MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 237 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 8 aprilie 2003
SUMAR
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
581/2002. - Ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor pentru aprobarea Normei sanitare
veterinare privind criteriile pentru clasificarea tărilor terte cu privire la
influenta aviară si boala de Newcastle, în legătură cu activitătile de import
de păsări vii si ouă de incubatie
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
6. - Circulară privind modificarea
si completarea Planului de conturi pentru institutiile de credit si a normelor
metodologice de utilizare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului de
stat, ministrul finantelor, si al guvernatorului Băncii Nationale a României
nr. 1.418/344/1997, cu modificările si completările ulterioare, a modelelor
situatiilor financiar-contabile pentru bănci si a normelor metodologice privind
întocmirea si utilizarea acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
si al guvernatorului Băncii Nationale a României nr. 1.524/362/1998, cu
modificările si completările ulterioare, si a Reglementărilor contabile
armonizate cu Directiva Comunitătilor Economice Europene nr. 86/635/CEE si cu
Standardele Internationale de Contabilitate aplicabile institutiilor de credit,
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice si al guvernatorului
Băncii Nationale a României nr. 1.982/5/2001, cu modificările si completările
ulterioare, si măsuri referitoare la încheierea exercitiilor financiare la
institutiile de credit
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR
pentru
aprobarea Normei sanitare veterinare privind criteriile pentru clasificarea
tărilor terte cu privire la influenta aviară si boala de Newcastle, în legătură
cu activitătile de import de păsări vii si ouă de incubatie
În temeiul prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea sanitară veterinară nr. 60/1974, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
în baza Hotărârii Guvernului nr. 362/20002 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor, cu modificările si completările ulterioare,
văzând Referatul de aprobare nr. 161.047 din 8
noiembrie 2002, întocmit de Agentia Natională Sanitară Veterinară,
ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Norma sanitară veterinară privind
criteriile pentru clasificarea tărilor terte cu privire la influenta aviară si
boala de Newcastle, în legătură cu activitătile de import de păsări vii si ouă
de incubatie.
Art. 2. - Directiile sanitare veterinare judetene si a
municipiului Bucuresti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Agentia Natională Sanitară Veterinară va controla modul de îndeplinire a
prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare în termen de 10 zile de
la publicare.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti,
10 decembrie 2002.
Nr. 581.
NORMĂ SANITARĂ VETERINARĂ
privind criteriile pentru clasificarea tărilor terte
cu privire la influenta aviară si boala de Newcastle, în legătură cu
activitătile de import de păsări vii si ouă de incubatie
Art. 1. - În sensul prezentei norme sanitare
veterinare se întelege prin:
a) influentă aviară - o infectie, asa cum este
definită la cap. I al anexei nr. 1;
b) boală de Newcastle - o infectie, asa cum
este definită la cap. II al anexei nr. 1;
c) vaccin omologat - orice vaccin împotriva
bolii de Newcastle care respectă criteriile stabilite în anexa nr. 2;
d) vaccinare de urgentă - vaccinare utilizată
ca mijloc de control al bolii si efectuată ca urmare a aparitiei unuia sau mai
multor focare:
1. împotriva influentei, utilizându-se orice vaccin;
2. împotriva bolii de Newcastle, utilizându-se
vaccinuri neomologate;
e) tăiere sanitară - aplicarea, în cazul
focarelor de influentă aviară sau de boală de Newcastle, a măsurilor prevăzute
de anexa nr. 3;
f) parte a teritoriului - parte a unei tări
terte, de o mărime suficientă si care este bine definită geografic sau
administrativ, tinând cont de situatia epidemiologică.
Art. 2. - O tară tertă este clasificată ca liberă de
influentă aviară si de boală de Newcastle dacă aceasta îndeplineste următoarele
criterii generale:
a) trebuie să aibă o structură generală pentru
sănătatea animalelor, care să permită supravegherea adecvată a efectivelor de
păsări;
b) trebuie să aibă o legislatie prin care influenta
aviară si boala de Newcastle să se notifice pentru toate speciile de păsări de
curte si pentru toate păsările tinute în captivitate;
c) trebuie să întreprindă măsuri pentru a examina
îndeaproape orice suspiciune a acestor boli;
d) dacă există suspiciune de boală, trebuie să supună
unei testări specifice de laborator probe din fiecare virus de influentă aviară
sau de paramyxovirus găsit, în conformitate cu procedura stabilită în anexa nr.
1;
e) trebuie să aibă la dispozitie capacitatea unui
laborator, dintre propriile laboratoare oficiale, sau să colaboreze cu alte
laboratoare nationale pentru testare rapidă;
f) trebuie să trimită Comisiei Europene o listă a
acestor laboratoare, precum si o descriere a metodelor utilizate pentru
diagnosticul si patotipizarea influentei aviare si bolii de Newcastle si să
permită controlul acestora de către expertii comunitari;
g) pentru fiecare focar primar trebuie să trimită
izolate de virus laboratorului de referintă din Weybridge - Addlestone, Marea
Britanie;
h) trebuie să notifice Comisiei Europene, în termen de
24 de ore după confirmare, focarele initiale din fiecare parte a teritoriului
său, anterior indemn;
i) trebuie să trimită Comisiei Europene cel putin
lunar un raport cu privire la situatia bolii, în eventualitatea aparitiei unor
focare ulterioare în aceeasi parte a teritoriului;
j) în cazurile când vaccinarea împotriva influentei
aviare si/sau bolii de Newcastle nu este interzisă, trebuie să controleze
oficial productia, testarea si distribuirea vaccinurilor contra acestor boli;
k) trebuie să comunice Comisiei Europene
caracteristicile fiecărei tulpini utilizate pentru productia de vaccinuri
împotriva influentei aviare sau bolii de Newcastle.
Art. 3. - (1) Fără a aduce atingere criteriilor
generale stabilite la art. 2, o tară tertă este clasificată ca liberă de
influentă aviară dacă:
a) nu a apărut nici un focar de această boală în
teritoriul său de cel putin 36 de luni; si
b) nu au fost efectuate vaccinări împotriva virusurilor
influentei aviare cu aceleasi subtipuri ca cele care sunt cunoscute ca virusuri
înalt patogene - în prezent subtipurile H5 si H7-, de cel putin 12 luni.
(2) Când este practicată o tăiere sanitară pentru
controlul bolii de Newcastle si fără a aduce atingere prevederilor alin. (1)
lit. b), perioada de 36 de luni mentionată la alin. (1) lit. a) este redusă la:
a) 6 luni, dacă nu a fost efectuată vaccinarea de
urgentă;
b) 12 luni, dacă a fost efectuată vaccinarea de
urgentă, cu conditia să fi trecut o perioadă suplimentară de 12 luni după
terminarea oficială a unei astfel de vaccinări de urgentă.
Art. 4. - (1) Fără a se aduce atingere criteriilor
generale stabilite la art. 2, o tară tertă este clasificată ca liberă de boala
de Newcastle, pentru prima dată, dacă:
a) nu a apărut nici un focar de această boală pe
teritoriul său de cel putin 36 de luni; si
b) nu au fost efectuate vaccinări împotriva bolii de
Newcastle, utilizându-se vaccinuri neomologate, de cel putin 12 luni.
(2) Când este practicată o tăiere sanitară pentru
controlul bolii de Newcastle si fără a se aduce atingere prevederilor alin. (1)
lit. b), perioada de 36 de luni mentionată la alin. (1) lit. a) este redusă la:
a) 6 luni, dacă nu a fost efectuată vaccinarea de
urgentă;
b) 12 luni, dacă a fost efectuată vaccinarea de
urgentă, cu conditia să fi trecut o perioadă suplimentară de 12 luni după
terminarea oficială a unei astfel de vaccinări de urgentă.
(3) Prin derogare de la alin. (1) lit. b) si alin. (2)
lit. b), o tară tertă este clasificată ca liberă de boala de Newcastle dacă
aceasta permite utilizarea vaccinurilor împotriva acestei boli si care, desi
respectă criteriile generale stabilite în anexa nr. 2 pentru vaccinuri, nu
îndeplineste criteriile specifice prevăzute în aceasta. În astfel de cazuri
tara tertă vizată va fi autorizată să expedieze către România păsări vii si ouă
de incubatie numai dacă garantiile suplimentare stabilite în anexa nr. 4 sunt
incluse în certificatul de sănătate animală însotitor.
Art. 5. - Prevederile art. 21 alin. (1) din Norma
sanitară veterinară privind conditiile de sănătate animală ce reglementează
comertul României cu statele membre ale Uniunii Europene si importul din tări
terte de păsări si ouă de incubatie, aprobată prin Ordinul ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr. 474/2001, si ale art. 3 si 4 se
aplică mutatis mutandis părtilor de teritoriu care îndeplinesc cerintele
stabilite în această privintă, cu conditia să fi fost date garantii
satisfăcătoare cu privire la:
a) restrictii de miscare a păsărilor vizavi de alte
părti ale teritoriului tării respective care nu sunt libere de influentă aviară
si/sau de boală de Newcastle;
b) screening serologic, când este necesar;
c) alte măsuri posibile.
Art. 6. - (1) Autoritatea veterinară centrală a României
poate adopta documente legislative sau prevederi administrative suplimentare
prezentei norme sanitare veterinare pentru a se asigura implementarea si
conformitatea cu prevederile acesteia. Autoritatea veterinară centrală a
României trebuie să informeze Comisia Europeană despre aceasta.
(2) Autoritatea veterinară centrală a României va lua
măsurile necesare si va sanctiona potrivit legii orice încălcare a prevederilor
prezentei norme sanitare veterinare.
(3) Atunci când autoritatea veterinară centrală a
României adoptă cele mentionate anterior trebuie să se facă o referire expresă
la prezenta normă sanitară veterinară.
Art. 7. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta normă sanitară veterinară.
ANEXA Nr.
1
la norma
sanitară veterinară
DEFINITIILE
influentei aviare si bolii de Newcastle
CAPITOLUL I
Influenta aviară
Prin influentă aviară se întelege o infectie a
păsărilor provocată de orice virus al influentei aviare care are un indice de
patogenitate intravenoasă (IVPI) mai mare de 1,2 la puii în vârstă de sase
săptămâni sau orice infectie cu virus al influentei aviare subtip H5 ori H7,
pentru care secventa nucleotidelor a demonstrat prezenta a numerosi aminoacizi
esentiali la situsul de clivare al hemaglutininei.
Indicele
de patogenitate intravenoasă trebuie să fie determinat conform următoarei
metode:
Indicele
de patogenitate intravenoasă (IVPI)
1. Lichidul alantoidian infectat din cel mai mic pasaj
de izolare a virusului, preferabil din izolarea initială, fără vreo selectie,
se diluează 1:10 în solutie salină izotonică sterilă.
2. 0,1 ml de virus diluat se injectează intravenos
fiecărui pui în vârstă de zece săptămâni; trebuie utilizate păsări libere de
germeni patogeni specifici.
3. Păsările sunt examinate la intervale de 24 de ore
timp de 10 zile.
4. La fiecare examinare fiecare pasăre este evaluată
ca:
normală = 0, bolnavă = 1, grav bolnavă = 2, moartă =
3.
5. Se înregistrează rezultatele si se calculează indicele asa cum se arată în acest exemplu:
Semne clinice |
Zile după inoculare (număr de păsări) |
Total |
Sumă |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
Normală |
10 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
12 x 0 |
= 0 |
Bolnavă |
0 |
4 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 x 1 |
= 6 |
Grav bolnavă*) |
0 |
2 |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 x 2 |
= 12 |
Moartă |
0 |
2 |
6 |
8 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
76 x 3 |
= 228 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total |
= 246 |
Indice = suma de pasăre pe examinare = 246/100 = 2,46 |
CAPITOLUL II
Boala de Newcastle
Prin boala de Newcastle se întelege o infectie
a păsărilor provocată de orice tulpină aviară de paramyxovirus 1, cu un indice
de patogenitate intracerebrală (ICPI) mai mare de 9,7 la puii în vârstă de o
zi. Indicele de patogenitate intracerebrală (ICPI) trebuie să fie determinat
conform următoarei metode:
Indicele de patogenitate intracerebrală (ICPI)
1. Fluidul alantoidian infectat recoltat proaspăt –
titrul HA trebuie să fie mai mare de 24 - se diluează 1:10 în solutie salină
izotonică sterilă; nu trebuie utilizate antibiotice.
2. 0,05 ml de virus diluat se injectează intracerebral
fiecăruia dintre cei 10 pui în vârstă de o zi - de exemplu 24-40 de ore după
ecloziune. Acesti pui trebuie să fie eclozionati din ouă provenite dintr-un
efectiv liber de germeni patogeni specifici.
3. Păsările se examinează la intervale de 24 de ore, timp de 8 zile.
4. La fiecare examinare fiecare pasăre este evaluată
ca: 0 = normală; 1 = bolnavă; 2 = moartă.
5. Indicele se calculează asa cum se arată în
următorul exemplu:
Semne clinice |
Zile după inoculare (număr de păsări) |
Total |
Sumă |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
Normală |
10 |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
14 x 0 |
= 0 |
Bolnavă |
0 |
6 |
10 |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
20 x 1 |
= 20 |
Moartă |
0 |
0 |
0 |
6 |
10 |
10 |
10 |
10 |
46 x 2 |
= 92 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total =
|
112 |
Indice = scorul mediu (suma pe pasăre pe examinare =
112/80 = 1,4 |
*) Aceasta
trebuie să fie o examinare clinică subiectivă, dar în mod normal va implica
păsări care prezintă mai mult decât unul dintre următoarele semne: complicatii
respiratorii, depresie, diaree, cianoza pielii sau a bărbitelor, edemul fetei
si/sau al capului, semne nervoase.
ANEXA Nr.
2
la norma
sanitară veterinară
CRITERII
pentru vaccinuri omologate
A. Criterii generale
1. Vaccinurile trebuie să fie înregistrate de autoritătile
veterinare competente ale tării terte vizate înainte de a se permite
distribuirea si utilizarea lor. Pentru această înregistrare autoritătile
veterinare competente trebuie să se bazeze pe un dosar complet ce contine date
despre eficacitate si inocuitate. Pentru vaccinurile importate autoritătile
veterinare competente se pot baza pe datele verificate de autoritătile
veterinare competente ale tării în care este produs vaccinul, în măsura în care
aceste verificări au fost efectuate în conformitate cu standardele acceptate
international.
2. În plus, importul sau productia si distribuirea
vaccinurilor trebuie să fie controlate de autoritătile veterinare competente
ale tării terte vizate.
3. Înainte ca să fie permisă distribuirea, fiecare lot
de vaccinuri trebuie să fie testat cu privire la inocuitate, în special în ceea
ce priveste atenuarea sau inactivarea si absenta agentilor contaminati nedoriti
si cu privire la eficacitate, în numele autoritătii veterinare competente.
B. Criterii specifice
1. Vaccinurile vii atenuate pentru boala de Newcastle
trebuie să fie preparate dintr-o tulpină de virus al bolii de Newcastle pentru
care tulpina de referintă a fost testată si a prezentat un indice de
patogenitate intracerebral (ICPI):
a) fie mai mic de 0,4 dacă s-au administrat nu mai
putin de 107 EID50 fiecărei păsări în testul ICPI;
b) fie mai mic de 0,5 dacă s-au administrat nu mai
putin de 108 EID50 fiecărei păsări în testul ICPI.
2. Vaccinurile inactivate pentru boala de Newcastle
trebuie să fie preparate dintr-o tulpină de virus al bolii de Newcastle cu un
indice de patogenitate intracerebrală (ICPI) la puii în vârstă de o zi de mai
putin de 0,7, dacă s-au administrat nu mai putin de 108 EID50 fiecărei
păsări în testul ICPI.
ANEXA Nr.
3
la norma
sanitară veterinară
MĂSURI MINIME
ce urmează a fi luate când se practică tăierea
sanitară în vederea eliminării focarelor de influentă aviară sau de boală de
Newcastle
1. În caz de suspiciune exploatatia vizată va fi pusă
sub supraveghere oficială. Aceasta va însemna în special că:
a) vor fi prelevate fără întârziere toate probele
necesare si vor fi trimise unui laborator autorizat de autoritătile veterinare
competente pentru diagnostic;
b) va fi întocmit un registru al tuturor categoriilor
de păsări detinute de exploatatie, specificându-se numărul de păsări moarte si
bolnave. Acest registru va fi mentinut la zi si va trebui să fie verificat la
fiecare vizită oficială;
c) toate păsările vor fi tinute izolate si, când este
posibil, în adăposturile în care trăiesc;
d) nici unei păsări nu i se va permite să intre în
exploatatie sau să o părăsească;
e) toate miscările de persoane, vehicule, materiale
etc. spre si dinspre exploatatie vor fi supuse autorizării oficiale;
f) ouăle pentru consum pot părăsi exploatatia după o
dezinfectie adecvată sau pot fi trimise direct la o instalatie unde vor primi
un tratament termic adecvat;
g) trebuie să fie utilizate mijloace adecvate de
dezinfectie la intrările clădirilor ce adăpostesc păsări si la intrarea în
exploatatie;
h) trebuie efectuată o anchetă epizootologică pentru a
descoperi sursa de infectie si posibila răspândire a acesteia;
i) clădirile de contact posibil infectate, de exemplu
cele cunoscute din ancheta mentionată la lit. h), trebuie puse, de asemenea,
sub supraveghere oficială.
2. De îndată ce prezenta bolii este confirmată oficial
într-o exploatatie vor fi luate următoarele măsuri în plus fată de cele
mentionate la pct. 1:
a) toate păsările din exploatatie vor fi ucise imediat
si fără nici o întârziere; carcasele si ouăle vor fi distruse;
aceste operatiuni trebuie să fie efectuate astfel
încât să se minimalizeze riscul răspândirii bolii;
b) orice substantă sau deseu care poate fi contaminat
va fi distrus sau tratat astfel încât să se asigure distrugerea oricărui virus
prezent;
c) carnea păsărilor tăiate în timpul perioadei
presupuse de incubatie trebuie identificată si distrusă;
d) ouăle de incubatie obtinute în timpul perioadei
presupuse de incubatie trebuie identificate si distruse; puii care au
eclozionat din asemenea ouă vor fi pusi sub supraveghere oficială;
e) după efectuarea operatiunilor de ucidere si
distrugere clădirile vor fi curătate si dezinfectate în întregime;
f) nici o pasăre nu va fi introdusă în exploatatie cel
putin 21 de zile după terminarea operatiunilor de dezinfectie.
3. Operatiunile mentionate la pct. 2 pot fi limitate
la părti ale exploatatiei care formează o unitate epidemiologică, în măsura în
care există garantiile necesare pentru a se evita răspândirea bolii la
unitătile neinfectate ale exploatatiei.
4. În jurul focarelor de boală confirmate vor fi
stabilite o zonă de protectie cu o rază minimă de 3 km si o zonă de
supraveghere cu o rază minimă de 10 km. În aceste zone măsurile de interdictie
si miscările controlate ale păsărilor trebuie să rămână în vigoare cel putin 21
de zile după terminarea operatiunilor de dezinfectie la exploatatia infectată.
Înaintea ridicării măsurilor în aceste zone,
autoritătile veterinare locale trebuie să efectueze anchetele necesare si
prelevarea de probe din exploatatiile de păsări, pentru a se confirma că boala
nu mai este prezentă în regiunea vizată.
5. Operatiunile mentionate în prezenta anexă trebuie
să fie efectuate de sau sub supravegherea autoritătilor veterinare oficiale.
ANEXA Nr.
4
la norma
sanitară veterinară
GARANTII SUPLIMENTARE
ce urmează să fie introduse în certificatul de
sănătate animală pentru importul de păsări vii sau ouă de incubatie din tări
terte în care se aplică art. 4 alin. (3) din prezenta normă sanitară veterinară
Utilizarea de vaccinuri împotriva bolii de Newcastle,
care nu îndeplinesc criteriile specifice prevăzute la pct. 2 din anexa nr. 2,
nu este interzisă în tara de origine*): la 1. păsările vii**);
2. păsările de reproductie de la care provin ouăle de
incubatie**)/puii de o zi**), în următoarele conditii:
a) nu au fost vaccinate de cel putin 12 luni cu
asemenea vaccinuri;
b) provin dintr-un efectiv în care nu a fost
evidentiat nici un paramyxovirus aviar cu un indice de patogenitate
intracerebrală (ICPI) mai mare de 0,4; testul de izolare a virusului bolii de
Newcastle să fie efectuat într-un laborator oficial, pe cel putin 60 de
tampoane cloacale prelevate randomizat si cu minimum 14 zile înainte de
transportul sau recoltarea ouălor de incubatie;
c) nu au venit în contact, în timpul ultimelor 60 de
zile înaintea transportului sau recoltării ouălor de incubatie, cu păsări care
nu îndeplinesc conditiile mentionate la lit. a) si b);
d) au fost izolate, sub supraveghere oficială la
exploatatia de origine, în timpul perioadei de 14 zile mentionate la lit. b);
e) puii de o zi sau ouăle de incubatie din care au
eclozionat să nu fi venit în contact, în statia de incubatie sau în timpul
transportului, cu ouă sau păsări care nu îndeplinesc conditiile mentionate
anterior.
*) Tara de
origine a păsărilor sau ouălor.
**) Se
taie unde nu este aplicabil.
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind
modificarea si completarea Planului de conturi pentru institutiile de credit si
a normelor metodologice de utilizare a acestuia, aprobate prin Ordinul
ministrului de stat, ministrul finantelor, si al guvernatorului Băncii
Nationale a României nr. 1.418/344/1997, cu modificările si completările
ulterioare, a modelelor situatiilor financiar-contabile pentru bănci si a
normelor metodologice privind întocmirea si utilizarea acestora, aprobate prin
Ordinul ministrului finantelor si al guvernatorului Băncii Nationale a României
nr. 1.524/362/1998, cu modificările si completările ulterioare, si a
Reglementărilor contabile armonizate cu Directiva Comunitătilor Economice
Europene nr. 86/635/CEE si cu Standardele Internationale de Contabilitate
aplicabile institutiilor de credit, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice si al guvernatorului Băncii Nationale a României nr. 1.982/5/2001,
cu modificările si completările ulterioare, si măsuri referitoare la încheierea
exercitiilor financiare la institutiile de credit
Având în vedere prevederile art. 58 din Legea bancară
nr. 58/1998, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 4 din Legea
contabilitătii nr. 82/1991, republicată, ale art. 181 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 200/2002, ale art. 4 din Ordinul ministrului
de stat, ministrul finantelor, si al guvernatorului Băncii Nationale a României
nr. 1.418/344/1997 privind aprobarea Planului de conturi pentru institutiile de
credit si a normelor metodologice de utilizare a acestuia, ale art. 8 din
Ordinul ministrului finantelor publice si al guvernatorului Băncii Nationale a
României nr. 1.982/5/2001 pentru aprobarea Reglementărilor contabile armonizate
cu Directiva Comunitătilor Economice Europene nr. 86/635/CEE si cu Standardele
Internationale de Contabilitate aplicabile institutiilor de credit si ale art.
6 din Ordinul ministrului finantelor si al guvernatorului Băncii Nationale a
României nr. 1.524/362/1998 privind aprobarea modelelor situatiilor
financiar-contabile pentru bănci si a normelor metodologice privind întocmirea
si utilizarea acestora, în temeiul prevederilor art. 50 din Legea nr. 101/1998
privind Statutul Băncii Nationale a României, cu modificările si completările
ulterioare,
Banca Natională a României emite
prezenta circulară.
Art. I. - Prezenta circulară modifică si
completează prevederile Planului de conturi pentru institutiile de credit si
ale normelor metodologice de utilizare a acestuia, aprobate prin Ordinul
ministrului de stat, ministrul finantelor, si al guvernatorului Băncii
Nationale a României nr. 1.418/344/1997, cu modificările si completările
ulterioare, denumite în continuare Planul de conturi pentru institutiile de
credit, pe cele ale modelelor situatiilor financiar-contabile pentru bănci
si ale normelor metodologice privind întocmirea si utilizarea acestora,
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor si al guvernatorului Băncii
Nationale a României nr. 1.524/362/1998, cu modificările si completările
ulterioare, denumite în continuare Modelele situatiilor financiar-contabile
pentru institutiile de credit, si pe cele ale Reglementărilor contabile
armonizate cu Directiva Comunitătilor Economice Europene nr. 86/635/CEE si cu
Standardele Internationale de Contabilitate aplicabile institutiilor de credit,
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice si al guvernatorului
Băncii Nationale a României nr. 1.982/5/2001, cu modificările si completările
ulterioare, denumite în continuare Reglementările contabile armonizate, după
cum urmează:
I. Reglementări privind reflectarea unor operatiuni
în contabilitate si întocmirea situatiilor financiare de către institutiile de
credit
1. Înregistrarea unor operatiuni de către Casa de
Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A., rezultate din aplicarea Legii
locuintei nr. 114/1996, republicată, cu modificările si completările ulterioare
Având în vedere conturile prevăzute de Planul de
conturi pentru institutiile de credit, unele operatiuni decurgând din aplicarea
prevederilor Legii nr. 114/1996, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, se înregistrează în contabilitate astfel:
- diminuarea lunară a dobânzii datorate de beneficiarul creditului cu dobânda aferentă depozitului constituit pentru garantarea creditului 25336 “Alte depozite colaterale” = 2057 “Creante atasate”
- încasarea ratelor aferente creditelor investitori
% 101
“Casa” 111
“Cont curent la Banca Natională a României” |
= 2051
“Credite investitori” |
-
încasarea dobânzilor aferente creditelor investitori |
|
% 101
“Casa” 111
“Cont curent la Banca Natională a României” |
= 2057
“Creante atasate” |
-
încasarea ratelor restante si a dobânzilor restante, precum si a creantelor
atasate aferente creantelor/dobânzilor restante |
|
101
“Casa” |
= % 2811
“Creante restante” 2812
“Dobânzi restante” 2817
“Creante atasate” |
2. Înregistrarea rezervelor de daune pentru
activitatea de asigurare-reasigurare a creditelor, în nume si cont propriu, de
către Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., conform Legii nr.
96/2000 privind organizarea si functionarea Băncii de Export-Import a României
EXIMBANK - S.A. si instrumentele specifice de sustinere a comertului exterior
Având în vedere conturile prevăzute de Planul de
conturi pentru institutiile de credit, rezervele de daune pentru activitatea de
asigurare-reasigurare a creditelor, în nume si cont propriu, se înregistrează
în contabilitate de către Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.,
conform Legii nr. 96/2000, astfel:
- constituirea rezervelor de daune pentru activitatea
de asigurare-reasigurare a creditelor, în nume si cont propriu
649
“Alte cheltuieli diverse de exploatare”, analitic
distinct |
= 377
“Cheltuieli de plătit”, analitic
distinct |
- anularea rezervelor de daune pentru activitatea de
asigurare-reasigurare a creditelor, în nume si cont propriu, în momentul în
care riscul a expirat 377 “Cheltuieli de plătit”, = 7499 “Alte venituri”, analitic distinct analitic distinct
3. Înregistrarea unor operatiuni privind
constituirea si utilizarea rezervei mutuale de garantare, conform Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 200/2002
Având în vedere conturile prevăzute
de Planul de conturi pentru institutiile de credit, operatiunile privind
constituirea si utilizarea rezervei mutuale de garantare, conform Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 200/2002, se înregistrează în contabilitate astfel:
3.1. Constituirea rezervei mutuale de garantare -
înregistrarea de către cooperativele de credit a cotizatiilor plătite pentru
constituirea la nivelul casei centrale a rezervei mutuale de garantare
6094 “Cheltuieli pentru constituirea rezervei mutuale
de garantare a casei centrale”= 1711 “Cont curent la casa centrală”
- înregistrarea de către cooperativele de credit a
cotizatiilor plătite în avans pentru constituirea la nivelul casei centrale a
rezervei mutuale de garantare
375 “Cheltuieli înregistrate în avans” = 1711 “Cont
curent la casa centrală”
- esalonarea pe cheltuieli de către cooperativele de
credit, în perioadele sau exercitiile financiare viitoare, a cotizatiilor
plătite în avans pentru constituirea la nivelul casei centrale a rezervei
mutuale de garantare
6094 “Cheltuieli pentru constituirea rezervei mutuale
de garantare a casei centrale”= 375 “Cheltuieli înregistrate în avans”
- sumele încasate de casa centrală a cooperativelor de
credit reprezentând cotizatii plătite de cooperativele de credit pentru
constituirea rezervei mutuale de garantare 1712 “Conturi curente ale
cooperativelor = 5182 “Rezerva mutuală de garantare de credit afiliate”
constituită din cotizatiile cooperativelor de credit afiliate
- sumele repartizate de casa centrală a cooperativelor
de credit din profitul brut pentru constituirea rezervei mutuale de garantare
592 “Repartizarea profitului” = 5181 “Rezerva mutuală de garantare constituită
din profitul brut”
3.2. Utilizarea rezervei mutuale de garantare - sumele
reprezentând utilizarea de către casa centrală a rezervei mutuale de garantare,
constituită din profitul brut, precum si din cotizatiile plătite de
cooperativele de credit
% 5181
“Rezerva mutuală de garantare constituită din profitul brut” 5182
“Rezerva mutuală de garantare constituită din cotizatiile cooperativelor de
credit afiliate” |
= 3799
“alte conturi de regularizare”, analitic distinct |
- sumele plătite de casa centrală reprezentând
utilizări ale rezervei mutuale de garantare, în scopul garantării obligatiilor
cooperativelor de credit afiliate, care urmează a se recupera de la acestea
17611
“Valori de recuperat”, analitic distinct |
= % 101 “Casa” 111 “Cont curent la
Banca Natională a României” 121 “Conturi de
corespondent la institutii de credit (nostro)” 122 “Conturi de
corespondent ale institutiilor de credit (loro)” 1712 “Conturi
curente ale cooperativelor de credit afiliate” 2511 “Conturi curente” |
- evidentierea de către cooperativele de credit
afiliate a datoriei fată de casa centrală reprezentând plătile efectuate de
aceasta în scopul garantării obligatiilor cooperativelor de credit afiliate
% 142 “Împrumuturi
primite de la institutii de credit” 162 “Alte sume
datorate” 1732 “Depozite ale
cooperativelor de credit afiliate” 1742 “Împrumuturi
primite de la organizatiile cooperatiste de credit din cadrul retelei” 1762 “Alte sume
datorate organizatiilor cooperatiste de credit din cadrul retelei” 232 “Împrumuturi
primite de la clientela financiară” 253 “Conturi de
depozite” 254 “Certificate de
depozit, carnete si librete de economii” 262 “Alte sume
datorate” 331 “Conturile
institutiilor de credit” 352 “Asigurări
sociale, protectia socială si conturi asimilate” 353 “Bugetul
statului, fonduri speciale si conturi asimilate” 354 “Dividende de
plată” 356 “Creditori
diversi” 377 “Cheltuieli de
plătit” 531 “Datorii subordonate
la termen” 532 “Datorii
subordonate pe durată nedeterminată” 537 “Datorii atasate” |
= 17621
“Alte sume datorate”, analitic distinct |
- recuperarea de către casa centrală a sumelor
aferente garantării obligatiilor cooperativelor de credit afiliate
1712 “Conturi curente ale cooperativelor de credit
afiliate” = 17611 “Valori de recuperat”, analitic distinct concomitent
3799
“Alte conturi de regularizare”, analitic distinct |
= % 5181
“Rezerva mutuală de garantare constituită din profitul brut” 5182
“Rezerva mutuală de garantare constituită din cotizatiile cooperativelor de
credit afiliate” |
- diminuarea de către cooperativele de credit a
obligatiilor fată de casa centrală rezultate din obligatii ale cooperativei de
credit, garantate si plătite de casa centrală, acoperite prin utilizarea
rezervei mutuale de garantare, constituită la nivelul casei centrale 17621
“Alte sume datorate”, analitic distinct = 1711 “Cont curent la casa centrală”
- valori nerecuperate de casa centrală de la
cooperativele de credit afiliate, reprezentând obligatii ale cooperativelor de
credit, garantate si plătite de casa centrală, acoperite prin utilizarea
rezervei mutuale de garantare, constituită la nivelul casei centrale,
înregistrate în conturi în afara bilantului potrivit prevederilor
regulamentelor Băncii Nationale a României privind clasificarea creditelor si
plasamentelor si constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor
specifice de risc de credit
3799 “Alte conturi de regularizare”, analitic distinct
= 17611 “Valori de recuperat”, analitic distinct concomitent
99319 “Alte creante scoase din activ, urmărite în
continuare”= 999 “Contrapartida”
- recuperarea de către casa centrală a sumelor
aferente garantării obligatiilor cooperativelor de credit afiliate, după
înregistrarea respectivelor sume de recuperat în contul în afara bilantului
99319 “Alte creante scoase din activ, urmărite în continuare”
101
“Casa” |
= % |
111 “Cont curent la
Banca Natională 121 “Conturi de
corespondent la constituită din cotizatiile cooperativelor de credit
afiliate” 122 “Conturi de
corespondent ale institutiilor de credit (loro)” 1712 “Conturi
curente ale cooperativelor de credit afiliate” 2511 “Conturi curente” |
5181
“Rezerva mutuală de garantare a României” constituită din profitul brut” 5182
“Rezerva mutuală de garantare institutii de credit (nostro)” |
concomitent
999 “Contrapartida” = 99319 “Alte creante scoase din
activ, urmărite în continuare”
4. Înregistrarea unor operatiuni aferente vânzărilor
de titluri cu posibilitate de răscumpărare
Având în vedere conturile prevăzute de Planul de conturi
pentru institutiile de credit, operatiunile de evaluare privind titlurile de
tranzactie si de plasament, vândute cu posibilitate de răscumpărare, se
înregistrează în contabilitate astfel:
- evaluarea periodică a titlurilor de tranzactie
vândute cu posibilitate de răscumpărare, conform regulilor prevăzute pentru
această categorie de titluri:
- diferente nefavorabile rezultate din reevaluarea
titlurilor de tranzactie vândute cu posibilitate de răscumpărare, din afara
bilantului 6032 “Pierderi la titlurile de tranzactie” = 3729 “Conturi de
ajustare privind alte elemente din afara bilantului”
- diferente favorabile rezultate din reevaluarea
titlurilor de tranzactie vândute cu posibilitate de răscumpărare, din afara
bilantului 3729 “Conturi de ajustare din afara bilantului”= 7032 “Venituri din
titlurile privind alte elemente de tranzactie”
- constituirea de provizioane pentru diferentele
nefavorabile rezultate din reevaluarea titlurilor de plasament vândute cu
posibilitate de răscumpărare, din afara bilantului 6657 “Cheltuieli cu
provizioane pentru alte riscuri si cheltuieli = 559 “Alte provizioane””
- diminuarea/anularea provizioanelor constituite
pentru diferentele nefavorabile, înregistrate în categoria provizioanelor
pentru riscuri si cheltuieli, rezultate din reevaluarea titlurilor de plasament
vândute cu posibilitate de răscumpărare 559 “Alte provizioane” = 7657 “Venituri
din provizioane pentru alte riscuri si cheltuieli”
- transferul provizioanelor constituite pentru
diferentele nefavorabile, înregistrate în categoria provizioanelor pentru
riscuri si cheltuieli, rezultate din reevaluarea titlurilor de plasament
vândute cu posibilitate de răscumpărare, în categoria provizioanelor pentru
deprecierea valorii titlurilor de plasament, în momentul răscumpărării titlurilor
de plasament vândute cu posibilitate de răscumpărare
559 “Alte provizioane” = 7657 “Venituri din
provizioane pentru alte riscuri si cheltuieli” concomitent
66311 “Cheltuieli cu provizioane = 3911 “Provizioane
pentru pentru deprecierea titlurilor deprecierea titlurilor de de plasament”
plasament”
5. Înregistrarea angajamentelor revocabile în
conturi de evidentă din afara bilantului
Potrivit prevederilor Planului de conturi pentru
institutiile de credit, în conturile de angajamente date si primite din
afara bilantului se înregistrează numai angajamentele irevocabile cu titlu
oneros.
Angajamentele revocabile nu se înregistrează în
conturile de angajamente date si primite din afara bilantului, dar pot fi
reflectate în conturile de evidentă din afara bilantului (998 “Alte conturi de
evidentă”).
6. Reglementări privind înregistrarea în
contabilitate a titlurilor de către institutiile de credit care aplică Reglementările
contabile armonizate
IAS 39 “Instrumente financiare - recunoastere si
evaluare” stabileste patru categorii de active financiare: credite si creante
acordate, active financiare detinute în scopul tranzactionării, active
financiare disponibile pentru vânzare si plasamente păstrate până la scadentă.
Având în vedere conturile din Planul de conturi
aplicabil institutiilor de credit, prevăzut la cap. 2 din Reglementările
contabile armonizate, la înregistrarea în contabilitate a titlurilor care
intră sub incidenta IAS 39 institutiile de credit vor avea în vedere
următoarele:
- titlurile clasificate în categoria “active
financiare detinute în scopul tranzactionării” se înregistrează în
contabilitate cu ajutorul conturilor sintetice deschise în cadrul contului
sintetic de gradul I 302 “Titluri de tranzactie”. Potrivit prevederilor IAS 39
pct. 107, nu este permisă reclasificarea activelor financiare detinute în
scopul tranzactionării ce sunt în curs de reevaluare la valoarea justă, în
afara categoriei celor pentru tranzactionare;
- titlurile clasificate în categoria “active
financiare disponibile pentru vânzare” se înregistrează în contabilitate cu
ajutorul conturilor sintetice deschise în cadrul contului sintetic de gradul I
303 “Titluri de plasament”;
- titlurile clasificate în categoria “plasamente
detinute până la scadentă” se înregistrează în contabilitate cu ajutorul
conturilor sintetice deschise în cadrul contului sintetic de gradul I 304
“Titluri de investitii”. Institutia de credit trebuie să demonstreze intentia
fermă si posibilitatea păstrării până la scadentă a titlurilor clasificate în
această categorie (IAS 39 pct. 79-92), iar potrivit IAS 39 pct. 83, nici un
activ financiar nu trebuie clasificat ca păstrat până la scadentă dacă
institutia de credit, pe parcursul exercitiului financiar curent sau a două
exercitii financiare precedente, a vândut, a transferat sau a exercitat,
înainte de scadentă, o optiune de vânzare asupra unei valori mai mari decât una
nesemnificativă de plasamente păstrate până la scadentă, cu exceptia cazurilor
prevăzute la paragraful respectiv.
7. Reglementări privind întocmirea unor raportări
periodice prevăzute de Modelele situatiilor financiar-contabile pentru
institutiile de credit
7.1. Pentru realizarea de către Banca Natională a
României a misiunii de supraveghere a activitătii institutiilor de credit,
începând cu raportările periodice ale exercitiului financiar al anului 2003, Modelele
situatiilor financiar-contabile pentru institutiile de credit se modifică
si se completează astfel:
a) modelul documentului - mod. 4000 “Situatia
patrimoniului”, fila 3, se înlocuieste cu cel prevăzut în anexa nr. 1*) la
prezenta circulară;
b) modelul documentului - mod. 4023 “Angajamente în
afara bilantului (Instrumente financiare derivate)” se înlocuieste cu cel
prevăzut în anexa nr. 2*) la prezenta circulară;
c) modelul documentului - mod. 4025 “Operatiuni ferme
la termen în devize” se înlocuieste cu cel prevăzut în anexa nr. 3*) la
prezenta circulară;
d) modelul documentului - mod. 4080 “Contul de profit
si pierderi”, fila 1, se înlocuieste cu cel prevăzut în anexa nr. 4*) la
prezenta circulară;
e) modelul documentului - mod. 4100 “Situatia
patrimoniului”, fila 3, se înlocuieste cu cel prevăzut în anexa nr. 5*) la
prezenta circulară;
f) modelul documentului - mod. 4125 “Operatiuni ferme
la termen în devize” se înlocuieste cu cel prevăzut în anexa nr. 6*) la
prezenta circulară;
g) modelul documentului - mod. 4180 “Contul de profit
si pierderi”, fila 1, se înlocuieste cu cel prevăzut în anexa nr. 7*) la
prezenta circulară;
h) modelul documentului - mod. 4290 “Contul de profit
si pierderi publicabil” se înlocuieste cu cel prevăzut în anexa nr. 8*) la
prezenta circulară;
i) concordantele dintre planul de conturi pentru bănci
si documentele financiar-contabile se modifică si se completează potrivit
prevederilor anexei nr. 9*) la prezenta circulară;
j) controlul documentelor financiar-contabile se
modifică si se completează potrivit prevederilor anexei nr. 10*) la prezenta
circulară.
8. Reglementări privind regulile de depunere a
situatiilor mod. 4000 “Situatia patrimoniului”, mod. 4080 “Contul de profit si
pierderi”, mod. 4100 “Situatia patrimoniului” si mod. 4180
“Contul de profit si pierderi”, prevăzute de Modelele
situatiilor financiar-contabile pentru institutiile de credit
Termenele de depunere a situatiilor mod. 4000
“Situatia patrimoniului”, mod. 4080 “Contul de profit si pierderi”, mod. 4100
“Situatia patrimoniului” si mod. 4180 “Contul de profit si pierderi” sunt cele
prevăzute în Modelele situatiilor financiar-contabile pentru institutiile de
credit.
În vederea furnizării de informatii detaliate privind
situatia patrimoniului si contul de profit si pierderi, precum si pentru
realizarea de către Banca Natională a României a misiunii de supraveghere a
activitătii institutiilor de credit, se vor avea în vedere următoarele:
8.1. Începând cu anul 2003, băncile, persoane juridice
române, si casele centrale ale cooperativelor de credit vor întocmi si vor
transmite lunar Băncii Nationale a României – Directia supraveghere situatiile
mod. 4000 “Situatia patrimoniului”, mod. 4080 “Contul de profit si pierderi”,
mod. 4100 “Situatia patrimoniului” (întocmită la nivel global “G”) si mod. 4180
“Contul de profit si pierderi” (întocmită la nivel global “G”), atât letric,
cât si prin Reteaua de comunicatii interbancară, în termen de cel mult 10 zile
calendaristice de la sfârsitul lunii pentru care acestea se întocmesc.
8.2. Începând cu anul 2003 sucursalele din România ale
băncilor străine vor întocmi si vor transmite lunar Băncii Nationale a României
- Directia supraveghere situatiile mod. 4000 “Situatia patrimoniului”, mod.
4080 “Contul de profit si pierderi”, atât letric, cât si prin Reteaua de
comunicatii interbancară, în termen de cel mult 10 zile calendaristice de la
sfârsitul lunii pentru care acestea se întocmesc.
II. Măsuri referitoare la încheierea
exercitiilor financiare de către institutiile de credit 9. Întocmirea
situatiilor financiare anuale
9.1. Potrivit prevederilor Legii contabilitătii nr.
82/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629 din 26
august 2002, institutiile de credit au obligatia să organizeze si să conducă
contabilitatea în conformitate cu reglementările legale în domeniu si să
întocmească situatii financiare anuale.
9.2. Institutiile de credit organizează si conduc
contabilitatea, de regulă, în compartimente distincte, conduse de directorul
economic, contabilul-sef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească
această functie. Aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare si
răspund împreună cu personalul din subordine de organizarea si conducerea
contabilitătii, în conditiile legii.
10. Semnarea, verificarea si certificarea
situatiilor financiare anuale
10.1. Numele si prenumele persoanelor care întocmesc
si semnează situatiile financiare anuale si raportul administratorilor se vor
completa citet, astfel încât acestea să poată fi identificate.
10.2. Administratorii, fondatorii, directorii sau alti
reprezentanti legali ai institutiilor de credit vor urmări întocmirea corectă
si depunerea în termen a situatiilor financiare anuale, tinând seama si de
prevederile art. 265 pct. 1 si 2 si ale art. 266 pct. 5 din Legea nr. 31/1990
privind societătile comerciale, republicată, cu modificările si completările
ulterioare.
10.3. În conformitate cu prevederile art. 59-61 din
Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările si completările ulterioare,
consiliile de administratie ale băncilor, persoane juridice române, sau
conducerea sucursalelor din România ale băncilor străine, după caz, vor
contracta servicii de audit financiar cu auditori financiari, membri ai Camerei
Auditorilor Financiari din România, sau cu societăti internationale de audit
financiar agreate de Camera Auditorilor Financiari din România.
Auditorul financiar va întocmi un raport anual
împreună cu opinia sa, din care să rezulte dacă situatiile financiare prezintă
o imagine fidelă a pozitiei financiare, a performantei financiare, a fluxurilor
de trezorerie si a celorlalte informatii referitoare la activitatea
desfăsurată, potrivit standardelor profesionale publicate de Camera Auditorilor
Financiari din România.
10.4. Potrivit prevederilor art. 73, 130 si 131 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 200/2002, situatiile financiare ale organizatiilor
cooperatiste de credit, precum si situatiile financiare consolidate ale
retelelor cooperatiste de credit se verifică si se certifică de către cenzori
sau auditori, după caz, si se depun la organele în drept.
10.5. Auditorii financiari/cenzorii vor avea în vedere
responsabilitătile ce le revin potrivit prevederilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, aprobată si
modificată prin Legea nr. 133/2002, cu modificările si completările ulterioare,
respectiv ale Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, precum si ale Legii nr. 58/1998, cu modificările si completările
ulterioare.
11. Depunerea situatiilor financiare anuale
11.1. În conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1)
din Legea nr. 82/1991, republicată, si ale pct. 9.3 din Reglementările
contabile armonizate, câte un exemplar al situatiilor financiare anuale se
depune de către bănci, persoane juridice române, si de către sucursalele din
România ale băncilor străine la directiile generale ale finantelor publice
judetene si a municipiului Bucuresti, precum si la Directia supraveghere din
cadrul Băncii Nationale a României, după cum urmează:
- în termen de 120 de zile de la încheierea
exercitiului financiar, de către institutiile de credit care aplică Reglementările
contabile armonizate;
- în termen de 90 de zile de la încheierea
exercitiului financiar, de către institutiile de credit care nu aplică Reglementările
contabile armonizate, inclusiv de către institutiile de credit care se află
în primul an de aplicare a Reglementărilor contabile armonizate si care
urmează a retrata situatiile financiare anuale. Totodată situatiile financiare
retratate vor fi depuse potrivit prevederilor legale.
11.2. În conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1)
din Legea nr. 82/1991, republicată, si ale art. 4 si 5 din Ordinul ministrului
finantelor publice si al guvernatorului Băncii Nationale a României nr.
1.282/4/2002 privind modificarea si completarea planului de conturi pentru
societătile bancare si a normelor metodologice de utilizare a acestuia,
aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, si al
guvernatorului Băncii Nationale a României nr. 1.418/344/1997, cu modificările
si completările ulterioare, precum si a modelelor situatiilor
financiar-contabile pentru bănci si a normelor metodologice privind întocmirea
si utilizarea acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor si al
guvernatorului Băncii Nationale a României nr. 1.524/362/1998, cu modificările
si completările ulterioare, în vederea aplicării acestora si de către
organizatiile cooperatiste de credit, câte un exemplar al situatiilor
financiare anuale se depune de către organizatiile cooperatiste de credit la
directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti, precum si la Directia supraveghere din cadrul Băncii Nationale a
României, în termen de 90 de zile de la încheierea exercitiului financiar, după
cum urmează:
- la directiile generale ale finantelor publice
judetene si a municipiului Bucuresti se depun situatiile financiare anuale
întocmite de toate organizatiile cooperatiste de credit. Situatiile financiare
anuale întocmite de cooperativele de credit trebuie vizate de casa centrală a
cooperativelor de credit;
- la Directia supraveghere din cadrul Băncii Nationale
a României se depun situatiile financiare anuale întocmite de casele centrale
ale cooperativelor de credit, care să reflecte operatiunile proprii, precum si
situatiile financiare anuale care să reflecte operatiunile retelei cooperatiste
de credit.
11.3. Potrivit prevederilor art. 180 din Legea nr.
31/1990, republicată, cu modificările si completările ulterioare, institutiile
de credit au obligatia să depună la oficiile teritoriale ale registrului
comertului o copie de pe situatiile financiare anuale, vizate potrivit
prevederilor din lege, la care se anexează raportul administratorilor si
raportul auditorilor, respectiv al cenzorilor, precum si procesul-verbal al
adunării generale a actionarilor sau asociatilor.
11.4. Băncile, persoane juridice române, cotate la
Bursa de Valori Bucuresti, si băncile, persoane juridice române, precum si
sucursalele din România ale băncilor străine cuprinse în lista prezentată în
anexa nr. 2 la Ordinul ministrului finantelor publice si al guvernatorului
Băncii Nationale a României nr. 1.982/5/2001 vor întocmi si vor depune la
directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti
situatiile financiare anuale, pentru exercitiul financiar al anului 2002,
conform ordinului mentionat.
În acest sens se completează pct. 2.3 din Normele
metodologice nr. 460.037 din 13 ianuarie 2003 privind întocmirea, verificarea
si centralizarea situatiilor financiare anuale simplificate ale persoanelor
juridice pe anul 2002, elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
12. Organizarea si conducerea contabilitătii
12.1. Contabilitatea se tine în limba română si în
moneda natională. Pentru necesităti proprii de informare institutiile de credit
pot opta pentru întocmirea situatiilor financiare anuale si într-o monedă
străină.
12.2. Orice operatiune economico-financiară efectuată
se consemnează în momentul efectuării ei într-un document care stă la baza
înregistrărilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document
justificativ.
12.3. Institutiile de credit au obligatia să efectueze
inventarierea generală a elementelor de activ si de pasiv si a celorlalte
bunuri si valori aflate în gestiune si administrare cel putin o dată pe an, de
regulă la sfârsitul anului, în vederea punerii de acord a datelor din
contabilitate cu situatia reală a patrimoniului.
Inventarierea se efectuează în conformitate cu
prevederile Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii
patrimoniului, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr.
2.388/1995. 12.4. Evaluarea, cu ocazia
inventarierii elementelor de activ si de pasiv detinute, se face astfel:
a) la institutiile de credit care aplică Reglementările
contabile armonizate, conform prevederilor acestor reglementări;
b) la institutiile de credit care nu aplică Reglementările
contabile armonizate, conform prevederile pct. 212 din Planul de conturi
pentru institutiile de credit.
12.5. Evaluarea bunurilor produse de institutiile de
credit (programe informatice, structuri personalizate de prelucrare si
transmitere informatică a datelor etc.) se face după cum urmează:
a) la institutiile de credit care aplică Reglementările
contabile armonizate, conform prevederilor acestora reglementări;
b) la institutiile de credit care nu aplică Reglementările
contabile armonizate, la costul de productie care cuprinde cheltuielile
directe de productie, precum si cota cheltuielilor indirecte de productie,
determinate rational ca fiind legate de fabricatia produselor stocate. La
determinarea costului de productie trebuie avute în vedere prevederile lit. a) a
pct. 16 al cap. I “Dispozitii generale” din Planul de conturi pentru
institutiile de credit, potrivit cărora cheltuielile generale de
administratie, cheltuielile de desfacere, precum si alte cheltuieli de aceeasi
natură, de regulă, nu se includ în costurile de productie. Aceste elemente se
reflectă direct în rezultatul exercitiului.
12.6. Evidentierea în contabilitate a unor operatiuni
referitoare la creantele si datoriile pentru care prin contractele încheiate
între părti în lei se prevede ajustarea sumelor de încasat sau de plătit în
functie de cursul unor devize
- evidentierea lunară a diferentelor de curs
(diferente de dobândă) aferente creditelor acordate, în conditiile în care în
contractele încheiate între părti în lei se prevede ajustarea sumelor de
încasat în functie de cursul unor devize
378
“Venituri de primit” |
= % |
|
701X “Venituri din
operatiunile de trezorerie si operatiunile interbancare” 702X “Venituri din
operatiunile cu clientela” 7051 “Dobânzi de la
creditele subordonate la termen” 7052 “Dobânzi de la
creditele subordonate pe durată nedeterminată” |
- evidentierea lunară a diferentelor de pret
rezultate, aferente creantelor privind debitorii diversi, în conditiile în care
în contractele încheiate între părti în lei se prevede ajustarea sumelor de
încasat în functie de cursul unor devize
378
“Venituri de primit” |
= 7499
“Alte venituri”, analitic distinct |
-
emiterea facturii la scadentă pentru diferentele de
pret si T.V.A. aferentă
3556
“Alti debitori diversi” |
= % 378 “Venituri de
primit” 7499 “Alte venituri”
35327 “T.V.A.
colectată” |
- evidentierea lunară a diferentelor de curs (diferente de dobândă)
aferente împrumuturilor primite, în conditiile în care în contractele încheiate
între părti în lei se prevede ajustarea sumelor de plătit în functie de cursul
unor devize
% |
= 377
“Cheltuieli de plătit” |
601X “Cheltuieli cu
operatiunile de trezorerie si operatiunile interbancare” 602X “Cheltuieli cu
operatiunile cu clientela” 6051 “Cheltuieli
privind datoriile subordonate la termen” 6052 “Cheltuieli
privind datoriile subordonate pe durată nedeterminată” |
|
- evidentierea lunară a diferentelor de pret
rezultate, aferente datoriilor privind creditorii diversi, în conditiile în
care în contractele încheiate între părti în lei se prevede ajustarea sumelor
de plătit în functie de cursul unor devize
649 “Alte cheltuieli diverse de exploatare”, analitic
distinct = 377 “Cheltuieli de plătit”
- primirea facturii la scadentă pentru diferentele de
pret si T.V.A. aferentă
% |
= 3566
“Alti creditori diversi” |
377
“Cheltuieli de plătit” 649
“Alte cheltuieli diverse de exploatare” 35326
“T.V.A. deductibilă” |
|
12.7. În conditiile în care, pentru lucrările
executate, serviciile prestate si lucrările livrate, institutiile de credit
stipulează în contractele încheiate decontarea în lei a pretului sau a
tarifului, cu efectuarea plătilor având ca referintă cursul unor valute din
ziua plătii obligatiilor, pentru diferentele de pret rezultate cu ocazia plătii
furnizorul este obligat, conform legii, să emită factură.
12.8. Pentru asigurarea imaginii fidele a pozitiei
financiare a institutiei de credit, în cazul constatării unor deprecieri,
acestea vor fi evidentiate prin constituirea de provizioane pentru depreciere,
astfel încât să se reflecte realitatea existentă, indiferent de situatia
economică a institutiei de credit respective sau de tratamentul fiscal al
acestora.
12.9. Bunurile constatate lipsă la inventariere,
inclusiv în cazul furturilor cu autori necunoscuti, se evidentiază pe seama
cheltuielilor, după natura lor.
12.10. Provizioanele pentru riscuri si cheltuieli se
constituie de către institutiile de credit la sfârsitul exercitiului financiar,
după cum urmează:
a) la institutiile de credit care aplică Reglementările
contabile armonizate, conform prevederilor IAS 37 “Provizioane, active si
datorii contingente”;
b) la institutiile de credit care nu aplică Reglementările
contabile armonizate, pentru acele elemente din situatiile financiare
anuale a căror realizare sau plată este incertă ori pentru cheltuieli care
devin exigibile în perioadele următoare, conform prevederilor pct. 135 din Planul
de conturi pentru institutiile de credit.
Contabilitatea provizioanelor pentru riscuri si
cheltuieli se tine pe feluri de provizioane, în functie de natura si scopul sau
obiectul pentru care au fost constituite.
Din punct de vedere fiscal sunt deductibile la
calculul profitului impozabil numai provizioanele constituite potrivit
Hotărârii Guvernului nr. 830/2002 privind regimul deductibilitătii fiscale a
provizioanelor agentilor economici, ale băncilor, organizatiilor cooperatiste
de credit si fondurilor de garantare.
12.11. Conform prevederilor art. 9 din Legea nr.
82/1991, republicată, reevaluarea activelor imobilizate se face, cu exceptiile
prevăzute de reglementările legale, la valoarea justă, determinată pe baza unor
evaluări efectuate, de regulă, de evaluatori autorizati. Reevaluările trebuie
efectuate cu suficientă regularitate, astfel încât valoarea contabilă să nu
difere în mod semnificativ de valoarea care poate fi determinată pe baza
valorii juste la data bilantului.
12.12. Reflectarea în contabilitate a diferentelor din
reevaluare se efectuează după cum urmează:
a) institutiile de credit care aplică Reglementările
contabile armonizate si care optează pentru tratamentul contabil alternativ
permis efectuează reevaluarea imobilizărilor corporale în conformitate cu
prevederile cuprinse în aceste reglementări si înregistrează în mod
corespunzător rezultatele în contabilitate;
b) institutiile de credit care nu aplică Reglementările
contabile armonizate si care optează pentru reevaluarea imobilizărilor
corporale efectuează această operatiune în conformitate cu prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 403/2000 privind reevaluarea imobilizărilor corporale,
cu modificările ulterioare, precum si ale Normelor Băncii Nationale a României
nr. 11/2000 privind reevaluarea de către bănci a imobilizărilor corporale.
12.13. Profitul contabil rămas după deducerea
impozitului pe profit se repartizează astfel:
12.13.1. La institutiile de credit cu capital integral
sau majoritar de stat, în conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr.
64/2001 privind repartizarea profitului la societătile nationale, companiile
nationale si societătile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat,
precum si la regiile autonome, aprobată si modificată prin Legea nr. 769/2001
Reflectarea în contabilitate a profitului repartizat
pe destinatiile prevăzute la art. 1 din ordonanta mentionată se efectuează
astfel:
a) constituirea rezervelor legale
- constituirea fondului de rezervă
592 “Repartizarea profitului” = 5121 “Rezerve legale
din profitul brut”
- constituirea rezervei generale pentru riscul de
credit
592 “Repartizarea profitului” = 5141 “Rezerva generală
pentru riscul de credit din profitul brut”
b) acoperirea pierderilor contabile din anii
precedenti
592 “Repartizarea profitului” = 581 “Rezultatul
reportat”
c) alte rezerve constituite ca surse proprii de
finantare, aferente profitului rezultat din vânzări de active, respectiv aferente
facilitătilor fiscale la impozitul pe profit 592 “Repartizarea profitului” =
519 “Alte rezerve”, analitic distinct
d) alte repartizări prevăzute de lege*)
e) până la 10% pentru participarea salariatilor la
profit 592 “Repartizarea profitului” = 3513 “Participarea personalului la
profit”
f) minimum 50% dividende cuvenite bugetului de stat,
în cazul institutiilor de credit cu capital integral sau majoritar de stat
592 “Repartizarea profitului” = 354 “Dividende de
plată”
g) profituri repartizate ca surse proprii de finantare
592 “Repartizarea profitului” = 519 “Alte rezerve”
12.13.2. La institutiile de credit cu capital privat,
conform hotărârii adunării generale a actionarilor sau asociatilor, cu
respectarea dispozitiilor legale.
NOTĂ:
Institutiile de credit care aplică Reglementările
contabile armonizate, la repartizarea profitului contabil, vor avea în
vedere si prevederile pct. 13.9 din prezenta circulară.
12.14. Sumele reprezentând facilităti fiscale conform
Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, respectiv conform Legii nr. 414/2002
privind impozitul pe profit, se repartizează la rezerve, efectuându-se
articolul contabil:
592 “Realizarea profitului” = 519 “Alte rezerve”,
analitic distinct
12.15. Sursele de acoperire a pierderii contabile sunt
cele prevăzute de Legea nr. 82/1991, republicată, respectiv: profitul
exercitiului si cel reportat, capital social si alte resurse financiare
proprii, potrivit hotărârii adunării generale a actionarilor sau asociatilor,
după caz.
12.16. Sumele din profitul net repartizate pentru
participarea salariatilor la profit vor fi înregistrate în contabilitate,
efectuându-se articolul contabil:
*)
Înregistrarea în contabilitate se efectuează în functie de prevederea legală.
592 “Repartizarea profitului” = 3513 “Participarea
personalului la profit”.
12.17. Institutiile de credit care au efectuat în anul
2002 cheltuieli ce au ca sursă de finantare subventii de la bugetul de stat sau
sume provenite din contributii financiare nerambursabile, altele decât pentru
investitii, evidentiază sumele de încasat în baza decontului întocmit si
aprobat de ordonatorii de credite, prin articolul contabil:
3534 “Subventii” = 7493 “Venituri din subventii de
exploatare”
În cazul în care subventiile încasate depăsesc nivelul
cheltuielilor aferente, diferenta se înregistrează în contul 376 “Venituri
înregistrate în avans”.
Subventiile trebuie transferate în contul de profit si
pierdere ca venit, pe o bază sistematică si ratională, pe măsură ce sunt
înregistrate si cheltuielile aferente.
12.18. Principalele operatiuni legate de răscumpărarea
propriilor actiuni la o valoare diferită de valoarea lor nominală se
înregistrează astfel:
a) valoarea actiunilor proprii răscumpărate, la costul
de achizitie:
30214
“Actiuni proprii” |
= % |
|
101 “Casa” 111 “Cont curent la
Banca Natională a României” 121 “Conturi de
corespondent la institutii de credit (nostro)” 122 “Conturi de
corespondent ale institutiilor de credit (loro)” 2511 “Conturi
curente” |
b) concomitent cu înregistrarea prevăzută la lit. a)
se înregistrează si constituirea rezervei potrivit prevederilor art. 103 alin.
(5) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările si completările
ulterioare:
% |
= 519
“Alte rezerve”, analitic distinct |
581
“Rezultatul reportat” 592
“Repartizarea profitului” |
|
c) scăderea din evidentă a actiunilor răscumpărate:
- anularea actiunilor proprii si diminuarea
capitalului social în situatia în care costul de achizitie este mai mare decât
valoarea nominală a actiunilor proprii
% |
= 30214
“Actiuni proprii” |
-
valoarea de achizitie |
501
“Capital social” |
|
-
valoarea nominală |
6032
“Pierderi la titlurile de tranzactie |
|
-
diferenta dintre valoarea de achizitie si valoarea nominală |
- anularea actiunilor proprii si diminuarea
capitalului social în situatia în care costul de achizitie este mai mic decât
valoarea nominală a actiunilor proprii
501
“Capitalul social” |
= % |
-
valoarea nominală |
|
30214
“Actiuni proprii” |
-
valoarea de achizitie |
|
7032
“Venituri din titlurile de tranzactie” |
-
diferenta dintre valoarea nominală si valoarea de achizitie |
d) concomitent cu înregistrarea prevăzută la lit. c)
se înregistrează si diminuarea rezervelor constituite potrivit prevederilor
art. 103 alin. (5) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările si
completările ulterioare
519 “Alte rezerve”, = 7462 “Venituri din cesiunea
analitic distinct imobilizărilor financiare”
Institutiile de credit care aplică Reglementările
contabile armonizate înregistrează în contabilitate operatiunile ocazionate
de răscumpărarea actiunilor proprii potrivit acestor reglementări.
12.19. Sumele prevăzute în bugetul de stat pentru
cheltuieli de capital, pentru investitii care urmează să intre în patrimoniul
unor institutii de credit, persoane juridice cu capital mixt, majorează
capitalul social al acestora si, respectiv, proportia detinută de stat în
capitalul social.
Sumele acordate cu destinatia de mai sus institutiilor
de credit la care statul este singurul proprietar sunt considerate subventii
pentru investitii si nu majorează capitalul social.
12.20. Majorările de întârziere datorate bugetului de
stat, bugetului asigurărilor sociale de stat si bugetelor locale se calculează
în conformitate cu prevederile actelor normative care reglementează modul de
calcul si constituire a acestor datorii si se înregistrează în contabilitate pe
seama cheltuielilor. Pentru respectarea principiului independentei exercitiului
si evidentierea tuturor datoriilor, în lipsa unui act de control, aceste
majorări se calculează si se înregistrează în contabilitate pe baza calculelor
efectuate de institutia de credit.
12.21. Cu ocazia trecerii la aplicarea Reglementărilor
contabile armonizate transferul soldului conturilor 363 “Obiect de
inventar”, 364 “Uzura obiectelor de inventar” se efectuează prin utilizarea
conturilor distincte “bilant de închiriere” si “bilant de deschidere” sau
astfel:
- închiderea contului 364 “Uzura obiectelor de
inventar”
364 “Uzura obiectelor de inventar” = 363 “Obiecte de
inventar” - valoarea uzurii calculate si înregistrate
- preluarea obiectelor de inventar pentru suma
reprezentând valoarea obiectelor de inventar neincluse pe cheltuieli:
363 “Materiale de natura obiectelor de inventar” = 363
“Obiecte de inventar” - soldul debitor al contului 363, mai putin uzura
aferentă
Urmărirea existentei obiectelor de inventar date în
folosintă se realizează cu ajutorul Fisei de evidentă a obiectelor de inventar
în folosintă cod 14-3-9, cuprinsă în Normele metodologice de întocmire si utilizare
a formularelor tipizate, comune pe economie, care nu au regim special, privind
activitatea financiară si contabilă, precum si a modelelor acestora, aprobate
prin Ordinul ministrului finantelor nr. 425/1998, cu modificările ulterioare,
evidentiindu-se în contul din afara bilantului 9985 “Stocuri de natura
obiectelor de inventar”.
12.22. Subventiile pentru investitii, primite sau de
primit, inclusiv sumele provenite din contributii financiare nerambursabile, cu
exceptia celor prevăzute la pct. 12.19, se reflectă în contabilitatea
institutiilor de credit în contul 541 “Subventii pentru investitii”. Aceste
sume vor fi reluate la venituri pe măsura amortizării imobilizărilor
respective.
12.23. Institutiile de credit care aplică Reglementările
contabile armonizate înscriu în formularul “Contul de profit si pierdere”,
la rândul “Salarii” (cod pozitie 084), si sumele reprezentând drepturile
cuvenite colaboratorilor - persoane fizice, evidentiate în contul 6344
“Cheltuieli cu colaboratorii si de intermediere”.
12.24. Potrivit prevederilor pct. 9 din Planul de
conturi pentru institutiile de credit, operatiunile efectuate de
subunitătile proprii din străinătate pot fi înregistrate în cursul perioadei de
gestiune numai în devize, urmând ca la sfârsitul exercitiului financiar sau la
alte perioade să se facă convertirea în lei a soldurilor si rulajelor
conturilor.
În situatia în care operatiunile subunitătilor proprii
din străinătate au fost evidentiate în cursul perioadei atât în devize, cât si
în lei, pentru cuprinderea în situatiile financiare anuale ale persoanei
juridice din tară vor fi preluate ca atare soldurile si rulajele conturilor,
exprimate în lei.
Institutiile de credit care aplică Reglementările
contabile armonizate se supun prevederilor acestor reglementări.
12.25. Eventualele erori de natura veniturilor sau
cheltuielilor, constatate în contabilitate după aprobarea si depunerea
situatiilor financiare anuale, vor fi corectate în anul în care se constată,
astfel:
- pentru institutiile de credit care aplică Reglementările
contabile armonizate, conform prevederilor IAS 8 “Profitul net sau
pierderea netă a perioadei, erori fundamentale si modificări ale politicilor
contabile”;
- pentru institutiile de credit care nu aplică Reglementările
contabile armonizate, potrivit prevederilor art. 1 pct. 8 din Circulara
Băncii Nationale a României nr. 2/2001 privind reflectarea unor operatiuni în
contabilitate si întocmirea unor situatii financiar-contabile de către bănci.
13. Prevederi specifice institutiilor de credit
care aplică Reglementări contabile armonizate
13.1. Situatiile financiare anuale se întocmesc pe
baza balantei de verificare rezultate după aplicarea IAS, mai putin IAS 29
“Raportarea financiară în economiii hiperinflationiste”, si SIC 19 “Moneda de
raportare - Evaluarea si prezentarea în situatiile financiare în conformitate
cu IAS 21 si IAS 29” si se depun la organele în drept, potrivit legii.
Institutiile de credit care au optat pentru aplicarea
IAS 29 efectuează ajustările la inflatie extracontabil. Situatiile financiare
obtinute pe baza ajustărilor extracontabile se depun la organele în drept,
altele decât Ministerul Finantelor Publice.
Situatiile financiare retratate în primul an de
aplicare a Reglementărilor contabile armonizate se supun aprobării
adunării generale a actionarilor sau asociatilor.
Institutiile de credit care aplică Reglementările
contabile armonizate pot întocmi situatii financiare consolidate pentru
exercitiul financiar al anului 2002. O copie de pe situatiile financiare
consolidate, împreună cu o copie de pe raportul de gestiune consolidat si o
copie de pe raportul auditorilor asupra situatiilor financiare consolidate vor
fi depuse la Banca Natională a României în termen de 10 zile de la data
publicării lor, potrivit prevederilor art. 66 din Normele Băncii Nationale a
României nr. 8/2002 privind elaborarea situatiilor financiare consolidate de
către institutiile de credit.
13.2. În cazul înregistrării de pierderi contabile cu
ocazia retratării situatiilor financiare, evidentiate în contul 5812
“Rezultatul reportat provenit din adoptarea pentru prima dată a IAS, mai putin
IAS 29” si/sau în contul de profit si pierdere (când acesta s-a retratat),
adunarea generală a actionarilor va stabili măsuri pentru acoperirea acestor
pierderi în conformitate cu prevederile Legii nr. 82/1991, republicată.
13.3. Atunci când influentele asupra veniturilor si
cheltuielilor prezentate în contul de profit si pierdere, rezultate din
aplicarea pentru prima dată a IAS, mai putin IAS 29, pot fi identificate pentru
anul în curs, se procedează la întocmirea si prezentarea unui cont de profit si
pierdere retratat. În această situatie influentele aferente anului curent se
înregistrează în conturi de venituri si cheltuieli, iar influentele aferente
anilor anteriori celui retratat se evidentiază în contul 5812 “Rezultatul
reportat provenit din adoptarea pentru prima dată a IAS, mai putin IAS 29”.
Dacă acest lucru nu este posibil, contul de profit si pierdere din situatiile
financiare retratate este acelasi cu cel întocmit potrivit prevederilor Legii
nr. 82/1991, republicată, si ale Modelelor situatiilor financiar-contabile
pentru institutiile de credit.
Declaratia privind impozitul pe profit pentru anul
retratat conform Standardelor Internationale de Contabilitate se va întocmi pe
baza datelor financiar-contabile existente înainte de retratare, cu respectarea
prevederilor legislatiei fiscale.
13.4. Pentru fiecare post, respectiv element,
prezentat în situatiile financiare anuale ale unei institutii de credit,
întocmit potrivit prevederilor Reglementărilor contabile armonizate,
valoarea corespunzătoare pentru exercitiul financiar precedent trebuie
prezentată într-o coloană separată, cu exceptia situatiilor financiare
retratate, care prezintă numai informatii aferente anului curent.
13.5. Fiecare element obligatoriu prezentat în
situatiile financiare anuale poate fi prezentat mai detaliat decât se cere în
formatul adoptat, dacă această detaliere conduce la prezentarea unei informatii
mai elocvente pentru utilizatorii de informatii. De asemenea, nu se mentin în
bilant si în contul de profit si pierdere acele elemente (posturi) pentru care
nu există valori nici în exercitiul financiar curent, nici în cel precedent.
13.6. Institutiile de credit care trebuie să aplice Reglementările
contabile armonizate, dar care au intrat în proces de reorganizare
judiciară, trebuie să anunte directiile generale ale finantelor publice
judetene sau a municipiului Bucuresti la care sunt obligate să depună
situatiile financiare anuale.
13.7. Evidentierea operatiunilor legate de leasingul
financiar si operational se efectuează în conformitate cu cerintele IAS 17
“Leasing”.
13.8. Subunitătile fără personalitate juridică cu
sediul în străinătate ale institutiilor de credit, persoane juridice române,
care aplică prevederile Reglementărilor contabile armonizate, aplică
prevederile reglementărilor mentionate chiar dacă nu îndeplinesc conditiile
cerute de acestea, în vederea asigurării unor informatii comparabile.
Situatiile financiare ale subunitătilor trebuie convertite
în lei, în conformitate cu cerintele IAS 21 “Efectele variatiei cursurilor de
schimb valutar”.
Prevederile de mai sus se aplică si subunitătilor cu
sediul în România, ce apartin unor persoane juridice ori fizice cu sediul sau
domiciliul în străinătate, dacă sunt îndeplinite conditiile cerute de
reglementările mentionate.
13.9. Institutiile de credit care aplică Reglementările
contabile armonizate nu recunosc si, de asemenea, nu prezintă ca datorii
bilantiere repartizările efectuate din profitul exercitiului curent, dacă
acestea au fost propuse sau declarate după data bilantului. În acest sens,
sumele reprezentând dividende, precum si participarea salariatilor la profit
sunt evidentiate la încheierea exercitiului în creditul contului 5811 “Rezultatul
reportat reprezentând profitul nerepartizat, respectiv pierderea nerecuperată”
(articol contabil 592 “Repartizarea profitului” = 5811 “Rezultatul reportat
reprezentând profitul nerepartizat, respectiv pierderea nerecuperată”), urmând
ca acestea să fie reflectate în conturile corespunzătoare de datorii prin
debitul contului 5811 “Rezultatul reportat reprezentând profitul nerepartizat,
respectiv pierderea nerecuperată” (articol contabil 5811 “Rezultatul reportat
reprezentând profitul nerepartizat, respectiv pierderea nerecuperată” = 354
“Dividende de plată”, 3513 “Participarea personalului la profit” si, respectiv,
591 “Profit si pierdere” = 592 “Repartizarea profitului”) după aprobarea de
către adunarea generală a actionarilor a acestor destinatii.
Art. II. - Banca Natională a României va
urmări în cadrul actiunilor de supraveghere desfăsurate potrivit legii
aplicarea de către institutiile de credit a prevederilor prezentei circulare.
Art. III. - Nerespectarea prevederilor
prezentei circulare atrage aplicarea sanctiunilor prevăzute la art. 69 din
Legea nr. 58/1998, cu modificările si completările ulterioare, precum si a
celor prevăzute la art. 189 si, respectiv, la art. 191 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 97/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
200/2002.
Art. IV. - La data intrării în vigoare a
prezentei circulare se abrogă orice dispozitii contrare.
GUVERNATORUL BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Bucuresti,
20 februarie 2003.
Nr. 6.
*) Anexele
nr. 1-10 se publică ulterior.
*) Anexele nr. 1-10 se publică ulterior.