MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 827 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Luni, 18 noiembrie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
596. - Lege privind respingerea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 186/1999 pentru modificarea si completarea Legii nr.
83/1998 privind procedura falimentului băncilor
859. - Decret pentru promulgarea Legii privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 186/1999 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului băncilor
597. - Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 138/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 83/1998
privind procedura falimentului băncilor
860. - Decret pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 138/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului băncilor
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 261 din 24 septembrie 2002 referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. 3, art. 362
alin. 1 lit. d) si ale art. 3852 din Codul de procedură penală
Opinie separată
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.187. - Hotărâre privind trecerea din domeniul
public al statului în domeniul privat al statului a unor mijloace fixe aflate
în administrarea Companiei Nationale de Transport al Energiei Electrice
“Transelectrica” - S.A., Sucursala de Transport Craiova
1.195. - Hotărâre pentru aprobarea Acordului
dintre Ministerul Apărării Nationale din România si Ministerul Apărării din
Georgia privind cooperarea în domeniul medico-militar, semnat la Bucuresti la 3
septembrie 2002
Acord între Ministerul Apărării Nationale din România si Ministerul
Apărării din Georgia privind cooperarea în domeniul medico-militar
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
467. -
Ordin al ministrului muncii si solidaritătii sociale privind aprobarea
Normelor specifice de securitate a muncii pentru extragerea substantelor
minerale utile în cariere, cu mijloace mecanizate – partea a II-a - Roci
ornamentale si partea a III-a - Nisipuri, pietris, balast
498. - Ordin al ministrului agriculturii,
alimentatiei si pădurilor privind modificarea si completarea Ordinului
ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr. 144/2002 pentru
aprobarea Normei sanitare-veterinare privind stabilirea regulilor de prevenire,
control si eradicare a unor encefalopatii spongiforme transmisibile
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 186/1999 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului băncilor
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se respinge Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 186
din 19 noiembrie 1999 pentru modificarea si completarea Legii nr. 83/1998
privind procedura falimentului băncilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 567 din 19 noiembrie 1999.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 7 octombrie 2002,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE BUZATU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 8
octombrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 29
octombrie 2002.
Nr. 596.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 186/1999
pentru modificarea si completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura
falimentului băncilor
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind respingerea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 186/1999 pentru modificarea si completarea Legii nr.
83/1998 privind procedura falimentului băncilor si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 28
octombrie 2002.
Nr. 859.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 138/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului băncilor
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 138 din 18 octombrie
2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura
falimentului băncilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 671 din 24 octombrie 2001, cu următoarele modificări si completări:
1. La articolul I punctul 2, articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - Procedura falimentului instituită prin prezenta lege se
aplică următoarelor categorii de institutii de credit:
a) băncilor persoane juridice române, inclusiv Casei de Economii si
Consemnatiuni C.E.C. - S.A., precum si sucursalelor acestora având sediul în
străinătate;
b) caselor centrale ale cooperativelor de credit, inclusiv
cooperativelor de credit afiliate la acestea.”
2. La articolul I punctul 3, litera a) a articolului 2 va avea
următorul cuprins:
“a) nu a onorat integral o creantă certă, lichidă si exigibilă, pe o
periodată de cel putin 7 zile lucrătoare de la scadentă, în cazul băncilor,
inclusiv al Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A., si pe o perioadă
de cel putin 30 de zile lucrătoare de la scadentă, în cazul caselor centrale
ale cooperativelor de credit, inclusiv al cooperativelor de credit afiliate la
acestea;”
3. La articolul I, după punctul 3 se introduce punctul 31 cu următorul cuprins:
“31. Titlul capitolului II va avea următorul
cuprins: «Organele care aplică procedura falimentului si atributiile lor»”
4. La articolul I, punctul 4 va avea următorul cuprins:
.4. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - Toate procedurile prevăzute de prezenta lege, cu exceptia
recursului, sunt de competenta exclusivă a tribunalului în jurisdictia căruia
se află sediul institutiei de credit debitoare care figurează în registrul
comertului si sunt exercitate de un judecător-sindic. Judecătorul-sindic este
nominalizat în fiecare caz de presedintele tribunalului, dintre judecătorii
desemnati ca judecători-sindici, în temeiul art. 12 alin. (3) din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările si
completările ulterioare. Principalele atributii ale tribunalului, în cadrul
prezentei legi, sunt:
a) darea hotărârii de deschidere a procedurii;
b) judecarea contestatiei institutiei de credit debitoare împotriva
cererii introductive formulate de Banca Natională a României sau de creditori
pentru începerea procedurii;
c) desemnarea lichidatorului, prin hotărâre, stabilirea atributiilor
acestuia si, dacă este cazul, înlocuirea lui;
d) judecarea actiunilor introduse de judecătorul-sindic pentru anularea
unor transferuri cu caracter patrimonial, anterioare hotărârii de deschidere a
procedurii;
e) judecarea contestatiilor formulate de institutia de credit debitoare
sau de creditori împotriva măsurilor luate de judecătorul-sindic si de
lichidator;
f) confirmarea planului de distribuire a sumelor obtinute din lichidare;
g) darea hotărârii de închidere a procedurii. Hotărârile tribunalului
sunt definitive si executorii. Ele pot fi atacate cu recurs în conditiile
legii.Č”
5. La articolul I, punctul 5 se abrogă.
6. La articolul I, după punctul 5 se introduc punctele 51-53 cu următorul cuprins:
“51. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - Pentru hotărârile date de tribunal în baza art. 3, curtea de
apel va fi instanta de recurs. Recursul va fi judecat în termen de 15 zile de
la înregistrarea dosarului la curtea de apel, citarea părtilor urmând să fie
făcută prin publicitate, în conditiile art. 95 din Codul de procedură civilă. Prin
derogare de la art. 300 alin. 3 si 4 din Codul de procedură civilă, hotărârile
tribunalului, cu exceptia celei de respingere a contestatiei institutiei de
credit debitoare, nu vor putea fi suspendate de instanta de recurs.»
52. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - Potrivit prezentei legi, principalele atributii ale
judecătorului-sindic sunt:
a) controlul asupra activitătii lichidatorului;
b) stabilirea programului sedintelor adunărilor creditorilor ori de câte
ori consideră necesar si prezidarea sedintelor;
c) confirmarea planului de distribuire a sumelor obtinute din lichidare;
d) luarea măsurilor care se impun din analiza rapoartelor prezentate de
lichidator si solutionarea obiectiilor la acestea;
e) introducerea de actiuni pentru anularea actelor frauduloase încheiate
de institutia de credit debitoare în dauna drepturilor creditorilor în cei 3
ani anteriori deschiderii procedurilor;
f) introducerea de actiuni pentru anularea constituirilor sau
transferurilor de drepturi patrimoniale către terti si pentru restituirea de
către acestia a bunurilor transmise si a valorii altor prestatii executate,
realizate de institutia de credit debitoare în dauna intereselor creditorilor,
prin:
1. acte de transfer cu titlu gratuit, efectuate în cei 3 ani anteriori
începerii procedurii falimentului; sunt exceptate sponsorizările în scop
umanitar, derulate conform prevederilor legale;
2. operatiuni comerciale în care prestatia institutiei de credit
debitoare o depăseste vădit pe cea primită, efectuate în cei 3 ani anteriori
începerii procedurii falimentului;
3. acte încheiate în cei 3 ani anteriori începerii procedurii, cu
intentia tuturor părtilor implicate în aceasta de a sustrage bunuri de la
urmărirea de către creditori sau de a le leza în orice alt fel drepturile;
4. acte de transfer de proprietate către un creditor pentru stingerea
unei datorii anterioare sau în folosul acestuia, efectuate în cele 180 de zile
anterioare începerii procedurii falimentului, dacă suma pe care creditorul ar
putea să o obtină în caz de faliment al institutiei de credit debitoare este
mai mică decât valoarea actului de transfer;
5. constituirea ori perfectarea unei garantii reale pentru o creantă
care era chirografară în cele 120 de zile anterioare începerii procedurii
falimentului;
6. acte încheiate cu persoane aflate în relatii speciale cu institutia
de credit debitoare, în anul anterior începerii procedurii falimentului;
persoanele aflate în relatii speciale cu institutia de credit debitoare sunt
cele stabilite prin lege;
g) admiterea planului de lichidare a unor bunuri din averea institutiei
de credit debitoare, până la acoperirea pasivului;
h) sesizarea tribunalului despre orice problemă care ar cere o
solutionare de către acesta;
i) efectuarea oricăror acte de procedură cerute de prezenta lege.Č
53. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - În îndeplinirea atributiilor lor, care implică aplicarea unor reglementări bancare, tribunalul, judecătorulsindic si lichidatorul pot cere si opinia Băncii Nationale a României, în calitatea sa de autoritate de supraveghere bancară.»”
7. La articolul I punctul 6, articolul 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - Prin hotărârea judecătorească privind începerea procedurii
falimentului tribunalul ridică administratorilor institutiei de credit
debitoare dreptul de a reprezenta institutia de credit, de a administra
bunurile institutiei respective, de a dispune de ele si va desemna
lichidatorul, care va putea fi si Fondul de garantare a depozitelor în sistemul
bancar, prin derogare de la prevederile art. 3 din Ordonanta Guvernului nr.
79/1999 privind organizarea activitătii practicienilor în reorganizare si
lichidare, si va preciza atributiile lichidatorului. Adunarea generală a
actionarilor institutiei de credit debitoare, respectiv adunarea generală a
casei centrale a cooperativelor de credit debitoare, va putea desemna în cel
mai scurt termen, cu majoritate simplă, un reprezentant, persoană fizică sau
juridică, care să îi sustină în cadrul procedurii si care va avea dreptul, în
conditiile legii, să conteste măsurile luate de judecătorul-sindic sau de
lichidator ori să exercite căile de atac împotriva hotărârilor judecătoresti.
În prima sedintă a adunării creditorilor acestia vor putea alege un alt
lichidator, cu o majoritate de 51% din valoarea creantelor valabile,
înregistrate la tribunal până la data prevăzută în notificarea trimisă de
tribunal, sau vor putea decide mentinerea lichidatorului desemnat de tribunal.
În cazul în care sunt propusi mai multi lichidatori, va fi considerat ales lichidatorul
care va întruni voturile creditorilor titulari ai celei mai mari părti din
valoarea creantelor înregistrate la tribunal, în conditiile alin. 3. Pe data
stabilirii atributiilor noului lichidator de către tribunal vor înceta
atributiile lichidatorului numit de acesta la data deschiderii procedurii.
Lichidatorul nou-numit va prelua activitatea de la lichidatorul înlocuit, sub
controlul judecătorului-sindic. Pe perioada lichidării se revocă drepturile
tuturor structurilor de conducere si control - adunarea generală,
administratori, conducerea executivă, cenzori, auditori. Prevederile Legii nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, referitoare la
remuneratia lichidatorului, se aplică în mod corespunzător. Activitatea
lichidatorului este remunerată cu până la 3% din sumele rezultate din
operatiunile de lichidare.”
8. La articolul I, după punctul 6 se introduce punctul 61 cu următorul cuprins:
“61. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - Institutia de credit debitoare si oricare dintre creditori
pot face contestatie împotriva măsurilor luate de judecătorul-sindic si de
lichidator, în cazurile expres prevăzute de prezenta lege. O astfel de
contestatie va trebui să fie înregistrată în termen de 10 zile de la data la
care măsura a fost luată, iar solutionarea acesteia se va face în maximum 30 de
zile. Dacă socoteste necesar, tribunalul va tine o sedintă, cu citarea
autorului contestatiei, a institutiei de credit debitoare, a creditorilor si a
Băncii Nationale a României, cu participarea judecătorului-sindic.»”
9. La articolul I, punctul 7 va avea următorul cuprins:
“7. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - În orice stadiu al procedurii falimentului, pentru motive
temeinice - dol sau culpă gravă -, precum si la solicitarea justificată a
creditorilor, tribunalul poate înlocui judecătorul-sindic ori lichidatorul prin
încheiere motivată, dată în camera de consiliu. Pentru desemnarea unui alt
lichidator tribunalul va solicita adunării generale a creditorilor o altă
propunere pentru lichidator, care va fi ales în conformitate cu prevederile
art. 7.
Numirea noului lichidator se va face cu respectarea prevederilor art.
3.»”
10. La articolul I punctul 8, articolul 10 va avea următorul cuprins:
“Art. 10. - Potrivit prezentei legi, principalele atributii ale
lichidatorului sunt:
a) în momentul primirii hotărârii judecătoresti privind începerea
procedurii falimentului va deschide la o bancă care functionează pe teritoriul
României, selectată prin licitatie, în cel mult 10 zile, în raport cu
criteriile de eficientă stabilite pentru apărarea intereselor creditorilor,
inclusiv din punctul de vedere al dezvoltării retelei teritoriale, două
conturi, unul în lei si altul în valută, cu mentiunea cont tip institutie de
credit în faliment, cu drept exclusiv de dispozitie în interesul procedurii
falimentului. În conturile tip institutie de credit în faliment vor fi
virate de către lichidator sumele existente în conturi la alte institutii
financiarbancare. Lichidatorul va comunica imediat Băncii Nationale a României
banca comercială si conturile deschise la aceasta, după care Banca Natională a
României va transfera imediat în aceste conturi disponibilitătile institutiei
de credit aflate în evidentele sale. Operatiunile institutiei de credit în
faliment se vor desfăsura în continuare prin aceste conturi;
b) examinarea activitătii institutiei de credit debitoare în raport cu
situatia de fapt, întocmirea unui raport amănuntit asupra cauzelor si
împrejurărilor care au dus la starea de faliment, cu mentionarea persoanelor
cărora le-ar fi imputabilă, si supunerea acestui raport judecătorului-sindic
spre aprobare, în termen de cel mult 30 de zile de la începerea procedurii
falimentului; la cererea lichidatorului judecătorul sindic va putea prelungi
această perioadă, pentru motive temeinice, prin încheiere;
c) inventarierea bunurilor institutiei de credit debitoare si luarea
măsurilor corespunzătoare pentru conservarea lor, aplicarea sigiliilor la
începerea procedurii falimentului, în conformitate cu prevederile Legii nr.
64/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare;
d) angajarea, cu respectarea prevederilor legale, a personalului necesar
în vederea lichidării si conducerea activitătii acestuia, angajarea putându-se
face din cadrul personalului existent al institutiei de credit debitoare;
e) conducerea activitătii institutiei de credit debitoare, respectiv
efectuarea de operatiuni în interesul producerii falimentului, inclusiv
reesalonări de credite si stabiliri de noi rate ale dobânzilor aferente
activelor institutiei de credit debitoare, cu conditia ca orice nou nivel al
ratei dobânzilor să nu fie mai mic decât nivelul ultimei dobânzi de referintă
comunicat de Banca Natională a României, precum si participări la piata
valutară interbancară, luarea tuturor măsurilor, cum ar fi redimensionarea
personalului angajat în scopul reducerii permanente a cheltuielilor de
functionare si lichidare;
f) mentinerea, rezilierea sau denuntarea unor contracte încheiate de
institutia de credit debitoare, precum si încheierea de noi contracte în
interesul procedurii falimentului;
g) examinarea creantelor asupra institutiei de credit debitoare si,
atunci când este cazul, formularea de obiectiuni la acestea;
h) primirea sumelor în lei si în valută pe seama institutiei de credit
debitoare si consemnarea acestora, în termen de 24 de ore, în noile conturi ale
institutiei de credit debitoare, cu mentiunea cont tip institutie de credit
în faliment, conturi deschise la o bancă comercială;
i) luarea măsurilor corespunzătoare privind conturile în valută ale
institutiei de credit debitoare, deschise la institutii de credit
corespondente, prin:
1. notificarea corespondentilor asupra declarării în stare de faliment a
institutiei de credit debitoare, precum si asupra blocării disponibilitătilor
din conturile respective în valută;
2. transferarea ulterioară, în termenul cel mai scurt, a
disponibilitătilor în contul în valută, cu mentiunea cont tip institutie de
credit în faliment, ce se dezvoltă pe analitice pentru fiecare valută -,
deschis la banca comercială;
sumele aflate în contul în valută vor fi convertite în lei si
transferate în contul tip institutie de credit în faliment,deschis în
lei;
3. efectuarea de plăti pentru operatiunile în curs ale institutiei de
credit debitoare, precum si administrarea eficientă a disponibilitătilor;
j) urmărirea încasării creantelor din averea institutiei de credit
debitoare, rezultate din transferul de bunuri sau de sume de bani, efectuat de
aceasta înainte de înregistrarea cererii introductive;
k) lichidarea bunurilor si drepturilor din averea institutiei de credit
debitoare - ansamblul procedeelor, măsurilor si tehnicilor pentru realizarea
activelor institutiei de credit în faliment -, cu respectarea principiului
costului minim presupus, respectiv al valorificării optime a acestora, în
scopul achitării datoriilor către creditori prin:
1. tranzactii privind cumpărarea de active si asumarea de pasive prin
care o institutie de credit cu o situatie financiară bună achizitionează,
partial sau total, activele institutiei de credit debitoare si îsi asumă,
partial sau total, pasivele acesteia, incluzând totalitatea depozitelor
garantate; tranzactiile privind cumpărarea de active si asumarea de pasive pot
fi efectuate la vedere sau la termen cu optiune; după cumpărare, pentru
activele grevate de operatiuni pentru care se probează că au la bază fraude sau
că provin din furturi de instrumente financiare, părtile pot modifica tranzactia
initială, urmând ca institutia de credit achizitoare să primească de la
lichidator, în contravaloare, alte active ori sume de bani;
2. vânzarea de bunuri, precum: clădiri, terenuri, aparatură, valori
mobiliare, operatiuni de lichidare ce se realizează cu respectarea prevederilor
sectiunii a 6-a «Falimentul» din Legea nr. 64/1995, republicată, cu
modificările si completările ulterioare;
3. alte tehnici de realizare a activelor, cum ar fi cesiuni de creantă
ori novatii, realizate în interesul procedurii falimentului la o valoare
negociată;
l) întocmirea unui raport lunar asupra evolutiei procedurii
falimentului, respectiv asupra stadiului îndeplinirii atributiilor de
lichidator, pe care îl va prezenta judecătorului-sindic spre aprobare; un
astfel de raport va include informatii
referitoare la valoarea totală a creantelor asupra institutiei de credit
debitoare si la valoarea totală a activelor acesteia care au fost valorificate,
la sumele obtinute din lichidarea si încasarea de creante, la planul de distribuire
între creditori;
m) întocmirea bilantului final de lichidare; dacă lichidarea se
prelungeste peste durata unui exercitiu financiar, lichidatorul este obligat să
întocmească bilantul contabil anual si să îl depună la organele si la termenele
prevăzute în modelele situatiilor financiar-contabile pentru bănci;
n) sesizarea judecătorului-sindic despre orice problemă care ar cere o
solutionare de către acesta;
o) încheierea oricărui document în numele institutiei de credit
debitoare, initierea si coordonarea, în numele acesteia, a oricărei actiuni sau
proceduri legale;
p) efectuarea oricăror acte de procedură cerute de prezenta lege.”
11. La articolul I, după punctul 8 se introduc punctele 81 si 82 cu următorul cuprins:
“81. Articolul 11 se abrogă.
82. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
“Art. 12. - Procedura falimentului va începe pe baza unei cereri introduse de către institutia de credit debitoare sau de creditorii acesteia ori de Banca Natională a României.»”
12. La articolul I punctul 12, alineatele 1 si 4 ale articolului 18
vor avea următorul cuprins:
“Art. 18. - În urma înregistrării cererii, introdusă conform art. 14, 16 si 17, tribunalul va notifica imediat despre aceasta părtilor mentionate la aceste articole, inclusiv Băncii Nationale a României.
...
În lipsa disponibilitătilor în conturile prevăzute la art. 10 lit. a) se
vor utiliza disponibilităti din fondul de lichidare prevăzut de Legea nr.
64/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare.”
13. La articolul I punctul 13, articolul 19 va avea următorul
cuprins:
“Art. 19. - La primul termen de judecată tribunalul va analiza cererea
si, în cazul în care institutia de credit debitoare nu contestă starea de
faliment, va da hotărârea privind începerea procedurii falimentului acesteia.
Contestatia împotriva cererii de declansare a procedurii falimentului se
poate face în termen de 5 zile de la data comunicării acestei cereri.
Tribunalul se va pronunta asupra contestatiei în termen de 10 zile, termen care
poate fi prelungit o singură dată cu încă 10 zile. În urma pronuntării
hotărârii de începere a procedurii falimentului, ca urmare a cererii introduse
conform art. 14, 16 si 17 si a desemnării lichidatorului, tribunalul va
comunica aceasta părtilor prevăzute la articolele mentionate, inclusiv
lichidatorului si Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, în
vederea îndeplinirii atributiilor sale legale, precum si oficiului registrului
comertului la care institutia de credit debitoare este înmatriculată, pentru
efectuarea mentiunii «bancă în faliment», respectiv «casă centrală a
cooperativelor de credit în faliment». Comunicarea va fi făcută publică în două
ziare de circulatie natională. În situatia în care institutia de credit în
faliment are deschise sucursale în alte tări, Banca Natională a României va
comunica de îndată despre începerea procedurii falimentului autoritătii de
supraveghere bancară din tara gazdă a sucursalei respective. De la data
începerii procedurii falimentului toate actele institutiei de credit debitoare
vor purta mentiunea «bancă în faliment», respectiv «casă centrală a
cooperativelor de credit în faliment». Pentru scopuri statistice institutiile
de credit în faliment vor fi considerate ca apartinând în continuare sectorului
bancar. Raportările care trebuie întocmite si transmise de către lichidator
Băncii Nationale a României, periodicitatea si modalitatea de transmitere a
acestora vor fi stabilite prin norme de către Banca Natională a României.”
14. La articolul I punctul 14, alineatul 1 al articolului 20 va avea
următorul cuprins:
“Art. 20. - Tribunalul va comunica în aceeasi zi Băncii Nationale a
României hotărârea sa privind începerea procedurii falimentului institutiei de
credit debitoare. La data comunicării hotărârii privind începerea procedurii
falimentului Banca Natională a României va închide imediat, după decontarea
finală din ziua respectivă, conturile institutiei de credit debitoare, deschise
în evidentele sale, si va transfera disponibilitătile în conturile tip
Çinstitutie de credit în falimentČ, deschise la o bancă comercială conform art.
10.”
15. La articolul I, punctul 15 va avea următorul cuprins:
“15. Articolele 201-204 vor avea următorul
cuprins:
“Art. 201. - De la data deschiderii procedurii se suspendă toate actiunile
judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creantelor asupra institutiei de
credit debitoare sau bunurilor sale. Deschiderea procedurii suspendă orice
termene de prescriptie a actiunilor prevăzute la alin. 1. Termenele vor
reîncepe să curgă după 30 de zile de la închiderea procedurii. Actiunile
introduse de lichidator în aplicarea dispozitiilor prezentei legi sunt scutite
de taxe de timbru.
Art. 202. - Nici o dobândă ori cheltuială nu va putea fi adăugată creantelor
asupra institutiei de credit debitoare de la data deschiderii procedurii.
Art. 203. - După ce s-a dispus începerea procedurii falimentului, potrivit art.
19, este interzis administratorilor institutiei de credit debitoare, sub
sanctiunea nulitătii, să înstrăineze fără acordul judecătorului-sindic
actiunile, respectiv părtile sociale detinute la banca debitoare, care fac
obiectul acestei proceduri. Judecătorul-sindic va dispune indisponibilizarea
actiunilor, respectiv a părtilor sociale, potrivit alin. 1, în registrele
speciale de evidentă sau în conturile înregistrate electronic.
Art. 204. -
Salariatii institutiei de credit aflate în procedura falimentului vor putea
desemna două persoane care să îi reprezinte în procesul de lichidare, după
deschiderea procedurii pentru recuperarea creantelor reprezentând salariile si
alte drepturi bănesti.Č”
16. La articolul I punctul 16, articolul 21 va avea următorul
cuprins:
“Art. 21. - Prevederile cap. III sectiunea a 6-a «FalimentulĎ din Legea nr. 64/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, se vor aplica corespunzător si procedurii falimentului institutiilor de credit, cu exceptia art. 79, respectiv a art. 100 alin. (2), în ceea ce priveste începerea lichidării după afisarea tabelului de creante, si a art. 108, în ceea ce priveste ordinea de plată a creantelor creditorilor asupra institutiei de credit în faliment.”
17. La articolul I punctul 17 articolul 211, punctele 4 si 9 vor
avea următorul cuprins:
“4. creantele bugetare provenite din impozite, taxe, amenzi si din alte
sume ce reprezintă venituri publice, potrivit Legii nr. 500/2002*) privind
finantele publice, creantele Fondului de garantare a depozitelor în sistemul
bancar, precum si creantele Băncii Nationale a României decurgând din credite
acordate de aceasta institutiei de credit în faliment;
9. creantele actionarilor băncii în faliment, respectiv creantele
membrilor cooperatori ai cooperativelor de credit afiliate casei centrale a
cooperativelor de credit în faliment, provenite din participatiile la capitalul
social.”
18. La articolul I punctul 18, titlul capitolului IV va avea
următorul cuprins:
Răspunderea organelor de conducere, a cenzorilor, a
organelor de control intern si a personalului de executie din institutia de
credit ajunsă în stare de faliment”
19. La articolul I punctul 19, articolul 22 va avea următorul
cuprins:
“Art. 22. - Tribunalul poate dispune ca o parte din pasivul institutiei
de credit în faliment să fie suportată de către membrii organelor de conducere,
cenzori, personalul de executie si/sau cu atributii de control intern care au
detinut functiile respective în cei 3 ani anteriori începerii procedurii
falimentului, dacă au contribuit la falimentul acesteia prin una dintre
următoarele fapte:
a) au folosit bunurile sau creditele institutiei în folosul propriu;
b) au făcut acte de comert în interes personal, sub acoperirea
institutiei de credit;
c) au dispus în interes personal continuarea unei activităti care ducea
în mod vădit institutia de credit la încetarea de plăti;
d) au tinut o contabilitate fictivă, au făcut să dispară unele documente
contabile sau nu au tinut contabilitatea în conformitate cu legea;
e) au deturnat sau au ascuns o parte din activul institutiei de credit
sau au mărit în mod fictiv pasivul acesteia;
f) au folosit mijloace ruinătoare pentru a procura institutiei de credit
fonduri, în scopul întârzierii încetării de plăti;
g) au acordat credite cu încălcarea cerintelor prudentiale aprobate prin
normele în vigoare, precum si a normelor interne în vigoare;
h) în luna precedentă încetării plătilor au plătit sau au dispus să se
plătească, cu preferintă, unui creditor în dauna celorlalti creditori;
i) au întocmit bilanturi contabile, alte situatii contabile ori
raportări întocmite cu nerespectarea prevederilor legale;
j) în cadrul actiunilor interne de verificare nu au identificat si nu au
sesizat, prin nerespectarea atributiilor de serviciu, faptele care au condus la
fraude si gestiune defectuoasă a patrimoniului.
Aplicarea dispozitiilor alin. 1 nu înlătură aplicarea legii penale
pentru faptele care constituie infractiune. Începerea urmăririi penale nu
suspendă cursul litigiilor civile si comerciale. Dispozitiile alin. 1 se aplică
numai persoanelor care exercită functiile mentionate în acest alineat după
intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante.”
20. La articolul I, după punctul 19 se introduce punctul 191 cu următorul cuprins:
“191. Articolul 24 va avea următorul cuprins:
“Art. 24. - În vederea luării măsurilor prevăzute la art. 22 alin. 1,
tribunalul poate fi sesizat de către judecătorul-sindic, de către lichidator
sau de către oricare dintre creditori, de Banca Natională a României sau se
poate sesiza din oficiu, pe baza datelor din dosarul cauzei, si va putea
dispune măsuri asigurătorii.»”
21. La articolul I punctul 20, articolul 26 va avea următorul
cuprins:
“Art. 26. - Procedura falimentului va fi închisă atunci când tribunalul
a aprobat raportul final, când toate fondurile sau bunurile din averea
institutiei de credit ajunse în stare de faliment au fost distribuite si
fondurile nereclamate au fost depuse la Banca Natională a României. În urma
cererii judecătorului-sindic tribunalul va da o hotărâre de închidere a
procedurii falimentului. Hotărârea va fi comunicată în scris sau prin presă, în
cel putin două ziare de circulatie natională, tuturor creditorilor institutiei
de credit debitoare, Oficiului registrului comertului, Băncii Nationale a
României si lichidatorului care va închide conturile tip institutie de
credit în faliment. Eventualele sume rămase vor fi virate la bugetul de stat.
În termen de 60 de zile lucrătoare de la pronuntarea hotărârii de închidere a
procedurii falimentului, lichidatorul depune spre păstrare la directia
judeteană a arhivelor nationale toate documentele institutiei de credit
debitoare, arhivate conform Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996, cu
modificările si completările ulterioare.”
22. La articolul I punctul 21, articolul 27 va avea următorul
cuprins:
“Art. 27. - Dispozitiile prezentei legi se completează cu cele ale
Codului de procedură civilă, precum si cu cele ale Legii nr. 64/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare.”
23. La articolul I, după punctul 21 se introduce punctul 22 cu
următorul cuprins:
“22. Articolul 28 se abrogă.”
24. Articolul II va avea următorul cuprins:
“Art. II. - Sintagma banca debitoare din textul art. 14, 15 si 23
din Legea nr. 83/1998, cu modificările si completările ulterioare, va fi
înlocuită cu sintagma institutia de credit debitoare.”
25. Articolul III va avea următorul cuprins:
“Art. III. - Procedurile de reorganizare judiciară declansate în baza
prevederilor Legii nr. 64/1995, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, vor fi continuate în conformitate cu prevederile legii mentionate.
Procedurile falimentului declansate în baza prevederilor Legii nr.
83/1998, cu modificările si completările ulterioare, vor fi continuate în
conformitate cu prevederile legii mentionate, valabile la momentul dării
hotărârii de deschidere a procedurii.”
Art. II. - Pe data intrării în vigoare a prezentei legi prevederile Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 186/1999 pentru modificarea si completarea Legii nr.
83/1998 privind procedura falimentului băncilor, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 567 din 19 noiembrie 1999, se abrogă.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 7 octombrie 2002,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE BUZATU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 8
octombrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 29
octombrie 2002.
Nr. 597.
*) Legea nr. 500/2002
a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 597 din 13
august 2002 si intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
138/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura
falimentului băncilor
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 138/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.
83/1998 privind procedura falimentului băncilor si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 28
octombrie 2002.
Nr. 860.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 24 septembrie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 16
alin. 3, art. 362 alin. 1 lit. d) si ale art. 3852 din Codul de procedură penală
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16 alin. 3, art. 362 alin. 1 lit. d) si ale art. 3852 din Codul de
procedură penală, exceptie ridicată de Societatea Comercială “ASIROM” - S.A.
Sucursala judeteană Caras-Severin din Resita în Dosarul nr. 1.636/P/2002 al
Curtii de Apel Timisoara – Sectia penală.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din 12 septembrie 2002 si au
fost consemnate în încheierea de la acea dată, când Curtea, având nevoie de
timp pentru a delibera, a amânat pronuntarea la 24 septembrie 2002.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 9 iunie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
1.636/P/2002, Curtea de Apel Timisoara – Sectia penală a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16
alin. 3, art. 362 alin. 1 lit. d) si ale art. 3852 din Codul de
procedură penală, exceptie ridicată de Societatea Comercială “ASIROM” S.A. - Sucursala
judeteană Caras-Severin din Resita.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
sustine că textele de lege criticate încalcă prevederile constitutionale din
art. 21, referitoare la accesul liber la justitie, din art. 49 alin. (1),
privind restrângerea exercitiului unor
drepturi sau al unor libertăti, si dinart. 128, referitoare la folosirea căilor
de atac.
Autorul exceptiei precizează că prezenta sa în procesul penal este
consecinta aplicării art. 54 alin. (4) din Legea nr. 136/1995 privind
asigurările si reasigurările în România si că, potrivit art. 57 din această
lege, răspunderea asigurătorului poate fi implicată doar în limitele obligatiei
acestuia. Cu toate acestea, în spetă, s-a decis că asigurătorul are calitatea
de parte responsabilă civilmente, cu o răspundere nelimitată pentru o
reparatiune integrală.
În fapt, arată autorul exceptiei, prin Sentinta penală nr. 77 din 6 mai
2001 a Judecătoriei Moldova Nouă, inculpatul Szocs Vasile a fost condamnat pentru
infractiunea de distrugere din culpă. Prin aceeasi sentintă Societatea
Comercială “ASIROM” - S.A. - Sucursala judeteană Caras-Severin din Resita,
parte responsabilă civilmente, a fost obligată la plata unei sume de bani cu
titlu de daune.
Împotriva acestei sentinte inculpatul nu a declarat apel. Au declarat
apel Societatea Comercială “ASIROM” - S.A. Sucursala judeteană Caras-Severin
din Resita si Parchetul de pe lângă Judecătoria Moldova Nouă, iar prin Decizia
penală nr. 445 din 29 octombrie 2001, apelurile au fost respinse de Tribunalul
Caras-Severin. Această decizie a fost atacată cu recurs atât de Parchetul de pe
lângă Tribunalul Caras-Severin, cât si de Societatea Comercială “ASIROM” - S.A.
- Sucursala judeteană Caras-Severin din Resita, iar în fata Curtii de Apel
Timisoara, aceasta din urmă a ridicat exceptia de neconstitutionalitate,
subliniind că, si de această dată, inculpatul a rămas în pasivitate fată de
Societatea Comercială “ASIROM” - S.A. – Sucursala judeteană Caras-Severin din
Resita, singura obligată la plata despăgubirilor.
Autorul exceptiei mai precizează că recursul declarat vizează, prin
motivele sale, si latura penală, deoarece inculpatul, prin atitudinea sa pasivă
si asumarea unei culpe fictive, poate crea prejudicii Societătii Comerciale
“ASIROM” - S.A. Sucursala judeteană Caras-Severin din Resita. De aceea, această
parte întelege să dovedească, ea însăsi, că fapta imputată inculpatului a fost
produsă în împrejurări si conditii care exclud răspunderea sa si implicit a
prepusului său.
Dispozitiile legale criticate împiedică însă partea responsabilă
civilmente să dovedească inexistenta răspunderii penale a inculpatului, constituind o nejustificată
discriminare, prin limitarea dreptului la recurs pe latura penală, ceea ce
reprezintă o încălcare a prevederilor art. 21 si 49 din Constitutie.
Constitutia nu face distinctie în raport cu calitatea procesuală, atunci
când consacră dreptul de acces liber la justitie. Or, părtii civilmente
responsabile îi sunt limitate drepturile si posibilitătile de a dovedi
eventualele erori referitoare la aprecierea vinovătiei inculpatului, chiar dacă
probele invocate de această parte sunt esentiale pentru solutionarea cauzei.
Egalitatea dintre inculpat si partea responsabilă civilmente nu se reduce la
solidaritatea pasivă în privinta plătii unei despăgubiri - consecinta unei
infractiuni -, ci include si dreptul de a actiona deplin, fără restrictia
prevăzută în art. 16 alin. 3 din Codul de procedură penală, care limitează
egalitatea acestor părti numai în ceea ce priveste actiunea civilă. În
conditiile în care, din cauză de nestiintă sau indiferentă ori rea-credintă,
inculpatul nu-si exercită dreptul de a ataca o hotărâre, acceptând incriminarea
constient fiind că răspunderea sa civilă, ca urmare a unei fapte penale
amnistiate, este preluată de partea responsabilă civilmente, iar reprezentantul
Ministerului Public sustine acuzatiile care au justificat punerea în miscare a
actiunii penale, partea responsabilă civilmente este privată de un drept de
atac prin care poate înlătura erorile cuprinse în hotărârile instantelor
inferioare, cu consecinta mentinerii erorii judiciare si prejudicierii
intereselor sale. Ca si în privinta limitării drepturilor persoanei
responsabile civilmente de exercitare a căilor ordinare de atac, si această
restrictionare de ordin general reprezintă tot o limitare a dreptului de acces
liber la justitie, nefiind îndeplinite conditiile restrictive prevăzute în art.
49 alin. (1) din Constitutie, care enumeră cazurile în care poate fi restrâns exercitiul
unor drepturi sau al unor libertăti.
Curtea de Apel Timisoara - Sectia penală, exprimându-si opinia cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate, apreciază că “dispozitiile legale criticate
sunt contrare art. 21 din Constitutie,
privitor la accesul liber la justitie, deoarece toate părtile din
procesul penal trebuie să aibă drepturi egale în apărarea intereselor lor,
având în vedere că orice restrângere a drepturilor constitutionale nu se poate
face decât în conditiile art. 49 din Constitutie.
Dispozitiile criticate limitează drepturile părtii responsabile
civilmente de a declara recurs, numai pe latura civilă, înlăturându-i
posibilitatea de a dovedi eventuala eroare comisă de prima instantă sau de cea
de apel cu privire la corecta stabilire a vinovătiei sau nevinovătiei
inculpatului”.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor consideră că exceptia de neconstitutionalitate
este nefondată. În acest sens se arată că posibilitatea folosirii căilor de
atac atât de către partea civilă, cât si de partea civilmente responsabilă nu
este nici restrânsă, nici eliminată prin dispozitiile legale criticate, ci se
circumscrie în limitele drepturilor procesuale pe care le au aceste părti în
proces. Partea civilă si partea civilmente responsabilă pot declara apel sau
recurs, însă numai în ceea ce priveste latura civilă a cauzei. Se invocă
Decizia nr. 45 din 14 martie 2000, prin care Curtea Constitutională a statuat
că instanta de control judiciar, sesizată de partea civilă, nu este împiedicată
să constate, atunci când este cazul, că inculpatul a fost gresit achitat pentru
motivul că fapta imputată nu există sau că aceasta nu a fost săvârsită de el,
constatare care produce efecte numai asupra actiunii civile care va fi admisă,
cea penală rămânând definitivă prin achitarea inculpatului. O eventuală
contrarietate de hotărâri va putea fi înlăturată însă prin exercitarea căilor
extraordinare de atac.
Esential este însă că, dispunând de capacitate procesuală deplină cu
privire la actiunea civilă, partea civilă va putea discuta în apel sau în
recurs, după caz, si aspectele penale ale hotărârii atacate, în conditiile în
care de modul cum au fost solutionate acestea depinde rezolvarea actiunii
civile, iar în caz de achitare, instanta va avea obligatia de a se pronunta
asupra laturii civile. Dispozitiile art. 362 din Codul de procedură penală se
coroborează cu prevederile art. 128 din Constitutie care stabilesc că,
împotriva hotărârilor judecătoresti, părtile interesate si Ministerul Public
pot exercita căile de atac, în conditiile legii. Art. 21 din Constitutie nu
operează o diferentiere în raport cu calitatea persoanelor din procesul penal,
acestea având sanse egale în exercitarea drepturilor lor. Faptul că persoana
civilmente responsabilă nu poate declara apel sau recurs si cu privire la
latura penală a cauzei nu-i aduce acesteia prejudicii, având în vedere că
sarcina apărării intereselor sale revine Ministerului Public, ca titular al
actiunii penale. În baza principiilor oficialitătii si legalitătii procesului
penal consacrate în art. 2 din Codul de procedură penală, Ministerul Public, în
temeiul art. 130 din Constitutie, este titularul actiunii publice, fiind
singurul competent să dispună, în conditiile legii, cu privire la folosirea căilor de atac
împotriva hotărârilor judecătoresti în ce priveste latura penală.
Guvernul consideră că exceptia este neîntemeiată. Se apreciază că este firesc ca
partea civilmente responsabilă să aibă aceleasi drepturi ca si inculpatul numai
în ceea ce priveste latura civilă, nu si latura penală a cauzei, deoarece pe
planul actiunii penale cele două părti au pozitii diferite, stiut fiind că
numai învinuitul sau inculpatul poate fi tras la răspundere penală. În aceste
conditii, nu se poate sustine că dispozitiile art. 16 alin. 3 din Codul de
procedură penală contravin vreunuia dintre textele constitutionale invocate de
autorul exceptiei. Interdictia părtii responsabile civilmente de a ataca o
hotărâre judecătorească si cu privire la latura penală nu constituie o limitare
a accesului acesteia la justitie si nici a exercitiului dreptului la folosirea
căilor de atac. Instanta de control judiciar sesizată de partea responsabilă
civilmente nu poate fi împiedicată să constate, atunci când este cazul, că
inculpatul a fost în mod gresit condamnat. În acest caz, actiunea civilă va
putea fi respinsă, cea penală rămânând definitivă, iar contrarietatea de
hotărâri poate fi înlăturată prin exercitarea căilor extraordinare de atac.
Totodată, partea responsabilă civilmente poate discuta, în apelul sau recursul
său, si aspectele penale ale hotărârii atacate, dacă de modul cum au fost
solutionate acestea depinde rezolvarea actiunii civile. În aceste conditii, nu
se poate sustine că aceste texte legale contravin prevederilor art. 21 si 49
din Constitutie.
Dispozitiile art. 362 alin. 1 lit. d) si cele ale art. 3852 din Codul de
procedură penală nu numai că nu constituie o încălcare a dispozitiilor art. 128
din Constitutie, ci sunt chiar o reflectare a acestora, părtile având
posibilitatea de a exercita căile de atac potrivit legii.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul său de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui
Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul judecătorului-raportor, sustinerile
părtilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei îl constituie următoarele dispozitii din Codul de
procedură penală:
- Art. 16 alin. 3: “Partea responsabilă civilmente are, în ce
priveste actiunea civilă, toate drepturile pe care legea le prevede pentru
învinuit sau inculpat.”;
- Art. 362: “Pot face apel: […]
d) partea civilă si partea responsabilă civilmente, în ce priveste
latura civilă;”;
- Art. 3852:
“Pot face recurs persoanele arătate în art. 362, care se aplică în mod
corespunzător.”
Aceste dispozitii sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind
contrare prevederilor constitutionale ale art. 21, 49 si 128, cu motivarea că
prevederile legale criticate, restrângând dreptul persoanei civilmente
responsabile de a declara apel sau recurs numai cu privire la latura civilă a
cauzei penale, o lipsesc de posibilitatea de a dovedi inexistenta răspunderii
penale a inculpatului, existenta eventualelor erori în aprecierea vinovătiei
inculpatului, cuprinse în hotărârile instantelor inferioare, cu consecinta
mentinerii erorii judiciare si prejudicierea intereselor părtii civilmente
responsabile. Autorul exceptiei invocă situatia din spetă, în care inculpatul a
dovedit pasivitate în dovedirea nevinovătiei sale, stiind că prejudiciul
considerabil provocat prin fapta sa va fi reparat de societatea de asigurare.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că aceasta
este neîntemeiată, deoarece nici una dintre dispozitiile legale criticate nu
aduce atingere prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei.
Dispozitiile art. 362, precum si cele din art. 3852 din Codul de
procedură penală privitoare la persoanele care pot face apel si, respectiv,
recurs sunt elaborate în conformitate cu prevederile art. 128 din Constitutie,
referitoare la folosirea căilor de atac împotriva hotărârilor judecătoresti în
conditiile legii, adică asa cum sunt acestea reglementate prin lege organică
adoptată de Parlament, ca unica autoritate legiuitoare a tării [art. 58 alin.
(1) din Constitutie]. În conformitate cu prevederile art. 130 din Constitutie,
în sistemul procesului penal român, cu exceptiile prevăzute de lege, procurorul
este titularul actiunii publice, iar nu persoana vătămată.
Fiind singurul în drept, în conformitate cu interesele generale ale
societătii, să pună în miscare actiunea, procurorul este singurul în drept să
dinamizeze procesul penal prin folosirea căilor de atac.
Faptul că partea civilă si partea responsabilă civilmente nu pot folosi
căile de atac decât pe latura civilă a cauzei corespunde întru totul
intereselor acestora, solutionarea actiunii penale nefiind lăsată în nici un
sistem de drept penal la vointa persoanei vătămate (cu exceptia infractiunilor
zise de învinuire privat-publică), ignorându-se interesele generale ale
societătii.
Totodată, Curtea constată că ratiunile pe care se întemeiază interdictia
părtii civile de a ataca latura penală în cadrul procesului penal se regăsesc
si în legislatia străină.
Astfel, în dreptul belgian partea civilă nu poate urmări anularea unei
achitări decât relativ la interesele
sale civile (art. 412 din Codul de instructie penală belgiană). În dreptul
german, chiar si atunci când procurorul nu întelege să actioneze, interesul
legitim al părtii civile poate forta si interventia, alăturată, a procurorului
(Legea pentru protectia victimei din 1987). În Italia actiunea civilă poate
privi numai interesele civile (art. 74 din Codul de procedură penală italian).
De asemenea, este unanim admis, în doctrină si în jurisprudentă, că
nimic nu împiedică instanta care solutionează o cale de atac folosită de partea
civilă si de partea civilmente responsabilă să examineze si latura penală a
cauzei, dacă modul cum a fost solutionată aceasta determină solutionarea
laturii civile a cauzei.
Asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor care fac
obiectul exceptiei de fată Curtea Constitutională s-a pronuntat prin Decizia
nr. 45 din 14 martie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 370 din 9 august 2000; Decizia nr. 139 din 13 iulie 2000, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513 din 19 octombrie 2000, si
Decizia nr. 14 din 18 ianuarie 2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 78 din 15 februarie 2001. Prin toate aceste decizii
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor legale mentionate a fost
respinsă, iar solutia, ca si considerentele care au fundamentat-o, în toate
aceste cazuri, îsi mentin valabilitatea si în cauza de fată, neexistând
elemente noi care să determine o schimbare a jurisprudentei Curtii
Constitutionale în această materie.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, cu
majoritate de voturi,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin.
3, art. 362 alin. 1 lit. d) si ale art. 3852 din Codul de procedură penală, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “ASIROM” - S.A. - Sucursala judeteană CarasSeverin din
Resita în Dosarul nr. 1.636/P/2002 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia penală.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 24 septembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
Considerăm - spre deosebire de majoritatea membrilor Curtii - că
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. 3, art. 362
alin. 1 lit. d) si art. 3852 din Codul de procedură penală este întemeiată.
În conditiile în care solutia adoptată în penal poate influenta esential
solutionarea laturii civile (potrivit art. 22 alin. 1 din Codul de procedură
penală, “hotărârea definitivă a instantei penale are autoritate de lucru
judecat în fata instantei civile care judecă actiunea civilă, cu privire la
existenta faptei, a persoanei care a săvârsit-o si a vinovătiei acesteia”), a
refuza părtii civile si părtii responsabile civilmente dreptul de a antama
fondul cauzei pe latura penală si de a exercita căile legale de atac împotriva
solutiei acolo adoptate constituie o îngrădire a liberului acces la justitie,
consacrat de art. 21 din Constitutie.
Altfel spus, dacă este de necontestat că partea civilă si partea
civilmente responsabilă sunt titulare ale unor interese legitime în solutionarea
laturii civile, dacă este adevărat că solutia pe latura civilă este
subsecventă, în măsură mai mare sau mai mică, celei adoptate pe latura penală,
se poate afirma, cu suficientă îndreptătire, că cele două părti sunt legitim
interesate si de aceasta din urmă si, drept urmare, nerecunoasterea, în ceea ce
le priveste, a posibilitătii de a-si sustine punctul de vedere cu privire la
latura penală, în fond si prin exercitarea căilor legale de atac, constituie o
încălcare evidentă a accesului liber la justitie, care presupune că “orice
persoană se poate adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor
si a intereselor sale legitime”.
Întrucât, potrivit art. 21 alin. (2) din Constitutie, “nici o lege nu
poate îngrădi exercitarea acestui drept”, orice argument prin care se tinde la
legitimarea constitutională a unei reglementări cu caracter restrictiv în
materie - de felul celor la care se apelează în considerentele deciziei – are o
valoare discutabilă.
Dincolo si independent de această obiectie, argumentele aduse în
sprijinul solutiei cu care ne exprimăm dezacordul, examinate în sine, sunt
susceptibile de serioase rezerve.
Astfel, recunoasterea, si în favoarea părtii civile si a părtii
responsabile civilmente, a dreptului de a participa la solutionarea laturii
penale, în considerarea interesului legitim incontestabil pe care îl pot avea
în solutionarea într-un anumit mod a acesteia, nu înseamnă, asa cum se sustine
în considerentele deciziei, lăsarea solutionării actiunii penale la vointa
persoanei vătămate, cu ignorarea intereselor generale ale societătii, câtă
vreme părtile în cauză ar urma să beneficieze de respectivul drept, nu în
exclusivitate, ci alături de inculpat si de procuror.
Nici faptul că, potrivit acelorasi considerente, “nimic nu împiedică
instanta care solutionează o cale de atac folosită de partea civilă si de
partea civilmente responsabilă să examineze si latura penală a cauzei, dacă
modul cum a fost solutionată aceasta determină solutionarea laturii civile a
cauzei”, nu este de natură să confere legitimitate constitutională textelor
legale deduse controlului.
Într-adevăr, este de neconceput să refuzi titularului unui interes
legitim mijloacele legale de natură să-i permită să asigure apărarea acestuia,
întrucât respectivul interes beneficiază, oricum, de protectie, pe alte căi.
În sfârsit, solutia cu care ne exprimăm dezacordul pune sub semnul unei nejustificate egalităti situatia părtii vătămate care întelege să-si valorifice pretentiile civile, în cadrul procesului penal, cu aceea a aceleiasi părti care îsi valorifică aceste pretentii, printr-un proces de sine stătător.
Diligenta de care a dat dovadă partea vătămată, în primul caz, nu-i este
de nici un folos, de vreme ce, sub imperiul actualei reglementări, nu are
posibilitatea de a pune concluzii si a formula apărări, pe latura penală,
solutia acolo adoptată împunându-i-se ca si în situatia în care ar fi înteles
să-si valorifice pretentiile civile, printr-un proces de sine stătător, după
solutionarea definitivă a procesului penal.
Pentru ratiunile înfătisate, considerăm că exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. 3, art. 362 alin. 1 lit. d)
si art. 3852
din
Codul de procedură penală era întemeiată.
Judecător,
Serban Viorel Stănoiu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului a unor
mijloace fixe aflate în administrarea Companiei Nationale de Transport al
Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A., Sucursala de Transport Craiova
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 10 alin. (2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, precum si al art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 112/2000 pentru reglementarea procesului de scoatere din functiune, casare si valorificare a activelor corporale care alcătuiesc domeniul public al statului si al unitătilor administrativ-teritoriale, aprobată prin Legea nr. 246/2001,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă trecerea din domeniul public al statului în domeniul
privat al statului a unor mijloace fixe aflate în administrarea Companiei
Nationale de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A., Sucursala
de Transport Craiova, amplasate în statiile de sistem Portile de Fier,
Urechesti si Tântăreni, având datele de identificare prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Trecerea în domeniul privat al statului se face în vederea
scoaterii din functiune si a valorificării sau, după caz, a casării mijloacelor
fixe prevăzute la art. 1, în conditiile legii.
Art. 3. - După scoaterea din functiune si valorificarea/casarea, după
caz, a acestora, Compania Natională de Transport al Energiei Electrice
“Transelectrica” - S.A., Sucursala de Transport Craiova îsi va actualiza în mod
corespunzător datele din evidenta cantitativ-valorică.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul industriei si resurselor,
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 24
octombrie 2002.
Nr. 1.187.
ANEXĂ*)
a mijloacelor fixe care trec din domeniul public al statului în domeniul privat al statului, aflate în administrarea Companiei Nationale de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A., Sucursala de Transport Craiova
*) Anexa este
reprodusă în facsimil.
pentru
aprobarea Acordului dintre Ministerul Apărării Nationale din România si
Ministerul Apărării din Georgia privind cooperarea în domeniul medico-militar,
semnat la Bucuresti la 3 septembrie 2002
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 5 alin. 1 din Legea nr.
4/1991 privind încheierea si ratificarea tratatelor,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Acordul dintre Ministerul Apărării Nationale din România si Ministerul Apărării din Georgia privind cooperarea în domeniul medico-militar, semnat la Bucuresti la 3 septembrie 2002.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul apărării nationale,
Ioan Mircea Pascu
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoană
Bucuresti, 24
octombrie 2002.
Nr. 1.195.
ACORD
între Ministerul Apărării Nationale din România si Ministerul Apărării
din Georgia privind cooperarea în domeniul medico-militar
Ministerul Apărării Nationale din România si Ministerul Apărării din
Georgia, denumite în continuare părti contractante,
în baza prevederilor Acordului de colaborare dintre Ministerul Apărării
Nationale din România si Ministerul Apărării din Georgia, semnat la Bucuresti
la 7 decembrie 1998, exprimându-si interesul de a stabili cooperarea în
domeniul medico-militar,
au convenit următoarele:
ARTICOLUL 1
Scopul
Scopul prezentului acord este crearea cadrului juridic necesar cooperării între părtile contractante în domeniul medico-militar.
ARTICOLUL 2
Formele cooperării
(1) Cooperarea între părtile contractante se va realiza prin:
a) schimburi de experientă între medicii militari în domeniul asigurării
medicale a trupelor si al managementului de spital;
b) schimburi de experientă în diferite specialităti medicomilitare;
c) stagii de specializare si perfectionare pentru medici si personal
mediu sanitar;
d) vizite ale unor delegatii ale serviciilor medicale pentru documentare
reciprocă;
e) acordarea, în mod gratuit, de asistentă medicală ambulatorie sau prin
internare în institutiile medicale militare ale părtii contractante gazdă, pe
bază de reciprocitate pentru:
- membrii fortelor armate ale părtii contractante care trimite;
- membrii de familie: sotul/sotia sau copilul membrului fortelor armate;
f) acordarea de asistentă stomatologică, în mod gratuit, prin efectuarea
de tratamente generale de conservare.
(2) Următoarele prestatii nu constituie obiectul reglementărilor
prezentului acord:
a) tratamentul ambulatoriu acordat de medicii si stomatologii civili;
b) tratamentul prin internare în spitale civile;
c) medicamentele si pansamentele prescrise de medicii civili;
d) transporturile medicale ce nu se execută cu mijloace
de transport ale părtilor contractante;
e) tratamentele curative la statiunile balneare sau la sanatorii;
f) mijloacele auxiliare optice si acustice;
g) mijloacele ortopedice si protetice, precum si alte mijloace
auxiliare;
h) coroanele dentare individuale, protezele dentare, precum si
serviciile prestate de laboratoare dentare.
(3) Alte activităti de colaborare pot fi convenite de autoritătile competente cu punerea în aplicare a prevederilor prezentului acord.
ARTICOLUL 3
Obligatiile părtilor contractante
(1) Fiecare parte contractantă va asigura:
a) pentru membrii fortelor armate ale celeilalte părti contractante,
asistentă medicală ambulatorie sau prin internare în formatiunile sale medicale
si stomatologice, fără plată;
b) pentru membrii de familie:
- asistentă medicală ambulatorie sau prin internare în formatiunile sale
medicale, fără plată;
- asistentă stomatologică în formatiunile sale medicale si
stomatologice, fără plată, în aceleasi conditii în care această asistentă este
asigurată membrilor de familie ai membrilor propriilor forte armate.
(2) Formatiunile medicale ale părtilor contractante asigură asistenta
medicală precizată în prezentul acord, conform regulamentelor proprii si
disponibilitătilor financiare destinate unor asemenea scopuri.
(3) În cazul unui tratament prin internare în institutiile medicale sanitare ale uneia dintre părtile contractante, acordat membrilor celeilalte părti contractante, hrana se asigură în mod gratuit.
ARTICOLUL 4
Autoritătile competente
Autoritătile care răspund de punerea în aplicare a prevederilor
prezentului acord, denumite în continuare autorităti competente, sunt:
a) pentru partea contractantă română - Directia asistentă medicală a
Ministerului Apărării Nationale din România;
b) pentru partea contractantă georgiană – Ministerul Apărării din Georgia.
ARTICOLUL 5
Stagiile de specializare
(1) Fiecare parte contractantă poate trimite la stagii de specializare
si perfectionare de scurtă durată, de până la 15 zile, medici si personal mediu
sanitar, în unităti medicale ale celeilalte părti contractante.
(2) Specialitătile în care se vor desfăsura stagiile de specializare si
perfectionare, precum si detaliile legate de organizarea acestor stagii vor fi
stabilite de comun acord de către autoritătile competente, în anul premergător
anului în care se vor efectua aceste stagii.
(3) Medicii si personalul mediu sanitar, aflati la stagii de
specializare si perfectionare, pot asista la desfăsurarea actului medical, fără
să aibă nici o răspundere decurgând din deontologia medicală.
(4) Partea contractantă care primeste asigură personalului trimis de cealaltă parte contractantă cazare, hrană, asistenta medicală de urgentă, manuale, accesul în unitătile sanitare proprii si în biblioteci, precum si transportul pe teritoriul statului său.
ARTICOLUL 6
Aspectele financiare
Fiecare parte contractantă va suporta cheltuielile care rezultă din
punerea în aplicare a prezentului acord, cu exceptia celor prevăzute la art. 5
alin. (4).
ARTICOLUL 7
Solutionarea divergentelor
Orice divergentă privind interpretarea sau aplicarea prevederilor prezentului
acord va fi rezolvată prin consultări între părtile contractante si nu va fi
înaintată nici unui tribunal national sau international sau vreunui tert spre
solutionare.
ARTICOLUL 8
Dispozitii finale
(1) Prezentul acord va intra în vigoare la data primirii ultimei
notificări scrise prin care părtile contractante se înstiintează reciproc
despre îndeplinirea procedurilor legale interne, necesare intrării în vigoare a
acestuia.
(2) Prezentul acord se încheie pe o perioadă de 5 ani.
Valabilitatea sa se va prelungi automat pe noi perioade de 5 ani, dacă
nici una dintre părtile contractante nu va înstiinta în scris cealaltă parte
contractantă, cu cel putin 6 luni înainte de expirarea perioadei de
valabilitate, despre intentia sa de a-l denunta. În cazul denuntării
prezentului acord de către una dintre părtile contractante, activitătile
începute vor fi continuate până la încheierea perioadei pentru care au fost
convenite anterior.
(3) Amendamente la prezentul acord pot fi aduse prin acordul scris al
ambelor părti contractante. Amendamentele intră în vigoare conform alin. (1).
Semnat la 3 septembrie 2002 la Bucuresti, în două exemplare originale,
fiecare în limbile română, georgiană si engleză, toate textele fiind egal
autentice. În cazul unor diferente de interpretare, textul în limba engleză va
prevala.
Pentru Ministerul Apărării Nationale din România, George Cristian Maior, secretar de stat si sef al Departamentului pentru integrare
euroatlantică si politica de apărare |
Pentru Ministerul Apărării din Georgia, Gela Bezhuashvili, adjunctul ministrului apărării din Georgia |
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE
CENTRALE
MINISTERUL MUNCII SI
SOLIDARITĂTII SOCIALE
privind
aprobarea Normelor specifice de securitate a muncii pentru extragerea
substantelor minerale utile în cariere, cu mijloace mecanizate - partea a II-a
Roci ornamentale si partea a III-a - Nisipuri, pietris, balast
În temeiul prevederilor art. 5 alin. (5) si ale pct. 4 din anexa nr. 2 la Legea protectiei muncii nr. 90/1996, republicată, în baza art. 7 si a art. 14 lit. D pct. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 4/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale, cu modificările ulterioare,
în conformitate cu avizele Consiliului TehnicoEconomic nr. 2 si 4 din 15
aprilie 2002,
ministrul muncii si solidaritătii sociale emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele specifice de securitate a muncii pentru
extragerea substantelor minerale utile în cariere, cu mijloace mecanizate -
părtile a II-a si a III-a, respectiv: roci ornamentale si nisipuri, pietris,
balast, care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Normele prevăzute la art. 1 intră în vigoare în termen de 30
de zile de la data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al
României, Partea I. Începând cu aceeasi dată se abrogă prevederile din normele
departamentale de protectie a muncii care se referă la extragerea cu mijloace
mecanizate a rocilor ornamentale si nisipurilor, pietrisului si balastului în cariere.
Art. 3. - Normele specifice de securitate a muncii pentru extragerea
substantelor minerale utile în cariere, cu mijloace mecanizate - părtile a II-a
si a III-a – roci ornamentale si nisipuri, pietris, balast sunt obligatorii
pentru activitătile cu acest profil si se difuzează celor interesati prin
Asociatia Profesională Minieră din România.
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Bucuresti, 29
octombrie 2002.
Nr. 467.
MINISTERUL
AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR
privind
modificarea si completarea Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si
pădurilor nr. 144/2002 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind
stabilirea regulilor de prevenire, control si eradicare a unor encefalopatii
spongiforme transmisibile
Având în vedere prevederile art. 31 alin. (1) din Legea sanitară
veterinară nr. 60/1974, republicată, cu modificările si completările
ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, cu
modificările si completările ulterioare,
văzând Referatul de aprobare nr. 160.314 din 15 octombrie 2002, întocmit
de Agentia Natională Sanitară Veterinară,
ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor emite următorul
ordin:
Art. I. - Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
144/2002 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind stabilirea
regulilor de prevenire, control si eradicare a unor encefalopatii spongiforme
transmisibile, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 433 din
21 iunie 2002, se modifică si se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), se admite importul de
bovine vii, ovine vii si caprine vii destinate reproductiei, din tările clasate
în categoriile a 3-a si a 4-a, cu exceptia Regatului Unit al Marii Britanii si
Irlandei de Nord, Irlandei si Portugaliei, dar cu respectarea conditiilor
prevăzute în cap. B lit. B si C si în cap. E din anexa nr. 9 la norma sanitară
veterinară.”
2. La litera A punctul 10 subpunctul B, litera (ii) din anexa nr. 11
la norma sanitară veterinară va avea următorul cuprins:
“(ii) fie din materiale de la bovine, ovine si caprine, altele decât
cele născute, crescute si sacrificate în următoarele tări:
Argentina
Australia
Botswana
Brazilia
Chile
Costa Rica
El Salvador
Islanda
Namibia
Noua Zeelandă
Nicaragua
Panama
Paraguay
Singapore
Swaziland
Uruguay
Vanuatu.”
3. La litera D, punctul 3 al anexei nr. 11 la norma sanitară
veterinară va avea următorul cuprins:
“3. Pct. 1 si 2 nu se aplică importului din:
Argentina
Australia
Botswana
Brazilia
Chile
Costa Rica
El Salvador
Islanda
Namibia
Noua Zeelandă
Nicaragua
Panama
Paraguay
Singapore
Swaziland
Uruguay
Vanuatu.”
Art. II. - Directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti
vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. III. - Agentia Natională Sanitară Veterinară va controla modul de ducere la
îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. IV. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti, 28
octombrie 2002.
Nr. 498.