MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 749 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 14 octombrie 2002
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.083. - Hotărâre privind
alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului,
prevăzut în bugetul de stat pe anul 2002, Consiliului Local al Municipiului
Fetesti si Consiliului Local al Orasului Tăndărei, judetul Ialomita
1.085. - Hotărâre privind
trecerea din domeniul public al statului si din administrarea Ministerului
Culturii si Cultelor în domeniul public al municipiului Târgu Mures si în
administrarea Consiliului Local al Municipiului Târgu Mures, judetul Mures, a
lucrării de artă monumentală “Petöfi Sándor”
1.086. - Hotărâre privind
trecerea din domeniul public al statului si din administrarea Ministerului
Culturii si Cultelor în domeniul public al comunei Săcălăseni si în
administrarea Consiliului Local al Comunei Săcălăseni, judetul Maramures, a
unei lucrări de artă monumentală, parte a ansamblului monumental “Petöfi
Sándor” - Szendrey Júlia”
1.093. - Hotărâre pentru
acceptarea Deciziei nr. 2/2002 a Comitetului mixt România – Asociatia Europeană
a Liberului Schimb (A.E.L.S.), adoptată la Geneva la 19 aprilie 2002, privind
modificarea Protocolului D al Acordului dintre România si statele Asociatiei
Europene a Liberului Schimb (A.E.L.S.), semnat la Geneva la 10 decembrie 1992
Decizia Comitetului mixt România - Asociatia Europeană
a Liberului Schimb nr. 2/2002
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
381. - Ordin al
ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor pentru aprobarea Regulilor
si normelor tehnice privind producerea, controlul calitătii si/sau
comercializarea materialului de înmultire si plantare legumicol, altul decât
semintele
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului,
prevăzut în bugetul de stat pe anul 2002, Consiliului Local al Municipiului
Fetesti si Consiliului Local al Orasului Tăndărei, judetul Ialomita
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 20 din
Legea finantelor publice nr. 72/1996 si al art. 21 lit. a) din Legea bugetului
de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă suplimentarea sumelor defalcate
din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2002 cu
suma de 9.617.700 mii lei, pentru judetul Ialomita, din Fondul de rezervă
bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2002,
precum si alocarea sumei de 8.290.000 mii lei Consiliului Local al Municipiului
Fetesti si a sumei de 1.327.700 mii lei Consiliului Local al Orasului Tăndărei.
Art. 2. - Utilizarea sumelor prevăzute la art. 1 se va
face de către ordonatorii principali de credite potrivit dispozitiilor legale.
Art. 3. - Ministerul Finantelor Publice este autorizat să introducă modificările corespunzătoare în volumul si în structura bugetului de stat pe anul 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
2 octombrie 2002.
Nr.
1.083.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind trecerea din domeniul public
al statului si din administrarea Ministerului Culturii si Cultelor în domeniul
public al municipiului Târgu Mures si în administrarea Consiliului Local al
Municipiului Târgu Mures, judetul Mures, a lucrării de artă monumentală “Petöfi
Sándor”
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 9 alin.
(1) si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea
publică si regimul juridic al acesteia,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă trecerea din domeniul public al
statului si din administrarea Ministerului Culturii si Cultelor în domeniul
public al municipiului Târgu Mures si în administrarea Consiliului Local al
Municipiului Târgu Mures, judetul Mures, a lucrării de artă monumentală “Petöfi Sándor”, având datele de identificare prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Predarea-preluarea lucrării prevăzute la
art. 1 se va face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, la
valoarea de inventar, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul culturii si cultelor,
Laurentiu Tănase,
secretar de stat
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
2 octombrie 2002.
Nr.
1.085.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a lucrării de artă monumentală care se transmite din
domeniul public al statului
în domeniul public al municipiului Târgu Mures,
judetul Mures
Denumirea bunului |
Caracteristicile bunului |
Valoarea bunului(lei) |
Persoana juridică de la care se transmite bunul |
Persoana juridică la care se transmite bunul |
Numărul de identificare atribuit de Ministerul Finantelor Publice |
Lucrare
de artă monumentală “Petöfi
Sándor” |
-
autor: Hunyadi László - bronz
-
scara: 1:1 |
316.000.000 |
Ministerul
Culturii si Cultelor |
Municipiul
Târgu Mures - Consiliul Local al Municipiului Târgu Mures |
101.460 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
trecerea din domeniul public al statului si din administrarea Ministerului
Culturii si Cultelor în domeniul public al comunei Săcălăseni si în
administrarea Consiliului Local al Comunei Săcălăseni, judetul Maramures, a
unei lucrări de artă monumentală, parte a ansamblului monumental “Petöfi Sándor- Szendrey Júlia”
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 9 alin.
(1) si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea
publică si regimul juridic al acesteia,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă trecerea din domeniul public al
statului si din administrarea Ministerului Culturii si Cultelor în domeniul
public al comunei Săcălăseni si în administrarea Consiliului Local al Comunei
Săcălăseni, judetul Maramures, a lucrării de artă monumentală, parte a
ansamblului monumental “Petoýfi Sándor - Szendrey Júlia”, având datele de
identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 2. - Predarea-preluarea lucrării prevăzute la
art. 1 se va face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, la valoarea
de inventar, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul culturii si cultelor,
Laurentiu Tănase,
secretar de stat
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
2 octombrie 2002.
Nr.
1.086.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a lucrării de artă monumentală, parte a ansamblului
monumental “Petoý fi S.ndor - Szendrey Júlia”, care se transmite din domeniul
public al statului si din administrarea Ministerului Culturii si Cultelor în
domeniul public al comunei Săcălăseni si în administrarea Consiliului Local al
Comunei Săcălăseni, judetul Maramures
Denumirea bunului |
Caracteristicile bunului |
Amplasamentul bunului |
Valoarea bunului. (lei) |
Persoana juridică de la care se transmite bunul |
Persoana juridică la care se transmite bunul |
Numărul de identificare atribuit de Ministerul Finantelor Publice |
Bancă
pentru ansamblul monumental
“Petöfi Sándor -Szendrey Júlia” |
-
materialul: piatră -
scara: 1:1 |
Parcul Castelului
Teleky
situat în
localitatea Coltău,
comuna Săcălăseni,
judetul
Maramures |
4.000.000 |
Ministerul
Culturii si Cultelor |
Comuna
Săcălăseni - Consiliul al Comunei Local Săcălăseni, judetul Maramures |
33.414 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
acceptarea Deciziei nr. 2/2002 a Comitetului mixt România - Asociatia Europeană
a Liberului Schimb (A.E.L.S.), adoptată la Geneva la 19 aprilie 2002, privind
modificarea Protocolului D al Acordului dintre România si statele Asociatiei
Europene a Liberului Schimb (A.E.L.S.), semnat la Geneva la 10 decembrie 1992
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 5 alin.
1 din Legea nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea tratatelor,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se acceptă Decizia nr. 2/2002 a
Comitetului mixt România - Asociatia Europeană a Liberului Schimb (A.E.L.S.),
adoptată la Geneva la 19 aprilie 2002, privind modificarea Protocolului D al
Acordului dintre România si statele Asociatiei Europene a Liberului Schimb
(A.E.L.S.), semnat la Geneva la 10 decembrie 1992, ratificat prin Legea nr.
19/1993.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoană
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
2 octombrie 2002.
Nr.
1.093.
DECIZIA
Comitetului mixt România - Asociatia Europeană a
Liberului Schimb*) nr. 2/2002
(adoptată de Comitetul mixt România - A.E.L.S. la 19
aprilie 2002)
Amendamente la Protocolul D (Monopoluri)
Comitetul mixt, având în vedere art. 36 al acordului,
luând în considerare că Liechtenstein si Elvetia au
eliminat monopolurile de stat la praful de puscă si că Islanda a eliminat
monopolul de stat la îngrăsăminte, la care se face referire în paragraful 1 al
Protocolului D,
luând în considerare că textul paragrafului 2 a fost
eliminat deoarece Austria a încetat să mai fie parte la acord,
luând în considerare că perioada de tranzitie pentru
România, la care se referă paragraful 3 al Protocolului D, s-a încheiat la 1
mai 1998,
luând în considerare că la cea de-a cincea sesiune a
sa Comitetul mixt România - A.E.L.S. a adoptat o decizie care amendează
Protocolul D (Monopoluri), fără a lua în considerare eliminarea paragrafelor 2
si 3 ale Protocolului D, D E C I D E :
Protocolul D va fi înlocuit cu următorul text:
“PROTOCOLUL D
Monopoluri neajustate în conformitate cu art. 11
Art. 11 al acestui acord se va aplica
Liechtensteinului si Elvetiei în ceea ce priveste monopolul de stat asupra
sării numai în măsura în care aceste state vor trebui să îndeplinească
obligatii corespunzătoare conforme relatiilor lor comerciale cu Comunitatea
Europeană si statele A.E.L.S.”
1. Amendamentul de mai sus va intra în vigoare când
instrumentele de acceptare au fost depuse de toate părtile la depozitar, care
va notifica tuturor celorlalte părti.
2. Secretariatul General al Asociatiei Europene a
Liberului Schimb va depune textul acestei decizii la depozitar.
Drept care subsemnatii împuterniciti în mod
corespunzător au semnat această decizie a Comitetului mixt.
Semnată la Geneva la 19 aprilie 2002 în limba engleză.
Pentru statele A.E.L.S., Harald Aspelund |
Pentru România, Liliana Mangeac |
*)
Traducere din limba engleză.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR
pentru
aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea, controlul calitătii
si/sau comercializarea materialului de înmultire si plantare legumicol, altul
decât semintele
În baza art. 12 din Legea nr. 266/2002 privind
producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitătii, comercializarea
semintelor si a materialului săditor, precum si înregistrarea soiurilor de
plante,
având în vedere necesitatea armonizării legislatiei
românesti cu reglementările Directivei Consiliului Uniunii Europene nr.
92/33/CEE privind comercializarea materialului de înmultire si plantare
legumicol, altul decât semintele,
în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
362/2002 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulile si normele tehnice
privind producerea, controlul calitătii si/sau comercializarea materialului de
înmultire si plantare legumicol, altul decât semintele, prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti,
26 august 2002.
Nr. 381.
privind
producerea, controlul calitătii si/sau comercializarea materialului de
înmultire si plantare legumicol, altul decât semintele
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare
Art. 1. - (1) Prezentele reguli si norme tehnice se
aplică producerii în vederea comercializării, prelucrării, controlului
calitătii si/sau comercializării materialului de înmultire si plantare
legumicol, altul decât semintele, din următoarele genuri si specii, precum si
hibrizilor acestora:
1. Allium ascalonicum - ceapă esalotă
2. Allium cepa L. - ceapă
3. Allium fistulosum L. - ceapă de stufat
4. Allium porrum L. - praz
5. Allium sativum L. - usturoi comun
6. Anthriscus cerefolium (L.) Hoffm. - asmătui
7. Apium graveolens L. - telină
8. Asparagus officinalis L. - sparanghel
9. Beta vulgaris L. var. vulgaris - sfeclă de petiol
10. Beta vulgaris L. var. conditiva Alef. - sfeclă
rosie
11. Brassica oleracea L. convar. acephala (DC) Alef.
var. sabellica L. - varză creată
12. Brassica oleracea L. convar. botrytis (L.) Alef.
var. botrytis L. - conopidă
13. Brassica oleracea L. convar. botrytis (L.) Alef.
var. cymosa Duch. - brocoli
14. Brassica oleracea L. convar. oleracea var.
gemmifera DC - varză de Bruxelles
15. Brassica oleracea L. convar. capitata (L.) Alef.
var. sabauda L. - varză creată de Milano
16. Brassica oleracea L. convar. capitata (L.) Alef.
var. alba DC - varză albă
17. Brassica oleracea L. convar. capitata (L.) Alef.
var. rubra DC - varză rosie
18. Brassica oleracea L. convar. acephala (DC) Alef.
var. gongylodes L. - gulie
19. Brassica pekinensis (Lour.) Ruper. - varză
chinezească
20. Brassica rapa L. var. rapa - napi
21. Capsicum annuum L. - ardei
22. Cichorium endivia L. - cicoare creată si scarola
23. Cichorium intybus L. (partim) - cicoare
industrială, andivă
24. Citrullus lanatus (Thunb.) Matsun et Nakai -
pepene verde
25. Cucumis melo L. - pepene galben
26. Cucumis sativus L. - castravete
27. Cucurbita maxima Duchesne - dovleac de copt
28. Cucurbita pepo L. - dovlecel
29. Cynara cardunculus L. - cardon
30. Cynara scolymus L. - anghinare
31. Daucus carota L. - morcov
32. Foeniculum vulgare Miller - fenicul
33. Lactuca sativa L. - salată
34. Lycopersicon lycopersicum (L.) Karsten ex Farw -
tomate
35. Petroselinum crispum (Miller) Nyman ex AW. Hill -
pătrunjel de frunze, pătrunjel de rădăcină
36. Phaseolus coccineus L. - fasole de Spania
37. Phaseolus vulgaris L. - fasole
38. Pisum sativum L. (partim) - mazăre
39. Raphanus sativus L. - ridichi
40. Rheum rhabarbarum L. - revent
41. Scorzonera hispanica L. - scortonera
42. Solanum melongena L. - vinete
43. Spinacia oleracea L. - spanac
44. Valerianella locusta (L.) Laterr. - fetică
45. Vicia faba L. (partim) - bob.
(2) Prezentele reguli si norme tehnice se aplică si
portaltoilor sau altor părti ale plantelor apartinând altor genuri, specii sau
hibrizi nementionati la alin. (1), în cazul în care materialul apartinând
genurilor, speciilor sau hibrizilor prevăzuti la alin. (1) este sau trebuie
altoit pe acesti portaltoi sau părti ale plantei.
(3) Materialul de înmultire si plantare legumicol din
speciile enumerate la alin. (1) nu se comercializează decât dacă apartine unui
soi înregistrat si publicat în Catalogul oficial al României sau în Catalogul
comun al soiurilor speciilor de legume al Uniunii Europene.
(4) Face exceptie de la prevederile alin. (1) si (3)
materialul de înmultire si plantare legumicol destinat următoarelor scopuri,
fără a aduce atingere prevederilor de carantină fitosanitară:
a) teste sau scopuri stiintifice; sau
b) muncă de selectie; sau
c) măsuri care vizează conservarea diversitătii
genetice.
(5) Modificarea listei genurilor si speciilor prevăzute
la alin. (1) se poate face prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei
si pădurilor.
(6) Materialul de înmultire si plantare legumicol din
productia internă, destinat pietei interne, apartinând altor genuri, specii sau
hibrizi interspecifici nementionati la alin. (1) si care apartine unui soi
înregistrat sau protejat în România, se va supune unor reguli si norme interne
aprobate prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor.
CAPITOLUL II
Definirea termenilor utilizati
Art. 2. - În cadrul prezentelor reguli si norme
tehnice termenii utilizati se definesc astfel:
a) materialul de înmultire: părti ale plantei
si tot materialul plantei, incluzând portaltoiul destinat pentru înmultire si
pentru productia de legume;
b) materialul de plantare: plante întregi si
părti de plante, incluzând componente ale plantelor altoite, destinate
plantării pentru productia de legume;
c) furnizor sau agent economic: orice persoană
fizică sau juridică care desfăsoară cel putin una dintre următoarele activităti
profesionale privind materialul de înmultire si plantare: reproducere,
producere, prelucrare, mentinere si/sau tratare si comercializare la intern,
import sau export;
d) comercializare: cantitătile disponibile sau
din stoc, prezentate sau oferite pentru vânzare, vânzarea si/sau livrarea către
o altă persoană, sub orice formă, a materialului de înmultire sau plantare;
e) autoritatea oficială responsabilă:
autoritate unică si centrală, creată sau desemnată, aflată sub controlul
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor si responsabilă cu
problemele de asigurare a calitătii:
i(i) autoritatea centrală desemnată din
cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor si responsabilă de
problemele privind calitatea este Inspectia Natională pentru Calitatea
Semintelor, denumită în continuare INCS, conform Legii nr. 266/2002
privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitătii,
comercializarea semintelor si a materialului săditor, precum si înregistrarea
soiurilor de plante;
(ii) autoritătile stabilite la nivel teritorial, în
subordinea autoritătii nationale centrale, sunt: inspectoratele teritoriale
pentru calitatea semintelor si a materialului săditor, denumite în continuare ITCSMS,
si Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Săditor,
denumit în continuare LCCSMS;
f) măsuri oficiale: măsuri luate de autoritatea
oficială responsabilă;
g) inspectie oficială: inspectia efectuată de
autoritatea oficială responsabilă;
h) document oficial: document întocmit de
autoritatea oficială responsabilă sau sub responsabilitatea sa;
i) lot: un număr de unităti dintr-un singur
produs, identificabil prin omogenitatea compozitiei si a originii sale;
j) laborator: entitate publică sau privată ce
desfăsoară o activitate de analiză si diagnosticare propriu-zisă, iar
rezultatele testelor efectuate permit furnizorului să îsi monitorizeze
calitatea productiei.
CAPITOLUL III
Obligatiile furnizorului
Art. 3. - (1) Furnizorii înregistrati pentru
producerea materialului de înmultire si plantare legumicol vor lua toate
măsurile pentru respectarea prevederilor prezentelor reguli si norme tehnice în
toate etapele de producere, prelucrare si de comercializare a materialului de
înmultire si plantare legumicol.
(2) Furnizorii trebuie să fie înregistrati în
conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si
pădurilor nr. 253/2002 pentru aprobarea Metodologiei privind înregistrarea
agentilor economici, persoane fizice si juridice, pentru producerea, prelucrarea
si/sau comercializarea semintelor si materialului săditor.
(3) În vederea aplicării prevederilor alin. (1)
furnizorii efectuează prin personalul propriu acreditat sau prin personalul
oficial al autoritătii verificări având la bază următoarele principii:
a) identificarea punctelor critice din procesul de
productie, pe baza metodelor utilizate;
b) elaborarea si implementarea unor metode de
monitorizare si verificare a punctelor critice ale procesului de productie
prevăzute la lit. a);
c) ridicarea probelor pentru efectuarea analizelor
într-un laborator acreditat;
d) înregistrarea datelor si documentelor referitoare
la prevederile lit. a), b) si c), în formă scrisă sau în alte forme durabile,
tinerea evidentei productiei si comercializării într-un registru de intrări si
iesiri, conform modelului prevăzut în Ordinul ministrului agriculturii,
alimentatiei si pădurilor nr. 253/2002, care să fie la dispozitia inspectorului
ITCSMS sau LCCSMS. Aceste documente si înregistrări vor fi păstrate cel putin 2
ani, dar nu mai putin decât prevăd dispozitiile ITCSMS sau LCCSMS, în functie
de particularitătile procesului de productie. Furnizorii a căror activitate se
limitează doar la comercializarea materialului de înmultire si plantare
legumicol, produs si ambalat de alti furnizori, trebuie să tină doar evidenta
operatiunilor de cumpărare si de vânzare a acestui material în registrul de
intrări si iesiri.
(4) Dacă în urma verificărilor sau a altor informatii
de care dispun furnizorii prevăzuti la alin. (1) descoperă prezenta unuia sau
mai multor organisme dăunătoare care fac obiectul Normelor metodologice de
aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 136/2000 privind măsurile de protectie
împotriva introducerii si răspândirii organismelor de carantină dăunătoare
plantelor sau produselor vegetale în România, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.030/2001, sau a organismelor dăunătoare prevăzute în anexa nr.
2 la prezentele reguli si norme tehnice, în măsura în care afectează calitatea
materialului, furnizorii sunt obligati să informeze autoritatea fitosanitară si
ITCSMS sau LCCSMS si să adopte măsurile pe care aceste autorităti le recomandă
sau orice măsură necesară reducerii riscului răspândirii organismelor
dăunătoare mentionate. Furnizorii
tin într-un registru evidenta aparitiei organismelor
dăunătoare în unitătile lor si a tuturor măsurilor luate pentru combaterea
acestora.
Art. 4. - Furnizorii efectuează personal sau prin
intermediul personalului oficial controale având ca obiectiv următoarele reguli
si conditii:
a) luarea în considerare, în permanentă, a
următoarelor puncte critice, după caz:
1. planul, schita, metoda de cultură;
2. calitatea materialului de înmultire si plantare
legumicol folosit pentru începerea procesului de productie;
3. însământarea, plantarea, repicarea, repicarea la
cuburi nutritive si plantarea materialului de înmultire;
4. îndeplinirea conditiilor de stare fitosanitară;
5. îngrijirea culturii;
6. operatiunile de înmultire;
7. măsuri luate pentru protectia soiului si măsuri de
igienă;
8. tratamente;
9. operatiunile de recoltare, ambalare;
10. păstrare, depozitare;
11. transport;
12. administrare, prin care se întelege:
ii(i) locul unde se află parcelele pentru
însământat sau plantat;
i(ii) originea materialului, toate fazele
de multiplicare, de control, de ridicare a probelor, ca si rezultatele lor;
(iii) cui i-a livrat fiecare dintre loturile aprobate,
mentionând numele, adresele si datele respective si toate celelalte activităti
efectuate de către furnizor;
b) tinerea însemnărilor în registrul de intrări si
iesiri cu privire la informarea completă a persoanelor oficiale, despre
sământă, plante sau alte obiecte:
1. cumpărate pentru păstrare sau plantare pe teren;
2. aflate în productie sau livrate la beneficiari;
3. tratamente chimice aplicate plantelor si mentinerea
documentelor respective cel putin un an;
c) mentinerea de către furnizor, prin personalul
acreditat sau prin intermediul unui responsabil numit de el, a legăturii cu
autoritatea oficială si răspunderea în fata persoanei oficiale cu referire la
calitatea si starea fitosanitară a materialului de înmultire si plantare
legumicol;
d) executarea inspectiilor vizuale necesare si la date
corespunzătoare, în conditiile admise si acceptate de persoana oficială;
e) asigurarea permanentă de către furnizor că
ridicarea probelor se face conform metodologiilor si standardelor în vigoare;
f) asigurarea de către furnizor, în orice moment, a
accesului liber al persoanelor oficiale, în special pentru inspectie si/sau
luarea probelor, precum si accesul la însemnările si documentele prevăzute la
lit. b), în toate sectoarele de productie sau ale laboratorului, pentru ca
aceste persoane oficiale să se asigure că prevederile prezentelor norme si
reguli tehnice sunt respectate de furnizor;
g) punerea la dispozitie de către furnizor persoanei
oficiale a tuturor datelor, documentelor si informatiilor referitoare la
materialul de înmultire si plantare legumicol de care dispune sau permiterea
persoanei oficiale să facă investigatiile pe care aceasta le consideră necesare;
h) identificarea de către furnizor, în câmp, în timpul
vegetatiei sau la recoltare, în timpul sortării, ambalării si al păstrării
materialului de înmultire si plantare legumicol.
Acesta va elimina toate plantele netipice din punctul
de vedere al autenticitătii si calitătii materialului de înmultire si plantare
legumicol;
i) asigurarea echipamentului tehnic corespunzător al
furnizorului astfel încât productia, ambalarea, păstrarea si depozitarea
materialului de înmultire si plantare legumicol să se poată realiza într-o
manieră adecvată obtinerii unui material de calitate corespunzătoare;
j) comercializarea de către furnizor a materialului pe
loturi, etichetat si marcat corespunzător, în respectul si protectia
beneficiarului;
k) asigurarea altor cooperări cu persoanele oficiale.
CAPITOLUL IV
Art. 5. - (1) Acreditarea personalului furnizorului
înregistrat pentru producerea în vederea comercializării si comercializarea
materialului de înmultire si plantare legumicol se fac de către autoritatea
oficială, respectiv ITCSMS si LCCSMS, după ce a verificat dacă metodele de
productie si aplicarea acestora sunt conforme cu prezentele reguli si norme
tehnice.
(2) Acreditarea personalului pentru inspectie în câmp
si ridicări de probe se efectuează cu respectarea conditiilor si procedurilor
de acreditare în vigoare, adaptate la activitătile specifice reglementate de
prezentele reguli si norme tehnice.
(3) Acreditarea laboratorului se efectuează de
autoritatea oficială, cu respectarea conditiilor si procedurilor de acreditare
în vigoare si dacă metodele folosite si dotările laboratoarelor corespund
prevederilor în vigoare pentru activitătile de analiză.
(4) Acreditarea activitătilor furnizorului se
concretizează dacă sunt îndeplinite conditiile prevăzute la art. 3 si 4 si dacă
este asigurat managementul calitătii prin personal calificat care să
urmărească, să remedieze si să răspundă în fata autoritătii oficiale de luarea
măsurilor necesare realizării si respectării prevederilor legale.
(5) Acreditarea trebuie reînnoită dacă furnizorul se
decide să execute alte activităti decât cele pentru care a fost acreditat.
(6) Până la acreditarea personalului si a
laboratorului furnizorului, verificările, prelevarea probelor, analizele si
eliberarea documentelor se efectuează de personalul ITCSMS sau LCCSMS.
(7) După acreditare persoana oficială va supraveghea
si va monitoriza furnizorul pentru a se asigura că acesta continuă să ia în
considerare punctele critice din procesul de productie si să respecte
prezentele reguli si norme tehnice.
CAPITOLUL V
Art. 6. - (1) Supravegherea si monitorizarea
furnizorilor înregistrati pentru producerea materialului de înmultire si
plantare legumicol, a unitătilor lor producătoare si a laboratoarelor se
efectuează de către ITCSMS sau LCCSMS, în cazul în care verificările procesului
de productie, prelucrare, analiza calitătii si cea fitosanitară sunt efectuate
de furnizor însusi prin personalul si laboratorul propriu acreditat.
(2) Autoritatea oficială supraveghează si
monitorizează furnizorii si unitătile lor, având în vedere natura activitătii
acestora, pe baza principiilor pe care trebuie să le îndeplinească conform art.
3 si 4, precum si a altor prevederi ale prezentelor reguli si norme tehnice sau
a altor reglementări în vigoare.
(3) Persoana oficială supraveghează si monitorizează
furnizorii pentru stabilirea si implementarea metodelor de verificare a
punctelor critice mentionate la art. 4 si se asigură că aceste metode sunt
avute în vedere de către furnizor, urmărind în special:
a) disponibilitatea, fidelitatea si folosirea
metodelor existente pentru verificarea fiecăruia dintre punctele critice
mentionate la art. 4 lit. a);
b) siguranta (exactitatea) acestor metode;
c) dacă metodele sunt potrivite pentru o evaluare
corectă a continutului productiei si comercializării, inclusiv aspectele
administrative;
d) competenta personalului furnizorului de a efectua
verificările.
(4) Persoana oficială va supraveghea si va monitoriza
furnizorul la ridicarea probelor pentru analiză într-un laborator acreditat,
conform art. 3 alin. (2) lit. c), pentru a se asigura că:
a) se iau probe în diferite faze ale productiei, la
intervalele stabilite de persoana oficială, atunci când metodele de productie
au fost stabilite în timpul verificării pentru acreditare;
b) probele sunt luate după metode tehnice corecte si
folosind procedee sigure privind felul analizelor de efectuat;
c) probele sunt luate de personal acreditat; si d)
analizele sunt efectuate într-un laborator acreditat în acest scop.
(5) Persoana oficială va executa regulat, cel putin o
dată pe an, în momentele cele mai potrivite, supravegherea si monitorizarea
activitătilor si dotărilor, luând în considerare natura specifică a activitătii
sau activitătilor
furnizorului.
(6) În urma fiecărei inspectii persoana oficială va
consemna rezultatele si concluziile sale, iar înainte de începerea
comercializării, eventual după efectuarea remedierilor necesare, va decide dacă
materialul se aprobă sau se respinge de la comercializare, întocmind un raport
de control prin care anuntă imediat furnizorul, în scris, iar acest raport va
fi luat la cunostintă de conducerea furnizorului.
Art. 7. - (1) În caz de respingere de la
comercializare a materialului sau a unei părti a materialului, conducerea
furnizorului poate cere reinspectia, adresând solicitarea la ITCSMS sau LCCSMS,
în maximum 3 zile de la data primirii deciziei inspectorului oficial.
(2) Inspectorul-sef al ITCSMS sau directorul LCCSMS
trebuie, nu mai târziu de 3 zile de când solicitarea reinspectiei a fost
primită de către autoritatea oficială, să organizeze efectuarea reinspectiei.
După efectuarea acesteia conducerea ITCSMS sau LCCSMS va trimite furnizorului
raportul întocmit în urma reinspectiei.
(3) În cazul în care furnizorul contestă decizia luată
în urma reinspectiei, litigiul se rezolvă de INCS pe baza documentelor sau a
verificărilor faptice. INCS poate folosi si constatările efectuate de alti
specialisti. Decizia luată de INCS este definitivă.
Art. 8. - (1) Dacă în timpul inspectiei, reinspectiei
sau litigiului se stabileste că materialul de înmultire si plantare legumicol
nu întruneste conditiile prezentelor reguli si norme tehnice, lotul sau
materialul în cauză respins este interzis de la comercializare.
(2) Dacă materialul de înmultire si plantare legumicol
este respins conform alin. (1), furnizorul anuntă în scris, în timp util,
autoritatea oficială despre intentia de schimbare a destinatiei sau despre
distrugere, precizând modul, data si ora de efectuare a acestora, la care
trebuie să participe un reprezentant al autoritătii oficiale.
Art. 9. - În cazul în care furnizorul solicită control oficial pentru producere, prelucrare si comercializare, în urma căruia se eliberează documente oficiale, supravegherea si monitorizarea furnizorului de către autoritatea oficială se limitează la urmărirea respectării cerintelor prevăzute în documentele oficiale pe perioada producerii, procesării, păstrării si comercializării materialului legumicol.
CAPITOLUL VI
Conditiile pe care trebuie să le îndeplinească materialul de înmultire si plantare legumicol
Art. 10. - Furnizorul poate comercializa materialul de
înmultire si plantare legumicol numai dacă acesta îndeplineste conditiile
specificate în prezentele reguli si norme tehnice.
Art. 11. - (1) Materialul trebuie, cel putin la o
inspectie vizuală, să fie efectiv liber de organismele dăunătoare calitătii sau
de simptomele acestora, care reduc utilitatea materialului legumicol de
înmultire si plantare, si în special să fie liber de acele organisme dăunătoare
cuprinse în anexa nr. 2 la prezentele reguli si norme tehnice, în ceea ce
priveste genurile si speciile enumerate.
(2) Orice material de înmultire si plantare legumicol
care prezintă semne vizibile sau simptome specifice ale organismelor dăunătoare
mentionate la alin. (1) trebuie tratat corespunzător imediat după aparitie, în
faza de crestere a culturii, sau, dacă este cazul, va fi eliminat.
(3) Prezenta organismelor dăunătoare trebuie să fie
cât mai redusă astfel încât să nu fie afectată valoarea de utilizare a
materialului legumicol. Materialul trebuie să îndeplinească, acolo unde este
cazul, conditiile de stare fitosanitară prevăzute în Normele metodologice de
aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 136/2000 privind măsurile de protectie
împotriva introducerii si răspândirii organismelor de carantină dăunătoare
plantelor sau produselor vegetale în România, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.030/2001.
(4) Materialul trebuie să aibă identitate si puritate
în ceea ce priveste genul si specia si trebuie să aibă, de asemenea, o
suficientă identitate si puritate varietală.
(5) Materialul trebuie să fie efectiv liber de orice
defecte care afectează calitatea lui ca material de înmultire sau plantare.
(6) Verificările din perioada de vegetatie sunt
prevăzute în anexa nr. 1 la prezentele reguli si norme tehnice.
(7) Vigoarea si dimensiunile materialului trebuie să
fie satisfăcătoare în ceea ce priveste utilitatea lui ca material de înmultire
si plantare legumicol; în plus, raportul dintre rădăcini, tulpină si frunze
trebuie să corespundă scopului de utilizare propus.
(8) Materialul parental de origine al materialului de
înmultire si plantare legumicol trebuie să satisfacă conditiile prevăzute în
prezentul capitol.
Art. 12. - (1) Intentia de producere în vederea
comercializării a materialului de înmultire si plantare legumicol se anuntă de
către furnizor printr-un document numit “Declaratie de multiplicare”, cu
mentiunile stabilite de INCS, pentru a fi luat în evidentă de către ITCSMS sau
LCCSMS în scopul supravegherii si monitorizării. Declaratia de multiplicare
initială sau o nouă declaratie va cuprinde elementele privind identificarea
loturilor care rezultă, ambalarea, etichetarea, intentia de a amesteca (mixtura)
unele loturi, după caz.
(2) În urma unei inspectii oficiale a materialului de înmultire si plantare, persoana oficială va întocmi un raport de control conform modelului stabilit de INCS, prin care stabileste dacă materialul corespunde regulilor si normelor în vigoare sau măsurile de remediere necesare ori dacă se respinge de la comercializare.
CAPITOLUL VII
Comercializarea materialului de înmultire si plantare
legumicol
Art. 13. - (1) Materialul de înmultire si plantare
legumicol poate fi comercializat numai de furnizori înregistrati pentru
producerea în vederea comercializării, prelucrarea si/sau comercializarea
materialului de înmultire si plantare legumicol si care respectă conditiile
prevăzute de prezentele reguli si norme tehnice.
(2) În timpul cresterii sau în timpul mutării
(separării) si ambalării materialul parental legumicol si cel de înmultire si
plantare vor fi tinute în loturi separate, bine identificate.
(3) În cazul comercializării de material de înmultire
si plantare legumicol de origine diferită în amestec, furnizorul va tine
evidenta si va înregistra într-un registru următoarele date: compozitia lotului
si originea fiecărei componente individuale care compune lotul, mentionând
totodată acest lucru pe documentele de livrare.
(4) Prevederile alin. (2) si (3) se supun inspectiei
oficiale.
(5) Autoritatea oficială, în cadrul supravegherii si
monitorizării, va inspecta oficial materialul legumicol în timpul producerii,
prelucrării si comercializării, prin ridicarea si verificarea de probe, în
conformitate cu normele si regulile în vigoare.
Art. 14. - (1) Materialul legumicol va fi
comercializat numai în loturi suficient de omogene, corespunzător cerintelor
prezentelor reguli si norme tehnice, si însotit de documentele eliberate de
furnizor. Dacă există si un document al autoritătii oficiale, acesta se va
mentiona separat de documentul furnizorului.
(2) Materialul de înmultire si plantare legumicol
trebuie ambalat, închis, etichetat si sigilat, potrivit cu natura materialului,
astfel încât să nu poată fi înlocuit sau deteriorat.
(3) Materialul legumicol va fi comercializat însotit
de un document de calitate al furnizorului, si anume “Certificat de calitate”
si/sau eticheta furnizorului, care nu au mai fost folosite anterior si care
trebuie să contină următoarele informatii:
a) indicarea “Calitate România”;
b) indicarea autoritătii oficiale responsabile sau
codul distinct al acesteia;
c) numărul de înregistrare sau acreditare;
d) numele furnizorului;
e) numărul lotului sau numărul individual al
ambalajului;
f) numărul de referintă al lotului semintei de bază în
cazul în care materialul legumicol provine direct din sământă de legume
certificată oficial sau din sământă standard, conform anexei nr. 2.6 la Ordinul
ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr. 350/2002 pentru
aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea în vederea
comercializării, prelucrarea, controlul si certificarea calitătii, precum si
comercializarea semintelor de cereale, oleaginoase si textile, plante furajere,
sfeclă, cartof si legume.
g) denumirea comună si botanică a speciei;
h) denumirea soiului; în cazul portaltoiului,
denumirea varietătii sau denumirea acestuia;
i) cantitatea;
j) data eliberării documentului furnizorului;
k) în cazul importurilor se va mentiona numele tării
de productie a materialului.
(4) În cazul vânzării cu amănuntul către un consumator
final, eticheta poate tine loc de certificat de calitate, continând informatii
adecvate privind identitatea produsului si folosirea acestuia.
(5) La comercializarea angro materialul de înmultire
si plantare legumicol va fi însotit de un certificat de calitate emis de
furnizor, iar ambalajele sau pachetele vor purta eticheta furnizorului.
(6) Materialul de înmultire si plantare din speciile
prevăzute în Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
136/2000 privind măsurile de protectie împotriva introducerii si răspândirii
organismelor de
carantină dăunătoare plantelor sau produselor vegetale
în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.030/2001, poate circula
numai însotit de pasaport fitosanitar.
Art. 15. - Se exceptează de la prevederile art. 14,
precum si de la cele privind controlul si inspectiile oficiale micii
producători a căror productie si comercializare de material legumicol sunt
destinate în totalitate utilizării finale de către persoane neimplicate
profesional în productia de material de înmultire si plantare legumicol, pe
piata locală. Micii producători sunt persoane fizice care detin certificat de
producător eliberat de primăria locală, care îsi produc singuri material pentru
propria productie de legume, iar surplusul îl vând sau distribuie pe piata
neorganizată din judetul respectiv sau cel mult în judetele limitrofe.
CAPITOLUL VIII
Dispozitii finale
Art. 16. - În cazul unor dificultăti temporare privind
asigurarea pietei cu material de înmultire si plantare legumicol care să
îndeplinească cerintele prezentelor reguli si norme tehnice, Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor poate admite la comercializare, prin
derogare, material produs în conditii de calitate mai putin stricte, dar fără a
aduce prejudicii conditiilor fitosanitare prevăzute în Normele metodologice de
aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 136/2000 privind măsurile de protectie
împotriva introducerii si răspândirii organismelor de carantină dăunătoare
plantelor sau produselor vegetale în România, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.030/2001.
Art. 17. - (1) Materialul de înmultire si plantare
legumicol care îndeplineste conditiile prezentelor reguli si norme tehnice nu
va fi supus nici unei restrictii de comercializare în ceea ce priveste
furnizorul, normele fitosanitare, mediul de cultură si modalitătile de
inspectie.
(2) Comercializarea materialului legumicol dintr-un
soi care figurează în cataloagele mentionate la art. 1 alin. (3) nu este supusă
nici unei restrictii în ceea ce priveste soiul, cu exceptia celor prevăzute în
prezentele reguli si norme tehnice.
Art. 18. - (1) Materialul de înmultire si plantare
legumicol produs în baza prezentelor reguli si norme tehnice se consideră
echivalent cu cel produs în tările comunitare în conformitate cu prevederile
Directivei Consiliului nr. 92/33/CEE si nu este supus altor restrictii de
comercializare.
(2) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor
va decide dacă materialul de înmultire si plantare legumicol produs într-o tară
din afara comunitătii si prezentând aceleasi garantii privind obligatiile
furnizorului, identitatea, caracteristicile, starea fitosanitară, stadiul de
vegetatie, modalitătile de inspectare, ambalarea, marcarea si închiderea, este
echivalent cu materialul de înmultire si plantare legumicol produs în
conformitate cu prevederile si cerintele stabilite prin prezentele reguli si
norme tehnice.
(3) Materialul de înmultire si plantare legumicol
importat în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii,
alimentatiei si pădurilor nr. 257/2002 pentru aprobarea Regulamentului privind
organizarea controlului de calitate si fitosanitar la importul si exportul semintelor
si materialului săditor si cu respectarea prevederilor Normelor metodologice de
aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 136/2000 privind măsurile de protectie
împotriva introducerii si răspândirii organismelor de carantină dăunătoare
plantelor sau produselor vegetale în România, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.030/2001, nu este supus nici unei alte restrictii de
comercializare.
Art. 19. - (1) ITCSMS si LCCSMS în colaborare cu
Institutul de Stat pentru Testarea si Înregistrarea Soiurilor (ISTIS) si
autoritatea fitosanitară pot supune la testare si analiză în perioada de
multiplicare, mentinere, păstrare si comercializare, inclusiv în postcontrol,
probe luate prin sondaj din materialul de înmultire si plantare legumicol
produs de furnizori sau importat.
(2) Testele si analizele prevăzute la alin. (1) vor fi
utilizate pentru a verifica dacă acestea sunt conforme cu prevederile
prezentelor reguli si norme tehnice, inclusiv cu cele privind normele
fitosanitare, precum si în vederea armonizării metodelor tehnice de examinare.
Rezultatele si rapoartele referitoare la testele si analizele efectuate sunt
transmise confidential între autoritătile prevăzute la alin. (1).
Art. 20. - Pentru supravegherea si monitorizarea
furnizorului, pentru efectuarea verificărilor, analizelor si a eliberării
documentelor de control, furnizorul va achita obligatiile financiare de plată
fată de autoritatea oficială, conform normelor în vigoare.
Art. 21. - Verificările oficiale, altele decât cele de
supraveghere si monitorizare, ale materialului de înmultire si plantare
legumicol sunt efectuate, la cererea expresă a furnizorilor producători, de
către ITCSMS sau LCCSMS, conform prezentelor reguli si norme tehnice si
prevederilor Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
350/2002, autoritatea asigurându-se că materialul satisface cerintele prevăzute
de prezentele reguli si norme tehnice. Furnizorul îsi va achita obligatiile
financiare fată de autoritate, conform tarifelor în vigoare.
Art. 22. - (1) Dacă în urma supravegherii si
monitorizării sau în urma testării materialului ori în postcontrol, prin
sondaj, se constată că materialul de înmultire si plantare legumicol nu
corespunde prezentelor reguli si norme tehnice, autoritatea oficială va
înstiinta furnizorul prin raportul de control sau alt document scris cu
constatările efectuate, prin care se stabilesc măsurile corective necesare
îndeplinirii acestor prevederi, dacă este posibil, sau materialul în cauză se
interzice de la comercializare, după caz.
(2) În momentul în care se constată că materialul de
înmultire si plantare legumicol a fost comercializat de către furnizor înainte
de primirea aprobării persoanei oficiale sau a fost comercializat
neaplicându-se măsurile corective ori a fost comercializat după ce a fost
interzis de către persoana oficială, se vor lua măsuri în conformitate cu Legea
nr. 266/2002.
(3) În cazul repetării de către furnizor a
nerespectării prevederilor prezentelor reguli si norme tehnice, autoritatea
oficială poate retrage temporar sau definitiv acreditarea si/sau înregistrarea
furnizorului.
(4) Aplicarea oricărei măsuri asupra furnizorului va
înceta în momentul în care autoritatea oficială stabileste cu certitudine că
acesta respectă prezentele reguli si norme tehnice.
Art. 23. - INCS poate emite instructiuni si precizări
de aplicare a prevederilor prezentelor reguli si norme tehnice.
ANEXA Nr.
1
la
regulile si normele tehnice
verificărilor în timpul vegetatiei
A. Verificări în perioada de vegetatie
1. La culturile pentru producerea materialului de
înmultire si plantare furnizorul efectuează verificări, dintre care minimum una
la pregătirea pentru livrare, privind:
a) la înfiintarea culturii: provenienta semintelor,
amplasarea;
b) în timpul vegetatiei: respectarea lucrărilor si
metodelor specifice pentru asigurarea calitătii, eliminarea plantelor netipice
si bolnave;
c) mentinerea materialului legumicol de către furnizor
pe loturi separate pe toată perioada de crestere si de livrare a acestuia.
2. Înainte de comercializare persoana acreditată sau
oficială ridică probe pentru efectuarea de verificări si analize de laborator
în vederea respectării conditiilor minime de calitate.
3. După sortare inspectorul acreditat sau oficial
eliberează documentul de aprobare în vederea comercializării, dacă materialul
îndeplineste conditiile minime prevăzute de regulile si normele în vigoare.
B. Verificări specifice la arpagic si usturoi
1. În perioada de vegetatie furnizorul controlează
cultura cel putin de două ori, verificând aplicarea lucrărilor specifice,
efectuarea purificărilor biologice si starea fitosanitară.
2. Pe tot parcursul perioadei de vegetatie se vor
elimina plantele slab dezvoltate sau bolnave.
3. Bulbii de arpagic si usturoi trebuie să
îndeplinească următoarele norme si conditii:
a) materialul de înmultire trebuie să provină direct
dintr-un material care, în faza de vegetatie, a fost controlat si găsit liber
de orice boală si organism dăunător sau semne ori simptome ale acestora, care
reduc valoarea de utilizare a materialului legumicol, în special cele din anexa
nr. 2 la regulile si normele tehnice. La recoltare se vor controla
autenticitatea si puritatea varietală a bulbilor si starea fitosanitară;
b) bulbii trebuie să fie sortati si calibrati astfel încât să îndeplinească conditiile înscrise în tabelul de mai jos. Ca aspect trebuie să fie bulbi întregi, sănătosi, caracteristici soiului, bine îmbrăcati în foitele exterioare, care trebuie să fie curate, lucioase si să fosnească la frecare în mână, cu codita si rădăcinile scurte si bine uscate.
Conditii de calitate la bulbii de arpagic
Mărimea (diametrul), mm |
peste 7 până la 20 sau 7-14 si 15-20 |
Impurităti
totale, procent maxim, din care: |
6 |
- bulbi
răniti mecanic (tăiati, loviti), bulbi golasi, procent maxim |
3 |
- bulbi
încinsi, moi, mucegăiti, atacati de dăunători si boli, procent maxim |
1 |
- bulbi
seci, foite, pământ, procent maxim |
2 |
Bulbi
încoltiti, procent maxim |
2 |
Bulbi
crescuti |
Lipsă |
Acarieni
si alti dăunători vii |
lipsă |
NOTĂ:
Procentele din tabel se referă la greutate.
Bulbii se consideră încoltiti din momentul în care
coltul este vizibil sub foitele coditei si până când ajunge la lungimea de 1
cm.
Bulbii încoltiti având coltii mai mari de 1 cm se
consideră bulbi crescuti.
ANEXA Nr.
2*)
la
regulile si normele tehnice
LISTA
cuprinzând organismele dăunătoare care pot afecta
semnificativ calitatea materialului legumicol
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.