MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 263 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 16 aprilie 2003
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 108 din 12 martie
2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III,
V, VI si VII din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 129/2002 pentru
modificarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului si a Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalităti
administrative pentru înregistrarea si autorizarea functionării comerciantilor,
modificată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 156/2002, precum si a
ordonantei în întregul ei
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
382. - Hotărâre pentru aprobarea
Normelor metodologice privind exigentele minime de continut ale documentatiilor
de amenajare a teritoriului si de urbanism pentru zonele de riscuri naturale
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
106. - Ordin al ministrului
industriei si resurselor pentru aprobarea Prescriptiei tehnice PT R 13-2003,
editia 1, “Cerinte tehnice privind proiectarea, construirea, montarea,
exploatarea si verificarea tehnică a ascensoarelor cu schip”
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 12 martie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III, V, VI si VII din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 129/2002 pentru modificarea Legii nr.
26/1990 privind registrul comertului si a Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalităti administrative pentru
înregistrarea si autorizarea functionării comerciantilor, modificată prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 156/2002, precum si a ordonantei în
întregul ei
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III, V, VI si VII din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 129/2002 pentru modificarea Legii nr. 26/1990 privind
registrul comertului si a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 76/2001
privind simplificarea unor formalităti administrative pentru înregistrarea si
autorizarea functionării comerciantilor, modificată prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 156/2002, precum si a ordonantei în întregul ei, exceptie
ridicată de Elena Gabriela Onutu, Radu-Florin Diaconescu, Nicoleta-Adriana
Luca, Victoria Robu, Georgeta Cernăuteanu, Mihaela Condrea Cristina, Ana-Maria
Rată, Irina-Casandra Turcu, Maria Condrea, Elena Jijie, Carmen Sonohat,
Gabriela Damian, Ion Aldea, Mirela Bejan, Stefan Iatan, Carla-Mihaela
Manolache, Ilona-Loredana Vacniuc, Gina Sîrghi si Silvia-Lidia Pauliuc în
Dosarul nr. 15.874/2002 al Tribunalului Iasi.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din 4 martie
2003 si au fost consemnate în încheierea de la acea dată, când Curtea a amânat
pronuntarea la 12 martie 2003.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 12 noiembrie 2003, pronuntată în
Dosarul nr. 15.874/2002, Tribunalul Iasi a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 129/2002, exceptie ridicată de Elena Gabriela Onutu,
Radu-Florin Diaconescu, Nicoleta-Adriana Luca, Victoria Robu, Georgeta
Cernăuteanu, Mihaela Condrea Cristina, Ana-Maria Rată, Irina-Casandra Turcu,
Maria Condrea, Elena Jijie, Carmen Sonohat, Gabriela Damian, Ion Aldea, Mirela
Bejan, Stefan Iatan, Carla-Mihaela Manolache, Ilona-Loredana Vacniuc, Gina Sîrghi
si Silvia-Lidia Pauliuc.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii
acesteia, precizând că exceptia vizează întreaga Ordonantă de urgentă a
Guvernului nr. 129/2002, sustin, în esentă, următoarele:
- Prin reglementarea art. III din ordonantă “a unui
transfer fortat, de la o institutie de drept privat la o institutie de drept
public, fără a se avea în vedere acceptul, manifestarea de vointă a fiecărui
salariat”, sunt încălcate dispozitiile art. 38 alin. (1) din Constitutie, care
prevăd că alegerea profesiei si a locului de muncă sunt libere, precum si
prevederile art. 23 pct. 1 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului. Cu
privire la acest aspect, autorii exceptiei de neconstitutionalitate invocă
Decizia Curtii Constitutionale nr. 253 din 18 septembrie 2001, prin care s-a
stabilit că dispozitiile art. 69 din Codul muncii nu mai sunt în vigoare atât
timp cât s-ar putea interpreta că transferul în interesul serviciului s-ar
putea face fără acordul persoanelor încadrate. Se apreciază, de asemenea, că
transferul realizat îi aduce “în situatia de a fi salariatii unei institutii
care nu detine acele bunuri care constituie mijloacele de muncă necesare
oricărui salariat pentru a-si exercita ocupatia”. În fapt, sustin autorii
exceptiei, “se realizează o nationalizare mascată a fortei de muncă”.
Nerespectarea art. 38 din Constitutie conduce
implicit, în conceptia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, “si la
încălcarea celorlalte drepturi si libertăti fundamentale reglementate în
Constitutie care nu pot fi îngrădite conform art. 49 din Legea fundamentală
decât pentru cauzele expres prevăzute în acest articol”, desi acestea nu
există.
- În acelasi timp, în motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se arată că ordonanta criticată “încalcă proprietatea
privată asupra bunurilor mobile si imobile prin art. V, VI si VII, reglementând
obligativitatea (principiul consensualismului cu privire la a decide în
legătură cu un bun al tău care este ignorat cu desăvârsire) încheierii unor protocoale
de predare-preluare a bazelor de date, precum si a documentelor care privesc
activitatea registrului si a biroului unic, a bunurilor cu care au fost dotate
acestea si folosirea sediilor existente pe bază de contract de închiriere sau
protocol”. În dezvoltarea acestui motiv al exceptiei autorii acesteia arată că
“activitatea de registru si de birou unic s-a desfăsurat în spatiile camerei de
comert cu bunurile (echipamente, programe si retele informative, copiatoare,
mobilier, săli amenajate si altele) achizitionate si modernizate continuu în
cei 13 ani de functionare”. Pe de altă parte, se sustine că “statul român a
legiferat folosirea abuzivă, contrară vointei proprietarului, a bunurilor, în
conditiile în care, în anul 1990, nu si-a respectat obligatia legală de a asigura,
fără plată, spatiile de lucru si echipamentele informative necesare registrului
comertului (art. 50 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului)”. Se
consideră că astfel sunt încălcate dispozitiile art. 41 alin. (2) din
Constitutie privind ocrotirea egală de lege a proprietătii private, indiferent
de proprietar, ale art. 480 din Codul civil privind prerogativele dreptului de
proprietate, ale art. 481 din Codul civil privind conditiile în care poate fi
obligatorie cedarea proprietătilor private, precum si prevederile art. 17 din
Declaratia Universală a Drepturilor Omului, care consacră dreptul oricărei
persoane la roprietate.
- Un alt motiv de neconstitutionalitate a ordonantei
de urgentă criticate, invocat de autorii exceptiei, îl constituie încălcarea
dispozitiilor art. 114 alin. (4) din Constitutie privind conditiile emiterii
ordonantei de urgentă. În acest sens se apreciază că nu sunt întrunite
conditiile pentru existenta “cazului exceptional”, pentru a se justifica
emiterea ordonantei de urgentă. Referitor la dispozitiile art. 114 alin. (4)
din Constitutie, sunt invocate si deciziile Curtii Constitutionale nr. 65/1995,
nr. 83/1998, nr. 15/2000 si nr. 173/2002, prin care au fost făcute precizări cu
privire la circumstantele în care pot fi emise ordonante de urgentă de către
Guvern. Autorii exceptiei invocă în acest sens si încălcarea dispozitiilor art.
51 din Constitutie, care consacră suprematia Constitutiei.
Tribunalul Iasi consideră, în esentă, că Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 129/2002 contravine Constitutiei, întrucât
“reglementează un transfer fortat al personalului, neluând în considerare
dreptul acestuia de a-si da consimtământul în acest sens, conditie esentială de
care depinde valabilitatea transferului”. În acest fel, sustine instanta, “art.
III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 129/2002 contravine si
dispozitiilor art. 23 pct. 1 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului,
care proclamă că orice persoană are dreptul la muncă, la libera alegere a
profesiei si a felului muncii, la conditii echitabile si satisfăcătoare de
prestare a acestei munci si implicit încalcă si prevederile art. 20 din
Constitutie, potrivit cărora dispozitiile referitoare la drepturile si
libertătile fundamentale trebuie interpretate si aplicate în concordantă cu
Declaratia Universală a Drepturilor Omului si cu pactele si tratatele
internationale la care România este parte”. În legătură cu acest motiv de
neconstitutionalitate este invocată si Decizia Curtii Constitutionale nr.
253/2001, prin care s-a statuat că, în măsura în care prevederea legală se
interpretează în sensul că transferul în interesul serviciului s-ar putea
efectua fără acordul persoanei încadrate, dispozitiile art. 69 din Codul muncii
nu mai sunt în vigoare.
Instanta de judecată opinează, de asemenea, că
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 129/2002 a fost emisă cu încălcarea
dispozitiilor art. 114 alin. (4) din Constitutie, “întrucât nu poate fi
retinută nici existenta unei situatii exceptionale, nici necesitatea
instituirii de urgentă a unor măsuri pentru salvgardarea interesului public în
conditiile în care, în vechea reglementare, activitatea de registru si birou
unic se desfăsura în conditii bune, legalitatea actelor si operatiunilor de
înregistrare fiind verificată de judecătorii delegati în acest sens la Oficiul
registrului comertului”.
Referitor la motivul de neconstitutionalitate invocat
de autorii exceptiei cu privire la încălcarea dreptului de proprietate al
camerelor de comert si industrie prin obligarea acestora de a încheia
protocoale cu reprezentantii Ministerului Justitiei, în folosinta căruia rămân
baza de date, bunurile cu care au fost dotate Oficiul National al Comertului si
birourile unice, instanta de judecată consideră “că de dispozitiile din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 219/2002, respectiv art. V, VI si VII,
care reglementează aceste aspecte, nu depinde solutionarea [...] cauzei”.
Cu toate acestea, instanta de judecată a dispus
sesizarea Curtii Constitutionale cu “exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 129 din 10 octombrie 2002, raportat la art. 38
alin. (1), art. 41 alin. (2) din Constitutie si la art. 1 alin. (3) din
Constitutie”.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea
nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul consideră neîntemeiată critica de
neconstitutionalitate a prevederilor art. III din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 129/2002 referitoare la transferul în interesul serviciului al
persoanelor angajate la oficiile registrului comertului. În argumentarea
acestui punct de vedere arată că, în concordantă cu politica sa socială, “a ales
solutia pe care a considerat-o cea mai potrivită pentru păstrarea locurilor de
muncă si pentru acordarea posibilitătii specialistilor din cadrul oficiilor
registrului comertului de a-si pune în valoare, în continuare, experienta si
pregătirea profesională de exceptie”. De altfel, arată Guvernul, “prevederile
vizate sunt în deplin acord cu principiile generoase ale Directivei Consiliului
Uniunii Europene nr. 23/EC/2001 cu privire la protejarea drepturilor
angajatilor în cazul transferului între două persoane juridice a unor
ansambluri de activităti. Dispozitiile directivei stabilesc că drepturile si
obligatiile angajatorului izvorând dintr-un contract sau alt fel de raport de
muncă, existente la data unui transfer, ca cel mentionat mai sus, vor fi
transmise entitătii care preia activitatea respectivă, care este obligată să le
respecte întocmai”. Pe de altă parte, se apreciază că, “în conformitate cu
dispozitiile de drept intern si international citate [...], nici una dintre
persoanele angajate la oficiile registrului comertului nu este obligată, sub
nici o formă, să accepte continuarea raporturilor de muncă cu nou-înfiintatul
Oficiu National al Registrului Comertului, în ipoteza în care acestea nu doresc
acest lucru”. De altfel, se arată în punctul de vedere al Guvernului, “aceasta
este singura interpretare ce se poate da art. III din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 129/2002 si pe care Guvernul a avut-o în vedere la emiterea
actului normativ respectiv, în deplină concordantă cu considerentele pe care
Curtea Constitutională le-a exprimat în Decizia nr. 253/2001 privind exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69 din Codul muncii”. Conform
acestei decizii, “în măsura în care prevederea legală se interpretează în
sensul că transferul în interesul serviciului s-ar putea efectua fără acordul
persoanei încadrate, dispozitiile art. 69 din Codul muncii nu mai sunt în
vigoare potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie”.
În ceea ce priveste motivul de neconstitutionalitate
întemeiat pe pretinsa încălcare a dispozitiilor art. 41 alin. (2) din
Constitutie, Guvernul opinează că exceptia este inadmisibilă, în conformitate
cu prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, întrucât
cererea de sesizare a instantei “vizează raporturi de muncă” si, în aceste
conditii, dispozitiile criticate ale art. V, VI si VII din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 129/2002 “nu influentează solutionarea cauzei deduse
judecătii”.
Guvernul consideră neîntemeiate sustinerile autorilor
exceptiei referitoare la încălcarea dreptului de proprietate al camerelor de
comert si industrie asupra bunurilor din patrioniul acestora, o dată cu
trecerea acestor bunuri în folosinta Oficiului National al Registrului
Comertului din subordinea Ministerului Justitiei si a oficiilor registrului comertului
de pe lângă tribunale. Argumentând acest punct de vedere, Guvernul sustine că
“oficiile registrului comertului au desfăsurat, de la constituirea acestuia, o
activitate purtătoare de venituri, asa cum se prevede expres în art. 11 din
Legea nr. 26/1990, republicată, cu completările si modificările ulterioare”. De
asemenea, potrivit aceleiasi argumentări, “recunoasterea calitătii de
proprietar exclusiv a camerelor de comert si industrie asupra tuturor bunurilor
aflate în patrimoniul acestora nu tine cont de modul în care s-a constituit
acest patrimoniu.
Asigurarea spatiului corespunzător si a conditiilor
materiale necesare desfăsurării activitătii Oficiului National al Registrului
Comertului si a fiecărui registru al comertului s-a realizat, pentru anii
1990-1991, de către prefectură si, respectiv, de către Primăria Municipiului
Bucuresti. Bunurile cu care au fost dotate oficiile au trecut, fără plată, în
proprietatea camerelor de comert si industrie teritoriale până la data de 1
ianuarie 2002”. Afectarea unui patrimoniu propriu necesar îndeplinirii
atributiilor pentru care au fost înfiintate oficiile registrului comertului, se
sustine în continuare, “a răspuns cerintelor normative din articolele 4 si 9
ale Legii nr. 26/1990, care atribuie registrului comertului un caracter de
utilitate publică si care stabilesc norme de organizare si functionare proprii
pentru oficiile respective”. În opinia Guvernului, pe baza normelor legale în
vigoare privind organizarea, functionarea, scopul si modul de constituire a
patrimoniului oficiilor registrului comertului, “se impune concluzia că această
institutie a dobândit, de la înfiintare, gradul de autonomie necesar
functionării ca entitate independentă”. Întrucât, prin interventia
legiuitorului, s-au stabilit si sursele de venit necesare activitătii oficiilor
registrului comertului (provenind din taxele pentru operatiile efectuate în
registrul comertului), venituri a căror cuantificare reflectă o acoperire
permanentă a cheltuielilor de functionare si, în plus, un excedent pentru
bugetele camerelor de comert si industrie, pe lângă care oficiile functionau,
se poate conchide, în opinia Guvernului, că acestea au fost concepute ca
structuri autonome sub raport patrimonial, cu o organizare distinctă si
atributii stabilite prin lege, dar fără personalitate juridică.
În punctul de vedere al Guvernului se consideră
totodată că, “de la începutul functionării registrului comertului pe lângă
camerele de comert, o parte importantă a veniturilor camerelor respective a
fost constituită din taxele percepute de oficiile registrului comertului pentru
operatiunile efectuate de acestea, astfel încât sumele respective au creat
resursele necesare investitiilor în sedii si alte categorii de bunuri destinate
functionării camerelor de comert si a oficiilor registrului comertului”. De aceea,
“aportul oficiilor registrului comertului la achizitionarea bunurilor în
discutie a avut o importantă si o valoare deosebite, de care este imposibil să
nu se tină seama la constituirea patrimoniului persoanei juridice
nou-înfiintate”.
Totodată, “din evidentele Ministerului Finantelor
Publice, rezultă că din încasările realizate, potrivit legii, de oficiile
registrului comertului s-au acoperit cheltuielile de organizare si functionare
ale acestora si s-au înregistrat importante excedente”. Pe această bază se
arată că art. VI din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 129/2002, astfel cum
a fost modificat prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 156/2002, a
stabilit, “în mod expres, că bunurile din dotarea Oficiului National al
Registrului Comertului, a oficiilor registrului comertului si a birourilor
unice, în limita aportului acestora la dobândirea respectivelor bunuri,
constituie patrimoniul Oficiului National al
Registrului Comertului”. Astfel Guvernul arată că, “în
raport cu modul de constituire al acestui patrimoniu, nu se poate pune problema
unei confiscări si, cu atât mai putin, a unei nationalizări”. În aceeasi ordine
de idei, se apreciază că “sustinerea potrivit căreia prin Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 129/2002 s-a impus camerelor de comert si industrie
închirierea obligatorie si fără limită de timp a imobilelor acestor institutii
este neconformă cu reglementarea la care se face trimitere”. Se mai sustine că
atât art. VII din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 129/2002, în forma initială,
cât si cea modificată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 156/2002
“conferă deplină libertate de a contracta, camerelor de comert si industrie
neimpunându-se nici o restrictie ori conditionare. Dispozitiile respective lasă
la latitudinea camerelor de comert si industrie acceptarea (sau refuzul) de a
asigura - contra unei chirii - spatiile pe care le-au utilizat oficiile
registrului comertului si birourile unice”.
În legătură cu critica de neconstitutionalitate
privind încălcarea dispozitiilor art. 114 alin. (4) din Constitutie la emiterea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 129/2002, Guvernul consideră că aceasta
este nefondată. Se sustine, în argumentarea acestui punct de vedere, că
emiterea ordonantei de urgentă a fost determinată “de necesitatea eliminării
imediate a deficientelor constatate în activitatea oficiilor registrului
comertului si a neîncrederii crescânde a comerciantilor fată de eficienta
modului de organizare anterior emiterii Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
129/2002, de natură să afecteze relatiile comerciale specifice economiei de
piată”. De asemenea, se arată că “gravele dezacorduri intervenite între anumite
camere decomert teritoriale si Camera de Comert a României si a Municipiului
Bucuresti, care au degenerat într-un conflict la scenă deschisă, aveau
potential negativ asupra functionării institutiilor respective, inclusiv asupra
functionării coerente a registrului comertului”. În conceptia Guvernului, “în
noua organizare, se va asigura o operativitate sporită activitătii specifice
registrului comertului si, în special, a celei care vizează constituirea
societătilor comerciale, tinându-se seama si de rolul pe care instantele
judecătoresti – prin judecătorul delegat -, pe lângă care functionează oficiile
registrului comertului, îl au în procesul de înmatriculare a comerciantilor si
de înregistrare a mentiunilor privitoare la activitatea acestora”.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile art. III
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 129/2002 sunt neconstitutionale,
întrucât “efectuarea transferului în interesul serviciului, care implică cu
necesitate schimbarea unitătii cu care s-a încheiat contractul individual de
muncă, prin vointa unilaterală a legiuitorului, încalcă principiul consacrat de
prevederile art. 38 alin. (1) din Constitutie, potrivit cărora ÇAlegerea
profesiei si alegerea locului de muncă sunt libereČ”. Se sustine totodată că nu
există nici unul dintre motivele prevăzute la art. 49 alin. (2) din
Constitutie, care ar putea justifica restrângerea libertătii salariatului în
alegerea profesiei si a locului de muncă. În consecintă, Avocatul Poporului
consideră că, “în măsura în care dispozitiile art. III din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 129/2002 se interpretează în sensul că transferul în interesul
serviciului s-ar putea efectua fără acordul persoanei încadrate, acestea sunt
neconstitutionale. În acest sens este invocată Decizia Curtii Constitutionale
nr. 253/2001.
Cu privire la motivul de neconstitutionalitate care se
referă la încălcarea prevederilor art. 41 alin. (2) din Constitutie prin
reglementările cuprinse în art. V, VI si VII din ordonanta de urgentă
criticată, Avocatul Poporului consideră că acesta este neîntemeiat, întrucât
limitele si continutul dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege, conform
art. 41 alin. (1) din Constitutie. În argumentarea acestei sustineri se mai
arată că, “prin vointa legiuitorului, bazele de date si documentele sunt
proprietatea privată a registrelor comertului de pe lângă camerele de comert,
numai în măsura în care acestea îsi desfăsoară activitatea pentru care au fost
constituite. Or, în cazul de fată, activitatea acestora a fost reluată de către
Oficiul National al Registrului Comertului din subordinea Ministerului
Justitiei si de oficiile registrului comertului de pe lângă tribunale, prin
urmare, si suportul logistic al desfăsurării activitătilor specifice
registrului comertului (baze de date si documente)”.
Referitor la dispozitiile ordonantei privind sediile,
se apreciază că “legiuitorul nu a dispus un transfer al dreptului de
proprietate, ci doar posibilitatea utilizării acestor spatii până la
identificarea unor sedii si numai în temeiul unor contracte de închiriere sau
protocoale, [...] care pot fi negociate de părti”.
În legătură cu motivul de neconstitutionalitate
constând în încălcarea prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutie la
emiterea ordonantei de urgentă, Avocatul Poporului consideră, în esentă, că
sustinerile autorului exceptiei nu sunt întemeiate, întrucât Constitutia nu a
definit continutul notiunii de “cazuri exceptionale”. Ca urmare, emiterea unei
ordonante de urgentă se poate fundamenta “numai pe necesitatea si urgenta
reglementării unei situatii care, datorită circumstantelor sale exceptionale,
impune adoptarea de solutii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri
aduse interesului public”.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile părtii prezente si ale procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. III, V, VI si VII din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 129 din 10 octombrie 2002 pentru modificarea Legii nr. 26/1990
privind registrul comertului si a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
76/2001 privind simplificarea unor formalităti administrative pentru
înregistrarea si autorizarea functionării comerciantilor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 746 din 11 octombrie 2002, precum
si ordonanta în întregul ei.
Dispozitiile art. III, V, VI si VII din ordonantă,
criticate în mod special, au următorul cuprins:
- Art. III: “Personalul actual al Oficiului
National al Registrului Comertului de pe lângă Camera de Comert si Industrie a
României si a Municipiului Bucuresti, al oficiilor registrului comertului de pe
lângă camerele de comert si industrie teritoriale si al birourilor unice din
cadrul camerelor de comert si industrie teritoriale se consideră transferat în
interes de serviciu la Oficiul National al Registrului Comertului din
subordinea Ministerului Justitiei si la oficiile registrului comertului de pe
lângă tribunale, la care trece împreună cu posturile aferente. [...]”;
- Art. V: “În termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, bazele de date ale
Oficiului National al Registrului Comertului de pe lângă Camera de Comert si
Industrie a României si a Municipiului Bucuresti, ale oficiilor registrului
comertului de pe lângă camerele de comert si industrie teritoriale si ale
birourilor unice din cadrul camerelor de comert si industrie teritoriale,
precum si documentele care privesc activitatea acestora se preiau de către
Ministerul Justitiei - Oficiul National al Registrului Comertului si de către
oficiile registrului comertului de pe lângă tribunale, pe bază de protocol de
predare-preluare încheiat între reprezentantii Ministerului Justitiei si cei ai
camerelor de comert si industrie teritoriale.”;
- Art. VI: “Bunurile cu care au fost dotate Oficiul
National al Registrului Comertului, oficiile registrului comertului si
birourile unice continuă să fie utilizate de către acestea, pe bază de protocol
încheiat între reprezentantii Ministerului Justitiei si cei ai camerelor de
comert si industrie.”;
- Art. VII: “Până la identificarea unor sedii
corespunzătoare pentru functionarea registrului comertului, Oficiul National al
Registrului Comertului, oficiile registrului comertului si birourile unice vor
folosi sediile existente, pe bază de contract de închiriere sau protocol
încheiat între reprezentantii Ministerului Justitiei si cei ai camerelor de
comert si industrie ori, după caz, alte persoane care au dreptul de proprietate
asupra imobilelor.”
Ulterior, după data de 12 noiembrie 2002, când a fost ridicată exceptia la instanta de judecată, prin articolul unic al Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 156 din 7 noiembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 850 din 25 noiembrie 2002, au fost modificate dispozitiile art. V, VI si VII din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 129/2002, care au în prezent următorul cuprins:
“Art. V. - (1) În termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă bazele de date,
aplicatiile de întretinere si utilizare a acestora, necesare în vederea tinerii
si administrării registrelor comertului de către Oficiul National al
Registrului Comertului, respectiv oficiile registrului comertului de pe lângă
camerele de comert si industrie teritoriale, si functionării birourilor unice
din cadrul camerelor de comert si industrie teritoriale, precum si documentele
care privesc activitatea acestora se preiau de către Ministerul Justitiei -
Oficiul National al Registrului Comertului si de către oficiile registrului
comertului de pe lângă tribunale, pe bază de protocol de predare-preluare
încheiat între reprezentantii Ministerului Justitiei si cei ai camerelor de
comert si industrie teritoriale.
(2) Modul de utilizare de către Camera de Comert si
Industrie a României si a Municipiului Bucuresti si de către camerele de comert
si industrie teritoriale a informatiilor cuprinse în bazele de date se
stabileste pe bază contractuală sau prin protocol.”;
“Art. VI. - (1) Bunurile aflate în dotarea Oficiului
National al Registrului Comertului, a oficiilor registrului comertului si a
birourilor unice constituie, în limita aportului acestora la dobândirea
bunurilor respective, patrimoniul Oficiului National al Registrului Comertului
si vor fi folosite potrivit destinatiei stabilite.
(2) Determinarea aportului prevăzut la alin. (1) se va
realiza pe baza datelor furnizate de Ministerul Finantelor Publice.
(3) Predarea-preluarea bunurilor prevăzute la alin.
(1) se efectuează prin protocol încheiat între reprezentantii Ministerului
Justitiei si cei ai Camerei de Comert si Industrie a României si a Municipiului
Bucuresti si, respectiv, ai camerelor de comert si industrie teritoriale.”;
“Art. VII. - (1) În cazul spatiilor care nu fac parte din patrimoniul Oficiului National al Registrului Comertului, constituit potrivit art. VI alin. (1), Oficiul National al Registrului Comertului, oficiile registrului comertului si birourile unice vor folosi sediile existente pe bază de contract de închiriere sau protocol, încheiat între reprezentantii Ministerului Justitiei si cei ai camerelor de comert si industrie ori, după caz, cu persoanele care au dreptul de proprietate asupra imobilelor, până la identificarea unor sedii corespunzătoare pentru functionarea registrului comertului.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică în mod
corespunzător si în cazul în care spatiile care fac parte din patrimoniul
Oficiului National al Registrului Comertului sunt insuficiente pentru
desfăsurarea în conditii corespunzătoare a activitătii.”
Curtea constată că, din compararea dispozitiilor art.
V, VI si VII din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 129/2002, în formularea
initială, si a celor cuprinse în aceleasi articole după modificarea Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 129/2002 prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
156/2002, nu există deosebiri esentiale, reglementarea de principiu rămânând
aceeasi, cu unele precizări de natură să înlesnească punerea în aplicare a
prevederilor ordonantei.
Întrucât noua reglementare, după ridicarea exceptiei
în fata instantei, a modificat art. V, VI si VII din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 129/2002, preluând, în principiu, solutia legislativă anterioară
modificării, Curtea, în conformitate cu jurisprudenta sa în materie, urmează să
se pronunte asupra Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 129/2002, modificată
prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 156/2002.
Dispozitiile constitutionale si prevederile
documentelor internationale invocate de autorii exceptiei în sustinerea
acesteia au următorul cuprins:
- Art. 38 alin. (1) din Constitutie: “Dreptul la
muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei si alegerea locului de muncă
sunt libere.” ;
- Art. 41 alin. (2) teza întâi din Constitutie: “Proprietatea
privată este ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular.” ;
- Art. 51 din Constitutie: “Respectarea
Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie.” ;
- Art. 114 alin. (4) din Constitutie: “În cazuri
exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgentă. Acestea intră în
vigoare numai după depunerea lor spre aprobare la Parlament. Dacă Parlamentul
nu se află în sesiune, el se convoacă în mod obligatoriu.” ;
- Art. 23 pct. 1 din Declaratia Universală a
Drepturilor Omului: “Orice persoană are dreptul la muncă, la libera alegere
a muncii, la conditii echitabile si satisfăcătoare de muncă, precum si la
ocrotirea împotriva somajului.” ;
- Art. 17 din Declaratia Universală a Drepturilor
Omului: “1. Orice persoană are dreptul la proprietate, atât singură, cât si
în asociere cu altii.
2. Nimeni nu va putea fi lipsit în mod arbitrar de
proprietatea sa.”
Analizând ordonanta de urgentă criticată, cu
modificările ulterioare, Curtea retine că aceasta are un continut complex,
cuprinzând măsuri privind instituirea unui nou sistem de organizare a
registrului comertului, o nouă optiune a legiuitorului cu privire la
organizarea serviciului public al registrului comertului, în comparatie cu
organizarea anterioară, prin înfiintarea Oficiului National al Registrului
Comertului, institutie publică cu personalitate juridică, finantat integral din
venituri proprii, în subordinea Ministerului Justitiei, si a oficiilor
registrului comertului, în subordinea Oficiului National, care functionează pe
lângă tribunale.
1. O primă critică de neconstitutionalitate vizează
întreaga ordonantă de urgentă a Guvernului, fiind întemeiată pe sustinerea că
aceasta a fost emisă cu încălcarea dispozitiilor art. 114 alin. (4) din
Constitutie, în sensul că nu a existat un “caz exceptional” care să justifice
emiterea ordonantei de urgentă. În acest fel se încalcă, în opinia autorilor
exceptiei, însusi principiul obligativitătii respectării Constitutiei, a
suprematiei sale si a legilor, prevăzut la art. 51 din Constitutie.
Analizând această sustinere, Curtea constată că este
neîntemeiată.
În absenta unei definitii constitutionale a conceptului de caz exceptional, Curtea Constitutională a statuat în jurisprudenta sa - prin Decizia nr. 65 din 20 iunie 1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 129 din 28 iunie 1995 - că acesta trebuie definit în raport cu “necesitatea si urgenta reglementării unei situatii care, datorită circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de solutii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public”. Totodată, prin Decizia nr. 43 din 12 februarie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 255 din 16 aprilie 2002, s-a stabilit că “Subordonarea, prin chiar textul constitutional, a adoptării ordonantei de urgentă existentei unui caz exceptional îi conferă acestuia semnificatia de criteriu de constitutionalitate. Asa fiind, Curtea este competentă să verifice, de la caz la caz, în măsura în care este sesizată, dacă ordonanta de urgentă dedusă controlului de constitutionalitate este impusă de o situatie care întruneste trăsăturile unui caz exceptional”.
Astfel, în solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate în această cauză, Curtea retine că Guvernul, în
punctul de vedere comunicat Curtii, a motivat recurgerea la delegarea
legislativă prevăzută la art. 114 alin. (4) din Constitutie prin necesitatea
asigurării functionării în conditii optime a institutiei registrului
comertului, de necontestat interes public, în vederea eliminării deficientelor
constatate în activitatea acestuia, ca si a implicatiilor posibile ale
“gravelor dezacorduri intervenite între anumite camere de comert”, în perioada
anului trecut. De altfel, din examinarea Notei de fundamentare a Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 129/2002 rezultă că Guvernul a motivat încă de la
adoptare recurgerea la ordonanta de urgentă prin “necesitatea eliminării
imediate a deficientelor constatate în activitatea oficiilor registrului
comertului si a neîncrederii comerciantilor în eficienta actualului mod de
organizare, de natură să afecteze relatiile comerciale specifice economiei de
piată”.
În consecintă, Curtea constată că ordonanta de urgentă
criticată nu contravine dispozitiilor art. 114 alin. (4) din Constitutie,
întrucât a fost adoptată cu respectarea conditiilor prevăzute de acest text
constitutional.
2. În legătură cu critica de neconstitutionalitate
potrivit căreia, prin reglementarea cuprinsă la art. III din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 129/2002, se dispune un transfer fortat al
salariatilor registrului comertului “de la o institutie de drept privat la o
institutie de drept public”, fără acordul salariatilor, încălcându-se astfel
art. 38 alin. (1) din Constitutie si art. 23 pct. 1 din Declaratia Universală a
Drepturilor Omului, Curtea constată că este neîntemeiată. Dispozitiile art. III
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 129/2002, potrivit cărora “se
consideră transferat în interes de serviciu” personalul existent în
structurile Registrului comertului de pe lângă camerele de comert la Oficiul
National al Registrului Comertului din subordinea Ministerului Justitiei si la
oficiile registrului comertului de pe lângă tribunale, nou-create, nu
îngrădesc, în nici un fel, dreptul celor în cauză de a munci si nici libertatea
de a-si alege profesia sau locul de muncă. Aceste dispozitii, care nu prevăd
modificarea locului de muncă al angajatilor, se constituie într-o măsură de
protectie a personalului respectiv, căruia îi este, astfel, asigurată
mentinerea locului de muncă, chiar dacă au intervenit modificări în organizarea
serviciului public al Registrului comertului. De aceea a fost utilizată formula
“se consideră transferat în interesul serviciului” si nu o alta, cum ar fi, de
exemplu, “se transferă în interesul serviciului”.
În acest context Curtea retine că măsurile sociale
care vizează ajutorul pentru redistribuirea sau recalificarea lucrătorilor în
vederea evitării concedierilor colective constituie o obligatie pentru statele
membre ale Consiliului Europei, prevăzută la art. 29 din Carta socială
europeană revizuită, ratificată de România prin Legea nr. 74/1999, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 193 din 4 mai 1999. Totodată,
fiind o normă de protectie socială, dispozitia criticată corespunde
prevederilor art. 38 alin. (2) din Constitutie, potrivit cărora salariatii au dreptul
la protectie socială a muncii în situatii specifice, precum si celor ale art.
23 pct. 1 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului, care reglementează
dreptul persoanelor de a fi ocrotite împotriva somajului.
De altfel, referitor la transferul în interesul
serviciului fără acordul persoanei încadrate, Curtea Constitutională s-a
pronuntat cu un an înainte de adoptarea ordonantei criticate, prin Decizia nr.
253 din 18 septembrie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 837 din 27 decembrie 2001, invocată de însisi autorii exceptiei. Prin
această decizie a fost admisă exceptia de neconstitutionalitate referitoare la
art. 69 din Codul muncii, text preconstitutional, stabilindu-se că, “în
măsura în care prevederea legală se interpretează în sensul că transferul în
interesul serviciului s-ar putea efectua fără acordul persoanei încadrate,
dispozitiile art. 69 din Codul muncii nu mai sunt în vigoare potrivit art. 150
alin. (1) din Constitutie”.
Or, ca urmare a efectului general obligatoriu al deciziilor Curtii Constitutionale în cazul constatării neconstitutionalitătii unei dispozitii legale, efect prevăzut de art. 145 alin. (2) din Constitutie, si ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, interpretarea dispozitiilor privind transferul în interesul serviciului fără acordul persoanei încadrate nu mai era posibilă, întrucât fusese eliminată din legislatie. De altfel, chiar Guvernul, în punctul său de vedere, precizează că a avut în vedere, la data emiterii ordonantei, considerentele Deciziei Curtii Constitutionale nr. 253/2001, măsura prevăzută la art. III din ordonanta de urgentă criticată având un caracter de protectie a salariatilor, conform Directivei Consiliului Uniunii Europene nr. 2001/23/CE privind apropierea legislatiilor statelor membre referitoare la mentinerea drepturilor lucrătorilor în cazul transferului întreprinderilor, stabilimentelor sau părtilor de întreprinderi sau stabilimente.
Curtea observă, de asemenea, că prin Codul muncii -
Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, intrat în vigoare la 1 martie 2003,
institutia transferului în interesul serviciului nu mai este prevăzută.
3. O ultimă critică de neconstitutionalitate se referă
la dispozitiile art. V, VI si VII din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
129/2002, sustinându-se că acestea sunt contrare prevederilor art. 41 alin. (2)
din Constitutie, art. 17 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului, precum
si dispozitiilor art. 480 si 481 din Codul civil, precum si dispozitiilor altor
acte normative, întrucât nesocotesc dreptul de proprietate al camerelor de
comert asupra bunurilor la care se referă textele criticate.
În ceea ce priveste această sustinere, Curtea
consideră drept corectă opinia instantei de judecată, exprimată în Încheierea
din 12 noiembrie 2002, în sensul că solutionarea cauzei aflate pe rol -
conflictul de muncă între salariatii reclamanti si Camera de Comert si
Industrie a Judetului Iasi cu privire la nelegalitatea transferului în
interesul serviciului - nu depinde de aceste dispozitii criticate ale
ordonantei de urgentă, care nu se referă la drepturi ale angajatilor
reclamanti.
În consecintă, potrivit dispozitiilor art. 23 alin.
(1) combinat cu cele ale alin. (6) al aceluiasi articol din Legea nr. 47/1992,
republicată, exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă sub aspectul
invocării neconstitutionalitătii art. V, VI si VII din ordonanta de urgentă
criticată. Faptul că pârâta, Camera de Comert si Industrie a Judetului Iasi, a
declarat, prin reprezentant, în sedinta din 8 noiembrie 2002, când angajatii
reclamanti au ridicat exceptia de neconstitutionalitate, că “subscrie la
sustinerile reclamantilor” nu are nici o semnificatie, sub aspectul lipsei de
relevantă a dispozitiilor art. V, VI si VII din ordonanta de urgentă criticată,
în solutionarea conflictului de muncă dintre angajatii reclamanti si
angajatoarea pârâtă, Camera de Comert si Industrie a Judetului Iasi.
În ceea ce priveste criticile de neconstitutionalitate
care se bazează pe invocarea încălcării unor dispozitii cuprinse în alte legi,
Curtea constată că acestea nu pot fi retinute, întrucât solutionarea
eventualelor necorelări în legislatie, chiar dacă acestea ar fi reale, nu intră
în competenta instantei de contencios constitutional, ci în aceea a autoritătii
legiuitoare.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A. c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, cu majoritate de voturi sub aspectul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind neîntemeiată, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 129/2002 pentru modificarea Legii nr. 26/1990 privind registrul
comertului si a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 76/2001 privind
simplificarea unor formalităti administrative pentru înregistrarea si
autorizarea functionării comerciantilor, modificată prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 156/2002, precum si a ordonantei în întregul ei, exceptie
ridicată de Elena Gabriela Onutu, Radu-Florin Diaconescu, Nicoleta-Adriana
Luca, Victoria Robu, Georgeta Cernăuteanu, Mihaela Condrea Cristina, Ana-Maria
Rată, Irina-Casandra Turcu, Maria Condrea, Elena Jijie, Carmen Sonohat,
Gabriela Damian, Ion Aldea, Mirela Bejan, Stefan Iatan, Carla-Mihaela
Manolache, Ilona-Loredana Vacniuc, Gina Sîrghi si Silvia-Lidia Pauliuc în
Dosarul nr. 15.874/2002 al Tribunalului Iasi.
2. Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. V, VI si VII din aceeasi ordonantă,
exceptie ridicată de aceiasi autori în acelasi dosar.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 12 martie
2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Normelor metodologice privind exigentele minime de continut ale
documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism pentru zonele de
riscuri naturale
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 6 alin.
(2) si (3) din Legea nr. 575/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a
teritoriului national - Sectiunea a V-a - Zone de risc natural,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele metodologice privind
exigentele minime de continut ale documentatiilor de amenajare a teritoriului
si de urbanism pentru zonele de riscuri naturale, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
2 aprilie 2003.
Nr. 382.
NORME METODOLOGICE
privind exigentele minime de continut ale
documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism pentru zonele de
riscuri naturale
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Normele metodologice privind exigentele
minime de continut ale documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism
pentru zonele de riscuri naturale, denumite în continuare norme metodologice,
sunt un instrument de determinare a cerintelor suplimentare ce se impun cu
privire la elaborarea planurilor de urbanism si amenajare a teritoriului,
referitoare la riscurile naturale.
Art. 2. - Normele metodologice sunt complementare
reglementărilor tehnice privind continutul-cadru al documentatiilor de
amenajare a teritoriului si de urbanism si constituie suportul procedural
pentru integrarea acestora în continutul-cadru al documentatiilor de urbanism
si amenajare a teritoriului.
Art. 3. - Normele metodologice au următoarele
obiective:
a) să ofere o modalitate de determinare a exigentelor
minime de continut ale documentatiilor de amenajare a teritoriului si de
urbanism pentru zonele cu riscuri naturale;
b) să pună în concordantă aceste cerinte suplimentare
cu continutul-cadru al documentatiilor de amenajare a teritoriului si de
urbanism.
Art. 4. - Normele metodologice sunt elaborate pentru
cele două categorii de documentatii, respectiv urbanism si amenajare a
teritoriului:
a) planuri de amenajare a teritoriului;
b) planuri de urbanism.
Art. 5. - Modul de abordare a problematicii riscurilor
naturale se face în functie de categoria documentatiei, mărimea si
complexitatea teritoriului si de scara de aprofundare a planurilor de urbanism
si a planurilor de amenajare a teritoriului.
Art. 6. - La nivelul fiecărui consiliu judetean
structurile specializate ale administratiei publice judetene împreună cu
institutiile specializate întocmesc Studiul judetean al factorilor de risc
natural, document cu caracter sintetic, ce contine piese scrise si piese
desenate (hărti de risc natural) cu privire la riscurile naturale existente pe
teritoriul judetului respectiv.
Art. 7. - La nivelul fiecărei unităti
administrativ-teritoriale de bază (municipiu, oras, comună) structurile
specializate ale administratiei publice locale împreună cu institutiile specializate
întocmesc Studiul local al factorilor de risc natural, ce contine piese scrise
si desenate (hărti de risc) cu privire la riscurile naturale existente.
Art. 8. - Studiile prevăzute la art. 6 si 7 sunt
făcute publice si constituie documentatii consultative puse la dispozitie
elaboratorilor de documentatii de urbanism si amenajare a teritoriului.
Art. 9. - Studiul judetean si Studiul local al
factorilor de risc natural cuprind:
a) elemente de informare generală asupra factorilor de
risc;
b) descrierea fiecărui factor de risc natural:
definire, localizare, amploare, efecte asupra mediului natural si construit,
efecte asupra locuitorilor;
c) clasificarea si cartografierea riscurilor naturale
existente pe teritoriul judetului sau unitătilor administrative de bază.
CAPITOLUL II
Metodologia de elaborare a documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism pentru zonele de riscuri naturale
Art. 10. - Elaborarea documentatiilor de amenajare a
teritoriului si de urbanism pentru zonele de riscuri naturale se realizează în
două etape, după cum urmează:
Etapa I - Culegerea si interpretarea
datelor, care constă în:
a) valorificarea rezultatelor obtinute în urma
studiilor si cercetărilor specifice elaborate de institutiile de specialitate
si a observatiilor din teren;
b) analiza hărtilor de risc natural;
c) armonizarea cu prevederile reglementărilor tehnice
din Uniunea Europeană.
Etapa a II-a - Redactarea pieselor scrise si
întocmirea pieselor desenate, care va avea următorul continut:
a) piesele scrise - date si informatii relevante cu privire la riscurile naturale, adaptate si inserate în continutul-cadru al documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism;
b) piesele desenate - planuri întocmite la scara
documentatiei de bază sau cartograme pentru probleme relevante privind
riscurile naturale.
Art. 11. - Stabilirea exigentelor minime de continut
ale documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism pentru zonele cu
riscuri naturale se face pe baza Studiului judetean sau local al factorilor de
risc natural, pe baza schemei prevăzute în anexa nr. 1, utilizând termenii din
anexa nr. 2 si matricele-cadru prezentate în anexele nr. 3-5, în raport cu
tipul factorilor de riscuri naturale.
Art. 12. - Pentru zonele de riscuri naturale,
corelarea exigentelor minime de continut ce se impun în cadrul documentatiilor
de amenajare a teritoriului si de urbanism cu continutul general al acestora se
face în fiecare caz la nivelul fiecărui tip de documentatie.
CAPITOLUL III
Exigente minime de continut ale documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism
DOCUMENTATII DE AMENAJARE A TERITORIULUI
Art. 13. - Planurile de amenajare a teritoriului
judetean si planurile de amenajare a teritoriului zonal, care au acelasi grad
de detaliere pentru zonele de riscuri naturale,
vor cuprinde si următoarele exigente minime de
continut:
A. Diagnoza - se analizează principalele
probleme rezultate din analiza situatiei existente referitoare la riscurile
naturale si se va structura astfel:
1. Cadrul natural/mediul:
- identificarea, definirea zonelor de riscuri naturale
si a cauzelor producerii dezastrelor:
a) cutremure de pământ: fenomene de faliere a scoartei
terestre;
b) inundatii: ploi torentiale, topiri bruste de
zăpadă; accidente produse la lucrările existente pe cursurile râurilor -
rupturi de baraje, diguri, canale, deteriorarea regularizării cursurilor de apă
- sau erori umane legate de exploatarea constructiilor hidrotehnice si de
obturarea albiei râurilor prin depozitarea de diverse materiale, amplasări
necorespunzătoare de constructii noi etc.;
c) alunecări de teren: precipitatii atmosferice care pot
provoca reactivarea unor alunecări vechi si aparitia alunecărilor noi,
eroziunea apelor curgătoare cu actiune permanentă la baza versantilor, actiunea
apei subterane, actiunea înghetului si a dezghetului, actiunea cutremurelor
care reactivează alunecările vechi sau declansează alunecări primare, săpături
executate pe versanti sau la baza lor; defrisarea abuzivă a plantatiilor si a
pădurilor, care produce declansarea energiei versantilor.
2. Tipologia fenomenelor de risc natural:
a) cutremure de pământ: superficiale, intermediare, de
profunzime; magnitudinea pe scara Richter, intensitatea seismică pe scara MSK
conform STAS 11.100/1993; parametri de zonare a seismicitătii teritoriului
studiat conform normativului P 100/92; perioada medie de revenire a cutremurelor
cu intensitatea mai mare de 6 grade;
b) inundatii: revărsarea cursurilor de apă datorită
capacitătii insuficiente de scurgere a albiilor minore; blocarea cu zăpoare sau
plutitori a cursurilor de apă, a sectiunilor subdimensionate a podurilor si podetelor;
depăsirea capacitătii de tranzitare a acviferelor în zone fără drenaj natural
sau cu drenaj natural insuficient; distrugerea lucrărilor hidrotehnice (baraje,
diguri) din cauza exploatării incorecte; vânturi puternice în zona litorală sau
a malurilor unor lacuri;
c) alunecări de teren: active, care se desfăsoară în
urma declansării unei alunecări primare; reactive, care sunt declansate, dar au
perioade de stabilitate si acalmie; inactive, care pot fi latente si se pot
activa oricând; abandonate, la care cauzele producerii au fost înlăturate; stabilizate
prin metode de remediere.
B. Reteaua de localităti, infrastructurile tehnice
ale teritoriului si activitătile afectate de riscuri naturale – se
analizează riscul producerii unor dezastre si/sau efectele lor, delimitarea si
ierarhizarea arealelor si va contine:
1. Delimitarea si ierarhizarea zonelor de risc
natural – se face pe baza hărtilor de risc natural:
a) cutremure de pământ: conform zonelor de intensitate
seismică pe scara MSK si perioada medie de revenire;
b) inundatii: zonă frecvent inundabilă, zonă potential
inundabilă;
c) alunecări de teren: conform potentialului de
producere, respectiv zone cu potential scăzut de alunecare, zone cu potential
mediu de alunecare, zone cu potential ridicat de alunecare.
2. Efectele riscurilor naturale:
a) cutremure de pământ: avarii la structurile de
rezistentă ale clădirilor si/sau distrugeri partiale sau totale ale unor
clădiri, pierderi de vieti omenesti;
b) inundatii: obiective afectate - drumuri, poduri si
podete, retele tehnico-edilitare, baraje, diguri, căi ferate, suprafete
agricole, pierderi de vieti omenesti etc;
c) alunecări de teren: obiective afectate – retele
tehnico-edilitare, poduri, podete, drumuri, căi ferate, suprafete agricole etc.
C. Strategia de dezvoltare - se formulează
propuneri cu caracter director care vizează prevenirea, atenuarea/eliminarea
si/sau acceptarea riscurilor naturale, în concordantă cu obiectivele de
dezvoltare din documentatiile de amenajare a teritoriului, si se va structura
astfel:
1. Cutremure de pământ:
- informare cu privire la perioada medie de revenire a
cutremurelor de o intensitate mai mare de VI grade si initierea unor măsuri în
caz de urgentă.
2. Inundatii:
a) actiuni privind amenajarea bazinelor hidrografice prin
lucrări structurale din albia râului si de pe versanti în scopul reducerii
elementelor caracteristice ale viiturilor;
b) actiuni privind combaterea inundatiilor prin
lucrări de îndiguire a scurgerii pe versanti, împăduriri, reducerea
suprafetelor impermeabile;
c) definirea zonelor care trebuie scoase de sub
inundatii si a zonelor a căror inundare are un rol util;
d) renuntarea la unele zone inundabile si reactivarea
unora dintre acestea;
e) necesitatea încheierii unor conventii de asigurare;
f) schimbarea modului de folosintă a terenului si
lăsarea terenului în regim liber de inundare.
3. Alunecări de teren:
a) actiuni privind amenajarea teritoriului cu risc de
alunecare prin împăduriri, schimbarea culturilor, modificări în utilizarea
terenurilor etc.;
b) actiuni privind combaterea alunecărilor de teren
prin lucrări specifice;
c) necesitatea încheierii unor conventii de asigurare;
d) schimbarea modului de folosintă a terenului.
DOCUMENTATII DE URBANISM
Art. 14. - Pentru zonele de riscuri naturale, categoriile
de planuri urbanistice vor cuprinde si următoarele exigente minime de continut:
I. Planul urbanistic general
A. Stadiul actual si de dezvoltare urbanistică –
se analizează principalele probleme rezultate din analiza situatiei existente
referitoare la riscurile naturale si se va structura astfel:
1. Cadrul natural: zonele
expuse la riscuri naturale – se identifică si se definesc riscurile naturale
existente si cauzele producerii dezastrelor:
a) cutremure de pământ: fenomene de faliere a scoartei
terestre;
b) inundatii: ploi torentiale, topiri bruste de
zăpadă, accidente produse la lucrările existente pe cursurile râurilor -
rupturi de baraje, diguri, canale, deteriorarea regularizării cursurilor de apă
si/sau erori umane legate de exploatarea constructiilor hidrotehnice si de
obturarea albiei râurilor prin depozitarea de diverse materiale etc.;
c) alunecări de teren: precipitatii atmosferice care
pot provoca reactivarea unor alunecări vechi si aparitia alunecărilor noi;
eroziunea apelor curgătoare cu actiune permanentă la baza versantilor; actiunea
apelor subterane; actiunea înghetului si a dezghetului; actiunea cutremurelor
care reactivează alunecările vechi si declansează alunecări primare; săpături
executate pe versanti sau la baza lor; defrisarea abuzivă a plantatiilor si a
pădurilor, care produce declansarea energiei versantilor.
2. Tipologia fenomenelor:
a) cutremure de pământ: superficiale, intermediare, de
profunzime, magnitudinea pe scara Richter, intensitatea seismică pe scara MSK
conform STAS 11.100/1993, parametrii de zonare a seismicitătii teritoriului
studiat conform normativului P 100/92, perioada medie de revenire a
cutremurelor cu intensitatea mai mare de 6 grade;
b) inundatii: revărsarea cursurilor de apă datorită
capacitătii insuficiente de scurgere a albiilor minore; blocarea cu zăpoare sau
plutitori a cursurilor de apă, a sectiunilor subdimensionate a podurilor si
podetelor; depăsirea capacitătii de tranzitare a acviferelor în zone fără
drenaj natural sau cu drenaj natural insuficient; distrugerea lucrărilor
hidrotehnice (baraje, diguri) din cauza exploatării incorecte; vânturi
puternice în zona litorală sau a malurilor unor lacuri;
c) alunecări de teren: active, care se desfăsoară în
urma declansării unei alunecări primare; reactive, care sunt declansate, dar au
perioade de stabilitate si acalmie; inactive, care pot fi latente si se pot
activa oricând, abandonate, la care cauzele producerii au fost înlăturate,
stabilizate prin metode de remediere.
B. Intravilanul, activitătile si echiparea
edilitară: riscul producerii unor dezastre si/sau efectele lor, delimitarea
si ierarhizarea arealelor
1. Efecte:
a) cutremure de pământ: avarii la structurile de
rezistentă ale clădirilor si/sau distrugeri partiale sau totale ale unor
clădiri, pierderi de vieti omenesti;
b) inundatii: obiective afectate - clădiri, drumuri,
poduri, podete, căi ferate, retele tehnico-edilitare, baraje, diguri, suprafete
din intravilan si extravilan, pierderi de vieti omenesti;
c) alunecări de teren: obiective afectate – retele
tehnico-edilitare, poduri, podete, drumuri, căi ferate, suprafete din
intravilan si extravilan.
2. Delimitarea si ierarhizarea arealelor conform
hărtilor de risc natural:
a) cutremure de pământ: conform zonelor de intensitate
seismică pe scara MSK si perioada medie de revenire;
b) inundatii: calea viiturii, zonă frecvent
inundabilă, zonă potential inundabilă;
c) alunecări de teren: conform potentialului de
producere, respectiv zone cu potential scăzut de alunecare, zone cu potential
mediu de alunecare, zone cu potential ridicat de alunecare.
C. Reglementările specifice zonelor de riscuri
naturale:
1. Zone afectate de cutremure de pământ:
a) stabilirea limitei intravilanului în functie de
conditiile geotehnice ale terenului;
b) stabilirea modului de utilizare a terenurilor din
intravilan (constructii, spatii plantate amenajate), suprafete destinate
amenajărilor spatiilor verzi, locuri de joacă pentru copii, parcaje necesare
locuirii, dacă pot servi ca loc de refugiu în caz de seism;
c) precizarea conditiilor de amplasare si conformare a
constructiilor în raport cu gradul de seismicitate (POT), distante între
clădiri, regim de înăltime, sistem tehnic constructiv privind structura de
rezistentă a clădirii, sisteme de fundare;
d) precizări cu privire la proiectarea si construirea
antiseismică se regăsesc în cadrul prevederilor actelor normative în vigoare P
100/92 si Ordonanta Guvernului nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea
riscului seismic al constructiilor existente, republicată;
e) identificarea zonelor ce necesită măsuri de
reducere a riscului la seisme, în cadrul fondului construit existent
(consolidări, subzidiri);
f) îmbunătătirea si/sau înlocuirea infrastructurii
tehnico-edilitare depreciate din punct de vedere fizic si moral, corelate cu
sisteme de avertizare specifice.
2. Zone afectate de inundatii:
a) stabilirea limitei intravilanului si a modului de
utilizare a terenurilor, în functie de conditiile hidrologice si hidrogeologice
locale;
b) stabilirea zonelor inundabile cu interdictie
temporară de construire până la elaborarea documentatiilor de specialitate;
c) stabilirea zonelor frecvent inundabile cu
interdictie definitivă de construire care pot fi amenajate cu vegetatie
hidrofilă, suprafete lacustre;
d) promovarea unor programe, studii si proiecte
privind măsurile de eliminare a cauzelor (îndiguiri, regularizări);
e) informarea populatiei din zonele inundabile asupra
riscului potential la care este expusă si obligativitatea autoritătilor publice
locale de a aplica măsuri operative în caz de inundatii;
f) precizarea conditiilor elementare de realizare si
de conformare a constructiilor în raport cu gradul de inundabilitate (sisteme
constructive si fundatii specifice);
g) îmbunătătirea/înlocuirea infrastructurii
tehnico-edilitare depreciate si situate în zonele inundabile;
h) dezafectarea unitătilor poluante si a oricăror
surse de poluare (depozite, reziduuri) din zonele inundabile;
i) evitarea amplasării unitătilor poluante si a
oricăror surse de poluare (depozite, reziduuri) în zonele inundabile;
j) demolarea fondului construit din zonele frecvent
inundabile si reamplasarea lui pe zone neinundabile din intravilan.
3. Zone afectate de alunecări de teren:
a) stabilirea limitei intravilanului si a modului de
utilizare a terenurilor în functie de conditiile geotehnice si hidrogeologice
stabilite prin studii de fundamentare de specialitate;
b) instituirea interdictiei temporare de construire în
zone în care s-au produs alunecări de teren, până la elaborarea documentatiilor
de specialitate;
c) instituirea interdictiei definitive de construire,
după caz;
d) promovarea unor programe, studii si proiecte
privind măsuri concrete de stopare a fenomenului de alunecare de teren
(împăduriri, consolidări versanti);
e) precizarea conditiilor elementare de amplasare si
conformare a constructiilor si amenajărilor în functie de potentialul de
producere a alunecărilor de teren;
f) îmbunătătirea/înlocuirea si chiar devierea
retelelor tehnico-edilitare amplasate în zone cu potential mare de producere a
alunecărilor de teren;
g) informarea populatiei asupra riscului producerii
alunecărilor de teren, după caz, pe grade de potential al producerii
alunecărilor de teren;
h) dezafectarea unitătilor productive cu grad ridicat
de poluare si periculozitate, amplasate în zone expuse alunecărilor de teren;
i) demolarea fondului construit din zonele cu
potential ridicat de alunecare si reamplasarea lui pe rezerva funciară de
utilitate publică.
II. Planul urbanistic zonal
A. Stadiul actual si de dezvoltare urbanistică –
se analizează principalele probleme rezultate din analiza situatiei existente
referitoare la riscurile naturale si se va structura astfel:
1. Cadrul natural -
identificarea zonelor expuse la riscuri naturale, definirea riscurilor naturale
existente si cauzele producerii dezastrelor:
a) cutremure de pământ: fenomene de faliere a scoartei
terestre;
b) inundatii: ploi torentiale, topiri bruste de
zăpadă, accidente produse la lucrările existente pe cursurile râurilor -
rupturi de baraje, diguri, canale, deteriorarea regularizării
cursurilor de apă si/sau erori umane legate de
exploatarea constructiilor hidrotehnice si de obturarea albiei râurilor prin
depozitarea de diverse materiale;
c) alunecări de teren: precipitatii atmosferice care
pot provoca reactivarea unor alunecări vechi si aparitia alunecărilor noi,
eroziunea apelor curgătoare cu actiune permanentă la baza versantilor, actiunea
apelor subterane, actiunea înghetului si a dezghetului, actiunea cutremurelor
care reactivează alunecările vechi sau declansează alunecări primare, săpături
executate pe versanti sau la baza lor, defrisarea abuzivă a plantatiilor si a
pădurilor, care produce declansarea energiei versantilor.
2. Tipologia fenomenelor de risc natural:
a) cutremure de pământ: superficiale, intermediare, de
profunzime; magnitudinea pe scara Richter; intensitatea seismică pe scara MSK
conform STAS 11.100/1993; parametrii de zonare a seismicitătii teritoriului
studiat conform normativului P 100/92; perioada medie de revenire a
cutremurelor cu intensitatea de 6 grade;
b) inundatii: revărsarea cursurilor de apă datorită
capacitătii insuficiente de scurgere a albiilor minore; blocarea cu zăpoare sau
plutitori a cursurilor de apă, a sectiunilor subdimensionate a podurilor si
podetelor; depăsirea capacitătii de tranzitare a acviferelor în zone fără
drenaj natural sau cu drenaj natural insuficient; distrugerea lucrărilor
hidrotehnice (baraje, diguri) din cauza exploatării incorecte; vânturi
puternice în zona litorală sau a malurilor unor lacuri;
c) alunecări de teren: active, care se desfăsoară în
urma declansării unei alunecări primare; reactive, care sunt declansate, dar au
perioade de stabilitate si acalmie; inactive, care pot fi latente si se pot
activa oricând, abandonate, la care cauzele producerii au fost înlăturate, stabilizate
prin metode de remediere.
3. Efectele fenomenelor de risc natural asupra
constructiilor si echipărilor edilitare:
a) cutremure de pământ: avarii la structurile de
rezistentă ale clădirilor si/sau distrugeri partiale sau totale ale unor
clădiri, pierderi de vieti omenesti;
b) inundatii: obiective afectate - clădiri, drumuri,
poduri, podete, căi ferate, retele tehnico-edilitare, baraje, diguri, suprafete
din intravilan si extravilan, pierderi de vieti omenesti;
c) alunecări de teren: obiective afectate - clădiri,
retele tehnico-edilitare, poduri, podete, drumuri, căi ferate, suprafete din
intravilan si extravilan.
4. Delimitarea si ierarhizarea zonelor de riscuri
naturale - conform hărtilor de risc natural:
a) cutremure de pământ: conform zonelor de intensitate
seismică pe scara MSK si perioada medie de revenire;
b) inundatii: calea viiturii, zonă frecvent
inundabilă, zonă potential inundabilă;
c) alunecări de teren: conform potentialului de
producere, respectiv zone cu potential scăzut de alunecare, zone cu potential
mediu de alunecare, zone cu potential ridicat de alunecare.
B. Reglementări urbanistice specifice zonelor de
riscuri naturale:
1. Cutremure de pământ:
a) precizarea conditiilor de amplasare si conformare a
constructiilor în raport cu gradul de seismicitate (POT - procent de ocupare a
terenurilor), distante între clădiri, regim de înăltime, sistem tehnic
constructiv privind structura de rezistentă a clădirii, sisteme de fundare,
precizându-se retragerea, alinierea, distantele minime obligatorii dintre
constructii, terenurile non aedificandi;
b) precizări cu privire la proiectarea si construirea
antiseismică se regăsesc în cadrul prevederilor actelor normative în vigoare P
100/92 si Ordonanta Guvernului nr. 20/1994, republicată.
2. Inundatii:
a) delimitarea zonelor inundabile cu interdictie
totală sau temporară de construire până la elaborarea unor documentatii, studii
de specialitate;
b) definirea mijloacelor de protectie si a lucrărilor
hidroedilitare necesare pentru completarea, întretinerea si redimensionarea
retelelor existente;
c) măsuri specifice de protectie necesare pentru
asigurarea conditiilor de construire;
d) precizarea conditiilor de amplasare si conformare a
constructiilor în raport cu gradul de inundabilitate (sistem constructiv, regim
maxim de înăltime, POT);
e) alte reglementări privind redimensionarea retelelor
hidroedilitare, îndiguiri, taluzări, regularizarea cursurilor de apă;
f) precizarea functiunilor interzise în zonele de risc
la inundatii.
3. Alunecări de teren:
a) delimitarea zonelor expuse la alunecări de teren,
cu interdictie totală sau temporară de construire până la elaborarea unor
documentatii, studii de specialitate;
b) delimitarea zonelor expuse riscului la alunecări de
teren, cu diferentierea, după caz, pe grade cu potential diferit de alunecare;
c) precizarea conditiilor de amplasare si conformare a
constructiilor sistem constructiv, regim maxim de înăltime admisă, pozitionarea
constructivă în raport cu curbele de nivel, POT;
d) definirea mijloacelor de stabilizare a terenurilor
(plantări, ranforsări);
e) microzonarea de criterii de securitate pe baza
studiilor geotehnice si hidrogeologice.
III. Planul urbanistic de detaliu
A. Situatia existentă - se analizează
principalele probleme rezultate din analiza situatiei existente referitoare la
riscurile naturale si se va structura astfel:
1. Evaluarea riscurilor naturale:
- identificarea, definirea riscurilor naturale si a
cauzelor producerii dezastrelor:
a) cutremure de pământ: fenomene de faliere a scoartei
terestre;
b) inundatii: ploi torentiale, topiri bruste de
zăpadă, accidente produse la lucrările existente pe cursurile râurilor -
rupturi de baraje, diguri, canale, deteriorarea regularizării cursurilor de apă
si/sau erori umane legate de exploatarea constructiilor hidrotehnice si de
obturarea albiei râurilor prin depozitarea de diverse materiale;
c) alunecări de teren: precipitatii atmosferice care
pot provoca reactivarea unor alunecări vechi si aparitia alunecărilor noi,
eroziunea apelor curgătoare cu actiune permanentă la baza versantilor, actiunea
apelor subterane, actiunea înghetului si a dezghetului, actiunea cutremurelor
care reactivează alunecările vechi sau declansează alunecări primare, săpături
executate pe versanti sau la baza lor, defrisarea abuzivă a plantatiilor si a
pădurilor, care produce declansarea energiei versantilor.
2. Tipologia fenomenelor:
a) cutremure de pământ: superficiale, intermediare, de
profunzime; magnitudinea pe scara Richter; intensitatea seismică pe scara MSK
conform STAS 11.100/1993; parametrii de zonare a seismicitătii teritoriului
studiat conform normativului P 100/92; perioada medie de revenire a
cutremurelor cu intensitatea de 6 grade;
b) inundatii: revărsarea cursurilor de apă datorită
capacitătii insuficiente de scurgere a albiilor minore; blocarea cu zăpoare sau
plutitori a cursurilor de apă, a sectiunilor subdimensionate a pădurilor si
podetelor; depăsirea capacitătii de tranzitare a acviferelor în zone fără
drenaj natural sau cu drenaj natural insuficient; distrugerea lucrărilor
hidrotehnice (baraje, diguri) din cauza exploatării incorecte; vânturi
puternice în zona litorală sau a malurilor unor lacuri;
c) alunecări de teren: active, care se desfăsoară în
rma declansării unei alunecări primare; reactive, care sunt declansate, dar au
perioade de stabilitate si acalmie; inactive, care pot fi latente si se pot
activa oricând, abandonate, la care cauzele producerii au fost înlăturate,
stabilizate prin metode de remediere.
3. Efecte asupra fondului construit:
a) cutremure de pământ: avarii la structurile de
rezistentă ale clădirilor si/sau distrugeri partiale sau totale ale unor
clădiri, pierderi de vieti omenesti;
b) inundatii: obiective afectate - clădiri, drumuri,
poduri, podete, retele tehnico-edilitare, pierderi de vieti omenesti; c)
alunecări de teren: obiective afectate - clădiri, drumuri, poduri, podete,
retele tehnico-edilitare, pierderi de vieti omenesti.
B. Reglementările specifice vizează relatia
dintre riscurile naturale si nivelul de permisivităti si constrângeri
urbanistice privind volumele construite si amenajările.
1. Cutremure de pământ:
a) precizarea conditiilor de amplasare si conformare a
constructiilor în raport cu gradul de seismicitate (POT - procent de ocupare a
terenurilor), distante între clădiri, regim de înăltime, sistem tehnic
constructiv privind structura de rezistentă a clădirii, sisteme de fundare,
precizându-se retragerea, alinierea, distantele minime obligatorii dintre
constructii, terenurile non aedificandi;
b) recomandări cu privire la proiectarea si
construirea antiseismică conform prevederilor actelor normative în vigoare P
100/92 (revizuită în 1996) si Ordonanta Guvernului nr. 20/1994, republicată.
2. Inundatii:
a) delimitarea zonelor inundabile cu interdictie
totală sau temporară de construire până la elaborarea unor documentatii, studii
de specialitate;
b) delimitarea zonelor expuse riscului la inundatii,
cu diferentierea, după caz, pe grade de inundabilitate;
c) definirea mijloacelor de protectie si a lucrărilor
hidroedilitare necesare pentru completarea, întretinerea si redimensionarea
retelelor existente;
d) măsuri specifice de protectie necesare pentru
asigurarea conditiilor de construire;
e) precizarea conditiilor de amplasare si conformare a
constructiilor în raport cu gradul de inundabilitate (sistem constructiv, regim
maxim de înăltime, POT, CUT);
f) alte reglementări privind redimensionarea retelelor
hidroedilitare, îndiguiri, taluzări, regularizarea cursurilor de apă;
g) precizarea functiunilor interzise în zonele de risc
la inundatii.
3. Alunecări de teren:
a) delimitarea zonelor expuse la alunecări de teren,
cu interdictie totală sau temporară de construire până la elaborarea unor
documentatii, studii de specialitate;
b) delimitarea zonelor expuse riscului la alunecări de
teren, cu diferentierea, după caz, pe grade cu potential diferit de alunecare;
c) precizarea conditiilor de amplasare si conformare a constructiilor, sistem constructiv, regim maxim de înăltime admisă, pozitionarea constructivă în raport cu curbele de nivel, POT;
d) definirea mijloacelor de stabilizare a terenurilor
(plantări, ranforsări);
e) microzonarea pe criterii de securitate pe baza
studiilor geotehnice si hidrogeologice.
Art. 15. - Zonele expuse riscurilor naturale cu
intensitate si frecventă ridicate pot fi asimilate în cadrul documentatiilor de
amenajare a teritoriului si de urbanism zonelor fragile ecologic determinate de
factori naturali si se supun în cadrul acestor documentatii modului de gestiune
a zonelor fragile ecologic, conform Ghidului privind protectia si revitalizarea
zonelor fragile ecologic, care se aprobă prin ordin al ministrului lucrărilor
publice, transporturilor si locuintei.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 16. - Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezentele norme metodologice.
Art. 17. - Semnele conventionale de reprezentare si
elementele grafice ce vor fi utilizate în cadrul pieselor desenate ale
documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism pentru zonele de
riscuri naturale se vor aproba prin ordin al ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei.
ANEXA Nr.
1
la normele
metodologice
privind determinarea exigentelor minime de continut
ale documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism pentru zonele de
riscuri naturale
ANEXA Nr.
2
la normele
metodologice
Documentatii de amenajare a teritoriului -
ansamblul de piese scrise si desenate referitoare la un teritoriu determinat,
cuprinzând analiza situatiei existente si propuneri de dezvoltare, cu caracter
director (Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul).
Documentatii de urbanism -
ansamblul de piese scrise si desenate referitoare la o unitate
administrativ-teritorială de bază sau la o zonă a ei, cuprinzând analiza
situatiei existente si propuneri de dezvoltare. Toate au caracter de
reglementare, cu exceptia PUG, care are în plus si caracter director (Legea nr.
350/2001).
Caracter director - însusire a unei documentatii
aprobate de a stabili cadrul general de amenajare a teritoriului si de
dezvoltare urbanistică a localitătilor prin coordonarea actiunilor specifice.
Caracterul director este specific documentatiilor de amenajare a teritoriului
(Legea nr. 350/2001).
Caracter de reglementare -
însusire a unei documentatii aprobate de a impune anumiti parametri solutiilor
promovate. Este specific documentatiilor de urbanism (Legea nr. 350/2001).
Calea viiturii - corespunde unei viituri a cărei
probabilitate de depăsire a debitului maxim anual este mai mare de 50%.
CUT - coeficientul de utilizare a terenului,
care exprimă raportul dintre suma suprafetelor desfăsurate ale tuturor
clădirilor si suprafata terenului considerat.
POT - procentul de ocupare a terenului, care
exprimă raportul dintre suprafata ocupată la sol de clădiri si suprafata
terenului considerat.
Zonă frecvent inundabilă -
corespunde unei viituri a cărei probabilitate de depăsire a debitului maxim
anual este între 10-50%.
Zonă potential inundabilă -
corespunde unei viituri a cărei probabilitate de depăsire a debitului maxim
anual este până la 10%.
ANEXA Nr.
3
la normele
metodologice
MATRICE - CADRU
pentru factorul de risc cutremure de pământ
Diagnoza Stadiul actual al dezvoltării |
Analiza factorului de risc |
Identificarea riscului: definire, tipul; suprafata afectată; cauze
(naturale, antropice); efecte (pagube materiale, pierderi umane) Delimitarea si
ierarhizarea arealelor pe baza hărtilor de risc |
|||
Propuneri Reglementări |
Prevenire |
Planuri AT - (PATJ, PATZ) |
PUG |
PUZ |
PUD |
Actiuni (plan de măsuri)
privind amenajarea bazelor hidrografice |
Interdictie temporară
de construire până la
elaborarea studiilor de specialitate (topografice,
geotehnice, hidrogeologice) pentru fundamentarea
lucrărilor de eliminare
a riscului |
- Completarea, întretinerea
si redimensionarea retelei
hidroedilitare existente - Definirea mijloacelor
de protectie si a lucrărilor edilitare necesare |
- Redimensionarea retelei
hidroedilitare existente |
||
|
Atenuare/ eliminare |
Actiuni (plan de măsuri)
privind combaterea inundatiilor, precum si recuperarea si reabilitarea terenurilor |
Promovarea unor programe,
studii si proiecte pentru liminarea cauzelor (diguri, regularizări) |
Măsuri specifice de
protectie (extinderea/redimensionarea retelei hidroedilitare,
îndiguiri, regularizarea cursurilor
de apă) |
-Redimensionarea retelei
hidroedilitare existente - Executarea de lucrări
specifice (santuri de protectie,
canale de dren, diguri, terasamente) |
|
Acceptare |
- Necesitatea ncheierii
unor conventii de asigurare - Schimbarea modului
de folosintă a terenului strămutarea unei părti de intravilan si lăsarea
terenului in regim liber de inundare |
- Interdictie definitivă
de construire - Crearea unei
rezerve funciare de utilitate
publică - Demolarea fondului
construit si reamplasarea
lui pe rezerva funciară
de utilitate publică |
Adaptarea conditiilor
de construire în functie
de microzonare până la
demolarea si reamplasarea fondului construit pe rezerva funciară de utilitate
publică |
Amplasarea si conformarea clădirilor în
raport cu gradul de risc acceptat si caracteristicile terenului |
|
Prevenire |
Actiuni (plan de măsuri)
privind amenajarea terenurilor
cu risc de alunecare |
Interdictie temporară
de construire până la
elaborarea studiilor de specialitate (topografice,
geotehnice, hidrogeologice) pentru fundamentarea
lucrărilor de eliminare
a riscului |
- Microzonarea pe
criterii de securitate pe baza
studiilor geotehnice, hidrogeologice - Stabilirea conditiilor
specifice de construire
(distante minime între
clădiri, indici POT si CUT) - Definirea mijloacelor
de stabilizare (plantări,
ranforsări) |
- Măsuri particulare
de stabilizare a terenurilor
(plantări, drenare, fundarede
piloti) - Stabilirea zonelor
de constructii |
|
Atenuare/ eliminare |
Actiuni (plan de măsuri)
privind combaterea alunecărilor,
precum si recuperarea si reabilitarea
terenurilor |
Promovarea unor programe,
studii si proiecte pentru eliminarea cauzelor (consolidări
versanti, plantări) |
Măsuri specifice pentru
stabilizarea terenurilor (plantări, ranforsări,
conditii specifice de fundare) |
- Măsuri particulare
de stabilizare a terenurilor
(plantări, drenare, fundarepe
piloti) - Stabilirea conditiilor
specifice de fundare si construire |
|
Acceptare |
- Necesitatea încheierii
unor conventii de asigurare - Schimbarea modului
de folosintă a terenului (strămutarea unei părti de intravilan) |
- Interdictie definitivă
de construire - Crearea unei rezerve
funciare de utilitate publică - Demolarea fondului
construit si reamplasarea
lui pe rezerva funciară
de utilitate publică |
Adaptarea conditiilor
de construire în functie
de microzonare până la demolarea si reamplasarea fondului construit pe
rezerva funciară de utilitate publică |
Amplasarea si conformarea clădirilor în raport
cu gradul de risc acceptat si caracteristicile terenului |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
INDUSTRIEI SI RESURSELOR
pentru
aprobarea Prescriptiei tehnice PT R 13-2003, editia 1, “Cerinte tehnice privind
proiectarea, construirea, montarea, exploatarea si verificarea tehnică a
ascensoarelor cu schip”
În aplicarea Hotărârii Guvernului nr. 1.340/2001
privind organizarea si functionarea Inspectiei de Stat pentru Controlul
Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 21 ianuarie 2002,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 19/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul industriei si resurselor emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Prescriptia tehnică PT R 13-2003,
editia 1, “Cerinte tehnice privind proiectarea, construirea, montarea,
exploatarea si verificarea tehnică a ascensoarelor cu schip”, cuprinsă în
anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Bucuresti,
20 februarie 2003.
Nr. 106.
*) Anexa se publică ulterior.