MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 376 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Marti, 4 iunie 2002
SUMAR
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
764/3/84. - Ordin al ministrului finantelor publice,
al guvernatorului Băncii Nationale a României si al presedintelui Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare privind modificarea Ordinului ministrului
finantelor publice, al guvernatorului Băncii Nationale a României si al
presedintelui Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 875/2001 pentru
aprobarea Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat emise în formă
dematerializată, cu modificările ulterioare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE Nr. 764/29 mai 2002 |
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI Nr. 3/29 mai 2002 |
COMISIA NATIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE Nr. 84/29 mai 2002 |
privind
modificarea Ordinului ministrului finantelor publice, al guvernatorului Băncii
Nationale a României si al presedintelui Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare nr. 875/2001
pentru
aprobarea Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat emise în formă
dematerializată, cu modificările ulterioare
Ministrul finantelor publice, guvernatorul Băncii Nationale a României
si presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
în temeiul prevederilor art. 10 alin. (2) si ale art. 12 alin. (3) din
Legea datoriei publice nr. 81/1999, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 215 din 17 mai 1999,
în conformitate cu dispozitiile art. 14 alin. (1) din Hotărârea
Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor Publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
12 din 10 ianuarie 2001, cu modificările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 36 alin. (1) din Legea nr. 101/1998
privind Statutul Băncii Nationale a României, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 203 din 1 iunie 1998, cu modificările ulterioare, precum
si ale art. 170 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 28/2002 privind
valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele
reglementate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 238 din
9 aprilie 2002,
emit următorul ordin:
Art. I. - Ordinul ministrului finantelor publice, al guvernatorului Băncii
Nationale a României si al presedintelui Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare nr. 875 din 21 mai 2001 pentru aprobarea Regulamentului privind
operatiunile cu titluri de stat emise în formă dematerializată, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 450 din 8 august 2001, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică si se completează după cum
urmează:
- La articolul 3, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
“(3) La data de 1 decembrie 2002 Regulamentul Băncii Nationale a
României nr. 2/1997 privind operatiunile cu titluri de stat derulate prin Banca
Natională a României în calitatea sa de agent al statului, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 16 aprilie 1997, se
abrogă.”
Art. II. - Ordinul ministrului finantelor publice, al guvernatorului Băncii
Nationale a României si al presedintelui Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare nr. 395/2/5C din 2 aprilie 2002 privind aprobarea Procedurilor de
lucru în aplicarea Ordinului ministrului finantelor publice, al guvernatorului
Băncii Nationale a României si al presedintelui Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare nr. 875/2001 pentru aprobarea Regulamentului privind operatiunile cu
titluri de stat emise în formă dematerializată se completează cu anexa nr. 1 la
prezentul ordin “Regulamentul nr. 15 privind operatiunile cu titluri de stat”
si, respectiv, cu anexa nr. 2 la prezentul ordin “Procedura nr. 15.1 privind
decontarea tranzactiilor cu titluri de stat”, care devin anexa nr. 2 si,
respectiv, nr. 3 la Ordinul nr. 395/2/5C/2002.
Art. III. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Ministrul finantelor publice, Mihai Nicolae Tănăsescu |
Guvernatorul Băncii Nationale a României, Mugur Constantin Isărescu |
Presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, Gabriela Anghelache |
ANEXA Nr. 1
REGULAMENTUL Nr. 15
privind operatiunile cu titluri de stat
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
ARTICOLUL 1
Cadru general cu privire la operatiunile cu titluri de stat
1. Prezentul regulament stabileste regimul operatiunilor cu titluri de
stat pentru care Bursa de Valori Bucuresti, denumită în continuare B.V.B.,
este desemnată ca piată secundară, cu exceptia celor prevăzute în Regulamentul
B.V.B. nr. 14 privind operatiunile cu obligatiuni.
2. Banca Natională a României, denumită în continuare B.N.R., poate
efectua operatiuni cu titluri de stat pe piata secundară a B.V.B. în
conformitate cu prevederile Regulamentului B.N.R. nr. 1/2000 privind
operatiunile de piată monetară efectuate de Banca Natională a României si
facilitătile de creditare si de depozit acordate de aceasta băncilor.
ARTICOLUL 2
Sistemul electronic al B.V.B.
1. Operatiunile având ca obiect titlurile de stat sunt realizate
printr-un sistem electronic al B.V.B., denumit în continuare sistemul B.V.B.
Sistemul B.V.B. este compus din modulul de tranzactionare, modulul de
compensare-decontare si modulul de registru.
2. Sistemul prin care se realizează operatiunile având ca obiect titluri
de stat este stabilit, prin decizie, de către directorul general al B.V.B.
3. B.V.B. pune la dispozitia participantilor la piată, prin sistemul
B.V.B., prospectul de emisiune si toate modificările acestuia, asa cum au fost
transmise de Ministerul Finantelor Publice, denumit în continuare M.F.P.
ARTICOLUL 3
Moneda
1. Operatiunile având ca obiect titluri de stat emise în lei se
efectuează în lei.
2. Operatiunile având ca obiect titluri de stat emise în valută se efectuează în valuta de emisiune, sub conditia existentei avizelor necesare emise de organele competente.
ARTICOLUL 4
Termenii utilizati
În întelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos
au următoarele semnificatii:
1. Cont reprezintă contul de titluri de stat deschis în modulul
de registru în care sunt evidentiate toate detinerile de titluri de stat ale
unei persoane fizice sau juridice.
2. Contract repo reprezintă contractul prin care un intermediar
al pietei primare sau al pietei secundare oferă spre vânzare un anumit număr de
titluri de stat, angajându-se în acelasi timp să recumpere titlurile respective
sau alte titluri echivalente la o dată ulterioară si la un anumit pret.
3. Contract reverse repo reprezintă contractul prin care un
intermediar al pietei primare sau al pietei secundare cumpără un anumit număr
de titluri de stat, angajându-se în acelasi timp să revândă titlurile
respective sau alte titluri echivalente la o dată ulterioară si la un anumit
pret.
4. Cotatie fermă de cumpărare-vânzare, denumită în continuare cotatie
fermă, reprezintă ansamblul format din oferta fermă de vânzare si oferta
fermă de cumpărare, introduse simultan în piata principală de către un market
maker pentru o anumită serie de titluri de stat.
5. Cotatie informativă de cumpărare-vânzare, denumită în
continuare cotatie informativă, reprezintă ansamblul format din intentia
de vânzare si intentia de cumpărare, introduse simultan în piata deal de către
un intermediar al pietei primare sau un intermediar al pietei secundare, fără a
angaja în vreun fel răspunderea acestuia.
6. Cupon reprezintă suma de bani corespunzătoare dobânzii
calculate pentru perioada cupon a acestuia, datorată periodic de M.F.P.
detinătorilor de titluri de stat si la plata căreia acesta s-a angajat prin
prospectul de emisiune.
7. Cupon curent reprezintă cuponul a cărui perioadă cupon nu s-a
încheiat la data decontării tranzactiei si a cărui obligatie de plată devine
exigibilă la cea mai apropiată dată a cuponului, stabilită în prospectul de
emisiune.
8. Cupon precedent reprezintă cuponul cel mai recent plătit, prin
raportare la data decontării tranzactiei.
9. Dată cupon reprezintă ziua calendaristică la care devine
exigibilă obligatia M.F.P. de a efectua plata unui cupon si/sau a valorii
nominale a unui titlu de stat cu dobândă către proprietarii de titluri de stat
înregistrati în documentul intitulat .Situatia detinătorilor înregistrati la
data înregistrării curente”.
10. Data emisiunii reprezintă data la care a fost emis un titlu
de stat si de la care începe să se acumuleze dobânda.
11. Data înregistrării curente reprezintă data care serveste la
identificarea detinătorilor de titluri de stat care au dreptul de a primi la
scadentă valoarea nominală, în cazul unui titlu de stat cu discont, sau care au
dreptul de a primi cuponul curent si/sau valoarea nominală, în cazul unui titlu
de stat cu dobândă, prin raportare la înregistrările din modulul de registru de
la sfârsitul zilei respective. Data înregistrării curente se stabileste conform
reglementărilor B.N.R.
12. Data scadentei reprezintă data la care devine exigibilă
obligatia de plată a valorii nominale a unui titlu de stat cu discont sau
reprezintă ultima dată cupon a unui titlu de stat cu dobândă la care devine
exigibilă obligatia de plată a ultimului cupon si a valorii nominale.
13. Deal reprezintă oferta fermă de cumpărare sau de vânzare a
unui anumit număr de titluri de stat, introdusă în piata deal, care este
transmisă direct de către un trader, denumit în continuare initiator, către
un alt trader, denumit în continuare contraparte. Identitatea celor două
părti nu este publică pentru ceilalti intermediari din piată.
14. Dobânda acumulată este exprimată ca procent din valoarea
nominală a titlului de stat cu dobândă. Valoarea dobânzii acumulate reprezintă
cota-parte din valoarea cuponului curent, corespunzătoare zilelor scurse din
perioada cuponului curent, începând cu data emisiunii sau data cuponului
precedent inclusiv, până la data decontării tranzactiei exclusiv.
15. Intermediarii pietei bursiere reprezintă intermediarii pietei
primare si intermediarii pietei secundare care desfăsoară operatiuni cu titluri
de stat pe piata secundară a B.V.B.
16. Intermediarul pietei primare reprezintă o bancă comercială
sau o societate de valori mobiliare autorizată de B.N.R. ca intermediar al
pietei primare a titlurilor de stat.
Intermediarii pietei primare desfăsoară operatiuni cu titluri de stat pe
piata secundară a B.V.B. în nume si pe cont propriu, precum si în numele si pe
contul clientilor.
17. Intermediarul pietei secundare reprezintă o bancă comercială
sau o societate de valori mobiliare autorizată de B.N.R. ca intermediar al
pietei secundare a titlurilor de stat.
Intermediarii pietei secundare desfăsoară operatiuni cu titluri de stat
pe piata secundară a B.V.B. în nume si pe cont propriu, precum si în numele si
pe contul clientilor.
18. Market maker reprezintă intermediarul pietei primare sau al
pietei secundare care se angajează să afiseze cotatii ferme si să încheie
tranzactii pe baza acestora pentru seria de titluri de stat si pe perioada
pentru care detine această calitate.
19. Ordin reprezintă oferta fermă de cumpărare sau de vânzare a
unui anumit număr de titluri de stat, introdusă în piata principală.
20. Perioadă cupon sau bază reprezintă intervalul de timp,
exprimat în zile, cuprins între data de emisiune si data primului cupon sau
intervalul de timp cuprins între data cuponului precedent si data cuponului
curent.
21. Piată principală reprezintă un segment al pietei secundare
bursiere a titlurilor de stat în care tranzactiile se încheie prin executia
automată a unui ordin directionat către partea de cumpărare sau de vânzare a
unei cotatii ferme, care are la un moment dat randamentul sau pretul cel mai
bun.
22. Piată deal reprezintă un segment al pietei secundare bursiere
a titlurilor de stat care functionează pe principiul negocierii directe între
doi intermediari.
23. Piată repo si reverse repo reprezintă un segment al pietei
secundare a titlurilor de stat care functionează pe principiul negocierii si încheierii
de contracte repo si reverse repo. B.V.B. va emite reglementări specifice cu
privire la operatiunile desfăsurate pe această piată.
24. Pret al unui titlu de stat cu discont, emis cu scadentă de
365 de zile, reprezintă pretul de cumpărare sau de vânzare exprimat ca procent
din valoarea nominală si este calculat de sistemul B.V.B. pe baza randamentului
introdus într-o cotatie fermă sau informativă, deal sau ordin.
25. Pret brut al unui titlu de stat cu dobândă, emis cu scadentă
mai mare sau egală cu 365 de zile, reprezintă pretul de cumpărare sau de
vânzare care include dobânda acumulată si este introdus într-o cotatie fermă
sau informativă, deal sau ordin. Pretul brut este exprimat ca procent din
valoarea nominală a titlului de stat.
26. Pret net al unui titlu de stat cu dobândă, emis cu scadentă
mai mare sau egală cu 365 de zile, reprezintă pretul de cumpărare sau de
vânzare care nu include dobânda acumulată si este introdus într-o cotatie fermă
sau informativă, deal sau ordin. Pretul net este exprimat ca procent din
valoarea nominală a titlului de stat.
27. Rată cupon reprezintă rata anuală a dobânzii exprimată ca
procent din valoarea nominală a unui titlu de stat cu dobândă, care este
utilizată pentru calcularea cuponului.
28. Registrul cotatiilor ferme reprezintă lista tuturor
cotatiilor ferme corespunzătoare unei anumite serii de titluri de stat care
sunt introduse în modulul de tranzactionare. Identitatea market makerilor care
introduc cotatii ferme este publică.
29. Registrul cotatiilor informative reprezintă lista tuturor
cotatiilor informative corespunzătoare unei anumite serii de titluri de stat
care sunt introduse în modulul de tranzactionare. Identitatea intermediarilor
care introduc cotatii informative este publică.
30. Registrul ordinelor reprezintă lista tuturor ordinelor
corespunzătoare unei anumite serii de titluri de stat care sunt introduse în
modulul de tranzactionare. Identitatea intermediarilor care introduc ordine
este anonimă.
31. Seria emisiunii reprezintă un cod alfanumeric prin care se
identifică o emisiune de titluri de stat.
32. Situatia detinătorilor înregistrati la data emisiunii reprezintă
documentul întocmit si transmis pe suport electronic si/sau hârtie de către
agentul desemnat de M.F.P. către B.V.B., în vederea înregistrării în modulul de
registru a detinătorilor care au cumpărat titluri de stat pe piata primară.
33. Situatia detinătorilor înregistrati la data înregistrării curente
reprezintă documentul pe suport electronic sau hârtie întocmit si transmis
de B.V.B. agentului de plată desemnat de M.F.P. si care cuprinde informatii
referitoare la seria emisiunii, numărul de titluri de stat din seria respectivă
în circulatie, numele/denumirea detinătorilor de titluri de stat, datele de
identificare si numărul de titluri de stat detinute de fiecare proprietar.
34. Trader reprezintă persoana fizică autorizată de B.V.B. să
opereze în sistemul B.V.B.
35. Tranzactie reprezintă contractul de vânzare-cumpărare de
titluri de stat dintr-o anumită serie, negociat si încheiat prin modulul de
tranzactionare.
CAPITOLUL II
Formule de calcul standard pentru titluri de stat
cu discont emise cu scadentă de 365 de zile
ARTICOLUL 5
Randament si pret
1. Relatia dintre randamentul si pretul unui titlu de stat cu discont se
determină astfel:
Randament (%) = [( 100/Pret (%) - 1) x 365/Nr._zile_rămase] x 100
Pret (%) = [ 100/1
+ (Randament (%)/100 x
Nr._zile_rămase/365)],
în care:
- randament = randamentul anual exprimat procentual;
- pret = pretul exprimat ca procent din valoarea nominală;
- nr._zile_rămase = numărul de zile începând cu data decontării
tranzactiei inclusiv, până la data scadentei exclusiv.
2. În functie de prospectul de emisiune, B.V.B. poate utiliza o altă
conventie cu privire la numărul de zile corespunzătoare anului calendaristic.
ARTICOLUL 6
Valoarea tranzactiei
Valoarea unei tranzactii cu titluri de stat cu discont, încheiată pe
baza pretului rezultat din conversia randamentului introdus de trader în
modulul de tranzactionare, se determină astfel:
Valoare_tranzactie (lei) = [Pret (%)/100] x Valoare_nominală (lei) x Nr._titluri
CAPITOLUL III
Formule de calcul standard pentru titluri de stat cu dobândă emise cu
scadentă mai mare sau egală cu 365 de zile
ARTICOLUL 7
Dobânda acumulată
Dobânda acumulată corespunzătoare tranzactiilor cu titluri de stat cu
dobândă se determină astfel:
Dobânda_acumulată (%) = Rata_cupon (%) x [Nr._zile_accumulate/Nr._zile_an],
în care:
- nr._zile_acumulate = numărul de zile începând cu data emisiunii sau
data cuponului precedent inclusiv, până la data decontării tranzactiei
exclusiv;
- nr._zile_an = numărul de zile din an - calculat în functie de
conventia de calcul utilizată pentru determinarea dobânzii acumulate.
ARTICOLUL 8
Valoarea tranzactiei
1. Valoarea unei tranzactii cu titluri de stat cu dobândă, încheiată pe
baza pretului net introdus de trader în modulul de tranzactionare, se determină
astfel:
Valoare_tranzactie (lei) = [Pret_net (%) + Dobânda_acumulată (%)/100] x Valoare_nominală
(lei) x Nr._titluri
2. Valoarea unei tranzactii cu titluri de stat cu dobândă, încheiată pe
baza pretului brut introdus de trader în modulul de tranzactionare, se
determină astfel:
Valoare_tranzactie (lei) = [Pret_brut (%)/100
]
x
Valoare_nominală (lei) x Nr._titluri
ARTICOLUL 9
Conventii de calcul al dobânzii accumulate
9.1. Titluri de stat cu dobândă fixă
1. În cazul titlurilor de stat cu dobândă fixă, conventia de calcul utilizată pentru determinarea dobânzii acumulate este “actual/actual”.
2. Datele cupoanelor sunt date fixe din anul calendaristic, indiferent
dacă acestea sunt sau nu zile lucrătoare.
3. Numărul de zile acumulate, utilizat în formula dobânzii acumulate, se
calculează începând cu data emisiunii, în cazul primului cupon, sau cu data
cuponului precedent, în cazul celorlalte cupoane inclusiv, până la data
decontării tranzactiei exclusiv.
4. Numărul de zile din an, utilizat în formula dobânzii acumulate, se
calculează ca produsul dintre numărul de zile din perioada cuponului în care se
decontează tranzactia si numărul de cupoane pe an.
9.2. Titluri de stat cu dobândă flotantă
1. În cazul titlurilor de stat cu dobândă flotantă, conventia de calcul
utilizată pentru determinarea dobânzii acumulate este “actual/360”.
2. Numărul de zile acumulate, utilizat în formula dobânzii acumulate, se
calculează conform pct. 9.1 alin. 3.
3. Numărul de zile din an, utilizat în formula dobânziiacumulate, este
360.
9.3. Alte conventii de calcul al dobânzii acumulate
În cazul în care caracteristicile emisiunii nu corespund cu conventiile
de calcul al dobânzii acumulate, astfel cumsunt prevăzute la pct. 9.1 si 9.2,
B.V.B. poate adapta în mod corespunzător conventiile de calcul utilizate.
CAPITOLUL IV
Intermediarii pietei bursiere
ARTICOLUL 10
Cadru general
1. În vederea dobândirii dreptului de acces la sistemul B.V.B., o bancă comercială sau o societate de valori mobiliare, membră a Asociatiei Bursei, trebuie să îndeplinească următoarele conditii:
a) să fie autorizată de B.N.R. în calitate de intermediary al pietei
bursiere;
b) să aibă cel putin 2 traderi autorizati de B.V.B.;
c) să dispună de dotările tehnice si operationale necesare derulării
operatiunilor cu titluri de stat prin sistemul B.V.B.
2. Intermediarii pietei bursiere au obligatia de a respecta permanent
cerintele prevăzute la alineatul precedent. Orice modificări vor fi notificate
B.V.B. în termen de 24 de ore.
3. Se interzice intermediarilor pietei bursiere să actioneze în nume si
pe cont propriu prin intermediul unui alt intermediar.
4. În cazul intermediarilor pietei secundare care au cumpărat titluri de
stat prin intermediul unui intermediar al pietei primare, acestia nu vor
utiliza conturile deschise în acest sens pentru desfăsurarea de operatiuni pe
piata secundară a B.V.B.
5. Se interzice intermediarilor pietei bursiere să introducă si să
afiseze cotatii ferme pentru seriile de titluri de stat pentru care nu au
calitatea de market maker.
6. Calitatea de intermediar al pietei bursiere încetează în cazul în
care B.N.R. retrage autorizatia de functionare pe piata titlurilor de stat a
intermediarului pietei primare sau al pietei secundare, precum si în alte
cazuri prevăzute de reglementările în vigoare.
7. B.V.B. va mentine si va pune la dispozitia participantilor la piată
lista completă a intermediarilor pietei bursiere si va comunica orice
modificări survenite în continutul acesteia.
ARTICOLUL 11
Traderi
1. Intermediarii pietei bursiere care îndeplinesc conditiile stipulate
la art. 10 negociază si încheie tranzactii cu titluri de stat numai prin
intermediul traderilor autorizati de B.V.B. în acest sens.
2. Calitatea de trader se dobândeste în baza unei cereri transmise în
acest sens de un intermediar al pietei bursiere, fiind necesară îndeplinirea
cumulativă a următoarelor conditii:
a) vârsta minimă de 21 de ani;
b) frecventarea cursurilor organizate de B.V.B. si promovarea testelor
si a examenelor profesionale;
c) angajarea cu contract de muncă în cadrul intermediarului pietei
bursiere respectiv.
3. Mentinerea calitătii de trader autorizat să desfăsoare operatiuni cu titluri de stat necesită îndeplinirea în permanentă a conditiilor prevăzute la alin. 2 lit. b) si c).
4. Un trader actionează exclusiv pentru un singur intermediar al pietei
bursiere.
5. Autorizarea ca trader este de competenta directorului general al
B.V.B.
6. Traderii autorizati de B.V.B. au obligatia să utilizeze sistemul
B.V.B. în conformitate cu Manualul de utilizare a sistemului B.V.B.
7. Traderul autorizat de B.V.B. introduce si administrează cotatii ferme
si informative, deal-uri si ordine, negociază si încheie tranzactii cu titluri de
stat, în functie de drepturile de acces acordate intermediarului pietei
bursiere în numele căruia actionează.
8. În vederea autorizării unui trader, intermediarul pietei bursiere va
transmite în acest sens B.V.B. o cerere semnată de presedintele acestuia.
9. B.V.B. mentine registrul traderilor care sunt autorizati să
desfăsoare operatiuni cu titluri de stat.
10. În momentul în care un trader nu mai este angajatul intermediarului
pietei bursiere pentru care a fost autorizat, atât intermediarul, cât si traderul
vor notifica în scris B.V.B. cu privire la aceasta.
11. Intermediarii pietei bursiere sunt direct răspunzători pentru
activitatea desfăsurată de traderii proprii.
ARTICOLUL 12
Operatiuni desfăsurate de intermedierii pietei primare si ai pietei
secundare
Un intermediar care nu actionează ca market maker pe o anumită serie de
titluri de stat desfăsoară operatiuni cu titluri de stat în numele si pe contul
propriu sau în numele si pe contul unui client, astfel:
a) în piata principală, încheierea de tranzactii prin introducerea de
ordine si încheierea de tranzactii cu un market maker, pe baza cotatiilor ferme
afisate de acesta;
b) în piata deal, afisarea sau oferirea de cotatii informative,
negocierea si încheierea de tranzactii prin transmiterea si confirmarea de
deal-uri.
ARTICOLUL 13
Market makeri
13.1. Intermediari eligibili
1. Intermediarii pietei primare si ai pietei secundare se pot înregistra
ca market makeri pentru orice serie de titluri de stat.
2. În vederea mentinerii lichiditătii pietei secundare bursiere, intermediarii pietei primare care au cumpărat din piata primară titluri de stat dintr-o anumită serie, în nume si pe cont propriu, sunt obligati să se înregistreze ca market makeri pentru emisiunea respectivă.
13.2. Înregistrare market makeri
1. Pentru înregistrarea ca market maker intermediarul va depune la
B.V.B. un formular-tip, conform anexei la prezentul regulament.
2. În cazul în care formularul prevăzut la alineatul precedent este
transmis B.V.B. până la ora 13:00 a unei zile lucrătoare, calitatea de market
maker devine efectivă începând cu sedinta de tranzactionare imediat următoare.
3. Perioada minimă pentru desfăsurarea de activităti de market maker
este de 3 luni de la data de la care devine efectivă calitatea de market maker.
4. B.V.B. informează toti participantii la piată cu privire la
identitatea market makerilor înregistrati pentru fiecare serie de titluri de
stat, precum si cu privire la orice modificări intervenite în acest sens.
13.3. Operatiuni desfăsurate de market makeri
1. În calitate de intermediar al pietei primare sau al pietei secundare
un market maker poate desfăsura operatiuni cu titluri de stat pe toate pietele.
2. În exercitarea obligatiilor ce decurg din calitatea de market maker
pentru o anumită serie de titluri de stat, un intermediar desfăsoară pe piata
principală, în nume si pe cont propriu, următoarele operatiuni cu titluri de
stat din emisiunea respectivă:
a) introducerea si afisarea de cotatii ferme;
b) încheierea de tranzactii pe baza cotatiilor ferme afisate.
3. Pe lângă operatiunile mentionate la alineatul anterior un market
maker poate să introducă ordine pentru clientii proprii si să desfăsoare
operatiunile mentionate la art. 12 lit. b) pentru orice serie de titluri de
stat.
13.4. Suspendarea si retragerea calitătii de market maker
1. Un intermediar poate solicita suspendarea calitătii de market maker
pentru o anumită serie de titluri de stat în următoarele situatii:
a) temporar nu mai dispune de titluri de stat în nume si pe cont propriu
pentru a sustine partea de vânzare a cotatiei ferme;
b) nu dispune temporar de traderi sau nu poate desfăsura operatiuni cu
titluri de stat din motive tehnice.
2. B.V.B. poate retrage calitatea de market maker pentru o anumită serie
de titluri de stat dacă intermediarul respectiv solicită expres acest lucru sau
dacă acesta nu introduce cotatii ferme pe o perioadă de 5 sedinte de
tranzactionare consecutive.
3. B.V.B. va retrage automat calitatea de market maker unui intermediar
al pietei primare sau al pietei secundare în cazul în care acesta îsi pierde
calitatea de intermediar al pietei bursiere, în conformitate cu prevederile
art. 10 alin. 6.
4. La solicitarea B.N.R. sau a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
denumită în continuare C.N.V.M., directorul general al B.V.B. poate
dispune suspendarea sau retragerea calitătii de market maker a unui intermediar
al pietei primare sau al pietei secundare pentru o anumităserie de titluri sau
pentru toate seriile de titluri de stat.
CAPITOLUL V
Tranzactionarea titlurilor de stat
ARTICOLUL 14
Cadru general
1. B.V.B. nu recunoaste si nu operează tranzactiile cu titluri de stat care nu au fost încheiate prin modulul de tranzactionare al sistemului B.V.B.
2. Pentru fiecare serie de titluri de stat B.V.B. stabileste si comunică
participantilor la piata secundară bursieră următoarele, fără a se limita la:
a) conventiile utilizate cu privire la tranzactionarea titlurilor de
stat si la calculul dobânzii acumulate;
b) numărul de zecimale corespunzător randamentului, pretului, dobânzii acumulate
si valorii tranzactiei.
3. În functie de metoda de tranzactionare utilizată, negocierea si
încheierea tranzactiilor cu titluri de stat se realizează pe piata principală
si pe piata deal.
4. În perioada în care pentru o anumită serie de titluri de stat nu
există nici un market maker tranzactiile cu titlurile din seria respectivă se
încheie numai pe piata deal.
5. Înainte de introducerea în modulul de tranzactionare a părtii de
vânzare a unei cotatii ferme, a unui deal sau ordin de vânzare intermediarii
pietei bursiere trebuie să se asigure cu privire la existenta în cont a
titlurilor de stat.
6. Titlurile de stat în curs de decontare nu fac obiectul operatiunilor
bursiere.
7. Instructiunile de cumpărare sau de vânzare primite de către
intermediarii pietei bursiere de la clienti trebuie transmise imediat spre
îndeplinire si trebuie executate în conformitate cu principiul celei mai bune
executii.
8. Termenele de valabilitate care se aplică cotatiilor ferme sau
informative, deal-urilor si ordinelor sunt următoarele:
a) “Day”, valabil până
la sfârsitul zilei curente;
b) “Open”, valabil până la executie, retragere sau eliminare automată
din modulul de tranzactionare.
9. Cotatiile ferme si informative se introduc numai cu termenul “Day”.
10. Deal-urile si ordinele pot fi introduse cu termenul “Day” sau
‘Open”.
11. În cazul în care o serie de titluri de stat cu dobândă se
tranzactionează pe baza pretului net, modulul de tranzactionare actualizează
zilnic dobânda acumulată, pretul brut si valoarea deal-urilor si a ordinelor
care au termenul de valabilitate “Open”.
12. În cazul în care o serie de titluri de stat cu dobândă se
tranzactionează pe baza pretului brut, deal-urile si ordinele vor avea numai
termenul de valabilitate “Day”.
13. Valoarea minimă a unui deal, respectiv a unei tranzactii pe piata
deal, este de 5 miliarde lei.
14. Directorul general al B.V.B., cu consultarea Comitetului B.V.B.,
poate modifica valoarea minimă a unui deal, precum si dimensiunea blocului de
tranzactionare, a cotatiei minime si a limitei de variatie a preturilor, a
diferentei maxime dintre pretul de vânzare si pretul de cumpărare într-o
cotatie si a pasului de cotare.
15. Încheierea tranzactiilor pe piata principală si piata deal este
confirmată electronic prin alocarea automată a unui identificator numeric unic,
denumit în continuare tichet.
16. Tranzactiile cu termen de decontare “Today” (T) se încheie numai pe
piata deal, în intervalul 9:00-11:00.
17. Statisticile cu privire la tranzactiile cu titluri de stat încheiate
prin modulul de tranzactionare, inclusiv caracteristicile principale ale
acestora, sunt vizualizate de toti intermediarii pietei bursiere.
18. În intervalul de timp cuprins între data înregistrăriicurente si
data cupon sau data scadentei nu se pot realiza următoarele operatiuni:
a) încheierea de tranzactii;
b) decontarea de tranzactii;
c) transferul dreptului de proprietate.
19. B.N.R. poate încheia tranzactii pe piata principală si pe piata deal
în conformitate cu prevederile art. 1 alin. 2.
20. Informatii suplimentare cu privire la piete, cotatii ferme sau
informative, deal-uri si ordine, precum si cu privire la încheierea
tranzactiilor sunt prezentate în “Manualul de utilizare a sistemului B.V.B.”
ARTICOLUL 15
Conventii cu privire la tranzactionarea titlurilor de stat
15.1. Titluri de stat cu discont emise cu scadentă de 365 de zile
Titlurile de stat cu discont se tranzactionează pe randament anual
exprimat procentual.
15.2. Titluri de stat cu dobândă emise cu scadentă mai mare sau egală
cu 365 de zile
1. Titlurile de stat cu dobândă fixă si cu dobândă flotantă
predeterminată se tranzactionează pe pretul net introdus în modulul de
tranzactionare de către trader. Sistemul B.V.B. calculează automat dobânda
acumulată, pretul brut si valoarea tranzactiei.
2. Titlurile de stat cu dobândă flotantă postdeterminată se
tranzactionează pe pretul brut determinat si introdus în modulul de
tranzactionare de către trader. Sistemul B.V.B. calculează automat valoarea
tranzactiei.
3. În functie de prospectul de emisiune si/sau de regimul fiscal al
veniturilor din dobânzi, directorul general al B.V.B. poate stabili ca
titlurile de stat mentionate la alin. 1 să se tranzactioneze pe pret brut.
ARTICOLUL 16
Piata principală
16.1. Introducerea de cotatii ferme
1. Cotatiile ferme pentru o anumită serie de titluri de stat sunt
introduse numai de către market makerii înregistrati pentru seria respectivă.
2. Cotatiile ferme sunt introduse numai în numele si pe contul propriu al market makerului.
3. Un market maker introduce o singură cotatie fermă pentru seria de
titluri de stat pentru care s-a înregistrat.
4. Pretul de vânzare din cadrul unei cotatii trebuie să fie mai mare
decât pretul de cumpărare.
5. Pasul de cotare reprezintă valoarea variatiei minime de pret a unui
titlu de stat. Pretul dintr-o cotatie, precum si pretul unui ordin sunt
multipli ai pasului de cotare.
6. Diferenta minimă admisă între pretul de vânzare si pretul de
cumpărare în cadrul aceleiasi cotatii este egală cu un pas de cotare.
7. Este interzisă introducerea unei cotatii sau modificarea unei cotatii
existente care conduce la una dintre următoarele situatii:
a) pretul de cumpărare este egal sau mai mare decât pretul de vânzare al
oricărei alte cotatii existente în piată la momentul introducerii; sau
b) pretul de vânzare este egal sau mai mic decât pretul de cumpărare al
oricărei alte cotatii existente în piată la momentul introducerii.
8. Retragerea unei cotatii, care este singura cotatie rămasă în piată
pentru o emisiune de titluri de stat, se poate face numai cu avizul prealabil
al directorului general al B.V.B. si numai în conditiile în care acesta
constată că nu mai poate fi mentinută o piată ordonată pentru respectiva
emisiune de titluri de stat, în cazul în care market makerul respectiv nu mai
are în portofoliul propriu titluri de stat din respectiva emisiune sau a apărut
o defectiune majoră a sistemului de comunicatii.
9. În cazul în care se constată că nu există o piată ordonată, regulată
si lichidă si în situatia în care cotatiile introduse nu reflectă raportul dintre
cerere si ofertă, directorul general al B.V.B. poate limita pentru o perioadă
determinată diferenta minimă dintre pretul de vânzare si pretul de cumpărare al
cotatiei.
10. Informatiile necesare la introducerea unei cotatii ferme în modulul
de tranzactionare sunt următoarele:
a) seria emisiunii;
b) partea de cumpărare
si de vânzare a cotatiei:
- randamentul sau pretul net/brut;
- numărul titlurilor de stat;
c) termenul de decontare, respectiv “Tomorrow”;
d) termenul de valabilitate, respectiv “Day”;
e) contul propriu al market makerului.
11. Modulul de tranzactionare furnizează market makerului detalii cu
privire la cotatia fermă proprie, fără a se limita la:
a) identitatea traderului;
b) pret, pentru titlurile de stat cu discont care se tranzactionează pe
randament;
c) pret brut, pentru titlurile de stat cu dobândă care se
tranzactionează pe pret net;
d) valoare;
e) identificator numeric unic.
12. Directorul general al B.V.B., cu consultarea Comitetului B.V.B.,
stabileste numărul minim de titluri de stat aferent unei cotatii ferme.
13. Cotatiile ferme introduse de market makeri sunt centralizate si
sortate după randament, respectiv pret net sau brut, în registrul cotatiilor
ferme, separat pentru fiecare serie de titluri de stat.
14. Caracteristicile principale ale cotatiilor ferme, inclusive
indentitatea market makerilor, sunt vizualizate de toti intermediarii pietei
bursiere.
16.2. Modificarea si retragerea cotatiilor ferme
1. Market makerul poate să modifice si/sau să retragă cotatia fermă
proprie introdusă în modulul de tranzactionare.
2. În cazul în care s-a executat integral o parte sau ambele părti ale
cotatiei, aceasta este eliminată automat de sistemul B.V.B.
3. Cotatiile ferme din registrul cotatiilor ferme sunt automat eliminate
din modulul de tranzactionare la sfârsitul zilei.
4. B.V.B. poate retrage cotatiile ferme ale unui market maker în cazul
în care acesta nu mai are acces, din vina proprie, la sistemul B.V.B.
16.3. Încheierea tranzactiilor
1. Încheierea tranzactiilor se realizează prin executia automată a unui
ordin cu partea de cumpărare sau de vânzare a unei cotatii ferme, care are la
un moment dat randamentul sau pretul cel mai bun în registrul cotatiilor ferme.
2. Un ordin transmis către un market maker se execută automat cu partea
de cumpărare sau vânzare a cotatiei ferme a acestuia, dacă termenii ordinului
corespund cu termenii cotatiei în ceea ce priveste seria emisiunii, randamentul
sau pretul net/brut, numărul de titluri de stat si termenul de decontare.
3. În cazul în care numărul de titluri de stat precizat într-un ordin
este mai mic sau egal cu numărul de titluri din partea de cumpărare sau de
vânzare a cotatiei ferme, acesta se va executa automat dacă toti ceilalti
termini mentionati la alineatul precedent corespund.
4. În cazul în care numărul de titluri de stat precizat într-un ordin
este mai mare decât numărul de titluri din partea de cumpărare sau de vânzare a
unei cotatii ferme, acesta nu se va executa automat si va fi respins de modulul
de tranzactionare.
5. În cazul în care partea de cumpărare sau de vânzare a unei cotatii
ferme se execută partial cu un ordin, cotatia respectivă rămâne în piată cu
volumul rămas neexecutat.
6. Tranzactiile încheiate pe piata principală au termenul de decontare
“Tomorrow” (T+1).
7. Modulul de tranzactionare furnizează intermediarului pietei primare
sau al pietei secundare detalii cu privire la tranzactiile proprii, fără a se
limita la:
a) tichet;
b) seria emisiunii;
c) data si timpul încheierii tranzactiei;
d) data de decontare;
e) sensul operatiunii, respectiv cumpărare sau vânzare;
f) randament si pret, pentru titlurile de stat cu discont;
g) pret net si brut, pentru titlurile de stat cu dobândă;
h) numărul titlurilor de stat;
i) valoare;
j) cont.
ARTICOLUL 17
Piata deal
17.1. Introducerea de cotatii informative si deal-uri
1. Procesul de negociere directă poate fi initiat pe baza cotatiilor informative introduse în registrul cotatiilor informative sau oferite prin facilitatea de mesagerie a modulului de tranzactionare.
2. Cotatiile informative afisate în registrul cotatiilor informative de
către intermediarii pietei primare sau ai pietei secundare pot fi utilizate
pentru informarea participantilor la piată cu privire la intentia de a încheia
o tranzactie prin negociere directă pe piata deal.
3. Caracteristicile principale ale cotatiilor informative afisate în
registrul cotatiilor informative, inclusiv identitatea intermediarilor, sunt
vizualizate de toti intermediarii pietei bursiere.
4. Caracteristicile principale ale cotatiilor informative oferite pe
bază bilaterală, inclusiv identitatea intermediarilor, nu sunt vizualizate de
ceilalti intermediari ai pietei bursiere.
5. Intermediarii pietei bursiere care afisează, respective oferă o
cotatie informativă, nu sunt obligati să confirme deal-urile primite pe baza
acestora.
6. Informatiile necesare la introducerea unui deal în modulul de
tranzactionare sunt următoarele:
a) contraparte;
b) seria emisiunii;
c) randament sau pret net/brut;
d) numărul titlurilor de stat;
e) cont;
f) termen de decontare, respectiv “Today”, “Tomorrow”, “Spot” sau
“Forward”;
g) termen de valabilitate, respectiv ‘Day” sau ‘Open”.
7. Modulul de tranzactionare furnizează intermediarului pietei primare
sau al pietei secundare detalii cu privire la deal-urile initiate si primite, fără
a se limita la:
a) identitatea traderului;
b) pret, pentru titlurile de stat cu discont care se tranzactionează pe
randament;
c) pret brut, pentru titlurile de stat cu dobândă care se
tranzactionează pe pret net;
d) valoare;
e) indentificatorul numeric unic.
17.2. Retragerea deal-urilor
1. Intermediarul pietei primare sau al pietei secundare poate să retragă
deal-urile proprii introduse în modulul de tranzactionare.
2. Modulul de tranzactionare elimină automat deal-urile în cazul în care
termenul de valabilitate a acestora a expirat.
3. B.V.B. poate retrage deal-urile unui intermediar al pietei primare
sau al pietei secundare, în cazul în care acesta nu mai are acces, din vina
proprie, la sistemul B.V.B.
17.3. Încheierea tranzactiilor
1. Încheierea tranzactiilor se realizează prin confirmarea manuală a
unui deal primit de un intermediar, în calitate de initiator.
2. Modulul de tranzactionare furnizează intermerdiarului pietei primare
sau al pietei secundare detalii cu privire la tranzactiile proprii, fără a se
limita la:
a) tichet;
b) seria emisiunii;
c) data si timpul încheierii tranzactiei;
d) data decontării;
e) sensul operatiunii, respectiv cumpărare sau vânzare;
f) randament si pret, pentru titlurile de stat cu discont;
g) pret net sau brut, pentru titlurile de stat cu dobândă;
h) numărul titlurilor;
i) valoare;
j) cont;
k) contraparte.
3. Deal-urile introduse de un initiator si neconfirmate de contraparte
sunt vizualizate numai de către cele două părti implicate în procesul de
negociere directă.
ARTICOLUL 18
În cazul în care există cereri justificate din partea participantilor la
piată, directorul general al B.V.B. poate dispune prelungirea programului de
tranzactionare al pietei deal cu o perioadă de până la 30 de minute si pentru
care acesta poate stabili o altă valoare minimă a unui deal, prin exceptie de
la prevederile art. 14 alin. 13.
ARTICOLUL 19
Corectarea si anularea tranzactiilor cu titluri de stat
1. În cazul încheierii unei tranzactii cu titluri de stat în numele si
pe contul unui client, ca urmare a unor erori de introducere a datelor în
modulul de tranzactionare, intermediarul în cauză poate solicita în scris, până
la data confirmării raportului de tranzactionare de către acesta, corectarea
tranzactiei, explicând situatia creată si prezentând documentele justificative
necesare.
2. În cazul în care B.V.B. constată realitatea faptelor semnalate si
identifică posibilitatea tehnică a corectării erorii, B.V.B. analizează si
decide asupra aprobării cererii de corectare a tranzactiei.
3. Corectarea unei tranzactii cu titluri de stat se poate realiza de
către B.V.B. prin înlocuirea contului clientului cu contul propriu al
intermediarului care solicită operatiunea respectivă. B.V.B. nu operează
modificări asupra celorlalte caracteristici ale tranzactiei.
4. B.V.B. nu corectează tranzactii care au fost încheiate pentru contul
propriu sau contul profesional.
5. Corectarea unei tranzactii presupune anularea acesteia si
introducerea în modulul de tranzactionare a unei noi tranzactii pentru contul
propriu al intermediarului care solicită corectia respectivă. Tranzactia nouă
are aceleasi caracteristici cu tranzactia anulată, cu exceptia contului.
6. B.V.B. poate respinge cererea de corectare a erorii în cazul în care
intremediarul solicită corectarea unui număr mare de tranzactii sau în cazul în
care corectarea uneia sau mai multor tranzactii are implicatii tehnice si/sau
în ceea ce priveste contrapărtile implicate.
7. Anularea tranzactiilor cu titluri de stat este o operatiune bursieră
constând în desfiintarea retroactivă a uneia sau mai multor tranzactii care au
fost încheiate cu încălcarea reglementărilor bursiere si ale altor acte
normative incidente, precum si în situatia în care sunt afectate integritatea
pietei si încrederea investitorilor.
8. Anularea unei tranzactii se va dispune prin decizie a C.N.V.M. sau a
directorului general al B.V.B. În ziua efectuării anulării B.V.B. va notifica
societătile de valori mobiliare care au efectuat tranzactia respectivă.
9. Corectarea sau anularea unei tranzactii poate fi efectuată de către
B.V.B. numai înaintea decontării tranzactiei respective.
10. Directorul general al B.V.B. poate decide, din motive tehnice sau la
solicitarea organelor competente, suspendarea temporară de la tranzactionare a
uneia sau a tuturor seriilor de titluri de stat care se tranzactionează pe
piata secundară a B.V.B.
CAPITOLUL VI
Compensarea si decontarea tranzactiilor cu titluri de stat
ARTICOLUL 20
Cadru general
1. Operatiunile de compensare si de decontare a tranzactiilor cu titluri
de stat, precum si managementul riscului sunt realizate în conformitate cu
prevederile prezentului regulament si ale Procedurii nr. 15.1 privind
decontarea tranzactiilor cu titluri de stat.
2. Sistemul de compensare si decontare al B.V.B. este compus din două
subsisteme distincte:
a) subsistemul de compensare multilaterală si decontare pe bază netă;
b) subsistemul de decontare pe bază brută (“tranzactie cu tranzactie”).
3. Decontarea tranzactiilor cu titluri de stat încheiate pe piata
secundară a B.V.B. este efectuată pe principiul “livrare contra plată”
(Delivery versus Payment - DVP).
4. Termenul standard de decontare a tranzactiilor cu titluri de stat
încheiate pe piata principală este “Tomorrow” (T+1).
5. Termenii de decontare a tranzactiilor cu titluri de stat încheiate pe
piata deal sunt “Today” (T), “Tomorrow” (T+1), “Spot” (T+2) si “Forward” (T+x,
unde x este mai mare sau egal cu 3).
6. Tranzactiile cu titluri de stat a căror valoare este mai mare sau egală cu 5 miliarde lei se decontează numai prin subsistemul de decontare pe bază brută.
7. Valoarea de decontat a tranzactiei este determinate în conformitate
cu prevederile prezentului regulament, în functie de tipul titlului de stat.
CAPITOLUL VII
Înregistrarea si transferul titlurilor de stat
ARTICOLUL 21
Cadru general
1. Seriile de titluri de stat care sunt tranzactionate pe piata
secundară a B.V.B. sunt înregistrate în modulul de registru, denumit în
continuare Registrul B.V.B.
2. Registrul B.V.B. asigură înregistrarea si transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de stat în conformitate cu prevederile prezentului regulament si cu legislatia incidentă.
3. Titlurile de stat sunt înregistrate si transferate în Registrul
B.V.B. la nivelul conturilor de titluri de stat, separat pentru fiecare
emisiune.
4. Detinerile de titluri de stat sunt înregistrate si administrate în
Registrul B.V.B. la nivel analitic, prin intermediul conturilor individuale
deschise pentru fiecare detinător.
5. Registrul B.V.B. cuprinde totalitatea conturilor de titluri de stat
deschise pentru detinătorii de titluri de stat, respectiv: M.F.P., B.N.R.,
intermediarii pietei bursiere si clientii acestora.
6. Serviciile de registru prestate M.F.P. de către B.V.B. se realizează
în baza unui contract-cadru încheiat între B.V.B. si agentul desemnat de M.F.P.
ARTICOLUL 22
Tipuri de conturi
Tipurile de conturi utilizate în Registrul B.V.B. sunt următoarele:
a) contul client este detinut de un client, persoană fizică sau
juridică, care nu se încadrează în categoriile cont institutie, cont propriu si
cont profesional;
b) contul institutie este detinut de bănci, fonduri de investitii
închise si deschise, fonduri cu capital de risc, societăti financiare,
societăti de investitii, inclusiv Societătile de Investitii Financiare,
societăti de administrare a fondurilor si societătilor de investitii, fonduri
de pensii, societăti de depozitare a activelor fondurilor si societătilor de
investitii, societăti de asigurări si reasigurări, societăti de custodie,
societăti de consultantă si plasament, fonduri de investitii si restructurare,
institutii bursiere, institutii guvernamentale si neguvernamentale ale căror
atributii si decizii pot avea impact asupra pietei de capital, precum si alte
entităti calificate de către C.N.V.M.;
c) contul propriu este detinut de un intermediar al pietei
bursiere în nume propriu;
d) contul profesional este detinut de actionari semnificativi,
directori, administratori, cenzori externi independenti, cenzori interni,
traderi ai intermediarilor pietei bursiere, indiferent de natura juridică a
raportului angajat-intermediar al pietei bursiere.
ARTICOLUL 23
Continutul informational al Registrului B.V.B.
Registrul B.V.B. contine următoarele informatii, fără a se limita la:
1. datele de identificare ale detinătorilor de titluri de stat, astfel:
a) persoane fizice: numele si prenumele, numărul unic de
identificare, domiciliul sau resedinta, cetătenia, rezidenta, tara, contul
bancar prin care se realizează plata cuponului si a principalului, în cazul în
care detinătorul a precizat această informatie;
b) persoane juridice: denumirea/numele comercial, numărul unic de
identificare, sediul social, nationalitatea, rezidenta, tara, contul bancar
prin care se realizează plata cuponului si a principalului.
2. numărul de titluri de stat detinute;
3. mentiuni privind garantiile care au ca obiect titluri de stat.
ARTICOLUL 24
Deschiderea conturilor în Registrul B.V.B.
1. Deschiderea conturilor în cadrul Registrului B.V.B. se realizează de
către:
a) B.V.B., conform “Situatiei detinătorilor înregistrati la data
emisiunii”;
b) intermediarii pietei bursiere, conform cererilor clientilor proprii care doresc să cumpere pentru prima dată titluri de stat;
c) intermediarii pietei bursiere care doresc să cumpere pentru prima
dată titluri de stat, în nume si pe cont propriu;
d) intermediarii pietei bursiere, conform cererilor clientilor care
solicită transferul detinerilor dintr-un cont deschis la un alt intermediar al
pietei bursiere;
e) B.N.R.;
f) M.F.P.
2. Un intermediar al pietei bursiere va deschide, după caz, un singur
cont pentru fiecare client propriu si cel mult un singur cont propriu.
3. Răspunderea cu privire la corectitudinea si integralitatea datelor
necesare pentru deschiderea conturilor revine, după caz, în exclusivitate
agentului desemnat de M.F.P., intermediarilor pietei bursiere, M.F.P. si B.N.R.
4. Intermediarii pietei bursiere au obligatia să verifice permanent
datele de identificare ale clientilor proprii.
5. În cazul sesizării unor erori sau neconcordante, precum si în cazul
modificării datelor de identificare introduse la deschiderea unui cont,
intermediarii pietei bursiere au obligatia să notifice în scris B.V.B. si să
solicite operarea corectiilor necesare.
ARTICOLUL 25
Modificarea datelor de identificare înscrise în Registrul B.V.B.
1. Modificarea datelor de identificare în Registrul B.V.B. se realizează
numai de către B.V.B., la nivelul detinătorului de titluri.
2. Operatiunile de modificare mentionate la alineatul precedent se
realizează în baza cererilor formulate în scris de către intermediarii pietei
bursiere, B.N.R. sau M.F.P.
3. Cererile intermediarilor pietei bursiere cu privire la modificarea datelor de identificare se completează cu respectarea instructiunilor scrise ale detinătorilor, a reglementărilor B.V.B., a legislatiei incidente, aplicate în mod corespunzător, si în urma verificării prealabile a tuturor documentelor care stau la baza solicitării respective.
4. Cererile intermediarilor pietei bursiere cu privire la modificările
datelor de identificare vor fi semnate de către detinătorul de titluri si de
către persoana împuternicită a intermediarului respectiv.
5. Intermediarii pietei bursiere, B.N.R., M.F.P. si agentul desemnat al
M.F.P. răspund personal si integral pentru corectitudinea, integralitatea
datelor furnizate în cerere, pre- cum si pentru verificarea legalitătii
acestora.
ARTICOLUL 26
Transferul dreptului de proprietate ca urmare a tranzactiilor
Transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de stat ca urmare
a tranzactiilor se realizează la data decontării.
ARTICOLUL 27
Transferul direct al dreptului de proprietate
1. Prin exceptie de la prevederile art. 14 alin. 1, următoarele tipuri
de transfer al dreptului de proprietate asupra titlurilor de stat se realizează
de B.V.B. prin transfer direct în Registrul B.V.B.:
a) tranzactiile directe în sensul art. 43 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele reglementate, precum si al Regulamentului C.N.V.M. nr. 13/1996 privind functionarea unui registru independent autorizat, aprobat prin Ordinul nr. 24/1996, cu modificările ulterioare;
b) transferurile de proprietate asupra titlurilor de stat dispuse de
hotărâri judecătoresti;
c) transferurile de proprietate asupra titlurilor de stat realizate prin
contracte de donatie, în care valoarea acestora este stabilită în functie de
pretul de închidere al titlului de stat respectiv la momentul încheierii
contractului de donatie;
d) transferurile de proprietate asupra titlurilor de stat către legatari
si mostenitori legali;
e) transferurile de proprietate asupra titlurilor ca efect al fuziunilor
sau divizărilor entitătilor care detin aceste titluri.
2. Transferurile prevăzute la alineatul precedent se realizează de către
B.V.B. numai la cererea intermediarilor pietei bursiere.
3. Intermediarii pietei bursiere răspund personal si integral pentru
corectitudinea, integralitatea datelor furnizate în cerere, precum si pentru
verificarea legalitătii acestora.
ARTICOLUL 28
Transferul în cadrul Registrului B.V.B.
Transferul titlurilor din contul clientului, deschis la un intermediar
al pietei bursiere, în contul aceluiasi client, deschis la un alt intermediar
al pietei bursiere, se realizează de către B.V.B. conform cererii formulate de
intermediarii pietei bursiere implicati, în baza instructiunii clientului.
ARTICOLUL 29
Mentiuni privind garantiile
Înscrierea în, respectiv radierea din Registrul
B.V.B., a mentiunilor cu privire la garantiile care au ca obiect titluri de
stat se efectuează în baza unei cereri semnate de toate părtile implicate.
ARTICOLUL 30
Informatii furnizate
1. În vederea efectuării operatiunilor de plată a cuponului si/sau a valorii nominale către proprietarii de titluri existenti la data înregistrării curente în Registrul B.V.B., B.V.B. va transmite agentului desemnat al M.F.P. “Situatia detinătorilor înregistrati la data înregistrării curente” corespunzătoare unei serii de titluri de stat.
2. La cererea M.F.P. sau a agentului desemnat al M.F.P., B.V.B. va
transmite “Situatia detinătorilor înregistrati în Registrul B.V.B.” pentru
oricare dată de înregistrare.
ARTICOLUL 31
Radierea seriilor titlurilor de stat din Registrul B.V.B.
Radierea unei serii de titluri din Registrul B.V.B. se realizează la:
a) scadentă;
b) răscumpărare anticipată.
CAPITOLUL VIII
Răspunderi si sanctiuni
ARTICOLUL 32
1. Intermediarii pietei bursiere a titlurilor de stat sunt obligati să respecte prevederile Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat emise în formă dematerializată, aprobat prin Ordinul ministrului finantelor publice, guvernatorului Băncii Nationale a României si al presedintelui Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 875/2001, cu modificările ulterioare, si ale prezentului regulament.
2. Încălcarea oricărei norme din prezentul regulament sau din “Manualul
de utilizare a sistemului B.V.B.”, care cuprinde o interdictie expresă de a nu
face ceva sau o îndatorire expresă de a face ceva într-un anumit mod,
constituie faptă ilicită la regimul juridic bursier, dacă, potrivit conditiilor
în care a fost săvârsită, nu este prevăzută de lege ca infractiune sau
contraventie.
3. Săvârsirea de către o societate de valori mobiliare membră a
Asociatiei Bursei sau de către un trader al acesteia, autorizati să desfăsoare
operatiuni pe piata bursieră a titlurilor de stat, cu intentie sau din culpă,
prin actiune sau inactiune, după caz, a unei fapte ilicite la regimul juridic
bursier se sanctionează potrivit prevederilor Regulamentului B.V.B. nr. 8
privind sanctionarea faptelor ilicite la regimul juridic bursier săvârsite de
membrii Asociatiei Bursei si de agentii de bursă.
4. Constatarea săvârsirii faptelor ilicite la regimul juridic bursier de
către subiectele mentionate la alin. 3, investigarea acestora si propunerea de
individualizare a sanctiunii bursiere aplicabile sunt de competenta
serviciilor/directiilor B.V.B., care procedează în acest sens cu respectarea
prevederilor cuprinse în Regulamentul B.V.B. nr. 8 privind sanctionarea
faptelor ilicite la regimul juridic bursier săvârsite de membrii Asociatiei
Bursei si de agentii de bursă si în celelalte reglementări bursiere.
5. Săvârsirea de către o bancă comercială sau de un trader al acesteia,
autorizati să desfăsoare operatiuni pe piata bursieră a titlurilor de stat, cu
intentie sau din culpă, prin actiune sau inactiune, după caz, a unei fapte
ilicite la regimul juridic bursier se constată de serviciile/directiile B.V.B.
si se comunică B.N.R., care va proceda potrivit prevederilor Regulamentului
privind operatiunile cu titluri de stat emise în formă dematerializată, aprobat
prin Ordinul ministrului finantelor publice, guvernatorului Băncii Nationale a
României si al presedintelui Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr.
875/2001, cu modificările ulterioare, si ale celorlalte acte normative
incidente.
CAPITOLUL IX
Dispozitii tranzitorii
ARTICOLUL 33
Derogări
Prin derogare de la prevederile art. 10 alin. 1 lit. b), pentru o
perioadă de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, B.V.B.
va permite derularea operatiunilor cu titluri de stat de către un intermediar
al pietei bursiere prin intermediul unui singur trader autorizat în acest sens.
ANEXĂ
la regulament
ANTET oficial
Nr. înregistrare/Data
Către
Bursa de Valori Bucuresti
FORMULAR - TIP
pentru înregistrarea ca market maker pentru seria de titluri de stat
......
................................................................................................................................................................, (denumirea completă a intermediarului) cu sediul social
în
..............................................................................................................................,
str. .................. nr. ........, telefon ............., având codul fiscal
nr. ......./ având codul unic de înregistrare ..........., atribut fiscal
....... si număr de ordine în registrul comertului .................., prin
reprezentant legal/împuternicit al acestuia ................., solicităm
înregistrarea ca market maker pentru seria de titluri de stat ...............
pe perioada .................
Anexăm la prezenta cerere autorizarea ca intermediar al pietei
titlurilor de stat emisă de Banca Natională a României.
Pe perioada de detinere a calitătii de market maker ........................................................................
(denumirea
completă a intermediarului)
se angajează să mentină lichiditatea pietei secundare prin introducerea
de cotatii ferme în sistemul B.V.B.
Semnături autorizate
si stampila oficială
................................................................
Nume
...................................................................... (LS) |
Nume ................................................................ |
Functia .................................................................... |
Functia .............................................................. |
PROCEDURA Nr. 15.1
privind decontarea tranzactiilor cu titluri de stat
CAPITOLUL I
Definitii
Art. 1. - În întelesul prezentei proceduri, termenii si expresiile de
mai jos au următoarele semnificatii:
1. Bancă participantă reprezintă societatea bancară autorizată de
Bursa de Valori Bucuresti, denumită în continuare B.V.B., să participe
la compensarea si decontarea finală interbancară a tranzactiilor cu titluri de
stat încheiate în cadrul B.V.B.
2. Balanta pentru decontare finală reprezintă documentul
informativ întocmit de B.V.B., în baza căruia Banca Natională a României,
denumită în continuare B.N.R., receptionează ordinele de plată emise de B.V.B.
si de băncile participante în vederea realizării decontării finale prin
subsistemul de compensare multilaterală si decontare pe bază netă a
tranzactiilor cu titluri de stat încheiate în cadrul B.V.B.
3. Contul de decontare reprezintă contul bancar deschis de
participantul direct la sistemul de compensare si decontare al B.V.B. la una
dintre băncile participante, destinat decontării bănesti a tranzactiilor cu
titluri de stat încheiate în cadrul B.V.B.
4. Contul de decontare al băncii participante reprezintă contul
curent analitic deschis la B.N.R. pe numele băncii participante si special
destinat pentru decontarea finală prin subsistemul de compensare multilaterală
si decontare pe bază netă a tranzactiilor cu titluri de stat încheiate în
cadrul B.V.B. Conturile de decontare ale băncilor participante fac parte
integrantă din conturile sintetice ale societătilor bancare deschise la B.N.R.
5. Contul special de decontare finală reprezintă contul deschis
de B.N.R. pe numele B.V.B. si destinat în exclusivitate decontării finale a
sumelor în lei aferente tranzactiilor încheiate în cadrul B.V.B. Contul special
de decontare finală se închide în fiecare zi de decontare cu sold zero.
6. Data tranzactionării reprezintă data încheierii tranzactiilor
cu titluri de stat încheiate în cadrul B.V.B.
7. Data decontării reprezintă data la care devin exigibile
obligatia de plată si obligatia de livrare rezultate în urma încheierii
tranzactiilor cu titluri de stat încheiate în cadrul B.V.B.
8. Decontarea reprezintă transferul final al titlurilor de stat
si al fondurilor bănesti aferente tranzactiilor încheiate în cadrul B.V.B., în
conformitate cu termenii cuprinsi în Raportul de tranzactionare. Decontarea se
realizează pe baza principiului “livrare contra plată” (DVP).
9. Participant direct la sistemul de compensare si decontare al
B.V.B. reprezintă societatea de valori mobiliare membră a Asociatiei Bursei
sau banca comercială, care este autorizată ca intermediar al pietei primare sau
ca intermediar al pietei secundare.
10. Raportul de compensare reprezintă documentul întocmit de
B.V.B., care reflectă compensarea multilaterală a obligatiilor si drepturilor
bănesti ale participantilor directi la sistemul de compensare si decontare al
B.V.B., rezultate în urma tranzactionării, pentru o anumită dată de decontare.
11. Raportul de decontare reprezintă documentul întocmit de
B.V.B., care evidentiază obligatiile sau drepturile bănesti nete ale
participantilor directi la sistemul de compensare si decontare al B.V.B.,
rezultate în urma compensării tranzactiilor, pentru o anumită dată de
decontare.
12. Raportul de decontare bancară reprezintă documentul întocmit
de către B.V.B., pe baza rapoartelor de decontare, care evidentiază obligatiile
sau drepturile bănesti ale participantilor directi la sistemul de compensare si
decontare al B.V.B. care au deschis conturi de decontare la o anumită bancă
participantă si obligatiile sau drepturile bănesti nete ale băncii
participante. Pe baza raportului de decontare bancară băncile participă la
decontarea finală prin subsistemul de compensare multilaterală si decontare pe
bază netă a tranzactiilor cu titluri de stat încheiate în cadrul B.V.B.
13. Raportul de decontare bancară pe bază brută reprezintă
documentul întocmit de către B.V.B., pe baza raportului de tranzactionare, care
cuprinde toate obligatiile si drepturile rezultate din tranzactiile cu titluri
de stat eligibile pentru decontarea prin susbsistemul de decontare pe bază
brută, încheiate de participantii directi care decontează aceste tranzactii printr-o
bancă participantă.
14. Raportul de decontare pe bază brută reprezintă documentul
întocmit de către B.V.B., pe baza raportului de tranzactionare, care cuprinde
toate obligatiile si drepturile rezultate din tranzactiile cu titluri de stat
eligibile pentru decontarea prin subsistemul de decontare pe bază brută,
încheiate de un participant direct.
15. Raportul de tranzactionare reprezintă documentul întocmit de
B.V.B., care contine termenii si clauzele tuturor contractelor de
vânzare-cumpărare de titluri de stat încheiate în cadrul B.V.B. la o anumită
dată de tranzactionare.
16. Sistemul de compensare si decontare al B.V.B. reprezintă
ansamblul de norme si proceduri pe baza căruia participantii directi realizează
în nume propriu decontarea tranzactiilor încheiate în cadrul B.V.B. Sistemul de
compensare si decontare al B.V.B. este compus din două subsisteme distincte:
subsistemul de compensare multilaterală si decontare pe bază netă si
subsistemul de decontare pe bază brută (“tranzactie cu tranzactie”).
17. Subsistemul de compensare multilaterală si decontare pe bază netă
reprezintă un set de norme, proceduri si un mecanism de calcul al
pozitiilor multilaterale nete ale participantilor directi, pe baza căruia se
realizează decontarea tranzactiilor cu titluri de stat încheiate în cadrul
B.V.B.
18. Subsistemul de decontare pe bază brută reprezintă un set de
norme pe baza căruia se realizează decontarea individuală a tranzactiilor
încheiate în cadrul B.V.B., a căror valoare este de minimum 5 miliarde lei.
I. SUBSISTEMUL DE COMPENSARE MULTILATERALĂ SI DECONTARE PE BAZĂ NETĂ
CAPITOLUL II
Contractele de decontare
Art. 2. - Compensarea multilaterală între participantii directi la
sistemul de compensare si decontare al B.V.B. a obligatiilor si drepturilor
bănesti rezultate în urma tranzactionării are loc în baza contractului de
decontare încheiat între B.V.B. si fiecare participant direct.
Art. 3. - Compensarea multilaterală si decontarea finală a tranzactiilor
cu titluri de stat încheiate în cadrul B.V.B. se vor face potrivit principiilor
de functionare a caselor de compensatii interbancare, prin intermediul băncilor
de decontare participante la care participantii directi la sistemul de
compensare si decontare al B.V.B. au deschise conturi de decontare, pe de o parte,
si al B.V.B., pe de altă parte.
CAPITOLUL III
Dobândirea si mentinerea calitătii de participant direct la
sistemul de compensare si decontare al B.V.B.
Art. 4. - 1. Pentru a dobândi calitatea de participant direct la
sistemul de compensare si decontare al B.V.B., societătile de valori mobiliare
membre ale Asociatiei Bursei si băncile comerciale trebuie să îndeplinească
cumulative următoarele conditii:
a) să fie autorizate ca intermediar al pietei primare sau ca intermediar
al pietei secundare;
b) să încheie contractul de decontare cu B.V.B.;
c) să comunice B.V.B. contul de decontare a sumelor rezultate din
încheierea tranzactiilor;
d) să transmită B.V.B. contractul de decontare încheiat cu banca
participantă, în cazul societătilor de valori mobiliare.
2. Neîndeplinirea uneia dintre conditiile prevăzute la alineatul
precedent conduce la suspendarea calitătii de participant direct la sistemul de
compensare si decontare al B.V.B.
CAPITOLUL IV
Dobândirea si mentinerea calitătii de bancă participantă
Art. 5. - 1. Pentru a dobândi calitatea de bancă participantă la
compensarea si decontarea finală interbancară a tranzactiilor încheiate în
cadrul B.V.B., societatea bancară trebuie să îndeplinească următoarele
conditii:
a) să fie autorizată ca intermediar al pietei primare sau secundare a
titlurilor de stat tranzactionate la B.V.B.;
b) să fie autorizată de B.N.R. să participe la compensa rea si decontarea finală realizate de Casa de Compensatii Interbancare - B.V.B.
c) să încheie contractul de decontare cu B.V.B.;
d) să aibă legătură electronică directă cu sistemul informatic al
B.V.B.;
e) să notifice B.V.B. numele persoanelor de legătură în relatia băncii
cu B.V.B. si să transmită fisa specimenelor de semnături;
f) să achite comisionul datorat B.V.B. pentru participarea la decontarea
tranzactiilor prin subsistemul de compensare multilaterală si decontare pe bază
netă.
2. Băncile participante au obligatia să achite B.V.B. comisionul aferent
participării la compensarea si decontarea tranzactiilor bursiere pentru fiecare
zi de decontare, în conformitate cu hotărârile Comitetului B.V.B. si cu
prevederile contractului încheiat între B.V.B. si fiecare bancă participantă.
3. Neîndeplinirea uneia dintre conditiile prevăzute la alin. 1 si 2
poate conduce la suspendarea calitătii de bancă participantă.
4. În cazul în care anticipează dificultăti în îndeplinirea obligatiilor
sale asumate în calitate de bancă participantă la compensarea si decontarea
finală realizate de Casa de Compensatii Interbancare - B.V.B., banca are obligatia
de a notifica acest lucru B.V.B.
Art. 6. - Comitetul B.V.B. va stabili anual cuantumul comisionului
pentru participarea la compensarea si decontarea tranzactiilor bursiere a
băncilor participante si modalitatea de plată a acestuia, în ultima sa sedintă
din anul precedent celui pentru care se stabileste comisionul.
CAPITOLUL V
Conturile de decontare
Art. 7. - Participantul direct la subsistemul de compensare
multilaterală si decontare pe bază netă va desfăsura operatiunile de decontare
bănească a tranzactiilor încheiate în cadrul B.V.B. prin intermediul unui
singur cont de decontare.
Art. 8. - Participantul direct la sistemul de compensare si decontare al
B.V.B. are obligatia de a alimenta contul de decontare cu suma necesară pentru
stingerea obligatiilor cuprinse în raportul de decontare si în raportul de
decontare bancară pe bază brută, pentru ziua de decontare în curs.
Art. 9. - Societătile de valori mobiliare pot deschide cont de decontare
a tranzactiilor cu titluri de stat încheiate pe piata secundară organizată de
B.V.B. numai la o bancă autorizată ca intermediar al pietei primare.
CAPITOLUL VI
Confirmarea rapoartelor
Art. 10. - 1. După încheierea fiecărei sedinte de tranzactionare B.V.B.
va întocmi, pentru fiecare zi de decontare, o formă preliminară a rapoartelor
de compensare si a rapoartelor de decontare.
2. Cu o zi lucrătoare înainte de data de decontare, la ora 16:00, B.V.B.
va întocmi forma finală a rapoartelor de compensare si a rapoartele de
decontare, pentru fiecare participant direct. B.V.B. poate modifica continutul
rapoartelor de compensare si al rapoartelor de decontare si va notifica aceste
modificări participantilor direct implicati, până la data decontării inclusiv.
Art. 11. - 1. Confirmarea tranzactiilor sau notificarea unor eventuale
obiectii cu privire la continutul formei preliminare sau finale a rapoartelor
de compensare si a rapoartelor de decontare va fi făcută de către participantii
directi la sistemul de compensare si decontare al B.V.B., până în preziua datei
de decontare, ora 17:30.
2. În cazul în care există obiectii cu privire la datele cuprinse în
rapoartele de compensare sau în rapoartele de decontare, participantii directi
la sistemul de compensare si decontare al B.V.B. vor comunica în scris B.V.B.
aceste obiectii, solicitând corectarea corespunzătoare a tranzactiilor, în
conformitate cu prevederile Regulamentului B.V.B. nr. 15 privind operatiunile
cu titluri de stat. După analizarea si eventuala corectare a tranzactiilor
respective B.V.B. va întocmi noi rapoarte de compensare, rapoarte de decontare
si rapoarte de decontare bancară.
3. În situatia în care participantii directi la sistemul de compensare
si decontare al B.V.B. nu vor comunica, în scris si în intervalul de timp
prevăzut anterior, obiectiile cu privire la continutul rapoartelor de
compensare si al rapoartelor de decontare, aceste documente se consideră a fi
însusite si confirmate de acestia.
Art. 12. - 1. După confirmarea rapoartelor de către participantii
directi B.V.B. va întocmi si va transmite băncilor participante rapoartele de
decontare bancară. B.V.B. poate modifica continutul rapoartelor de decontare
bancară si va notifica aceste modificări băncilor participante, până la data
decontării inclusiv.
2. În cazul în care banca participantă constată la data decontării că
unul dintre participantii directi pentru care realizează decontarea bănească a
tranzactiilor cu titluri de stat nu dispune de sumele necesare acoperirii
pozitiei sale nete debitoare, banca va comunica acest lucru B.V.B. până la ora
10:30.
Art. 13. - 1. Pe baza rapoartelor de decontare bancară B.V.B. va întocmi
si va transmite B.N.R., în ziua decontării, balanta pentru decontare finală.
2. B.V.B. va transmite B.N.R. la ora 10:30, printr-un împuternicit,
următoarele documente:
a) balanta pentru decontarea finală a tranzactiilor efectuate în B.V.B.;
b) ordinele de plată din contul special de decontare finală al B.V.B. în
conturile de decontare ale băncilor participante aflate în pozitie netă
creditoare.
CAPITOLUL VII
Mecanismul decontării
Art. 14. - 1. În vederea stingerii obligatiilor rezultate din rapoartele
de compensare si rapoartele de decontare, participantii directi la sistemul de
compensare si decontare al B.V.B., aflati în pozitie netă debitoare, vor
instructa banca participantă la care au deschis contul de decontare să
efectueze plătile necesare.
2. Băncile participante aflate în pozitie netă debitoare vor confirma
B.V.B. la data de decontare, până la ora 10:30, prin transmiterea prin fax a
copiei de pe ordinul de plată transmis B.N.R. si/sau în format electronic,
acceptul de participare la decontarea finală pentru respectiva zi de decontare,
conform sumei nete înscrise în raportul de decontare bancară. Ordinele de plată
vor fi transmise B.N.R. până la ora 14:30.
Art. 15. - În vederea realizării decontării finale B.V.B. va întocmi, în
baza balantei de decontare finală, ordine de plată pentru acoperirea pozitiilor
creditoare ale băncilor participante, din contul special de decontare deschis
la B.N.R.
Art. 16. - 1. B.N.R. verifică, între orele 15:00-15:15, conformitatea
ordinelor de plată emise de către băncile participante si de către B.V.B. cu
balanta pentru decontarea finală a tranzactiilor cu titluri de stat încheiate
prin B.V.B.
2. În cazul în care B.N.R. constată, între orele 15:00 si 15:15, că nu
există concordantă între balanta pentru decontare finală si ordinele de plată
emise de băncile participante aflate în pozitie netă debitoare sau cele emise
de către B.V.B., solicită în cel mai scurt timp B.V.B. refacerea situatiei.
3. Întocmirea unei noi balante de decontare finală de către B.V.B.,
refacerea ordinelor de plată de către B.V.B. si de către băncile participante
si transmiterea acestor documente către B.N.R. trebuie efectuate până la ora
15:45.
Art. 17. - 1. În cazul în care nu există suficiente disponibilităti în
contul de decontare al unei bănci participante aflate în pozitia netă debitoare
fată de B.V.B., B.N.R. va proceda la aplicarea schemei de garantare a
decontării finale a casei de compensatii interbancare.
2. În cazul în care prin aplicarea procedurii de garantare bilaterală
din schema de garantare se determină schimbarea pozitiei nete creditoare
initiale a unei bănci participante în pozitie netă debitoare, B.N.R. va
solicita B.V.B. refacerea compensării multilaterale prin eliminarea
operatiunilor care au determinat pozitia debitoare neacoperită a băncii
participante care a generat această situatie.
3. Refacerea ordinelor de plată de către B.V.B. si de către băncile
participante, întocmirea unei noi balante de decontare finală de către B.V.B.
si transmiterea acestor documente către B.N.R. trebuie efectuate până la ora
16:30.
Art. 18. - 1. În cazul în care B.N.R. nu solicită B.V.B. refacerea
balantei de decontare si a ordinelor de plată aferente acesteia, în baza
contractului de decontare încheiat cu fiecare participant direct B.V.B. se
substituie calitătii de debitor net si calitătii de creditor net în care se
află participantii directi pentru respectiva zi de decontare.
2. Din acest moment B.N.R. va efectua următoarele operatiuni:
a) efectuarea primei părti a decontării finale prin debitarea conturilor
curente ale băncilor participante aflate în pozitie netă debitoare si
creditarea contului special de decontare finală al B.V.B.;
b) efectuarea celei de-a doua părti a decontării finale prin debitarea
contului special de decontare finală al B.V.B. si creditarea conturilor curente
ale băncilor participante aflate în pozitie netă creditoare.
3. B.N.R. va notifica în scris B.V.B., până la ora 16:30, efectuarea
decontării finale în conformitate cu instructiunile date de B.V.B., prin
remiterea confirmării de decontare finală.
Art. 19. - 1. Imediat după primirea confirmării efectuării decontării
finale B.V.B. va transfera valorile mobiliare din conturile vânzătorilor în
cele ale cumpărătorilor, în conformitate cu datele cuprinse în raportul de
tranzactionare.
2. După confirmarea de către B.N.R. a tuturor operatiunilor privind
decontarea bănească B.V.B. va notifica băncilor participante efectuarea
transferului irevocabil al fondurilor bănesti aferente decontării finale a
tranzactiilor bursiere.
CAPITOLUL VIII
Managementul riscului
Art. 20. - Pentru limitarea expunerii la riscul de neplată participantii
directi vor acorda prioritate disponibilizării sumelor necesare acoperirii
pozitiilor lor nete debitoare, rezultate în urma compensării tranzactiilor
încheiate în cadrul B.V.B.
Art. 21. - 1. În cazul în care se constată că la data decontării
participantul direct nu are suficiente disponibilităti în contul său de
decontare pentru acoperirea obligatiei de plată, banca participantă la care
acesta are deschis contul poate proceda la acordarea unui credit.
2. În cazul în care banca participantă acordă participantului direct
creditul necesar acoperirii pozitiei debitoare, acesta va putea proceda la
gajarea valorilor mobiliare existente în contul propriu în favoarea băncii care
i-a acordat creditul.
Participantul direct în cauză si banca participantă au obligatia de a
prezenta B.V.B. înscrisul prin care se constată gajul, solicitând totodată operarea
acestuia în Registrul B.V.B., în conformitate cu prevederile Regulamentului
B.V.B. nr. 15 privind operatiunile cu titluri de stat.
Art. 22. - 1. În situatia în care măsurile prevăzute la art. 21 nu
asigură efectuarea decontării tranzactiilor de către un participant direct,
B.V.B. va exclude din rapoartele de compensare pentru ziua de decontare
respectivă toate tranzactiile de cumpărare realizate în contul propriu al
participantului direct în cauză.
2. În situatia în care măsura prevăzută la alin. 1 nu elimină situatia
de neacoperire a pozitiei debitoare nete a participantului direct în cauză,
B.V.B. va continua să excludă din rapoartele de compensare pentru ziua de
decontare respectivă tranzactiile de cumpărare efectuate în contul clientilor
participantului direct în cauză, până când pozitia sa netă debitoare va putea
fi acoperită. Excluderea tranzactiilor se va face de către B.V.B. astfel încât
să se minimizeze valoarea tranzactiilor excluse si numărul participantilor
directi implicati.
3. Decontarea tranzactiilor excluse din rapoartele de compensare, în
baza prevederilor alin. 1 si 2, va fi amânată cu o singură zi lucrătoare.
4. B.V.B. va notifica participantilor directi implicati tranzactiile a
căror decontare va fi amânată si va întocmi o nouă situatie a rapoartelor de
compensare, rapoartelor de decontare, rapoartelor de decontare bancară si a
balantei pentru decontarea finală.
5. Participantul direct care este în imposibilitatea de a-si acoperi
obligatia de plată are obligatia de a plăti compensatii atât contrapărtilor la
tranzactiile care au fost respinse la decontare sau a căror decontare a fost
amânată, cât si B.V.B.
Valoarea compensatiei datorate B.V.B. se calculează aplicându-se dobânda
medie interbancară echivalentă unei zile calendaristice la valoarea
tranzactiilor amânate sau respinse la decontare.
Valoarea compensatiei datorate fiecărei contrapărti afectate se
calculează aplicându-se dobânda medie interbancară echivalentă unei zile
calendaristice la dublul valorii tranzactiilor încheiate cu aceasta si care au
fost amânate sau respinse la decontare. Plata compensatiilor va fi efectuată în
termen de maximum două zile lucrătoare de la data initială a decontării
tranzactiilor respective, în caz contrar aplicându-se penalităti la suma
datorată, în cuantum de 1% pentru fiecare zi de întârziere.
Art. 23. - 1. În cazul în care se constată că la data decontării un
participant direct sau clientul acestuia nu are în cont cantitatea de valori
mobiliare necesară acoperirii obligatiilor de livrare pentru o anumită zi de
decontare, participantul direct care a generat amânarea decontării tranzactiei
se substituie obligatiei de livrare a clientului său, iar B.V.B. va înlocui în
tranzactia respectivă contul clientului vânzător cu contul propriu (contul
house) al participantului direct, în cazul în care acesta are dreptul să
încheie tranzactii cu titluri de stat în nume si pe cont propriu.
2. În cazul în care operatiunile prevăzute la alin. 1 nu asigură
realizarea decontării, B.V.B. va exclude din rapoartele de compensare pentru
ziua de decontare respectivă toate tranzactiile a căror decontare nu poate fi
realizată.
3. Decontarea tranzactiilor excluse din rapoartele de compensare în baza
prevederilor alin. 2 va fi amânată cu o singură zi lucrătoare.
4. B.V.B. va notifica participantilor directi implicati tranzactiile a
căror decontare va fi amânată si va întocmi o nouă situatie a rapoartelor de
compensare, rapoartelor de decontare, rapoartelor de decontare bancară si a
balantei pentru decontarea finală.
5. În cazul în care operatiunile prevăzute la alineatul precedent nu
asigură realizarea decontării, B.V.B. va proceda la aplicarea procedurii de
cumpărare impusă (buy-in).
În cazul în care procedura buy-in nu asigură realizarea decontării,
B.V.B. va putea decide respingerea de la decontare a respectivelor tranzactii.
6. Participantul direct care este în imposibilitatea de a-si acoperi
obligatia de livrare trebuie să plătească compensatii atât contrapărtilor la
tranzactiile care au fost respinse la decontare sau a căror decontare a fost
amânată, cât si B.V.B.
Valoarea compensatiei datorate B.V.B. se calculează aplicându-se dobânda
medie interbancară echivalentă unei zile calendaristice la valoarea
tranzactiilor amânate sau respinse la decontare.
Valoarea compensatiei datorate fiecărei contrapărti afectate se
calculează aplicându-se dobânda medie interbancară echivalentă unei zile
calendaristice la dublul valorii tranzactiilor încheiate cu aceasta si care au
fost amânate sau respinse la decontare.
Plata compensatiilor va fi efectuată în termen de maximum două zile
lucrătoare de la data initială a decontării tranzactiilor respective, în caz
contrar aplicându-se penalităti la suma datorată, în cuantum de 1% pentru
fiecare zi de întârziere.
Art. 24. - Contrapărtile afectate de amânarea sau respingerea decontării
tranzactiilor mentionate la art. 22 alin. 5 si la art. 23 alin. 6 se pot adresa
Camerei Arbitrale a B.V.B. în scopul obtinerii unor eventuale compensatii
suplimentare.
II. SUBSISTEMUL DE DECONTARE PE BAZĂ BRUTĂ
Art. 25. - 1. La sfârsitul fiecărei zile de tranzactionare B.V.B. va
întocmi si va transmite participantilor directi si băncilor participante prin
care acestia realizează decontarea tranzactiilor încheiate în cadrul B.V.B.
situatia preliminară a raportului de decontare pe bază brută, respectiv a
raportului de decontare bancară pe bază brută, pentru fiecare zi de decontare.
2. La data decontării, la ora 9:00, B.V.B. va întocmi si va transmite
participantilor directi si băncilor participante forma finală a raportului de
decontare pe bază brută, respectiv a raportului de decontare bancară pe bază
brută, pentru ziua de decontare în curs. Raportul de decontare pe bază brută si
raportul de decontare bancară pe bază brută vor putea suferi modificări până la
ora 12:00, în sensul adăugării în aceste rapoarte a tranzactiilor încheiate în
aceeasi zi si care au termen de decontare “Today” (T).
Art. 26. - Participantii directi pot realiza decontarea pe bază brută a
tranzactiilor prin conturi distincte de cele prin care se realizează decontarea
prin subsistemul de compensare multilaterală si decontare pe bază netă.
Art. 27. - 1. La data decontării tranzactiei prin subsistemul de
decontare pe bază brută participantul direct cumpărător îsi va alimenta contul
de decontare cu suma necesară decontării acesteia si va instructa banca
participantă prin intermediul căreia realizează decontarea pe bază brută a
tranzactiei cu privire la plata aferentă decontării acestei tranzactii.
2. La data decontării banca prin care participantul direct cumpărător va
realiza decontarea pe bază brută a tranzactiilor încheiate în cadrul B.V.B. va
debita contul de decontare al acestuia si va credita contul participantului
direct vânzător sau, în cazul în care acesta are cont de decontare deschis la o
altă bancă participantă, va emite o instructiune de plată în favoarea acesteia
pentru suma corespunzătoare decontării tranzactiei, în conformitate cu datele
cuprinse în raportul de decontare bancară pe bază brută.
3. La data decontării banca sau băncile participante implicate în
decontarea unei tranzactii pe bază brută si/sau B.N.R. vor/va confirma B.V.B.,
până cel târziu la ora 16:30, realizarea transferului fondurilor bănesti
aferente decontării acesteia. B.V.B. va opera transferul de proprietate asupra
valorilor mobiliare între contul vânzătorului si contul cumpărătorului, conform
termenilor si clauzelor tranzactiei, si va notifica participantilor directi
efectuarea decontării irevocabile a tranzactiei.
Art. 28. - 1. În cazul în care la data decontării unul dintre
participantii directi sau banca participantă implicată nu dispune de sumele sau
valorile mobiliare necesare realizării decontării tranzactiei pe bază brută,
acesta va transmite o notificare scrisă B.V.B. până la ora 16:30 a zilei de
decontare si va putea solicita amânarea realizării decontării cu o singură zi
lucrătoare.
2. B.V.B., la solicitarea unui participant direct sau a unei bănci
participante, va putea amâna decontarea unei tranzactii prin subsistemul de
decontare pe bază brută cu o singură zi de decontare. Decizia de amânare va fi
adusă imediat la cunostintă participantilor directi si băncilor participante
implicate în decontarea tranzactiei.
3. În cazul în care nici în următoarea zi tranzactia nu poate fi
decontată, B.V.B. va respinge de la decontare tranzactia în cauză si va informa
despre acest lucru participantul direct contraparte si băncile participante
implicate.
4. B.V.B. va putea respinge de la decontare toate tranzactiile pentru
care, până la ora 16:30 a zilei de decontare, nu a primit confirmarea
efectuării plătii sumelor aferente decontării acestora sau pentru care nu s-a
solicitat amânarea decontării.
CAPITOLUL IX
Răspunderi si sanctiuni
Art. 29. - Constituie fapte ilicite la regimul juridic bursier
următoarele fapte, dacă, potrivit conditiilor în care au fost săvârsite, nu
sunt prevăzute de lege ca infractiuni sau contraventii:
a) nealimentarea conturilor de decontare cu un disponibil suficient
pentru stingerea obligatiilor rezultate în urma tranzactiilor bursiere;
b) nedisponibilizarea cu prioritate a sumelor necesare acoperirii
pozitiilor debitoare rezultate din executarea tranzactiilor bursiere;
c) generarea unei situatii de amânare sau de respingere de la decontare
a unei tranzactii.
Art. 30. - Săvârsirea cu intentie sau din culpă, prin actiune sau
inactiune, după caz, a vreuneia dintre faptele ilicite la regimul juridic
bursier, enumerate la art. 29, se sanctionează potrivit prevederilor
Regulamentului B.V.B. nr. 8 privind sanctionarea faptelor ilicite la regimul
juridic bursier săvârsite de membrii Asociatiei B.V.B. si de agentii de bursă.
Art. 31. - Constatarea săvârsirii faptelor ilicite la regimul juridic
bursier, prevăzute la art. 29, investigarea acestora si propunerea de
individualizare a sanctiunii bursiere aplicabile sunt de competenta Serviciului
compensare si control al decontării din cadrul B.V.B., care procedează în acest
sens cu respectarea prevederilor cuprinse în regulamentul B.V.B. nr. 8 privind
sanctionarea faptelor ilicite la regimul juridic bursier săvârsite de membrii
Asociatiei B.V.B. si de agentii de bursă si în celelaltereglementări bursiere.
Art. 32. - Participantii directi sau băncile participante sunt direct
răspunzătoare pentru orice prejudicii directe sau indirecte aduse unui
participant direct, unei bănci participante, investitorilor sau B.V.B. prin
nerespectarea obligatiilor asumate si a prevederilor regulamentelor si
procedurilor B.V.B.