MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
171 (XV) - Nr. 920 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Luni, 22 decembrie 2003
SUMAR
LEGI
SI DECRETE
549. - Lege pentru ratificarea Acordului de cooperare dintre
România si Centrul European pentru Prognoze Meteorologice pe Durată Medie,
semnat la Bucuresti la 21 mai 2003, si a Acordului dintre România si
Organizatia Europeană pentru Exploatarea Satelitilor Meteorologici (EUMETSAT)
privind statutul de stat cooperant, semnat la Cheia la 17 iulie 2003
Acord
de cooperare între România si Centrul European pentru Prognoze Meteorologice pe
Durată Medie
Acord
între România si Organizatia Europeană pentru Exploatarea Satelitilor
Meteorologici (EUMETSAT) privind statutul de stat cooperant
862. - Decret privind promulgarea Legii pentru ratificarea
Acordului de cooperare dintre România si Centrul European pentru Prognoze
Meteorologice pe Durată Medie, semnat la Bucuresti la 21 mai 2003, si a
Acordului dintre România si Organizatia Europeană pentru Exploatarea
Satelitilor Meteorologici (EUMETSAT) privind statutul de stat cooperant, semnat
la Cheia la 17 iulie 2003
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.481. - Hotărâre pentru aprobarea plătii contributiei
voluntare, în lei, a României la Fondul Programului Special de Dezvoltare al
Agentiei Interguvernamentale a Francofoniei, pe anul 2003
1.485. - Hotărâre pentru aprobarea Contractului-cadru
privind conditiile acordării asistentei medicale în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate
1.486. - Hotărâre pentru completarea Hotărârii Guvernului
nr. 834/2003 privind înfiintarea Centrului National de Cultură al Romilor
1.515. - Hotărâre pentru stabilirea salariului de bază minim
brut pe tară garantat în plată
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.010. - Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor
si turismului pentru aprobarea reglementării tehnice “Metodologie privind
Programul de urmărire în timp a comportării constructiilor din punct de vedere
al cerintelor functionale”, indicativ MP-031-03
ACTE
ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
15. - Norme privind limitarea riscului de credit la creditul de
consum
LEGI
SI DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru ratificarea
Acordului de cooperare dintre România si Centrul European pentru Prognoze
Meteorologice pe Durată Medie, semnat la Bucuresti la 21 mai 2003, si a
Acordului dintre România si Organizatia Europeană pentru Exploatarea
Satelitilor Meteorologici (EUMETSAT) privind statutul de stat cooperant, semnat
la Cheia la 17 iulie 2003
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Art.
1. - Se ratifică Acordul de cooperare dintre România si Centrul European pentru
Prognoze Meteorologice pe Durată Medie, semnat la Bucuresti la 21 mai 2003.
Art.
2. - Se ratifică Acordul dintre România si Organizatia Europeană pentru
Exploatarea Satelitilor Meteorologici (EUMETSAT) privind statutul de stat
cooperant, semnat la Cheia la 17 iulie 2003.
Această
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 10 noiembrie 2003, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
DAN
MIRCEA POPESCU
Această
lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 9 decembrie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Bucuresti, 18 decembrie 2003.
Nr. 549.
ACORD
DE COOPERARE
între
România si Centrul European pentru Prognoze Meteorologice pe Durată Medie
România
si Centrul European pentru Prognoze Meteorologice pe Durată Medie, denumite în
continuare părtile,
în
conformitate cu art. 3 al Conventiei de înfiintare a Centrului European pentru
Prognoze Meteorologice pe Durată Medie, adoptată la Bruxelles la 11 octombrie
1973, denumită în continuare Conventia,
luând
în considerare că România, în conformitate cu traditiile meteorologice
internationale, doreste să coopereze cu Centrul European pentru Prognoze
Meteorologice pe Durată Medie, denumit în continuare Centrul,
având
în vedere că a fost încheiat un acord european de asociere între România si
Comunitatea Europeană,
tinând
seama că România este membră a cooperării europene în domeniul cercetării
stiintifice si tehnice,
au
convenit următoarele:
ARTICOLUL
1
În deplină
conformitate cu obiectivele Centrului, prevăzute în art. 2 din Conventie,
România va furniza Centrului toate observatiile meteorologice efectuate sau
colectate de către agentii sau institutii guvernamentale, conform
solicitărilor.
ARTICOLUL
2
România
va primi gratuit, pentru propriile necesităti în domeniul prognozelor
meteorologice, o licentă neexclusivă si orice alte drepturi neexclusive de
utilizare, cu respectarea drepturilor de proprietate industrială, precum si
programe de calcul si informatiile tehnice care rezultă din activitatea
desfăsurată în baza Conventiei si care apartin Centrului.
ARTICOLUL
3
Dacă
nu există o altă întelegere între părti, produsele primite de la Centru în
conformitate cu prevederile prezentului acord nu pot fi comunicate unor terte
părti (state nemembre sau entităti private) si nici vândute în scopuri
comerciale. România va adera la regulile si liniile directoare care guvernează
distribuirea rezultatelor provenite din activitatea Centrului si diseminarea
produselor Centrului, asa cum au fost adoptate de către Consiliul Centrului si
aplicate în cazul statelor membre.
ARTICOLUL
4
Utilizarea
produselor primite de la Centru în conformitate cu prevederile prezentului
acord nu va angaja responsabilitatea Centrului.
ARTICOLUL
5
Rezultatele
studiilor si cercetărilor la care se referă art. 2 alin. (1) lit. a) si c) si
datele la care se referă art. 2 alin. (1) lit. b) si d) ale Conventiei vor fi
puse la dispozitie serviciului meteorologic al României în aceeasi formă în
care sunt puse la dispozitie serviciilor meteorologice ale statelor membre.
ARTICOLUL
6
Centrul
nu va suporta cheltuielile legate de transmiterea produselor sale meteorologice
către România sau cu privire la înfiintarea si mentinerea unei legături de
telecomunicatie între România si Centru.
ARTICOLUL
7
România
va avea acces la cursurile pregătitoare ale Centrului, conform aceleiasi
proceduri de selectie care se aplică statelor membre ale Centrului. Centrul nu
va suporta cheltuielile legate de transportul si întretinerea cursantilor din
România.
ARTICOLUL
8
(i)
Contributia anuală a României către Centru va reprezenta o jumătate din suma pe
care România ar trebui să o plătească conform prevederilor art. 13 alin. (1) al
Conventiei, dacă ar fi stat membru.
(ii) Contributia
anuală a României către Centru va fi plătită în conformitate cu art. 12 si 13
din Conventie. O jumătate din contributia anuală va fi plătită anterior datei
de 20 ianuarie, iar cealaltă jumătate, anterior datei de 1 iunie din cursul
anului financiar respectiv.
(iii)
În eventualitatea că România solicită servicii speciale, care nu sunt
mentionate în prezentul acord, România si Centrul vor încheia un acord
suplimentar, care va contine termenii si conditiile aplicării, natura unei
posibile contributii si plata pentru serviciile furnizate.
(iv)
Dacă suma contributiilor neplătite de România depăseste suma contributiilor
datorate conform art. 8 pct. (i) pentru anul financiar curent si pentru cel
precedent, România îsi va pierde dreptul de reprezentare în Comitetul
Consultativ al Statelor Cooperante, iar rezultatele studiilor si cercetărilor
mentionate la art. 2 alin. (1) lit. b) si d) din Conventie nu vor mai fi făcute
disponibile serviciului meteorologic din România.
ARTICOLUL
9
În
ceea ce priveste contributia anuală unică mentionată de art. 13 alin. (3)
subparagraful al doilea din Conventie, România va plăti o contributie similară,
care va reprezenta o jumătate din suma pe care ar trebui să o plăteascădacă ar
fi stat membru. România va contribui doar la cheltuielile efectuate de către
Centru pe perioada a 10 ani anteriori intrării în vigoare a prezentului acord.
Suma va fi
redusă corespunzător cu costurile
operationale suportate de către Centru în această perioadă.
ARTICOLUL
10
România
va plăti contributia suplimentară unică în 5 transe, plătind 20% din
contributie înainte de sfârsitul anului în care a fost încheiat prezentul acord
si câte 20% în fiecare dintre anii financiari următori anului în care a fost
încheiat acordul.
ARTICOLUL
11
11.1.
În ceea ce priveste reprezentarea la sesiunile Consiliului Centrului si la
comitetele consultative, România va fi membră a Comitetului Consultativ al
Statelor Cooperante (ACSS).
11.2.
ACSS va primi invitatia de a fi reprezentat, de către presedintele său, la sesiuni
ale Consiliului Centrului si la comitetele consultative importante ale
acestuia.
ARTICOLUL
12
Orice
diferend între părti cu privire la interpretarea sau aplicarea prevederilor
prezentului acord sau a oricărui acord suplimentar ulterior, care nu poate fi
solutionat prin negociere directă, va fi supus arbitrajului, la cererea uneia
dintre părti. Procedura de arbitraj va fi în conformitate cu prevederile
cuprinse în art. 17 din Conventie.
ARTICOLUL
13
În caz
de conflict armat care cauzează întreruperea comunicatiilor dintre România si
Centru, nici una dintre părti nu va fi făcută răspunzătoare pentru
neîndeplinirea obligatiilor care decurg din prezentul acord. În acest caz
oricare dintre părti va fi îndreptătită să suspende aplicarea prezentului acord,
prin decizie unilaterală sau prin acord cu cealaltă parte.
ARTICOLUL
14
(i)
Valabilitatea prezentului acord va înceta fie prin desfiintarea Centrului, fie
prin denuntarea sa în scris de către una dintre părti.
(ii)
Denuntarea de către oricare dintre părti va intra în vigoare la sfârsitul celui
de-al doilea an financiar, următor celui în care s-a făcut notificarea, iar
România va avea în continuare obligatia de a contribui financiar, în
conformitate cu prevederile art. 8, pentru suportarea tuturor obligatiilor
financiare asumate de către Centru înaintea denuntării.
ARTICOLUL
15
Prezentul
acord va intra în vigoare la data la care Centrul va primi notificarea prin
care România informează asupra îndeplinirii tuturor procedurilor legale interne
neceare pentru intrarea în vigoare a prezentului document.
Semnat
în două exemplare originale, în limba engleză, la Bucuresti, la 21 mai 2003.
Pentru
România, Florin Stadiu, secretar
de stat |
Pentru
Centrul European pentru Prognoze Meteorologice pe Durată Medie, David Burridge, director |
ACORD
între
România si Organizatia Europeană pentru Exploatarea Satelitilor Meteorologici
(EUMETSAT) privind statutul de stat cooperant
PREAMBUL
România
si Organizatia Europeană pentru Exploatarea Satelitilor Meteorologici, denumită
în continuare EUMETSAT, înfiintată prin Conventia deschisă spre semnare
la Geneva la 24 mai 1983 si intrată în vigoare la 19 iunie 1986, modificată
prin Protocolul de amendare anexat Rezolutiei Consiliului EUM/C/Res. XXXVI,
care a intrat în vigoare la 19 noiembrie 2000,
tinând
cont de procesul de integrare al României în Uniunea Europeană, initiat prin
semnarea Acordului European la 1 februarie 1993 si consolidat prin deschiderea
oficială a negocierilor în 1999,
tinând
cont de cooperarea de lungă durată dintre statele europene în domeniul
meteorologiei, în cadrul Organizatiei Mondiale a Meteorologiei,
având
în vedere că primul obiectiv al EUMETSAT este să stabilească, să întretină si
să exploateze sistemele europene de sateliti meteorologici operationali, luând
în considerare pe cât este posibil recomandările Organizatiei Mondiale a
Meteorologiei, si faptul că un alt obiectiv este acela de a contribui la
monitorizarea operatională a climatului si detectia schimbărilor climatice
globale,
având
în vedere art. 2 din Conventia EUMETSAT, care solicită EUMETSAT să încheie
acorduri cu statele nemembre în scopul realizării obiectivelor sale si în
conformitate cu traditia meteorologică,
luând
în considerare dorinta EUMETSAT de a promova utilizarea datelor, produselor si
serviciilor EUMETSAT la nivel larg european si punând accent pe necesitatea
extinderii bazei de finantare a EUMETSAT,
luând
în considerare definirea statutului de stat cooperant de către Consiliul
EUMETSAT, la a 34-a întâlnire din 24-26 iunie 1997, ca fiind o etapă
intermediară pentru statele europene care doresc să devină state membre
EUMETSAT,
în
baza dorintei exprimate de România de a deveni stat cooperant EUMETSAT în
cadrul conditiilor stabilite de Consiliul EUMETSAT,
luând
în considerare art. 2, 5, 10 si 11 ale Conventiei EUMETSAT,
au
convenit următoarele:
ARTICOLUL
1
Scopul
Scopul
prezentului acord este de a furniza pe o lungă perioadă de timp cadrul necesar
unei cooperări strânse între România si EUMETSAT si de a defini drepturile si
obligatiile României în calitate de stat cooperant EUMETSAT.
ARTICOLUL
2
Accesul
la datele, produsele si serviciile EUMETSAT
1. În
calitate de stat cooperant, România va avea aceleasi drepturi si obligatii ca
si statele membre EUMETSAT în ceea ce priveste accesul, utilizarea si
distributia datelor, produselor si serviciilor EUMETSAT.
2.
Termenii si conditiile cu privire la accesul, utilizarea si distributia
datelor, produselor si serviciilor EUMETSAT sunt definite în politica de date a
EUMETSAT si aprobate de Consiliul EUMETSAT. Aceste clauze si conditii pot face
deosebirea între programele obligatorii si cele optionale, asa cum au fost
definite în art. 2 din Conventia EUMETSAT.
3. În
ceea ce priveste datele distribuite de către EUMETSAT către terti sau datele
primite de la sistemele organizate de EUMETSAT în colaborare cu terti, accesul,
utilizarea si distributia unor astfel de date de către România constituie
obiectul unui acord cu terti.
4.
Referitor la datele mentionate în paragraful 3, EUMETSAT va sustine România la
negocierea cu tertii implicati a drepturilor de acces si utilizare echivalente
cu cele aplicate în cazul statelor membre EUMETSAT.
ARTICOLUL
3
Comitetul
consultativ EUMETSAT al statelor cooperante
1.
România va numi un reprezentant din cadrul Serviciului Meteorologic National ca
membru al Comitetului consultativ EUMETSAT al statelor cooperante, care este
constituit ca organism auxiliar al Consiliului EUMETSAT, în baza Regulamentului
de procedură al Consiliului EUMETSAT.
2.
Comitetul consultativ EUMETSAT al statelor cooperante va fi invitat să fie
reprezentat la sesiunile Consiliului prin presedintele său. Consiliul poate
decide să invite presedintele Comitetului consultativ EUMETSAT al statelor
cooperante la sedintele organismelor auxiliare, dacă este necesar.
ARTICOLUL
4
Contributia
financiară
1.
Rata contributiei României la bugetul anual al EUMETSAT va fi jumătate din rata
contributiei pe care România ar trebui să o plătească conform prevederilor
Conventiei EUMETSAT, dacă ar fi fost stat membru.
Această
rată va fi aplicată valorii totale furnizate prin contributiile statelor membre
si statelor cooperante la bugetul EUMETSAT.
2. Contributia anuală a României nu va fi în nici un caz mai mică de 130,000 euro.
3.
Contributia anuală a României va fi plătită în euro, după cum a fost stabilit
de către Comunitătile Europene.
4.
Metodele de plată a contributiei anuale a României vor fi aceleasi ca si cele
stabilite pentru statele membre în cadrul Reglementărilor financiare EUMETSAT.
5.
Contributia anuală a României la EUMETSAT va fi supusă unei perioade de
tranzitie de 3 ani, pe durata căreia contributia României va fi, succesiv, un
sfert, jumătate si, respectiv, trei sferturi din contributia stabilită în
paragraful 1. Contributia anuală aplicată pe durata acestei perioade de
tranzitie nu va fi în nici un caz mai mică decât contributia minimă mentionată
la paragraful 2.
6.
România va începe să contribuie la bugetul annual EUMETSAT de la data de 1
ianuarie 2004.
ARTICOLUL
5
Răspunderea
1.
Părtile renuntă la orice pretentii reciproce cu privire la orice vătămare adusă
persoanei sau la daunele aduse proprietătii, rezultând din aplicarea
prezentului acord, cu exceptia pretentiilor rezultând din actiuni intentionate.
2.
EUMETSAT nu îsi asumă obligatii cu privire la continuitatea si disponibilitatea
datelor, produselor sau serviciilor mentionate în prezentul acord si nici
referitor la calitatea si posibilitatea utilizării în orice scop a acestor
date, produse sau servicii.
ARTICOLUL
6
Solutionarea
diferendelor
1. Orice diferend cu privire la interpretarea si aplicarea prezentului acord, care nu poate fi rezolvat pe cale amiabilă, va fi supus arbitrajului, la cererea uneia dintre părti.
2.
Procedura de arbitraj este cea stabilită în cadrul Conventiei EUMETSAT.
ARTICOLUL
7
Intrarea
în vigoare, durata, revizuirea
1. Prezentul acord va fi
ratificat de România în conformitate cu legislatia sa natională si va intra în
vigoare la data primirii de către EUMETSAT a notificării oficiale privind
ratificarea. Prezentul acord va rămâne în vigoare o durată de 5 ani.
2. În
cel de-al 3-lea an de la intrarea în vigoare a prezentului acord, părtile vor
efectua o revizuire a cooperării în vederea aderării României la EUMETSAT ca
stat cu drepturi depline. În mod exceptional, se poate avea în vedere
prelungirea valabilitătii prezentului acord pe noi perioade.
ARTICOLUL
8
Amendamente
Prezentul
acord poate fi amendat în baza unui acord scris între părti.
ARTICOLUL
9
Încetarea
1.
Prezentul acord poate fi denuntat prin intermediul unei notificări scrise de
către oricare dintre părti înainte de încheierea perioadei mentionate în art. 7
paragraful 1.
2.
Denuntarea prezentului acord va produce efecte la sfârsitul anului financiar
următor celui în care a fost făcută.
3. În
cazul în care România nu îsi îndeplineste obligatiile care îi revin în baza
prezentului acord, EUMETSAT este îndreptătit să denunte acordul pe baza
deciziei luate de Consiliul EUMETSAT. Această decizie va produce efecte la
sfârsitul anului financiar în care a fost luată.
Drept
care, subsemnatii, pe deplin împuterniciti, au semnat prezentul acord.
Semnat
la Cheia, România, la 17 iulie 2003, în două exemplare originale, fiecare în
limba română si în limba engleză, ambele texte fiind egal autentice. În cazul
unor divergente de interpretare, textul în limba engleză va prevala.
Pentru
România, Florin Stadiu secretar
de stat |
Pentru
EUMETSAT, Tillmann Mohr
director
general |
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea
Legii pentru ratificarea Acordului de cooperare dintre România si Centrul
European pentru Prognoze Meteorologice pe Durată Medie, semnat la Bucuresti la
21 mai 2003, si a Acordului dintre România si Organizatia Europeană pentru
Exploatarea Satelitilor Meteorologici (EUMETSAT) privind statutul de stat cooperant,
semnat la Cheia la 17 iulie 2003
În
temeiul prevederilor art. 77 si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se promulgă Legea pentru ratificarea Acordului de cooperare dintre
România si Centrul European pentru Prognoze Meteorologice pe Durată Medie,
semnat la Bucuresti la 21 mai 2003, si a Acordului dintre România si
Organizatia Europeană pentru Exploatarea Satelitilor Meteorologici (EUMETSAT)
privind statutul de stat cooperant, semnat la Cheia la 17 iulie 2003, si se
dispune publicarea prezentului decret în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 17 decembrie 2003.
Nr. 862.
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEIcopyrightdsc.net
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aprobarea plătii
contributiei voluntare, în lei, a României la Fondul Programului Special de
Dezvoltare al Agentiei Interguvernamentale a Francofoniei, pe anul 2003
În
temeiul art. 108 din Constitutie, republicată, si al art. 20 pct. 3 din Conventia
privind Agentia de cooperare culturală si tehnică, semnată la Niamey, la 20
martie 1970, la care România a aderat prin Legea nr. 118/1994,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă plata contributiei voluntare a României, în sumă de 450.000 mii
lei, la Fondul Programului Special de Dezvoltare al Agentiei
Interguvernamentale a Francofoniei, pe anul 2003.
Art.
2. - Suma necesară plătii contributiei prevăzută la art. 1 se asigură din
bugetul aprobat Ministerului Afacerilor Externe pe anul 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
afacerilor externe,
Mircea
Geoană
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 11 decembrie 2003.
Nr. 1.481.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aprobarea Contractului-cadru
privind conditiile acordării asistentei medicale în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate
În
temeiul art. 108 din Constitutie, republicată, si al art. 10 alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă Contractul-cadru privind conditiile acordării asistentei
medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, denumit în continuare contract-cadru.
Art.
2. - (1) Casa Natională de Asigurări de Sănătate va elabora, în temeiul art. 10
alin. (6) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 150/2002 privind
organizarea si functionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu
modificările si completările ulterioare, norme metodologicede aplicare a
contractului-cadru, ca parte integrantă a acestuia, denumite în continuare norme,
cu consultarea Colegiului Medicilor din România, Colegiului Farmacistilor din
România si Ordinului Asistentilor Medicali din România, aprobate prin ordin al
ministrului sănătătii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate.
(2)
Casa Natională de Asigurări de Sănătate avizează normele proprii de aplicare a
contractului-cadru adaptate la specificul organizării asistentei medicale,
elaborate de Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice,
Sigurantei Nationale si Autoritătii Judecătoresti si Casa Asigurărilor de
Sănătate a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Art.
3. - Serviciile medicale, medicamentele în tratamentul ambulatoriu si
dispozitivele medicale destinate recuperării unor deficiente organice sau
fiziologice se acordă în baza contractelor încheiate între furnizorii de
servicii medicale, de medicamente în tratamentul ambulatoriu si de dispozitive
medicale si casa de asigurări de sănătate judeteană, respectiv a municipiului
Bucuresti, Casa
Asigurărilor de Sănătate a
Apărării, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritătii Judecătoresti si
Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, denumite în continuare case de asigurări de sănătate.
Art.
4. - În domeniul asigurărilor sociale de sănătate, Colegiul Medicilor din
România împreună cu Ordinul Asistentilor Medicali din România elaborează
criteriile privind calitatea serviciilor medicale acordate asiguratilor, care
se negociază cu Casa Natională de Asigurări de Sănătate.
Aceste
criterii se aprobă prin ordin al ministrului sănătătii si au caracter
obligatoriu pentru toti furnizorii care au încheiat contracte cu casele de
asigurări de sănătate.
Art.
5. - (1) Serviciile medicale, inclusiv furnizarea de medicamente în tratamentul
ambulatoriu si de dispozitive medicale destinate recuperării unor deficiente
organice sau fiziologice contractate sunt asimilate actiunilor multianuale,
astfel cum sunt formulate acestea în Legea nr. 500/2002 privind finantele
publice, cu modificările ulterioare.
(2)
Angajamentele legale din care rezultă obligatii nu pot depăsi creditele
bugetare pentru anul în curs si se efectuează astfel:
a)
angajamentele legale care urmează a fi lichidate, ordonantate si plătite în
cursul anului curent se stabilesc ca diferentă între creditele bugetare
aprobate prin legile bugetare anuale si soldul obligatiilor neachitate din anul
precedent si care se achită în anul în curs;
b)
angajamentele legale din anul în curs, ce urmează a fi lichidate, ordonantate
si plătite în anul următor, nu pot depăsi împreună cu angajamentele prevăzute
la lit. a) creditele bugetare aprobate.
(3)
Sumele nedecontate pentru serviciile medicale inclusiv furnizarea de
medicamente în tratamentul ambulatoriu si de dispozitive medicale destinate
recuperării unor deficiente organice sau fiziologice efectuate peste valoarea
contractată în anul precedent, pentru care documentele justificative nu au fost
înregistrate pe cheltuiala anului precedent, sunt considerate angajamente
legale ale anului precedent si se înregistrează atât ca plăti, cât si ca
cheltuieli în anul curent, din creditele aprobate.
Art.
6. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2004, dată la
care îsi încetează aplicabilitatea Hotărârea Guvernului nr. 1.509/2002 pentru
aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordării medicamentelor cu si
fără contributie personală în tratamentul ambulatoriu si a dispozitivelor
medicale destinate recuperării unor deficiente organice sau fiziologice, în
cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 9 ianuarie 2003, cu modificările si
completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 1.510/2002 pentru aprobarea
Contractului-cadru privind conditiile acordării asistentei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate în asistenta medicală ambulatorie
de specialitate pentru specialitătile clinice, paraclinice si stomatologice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 10 din 10 ianuarie
2003, Hotărârea Guvernului nr. 1.511/2002 pentru aprobarea Contractului-cadru
privind conditiile acordării asistentei medicale spitalicesti, îngrijitor la
domiciliu, serviciilor medicale de urgentă si transport sanitar, precum si a
serviciilor de recuperare a sănătătii, în cadrul sistemului de asigurări
sociale de sănătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
7 din 9 ianuarie 2003, Hotărârea Guvernului nr. 1.512/2002 pentru aprobarea
Contractului-cadru privind conditiile acordării asistentei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate în asistenta medicală primară,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 10 din 10 ianuarie
2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 11 decembrie 2003.
Nr. 1.485.
ANEXĂ*)
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru completarea
Hotărârii Guvernului nr. 834/2003 privind înfiintarea Centrului National de
Cultură al Romilor
În
temeiul art. 108 din Constitutie, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol
unic. - După
articolul 7 din Hotărârea Guvernului nr. 834/2003 privind înfiintarea Centrului
National de Cultură al Romilor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 526 din 22 iulie 2003, se introduc două noi articole, articolul 71 si articolul 72, cu următorul cuprins:
“Art.
71. - Până la finalizarea
lucrărilor de renovare si amenajare a sediului Centrului, obiectivul de
investitii «Cinematograful Ferentari», acesta functionează într-un imobil, pe
bază de contract de închiriere.
Art. 72. - Centrul are în dotare un
număr de două autoturisme, pentru activitătile sale specifice, cu un consum lunar
maxim de 300 litri.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
culturii si cultelor,
Răzvan
Theodorescu
Ministrul
pentru coordonarea Secretariatului
General
al Guvernului,
Eugen
Bejinariu
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 11 decembrie 2003.
Nr. 1.486.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru stabilirea
salariului de bază minim brut pe tară garantat în plată
În
temeiul art. 108 din Constitutie, republicată, si al art. 159 alin. (1) din
Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Începând cu data de 1 ianuarie 2004, salariul de bază minim brut pe tară
garantat în plată se stabileste la 2.800.000 lei lunar, pentru un program
complet de lucru de 172 de ore în medie pe lună în anul 2004, reprezentând
16.279,10 lei/oră.
Art.
2. - (1) Pentru personalul din sectorul bugetar, nivelul salariului de bază,
potrivit încadrării, nu poate fi inferior nivelului salariului de bază minim
brut pe tară prevăzutla art. 1.
(2) În
aplicarea prevederilor alin. (1), salariul de bază sau, după caz, coeficientii
de ierarhizare în baza cărora se stabilesc salariile de bază pentru functiile
în care este încadrat personalul respectiv se majorează în mod corespunzător.
Art.
3. - Nivelul salariului de bază minim brut pe tară stabilit potrivit art. 1 nu
modifică cuantumul drepturilor salariale existente la data intrării în vigoare
a prezentei hotărâri, stabilite prin contractele colective de muncă,
contractele individuale de muncă sau prin alte acte normative, în functie de
nivelul salariului de bază minim brut pe tară.
Art.
4. - (1) Stabilirea, pentru personalul încadrat prin încheierea unui contract
individual de muncă, de salarii de bază sub nivelul celui prevăzut la art. 1 constituie
contraventie si se sanctionează cu amendă de la 10.000.000 lei la 20.000.000
lei.
(2)
Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii prevăzute la alin. (1) se fac
de către personalul Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei, Inspectiei
Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă judetene si al municipiului
Bucuresti, împuternicit prin ordin al ministrului muncii, solidaritătii sociale
si familiei.
(3)
Prevederile alin. (1) si (2) se completează cu dispozitiile Ordonantei Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul uridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.
Art.
5. - Pe data de 1 ianuarie 2004, data intrării în vigoare a prezentei hotărâri,
se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.105/2002 pentru stabilirea salariului de
bază minim brut pe tară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 752 din 15 octombrie 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p.
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Ion
Giurescu,
secretar
de stat
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 18 decembrie 2003.
Nr. 1.515.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL TRANSPORTURILOR,
CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
pentru aprobarea
reglementării tehnice “Metodologie privind programul de urmărire în timp a
comportării constructiilor din punct de vedere al cerintelor functionale”,
indicativ MP-031-03
În
conformitate cu art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în
constructii, cu modificările ulterioare,
în
temeiul prevederilor art. 2 pct. 45 si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
având
în vedere procesul-verbal de avizare nr. 7 din 14 septembrie 2003 al Comitetului
tehnic de specialitate - CTS 12,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă reglementarea tehnică “Metodologie privind programul de urmărire
în timp a comportării constructiilor din punct de vedere al cerintelor
functionale”, indicativ MP-031-03, elaborată de Universitatea de Arhitectură si
Urbanism “Ion Mincu”, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art.
2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
3. - Directia generală tehnică va duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
p.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Marius
Sorin Ovidiu Bota,
secretar
de stat
Bucuresti, 10 decembrie 2003.
Nr. 1.010.
*) Anexa se publică în Buletinul
Constructiilor editat de Institutul National de Cercetare-Dezvoltare în
Constructii si Economia Constructiilor - INCERC Bucuresti.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind limitarea
riscului de credit la creditul de consum
Având
în vedere prevederile art. 44 si 55 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea
bancară, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 2 lit. m), ale
art. 59 alin. (2) lit. g), ale art. 168 si 177 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată si
modificată prin Legea nr. 200/2002,
în
temeiul dispozitiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul
Băncii Nationale a României, cu modificările si completările ulterioare,
Banca
Natională a României emite prezentele norme.
Art.
1. - Prezentele norme se aplică institutiilor de credit persoane juridice
române si sucursalelor institutiilor de credit străine, autorizate să
functioneze pe teritoriul României, denumite în continuare împrumutători,
si reglementează conditiile de acordare, garantare si derulare a creditelor de
consum.
Art.
2. - (1) Creditul de consum reprezintă creditul acordat persoanelor fizice în
vederea satisfacerii nevoilor personale, ale familiei sau ale gospodăriei
acestora sau a achizitionării de bunuri.
(2) Nu
sunt considerate credite de consum creditele destinate să finanteze
construirea, cumpărarea, reabilitarea, consolidarea sau extinderea imobilelor
cu destinatie locativă.
Art.
3. - Acordarea, garantarea si derularea creditelor de consum se realizează de
împrumutători pe baza unor norme interne de creditare aprobate de consiliul de administratie,
în cazul institutiilor de credit persoane juridice române, si, respectiv, de
organele statutare, în cazul sucursalelor institutiilor de credit străine.
Art.
4. - În cadrul normelor interne de creditare, pentru fiecare tip de credit din
categoria creditelor de consum, se reglementează cel putin următoarele
elemente:
a)
organizarea activitătii de acordare, garantare si derulare a respectivului tip
de credit;
b)
clauzele obligatorii ale contractului de credit;
c)
documentatia care stă la baza contractului de credit.
În
acest sens împrumutătorii trebuie să întocmească modele ale contractului de
credit, ale declaratiilor prevăzute la art. 6 si, dacă este cazul, ale
contractelor de garantie;
d)
competentele de aprobare a creditelor, în functie de valoarea acestora. În acest
scop fiecare împrumutător trebuie să stabilească valoarea de la care un credit
este considerat credit de valoare mare;
e)
indicatorii pe baza cărora se evaluează bonitatea solicitantilor de credite de
consum si modul de calcul al acestor indicatori.
Art.
5. - Creditele de consum sunt acordate pe baza unui contract de credit ale
cărui clauze vor fi stabilite prin normele interne ale împrumutătorilor, cu respectarea
prevederilor prezentelor norme.
Art.
6. - Documentatia care stă la baza contractului de credit de consum trebuie să
cuprindă cel putin următoarele elemente:
a) documente care atestă capacitatea persoanelor în cauză de a dispune de venituri certe cu caracter permanent, precum adeverintă de salariu, declaratie de venit;
b)
declaratie pe propria răspundere privind valoarea angajamentelor de plată ale
solicitantului si ale familiei acestuia si în mod special a obligatiilor
devenite exigibile si neonorate la scadentă. Împrumutătorii pot solicita copii
de pe documentele care atestă gradul de îndatorare a solicitantului si a
membrilor familiei sale;
c)
declaratie pe propria răspundere privind litigiile cu tertii, cu precizarea,
după caz, a motivelor care au condus la situatiile respective.
Art.
7. - (1) Aprobarea fiecărui credit de consum se face în conditiile stabilite de
normele interne de creditare ale împrumutătorilor.
(2)
Conditiile trebuie să se refere cel putin la următoarele elemente:
a) datele
de identificare a solicitantului, precum numele, prenumele,
domiciliul/resedinta, codul numeric personal, cetătenia;
b)
informatii/date referitoare la creditul solicitat, precum valoarea creditului,
scadenta/schema de rambursare, destinatia, moneda si, dacă este cazul, avansul
depus de solicitant si garantiile prezentate;
c)
informatii despre bonitatea solicitantului, cu respectarea prevederilor art. 8;
d)
situatiile speciale în care se află solicitantul de credit de consum în raport
cu tertii, precum litigii care ar putea afecta în mod semnificativ bonitatea
acestuia.
Art.
8. - La evaluarea bonitătii solicitantului se va avea în vedere ca ratele de
plătit, respectiv principalul si dobânda, să reprezinte cel mult 30% din
veniturile nete ale solicitantului si ale familiei sale, calculate ca diferentă
între veniturile totale si angajamentele evidentiate în declaratia prevăzută la
art. 6 lit. b).
Art.
9. - (1) În situatia în care creditul de consum are ca destinatie
achizitionarea de bunuri, solicitantul trebuie să prezinte garantii personale
din partea unor terti sau să achite un avans de minimum 25% din valoarea
respectivelor bunuri.
(2)
Acordarea creditelor de consum care au alte destinatii decât cea prevăzută la
alin. (1) este conditionată de prezentarea de către solicitant a unor garantii
reale si/sau de prezentarea unor garantii personale din partea unor terti, la
nivelul creditului solicitat.
(3)
Împrumutătorii evaluează bonitatea tertilor mentionati la alin. (1) si (2)
potrivit conditiilor stabilite prin normele proprii de creditare.
(4)
Pot face exceptie de la prevederile alin. (2) facilitătile de creditare prin
trageri în descoperit de cont, precum si creditele acordate prin intermediul
cardurilor de credit care nu au asociat un cont de depozit, a căror valoare nu
depăseste de trei ori nivelul venitului net lunar cu caracter permanent al
solicitantului, calculat ca diferentă între veniturile totale cu caracter
permanent ale acestuia si angajamentele evidentiate în declaratia prevăzută la
art. 6 lit. b), fără a depăsi însă o limită stabilită prin normele interne de
creditare ale împrumutătorului.
Art.
10. - Contractele de credit încheiate de împrumutători cu societăti comerciale,
în baza cărora sunt acordate acestora linii de credit pentru achizitionarea
fondului de marfă, trebuie să includă clauze potrivit cărora, în situatia
vânzării în rate/pe credit a respectivelor bunuri, societătile comerciale vor
impune conditii de acordare, derulare si garantare a creditelor cel putin la
fel de stricte precum cele prevăzute de prezentele norme.
Art.
11. - (1) Pot face exceptie de la prevederile art. 8 si 9 următoarele tipuri de
credite de consum: creditele pentru studii, creditele pentru vacantă si
călătorii, creditele pentru efectuarea de tratamente medicale, creditele pentru
participarea la conferinte si simpozioane organizate în străinătate, creditele
cu destinatie agricolă.
(2)
Împrumutătorii vor stabili prin normele proprii de creditare conditiile de
acordare si de garantare a tipurilor de credite prevăzute la alin. (1).
Art.
12. - Pe durata derulării creditului de consum împrumutătorii au obligatia să
urmărească îndeplinirea conditiilor prevăzute în contractul de credit de
consum, precum cele referitoare la destinatia creditului si plata la scadentă a
ratelor reprezentând principalul si dobânda.
Art.
13. - Până la data intrării în vigoare a prezentelor norme, băncile vor proceda
la modificarea în mod corespunzător a normelor interne de creditare, iar casele
centrale vor proceda la modificarea în mod corespunzător a reglementărilor-cadru
privind conditiile de acordare, garantare si derulare a creditelor de consum de
către cooperativele de credit afiliate, fără a putea stabili cerinte mai putin stricte
decât prezentele norme.
Art. 14.
- Casele centrale vor supraveghea respectarea de către cooperativele de credit
afiliate a cerintelorprevăzute în prezentele norme.
Art.
15. - Nerespectarea prevederilor prezentelor norme atrage aplicarea
sanctiunilor si/sau a măsurilor prevăzute la art. 69 alin. 2 si la art. 70 din
Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările si completările
ulterioare, sau, după caz, la art. 189 si 191 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată
si modificată prin Legea nr. 200/2002.
Art.
16. - Prezentele norme intră în vigoare la data de 1 februarie 2004.
Presedintele
Consiliului de administratie
al
Băncii Nationale a României,
Mugur
Isărescu
Bucuresti, 18 decembrie 2003.
Nr. 15.