MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 228 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Vineri, 4 aprilie 2003
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
329. - Hotărâre
pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare si functionare a
institutiilor de protectie specială a persoanelor cu handicap
ACTE ALE CAMEREI AUDITORILOR FINANCIARI
DIN ROMÂNIA
20. - Hotărâre pentru aprobarea Normelor privind perioada de
pregătire profesională practică a stagiarilor în activitatea de audit financiar
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
2. - Ordin privind
aprobarea Modelelor situatiilor financiare periodice si a normelor metodologice
privind întocmirea si utilizarea acestora pentru institutiile de credit care
aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva Comunitătilor Economice
Europene nr. 86/635/CEE si cu Standardele Internationale de Contabilitate
aplicabile institutiilor de credit, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice si al guvernatorului Băncii Nationale a României nr.
1.982/5/2001
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare si functionare a
institutiilor de protectie specială a persoanelor cu handicap
În temeiul art. 107 din Constitutie
si al art. 7 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/1999
privind protectia specială si încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 519/2002, cu modificările
ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă regulamentele-cadru de organizare si functionare a institutiilor de protectie specială a persoanelor cu handicap, prevăzute în anexele nr. 1-5 care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - (1) În exercitarea atributiilor
ce le revin potrivit prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
102/1999 privind protectia specială si încadrarea în muncă a persoanelor cu
handicap, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr. 519/2002, cu
modificările ulterioare, Guvernul, consiliile judetene, consiliile locale,
precum si celelalte persoane juridice prevăzute de lege pot înfiinta si
organiza institutii de protectie specială a persoanelor cu handicap.
(2) Institutiile de protectie specială a
persoanelor cu handicap se înfiintează si functionează ca institutii de interes
public, cu personalitate juridică, sub formă de centrepilot, centre de
îngrijire si asistentă, centre de recuperare si reabilitare, centre de
integrare prin terapie ocupatională, centre de zi, precum si sub alte forme
specifice, în conditiile legii.
Art. 3. - (1) Guvernul, consiliile
judetene, consiliile locale, precum si celelalte persoane juridice prevăzute de
lege aprobă, prin hotărâre, Regulamentul de organizare si functionare a
institutiilor de protectie specială a persoanelor cu handicap pe care le
înfiintează, pe baza prevederilor regulamentului-cadru specific fiecărui
centru, aprobat prin prezenta hotărâre.
(2) Atributiile fiecărui tip de centru,
prevăzute în regulamentul-cadru, se completează si cu alte atributii, în
functie de nevoile si de caracteristicile sociale ale unitătilor
administrativ-teritoriale în care îsi desfăsoară activitatea.
Art. 4. - Pentru institutiile de protectie
specială a persoanelor cu handicap, înfiintate până la data intrării în vigoare
a prezentei hotărâri, Guvernul, consiliile judetene, consiliile locale, precum
si celelalte persoane juridice prevăzute de lege vor aproba, prin hotărâre, în
termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri,
regulamentele de organizare si functionare specifice pentru fiecare institutie
de protectie specială a persoanelor cu handicap pe care au înfiintat-o sau pe
care o finantează în conditiile legii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Presedintele Autoritătii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap,
Bucuresti,
20 martie 2003.
Nr.
329.
ANEXA
Nr. 1
de organizare si functionare a
centrelor-pilot
Art. 1. - Centrele-pilot sunt
institutii de interes public cu personalitate juridică, care au rolul de a
asigura la nivel judetean sau local aplicarea politicilor si strategiilor de
asistentă specială a persoanelor cu handicap, prin cresterea sanselor
recuperării si integrării acestora în familie ori în comunitate, si de a acorda
sprijin si asistentă pentru prevenirea situatiilor ce pun în pericol
securitatea persoanelor cu handicap.
Art. 2. - (1) Centrele-pilot pot fi
înfiintate prin:
a) hotărâre a Guvernului;
b) hotărâre a consiliului judetean sau a
consiliului local, după caz;
c) hotărâre a unor organizatii
neguvernamentale sau a celor care au ca obiect de activitate si protectia
specială a persoanelor cu handicap;
d) hotărâre a cultelor recunoscute,
potrivit legii, în România.
(2) Centrele-pilot pot fi înfiintate si în
comun de mai multe institutii si persoane juridice dintre cele prevăzute la
alin. (1).
Art. 3. - În vederea realizării
atributiilor ce le revin, centrele-pilot îndeplinesc exclusiv functia de
executie prin asigurarea mijloacelor umane, materiale si financiare necesare
implementării politicilor si strategiilor privind protectia specială a
persoanelor cu handicap, prevenirea si combaterea marginalizării sociale a
acestora, precum si pentru integrarea lor socioprofesională.
Art. 4. - Principiile care stau la baza activitătii
centrelor-pilot sunt:
a) principiul egalitătii de sanse;
b) principiul respectării demnitătii;
c) principiul asigurării autonomiei;
d) principiul asigurării intimitătii;
e) principiul asigurării
confidentialitătii;
f) principiul abordării individualizate a
persoanelor cu handicap;
g) principiul implicării active si depline
a beneficiarilor;
h) principiul cooperării si
parteneriatului;
i) principiul recunoasterii valorii
fiecărei fiinte umane si valorizării ei, indiferent de handicap.
Art. 5. - (1) Structura organizatorică a
centrelor-pilot, numărul de personal, precum si bugetul se aprobă, după caz,
prin hotărâre a Guvernului, hotărâre a consiliului judetean sau local, după
caz, hotărâre a organelor de conucere ale organizatiilor neguvernamentale sau
ale celor care au ca obiect de activitate si protectia specială a persoanelor
cu handicap, precum si ale cultelor recunoscute, potrivit legii, în România, pe
baza fundamentării realizate de comitetul director.
(2) Ponderea diferitelor categorii de personal,
respectiv personal de conducere, de specialitate, administrativ si de
îngrijire, se stabileste prin ordin al presedintelui Autoritătii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 6. - (1) Salarizarea personalului
centrelor-pilot se stabileste potrivit legislatiei aplicabile salariatilor din
sistemul bugetar, pe baza statului de functii aprobat de comitetul director în
functie de numărul de personal aprobat si de resursele financiare alocate.
(2) Salarizarea personalului
centrelor-pilot care sunt înfiintate de institutiile prevăzute la art. 2 alin.
(1) lit. c) si d) se face în conditiile legii.
Art. 7. - Finantarea cheltuielilor
centrelor-pilot se asigură din:
a) contributiile proprii ale
beneficiarilor sau ale întretinătorilor acestora, care vor fi vărsate în contul
centrelor-pilot;
b) bugetele locale ale autoritătilor
administratiei publice locale care au aprobat înfiintarea centrelor-pilot;
c) alte venituri realizate în conditiile
legii.
Art. 8. - Conducerea centrelor-pilot este
asigurată de un director si de comitetul director, în conditiile prezentului
regulament-cadru.
Art. 9. - (1) Postul de director al
centrului-pilot se ocupă prin concurs sau, după caz, prin examen, în conditiile
legii.
(2) Candidatii pentru ocuparea postului de
director trebuie să fie absolventi cu diplomă de licentă ai învătământului
superior de lungă durată în domeniul stiintelor socioumane, juridice,
administrative sau economice.
(3) Comisia de concurs sau, după caz, de
examinare se stabileste prin:
a) ordin al presedintelui Autoritătii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap;
b) dispozitie a presedintelui consiliului
judetean;
c) dispozitie a primarului;
d) decizie a conducătorului cultului sau
al organizatiei neguvernamentale, după caz.
(4) Concursul sau, după caz, examenul
constă în mod obligatoriu si în prezentarea si sustinerea unui referat
cuprinzând analiza sistemului de protectie specială a persoanelor cu handicap
din unitatea administrativ-teritorială respectivă, însotită de propuneri de
restructurare sau, după caz, de dezvoltare a acestui sistem.
(5) Numirea directorului se face prin una
dintre modalitătile prevăzute la alin. (3).
(6) Prevederile prezentului articol se
aplică în mod corespunzător si pentru ocuparea celorlalte functii de conducere
din cadrul centrului-pilot.
Art. 10. - (1) Directorul centrului-pilot
asigură conducerea executivă a acestuia si răspunde de buna lui functionare în
îndeplinirea atributiilor ce-i revin.
(2) În exercitarea atributiilor ce-i revin
directorul centrului-pilot emite dispozitii.
Art. 11. - Directorul centrului-pilot
îndeplineste, în conditiile legii, următoarele atributii principale:
a) reprezintă centrul-pilot în relatiile
cu autoritătile si institutiile publice, cu persoanele fizice si juridice din
tară si din străinătate, precum si în justitie;
b) exercită atributiile ce revin
centrului-pilot în calitate de persoană juridică;
c) exercită functia de ordonator de
credite;
d) întocmeste proiectul bugetului propriu
al centrului-pilot si contul de încheiere a exercitiului bugetar, pe care le
supune avizării comitetului director;
e) numeste si eliberează din functie
personalul din cadrul centrului-pilot, în conditiile legii;
f) controlează activitatea personalului si
aplică sanctiunile disciplinare sau recompensele corespunzătoare, în conditiile
legii;
g) elaborează proiectele rapoartelor
generale privind activitatea centrului-pilot si stadiul implementării
strategiilor, pe care le prezintă spre avizare comitetului director;
h) prezintă informări la cererea
autoritătilor sau persoanelor juridice care au înfiintat sau, după caz, care
finantează centrul-pilot, cu privire la activitatea desfăsurată;
i) realizează si propune proiecte
Autoritătii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, care au ca scop
îmbunătătirea activitătii de protectie specială a persoanelor cu handicap;
j) asigură instruirea si perfectionarea
personalului de specialitate;
k) colaborează cu organizatiile
neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, precum si cu alte organizatii
neguvernamentale, în actiuni comune care vizează protectia specială a
persoanelor cu handicap;
l) îndeplineste orice alte atributii
prevăzute de lege.
Art. 12. - (1) Comitetul director este
alcătuit din 5 membri, după cum urmează:
a) directorul centrului-pilot, care este
si presedintele comitetului;
b) contabilul-sef sau, după caz,
asistentul medical sef;
c) un reprezentant al autoritătilor ori
persoanelor juridice care au înfiintat sau, după caz, care finantează
centrulpilot;
d) un reprezentant al unei organizatii
neguvernamentale care are ca obiect de activitate protectia specială a
persoanelor cu handicap;
e) un reprezentant al asistatilor.
(2) Membrii comitetului director nu
beneficiază de indemnizatie.
(3) Comitetul director se întruneste în
sedintă ordinară trimestrial, la convocarea directorului, precum si în sedintă
extraordinară ori de câte ori este necesar.
Art. 13. - Comitetul director îndeplineste
următoarele atributii principale:
a) avizează proiectul bugetului propriu si
contul de încheiere a exercitiului bugetar;
b) propune autoritătilor ori persoanelor
juridice care au înfiintat sau, după caz, care finantează centrul-pilot,
aprobarea structurii organizatorice si a numărului de personal;
c) analizează activitatea centrului-pilot
si propune măsuri si programe de îmbunătătire a activitătii de protectie
specială a persoanelor cu handicap;
d) hotărăste asupra înstrăinării
mijloacelor fixe din patrimoniul centrului-pilot, altele decât bunurile
imobile, în conditiile legii;
e) aprobă statul de functii;
f) aprobă programele de activitate;
g) îndeplineste orice alte atributii
stabilite prin lege sau prin hotărâre a autoritătilor ori persoanelor juridice
care au înfiintat sau, după caz, care finantează centrul-pilot.
Art. 14. - Sanctionarea disciplinară sau
eliberarea din functie a directorului centrului-pilot, precum si a celorlalte
persoane cu functii de conducere se face de către:
a) presedintele Autoritătii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap sau împuternicitul legal al acestuia;
b) presedintele consiliului judetean;
c) primar;
d) conducătorul cultului sau al
organizatiei neguvernamentale, după caz.
Art. 15. - Centrele-pilot functionează în
coordonarea Autoritătii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
Activitatea de coordonare si de control se
exercită în conditiile legii.
Art. 16. - Centrele-pilot îndeplinesc
următoarele atributii principale:
a) asigură cazarea, realizarea
activitătilor de recuperare a persoanelor cu handicap prin programe de terapie
aplicate în mod direct prin muncă în ateliere si prin terapii asociate;
b) elaborează programe proprii de
recuperare si integrare socioprofesională si familială, colaborând cu centre
similare, cu organizatii neguvernamentale din tară si din străinătate;
c) asigură aplicarea politicilor si
strategiilor nationale, judetene si locale, în concordantă cu specificul
centrelorpilot, întocmind proiecte si programe proprii care să asigure
cresterea calitătii activitătii de protectie specială a persoanelor cu handicap
asistate;
d) monitorizează si analizează situatia
persoanelor cu handicap, ulterior finalizării proiectelor si programelor de
recuperare si integrare profesională sau socială;
e) identifică persoanele cu handicap care
pot beneficia de programele proprii de recuperare;
f) întocmesc rapoarte de anchetă
psihosocială si asigură includerea acestora în programe si proiecte de
recuperare;
g) asigură îndeplinirea standardelor de
calitate a serviciilor si a standardelor ocupationale specifice personalului
încadrat în centrele-pilot;
h) identifică mediile în care poate fi
integrată orice persoană cu handicap care a parcurs programele sau proiectele
de recuperare;
i) acordă sprijin si asistentă de
specialitate în vederea prevenirii situatiilor care pun în pericol siguranta
persoanelor cu handicap asistate;
j) dezvoltă parteneriate si colaborează cu
organizatii neguvernamentale, alti reprezentanti ai societătii civile, în
vederea diversificării serviciilor de asistentă specială, în functie de
realitătile si specificul local;
k) promovează dezinstitutionalizarea prin
strategii specifice.
Art. 17. - (1) În centrele-pilot pot fi
asistate persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, la cererea acestora
ori a întretinătorilor legali, în limita locurilor disponibile si a resurselor
financiare alocate de ordonatorul principal de credite.
(2) Conditiile de internare si asistare în
centrele-pilot se stabilesc prin regulamentele proprii de organizare si
functionare aprobate în conditiile prevăzute de prezentul regulament-cadru.
Art. 18. - Institutiile publice, alte
persoane juridice, precum si persoanele fizice sunt obligate să pună la
dispozitie centrelor-pilot toate actele, datele si informatiile pe care le
detin si care sunt necesare în vederea îndeplinirii de către acestea a
atributiilor ce le revin si să permită accesul personalului de specialitate în
sediile sau domiciliile lor numai în vederea îndeplinirii atributiilor
stabilite potrivit legii.
Art. 19. - Serviciile de specialitate din
cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene si consiliilor locale sunt
obligate să asigure centrelor-pilot sprijinul necesar pentru îndeplinirea
atributiilor ce le revin.
Art. 20. - Prezentul regulament-cadru stă
la baza elaborării regulamentelor de organizare si functionare pentru fiecare
unitate care se încadrează în categoria centrelor-pilot.
ANEXA
Nr. 2
de organizare si functionare a centrelor
de îngrijire si asistentă
Art. 1. - Centrele de îngrijire si
asistentă sunt institutii de interes public cu personalitate juridică, care
au rolul de a asigura la nivel judetean sau local aplicarea politicilor si
strategiilor de asistentă specială a persoanelor cu handicap, prin cresterea
sanselor recuperării si integrării acestora în familie ori în comunitate, si de
a acorda sprijin si asistentă pentru prevenirea situatiilor ce pun în pericol
securitatea persoanelor cu handicap.
Art. 2. -(1) Centrele de îngrijire si
asistentă pot fi înfiintate prin:
a) hotărâre a Guvernului;
b) hotărâre a consiliului judetean sau a
consiliului local, după caz;
c) hotărâre a unor organizatii
neguvernamentale sau a celor care au ca obiect de activitate si protectia
specială a persoanelor cu handicap;
d) hotărâre a cultelor recunoscute,
potrivit legii, în România.
(2) Centrele de îngrijire si asistentă pot
fi înfiintate si în comun de mai multe institutii si persoane juridice dintre cele
prevăzute la alin. (1).
Art. 3. - În vederea realizării
atributiilor ce le revin, centrele de îngrijire si asistentă îndeplinesc
exclusiv functia de executie, prin asigurarea mijloacelor umane, materiale si
financiare necesare implementării politicilor si strategiilor privind protectia
specială a persoanelor cu handicap, precum si prevenirea si combaterea
marginalizării sociale a acestora.
Art. 4. - Principiile care stau la baza
activitătii centrelor de îngrijire si asistentă sunt:
a) principiul respectării drepturilor
omului;
b) principiul respectării demnitătii;
c) principiul asigurării autonomiei;
d) principiul asigurării intimitătii;
e) principiul asigurării dreptului de a
alege;
f) principiul abordării individualizate a
persoanelor cu handicap;
g) principiul implicării active si depline
a beneficiarilor;
h) principiul cooperării si
parteneriatului;
i) principiul recunoasterii valorii
fiecărei fiinte umane si valorizării ei, indiferent de tipul de handicap.
Art. 5. - (1) Structura organizatorică a
centrelor de îngrijire si asistentă, numărul de personal, precum si bugetul se
aprobă, după caz, prin hotărâre a Guvernului, hotărâre a consiliului judetean
sau local, după caz, hotărâre a organelor de conducere ale organizatiilor
neguvernamentale sau ale celor care au ca obiect de activitate si protectia
specială a persoanelor cu handicap, precum si ale cultelor recunoscute,
potrivit legii, în România, pe baza fundamentării realizate de comitetul
director.
(2) Ponderea diferitelor categorii de
personal, respectiv personal de conducere, de specialitate, administrativ si de
îngrijire, se stabileste prin ordin al presedintelui Autoritătii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 6. - (1) Salarizarea personalului
centrelor de îngrijire si asistentă se stabileste potrivit legislatiei
aplicabile salariatilor din sistemul bugetar, pe baza statului de functii
aprobat de comitetul director în functie de numărul de personal aprobat si de
resursele financiare alocate.
(2) Salarizarea personalului centrelor de
îngrijire si asistentă care sunt înfiintate de institutiile prevăzute la art. 2
alin. (1) lit. c) si d) se face în conditiile legii.
Art. 7. - Finantarea cheltuielilor
centrelor de îngrijire si asistentă se asigură din:
a) contributiile proprii ale beneficiarilor
sau ale întretinătorilor acestora, care vor fi vărsate în contul centrelor de
îngrijire si asistentă;
b) bugetele locale ale autoritătilor
administratiei publice locale care au aprobat înfiintarea centrelor de
îngrijire si asistentă;
c) alte venituri realizate în conditiile
legii.
Art. 8. - Conducerea centrelor de
îngrijire si asistentă este asigurată de un director si de comitetul director,
în conditiile prezentului regulament-cadru.
Art. 9. - (1) Postul de director al
centrului de îngrijire si asistentă se ocupă prin concurs sau, după caz, prin
examen, în conditiile legii.
(2) Candidatii pentru ocuparea postului de
director trebuie să fie absolventi cu diplomă de licentă ai învătământului
superior de lungă durată în domeniul stiintelor socioumane, juridice,
administrative sau economice.
(3) Comisia de concurs sau, după caz, de
examinare se stabileste prin:
a) ordin al presedintelui Autoritătii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap;
b) dispozitie a presedintelui consiliului
judetean;
c) dispozitie a primarului;
d) decizie a conducătorului cultului sau
al organizatiei neguvernamentale, după caz.
(4) Concursul sau, după caz, examenul
constă în mod obligatoriu si în prezentarea si sustinerea unui referat
cuprinzând analiza sistemului de protectie specială a persoanelor cu handicap
din unitatea administrativ-teritorială respectivă, însotită de propuneri de
restructurare sau, după caz, de dezvoltare a acestui sistem.
(5) Numirea directorului se face prin una
dintre modalitătile prevăzute la alin. (3).
(6) Prevederile prezentului articol se
aplică în mod corespunzător si pentru ocuparea celorlalte functii de conducere
din cadrul centrului de îngrijire si asistentă.
Art. 10. - (1) Directorul centrului de
îngrijire si asistentă asigură conducerea executivă a acestuia si răspunde de
buna lui functionare în îndeplinirea atributiilor ce-i revin.
(2) În exercitarea atributiilor ce-i revin
directorul centrului de îngrijire si asistentă emite dispozitii.
Art. 11. - Directorul centrului de
îngrijire si asistentă îndeplineste, în conditiile legii, următoarele atributii
principale:
a) reprezintă centrul de îngrijire si
asistentă în relatiile cu autoritătile si institutiile publice, cu persoanele
fizice si juridice din tară si din străinătate, precum si în justitie;
b) exercită atributiile ce revin centrului
de îngrijire si asistentă în calitate de persoană juridică;
c) exercită functia de ordonator de
credite;
d) întocmeste proiectul bugetului propriu
al centrului de îngrijire si asistentă si contul de încheiere a exercitiului
bugetar, pe care le supune avizării comitetului director;
e) numeste si eliberează din functie
personalul din cadrul centrului de îngrijire si asistentă, în conditiile legii;
f) controlează activitatea personalului si
aplică sanctiunile disciplinare sau recompensele corespunzătoare, în conditiile
legii;
g) elaborează proiectele rapoartelor
generale privind activitatea centrului de îngrijire si asistentă, stadiul
implementării strategiilor, pe care le prezintă spre avizare comitetului
director;
h) prezintă informări la cererea
autoritătilor ori persoanelor juridice care au înfiintat sau, după caz, care
finantează centrul de îngrijire si asistentă;
i) realizează si propune proiecte
Autoritătii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, care au ca scop îmbunătătirea
activitătii de protectie specială a persoanelor cu handicap;
j) asigură instruirea si perfectionarea
personalului de specialitate;
k) colaborează cu organizatiile
neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, precum si cu alte organizatii
neguvernamentale, în actiuni comune care vizează protectia specială a
persoanelor cu handicap;
l) îndeplineste orice alte atributii
pregăzute de lege.
Art. 12. - (1) Comitetul director este
alcătuit din 5 membri, după cum urmează:
a) directorul centrului de îngrijire si
asistentă, care este si presedintele comitetului;
b) contabilul-sef sau, după caz,
asistentul medical sef;
c) un reprezentant al autoritătilor ori
persoanelor juridice care au înfiintat sau, după caz, care finantează centrul
de îngrijire si asistentă;
d) un reprezentant al unei organizatii
neguvernamentale care are ca obiect de activitate protectia specială a
persoanelor cu handicap;
e) un reprezentant al asistatilor.
(2) Membrii comitetului director nu
beneficiază de indemnizatie.
(3) Comitetul director se întruneste în
sedintă ordinară trimestrial, la convocarea directorului, precum si în sedintă
extraordinară ori de câte ori este necesar.
Art. 13. - Comitetul director îndeplineste
următoarele atributii principale:
a) avizează proiectul bugetului propriu si
contul de încheiere a exercitiului bugetar;
b) propune autoritătilor ori persoanelor
juridice care au înfiintat sau, după caz, care finantează centrul de îngrijire
si asistentă aprobarea structurii organizatorice si a numărului de personal;
c) analizează activitatea centrului de
îngrijire si asistentă si propune măsuri si programe de îmbunătătire a
activitătii de protectie specială a persoanelor cu handicap;
d) hotărăste asupra înstrăinării
mijloacelor fixe din patrimoniul centrului de îngrijire si asistentă, altele
decât bunurile imobile, în conditiile legii;
e) aprobă statul de functii;
f) aprobă programele de activitate;
g) îndeplineste orice alte atributii
stabilite prin lege sau prin hotărâre a autoritătilor ori persoanelor juridice
care au înfiintat sau, după caz, care finantează centrul de îngrijire si
asistentă.
Art. 14. - Sanctionarea disciplinară sau
eliberarea din functie a directorului centrului de îngrijire si asistentă,
precum si a celorlalte persoane cu functii de conducere se face de către :
a) presedintele Autoritătii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap sau împuternicitul legal al acestuia;
b) presedintele consiliului judetean;
c) primar;
d) conducătorul cultului sau al
organizatiei neguvernamentale, după caz.
Art. 15. - Centrele de îngrijire si
asistentă functionează în coordonarea Autoritătii Nationale pentru Persoanele
cu Handicap. Activitatea de coordonare si de control se exercită în conditiile
legii.
Art. 16. - Centrele de îngrijire si
asistentă au următoarele atributii:
a) asigură cazarea, hrana, cazarmamentul
si conditiile igienico-sanitare corespunzătoare persoanelor cu handicap
asistate, precum si întretinerea si folosirea eficientă a bazei materiale si a
bunurilor din dotare;
b) asigură asistentă medicală curentă si
de specialitate, recuperare, îngrijire si supraveghere permanentă persoanelor
cu handicap asistate;
c) întocmesc proiecte si programe proprii
care să asigure cresterea calitătii activitătii de protectie specială a
persoanelor cu handicap, în concordantă cu specificul centrului de îngrijire si
asistentă, potrivit politicilor si strategiilor nationale, judetene si locale;
d) organizează activităti
cultural-educative si de socializare atât în interiorul centrelor de îngrijire
si asistentă, cât si în afara acestora;
e) organizează activităti de ergoterapie
în raport cu restantul functional al persoanelor internate;
f) acordă sprijin si asistentă de
specialitate în vederea prevenirii situatiilor care pun în pericol siguranta
persoanelor cu handicap;
g) dezvoltă parteneriate si colaborează cu
organizatii neguvernamentale si cu alti reprezentanti ai societătii civile, în
vederea diversificării serviciilor de asistentă specială, în functie de
realităti si de specificul local;
h) asigură consiliere si informare atât
familiilor, cât si asistatilor, privind problematica socială (probleme
familiale, psihologice etc.);
i) intervin în combaterea si prevenirea
institutionalizării ca posibilitate de abuz din partea familiei;
j) intervin în sensibilizarea comunitătii
la nevoile specifice ale persoanelor cu handicap;
k) asigură respectarea standardelor si
indicatorilor stabiliti de Autoritatea Natională pentru Persoanele cu Handicap;
l) promovează dezinstitutionalizarea prin
strategii specifice.
Art. 17. - (1) În centrele de îngrijire si
asistentă pot fi asistate persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, la
cererea acestora ori a întretinătorilor legali, în limita locurilor disponibile
si a resurselor financiare alocate de ordonatorul principal de credite.
de organizare si functionare a centrelor
de recuperare si reabilitare
Art. 1. - Centrele de recuperare si
reabilitare sunt institutii de interes public cu personalitate juridică,
care au rolul de a asigura la nivel judetean sau local aplicarea politicilor si
strategiilor de asistentă specială a persoanelor cu handicap, prin cresterea
sanselor recuperării si integrării acestora în familie ori în comunitate, si de
a acorda sprijin si asistentă pentru prevenirea situatiilor ce pun în pericol
securitatea persoanelor cu handicap.
Art. 2. - (1) Centrele de recuperare si
reabilitare pot fi înfiintate prin:
a) hotărâre a Guvernului;
b) hotărâre a consiliului judetean sau a
consiliului local, după caz;
c) hotărâre a unor organizatii
neguvernamentale sau a celor care au ca obiect de activitate si protectia
specială a persoanelor cu handicap;
d) hotărâre a cultelor recunoscute,
potrivit legii, în România.
(2) Centrele de recuperare si reabilitare
pot fi înfiintate si în comun de mai multe institutii si persoane juridice
dintre cele prevăzute la alin. (1).
Art. 3. - În vederea realizării
atributiilor ce le revin, centrele de recuperare si reabilitare îndeplinesc
exclusiv functia de executie prin asigurarea mijoacelor umane, materiale si
financiare necesare implementării politicilor si strategiilor privind protectia
specială a persoanelor cu handicap, prevenirea si combaterea marginalizării
sociale a acestora, precum si pentru integrarea lor socioprofesională.
Art. 4. - Principiile care stau la baza
activitătii centrelor de recuperare si reabilitare sunt:
a) principiul respectării drepturilor
omului;
b) principiul respectării demnitătii;
c) principiul asigurării autonomiei;
d) principiul asigurării intimitătii;
e) principiul abordării individualizate a
persoanelor cu handicap;
f) principiul implicării active si depline
a beneficiarilor;
g) principiul cooperării si
parteneriatului;
h) principiul recunoasterii valorii
fiecărei fiinte umane si valorizării ei, indiferent de handicap.
Art. 5. - (1) Structura organizatorică a
centrelor de recuperare si reabilitare, numărul de personal, precum si bugetul
se aprobă, după caz, prin hotărâre a Guvernului, hotărâre a consiliului
judetean sau local, după caz, hotărâre a organelor de conducere ale
organizatiilor neguvernamentale sau ale celor care au ca obiect de activitate
si protectia specială a persoanelor cu handicap, precum si ale cultelor
recunoscute, potrivit legii, în România, pe baza fundamentării realizate de
comitetul director.
(2) Ponderea diferitelor categorii de personal,
respectiv personal de conducere, de specialitate, administrativ si de
îngrijire, se stabileste prin ordin al presedintelui Autoritătii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 6. - (1) Salarizarea personalului
centrelor de recuperare si reabilitare se stabileste potrivit legislatiei
aplicabile salariatilor din sistemul bugetar, pe baza statului de functii
aprobat de comitetul director în functie de numărul de personal aprobat si de
resursele financiare alocate.
(2) Salarizarea personalului centrelor de
recuperare si reabilitare care sunt înfiintate de institutiile prevăzute la
art. 2 alin. (1) lit. c) si d) se face în conditiile legii.
Art. 7. - Finantarea cheltuielilor
centrelor de recuperare si reabilitare se asigură din:
a) contributiile proprii ale
beneficiarilor sau ale întretinătorilor acestora, care vor fi vărsate în contul
centrelor de recuperare si reabilitare;
b) bugetele locale ale autoritătilor
administratiei publice locale care au aprobat înfiintarea centrelor de
recuperare si reabilitare;
c) alte venituri realizate în conditiile
legii.
Art. 8. - Conducerea centrelor de
recuperare si reabilitare este asigurată de un director si de comitetul
director, în conditiile prezentului regulament-cadru.
Art. 9. - (1) Postul de director al centrului
de recuperare si reabilitare se ocupă prin concurs sau, după caz, prin examen,
în conditiile legii.
(2) Candidatii pentru ocuparea postului de
director trebuie să fie absolventi cu diplomă de licentă ai învătământului
superior de lungă durată în domeniul stiintelor socioumane, juridice,
administrative sau economice.
(3) Comisia de concurs sau, după caz, de
examinare se stabileste prin:
a) ordin al presedintelui Autoritătii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap;
b) dispozitie a presedintelui consiliului
judetean;
c) dispozitie a primarului;
d) decizie a conducătorului cultului sau
al organizatiei neguvernamentale, după caz.
(4) Concursul sau, după caz, examenul
constă în mod obligatoriu si în prezentarea si sustinerea unui referat
cuprinzând analiza sistemului de protectie specială a persoanelor cu handicap
din unitatea administrativ-teritorială respectivă, însotită de propuneri de
restructurare sau, după caz, de dezvoltare a acestui sistem.
(5) Numirea directorului se face prin una
dintre modalitătile prevăzute la alin. (3).
(6) Prevederile prezentului articol se
aplică în mod corespunzător si pentru ocuparea celorlalte functii de conducere
din cadrul centrului de recuperare si reabilitare.
Art. 10. - (1) Directorul centrului de
recuperare si reabilitare asigură conducerea executivă a acestuia si răspunde
de buna lui functionare în îndeplinirea atributiilor ce-i revin.
(2) În exercitarea atributiilor ce îi
revin directorul centrului de recuperare si reabilitare emite dispozitii.
(2) Conditiile de internare si asistare în
centrele de îngrijire si asistentă se stabilesc prin regulamentele proprii de
organizare si functionare aprobate în conditiile prevăzute de prezentul
regulament-cadru.
Art. 18. - Institutiile publice, alte
persoane juridice, precum si persoanele fizice sunt obligate să pună la
dispozitie centrelor de îngrijire si asistentă toate actele, datele si
informatiile pe care le detin si care sunt necesare în vederea îndeplinirii de
către acestea a atributiilor ce le revin si să permită accesul personalului de
specialitate în sediile sau domiciliile lor numai în vederea îndeplinirii
atributiilor stabilite potrivit legii.
Art. 19. - Serviciile de specialitate din
cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene si consiliilor locale sunt
obligate să asigure centrelor de îngrijire si asistentă sprijinul necesar
pentru îndeplinirea atributiilor ce le revin.
Art. 20. - Prezentul regulament-cadru stă
la baza elaborării regulamentelor de organizare si functionare pentru fiecare
unitate care se încadrează în categoria centrelor de îngrijire si asistentă.
Art. 11. - Directorul centrului de
recuperare si reabilitare îndeplineste, în conditiile legii, următoarele
atributii principale:
a) reprezintă centrul de recuperare si
reabilitare în relatiile cu autoritătile si institutiile publice, cu persoanele
fizice si juridice din tară si din străinătate, precum si în justitie;
b) exercită atributiile ce revin centrului
de recuperare si reabilitare în calitate de persoană juridică;
c) exercită functia de ordonator de credite;
d) întocmeste proiectul bugetului propriu
al centrului de recuperare si reabilitare si contul de încheiere a exercitiului
bugetar, pe care le supune avizării comitetului director;
e) numeste si eliberează din functie
personalul din cadrul centrului de recuperare si reabilitare, în conditiile
legii;
f) controlează activitatea personalului si
aplică sanctiunile disciplinare sau recompensele corespunzătoare, în conditiile
legii;
g) elaborează proiectele rapoartelor
generale privind activitatea centrului de recuperare si reabilitare, stadiul
implementării strategiilor, pe care le prezintă spre avizare comitetului
director;
h) prezintă informări la cererea
autoritătilor ori persoanelor juridice care au înfiintat sau, după caz, care
finantează centrul de recuperare si reabilitare, cu privire la activitatea
desfăsurată;
i) realizează si propune proiecte
Autoritătii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, care au ca scop
îmbunătătirea activitătii de protectie specială a persoanelor cu handicap;
j) asigură instruirea si perfectionarea
personalului de specialitate;
k) colaborează cu organizatiile
neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, precum si cu alte organizatii
neguvernamentale, în actiuni comune care vizează protectia specială a
persoanelor cu handicap;
l) îndeplineste orice alte atributii
prevăzute de lege.
Art. 12. - (1) Comitetul director este
alcătuit din 5 membri, după cum urmează:
a) directorul centrului de recuperare si
reabilitare, care este si presedintele comitetului;
b) contabilul-sef sau, după caz,
asistentul medical sef;
c) un reprezentant al autoritătilor ori
persoanelor juridice care au înfiintat sau, după caz, care finantează centrul
de recuperare si reabilitare;
d) 2 reprezentanti ai unor organizatii
neguvernamentale care au ca obiect de activitate protectia specială a
persoanelor cu handicap.
(2) Membrii comitetului director nu
beneficiază de indemnizatie;
(3) Comitetul director se întruneste în
sedintă ordinară trimestrial, la convocarea directorului, precum si în sedintă
extraordinară ori de câte ori este necesar.
Art. 13. - Comitetul director îndeplineste
următoarele atributii principale:
a) avizează proiectul bugetului propriu si
contul de încheiere a exercitiului bugetar;
b) propune autoritătilor ori persoanelor
juridice care au înfiintat sau, după caz, care finantează centrul de recuperare
si reabilitare aprobarea structurii organizatorice si a numărului de personal;
c) analizează activitatea centrului de
recuperare si reabilitare si propune măsuri si programe de îmbunătătire a activitătii
de protectie specială a persoanelor cu handicap;
d) hotărăste asupra înstrăinării
mijloacelor fixe din patrimoniul centrului de recuperare si reabilitare, altele
decât bunurile imobile, în conditiile legii;
e) aprobă statul de functii;
f) aprobă programele de activitate;
g) îndeplineste orice alte atributii
stabilite prin lege sau prin hotărâre a autoritătilor ori persoanelor juridice
care au înfiintat sau, după caz, care finantează centrul de recuperare si
reabilitare.
Art. 14. - Sanctionarea disciplinară sau
eliberarea din functie a directorului centrului de recuperare si reabilitare,
precum si a celorlalte persoane cu functii de conducere se face de către:
a) presedintele Autoritătii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap, sau împuternicitul legal al acestuia;
b) presedintele consiliului judetean;
c) primar;
d) conducătorul cultului sau al
organizatiei neguvernamentale, după caz.
Art. 15. - Centrele de recuperare si
reabilitare functionează în coordonarea Autoritătii Nationale pentru Persoanele
cu Handicap. Activitatea de coordonare si de control se exercită în conditiile
legii.
Art. 16. - Centrele de recuperare si
reabilitare au următoarele atributii:
a) asigură cazarea, hrana, cazarmamentul
si conditiile igienico-sanitare corespunzătoare persoanelor cu handicap
asistate, precum si întretinerea si folosirea eficientă a bunurilor din dotare;
b) asigură asistentă medicală curentă si
de specialitate, recuperare, îngrijire si supraveghere permanentă a persoanelor
cu handicap internate;
c) asigură programe individuale de
recuperare specifice handicapului si persoanei;
d) elaborează programe de recuperare,
individuale si de grup, adaptate afectiunilor fiecărei persoane;
e) identifică persoanele cu handicap care
pot beneficia de programul de recuperare;
f) organizează activităti de ergoterapie
în raport cu restantul functional al persoanelor internate;
g) organizează activităti psihosociale si
culturale;
h) monitorizează si analizează situatia
persoanelor cu handicap internate, ulterior finalizării programului de
recuperare;
i) asigură consiliere si informare privind
problematica socială (probleme familiale, psihologice etc.);
j) acordă sprijin si asistentă de
specialitate în vederea prevenirii situatiilor care pun în pericol siguranta
persoanelor cu handicap;
k) dezvoltă parteneriate si colaborează cu
organizatiile neguvernamentale si cu alti reprezentanti ai societătii civile,
în vederea diversificării si îmbunătătirii programelor de recuperare oferite
persoanelor cu handicap, în functie de realitătile si de specificul local;
l) intervin în combaterea si prevenirea
institutionalizării ca posibilitate de abuz din partea familiei;
m) intervin în sensibilizarea comunitătii
la nevoile specifice persoanelor cu handicap institutionalizate;
n) asigură respectarea standardelor si
indicatorilor stabiliti de Autoritatea Natională pentru Persoanele cu Handicap;
o) promovează dezinstitutionalizarea prin
strategii specifice.
Art. 17. - (1) În centrele de recuperare
si reabilitare pot fi asistate persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu,
la cererea acestora ori a întretinătorilor legali, în limita locurilor
disponibile si a resurselor financiare alocate de ordonatorul principal de
credite.
(2) Conditiile de internare si asistare în
centrele de recuperare si reabilitare se stabilesc prin regulamentele proprii
de organizare si functionare aprobate în conditiile prevăzute de prezentul
regulament-cadru.
Art. 18. - Institutiile publice, alte
persoane juridice, precum si persoanele fizice sunt obligate să pună la
dispozitie centrelor de recuperare si reabilitare toate actele, datele si
informatiile pe care le detin si care sunt necesare în vederea îndeplinirii de
către acestea a atributiilor ce le revin si să permită accesul personalului de
specialitate în sediile sau domiciliile lor numai în vederea îndeplinirii
atributiilor stabilite potrivit legii.
Art. 19. - Serviciile de specialitate din
cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene si consiliilor locale sunt
obligate să asigure centrelor de recuperare si reabilitare sprijinul necesar
pentru îndeplinirea atributiilor ce le revin.
Art. 20. - Prezentul regulament-cadru stă
la baza elaborării regulamentelor de organizare si functionare pentru fiecare
unitate care se încadrează în categoria centrelor de recuperare si reabilitare.
REGULAMENTUL - CADRU
de organizare si functionare a centrelor
de integrare prin terapie ocupatională
Art. 1. - Centrele de integrare
prin terapie ocupatională sunt institutii de interes public cu
personalitate juridică, care au rolul de a asigura la nivel judetean sau local
aplicarea politicilor si strategiilor de asistentă specială a persoanelor cu
handicap, prin cresterea sanselor recuperării si integrării acetora în familie
ori în comunitate, si de a acorda sprijin si asistentă pentru prevenirea
situatiilor ce pun în pericol securitatea persoanelor cu handicap.
Art. 2. - (1) Centrele de integrare prin
terapie ocupatională pot fi înfiintate prin:
a) hotărâre a Guvernului;
b) hotărâre a consiliului judetean sau a
consiliului local, după caz;
c) hotărâre a unor organizatii
neguvernamentale sau a celor care au ca obiect de activitate si protectia
specială a persoanelor cu handicap;
d) hotărâre a cultelor recunoscute,
potrivit legii, în România.
(2) Centrele de integrare prin terapie ocupatională
pot fi înfiintate si în comun de mai multe institutii si persoane juridice
dintre cele prevăzute la alin. (1).
Art. 3. - În vederea realizării
atributiilor ce le revin, centrele de integrare prin terapie ocupatională
îndeplinesc exclusiv functia de executie prin asigurarea mijloacelor umane,
materiale si financiare necesare implementării politicilor si strategiilor
privind protectia specială a persoanelor cu handicap, prevenirea si combaterea
marginalizării sociale a acestora, precum si pentru integrarea lor
socioprofesională.
Art. 4. - Principiile care stau la baza
activitătii centrelor de integrare prin terapie ocupatională sunt:
a) principiul respectării drepturilor
omului;
b) principiul respectării demnitătii;
c) principiul asigurării autonomiei;
d) principiul asigurării intimitătii;
e) principiul asigurării dreptului la
muncă în functie de restantul functional al fiecărui asistat;
f) principiul remunerării echitabile în
functie de munca depusă;
g) principiul abordării individualizate a
persoanelor cu handicap;
h) principiul implicării active si depline
a beneficiarilor;
i) principiul cooperării si
parteneriatului;
j) principiul recunoasterii valorii
fiecărei fiinte umane si valorizării ei, indiferent de handicap.
Art. 5. - (1) Structura organizatorică a
centrelor de integrare prin terapie ocupatională, numărul de personal, precum
si bugetul se aprobă, după caz, prin hotărâre a Guvernului, hotărâre a
consiliului judetean sau local, după caz, hotărâre a organelor de conducere ale
organizatiilor neguvernamentale sau ale celor care au ca obiect de activitate
si protectia specială a persoanelor cu handicap, precum si ale cultelor
recunoscute, potrivit legii, în România, pe baza fundamentării realizate de
comitetul director.
(2) Ponderea diferitelor categorii de
personal, respectiv personal de conducere, de specialitate, administrativ si de
îngrijire, se stabileste prin ordin al presedintelui Autoritătii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 6. - (1) Salarizarea personalului
centrelor de integrare prin terapie ocupatională se stabileste potrivit
legislatiei aplicabile salariatilor din sistemul bugetar, pe baza statului de
functii aprobat de comitetul director în functie de numărul de personal aprobat
si de resursele financiare alocate.
(2) Salarizarea personalului centrelor de
integrare prin terapie ocupatională care sunt înfiintate de institutiile
prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. c) si d) se face în conditiile legii.
Art. 7. - Finantarea cheltuielilor
centrelor de integrare prin terapie ocupatională se asigură din:
a) contributiile proprii ale
beneficiarilor sau ale întretinătorilor acestora, care vor fi vărsate în contul
centrelor de integrare prin terapie ocupatională;
b) bugetele locale ale autoritătilor
administratiei publice locale care au aprobat înfiintarea centrelor de
integrare prin terapie ocupatională;
c) alte venituri realizate în conditiile
legii.
Art. 8. - Conducerea centrelor de
integrare prin terapie ocupatională este asigurată de un director si de
comitetul director, în conditiile prezentului regulament-cadru.
Art. 9. - (1) Postul de director al
centrului de integrare prin terapie ocupatională se ocupă prin concurs sau,
după caz, prin examen, în conditiile legii.
(2) Candidatii pentru ocuparea postului de
director trebuie să fie absolventi cu diplomă de licentă ai învătământului
superior de lungă durată în domeniul stiintelor socioumane, juridice,
administrative sau economice.
(3) Comisia de concurs sau, după caz, de
examinare se stabileste prin:
a) ordin al presedintelui Autoritătii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap;
b) dispozitie a presedintelui consiliului
judetean;
c) dispozitie a primarului;
d) decizie a conducătorului cultului sau
al organizatiei neguvernamentale, după caz.
(4) Concursul sau, după caz, examenul
constă în mod obligatoriu si în prezentarea si sustinerea unui referat
cuprinzând analiza sistemului de protectie specială a persoanelor cu handicap
din unitatea administrativ-teritorială respectivă, însotită de propuneri de
restructurare sau, după caz, de dezvoltare a acestui sistem.
(5) Numirea directorului se face prin una
dintre modalitătile prevăzute la alin. (3).
(6) Prevederile prezentului articol se
aplică în mod corespunzător si pentru ocuparea celorlalte functii de conducere
din cadrul centrului de integrare prin terapie ocupatională.
Art. 10. - (1) Directorul centrului de
integrare prin terapie ocupatională asigură conducerea executivă a acestuia si
răspunde de buna lui functionare în îndeplinirea atributiilor ce-i revin.
(2) În exercitarea atributiilor ce-i revin
directorul centrului de integrare prin terapie ocupatională emite dispozitii.
Art. 11. - Directorul centrului de
integrare prin terapie ocupatională îndeplineste, în conditiile legii,
următoarele atributii principale:
a) reprezintă centrul de integrare prin
terapie ocupatională în relatiile cu autoritătile si institutiile publice, cu
persoanele fizice si juridice din tară si din străinătate, precum si în
justitie;
b) exercită atributiile ce revin centrului
de integrare prin terapie ocupatională în calitate de persoană juridică;
c) exercită functia de ordonator de
credite;
d) întocmeste proiectul bugetului propriu
al centrului de integrare prin terapie ocupatională si contul de încheiere a
exercitiului bugetar, pe care le supune avizării comitetului director;
e) numeste si eliberează din functie
personalul din cadrul centrului de integrare prin terapie ocupatională, în
conditiile legii;
f) controlează activitatea personalului si
aplică sanctiunile disciplinare sau recompensele corespunzătoare, în conditiile
legii;
g) elaborează proiectele rapoartelor
generale privind activitatea centrului de integrare prin terapie ocupatională,
stadiul implementării strategiilor, pe care le prezintă spre avizare
comitetului director;
h) prezintă informări la cererea
autoritătilor ori persoanelor juridice care au înfiintat sau, după caz, care
finantează centrul de integrare prin terapie ocupatională, cu privire la
activitatea desfăsurată;
i) realizează si propune proiecte
Autoritătii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, care au ca scop
îmbunătătirea activitătii de protectie specială a persoanelor cu handicap;
j) asigură instruirea si perfectionarea
personalului de specialitate;
k) colaborează cu organizatiile
neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, precum si cu alte organizatii
neguvernamentale, în actiuni comune care vizează protectia specială a
persoanelor cu handicap;
l) îndeplineste orice alte atributii
prevăzute de lege.
Art. 12. - (1) Comitetul director este
alcătuit din 5 membri, după cum urmează:
a) directorul centrului de integrare prin
terapie ocupatională, care este si presedintele comitetului;
b) contabilul-sef sau, după caz,
asistentul medical sef;
c) un reprezentant al autoritătilor ori
persoanelor juridice care au înfiintat sau, după caz, care finantează centrul
de integrare prin terapie ocupatională;
d) un reprezentant al unei organizatii
neguvernamentale care are ca obiect de activitate protectia specială a
persoanelor cu handicap;
e) un reprezentant al asistatilor.
(2) Membrii comitetului director nu
beneficiază de indemnizatie.
(3) Comitetul director se întruneste în
sedintă ordinară trimestrial, la convocarea directorului, precum si în sedintă
extraordinară ori de câte ori este necesar.
Art. 13. - Comitetul director îndeplineste
următoarele atributii principale:
a) avizează proiectul bugetului propriu si
contul de încheiere a exercitiului bugetar;
b) propune autoritătilor ori persoanelor
juridice care au înfiintat sau, după caz, care finantează centrul de integrare
prin terapie ocupatională aprobarea structurii organizatorice si a numărului de
personal;
c) analizează activitatea centrului de
integrare prin terapie ocupatională si propune măsuri si programe de
îmbunătătire a activitătii de protectie specială a persoanelor cu handicap;
d) hotărăste asupra înstrăinării
mijloacelor fixe din patrimoniul centrului de integrare prin terapie
ocupatională, altele decât bunurile imobile, în conditiile legii;
e) aprobă statul de functii;
f) aprobă programele de activitate;
g) îndeplineste orice alte atributii
stabilite prin lege sau prin hotărâre a autoritătilor ori persoanelor juridice
care au înfiintat sau, după caz, care finantează centrul de integrare prin
terapie ocupatională.
Art. 14. - Sanctionarea disciplinară sau
eliberarea din functie a directorului centrului de integrare prin terapie
ocupatională, precum si a celorlalte persoane cu functii de conducere se face
de către:
a) presedintele Autoritătii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap sau împuternicitul legal al acestuia;
b) presedintele consiliului judetean;
c) primar;
d) conducătorul cultului sau al
organizatiei neguvernamentale, după caz.
Art. 15. - Centrele de integrare prin
terapie ocupatională functionează în coordonarea Autoritătii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap. Activitatea de coordonare si de control se exercită în
conditiile legii.
Art. 16. - Centrele de integrare prin
terapie ocupatională au următoarele atributii:
a) asigură cazarea, hrana, cazarmamentul
si conditiile igienico-sanitare corespunzătoare persoanelor cu handicap
asistate, precum si întretinerea si folosirea eficientă a bazei materiale si a
bunurilor din dotare;
b) asigură asistentă medicală curentă si
de specialitate, recuperare, îngrijire si supraveghere permanentă persoanelor cu
handicap internate;
c) întocmesc proiecte si programe proprii
care să asigure cresterea calitătii activitătii de protectie specială a
persoanelor cu handicap, în concordantă cu specificul centrului, potrivit
politicilor si strategiilor nationale, judetene si locale;
d) elaborează programe individualizate sau
de grup de terapie ocupatională si alte tipuri de terapie, în vederea
integrării socioprofesionale si familiale, colaborând în acest sens cu centre
similare si cu organizatii neguvernamentale din tară si din străinătate;
e) identifică persoanele cu handicap care
pot beneficia de programele de terapie si asigură includerea lor în aceste
programe;
f) întocmesc rapoarte de anchetă
psihosocială;
g) asigură realizarea activitătilor de
recuperare a persoanelor cu handicap prin implementarea programelor de terapie
mentionate mai sus;
h) monitorizează si analizează situatia
persoanelor cu handicap ulterior finalizării programelor de terapie;
i) identifică mediile în care poate fi
integrată orice persoană cu handicap care a parcurs programele de terapie;
j) asigură conditiile necesare
desfăsurării programelor de terapie în vederea integrării socioprofesionale a
persoanelor cu handicap;
k) asigură echipamentul de muncă si
protectie si organizează activităti de cunoastere si respectare a normelor de
protectie si igienă a muncii;
l) acordă sprijin si asistentă de
specialitate în vederea prevenirii situatiilor care pun în pericol siguranta
persoanelor cu handicap;
m) asigură autofinantarea centrului prin
valorificarea serviciilor si produselor realizate în cadrul acestuia;
n) asigură remunerarea asistatilor, în
functie de munca depusă si de beneficiile obtinute;
o) organizează activităti
cultural-educative si de socializare atât în interiorul centrelor, cât si în
afara acestora;
p) asigură prin intermediul psiho- si
socioterapeutilor integrarea persoanelor cu handicap în grupuri mici si mixte,
prin realizarea unor relatii interumane cu valoare instructivă si educativă;
r) dezvoltă parteneriate si colaborează cu
organizatii neguvernamentale si cu alti reprezentanti ai societătii civile, în
vederea diversificării serviciilor de asistentă specială, în functie de
realitătile si de specificul local;
s) asigură consiliere si informare atât
familiilor, cât si asistatilor, privind problematica socială (probleme
familiale, psihologice etc.);
s) intervin în combaterea si prevenirea
institutionalizării ca posibilitate de abuz din partea familiei;
t) intervin în sensibilizarea comunitătii
la nevoile specifice ale persoanelor cu handicap, în vederea integrării
acestora într-o viată normală;
t) asigură respectarea standardelor si
indicatorilor stabiliti de Autoritatea Natională pentru Persoanele cu Handicap;
u) promovează dezinstitutionalizarea prin
strategii specifice.
Art. 17. - (1) În centrele de integrare
prin terapie ocupatională pot fi asistate persoane cu handicap grav, accentuat
sau mediu, la cererea acestora ori a întretinătorilor legali, în limita
locurilor disponibile si a resurselor financiare alocate de ordonatorul
principal de credite.
(2) Conditiile de internare si asistare în
centrele de integrare prin terapie ocupatională se stabilesc prin regulamentele
proprii de organizare si functionare aprobate în conditiile prevăzute de
prezentul regulament-cadru.
Art. 18. - Institutiile publice, alte
persoane juridice, precum si persoanele fizice sunt obligate să pună la
dispozitie centrelor de integrare prin terapie ocupatională toate actele,
datele si informatiile pe care le detin si care sunt necesare în vederea
îndeplinirii de către acestea a atributiilor ce le revin si să permită accesul
personalului de specialitate în sediile sau domiciliile lor numai în vederea
îndeplinirii atributiilor stabilite potrivit legii.
Art. 19. - Serviciile de specialitate din
cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene si consiliilor locale sunt
obligate să asigure centrelor de integrare prin terapie ocupatională sprijinul
necesar pentru îndeplinirea atributiilor ce le revin.
Art. 20. - Prezentul regulament-cadru stă
la baza elaborării regulamentelor de organizare si functionare pentru fiecare
unitate care se încadrează în categoria centrelor de integrare prin terapie
ocupatională.
Art. 1. - Centrele de zi sunt
institutii de interes public cu personalitate juridică, care au rolul de a
asigura la nivel judetean sau local aplicarea politicilor si strategiilor de
asistentă specială a persoanelor cu handicap, prin cresterea sanselor
recuperării si integrării acestora în familie ori în comunitate, si de a acorda
sprijin si asistentă pentru prevenirea situatiilor ce pun în pericol
securitatea persoanelor cu handicap.
Art. 2. - (1) Centrele de zi pot fi
înfiintate prin:
a) hotărâre a Guvernului;
b) hotărâre a consiliului judetean sau a
consiliului local, după caz;
c) hotărâre a unor organizatii
neguvernamentale sau a celor care au ca obiect de activitate si protectia
specială a persoanelor cu handicap;
d) hotărâri ale cultelor recunoscute,
potrivit legii, în România.
(2) Centrele de zi pot fi înfiintate si în
comun de mai multe institutii si persoane juridice dintre cele prevăzute la
alin. (1).
Art. 3. - În vederea realizării
atributiilor ce le revin, centrele de zi îndeplinesc exclusiv functia de
executie prin asigurarea mijloacelor umane, materiale si financiare necesare
implementării politicilor si strategiilor privind protectia specială a
persoanelor cu handicap, prevenirea si combaterea marginalizării sociale a
acestora, precum si integrarea lor socioprofesională.
Art. 4. - Principiile care stau la baza
activitătii centrelor de zi sunt:
a) principiul respectării drepturilor
omului;
b) principiul normalizării vietii
persoanelor cu handicap;
c) principiul egalitătii de sanse;
d) principiul asigurării serviciilor de
sprijin în mediul cel mai putin restrictiv posibil;
e) principiul implicării active si depline
a beneficiarilor;
f) principiul cooperării si
parteneriatului.
Art. 5. - (1) Structura organizatorică a
centrelor de zi, numărul de personal, precum si bugetul se aprobă, după caz,
prin hotărâre a Guvernului, hotărâre a consiliului judetean sau local, după
caz, hotărâre a organelor de conducere ale organizatiilor neguvernamentale sau
ale celor care au ca obiect de activitate si protectia specială a persoanelor
cu handicap, precum si ale cultelor recunoscute, potrivit legii, în România, pe
baza fundamentării realizate de comitetul director.
(2) Ponderea diferitelor categorii de
personal, respectiv personal de conducere, de specialitate, administrativ si de
îngrijire, se stabileste prin ordin al presedintelui Autoritătii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 6. - (1) Salarizarea personalului
centrelor de zi se stabileste potrivit legislatiei aplicabile salariatilor din
sistemul bugetar, pe baza statului de functii aprobat de comitetul director în
functie de numărul de personal aprobat si de resursele financiare alocate.
(2) Salarizarea personalului centrelor de
zi care sunt înfiintate de institutiile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. c)
si d) se face în conditiile legii.
Art. 7. - Finantarea cheltuielilor centrelor
de zi se asigură din:
a) contributiile proprii ale
beneficiarilor sau ale întretinătorilor acestora, care vor fi vărsate în contul
centrelor de zi;
b) bugetele locale ale autoritătilor
administratiei publice locale care au aprobat înfiintarea centrelor de zi;
c) alte venituri realizate în conditiile
legii.
Art. 8. - Conducerea centrelor de zi este
asigurată de un director si de comitetul director, în conditiile prezentului
regulament-cadru.
Art. 9. - (1) Postul de director al
centrului de zi se ocupă prin concurs sau, după caz, prin examen, în conditiile
legii.
ANEXA
Nr. 5
de organizare si functionare a centrelor
de zi
(2) Candidatii pentru ocuparea postului de
director trebuie să fie absolventi cu diplomă de licentă ai învătământului
superior de lungă durată în domeniul stiintelor socioumane, juridice,
administrative sau economice.
(3) Comisia de concurs sau, după caz, de
examinare se stabileste prin:
a) ordin al presedintelui Autoritătii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap;
b) dispozitie a presedintelui consiliului
judetean;
c) dispozitie a primarului;
d) decizie a conducătorului cultului sau
al organizatiei neguvernamentale, după caz.
(4) Concursul sau, după caz, examenul
constă în mod obligatoriu si în prezentarea si sustinerea unui referat
cuprinzând analiza sistemului de protectie specială a persoanelor cu handicap
din unitatea administrativ-teritorială respectivă, însotită de propuneri de
restructurare sau, după caz, de dezvoltare a acestui sistem.
(5) Numirea directorului se face prin una
dintre modalitătile prevăzute la alin. (3).
(6) Prevederile prezentului articol se
aplică în mod corespunzător si pentru ocuparea celorlalte functii de conducere
din cadrul centrului de zi.
Art. 10. - (1) Directorul centrului de zi
asigură conducerea executivă a acestuia si răspunde de buna lui functionare în
îndeplinirea atributiilor ce-i revin.
(2) În exercitarea atributiilor ce-i revin
directorul centrului de zi emite dispozitii.
Art. 11. - Directorul centrului de zi îndeplineste,
în conditiile legii, următoarele atributii principale:
a) reprezintă centrul de zi în relatiile
cu autoritătile si institutiile publice, cu persoanele fizice si juridice din
tară si din străinătate, precum si în justitie;
b) exercită atributiile ce revin centrului
de zi în calitate de persoană juridică;
c) exercită functia de ordonator de
credite;
d) întocmeste proiectul bugetului propriu
al centrului de zi si contul de încheiere a exercitiului bugetar, pe care le
supune avizării comitetului director;
e) numeste si eliberează din functie
personalul din cadrul centrului de zi, în conditiile legii;
f) controlează activitatea personalului si
aplică sanctiunile disciplinare sau recompensele corespunzătoare, în conditiile
legii;
g) elaborează proiectele rapoartelor
generale privind activitatea centrului de zi si stadiul implementării
strategiilor, pe care le prezintă spre avizare comitetului director;
h) prezintă informări la cererea
autoritătilor ori persoanelor juridice care au înfiintat sau, după caz, care
finantează centrul de zi;
i) realizează si propune proiecte
Autoritătii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, care au ca scop
îmbunătătirea activitătii de protectie specială a persoanelor cu handicap;
j) asigură instruirea si perfectionarea
personalului de specialitate;
k) colaborează cu organizatiile
neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, precum si cu alte organizatii
neguvernamentale, în actiuni comune care vizează protectia specială a
persoanelor cu handicap;
l) îndeplineste orice alte atributii
prevăzute de lege.
Art. 12. - (1) Comitetul director este
alcătuit din 5 membri, după cum urmează:
a) directorul centrului de zi, care este
si presedintele comitetului;
b) contabilul-sef;
c) un reprezentant al autoritătilor ori
persoanelor juridice care au înfiintat sau, după caz, care finantează centrul
de zi;
d) un reprezentant al unei organizatii
neguvernamentale care are ca obiect de activitate protectia specială a
persoanelor cu handicap;
e) un reprezentant al persoanelor asistate
sau al reprezentantilor legali ai acestora, după caz.
(2) Membrii comitetului director nu
beneficiază de indemnizatie.
(3) Comitetul director se întruneste în
sedintă ordinară trimestrial, la convocarea directorului, precum si în sedintă
extraordinară ori de câte ori este necesar.
Art. 13. - Comitetul director îndeplineste
următoarele atributii principale:
a) avizează proiectul bugetului propriu si
contul de încheiere a exercitiului bugetar;
b) propune autoritătilor ori persoanelor
juridice care au înfiintat sau, după caz, finantează centrul de zi aprobarea
structurii organizatorice si a numărului de personal;
c) analizează activitatea centrului de zi
si propune măsuri si programe de îmbunătătire a activitătii de protectie
specială a persoanelor cu handicap;
d) hotărăste asupra înstrăinării
mijloacelor fixe din patrimoniul centrului de zi, altele decât bunurile
imobile, în conditiile legii;
e) aprobă statul de functii;
f) aprobă programele de activitate;
g) îndeplineste orice alte atributii
stabilite prin lege sau prin hotărâre a autoritătilor ori institutiilor care au
înfiintat, sau, după caz, care finantează centrul de zi.
Art. 14. - Sanctionarea disciplinară sau
eliberarea din functie a directorului centrului de zi, precum si a celorlalte
persoane cu functii de conducere se face de către:
a) presedintele Autoritătii Nationale
pentru Persoanele
cu Handicap sau împuternicitul legal al
acestuia;
b) presedintele consiliului judetean;
c) primar;
d) conducătorul cultului sau al
organizatiei neguvernamentale, după caz.
Art. 15. - Centrele de zi functionează în
coordonarea Autoritătii Nationale pentru Persoanele cu Handicap. Activitatea de
coordonare si de control se exercită în conditiile legii.
Art. 16. - Centrele de zi îndeplinesc
următoarele atributii principale:
a) asigură activitătile
instructiv-educative, de dezvoltare a abilitătilor si disponibilitătilor
cognitive, psihomotorii, afectiv-relationale si social-adaptative, conform
planului de interventie individualizat;
b) elaborează programe proprii de
dezvoltare a abilitătilor si disponibilitătilor cognitive, psihomotorii,
afectivrelationale si social-adaptative, colaborând cu centre similare, cu
organizatii neguvernamentale din tară si din
străinătate;
c) asigură aplicarea politicilor si
strategiilor nationale, judetene si locale, în concordantă cu specificul
centrelor de zi, întocmind proiecte si programe proprii care să asigure
cresterea calitătii activitătii de protectie specială a persoanelor cu handicap
asistate;
d) monitorizează si analizează situatia
persoanelor cu handicap asistate ulterior finalizării proiectelor si
programelor de recuperare si integrare profesională sau socială;
e) identifică persoanele cu handicap care
pot beneficia de programele proprii, întocmesc rapoarte de anchetă psihosocială
si asigură includerea acestora în programe si proiecte instructiv-educative, de
dezvoltare a abilitătilor si disponibilitătilor cognitive, psihomotorii,
afectiv-relationale si social-adaptative;
f) asigură îndeplinirea standardelor de
calitate a serviciilor oferite si a standardelor ocupationale specifice
personalului încadrat;
g) identifică mediile în care poate fi
integrată orice persoană cu handicap beneficiară a programelor centrelor de zi;
h) acordă sprijin si asistentă de
specialitate în vederea prevenirii situatiilor care pun în pericol siguranta
persoanelor cu handicap;
i) dezvoltă parteneriate si colaborează cu
organizatii neguvernamentale, cu alti reprezentanti ai societătii civile,
precum si cu unitătile protejate, în vederea integrării în muncă a persoanelor
cu handicap si a diversificării serviciilor oferite;
j) promovează dezinstitutionalizarea prin
strategii specifice;
k) pun accent pe stimularea autonomiei
personale si dezvoltă încrederea în sine a persoanei cu handicap;
l) dezvoltă un cod al conduitei cu familia,
comunică si întretin relatia permanentă cu aceasta, dezvoltă servicii de
consiliere si orientare;
m) rezolvă probleme specifice persoanei cu
handicap în legătură cu ortezarea/protezarea;
n) acordă servicii de tip comunitar la
domiciliul persoanei cu handicap;
o) dezvoltă programe de sensibilizare a
comunitătii cu privire la nevoile specifice ale persoanei cu handicap;
p) asigură monitorizarea si evaluarea
programelor proprii;
r) intervin în combaterea si prevenirea
institutionalizării ca posibilitate de abuz din partea familiei;
s) asigură respectarea standardelor si
indicatorilor stabiliti de Autoritatea Natională pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 17. - (1) În centrele de zi pot fi
asistate persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, la cererea acestora
ori a întretinătorilor legali, în limita locurilor disponibile si a resurselor
financiare alocate de ordonatorul principal de credite.
(2) Conditiile de asistare în centrele de
zi se stabilesc prin regulamentele proprii de organizare si functionare
aprobate în conditiile prevăzute de prezentul regulament-cadru.
Art. 18. - Institutiile publice, alte
persoane juridice, precum si persoanele fizice sunt obligate să pună la
dispozitie centrelor de zi toate actele, datele si informatiile pe care le
detin si care sunt necesare în vederea îndeplinirii de către acestea a
atributiilor ce le revin si să permită accesul personalului de specialitate în
sediile sau domiciliile lor numai în vederea îndeplinirii atributiilor
stabilite potrivit legii.
Art. 19. - Serviciile de specialitate din
cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene si consiliilor locale sunt
obligate să asigure centrelor de zi sprijinul necesar pentru îndeplinirea
atributiilor ce le revin.
Art. 20. - Prezentul regulament-cadru stă
la baza elaborării regulamentelor de organizare si functionare pentru fiecare
unitate care se încadrează în categoria centrelor de zi.
CAMERA
AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
pentru aprobarea Normelor privind perioada de pregătire profesională
practică a stagiarilor în activitatea de audit financiar
Consiliul
Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în sedinta din 26
februarie 2002,
în
temeiul prevederilor art. 5 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999 privind activitatea de audit financiar, aprobată si modificată prin
Legea nr. 133/2002, modificată si completată prin Ordonanta Guvernului nr.
67/2002, hotărăste:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind
perioada de pregătire profesională practică a stagiarilor în activitatea de
audit financiar, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 2. - Departamentul de
învătământ si admitere, Departamentul de monitorizare si competentă
profesională si Secretariatul general vor duce la îndeplinire prevederile
prezentei hotărâri.
Art. 3. - Prezenta hotărâre se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform prevederilor art. 6
alin. (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/1999, aprobată si
modificată prin Legea nr. 133/2002, modificată si completată prin Ordonanta
Guvernului nr. 67/2002.
Presedintele Camerei Auditorilor
Financiari din România,
prof. univ. dr. Florin Georgescu
Bucuresti,
26 februarie 2003.
Nr.
20.
ANEXĂ
NORME
privind perioada de pregătire profesională
practică a stagiarilor în activitatea de audit financiar
CAPITOLUL I
Dispozitii generale. Definitii
ARTICOLUL 1
Ori de câte ori sunt utilizati în
prezentele norme, termenii definiti în prezentul capitol au următorul înteles:
- Camera - Camera Auditorilor
Financiari din România;
- norme - Norme privind perioada de
pregătire profesională practică a stagiarilor în activitatea de audit
financiar;
- stagiar - persoana fizică care a
promovat testul de verificare a cunostintelor în domeniul financiar-contabil
pentru accesul la stagiu si care îsi desfăsoară activitatea conform prezentelor
norme;
- îndrumător de - persoana fizică,
auditor financiar stagiu - activ,
sau juridică, membră a Camerei Auditorilor Financiari din România, sub
îndrumarea căreia se desfăsoară stagiul unuia sau mai multor stagiari în
activitatea de audit financiar; - stagiu
- perioada de pregătire practică a stagiarului în activitatea de audit
financiar;
- caiet de practică - caietul si
documentatia întocmite de stagiar în activitatea de audit financiar, prin care
se consemnează si se certifică activitătile desfăsurate de acesta;
certificat de stagiu -
documentul care atestă efectuarea celor 3 ani de pregătire profesională
practică în domeniul auditului financiar si care este eliberat de Camera
Auditorilor Financiari din România.
CAPITOLUL II
Norme referitoare la activitătile
stagiarului în activitatea de audit financiar în perioada de pregătire
profesională practică
ARTICOLUL 2
Conditiile de acces la stagiu
Stagiul în activitatea de audit financiar se efectuează de către persoanele care au promovat testul de verificare a cunostintelor în domeniul financiar-contabil, pentru accesul la stagiu, organizat de Cameră.
ARTICOLUL 3
Admiterea la stagiu a stagiarului în
activitatea de audit financiar
(1) Candidatii declarati admisi la testul
de verificare a cunostintelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la
stagiu vor urma procedurile stabilite prin prezentele norme.
(2) Înscrierea stagiarului la stagiu se
realizează pe baza următoarelor acte:
a) cerere-tip adresată Camerei;
b) acceptul îndrumătorului de stagiu;
c) declaratia pe propria răspundere a
îndrumătorului de stagiu, că a avut sau are în derulare cel putin un angajament
de audit financiar.
(3) Dosarul stagiarului este înaintat
Departamentului de învătământ si admitere pentru verificare si înscrierea ca
stagiar în activitatea de audit financiar.
(4) Departamentul de învătământ si
admitere va elibera pentru fiecare stagiar o legitimatie a stagiarului în
activitatea de audit financiar. Vizarea anuală a legitimatiei se face o dată cu
plata cotizatiei fixe.
(5) În conditiile în care se schimbă
îndrumătorul de stagiu, stagiarul va întocmi un nou dosar care va cuprinde
actele prevăzute la procedura de la alin. (2).
(6) Candidatii declarati admisi la testul
de verificare a cunostintelor în domeniul financiar-contabil pot solicita
admiterea ca stagiar în activitatea de audit financiar, în termen de maximum 6
luni de la publicarea prezentelor norme.
(7) Nerespectarea prevederilor alin. (2) lit. c) poate determina o decizie a Camerei de prelungire a perioadei de stagiu pentru stagiar si totodată de retragere a atestării îndrumătorului de stagiu.
ARTICOLUL 4
Statutul stagiarului în activitatea de
audit financiar
(1) Stagiarii efectuează programul de
pregătire profesională practică prin participarea la activitatea de audit
financiar, în cadrul unor cabinete individuale sau societăti de profil, cu
forme legale de încadrare sau fără remuneratie, pentru care entitătile mai sus
mentionate vor elibera adeverintă de efectuare a stagiului.
(2) În cazul în care stagiarul are
calitatea de salariat, relatiile contractuale ale acestuia cu persoana sau
societatea comercială de audit financiar în care îsi desfăsoară stagiul se
stabilesc pe baza legislatiei în vigoare privind angajarea fortei de muncă.
(3) Este interzis stagiarului să semneze,
în numele său, documente pentru terti, referitoare la activitatea de audit, în
timpul efectuării perioadei de stagiu.
(4) Nerespectarea prevederilor alin. (3)
poate determina o decizie a Camerei de prelungire a perioadei de stagiu pentru
stagiar si totodată de retragere a atestării îndrumătorului de stagiu, după
caz.
ARTICOLUL 5
Durata stagiului
(1) Stagiul în activitatea de audit financiar
se desfăsoară pe o perioadă de 3 ani.
(2) Perioada de stagiu începe de la data
la care stagiarul a încheiat un contract cu îndrumătorul de stagiu, în cazul în
care încadrarea se face cu remuneratie sau potrivit acceptului îndrumătorului
de stagiu, în cazul în care perioada de stagiu se face fără remuneratie.
(3) La cererea stagiarului, perioada de
pregătire profesională practică poate fi suspendată cel mult un an. La reluarea
stagiului, stagiarul va actualiza contractul de stagiu încheiat cu îndrumătorul
de stagiu.
(4) La expirarea duratei de 3 ani a stagiaturii, stagiarul se poate prezenta la sustinerea examenului pentru atribuirea calitătii de auditor financiar, pe baza certificatului de stagiu emis de Cameră.
ARTICOLUL 6
Organizarea stagiului
(1) Camera monitorizează activitatea
desfăsurată în perioada de pregătire profesională practică a stagiarilor, prin
Departamentul de învătământ si admitere si Departamentul de monitorizare si
competentă profesională.
(2) Departamentul de învătământ si admitere
va tine evidenta stagiarilor înscrisi, în ordinea aprobării cererilor de
înscriere la stagiu, într-un registru cu regim special. Fiecare stagiar va avea
un dosar personal unde se vor arhiva toate documentele si actele acestuia.
Numărul de înregistrare din registrul de evidentă a stagiarilor se va înscrie
atât pe dosarul personal, cât si pe orice document sau corespondentă
referitoare la stagiar.
(3) Dosarul stagiarului cuprinde:
a) documentele depuse pentru sustinerea
testului de acces la stagiu;
b) documentele depuse pentru înscrierea la
stagiu;
c) rapoartele anuale ale îndrumătorului de
stagiu;
d) rapoartele inspectorilor de la
Departamentul de monitorizare si competentă profesională;
e) caietul de practică al stagiarului, cu
vizele anuale aferente.
(4) Activitătile desfăsurate de stagiar,
documentele si rapoartele acestuia sunt consemnate si conservate într-un dosar
numit Caiet de practică.
(5) La expirarea stagiului efectuat
conform prezentelor norme, pe baza raportului îndrumătorului de stagiu si pe baza
rapoatelor inspectorilor de la Departamentul de monitorizare si competentă
profesională, stagiarului i se eliberează de către Cameră un certificat de
stagiu.
(6) În baza certificatului de stagiu stagiarul are dreptul de a se prezenta la examenul de aptitudini profesionale pentru obtinerea calitătii de auditor financiar.
ARTICOLUL 7
Desfăsurarea stagiului
(1) În perioada de stagiu stagiarul este
obligat să efectueze anual un minim de 25 de zile lucrătoare efectiv, de
experientă profesională, în fiecare dintre domeniile: contabilitate, audit si
optionale. Totodată stagiarul are obligatia să participe la programul de
pregătire profesională continuă, de 25 de ore, organizat anual de Cameră.
(2) Repartizarea timpului de stagiu pe
activităti este stabilită de îndrumătorul de stagiu, care trebuie să acorde
stagiarului toate facilitătile, pentru a-i permite să efectueze instruirea.
(3) Pe întreaga perioadă de desfăsurare a
stagiului, stagiarul trebuie să-si îndeplinească obligatiile privind întocmirea
caietului de practică în care se reflectă în mod corect si complet experienta
profesională acumulată.
(4) La fiecare 6 luni stagiarul trebuie să
prezinte îndrumătorului de stagiu un raport sintetic al experientei
profesionale dobândite.
(5) La sfârsitul fiecărui an de stagiu
îndrumătorul de stagiu trebuie să prezinte Departamentului de învătământ si
admitere un raport referitor la activitatea desfăsurată de stagiar pe parcursul
anului respectiv.
(6) Stagiarul trebuie să prezinte, anual
sau la cerere, Departamentului de învătământ si admitere caietul de practică
pentru verificare.
(7) Departamentul de învătământ si
admitere este autorizat:
- să stabilească numărul de ore de
pregătire, precum si repartizarea acestora pe domenii de activitate;
- să întrerupă perioada de stagiu, la
cererea stagiarului, din motive cum ar fi: satisfacerea stagiului militar,
sănătate sau alte motive considerate justificate.
(8) Nerespectarea prevederilor alin. (1),
(5) si (6) poate determina o decizie a Camerei de prelungire a perioadei de stagiu
pentru stagiar si totodată de retragere a atestării îndrumătorului de stagiu,
după caz.
ARTICOLUL 8
Îndrumătorul de stagiu
(1) Stagiul trebuie să se efectueze pe
lângă o persoană fizică, auditor financiar activ, sau în cadrul unei societăti
comerciale de audit, membră a Camerei. Persoanele fizice si juridice, membre
ale Camerei, care fac dovada că au în derulare cel putin o misiune de audit
financiar, pot să înainteze Departamentului de învătământ si admitere o
scrisoare prin care îsi iau angajamentul de a lua sub îndrumare stagiari în
activitatea de audit financiar.
(2) Un îndrumător de stagiu nu poate avea
mai mult de 5 stagiari în activitatea de audit financiar sub îndrumare.
(3) Stagiarul în activitatea de audit
financiar are obligatia de a-si găsi un îndrumător de stagiu care să ofere
garantii suficiente în ceea ce priveste asigurarea conditiilor pentru
desfăsurarea perioadei de pregătire profe-
sională practică.
(4) Îndrumătorul de stagiu este persoană
fizică. Când stagiul este realizat într-o societate comercială de audit
financiar, înscrisă în Registrul auditorilor financiari - persoane juridice,
aceasta precizează numele si calitatea îndrumătorului de stagiu ales din rândul
angajatilor, asociatilor, care trebuie să aibă calitatea de auditor financiar
activ.
(5) Acordarea si retragerea calitătii de
auditor financiar îndrumător de stagiu sunt hotărâte de Consiliul Camerei, în
urma rapoartelor primite de la Departamentul de învătământ si admitere.
(6) Îndrumătorul de stagiu trebuie să
creeze stagiarilor conditii pentru:
a) a urma pregătirea prevăzută în
prezentele norme;
b) a se achita cu regularitate de
obligatiile lor prevăzute în prezentele norme.
(7) Îndrumătorul de stagiu trebuie să
mărească treptat nivelul de dificultate a lucrărilor încredintate stagiarilor
în activitatea de audit financiar si să-i ajute să-si însusească disciplinele
profesionale ale pregătirii tehnice de bază (contabilitate si audit) în
conformitate cu caietul de practică.
(8) De asemenea, îndrumătorul de stagiu
trebuie să răspundă la solicitările Departamentului de învătământ si admitere
si ale Departamentului de monitorizare si competentă profesională în legătură
cu furnizarea de informatii privind activitatea stagiarului.
ARTICOLUL 9
Urmărirea, controlul si aprecierea activitătilor
desfăsurate de stagiari în activitatea de audit financiar
(1) Urmărirea modului de desfăsurare a
stagiului este realizată si apreciată de îndrumătorul de stagiu si de către
Departamentul de învătământ si admitere, în colaborare cu Departamentul de
monitorizare si competentă profesională.
(2) Îndrumătorul de stagiu trebuie să
verifice activitătile desfăsurate de stagiar si să notifice evidenta detaliată
a experientei profesionale din caietul de practică, la fiecare 6 luni.
(3) La fiecare 6 luni îndrumătorul de
stagiu trebuie să facă o evaluare a activitătii stagiarului pe următoarele
domenii:
a) în ce măsură a fost respectat programul
de stagiu;
b) cunostintele si aptitudinile de
specialitate;
c) gradul de însusire a experientei
profesionale;
d) rationamentul profesional.
(4) Pentru fiecare domeniu de evaluare se
poate da unul dintre calificativele:
a) satisfăcător;
b) nesatisfăcător.
(5) Îndrumătorul de stagiu trebuie să
întocmească un raport scris de evaluare periodică a stagiarului, în care să consemneze:
a) progresele înregistrate de stagiar;
b) deficientele constatate în experienta
profesională;
c) actiuni de întreprins în viitor;
d) opinia generală privind evolutia profesională a stagiarului.
(6) Acest raport va fi depus la sfârsitul
fiecărui an de stagiu la Departamentul de învătământ si admitere.
(7) Departamentul de monitorizare si
competentă profesională poate organiza, prin sondaj sau ori de câte ori este
solicitat din partea Consiliului Camerei, un control al calitătii activitătii
stagiarilor si a îndrumătorilor de stagiu.
(8) Inspectorii din cadrul Departamentului
de monitorizare si competentă profesională vor întocmi un raport în urma
controlului efectuat. Acest raport va cuprinde o evaluare a activitătii
stagiarului, precum si propuneri de îmbunătătire a activitătii stagiarilor sau
de prelungire a perioadei de stagiu, în cazul în care inspectorii au constatat
nerespectarea normelor de stagiu.
(9) Acordarea vizei anuale de către
Departamentul de învătământ si admitere se va face tinându-se cont de raportul
inspectorilor din cadrul Departamentului de monitorizare si competentă
profesională.
(10) Nerespectarea prevederilor alin. (2),
(3) si (4) poate determina o decizie a Camerei de prelungire a perioadei de
stagiu pentru stagiar si totodată de retragere a atestării îndrumătorului de
stagiu, după caz.
ARTICOLUL 10
Dispozitii finale
(1) La sfârsitul perioadei de stagiu
stagiarul va prezenta Departamentului de învătământ si admitere din cadrul
Camerei caietul de practică, completat si vizat, cu activitatea depusă în cei 3
ani de pregătire profesională practică.
(2) La sfârsitul perioadei de stagiu
îndrumătorul de stagiu întocmeste si prezintă Departamentului de învătământ si
admitere un raport de stagiu, în conformitate cu activitatea înregistrată în
caietul de practică.
(3) În urma analizării documentatiei
depuse Camera va elibera un certificat de stagiu, care dă dreptul stagiarului
de a se prezenta la examenul de obtinere a calitătii de auditor financiar.
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind aprobarea Modelelor situatiilor financiare periodice si a
normelor metodologice privind întocmirea si utilizarea acestora pentru
institutiile de credit care aplică Reglementările contabile armonizate cu
Directiva Comunitătilor Economice Europene nr. 86/635/CEE si cu Standardele
Internationale de Contabilitate aplicabile institutiilor de credit, aprobate
prin Ordinul ministrului finantelor publice si al guvernatorului Băncii
Nationale a României nr. 1.982/5/2001
Având
în vedere prevederile art. 58 alin. 2 din Legea bancară nr. 58/1998, cu
modificările si completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 36 din
Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a României, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernatorul Băncii Nationale a României emite
următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă si se dispune
aplicarea Modelelor situatiilor financiare periodice si a normelor metodologice
privind întocmirea si utilizarea acestora pentru institutiile de credit care
aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva Comunitătilor Economice
Europene nr. 86/635/CEE si cu Standardele Internationale de Contabilitate
aplicabile institutiilor de credit, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice si al guvernatorului Băncii Nationale a României nr.
1.982/5/2001, care constituie anexa*) la
prezentul ordin.
(2) Modelele situatiilor financiare
periodice si normele metodologice privind întocmirea si utilizarea acestora,
aprobate prin prezentul ordin, privesc întocmirea si prezentarea situatiilor
financiare periodice ale băncilor, persoane juridice române, si ale
sucursalelor din România ale băncilor străine, denumite în continuare institutii
de credit, care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva
Comunitătilor Economice Europene nr. 86/635/CEE si cu Standardele
Internationale de Contabilitate aplicabile institutiilor de credit, astfel:
a) începând cu situatiile financiare
periodice ale anului 2003, prezentele reglementări se aplică de băncile,
persoane juridice române, cotate la Bursa de Valori Bucuresti si de esantionul
reprezentativ de bănci, persoane juridice române, si sucursale din România ale
băncilor străine, cuprinse în lista prezentată în anexa nr. 2 la Ordinul
ministrului finantelor publice si al guvernatorului Băncii Nationale a României
nr. 1.982/5/2001;
b) începând cu situatiile financiare
periodice ale anului 2004, prezentele reglementări se aplică de toate băncile,
persoane juridice române, si sucursalele din România ale băncilor străine.
Art. 2. - Administratorii, directorii
financiari-contabili, contabilii-sefi si orice alte persoane care au obligatia
să gestioneze patrimoniul institutiilor de credit răspund, potrivit legii,
pentru însusirea si aplicarea corectă a acestor reglementări. De asemenea,
aceste persoane răspund pentru adaptarea corespunzătoare a programelor
informatice utilizate pentru prelucrarea datelor financiar-contabile, precum si
pentru exactitatea si realitatea datelor care sunt prelucrate, respectiv înscrise
în situatiile financiare periodice.
Art. 3. - Institutiile de credit prevăzute
la art. 1 alin. (2) au obligatia să depună la Directia supraveghere din cadrul
Băncii Nationale a României situatiile financiare periodice întocmite în
conformitate cu modelele si normele metodologice aprobate prin prezentul ordin.
Art. 4. - Situatiile financiare periodice
ale institutiilor de credit prevăzute la art. 1 alin. (2) se depun la termenele
stabilite prin normele metodologice privind întocmirea si utilizarea situatiilor
financiare periodice ce fac obiectul prezentului ordin.
Art. 5. - Banca Natională a României, cu
consultarea asociatiilor profesionale de profil, constituite în baza
prevederilor art. 88 din Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările si
completările ulterioare, actualizează permanent Modelele situatiilor financiare
periodice si normele metodologice privind întocmirea si utilizarea acestora
pentru institutiile de credit care aplică Reglementările contabile armonizate
cu Directiva Comunitătilor Economice Europene nr. 86/635/CEE si cu Standardele
Internationale de Contabilitate aplicabile institutiilor de credit în functie
de reglementările ce se adoptă pe parcurs.
Art. 6. - Banca Natională a României va
urmări în cadrul actiunilor de supraveghere desfăsurate potrivit legii
aplicarea de către institutiile de credit prevăzute la art. 1 alin. (2) a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 7. - Nerespectarea prevederilor
prezentului ordin atrage aplicarea sanctiunilor si/sau a măsurilor prevăzute la
art. 69 si, respectiv, la art. 70 din Legea bancară nr. 58/1998, cu
modificările si completările ulterioare.
GUVERNATORUL BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Bucuresti,
12 februarie 2003.
Nr.
2.
*) Anexa se publică ulterior.