MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 819 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 13 noiembrie 2002
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 227 din 10
septembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 44 alin. (1) din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicată, si a dispozitiilor art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 548/1999
privind aprobarea Normelor tehnice pentru întocmirea inventarului bunurilor
care alcătuiesc domeniul public al comunelor, oraselor, municipiilor si
judetelor
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.196. - Hotărâre pentru
aprobarea Normelor generale privind controlul oficial al alimentelor
1.200. - Hotărâre pentru
aprobarea Conventiei dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Liban
privind cooperarea în domeniul protectiei plantelor si carantinei fitosanitare,
semnată la Bucuresti la 19 august 2002
Conventie între Guvernul României si Guvernul
Republicii Liban privind cooperarea în domeniul protectiei plantelor si
carantinei fitosanitare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
179. - Ordin al presedintelui
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale privind tarifele de transport al
titeiului prin Sistemul national de transport al titeiului, gazolinei,
condensatului si etanului
349. - Ordin al ministrului
dezvoltării si prognozei privind acordarea titlului de parc industrial
Societătii Comerciale “Prahova Industrial Parc” - S.A.
481. - Ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor pentru modificarea Catalogului national
al surselor pentru materiale forestiere de reproducere din România - 2001,
aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
269/2001
837. - Ordin al ministrului
sănătătii si familiei pentru modificarea si completarea anexei nr. 2 la Ordinul
ministrului sănătătii si familiei nr. 619/2002 pentru aprobarea functionării
ocupatiei de mediator sanitar si a Normelor tehnice privind organizarea,
functionarea si finantarea activitătii mediatorilor sanitari în anul 2002
1.433. - Ordin al ministrului
lucrărilor publice, transporturilor si locuintei privind aprobarea Normelor
metodologice pentru aplicarea tarifului de utilizare a retelei de drumuri
nationale din România
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
41. - Circulară privind nivelul
ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale a României valabil în luna
noiembrie 2002
- Legea nr. 549/2002;
- Ordonanta Guvernului nr. 51/2002;
- Hotărârea Guvernului nr. 1.135/2002.
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 10 septembrie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 alin. (1) din
Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si a dispozitiilor art. 5 din
Hotărârea Guvernului nr. 548/1999 privind aprobarea Normelor tehnice pentru
întocmirea inventarului bunurilor care alcătuiesc domeniul public al comunelor,
oraselor, municipiilor si judetelor
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 alin. (1) din Legea fondului
funciar nr. 18/1991, republicată, si a dispozitiilor art. 5 din Hotărârea
Guvernului nr. 548/1999 privind aprobarea Normelor tehnice pentru întocmirea
inventarului bunurilor care alcătuiesc domeniul public al comunelor, oraselor,
municipiilor si judetelor, exceptie ridicată de Societatea Comercială
“Piscicola” - S.A. Giurgiu în Dosarul nr. 1.634/2001 al Judecătoriei Giurgiu.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, ca inadmisibilă, pentru motivul
că autorul exceptiei nu indică textele constitutionale pretinse a fi încălcate,
contravenind astfel prevederilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
republicată, si pentru că vizează dispozitiile unei hotărâri a Guvernului,
încălcând astfel prevederile art. 144 lit. c) din Constitutie privind
competenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 16 mai 2001, pronuntată în Dosarul
nr. 1.634/2001, Judecătoria Giurgiu a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 alin. (1) din Legea fondului
funciar nr. 18/1991, republicată, si a dispozitiilor art. 5 din Hotărârea
Guvernului nr. 548/1999 privind aprobarea Normelor tehnice pentru întocmirea
inventarului bunurilor
care alcătuiesc domeniul public al comunelor,
oraselor, municipiilor si judetelor, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Piscicola” - S.A. Giurgiu.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine că dispozitiile legale criticate încalcă dreptul de proprietate publică
al statului. În opinia autorului exceptiei societătile comerciale “au numai un
drept de administrare pentru terenurile situate permanent sub luciu de apă,
aflate în proprietatea publică a statului si ele nu pot fi obligate să
restituie în suprafată egală teren de aceeasi calitate”.
Judecătoria Giurgiu apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este nefondată.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciază
că exceptia este inadmisibilă din două considerente:
- sunt încălcate prevederile imperative ale art. 12
alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicată, potrivit cărora “Sesizările
trebuie făcute în formă scrisă si motivate”, autorul exceptiei neindicând
textele constitutionale pretins încălcate;
- Curtea este sesizată si cu solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a unei hotărâri a Guvernului, fapt care excede
competentei Curtii Constitutionale, expres si limitativ prevăzută de
Constitutie.
Guvernul observă, de asemenea, că autorul
exceptiei nu indică prevederea constitutională presupusă a fi încălcată. Se
arată că din modul în care este formulată exceptia rezultă că este criticată de
fapt numai teza a doua a alin. (1) al art. 44 din Legea nr. 18/1991,
republicată, potrivit căreia societătile comerciale sunt obligate, în termen de
6 luni de la intrarea în vigoare a Legii nr. 18/1991, la compensarea, în
suprafată egală, cu teren de aceeasi calitate, a suprafetelor arătate în text,
aceste terenuri urmând să treacă în proprietatea comunelor, oraselor si a
municipiilor, după caz, si în administrarea primăriilor. În opinia Guvernului
această critică nu are legătură cu încălcarea regimului proprietătii publice,
invocată de autorul exceptiei.
Presedintele Senatului nu a
comunicat punctul său de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
presedintelui Camerei Deputatilor si al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
retine următoarele:
Art. 144 din Constitutie, enumerând atributiile Curtii
Constitutionale, prevede la lit. c) că aceasta “hotărăste asupra exceptiilor
ridicate în fata instantelor judecătoresti privind neconstitutionalitatea
legilor si a ordonantelor”, dispozitie preluată si de art. 23 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicată. Aceste dispozitii constitutionale si legale
sunt de strictă interpretare.
În cauza de fată autorul exceptiei a invocat si
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 5 din Hotărârea Guvernului nr.
548/1999 privind aprobarea Normelor tehnice pentru întocmirea inventarului bunurilor
care alcătuiesc domeniul public al comunelor, oraselor, municipiilor si
judetelor.
Rezultă, asadar, că exceptia ridicată este contrară
prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 23 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicată, iar potrivit alin. (6) al aceluiasi articol
din lege, instanta de judecată trebuia să o respingă, ca fiind inadmisibilă,
printr-o încheiere motivată, fără a sesiza Curtea Constitutională. Întrucât
instanta de judecată nu a aplicat aceste dispozitii legale, Curtea urmează să
respingă exceptia privind aceste dispozitii, ca fiind inadmisibilă.
Asadar, Curtea va exercita controlul de
constitutionalitate cu privire la dispozitiile art. 44 alin. (1) din Legea
fondului funciar nr. 18/1991, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, dispozitii care au următorul continut:
“(1) Terenurile provenite din fostele izlazuri comunale, transmise unitătilor de stat si care, în prezent, sunt folosite ca păsuni, fânete si arabil, vor fi restituite în proprietatea comunelor, oraselor si a municipiilor, după caz, si în administrarea primăriilor, pentru a fi folosite ca păsuni comunale si pentru producerea de furaje sau seminte de culturi furajere. Fac exceptie suprafetele ocupate cu vii, pomi, seminceri furajeri, helesteie, lacuri sau cele destinate producerii de legume, fructe ori altă materie primă pentru fabricile de conserve, orezării si câmpuri experimentale, destinate cercetării agricole, ce vor fi compensate în suprafată egală cu teren de aceeasi calitate de către societătile comerciale pe actiuni, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.”
Autorul exceptiei sustine că aceste prevederi legale
încalcă dreptul de proprietate publică al statului, contravenind art. 135 din
Legea fundamentală. Examinând exceptia ridicată, Curtea constată că textul
legal ce face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate a avut ca scop
reconstituirea în proprietatea comunelor, oraselor si municipiilor si în
administrarea primăriilor a terenurilor provenite din fostele izlazuri
comunale, transmise unitătilor de stat si care, în prezent, sunt folosite ca
păsuni, fânete si arabil pentru a fi folosite ca păsuni comunale si pentru
producerea de furaje sau seminte de culturi furajere. Restituirea nu urma să se
facă, potrivit textului de lege, în cazul suprafetelor de teren făcând parte
din categorii de folosintă superioare păsunilor, fânetelor si arabile, ipoteză
în care societătile comerciale detinătoare urmau să compenseze suprafetele
respective cu altele de aceeasi calitate. Solutia de restituire a unor asemenea
categorii de terenuri cuprinse în art. 44 din Legea fondului funciar este
rezultatul optiunii legiuitorului si are la bază exercitarea dreptului pe care
statul îl avea de a decide asupra modului în care aveau să fie reparate
injustitiile si abuzurile săvârsite în trecut cu privire la proprietatea
funciară.
În acest sens s-a pronuntat Curtea Constitutională
prin Decizia nr. 346 din 18 decembrie 2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 16 din 14 ianuarie 2002.
Atât considerentele, cât si solutia din această
decizie îsi mentin valabilitatea si în prezenta cauză, neexistând elemente noi
de natură a determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
Fată de cele mai sus arătate, în temeiul art. 144 lit.
c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 44 alin. (1) din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicată, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Piscicola” - S.A.
Giurgiu în Dosarul nr. 1.634/2001 al Judecătoriei Giurgiu.
2. Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Hotărârea Guvernului nr.
548/1999 privind aprobarea Normelor tehnice pentru întocmirea inventarului
bunurilor care alcătuiesc domeniul public al comunelor, oraselor, municipiilor
si judetelor, ridicată de acelasi autor în acelasi dosar.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 10
septembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea Normelor generale privind controlul
oficial al alimentelor
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă Normele generale privind
controlul oficial al alimentelor, prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
(2) Ministerul Sănătătii si Familiei, Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor si Autoritatea Natională pentru
Protectia Consumatorilor vor elabora programe care stabilesc natura si
frecventa controalelor ce se efectuează periodic.
Art. 2. - Autoritătile competente ale Ministerului
Sănătătii si Familiei si ale Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor, precum si Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor vor
duce la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.
Art. 3. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul agriculturii,
alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Presedintele Autoritătii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor,
Rovana Plumb,
secretar de stat
Bucuresti, 24 octombrie 2002.
Nr. 1.196.
ANEXĂ
NORME GENERALE
privind controlul oficial al
alimentelor
Art. 1. - (1) Prezentele norme stabilesc principiile
generale pentru efectuarea controlului oficial al alimentelor care sunt
destinate comercializării pe piata internă sau exportului, precum si
alimentelor oferite cu titlu gratuit de către agenti economici, asociatii sau
fundatii.
(2) Controlul oficial al alimentelor, denumit
în continuare control, reprezintă inspectia efectuată de autoritătile
competente asupra alimentelor, aditivilor alimentari, vitaminelor, sărurilor
minerale, oligoelementelor, altor aditivi alimentari destinati punerii pe piată
ca atare, precum si materialelor si obiectelor care vin în contact cu
alimentele, pentru a se verifica respectarea dispozitiilor legale în vigoare
referitoare la prevenirea riscurilor pentru sănătatea publică, garantarea
tranzactiilor comerciale corecte, protejarea intereselor consumatorului si
informarea acestuia.
(3) Prezentele norme sunt aplicabile si situatiilor în
care sunt adoptate reglementări de aceeasi fortă juridică, cu un anumit
specific, în măsura în care nu contravin acestora.
(4) Prezentele norme nu se aplică controlului
metrologic.
Art. 2. - Autoritătile competente vor lua toate
măsurile pentru a asigura efectuarea controlului alimentelor în conformitate cu
prezentele norme.
Art. 3. - (1) Controlul va fi efectuat:
- periodic;
- ori de câte ori se suspectează o neregulă.
(2) Controlul se efectuează prin utilizarea de
mijloace adecvate scopului si poate viza toate etapele de productie, fabricatie,
import, prelucrare, depozitare, transport, distributie si comercializare.
(3) Controlul va fi efectuat, de regulă, fără
avertisment prealabil.
(4) Pentru fiecare control se selectează dintre
etapele prevăzute la alin. (2) cele mai potrivite pentru examinare.
Art. 4. - Controlul efectuat potrivit prevederilor
art. 5-8 va cuprinde una sau mai multe dintre următoarele operatiuni:
1. inspectia;
2. prelevarea de probe, esantioane, analiza, respectiv
examinarea acestora;
3. controlul igienei personalului;
4. examinarea materialelor scrise si documentare;
5. examinarea tuturor sistemelor de verificare
stabilite de agentul economic si a rezultatelor obtinute.
Art. 5. - (1) În timpul inspectiei se verifică
următoarele:
a) starea si modul de utilizare a terenului, a
constructiilor si instalatiilor, a birourilor si a altor spatii, a
vecinătătilor, a mijloacelor de transport, masinilor si echipamentelor
utilizate în diferitele etape prevăzute în art. 3 alin. (2);
b) materiile prime, ingredientele, materialele tehnologice
auxiliare si alte produse utilizate pentru prepararea si producerea
alimentelor;
c) produsele semifabricate;
d) produsele finite;
e) materialele si obiectele care vin în contact cu
alimentele;
f) produsele si procedeele de curătare si întretinere,
precum si pesticidele;
g) procedeele utilizate pentru fabricarea sau
prelucrarea alimentelor;
h) etichetarea si prezentarea alimentelor;
i) metodele de conservare.
(2) Inspectia prevăzută la alin. (1) poate fi
suplimentată cu următoarele operatiuni:
a) realizarea de interviuri cu conducătorul unitătii
inspectate si cu personalul salariat;
b) citirea valorilor înregistrate de aparatele de
măsură instalate de unitatea inspectată;
c) verificarea de către autoritătile competente, cu
propriile aparate de măsură, a valorilor înregistrate cu aparatele de măsură
instalate de unitatea inspectată.
Art. 6. - (1) Pentru efectuarea de analize se vor
recolta esantioane si se vor preleva probe din produsele si, respectiv,
materiile si materialele prevăzute în art. 5 alin. (1) lit. b)-f).
(2) Persoanele fizice si/sau juridice care au fost
supuse controlului în conditiile prezentelor norme pot solicita o eventuală
contraexpertiză ce va fi efectuată de persoane sau de institutii abilitate si
împuternicite în acest sens.
(3) Analizele vor fi efectuate de laboratoare
acreditate.
Autoritătile competente pot da si altor laboratoare
dreptul de efectuare a acestor analize.
(4) Metodele de analiză care se utilizează vor fi
selectate în functie de următoarele criterii:
a) specificitate;
b) acuratete;
c) variatii ale repetabilitătii si ale
reproductivitătii în cadrul aceluiasi laborator si între laboratoare diferite;
aceste valori trebuie să fie obtinute în urma unui proces de colaborare
organizat în conformitate cu un protocol recunoscut pe plan international si
trebuie să fie exprimate într-o formă recunoscută pe plan international;
d) limită de detectie;
e) sensibilitate;
f) practicabilitate;
g) alte criterii stabilite în functie de necesităti.
(5) Metodele de analiză care se aplică uniform unor
grupe variate de mărfuri vor avea întâietate fată de metodele care se aplică
grupelor individuale de mărfuri.
Art. 7. - (1) Persoanele care, în exercitarea
atributiilor lor, intră în contact direct sau indirect cu materiile,
materialele si/sau produsele prevăzute în art. 5 alin. (1) lit. b)-f) trebuie
să fie supuse unui control igienic în conformitate cu prevederile art. 4 pct.
3.
(2) Controlul prevăzut la alin. (1) are ca obiect
verificarea respectării normelor de igienă privind igiena personală si a
echipamentului si nu are nici o legătură cu examinările medicale obligatorii
pentru persoanele care lucrează în sectorul alimentar.
Art. 8. - (1) Inspectorii pot examina în cursul
etapelor de verificare prevăzute la art. 3 alin. (2) materialul scris si
documentele cu privire la activitatea controlată detinute de persoanele fizice
si juridice supuse controlului.
(2) Inspectorii pot face copii sau lua extrase din
materialele scrise ori din documentele care le-au fost predate spre examinare.
Art. 9. - În cazul în care inspectorii descoperă sau
suspectează o neregulă, ei au obligatia să aplice măsurile necesare, în
conditiile legii.
Art. 10. - (1) Inspectorii au dreptul, conform legii,
de a realiza operatiunile prevăzute la art. 5-9.
(2) Persoanele fizice sau juridice controlate sunt
obligate să se supună inspectiei si să asiste inspectorii în exercitarea
atributiilor lor.
Art. 11. - (1) Persoanele fizice si juridice supuse
controlului au, potrivit legii, dreptul la contestatie împotriva măsurilor
aplicate de autoritătile competente în decursul efectuării controlului.
(2) Autoritătile competente trebuie să stabilească
prin lege obligatia inspectorilor privind păstrarea secretului profesional.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea Conventiei dintre Guvernul României
si Guvernul Republicii Liban
privind cooperarea în domeniul protectiei plantelor si
carantinei fitosanitare, semnată la Bucuresti la 19 august 2002
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 5 alin. 1 din Legea nr.
4/1991 privind încheierea si ratificarea tratatelor,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Conventia dintre Guvernul României
si Guvernul Republicii Liban privind cooperarea în domeniul protectiei
plantelor si carantinei fitosanitare, semnată la Bucuresti la 19 august 2002.
Art. 2. - Cheltuielile ocazionate de aducerea la
îndeplinire a prevederilor conventiei se vor efectua în conformitate cu
reglementările legale în vigoare, în limita prevederilor bugetului aprobat al
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii,
alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoană
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 24 octombrie 2002.
Nr. 1.200.
între Guvernul României si Guvernul
Republicii Liban privind cooperarea în domeniul protectiei plantelor si
carantinei fitosanitare
Guvernul României si Guvernul Republicii Liban,
în continuare numite părti contractante, conduse
de dorinta de a stimula cooperarea bilaterală în domeniul protectiei plantelor
si carantinei fitosanitare,
în vederea protejării teritoriilor statelor lor
împotriva introducerii si răspândirii organismelor dăunătoare reglementate si
limitării pierderilor cauzate de acestea, precum si pentru a facilita comertul
reciproc si schimburile de plante si produse vegetale, luând în considerare
principiile stabilite prin Conventia internatională pentru protectia plantelor,
Acordul Organizatiei Mondiale a Comertului asupra aplicării măsurilor sanitare
si fitosanitare (Acordul SPS), precum si principiile carantinei vegetale legate
de comertul international, au convenit următoarele:
ARTICOLUL 1
Autoritătile competente ale statelor celor două părti
contractante vor inspecta si vor supraveghea pe teritoriile proprii culturile
agricole, pădurile, terenurile necultivate, produsele vegetale si alte articole
reglementate, în vederea depistării organismelor dăunătoare reglementate.
ARTICOLUL 2
Autoritătile competente ale statelor celor două părti
contractante, care coordonează si răspund de implementarea prezentei conventii,
sunt:
- pentru partea română, Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor;
- pentru partea libaneză, Ministerul Agriculturii.
ARTICOLUL 3
În scopurile prezentei conventii expresiile “organisme
dăunătoare”, “organisme dăunătoare reglementate”, “articole reglementate”,
“plante” si “produse vegetale” vor fi întelese în sensul dat lor în textul
revizuit în 1997 al Conventiei internationale pentru protectia plantelor si în
Glosarul FAO de termeni fitosanitari (editia 1996).
ARTICOLUL 4
Autoritătile competente se vor informa reciproc, în
scris, asupra schimbărilor semnificative în starea fitosanitară, cum ar fi
aparitia si răspândirea pe teritoriile statelor lor a organismelor dăunătoare
reglementate care reprezintă un pericol deosebit pentru culturile agricole si
păduri si care sunt incluse în listele nationale de organisme dăunătoare
reglementate.
ARTICOLUL 5
În vederea prevenirii introducerii si/sau răspândirii
de organisme dăunătoare reglementate pe teritoriul statului celeilalte părti
contractante, orice export de plante sau produse vegetale, care fac obiectul
inspectiei fitosanitare, va fi însotit de un certificat fitosanitar elaborat conform
modelului prevăzut în Conventia internatională pentru protectia plantelor, emis
de autoritătile competente.
ARTICOLUL 6
Certificatul fitosanitar nu exclude dreptul statului
importator de a efectua inspectia fitosanitară si de a lua măsurile necesare (refuz
de intrare, distrugere, dezinfectie, dezinsectie etc.).
ARTICOLUL 7
Dacă se constată prezenta organismelor dăunătoare
reglementate, autoritatea competentă a statului importator va informa cât mai
curând posibil despre aceasta autoritatea competentă a statului exportator.
Dacă autoritatea competentă a statului importator
hotărăste că aceste plante si/sau produse vegetale pot fi importate cu conditia
impunerii unor măsuri fitosanitare speciale (dezinfectări, dezinsectii,
prelucrare imediată etc.), această decizie trebuie comunicată cât mai curând
posibil autoritătii competente a statului exportator.
ARTICOLUL 8
În vederea prevenirii introducerii de organisme
dăunătoare reglementate părtile contractante, în conditiile respectării
principiilor Acordului Organizatiei Mondiale a Comertului asupra aplicării
măsurilor sanitare si fitosanitare (Acordul SPS), au dreptul:
- să limiteze sau să solicite conditii speciale
referitoare la importul de plante si produse vegetale;
- să interzică importul de plante si produse vegetale.
ARTICOLUL 9
Autoritătile competente îsi vor notifica reciproc
punctele de intrare prin care este permis importul si/sau tranzitul de plante
si produse vegetale, care sunt supuse inspectiei fitosanitare.
ARTICOLUL 10
Cele două părti contractante, recunoscând utilitatea
cooperării în domeniul stiintei si oportunitatea unificării pe cât posibil a
metodelor si mijloacelor de protectie a plantelor, vor stimula această
cooperare prin:
- schimb de informatii asupra stării fitosanitare a
culturilor si pădurilor, asupra măsurilor utilizate în combaterea organismelor
dăunătoare, precum si asupra rezultatelor obtinute;
- schimb de legi si reglementări legale în domeniul
protectiei plantelor si carantinei fitosanitare si de literatură de specialitate,
asigurând astfel pentru ambele state o mai bună întelegere a acestui domeniu.
ARTICOLUL 11
Pentru solutionarea problemelor practice legate de
aplicarea prezentei conventii, autoritătile competente vor organiza, dacă va fi
necesar, consultări comune. Aceste consultări vor fi organizate alternativ în
România si în Republica Liban. Locul si data acestor consultări vor fi
stabilite de comun acord. Fiecare parte contractantă va suporta costurile
pentru propria delegatie, conform reglementărilor sale legale interne.
ARTICOLUL 12
În vederea accelerării transportului plantelor sau
produselor vegetale si reducerii riscului aparitiei organismelor dăunătoare
reglementate, de câte ori este cazul, cu acordul ambelor părti contractante,
inspectiile fitosanitare pot fi realizate de autoritătile competente ale
statului uneia dintre părtile contractante pe teritoriul statului celeilalte
părti contractante. Autoritătile competente vor stabili prin acord special
pentru fiecare caz conditiile acestor inspectii fitosanitare.
ARTICOLUL 13
Părtile contractante îsi vor notifica reciproc listele
cu organisme dăunătoare reglementate, precum si cerintele specifice de
carantină (interdictii, restrictii si conditii fitosanitare) referitoare la
importul plantelor si produselor vegetale. Orice modificări în prevederile de
mai sus vor fi anuntate în scris celeilalte părti contractante cu o perioadă
corespunzătoare de timp înainte de intrarea lor în vigoare.
ARTICOLUL 14
Orice divergentă privind interpretarea sau aplicarea
prezentei conventii va fi rezolvată prin negocieri directe între părtile
contractante.
ARTICOLUL 15
Prevederile prezentei conventii nu afectează
drepturile si obligatiile părtilor contractante care rezultă din alte acorduri
internationale bilaterale sau multilaterale încheiate de acestea.
ARTICOLUL 16
Prezenta conventie va intra în vigoare în a 30-a zi de
la data ultimei notificări prin care părtile contractante se informează
reciproc asupra îndeplinirii procedurilor legale interne necesare intrării sale
în vigoare.
ARTICOLUL 17
Prezenta conventie se încheie pentru o perioadă de 5
ani, iar valabilitatea ei se va prelungi automat cu noi perioade de 5 ani, cu
conditia ca nici una dintre părtile contractante să nu notifice celeilalte
părti contractante, cu cel putin 6 luni înainte de expirarea perioadei
respective, intentia sa de a o denunta.
Semnată la Bucuresti la 19 august 2002, în două
exemplare originale, fiecare în limbile română, arabă si engleză, toate textele
fiind egal autentice.
În caz de divergente de
interpretare, textul în limba engleză va prevala.
Pentru Guvernul României, Ilie Sârbu |
Pentru Guvernul Republicii Liban, Ali Abdallah |
MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR
AGENTIA
NATIONALĂ PENTRU RESURSE MINERALE
privind tarifele de transport al titeiului prin
Sistemul national de transport al titeiului, gazolinei, condensatului si
etanului
Având în vedere:
- Legea petrolului nr. 134/1995;
- Hotărârea Guvernului nr. 1.265/1996 privind
aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995
si modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.043/1995 privind unele
măsuri în domeniul cooperării cu parteneri străini la explorarea de titei si
gaze în România;
- Hotărârea Guvernului nr. 1.363/2000 privind
modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii
petrolului nr. 134/1995, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.265/1996;
- Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 36/2001 privind
regimul preturilor si tarifelor reglementare, care se stabilesc cu avizul
Oficiului Concurentei, aprobată si modificată prin Legea nr. 205/2002;
- Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 216/2000
privind reglementarea situatiei juridice a conductelor magistrale si a
instalatiilor, echipamentelor si dotărilor anexe, aferente Sistemului national
de transport al titeiului, gazolinei, condensatului si etanului;
- Hotărârea Guvernului nr. 792/2002 privind aprobarea
acordului petrolier de concesiune a activitătii de exploatare a Sistemului
national de transport al titeiului, gazolinei, condensatului si etanului,
inclusiv a conductelor magistrale si a instalatiilor, echipamentelor si
dotărilor anexe, aferente sistemului, încheiat între Agentia Natională pentru Resurse
Minerale si Societatea Comercială “Conpet” - S.A. Ploiesti;
- Avizul Oficiului Concurentei nr. 3.912/2002, în
temeiul Hotărârii Guvernului nr. 368/1999 privind reorganizarea Agentiei
Nationale pentru Resurse Minerale,
presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale emite următorul ordin:
Art. 1. - Tarifele pentru transportul titeiului prin
Sistemul national de transport al titeiului, gazolinei, condensatului si
etanului se ajustează ca urmare a influentelor din costurile de operare
datorate asigurării pazei conductelor cu efective de jandarmi, conform
Hotărârii Guvernului nr. 151/2002, si asigurării sumei necesare pentru plata
redeventei, conform Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 47/2002 si Hotărârii
Guvernului nr. 792/2002, si vor avea valorile prevăzute în anexele nr. 1-5.
Art. 2. - Tarifele prevăzute în anexele nr. 1-5 se pot
ajusta numai cu avizul Oficiului Concurentei.
Art. 3. - Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, si tarifele se aplică începând cu data de 15
octombrie 2002.
p. Presedintele Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale,
Mihai Claudiu Radu
Bucuresti, 24 octombrie 2002.
Nr. 179.
ANEXA Nr. 1
SITUATIA
tarifelor de aplicat în activitatea
de transport al titeiului din import la Societatea Comercială “Petromidia” -
S.A. Constanta
Intervalul de cantităti de
transportat în cursul unei luni |
Tariful - lei/tonă - |
Până la 100.000 tone |
46.040 |
- Pentru cantităti ce depăsesc 100.000 tone până la
150.000 tone |
42.140 |
- Pentru cantităti ce depăsesc 150.000 tone până la
200.000 tone |
38.380 |
- Pentru cantităti ce depăsesc 200.000 tone |
26.840 |
Tariful mediu ponderat rezultat pentru cantitatea de maximum 220.000 tone/lună este de 41.667 lei/tonă.
Tarifele calculate nu
includ consumurile tehnologice si T.V.A.
Tarifele se aplică pe
intervale de cantităti transportate, practicându-se modelul de tarifare în trepte,
asa cum sunt prezentate în grilă.
ANEXA Nr. 2
tarifelor de aplicat în activitatea
de transport al titeiului din import la Arpechim Pitesti
Intervalul de cantităti de
transportat în cursul unei luni |
Tariful - lei/tonă - |
- Până la 150.000 tone |
160.990 |
- Pentru cantităti ce depăsesc 150.000 tone până la
160.000 tone |
157.180 |
- Pentru cantităti ce depăsesc 160.000 tone |
153.310 |
Tariful mediu ponderat
rezultat pentru cantitatea de maximum 220.000 tone/lună este de 158.722
lei/tonă.
Tarifele calculate nu
includ consumurile tehnologice si T.V.A.
Tarifele se aplică pe
intervale de cantităti transportate, practicându-se modelul de tarifare în trepte,
asa cum sunt prezentate în grilă.
ANEXA Nr. 3
SITUATIA
tarifelor de aplicat în activitatea
de transport al titeiului din import la rafinăriile din bazinul Ploiesti
Intervalul de cantităti de
transportat în cursul unei luni |
Tariful - lei/tonă - |
- Până la 60.000 tone |
168.630 |
- Pentru cantităti ce depăsesc 60.000 tone până la
70.000 tone |
160.990 |
- Pentru cantităti ce depăsesc 70.000 tone |
153.310 |
Tariful mediu ponderat
rezultat pentru cantitatea de maximum 220.000 tone/lună este de 157.837
lei/tonă.
Tarifele calculate nu
includ consumurile tehnologice si T.V.A.
Tarifele se aplică pe
intervale de cantităti transportate, practicându-se modelul de tarifare în trepte,
asa cum sunt prezentate în grilă.
SITUATIA
tarifelor de aplicat în activitatea
de transport al titeiului din import la Societatea Comercială “Rafo” - S.A.
Onesti
Intervalul de cantităti de
transportat în cursul unei luni |
Tariful - lei/tonă - |
- Până la 60.000 tone |
168.880 |
-
Pentru cantităti ce depăsesc 60.000 tone până la 90.000 tone |
149.700 |
-
Pentru cantităti ce depăsesc 90.000 tone până la 140.000 tone |
126.680 |
-
Pentru cantităti ce depăsesc 140.000 tone până la 220.000 tone |
107.490 |
-
Pentru cantităti ce depăsesc 220.000 tone până la 270.000 tone |
95.950 |
Tariful mediu ponderat
rezultat pentru cantitatea de maximum 220.000 tone/lună este de 134.350
lei/tonă.
Tarifele calculate nu
includ consumurile tehnologice si T.V.A.
Tarifele se aplică pe
intervale de cantităti transportate, practicându-se modelul de tarifare în
trepte, asa cum sunt prezentate în grilă.
ANEXA Nr. 5
SITUATIA
tarifelor de aplicat în activitatea
de transport al titeiului, gazolinei, etanului lichid si al condensatului din
tară
Intervalul de cantităti de
transportat în cursul unei luni |
Tariful - lei/tonă - |
< > 440.000 tone pe lună |
227.271 |
Tariful calculat nu include consumurile tehnologice si
T.V.A.
La data întocmirii documentatiei Societatea Natională
a Petrolului “Petrom” - S.A. Bucuresti este beneficiarul principal al
serviciului de transport prin subsistemul de tară.
MINISTERUL DEZVOLTĂRII SI PROGNOZEI
privind acordarea titlului de parc industrial
Societătii Comerciale “Prahova Industrial Parc” - S.A.
Având în vedere prevederile art. 4 din Ordonanta
Guvernului nr. 65/2001 privind constituirea si functionarea parcurilor
industriale, aprobată si modificată prin Legea nr. 490/2002, precum si ale art.
2 alin. (2) din Instructiunile de acordare si anulare a titlului de parc
industrial, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării si prognozei nr.
264/2002,
în temeiul prevederilor art. 6 alin. (6) din Hotărârea
Guvernului nr. 758/2002 privind organizarea si functionarea Ministerului
Dezvoltării si Prognozei,
ministrul dezvoltării si prognozei emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se acordă titlul de parc industrial
Societătii Comerciale “Prahova Industrial Parc” - S.A., cod unic de
înregistrare: 14334078, având sediul social în orasul Vălenii de Munte, str.
Berevoiesti nr. 77-79, judetul Prahova, înfiintată de Consiliul Judetean
Prahova.
Art. 2. - Terenul pentru care se acordă titlul de parc
industrial are următoarele caracteristici:
a) este în proprietatea judetului Prahova;
b) este situat în orasul Vălenii de Munte, str.
Berevoiesti nr. 77-79;
c) este în suprafată de 23,47 ha.
Art. 3. - (1) Titlul de parc industrial este valabil
în perimetrul prevăzut în anexa la prezentul ordin, pe durata de existentă a
societătii-administrator, în conditiile respectării caracteristicilor de parc
industrial prevăzute de legislatia în vigoare.
(2) Anexa face parte integrantă din prezentul ordin si
se va comunica celor interesati de către directia de specialitate din cadrul
Ministerului Dezvoltării si Prognozei.
Art. 3. - Societatea-administrator, detinătoare a
titlului de parc industrial, urmăreste realizarea obiectivelor enumerate în
art. 1 alin. (1) din Instructiunile de acordare si anulare a titlului de parc
industrial, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării si prognozei nr.
264/2002, si transmite trimestrial Ministerului Dezvoltării si Prognozei
rapoarte privind activitătile realizate în parcul industrial.
Ministrul dezvoltării si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
Bucuresti, 30 octombrie 2002.
Nr. 349.
MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR
pentru modificarea Catalogului national al surselor
pentru materiale forestiere de reproducere din România - 2001, aprobat prin
Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr. 269/2001
Având în vedere prevederile art. 25, 26 si 110 din
Legea nr. 26/1996 - Codul silvic,
în baza art. 5 lit. B.t) si a art. 9 alin. (6) din
Hotărârea Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si functionarea
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor,
în conformitate cu Avizul nr. 652 din 31 iulie 2002 al
Comisiei tehnico-economice de avizare pentru silvicultură,
ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă modificarea Catalogului national
al surselor pentru materiale forestiere de reproducere din România - 2001,
aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
269/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 439 din 6
august 2001, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Directia fond forestier si cinegetic din
cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor si inspectoratele
teritoriale de regim silvic si cinegetic din subordinea aceluiasi minister
controlează modul respectării prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii,
alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti, 16 octombrie 2002.
Nr. 481.
*)
Anexa se poate consulta de către cei interesati la Directia fond forestier si
cinegetic din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor si la
inspectoratele teritoriale de regim silvic si cinegetic din subordinea
aceluiasi minister.
MINISTERUL SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI
pentru modificarea si completarea anexei nr. 2 la
Ordinul ministrului sănătătii si familiei nr. 619/2002
pentru aprobarea functionării ocupatiei de mediator sanitar si a Normelor
tehnice privind organizarea, functionarea si finantarea activitătii
mediatorilor sanitari în anul 2002
Având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr.
430/2001 privind aprobarea Strategiei Guvernului României de îmbunătătire a
situatiei romilor,
văzând Referatul de aprobare nr. DB/11.816 din 25
octombrie 2002,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările
si completările ulterioare,
ministrul sănătătii si familiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă modificarea si completarea listei
localitătilor prioritare si a numărului de locuri aprobate pe localitate pentru
functionarea mediatorilor sanitari în anul 2002, prevăzută în anexa nr. 2 la
Ordinul ministrului sănătătii si familiei nr. 619/2002 pentru aprobarea
functionării ocupatiei de mediator sanitar si a Normelor tehnice privind
organizarea, functionarea si finantarea activitătii mediatorilor sanitari în
anul 2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 3
septembrie 2002, în conformitate cu anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Directiile generale si directiile din cadrul
Ministerului Sănătătii si Familiei, directiile de sănătate publică judetene,
precum si unitătile sanitare vor aduce la îndeplinire dispozitiile prezentului
ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Bartos
Bucuresti, 30 octombrie 2002.
Nr. 837.
ANEXĂ
LISTA
localitătilor prioritare si a
numărului de locuri aprobate pe localitate pentru functionarea mediatorilor
sanitari în anul 2002, pentru judetele Călărasi, Dolj, Harghita, Vâlcea si
Vrancea
Nr. crt. |
Judetul |
Numărul de locuri pe judet |
Localitatea |
Numărul de locuri pe localitate |
1. |
Călărasi |
8 |
Călărasi |
1 |
|
|
|
Chirnogi |
1 |
|
|
|
Dor Mărunt |
1 |
|
|
|
Oltenita |
2 |
|
|
|
Răzvani |
1 |
|
|
|
Roseti |
1 |
|
|
|
Ulmeni |
1 |
2. |
Dolj |
4 |
Craiova |
1 |
|
|
|
Lipovu |
1 |
|
|
|
Urzicuta |
1 |
|
|
|
Vârtop |
1 |
3. |
Harghita |
2 |
Miercurea-Ciuc |
1 |
|
|
|
Secuieni |
1 |
4. |
Vâlcea |
1 |
Lalosu |
1 |
5. |
Vrancea |
3 |
Bolotesti |
1 |
|
|
|
Panciu |
1 |
|
|
|
Sihlea |
1 |
MINISTERUL LUCRĂRILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din România
În temeiul prevederilor art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002
privind introducerea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din
România, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 424/2002, si ale
art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice pentru
aplicarea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din România,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Regia Autonomă “Administratia Natională a
Drumurilor din România” si Regia Autonomă “Registrul Auto Român” vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei,
Tudor Florescu,
secretar de stat
Bucuresti, 30 septembrie 2002.
Nr. 1.433.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea tarifului de
utilizare a retelei de drumuri nationale din România
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Potrivit prevederilor art. 1 din Ordonanta
Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a retelei de
drumuri nationale din România, aprobată cu modificări si completări prin Legea
nr. 424/2002, se introduce tariful de utilizare a retelei de drumuri nationale
din România, denumit în continuare T.U.R.D.N.
Art. 2. - T.U.R.D.N. se va aplica etapizat, potrivit
anexelor nr. 1 si 2 la Ordonanta Guvernului nr. 15/2002, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr. 424/2002.
Art. 3. - (1) Pentru plata T.U.R.D.N., utilizatorilor
retelei de drumuri nationale din România li se eliberează de către distribuitor
rovinieta - document care atestă dreptul de utilizare a retelei de
drumuri nationale - si factura fiscală corespunzătoare sumei încasate, emisă
manual sau cu ajutorul tehnicii de calcul, după caz.
(2) O copie a facturii fiscale va fi păstrată la
bordul autovehiculului prin grija conducătorului auto.
Art. 4. - Sumele încasate în urma aplicării T.U.R.D.N.
se constituie venit la dispozitia Regiei Autonome Administratia Natională a
Drumurilor din România” si vor fi utilizate, în exclusivitate, potrivit
bugetului de venituri si cheltuieli aprobat, pentru oricare dintre scopurile
prevăzute la art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 424/2002, inclusiv pentru garantarea
emisiunilor de obligatiuni pe pietele nationale si internationale, după caz.
Art. 5. - Cheltuielile legate de eliberarea
rovinietelor se suportă de Regia Autonomă “Administratia Natională a Drumurilor
din România”.
Art. 6. - În sensul prezentelor reglementări,
utilizatori ai retelei de drumuri nationale din România sunt:
a) persoane juridice si persoane fizice care
utilizează reteaua de drumuri nationale cu autovehicule înmatriculate în
România, denumite în continuare utilizatori români ;
b) persoane juridice si persoane fizice care
utilizează reteaua de drumuri nationale cu autovehicule înmatriculate în alte
state, denumite în continuare utilizatori străini.
Art. 7. - (1) Rovinieta se prezintă sub formă de
autocolant.
(2) Modelul rovinietei este prevăzut în anexa nr. 1 la
prezentele norme metodologice.
Art. 8. - (1) Personalizarea rovinietei se realizează
de către distribuitor prin marcarea cu un dispozitiv mecanic a zonelor
prevăzute în modelul prezentat în anexa nr. 1, respectiv: masa totală maximă
autorizată (MTMA), clasa de emisii poluante, anul, luna, ziua de la care este
valabilă si anul, luna, ziua expirării, în functie de tipul si durata de
valabilitate declarate de plătitor pe propria răspundere.
(2) Datele în functie de care se realizează
personalizarea rovinietei se declară de plătitor pe propria răspundere.
Art. 9. - (1) Rovinieta va fi aplicată obligatoriu
vizibil, pe partea interioară a parbrizului autovehiculului, astfel încât să
poată fi verificată.
(2) Responsabilitatea privind păstrarea în stare bună
a rovinietei corespunzătoare tipului si duratei de valabilitate si a copiei
facturii fiscale revine în exclusivitate conducătorului auto.
CAPITOLUL II
Achitarea T.U.R.D.N. si eliberarea
rovinietei
A. Generalităti
Art. 10. - (1) Utilizatorii români pot achita
T.U.R.D.N. la oficiile Companiei Nationale “Posta Română” - S.A., la statiile
publice de distribuire a carburantilor auto sau la agentiile de control si
încasare ale Regiei Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din România”
amplasate în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, denumite
în continuare încasatori.
(2) Utilizatorii români pot achita T.U.R.D.N. integral
sau esalonat, în două până la patru rate trimestriale. Achitarea esalonată a
T.U.R.D.N. se poate efectua numai la oficiile Companiei Nationale “Posta
Română” - S.A., iar sumelor esalonate li se va aplica o dobândă de 10% pe an.
La eliberarea sau vizarea anuală de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. a
licentei de executie pentru vehicul, utilizatorii români vor face dovada
achitării T.U.R.D.N.
(3) Utilizatorii străini pot achita T.U.R.D.N. la
agentiile de control si încasare ale Regiei Autonome “Administratia Natională a
Drumurilor din România”, amplasate în punctele de control pentru trecerea
frontierei de stat, sau la statiile publice de distribuire a carburantilor
auto.
(4) Lista sediilor agentiilor Regiei Autonome
“Administratia Natională a Drumurilor din România”, amplasate în punctele de
control pentru trecerea frontierei de stat, este prevăzută în anexa nr. 2 la
prezentele norme metodologice.
(5) Lista adreselor oficiilor Companiei Nationale
“Posta Română” - S.A., prevăzute la alin. (1) va fi publicată prin grija Regiei
Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din România” în Monitorul
Oficial al României, Partea a IV-a.
(6) Lista adreselor statiilor publice de distribuire a
carburantilor auto, autorizate pentru eliberarea rovinietei, prevăzute la alin.
(1) si (3), va fi publicată prin grija agentului economic în Monitorul Oficial
al României, Partea a IV-a.
(7) Regia Autonomă “Administratia Natională a
Drumurilor din România” va încheia cu Compania Natională “Posta Română” - S.A. si cu agentul economic
distribuitor de carburanti la pompă conventii privind încasarea T.U.R.D.N. si
eliberarea rovinietelor, potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice.
(8) Conventiile vor fi avizate de Ministerul
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, Ministerul Finantelor
Publice, Ministerul Industriei si Resurselor si Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei.
(9) Conventiile vor prevedea obligativitatea dotării
cu tehnica de calcul necesară emiterii facturilor, circuitul documentelor,
modul de gestionare si verificare a emiterii rovinietei si încasarea T.U.R.D.N.
B. Achitarea T.U.R.D.N. si eliberarea rovinietei
utilizatorilor români
Art. 11. - (1) La achitarea T.U.R.D.N. încasatorul va
elibera utilizatorilor români rovinieta, precum si factura fiscală.
(2) Valabilitatea rovinietei începe de la data
solicitată de plătitor si expiră după 12 luni calendaristice.
Art. 12. - În cazul schimbării proprietarului
autovehiculului sau cedării dreptului de folosintă, rovinieta îsi mentine
valabilitatea.
Art. 13. - Plata T.U.R.D.N. se efectuează în lei, pe
baza cursului de schimb valutar comunicat de Banca Natională a României,
valabil pentru ultima zi din luna anterioară datei cumpărării rovinietei.
Art. 14. - (1) Pentru autovehiculele înmatriculate în
România încadrarea în clasa de emisii poluante se face pe baza decodificării
ultimelor două caractere alfanumerice ale numărului de omologare înscris în
rubrica nr. 5 din cartea de identitate a autovehiculului sau în rubrica nr. 10
din certificatul de înmatriculare al acestuia, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.
(2) În cazul în care ultimele două caractere mentionate
la alin. (1) sunt numerice, detinătorul autovehiculului se poate prezenta la
Regia Autonomă “Registrul Auto Român”
pentru obtinerea unei note de constatare tehnică cu
privire la încadrarea autovehiculului în clasa de emisii poluante.
(3) Lipsa caracterelor alfanumerice prevăzute la alin.
(1) sau, după caz, a notei de constatare tehnică prevăzute la alin. (2), din
care să rezulte încadrarea autovehiculului în una dintre clasele de emisii
poluante, alta decât NON-EURO, impune utilizatorului obligatia de a achita
T.U.R.D.N. corespunzător clasei de emisii poluante NON-EURO.
Art. 15. - (1) În cazul radierii din circulatie a
autovehiculului, la solicitarea utilizatorului român, Regia Autonomă
“Administratia Natională a Drumurilor din România” va returna contravaloarea
T.U.R.D.N. corespunzătoare perioadei de neutilizare.
(2) Cererea pentru returnarea T.U.R.D.N. se depune la
Regia Autonomă “Administratia Natională a Drumurilor din România” împreună cu
factura fiscală emisă la achitarea T.U.R.D.N. si copia de pe dovada de radiere
din circulatie a autovehiculului.
(3) Dovada de radiere din circulatie a
autovehiculului, emisă de organele de politie, se depune în copie legalizată la
Regia Autonomă “Administratia Natională a Drumurilor din România”.
(4) Suma ce se va returna va fi calculată proportional
cu timpul de neutilizare a autovehiculului, respectiv cu perioada cuprinsă
între data emiterii dovezii de radiere din circulatie a autovehiculului si data
expirării rovinietei pentru care a fost achitat T.U.R.D.N.
(5) Regia Autonomă “Administratia Natională a
Drumurilor din România” are obligatia să verifice temeinicia cererii de
returnare si să restituie utilizatorului suma la care acesta are dreptul, în
termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii solicitării.
(6) Regia Autonomă “Administratia Natională a
Drumurilor din România”, în cazul în care constată că utilizatorul nu are
dreptul la restituirea sumelor solicitate, va comunica în termen de 15 zile
lucrătoare motivul pentru care cererea a fost respinsă, total sau partial, după
caz.
C. Achitarea T.U.R.D.N. si eliberarea rovinietei
utilizatorilor străini
Art. 16. - (1) La achitarea T.U.R.D.N. încasatorul va
elibera rovinieta utilizatorilor străini, precum si factura fiscală.
(2) Valabilitatea rovinietei începe la ora 0,00 a
primei zile si expiră la ora 24,00 a ultimei zile de parcurs si stationare pe
teritoriul României.
Art. 17. - În cazul în care utilizatorii străini vor solicita
eliberarea rovinietei pentru durate de parcurs si stationare pe teritoriul
României, altele decât cele prevăzute la art. 1 alin. (5) din Ordonanta
Guvernului nr. 15/2002, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
424/2002, încasatorul va elibera un număr corespunzător de roviniete, în
vederea asigurării acoperirii întregii perioade de valabilitate, fără
întrerupere.
Art. 18. - Plata T.U.R.D.N. se efectuează în valută
liber convertibilă la echivalentul tarifului exprimat în euro sau în lei, la
cursul de schimb valutar comunicat de Banca Natională a României valabil pentru
ultima zi din luna anterioară datei cumpărării.
Art. 19. - (1) Pentru autovehiculele înmatriculate în
alte state încadrarea în clasa de emisii poluante se face pe baza mentiunilor
referitoare la poluare si sigurantă rutieră cuprinse în certificatul pentru
vehicul “verde” (EURO I), certificatul pentru vehicul “mai verde si sigur”
(EURO II) sau certificatul pentru vehicul “EURO 3 sigur”, prevăzute de
Rezolutia CEMT/CM (2001)9/Final din 26 noiembrie 2001.
(2) Lipsa documentelor prevăzute la alin. (1)
determină obligativitatea utilizatorilor de achitare a T.U.R.D.N. corespunzător
clasei de emisii poluante NON-EURO.
(3) Utilizatorii străini vor achita tariful aferent
duratei de parcurs si stationare pe teritoriul României, respectiv de o zi, 7
zile, 30 de zile, 6 luni sau 12 luni, la agentiile Regiei Autonome
“Administratia Natională a Drumurilor din România” din punctele de control
pentru trecerea frontierei de stat a României sau la statiile publice de
distribuire a carburantilor.
(4) În sensul prezentelor norme metodologice, prin durata
de parcurs si stationare pe teritoriul României se întelege perioada
cuprinsă între data începerii valabilitătii rovinietei si data depăsirii
frontierei nationale, declarată pe propria răspundere de utilizator în momentul
achitării T.U.R.D.N.
(5) În cazul în care la iesirea din tară a
utilizatorilor străini se va constata depăsirea duratei de parcurs si
stationare pentru care s-a achitat T.U.R.D.N., acestia sunt obligati să achite,
în conditiile prevăzute la art. 8 alin. (1) si la art. 18, si contravaloarea
T.U.R.D.N. corespunzătoare perioadei de depăsire.
CAPITOLUL III
Gestionarea rovinietelor
Art. 20. - (1) Regia Autonomă “Administratia Natională
a Drumurilor din România” răspunde de gestionarea si distribuirea rovinietei,
scop în care va pune la dispozitie încasatorilor T.U.R.D.N., în timp util, un
număr corespunzător de exemplare, pe bază de proces-verbal de predare-primire.
(2) Gestionarea rovinietei si răspunderea pentru
respectarea prevederilor conventiilor încheiate potrivit art. 10 alin. (7), (8)
si (9) revin încasatorilor.
(3) Numărul exemplarelor de rovinietă care se vor distribui
încasatorilor de către Regia Autonomă “Administratia Natională a Drumurilor din
România” se stabileste pe baza cererilor acestora si a datelor statistice
privind numărul de autovehicule înmatriculate în România aflate în circulatie,
comunicat de inspectoratele judetene de politie, de Directia Generală de
Politie a Municipiului Bucuresti si de Regia Autonomă “Registrul Auto Român”,
precum si a datelor statistice referitoare la utilizatorii străini ai retelei
de drumuri nationale din România.
CAPITOLUL IV
Controlul achitării T.U.R.D.N.
Constatarea si sanctionarea
contraventiilor
Art. 21. - Controlul respectării prevederilor
prezentelor norme metodologice se execută pe reteaua de drumuri nationale si în
punctele de control pentru trecerea frontierei de stat.
Art. 22. - Controlul achitării T.U.R.D.N. se execută
de către:
a) personalul împuternicit din cadrul Ministerului
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, din agentiile de control si
încasare ale Regiei Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din
România”, care functionează în punctele de control pentru trecerea frontierei
de stat, împreună cu organele politiei de frontieră;
b) ofiterii si subofiterii de politie care îndrumă,
supraveghează si controlează circulatia rutieră pe reteaua de drumuri nationale
din România.
Art. 23. - Conducătorii auto sunt obligati să permită
personalului prevăzut la art. 22 verificarea documentelor care atestă încadrarea
autovehiculului în clasa de emisii poluante si a valabilitătii rovinietei.
Art. 24. - (1) Fapta posesorilor de autovehicule sau a
conducătorilor auto care utilizează reteaua de drumuri nationale din România
fără să detină rovinietă valabilă, însotită de copia facturii fiscale
corespunzătoare, constituie contraventie.
(2) În cazul utilizatorilor români, responsabilitatea
circulatiei fără rovinietă valabilă, însotită de copia facturii fiscale
corespunzătoare, revine, după caz, persoanei fizice sau juridice proprietare a
autovehiculului.
(3) În cazul utilizatorilor străini responsabilitatea
revine în exclusivitate conducătorului auto.
(4) Prin rovinietă valabilă se întelege
rovinieta eliberată în conditiile prevăzute la art. 8, aplicată în locul stabilit,
corespunzătoare categoriei de autovehicul si clasei de emisii poluante, a cărei
durată de valabilitate nu este depăsită si care asigură, prin tarifele plătite,
dreptul de utilizare a retelei de drumuri nationale din România fără
discontinuitate.
Art. 25. - (1) Contraventiile prevăzute de prezentele
norme metodologice se sanctionează conform prevederilor art. 8 din Ordonanta
Guvernului nr. 15/2002, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
424/2002.
(2) Cuantumul amenzilor contraventionale ce se aplică
utilizatorilor este cel prevăzut în anexa nr. 4 la prezentele norme
metodologice.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
Art. 26. - La data intrării în vigoare a prezentelor
norme metodologice Regia Autonomă “Administratia Natională a Drumurilor din România”
va desfiinta următoarele tarife:
a) tariful pentru activitate în afara orelor de
program;
b) tariful pentru folosirea parcărilor si a zonelor
situate în lungul drumurilor;
c) tariful aplicat autovehiculelor înmatriculate în
Germania, posesoare de autorizatii pentru trafic international de marfă cu
scutire de la plata tarifelor pentru folosirea drumurilor.
Art. 27. - Achitarea T.U.R.D.N. nu exonerează
utilizatorii de la plata altor tarife percepute de Regia Autonomă
“Administratia Natională a Drumurilor din România”, prevăzute de reglementările
în vigoare.
Art. 28. - (1) Falsificarea rovinietelor, detinerea
sau utilizarea de roviniete falsificate constituie infractiune si se pedepseste
potrivit prevederilor art. 282 din Codul penal.
(2) Înscrierea de către încasator în factura fiscală a
altor date decât cele corespunzătoare elementelor de personalizare ale
rovinietei eliberate constituie infractiune si se pedepseste potrivit
prevederilor art. 290 din Codul penal.
(3) Folosirea de către utilizatori a facturii fiscale
în care încasatorul a înscris alte date decât cele corespunzătoare elementelor
de personalizare a rovinietei constituie infractiune si se pedepseste potrivit
prevederilor art. 291 din Codul penal.
ANEXA Nr. 1*)
la normele metodologice
*)
Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
la normele metodologice
LISTA SEDIILOR
agentiilor de control si încasare
ale Regiei Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din România”,
amplasate în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat
Nr. crt. |
Punctul de control pentru trecerea frontierei de
stat |
1. |
Giurgiu
Rutier |
2. |
Giurgiu
Mocănasu |
3. |
Giurgiu
Bac |
4. |
Bechet |
5. |
Calafat |
6. |
Portile
de Fier I |
7. |
Naidăs |
8. |
Moravita |
9. |
Jimbolia |
10. |
Nădlac |
11. |
Turnu |
12. |
Vărsand |
13. |
Bors |
14. |
Halmeu |
15. |
Petea |
16. |
Siret |
17. |
Sculeni |
18. |
Albita |
19. |
Oancea |
20. |
Galati |
21. |
Stanca |
22. |
Negru
Vodă |
23. |
Vama
Veche |
24. |
Ostrov |
ANEXA Nr. 3
la normele metodologice
CODIFICAREA
gradului de poluare din
certificatul de înmatriculare al autovehiculului
Caracterele |
Semnificatia |
X1 |
EURO 2 |
X2 |
|
X3 |
|
X4 |
|
X5 |
|
X6 |
|
Y1 |
|
Y2 |
|
Y3 |
|
D3 |
EURO 3 |
E3 |
|
R3 |
|
E4 |
EURO 4 |
R4 |
NOTĂ:
În certificatul de înmatriculare al autovehiculului
codificarea gradului de poluare se regăseste în ultimele două caractere,
respectiv 14 si 15, ale numărului de omologare înscris în rubrica 10.
ANEXA Nr. 4
la normele metodologice
DEFALCAREA
amenzilor contraventionale
aplicabile transportatorilor cu autovehicule înmatriculate în România si în
alte state în cazul lipsei rovinietei valabile din punct de vedere al
categoriei si al perioadei de utilizare a drumurilor nationale din România
Categoria de transport |
Categoria autovehiculului |
Categoria rovinietei (din punct de vedere al contraventionale duratei de utilizare a DN) |
Cuantumul amenzilor - milioane lei- |
Transport persoane |
Autoturisme |
1 zi |
3 |
7 zile |
3,5 |
||
30 de zile |
4 |
||
6 luni |
4,5 |
||
12 luni |
5 |
||
Microbuze |
1 zi |
5 |
|
7 zile |
5,5 |
||
30 de zile |
6,5 |
||
6 luni |
8 |
||
12 luni |
10 |
||
Autobuze si autocare |
1 zi |
15 |
|
7 zile |
17 |
||
6 luni |
22 |
||
12 luni |
25 |
||
Transport marfă G.T.M.A. |
Mai mică de 3,5 t |
1 zi |
5 |
7 zile |
5,5 |
||
30 de zile |
6,5 |
||
6 luni |
8 |
||
12 luni |
10 |
||
3,5 t până la 7,0 t exclusiv |
1 zi |
10 |
|
7 zile |
10,5 |
||
30 de zile |
11,5 |
||
6 luni |
12,5 |
||
12 luni |
15 |
||
7,0 t până la 12,0 t |
1 zi |
15 |
|
7 zile |
17 |
||
30 de zile |
19,5 |
||
30 de zile |
19,5 |
||
6 luni |
22 |
||
12 luni |
25 |
||
Transport marfă ≥ 12,0 t |
Cu maximum 3 osii inclusiv |
1 zi |
25 |
7 zile |
27 |
||
30 de zile |
30,5 |
||
6 luni |
34 |
||
12 luni |
40 |
||
Cu minimum 4 osii inclusiv |
1 zi |
30 |
|
7 zile |
32 |
||
30 de zile |
35 |
||
6 luni |
37,5 |
||
12 luni |
45 |
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii
Nationale a României valabil în luna noiembrie 2002
Având în vedere prevederile Legii nr. 101/1998 privind
Statutul Băncii Nationale a României si tinând seama de evolutiile
macroeconomice si monetare recente,
Banca Natională a României hotărăste:
Pentru luna noiembrie 2002, nivelul ratei dobânzii de
referintă a Băncii Nationale a României este de 22,2% pe an.
GUVERNATORUL BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR ISĂRESCU
Bucuresti,
1 noiembrie 2002.
Nr. 41.
În Legea nr. 549/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societătilor comerciale ce detin în administrare terenuri proprietate publică si privată a statului cu destinatie agricolă si înfiintarea Agentiei Domeniilor Statului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 759 din 17 octombrie 2002, se face următoarea rectificare:
- la pag. 3, în formulele de adoptare a legii, a
Senatului, precum si cea a Camerei Deputatilor, în loc de: “art. 74 alin.
(2)” se va citi: “art. 74 alin. (1)”.
În Ordonanta Guvernului nr. 51/2002 pentru ratificarea
Memorandumului de finantare dintre Guvernul României si Comisia Europeană
referitor la Programul national PHARE 2001 (RO 0104 - RO 0109), semnat la
Bucuresti la 4 decembrie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 634 din 28 august 2002, se face următoarea rectificare:
- la art. 3 din Memorandumul de finantare, în loc de: “…
RO 0107.12, RO 0107.15, RO 0108.04...” se va citi: “ … RO 0107.12, RO
0107.15, RO 0108.03 si RO 0108.04...”.
În Hotărârea Guvernului nr. 1.135/2002 pentru
aprobarea finantării unor actiuni si proiecte din fondurile pentru promovarea
imaginii externe a României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 769 din 22 octombrie 2002, se face următoarea rectificare:
- la art. 2 alin. (3), în loc de: “… se diminuează bugetul Ministerului Afacerilor Externe...” se va citi: “… se diminuează bugetul Ministerului Culturii si Cultelor...”.