MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 161 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 6 martie 2002
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 36 din 5 februarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 alin. 11 din Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările
ulterioare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
314. - Ordin al ministrului
finantelor publice privind prospectul de emisiune al certificatelor de
trezorerie cu dobândă pentru populatie cod 1057
315. - Ordin al ministrului
finantelor publice privind prospectul de emisiune al certificatelor de
trezorerie cu dobândă pentru populatie cod 1058
ACTE ALE CASEI NATIONALE
DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
46. - Ordin al presedintelui Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate pentru completarea Ordinului presedintelui
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate nr. 29/2002 privind aprobarea
utilizării formularelor unice pe tară, fără regim special, necesare raportării
activitătii furnizorilor de servicii medicale
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 5 februarie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 alin.
1 1 din Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările ulterioare
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 alin. 1 1 din Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările
ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Arsenal” - S.A. -
filială a Companiei Nationale “Romarm” - S.A. din Bucuresti în Dosarul nr.
4.612/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civilă si de contencios
administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
jurisprudenta Curtii Constitutionale, concretizată în Decizia nr. 322 din 20
noiembrie 2000, solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
devenită inadmisibilă, în temeiul art. 23 alin. (3) si (6) din Legea nr.
47/1992, republicată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 20 septembrie 2001, pronuntată în
Dosarul nr. 4.611/2001, Tribunalul Bucuresti – Sectia a V-a civilă si de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. 11 - 13 din Legea
nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările ulterioare, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Arsenal” - S.A. - filială a Companiei
Nationale “Romarm” - S.A. din Bucuresti.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine că dispozitiile legale mentionate, prin care s-au instituit asistenti
judiciari cu competenta de a judeca în primă instantă, împreună cu un
judecător, cauzele privind conflictele si litigiile de muncă, sunt contrare
prevederilor art. 1 alin. (3), art. 51, 123, 124 si 125 din Constitutie, din
care rezultă că numai judecătorului i se atribuie competenta de a judeca si de
a impune executarea silită a hotărârilor. Prin instituirea asistentilor
judiciari, în calitate de membri cu vot deliberativ în completul de judecată,
se nesocoteste principiul independentei judecătorilor, deoarece asistentii
judiciari - unul reprezentând sindicatele, celălalt reprezentând asociatiile
patronale - au anumite interese în judecarea cauzelor si nu pot fi, în
consecintă, independenti si
impartiali.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civilă si de
contencios administrativ, exprimându-si opinia, apreciază
că exceptia este nefondată, deoarece asistentii judiciari suntfunctionari
publici, iar “conform dispozitiilor art. 123-125 din Constitutie, puterea judecătorească
este exercitată numai de către judecători numiti în această functie de
Presedintele României”.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul său de vedere, apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 11 , 12 si 13
din Legea nr. 92/1992, republicată, modificată prin Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 179/1999, este neîntemeiată. În acest sens se arată că îdin
dispozitiile art. 125 din Constitutie, rezultă că legiuitorul este cel care
stabileste modul de organizare a instantelor judecătoresti, competenta si
procedura de judecată. Astfel, dispozitiile art. 17 alin. 12 si alin. 13 din Legea
nr. 92/1992 reprezintă tocmai o aplicare a textului constitutional mentionatil.
Se mai arată, de asemenea, că prevederile legale criticate sunt în concordantă
si cu art. 51 din Constitutia României.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost legal
sesizată si este
competentă, potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si art. 1 alin.
(1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, potrivit
formulării autorului exceptiei, îl constituie dispozitiile art. 17 alin. 11 - 13 din Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările
ulterioare.
Aceste dispozitii au fost introduse prin art. I pct. 6
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 179/1999, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie 1999, ordonantă
aprobată si modificată prin Legea nr. 118/2001 (publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 162 din 30 martie 2001).
Dispozitiile art. 17 alin. 11 -13 din Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, au următorul
continut: “Cauzele privind conflictele de muncă si litigiile de muncă se
judecă în primă instantă, cu celeritate, de către un complet format dintr-un
judecător si doi asistenti judiciari, dintre care unul reprezintă asociatiile
patronale, iar celălalt reprezintă sindicatele. Hotărârile în aceste cauze se
iau cu majoritatea membrilor completului.
Asistentii judiciari sunt numiti pe o perioadă de 4
ani de către ministrul justitiei, la propunerea Consiliului Economic si Social,
dintre persoanele care au studii juridice superioare si îndeplinesc conditiile
prevăzute la art. 46 alin. 1 lit. a), c), d), e) si alin. 2. Asistentii
judiciari depun jurământ în conditiile art. 48, care se aplică în mod
corespunzător.
Conditiile si procedura de propunere a candidatilor
pentru a fi numiti asistenti judiciari, de către Consiliul Economic si Social, se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului.”
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate a sustinut
că dispozitii legale mentionate contravin următoarelor prevederi din
Constitutie:
- Art. 1 alin. (3): “România este stat de drept,
democratic si social, în care demnitatea omului, drepturile si libertătile
cetătenilor, libera dezvoltare a personalitătii umane, dreptatea si pluralismul
politic reprezintă valori supreme si sunt garantate”;
- Art. 51: “Respectarea Constitutiei, a suprematiei
sale si a legilor este obligatorie.”;
- Art. 123: “(1) Justitia se înfăptuie te în numele
legii.
(2) Judecătorii sunt independenti si se supun numai
legii.”;
- Art. 124 alin. (1): “Judecătorii numiti de
Presedintele României sunt inamovibili, potrivit legii. Presedintele si ceilalti
judecători ai Curtii Supreme de Justitie sunt numiti pe o perioadă de 6 ani. Ei
pot fi reînvestiti în functie. Promovarea, transferarea si sanctionarea
judecătorilor pot fi dispuse numai de Consiliul Superior al Magistraturii, în
conditiile legii.”;
- Art. 125 alin. (1) si (3): “(1) Justitia se
realizează prin Curtea Supremă de Justitie si prin celelalte instante
judecătoresti stabilite de lege. […]
(3) Competenta si procedura de judecată sunt stabilite
de lege.”
În raport cu sustinerile formulate în motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate Curtea constată că, desi se referă la art.
17 alin. 11 -13 din Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea
judecătorească, republicată, cu modificările ulterioare, autorul
exceptiei critică numai dispozitia cuprinsă în art. 17 alin. 11 din lege,
conform căruia în cauzele privind conflictele de muncă si litigiile de muncă,
judecate în primă instantă, hotărârile se iau cu majoritatea membrilor
completului de judecată. În consecintă, obiectul controlului de constitutionalitate
exercitat de Curte în cauza de fată îl constituie art. 17 alin. 11 din Legea
nr. 92/1992, republicată, cu modificările ulterioare.
Examinând sustinerile autorului exceptiei, Curtea
constată că asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17
alin. 11 din Legea nr. 92/1992, republicată,
cu modificările ulterioare, s-a pronuntat prin Decizia nr. 322 din 20 noiembrie
2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 30
ianuarie 2002.
Cu acel prilej Curtea Constitutională a constatat că
prevederile art. 17 alin. 1 1 din Legea nr. 92/1992, republicată,
cu modificările ulterioare, sunt neconstitutionale, contravenind dispozitiilor
art. 1 alin. (3), art. 51, art. 123-125 din Constitutia României. Având în vedere
că la data sesizării Curtii Constitutionale Decizia nr. 322/2001 nu era
publicată în Monitorul Oficial al României, tinând seama si de dispozitiile
art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, potrivit cărora “Nu
pot face obiectul exceptiei prevederile legale a căror constitutionalitate a
fost stabilită potrivit art. 145 alin. (1) din Constitutie sau prevederile
constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioară a Curtii Constitutionale”,
exceptia de neconstitutionalitate examinată în cauza de fată urmează să fie
respinsă ca devenită inadmisibilă.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c)
si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 1 din Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările
ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Arsenal” - S.A. -
filială a Companiei Nationale “Romarm” - S.A. din Bucuresti în Dosarul nr.
4.612/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civilă si de contencios
administrativ.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 5 februarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
privind
prospectul de emisiune al certificatelor de trezorerie cu dobândă pentru
populatie cod 1057
În conformitate cu prevederile Legii datoriei publice nr. 81/1999, ale Ordonantei Guvernului nr. 66/1994 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, modificată si completată prin Ordonanta Guvernului nr. 120/1999 si prin Ordonanta Guvernului nr. 35/2000, Ministerul Finantelor Publice lansează o emisiune de certificate de trezorerie cu dobândă pentru populatie, prin trezoreria statului, începând cu data de 5 martie 2002.
Prin acest sistem statul protejează economiile
populatiei de riscurile inflatiei si ale pietei bancare si contribuie la
consolidarea încrederii în moneda natională, garantând rambursarea la scadentă
si plata dobânzilor aferente.
Trezoreria statului este abilitată să lanseze emisiuni
de certificate de trezorerie cu dobândă pentru populatie, scop în care
ministrul finantelor publice emite următorul ordin:
ARTICOLUL 1
Forma si codul emisiunii
Certificatele de trezorerie cu dobândă pentru
populatie se emit în formă nominală si cuprind cuponul (matca) si certificatul
de trezorerie propriu-zis.
Codul emisiunii este 1057.
ARTICOLUL 2
Data emisiunii
Certificatele de trezorerie cu dobândă pentru
populatie se pun în vânzare în numerar si prin virament din conturile personale
deschise la băncile comerciale si la Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C.
- S.A., pe o perioadă de 90 de zile, cu subscriptie în zilele de: 5, 6, 7,
8,.12, 13, 14, 15, 19, 20, 21, 22, 26, 27, 28 si 29 martie 2002. Termenul de
răscumpărare a certificatelor de trezorerie cu dobândă pentru populatie este în
zilele de: 3, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 17, 18, 19, 20, 24, 25, 26 si 27 iunie
2002.
ARTICOLUL 3
Valoarea nominală a emisiunii
Emisiunea de certificate de trezorerie cu dobândă
pentru populatie reprezintă suma încasată până în ultima zi de subscriptie.
ARTICOLUL 4
Valoarea nominală a certificatelor de trezorerie cu
dobândă pentru populatie
Emisiunea de certificate de trezorerie cu dobândă
pentru populatie se efectuează prin certificate de trezorerie cu o valoare
nominală de 1.000.000 lei, 5.000.000 lei, 10.000.000 lei, 20.000.000 lei,
50.000.000 lei si 100.000.000 lei, pe termen de 90 de zile calendaristice.
La cumpărare titularii certificatelor de trezorerie cu
dobândă pentru populatie pot împuternici si o altă persoană pentru
răscumpărare.
ARTICOLUL 5
Rata dobânzii
Dobânda aferentă certificatelor de trezorerie cu dobândă pentru populatie este de 29% pe an, pentru o perioadă de subscriere de 90 de zile calendaristice, calculată după formula:
D = VN x 29 x 90/360 x 100
în care:
D = suma dobânzii;
VN = valoarea nominală a certificatului de trezorerie.
ARTICOLUL 6
Data scadentei
Scadenta emisiunii de certificate de trezorerie cu
dobândă pentru populatie se stabileste începând cu ziua încasării contravalorii
acestora si până la data împlinirii termenului de 90 de zile calendaristice
inclusiv.
ARTICOLUL 7
Închiderea emisiunii
Operatiunea de închidere a emisiunii de certificate de trezorerie cu dobândă pentru populatie are loc în data de 29 martie 2002, ora 14,00.
ARTICOLUL 8
Conditiile de răscumpărare si de plată a dobânzii
Răscumpărarea este operatiunea prin care
unitătile trezoreriei statului rambursează la termenul stabilit valoarea
nominală a certificatelor de trezorerie cu dobândă pentru populatie prezentate
de către persoanele fizice, care au subscris la emisiunile de certificate de
trezorerie cu dobândă pentru populatie, la aceeasi unitate a trezoreriei
statului.
O dată cu răscumpărarea la scadentă a certificatelor
de trezorerie cu dobândă pentru populatie unitătile trezoreriei statului
plătesc persoanelor respective si dobânzile aferente. Răscumpărarea
certificatelor de trezorerie cu dobândă pentru populatie se poate efectua si
prin subscrierea de către titular a sumelor la noua emisiune de certificate de
trezorerie care se lansează în zilele respective, cu posibilitatea de a încasa
dobânda aferentă sau subscrierea acesteia pe certificate de trezorerie, după
caz.
Operatiunile privind răscumpărarea certificatelor de
trezorerie cu dobândă pentru populatie si plata dobânzilor se efectuează prin
ghiseele casieriilor trezoreriei
statului. Data răscumpărării certificatelor de trezorerie cu dobândă pentru
populatie este prima zi lucrătoare după împlinirea a 90 de zile calendaristice
inclusiv.
Titularii pot prezenta certificatele de trezorerie cu
dobândă pentru populatie pentru răscumpărare si înaintea datei de răscumpărare,
situatie în care pentru perioada de subscriere, care se calculează din ziua
încasării sumei si până în ziua prezentării pentru răscumpărare exclusiv, se
acordă dobânda la vedere de 10% pe an.
Certificatele de trezorerie cu dobândă pentru populatie
neprezentate pentru răscumpărare în ziua stabilită (ziua scadentei) se
transformă în depozite la trezoreria statului.
Nivelul dobânzii la termen se modifică începând cu
data de 5 martie 2002 la 29% pe an. Ele se răscumpără de către trezoreria statului
în ziua prezentării acestora la ghiseele
trezoreriei statului, astfel:
a) Certificatele de trezorerie prezentate trezoreriei
statului în maximum 30 de zile de la data scadentei (titularul se prezintă în a
31-a zi, certificatele de trezorerie rămân în depozit la vedere maximum
30 de zile) vor fi răscumpărate astfel:
- pentru perioada subscrisă, 90 de zile
calendaristice, se achită suma nominală a certificatelor de trezorerie cu
dobândă pentru populatie plus dobânda aferentă;
- pentru perioada de maximum 30 de zile, stabilită din
ziua fixată pentru răscumpărare inclusiv si până în ziua prezentării la ghiseul
casieriei trezoreriei statului exclusiv, se plăteste pentru suma subscrisă dobânda la vedere de 10% pe an.
b) Certificatele de trezorerie prezentate în termen de
peste 30 de zile de la data scadentei (titularul se prezintă în a 32-a zi,
certificatele de trezorerie rămân în depozit la termen 31 de zile) vor
fi răscumpărate cu dobânda capitalizată astfel:
- pentru perioada subscrisă, 90 de zile calendaristice,
se achită suma nominală a certificatelor de trezorerie cu dobândă pentru
populatie plus dobânda aferentă;
- pentru perioada în care certificatele de trezorerie
cu dobândă pentru populatie sunt în depozit, stabilită din ziua fixată pentru
răscumpărare inclusiv si până în ziua prezentării titularului la ghiseul
casieriei trezoreriei statului exclusiv, se plăteste dobânda calculată prin aplicarea procentului de dobândă la termen
asupra sumei rezultate din valoarea nominală si dobânda aferentă perioadei subscrise.
ARTICOLUL 9
Regimul fiscal
Dobânzile încasate de către populatie din subscrierea
la certificatele de trezorerie cu dobândă pentru populatie nu sunt supuse
impozitării.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
4 martie 2002.
Nr. 314.
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
privind
prospectul de emisiune al certificatelor de trezorerie cu dobândă pentru
populatie cod 1058
În conformitate cu prevederile Legii datoriei publice
nr. 81/1999, ale Ordonantei Guvernului nr. 66/1994 privind formarea si
utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, modificată si
completată prin Ordonanta Guvernului nr. 120/1999 si prin Ordonanta Guvernului
nr. 35/2000, Ministerul Finantelor Publice lansează o emisiune de certificate
de trezorerie cu dobândă pentru populatie, prin trezoreria statului, începând
cu data de 6 martie 2002.
Prin acest sistem statul protejează economiile
populatiei de riscurile inflatiei si ale pietei bancare si contribuie la
consolidarea încrederii în moneda natională, garantând rambursarea la scadentă
si plata dobânzilor aferente.
Trezoreria statului este abilitată să lanseze emisiuni
de certificate de trezorerie cu dobândă pentru populatie, scop în care
ministrul finantelor publice emite următorul ordin:
ARTICOLUL 1
Forma si codul emisiunii
Certificatele de trezorerie cu dobândă pentru
populatie se emit în formă nominală si cuprind cuponul (matca) si certificatul
de trezorerie propriu-zis.
Codul emisiunii este 1058.
ARTICOLUL 2
Data emisiunii
Certificatele de trezorerie cu dobândă pentru
populatie se pun în vânzare în numerar si prin virament din conturile personale
deschise la băncile comerciale si la Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C.
- S.A., pe o perioadă de 180 de zile, cu subscriptie în zilele de: 6, 7, 8, 13,
14, 15, 20, 21, 22, 27, 28 si 29 martie 2002. Termenul de răscumpărare a
certificatelor de trezorerie cu dobândă pentru populatie este în zilele de: 2,
3, 4, 9, 10, 11, 16, 17, 18, 23, 24 si 25 septembrie 2002.
ARTICOLUL 3
Valoarea nominală a emisiunii
Emisiunea de certificate de trezorerie cu dobândă
pentru populatie reprezintă suma încasată până în ultima zi de subscriptie.
ARTICOLUL 4
Valoarea nominală a certificatelor de trezorerie cu
dobândă pentru populatie
Emisiunea de certificate de trezorerie cu dobândă
pentru populatie se efectuează prin certificate de trezorerie cu o valoare
nominală de 1.000.000 lei, 5.000.000 lei, 10.000.000 lei, 20.000.000 lei si
50.000.000 lei, pe termen de 180 de zile calendaristice.
La cumpărare titularii certificatelor de trezorerie cu
dobândă pentru populatie pot împuternici si o altă persoană pentru
răscumpărare.
ARTICOLUL 5
Rata dobânzii
Dobânda aferentă certificatelor de trezorerie cu
dobândă pentru populatie este de 30% pe an, pentru o perioadă de subscriere de
180 de zile calendaristice, calculată după formula:
D = VN x 30 x 180/360 x 100
în care:
D = suma dobânzii;
VN = valoarea nominală a certificatului de trezorerie.
ARTICOLUL 6
Data scadentei
Scadenta emisiunii de certificate de trezorerie cu
dobândă pentru populatie se stabileste începând cu ziua încasării contravalorii
acestora si până la data împlinirii termenului de 180 de zile calendaristice
inclusiv.
ARTICOLUL 7
Închiderea emisiunii
Operatiunea de închidere a emisiunii de certificate de
trezorerie cu dobândă pentru populatie are loc în data de 29 martie 2002, ora
14,00.
ARTICOLUL 8
Conditiile de răscumpărare si de plată a dobânzii
Răscumpărarea este operatiunea prin care
unitătile trezoreriei statului rambursează la termenul stabilit valoarea
nominală a certificatelor de trezorerie prezentate de către persoanele fizice
care au subscris la emisiunile de certificate de trezorerie cu dobândă pentru
populatie, la aceeasi unitate a trezoreriei statului.
O dată cu răscumpărarea la scadentă a certificatelor
de trezorerie cu dobândă pentru populatie unitătile trezoreriei statului
plătesc persoanelor respective si dobânzile aferente.
Răscumpărarea certificatelor de trezorerie cu dobândă
pentru populatie se poate efectua si prin subscrierea de către titular a
sumelor la noua emisiune de certificate de trezorerie care se lansează în
zilele respective, cu posibilitatea de a încasa dobânda aferentă sau
subscrierea acesteia pe certificate de trezorerie, după caz.
Operatiunile privind răscumpărarea certificatelor de
trezorerie cu dobândă pentru populatie si plata dobânzilor se efectuează prin
ghiseele casieriilor trezoreriei
statului. Data răscumpărării certificatelor de trezorerie cu dobândă pentru
populatie este prima zi lucrătoare după împlinirea a 180 de zile calendaristice
inclusiv.
Titularii pot prezenta certificatele de trezorerie cu
dobândă pentru populatie pentru răscumpărare si înaintea datei de răscumpărare,
situatie în care pentru perioada de subscriere, care se calculează din ziua
încasării sumei sipână în ziua prezentării pentru răscumpărare exclusiv, se
acordă dobânda la vedere de 10% pe an.
Certificatele de trezorerie cu dobândă pentru
populatie neprezentate pentru răscumpărare în ziua stabilită (ziua scadentei)
se transformă în depozite la trezoreria statului, care se răscumpără
de către trezoreria statului în ziua
prezentării titularului la ghiseele
trezoreriei statului, astfel:
a) Certificatele de trezorerie prezentate trezoreriei statului
în maximum 30 de zile de la data scadentei (titularul se prezintă în a 31-a zi,
certificatele de trezorerie rămân în depozit la vedere maximum 30 de
zile) vor fi răscumpărate astfel:
- pentru perioada subscrisă, 180 de zile
calendaristice, se achită suma nominală a certificatelor de trezorerie cu
dobândă pentru populatie plus dobânda aferentă;
- pentru perioada de maximum 30 de zile, stabilită din
ziua fixată pentru răscumpărare inclusiv si până în ziua prezentării la ghiseul
casieriei trezoreriei statului exclusiv, se plăteste pentru suma subscrisă dobânda la vedere de 10% pe an.
b) Certificatele de trezorerie prezentate în termen de
peste 30 de zile de la data scadentei (titularul se prezintă în a 32-a zi,
certificatele de trezorerie rămân în depozit la termen 31 de zile) vor
fi răscumpărate cu dobânda capitalizată astfel:
- pentru perioada subscrisă, 180 de zile
calendaristice, se achită suma nominală a certificatelor de trezorerie cu
dobândă pentru populatie plus dobânda aferentă;
- pentru perioada în care certificatele de trezorerie
cu dobândă pentru populatie sunt în depozit, stabilită din ziua fixată pentru
răscumpărare inclusiv si până în ziua prezentării titularului la ghiseul
casieriei trezoreriei statului exclusiv, se plăteste dobânda calculată prin aplicarea procentului de dobândă la termen
asupra sumei rezultate din valoarea nominală si dobânda aferentă perioadei
subscrise.
ARTICOLUL 9
Regimul fiscal
Dobânzile încasate de către populatie din subscrierea la
certificatele de trezorerie cu dobândă pentru populatie nu sunt supuse
impozitării.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
4 martie 2002.
Nr. 315.
CASA
NATIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
pentru
completarea Ordinului presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate
nr. 29/2002 privind aprobarea utilizării formularelor unice pe tară, fără regim
special, necesare raportării activitătii furnizorilor de servicii medicale
Presedintele Casei Nationale de Asigurări de Sănătate,
având în vedere:
- Legea nr. 145/1997 privind asigurările sociale de
sănătate, cu modificările si completările ulterioare;
- art. 1 alin. (1) lit. e) din Contractul-cadru
privind conditiile acordării asistentei medicale spitalice ti, îngrijirilor la domiciliu,
serviciilor de urgentă prespitalice ti si
altor tipuri de transport medical, precum si a serviciilor de
recuperare-reabilitare a sănătătii, în cadrul sistemului asigurărilor sociale
de sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.330/2001,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 38 din 21 ianuarie 2002;
- Referatul Directiei generale norme contractuale si
relatii cu furnizorii nr. 329 din 8 februarie 2002, aprobat de directorul
general al Casei Nationale de Asigurări de Sănătate,
în temeiul prevederilor art. 18 lit. h) din Statutul
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 154 din 29 martie 2001, aprobat prin Ordinul
presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate nr. 37/2001, cu
modificările si completările ulterioare,
emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă utilizarea formularelor unice
pe tară, fără regim special, care includ si desfăsurătoarele activitătilor realizate de medicii din asistenta medicală
spitalicească, pentru spitalele participante la programul national de finantare
bazată pe caz, necesare facturării lunare în vederea decontării de către casele
de asigurări de sănătate a activitătii realizate potrivit contractului de
furnizare de servicii medicale, conform anexelor la prezentul ordin.
Art. 2. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 3. - (1) Spitalele participante la programul national
de finantare bazată pe caz vor raporta serviciile medicale prestate începând cu
luna ianuarie 2002, în vederea decontării acestor servicii de către casele de
asigurări de sănătate judetene, a municipiului Bucuresti si de cele asimilate
acestora, potrivit formularelor aprobate prin Ordinul presedintelui Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate nr. 29/2002 si prin prezentul ordin.
(2) Spitalele vor raporta datele despre pacientii
externati în format electronic, conform Ordinului ministrului sănătătii nr.
935/2000, până la data de 5 a lunii următoare celei pentru care se face
raportarea, însotite de formularul prezentat în anexa nr. 1.
(3) Lunar, respectiv trimestrial, spitalele vor primi
rapoarte de validare a activitătii până la data de 20 a lunii curente pentru
luna, respectiv trimestrul expirat, potrivit formularelor prezentate în anexele
nr. 2a) si 2b).
(4) Pentru raportarea si decontarea activitătii
lunare, respectiv trimestriale, pct. 1 din anexa nr. 3a) la Ordinul
presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate.nr. 29/2002 va fi
înlocuit cu anexa nr. 1, respectiv cu anexa nr. 3 la prezentul ordin.
Art. 4. - Ordinul presedintelui Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate nr. 7/2001 pentru aprobarea utilizării formularelor unice
pe tară, fără regim special, necesare raportării activitătii furnizorilor de
servicii medicale, îsi încetează valabilitatea la data de 31 decembrie 2001.
Art. 5. - Directia generală norme contractuale si
relatii cu furnizorii si directiile de specialitate din cadrul Casei Nationale
de Asigurări de Sănătate si casele de asigurări de sănătate judetene, a
municipiului Bucuresti si cele asimilate acestora vor aduce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin intră în vigoare la data de
1 ianuarie 2002 si va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Casei Nationale de Asigurări de Sănătate,
prof. univ. dr. Eugeniu Turlea
Bucuresti,
11 februarie 2002.
Nr. 46.
ANEXA Nr.
1
Judetul
..........................................................
Localitatea
....................................................
Spitalul
..........................................................
SITUATIA
pacientilor externati si raportati
Luna ................... 2002
(transmis de la spital către Casa Natională de
Asigurări de Sănătate/Biroul DRG)
Sectia |
Numărul de cazuri raportate în soft DRG |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL
SPITAL: |
|
Datele au
fost trimise prin e-mail/dischetă în data de
..........................................................
Director
general ............................................
Semnătura
....................................................
ANEXA Nr.
2a)
CASA NATIONALĂ
DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
RAPORT LUNAR
de activitate pe baza grupelor de diagnostice al
spitalului ................
Luna ................... 2002
(transmis de la Casa Natională de Asigurări de
Sănătate/Biroul DRG către spital)
Sectia |
Număr de cazuri raportate în soft DRG |
Număr de cazuri raportate si validate |
Cazuri nevalidate |
ICM |
Observatii |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL
SPITAL: |
|
|
|
|
|
Directorul general al Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate,
.................................................................................... |
Director Norme/Contractare,
..................................................... |
ANEXA Nr.
2b)
CASA
NATIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
RAPORT TRIMESTRIAL
de activitate pe baza grupelor de diagnostice al
spitalului ......................
Trimestrul/trimestrele .................... 2002
(transmis de la Casa Natională de Asigurări de
Sănătate/Biroul DRG
către spital si casa judeteană de asigurări de
sănătate)
Sectia |
Număr de cazuri raportate în soft DRG |
Număr de cazuri raportate si validate |
ICM realizat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL
SPITAL: |
|
|
|
Directorul general al Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate,
.................................................................................... |
Director Norme/Contractare,
..................................................... |
ANEXA Nr.
3
Judetul ..........................................................
Localitatea
....................................................
Spitalul
..........................................................
RAPORT DE DECONTARE
a serviciilor spitalicesti pe baza grupelor de diagnostice
pe trimestrul/trimestrele ..................
(transmis trimestrial de la spital către casa
judeteană de asigurări de sănătate)
Număr de cazuri raportate si validate*) |
ICM realizat*) |
Număr de cazuri ponderate validate |
Tarif pe caz ponderat**) |
Suma contractată |
Suma calculată |
Suma solicitată***) |
1 |
2 |
3 = 1 x 2 |
4 |
5 |
6 = 3 x 4 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Director,
........................................
**)
Conform anexei nr. 2b).
***)
Conform anexei nr. 6 la Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate si al presedintelui Colegiului Medicilor din România nr.
630/4.234/2001.
***)
Conform prevederilor anexei nr. 1 la Ordinul presedintelui Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate si al presedintelui Colegiului Medicilor din România nr.
630/4.234/2001.