MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 407 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 12 iunie 2002
HOTĂRÂRI ALE CAMEREI DEPUTATILOR
13. - Hotărâre pentru modificarea Hotărârii Camerei
Deputatilor nr. 35/2001 privind instituirea Comisiei speciale pentru elaborarea
propunerilor legislative prevăzute la art. 79 din Legea nr. 29/2000 privind
sistemul national de decoratii al României si avizarea proiectelor de legi
pentru aprobarea ordonantelor si ordonantelor de urgentă emise de Guvern în
acest domeniu
DECRETE
514. - Decret pentru trecerea în rezervă a unui
general de brigadă din Ministerul
Apărării Nationale
515. - Decret pentru numirea a doi judecători la
Curtea Supremă de Justitie
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
568. - Hotărâre privind iodarea universală a sării
destinate consumului uman, hranei animalelor si utilizării în industria
alimentară
569. - Hotărâre pentru modificarea si completarea
Hotărârii Guvernului nr. 314/2001 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea comisiilor de dialog social în cadrul unor ministere si al
prefecturilor
570. - Hotărâre privind stabilirea tarifului de
licentiere a Regiei Autonome .Administratia Română a Serviciilor de Trafic
Aerian” - ROMATSA pentru anul 2002
571. - Hotărâre privind aprobarea strategiei de
privatizare a Societătii Comerciale “Tractorul UTB” - S.A. Brasov, inclusă în
cadrul PSAL (Programul pentru Ajustarea Sectorului Privat) – componenta
“Privatizarea a 5 mari societăti comerciale prin intermediul băncilor de
investitii”
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
106. -
Ordin al presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor
Nucleare pentru aprobarea Normelor privind cerintele pentru calificarea personalului
care asigură paza si protectia materialelor si instalatiilor protejate în
domeniul nuclear
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
pentru
modificarea Hotărârii Camerei Deputatilor nr. 35/2001 privind instituirea
Comisiei speciale pentru elaborarea propunerilor legislative prevăzute la art.
79 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al României si
avizarea proiectelor de legi pentru aprobarea ordonantelor si ordonantelor de
urgentă emise de Guvern în acest domeniu
În temeiul prevederilor art. 64 din Constitutia României si ale art. 79
din Regulamentul Camerei Deputatilor, republicat,
Camera Deputatilor adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Hotărârea Camerei Deputatilor nr. 35/2001 privind
instituirea Comisiei speciale pentru elaborarea propunerilor legislative
prevăzute la art. 79 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de
decoratii al României si avizarea proiectelor de legi pentru aprobarea ordonantelor
si ordonantelor de urgentă emise de Guvern în acest domeniu, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 355 din 2 iulie 2001, se modifică
după cum urmează:
1. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - Comisia specială prevăzută la art. 1 va prelua documentele
fostei comisii speciale instituite prin Hotărârea Camerei Deputatilor nr. 12
din 21 aprilie 1997, va revedea si va îmbunătăti propunerile legislative
elaborate de către aceasta în aplicarea Legii nr. 29/2000 privind sistemul
national de decoratii al României si va elabora, pentru fiecare decoratie,
proiectul de lege si proiectul de regulament, pe care le va prezenta Biroului
permanent al Camerei Deputatilor în termen de 2 ani de la data adoptării
prezentei hotărâri.”
2. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - Pentru elaborarea proiectelor comisia va dispune de un post
de expert si un post de referent, încadrati cu contract de muncă pe durată
determinată, si va putea folosi experti în heraldică, istorie, grafică,
plastică sau în alte specialităti conexe, care vor beneficia de drepturile
prevăzute de lege pentru colaboratori.”
Această hotărâre a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 11
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
OVIDIU CAMELIU PETRESCU
Bucuresti, 11 iunie
2002.
Nr. 13.
DECRETE
pentru
trecerea în rezervă a unui general de brigadă din Ministerul Apărării Nationale
În temeiul prevederilor art. 94 lit. b) si ale art. 99 din Constitutia
României, precum si ale art. 43 alin. 1 lit. a) si ale art. 85 alin. 1 lit. e)
din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificările si
completările ulterioare,
având în vedere propunerea ministrului apărării nationale,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Pe data de 31 mai 2002 domnul general de brigadă Marin
Florea Oană se trece în rezervă.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
În temeiul art. 99 alin. (2) din
Constitutia României, contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti, 10 iunie
2002.
Nr. 514.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
numirea a doi judecători la Curtea Supremă de Justitie
În temeiul prevederilor art. 94 lit. c), ale art. 99 alin. (1), ale art.
124 alin. (1) si ale art. 133 alin. (1) din Constitutia României, precum si ale
art. 12 alin. (1) din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993,
republicată,
având în vedere propunerea Consiliului Superior al Magistraturii,
potrivit Hotărârii nr. 213 din 28 mai 2002,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Doamna Cristina Luzescu si domnul Constantin Furtună se
numesc în functia de judecător la Curtea Supremă de Justitie pentru o perioadă
de 6 ani.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 10 iunie
2002.
Nr. 515.
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
iodarea universală a sării destinate consumului uman, hranei animalelor si
utilizării în industria alimentară
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta hotărâre reglementează conditiile referitoare la
iodarea universală a sării destinate consumului uman, hranei animalelor si
utilizării în industria alimentară, în scopul prevenirii tulburărilor prin
carenta de iod.
Art. 2. - În sensul prezentei hotărâri, termenii si expresiile de mai jos semnifică după cum urmează:
a) tulburările prin deficit de iod sunt stările patologice,
manifeste sau fruste, apărute ca rezultat al disfunctiilor tiroidei cauzate
printr-un aport insuficient de iod în organism;
b) prevenirea tulburărilor prin deficit de iod este ansamblul de
măsuri care au ca scop acoperirea nevoilor de iod ale organismului, consumul de
sare iodată universal fiind mijlocul cel mai accesibil pentru realizarea
acestui scop;
c) iodarea universală a sării reprezintă procesul de introducere
a iodului în sare, pentru orice tip de consum: uman, animal, industrie
alimentară;
d) sarea pentru consum alimentar uman este un produs cristalin în
a cărui compozitie predomină clorura de sodiu (NaCl), obtinut prin extragere
din depozitele naturale subterane sau din apa de mare, potrivit Codex Standard
pentru sarea destinată consumului alimentar;
e) sarea iodată este sarea destinată consumului uman, hranei
animalelor si utilizării în industria alimentară, la care s-a adăugat iod, sub
formă de iodat sau iodură de potasiu.
CAPITOLUL II
Conditii de calitate si de securitate
Art. 3. - În România, în alimentatia oamenilor, hrana animalelor si în
industria alimentară se utilizează numai sarea iodată.
Art. 4. - (1) Conditiile de calitate si de securitate pentru sarea
utilizată ca suport în vederea obtinerii sării iodate trebuie să fie conforme
cu SR 13 360/1996. Continutul de NaCl din sarea utilizată pentru iodare nu
trebuie să fie mai mic de 97%.
(2) Sarea iodată trebuie să contină 20 ± 5 mg iod/kg de sare, respectiv
34 ± 8,5 mg iodat de potasiu/kg de sare sau 26 ± 6,5 mg iodură de potasiu/kg de
sare.
Art. 5. - Metoda de iodare a sării, calitatea si securitatea,
concentratia de iod, metodele de control aplicate în procesul de iodare si
păstrarea până în momentul consumului/utilizării a concentratiei de iod
stabilite prin prezenta hotărâre trebuie să întrunească toate conditiile
prevăzute de reglementările în vigoare.
Art. 6. - (1) Procesele de productie - purificare, recristalizare, iodare -, de ambalare si etichetare, precum si activitătile de transport, depozitare, comercializare a sării trebuie să se desfăsoare cu respectarea strictă a normelor de igienă în vigoare privind siguranta alimentelor, evitându-se orice risc de contaminare.
(2) Normele privind siguranta alimentelor se aplică si pentru sarea
iodată importată.
Art. 7. - Pentru sarea iodată se folosesc ambalaje care mentin calitatea
sării si concentratia de iod stabilite, până la data de durabilitate minimală
stabilită de producător.
Art. 8. - Autoritătile/institutiile cu atributii de control în domeniul
sigurantei alimentelor au obligatia să identifice/determine prezenta
iodului/concentratia de iod din sarea iodată.
Art. 9. - Etichetarea sării iodate se face în conformitate cu
prevederile legale în vigoare. Denumirea sub care se vinde produsul este “Sare
iodată”.
Art. 10. - Pe teritoriul României sunt interzise: importul în vederea
comercializării, precum si productia si comercializarea de sare neiodată pentru
utilizarea în alimentatia omului, hrana animalelor si în industria alimentară.
CAPITOLUL III
Inspectia si controlul sării iodate
Art. 11. - Inspectia si controlul sării iodate sunt obligatorii si se efectuează de către reprezentantii împuterniciti ai Ministerului Sănătătii si Familiei, Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor si ai Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, conform atributiilor ce le revin.
CAPITOLUL IV
Sanctiuni
Art. 12. - (1) Următoarele fapte constituie contraventii:
a) livrarea de către producători sau importatori a sării iodate pentru
consumul uman, hrana animalelor si pentru industria alimentară, cu un continut
de iod sub cel stabilit de prezenta hotărâre;
b) utilizarea în industria alimentară a sării neiodate;
c) comercializarea de sare iodată cu un continut de iod sub cel stabilit
de prezenta hotărâre, ca urmare a nerespectării de către agentul economic a
conditiilor privind transportul, depozitarea si comercializarea stabilite de
producător.
(2) Contraventiile prevăzute la alin. (1) lit. a) si b) se sanctionează
cu amendă de la 100 milioane lei la 150 milioane lei, iar cea prevăzută la
alin. (1) lit. c) se sanctionează cu amendă de la 50 milioane lei la 150
milioane lei.
Art. 13. - Săvârsirea faptelor prevăzute la art. 12 se sanctionează, pe lângă amendă, si cu suspendarea activitătii agentului economic, potrivit reglementărilor specifice ale autoritătilor prevăzute la art. 11.
Art. 14. - Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac
de către personalul împuternicit al autoritătilor competente prevăzute la art.
11.
Art. 15. - Contraventiilor prevăzute la art. 12 le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 180/2002.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
Art. 16. - Ministerul Industriei si Resurselor, Ministerul Sănătătii si
Familiei, Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, Ministerul
Educatiei si Cercetării si Autoritatea Natională pentru Protectia
Consumatorilor au obligatia de a elabora planurile de măsuri pentru aplicarea
prezentei hotărâri.
Art. 17. - Prevederile prezentei hotărâri se aplică, pentru sarea
destinată consumului uman, începând cu data de 31 decembrie 2002, iar pentru
sarea utilizată în industria alimentară si pentru sarea utilizată pentru hrana
animalelor, începând cu data de 31 decembrie 2003, cu exceptia prevederilor
art. 16 care se aplică de la data publicării prezentei hotărâri în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 18. - Pe data de 31 decembrie 2002 se abrogă Hotărârea Guvernului
nr. 779/1995 privind reglementarea consumului de sare iodată, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 233 din 10 octombrie 1995, si lit.
c) a pct. 16 din anexa nr. 1a) la Hotărârea Guvernului nr. 106/2002 privind
etichetarea alimentelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 147 din 27 februarie 2002, precum si orice alte prevederi contrare
prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul sănătătii si familiei,
Radu Deac,
secretar de stat
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Autoritatea Natională
pentru Protectia Consumatorilor
Rovana Plumb,
secretar de stat
Bucuresti, 5 iunie
2002.
Nr. 568.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 314/2001 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea comisiilor de dialog social în cadrul
unor ministere si al prefecturilor
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr. 314/2001 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea comisiilor de dialog social în cadrul unor ministere si al
prefecturilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 142
din 22 martie 2001, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - În cadrul ministerelor prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre si al Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului, precum si la nivelul judetelor si al
municipiului Bucuresti se vor înfiinta si vor functiona comisii de dialog
social între administratia publică, patronat si sindicate.”
2. Litera a) din cadrul literei B a articolului 2 va avea următorul
cuprins:
“a) prefectul, precum si reprezentanti ai prefectului, ai serviciilor
publice descentralizate ale ministerelor si celorlalte organe de specialitate
ale administratiei publice centrale si ai Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului, numiti prin ordin de către prefect;”
3. La articolul 2 litera B se introduce litera a1) cu următorul
cuprins:
“a1) presedintele consiliului judetean;”
4. La articolul 2 litera B, litera b) va avea următorul cuprins:
”b) câte un reprezentant numit de fiecare confederatie patronală
reprezentativă la nivel national;”
5. La articolul 2 litera B, litera c) va avea următorul cuprins:
“c) câte un reprezentant numit de fiecare confederatie sindicală
reprezentativă la nivel national.”
6. La articolul 3 alineatul (1), litera b) va avea următorul cuprins:
“b) la nivel teritorial, conducerea comisiilor de dialog social este
asigurată de către prefect si presedintele consiliului judetean, prin rotatie.”
7. La articolul 4, litera a) va avea următorul cuprins:
“a) asigurarea unor relatii de parteneriat social - administratie,
patronat, sindicate -, care să permită o informare reciprocă permanentă asupra
problemelor care sunt de domeniul de interes al administratiei sau al
partenerilor sociali;”
8. La articolul 4, litera b) va avea următorul cuprins:
“b) consultarea partenerilor sociali asupra initiativelor legislative
sau de altă natură, cu caracter economico-social;”
Art. II. - În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, în cadrul ministerelor, al Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului, precum si în cadrul organelor
administratiei publice la nivel judetean si al municipiului Bucuresti comisiile
de dialog social vor fi reorganizate în conformitate cu prevederile prezentei
hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Bucuresti, 5 iunie
2002.
Nr. 569.
privind
stabilirea tarifului de licentiere a Regiei Autonome .Administratia Română a
Serviciilor de Trafic Aerian” - ROMATSA pentru anul 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 3
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 46/1998 pentru stabilirea unor măsuri în
vederea îndeplinirii obligatiilor asumate de România prin aderarea la Conventia
internatională EUROCONTROL privind cooperarea pentru securitatea navigatiei
aeriene si la Acordul multilateral privind tarifele de rută aeriană, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 52/1999, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Tariful de licentiere pentru anul 2002 a Regiei Autonome
“Administratia Română a Serviciilor de Trafic Aerian” - ROMATSA, ca agent
economic aeronautic prestator de servicii de trafic aerian civil, se stabileste
la nivelul echivalentului în lei al sumei de 6,858 milioane euro, prin utilizarea
cursului de schimb leu/euro de la data plătii.
Art. 2. - Regia Autonomă “Administratia Română a Serviciilor de Trafic
Aerian” - ROMATSA înregistrează în contabilitate, pe cheltuieli deductibile
fiscal, la 31 decembrie 2002, echivalentul în lei al ratei tarifului de
licentiere pentru trimestrul IV al anului 2002, scadentă la 25 martie 2003,
prin utilizarea cursului de schimb leu/euro de la 31 decembrie 2002.
Art. 3. - Diferenta de curs valutar aferentă ratei pentru trimestrul IV
2002, rezultată între suma înregistrată pe cheltuieli la 31 decembrie 2002 si
suma efectiv plătită la data scadentei, se va reflecta în contabilitatea Regiei
Autonome ”Administratia Română a Serviciilor de Trafic Aerian” - ROMATSA în
cheltuieli deductibile fiscal aferente anului 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ion Selaru,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
Bucuresti, 5 iunie
2002.
Nr. 570.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea strategiei de privatizare a Societătii Comerciale “Tractorul UTB” -
S.A. Brasov, inclusă în cadrul PSAL (Programul pentru Ajustarea Sectorului
Privat) – componenta “Privatizarea a 5 mari societăti comerciale prin
intermediul băncilor de investitii”
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României, ale art. 41 alin. (2) lit. b) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societătilor
comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările si completările
ulterioare, precum si ale art. 16 din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri
pentru accelerarea privatizării,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se mandatează Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului să implementeze strategia de privatizare a Societătii
Comerciale “Tractorul UTB” - S.A. Brasov, respectiv vânzarea pachetului
majoritar de actiuni detinut de Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea
Participatiilor Statului si a actiunilor rezultate în urma oricărei conversii
în actiuni a unor datorii ale Societătii Comerciale “Tractorul UTB” - S.A.
Brasov, către un investitor strategic/consortiu de investitori, prin metoda
negociere.
Art. 2. - Cota de participare la capitalul social oferită de Autoritatea
pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului spre vânzare si
care poate fi dobândită de investitorul strategic în procesul de privatizare a
Societătii Comerciale “Tractorul UTB” - S.A. Brasov se modifică si se
definitivează, ca urmare a instituirii procedurii de administrare specială, cu influenta
valorică corespunzătoare rezultată din externalizarea/transferul unor active cu
caracter social si din conversia în actiuni a unor datorii ale Societătii
Comerciale “Tractorul UTB” - S.A. Brasov.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
Bucuresti, 5 iunie
2002.
Nr. 571.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL APELOR SI
PROTECTIEI MEDIULUI
COMISIA NATIONALĂ
PENTRU CONTROLUL ACTIVITĂTILOR NUCLEARE
pentru
aprobarea Normelor privind cerintele pentru calificarea personalului care
asigură
paza si
protectia materialelor si instalatiilor protejate în domeniul nuclear
Presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare,
în conformitate cu prevederile:
- Hotărârii Guvernului nr. 17/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului;
- Ordinului ministrului apelor si protectiei mediului nr. 86/2002;
- art. 5 din Legea nr. 111/1996 privind desfăsurarea în sigurantă a
activitătilor nucleare, republicată, cu modificările ulterioare,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind cerintele pentru calificarea
personalului care asigură paza si protectia materialelor si instalatiilor
protejate în domeniul nuclear, prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 3. - Normele prevăzute la art. 1 intră în vigoare în termen de 30
de zile de la data publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - Directia dezvoltare si resurse si Serviciul garantii nucleare,
protectie fizică si ciclu combustibil vor aduce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare,
Lucian Biro
Bucuresti, 12 aprilie
2002.
Nr. 106.
ANEXĂ
NORME
privind cerintele pentru calificarea personalului care asigură paza si protectia materialelor si instalatiilor protejate în domeniul nuclear
CAPITOLUL I
Domeniu si scop
Art. 1. - Normele privind cerintele pentru calificarea personalului care
asigură paza si protectia materialelor si instalatiilor protejate în domeniul
nuclear sunt emise de Autoritate în baza
prevederilor art. 5
alin. (1) din Legea nr. 111/1996 privind desfăsurarea în sigurantă a
activitătilor nucleare, republicată, cu modificările ulterioare.
Art. 2. - Calificarea personalului care asigură paza si protectia
materialelor si instalatiilor protejate din domeniul nuclear se face conform
prezentelor norme.
Art. 3. - Termenii si expresiile folosite sunt definite în anexa la
prezentele norme.
Art. 4. - Se va tine seama în plus fată de prevederile prezentelor norme
de prevederile Normelor de protectie fizică în domeniul nuclear, prevederile
Legii nr. 18/1996 privind paza persoanelor, obiectivelor, bunurilor si
valorilor, cu modificările ulterioare, si de prevederile Legii nr. 17/1996
privind regimul armelor de foc si al munitiilor.
CAPITOLUL II
Criterii de angajare a personalului de pază si protectie
Art. 5. - Pentru angajarea personalului de pază si protectie este
obligatorie detinerea unei diplome de bacalaureat sau a unei diplome
echivalente.
Art. 6. - Titularul de autorizatie trebuie să solicite avizarea persoanelor care doresc să se angajeze de către IGP, DGCCOA, structură ce va face verificările conform competentelor atribuite în cadrul Ministerului de Interne.
Art. 7. - Persoana care doreste să se angajeze trebuie să fie sănătoasă
din punct de vedere fizic si să nu aibă defecte fizice care ar putea să îi
afecteze performanta în îndeplinirea sarcinilor de serviciu.
Art. 8. - În completarea art. 7 personalul de pază si protectie trebuie
să fie admis la examenul medical realizat de un medic specialist în medicina
muncii.
Art. 9. - Persoana care doreste să se angajeze trebuie să aibă acuitate
vizuală, iar ochelarii sau lentilele de contact nu trebuie să o stânjenească în
îndeplinirea obligatiilor atât în situatii normale, cât si în situatii de
urgentă.
Art. 10. - Persoana care doreste să se angajeze trebuie să prezinte
certificat medical semnat de un medic specialist în medicina muncii, în care să
demonstreze că are auzul normal.
Art. 11. - Persoanele diagnosticate ca suferind de diabet sau epilepsie
nu pot fi angajate.
Art. 12. - În fisa medicală a persoanei care doreste să se angajeze nu
trebuie să existe antecedente legate de consumul de alcool sau de droguri.
Art. 13. - Sănătatea mentală este obligatorie pentru angajare si trebuie
sustinută de un certificat medical semnat de un medic specialist.
Art. 14. - Posesorii de arme si operatorii statiei centrale de alarmare
trebuie să demonstreze stabilitatea emotională printr-un certificat semnat de
un psiholog si un psihiatru.
Art. 15. - Persoana care doreste să se angajeze trebuie să posede un
certificat din partea unui medic specialist în medicina muncii, în care să se
specifice că nu există contraindicatii medicale pentru participarea la
programul de pregătire fizică.
CAPITOLUL III
Pregătirea si evaluarea conditiei fizice
Art. 16. - Titularul de autorizatie are obligatia de a organiza si de a
evalua pregătirea fizică a personalului de pază si protectie.
Art. 17. - Titularul de autorizatie are obligatia de a pregăti si de a
evalua pregătirea fizică a personalului de pază si protectie pe baza unui plan
avizat de către IGP, DGCCOA.
Art. 18. - Personalul de pază si protectie trebuie să participe
permanent la programul de pregătire fizică ce trebuie să includă:
I. activităti care folosesc grupe largi de muschi (de exemplu: alergări, ciclism, înot, schi de fond);
II. exercitii pentru dezvoltarea masei musculare pentru cele mai
importante grupe de muschi de la picioare, brate si umeri;
III. exercitii de apărare pentru diferite amenintări;
IV. exercitii de simulare a unui răspuns la diferite amenintări.
Art. 19. - Titularul de autorizatie trebuie să testeze la fiecare 4 luni
eficienta programului de pregătire fizică. Testarea trebuie să includă starea
recentă a sănătătii, măsurători cardiovasculare, procentul de grăsimi din corp,
flexibilitatea, rezistenta. De asemenea, se testează modul de executare a
exercitiilor mentionate la art. 18 pct. III si IV.
Art. 20. - Evaluarea pregătirii fizice se face la fiecare 12 luni pe
bază de teste de către expertii din cadrul IGP, DGCCOA.
Art. 21. - Documentele care contin rezultatele privind starea de
sănătate la angajare, inclusiv starea de sănătate mentală, pregătirea fizică si
evaluarea trebuie păstrate cel putin 5 ani.
CAPITOLUL IV
Pregătirea si calificarea tehnică
Art. 22. - Titularul de autorizatie are obligatia de a pregăti din punct de vedere tehnic personalul de pază si protectie.
Art. 23. - Pregătirea tehnică a personalului de pază si protectie
trebuie asigurată numai cu personal de specialitate.
Art. 24. - Titularul de autorizatie are obligatia de a asigura o pregătire
completă în următoarele domenii de cunostinte:
a) cerintele legislative ale Autoritătii referitoare la asigurarea protectiei
fizice;
b) protectia fizică a materialelor si instalatiilor protejate;
c) clasificarea materialelor nucleare;
d) tipuri si tehnici de folosire a armelor pe timp de zi si de noapte;
e) operatiunile posibile ale adversarului;
f) motivatiile si obiectivele adversarului;
g) tactici folosite de adversari pentru atingerea obiectivelor;
h) tipuri de bariere fizice;
i) tipuri de alarme;
j) evaluarea si răspunsul în caz de alarmare;
k) protejarea informatiilor referitoare la sistemul de protectie fizică;
l) tehnici de supraveghere si evaluare a sistemelor care asigură
protectia fizică;
m) sisteme si tehnici de detectare a materialelor de contrabandă;
n) sisteme de întârziere în jurul zonelor vitale;
o) functionarea statiei centrale de alarmă;
p) sisteme de comunicatie, inclusiv în timpul transportului de materiale
nucleare;
q) organizarea, misiunea si modul de actionare a fortei de răspuns;
r) răspuns la amenintarea cu bombă;
s) răspuns la miscări sociale;
t) protectia fizică la transportul materialelor nucleare;
u) vulnerabilitătile si consecintele furtului de materiale nucleare în
timpul transportului;
v) tehnici si proceduri folosite pentru izolarea vehiculului de transport
în timpul unei amenintări;
w) protectia fizică a unui transport în functie de mijlocul de transport
folosit (sol, aer, apă).
Art. 25. - Programul detaliat de pregătire tehnică trebuie avizat de
către IGP, DGCCOA si aprobat de Autoritate.
Art. 26. - Calificarea personalului de pază si protectie în domeniile
mentionate la art. 24 trebuie făcută la fiecare 4 luni.
Art. 27. - Verificarea cunostintelor tehnice ale personalului de pază si
protectie se face anual de către experti de la IGP, DGCCOA si de către experti
ai Autoritătii.
Art. 28. - Documentele privind calificarea tehnică si rezultatele
testelor de evaluare trebuie păstrate de către titularul de autorizatie cel
putin 5 ani.
CAPITOLUL V
Pregătirea în utilizarea armelor
Art. 29. - Titularul de autorizatie trebuie să asigure echiparea si
dotarea corespunzătoare a personalului de pază si protectie pentru ca acesta să
fie capabil să se opună cu succes amenintării transmise de către Autoritate.
Art. 30. - Echiparea si dotarea personalului de pază si protectie
trebuie aprobate de IGP, DGCCOA.
Art. 31. - Calificarea personalului de pază si protectie în utilizarea
armelor trebuie realizată conform legislatiei în vigoare.
Art. 32. - Documentele privind calificarea personalului de pază si
protectie în utilizarea armelor trebuie păstrate de către titularul de
autorizatie cel putin 5 ani.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Art. 33. - Prezentele norme intră în vigoare în termen de 30 de zile de
la data publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ANEXĂ
la norme
Termenii utilizati în prezentele norme au următoarele definitii:
1. Autoritate - Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor
Nucleare (CNCAN), care în baza art. 4 alin. (1) din Legea nr. 111/1996 privind
desfăsurarea în sigurantă a activitătilor nucleare, republicată, cu
modificările ulterioare, reprezintă autoritatea natională competentă în
domeniul nuclear, care exercită atributiile de reglementare, autorizare si
control prevăzute în lege;
2. bariera fizică - un gard sau un zid ori un obstacol similar,
care împreună cu punctul de control al accesului întârzie intrarea ilegală;
3. detectarea intrusilor - sesizarea unui intrus de către pază
sau de către un sistem alcătuit din senzori si transmiterea semnalului la
statia centrală de alarmă;
4. evaluare - determinarea de către pază sau de către un sistem
electronic a cauzei unei alarme sau a gradului unei amenintări;
5. fortă de răspuns - persoane din interior sau din exterior care
sunt corespunzător înarmate si antrenate pentru a se opune unei încercări de
miscare neautorizate de material nuclear sau unui act de sabotaj;
6. instalatie nucleară - generator de radiatie nucleară,
instalatia, aparatul sau dispozitivul care extrage, produce, prelucrează ori
contine materiale radioactive; instalatia nucleară include si clădirile si
structurile aferente;
7. instalatie protejată - orice obiectiv nuclear, instalatie
nucleară, depozit temporar, intermediar sau final de materiale protejate,
container pentru transportul materialelor protejate, la care pot avea loc
efecte radiologice severe ca urmare a unui act intentional;
8. material fisionabil special - uraniu-233 (U233), uraniu-235 (U235), plutoniu-239 (Pu239), plutoniu-241 (Pu241), uraniu îmbogătit
în izotopul 233 sau în izotopul 235; material îmbogătit artificial în oricare
dintre izotopii mentionati anterior;
9. materie primă nucleară - uraniu ori toriu sau orice combinatie
a acestora, în orice formă fizică sau chimică;
10. materiale protejate - orice material fisionabil special,
material radioactiv, materie primă nucleară, deseu radioactiv, material de
interes nuclear, combustibil nuclear sau orice alte materiale incluse de
Autoritate;
11. material radioactiv - orice material în orice stare de
agregare, care prezintă fenomenul de radioactivitate, inclusiv deseurile
radioactive;
12. materiale de interes nuclear - alte materiale care, datorită
unor proprietăti nucleare specifice, sunt de interes deosebit pentru domeniul
nuclear si sunt stabilite prin reglementări specifice;
13. obiectiv nuclear - uzine pentru fabricarea combustibilului
nuclear, reactoare nucleare, inclusiv ansamblurile critice si subcritice,
reactoare de cercetare, centrale nuclearoelectrice, instalatii de stocare a
combustibilului iradiat, unităti de îmbogătire sau instalatii de retratare;
14. personalul de pază si protectie - persoanele care au responsabilitatea
de a păzi, patrula, monitoriza echipamentele de protectie fizică, de a evalua
alarma, de a controla accesul si/sau de a declansa răspunsul la atac;
15. sistem de protectie fizică - ansamblul de măsuri tehnice si
administrative, prevăzute la utilizarea, transportul si depozitarea
materialelor protejate, în scopul evitării sustragerii, pierderii acestora si neutralizării actelor de sabotaj
îndreptate împotriva instalatiilor si obiectivelor nucleare, precum si în
scopul recuperării integrale a acestor materiale, în cazul pierderii sau
sustragerii lor;
16. statia centrală de alarmă - o instalatie care furnizează
complet si continuu date privind monitorizarea alarmelor, evaluarea si
comunicarea cu gărzile, conducerea instalatiei nucleare, a obiectivului nuclear
si răspunsul fortelor de interventie;
17. titularul de autorizatie - persoana juridică ce solicită si
primeste din partea Autoritătii o autorizatie pentru desfăsurarea de activităti
de pază si protectie în domeniul nuclear;
18. transport - transportul intern sau international de material
protejat, realizat pe orice cale, începând cu plecarea de la o instalatie a
unui expeditor la o instalatie a unui destinatar;
19. zonă vitală - o zonă în care se află materiale nucleare, echipamente, dispozitive sau sisteme care pot fi vulnerabile la actiuni de sabotaj sau furt.