MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 773 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 24 octombrie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
566. - Lege pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 82/2002 privind ratificarea Contractului
de finantare dintre România si Banca Europeană de Investitii - Proiectul
privind infrastructura municipală în domeniul alimentării cu apă, semnat la
Bucuresti la 8 martie 2002
824. - Decret privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 82/2002 privind
ratificarea Contractului de finantare dintre România si Banca Europeană de
Investitii - Proiectul privind infrastructura municipală în domeniul alimentării
cu apă, semnat la Bucuresti la 8 martie 2002
567. - Lege pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 81/2002 privind ratificarea Acordului de
garantie dintre România si Banca Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare
pentru finantarea Proiectului privind restructurarea sectorului de drumuri si
constructia variantei de ocolire a municipiului Pitesti, semnat la Bucuresti la
31 decembrie 2001
825. - Decret privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 81/2002 privind
ratificarea Acordului de garantie dintre România si Banca Europeană pentru
Reconstructie si Dezvoltare pentru finantarea Proiectului privind
restructurarea sectorului de drumuri si constructia variantei de ocolire a
municipiului Pitesti, semnat la Bucuresti la 31 decembrie 2001
568. - Lege privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 80/2002 pentru ratificarea
Amendamentului nr. 1, semnat la 21 decembrie 2001 de către România si Banca
Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare, la Acordul de împrumut (Proiectul
privind restructurarea Administratiei Nationale a Drumurilor si reabilitarea
drumurilor) dintre România si Banca Europeană pentru Reconstructie si
Dezvoltare, semnat la Bucuresti la 20 noiembrie 1996
826. - Decret pentru promulgarea
Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 80/2002 pentru
ratificarea Amendamentului nr. 1, semnat la 21 decembrie 2001 de către România
si Banca Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare, la Acordul de împrumut
(Proiectul privind restructurarea Administratiei Nationale a Drumurilor si
reabilitarea drumurilor) dintre România si Banca Europeană pentru Reconstructie
si Dezvoltare, semnat la Bucuresti la 20 noiembrie 1996
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 263 din 15 octombrie
2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 975
din Codul civil
Decizia nr. 267 din 17 octombrie
2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 206
din Codul penal
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.123. - Hotărâre privind
aprobarea rectificării bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2002 al
Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Bancare
1.124. - Hotărâre privind
trecerea unui imobil din proprietatea publică a statului si din administrarea
Ministerului Justitiei în proprietatea publică a municipiului Oltenita, judetul
Călărasi, si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Oltenita
1.125. - Hotărâre privind
trecerea unui imobil din proprietatea publică a statului si din administrarea
Centrului National al Cinematografiei în proprietatea publică a orasului Seini
si în administrarea Consiliului Local al Orasului Seini, judetul Maramures
1.126. - Hotărâre privind transferul, cu titlu gratuit, al pachetului integral de actiuni la Societatea Comercială “Floral” - S.A. Baia de Aramă din proprietatea privată a statului în proprietatea privată a orasului Baia de Aramă, judetul Mehedinti
1.127. - Hotărâre privind
transferul, cu titlu gratuit, al pachetului integral de actiuni la Societatea
Comercială “Flaps” - S.A. Strehaia din proprietatea privată a statului în
proprietatea privată a orasului Strehaia, judetul Mehedinti
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL
AL AUDIOVIZUALULUI
113. - Decizie privind procedura
de eliberare, modificare si de retragere a autorizatiei de retransmisie
114. - Decizie privind dreptul la
replică si rectificare
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 82/2002 privind ratificarea
Contractului de finantare dintre România
si Banca Europeană de Investitii - Proiectul privind infrastructura
municipală în domeniul alimentării cu apă, semnat la Bucuresti la 8 martie 2002
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 82 din 13 iunie 2002 privind
ratificarea Contractului de finantare dintre România si Banca Europeană de
Investitii - Proiectul privind infrastructura municipală în domeniul
alimentării cu apă, semnat la Bucuresti la 8 martie 2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din 28 iunie 2002.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 3 septembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
26 septembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Bucuresti,
16 octombrie 2002.
Nr. 566.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 82/2002 privind ratificarea
Contractului de finantare dintre România si Banca Europeană de Investitii -
Proiectul privind infrastructura municipală în domeniul alimentării cu apă,
semnat la Bucuresti la 8 martie 2002
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 82/2002 privind ratificarea Contractului
de finantare dintre România si Banca Europeană de Investitii - Proiectul
privind infrastructura municipală în domeniul alimentării cu apă, semnat la
Bucuresti la 8 martie 2002, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
15 octombrie 2002.
Nr. 824.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 81/2002 privind ratificarea Acordului de garantie dintre România
si Banca Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru finantarea
Proiectului privind restructurarea sectorului de drumuri si
constructiavariantei de ocolire a municipiului Pitesti, semnat la Bucuresti la
31 decembrie 2001
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 81 din 13 iunie 2002 privind ratificarea Acordului de garantie dintre România si Banca Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru finantarea Proiectului privind restructurarea sectorului de drumuri si constructia variantei de ocolire a municipiului Pitesti, semnat la Bucuresti la 31 decembrie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din 28 iunie 2002.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 3 septembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
26 septembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Bucuresti,
16 octombrie 2002.
Nr. 567.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 81/2002 privind ratificarea
Acordului de garantie dintre România si Banca Europeană pentru Reconstructie si
Dezvoltare pentru finantarea Proiectului privind restructurarea
sectorului de drumuri si constructia
variantei de ocolire a municipiului Pitesti, semnat la Bucuresti la 31
decembrie 2001
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 81/2002 privind ratificarea Acordului de
garantie dintre România si Banca Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare
pentru finantarea Proiectului privind restructurarea sectorului de drumuri si
constructia variantei de ocolire a municipiului Pitesti, semnat la Bucuresti la
31 decembrie 2001, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
15 octombrie 2002.
Nr. 825.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 80/2002 pentru ratificarea Amendamentului nr. 1, semnat la 21
decembrie 2001 de către România si Banca Europeană pentru Reconstructie si
Dezvoltare, la Acordul de împrumut (Proiectul privind restructurarea
Administratiei Nationale a Drumurilor si reabilitarea drumurilor) dintre
România si Banca Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare, semnat la
Bucuresti la 20 noiembrie 1996
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 80 din 13 iunie 2002 pentru ratificarea Amendamentului nr. 1,
semnat la 21 decembrie 2001 de către România si Banca Europeană pentru
Reconstructie si Dezvoltare, la Acordul de împrumut (Proiectul privind
restructurarea Administratiei Nationale a Drumurilor si reabilitarea
drumurilor) dintre România si Banca Europeană pentru Reconstructie si
Dezvoltare, semnat la Bucuresti la 20 noiembrie 1996, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 463 din 28 iunie 2002.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 3 septembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
26 septembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Bucuresti,
16 octombrie 2002.
Nr. 568.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 80/2002 pentru ratificarea
Amendamentului nr. 1, semnat la 21 decembrie 2001 de către România si Banca
Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare, la Acordul de împrumut (Proiectul
privind restructurarea Administratiei Nationale a Drumurilor si reabilitarea
drumurilor) dintre România si Banca Europeană pentru Reconstructie si
Dezvoltare, semnat la Bucuresti la 20 noiembrie 1996
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol
unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 80/2002 pentru ratificarea Amendamentului nr. 1, semnat la 21 decembrie
2001 de către România si Banca Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare, la
Acordul de împrumut (Proiectul privind restructurarea Administratiei Nationale
a Drumurilor si reabilitarea drumurilor) dintre România si Banca Europeană
pentru Reconstructie si Dezvoltare, semnat la Bucuresti la 20 noiembrie 1996,
si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
15 octombrie 2002.
Nr. 826.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 15 octombrie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 975 din Codul civil
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiilor de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 975 din Codul civil, exceptii
ridicate de Stancu Baranga în Dosarul nr. 737/2001 al Judecătoriei
Bolintin-Vale, precum si de Maria Todorov si Dumitru Todorov în Dosarul nr.
368/2002 al Judecătoriei Tulcea.
La apelul nominal răspunde Oana Cornelia Ursa
Stănescu. Lipsesc celelalte părti, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Curtea, având în vedere că exceptiile de
neconstitutionalitate ridicate în dosarele nr. 93C/2002 si nr. 98C/2002 au un
continut identic, pune în discutie, din oficiu, problema conexării cauzelor.
Oana Cornelia Ursa Stănescu se opune conexării
dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
art. 164 din Codul de procedură civilă, nu se opune conexării dosarelor.
Curtea, în temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr.
47/1992, republicată, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedură
civilă, dispune conexarea Dosarului nr. 98C/2002 la Dosarul nr. 93C/2002, care
este primul înregistrat.
Oana Cornelia Ursa Stănescu solicită respingerea
exceptiei ridicate.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale, solicită respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Judecătoria Bolintin-Vale, prin
Încheierea din 18 februarie 2002, pronuntată în Dosarul nr. 737/2001, si Judecătoria
Tulcea, prin Încheierea din 25 februarie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
368/2002, au sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 975 din Codul civil. Exceptia a
fost ridicată de Stancu Baranga într-o cauză civilă ce are ca obiect actiunea
pauliană formulată de Milica Popovici si de Maria Todorov si Dumitru Todorov
într-o cauză civilă ce are ca obiect actiunea de revocare a unui contract de
vânzare-cumpărare, formulată de Oana Cornelia Ursa Stănescu.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii
acesteia sustin că dispozitiile art. 975 din Codul civil lezează dreptul de
proprietate prevăzut de art. 41 din Constitutie, deoarece revocarea este o
sanctiune aplicabilă contractului sinalagmatic, aflată la dispozitia
reclamantei pe calea actiunii pauliene. Se mai apreciază că singura
posibilitate prevăzută de Constitutie de a lipsi o persoană de dreptul său de
proprietate este exproprierea.
Instantele de judecată apreciază
că dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale ale
art. 41 referitoare la protectia proprietătii private.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia este
neîntemeiată. Se apreciază că actiunea pauliană, ca expresie a principiului
executării conventiilor cu bună-credintă, precum si a dreptului de gaj general
pe care îl au creditorii asupra patrimoniului debitorului, se înscrie între
limitările legale care se pot aduce dreptului de proprietate si principiului
libertătii contractuale, astfel că nu contravine art. 41 din Constitutie.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere
al Guvernului, rapoartele întocmite în cauze de judecătorulraportor,
sustinerile părtii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 975 din Codul civil, care au următorul continut: “Ei
(creditorii) pot asemenea, în numele lor personal,să atace actele
viclene, făcute de debitor în prejudiciul drepturilor lor.”
Textul constitutional invocat de autorii exceptiei ca
fiind încălcat este art. 41, potrivit căruia:
“(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele
asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privată este ocrotită în mod egal de
lege, indiferent de titular. Cetătenii străini si apatrizii nu pot dobândi
dreptul de proprietate asupra terenurilor.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză
de utilitate publică, stabilită potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă
despăgubire.
(4) Pentru lucrări de interes general, autoritatea
publică poate folosi subsolul oricărei proprietăti imobiliare, cu obligatia de
a despăgubi proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau
constructiilor, precum si pentru alte daune imputabile autoritătii.
(5) Despăgubirile prevăzute în alineatele (3) si (4)
se stabilesc de comun acord cu proprietarul sau, în caz de divergentă, prin justitie.
(6) Dreptul de proprietate obligă la respectarea
sarcinilor privind protectia mediului si asigurarea bunei vecinătăti, precum si
la respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin
proprietarului.
(7) Averea dobândită licit nu poate fi confiscată.
Caracterul licit al dobândirii se prezumă.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din
infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai în conditiile legii.”
Examinând exceptia, Curtea constată că dispozitiile
legale criticate au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel,
Curtea Constitutională, prin Decizia nr. 88 din 19 martie 2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 9 aprilie 2002, a statuat
că dispozitiile art. 975 din Codul civil nu contravin prevederilor
constitutionale ale art. 41, referitoare la protectia proprietătii private. În
acest sens Curtea a retinut că, în conformitate cu art. 1 alin. (3) din
Constitutie, statul, în calitate de garant al drepturilor si libertătilor,
trebuie să asigure o protectie reală si nediscriminatorie a drepturilor legale
ale tuturor cetătenilor săi. Prin textul de lege criticat nu se instituie “o
limitare” sau “o stirbire” a dreptului de proprietate, astfel cum se sustine de
autorul exceptiei, ci se reglementează un mijloc juridic (actiunea pauliană)
prin care creditorul poate cere anularea actelor juridice făcute în frauda
drepturilor sale de către debitor. Aceasta deoarece legiuitorul nu poate să
tolereze frauda debitorului care, prin micsorarea patrimoniului său, cauzează o
daună creditorului. De aceea, creditorul poate să urmărească repararea
prejudiciului, îndreptându-se atât împotriva debitorului, cât si împotriva
complicilor săi (tertii).
De altfel, interdictia cu privire la crearea prin
mijloace frauduloase a unei stări de insolvabilitate a debitorului constituie o
sanctiune care se înscrie între limitările legale care se pot aduce dreptului
de proprietate si principiului libertătii contractuale.
Curtea a constatat, de asemenea, că textul legal
criticat dă expresie principiului exercitării cu bună-credintă a drepturilor si
libertătilor constitutionale.
Deoarece nu au intervenit elemente noi de natură să
determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii, atât solutia, cât si
considerentele cuprinse în decizia anterioară îsi păstrează valabilitatea si în
prezenta cauză.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si
al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 975 din Codul civil, exceptie ridicată de Stancu Baranga în
Dosarul nr. 737/2001 al Judecătoriei Bolintin-Vale, precum si de Maria Todorov
si Dumitru Todorov în Dosarul nr. 368/2002 al Judecătoriei Tulcea.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 15 octombrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 17 octombrie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 206 din Codul penal
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Cristina Nicoară - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 206 din Codul penal, exceptie
ridicată de Roxana Vâlcu în Dosarul nr. 2.929/2001 al Judecătoriei Sectorului 1
Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale, solicită respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 10 ianuarie 2002, pronuntată în
Dosarul nr. 2.929/2001, Judecătoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 206
din Codul penal.
Exceptia a fost ridicată de Roxana Vâlcu într-o cauză
penală privind infractiunile de insultă si calomnie.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine că dispozitiile art. 206 din Codul penal contravin prevederilor art. 30
din Constitutie, precum si celor ale art. 10 paragraful 1 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale. În acest sens se
arată că “sanctionarea excesivă a calomniei prin presă constituie o încătusare
incompatibilă cu libertatea presei (art. 30 din Constitutie) si, de asemenea,
cu progresul democratiei”.
Instanta de judecată apreciază
că exceptia nu este întemeiată, deoarece dispozitiile legale criticate nu
contravin prevederilor constitutionale invocate si nici reglementărilor
internationale privind materia drepturilor omului.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia este
neîntemeiată. Se apreciază că sincriminarea faptelor care aduc atingere
demnitătii persoanei nu numai că este permisă de Constitutie si de actele
internationale în materia drepturilor omului, dar este si necesară pentru
existenta unei societăti democratice”.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit în cauză de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 206 din Codul penal, care au următorul continut: “Afirmarea
ori imputarea în public, prin orice mijloace, a unei fapte determinate
privitoare la o persoană, care, dacă ar fi adevărată, ar expune acea persoană
la o sanctiune penală, administrativă sau disciplinară ori dispretului public,
se pedepseste cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă.
Actiunea penală se pune în miscare la plângerea prealabilă
a persoanei vătămate. Împăcarea părtilor înlătură răspunderea penală.”
Textul constitutional invocat de autorul exceptiei ca
fiind încălcat este art. 30, potrivit căruia: “(1) Libertatea de exprimare a
gândurilor, a opiniilor sau a credintelor si libertatea creatiilor de orice
fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte
mijloace de comunicare în public sunt inviolabile.
(2) Cenzura de orice fel este interzisă.
(3) Libertatea presei implică si libertatea de a
înfiinta publicatii.
(4) Nici o publicatie nu poate fi suprimată.
(5) Legea poate impune mijloacelor de comunicare în
masă obligatia de a face publică sursa finantării.
(6) Libertatea de exprimare nu poate prejudicia
demnitatea, onoarea, viata particulară a persoanei si nici dreptul la propria
imagine.
(7) Sunt interzise de lege defăimarea tării si a
natiunii, îndemnul la război de agresiune, la ură natională, rasială, de clasă
sau religioasă, incitarea la discriminare, la separatism teritorial sau la
violentă publică, precum si manifestările obscene, contrare bunelor moravuri.
(8) Răspunderea civilă pentru informatia sau pentru
creatia adusă la cunostintă publică revine editorului sau realizatorului,
autorului, organizatorului manifestării artistice, proprietarului mijlocului de
multiplicare, al postului de radio sau de televiziune, în conditiile legii.
Delictele de presă se stabilesc prin lege.”
De asemenea, în sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate sunt invocate prevederile art. 10 paragraful 1 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
potrivit cărora: “Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare.
Acest drept cuprinde libertatea de opinie si libertatea de a primi sau de a
comunica informatii ori idei fără amestecul autoritătilor publice si fără a
tine seama de frontiere. Prezentul articol nu împiedică statele să supună
societătile de radiodifuziune, de cinematografie sau de televiziune unui regim
de autorizare.”
Examinând exceptia, Curtea constată că dispozitiile legale
criticate au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel, Curtea
Constitutională, prin numeroase decizii, precum Decizia nr. 51 din 8 aprilie
1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 9 iunie
1999, a statuat că dispozitiile art. 206 din Codul penal, privind calomnia, nu
contravin prevederilor constitutionale ale art. 30, referitoare la libertatea
de exprimare. În acest sens Curtea a retinut că incriminarea si sanctionarea
calomniei prin art. 206 din Codul penal nu pot fi considerate o îngrădire a
libertătii de exprimare, deoarece, potrivit art. 54 din Constitutie, drepturile
si libertătile constitutionale trebuie exercitate cu bună-credintă, fără a se
încălca drepturile si libertătile celorlalti. Aceasta înseamnă că exercitarea
abuzivă a drepturilor si libertătilor este susceptibilă de sanctionare, după
caz, inclusiv prin aplicarea unor sanctiuni de natură penală.
Referitor la
concordanta textului de lege criticat cu prevederile art. 10 paragraful 1 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
Curtea constată că asupra acestui aspect s-a pronuntat Curtea Europeană a
Drepturilor Omului în cauza Constantinescu împotriva României, când a decis că
restrângerea libertătii de exprimare, prevăzută de lege, nu contravine
prevederilor art. 10 din conventie, fiind necesară într-o societate
democratică.
Deoarece nu au intervenit elemente noi de natură să
determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii, atât solutia, cât si
considerentele cuprinse în deciziile anterioare îsi păstrează valabilitatea si
în prezenta cauză.
Pentru argumentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c)
si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 206 din Codul penal, exceptie ridicată de Roxana Vâlcu în
Dosarul nr. 2.929/2001 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 17 octombrie
2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea rectificării bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2002
al
Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Bancare
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 42 alin. (1)
lit. e) si al art. 52 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 409/2001, precum si al art. 2 lit. b)
din Legea nr. 373/2002 pentru aprobarea finantării repatrierii personalului
navigant, debarcat sau aflat la bordul unor nave maritime de transport,
achitarea drepturilor restante si pentru mentinerea în sigurantă a navelor din
patrimoniul Companiei de Navigatie Maritimă “Romline” - S.A. Constanta,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă bugetul de venituri si cheltuieli
rectificat pe anul 2002 al Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Bancare,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Cheltuielile totale aferente veniturilor
înscrise în bugetul de venituri si cheltuieli al Autoritătii pentru
Valorificarea Activelor Bancare reprezintă limite maxime care nu pot fi
depăsite decât în cazuri justificate si numai cu aprobarea Guvernului.
Art. 3. - (1) Nerespectarea prevederilor art. 2
constituie contraventie si se sanctionează cu amendă de la 10.000.000 lei la
50.000.000 lei.
(2) Contraventiei prevăzute la alin. (1) i se aplică
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002.
Art. 4. - Contraventia se constată si amenda se aplică
de către organele de control financiar ale statului, împuternicite potrivit
legii, persoanelor vinovate de nerespectarea prevederilor prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Presedintele Autoritătii
pentru Valorificarea Activelor Bancare,
Mircea Ursache
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Bucuresti, 10 octombrie 2002.
Nr.
1.123.
ANEXĂ*)
AUTORITATEA
PENTRU VALORIFICAREA ACTIVELOR BANCARE
STRUCTURA
bugetului de venituri si cheltuieli rectificat pe anul
2002,
cu defalcare pe trimestre
*) Anexa
este reprodusă în facsimil.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
trecerea unui imobil din proprietatea publică a statului si din administrarea
Ministerului Justitiei în proprietatea publică a municipiului Oltenita, judetul
Călărasi, si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Oltenita
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 9 alin.
(1) si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea
publică si regimul juridic al acesteia, cu completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă transmiterea imobilului situat în
municipiul Oltenita, Str. Argesului nr. 119, judetul Călărasi, identificat
potrivit datelor prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre, din proprietatea publică a statului si din administrarea Ministerului
Justitiei în proprietatea publică a municipiului Oltenita si în administrarea
Consiliului Local al Municipiului Oltenita.
Art. 2. - Predarea-preluarea imobilului prevăzut la
art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în termen
de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul justitiei,
Alexe Ivanov Costache,
secretar de stat
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
10 octombrie 2002.
Nr.
1.124.
ANEXĂ
a imobilului care
se transmite din proprietatea publică a statului si din administrarea
Ministerului Justitiei în proprietatea publică a municipiului Oltenita si în
administrarea Consiliului Local al Municipiului Oltenita
Locul unde este situat imobilul care se transmite |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Municipiul
Oltenita, Str. Argesului nr. 119, judetul Călărasi |
Ministerul
Justitiei |
Consiliul
Local al Municipiului Oltenita |
- 2
corpuri de clădire cu o suprafată construită totală de 411 m2 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
trecerea unui imobil din proprietatea publică a statului si din administrarea
Centrului National al Cinematografiei în proprietatea publică a orasului Seini
si în administrarea Consiliului Local al Orasului Seini, judetul Maramures
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 9 alin.
(1) si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea
publică si regimul juridic al acesteia, cu completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă trecerea imobilului Cinematograful
“Popular”, constructie si terenul aferent, situat în orasul Seini, Piata Unirii
nr. 18, judetul Maramures, având datele de identificare prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre, din proprietatea publică a
statului si din administrarea Centrului National al Cinematografiei - Regia
Autonomă a Distributiei si Exploatării Filmelor “România-Film” în proprietatea
publică a orasului Seini si în administrarea Consiliului Local al Orasului
Seini, judetul Maramures.
Art. 2. - Patrimoniul Centrului National al Cinematografiei
se diminuează cu valoarea de inventar a bunului de la data transmiterii, iar
patrimoniul orasului Seini se majorează corespunzător, cu aceeasi valoare.
Art. 3. - Predarea-preluarea imobilului prevăzut la
art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în termen
de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul culturii si cultelor,
Răzvan Theodorescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
10 octombrie 2002.
Nr.
1.125.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a imobilului care se transmite din proprietatea
publică a statului si din administrarea
Centrului National al Cinematografiei în proprietatea
publică a orasului Seini si în administrarea Consiliului Local al Orasului
Seini, judetul Maramures
Adresa imobilului care se transmite |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Pozitia din inventarul bunurilor apartinând domeniului public al statului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.326/2001 |
Orasul
Seini, Piata Unirii nr. 18, judetul Maramures |
Centrul
National al Cinematografiei |
Orasul
Seini, judetul Maramures - Consiliul Local al Orasului Seini |
Suprafata
construită = 672,42 m2 -
Suprafata desfăsurată = 774,18 m2 Suprafata
terenului = 2.115 m2 |
Anexa
nr. 7 Nr.
M.F.P. 100.980 Cod
clasificare 8.30 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
transferul, cu titlu gratuit, al pachetului integral de actiuni la Societatea
Comercială “Floral” - S.A. Baia de Aramă din proprietatea privată a statului în
proprietatea privată a orasului Baia de Aramă, judetul Mehedinti
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 21
alin. (2) din Legea serviciilor publice de gospodărie comunală nr. 326/2001, cu
modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă transferul, cu titlu gratuit, al
pachetului integral de actiuni din capitalul social al Societătii Comerciale
“Floral” - S.A. Baia de Aramă, reprezentând un număr de 32.137 actiuni
nominative în valoare de 25.000 lei fiecare, din proprietatea privată a
statului si din administrarea Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului în proprietatea privată a orasului Baia de Aramă,
judetul Mehedinti, si în administrarea Consiliului Local al Orasului Baia de
Aramă.
Art. 2. - (1) Orasul Baia de Aramă exercită, prin
consiliul local, toate drepturile si execută toate obligatiile ce decurg din
calitatea de actionar la Societatea Comercială “Foral” - S.A. Baia de Aramă.
(2) Reprezentantii orasului Baia de Aramă în Adunarea
generală a actionarilor a Societătii Comerciale “Floral” - S.A. Baia de Aramă
sunt numiti si revocati prin hotărâre a consiliului local, iar membrii
consiliului de administratie sunt numiti si revocati prin hotărâre a adunării
generale a actionarilor.
Art. 3. - Predarea-preluarea pachetului de actiuni
transferat potrivit art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între părtile
interesate, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Ministrul finantelor publice,
Bucuresti,
10 octombrie 2002.
Nr.
1.126.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
transferul, cu titlu gratuit, al pachetului integral de actiuni la Societatea
Comercială “Flaps” - S.A. Strehaia din proprietatea privată a statului în
proprietatea privată a orasului Strehaia, judetul Mehedinti
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 21
alin. (2) din Legea serviciilor publice de gospodărire comunală nr. 326/2001,
cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă transferul, cu titlu gratuit, al
pachetului integral de actiuni din capitalul social al Societătii Comerciale
“Flaps” - S.A. Strehaia, reprezentând un număr de 113.295 actiuni nominative în
valoare de 25.000 lei fiecare, din proprietatea privată a statului si din
administrarea Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului în proprietatea privată a orasului Strehaia, judetul Mehedinti, si în
administrarea Consiliului Local al Orasului Strehaia.
Art. 2. - (1) Orasul Strehaia exercită, prin consiliul
local, toate drepturile si execută toate obligatiile ce decurg din calitatea de
actionar la Societatea Comercială “Flaps” - S.A. Strehaia.
(2) Reprezentantii orasului Strehaia în Adunarea
generală a actionarilor a Societătii Comerciale “Flaps” - S.A. Strehaia sunt
numiti si revocati prin hotărâre a consiliului local, iar membrii consiliului
de administratie sunt numiti si revocati prin hotărâre a adunării generale a
actionarilor.
Art. 3. - Predarea-preluarea pachetului de actiuni
transferat potrivit art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între părtile
interesate, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
10 octombrie 2002.
Nr.
1.127.
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
CONSILIUL
NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind procedura de eliberare,
modificare si de retragere a autorizatiei de retransmisie
Având în vedere dubla
calitate a Consiliului National al Audiovizualului, de garant al interesului
public si de unică autoritate de reglementare în domeniul programelor
audiovizuale, în scopul autorizării retransmisiei prin retele de comunicatii
electronice a serviciilor de programe care nu se încadrează în prevederile art.
75 alin. (1) si (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002,
având în vedere
obligatiile Consiliului National al Audiovizualului în asigurarea pluralismului
surselor de informare, în protectia minorilor si în protejarea demnitătii
umane, în scopul asigurării transparentei mijloacelor de comunicare în masă din
sectorul audiovizual,
în temeiul prevederilor art. 17 alin. (1) lit. b) si
c) si ale art. 79 din Legea nr. 504/2002,
membrii Consiliului National al Audiovizualului adoptă
următoarea decizie:
Art. 1. - (1) Retransmisia pe teritoriul României a
serviciilor de programe care nu se încadrează în prevederile art. 75 alin. (1)
si (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 se poate face de către
distribuitorii de servicii numai în baza autorizatiei de retransmisie eliberate
de către Consiliul National al Audiovizualului.
(2) Cererea pentru eliberarea autorizatiei de
retransmisie poate fi adresată Consiliului National al Audiovizualului de
radiodifuzorul care are răspunderea editorială pentru serviciul de programe în
cauză sau de o persoană fizică ori juridică împuternicită oficial de
radiodifuzor.
Art. 2. - (1) Solicitantul va transmite Consiliului
National al Audiovizualului o cerere de eliberare a autorizatiei de
retransmisie, conform formularului-tip prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezenta decizie.
(2) Cererea în original va fi depusă direct la sediul
Consiliului National al Audiovizualului sau va fi trimisă prin postă.
Art. 3. - (1) Consiliul National al Audiovizualului
poate decide eliberarea autorizatiei de retransmisie în baza solicitării, în
termen de 30 de zile de la primirea acesteia, sau, după caz, în urma încheierii
unei conventii cu solicitantul.
(2) Proiectul conventiei va fi propus solicitantului
de Consiliul National al Audiovizualului, în termen de 15 zile de la data
înregistrării solicitării.
(3) Conventia va cuprinde obligatiile asumate de
radiodifuzor privind respectarea prevederilor art. 30, 31, 33, 39 si 40 din
Legea nr. 504/2002.
(4) Conventia poate fi modificată la propunerea
radiodifuzorului sau la propunerea Consiliului National al Audiovizualului, cu
acordul ambelor părti.
(5) Serviciul de programe care beneficiază de
autorizatie de retransmisie se include în lista actualizată periodic pe site-ul
Consiliului National al Audiovizualului la adresa www.cna.ro.
Art. 4. - (1) În situatiile în care Consiliul National
al Audiovizualului constată o încălcare a prevederilor conventiei, va notifica
în scris semnatarului conventiei acest fapt, solicitându-i un punct de vedere
privind măsurile pe care intentionează să le adopte.
(2) Consiliul National al Audiovizualului poate
retrage autorizatia de retransmisie dacă serviciul de programe autorizat nu
încetează încălcarea prevederilor conventiei, după notificarea prevăzută la
alin. (1), în termen de 30 zile de la notificare.
Art. 5. - Consiliul National al Audiovizualului poate
retrage autorizatia de retransmisie dacă serviciul de programe autorizat
difuzează programe care pot prejudicia grav siguranta natională, integritatea
teritorială ori ordinea publică în România.
Art. 6. - Decizia Consiliului National al
Audiovizualului de retragere a autorizatiei de retransmisie îsi produce
efectele din momentul comunicării.
Art. 7. -
Prezenta decizie intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I, cu exceptia art. 1 alin. (1) care intră în vigoare la data
de 1 ianuarie 2003, termen limită până la care serviciile de programe care nu
se încadrează în prevederile art. 75 alin. (1) si (2) din Legea nr. 504/2002
pot fi retransmise fără a detine autorizatia de retransmisie.
Consiliul National al Audiovizualului
Gabriela Stoica,
membru
Bucuresti,
14 octombrie 2002.
Nr. 113.
ANEXĂ*)
1) Se va
anexa grila săptămânală de programare, cu precizarea tipurilor de emisiuni si
durata acestora.
*) Anexa
este reprodusă în facsimil.
CONSILIUL
NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind
dreptul la replică si rectificare
Având în vedere dubla calitate a Consiliului National
al Audiovizualului, de garant al interesului public si de unică autoritate de
reglementare în domeniul programelor audiovizuale, convinsi de faptul că orice
persoană are dreptul la libertatea de exprimare, care cuprinde libertatea de opinie
si libertatea de a primi sau de a comunica informatii ori idei fără amestecul
autoritătilor publice, constienti, totodată, că libertatea de exprimare nu
poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata particulară a persoanei si nici
dreptul la propria imagine,
tinând cont de faptul că exercitarea dreptului la
libera exprimare comportă îndatoriri si responsabilităti,
având în vedere obligatia radiodifuzorilor de a
informa în mod obiectiv publicul prin prezentarea corectă a faptelor si a
evenimentelor, precum si obligatia Consiliului National al Audiovizualului de a
apăra, în domeniul programelor audiovizuale, drepturile fundamentale ale
omului, în temeiul prevederilor art. 10 alin. (3) lit. e), art. 17 alin. (1)
lit. d) si ale art. 41 din Legea audiovizualului nr. 504/2002,
membrii Consiliului National al Audiovizualului adoptă
următoarea decizie:
Art. 1. - Orice persoană fizică sau juridică,
indiferent de nationalitate, ale cărei drepturi sau interese legitime au fost
lezate prin prezentarea în cadrul unui program audiovizual a unor fapte
neadevărate beneficiază de dreptul la replică.
Art. 2. - (1) Dreptul la replică nu poate fi
solicitat:
a) pentru judecăti de valoare;
b) în situatia în care radiodifuzorii au respectat
principiul audiatur et altera pars;
c) în situatia în care se solicită replica la replică;
d) în cazul în care radiodifuzorul răspunde
acuzatiilor unei persoane, cu conditia să nu afecteze drepturile sau interesele
legitime ale unui tert;
e) în cazul unui acord scris încheiat de radiodifuzor
cu persoana lezată.
(2) Respectarea principiului audiatur et altera
pars presupune conditii nediscriminatorii de exprimare în cadrul aceluiasi
program.
Art. 3. - (1) Orice persoană fizică sau juridică,
indiferent de nationalitate, ale cărei drepturi sau interese legitime au fost
lezate prin prezentarea în cadrul unui program audiovizual a unor informatii
inexacte beneficiază de dreptul la rectificare.
(2) Rectificarea nu poate fi solicitată în cazul în
care inexactitatea informatiilor nu este semnificativă si clară si nici în
cazul unui acord scris încheiat de radiodifuzor cu persoana lezată.
Art. 4. - (1) Radiodifuzorii au obligatia de a asigura
persoanei care se consideră lezată de prezentarea în cadrul unui program
audiovizual a unor fapte neadevărate sau informatii inexacte accesul la
revizionarea sau la reaudierea programului respectiv în termen de 24 de ore de
la data primirii unei solicitări scrise din partea respectivei persoane.
(2) Accesul la revizionarea sau reaudierea programului
audiovizual poate fi asigurat fie direct, la sediul radiodifuzorului, fie
indirect, prin înmânarea unei copii video sau audio, într-un format acceptat de
solicitant, a programelor respective.
(3) Persoanele care se consideră lezate de prezentarea
unor fapte neadevărate sau informatii inexacte pot solicita revizionarea sau
reaudierea unui program audiovizual în termen de cel mult 20 de zile de la data
difuzării acestuia.
(4) În cazul în care persoanele lezate sunt minori în
vârstă de până la 14 ani, cererea de revizionare sau reaudiere va fi semnată de
părinti sau de reprezentantul legal; pentru minorii cu vârste între 14 si 18
ani cererea va fi semnată de acestia si de părinti sau de reprezentantul legal.
(5) Minorii vor fi asistati la revizionări sau
reaudieri de părinti sau de reprezentantul legal.
Procedura exercitării dreptului la replică
Art. 5. - (1) Persoanele ale căror drepturi sau
interese legitime au fost lezate prin prezentarea unor fapte neadevărate si
care doresc să beneficieze de dreptul la replică vor transmite în scris, la
sediul postului care a difuzat programul incriminat, o cerere care va contine
următoarele:
a) numele persoanei care se consideră vătămată, adresa
acesteia, telefonul sau orice alt mijloc care să facă posibilă contactarea sa
rapidă si eficientă;
b) serviciul de programe care a difuzat emisiunea în
care s-a produs lezarea, data si ora difuzării, denumirea emisiunii;
c) faptele neadevărate pentru care se solicită dreptul
la replică;
d) motivarea cererii;
e) textul replicii.
(2) În cazul minorilor în vârstă de până la 14 ani
cererea va fi semnată de părinti sau de reprezentantul legal;
pentru cei cu vârste între 14 si 18 ani cererea va fi
semnată de acestia si de părinti sau de reprezentantul legal.
Art. 6. - Textul replicii trebuie să se refere numai
la faptele neadevărate contestate, să fie exprimat în limitele decentei si să
nu contină amenintări sau comentarii marginale.
Art. 7. - Cererea va fi înregistrată de radiodifuzor
cu precizarea datei si orei primirii, iar solicitantului i se va înmâna o dovadă
scrisă în acest sens.
Art. 8. - Termenul de transmitere a cererii este de
cel mult 20 de zile de la data difuzării emisiunii în care s-a produs lezarea.
Art. 9. - Radiodifuzorul poate refuza dreptul la
replică în următoarele situatii:
a) cererea nu a fost trimisă în termenul prevăzut de
art. 8;
b) textul replicii nu întruneste conditiile stabilite
de art. 6;
c) lungimea textului depăseste cu mult necesarul
dreptului la replică, iar persoana lezată nu acceptă scurtarea textului;
d) persoana care solicită dreptul la replică nu
respectă conditiile prevăzute la art. 5;
e) radiodifuzorul detine dovezi care probează adevărul
faptelor prezentate.
Art. 10. - (1) Radiodifuzorul va decide, în termen de
două zile de la data primirii cererii de acordare a dreptului la replică, dacă
îi va da curs sau nu.
(2) În cazul în care radiodifuzorul decide acordarea
dreptului la replică, va comunica persoanei lezate, în termen de două zile de
la data primirii cererii, ziua si ora difuzării dreptului la replică.
(3) În cazul în care radiodifuzorul refuză să acorde
dreptul la replică, va comunica în scris solicitantului decizia luată si
motivarea acesteia, în termen de două zile de la primirea cererii.
(4) În refuzul motivat se vor mai comunica
solicitantului următoarele:
a) posibilitatea, în cazul în care acesta este
nemultumit de decizia radiodifuzorului, de a se adresa Consiliului National al
Audiovizualului;
b) termenul de 15 zile de la data primirii refuzului
motivat, în care solicitantul se poate adresa Consiliului National al
Audiovizualului;
c) adresa Consiliului National al Audiovizualului si
un număr de telefon la care solicitantul poate contacta Consiliul pentru a
obtine informatiile necesare.
Art. 11. - (1) Dreptul la replică va fi difuzat
gratuit, în termen de 3 zile de la data aprobării cererii, în aceleasi conditii
în care drepturile sau interesele legitime ale persoanei au fost lezate: în
cadrul aceluiasi interval orar, aceleiasi emisiuni, în limitele aceleiasi
durate si cu precizarea emisiunii în care s-a produs lezarea.
(2) Dacă emisiunea în care s-a produs lezarea este
programată într-un interval mai lung de 7 zile, dreptul la replică se difuzează
în termen de 3 zile, în acelasi interval orar si cu precizarea emisiunii în
care s-a produs lezarea.
Art. 12. - Dreptul la replică se exercită fie prin
difuzarea pe post a interventiei directe a persoanei lezate, fie prin difuzarea
unei înregistrări realizate de solicitant ori de radiodifuzor.
Procedura rectificării
Art. 13. - (1) Persoanele ale căror drepturi sau
interese legitime au fost lezate prin prezentarea unor fapte inexacte si care
doresc să beneficieze de rectificare vor transmite în scris, la sediul postului
care a difuzat programul incriminat, o cerere care va contine următoarele:
a) numele persoanei care se consideră vătămată, adresa
acesteia, telefonul sau orice alt mijloc care să facă posibilă contactarea sa
rapidă si eficientă;
b) serviciul de programe în cadrul căruia s-a difuzat
emisiunea în care s-a produse lezarea, data si ora difuzării, denumirea emisiunii;
c) faptele inexacte pentru care se solicită
rectificarea;
d) motivarea cererii.
(2) În cazul minorilor în vârstă de până la 14 ani
cererea va fi semnată de părinti sau de reprezentantul legal; pentru cei cu
vârste între 14 si 18 ani cererea va fi semnată de acestia si de părinti sau de
reprezentantul legal.
Art. 14. - Cererea va fi înregistrată de radiodifuzor
cu precizarea datei si orei primirii, iar solicitantul va primi o dovadă scrisă
în acest sens.
Art. 15. - Termenul de transmitere a cererii este de
cel mult 20 de zile de la data difuzării emisiunii în care s-a produs lezarea.
Art. 16. - (1) Radiodifuzorul va decide, în termen de
două zile de la data primirii cererii de rectificare, dacă îi va da curs sau
nu.
(2) În cazul în care radiodifuzorul decide
rectificarea, va comunica persoanei lezate, în termen de cel mult două zile de
la primirea cererii, ziua si ora difuzării rectificării.
(3) În cazul în care radiodifuzorul refuză
rectificarea, va comunica în scris solicitantului, în termen de două zile de la
primirea cererii, decizia luată, motivarea acesteia si informatiile prevăzute
în art. 10 alin. (4).
Art. 17. - (1) Dreptul la rectificare se exercită prin
difuzarea gratuită pe post, în termen de 3 zile de la data aprobării cererii,
în acelasi interval orar, a unui material realizat de radiodifuzor, prin care
acesta corectează, în spiritul adevărului, informatiile inexacte care au produs
lezarea.
(2) Radiodifuzorul este obligat să precizeze emisiunea
în care au fost prezentate informatiile inexacte si data difuzării ei.
(3) Radiodifuzorul nu poate difuza rectificarea fără
acordul prealabil al persoanei lezate.
Art. 18. - Rectificarea poate fi refuzată de
radiodifuzor în următoarele situatii:
a) solicitarea a depăsit termenul prevăzut de art. 15;
b) solicitarea nu îndeplineste conditiile stabilite de
art. 3 alin. (2) si art. 13.
Sesizarea Consiliului National al Audiovizualului
Art. 19. - (1) Persoana ale cărei drepturi sau
interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unui program audiovizual
a unor fapte neadevărate sau informatii inexacte si căreia i s-a refuzat
dreptul la replică sau rectificare se poate adresa Consiliului National al
Audiovizualului în termen de 15 zile de la data primirii refuzului motivat din
partea radiodifuzorului.
(2) În cazul în care radiodifuzorul nu îsi
îndeplineste obligatia de a comunica solicitantului decizia luată, persoana se
poate adresa Consiliului National al Audiovizualului în termen de cel mult 30
de zile de la data difuzării programului care a produs lezarea.
Art. 20. - Sesizarea, însotită de întreaga
documentatie referitoare la cererile de acordare a dreptului la replică sau
rectificare, se înregistrează la registratura Consiliului National al
Audiovizualului.
Art. 21. - Consiliul National al Audiovizualului este
obligat să se pronunte asupra sesizării în termen de cel mult 7 zile de la data
înregistrării ei.
Art. 22. - În cazul în care Consiliul National al
Audiovizualului dă câstig de cauză solicitantului, radiodifuzorul va aduce la
îndeplinire decizia Consiliului National al Audiovizualului în cel mult 3 zile
de la data comunicării.
Sanctiuni
Art. 23. - Încălcarea dispozitiilor prezentei decizii
se sanctionează după cum urmează:
a) refuzul aducerii la îndeplinire a dispozitiilor
referitoare la acordarea dreptului la replică se sanctionează conform art. 90
alin. (2) din Legea nr. 504/2002;
b) refuzul aducerii la îndeplinire a dispozitiilor
privind acordarea rectificării, precum si nerespectarea celorlalte prevederi
din prezenta decizie se sanctionează conform art. 91 din Legea nr. 504/2002.
Art. 24. - Acordarea dreptului la replică sau
rectificarea nu împiedică persoana ale cărei drepturi sau interese legitime au
fost lezate să se adreseze instantelor judecătoresti.
Art. 25. - La data intrării în vigoare a prezentei
decizii se abrogă Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 43/2001
privind acordarea dreptului la replică în cadrul programelor audiovizuale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 238 din 10 mai 2001.
Consiliul National al Audiovizualului
Gabriela Stoica,
membru
Bucuresti,
14 octombrie 2002.
Nr. 114.