MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 561 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Marti, 5 august 2003
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 260 din
24 iunie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 83 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active bancare, republicată
Decizia nr. 261 din
24 iunie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 15 alin. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea
sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si băuturi alcoolice,
republicată, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 132/1995,
modificată si completată ulterior prin Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, cu
modificările ulterioare
Decizia nr. 262 din
24 iunie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 9 alin. 6 si art. 11 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei
juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute în proprietatea
statului
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
378. - Ordin al
ministrului industriei si resurselor privind unele măsuri referitoare la
recunoasterea si desemnarea organismelor pentru evaluarea conformitătii
recipientelor simple sub presiune si a organismelor care aprobă proceduri de
sudare si personal sudor pentru componente supuse la presiune
427. - Ordin al
presedintelui Agentiei Nationale de Control al Exporturilor privind
valabilitatea formularelor-tip si a documentelor prevăzute în ordinele
presedintelui Agentiei Nationale de Control al Exporturilor Strategice si al
Interzicerii Armelor Chimice nr. 139/2001 si nr. 148/2001
455. - Ordin al
ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului pentru aprobarea Normei
sanitare veterinare care stabileste măsuri interimare de sigurantă cu privire
la activitătile de import de produse de origine animală pentru consum personal
456. - Ordin al
ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului pentru aprobarea Normei
sanitare veterinare privind informatiile ce trebuie să fie introduse în
fisierul computerizat privind activitătile de transport de animale sau produse
animaliere care provin din tări terte si care sunt reexpediate
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 24 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active bancare, republicată
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 alin. (1) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 51/1998, republicată, exceptie ridicată de Daniel
Ionut Vladimirescu în Dosarul nr. 1.459/2002 al Curtii Supreme de Justitie –
Sectia comercială.
La apelul nominal răspund avocat Dan
Marius Brătilă, pentru autorul exceptiei, si avocat Liliana Serban, pentru
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare.
Avocatul autorului exceptiei consideră că
dispozitiile art. 83 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
51/1998 sunt neconstitutionale, întrucât, în situatia în care debitul garantat
cu activul supus executării are o valoare mai mică decât 20% din valoarea
activului supus valorificării, debitorul este obligat, la contestarea actului
de executare a activului, să depună o cautiune mai mare decât debitul datorat.
Avocatul Autoritătii pentru Valorificarea
Activelor Bancare solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate,
invocând în acest sens si jurisprudenta Curtii Constitutionale. Se arată că
invocarea prevederilor art. 1 alin. (3) si ale art. 49 alin. (2) din
Constitutie nu are legătură cu textul de lege criticat, iar, cu privire la
invocarea celorlalte texte constitutionale, exceptia este neîntemeiată,
întrucât nu rezultă că textul criticat ar încălca dispozitiile Constitutiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
Se arată că asupra constitutionalitătii dispozitiilor criticate Curtea
Constitutională s-a mai pronuntat, constatând că acestea sunt constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 29 noiembrie 2002,
pronuntată în Dosarul nr. 1.459/2002, Curtea Supremă de Justitie - Sectia
comercială a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 alin. (1) din Legea nr. 409/2001,
exceptie ridicată de Daniel Ionut Vladimirescu.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că textul
criticat încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin. (3), ale art. 49
alin. (2), ale art. 21, 41, 134 si 135, precum si principiul egalitătii
părtilor în fata legii.
Se arată, în esentă, că dispozitiile
legale criticate obligă debitorul garant să plătească, pentru a contesta orice
act de executare, sume mai mari decât valoarea de piată a bunului de executat,
în situatia în care cautiunea de 20% se calculează prin raportare la tot
debitul principal, si nu la valoarea debitului garantat, astfel încât debitorul
nu mai are posibilitatea si interesul să conteste un act de executare.
Autorul exceptiei consideră că în felul
acesta “…prevederea criticată încalcă principiile constitutionale ale liberului
acces la justitie, al egalitătii părtilor în justitie, dreptătii si
proportionalitătii, cât si pe cel al garantării sau măcar ocrotirii
proprietătii”, statul încălcându-si astfel lsobligatia de a dezvolta un circuit
comercial normal, pentru asigurarea bunăstării populatiei”.
Curtea Supremă de Justitie - Sectia
comercială consideră că dispozitiile legale criticate
sunt constitutionale. Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, în
conformitate cu dispozitiile art. 18 1 din Legea
nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul consideră
că exceptia este nefondată, făcând referire si la jurisprudenta Curtii
Constitutionale în această materie, în sensul că exceptii cu acelasi obiect au
fost respinse ca neîntemeiate.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile legale criticate sunt constitutionale. În argumentarea acestui
punct de vedere, se arată că “instituirea, prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 51/1998, a obligatiei la plata unei cautiuni nu contravine
prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei, dat fiind că
debitorului nu i se închide accesul la justitie pentru apărarea unui drept
subiectiv”.
În realitate, sustine Avocatul Poporului,
referindu-se si la jurisprudenta Curtii Constitutionale, dispozitiile criticate
au “drept scop realizarea creantelor bancare neperformante preluate de către
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, asigurarea celeritătii în
solutionarea litigiilor si a oricăror cereri în legătură cu activele bancare
supuse valorificării potrivit acestui act normativ, precum si limitarea
posibilitătii abuzului de drept”.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele
de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile părtilor si ale procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei, astfel cum a fost
formulat, îl constituie dispozitiile art. 25 alin. (1) din Legea nr. 409/2001
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 51/1998, privind unele
măsuri premergătoare privatizării băncilor.
În realitate însă, Legea nr. 409/2001 nu
cuprinde decât 3 articole - I, II si III -, art. I pct. 29 prevăzând
introducerea art. 25 al ordonantei de urgentă aprobate. Totodată pct. 1 al art.
I din lege a prevăzut noul continut al titlului ordonantei, si anume “ORDONANTĂ
DE URGENTĂ privind valorificarea unor active bancare”. Ulterior, în baza
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 120/2001, Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 51/1998 a fost republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002, iar fostul articol 25 a devenit
articolul 83 alin. (1), care constituie, în realitate, obiectul exceptiei, cu
următorul cuprins: “1) Debitorii pot contesta în justitie măsurile dispuse
de AVAB potrivit prezentei ordonante de urgentă si pot face contestatie la
executare numai după depunerea unei cautiuni egale cu 20% din valoarea
activului bancar supus valorificării.”
Critica de neconstitutionalitate se bazează
pe sustinerea că sunt încălcate dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin.
(3), privind statul român, ale art. 21, privind accesul liber la justitie, ale
art. 49, privind restrângerea exercitiului unor drepturi, ale art. 41, privind
protectia proprietătii private, ale art. 134, privind economia, ale art. 135,
privind proprietatea, precum si principiul constitutional al egalitătii în
drepturi, consacrat de art. 16 alin. (1), considerându-se de către autorul
exceptiei că, prin cuantumul cautiunii, “ebitorul nu are posibilitatea si nici
măcar interes să conteste un act de executare”.
Analizând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată.
În jurisprudenta sa, Curtea
Constitutională a mai fost sesizată cu exceptii de neconstitutionalitate având
ca obiect fostul art. 25 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998,
astfel cum a fost aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 409/2001,
devenit art. 83 în urma republicării din anul 2002, pe care le-a respins ca neîntemeiate.
Astfel, prin Decizia nr. 231 din 10
septembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 847
din 25 noiembrie 2002, Curtea a retinut, în esentă, că “instituirea prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 a obligatiei la plata unei
cautiuni nu contravine prevederilor constitutionale invocate de autorul
exceptiei, dat fiind că debitorului nu i se închide accesul la justitie pentru
realizarea unui drept subiectiv, ci i se limitează posibilitatea abuzului
judiciar, asigurându-se celeritatea în solutionarea cauzei”. De asemenea, prin
aceeasi decizie, s-a retinut că lănu sunt încălcate nici prevederile art. 134
si nici cele ale art. 135 din Constitutie, deoarece executarea obligatiei de
plată - fie si pe calea executării silite - corespunde principiilor economiei
de piată si, totodată, garantării dreptului de proprietate, indiferent de
titular”. Aceeasi solutie a fost pronuntată si prin Decizia nr. 285 din 30
octombrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 101
din 18 februarie 2003, retinându-se că dispozitiile legale criticate nu încalcă
dispozitiile constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2), ale art. 21 si pe
cele ale art. 24.
De altfel si anterior actualelor
reglementări, când cuantumul cautiunii prevăzut de Ordonanta Guvernului nr.
55/1999 privind executarea silită a creantelor bancare neperformante preluate
la datoria publică era de 50% din valoarea activului, Curtea, prin mai multe
decizii, a respins exceptiile de neconstitutionalitate cu acelasi obiect.
Solutiile pronuntate de Curte si considerentele care au stat la baza acestora
îsi păstrează valabilitatea si în cauza de fată, întrucât nu au intervenit
elemente noi, de natură să determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii în
materie. Curtea nu poate retine nici critica autorului exceptiei bazată pe
dispozitiile art. 49 din Constitutie. Textul de lege criticat excedează sferei
de reglementare a acestor prevederi constitutionale, deoarece instituirea
obligatiei de plată a unei cautiuni nu are semnificatia restrângerii
exercitării unor drepturi constitutionale.
În ceea ce priveste sustinerea
neconstitutionalitătii textului criticat prin raportare la art. 1 alin. (3) din
Constitutie privind statul român, prevederi care consacră principiul statului
de drept, Curtea constată că textul constitutional nu este încălcat, întrucât
acest principiu presupune “…domnia legii”, or, în cauză, cautiunea al
cărei cuantum este criticat este stabilită printr-o lege, asa cum cere
Constitutia.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art.
144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, cu
majoritate de voturi,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 83 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active bancare, republicată, exceptie
ridicată de Daniel Ionut Vladimirescu în Dosarul nr. 1.459/2002 al Curtii
Supreme de Justitie - Sectia comercială.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de
24 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 24 iunie 2003
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 11 din Ordonanta Guvernului
nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse
din tutun si băuturi alcoolice, republicată, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 132/1995, modificată si completată ulterior prin
Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, cu modificările ulterioare
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 15 alin. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995, republicată, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 132/1995, modificată si completată
ulterior prin Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, cu modificările ulterioare,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “Alconor-Royal Grup” - S.R.L. din
Carei în Dosarul nr. 1.705/2002 al Judecătoriei Carei.
La apelul nominal se constată lipsa
părtilor, fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei, ca fiind neîntemeiată, deoarece
dispozitiile criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate. Este
mentionată, în argumentarea acestei sustineri, jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 27 noiembrie 2002,
pronuntată în Dosarul nr. 1.705/2002, Judecătoria Carei a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15
alin. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 132/1995, modificată si completată prin Ordonanta
Guvernului nr. 86/1998, exceptie ridicată de Societatea Comercială
“Alconor-Royal Grup” - S.R.L. din Carei.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate, autorul acesteia consideră că
textul criticat încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 41 alin. (8), ale
art. 114 alin. (1) si (5), precum si ale art. 135 alin. (1) si (6), întrucât
“stabileste în afara sanctiunii amenzii pentru contraventia prevăzută la art.
15 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 si sanctiunea virării la
bugetul de stat a unei sume egale cu valoarea accizelor si a taxei pe valoarea
adăugată, aferentă produselor corespunzătoare cantitătilor de marcaje
neutilizate, cu titlu de confiscare sub formă de taxe si impozite indirecte,
care determină în mod direct o diminuare a patrimoniului agentului economic”.
Pe de altă parte, se arată că măsura nu este dispusă printr-o lege, ci printr-o
ordonantă a Guvernului, luîncălcându-se astfel si dispozitiile art. 114 alin.
(5) din Constitutie”.
Judecătoria Carei consideră
exceptia de neconstitutionalitate neîntemeiată. Se apreciază, în argumentarea
acestei sustineri, că obligatia instituită prin textul criticat pentru agentii
economici care nu returnează marcajele neutilizate până la expirarea termenului
de valabilitate a licentei de atestare a dreptului de marcare, ca, pe lângă
plata amenzii, să vireze la bugetul de stat “o sumă egală cu valoarea accizelor
si a taxei pe valoarea adăugată, aferentă produselor corespunzătoare
cantitătilor de marcaje neutilizate, are caracterul unei confiscări”. Această
confiscare se justifică, teoretic, prin faptul că suma respectivă leputea rezulta
din săvârsirea contraventiei prevăzute de art. 15 lit. j) din Ordonanta
Guvernului nr. 23/1995”.
În ceea ce priveste sensul formulării
“numai în conditiile legii”, instanta consideră că aceasta trebuie înteleasă în
sens larg. De aceea, se arată în continuare, “… împrejurarea că dispozitia
criticată este prevăzută într-o ordonantă a Guvernului nu are nici o relevantă,
deoarece ordonantele se emit în baza unei legi speciale de abilitare. Astfel,
ordonanta Guvernului a fost emisă în temeiul Legii nr. 81/1995, iar Ordonanta
Guvernului nr. 86/1998 în temeiul Legii nr. 148/1998”.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul consideră
că exceptia este neîntemeiată. În argumentarea acestei sustineri, arată că
“obligarea la plata către bugetul de stat a unei sume egale cu valoarea
accizelor si a taxei pe valoarea adăugată aferentă produselor corespunzătoare
cantitătilor de marcaje neutilizate are caracterul unei confiscări, ca urmare a
săvârsirii contraventiei prevăzute la art. 15 alin. 1 lit. j), si nu reprezintă
accize si taxe pe valoarea adăugată”. Referitor la faptul că măsura respectivă
este prevăzută într-o ordonantă, si nu într-o lege, Guvernul apreciază că
aceasta lcnu înseamnă o încălcare a dispozitiilor art. 41 alin. (8) din
Constitutie, deoarece atât Ordonanta nr. 23/1995, cât si Ordonanta nr. 86/1998
au fost emise în baza unor legi de abilitare a.Guvernului de a emite ordonante,
respectiv Legea nr. 81/1995 si Legea nr. 148/1998”. În consecintă, Guvernul
apreciază că nu au fost încălcate nici dispozitiile art. 114 alin. (1) si (5)
din Constitutie. Referitor la Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, care nu a fost
încă aprobată de Parlament, Guvernul arată că aceasta “nu înseamnă că
dispozitiile acestea nu se aplică; în eventualitatea că ordonanta va fi
respinsă de către Parlament, efectele ei vor înceta de la data adoptării legii
de respingere”.
Potrivit punctului de vedere al
Guvernului, luconfiscarea unei sume, ca urmare a săvârsirii unei contraventii,
nu poate fi echivalată cu o violare a proprietătii”.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul
de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 15 alin. 11 din Ordonanta
Guvernului nr. 23 din 11 august 1995 privind instituirea sistemului de marcare
pentru tigarete, produse din tutun si băuturi alcoolice, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 374 din 23 decembrie 1997,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/1995, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 301 din 29 decembrie 1995, modificată si completată
prin Ordonanta Guvernului nr. 86 din 25 august 1998, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 315 din 27 august 1998.
Dispozitiile art. 15 alin. 11 al ordonantei
criticate au următorul cuprins: “Contraventia prevăzută la alin. 1 lit. j)
se sanctionează cu amendă de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei.
Totodată, agentii economici producători
interni vor vira bugetului de stat o sumă egală cu valoarea accizelor si a
taxei pe valoarea adăugată, aferentă produselor corespunzătoare cantitătilor de
marcaje neutilizate.”
Critica de neconstitutionalitate are în
vedere doar teza a doua a textului de mai sus, autorul exceptiei considerând că
dispozitiile respective instituie o plată de accize si o taxă pe valoare
adăugată pentru sume nedatorate, fiind încălcate dispozitiile art. 41 alin.
(8), ale art. 114 alin. (1) si (5), precum si cele ale art. 135 alin. (1) si
(6) din Constitutie.
Dispozitiile constitutionale invocate de
autorul exceptiei ca fiind încălcate au următorul cuprins:
- Art. 41 alin. (8): “Bunurile
destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi
confiscate numai în conditiile legii.”;
- Art. 114 alin. (1) si (5): “(1)
Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a
emite ordonante în domenii care nu fac obiectul legilor organice. [..]
(5) Aprobarea sau respingerea ordonantelor
se face printr-o lege în care vor fi cuprinse si ordonantele ale căror efecte
au încetat potrivit alineatului (3).”;
- Art. 135 alin. (1) si (6): “(1)
Statul ocroteste proprietatea. [..]
(6) Proprietatea privată este, în
conditiile legii, inviolabilă.”
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată,
neputându-se retine încălcarea, prin textul criticat al ordonantei, a
dispozitiilor constitutionale invocate de autorul exceptiei.
Măsura instituită prin textul criticat
este o confiscare care se aplică alături de sanctiunea amenzii pentru săvârsirea
contraventiei prevăzute de art. 15 alin. 1 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr.
23/1995, republicată, cu modificările ulterioare, text potrivit căruia: “Constituie
contraventie următoarele fapte, dacă, potrivit legii penale, nu sunt
considerate infractiuni: [..] j) nereturnarea de către producătorii interni a
marcajelor neutilizate în termenul legal.”
Curtea Constitutională a stabilit în mod
constant, în jurisprudenta sa, că aplicarea si executarea unor sanctiuni
pecuniare, inclusiv măsura confiscării unor bunuri sau valori, cu toate că
determină în mod direct diminuarea patrimoniului celui sanctionat, nu încalcă
dispozitiile constitutionale privind ocrotirea proprietătii private, întrucât
sunt consecinta unor încălcări ale legii. (În acest sens sunt, de exemplu,
Decizia nr. 56/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
222 din 20 mai 1999, precum si Decizia nr. 67/2000, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 334 din 19 iulie 2000.)
Măsura legală a confiscării a fost prevăzută
în aplicarea dispozitiilor art. 41 alin. (8) din Constitutie, care stabilesc că
“numai în conditiile legii” pot fi confiscate bunurile destinate,
folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii. În cauză, aceste
conditii sunt îndeplinite chiar dacă reglementarea a fost cuprinsă într-o
ordonantă care, în baza delegării legislative prevăzute de art. 114 din
Constitutie, dă posibilitatea Guvernului să reglementeze în domenii rezervate
legii.
De asemenea, Curtea Constitutională a
stabilit, potrivit dispozitiilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutie, că
ordonantele Guvernului emise pe baza unei legi de abilitare au putere de lege
până la eventuala lor respingere de către Parlament. (A se vedea, de exemplu,
Decizia nr. 252/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
702 din 28 decembrie 2000.) Or, în cauză, Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 a
fost emisă în temeiul art. 1 lit. b) din Legea nr. 81/1995 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante, ordonantă care a fost aprobată prin Legea nr.
132/1995. Totodată Ordonanta Guvernului nr. 86/1998 a fost emisă în temeiul
art. 1 pct. 4 lit. d) din Legea nr. 148/1998 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art.
144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 12, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 15 alin. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din
tutun si băuturi alcoolice, republicată, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr. 132/1995, modificată si completată ulterior prin
Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, exceptie ridicată de Societatea Comercială
“Alconor-Royal Grup” - S.R.L. din Carei în Dosarul nr. 1.705/2002 al
Judecătoriei Carei.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 24 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
din 24 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9
alin. 6 si art. 11 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei
juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute în proprietatea
statului
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. 6 si art. 11 din Legea nr.
112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia
de locuinte, trecute în proprietatea statului, exceptie ridicată de Vasile
Bucurenciu si Elisa Bucurenciu în Dosarul nr. 6.426/2002 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a III-a civilă.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, invocând
jurisprudenta Curtii Constitutionale, prin care s-a statuat că textele ce fac
obiectul exceptiei sunt constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 26 noiembrie 2002,
pronuntată în Dosarul nr. 6.426/2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a
civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 9 alin. 6 si art. 11 din Legea nr. 112/1995 pentru
reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte,
trecute în proprietatea statului, exceptie ridicată de Vasile Bucurenciu si
Elisa Bucurenciu.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine că dispozitiile art. 9
alin. 6 si art. 11 din Legea nr. 112/1995 încalcă principiul egalitătii
cetătenilor în fata legii si pe cel al neretroactivitătii legii, consacrate în
art. 16 alin. (1), respectiv în art. 15 alin. (2) din Legea fundamentală. Se
sustine, de către autorul exceptiei, că prin reglementarea în mod diferentiat a
categoriilor de chiriasi, în sensul acordării anumitor drepturi numai unor
categorii de chiriasi si exceptării de la exercitiul acelorasi drepturi a altor
categorii de chiriasi, se instituie o discriminare nejustificată pentru
chiriasii aflati în situatia prevăzută de alin. 6 al art. 9. În continuare se
sustine că textele de lege criticate încalcă si principiul neretroactivitătii,
prin aceea că se sanctionează cu nulitatea absolută contractele de
vânzare-cumpărare încheiate de chiriasi după 1 ianuarie 1990, aplicându-se o
sanctiune în baza legii noi pentru acte si fapte juridice anterioare intrării
în vigoare a legii.
Instanta de judecată apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată..Potrivit prevederilor
art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, în conformitate cu
dispozitiile art. 18 1 din Legea
nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul, în
punctul său de vedere, arată că nu poate fi primită critica privind încălcarea
art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece, potrivit art. 9 alin. 6 din Legea
nr. 112/1995, toti chiriasii care au dobândit sau au înstrăinat o locuintă
proprietate personală după 1 ianuarie 1990 în localitatea de domiciliu sunt
exceptati de la posibilitatea cumpărării apartamentelor ce nu se restituie în
natură fostilor proprietari. Deosebirea de tratament între această categorie de
chiriasi si cei care au dreptul de a cumpăra apartamentele rezultă dintr-o
optiune anterioară a chiriasilor din prima categorie, de natură să ducă la
concluzia că acestia au optat în favoarea unei locatiuni si nu a dobândirii sau
păstrării în proprietate a unui imobil. De asemenea, se mai arată că textele
criticate nu încalcă nici principiul neretroactivitătii, deoarece sanctiunea
nulitătii absolute se aplică exclusiv contractelor de vânzare-cumpărare
încheiate în baza Legii nr. 112/1995 si nu anterior acesteia. Această
reglementare reprezintă vointa legiuitorului, care a înteles să excludă anumite
categorii de chiriasi de la beneficiul cumpărării apartamentelor în care
locuiesc. În concluzie, se apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată.
Avocatul Poporului, în
punctul său de vedere, arată că nu poate fi primită critica privind încălcarea
art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece, potrivit art. 9 din Legea nr.
112/1995, toti chiriasii titulari ai contractelor de închiriere a
apartamentelor în care locuiesc au dreptul de a opta între a cumpăra aceste
apartamente după expirarea termenului prevăzut la art. 14 din lege sau de a rămâne
în continuare chiriasi.
Se mai arată că textul criticat este în
concordantă cu prevederile art. 15 din Constitutie, deoarece aceste
reglementări reprezintă vointa legiuitorului, care a înteles să excludă anumite
categorii de chiriasi de la beneficiul prelungirii contractelor de închiriere
sau al cumpărării apartamentelor în care locuiesc.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele
de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea
nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Exceptia are ca obiect dispozitiile art. 9
alin. 6 si art. 11 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei
juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute în proprietatea
statului, texte al căror cuprins este următorul:
- Art. 9 alin. 6: “Fac exceptie de la
prevederile alin. 1 chiriasii titulari sau membrii familiei lor - sot, sotie,
copii minori - care au dobândit sau au înstrăinat o locuintă proprietate
personală după 1 ianuarie 1990, în localitatea de domiciliu.”;
- Art. 11: “Actele juridice de
înstrăinare încheiate cu încălcarea prevederilor art. 9 alin. 6 si ale art. 10
sunt lovite de nulitate absolută.”
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate ridicată, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată
si, în consecintă, urmează să fie respinsă.
Asupra constitutionalitătii dispozitiilor
art. 9 din Legea nr. 112/1995 Curtea Constitutională s-a pronuntat, în temeiul
dispozitiilor art. 144 lit. a) din Constitutie, prin Decizia nr. 73 din 19
iulie 1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 8
august 1995, retinând că acest text nu contravine art. 41 si art. 135 alin. (6)
din Constitutie. Posibilitatea vânzării către chiriasi a locuintelor ce nu se
restituie în natură fostilor proprietari constituie recunoasterea prin lege a
unui drept subiectiv, înlăturându-se astfel discriminarea anterioară când un
asemenea drept era recunoscut numai chiriasilor din locuintele construite din
fondurile statului. Faptul că prin dispozitiile criticate este exclusă o
categorie de chiriasi nu contravine dispozitiilor constitutionale, deoarece,
potrivit art. 49 alin. (1) din Constitutie, exercitiul unor drepturi sau
libertăti poate fi restrâns prin lege. Astfel, reglementările cuprinse în art.
9 alin. 6 din Legea nr. 112/1995 reprezintă o asemenea limitare.
Prevederile art. 9 din Legea nr. 112/1995
au mai făcut obiectul controlului de constitutionalitate si în temeiul art. 144
lit. c) din Constitutie.
Astfel, prin Decizia nr. 485 din 2
decembrie 1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 143
din 8 aprilie 1998, Decizia nr. 3 din 16 ianuarie 2001, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 128 din 14 martie 2001, si Decizia nr. 92
din 10 iunie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
352 din 26 iulie 1999, Curtea Constitutională, respingând exceptia de
neconstitutionalitate, a statuat că aceste dispozitii nu contravin art. 16
alin. (1) din Constitutie. Pentru a pronunta această solutie Curtea a retinut
că textul de lege criticat laacordă posibilitatea tuturor chiriasilor titulari
ai unor contracte de închiriere a apartamentelor în care locuiesc de a opta
între a cumpăra aceste apartamente, după expirarea termenului prevăzut la art.
14 din lege, sau de rămâne în continuare chiriasi”.
De asemenea, Curtea a decis că nici
argumentul privind caracterul retroactiv al acestor dispozitii nu poate fi
retinut ca motiv de neconstitutionalitate, deoarece aceste reglementări
reprezintă vointa legiuitorului, care a înteles să excludă anumite categorii de
chiriasi de la beneficiul prelungirii contractelor de închiriere sau al
cumpărării apartamentelor în care locuiesc.
Atât considerentele, cât si solutiile din
aceste decizii sunt valabile si în cauza prezentă, deoarece nu au intervenit
elemente noi de natură să determine o reconsiderare a jurisprudentei Curtii.
În ceea ce priveste critica de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 din lege, pe motiv că sanctionează
cu nulitate absolută actele juridice de înstrăinare încheiate cu încălcarea
prevederilor art. 9 alin. 6 si art. 10, contravenind astfel principiului
neretroactivitătii legii, aceasta, de asemenea, nu poate fi primită. Aceste
dispozitii nu aduc nici o noutate din punct de vedere legislativ, ele nu fac
decât să precizeze sanctiunea nulitătii actelor translative de proprietate
încheiate cu încălcarea unor norme imperative. Pentru a exista retroactivitate
ar fi trebuit ca noua reglementare să se aplice situatiilor juridice anterioare
intrării sale în vigoare.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 9 alin. 6 si art. 11 din Legea nr. 112/1995 pentru
reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte,
trecute în proprietatea statului, exceptie ridicată de Vasile Bucurenciu si
Elisa Bucurenciu în Dosarul nr. 6.426/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a
III-a civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 24 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
INDUSTRIEI SI RESURSELOR
privind unele măsuri referitoare la recunoasterea si desemnarea
organismelor pentru evaluarea conformitătii recipientelor simple sub presiune
si a organismelor care aprobă proceduri de sudare si personal sudor pentru
componente supuse la presiune
În conformitate cu prevederile art. 16
alin. (1) si ale art. 22 alin. (1) si (2) din Hotărârea Guvernului nr. 454/2003
privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată a recipientelor simple
sub presiune, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 19/2001 privind organizarea
si functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, cu modificările si
completările ulterioare,
ministrul industriei si resurselor emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice
privind recunoasterea si desemnarea organismelor pentru evaluarea conformitătii
recipientelor simple sub presiune si a organismelor care aprobă proceduri de
sudare si personal sudor pentru componente supuse la presiune, prevăzute în
anexa nr. 1.
Art. 2. - (1) Se înfiintează Comisia de
recunoastere a organismelor pentru evaluarea conformitătii recipientelor simple
sub presiune si a organismelor care aprobă proceduri de sudare si personal
sudor pentru componente supuse la presiune, denumită în continuare Comisia
de recunoastere, care functionează în cadrul Ministerului Industriei si
Resurselor.
(2) Regulamentul de organizare si
functionare a Comisiei de recunoastere este prevăzut în anexa nr. 2*).
(3) Componenta nominală a Comisiei de
recunoastere este prevăzută în anexa nr. 3*).
Art. 3. - Anexele nr. 1-3 fac parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - Pe data intrării în vigoare a
prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului industriei si resurselor nr.
35/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea organismelor
care realizează evaluarea conformitătii în domeniul recipientelor simple sub
presiune, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 22
februarie 2002, si Ordinul ministrului industriei si resurselor nr. 81/2002
prin care se constituie Comisia de desemnare si se aprobă Regulamentul de
organizare si functionare a acesteia.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul industriei si resurselor,
Iulian Iancu,
secretar de stat
Bucuresti,
19 iunie 2003.
Nr.
378.
*)
Anexele nr. 2 si 3 se pun la dispozitie institutiilor interesate.
ANEXA
Nr. 1
NORME METODOLOGICE
privind recunoasterea si desemnarea
organismelor pentru evaluarea conformitătii recipientelor simple sub presiune
si a organismelor care aprobă proceduri de sudare si personal sudor pentru
componente supuse la presiune
A. Dispozitii generale
1. Prezentele norme metodologice stabilesc
procedura privind recunoasterea si desemnarea organismelor care realizează
evaluarea conformitătii recipientelor simple sub presiune si a organismelor
care aprobă proceduri de sudare si personal sudor pentru componentele supuse la
presiune, denumite în continuare organisme, conform prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 454/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere
pe piată a recipientelor simple sub presiune.
2. Poate fi desemnată drept organism orice
persoană juridică sau entitate din cadrul unei persoane juridice cu sediul în
România, înregistrată la Oficiul registrului comertului, care se dovedeste că
poate realiza sarcini specifice în legătură cu evaluarea conformitătii,
respectiv încercările specifice aplicabile recipientelor simple sub presiune,
sau care aprobă proceduri de sudare si personal sudor pentru componentele
supuse la presiune si care respectă criteriile minime aplicabile organismelor,
prevăzute în anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 454/2003, precum si
cerintele prevăzute în prezentele norme metodologice.
B. Documentele solicitate organismelor
pentru evaluare în vederea recunoasterii si desemnării
3. Cererea de recunoastere si desemnare se
completează de către organism, conform modelului redat în anexa nr. 1 la
prezentele norme metodologice, si se transmite la Ministerul Industriei si
Resurselor - Comisia de recunoastere. Cererea de recunoastere si desemnare
trebuie să fie însotită de următoarele documente:
a) certificatul de înmatriculare la Registrul
comertului sau orice act juridic echivalent privind înfiintarea, în copie;
b) certificatul de acreditare ca organism
de evaluare a conformitătii, emis de către organismul national de acreditare,
în copie; standardele seria SR EN 45000 stau la baza acreditării organismelor
care doresc să realizeze proceduri specifice pentru evaluarea conformitătii
recipientelor simple sub presiune;
c) asigurarea de răspundere civilă, în
copie, pentru cazul în care răspunderea nu revine prin lege statului, însotită
de o adresă emisă de societatea de asigurare, prin care să se certifice că
polita de asigurare acoperă despăgubirile care pot fi solicitate în urma
activitătii pentru care se solicită recunoasterea; Asigurarea trebuie să
includă atât răspunderea civilă, cât si despăgubiri profesionale;
d) prezentarea activitătii organismului,
din care să rezulte experienta si abilitătile acestuia în domeniul evaluării
recipientelor simple sub presiune, cu indicarea detaliată a tipurilor de
recipiente simple sub presiune pentru care solicită recunoasterea, a codului si
a clasei CAEN din care fac parte aceste produse;
e) prezentarea schemei/schemelor de
evaluare care se aplică de către organism în functie de produs, cu indicarea
procedurilor pe care are capabilitate să le efectueze si a dotărilor de care
dispune, aferente acestora; schema/schemele trebuie să facă referire la
cerintele aplicabile si la procedura pentru evaluarea conformitătii utilizată;
f) lista personalului implicat în
activitatea de evaluare a conformitătii, din care să rezulte experienta si
expertiza personalului;
g) o declaratie scrisă prin care
solicitantul este de acord ca organismul national de acreditare să pună la
dispozitie autoritătii competente, la cerere, documente si informatii în
legătură cu acreditarea sa;
h) raportul întocmit de către organismul
national de acreditare, referitor la acordul privind procedura/procedurile de
evaluare a conformitătii documentată/documentate si aplicată/aplicate de către
solicitant, conform cap. II “Proceduri pentru evaluarea conformitătii” din
Hotărârea Guvernului nr. 454/2003, si la sistemul de management al calitătii
acestuia;
i) documentele încheiate pentru
subcontractarea activitătilor în legătură cu sarcinile pentru care solicită
recunoasterea, în copie, dacă este cazul.
4. Organismele care derulează activităti
în scopul aprobării procedurilor de sudare si a personalului sudor pentru
componente supuse la presiune trebuie să completeze cererea pentru recunoastere
si desemnare în acest scop, conform modelului redat în anexa nr. 1 la
prezentele norme metodologice, care se transmite la Ministerul Industriei si
Resurselor - Comisia de recunoastere.
Cererea de recunoastere si desemnare
trebuie să fie însotită de următoarele documente:
a) certificatul de înmatriculare la Registrul
comertului sau orice act juridic echivalent privind înfiintarea, în copie;
b) certificatul de acreditare ca organism
de evaluare a conformitătii pentru proceduri si/sau personal, emis de către
organismul national de acreditare, în copie, pentru procedurile prevăzute la
pct. 3.2 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 454/2003.
Standardele seria SR EN 45000 stau la baza
acreditării organismelor care doresc să realizeze astfel de activităti în
domeniul recipientelor simple sub presiune;
c) un memoriu în care se prezintă
capacitatea proprie de evaluare si aprobare a procedurilor de sudare si a
personalului sudor conform prevederilor pct. 3.2. din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 454/2003 si prezentarea metodelor de testare a procedurilor de sudare
sau, după caz, a procedurilor de aprobare a personalului sudor pentru
componente supuse la presiune;
d) asigurarea de răspundere civilă, în
copie, pentru cazul în care răspunderea nu revine prin lege statului, însotită
de o adresă emisă de societatea de asigurare, prin care să se certifice că
polita de asigurare acoperă despăgubirile care pot fi solicitate în urma
activitătii pentru care se solicită recunoasterea. Asigurarea trebuie să
includă atât răspunderea civilă, cât si despăgubiri profesionale;
e) indicarea procedurilor pentru evaluarea
conformitătii pentru care se utilizează procedurile de sudare si personalul
sudor, aprobate în functie de produs, si referire la cerintele aplicabile din
Hotărârea Guvernului nr. 454/2003, care sunt îndeplinite;
f)
raportul întocmit de către organismul national de acreditare, referitor la
acordul privind procedura de aprobare a sudurilor si a personalului sudor
pentru componente supuse la presiune, documentată si aplicată de către
solicitant, conform prevederilor pct. 3.2. din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 454/2003, si la sistemul de management al calitătii acestuia;
g) prezentarea listei personalului
implicat în activitatea pentru care solicită recunoasterea, din care să rezulte
experienta si expertiza acestuia;.h) o declaratie scrisă prin care solicitantul
este de acord ca organismul national de acreditare să pună la dispozitie
autoritătii competente, la cerere, documente si informatii în legătură cu
acreditarea sa;
i) documentele încheiate pentru subcontractarea
unor activităti prevăzute la pct. 3.2 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului
nr. 454/2003, în copie, dacă este cazul.
C. Evaluarea solicitării, acordarea,
limitarea, suspendarea sau retragerea desemnării si recunoasterii
5. Comisia de recunoastere evaluează
solicitarea de recunoastere si desemnare în urma examinării documentelor
prevăzute la pct. 3 sau, după caz, la pct. 4 si a verificării respectării:
a) criteriilor minime pentru evaluarea
organismelor prevăzute în anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 454/2003;
b) prevederilor art. 16 din Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor;
c) cerintelor privind competenta tehnică
si capabilitatea organismului de a evalua conformitatea recipientelor simple
sub presiune cu cerintele esentiale de securitate impuse recipientelor,
cuprinse în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 454/2003;
d) sarcinilor în legătură cu
procedura/procedurile de evaluare a conformitătii pentru care organismul
solicită recunoasterea si desemnarea, prevăzute în cap. II “Proceduri pentru
evaluarea conformitătii” din Hotărârea Guvernului nr. 454/2003;
sau
sarcinilor în legătură cu activitătile
prevăzute la pct. 3.2 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 454/2003,
după caz;
e) valorii minime a asigurării de răspundere
civilă, conform pct. 3 lit. c);
f) oricăror alte cerinte aplicabile
organismelor, conform prezentelor norme metodologice.
6. În măsura în care este necesar pentru
luarea deciziei privind recunoasterea si desemnarea, Comisia de recunoastere
poate întreprinde orice alte măsuri pentru informarea sa completă si corectă.
În vederea luării deciziei Comisia de recunoastere poate realiza si o evaluare
a solicitantului la sediul acestuia. Toate cheltuielile ocazionate de
deplasarea Comisiei de recunoastere la sediul solicitantului (transport,
cazare, diurnă) se suportă de către solicitant.
7.1. Comisia de recunoastere emite un
certificat de recunoastere solicitantului care a dovedit conformitatea cu
cerintele prezentelor norme metodologice, stabilind scopul si sarcinile pentru
care va fi desemnat, în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii
de recunoastere si desemnare.
Modelul certificatului de recunoastere
este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
7.2. În situatia în care solicitantul nu
dovedeste conformitatea cu cerintele prevăzute în prezentele norme
metodologice, Comisia de recunoastere, în termen de 30 de zile de la data
înregistrării cererii de recunoastere si desemnare, comunică solicitantului
respingerea motivată a solicitării.
7.3. Rezultatul evaluării realizate de
Comisia de recunoastere si decizia acesteia se consemnează într-un
proces-verbal întocmit si păstrat conform Regulamentului de organizare si
functionare a Comisiei de recunoastere.
7.4. Până la data intrării în vigoare a
Protocolului european privind evaluarea conformitătii si acceptarea produselor
industriale - PECA sau până la 1 ianuarie 2007 în situatia în care un astfel de
acord nu se încheie pentru domeniul recipiente simple sub presiune, Comisia de recunoastere
solicită înscrierea organismul în Registrul organismelor recunoscute.
8.1. Până la termenele prevăzute la pct.
7.4 lista cuprinzând organismele recunoscute se aprobă prin ordin al
ministrului industriei si resurselor si se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I, conform prevederilor art. 21 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 454/2003.
8.2. Ordinul prevăzut la pct. 8.1 contine
pentru fiecare organism desemnat informatii privind denumirea completă, sediul,
produsele sau grupele de produse care se supun evaluării, asociate claselor
CAEN, procedura/procedurile de evaluare a conformitătii produselor respective
pentru care este desemnat, precum si numărul de identificare din Registrul
organismelor recunoscute.
8.3. În termen de 5 zile lucrătoare de la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului
prevăzut la pct. 8.1 Comisia de recunoastere solicită organismului desemnat
stabilirea, împreună cu organismul national de acreditare, a programului de
supraveghere; organismul desemnat va transmite, în copie, programul de
supraveghere astfel convenit Comisiei de recunoastere, în termen de 20 de zile
lucrătoare de la data la care organismul a primit cererea.
9. Ulterior termenelor prevăzute la pct.
7.4, pentru domeniul recipiente simple sub presiune, cu respectarea
prevederilor speciale cuprinse în PECA privind notificarea organismelor sau,
respectiv, în Hotărârea Guvernului nr. 454/2003, Ministerul Industriei si
Resurselor comunică Comisiei Europene si statelor membre ale Uniunii Europene
organismele pe care le-a recunoscut si aprobat pentru a fi notificate împreună
cu sarcinile specifice pe care acestea le vor executa, precum si numărul de
identificare alocat anterior de Comisia Europeană. Lista organismelor notificate
si numărul lor de identificare, precum si sarcinile specifice pentru care au
fost notificate sunt publicate în jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
10.1. Comisia de recunoastere poate
limita, suspenda sau retrage desemnarea ori notificarea, după caz, a unui
organism, în cazul nerespectării cerintelor care au stat la baza recunoasterii
si desemnării sau notificării ori în situatia în care organismul respectiv
solicită acest lucru.
10.2. Solicitarea privind limitarea,
suspendarea sau retragerea desemnării ori notificării trebuie înaintată
Comisiei de recunoastere cu minumum 3 luni înainte de încetarea activitătii
organismului în cauză.
10.3. În situatia prevăzută la pct. 10.1
organismul trebuie să asigure predarea într-un mod corespunzător a documentelor
si înregistrărilor în legătură cu evaluările realizate sau în curs de realizare
din perioada în care a fost desemnat conform pct. 8.1 sau notificat conform
pct. 9, cu acceptul clientului, către Comisia de recunoastere sau către un alt
organism desemnat, respectiv notificat, din domeniu, stabilit de Comisia de
recunoastere.
10.4. Decizia privind limitarea,
suspendarea sau retragerea desemnării ori notificării determină retragerea
recunoasterii prin anularea certificatului de recunoastere si actualizarea
ordinului ministrului industriei si resurselor prevăzut la pct. 8.1 sau
informarea corespunzătoare a Comisiei Europene si a statelor membre ale Uniunii
Europene, după caz.
10.5. Limitarea, suspendarea sau
retragerea desemnării ori notificării unui organism nu afectează valabilitatea
documentelor emise de către acesta anterior datei la care s-a luat decizia
privind limitarea, suspendarea sau retragerea recunoasterii si desemnării,
respectiv notificării, organismului, până când se poate dovedi că acestea
trebuie retrase.
Organismele pot contesta la instanta
judecătorească competentă decizia privind retragerea recunoasterii si
desemnării sau notificării, după caz, în conformitate cu legislatia în vigoare.
D. Supravegherea organismelor desemnate
sau notificate
12.1. Organismele desemnate sau
notificate, după caz, trebuie să îndeplinească în mod permanent cerintele si
conditiile care au stat la baza deciziei privind recunoasterea si desemnarea
sau notificarea.
12.2. Organismele desemnate trebuie să
facă cunoscute Comisiei de recunoastere si organismului national de acreditare
orice intentie de modificare a unora dintre documentele prevăzute la pct. 3 sau
4, precum si orice altă măsură ce se doreste a fi implementată si care ar putea
afecta îndeplinirea cerintelor si respectarea conditiilor în legătură cu
recunoasterea si desemnarea sau notificarea, cu cel putin 10 zile lucrătoare
înainte de punerea în aplicare a modificării. Organismele vor comunica totodată
si data pentru punerea în aplicare a modificării.
12.3. Organismele vor transmite Comisiei
de recunoastere raportul organismului national de acreditare referitor la
impactul modificărilor, dacă acestea afectează conditiile prevăzute la pct.
12.1. În situatia în care modificările privesc certificatul de înmatriculare la
Registrul comertului, organismul va transmite Comisiei de recunoastere si copia
documentului actualizat.
13.1. Supravegherea organismelor se
realizează de către organismul national de acreditare în conformitate cu
procedura de supraveghere proprie.
13.2. În termen de 10 zile lucrătoare de
la data încheierii auditului de supraveghere, organismul va informa Comisia de
recunoastere cu privire la rezultatul auditului de supraveghere prin
transmiterea raportului complet de audit, încheiat de către echipa de evaluare
a organismului national de acreditare.
13.3. Organismele vor informa Comisia de
recunoastere cu privire la limitarea, suspendarea, retragerea, expirarea
acreditării si/sau reînnoirea acesteia.
14.1. În caz de existentă a oricărui dubiu
privind respectarea cerintelor care au stat la baza recunoasterii si desemnării
sau notificării, organismul va transmite, la solicitarea Comisiei de
recunoastere, toate informatiile necesare pentru clarificarea situatiei
apărute. Dacă este cazul, la solicitarea Comisiei de recunoastere, organismul
national de acreditare va realiza un audit de supraveghere neplanificat la
organismul în cauză. Totodată Comisia de recunoastere poate întreprinde orice
alte măsuri necesare clarificării dubiilor existente.
14.2 Organismul national de acreditare va
transmite Comisiei de recunoastere raportul si concluziile referitoare la
auditul de supraveghere prevăzut la pct. 14.1, în termen de două zile
lucrătoare de la finalizarea acestuia.
15.1 În situatia în care în cadrul
procesului de supraveghere se constată neconformităti fată de cerintele
prezentelor norme metodologice, organismul national de acreditare împreună cu
organismul în cauză vor stabili măsurile necesare si programul pentru
eliminarea neconformitătilor, care se aprobă de către Comisia de recunoastere.
15.2 În functie de natura
neconformitătilor, Comisia de recunoastere poate decide ca pe o perioadă
determinată, până la eliminarea neconformitătilor, activitatea organismului în
domeniul în care este desemnat sau notificat să fie limitată ori suspendată.
16. Organismele trebuie să permită
neconditionat accesul reprezentantilor Comisiei de recunoastere la documente,
precum si participarea la activitătile care privesc încercările si/sau
evaluările ce se realizează de către acestea în legătură cu obiectul desemnării
si supravegherii, conform prevederilor prezentelor norme metodologice.
17. Organismele vor transmite Comisiei de
recunoastere în fiecare an, anterior datei de 1 martie, un raport scris
referitor la activitătile efectuate în anul calendaristic anterior. Raportul
anual va contine în principal informatii privind:
a) documentele emise, refuzate sau
retrase, conform sarcinilor atribuite ca urmare a desemnării sau notificării;
b) reclamatiile si apelurile înregistrate
împotriva deciziilor organismului desemnat, inclusiv informatii privind
negocierile si rezultatele în legătură cu acestea;
c) experienta acumulată în urma realizării
sarcinilor ce i-au revenit ca urmare a desemnării sau notificării si propuneri
de perfectionare a activitătii;
d) activitătile subcontractate,
subcontractantii si experienta dobândită ca urmare a subcontractării
activitătilor pentru realizarea sarcinilor ce i-au revenit ca urmare a
desemnării sau notificării, după caz;
e) dificultătile întâmpinate în realizarea
sarcinilor ce i-au revenit ca urmare a desemnării sau notificării si măsurile
pe care le-au luat pentru eliminarea acestora sau pe care urmează să le ia în
acest scop;
f) modul de participare la activitătile de
standardizare din domeniul în care a fost desemnat sau notificat.
18. Prevederile pct. 12-17 se aplică în
scopul supravegherii organismelor pe care România le notifică Comisiei Europene
si statelor membre ale Uniunii Europene începând cu data intrării în vigoare a
PECA sau de la data de 1 ianuarie 2007, după caz.
19. Anexele nr. 1 si 2 fac parte
integrantă din prezentele norme metodologice.
ANEXA
Nr. 1
la
normele metodologice
Modelul cererii de recunoastere si
desemnare
Organismul
…(denumirea completă, adresa, tel./fax, e-mail, codul
unic de înregistrare)
Nr.
......../data .......... 1)
Organismul 2) ....
având sediul în 3) ..
reprezentat prin director/presedinte 4) ..........................,
în aplicarea prevederilor art. 16 alin. (1) si ale art. 22 alin. (1)-(2) din
Hotărârea Guvernului nr. 454/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere
pe piată a recipientelor simple sub presiune, solicită Ministerului Industriei
si Resurselor - Comisia de recunoastere constituită în baza Ordinului ministrului
industriei si resurselor nr. 378/2003 să fie evaluat în vederea desemnării
pentru a realiza evaluarea conformitătii recipientelor simple sub
presiune/aprobarea procedurilor de sudare sau a personalului sudor pentru
componente supuse la presiune, conform prevederilor pct. 3.2 din anexa nr. 1 la
Hotărârea Guvernului nr. 454/2003, pentru grupa de produse 5)
................................................................................
prin 6) .. . .
Anexăm la prezenta următoarele documente 7)
:
Directorul/Presedintele 8)
organismului,
………………………………………
1)
Numărul/data de înregistrare la Comisia de recunoastere. 2)
Denumirea completă a organismului/organizatiei de tertă parte. 3)
Adresa completă, codul postal. 4) Numele si
prenumele.5) Denumirea si codul grupei de produse
ce face obiectul evaluării/aprobării procedurilor de sudare sau personalului
sudor conform prevederilor pct. 3.2 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
454/2003 asociate activitătilor CAEN. 6) Denumirea
procedurilor de evaluare a conformitătii produselor ce fac obiectul evaluării. 7)
Documentele conform prevederilor pct. 3 sau 4 din normele metodologice. 8)
Numele, prenumele, semnătura directorului/presedintelui si stampila
organismului.
ANEXA
Nr. 2
la
normele metodologice
Modelul certificatului de recunoastere
MINISTERUL
INDUSTRIEI SI RESURSELOR
Comisia
de recunoastere constituită conform Ordinului ministrului industriei si
resurselor nr. 378/2003
Nr. ....../ data emiterii ........
În aplicarea prevederilor art. 17 din
Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, ca urmare a
cererii de recunoastere si desemnare înregistrate cu nr. .../.........., se
emite prezentul certificat de recunoastere, prin care se atestă că organismul 1)
.............., cu sediul în 2) ...................,
respectă cerintele minime prevăzute la art. 14 din Legea nr. 608/2001 si are
capacitatea, competenta si capabilitatea de a realiza sarcinile specifice
privind evaluarea conformitătii produselor prin 3) ...........................
pentru produsele sau grupa de produse 4) .....................,
conform prevederilor aplicabile din Hotărârea Guvernului nr. 454/2003 privind
stabilirea conditiilor de introducere pe piată a recipientelor simple sub
presiune.
Prezentul certificat dă dreptul
organismului 1) ....................
de a actiona ca organism desemnat de la includerea organismului în lista
organismelor recunoscute care realizează evaluarea conformitătii recipientelor
simple sub presiune, aprobată si publicată conform prevederilor art. 21 alin.
(3) din Hotărârea Guvernului nr. 454/2003. La data excluderii din listă a
organismului 1) ................
prezentul certificat devine nul.
Presedintele 5)
Comisiei de recunoastere,
................................
1)
Denumirea completă a organismului.
2)
Adresa completă, codul postal.
3)
Denumirea procedurii de evaluare a conformitătii produselor.
4)
Denumirea si codul produselor sau ale grupei de produse asociate
activitătilor CAEN.
5)
Numele, prenumele, semnătura si stampila presedintelui Comisiei de
recunoastere.
MINISTERUL
AFACERILOR EXTERNE
AGENTIA
NATIONALĂ DE CONTROL AL EXPORTURILOR
privind valabilitatea formularelor-tip si a documentelor prevăzute în
ordinele presedintelui Agentiei Nationale de Control al Exporturilor Strategice
si al Interzicerii Armelor Chimice nr. 139/2001 si nr. 148/2001
Având
în vedere prevederile art. 16 alin. (8) lit. a) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea,
organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul
aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
prin care Agentia Natională de Control al Exporturilor Strategice si al
Interzicerii Armelor Chimice îsi schimbă denumirea în Agentia Natională de
Control al Exporturilor,
luând în considerare prevederile ordinelor
presedintelui Agentiei Nationale de Control al Exporturilor Strategice si al
Interzicerii Armelor Chimice nr. 139/2001 pentru aprobarea formularelor-tip de
licentă si a altor documente prevăzute de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse strategice si
nr. 148/2001 pentru aprobarea formularelor-tip de autorizatie, permise si alte
documente prevăzute în Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 158/1999 privind
regimul exporturilor si importurilor de produse strategice,
în conformitate cu art. 21 alin. (3) si
art. 41 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul
exporturilor si importurilor de produse strategice, cu modificările si
completările ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale de Control
al Exporturilor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Formularele-tip aprobate prin ordinele presedintelui Agentiei Nationale de Control al Exporturilor Strategice si al Interzicerii Armelor Chimice nr. 139/2001 pentru aprobarea formularelor-tip de licentă si a altor documente prevăzute de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse strategice si nr. 148/2001 pentru aprobarea formularelor-tip de autorizatie, permise si alte documente prevăzute de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse strategice, sunt si rămân valabile până la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a noilor formulare-tip.
Art. 2. - Autorizatiile, licentele,
permisele si celelalte documente emise pe formularele-tip prevăzute în ordinele
mentionate la art. 1 sunt si rămân valabile până la expirarea termenului
înscris în aceste documente.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale de Control
al Exporturilor,
Nineta Bărbulescu,
secretar de stat
Bucuresti,
29 iulie 2003.
Nr.
427.
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare care stabileste măsuri
interimare de sigurantă cu privire la activitătile de import de produse de
origine animală pentru consum personal
Având
în vedere prevederile art. 31 alin. 1 din Legea sanitară veterinară nr.
60/1974, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului,
văzând Referatul de aprobare nr. 154.622
din 26 iunie 2003 întocmit de Agentia Natională Sanitară Veterinară,
ministrul agriculturii, pădurilor, apelor
si mediului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Norma sanitară
veterinară care stabileste măsuri interimare de sigurantă cu privire la
activitătile de import de produse de origine animală pentru consum personal,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Institutele centrale de
specialitate, directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului
Bucuresti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Agentia Natională Sanitară
Veterinară va controla modul de îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare la 1 ianuarie 2007.
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor
si mediului,
Ilie Sârbu
Bucuresti,
14 iulie 2003.
Nr.
455.
ANEXĂ
NORMĂ SANITARĂ VETERINARĂ
care stabileste măsuri interimare de
sigurantă cu privire la activitătile de import de produse de origine animală
pentru consum personal
Art.
1. - (1) Se suspendă aplicarea următoarelor prevederi:
a) art. 1 alin. (2) lit. b), c) si e) din
Norma sanitară veterinară privind problemele de sănătate si inspectie
veterinară după importul în România din tări terte de bovine, ovine, caprine si
porcine si carne proaspătă provenită de la acestea, referitoare la derogarea de
la scopul normei sanitare veterinare mentionate pentru carne si produse din
carne importate de călători sau expediate unor persoane particulare;
b) art. 8 alin. (2) lit. a) si b) din
Norma sanitară veterinară privind conditiile de sănătate animală care
reglementează comertul României cu statele membre ale Uniunii Europene si
importul din tări terte de carne proaspătă de pasăre, referitoare la derogarea
de la scopul normei sanitare veterinare mentionate pentru carnea de pasăre si
produse din carne importate de călători sau expediate unor persoane
particulare;
c) art. 13 alin. (3) din Norma sanitară
veterinară privind problemele de sănătate a animalelor si de sănătate publică
legate de uciderea vânatului sălbatic si de punerea pe piată a cărnii de vânat
sălbatic, referitoare la derogarea de la scopul normei sanitare veterinare
mentionate, pentru activitătile de import de vânat sălbatic ucis, transportat
de călători; si
d) art. 5 alin. (1) si (2) din Norma sanitară veterinară ce stabileste procedura pentru controalele veterinare la punctele de inspectie la frontieră ale României pentru produsele din tările terte cu privire la carne, lapte, produse din carne si din lapte.”
(2) Prin derogare de la Norma sanitară veterinară ce stabileste lista produselor ce trebuie să fie examinate la punctele de inspectie la frontieră pe baza Normei sanitare veterinare ce stabileste principiile ce reglementează organizarea controalelor veterinare privind produsele ce intră în România din tări terte, autoritatea veterinară centrală a României trebuie să organizeze controale la punctele de intrare în România, desemnate de autoritătile competente în conformitate cu principiile stabilite în baza art. 3 alin. (1), art. 4 alin. (3) lit. b) si alin. (4), art. 17 alin. (1) si (3) si a art. 24 alin. (1) din norma sanitară veterinară mentionată pentru carne, lapte, produse din carne si produse din lapte mentionate în Norma sanitară veterinară ce stabileste procedura pentru controalele veterinare la punctele de inspectie la frontieră ale României pentru produsele din tările terte, când acestea au fost importate în baza conditiilor mentionate la art. 16 alin. (1) lit. a), b) si d) din norma sanitară veterinară mentionată.
(3) Fără a se aduce atingere prevederilor
art. 20 si 22 din Norma sanitară veterinară ce stabileste principiile ce
reglementează organizarea controalelor veterinare privind produsele ce intră în
România din tări terte si prin derogare de la cerintele pentru certificarea
veterinară, aceste controale nu trebuie să se aplice pentru:
a) produsele enumerate în anexa nr. 1;
b) produsele care intră în România din
Groenlanda, Insulele Feroe, Islanda, Andorra, San Marino, Liechtenstein,
Elvetia, Estonia, Lituania, Letonia, Polonia, Republica Cehă, Slovacia,
Ungaria, Slovenia, Bulgaria, Malta si Cipru, care au fost transportate de
călători în mână sau în bagajele acestora pentru consum personal, tinând cont
de natura produselor si de cantitatea acestora.
Art. 2. - (1) Autoritatea veterinară
centrală a României trebuie să se asigure că la toate punctele stabilite pentru
intrare în România sunt aduse la cunostintă călătorilor care sosesc din tări
terte conditiile de sănătate animală pentru activitătile de import de produse
de origine animală. Informatiile trebuie să includă cel putin informatiile
prevăzute de anexa nr. 2, expuse pe afise proeminente si plasate în locuri usor
vizibile.
(2) Autoritatea veterinară centrală a
României trebuie să efectueze pregătirile necesare pentru operatorii de
transport international de călători, pentru a atrage atentia tuturor
călătorilor pe care îi transportă spre România asupra conditiilor de sănătate
animală pentru activitătile de import în România a produselor de origine
animală si cele privind prevederile prezentei norme sanitare veterinare, în special
prin furnizarea informatiilor stabilite în anexa nr. 3.
Art. 3. - Măsurile prevăzute de prezenta
normă sanitară veterinară trebuie să fie revăzute de către autoritatea
veterinară centrală a României la fiecare 3 luni, pentru adoptarea noilor
reguli nationale privind sănătatea animală aplicabile după import.
Art. 4. - (1) Autoritatea veterinară
centrală a României poate adopta, prin Ministerul Agriculturii, Pădurilor,
Apelor si Mediului, acte normative sau prevederi administrative suplimentare
prezentei norme sanitare veterinare, pentru a dispune implementarea si
respectarea prevederilor acesteia.
(2) Autoritatea veterinară centrală a
României prin Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului va lua
măsurile necesare si va sanctiona, potrivit legii, orice încălcare a
prevederilor prezentei norme sanitare veterinare.
(3) Atunci când autoritatea veterinară
centrală a României adoptă cele mentionate la alineatele precedente trebuie să
se facă referire expresă la prezenta normă sanitară veterinară.
Art. 5. - Anexele nr. 1-3 fac parte
integrantă din prezenta normă sanitară veterinară.
ANEXA
Nr. 1
la
norma sanitară veterinară
PRODUSE DIN CARNE SI LAPTE
ce sunt supuse derogării de la controalele
veterinare sistematice când sunt transportate de călătorii care intră în
România
1. Lapte praf pentru copii
2. Alimente pentru copii
3. Alimente speciale solicitate pentru
motive medicale, cu conditia ca aceste produse să nu solicite refrigerare
înainte de deschidere, să fie împachetate ca produse cu marcă de proprietate
pentru vânzare directă către consumator si ca ambalajul să nu fie deteriorat.
ANEXA
Nr. 2
la
norma sanitară veterinară
CONDITIILE DE SĂNĂTATE ANIMALĂ
care sunt aduse la cunostintă călătorilor
privind activitătile de import de produse de origine animală
1. Această notă trebuie să fie întocmită
în cel putin una dintre limbile oficiale ale statului importator membru al
Uniunii Europene si în a doua limbă considerată corespunzătoare de autoritătile
competente din acest stat membru, ce poate fi utilizată în tara învecinată,
sau, în cazul aeroporturilor ori porturilor, o limbă care este cel mai probabil
folosită de pasagerii care sosesc la terminal.
2. Autoritatea veterinară centrală a
României trebuie să completeze această notă cu informatii corespunzătoare
suplimentare pentru conditiile si circumstantele locale si cu prevederile
nationale adoptate în baza Normei sanitare veterinare ce stabileste principiile
ce reglementează organizarea controalelor veterinare privind produsele ce intră
în România din tări terte
la
norma sanitară veterinară
INFORMATII
privind conditiile de sănătate animală ce
trebuie aduse la cunostintă călătorilor cu referire la activitătile de import
de produse de origine animală
Operatorii de transport international de
pasageri trebuie să utilizeze mijloacele existente de informare a călătorilor
(de exemplu: pliante, mesagerie vocală, ecran si ecrane pe perete etc.) pentru
următoarea înstiintare:
MENTINETI ÎN AFARA ROMÂNIEI BOLILE
INFECTIOASE ALE ANIMALELOR!
PRODUSELE DE ORIGINE ANIMALĂ POT PURTA
AGENTI PATOGENI CAUZÂND BOLI INFECTIOASE LA ANIMALE
Datorită riscului pe care îl prezintă
călătorii care pot introduce boala în România, aducerea de carne, produse din
carne, lapte si produse din lapte este interzisă, în afara cazului în care
puteti să vă conformati cu una dintre următoarele exceptii:
a) Puteti aduce lapte praf pentru copii,
alimente pentru copii si alimente speciale solicitate pentru motive medicale,
cu conditia ca:
- produsul să nu necesite refrigerare
înainte de consum;
- să fie împachetat ca produs cu marcă de
proprietate;
si
- ambalajul să nu fie deteriorat.
b) Puteti aduce alte produse din carne,
produse pe bază de carne, lapte sau produse din lapte, desemnate pentru uz
personal la punctele de intrare în România, numai dacă:
- ati obtinut documentatia necesară de la
serviciile veterinare oficiale din tara din care călătoriti; si
- declarati orice astfel de mărfuri si
prezentati documentatia privind sosirea la frontiera României pentru control
veterinar.
Orice altă carne, produse pe bază de
carne, lapte si produse din lapte trebuie să fie predate la sosirea la
frontiera României pentru colectare si procesare oficială. Pentru alimentele ce
nu contin carne sau derivate din lapte puteti aduce până la 1 kg fără a avea
nevoie de declaratie la controlul veterinar.
Vă multumim pentru cooperare si
întelegere.
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind informatiile ce
trebuie să fie introduse în fisierul computerizat privind activitătile de
transport de animale sau produse animaliere care provin din tări terte si care
sunt reexpediate
Având
în vedere prevederile art. 31 alin. 1 din Legea sanitară veterinară nr.
60/1974, republicată, cu modificările si completările ulterioare, în temeiul
Hotărârii Guvernului nr. 739/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor,
văzând Referatul de aprobare nr. 154.621
din 26 iunie 2003, întocmit de Agentia Natională Sanitară Veterinară,
ministrul agriculturii, pădurilor, apelor
si mediului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Norma sanitară
veterinară privind informatiile ce trebuie să fie introduse în fisierul
computerizat privind activitătile de transport de animale sau produse
animaliere care provin din tări terte si care sunt reexpediate, prevăzută în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Institutul de Diagnostic si
Sănătate Animală si directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului
Bucuresti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Agentia Natională Sanitară
Veterinară va controla modul de îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare la 1 ianuarie 2007.
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor
si mediului,
Ilie Sârbu
Bucuresti,
14 iulie 2003.
Nr.
456.
privind informatiile ce trebuie să fie
introduse în fisierul computerizat privind activitătile de transport de animale
sau produse animaliere care provin din tări terte si care sunt reexpediate
Art. 1. - Informatiile ce trebuie să fie
introduse în fisierul computerizat privind activitătile de transport de animale
sau produse animaliere care provin din tări terte si care sunt reexpediate vor
fi precizate conform anexei.
Art. 2. - (1) Autoritatea veterinară
centrală a României poate adopta, prin Ministerul Agriculturii, Pădurilor,
Apelor si Mediului, acte normative sau prevederi administrative suplimentare
prezentei norme sanitare veterinare.”(2) Autoritatea veterinară centrală a
României, prin Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, va lua
măsurile necesare, potrivit legii, si va sanctiona orice încălcare a
prevederilor prezentei norme sanitare veterinare.
(3) Atunci când autoritatea veterinară
centrală a României adoptă cele mentionate la alineatele precedente, trebuie să
se facă referire expresă la prezenta normă sanitară veterinară.
ANEXĂ
la
norma sanitară veterinară
INFORMATIILE
ce trebuie să fie introduse în fisierul
computerizat privind activitătile de transport de animale sau produse
animaliere care provin din tări terte si care sunt reexpediate
1. Posturi de inspectie veterinară de
frontieră:
a) denumirea si codul postului de
inspectie veterinară de frontieră (Animo);
b) numele medicului veterinar responsabil.
2. Transportul:
a) tipul si codul bunurilor (Animo);
b) numărul/cantitatea/unitătile;
c) certificatul de sănătate:
i(i) numărul de serie;
i(ii) data;
(iii) numele si serviciul medicului
veterinar care semnează certificatul;
(iv) serviciul de origine al medicului
veterinar;
i(v) tara de origine;
d) numărul de serie al “Anexei B”
3. Comercianti:
a) numele si adresa exploatatiei si/sau
întreprinderii de origine (numărul de autorizare, unde este cazul);
b) numele si adresa exportatorului;
c) numele si adresa importatorului.
4. Miscările transportului:
a) tara tertă de origine;
b) tara tertă de destinatie;
c) regiunea de origine (unde este cazul);
d) statul membru de destinatie/tara de
destinatie;
e) destinatarul si adresa destinatiei
(numărul autorizatiei, unde este cazul);
f) mijloacele de transport:
i(i) aerian - numărul zborului;
i(ii) terestru si cale ferată - numărul de
înregistrare al vehiculului;
(iii) naval - numărul vagonului;
(iv) numărul containerului (dacă este
cazul) - numele vaporului.
5. Reexpediere:
a) data si ora reexpedierii (dacă este
posibil);
b) locul de plecare (dacă este diferit de
postul de in-
spectie de frontieră de intrare);
c) destinatia (dacă este posibil);
d) mijloacele de transport:
i(i) aerian - numărul zborului;
i(ii) terestru si cale ferată - numărul de
înregistrare al vehiculului;
(iii) naval - numărul vagonului;
(iv) numărul containerului (dacă este
cazul) - numele vaporului.
6. Motivul reexpedierii:
a) controale documentare:
i(i) în afara competentei postului de
inspectie;
i(ii) absenta certificatului/licentei;
(iii) certificat/licentă invalidă;
a) copia/originalul;
b) alte erori formale;
(iv) erori documentare:
a) tara tertă;
b) regiunea;
c) întreprinderea;
d) garantiile aditionale;
e) clauza de protectie;
b) controalele de identitate:
ii(i) discrepantă între
certificat/licentă si bunuri;
i(ii) absenta unei mărci sau a unui
marcaj;
(iii) rezultate negative ale unei
examinări vizuale privind:
1. bunurile;
2. mijloacele de transport;
3. bunăstarea animalelor;
c) controalele fizice: bunuri ce nu
respectă regulile privind:
1. examinarea de către un medic veterinar;
2. testele de laborator;
3. bunăstarea animalelor.