MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 683 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 16 septembrie 2002
SUMAR
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
1.111. - Ordin al ministrului finantelor publice pentru
aprobarea Instructiunilor de aplicare a Legii nr. 521/2002 privind regimul de
supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse
supuse accizelor
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
16. - Norme
privind capitalul minim al băncilor si al sucursalelor băncilor străine
31. - Circulară
pentru modificarea Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 1/2002
privind sistemul de transfer de fonduri de mare valoare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
pentru
aprobarea Instructiunilor de aplicare a Legii nr. 521/2002 privind regimul de
supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse
supuse accizelor
Ministrul
finantelor publice,
în
baza art. 56 din Legea nr. 521/2002 privind regimul de supraveghere si
autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse supuse accizelor,
în
temeiul art. 14 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 18/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificările
ulterioare,
emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instructiunile
de aplicare a Legii nr. 521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare
a productiei, importului si circulatiei unor produse supuse accizelor,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
2 septembrie 2002.
Nr.
1.111.
ANEXĂ
INSTRUCTIUNI
de aplicare a Legii nr. 521/2002 privind regimul de
supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse
supuse accizelor
TITLUL
I
Regimul de supraveghere a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor
CAPITOLUL I
Alcool si distilate
SECTIUNEA 1
Sistemul de supraveghere a productiei de alcool si de
distilate Lege:
Art. 2. - (1) Pentru înregistrarea anuală a tuturor
producătorilor de alcool si de distilate, precum si a capacitătilor de
productie detinute de acestia agentii economici producători de alcool si de
distilate vor întocmi si vor depune în perioada 1 decembrie-31 decembrie a
fiecărui an, la directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti, în a căror rază teritorială îsi desfăsoară
activitatea, declaratia privind capacitătile de productie ale instalatiilor
detinute, precum si nivelul productiei de alcool si de distilate, ce se
estimează a se realiza în anul imediat următor.
Instructiuni:
1. - Declaratiile ce urmează să fie depuse vor fi
verificate si vizate de supraveghetorii fiscali desemnati potrivit legii,
pentru conformitate cu realitatea datelor înscrise în acestea.
Anual directiile generale ale finantelor publice
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor centraliza declaratiile
privind capacitătile de productie ale instalatiilor detinute de agentii
economici producători de alcool si distilate, precum si nivelul productiei de
alcool si de distilate ce se estimează a se realiza în decursul unui an,
conform modelului prezentat în anexa nr. 1. Aceste situatii centralizatoare vor
fi transmise Ministerului Finantelor Publice - Directia generală a tehnologiei
informatiei, până la data de 15 februarie a fiecărui an.
Lege:
Art. 2. - (3) Modificarea efectivă a capacitătilor de
productie initial declarate si, respectiv, realizarea efectivă de noi
capacităti de productie de alcool si de distilate se comunică de către agentul
economic producător, în termen de 30 de zile de la producerea acestora,
directiilor generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti. Această perioadă reprezintă si perioada maximă admisă de productie
în regim de probe tehnologice.
Instructiuni:
2. - Semestrial, până la finele primei luni a
semestrului următor, directiile generale ale finantelor publice judetene si,
respectiv, a municipiului Bucuresti vor proceda la actualizarea situatiilor
centralizatoare comunicate Ministerului Finantelor Publice, în raport cu
modificările intervenite în cursul semestrului.
Lege:
Art. 3 - (2) Pentru fiecare agent economic producător
de alcool si de distilate, inclusiv pentru filialele acestora, vor fi desemnati
reprezentanti permanenti ai directiilor generale ale finantelor publice
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumiti în continuare supraveghetori
fiscali. Prezenta supraveghetorilor fiscali va fi asigurată pe tot
parcursul desfăsurării procesului de productie, respectiv pe cele 3 schimburi
si în zilele de sărbători legale.
Instructiuni:
3. - (1) Pentru fiecare agent economic producător de
alcool si de distilate, inclusiv pentru filialele acestora, supraveghetorii
fiscali vor fi desemnati de către directiile generale ale finantelor publice
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, în raza cărora îsi desfăsoară
activitatea agentul economic în cauză.
(2) În situatia în care agentii economici producători
de alcool si distilate estimează că pe parcursul unui an vor realiza o
productie mai mică decât capacitatea de productie instalată, acestia sunt
obligati ca în termen de minimum 30 de zile înainte de începerea trimestrului
următor să depună la directiile generale ale finantelor publice judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, în raza cărora îsi desfăsoară activitatea,
programul de lucru aferent trimestrului ce urmează, în care vor preciza
perioada în care se va desfăsura efectiv productia, prezenta supraveghetorilor
fiscali asigurându-se numai în această perioadă. Pe durata inactivitătii
instalatiile de producere a alcoolului si a distilatelor vor fi sigilate. Orice
intentie de modificare a programului de lucru declarat va fi comunicată
directiilor generale ale finantelor publice judetene.
(3) În procesul de sigilare a instalatiilor de
producere a alcoolului si a distilatelor se vor utiliza sigilii de unică
folosintă, de tipul “capse de sigilat cu sârmă”, marcate cu inscriptia “MFP” si
stema României pe fată, iar pe verso cu numărul unic de identificare. Sigiliile
vor fi aplicate atât la elementele tuturor instalatiilor de producere alcool si
distilatelor aflate în functiune si conservare, cât si la rezervoarele si
recipientele în care se depozitează alcoolul si distilatele. Acest tip de
sigilii se va utiliza în toate situatiile de sigilare prevăzute de lege, cu
exceptia cazurilor în care sigilarea se efectuează de către organele vamale.
(4) După fiecare operatiune de desigilare sigiliile
dezafectate se vor atasa procesului-verbal de sigilare-desigilare, constituind
proba martor, înregistrarea, păstrarea si arhivarea acestora efectuându-se cu
respectarea normelor legale în vigoare.
Lege:
Art. 7. - (2) În cazul în care pentru producerea
alcoolului si a distilatelor se achizitionează materii prime de la persoane
fizice, borderourile de achizitie si documentele de receptie se întocmesc în
două exemplare si vor purta în mod obligatoriu viza supraveghetorului fiscal.
Instructiuni:
4. - Modelul borderourilor de achizitie si al
documentelor de receptie este cel prevăzut în normele metodologice de întocmire
si utilizare a formularelor tipizate, comune pe economie, care nu au regim
special, privind activitatea comercială si contabilă.
Lege:
Art. 9. - (6) Dacă timpul de remediere a contoarelor
depăseste 24 de ore, se suspendă activitatea de productie a alcoolului si a
distilatelor. Instalatiile respective vor fi sigilate.
Instructiuni:
5. - (1) În cazul în care agentul economic aflat în
această situatie detine plămezi ce trebuie prelucrate, se pot continua
distilarea si rafinarea acestora.
Supraveghetorul fiscal este obligat să constate si să
consemneze într-un proces-verbal cantitatea de plămezi existentă, precum si să
urmărească personal procesul de distilare si rafinare, utilizând pentru măsurare
mijloace de determinare a volumului de alcool si de distilate, precum si a
concentratiei alcoolice a acestora, altele decât contoarele.
(2) În situatia în care după finalizarea procesului de
distilare si rafinare a cantitătii de plămezi, consemnată în procesul-verbal,
contoarele defecte nu au fost remediate, supraveghetorul fiscal va întocmi
procesul-verbal de suspendare a activitătii.
SECTIUNEA a 2-a
Sistemul de supraveghere a circulatiei
alcoolului si a distilatelor în vrac
Lege:
Art. 10. - (6) La sosirea efectivă a alcoolului si a
distilatelor la destinatie agentul economic beneficiar este obligat să solicite
directiei generale a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, în a cărei rază teritorială îsi desfăsoară activitatea, desemnarea
unui supraveghetor fiscal care, în maximum 24 de ore, va efectua verificarea
documentelor de transport si a datelor înscrise în documentul de supraveghere
fiscală, după care va proceda la desigilarea cisternelor sau a recipientelor.
Instructiuni:
6. - În acest caz supraveghetorul fiscal reprezintă
persoana desemnată de conducerea organului fiscal teritorial să efectueze
verificarea documentelor de transport si a datelor înscrise în documentul de
supraveghere fiscală si să desigileze cisternele sau recipientele.
CAPITOLUL II
Sistemul de supraveghere pentru tuică,
rachiuri naturale si vinuri
Lege:
Art. 15. - (1) Fabricarea tuicii si a rachiurilor
naturale se poate efectua numai prin:
a) distilerii legal autorizate;
b) cazane industriale legal autorizate;
c) cazane individuale cu o capacitate minimă de 100
litri, apartinând detinătorilor legali autorizati.
Instructiuni:
7. - (1) Distileriile reprezintă instalatiile
de fabricatie a tuicii si rachiurilor naturale, care sunt formate din mai multe
cazane sau din mai multe coloane de distilare, cu o capacitate de productie mai
mare de 400 litri.
(2) Cazanele industriale si cazanele individuale sunt
instalatii compuse dintr-un cazan si un răcitor în care sunt supuse distilării
fructele si derivatele din fructe, constând în borhoturi, tescovină, drojdie de
vin si altele similare.
Materiile prime pot proveni din productia proprie sau
prin achizitionare de la alti producători.
(3) Cultivatorii de pomi si vii, care efectuează
operatiuni de distilare a productiei proprii de fructe, marcuri, borhoturi,
drojdie si tescovină, la cazanele proprii, si ale căror produse rezultate sunt
destinate comercializării, se vor înregistra ca persoane fizice autorizate să
comercializeze aceste produse.
Lege:
Art. 15. - (2) Comercializarea în vrac a tuicii si a
rachiurilor naturale de către agentii economici este interzisă, cu exceptia
cazurilor în care producătorii livrează direct aceste produse către alti agenti
economici legal autorizati să îmbutelieze produsele respective sau să le
comercializeze în sistem de alimentatie publică ori direct către magazine
specializate pentru produse alimentare, cu respectarea legislatiei în vigoare.
Instructiuni:
8. - Circulatia în vrac a tuicii si a rachiurilor
naturale este permisă si în cazul în care aceste produse:
- se livrează agentilor economici legal autorizati,
pentru îmbuteliere sau comercializare, potrivit legii, sub aceeasi denumire;
- se obtin de către producătorii individuali în sistem
de prestări de servicii.
Lege:
Art. 16. - (1) Pentru înregistrarea anuală a tuturor
producătorilor de tuică si rachiuri naturale, precum si a capacitătilor de
productie ale acestora, agentii economici - persoane juridice, asociatii
familiale si persoane fizice autorizate - care produc tuică si rachiuri
naturale vor întocmi si vor depune în perioada 1 decembrie-31 decembrie a
fiecărui an, la organele fiscale teritoriale în a căror rază îsi desfăsoară
activitatea, declaratia privind capacitătile de productie ale instalatiilor
detinute, tipul instalatiilor, precum si nivelul productiei de tuică si
rachiuri naturale estimat a se realiza în anul imediat următor.
Instructiuni:
9. - Anual directiile generale ale finantelor publice
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor centraliza declaratiile
privind capacitătile de productie ale instalatiilor detinute de producătorii de
tuică si rachiuri naturale – agenti economici: persoane juridice, asociatii
familiale si persoane fizice autorizate -, precum si nivelul productiei de
tuică si rachiuri naturale estimat a se realiza anual, conform modelului
prezentat în anexa nr. 2. Aceste situatii centralizatoare se vor transmite
Ministerului Finantelor Publice – Directia generală a tehnologiei informatiei,
până la data de 15 februarie a fiecărui an.
Lege:
Art. 17. - (1) În vederea înregistrării corecte a
productiei de tuică si de rachiuri naturale fiecare agent economic detinător de
distilerii si cazane industriale este obligat să se doteze cu mijloace de
măsurare volumetrică, denumite în continuare contoare, avizate de Biroul
Român de Metrologie Legală, precum si cu mijloace legale de măsurare a
concentratiei alcoolice a materiei prime si a produselor rezultate din
prelucrarea acestora.
(2) Cazanele individuale ale producătorilor de tuică
si rachiuri naturale vor fi litrate si vor fi dotate cu vase litrate de
organele abilitate de Biroul Român de Metrologie Legală, precum si cu mijloace
de măsurare legală a concentratiei alcoolice a produselor obtinute.
Instructiuni:
10. - Termenul limită privind obligativitatea dotării
cu mijloace de măsurare a productiei si concentratiei alcoolice este data de 31
decembrie 2002.
Lege:
Art. 18. - (2) După primirea materiei prime în vederea
distilării detinătorii de astfel de instalatii vor solicita, în scris,
organului fiscal teritorial desigilarea acestora. Data si ora desigilării,
precum si cantitătile si tipurile de materie primă ce urmează a se prelucra se
vor consemna într-un registru de fabricatie, care va fi numerotat, vizat de
organul fiscal si păstrat la producător. În acelasi timp organul fiscal va
consemna aceleasi date într-un proces-verbal.
Instructiuni:
11. - (1) Pe toată perioada de functionare detinătorii
de cazane sau de alte instalatii de fabricatie au obligatia înscrierii zilnice
în registrul deschis potrivit legii a datelor prevăzute în anexa nr. 4.
(2) Pentru completarea registrului detinătorii de
cazane sau de alte instalatii de fabricatie vor deschide un registru
complementar în care se vor înscrie materiile prime receptionate si introduse
în depozit, precum si cantitătile scoase din depozit în vederea prelucrării în
tuică si rachiuri naturale.
Lege:
Art. 19. - Comercializarea în vrac a vinului de către
agentii economici este interzisă, cu exceptia cazurilor în care acestia
livrează direct acest produs către alti agenti economici legal autorizati să
prelucreze, să îmbutelieze sau să comercializeze vinul în sistem de alimentatie
publică ori direct către magazine specializate pentru produse alimentare, cu
respectarea legislatiei în vigoare.
Instructiuni:
12. - Nu intră sub incidenta prevederilor art. 19 din
lege cantitătile de vin acordate angajatilor agentului economic producător în
limitele prevăzute în contractele colective de muncă.
CAPITOLUL III
Sistemul de supraveghere a productiei si a circulatiei
băuturilor alcoolice distillate
Lege:
Art. 21. - (1) Pentru înregistrarea anuală a tuturor producătorilor de băuturi alcoolice distilate, precum si a capacitătilor de productie ale acestora, agentii economici producători de băuturi alcoolice distilate vor întocmi si vor depune în perioada 1 decembrie-31 decembrie a fiecărui an, la directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, în a căror rază teritorială îsi desfăsoară activitatea, declaratia privind capacitătile de productie ale instalatiilor detinute, precum si nivelul productiei de băuturi alcoolice distilate ce se estimează a se realiza în anul imediat următor.
Instructiuni:
13. - Anual directiile generale ale finantelor publice
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor centraliza declaratiile
privind capacitătile de productie ale instalatiilor detinute de agentii
economici producători de băuturi alcoolice distilate, precum si nivelul
productiei de băuturi alcoolice distilate ce se estimează a se realiza în
decursul unui an, conform modelului prezentat în anexa nr. 3.
Aceste situatii centralizatoare vor fi transmise
Ministerului Finantelor Publice - Directia generală a tehnologiei informatiei,
până la data de 15 februarie a fiecărui an.
Lege:
Art. 21. - (3) Modificarea efectivă a capacitătilor de
productie initial declarate si, respectiv, realizarea efectivă de noi
capacităti de productie de băuturi alcoolice distilate se comunică de către
agentul economic producător, în termen de 30 de zile de la producerea acestora,
directiilor generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti. Această perioadă reprezintă si perioada maximă admisă de productie
în regim de probe tehnologice.
Instructiuni:
14. - Semestrial, până la finele primei luni a
semestrului următor, directiile generale ale finantelor publice judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, vor proceda la actualizarea situatiilor
centralizatoare communicate Ministerului Finantelor Publice, în raport cu
modificările intervenite în cursul semestrului.
TITLUL
II
Regimul
de autorizare a agentilor economici care produc, importă si/sau comercializează
produse
supuse accizelor
Lege:
Art. 30. - (1) Intră sub incidenta regimului de
autorizare agentii economici care produc si importă, pentru prelucrare si/sau
comercializare, următoarele grupe de produse:
a) alcool etilic rafinat, distilate si băuturi, asa
cum sunt definite în legislatia care reglementează regimul accizelor;
b) produse din tutun;
c) cafea, cafea cu înlocuitori, cafea solubilă,
inclusiv amestecuri cu cafea solubilă.
(2) Intră, de asemenea, sub incidenta regimului de
autorizare agentii economici care comercializează, în sistem angro sau de
alimentatie publică, produse supuse autorizării.
Instructiuni:
15. - (1) Autorizarea reprezintă dreptul agentilor
economici de a produce si de a importa, de a prelucra si/sau de a comercializa
ori, după caz, numai dreptul de a comercializa anumite produse supuse
accizelor.
(2) Intră, de asemenea, sub incidenta regimului de
autorizare:
- agentii economici, inclusiv asociatiile familiale si
persoanele fizice autorizate, care desfăsoară activităti de comercializare a
tuicii si a rachiurilor naturale provenite din uium. Din punct de vedere al
autorizării această activitate este asimilată productiei;
- activitatea de comercializare în sistem de
alimentatie publică a produselor supuse autorizării de către institutiile
publice si organizatiile nonprofit, prin unităti proprii ale acestora, cu
exceptia celor care utilizează credite bugetare conform prevederilor legale în
materie.
(3) Agentul economic care achizitionează în vrac
produse supuse autorizării - altele decât alcoolul si băuturile alcoolice -, pe
care le ambalează apoi în ambalaje mici (fără ca produsele să sufere vreo
modificare sau transformare), în scopul comercializării acestora în sistem
angro, va fi autorizat cu plata taxei corespunzătoare formei de comercializare.
Lege:
Art. 32. - Agentii economici prevăzuti la art. 30 îsi
pot desfăsura activitatea numai în baza autorizatiei emise de:
............................................................................................
b) directiile generale ale finantelor publice
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, în cazul:
............................................................................................
- agentilor economici comercianti în sistem de
alimentatie publică de băuturi, de produse din tutun si de cafea.
Instructiuni:
16. - Pentru agentii economici comercianti în system
de alimentatie publică de băuturi alcoolice - altele decât băuturile alcoolice
distilate -, de produse din tutun si de cafea, eliberarea autorizatiilor se
face în conditiile legii fără taxa de autorizare.
Lege:
Art. 33. - (1) Autorizatiile se emit în baza unei
cereri însotite de următoarele documente:
.............................................................................................
c) cazierele judiciare ale administratorilor si/sau
directorilor executivi;
............................................................................................
e) agentii economici producători de alcool si de
distilate, precum si agentii economici producători de băuturi alcoolice
distilate, care achizitionează instalatiile de fabricatie sau anumite părti din
acestea de la alti agenti economici producători de alcool, distilate sau
băuturi alcoolice distilate, sunt obligati să prezinte propriul certificat de
atestare fiscală si o copie de pe certificatul de atestare fiscală al agentului
economic vânzător al instalatiei sau al revânzătorilor, în cazul în care în
cursul aceluiasi an instalatiile au fost vândute de mai multe ori, din care să
rezulte că acestia nu au la bugetul de stat obligatii restante reprezentând
accize;
f) declaratia solicitantului privind sediul social,
filialele, sucursalele, punctele de lucru, spatiile de depozitare si orice alte
locuri unde îsi desfăsoară activitatea, precum si adresele acestora. În cazul
agentilor economici producători de alcool, de distilate si de băuturi alcoolice
distilate declaratia va fi însotită si de documentele care atestă dreptul de
proprietate asupra clădirilor, precum si dreptul de proprietate sau concesiune
asupra terenului;
...........................................................................................
j) contractele de import încheiate direct cu
producătorii externi sau cu reprezentantii acestora, în cazul agentilor
economici importatori, însotite de copii legalizate de pe certificatele care
atestă detinerea mărcii de produs din tara de origine;
k) contractele de vânzare-cumpărare încheiate direct
între agentii economici, producători interni sau importatori de alcool si
distilate, si agentii economici, producători interni de băuturi alcoolice
distilate. Orice reziliere a acestor contracte sau încheierea de noi contracte
va fi adusă la cunostintă organului emitent al autorizatiilor;
............................................................................................
n) lista sortimentelor de băuturi alcoolice distilate
pentru care se solicită autorizatie, avizată de Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor ca fiind în conformitate cu prevederile legale care
reglementează denumirile atribuite acestor produse.
Instructiuni:
17. - (1) Modelul cererii de autorizare este cel
prevăzut în anexa nr. 5.
(2) În situatia în care agentii economici care solicită
autorizarea nu au ca angajati directori executivi, vor prezenta o declaratie
scrisă din care să rezulte acest fapt si cazierele judiciare ale
administratorilor.
(3) Certificatul de atestare fiscală al agentului
economic vânzător sau revânzător de instalatii de producere a alcoolului,
distilatelor si băuturilor alcoolice distilate sau de părti ale acestor
instalatii va fi prezentat numai în cazul în care vânzarea sau revânzarea a
avut loc în anul solicitării autorizatiei, fapt demonstrat prin documentele de
achizitie.
(4) Documentele care atestă detinerea în proprietate a
clădirilor, precum si detinerea în proprietate sau în concesiune a terenurilor
sunt:
- pentru clădiri, extrasul de carte funciară însotit
de contractul de vânzare-cumpărare sau, după caz, de procesul-verbal de punere
în functiune, atunci când acestea au fost construite cu forte proprii;
- pentru teren, extrasul de carte funciară însotit de
contractul de vânzare-cumpărare sau de contractul de concesiune, după caz.
(5) Obligatia prezentării copiilor legalizate ale
certificatelor sau actelor care atestă dreptul de utilizare a mărcii de produs
din tara de origine revine agentilor economici care importă produse supuse
regimului de autorizare, produse ce urmează să fie comercializate sub aceeasi denumire,
inclusiv către consumatorul final.
(6) Agentii economici care livrează alcool etilic
rafinat sau distilate altor beneficiari - altii decât producătorii de băuturi
alcoolice distilate - vor prezenta contractele de vânzare-cumpărare încheiate
cu acestia, iar agentii economici care îsi desfăsoară activitatea în sistem
integrat vor prezenta contracte de vânzare-cumpărare pentru băuturi alcoolice
distilate.
(7) Lista sortimentelor de băuturi alcoolice distilate
pentru care se solicită autorizatie va purta viza directiilor teritoriale ale
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor pentru conformitate cu
prevederile legale care reglementează denumirile atribuite acestor produse,
numai în cazul produselor din productia internă.
Lege:
Art. 34. - Emiterea autorizatiilor se efectuează în
baza deciziilor unor comisii instituite la nivelul Ministerului Finantelor
Publice, prin ordin al ministrului finantelorpublice, iar la nivelul fiecărei
directii generale a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, prin ordin al directorului general.
Instructiuni:
18. - (1) Emiterea autorizatiilor se efectuează în
baza deciziei comisiei instituite special în acest scop la Ministerul
Finantelor Publice si la fiecare directie generală a finantelor publice
judeteană.
(2) În ceea ce priveste emiterea autorizatiilor pentru
municipiul Bucuresti, administratiile finantelor publice de sector au
competenta directiilor generale ale finantelor publice judetene.
(3) Agentii economici din municipiul Bucuresti depun
documentatiile pentru eliberarea autorizatiilor la administratiile finantelor
publice de sector în raza cărora îsi desfăsoară activitatea, acestea
îndeplinind si calitatea de emitent al autorizatiilor.
(4) Pentru eliberarea autorizatiilor în cazul alcoolului,
distilatelor, rachiului de vin si băuturilor alcoolice distilate, altele decât
tuica si rachiurile naturale, la Ministerul Finantelor Publice se va institui o
comisie formată din 7 membri desemnati prin ordin al ministrului
finantelorpublice si câte un reprezentant al patronatelor producătorilor de
alcool si băuturi alcoolice.
(5) Pentru eliberarea autorizatiilor în cazul
băuturilor alcoolice, altele decât cele prevăzute la alin. (4), al produselor
din tutun si al cafelei, la nivelul directiilor generale ale finantelor publice
judetene si al administratiilor finantelor publice de sector din municipiul
Bucuresti se va institui, prin decizie a directorului general, câte o comisie
formată din 5 membri.
(6) Cererile si documentatiile depuse de agentii economici
în vederea obtinerii autorizatiei vor fi analizate de aceste comisii special
instituite. După analizare comisiile vor emite decizii de aprobare sau
respingere a cererilor discutate, iar rezultatele vor fi comunicate în scris
agentilor economici în cauză.
(7) În baza deciziei comisiei autorizatiile se vor
emite, după caz, sub semnătura presedintelui comisiei din Ministerul Finantelor
Publice si, respectiv, a directorului general al directiei generale a
finantelor publice judetene sau a directorului administratiei finantelor
publice de sector, pentru municipiul Bucuresti.
(8) Autorizatiile sunt documente cu regim special,
tipărite de Compania Natională “Imprimeria Natională” - S.A.
(9) Modelul autorizatiei este prezentat în anexa nr.
6.
Lege:
Art. 35. - Autorizatiile emise au o valabilitate de 12
luni de la data înscrisă pe formularul de autorizatie ca dată de eliberare a
acesteia.
Instructiuni:
19. - (1) Autorizatiile emise au o valabilitate de 12
luni de la data înscrisă pe formularul de autorizatie ca dată de emitere a
acesteia, dată care întotdeauna va fi data de întâi a lunii următoare celei în
care a fost aprobată de către comisie
cererea de autorizare si în care a fostachitată taxa aferentă.
(2) Agentii economici care solicită reautorizarea vor
depune documentele prevăzute la art. 33 alin. (1) din lege, cu exceptia celor
de la lit. b) a aceluiasi articol, pentru care agentul economic în cauză va
depune o declaratie pepropria răspundere din care să rezulte că nu au
intervenit modificări fată de ultima comunicare adusă la cunostintă organului
emitent al autorizatiei.
Lege:
Art. 36. - (1) Autorizatiile se emit de organele cu
competentă în acest sens, cu percepere de taxe, si se eliberează în termen de
maximum 60 de zile de la data depunerii documentatiei complete.
(2) Taxele de autorizare se fac venit la bugetul de
stat, cuantumul acestora fiind cel prevăzut în anexa nr. 11.
(3) Taxele de autorizare se datorează anticipat,
dovada achitării acestora prezentându-se la data ridicării autorizatiei.
Instructiuni:
20. - (1) Sumele datorate bugetului de stat drept taxe
de autorizare se vor vira de către agentii economici în contul 20.17.01.25
“Taxe de autorizare pentru comercializarea alcoolului, băuturilor alcoolice,
produselor din tutun si a cafelei”, deschis la unitătile trezoreriei statului
în raza cărora acestia îsi au sediul fiscal.
(2) Din punct de vedere al autorizării si încadrării
în cuantumul taxelor de autorizare alcoolul etilic rafinat îmbuteliat si
esentele alimentare cu continut de alcool etilic rafinat mai mare de 1,2% în
volum sunt asimilate băuturilor alcoolice după cum urmează:
- alcoolul etilic rafinat îmbuteliat este asimilat
băuturilor alcoolice distilate;
- esentele alimentare sunt asimilate produselor
intermediare.
Lege:
Art. 37. - (1) Autorizatiile se emit de organele care
au competentă în acest sens, pentru fiecare loc de desfăsurare a activitătii.
Instructiuni:
21. - (1) Agentii economici autorizati în calitate de
producători sau importatori de produse supuse regimului de autorizare - altele
decât alcoolul si distilatele - îsi pot comercializa propriile produse prin
punctele de lucru legal înfiintate, fără să mai detină altă autorizatie de
comercializare.
(2) Agentilor economici comercianti angro de produse
supuse autorizării li se vor emite autorizatii pentru fiecare loc de
desfăsurare a activitătii, cu plata unei singure taxe.
Fac exceptie de la această prevedere agentii economici
care desfăsoară activitate de comert al produselor supuse autorizării în sistem
cash & carry, pentru care autorizatiile se vor emite cu plata taxei
aferente pentru fiecare loc de desfăsurare a activitătii.
(3) Agentilor economici care desfăsoară activităti de
comercializare în sistem de alimentatie publică prin mai multe unităti proprii,
situate însă în sedii diferite, li se eliberează autorizatii cu plata taxei
corespunzătoare pentru fiecare unitate.
(4) În situatia în care agentii economici detin
autorizatii pentru anumite sortimente de băuturi alcoolice si solicită, în
cadrul termenului de valabilitate a autorizatiei, completarea acesteia cu alte
sortimente de băuturi alcoolice din aceeasi grupă de produse, vor depune la
organul emitent o cerere de autorizare suplimentară, însotită de certificatul
de atestare fiscală din care să rezulte că nu au obligatii restante fată de
bugetul de stat.
(5) În situatia mentionată la alin. (4) organul
competent va emite o autorizatie de completare care va avea acelasi termen de
valabilitate cu autorizatia initială si pe care se va înscrie sub cuvântul
“Autorizatie” cuvântul “completare”.
În acest caz taxa datorată pentru noul sortiment va fi
proportională cu numărul de luni rămase până la expirarea termenului de
valabilitate a autorizatiei emise initial.
(6) Precizările mentionate la alin. (4) si (5) se
aplică si în cazul agentilor economici autorizati, pentru care taxa de
autorizare se percepe pe grupe de produse.
Lege:
Art. 40. - (1) Agentii economici autorizati în
calitate de producători de alcool etilic rafinat, de distilate si/sau de
băuturi alcoolice distilate, care îsi schimbă sediul activitătii de productie,
vor solicita eliberarea unei noi autorizatii, cu plata taxei aferente.
Nedetinerea autorizatiei pentru noua adresă presupune că activitatea
desfăsurată în acel loc este neautorizată.
(2) În situatia în care agentii economici autorizati
îsi schimbă sediul social sau denumirea societătii, fără schimbarea
proprietarilor majoritari, acestia au obligatia să solicite eliberarea unei noi
autorizatii. Eliberarea acestei autorizatii se face fără plata taxelor de autorizare.
Instructiuni:
22. - (1) Agentii economici autorizati, altii decât
producătorii de alcool etilic rafinat, de distilate si/sau de băuturi alcoolice
distilate, care îsi schimbă sediul social, sediul activitătii sau denumirea
societătii, fără schimbarea proprietarilor majoritari, au obligatia solicitării
unei noi autorizatii. Organul competent va emite o nouă autorizatie, fără plata
taxei, care va avea acelasi termen de valabilitate cu autorizatia initială si
pe care se va înscrie sub cuvântul “Autorizatie” cuvântul “modificare”.
(2) Nedetinerea autorizatiilor modificate presupune că
activitatea desfăsurată în acel loc este neautorizată.
Lege:
Art. 42. - (1) Comercializarea de produse supuse
autorizării, ca urmare a achizitionării de bunuri confiscate si devenite
proprietatea statului de la Ministerul Finantelor Publice, se poate efectua
numai de către agentii economici legal autorizati.
Instructiuni:
23. - Comercializarea de produse supuse autorizării -
altele decât produsele din tutun -, achizitionate de agentii economici de la
Ministerul Finantelor Publice, indiferent de modul de achizitionare, ca fiind
bunuri confiscate si devenite proprietatea statului, se poate efectua în
situatia în care legea prevede aceasta,
numai în baza autorizatiei obtinute conform prevederilor legale.
Lege:
Art. 44. - Agentii economici care, printr-o hotărâre
judecătorească definitivă si irevocabilă, intră în posesia unor produse supuse
autorizării pot utiliza sau valorifica produsele respective numai cu aprobarea
prealabilă a Ministerului Finantelor Publice.
Art. 45. - (1) Agentii economici cărora le-a fost
anulată autorizatia si care detin stocuri de produse la data anulării
autorizatiei pot valorifica produsele respective numai cu acordul Ministerului
Finantelor Publice. De asemenea, cu acordul Ministerului Finantelor Publice,
poate fi finalizată si apoi valorificată si materia primă aflată, la data
anulării autorizatiei, în stadiu de productie neterminată.
Instructiuni:
24. - (1) În toate situatiile mentionate la art. 44 si
art. 45 alin. (1) din lege aprobările vor fi date de Ministerul Finantelor
Publice sau, după caz, de organele fiscale teritoriale, în functie de
competentele de emitere a autorizatiilor.
(2) Valorificarea produselor se poate efectua numai
către agenti economici autorizati potrivit legii, pe bază de contracte scrise,
iar documentele fiscale speciale vor fi procurate de la agentii economici
cumpărători.
Lege:
Art. 48. - (1) Achizitionarea de produse supuse
regimului de autorizare, în vederea comercializării sau prelucrării, se poate
efectua numai de la agentii economici legal autorizati.
Instructiuni:
25. - Nu intră sub incidenta acestor prevederi
produsele confiscate sau intrate potrivit legii în proprietatea privată a
statului, achizitionate de agentii economici în vederea valorificării de la
Ministerul Finantelor Publice.
Lege:
Art. 49. - (1) Necomercializarea sau neprelucrarea de
către agentii economici producători de alcool etilic rafinat si/sau distilate,
în fiecare trimestru al anului pentru care s-a obtinut autorizatie de
comercializare, a unei cantităti egale cu cel putin 10% din cantitatea estimată
a se realiza pe perioada de autorizare atrage suspendarea activitătii si
sigilarea instalatiilor de productie pe termen de 3 luni.
Instructiuni:
26. - (1) În toate situatiile prevăzute de lege, cu
exceptia celei de la art. 49 alin. (1), măsura suspendării autorizatiilor se va
dispune de către comisiile de autorizare, în baza:
- actelor de control emise de organele de
specialitate, prin care s-au constatat încălcări ale prevederilor legale;
- referatului întocmit de organul fiscal în raza
căruia functionează agentul economic, în care se consemnează neîndeplinirea
conditiilor prevăzute la art. 49 alin. (2) din lege.
(2) În sensul celor arătate mai sus, actele de
constatare vor fi înaintate imediat după finalizare comisiilor de autorizare,
care vor analiza propunerile de suspendare a autorizatiei si vor dispune în
consecintă.
(3) Decizia comisiei de autorizare va fi comunicată
operativ agentului economic sanctionat, organului de constatare care a făcut
propunerea, organului fiscal teritorial si Companiei Nationale “Imprimeria
Natională” - S.A., în vederea neonorării comenzilor privind achizitionarea
documentelor cu regim special ori a marcajelor.
(4) Suspendarea autorizatiei atrage suspendarea
activitătii, operatiune care va fi efectuată de organul fiscal teritorial în
raza căruia îsi desfăsoară activitatea agentul economic. Procedura de
suspendare are la bază un proces-verbal încheiat de o echipă formată din 3
membri, din- tre care unul va fi reprezentantul Gărzii financiare.
(5) În cazul necomercializării sau neprelucrării de
către agentii economici producători de alcool etilic rafinat si/sau de
distilate a cel putin 10% din cantitatea estimată a se realiza pe perioada de
autorizare, în fiecare trimestru, suspendarea activitătii va fi efectuată de
organul fiscal teritorial în raza căruia îsi desfăsoară activitatea agentul
economic, de către o echipă formată din 3 membri, dintre care unul va fi
reprezentantul Gărzii financiare. Suspendarea are la bază situatia privind
modul de valorificare a alcoolului etilic rafinat si/sau a distilatelor si se
efectuează pe o perioadă de 3 luni consecutive, cu posibilitatea reluării
activitătii numai după expirarea acestui termen. Pe perioada celor 3 luni de
suspendare a activitătii nu se suspendă si autorizatia, agentul economic
producător putând comercializa productia din stoc.
(6) La analiza situatiei privind modul de valorificare
care stă la baza suspendării activitătii se va tine seama de perioada de
întrerupere a procesului de productie cauzată fie de revizia planificată, fie
de avarii.
(7) Suspendarea activitătii agentilor economici
producători de produse supuse autorizării atrage aplicarea sigiliilor pe
instalatiile de producere sau îmbuteliere a alcoolului, distilatelor,
băuturilor alcoolice sau de fabricare a celorlalte produse supuse regimului de
autorizare.
Lege:
Art. 49. - (2) Întârzierea la plată a accizelor cu mai
mult de 60 de zile de la termenul legal atrage suspendarea autorizatiei si,
respectiv, a activitătii agentului economic în cauză, până la plata sumelor
restante.
Instructiuni:
27. - Intră sub incidenta acestor prevederi toti
agentii economici producători plătitori de accize, autorizati potrivit legii,
pentru accizele aferente livrărilor de produse efectuate începând cu data de 2
august 2002.
TITLUL
III
Regimul
produselor din tutun confiscate sau intrate, potrivit legii, în proprietatea
privată a statului
Lege:
Art. 50. - (1) Produsele din tutun confiscate sau
intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului se predau de către
organul care a dispus confiscarea, pentru distrugere, cu titlu gratuit,
agentilor economici autorizati în calitate de producători interni de tigarete,
astfel:
a) sortimentele care se regăsesc în nomenclatorul de
fabricatie al agentilor economici producători interni se predau în totalitate
acestora;
b) sortimentele care nu se regăsesc în nomenclatorul
de fabricatie al agentilor economici producători interni se predau în custodie,
de către organele care au procedat la confiscare, agentilor economici
producători interni a căror cotă de piată reprezintă peste 5%. Repartizarea
fiecărui lot de produse din tutun confiscate către agentii economici
producători interni se face proportional cu cota de piată detinută. Situatia
privind cotele de piată se comunică trimestrial de Ministerul Finantelor
Publice directiilor generale ale finantelor publice judetene si, respectiv, a
municipiului Bucuresti, Directiei generale de îndrumare si control fiscal,
Gărzii Financiare, Directiei Generale a Vămilor si Ministerului de Interne.
Instructiuni:
28. - Distrugerea produselor din tutun se va efectua
prin diverse metode specifice, inclusiv prin ardere, care să asigure
denaturarea acestora dincolo de orice posibilitate de reconstituire, sortare,
triere sau orice altă modalitate de recuperare a materiilor prime ce intră în
componenta acestor produse. În acest scop agentii economici care preiau
cantitătile de produse din tutun confiscate vor asigura distrugerea acestora,
în baza aprobării date de Ministerul Finantelor Publice - Directia generală de
îndrumare si control fiscal, la cererea acestora si în prezenta comisiei de
distrugere constituite special în acest scop.
TITLUL
IV
Lege:
Art. 61. - Stocurile de alcool etilic rafinat, de
distillate si de băuturi alcoolice existente, la data intrării în vigoare a
prezentei legi, la agentii economici care nu detin autorizatie de
comercializare si care nu îndeplinesc conditiile legale de autorizare pot fi
utilizate sau valorificate numaicu aprobarea Ministerului Finantelor Publice,
în conditiile stabilite prin instructiunile emise în aplicarea acestei legi.
Instructiuni:
29. - (1) În toate situatiile aprobările vor fi date
de Ministerul Finantelor Publice sau de directiile generale ale finantelor
publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, după caz, în functie de
competentele de emitere a autorizatiilor.
(2) În vederea obtinerii aprobărilor necesare valorificării
agentii economici în cauză vor inventaria stocurile existente la data de 2
august 2002 si vor depune listele de inventar la organele fiscale teritoriale
în raza cărora îsi desfăsoară activitatea, în termen de 20 de zile de la data
publicării prezentelor instructiuni în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Organele fiscale teritoriale vor verifica
exactitatea datelor înscrise în listele de inventar depuse de agentii economici
si provenienta stocurilor. Pentru fiecare caz se va întocmi un referat care va
sta la baza aprobării valorificării stocurilor.
Lege:
Art. 62. - (1) Agentii economici care detin
autorizatii de comercializare valabile pe toata perioada de desfăsurare a
activitătii, eliberate anterior intrării în vigoare a prezentei legi, au
obligatia ca până la data de 15 noiembrie 2002 să prezinte aceste autorizatii
organelor emitente în vederea anulării si emiterii unor noi autorizatii. După
data de 15 noiembrie 2002 autorizatiile eliberate anterior datei de intrare în
vigoare a prezentei legi sunt nule de drept.
(2) Eliberarea noilor autorizatii se face cu plata
taxei aferente si în conditiile prevăzute în prezenta lege.
Instructiuni:
30. - (1) Nu intră sub incidenta prevederilor art. 62
alin. (1) din lege agentii economici care detin autorizatii a căror
valabilitate este de 12 luni.
(2) Autorizatiile emise agentilor economici, cu
valabilitate pe toată perioada de desfăsurare a activitătii, si care până la
data de 15 noiembrie 2002 nu depăsesc 12 luni de la autorizare vor fi prezentate
organelor fiscale emitente pentru anulare, eliberându-se noi autorizatii cu
valabilitate pe perioada rămasă până la 12 luni de la data autorizării
initiale.
(3) Obligativitatea detinerii noilor autorizatii
revine si agentilor economici comercianti de produse supuse autorizării, în
sistem de alimentatie publică. Comercializarea în sistem de alimentatie publică
numai de băuturi alcoolice - altele decât băuturile alcoolice distilate -, de
produse din tutun si de cafea se autorizează fără plata taxei de autorizare.
Alte dispozitii
31. - Prin activitate sezonieră se întelege
activitatea desfăsurată de agentii economici pe o perioadă de maximum 6 luni
consecutive.
32. - Agentii economici a căror activitate a fost
autorizată înainte de data intrării în vigoare a Legii nr. 521/2002 sunt
obligati la plata integrală a taxei de autorizare, în conditiile si la
termenele prevăzute de legislatia în vigoare la acea dată.
33. - Agentii economici comercianti în sistem en
détail care au depus documentatia în vederea obtinerii autorizatiei de
comercializare, cu plata taxelor aferente, si pentru care până la data intrării
în vigoare a legii nu a fost emisă autorizatia de comercializare pot solicita
restituirea sau compensarea taxelor plătite fără obiect.
34. - Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din
prezentele instructiuni.
ANEXA Nr.
1
la
instructiuni
Directia
generală a finantelor publice
a
judetului ........................./municipiului Bucuresti
SITUATIE CENTRALIZATOARE
privind capacitătile de productie ale instalatiilor
detinute de agentii economici producători de alcool
si distilate pentru anul.........
Nr. crt. |
Denumirea producătorilor |
Codul fiscal |
Denumirea produselor fabricate |
Numărul coloanelor de distilare, rafinare sau
numărulinstalatiilor de distilare |
Capacitatea de productie a instalatiei de distilare
si rafinare în 24 de ore (litri alcool pur) |
Capacitatea de productie anuală (litri alcool pur) |
Productia estimată a se realiza (litri alcool pur) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL GENERAL: |
x |
x |
x |
x |
|
|
Director general,
........................................
ANEXA Nr.
2
la
instructiuni
Directia
generală a finantelor publice
a
judetului ........................./municipiului Bucuresti
SITUATIE CENTRALIZATOARE
privind capacitătile de productie ale instalatiilor
detinute de agentii economici producători
de tuică si rachiuri naturale pentru anul .........
Nr. crt. |
Denumirea producătorilor |
Codul fiscal |
Adresa |
Numărul de coloane, blaze, cazane |
Capacitatea de fierbere în 24 de ore (litri/grad dal) |
Capacitatea de productie lunară (litri/grad dal) |
Productia estimată a se realiza (litri/grad dal) |
||
localitate |
strada |
nr. |
|||||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
TOTAL GENERAL: |
x |
x |
x |
x |
|
|
|||
Director general,
.......................................
ANEXA Nr.
3
la
instructiuni
Directia
generală a finantelor publice
a
judetului ........................./municipiului Bucuresti
SITUATIE CENTRALIZATOARE
privind capacitătile de productie ale instalatiilor detinute
de agentii economici
producători de băuturi alcoolice distilate pentru anul
..............
Nr. crt. |
Denumirea producătorilor |
Codul fiscal |
Adresa |
Capacitatea de fierbere în 24 de ore (litri alcool pur) |
Capacitatea de productie anuală (litri alcool pur) |
Productia estimată a se realiza (litri alcool pur) |
||||
localitate |
strada |
nr. |
||||||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
6 |
7 |
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
TOTAL GENERAL: |
x |
x |
x |
|
|
|
||||
Director general,
..........................................
ANEXA Nr.
4
la
instructiuni
REGISTRU
de fabricatie pentru tuică si rachiuri naturale
1. Numărul curent
2. Numele producătorului sau agentului economic detinător de materii prime fermentate si adresa
3. Numărul carnetului de producător sau al
autorizatiei de comercializare a tuicii si rachiurilor naturale
4. Felul materiei prime introduse în fabricatie
5. Cantitatea de borhot, drojdie de vin sau tescovină
introdusă în fabricatie
6. Durata fiecărei fabricatii (ore/zi)
7. Productia de tuică sau rachiuri obtinută (litri,
concentratie alcoolică)
8. Cantitatea de uium retinută pentru prestatii
(litri, concentratie alcoolică si grade dal)
9. Cantitatea predată producătorului sau agentului
economic (litri, concentratie alcoolică)
10. Semnătura producătorului sau a delegatului agentului
economic autorizat care a primit tuica sau rachiurile cuvenite
NOTĂ :
a) În registru se vor opera zilnic fabricatiile în
ordinea producătorilor si a materiilor prime introduse în fabricatie.
b) Detinătorii de distilerii si cazane care prestează
servicii vor elibera beneficiarilor de tuică si rachiuri naturale o adeverintă
cu cantitătile livrate, pe tipuri de rachiuri (exprimate în litri si
concentratie alcoolică).
ANEXA Nr.
5
la
instructiuni
Nr.
........ din.......
Agentul economic ........................., cu sediul
în ................................., str. .................................
nr. ......., înregistrat în Registrul comertului la nr.
............................, codul fiscal ..................., telefon
......................, fax .............................., reprezentat prin
............................., domiciliat în ........................., str.
............................. nr. ......, bl. ......, sc. ......, et. .......,
ap. ......, sectorul ................., judetul ...................., posesor
al buletinului/cărtii de identitate seria ........ nr.
..........................., eliberat/eliberată de ...........................,
având functia de ....................., pe baza pieselor anexate la dosar,
solicit eliberarea autorizatiei pentru:
1. …………………………………………………………………
2. …………………………………………………………………
3. …………………………………………………………………
Data
................................
.................................
(semnătura)
Domnului/Doamnei director al Directiei ............................................................................................................................
ANEXA Nr.
6*)
la
instructiuni
*) Anexa
nr. 6 este reprodusă în facsimil.
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind
capitalul minim al băncilor si al sucursalelor băncilor străine
În temeiul prevederilor art. 50 alin. (1) din Legea
nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a României, cu modificările si
completările ulterioare, si având în vedere prevederile art. 26 alin. (2) lit.
a) din Legea nr. 101/1998, cu modificările si completările ulterioare, si ale
art. 3 lit. r), ale art. 40 si 86 din Legea bancară nr. 58/1998, cu
modificările si completările ulterioare,
Banca Natională a României emite
prezentele norme.
CAPITOLUL I
Băncile persoane juridice române
Art. 1. - Băncile trebuie să mentină în permanentă
capitalul social si fondurile proprii cel putin la nivelurile minime stabilite
potrivit prezentelor norme.
Art. 2. - (1) La înfiintarea unei bănci vărsămintele
în contul capitalului social trebuie efectuate în formă bănească, în
totalitate, la momentul constituirii, într-un cont deschis la o bancă persoană
juridică română sau la o sucursală a unei bănci străine autorizată să
functioneze pe teritoriul României.
(2) Fiecare actionar va vărsa integral valoarea
actiunilor subscrise, la momentul subscrierii.
Art. 3. - (1) La majorarea capitalului social al unei
bănci vărsămintele în contul capitalului social se vor efectua integral si în
formă bănească la momentul subscrierii, urmând să se aplice în mod
corespunzător prevederile art. 2 alin. (2).
(2) Documentatia care va fi transmisă Băncii Nationale
a României - Directia supraveghere în vederea aprobării majorării capitalului
social potrivit Legii bancare nr. 58/1998, cu modificările si completările
ulterioare, este cea prevăzută de Normele Băncii Nationale a României nr.
3/1999 privind modificările în situatia băncilor, cu modificările ulterioare.
Art. 4. - Fondurile proprii se vor determina pe baza
metodologiei de calcul prevăzute de Normele Băncii Nationale a României privind
fondurile proprii ale băncilor.
Art. 5. - (1) Limita minimă a capitalului social si
cea a fondurilor proprii ale unei bănci se stabilesc la 370 miliarde lei.
(2) Băncile autorizate de Banca Natională a României
până la data intrării în vigoare a prezentelor norme vor atinge nivelurile
prevăzute la alin. (1) în două etape, acestea trebuind să dispună, începând cu
data de 31 mai 2003, atât de un capital social, cât si de fonduri proprii de
cel putin 320 miliarde lei si, începând cu data de 31 mai 2004, atât de un
capital social, cât si de fonduri proprii de cel putin 370 miliarde lei.
(3) Băncile prevăzute la alin. (2) trebuie să mentină
până la data de 30 mai 2003 atât capitalul social, cât si fondurile proprii la
un nivel de cel putin 250 miliarde lei.
Art. 6. - Nivelul minim al capitalului social, în
cazul cererilor de autorizare de noi bănci, depuse la Banca Natională a
României înainte de data intrării în vigoare a prezentelor norme, se stabileste
la 250 miliarde lei.
Art. 7. - Prevederile art. 5 alin. (2) se aplică în
mod corespunzător, începând cu data înmatriculării băncii în registrul
comertului, atât în cazul băncilor care dispun de aprobarea de constituire
eliberată de Banca Natională a României, cât si în cazul băncilor care urmează
să obtină aprobarea de constituire, în baza cererii de autorizare depuse la
Banca Natională a României înainte de data intrării în vigoare a prezentelor
norme.
CAPITOLUL II
Sucursalele băncilor persoane juridice străine
Art. 8. - (1) Prevederile art. 1 se aplică în mod
corespunzător sucursalelor băncilor străine.
(2) Prevederile art. 5 alin. (1) se aplică în mod
corespunzător în cazul noilor cereri de autorizare a sucursalelor băncilor
străine.
(3) Sucursalele băncilor străine autorizate de Banca
Natională a României până la data intrării în vigoare a prezentelor norme
trebuie să dispună de un capital de dotare la nivelul si în termenele prevăzute
la art. 5 alin. (2).
(4) Sucursalele băncilor străine autorizate de Banca
Natională a României până la data intrării în vigoare a prezentelor norme
trebuie să mentină, până la data de 30 mai 2003, un capital de dotare la
nivelul prevăzut la art. 5 alin. (3).
Art. 9. - Nivelul minim al capitalului de dotare, în
cazul cererilor de autorizare de noi sucursale ale băncilor străine, depuse la
Banca Natională a României înainte de data intrării în vigoare a prezentelor
norme, se stabileste la 250 miliarde lei.
Art. 10. - Prevederile art. 8 alin. (3) se aplică în
mod corespunzător si în cazul sucursalelor băncilor străine care la data
intrării în vigoare a prezentelor norme sunt în posesia aprobării de
constituire, precum si în cazul cererilor de autorizare de noi sucursale ale
băncilor străine, depuse la Banca Natională a României înainte de data intrării
în vigoare a prezentelor norme si aflate în etapa de aprobare a constituirii.
Art. 11. - La înfiintarea unei sucursale a unei bănci
străine vărsămintele în contul capitalului de dotare trebuie efectuate în formă
bănească, în totalitate, într-un cont deschis la o bancă persoană juridică
română sau la o sucursală a unei bănci străine autorizată să functioneze pe
teritoriul României.
Art. 12. - (1) Sursele de constituire sau de majorare
a capitalului de dotare al sucursalelor băncilor străine sunt:
a) contravaloarea în lei a sumelor în devize, puse la
dispozitie sucursalei, cu caracter permanent, de banca străină de care
apartine;
b) rezervele constituite din profitul net, existente
în sold potrivit ultimului bilant contabil, pe baza aprobării băncii străine de
care apartine;
c) rezervele din influente de curs valutar aferente
aprecierii disponibilitătilor în valută reprezentând capital de dotare în
valută.
(2) Sucursalele băncilor străine vor solicita
aprobarea prealabilă si/sau vor notifica Băncii Nationale a României - Directia
supraveghere majorarea capitalului de dotare, în conformitate cu prevederile
Normelor Băncii Nationale a României nr. 3/1999, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 13. - Nerespectarea prevederilor prezentelor
norme atrage aplicarea sanctiunilor si/sau a măsurilor prevăzute la art. 69 si
70 din Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 14. - La data intrării în vigoare a prezentelor norme se abrogă Normele Băncii Nationale a României nr. 9/2000 privind capitalul minim al băncilor si al sucursalelor băncilor străine, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 29 septembrie 2000.
GUVERNATORUL BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Bucuresti,
2 septembrie 2002.
Nr. 16.
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI
pentru
modificarea Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 1/2002 privind
sistemul de transfer de fonduri de mare valoare
Având în vedere dispozitiile art. 2 alin. (2) si ale
art. 23 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a României, cu
modificările si completările ulterioare, precum si ale art. 160 si 161 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile
cooperatiste de credit, aprobată si modificată prin Legea nr. 200/2002,
în temeiul art. 50 din Legea nr. 101/1998, cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 285 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată si modificată prin Legea nr. 200/2002,
Banca Natională a României emite
prezenta circulară.
Articol unic. - Regulamentul Băncii Nationale a
României nr. 1/2002 privind sistemul de transfer de fonduri de mare valoare,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 44 din 22 ianuarie
2002, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul 2 se modifică după cum urmează:
1.1. Literele a) si f) ale articolului 2 vor avea
următorul cuprins:
“a) participant*) - orice bancă persoană
juridică română, sucursală din România a unei bănci persoană juridică străină,
denumită în continuare bancă, orice casă centrală a cooperativelor de
credit sau Banca Natională a României, care are acces la sistemul de transfer
de fonduri de mare valoare prin intermediul unui unic punct de acces;
............................................................................................
f) sistem intrabancar - totalitatea unitătilor
teritoriale ale unei bănci si a relatiilor dintre acestea privind transferurile
de fonduri;”
1.2. După litera k) a articolului 2 se introduc
literele l) si m) cu următorul cuprins:
“l) sistem intraretea - totalitatea
organizatiilor cooperatiste de credit din cadrul unei retele cooperatiste de
credit si a relatiilor dintre acestea privind transferurile de fonduri;
m) unitate teritorială a participantului -
orice unitate a unei bănci sau sediu secundar al unei case centrale a
cooperativelor de credit.”
2. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
‘‘Art. 3. - (1) Orice bancă si orice casă centrală a
cooperativelor de credit autorizată de Banca Natională a României cu cont
curent deschis în evidentele acesteia vor participa în cadrul sistemului de
transfer de fonduri de mare valoare.
(2) Accesul participantilor în sistemul de transfer de
fonduri de mare valoare se efectuează centralizat, prin intermediul unui unic
punct de acces, situat la centrala TransFonD.”
3. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
‘‘Art. 4. - Băncile si casele centrale ale
cooperativelor de credit care au sediul central situat în altă localitate decât
în Bucuresti au posibilitatea ca, în baza unei notificări oficiale, transmisă
în prealabil la TransFonD, să delege în calitate de participant propria unitate
teritorială din Bucuresti.”
4. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
‘‘Art. 5. - Participantii au obligatia să colecteze si
să difuzeze în propriul sistem intrabancar sau, după caz, intraretea informatia
privind initierea si, respectiv, acceptarea plătilor de mare valoare în cadrul
intervalelor maximale precizate în anexa nr. 1.”
5. La articolul 6 alineatul (1), litera a) va avea
următorul cuprins:
.a) plăti între participanti efectuate în nume
propriu, în numele clientilor lor, în numele unitătilor lor teritoriale sau al
clientilor unitătilor lor teritoriale, în numele clientilor cooperativelor de
credit afiliate la un participant, în sumă de minimum 500 milioane lei sau
indiferent de valoare, în cazul în care initiatorul acesteia decide să
utilizeze sistemul de transfer de fonduri de mare valoare;”
6. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
‘‘Art. 8. - Participantii-plătitori au obligatia ca la
plătile de mare valoare initiate pe suport hârtie să anexeze, dacă este
necesar, unul dintre următoarele documente:
a) exemplarul roz al ordinului de plată întocmit de
clientul participantului-plătitor, de clientul cooperativei de credit
initiatoare afiliate la un participant-plătitor sau de participantul-plătitor
si acceptat în original de către acesta;
b) exemplarul roz al ordinului de plată sau transmisia
telex/modem a acestuia (acceptată de către participantul-plătitor) apartinând
unitătii initiatoare a participantului, clientului acesteia sau clientului
cooperativei de credit initiatoare afiliate la un participant-plătitor;
c) comunicarea de refuz la executare, emisă în
conformitate cu reglementările în vigoare în domeniu, în situatia refuzului la
încasare al unei plăti de mare valoare;
d) documentele prevăzute la lit. a) sau b) întocmite
de participantul-plătitor, de o unitate initiatoare a sa sau de o cooperativă
de credit initiatoare afiliată la participantul-plătitor si aferente
instrumentelor de plată de debit, acceptate total sau partial, în situatia
excluderii temporare din calculul compensării fie a participantului-plătitor,
fie a participantului-beneficiar.”
7. Articolul 18 va avea următorul cuprins:
‘‘Art. 18. - Dacă până în cea de-a doua zi bancară
următoare datei debitării contului clientului plătitor care a initiat o plată
de mare valoare banca-plătitoare sau casa centrală a cooperativelor de
credit-plătitoare nu a fost în măsură să îsi asigure în contul său curent
deschis la Banca Natională a României disponibilitătile necesare efectuării
acestei plăti, aceasta are obligatia ca până la sfârsitul intervalului precizat
anterior să crediteze contul clientului plătitor, direct ori prin intermediul
unitătii sale initiatoare sau prin intermediul cooperativei de credit
initiatoare afiliate la respectiva casă centrală, cu suma de bani care nu poate
fi transferată în contul participantuluibeneficiar, inclusiv comisioanele,
spezele si orice alte taxe retinute în vederea efectuării serviciului de
transfer de fonduri.”
8. Articolul 25 va avea următorul cuprins:
‘‘Art. 25. - (1) Contractele încheiate de către bănci
si casele centrale ale cooperativelor de credit cu clientii acestora, persoane
fizice sau juridice, trebuie să contină, fără a se limita la acestea,
următoarele clauze:
a) plata unei dobânzi de întârziere de minimum 0,05%
din valoarea plătii de mare valoare, pe fiecare zi de întârziere, suportată de
către bănci si, respectiv, de casele centrale ale cooperativelor de credit sau
unitătile lor teritoriale în cazul în care acestea nu au respectat intervalele
maximale stabilite în anexele nr. 1 si 4;
b) plata unei penalităti de minimum 0,1% din valoarea
plătii de mare valoare, pe fiecare zi de întârziere, suportată de către bănci
si, respectiv, de casele centrale ale cooperativelor de credit sau unitătile
lor teritoriale în cazul în care acestea nu au respectat prevederile art. 18.
(2) Casele centrale ale cooperativelor de credit au
obligatia să impună încheierea unor contracte între cooperativele de credit
afiliate si clientii acestora, care să cuprindă, fără a se limita la acestea,
clauzele prevăzute la alin. (1).”
9. La articolul 26 se introduce alineatul (2) cu
următorul cuprins:
‘‘(2) Organizatiile cooperatiste de credit din cadrul
unei retele, constituite sau rezultate prin reorganizarea organizatiilor
cooperatiei de credit în conformitate cu prevederile cap. 1 sectiunea 1 de la
titlul X - Dispozitii tranzitorii din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată si modificată
prin Legea nr. 200/2002, au obligativitatea să includă clauzele prevăzute la
art. 25 în contractele cu propriii clienti în termen de maximum 60 de zile de
la obtinerea autorizatiei de functionare de la Banca Natională a României.”
10. La articolul 29 se introduce alineatul (2) cu
următorul cuprins:
‘‘(2) Activitătile de transfer de fonduri aferente
pietelor valutară si monetară, inclusiv pietei secundare a titlurilor de stat,
între case centrale ale cooperativelor de credit si Banca Natională a României,
precum si decontarea acestor transferuri se vor efectua prin intermediul
TransFonD, în calitate de agent al Băncii Nationale a României, în baza
prezentului regulament.”
11. La articolul 30 se introduce alineatul (2) cu
următorul cuprins:
‘‘(2) Transferurile de fonduri aferente pietelor
valutară si monetară, inclusiv pietei primare a titlurilor de stat, între case
centrale ale cooperativelor de credit si Trezoreria statului se vor efectua
direct de către Banca Natională a României, sediul OIS 96150, decontarea finală
si irevocabilă a acestor transferuri de fonduri având loc la ora 16,30.”
12. La articolul 32 se introduce alineatul (2) cu
următorul cuprins:
‘‘(2) Casele centrale ale cooperativelor de credit pot
încheia contracte de prestări de servicii privind furnizarea prin fax, în regim
de confidentialitate, a extraselor de cont analitice aferente procesării
plătilor de mare valoare, în conformitate cu prevederile prezentului
regulament.”
13. După articolul 34 se introduce articolul 341 cu
următorul cuprins:
‘‘Art. 341. -
Organizatiile cooperatiste de credit din cadrul unei retele, constituite sau
rezultate prin reorganizarea organizatiilor cooperatiei de credit în conformitate
cu prevederile cap. 1 sectiunea 1 de la titlul X – Dispozitii tranzitorii din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată si modificată prin
Legea nr. 200/2002, au obligatia conformării la prevederile prezentului
regulament în termen de maximum 60 de zile de la obtinerea autorizatiei de
functionare de la Banca Natională a României, în conformitate cu prevederile
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată si modificată prin
Legea nr. 200/2002, si ale Normei Băncii Nationale a României nr. 7/2002
privind transferurile de fonduri în cadrul unei retele cooperatiste de credit.”
14. Anexa nr. 1 se înlocuieste cu anexa nr. 1 care
face parte integrantă din prezenta circulară.
15. Anexa nr. 4 se înlocuieste cu anexa nr. 2 care
face parte integrantă din prezenta circulară.
16. Termenele prevăzute în circuitele plătilor de
mare valoare din anexele nr. 1 si 2 sunt maximale.
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE
AL BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Bucuresti,
21 august 2002.
Nr. 31.
ANEXA Nr.
1*)
(anexa nr.
1 la regulament)
*) Anexa
nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr.
2*)
(anexa nr.
4 la regulament)
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.