MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 101
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 18 februarie 2003
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 285 din 30 octombrie 2002 referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1916 alin. (2) si ale art.
25 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor
active bancare, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 409/2001
Opinie separată
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
152. - Hotărâre privind înfiintarea pe lângă
Ministerul Afacerilor Externe a unei activităti finantate integral din venituri
proprii
153. - Hotărâre privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului pe anul 2003 pentru achizitionarea operei de artă “Le chevalier endormi I” si transmiterea acesteia în administrarea Muzeului National de Artă Contemporană al României
155. - Hotărâre pentru aprobarea cheltuielilor
ocazionate de prezenta în România, în perioada 1 ianuarie - 30 aprilie 2003, în
calitate de consilier al ministrului afacerilor externe, a domnului Johann
Dreher, ambasador în Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Federale
Germania
158. - Hotărâre pentru completarea anexelor nr. 1
si 2 la Hotărârea Guvernului nr. 523/1997 privind asigurarea pazei
obiectivelor, bunurilor si valorilor cu efective de jandarmi
159. - Hotărâre pentru modificarea art. 3 din
Hotărârea Guvernului nr. 6/2003 privind constituirea Comisiei interministeriale
pentru urmărirea Programului de constructie de săli de sport
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
69. -
Ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei
pentru aprobarea Editiei 2/2003 a Reglementărilor aeronautice civile române
privind licentierea personalului tehnic aeronautic / RACR-LPTA
205. - Ordin al ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei pentru modificarea si completarea anexelor nr. 1
si 2 la Ordinul ministrului transporturilor nr. 319/1999 privind definirea si
folosirea specificatiilor tehnice compatibile în vederea procurării
echipamentelor si sistemelor pentru managementul traficului aerian, cu
modificările ulterioare
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 30 octombrie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1916 alin. (2) si ale art. 25 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 409/2001
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsoká Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1916 si
25 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor
active bancare, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 409/2001,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “Confex International” - S.A. din
Bucuresti în Dosarul nr. 9.169/2001 al Curtii Supreme de Justitie – Sectia
comercială.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din 24 septembrie 2002 si au
fost consemnate în încheierea de la acea dată, când Curtea, având nevoie de
timp pentru a delibera, a amânat pronuntarea la data de 9 octombrie 2002 si
apoi pentru 16 octombrie 2002, 23 octombrie 2002 si 30 octombrie 2002.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 30 ianuarie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
9.169/2001, Curtea Supremă de Justitie - Sectia comercială a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1916 si 25 din Legea nr.
409/2001, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Confex International” - S.A.
din Bucuresti.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
sustine următoarele:
1. Prevederile art. 1916 alin. (2) din Legea nr. 409/2001, conform cărora, pe
perioada blocării disponibilitătilor din conturile bancare, orice plată se
poate face numai cu aprobarea prealabilă, în scris, a Agentiei pentru Valorificarea
Activelor Bancare, contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1) si (2), art. 21 si
24 din Constitutie.
2. Dispozitiile art. 25 din ordonanta de urgentă sunt neconstitutionale,
deoarece “prin cuantumul cautiunii, prin modul în care legea prevede că aceasta
trebuie plătită, prin conditionarea însăsi a înregistrării cererii de plata
cautiunii” sunt încălcate principiile constitutionale referitoare la egalitatea
în drepturi a cetătenilor si accesul liber la justitie, precum si cele privind
dreptul la apărare.
În sustinerea exceptiei se invocă si prevederile art. 6 paragraful 1 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Curtea Supremă de Justitie - Sectia comercială apreciază că exceptia
de neconstitutionalitate invocată este întemeiată, fără însă a motiva această
opinie.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia este neîntemeiată. Se arată, în acest sens, că
dispozitiile art. 1916 si
25, criticate ca neconstitutionale, “cuprind reglementările preluate din
Ordonanta Guvernului nr. 55/1999, ordonantă abrogată prin art. I pct. 29 din
Legea nr. 409/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
51/1998. Asupra constitutionalitătii ansamblului reglementărilor din Ordonanta
Guvernului nr. 55/1999 în raport cu aceleasi prevederi constitutionale, si
anume art. 16 alin. (1), art. 21, art. 24 si art. 125, Curtea Constitutională
s-a pronuntat prin Decizia nr. 126 din 4 iulie 2000, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 447 din 11 septembrie 2000, respingând
exceptia”.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei si
ale celorlalte părti, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
În legătură cu obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, se constată
că desi atât autorul exceptiei de neconstitutionalitate, cât si instanta de
judecată au retinut că sunt criticate dispozitiile art. 1916 alin. (2) si ale art.
25 din Legea nr. 409/2001, în realitate aceste articole sunt cuprinse în Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 51/1998, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 409/2001. În consecintă, Curtea retine că obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 1916 alin. (2) si ale art.
25 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor
active bancare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482
din 15 decembrie 1998, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
409/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 398 din 19
iulie 2001, cu modificările si completările ulterioare, dispozitii legale care
au următorul cuprins:
- Art. 1916 alin.
(2): “Pe perioada blocării disponibilitătilor din conturile bancare orice
plată se poate face numai cu aprobarea prealabilă, în scris, a AVAB, cu
exceptia plătilor în contul creantei detinute de AVAB si a privilegiilor
legale.”;
- Art. 25: “(1) Debitorii pot contesta în justitie măsurile dispuse
de AVAB potrivit prezentei ordonante de urgentă si pot face contestatie la
executare numai după depunerea unei cautiuni egale cu 20% din valoarea
activului bancar supus valorificării.
(2) Dovada privind plata cautiunii prevăzute la alin. (1) va însoti în
mod obligatoriu contestatia debitorului fără care aceasta nu va putea fi
înregistrată.
(3) Verificarea cuantumului cautiunii se va efectua de judecătorul de
serviciu la data înregistrării cererii.”
În sustinerea exceptiei autorul acesteia a invocat încălcarea
următoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 16 alin. (1) si (2): “(1) Cetătenii sunt egali în fata legii
si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.”;
- Art. 21: “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru
apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.”;
- Art. 24: “(1) Dreptul la apărare este garantat.
(2) În tot cursul procesului, părtile au dreptul să fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.”
De asemenea, se invocă si încălcarea dispozitiilor art. 6 paragraful 1
din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, conform cărora “Orice persoană are dreptul la judecarea în mod
echitabil, în mod public si într-un termen rezonabil a cauzei sale, de către o
instantă independentă si impartială, instituită de lege, care va hotărî fie
asupra încălcării drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricărei acuzatii în materie penală îndreptate împotriva sa.
Hotărârea trebuie să fie pronuntată în mod public, dar accesul în sala de
sedintă poate fi interzis presei si publicului pe întreaga durată a procesului
sau a unei părti a acestuia în interesul moralitătii, al ordinii publice ori al
securitătii nationale într-o societate democratică, atunci când interesele
minorilor sau protectia vietii private a părtilor la proces o impun, sau în
măsura considerată absolut necesară de către instantă atunci când, în
împrejurări speciale, publicitatea ar fi de natură să aducă atingere
intereselor justitiei”.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutională
constată că aceasta este neîntemeiată.
I. În ceea ce priveste dispozitiile art. 1916 alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 409/2001, acestea sunt incluse în cap. IV3, intitulat “Blocarea
conturilor, sechestrarea actiunilor si instituirea administrării speciale”.
Aceste prevederi reiau dispozitiile art. 5 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silită a creantelor bancare
neperformante preluate la datoria publică internă, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 411 din 27 august 1999, cu modificările si
completările ulterioare, în prezent abrogată în temeiul art. 35 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 51/1998, dispozitii introduse prin Legea nr.
409/2001, lege intrată în vigoare la data de 19 iulie 2001.
Curtea constată că asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 5 din
Ordonanta Guvernului nr. 55/1999, precum si a ordonantei în ansamblu s-a mai
pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr. 126 din 4 iulie 2000, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 447 din 11 septembrie 2000, si
prin Decizia nr. 242 din 23 noiembrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 687 din 21 decembrie 2000, respingând exceptiile de
neconstitutionalitate.
În motivarea solutiilor Curtea a retinut că Ordonanta Guvernului nr.
55/1999 reglementează o procedură specială pentru realizarea creantelor bancare
neperformante preluate de Agentia de Valorificare a Activelor Bancare si pentru
solutionarea litigiilor si cererilor de orice natură în legătură cu aceste
creante, precum si pentru executarea silită. În acest sens Curtea a constatat,
pe de o parte, că Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 are în vedere o categorie
specială de creante, si anume creantele bancare neperformante preluate la
datoria publică, pentru care prevede o procedură executională specială, iar pe
de altă parte, că există o strânsă legătură între datoria publică internă si
bugetul de stat, ceea ce este de natură să constituie o justificare suficientă
pentru diferenta de tratament juridic în ceea ce priveste procedura
executională a creantelor preluate la datoria publică internă. De asemenea, s-a
retinut că, chiar dacă ordonanta criticată cuprinde norme de procedură privind
executarea, precum si unele norme de competentă, care derogă de la dispozitiile
Codului de procedură civilă, ca si de la alte dispozitii cuprinse în legi
speciale, aceasta nu contravine sub nici un aspect prevederilor constitutionale
invocate, criticile de neconstitutionalitate fiind neîntemeiate.
II. Referitor la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
25 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998, Curtea constată că
instituirea obligatiei de plată a unei cautiuni nu contravine prevederilor
constitutionale invocate de autorul exceptiei, dat fiind că debitorului nu i se
închide accesul la justitie pentru apărarea unui drept subiectiv.
De altfel, printr-o decizie anterioară, si anume Decizia nr. 231 din 10
septembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 847
din 25 noiembrie 2002, Curtea Constitutională a constatat că dispozitiile art.
25 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 sunt constitutionale,
retinând că, în ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate, “se face o
confuzie între, pe de o parte, stabilirea unor conditii privind exercitarea
unor drepturi prevăzute în ordonantă, care nu contravin principiului accesului
liber la justitie, [É] si, pe de altă parte, îngrădirea accesului la justitie”.
În ceea ce priveste obligarea la cautiune, prin aceeasi decizie s-a retinut că
o asemenea măsură este prevăzută si în materia contestatiei la executare, deci
în cadrul procedurii obisnuite, în acest sens fiind prevederile art. 401 din
Codul de procedură civilă.
Considerentele si solutia adoptate prin deciziile citate îsi păstrează
valabilitatea si în prezenta cauză, neexistând elemente noi care să determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
Curtea constată că nu sunt încălcate nici dispozitiile art. 6 paragraful
1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, pentru că în cauză nu sunt atinse drepturile si libertătile
fundamentale ale cetătenilor.
Examinarea prevederilor legale criticate de autorul exceptiei determină
Curtea să observe că existenta unor texte insuficient de clare poate să
favorizeze interpretări largi, de natură, eventual, să afecteze interesele
părtilor.
Astfel, este în afara discutiei faptul că ordinul de blocare a
conturilor prin poprire poate fi emis de Agentia pentru Valorificarea Activelor
Bancare doar când există titlu executoriu, iar indisponibilizarea conturilor nu
poate privi decât sumele necesare pentru acoperirea obligatiei ce se execută
silit. De asemenea, asa cum se mentionează si în punctul de vedere al
Guvernului, desi textul nu este suficient de clar, necesitatea cautiunii există
numai în cazul contestatiei la executare si într-un cuantum de 20% din valoarea
activului bancar. Numai o interpretare extensivă a textelor, în sensul că în
toate situatiile de contestare a măsurilor dispuse de Agentia pentru
Valorificarea Activelor Bancare se cere depunerea cautiunii, ar fi de natură să
împiedice liberul acces la justitie. Curtea constată însă că aspectele de
tehnică legislativă (claritatea textelor) sunt de resortul legiuitorului, iar
cele aplicare nemijlocită a legii, de resortul instantei de judecată, ele neputând
face obiectul controlului de constitutionalitate.
Fată de cele arătate mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, cu majoritate de
voturi,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1916 alin. (2) si ale art.
25 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor
active bancare, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 409/2001,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “Confex International” - S.A. din
Bucuresti în Dosarul nr. 9.169/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia
comercială.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 30 octombrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
OPINIE SEPARATĂ
Adoptarea prezentei opinii separate este determinată de convingerea că
dispozitiile art. 1916 si
ale art. 25 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998, în forma în care
au fost introduse prin Legea nr. 409/2001, sunt contrare prevederilor art. 21
si ale art. 24 alin. (1) din Constitutie. Ajungem la această concluzie în urma
examinării efectelor directe ale dispozitiilor fiecărui text de lege supus
controlului de constitutionalitate, în parte, dar mai ales, având în vedere
consecintele aplicării conjugate a dispozitiilor celor două articole.
Potrivit art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
51/1998, AVAB este o sinstitutie de specialitate a administratiei publice
centrale”. Conform dispozitiilor art. 9 alin. (1) si (2) din aceeasi
ordonantă, cesiunea de creantă, prin care AVAB preia activele bancare si
anumite creante comerciale, “are ca efect principal subrogarea AVAB în toate
drepturile principale si accesorii ale creditorilor cedenti”, iar “În
cazul proceselor si al cererilor aflate pe rolul instantelor judecătoresti sau
arbitrale, indiferent dacă este vorba de faza de judecată sau de executare
silită, AVAB se subrogă în toate drepturile si obligatiile procesuale ale
cedentului si dobândeste calitatea procesuală pe care acesta o avea în momentul
preluării”.
Rezultă din aceste reglementări dubla calitate a AVAB:
institutie de specialitate a administratiei publice centrale si titular
de creante cu calitatea procesuală, drepturile si obligatiile pe care le-a avut
fostul creditor, societate comercială bancară. Ca persoană juridică, parte în
proces, în faza de judecată sau în cea de executare silită, se bucură de o
serie de avantaje, sau chiar privilegii, fată de partea potrivnică, debitorul,
cum sunt: beneficiul fortei de titlu executoriu, fără necesitatea învestirii cu
formula executorie, a contractelor de credit ajunse la scadentă; termen de
prescriptie prelungit pentru a putea cere executarea silită; scutiri de plata
taxelor judiciare si altele. Aceste privilegii încalcă în mod flagrant
principiul egalitătii în drepturi si obligatii a părtilor litigante, principiu
conform spiritului Constitutiei.
Unele drepturi specifice, conferite AVAB, fac posibil ca această
autoritate să fie parte în litigiu si, în acelasi timp, arbitru si executor al
drepturilor sale. Asa este, bunăoară, dreptul conferit de art. 1916 alin. (1) din
ordonantă de a “dispune prin ordin blocarea prin poprire a conturilor
bancare de orice natură, pe care debitorul le detine în orice bancă sau
cooperativă de credit”, precum si interdictia prevăzută de alin. (2) al
aceluiasi articol, potrivit căruia “Pe perioada blocării disponibilitătilor
din conturile bancare orice plată se poate face numai cu aprobarea prealabilă,
în scris, a AVAB […]”.
Conform prevederilor art. 25 alin. (1) din ordonantă, “Debitorii pot
contesta în justitie măsurile dispuse de AVAB potrivit prezentei ordonante de
urgentă si pot face contestatie la executare numai după depunerea unei cautiuni
egale cu 20% din valoarea activului bancar supus valorificării”, evident în
afară de taxele judiciare de timbru datorate, fără scutire sau diminuare.
În cazul în care prin ordinul AVAB, emis conform prevederilor art. 1916 alin. (1), toate
conturile bancare ale debitorului au fost blocate, orice plată din aceste
conturi putându-se face numai cu aprobarea prealabilă, în scris, a AVAB, debitorul
în mod obiectiv nu are posibilitatea să achite taxele judiciare si să depună
cautiunea fără acordul de vointă al AVAB. În consecintă, un debitor, oricât de
mult ar fi lezat în drepturile si interesele sale legitime prin eventuale
măsuri sau actiuni de executare silită nejustificate sau chiar abuzive ale
AVAB, nu se poate adresa justitiei pentru apărarea drepturilor si intereselor
sale fără acordul celui care a încălcat acele drepturi. Stabilirea obligatiei
de plată a unor taxe judiciare, a obligatiei de a depune o cautiune, precum si
cuantumul acestora nu sunt de natură, în principiu, să îngrădească exercitiul
dreptului de acces liber la justitie. În anumite situatii poate constitui
impediment real în calea accesului la justitie cuantumul exagerat, imposibil de
a fi suportat, al taxelor judiciare sau al cautiunilor. Indiferent de cuantumul
taxelor ori al cautiunii, obligativitatea acestora împiedică exercitiul
dreptului de acces la justitie în situatia în care posibilitatea achitării ori
depunerii lor depinde de vointa, de acordul prealabil al părtii potrivnice. Or,
conform dispozitiilor art. 25 alin. (2) din ordonantă, “Dovada privind plata
cautiunii prevăzute la alin. (1) va însoti în mod obligatoriu contestatia
debitorului fără care aceasta nu va putea fi înregistrată”.
Rezultă deci că lipsa dovezii de plată a cautiunii constituie un
obstacol de netrecut în fata vointei debitorului de a se adresa justitiei
pentru apărarea drepturilor si a intereselor sale legitime, realmente
încălcate. Acest obstacol nu poate fi înlăturat decât cu acordul părtii
adverse, al celui acuzat de măsuri nejustificate, nelegale sau chiar abuzive.
Împiedicarea formală a accesului la justitie îngrădeste exercitiul
dreptului la apărare garantat de art. 24 alin. (1) din Constitutie, întrucât
debitorul privat de drepturi nu poate prezenta probele necesare dovedirii
încălcării drepturilor si a intereselor sale legitime si nu poate cere
justitiei oprirea măsurilor sau a actiunilor de executare abuzive ale
creditorului, luate pe baza privilegiilor legale.
Fiind
îngrădit exercitiul drepturilor fundamentale prevăzute de art. 21 si de art. 24
alin. (1) din Constitutie, fără existenta vreuneia dintre cauzele justificative
prevăzute de art. 49 alin. (1) din Constitutie, este evident că dispozitiile
legale examinate contravin si acestei norme constitutionale.
Judecător,
Kozsokár Gábor
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
înfiintarea pe lângă Ministerul Afacerilor Externe a unei activităti finantate
integral din venituri proprii
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 67 din Legea nr. 500/2002
privind finantele publice,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă înfiintarea pe lângă Ministerul Afacerilor Externe,
în cadrul misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, a activitătii
“Prestatii servicii consulare în regim de urgentă”, denumită în continuare Activitate.
Art. 2. - (1) Activitatea constă în acordarea asistentei necesare
personalului diplomatic si consular în scopul asigurării operativitătii cu care
sunt realizate serviciile consulare.
(2) Asistenta este acordată de persoane nesalariate din cadrul
misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, în conditiile prevăzute la art.
II alin. (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 33/1996 pentru îmbunătătirea
regimului de impunere si de utilizare a taxelor consulare încasate, în
străinătate, de către reprezentantele diplomatice ale României, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 33/1997.
Art. 3. - (1) Finantarea Activitătii se realizează integral din venituri
proprii.
(2) Veniturile proprii ale Activitătii se constituie din cota de 20% din
taxele consulare percepute în plus, aferente serviciilor prestate în regim de
urgentă.
(3) Cheltuielile de personal aferente persoanelor prevăzute la art. 2
alin. (2) se finantează integral din veniturile proprii prevăzute la alin. (2).
Art. 4. - (1) Bugetul de venituri si cheltuieli pentru Activitate se
aprobă o dată cu bugetul Ministerului Afacerilor Externe, conform prevederilor
Legii nr. 500/2002 privind finantele publice.
(2) Excedentul anual rezultat din executia bugetului de venituri si
cheltuieli se reportează în anul următor cu aceeasi destinatie.
Art. 5. - Raportarea executiei bugetului de venituri si cheltuieli al
Activitătii se efectuează în conformitate cu instructiunile emise de Ministerul
Finantelor Publice.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoană
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 6
februarie 2003.
Nr. 152.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului pe
anul 2003 pentru achizitionarea operei de artă “Le chevalier endormi I” si
transmiterea acesteia în administrarea Muzeului National de Artă Contemporană
al României
În temeiul art. 107
din Constitutie, al art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele
publice, al art. 19 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr.
631/2002 si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică si regimul juridic al acesteia,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se suplimentează bugetul Ministerului Culturii si Cultelor
cu suma de 3.115.500.000 lei din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului
pe anul 2003, pentru achizitionarea operei de artă “Le chevalier endormi I” a
artistului Horia Damian si pentru plata taxelor aferente încheierii
contractului de vânzare-cumpărare.
(2) Taxa pe valoarea adăugată aferentă importului, precum si eventualele
influente rezultate din diferentele cursului de schimb valutar se suportă din
bugetul Ministerului Culturii si Cultelor pe anul 2003.
Art. 2. - Se autorizează Ministerul Culturii si Cultelor ca, în numele
statului, să încheie contractul de vânzare-cumpărare pentru achizitionarea
bunului prevăzut la art. 1 alin. (1).
Art. 3. - Bunul prevăzut la art. 1 alin. (1), proprietate publică a
statului, se transmite în administrarea Muzeului National de Artă Contemporană
al României, institutie publică de cultură din subordinea Ministerului Culturii
si Cultelor.
Art. 4. - În termen de 15 zile de la achizitionarea bunului prevăzut la
art. 1 alin. (1) Ministerul Culturii si Cultelor va solicita Ministerului
Finantelor Publice să reîntregească Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului
pe anul 2003 cu sumele rămase neutilizate.
Art. 5. - Se autorizează Ministerul Finantelor Publice să introducă
modificările ce decurg din aplicarea prezentei hotărâri în bugetul de stat si
în bugetul Ministerului Culturii si Cultelor pe anul 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul culturii si cultelor,
Laurentiu Tănase,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 6
februarie 2003.
Nr. 153.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea cheltuielilor ocazionate
de prezenta în România, în perioada 1 ianuarie-30 aprilie 2003, în calitate de
consilier al ministrului afacerilor externe, a domnului Johann Dreher,
ambasador în Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Federale Germania
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă
finantarea cheltuielilor ocazionate de prezenta în România, în perioada 1
ianuarie - 30 aprilie 2003, în calitate de consilier al ministrului afacerilor
externe, a domnului Johann Dreher, ambasador în Ministerul Afacerilor Externe
al Republicii Federale Germania.
Art. 2. - (1) Finantarea cheltuielilor aferente desfăsurării activitătii
prevăzute la art. 1, în sumă de 142.000 mii lei, se asigură din bugetul
Ministerului Afacerilor Externe pe anul 2003, conform devizului cuprins în
anexa*) care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) În situatia în care domnul ambasador Johann Dreher, consilier al
ministrului afacerilor externe, va efectua si deplasări în interesul
Ministerului Afacerilor Externe, cheltuielile aferente, respectiv transport,
cazare, diurnă, vor fi suportate din bugetul Ministerului Afacerilor Externe,
potrivit prevederilor legale în vigoare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoană
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 6
februarie 2003.
Nr. 155.
*) Anexa se comunică
Ministerului Afacerilor Externe.
pentru completarea anexelor nr. 1 si 2 la Hotărârea Guvernului nr. 523/1997 privind asigurarea pazei obiectivelor, bunurilor si valorilor cu efective de jandarmi
În temeiul art. 107 din Constitutie, Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Anexele nr. 1 si 2 la Hotărârea Guvernului nr. 523/1997 privind
asigurarea pazei obiectivelor, bunurilor si valorilor cu efective de jandarmi,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 249 din 23 septembrie
1997, cu modificările si completările ulterioare, se completează după cum
urmează:
1. Punctul II “Obiective de importantă deosebită pentru activitatea
statului” din anexa nr. 1 “Lista obiectivelor la care se asigură paza militară
cu efective de jandarmi” se completează cu o nouă pozitie cu următorul cuprins:
“- Oficiul Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat”.
2. Punctul II “Obiective de importantă deosebită pentru activitatea
statului” din anexa nr. 2 “Lista cu unitătile bugetare beneficiare de pază
militară cu efective de jandarmi, care sunt exceptate de la plată” se
completează cu o nouă pozitie cu următorul cuprins:
“- Oficiul Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat”.
Art. II. - Efectivele necesare efectuării pazei obiectivului prevăzut la art. I
se asigură prin redistribuire, cu încadrarea în numărul de posturi aprobat si
în fondurile alocate Ministerului de Interne prin Legea bugetului de stat pe
anul 2003 nr. 631/2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Directorul general al Oficiului Registrului National
al Informatiilor Secrete de Stat,
Marius Petrescu
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 13
februarie 2003.
Nr. 158.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 6/2003 privind constituirea
Comisieiinterministeriale pentru urmărirea Programului de constructie de săli
de sport
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Articolul 3 din Hotărârea Guvernului nr. 6/2003
privind constituirea Comisiei interministeriale pentru urmărirea Programului de
constructie de săli de sport, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 36 din 23 ianuarie 2003, se modifică si va avea următorul
cuprins:
“Art. 3. - (1) Comisia interministerială este formată dintr-un consilier
al primului-ministru, care are calitatea de coordonator, si din reprezentanti
ai Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
Secretariatului General al Guvernului, Ministerului Administratiei Publice,
Ministerului Educatiei si Cercetării, Ministerului Tineretului si Sportului,
Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei si Ministerului Industriei si Resurselor.
(2) Componenta nominală a Comisiei interministeriale se stabileste prin
decizie a primului-ministru.
(3) Comisia interministerială va asigura monitorizarea derulării
Programului de constructie de săli de sport si va prezenta periodic Guvernului
informări cu privire la stadiul realizării acestuia.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General
al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Bucuresti, 13
februarie 2003.
Nr. 159.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL LUCRĂRILOR
PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
pentru
aprobarea Editiei 2/2003 a Reglementărilor aeronautice civile române privind
licentierea personalului tehnic aeronautic/RACR-LPTA
În temeiul art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind
transporturile, republicată, al art. 5 alin. (1), al art. 17 si 74 din
Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, republicată, al art. 4
pct. 4.15, 4.16 si 4.17 din Regulamentul de organizare si functionare a
Autoritătii Aeronautice Civile Române, prevăzut în anexa la Hotărârea
Guvernului nr. 405/1993 privind înfiintarea Autoritătii Aeronautice Civile
Române, precum si al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 3/2001
privind organizarea si functionarea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor
si Locuintei,
ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă
Editia 2/2003 a Reglementărilor aeronautice civile române privind licentierea
personalului tehnic aeronautic/RACR-LPTA, aprobate prin Ordinul ministrului
transporturilor nr. 544/1999, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 57 din 7 februarie 2000, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă
din prezentul ordin, pentru licentierea personalului tehnic care execută si certifică
lucrări de întretinere la aeronavele civile.
Art. 2. - Procedurile specifice de aplicare a Reglementărilor
aeronautice civile române privind licentierea personalului tehnic
aeronautic/RACR-LPTA se stabilesc de către Regia Autonomă “Autoritatea Aeronautică
Civilă Română”.
Art. 3. - Prezentul ordin se aplică cu respectarea prevederilor
Ordinului ministrului transporturilor nr. 8/2000 pentru aprobarea aplicării
Reglementării europene JAR-66 - Personal de certificare a întretinerii,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 86 din 24 februarie
2000.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, si va intra în vigoare la 30 de zile de la data publicării.
Art. 5. - Directia generală de servicii transport aerian si aeroporturi
din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei si
Regia Autonomă “Autoritatea Aeronautică Civilă Română” vor lua măsuri pentru
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
Bucuresti, 23
ianuarie 2003.
Nr. 69.
*) Anexa se pune la dispozitie
celor interesati de către Regia Autonomă “Autoritatea Aeronautică Civilă
Română”.
MINISTERUL LUCRĂRILOR
PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
pentru
modificarea si completarea anexelor nr. 1 si 2 la Ordinul ministrului
transporturilor nr. 319/1999 privind definirea si folosirea specificatiilor
tehnice compatibile în vederea procurării echipamentelor si sistemelor pentru
managementul traficului aerian, cu modificările ulterioare
În scopul armonizării
reglementărilor nationale cu cele ale Uniunii Europene în domeniul aviatiei
civile, având în vedere Regulamentul Comisiei Europene (CE) nr. 980 din 4 iunie
2002 care amendează Regulamentul Comisiei Europene (CE) nr. 2.082/2000 privind
adoptarea standardelor EUROCONTROL,
având în vedere
adoptarea de către EUROCONTROL a unor amendamente la standardele EUROCONTROL
pentru schimbul de date on-line (OLDI) - (EUROCONTROL Standard for On-Line Data
Interchange), Editia 2.2, si la standardele EUROCONTROL pentru prezentarea
schimbului de informatii pentru serviciile de trafic aerian (ADEXP)-
(EUROCONTROL Standard for Air Traffic Services Data Exchange Presentation),
Editia 2.0,
în temeiul
prevederilor art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei,
ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei emite următorul
ordin:
Art. I. - Anexele nr. 1 si 2 la Ordinul ministrului transporturilor nr. 319/1999
privind definirea si folosirea specificatiilor tehnice compatibile în vederea
procurării echipamentelor si sistemelor pentru managementul traficului aerian,
cu modificările ulterioare, se modifică si se completează în conformitate cu
anexa*) la prezentul ordin.
Art. II. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
si va intra în vigoare după 30 de zile de la data publicării.
p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
Bucuresti, 10
februarie 2003.
Nr. 205.
*) Anexa se pune la
dispozitie celor interesati de către Regia Autonomă “Autoritatea Aeronautică
Civilă Română”.