MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 706 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 27 septembrie 2002
LEGI SI DECRETE
534. - Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 59/2002 pentru completarea Legii nr. 152/1998 privind
înfiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte
758. - Decret pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 59/2002 pentru completarea
Legii nr. 152/1998 privind înfiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte
535. - Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 63/2002 pentru modificarea Legii asigurărilor sociale de
sănătate nr. 145/1997
759. - Decret pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 63/2002 pentru modificarea
Legii asigurărilor sociale de sănătate nr. 145/1997
536. - Lege privind respingerea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 179/2001 pentru modificarea si completarea Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 271/2000 privind regimul activitătilor de
transport, comercializare si recuperare a titeiului, gazolinei, condensatului
si etanului lichid
760. - Decret pentru promulgarea Legii privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 179/2001 pentru modificarea
si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 271/2000 privind regimul
activitătilor de transport, comercializare si recuperare a titeiului,
gazolinei, condensatului si etanului lichid
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 219 din 11 iulie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 pct. 1 din Codul de procedură penală
ACTE ALE AVOCATULUI POPORULUI
Ordinul nr. 110 din 20 septembrie 2002
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
166. -
Ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale privind
reofertarea pentru concesionare prin concurs de ofertă publică a unor perimetre
de explorare, dezvoltare si exploatare petrolieră
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
96. - Decizie pentru retragerea unor licente de
emisie
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 59/2002 pentru completarea
Legii nr.
152/1998 privind înfiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 59 din 23 mai 2002 pentru
completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiintarea Agentiei Nationale pentru
Locuinte, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 364 din 30
mai 2002.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 25 mai
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 5 septembrie 2002,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 23
septembrie 2002.
Nr. 534.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 59/2002 pentru completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează :
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 59/2002
pentru completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiintarea Agentiei Nationale
pentru Locuinte si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 20
septembrie 2002.
Nr. 758.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 63/2002 pentru modificarea
Legii asigurărilor sociale de sănătate nr. 145/1997
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 63
din 30 mai 2002 pentru modificarea Legii asigurărilor sociale de sănătate nr.
145/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 3
iunie 2002, cu următoarele modificări:
1. La articolul I punctul 2, litera c) a alineatului (1) al articolului
60 va avea următorul cuprins:
“c) fondul de redistribuire, care se calculează pe baza datelor
demografice, de morbiditate si a complexitătii serviciilor medicale, se
utilizează pentru sustinerea bugetelor caselor de asigurări de sănătate
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, al Casei Asigurărilor de Sănătate
a Apărării, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritătii Judecătoresti
si al Casei Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, cu dezechilibre financiare, precum si pentru
plata medicamentelor si a materialelor specifice livrate în baza contractelor
de achizitii publice încheiate pentru programele de sănătate finantate din
bugetul asigurărilor sociale de sănătate.”
2. La articolul I punctul 3, articolul 61 va avea următorul cuprins:
‘‘Art. 61. - Sumele rămase neutilizate la nivelul Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate, al caselor de asigurări de sănătate judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti, al Casei Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii
Publice, Sigurantei Nationale si Autoritătii Judecătoresti si al Casei
Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, la sfârsitul fiecărui an, se reportează în anul următor si se
utilizează pe destinatiile prevăzute la art. 59 si 60.”
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 25
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 5 septembrie 2002,
cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 23
septembrie 2002.
Nr. 535.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
63/2002
pentru
modificarea Legii asigurărilor sociale de sănătate nr. 145/1997
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 63/2002 pentru modificarea Legii asigurărilor sociale
de sănătate nr. 145/1997 si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 20
septembrie 2002.
Nr. 759.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 179/2001 pentru modificarea
si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 271/2000 privind regimul
activitătilor de transport, comercializare si recuperare a titeiului,
gazolinei, condensatului si etanului lichid
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se respinge Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 179
din 20 decembrie 2001 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 271/2000 privind regimul activitătilor de transport,
comercializare si recuperare a titeiului, gazolinei, condensatului si etanului
lichid, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 839 din 27
decembrie 2001.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 12
februarie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 5 septembrie 2002,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 23
septembrie 2002.
Nr. 536.
pentru
promulgarea Legii privind respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
179/2001 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 271/2000 privind regimul activitătilor de transport, comercializare si
recuperare a titeiului, gazolinei, condensatului si etanului lichid
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind respingerea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 179/2001 pentru modificarea si completarea Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 271/2000 privind regimul activitătilor de
transport, comercializare si recuperare a titeiului, gazolinei, condensatului
si etanului lichid si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 20
septembrie 2002.
Nr. 760.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 11 iulie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 pct. 1 din Codul
de procedură penală
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 11 pct. 1 lit. a), b) si c) din Codul de procedură penală,
exceptie ridicată de Ioan Petrus în Dosarul nr. 6.883/2001 al Tribunalului
Dâmbovita si de Gheorghe Rafira în Dosarul nr. 11.165/2001 al Judecătoriei
Târgoviste.
La apelul nominal răspunde autorul exceptiei Ioan Petrus, lipsind
celelalte părti, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea Dosarului nr. 120C/2002
la Dosarul nr. 114C/2002, având în vedere că obiectul exceptiilor de
neconstitutionalitate este identic în cauzele enumerate.
Reprezentantul Ministerului Public apreciază ca fiind întrunite
conditiile conexării. În consecintă, pentru o mai bună administrare a
justitiei, Curtea, în temeiul art. 164 din Codul de procedură civilă si al art.
16 din Legea nr. 47/1992, republicată, dispune conexarea dosarelor anterior
mentionate.
Cauza fiind în stare de judecată, autorul exceptiei pune concluzii de
admitere, sustinând oral motivele de neconstitutionalitate a textelor de lege
criticate, expuse în notele scrise depuse la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 22 noiembrie 2000, pronuntată în Dosarul nr.
6.883/2000 de Tribunalul Dâmbovita – Sectia civilă, respectiv prin Încheierea
din 4 februarie 2002, pronuntată în Dosarul nr. 11.165/2001 de Judecătoria
Târgoviste, Curtea Constitutională a fost sesizată cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 pct. 1 lit. a), b) si c) din
Codul de procedură penală, exceptii ridicate de Ioan Petrus si Gheorghe
Rafira în cauze aflate pe rolul acelor instante.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia
sustin că dispozitiile legale criticate prevăd dreptul procurorului de a
dispune luarea unor măsuri precum neînceperea urmăririi penale, scoaterea de
sub urmărire penală sau încetarea urmăririi penale, care sunt acte de
înfăptuire a justitiei si constituie atributul exclusiv al instantelor
judecătoresti, singurele care realizează justitia potrivit art. 125 alin. (1)
din Constitutie. Autorul exceptiei consideră că termenul “dispune” folosit
de legiuitor în cuprinsul art. 11 din Codul de procedură penală, atunci când
stabileste atributiile procurorului când se constată existenta vreunuia dintre
cazurile în care punerea în miscare sau exercitarea actiunii penale este
împiedicată, este neconstitutional. Se apreciază că procurorul trebuie “să propună”, iar nu “să dispună”,
pentru că aceasta ar echivala cu înfăptuirea justitiei.
Tribunalul Dâmbovita apreciază textele de lege criticate ca fiind
constitutionale. Judecătoria Târgoviste arată că în cauzele în care
procesul penal cunoaste si faza urmăririi penale procurorul poate dispune, după
caz, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale sau clasarea
cauzei, în conformitate cu dispozitiile art. 11 pct. 1 lit. a), b) si c) si ale
art. 242-249 din Codul de procedură penală. Orice persoană nemultumită de
actele si măsurile dispuse în timpul urmăririi penale poate să facă plângere
împotriva acestora, în conformitate cu dispozitiile art. 275-278 din Codul de procedură
penală, inclusiv la instanta de judecată, după epuizarea căilor de atac
ierarhice prevăzute de lege, chiar în lipsa unei reglementări explicite,
întrucât Curtea Constitutională, prin Decizia nr. 486/1997, a statuat că art.
278 din Codul de procedură penală este neconstitutional în măsura în care
opreste persoana nemultumită de solutionarea plângerii împotriva măsurilor sau
actelor efectuate de procuror ori pe baza dispozitiilor date de acesta si care
nu ajung în fata instantelor judecătoresti să se adreseze justitiei în temeiul
art. 21 din Constitutie. În concluzie, instanta arată că dispozitiile legale
criticate sunt constitutionale, nefiind contrare nici unuia dintre articolele
din Constitutie invocate de autorul exceptiei, actul de justitie fiind
înfăptuit în final de instantele judecătoresti.
În conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a
transmite punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate
în cauză.
Presedintele Camerei Deputatilor arată că prevederile art. 10, 11, 22, 50 si 126
din Constitutie nu au nici o relevantă în cauză. Cu privire la critica de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 pct. 1 lit. a), b) si c) din
Codul de procedură penală se arată că acestea sunt constitutionale, întrucât
actul de justitie este realizat, în final, tot de instantele judecătoresti. Se
invocă în acest sens Decizia nr. 486/1997, prin care Curtea Constitutională a
statuat că persoana nemultumită de actele sau măsurile luate de procuror se
poate adresa justitiei. Se propune respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată.
Guvernul arată că organele judiciare însărcinate cu realizarea urmăririi penale,
după ce apreciază că au efectuat toate activitătile impuse de necesitatea
rezolvării cauzei, se dezînvestesc dând una dintre solutiile de terminare a
urmăririi penale. Urmărirea penală se poate finaliza fără trimiterea în
judecată, dacă există vreunul dintre cazurile prevăzute la art. 10 din Codul de
procedură penală. În aceste situatii procurorul dispune clasarea, scoaterea de
sub urmărire penală sau încetarea urmăririi penale. Aceste solutii, denumite în
vocabularul de specialitate solutii de neurmărire, nu trebuie confundate cu
rezolvarea propriu-zisă a cauzei penale, cu înfăptuirea actului de justitie.
Solutiile de neurmărire pot fi date numai în faza de urmărire penală,
adevărata solutionare a cauzei având loc numai în fata instantei de judecată.
De asemenea, solutiile de neurmărire pot da o rezolvare cauzei numai în sens
negativ, în cadrul neurmăririi penale neexistând posibilitatea tragerii la
răspundere penală si stabilirea sanctiunilor corespunzătoare. În fine,
solutiile de neurmărire nu produc efecte cu autoritate de lucru judecat.
Actionând în temeiul art. 11 pct. 1 din Codul de procedură penală, procurorul
nu înfăptuieste un act de justitie, nu solutionează o cauză penală.
Pe de altă parte, persoana nemultumită de solutia data plângerii
împotriva actelor sau măsurilor procurorului se poate adresa instantelor
judecătoresti în temeiul art. 21 din Constitutie, asa cum a statuat Curtea
Constitutională prin Decizia nr. 486/1997, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 105 din 6 martie 1998.
În concluzie, se arată că dispozitiile legale criticate nu contravin
prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei si se conchide că
exceptia este neîntemeiată.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui
Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
sustinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 11 pct. 1 lit. a), b) si c) din Codul de procedură penală, care au
următorul continut: “Când se constată existenta vreunuia din cazurile
prevăzute în art. 10: 1. În cursul urmăririi penale procurorul, la propunerea
organului de cercetare penală sau din oficiu, dispune:
a) clasarea, când nu există învinuit în cauză;
b) scoaterea de sub urmărire, în cazurile prevăzute în art. 10 lit.
a)-e), când există învinuit sau inculpat în cauză;
c) încetarea urmăririi penale, în cazurile prevăzute în art. 10 lit.
f)-h), când există învinuit sau inculpat în cauză.”
Întrucât în spetă autorul exceptiei s-a plâns împotriva rezolutiei
procurorului de scoatere de sub urmărire penală, sunt vizate si dispozitiile
art. 228, care sunt următoarele:
- Art. 228: “Organul de urmărire penală sesizat în vreunul din modurile
prevăzute în art. 221 dispune prin rezolutie începerea urmăririi penale, când
din cuprinsul actului de sesizare sau al actelor premergătoare efectuate nu
rezultă vreunul din cazurile de împiedicare a punerii în miscare a actiunii
penale prevăzute în art. 10, cu exceptia celui de la lit. b1).
În cazul arătat în art. 10 lit. b1), organul de urmărire penală înaintează
dosarul procurorului cu propunerea de a dispune scoaterea de sub urmărire
penală.
Când organul de urmărire penală se sesizează din oficiu, încheie un
proces-verbal care constituie actul de începere a urmăririi penale.
Dacă din cuprinsul actului de sesizare sau al actelor premergătoare
efectuate după primirea plângerii sau denuntului rezultă vreunul din cazurile
de împiedicare a punerii în miscare a actiunii penale prevăzute în art. 10, cu
exceptia celui de la lit. b1), organul de urmărire penală înaintează procurorului
actele încheiate cu propunerea de a nu se începe urmărirea penală.
Dacă procurorul constată că nu sunt întrunite conditiile arătate în
alineatul precedent, restituie actele organului de urmărire penală pentru
începerea urmăririi penale.
În cazul în care procurorul este de acord cu propunerea, o confirmă prin
rezolutie motivată si înstiintează despre aceasta persoana care a făcut
sesizarea.
Dacă ulterior se constată că nu a existat sau că a dispărut împrejurarea
pe care se întemeia propunerea de a nu se începe urmărirea penală, procurorul
infirmă rezolutia si restituie actele organului de urmărire, dispunând
începerea urmăririi penale.”
Textul de lege criticat este considerat contrar următoarelor prevederi
constitutionale: art. 1 referitor la statul de drept; art. 10 cu privire la
relatiile internationale; art. 11 privind raportul dintre dreptul international
si dreptul intern; art. 15 referitor la universalitatea drepturilor si
libertătilor; art. 16 care consacră egalitatea în drepturi; art. 20 privind
tratatele internationale privind drepturile omului; art. 21 referitor la
accesul liber la justitie; art. 22 care garantează dreptul la viată si
integritate fizică si psihică; art. 24 privind dreptul la apărare; art. 48
referitor la dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică; art. 50 care
reglementează fidelitatea fată de tară; art. 51 cu privire la respectarea
Constitutiei si a legilor; art. 123 privind înfăptuirea justitiei; art. 124
referitor la statutul judecătorilor; art. 125 cu privire la instantele
judecătoresti; art. 126 care statuează caracterul public al dezbaterilor; art.
128 referitor la folosirea căilor de atac si art. 150 privind conflictul
temporal de legi.
Autorul exceptiei sustine, de asemenea, încălcarea Conventiei europene a
drepturilor omului, fără a arăta care articol din această conventie este
nesocotit de textul de lege criticat.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că aceasta
este neîntemeiată. Actele de neurmărire, între care si neînceperea urmăririi
penale, sunt dispuse de procuror în faza urmăririi penale, numai dacă se
constată existenta vreunuia dintre cazurile care, potrivit legii, împiedică
punerea în miscare a actiunii penale. Aceleasi cazuri, dacă sunt descoperite în
faza judecătii, împiedică exercitarea actiunii penale, obligând instanta să
pronunte achitarea sau încetarea procesului penal.
Asadar, asa-numitele solutii de neurmărire: neînceperea urmăririi
penale, scoaterea de sub urmărire sau încetarea urmăririi penale sunt dispuse
de procuror nu în mod arbitrar, ci pe baza probelor administrate în cauză si în
strictă conformitate cu legea, solutia fiind aceeasi dacă ar fi constatată de
instanta judecătorească, într-o fază ulterioară a procesului penal.
Pe de altă parte, legea prevede că orice persoană poate face plângere
împotriva măsurilor sau actelor de urmărire penală, plângere ce se solutionează
conform procedurii speciale prevăzute la art. 275-278 din Codul de procedură
penală, împotriva actelor efectuate de procuror, plângerea urmând să fie
solutionată potrivit dispozitiilor art. 278 din Codul de procedură penală.
Persoana nemultumită de solutia dată plângerii sale se poate adresa instantei
judecătoresti competente, asa cum a statuat Curtea Constitutională prin Decizia
nr. 486 din 2 decembrie 1997, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 105 din 6 martie 1998, privind exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor legale ale art. 278 din Codul de procedură penală referitoare
la măsurile si actele procurorului în cursul urmăririi penale.
Cu acel prilej, referindu-se la procedura de solutionare a plângerii
împotriva actelor si măsurilor procurorului, Curtea Constitutională a constatat
că, fiind vorba de acte si măsuri luate de procuror în cursul urmăririi penale,
prin care se pune capăt conflictului de drept penal, acestea trebuie să fie
supuse nu numai controlului ierarhic în cadrul Ministerului Public, dar si
controlului din partea instantelor judecătorersti. Astfel persoana nemultumită
de solutia data plângerii sale în cadrul Ministerului Public are dreptul,
potrivit art. 21 din Constitutie, de a se adresa justitiei pentru apărarea
drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime. În consecintă,
Curtea a decis că prevederile art. 278 din Codul de procedură penală sunt
neconstitutionale în măsura în care închid calea persoanei nemultumite de
solutia dată plângerii sale de către Ministerul Public de a se adresa
justitiei. Acest drept al persoanei este evident în cazul actelor prin care
procurorul pune capăt conflictului de drept penal, real sau aparent, cum sunt:
rezolutia de neîncepere a urmăririi penale reglementată de art. 228 alin. 6 din
Codul de procedură penală, scoaterea de sub urmărire penală sau încetarea
urmăririi penale prevăzută la art. 11 pct. 1 lit. b) si c) din Codul de procedură
penală. Fiind vorba de acte prin care se înfăptuieste justitia, este firesc să
fie verificate si confirmate ori infirmate de instantele judecătoresti,
singurele autorităti prin a căror activitate se realizează justitia conform
art. 125 alin. (1) din Constitutie.
Solutia adoptată prin Decizia nr. 486 din 2 decembrie 1997 este valabilă
si pentru cauza de fată si, prin urmare, dispozitiile art. 11 pct. 1 lit. a),
b) si c) din Codul de procedură penală nu pot fi considerate ca fiind neconstitutionale,
întrucât actele sau măsurile luate de procuror pot fi supuse controlului
instantelor judecătoresti, fiind astfel garantate drepturile persoanei la un process
echitabil.
Fată de cele
mai sus arătate, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25
alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 pct.
1 lit. a), b) si c) din Codul de procedură penală, exceptie ridicată de Ioan
Petrus în Dosarul nr. 6.883/2001 al Tribunalului Dâmbovita si de Gheorghe
Rafira în Dosarul nr. 11.165/2001 al Judecătoriei Târgoviste.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 11 iulie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
AVOCATUL POPORULUI
din 20 septembrie 2002
În temeiul Hotărârii Senatului României nr. 33 din 4 octombrie 2001
pentru numirea avocatului poporului,
în conformitate cu art. 11 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si
functionarea institutiei Avocatul Poporului, modificată si completată prin
Legea nr. 181/2002,
în baza Raportului Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunităti
si validări a Senatului României nr. XXIII/898/2002, aprobat de Biroul
permanent al Senatului României, pentru numirea domnului Jirjea Vasile în
functia de adjunct al Avocatului Poporului,
Avocatul Poporului emite următorul ordin:
Art. 1. - Începând cu data de 20 septembrie 2002 domnul Jirjea Vasile se
numeste în functia de adjunct al Avocatului Poporului.
Art. 2. - Conform prevederilor art. 33 alin. (3) din Legea nr. 35/1997
privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului, modificată
si completată prin Legea nr. 181/2002, functia de adjunct al Avocatului
Poporului se asimilează cu functia de secretar de stat.
Art. 3. - Având în vedere prevederile art. 11 alin. (2) din Legea nr.
35/1997, numirea adjunctilor Avocatului Poporului se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
AVOCATUL POPORULUI,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL INDUSTRIEI
SI RESURSELOR
AGENTIA NATIONALĂ
PENTRU RESURSE MINERALE
privind
reofertarea pentru concesionare prin concurs de ofertă publică a unor perimetre
de
explorare, dezvoltare si exploatare petrolieră
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
având în vedere:
- Legea petrolului nr. 134/1995;
- Hotărârea Guvernului nr. 1.265/1996 privind aprobarea Normelor
metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995 si modificarea si
completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.043/1995 privind unele măsuri în
domeniul cooperării cu parteneri străini la explorarea de titei si gaze în
România;
- Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor;
- prevederile Normelor metodologice-cadru de aplicare a Legii nr.
219/1998 privind regimul concesiunilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
216/1999;
- solicitările persoanelor juridice, adresate Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 368/1999 pentru reorganizarea
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Agentia Natională pentru Resurse Minerale, cu sediul în
municipiul Bucuresti, str. Mendeleev nr. 36-38, sectorul 1, telefon + (40) 21
3132204, fax + (40) 21 2107440, reoferă în vederea concesionării perimetrele de
explorare, dezvoltare si exploatare petrolieră, aprobate prin Ordinul
presedintelui AgentieiNationale pentru Resurse Minerale nr. 204/2001, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 4 din 7 ianuarie 2002.
Art. 2. - Conditiile de participare la concursul de ofertă publică sunt
stabilite prin procedura de licitatie, care este pusă la dispozitie companiilor
interesate, în baza solicitării adresate Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale.
Art. 3. - Ofertele pentru concesionarea operatiunilor petroliere de
explorare, dezvoltare si exploatare se depun la Agentia Natională pentru
Resurse Minerale în termen de 45 de zile calendaristice de la data publicării
prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - Deschiderea ofertelor va avea loc în sedintă publică, la
sediul Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale. Data si ora sedintei publice
se vor anunta la depunerea ofertelor aferente rundei de reofertare si vor fi
mentionate si în procedura de licitatie, aferentă rundei de reofertare.
Art. 5. - În cazul perimetrelor pentru care nici în urma rundei de
reofertare nu se desemnează un câstigător, Agentia Natională pentru Resurse
Minerale va atribui concesiunea prin negociere directă, conform legii.
Art. 6. - Negocierea acordurilor de explorare, dezvoltare siexploatare
petrolieră începe după desemnarea ofertei câstigătoare pentru fiecare perimetru
si durează 90 de zile.
Art. 7. - Acordul de explorare, dezvoltare si exploatare petrolieră
intră în vigoare după aprobarea de către Guvern.
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
Maria Iuliana Stratulat
Bucuresti, 12
septembrie 2002.
Nr. 166.
CONSILIUL NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI
pentru
retragerea unor licente de emisie
În conformitate cu dispozitiile art. 57 alin. (1) lit. e) din Legea
audiovizualului nr. 504/2002,
Consiliul National al Audiovizualului d e c i d e:
Articol unic. - Având în vedere renuntarea la activitatea pentru care au
primit licenta de emisie, acordată în conformitate cu Legea nr. 48/1992, în
prezent abrogată, se retrag la cerere licentele de emisie următoarelor societăti
comerciale:
CATV
Nr. crt. |
Titularul licentei de emisie (societatea comercială) |
Numărul licentei de emisie/ data eliberării |
Localitatea (Judetul) |
Data retragerii licentei de emisie |
1. |
CROMTEL PROD-IMPEX -
S.R.L. |
C2.055 din 18
noiembrie 1999 |
Horodnic (Suceava) |
31 iulie 2002 |
2. |
|
C2.056 din 18
noiembrie 1999 |
Sucevita (Suceava) |
|
3. |
MEDIA TOP - S.R.L. |
C1.379 din 29 mai
1997 |
Nădlac (Arad) |
1 ianuarie 2002 |
4. |
MEGA-SAT - S.R.L. |
C1.050 din 14
decembrie 1995 |
Potcoava (Olt) |
21 mai 2002 |
5. |
METROSAT - S.R.L. |
C1.797 din 4 martie
1999 |
Amărăstii de Jos
(Dolj) |
1 ianuarie 2002 |
6. |
TELE PRO MED -
S.R.L. |
C1.723 din 8
decembrie 1998 |
Pianu (Alba) |
1 ianuarie 2002 |
7. |
DIPLOMATIC TVR-PRES
- S.R.L. |
C2.462 din 9
noiembrie 2000 |
Reghiu (Vrancea) |
30 august 2002 |
Presedintele Consiliului National al Audiovizualului,
Serban Madgearu
Bucuresti, 19
septembrie 2002.
Nr. 96.