezintă rapoarte pe probleme specifice ministrului
apărării nationale, secretarilor de stat si sefului Statului Major General;
h) asigură consilierea, pe probleme militare de specialitate, a sefului
Misiunii si a sefului Misiunii României la Uniunea Europeană.
Art. 11. - (1) Reprezentanta militară are în compunere Biroul ofiteri de
stat major, Compartimentul registratură, Compartimentul ofiterilor de legătură
cu Uniunea Europeană si consilieri, precum si compartimentele: Secretariat,
Administrativ-personal si Financiar-contabil. Structura organizatorică si
structura de posturi ale Reprezentantei militare sunt prevăzute în anexele nr.
2a) si 2b).
(2) În rezolvarea atributiilor de serviciu, seful Reprezentantei
militare este ajutat de doi loctiitori.
(3) Statul de organizare se elaborează de Statul Major General si se
aprobă de ministrul apărării nationale.
Art. 12. - (1) Diagrama de relatii, competentele si atributiile
specifice, precum si modul de încadrare cu personal a Reprezentantei militare
se reglementează prin ordin al ministrului apărării nationale, la propunerea
sefului Statului Major General.
(2) În cazul în care, ulterior, volumul activitătii si domeniul de
cooperare o vor impune, numărul personalului va putea fi sporit cu până la o
treime din totalul mentionat în anexele nr. 2a) si 2b), prin hotărâre a
Guvernului, cu suplimentarea corespunzătoare a structurii organizatorice si a
structurii de posturi, fără a se depăsi numărul aprobat prin lege pentru
Ministerul Apărării Nationale.
CAPITOLUL III
Reprezentanta Statului Major General la SHAPE
Art. 13. - Reprezentanta Statului Major General la SHAPE este structura
specializată a Ministerului Apărării Nationale pentru asigurarea legăturii
Statului Major General si a statelor majore ale categoriilor de forte armate cu
SHAPE.
Art. 14. - Reprezentanta Statului Major General la SHAPE este
subordonată nemijlocit sefului Statului Major General si îndeplineste
următoarele atributii:
a) asigură legătura directă dintre Statul Major General, statele majore
ale categoriilor de forte armate si SHAPE pentru toate aspectele care vizează
armata;
b) asigură schimbul permanent de informatii între Armata României si
SHAPE în toate domeniile de interes;
c) coordonează activitătile de cooperare dintre Statul Major General,
categoriile de forte armate si SHAPE;
d) coordonează si negociază încadrarea cu personal national în
structurile SHAPE si în celelalte structuri militare de comandă din cadrul
NATO.
Art. 15. - (1) Seful Reprezentantei Statului Major General la SHAPE are
functia prevăzută în statul de organizare cu grad de la general de brigadă la
general-maior si este reprezentantul sefului Statului Major General la SHAPE.
(2) Atributiile specifice functiei sunt stabilite de către seful
Statului Major General. Responsabilitătile specifice în relatia directă cu
SHAPE sunt stabilite în conformitate cu prevederile directivelor SHAPE în
vigoare.
Art. 16. - (1) Structura organizatorică si structura de posturi ale
Reprezentantei Statului Major General la SHAPE sunt mentionate în anexele nr.
3a) si 3b).
(2) Statul de organizare se elaborează de Statul Major General si se
aprobă de ministrul apărării nationale.
CAPITOLUL IV
Art. 17. - Seful Misiunii poartă răspunderea generală în ceea ce
priveste reprezentarea României la NATO.
Seful Reprezentantei militare urmează orientările politice generale de
actiune în raporturile cu NATO, statele aliate si partenere, stabilite de seful
Misiunii pe baza mandatului încredintat. În exercitarea atributiilor sale,
seful Reprezentantei militare îl informează pe seful Misiunii si se consultă cu
acesta.
Art. 18. - (1) Misiunea si Reprezentanta militară se informează reciproc
asupra problemelor de interes comun si cooperează în vederea îndeplinirii
sarcinilor ce le revin.
(2) Reprezentanta militară la Cartierul general al NATO si Reprezentanta
Statului Major General la SHAPE se informează reciproc asupra problemelor de
interes comun în domeniul militar si cooperează în vederea îndeplinirii
sarcinilor ce le revin.
Art. 19. - (1) Comunicatiile Misiunii si ale Reprezentantei militare
sunt astfel organizate încât să se asigure informarea promptă si în deplină
confidentialitate a factorilor de decizie, potrivit competentelor stabilite de
lege, precum si primirea rapidă de instructiuni.
(2) Misiunea va asigura accesul la retelele NATO de transmitere a
informatiilor si va asigura comunicarea, la standardele NATO de securitate, a
informatiilor NATO către tară.
(3) Misiunea este dotată cu o unitate de cifru de stat si va dispune de
canale protejate de comunicatie pentru date, voce si fax cu Ministerul
Afacerilor Externe, precum si de un serviciu de curier special, care va functiona
săptămânal sau ori de câte ori va fi necesar.
(4) Unitatea de cifru de stat si serviciul de curier special deservesc
si Reprezentanta militară care are la dispozitie, în plus, sisteme proprii de
comunicatii si legături secretizate cu Statul Major General la Armatei României
si alte structuri militare nationale. În mod similar, Reprezentanta Statului
Major General la SHAPE are la dispozitie sisteme proprii de comunicatii si
legături secretizate cu Statul Major General al Armatei României si cu alte structuri
militare nationale.
Art. 20. - (1) În scopul asigurării protectiei informatiilor clasificate
în conformitate cu reglementările NATO si nationale, în cadrul Misiunii, al
Reprezentantei militare si al Reprezentantei Statului Major General la SHAPE, se
aplică măsurile specifice de securitate fizică, a personalului, documentelor si
INFOSEC.
(2) Sistemele de calcul vor fi împărtite în retele fizic separate,
conform destinatiei acestora - retele NATO, retea natională, retea Internet -,
protejate conform normelor INFOSEC în vigoare si acreditate de Oficiul
Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat.
Art. 21. - Ministerele si celelalte institutii reprezentate transmit, în
conformitate cu dispozitiile legii, în mod curent, Misiunii si Reprezentantei
militare, potrivit competentelor acestora, orice date si informatii de interes
pe linia NATO.
Art. 22. - În cadrul Reprezentantei militare si al Reprezentantei
Statului Major General la SHAPE se organizează câte un subregistru.
Subregistrele sunt coordonate metodologic de Registrul extern.
Art. 23. - (1) Misiunii, Reprezentantei militare si Reprezentantei
Statului Major General la SHAPE li se asigură resursele necesare functionării
la standarde NATO, conform anexei nr. 4.
(2) Personalul care este încadrat în structurile prevăzute la alin. (1)
beneficiază de conditii de cazare conform standardelor de reprezentare, la
nivelul functiei, practicate de toate tările aliate la Cartierul general al
NATO.
(3) Personalul care este încadrat în structurile prevăzute la alin. (1),
inclusiv membrii de familie care îl însotesc la post, beneficiază de asigurare
medicală pe perioada mandatului.
(4) Salarizarea, fondurile necesare cazării si alte drepturi ce revin
personalului militar care este încadrat în structurile prevăzute la alin. (1)
se asigură conform echivalărilor prevăzute în anexa nr. 5.
Art. 24. - (1) Institutiile care asigură cu personal Misiunea si
reprezentantele militare contribuie la suportarea cheltuielilor implicate de
functionarea acestora, proportional cu numărul de posturi si cu suprafetele
ocupate.
(2) Finantarea cheltuielilor curente si de capital aferente functionării
structurilor prevăzute la art. 1 se asigură din bugetul de stat, prin bugetele
institutiilor care asigură cu personal aceste structuri, denumite institutii
reprezentate. Art. 25. - Anexele nr. 1a), 1b), 1c), 2a), 2b), 3a), 3b),
4 si 5 fac parte integrantă din prezenta hotărâre si se comunică
Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Apărării Nationale, Serviciului
Român de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Ministerului de Interne
si Oficiului Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat.
Art. 26. - La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă
orice dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
p. Ministrul apărării nationale,
Sorin Encutescu,
secretar de stat
Directorul Serviciului Român de Informatii,
Alexandru-Radu Timofte
Directorul general al Oficiului Registrului National
al Informatiilor Secrete de Stat,
Marius Petrescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 13
februarie 2003.
Nr. 172.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII,
ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR
pentru
aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a comisiei de evaluare a
terenurilor ce pot fi incluse în fondul forestier proprietate publică a
statului prin achizitionare de către autoritatea publică centrală care răspunde
de silvicultură, prin Regia Natională a Pădurilor, si pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a comisiei de negociere a
contractelor de vânzare-cumpărare ce urmează să fie încheiate pentru includerea
în fondul forestier proprietate publică a statului a terenurilor achizitionate
prin Regia Natională a Pădurilor
În temeiul art. 6, 7 si 37 din Metodologia de achizitionare, prin cumpărare, schimb sau donatie, de către autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură, prin Regia Natională a Pădurilor, a terenurilor ce pot fi incluse în fondul forestier proprietate publică a statului, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 796/2002, având în vedere prevederile art. 9 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor,
ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor emite următorul
ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă Regulamentul de organizare si functionare a comisiei
de evaluare a terenurilor ce pot fi incluse în fondul forestier proprietate
publică a statului prin achizitionare de către autoritatea publică centrală
care răspunde de silvicultură, prin Regia Natională a Pădurilor, prevăzut în
anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Se aprobă Regulamentul de organizare si functionare a comisiei de
negociere a contractelor de vânzare-cumpărare ce urmează să fie încheiate
pentru includerea în fondul forestier proprietate publică a statului a
terenurilor achizitionate prin Regia Natională a Pădurilor, prevăzut în anexa
nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Inspectoratele teritoriale de regim silvic si cinegetic si
Regia Natională a Pădurilor vor duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti, 10
februarie 2003.
Nr. 105.
ANEXA Nr. 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a comisiei de evaluare a terenurilor ce pot
fi incluse în fondul forestier proprietate publică a statului prin
achizitionare de către autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură, prin
Regia Natională a Pădurilor
Art. 1. - În vederea ducerii la îndeplinire a prevederilor referitoare
la circulatia juridică a terenurilor forestiere, la nivelul fiecărei directii
silvice din structura organizatorică a Regiei Nationale a Pădurilor se
înfiintează, prin decizie a secretarului de stat care coordonează activitatea
în silvicultură, comisia de evaluare a terenurilor ce pot fi incluse în fondul
forestier proprietate publică a statului, denumită în continuare comisia de
evaluare.
Art. 2. - (1) Componenta si atributiile comisiei de evaluare sunt
prevăzute la art. 6 din Metodologia de achizitionare, prin cumpărare, schimb
sau donatie, de către autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură, prin Regia Natională a Pădurilor, a terenurilor ce pot fi incluse
în fondul forestier proprietate publică a statului, aprobată prin Hotărârea
Guvernului nr. 796/2002, denumită în continuare metodologie.
(2) Secretariatul comisiei este asigurat de unul dintre membrii
comisiei, care răspunde de păstrarea documentelor primite sau elaborate de comisie.
Art. 3. - În vederea evaluării terenurilor ce pot fi achizitionate prin
cumpărare, de către autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură,
se vor parcurge următoarele etape:
A. Pentru cumpărările de terenuri care fac obiectul dreptului de
preemptiune:
a) în termen de 10 zile de la data înregistrării ofertei de vânzare la
primărie, directia silvică elaborează, prin compartimentul fond forestier,
documentele prevăzute la pct. 2 din anexa nr. 4 la metodologie, referitoare la
documentatia de evaluare si cumpărare a terenurilor de către Regia Natională a
Pădurilor;
b) comisia de evaluare, convocată de directorul directiei silvice,
analizează documentatia si, în termen de 5 zile de la expirarea termenului prevăzut
la lit. a), face propuneri privind oportunitatea cumpărării terenului si
stabileste pretul maxim ce se poate oferi;
c) rezultatele analizei comisiei de evaluare se consemnează într-un
proces-verbal de evaluare semnat de toti membrii prezenti ai acesteia;
d) pe baza procesului-verbal comisia de evaluare emite o hotărâre
semnată de presedintele acesteia, în care se va consemna una dintre următoarele
variante:
- neacceptarea ofertei;
- acceptarea ofertei la pretul solicitat;
- acceptarea ofertei la un pret inferior celui solicitat, precizându-se
valoarea oferită;
e) hotărârea comisiei de evaluare, însusită de conducerea directiei
silvice, va fi comunicată ofertantului în termen de maximum 30 de zile de la
data înregistrării ofertei de vânzare. Oferta de cumpărare se înregistrează la
primărie;
f) în situatia în care se optează pentru neacceptarea ofertei, ca urmare
a lipsei de fonduri disponibile, acest fapt va fi comunicat în scris
inspectoratului teritorial de regim silvic si cinegetic, în termen de 60 de
zile de la data înregistrării ofertei de vânzare.
B. Pentru cumpărările de terenuri care nu fac obiectul dreptului
de preemptiune sau pentru care, din diverse motive, nu s-a exercitat dreptul
legal de preemptiune:
a) în termen de 10 zile de la data înregistrării ofertei de vânzare la
directia silvică, aceasta elaborează, prin compartimentul fond forestier,
documentele prevăzute la pct. 2 din anexa nr. 4 la metodologie, referitoare la
documentatia de evaluare si cumpărare a terenurilor de către Regia Natională a
Pădurilor;
b) comisia de evaluare, convocată de directorul directiei silvice,
analizează documentatia si, în termen de 5 zile de la expirarea termenului
prevăzut la lit. a), face propuneri privind oportunitatea cumpărării terenului,
stabileste pretul maxim ce se poate oferi si propune pretul de pornire ce va
sta la baza negocierii;
c) rezultatele analizei comisiei de evaluare se consemnează într-un
proces-verbal de evaluare semnat de toti membrii prezenti ai acesteia;
d) pe baza procesului-verbal comisia de evaluare emite o hotărâre
semnată de presedintele acesteia, în care se
va consemna una dintre următoarele variante:
- neacceptarea ofertei;
- acceptarea ofertei la pretul solicitat;
- acceptarea ofertei si invitarea la negociere;
e) hotărârea comisiei de evaluare, însusită de conducerea directiei
silvice, va fi comunicată ofertantului în termen de maximum 30 de zile de la
data înregistrării ofertei de vânzare;
f) în cazul în care se optează pentru acceptarea ofertei si invitarea la
negociere, în răspunsul transmis în scris proprietarului de către directia
silvică se vor propune data si locul negocierii. Data negocierii se va stabili
în intervalul de 10 zile de la comunicarea optiunii.
Art. 4. - În vederea stabilirii oportunitătii acceptării ofertelor si
conditiilor de donatie a terenurilor ce urmează să intre în fondul forestier
proprietate publică a statului, se vor parcurge următoarele etape:
a) directia silvică elaborează, prin compartimentul fond forestier,
documentele prevăzute la pct. 1 si 2 din anexa nr. 4 la metodologie,
referitoare la documentatia necesară pentru efectuarea unei donatii pentru un
teren ce urmează să intre în fondul forestier proprietate publică a statului;
b) comisia de evaluare analizează documentatia si face propuneri privind
oportunitatea acceptării donatiei;
c) rezultatele analizei comisiei de evaluare se consemnează într-un
proces-verbal de evaluare semnat de toti embrii prezenti ai acesteia;
d) pe baza procesului-verbal comisia de evaluare emite o hotărâre
semnată de presedintele acesteia si o va înainta directorului directiei
silvice;
e) hotărârea comisiei de evaluare, însusită de conducerea directiei
silvice, va fi transmisă, împreună cu
celelalte documente prevăzute în anexa nr. 4 la metodologie, Regiei
Nationale a Pădurilor.
Art. 5. - În vederea evaluării terenurilor care fac obiectul
schimburilor, se vor parcurge următoarele etape:
a) compartimentul fond forestier din cadrul directiei silvice va
prezenta documentatia tehnică cuprinzând documentele prevăzute la pct. 1-7 din
anexa nr. 4 la metodologie, referitoare la efectuarea unor schimburi de
terenuri;
b) comisia de evaluare analizează documentatia, verifică modul de
stabilire a echivalentei terenurilor si face propuneri privind oportunitatea
efectuării schimbului de terenuri;
c) rezultatele analizei comisiei de evaluare se consemnează într-un
proces-verbal de evaluare semnat de toti membrii prezenti ai acesteia;
d) pe baza procesului-verbal comisia de evaluare emite o hotărâre semnată
de presedintele acesteia, în care se va consemna oportunitatea efectuării
schimbului;
e) în cazul în care se optează pentru efectuarea schimbului, directia
silvică va încheia cu proprietarul terenului un antecontract în care se
stipulează acordul acestuia pentru efectuarea schimbului. În acelasi act se vor
înscrie si conditiile de suportare de către cele două părti a contravalorii
cheltuielilor efectuate de directia silvică, în calitate de initiator, cu
ocazia elaborării documentatiei de schimb;
f) pe baza hotărârii comisiei de evaluare, însusită de conducerea
directiei silvice, aceasta va înainta Regiei Nationale a Pădurilor propunerea
de schimb, însotită de documentatia de evaluare si echivalare întocmită conform
prevederilor legale, precum si de dovada că lipsesc sumele necesare cumpărării
terenurilor.
ANEXA Nr. 2
REGULAMENT
de organizare si functionare a comisiei de negociere a contractelor de
vânzare-cumpărare ce urmează
să fie încheiate pentru includerea în fondul forestier proprietate
publică a statului a terenurilor achizitionate
prin Regia Natională a Pădurilor
Art. 1. - Pentru negocierea contractelor de vânzare-cumpărare ce urmează
să fie încheiate de către autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură, prin Regia Natională a Pădurilor, la nivelul fiecărei directii
silvice din structura organizatorică a Regiei Nationale a Pădurilor se
nominalizează comisia de negociere, prin decizie a directorului fiecărei
directii silvice.
Art. 2. - (1) Componenta si atributiile comisiei de negociere sunt
prevăzute la art. 7 din Metodologia de achizitionare, prin cumpărare, schimb
sau donatie, de către autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură, prin Regia Natională a Pădurilor, a terenurilor ce pot fi incluse
în fondul forestier proprietate publică a statului, aprobată prin Hotărârea
Guvernului nr. 796/2002, denumită în continuare metodologie.
(2) Secretariatul comisiei este asigurat de unul dintre membrii
acesteia, care răspunde de păstrarea documentelor primite sau elaborate de
comisie.
Art. 3. - În vederea stabilirii pretului de cumpărare al terenului se
vor parcurge următoarele etape:
a) comisia de negociere, în baza mandatului scris acordat de conducerea
directiei silvice, negociază cu proprietarul-vânzător pretul de cumpărare al
terenului;
b) rezultatele negocierii se consemnează într-un proces-verbal de
negociere semnat de toti membrii prezenti ai comisiei de negociere si de către
proprietarul-vânzător;
c) comisia de negociere va înainta directorului directiei silvice documentatia
de cumpărare a terenului, împreună cu procesul-verbal de negociere;
d) comitetul director al directiei silvice analizează si emite hotărârea
privind aprobarea rezultatelor negocierii;
e) conducerea directiei silvice încheie cu proprietarulvânzător
contractul de vânzare-cumpărare;
f) comisia de negociere predă la registratura directiei silvice întreaga documentatie de evaluare si cumpărare a terenurilor, prevăzută în anexa nr. 4 la metodologie.