MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 538 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Marti, 23 iulie 2002
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 178 din 18 iunie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 lit. c) din Legea nr.
66/1996 privind reorganizarea Casei de Economii si Consemnatiuni din România în
societate bancară pe actiuni, republicată, si ale art. 26 lit. c) din Hotărârea
Guvernului nr. 888/1996 pentru aprobarea Statutului Casei de Economii si
Consemnatiuni
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
751. - Hotărâre privind înfiintarea Comisiei de
atestare si avizare în domeniul impresariatului artistic si pentru aprobarea
Normelor metodologice de atestare a impresarilor artistici si de avizare pentru
derularea activitătii de impresariat artistic
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
147. -
Ordin al ministrului industriei si resurselor privind unele măsuri în
vederea desemnării organismelor care realizează evaluarea conformitătii în
domeniul aparatelor consumatoare de combustibili gazosi
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 18 iunie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 lit. c) din Legea
nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei de Economii si Consemnatiuni din
România în societate bancară pe actiuni, republicată, si ale art. 26 lit. c)
din Hotărârea Guvernului nr. 888/1996
pentru
aprobarea Statutului Casei de Economii si Consemnatiuni
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 8 lit. c) din Legea nr. 66/1996, republicată, si ale art. 26
lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 888/1996, exceptie ridicată de Marin
Frunză în Dosarul nr. 5.792/2001 al Judecătoriei Galati.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate, ca inadmisibilă, întrucât se apreciază că dispozitiile legale
criticate nu au legătură cu cauza.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 3 ianuarie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
5.792/2001 Judecătoria Galati a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 lit. c) din Legea nr. 66/1996,
republicată, si ale art. 26 lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 888/1996, exceptie
ridicată de Marin Frunză într-o cauză civilă în pretentii, în contradictoriu cu
Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arată că
dispozitiile legale criticate contravin art. 16 din Constitutie, întrucât creează
discriminare între cetăteanul deponent justitiabil, pe de o parte, si Casa de
Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A. si statul român, pe de altă parte,
întrucât acestea din urmă nu trebuie să plătească taxa de timbru judiciar.
Judecătoria Galati apreciază că dispozitiile art. 8 lit. c) din Legea nr.
66/1996, republicată, sunt constitutionale si nu contravin art. 16 din
Constitutie, care instituie egalitatea cetătenilor în fata legii, fără
privilegii si fără discriminări.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că prin dispozitiile art. 8 lit. c) din Legea nr. 66/1996,
potrivit cărora Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A. este scutită
de plata taxei de timbru pentru actiunile judiciare sau arbitrale, precum si
pentru orice alte acte în legătură cu activitatea sa, este protejat un interes
public national. Această reglementare este justificată prin faptul că C.E.C.
este o societate bancară pe actiuni, al cărei unic actionar este statul român,
prin Ministerul Finantelor Publice. Se mai arată că scutirea de la plata
taxelor judiciare de timbru, acordată unor autorităti publice, are în vedere
faptul că actiunile si cererile respective au o strânsă legătură cu veniturile
bugetului de stat, pe de o parte, iar, pe de altă parte, se elimină un circuit
bănesc inutil.
Cu referire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26
lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 888/1996, se apreciază că aceasta este
inadmisibilă, deoarece, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, verificarea continutului hotărârilor Guvernului nu intră în sfera
de competentă a Curtii Constitutionale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului si
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 8 lit. c) din Legea nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei de Economii si
Consemnatiuni din România în societate bancară pe actiuni, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 26 ianuarie 1999, precum si
cele ale art. 26 lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 888/1996 pentru aprobarea
Statutului Casei de Economii si Consemnatiuni, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 255 din 22 octombrie 1996.
Art. 8 lit. c) din Legea nr. 66/1996, republicată, prevede:
“Sunt scutite de impozit, taxe de timbru si orice alte taxe: [...] c)
actiunile judiciare sau arbitrale, precum si orice alte acte în legătură cu
activitatea Casei de Economii si Consemnatiuni.”
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate consideră că prevederile
legale criticate contravin dispozitiilor art. 16 din Constitutie, potrivit
cărora: “(1) Cetătenii sunt egali în fata legii si
a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitătile publice, civile sau militare, pot fi
ocupate de persoanele care au numai cetătenia română si domiciliul în tară.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea
Constitutională constată:
I. O primă critică priveste dispozitiile art. 8 lit. c) din Legea nr.
66/1996, republicată, care, în opinia autorului exceptiei, încalcă “drepturi si
principii prevăzute de art. 16 din Constitutie”, prin aceea că, scutind Casa de
Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A. de plata taxelor de timbru pentru
actiunile judiciare sau arbitrale, precum si pentru orice alte acte în legătură
cu activitatea ei, acordă acesteia si statului un privilegiu “în raport cu
cetăteanul deponent justitiabil”.
În legătură cu această sustinere Curtea retine că, potrivit art. 1 alin.
(1) din Legea nr. 66/1996, republicată, “Casa de Economii si Consemnatiuni,
denumită prescurtat C.E.C., persoană juridică română de drept privat, se
reorganizează în societate bancară pe actiuni, cu actionar unic statul român”. Statul
român, în temeiul art. 25 din Decretul nr. 31/1954 privind persoanele fizice si
persoanele juridice, “[...] este persoană juridică în raporturile în care
participă nemijlocit, în nume propriu, ca subiect de drepturi si obligatii. El
participă în astfel de raporturi prin Ministerul Finantelor, afară de cazul în
care legea stabileste anume organe în acest scop”. Asa fiind, scutirea
acordată C.E.C., al cărei actionar unic este statul, referindu-se la actiunile
judiciare, nu este nejustificată, deoarece această scutire se referă numai la
actiunile prin care se urmăreste întregirea veniturilor statului, venituri
care, prin neplata taxelor de timbru, ar fi inutil si temporar diminuate. În
acest sens s-a pronuntat Curtea Constitutională în jurisprudenta sa, din care
mentionăm Decizia nr. 121 din 27 iunie 2000, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 544 din 2 noiembrie 2000, cu prilejul solutionării unei
exceptii de neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile art. 17 din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru. Prin acea decizie, care sub
acest aspect îsi mentine valabilitatea si în prezenta cauză, s-a statuat că
scutirea de plata taxei de timbru a institutiilor publice prevăzute de textul
criticat este justificată, deoarece ea se referă la actiunile prin care se
urmăreste întregirea veniturilor statului.
Pe de altă parte, Curtea constată că dispozitiile art. 16 din
Constitutie, incovate de autorul exceptiei ca fiind încălcate, nu sunt
pertinente în această cauză, în care părti sunt o persoană fizică si o
institutie publică. Textul constitutional mentionat consacră egalitatea
cetătenilor în fata legilor si a autoritătilor publice, iar nu egalitatea
cetătenilor cu autoritătile publice. Acesta este sensul în care s-a pronuntat
Curtea Constitutională prin mai multe decizii, spre exemplu, Decizia nr. 215
din 7 decembrie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
126 din 27 martie 2000.
Fată de cele arătate, exceptia de neconstitutionalitate aprevederilor
art. 8 lit. c) din Legea nr. 66/1996 urmează să fie respinsă, ca neîntemeiată.
II. Cea de-a doua critică de neconstitutionalitate priveste dispozitiile
art. 26 lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 888/1996.
Cu privire la această critică Curtea constată că analiza
constitutionalitătii hotărârilor Guvernului nu figurează printre atributiile
sale, astfel cum sunt prevăzute la art. 144 din Constitutie si la art. 2 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicată, prevederi potrivit cărora aceasta .[...]
asigură controlul constitutionalitătii legilor, a regulamentelor Parlamentului
si a ordonantelor Guvernului”.
Asa fiind, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26
lit.c) din Hotărârea Guvernului nr. 888/1996 urmează să fie respinsă ca
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca fiind neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 lit. c) din Legea nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei de Economii si Consemnatiuni din România în societate bancară pe actiuni, exceptie ridicată de Marin Frunză în Dosarul nr. 5.792/2001 al Judecătoriei Galati.
II. Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 26 lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 888/1996 pentru
aprobarea Statutului Casei de Economii si Consemnatiuni, exceptie ridicată de
acelasi autor în dosarul aceleiasi instante.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 18 iunie 2002.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE
POPA Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
înfiintarea Comisiei de atestare si avizare în domeniul impresariatului
artistic
si pentru
aprobarea Normelor metodologice de atestare a impresarilor artistici si de
avizare
pentru
derularea activitătii de impresariat artistic
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se înfiintează Comisia pentru atestare si avizare în
domeniul impresariatului artistic, denumită în continuare Comisia, care
coordonează activitatea de acordare, retragere sau suspendare a atestatelor si
avizelor în domeniul impresariatului artistic.
(2) Comisia este organism de specialitate fără personalitate juridică,
care functionează pe lângă Ministerul Culturii si Cultelor.
Art. 2. - (1) Comisia are următoarele atributii:
a) verifică cunostintele solicitantilor, persoane fizice, în domeniile
dreptului de autor si drepturilor conexe, dreptului civil si dreptului
comercial, în vederea acordării atestatului de impresar artistic;
b) acordă atestatul de impresar artistic, respectiv avizul de
impresariat artistic, solicitantilor declarati admisi prin decizie;
c) solutionează contestatiile solicitantilor ale căror cereri au fost
respinse prin decizie;
d) suspendă sau retrage atestatele de impresar artistic, respectiv
avizele de impresariat artistic, în cazurile prevăzute în Normele metodologice
de atestare a impresarilor artistici si de avizare pentru derularea activitătii
de impresariat artistic.
(2) Modul de organizare si functionare a Comisiei se stabileste prin
regulamentul de organizare si functionare, aprobat prin ordin al ministrului
culturii si cultelor.
(3) Tarifele pe baza cărora se acordă atestatele si avizele se aprobă
prin ordin al ministrului culturii si cultelor.
Art. 3. - (1) Comisia este alcătuită din 7 membri.
(2) Conducerea Comisiei este asigurată de presedinte.
(3) Membrii Comisiei sunt desemnati după cum urmează:
a) doi membri - de Ministerul Culturii si Cultelor;
b) doi membri - de Ministerul Justitiei;
c) un membru - de Ministerul de Interne;
d) un membru - de Ministerul Afacerilor Externe.
(4) Reprezentantii ministerelor prevăzute la alin. (3) sunt desemnati de
către conducătorii acestora si numiti prin ordin al ministrului culturii si
cultelor.
(5) Functia de presedinte este îndeplinită de un functionar public din
Ministerul Culturii si Cultelor, numit prin ordin al ministrului culturii si
cultelor.
(6) Functia de secretar al Comisiei este îndeplinită de directorul
Centrului pentru Formare, Educatie Permanentă si Management în Domeniul
Culturii din Bucuresti, institutie publică de cultură aflată în subordinea
Ministerului Culturii si Cultelor.
Art. 4. - (1) Se instituie Registrul impresarilor artistici, în care
sunt înscrise persoanele fizice titulare ale atestatului de impresar artistic,
precum si persoanele juridice care au obtinut avizul de impresariat artistic.
(2) Registrul impresarilor artistici se află în grija secretarului
Comisiei.
Art. 5. - Desfăsurarea activitătilor de impresariat artistic de către
persoane fizice sau persoane juridice de drept privat în lipsa atestatului de
impresar artistic, respectiv a avizului de impresariat artistic, constituie
contraventie si se sanctionează cu amendă de la 10.000.000 lei la 50.000.000
lei, în cazul persoanelor fizice, si de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei,
în cazul persoanelor juridice.
Art. 6. - Constatarea si sanctionarea contraventiei prevăzute la art. 5
se fac de către organele de specialitate ale Ministerului Finantelor Publice,
precum si de ofiteri anume desemnati din Ministerul de Interne.
Art. 7. - Contraventiei prevăzute la art. 5 îi sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobată cu modificări din Legea nr. 180/2002.
Art. 8. - Persoanele fizice si persoanele juridice de drept privat, care
la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri desfăsoară activităti de
impresariat artistic, au obligatia ca în termen de 90 de zile de la data
publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, să întreprindă
demersurile necesare obtinerii atestatului de impresar artistic, respectiv a
avizului de impresariat artistic.
Art. 9. - Se aprobă Normele metodologice de atestare a impresarilor
artistici si de avizare pentru derularea activitătii de impresariat artistic,
cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul culturii si cultelor,
Răzvan Theodorescu
Ministru de interne,
Ioan Rus
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 18 iulie
2002.
Nr. 751.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de atestare a impresarilor artistici si de avizare pentru derularea
activitătii de impresariat artistic
Art. 1. - Prin impresar artistic se întelege persoana fizică sau
juridică care, în baza unei întelegeri scrise cu un artist interpret sau
executant, actionează în numele si pe seama acestuia pentru identificarea
posibilitătilor de executie ori interpretare a unor opere literare sau
artistice.
Art. 2. - (1) Persoana fizică poate desfăsura activităti de impresariat
artistic numai după obtinerea prealabilă a atestatului de impresar artistic
eliberat de Comisia pentru atestare si avizare în domeniul impresariatului
artistic, denumită în continuare Comisia.
(2) Persoana fizică care desfăsoară activităti de impresariat artistic
dobândeste calitatea de comerciant, exercitând drepturile si îndeplinind
obligatiile care decurg din această calitate.
Art. 3. - (1) Persoana juridică de drept privat poate desfăsura
activităti de impresariat artistic numai după obtinerea avizului de impresariat
artistic eliberat de Comisie.
(2) Persoana juridică de drept privat poate desfăsura activităti de
impresariat artistic numai dacă în obiectul său de activitate sunt stipulate
operatiunile de impresariat artistic.
(3) Avizul de impresariat artistic se eliberează persoanelor juridice
care fac dovada că cel putin un asociat al acesteia sau un angajat cu contract
individual de muncă pe termen nedeterminat detine atestat de impresar artistic.
Art. 4. - Persoanele fizice titulare ale atestatului de impresar
artistic, precum si persoanele juridice care au dobândit avizul de impresariat
artistic sunt înscrise în Registrul impresarilor artistici.
Art. 5. - Persoana fizică poate desfăsura activităti de impresariat
artistic numai dacă îndeplineste cumulativ următoarele conditii:
a) este cetătean român;
b) are capacitate deplină de exercitiu;
c) nu are antecedente penale.
Art. 6. - (1) În vederea obtinerii atestatului de impresar artistic
persoana fizică depune la secretarul Comisiei un dosar continând următoarele
documente:
a) cerere-tip prin care se solicită eliberarea atestatului;
b) curriculum vitae;
c) copii legalizate de pe actele de studii;
d) certificat de cazier judiciar;
e) certificat de cazier fiscal.
(2) Secretarul Comisiei verifică actele depuse la dosar în termen de cel
mult 10 zile de la data depunerii acestuia. În cazul în care dosarul este
incomplet, în termen de 5 zile de la data verificării secretarul Comisiei
solicită în scris completarea acestuia.
Art. 7. - (1) În cazul în care solicitantul, persoană fizică,
îndeplineste conditiile prevăzute la art. 5 si dosarul prezentat de acesta este
complet, conform dispozitiilor art. 6 alin. (1), secretarul transmite dosarul
presedintelui Comisiei, care în cel mult 10 zile stabileste data examinării
solicitantului.
(2) La data stabilită membrii Comisiei verifică cunostintele de
legislatie ale solicitantului în domeniile dreptului de autor si drepturilor conexe, dreptului civil si
dreptului comercial.
(3) În termen de 5 zile de la data examinării Comisia comunică
solicitantului decizia de eliberare a atestatului de impresar artistic sau de
respingere a cererii, după caz.
Art. 8. - (1) Comisia eliberează solicitantilor declarati admisi, prin
decizie, atestatul de impresar artistic, conform modelului prezentat în anexa
nr. 1.
(2) Solicitantii ale căror cereri au fost respinse de Comisie prin
decizie pot depune contestatii în scris, în termen de 10 zile de la primirea
comunicării.
(3) Contestatia este depusă la secretarul Comisiei si este examinată de
membrii Comisiei în termen de 10 zile; în cazul în care contestatarul este
nemultumit de răspunsul primit, se poate adresa instantei de contencios
administrativ în conditiile legii.
Art. 9. - (1) În vederea obtinerii avizului de impresariat artistic
persoana juridică, prin reprezentantul său legal, depune la secretarul Comisiei
un dosar continând următoarele documente:
a) cerere-tip;
b) copii autentificate de pe actul de înfiintare, statut, certificatul
de înregistrare fiscală;
c) atestatul sau, după caz, atestatele de impresar artistic al
persoanei/ale persoanelor fizice asociată/asociate persoanei juridice sau
angajată/angajate în cadrul persoanei juridice cu contract individual de muncă
pe termen nedeterminat.
(2) În cazul în care se urmăreste obtinerea concomitentă a atestatului
de impresar artistic pentru persoana/persoanele fizice asociată/asociate
persoanei juridice care solicită avizul de impresariat artistic sau
angajată/angajate cu contract individual de muncă pe termen nedeterminat,
dosarul prevăzut la alin. (1) trebuie să contină si actele prevăzute la art. 6
alin. (1) cu privire la persoana/persoanele fizice respective.
(3) Secretarul Comisiei verifică actele depuse la dosar în termen de cel
mult 10 zile de la data depunerii acestuia. În cazul în care dosarul este
incomplet, în termen de 5 zile de la data verificării secretarul Comisiei
solicită în scris completarea acestuia.
Art. 10. - (1) În cazul în care dosarul prezentat de persoana juridică
este complet, conform dispozitiilor art. 9 alin. (1), respectiv alin. (2),
secretarul îl transmite presedintelui Comisiei. Dosarul va fi supus analizei
membrilor Comisiei de către presedinte în termen de cel mult 10 zile de la data
depunerii.
(2) În termen de 5 zile de la examinare Comisia comunică persoanei
juridice decizia de eliberare a avizului de impresariat artistic sau de
respingere a cererii, după caz.
Art. 11. - (1) Comisia eliberează persoanelor juridice ale căror cereri
au fost declarate admise, prin decizie, avizul de impresariat artistic, după
modelul prevăzut în anexa nr. 2.
(2) Persoanele juridice ale căror cereri au fost respinse de Comisie
prin decizie pot depune contestatii în scris, prin reprezentantii lor legali,
în termen de 10 zile de la primirea comunicării.
(3) Contestatia este depusă la secretarul Comisiei si este examinată de
membrii Comisiei în termen de 10 zile; în cazul în care contestatarul este
nemultumit de răspunsul primit, se poate adresa instantei de contencios
administrativ, în conditiile legii.
Art. 12. - (1) Atestatul de impresar artistic sau avizul de impresariat
artistic se suspendă, pe baza deciziei motivate a Comisiei, în cazul săvârsirii
de către titularul atestatului sau al avizului a uneia sau a mai multora dintre
următoarele fapte:
a) una sau mai multe infractiuni dintre cele prevăzute la art. 12-17 din
Legea nr. 678/2001 privind prevenirea si combaterea traficului de persoane;
b) încălcarea drepturilor patrimoniale ale artistilor interpreti sau
executanti, prevăzute de Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificările si
completările ulterioare, la sesizarea acestora;
c) depăsirea limitelor împuternicirii acordate de artistii interpreti
sau executanti, la sesizarea acestora.
(2) Suspendarea produce efect de la data comunicării deciziei adoptate
de Comisie si durează până la finalizarea cercetărilor întreprinse de
autoritătile competente în legătură cu faptele care au determinat luarea
acestei măsuri.
Art. 13. - (1) Atestatul de impresar artistic al persoanelor fizice este
retras prin decizia motivată a Comisiei în cazul condamnării prin hotărâre
judecătorească definitivă pentru săvârsirea uneia sau a mai multor infractiuni
dintre cele prevăzute la art. 12-17 din Legea nr. 678/2001 sau în cazul
obligării la plata unor daune în situatiile prevăzute la art. 12 alin. (1) lit.
b) si c) din prezentele norme metodologice.
(2) Avizul de impresariat artistic al persoanelor juridice este retras prin decizia motivată a Comisiei în cazul în care nu mai este îndeplinită conditia prevăzută la art. 3 alin. (3) sau în cazul obligării la plata unor daune în situatiile prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. b) si c) din prezentele norme metodologice.
Art. 14. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezentele norme
metodologice.
ANEXA Nr. 1
la normele
metodologice
ROMÂNIA
MINISTERUL CULTURII SI CULTELOR
Comisia pentru atestare si avizare în domeniul impresariatului artistic,
în conformitate cu prevederile ...................., atestă că domnul/doamna
...................................................., născut/născută în anul
....., luna .........., ziua ..., în localitatea ...........................,
judetul ........................, care se legitimează cu buletinul/cartea de
identitate seria ... nr. ......., codul numeric personal ....................,
eliberat/eliberată de ..................... la data de ...................., a
obtinut calitatea de impresar artistic, dobândind toate drepturile si fiind
tinut de toate obligatiile decurgând din această calitate.
Presedintele Comisiei,
......................................
Nr.
...........................
Data
........................
...............................
(semnătura titularului)
ANEXA Nr. 2
la normele
metodologice
ROMÂNIA
MINISTERUL CULTURII SI CULTELOR
AVIZ DE IMPRESARIAT ARTISTIC
Comisia pentru atestare si avizare în domeniul impresariatului artistic, în conformitate cu dispozitiile .........................., avizează persoana juridică ......................................, cu sediul în judetul ...................................., localitatea ....................., str. ........................ nr. ....., nr. de înmatriculare în registrul comertului ................................, codul fiscal ..................., contul bancar .................................., să desfăsoare activităti în domeniul impresariatului artistic/organizării de spectacole.
Presedintele Comisiei,
......................................
Nr.
...........................
Data
........................
..............................
(semnătura reprezentantului persoanei juridice)
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL INDUSTRIEI
SI RESURSELOR
privind
unele măsuri în vederea desemnării organismelor care realizează evaluarea
conformitătii în domeniul aparatelor consumatoare de combustibili gazosi
Ministrul industriei si resurselor,
în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) si (2) si ale art. 17
din Hotărârea Guvernului nr. 761/2001 privind stabilirea conditiilor de
introducere pe piată pentru aparatele consumatoare de combustibili gazosi,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 19/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, cu modificările si
completările ulterioare,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedurile de evaluare în vederea desemnării
organismelor care realizează evaluarea conformitătii în domeniul aparatelor
consumatoare de combustibili gazosi, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) În scopul evaluării solicitării depuse de organisme si al
formulării deciziei privind acordarea, limitarea, suspendarea sau retragerea
desemnării, după caz, se constituie Comisia de desemnare a organismelor care
realizează evaluarea conformitătii aparatelor consumatoare de combustibili
gazosi.
(2) Comisia de desemnare functionează în cadrul Directiei generale
produse industriale - Sectorul constructii de masini si îsi desfăsoară
activitatea conform propriului regulament de organizare si functionare.
(3) Regulamentul de organizare si functionare si componenta Comisiei de
desemnare se stabilesc în termen de 60 zile de la data intrării în vigoare a
prezentului ordin si se aprobă prin ordin al ministrului industriei si
resurselor.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Bucuresti, 10 mai
2002.
Nr. 147.
ANEXĂ
PROCEDURILE DE EVALUARE
în vederea desemnării organismelor care realizează evaluarea
conformitătii în domeniul aparatelor consumatoare de combustibili gazosi
A. Criteriile minime de evaluare a organismelor care urmează să fie
desemnate
Poate fi organism de certificare produs, organism de certificare sistem
sau organism de inspectie desemnat, denumit în continuare organism, în
domeniul aparatelor consumatoare de combustibili gazosi, orice persoană
juridică sau entitate din cadrul unei persoane juridice înregistrate la
registrul comertului, care dovedeste că respectă prevederile prezentelor
proceduri de evalaure.
1. Organismul, directorul acestuia si personalul responsabil pentru
efectuarea încercărilor de verificare trebuie să fie altii decât proiectantul,
producătorul, furnizorul sau instalatorul de aparate consumatoare de
combustibili gazosi pe care acestia îl inspectează, si decât reprezentantii
autorizati ai acestora. Acestia nu se vor implica direct în proiectarea,
constructia, comercializarea sau întretinerea acestor aparate consumatoare de
combustibili gazosi si nici nu vor reprezenta părtile angajate în aceste
activităti. Această cerintă nu exclude posibilitatea schimburilor de informatii
tehnice între producător si organism.
2. Organismul si personalul acestuia trebuie să execute procedurile de verificare cu cel mai înalt grad de integritate profesională si competentă tehnică si trebuie să fie independenti fată de orice presiuni si stimulente, îndeosebi financiare, din partea unor persoane sau grupuri de persoane care au interes în rezultatul verificării si care ar putea influenta decizia lor sau rezultatele verificărilor.
3. Organismul trebuie să aibă la dispozitie personalul necesar si
trebuie să dispună de dotările necesare care să-i permită îndeplinirea în bune
conditii a sarcinilor sale administrative si tehnice legate de verificare; de
asemenea, trebuie să aibă acces la echipamentul necesar pentru verificări
speciale.
4. Personalul organismului trebuie să aibă:
a) pregătire temeinică tehnică si profesională;
b) cunostinte corespunzătoare cerintelor privind încercările ce trebuie
executate si experienta adecvată pentru realizarea acestor încercări.
5. Trebuie garantată impartialitatea personalului de certificare.
Remunerarea personalului nu trebuie să fie dependentă de numărul de
încercări efectuate si de rezultatul acestora.
6. Organismul trebuie să încheie o asigurare de răspundere civilă dacă
răspunderea pentru încercări nu este asumată de stat.
7. Personalul organismului este obligat să păstreze secretul profesional
cu privire la informatiile dobândite în exercitarea sarcinilor ce decurg din
respectarea prevederilor prezentului ordin sau a altor reglementări, cu
exceptia situatiei în care informatiile sunt solicitate de Ministerul
Industriei si Resurselor în calitate de autoritate de stat în domeniu sau de
autoritatea responsabilă cu supravegherea pietei în acest domeniu.
B. Documentele ce se solicită organismelor pentru evaluarea acestora
în vederea desemnării
8. Solicitarea pentru desemnare se realizează prin completarea si
transmiterea la Ministerul Industriei si Resurselor - Comisia de desemnare a
cererii de desemnare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 si trebuie să
fie însotită de următoarele documente:
a) certificatul de înmatriculare la registrul comertului sau orice act
juridic echivalent privind înfiintarea, în copie;
b) certificatul de acreditare în legătură cu obiectul desemnării, emis
de către organismul national de acreditare, în copie;
c) asigurarea de răspundere civilă, în copie, pentru cazul în care
răspunderea nu revine statului prin lege, însotită de o adresă a societătii de
asigurare, prin care să se certifice că polita de asigurare acoperă despăgubirile care pot fi solicitate în urma
activitătii pentru care se solicită desemnarea;
d) scurtă prezentare a activitătii organismului, din care să rezulte
experienta si abilitătile acestuia în domeniul evaluării aparatelor consumatoare
de combustibili gazosi, cu indicarea grupei CAEN din care aceste produse fac
parte, inclusiv organigrama organismului;
e) organismul si-a însusit prevederile art. 3 alin. (1), ale art. 4 si 5
din Hotărârea Guvernului nr. 761/2001 privind stabilirea conditiilor de
introducere pe piată pentru aparatele consumatoare de combustibili gazosi,
denumită în continuare hotărâre, si îsi asumă responsabilitătile care îi
revin în cadrul aplicării procedurilor pentru evaluarea conformitătii prevăzute
la cap. II art. 9 si 10 din aceeasi hotărâre, precum si a prezentului ordin;
f) o scurtă prezentare din care să reiasă:
- cunoasterea tipurilor de produse care fac parte din domeniul de
aplicare conform art. 1 din hotărâre, precum si a tipurilor de produse care fac
parte din clasa CAEN asociată aparatelor consumatoare de combustibili gazosi,
dar care nu fac parte din domeniul de aplicare conform art. 1 din hotărârea
mentionată;
- cunoasterea producătorilor care au în gama de fabricatie si în
fabricatia curentă aparate consumatoare de combustibili gazosi care fac parte
din domeniul de aplicare conform art. 1 din hotărâre, potentiali clienti pentru
certificarea produselor;
- cunoasterea presiunilor de alimentare si a tipurilor de gaze utilizate
de aparatele consumatoare de combustibili gazosi, aprobate prin Ordinul
ministrului industriei si resurselor nr. 50 din 19 februarie 2002 pentru
aprobarea Listei cuprinzând tipurile de gaze si presiunile de alimentare
utilizate la aparatele consumatoare de combustibili gazosi, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 150 din 28 februarie 2002;
- cunoasterea standardelor române care adoptă standardele europene
armonizate, ale căror prevederi se referă la aparatele consumatoare de
combustibili gazosi, care sunt aprobate prin Ordinul ministrului industriei si
resurselor nr. 49 din 18 februarie 2002 privind aprobarea Listei cuprinzând
organismele de inspectie desemnate în domeniul recipiente-butelii, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 145 din 28 februarie 2002;
g) prezentarea schemei de evaluare care va fi aplicată de organism în
calitate de organism desemnat, cu indicarea procedurilor pe care are
capacitatea să le efectueze;
h) o declaratie scrisă prin care solicitantul este de acord ca
organismul national de acreditare să pună la dispozitie autoritătii competente,
la cerere, documente si informatii în legătură cu acreditarea sa;
i) raportul întocmit de organismul national de acreditare, referitor la
acordul privind procedura de evaluare a conformitătii, documentată si aplicată
de solicitant, si sistemul de management al calitătii, conform prevederilor
art. 9 din hotărâre;
j) documentele încheiate pentru subcontractarea activitătilor în
legătură cu sarcinile pentru care solicită desemnarea, dacă este cazul, în
copie;
k) modelul contractului de subcontractare a activitătilor, dacă este
cazul;
l) cunoasterea ultimelor actualizări la reglementările care au fost
emise în baza prevederilor art. 3 alin. (2), ale art. 13 si 16 din hotărâre.
9. La cererea Comisiei de desemnare organismul va transmite si alte
documente pentru examinare, în măsura în care acestea sunt necesare deciziei
privind desemnarea.
C. Evaluarea solicitării, acordarea, limitarea, suspendarea sau
retragerea desemnării
10. Comisia de desemnare evaluează solicitarea privind desemnarea, având
în vedere:
a) prevederile art. 14 si 16 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea
conformitătii produselor;
b) cerintele relevante în legătură cu sarcinile prevăzute la cap. II din
hotărâre;
c) valoarea minimă a asigurării de răspundere civilă conform pct. 8 lit.
c).
11. (1) În baza analizei documentelor enumerate la lit. B, Comisia de
desemnare va elibera un certificat de recunoastere organismului solicitant care
a dovedit conformitatea cu cerintele prezentelor proceduri de evaluare,
stabilind scopul si sarcinile pentru care va fi desemnat.
Modelul de certificat de recunoastere este prezentat în anexa nr. 2.
(2) În vederea luării deciziei privind recunoasterea, Comisia de
desemnare poate realiza si o evaluare a solicitantului la sediul acestuia.
Toate cheltuielile ocazionate de deplasarea Comisiei de desemnare la sediul
solicitantului se suportă de către solicitant.
(3) În situatia în care solicitantul evaluării nu întruneste conditiile
prevăzute de prezentele proceduri de evaluare, Comisia de desemnare, în termen
de 30 de zile de la depunerea cererii de evaluare, va face cunoscută
solicitantului respingerea motivată a cererii.
(4) Decizia Comisiei de desemnare va fi luată în baza rezultatului
evaluării consemnat în procesul-verbal de evaluare si în conformitate cu
prevederile Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei de
desemnare.
(5) Organismele pentru care s-au emis certificate de recunoastere se
desemnează si se notifică prin Ordin al ministrului industriei si resurselor
conform prevederilor art. 13 alin. (1) din hotărâre.
(6) Ordinul prevăzut la alin. (5) contine, pentru fiecare organism
notificat, informatii privind denumirea completă, sediul, produsele sau grupele
de produse care se supun evaluării asociate claselor CAEN si sarcinile
specifice în legătură cu procedura de evaluare a conformitătii produselor
respective, precum si numărul de identificare din Registrul organismelor
notificate.
12. (1) Comisia de desemnare limitează, suspendă sau retrage desemnarea
unui organism în cazul nerespectării cerintelor care au stat la baza
desemnării, conform prevederilor art. 13 alin. (3) din hotărâre, sau în
situatia în care organismul solicită acest lucru.
(2) Solicitarea organismului privind limitarea, suspendarea sau
retragerea desemnării trebuie înaintată Comisiei de desemnare cu minimum 3 luni
înainte de data încetării activitătii.
(3) În situatia prevăzută la alin. (1), organismul trebuie să asigure
predarea, în mod corespunzător, a documentelor si înregistrărilor în legătură
cu evaluările realizate sau în curs de realizare din perioada în care a fost
desemnat, către autoritatea competentă sau către un alt organism desemnat din
domeniu, stabilit de Comisia de desemnare.
(4) Decizia privind limitarea, suspendarea sau retragerea desemnării
determină actualizarea ordinului ministrului industriei si resurselor emis în
baza prevederilor art. 13 alin. (1) din hotărâre.
(5) Limitarea, suspendarea sau retragerea desemnării unui organism nu
afectează valabilitatea certificatelor de conformitate emise de către acesta,
anterior datei la care s-a luat decizia privind limitarea, suspendarea sau
retragerea desemnării organismului.
13. Organismele pot contesta în instantă judecătorească decizia privind
retragerea desemnării, în conformitate cu legislatia în vigoare.
D. Supravegherea organismelor desemnate
14. (1) Organismele desemnate trebuie să îndeplinească în mod permanent
cerintele si conditiile care au stat la baza deciziei privind desemnarea lor.
(2) Organismele desemnate trebuie să facă cunoscut Comisiei de desemnare
si organismului national de acreditare orice intentie de modificare a
documentelor prevăzute la lit. B pct. 8 lit. a, b), c), j) si k), precum si
orice altă măsură ce se doreste a fi implementată si care ar putea afecta
îndeplinirea cerintelor si respectarea conditiilor în legătură cu desemnarea,
cu cel putin 10 zile lucrătoare înainte de punerea în aplicarea a modificării.
Organismele desemnate vor comunica, totodată, si data pentru punerea în aplicare
a modificării.
(3) Organismele desemnate vor transmite Comisiei de desemnare raportul
organismului national de acreditare referitor la impactul modificărilor
prevăzute la alin. (2) asupra acreditării si/sau a raportului prevăzut la lit.
B pct. 8 lit. i). În situatia în care modificările privesc certificatul de
înmatriculare la registrul comertului, organismul desemnat va transmite
Comisiei de desemnare si copia documentului actualizat.
15. (1) Supravegherea organismelor desemnate se realizează de organismul
national de acreditare în conformitate cu procedura de supraveghere a acestuia.
(2) În termen de 10 zile lucrătoare de la data încheierii auditului de
supraveghere, organismul desemnat va informa Comisia de desemnare cu privire la
rezultatul auditului de supraveghere, prin transmiterea raportului complet de
audit încheiat de către echipa de evaluare a organismului national de
acreditare.
(3) Organismele desemnate vor informa Comisia de desemnare cu privire la
limitarea, suspendarea, retragerea, expirarea acreditării si/sau reînnoirea
acesteia.
16. (1) În caz de existentă a oricărui dubiu privind respectarea
cerintelor care au stat la baza desemnării, organismul desemnat va transmite,
la solicitarea Comisiei de desemnare, toate informatiile necesare pentru
clarificarea situatiei apărute. Dacă este cazul, la solicitarea Comisiei de
desemnare organismul national de acreditare va realiza un audit de supraveghere
neplanificat la organismul desemnat în cauză. Totodată, Comisia de desemnare
poate întreprinde orice alte măsuri necesare clarificării dubiilor existente.
(2) Organismul national de acreditare va transmite Comisiei de desemnare
raportul si concluziile referitoare la auditul de supraveghere prevăzut la
alin. (1), în termen de două zile lucrătoare de la finalizarea acestuia.
17. (1) În situatia în care în cadrul procesului de evaluare sau de
supraveghere se constată neconformităti fată de cerintele prezentelor proceduri
de evaluare Comisia de desemnare împreună cu organismul national de acreditare
si organismul desemnat în cauză vor stabili măsurile necesare si programul
pentru eliminarea neconformitătilor.
(2) În functie de natura neconformitătilor Comisia de desemnare poate
decide ca pe o perioadă determinată, până la eliminarea neconformitătilor, activitatea
organismului în domeniul în care este desemnat să fie limitată sau suspendată.
18. Organismele desemnate trebuie să permită neconditionat accesul la
documente, precum si evaluarea în legătură cu desemnarea si supravegherea
conform prevederilor prezentelor proceduri de evaluare.
19. Organismele desemnate vor transmite Comisiei de desemnare copii de
pe rapoartele de încercare si/sau de pe certificatele emise, refuzate sau
retrase.
20. (1) Organismele desemnate vor transmite Comisiei de desemnare în fiecare
an, anterior datei de 1 martie, un raport scris referitor la activitătile de
certificare efectuate în anul calendaristic anterior. Raportul anual va
contine, în principal, informatii privind:
a) documentele emise, refuzate sau retrase, conform sarcinilor atribuite
organismului ca urmare a desemnării;
b) reclamatiile si apelurile înregistrate împotriva deciziilor
organismului desemnat, inclusiv informatii privind negocierile si rezultatele
în legătură cu acestea;
c) experienta acumulată în urma realizării sarcinilor ce i-au revenit ca
urmare a desemnării si propuneri de perfectionare a activitătii;
d) activitătile subcontractate, subcontractantii si experienta dobândită
ca urmare a subcontractării activitătilor pentru realizarea sarcinilor ce i-au
revenit ca urmare a desemnării.
e) dificultătile întâmpinate în realizarea sarcinilor ce i-au revenit ca
urmare a desemnării si măsurile pe care le-a luat pentru eliminarea acestora
sau pe care urmează să le ia în acest scop;
f) modul de participare la activitătile de standardizare din domeniul în
care a fost desemnat.
(2) Organismul desemnat va transmite structurii care coordonează
domeniul infrastructurii calitătii si evaluării conformitătii conform Legii nr.
608/2001 o copie a raportului anual prevăzut la alin. (1), în fiecare an
anterior datei de 1 martie.
21. Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezentele proceduri de
evaluare.
ANEXA Nr. 1
la procedurile de
evaluare
Organismul
.................................................
(denumirea completă, adresa,
tel/fax, e-mail)
Nr.
................./Data .................1)
- model -
Organismul .....................................2), având sediul în
...........................................3), reprezentat prin director/presedinte ................................4), în aplicarea
prevederilor Ordinului ministrului industriei si resurselor nr. 147/2002 si ale
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 761/2001 privind stabilirea conditiilor
de introducere pe piată pentru aparatele consumatoare de combustibili gazosi,
solicită Comisiei de desemnare a organismelor care realizează evaluarea
conformitătii în domeniul aparatelor consumatoare de combustibili gazosi
aprobarea de a realiza verificarea/evaluarea si certificarea conformitătii
pentru grupa de produse ...............5), prin .............6).
Anexăm la prezenta următoarele documente:
....................................................................................................................................
............................................................................................................................….... 7).
Director/Presedinte,
..........................8)
1) Numărul/data de
înregistrare de către autoritatea competentă.
2) Denumirea completă a
organismului.
3) Adresa completă si
codul postal.
4) Numele si prenumele.
5) Denumirea si codul
produselor sau grupei de produse ce fac obiectul evaluării, asociate
activitătilor CAEN.
6) Denumirea încercărilor
sau procedurii de evaluare a conformitătii produselor ce fac obiectul
evaluării.
7) Documentele conform
prevederilor lit. B din Procedurile de evaluare în vederea desemnării organismelor
care realizează evaluarea conformitătii în domeniul aparatelor consumatoare de
combustibili gazosi.
8) Numele, prenumele,
semnătura directorului/presedintelui si stampila organismului.
ANEXA Nr. 2
la procedurile de
evaluare
Ministerul .................................1)
Comisia de desemnare
CERTIFICAT DE RECUNOASTER
- model –
Nr..................../data emiterii .........................
În aplicarea prevederilor pct. 10 din Procedurile de evaluare în vederea
desemnării organismelor care realizează evaluarea conformitătii în domeniul
aparatelor consumatoare de combustibili gazosi aprobate prin Ordinul
ministrului industriei si resurselor nr. 147/2002 si a cererii de evaluare nr.
......./ .............., se emite prezentul certificat de recunoastere, prin
care se atestă că organismul .........................2) cu sediul
în................3),
respectă cerintele minime prevăzute la art. 14 din Legea nr. 608/2001 privind
evaluarea conformitătii produselor si are competentă si capacitate de a realiza
sarcinile specifice privind evaluarea produselor prin procedura/procedurile de
evaluare a conformitătii ..............4) pentru produsele sau grupa de produse
...........................5), conform prevederilor aplicabile din Hotărârea
Guvernului nr. 761/2001 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată
pentru aparatele consumatoare de combustibili gazosi.
Prezentul certificat nu constituie temei legal pentru organismul...2), de a actiona ca
organism notificat.
Presedinte,
.....................
1) Denumirea completă a
autoritătii competente responsabile de reglementarea domeniului în care s-a
solicitat evaluarea si desemnarea.
2) Denumirea completă a
organismului.
3) Adresa completă si
codul postal.
4) Denumirea încercărilor
sau a procedurii de evaluare a conformitătii produselor.
5) Denumirea si codul
produselor sau a grupei de produse asociate activitătilor CAEN.
6) Numele, prenumele, semnătura presedintelui si stampila autoritătii competente.