MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 478 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 4 iulie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
367. - Lege pentru ratificarea
Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Lituania privind
protectia informatiilor militare secrete schimbate, semnat la Bruxelles la 18
decembrie 2001
Acord între Guvernul României si Guvernul Republicii
Lituania privind protectia informatiilor militare secrete schimbate
516. - Decret privind promulgarea
Legii pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul
Republicii Lituania privind protectia informatiilor militare secrete schimbate,
semnat la Bruxelles la 18 decembrie 2001
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 172 din 11 iunie
2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 67
alin. 3 si ale art. 68 alin. 3 din Codul de procedură civilă, cu modificările
si completările ulterioare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
816. - Ordin al ministrului finantelor publice pentru
aprobarea Normelor privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adăugată cu
drept de deducere pentru livrările de bunuri si prestările de servicii în
favoarea directă a misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si
reprezentantelor internationale interguvernamentale acreditate în România,
precum si a personalului acestora
Rectificări la: Legea nr. 203/2002,
Legea nr. 375/2002
LEGI SI DECRETE
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
ratificarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Lituania
privind protectia informatiilor militare secrete schimbate, semnat la Bruxelles
la 18 decembrie 2001
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se ratifică Acordul dintre Guvernul
României si Guvernul Republicii Lituania privind protectia informatiilor
militare secrete schimbate, semnat la Bruxelles la 18 decembrie 2001.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
11 aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 20 mai 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
11 iunie 2002.
Nr. 367.
ACORD
între Guvernul României si Guvernul Republicii
Lituania privind protectia informatiilor militare secrete schimbate
Guvernul României si Guvernul Republicii Lituania,
denumite în continuare părti contractante, recunoscând rolul important
al cooperării între cele două state pentru întărirea păcii si securitătii
internationale,
dezvoltând o cooperare bazată pe interes reciproc si
încredere, realizând că această cooperare poate impune schimbul de informatii
militare secrete, dorind să asigure protectia unor astfel de informatii militare
secrete, au convenit asupra următoarelor:
ARTICOLUL 1
Dispozitii generale
1. Părtile contractante îsi vor îndeplini obligatiile
stipulate în prezentul acord, potrivit prevederilor acestuia, bazându-se pe
principiile egalitătii si avantajului reciproc.
2. Părtile contractante vor aplica prevederile
prezentului acord, cu respectarea legislatiei statelor lor. Autoritătile
nationale competente vor lua deciziile referitoare la schimbul informatiilor
militare secrete între părtile contractante.
3. Fiecare parte contractantă va comunica cu
promptitudine celeilalte părti contractante orice schimbare a legislatiei
statului care ar afecta protectia informatiilor militare secrete ce fac
obiectul prezentului acord.
ARTICOLUL 2
Obiectul prezentului acord îl constituie protectia informatiilor militare secrete, generate sau furnizate, direct sau indirect, de către o parte contractantă celeilalte părti contractante.
ARTICOLUL 3
Definitii
Pentru scopul acestui acord:
a) prin termenul informatii militare secrete se
întelege informatii militare si/sau materiale generate de si/sau pentru scopuri
militare, care necesită protectie împotriva divulgării neautorizate si care au
fost astfel desemnate în clasificarea pe linie de securitate;
b) prin termenul material se întelege
documente, precum si orice tip de aparat, echipament sau armament, fabricat ori
în curs de fabricatie;
c) prin termenul document se întelege orice
informatii înregistrate, indiferent de caracteristicile sau de forma lor
fizică, incluzând, fără restrictii, date scrise sau tipărite, cartele procesate
pe computer si benzi magnetice, hărti, planuri, fotografii, desene, grafice,
gravuri, schite, note si documente de serviciu, indigouri si benzi
dactilografice sau reproduceri prin orice mijloace ori procedee, înregistrări
sub orice formă, video, optice, electronice, magnetice, voce sau sunet, precum
si echipamente portabile de procesare automată a datelor, cu posibilităti de
stocare interne sau externe;
d) prin termenul parte contractantă primitoare se
întelege acea parte contractantă care primeste informatii militare secrete de
la cealaltă parte contractantă, direct sau indirect;
e) prin termenul parte contractantă furnizoare se
întelege acea parte contractantă care transmite informatii militare secrete
celeilalte părti contractante, direct sau indirect;
f) prin termenul autoritate competentă de
securitate (ACS)/autoritate desemnată de securitate (ADS) se întelege
autoritatea responsabilă în domeniul sigurantei apărării din fiecare stat;
g) prin termenul vizitatori se întelege
cetăteni care sunt reprezentanti ai uneia dintre părtile contractante si care
solicită accesul la informatii militare secrete potrivit prezentului acord;
h) prin termenul contractant se întelege o
persoană fizică si/sau juridică având capacitatea legală să încheie contracte;
i) prin termenul autorizatie de securitate a
personalului se întelege un document oficial emis de ACS/ADS a părtilor
contractante în scopul de a permite accesul la informatii militare secrete.
ARTICOLUL 4
Clasificarea de securitate si echivalenta
Nivelurile de clasificare a informatiilor pe linie de
securitate si echivalentele lor pentru părtile contractante sunt:
România |
Echivalenta în limba engleză |
Republica Lituania |
STRICT SECRET DE IMPORTANTĂ DEOSEBITĂ |
TOP SECRET |
VISISŠKAI SLAPTAI |
STRICT SECRET |
SECRET |
SLAPTAI |
SECRET |
CONFIDENTIAL |
KONFIDENCIALIAI |
SECRET DE SERVICIU |
RESTRICTED |
RIBOTO NAUDOJIMO |
ARTICOLUL 5
Autorităti competente de securitate si puncte de
contact
1. Autoritătile responsabile pentru aplicarea
prezentului acord sunt următoarele:
- pentru România: autoritatea desemnată de securitate
- Directia Generală de Informatii a Apărării, Bucuresti;
- pentru Republica Lituania: autoritatea competentă de
securitate - Ministerul Apărării Nationale, Vilnius.
2. Punctele de contact pentru prezentul acord sunt: -
pentru România: atasatul apărării, militar, aero si naval, Ambasada României,
Vilnius;
- pentru Republica Lituania: Ministerul Apărării
Nationale, Vilnius.
ARTICOLUL 6
Nici o persoană nu va avea dreptul de acces la
informatiile militare secrete care fac obiectul prezentului acord, doar în
virtutea gradului sau functiei. Accesul la aceste informatii va fi permis în
conformitate cu legislatia statelor părtilor contractante si cu măsurile
convenite de părtile contractante potrivit prevederilor prezentului acord.
Partea contractantă primitoare va respecta următoarele obligatii:
a) nu va furniza informatii militare secrete unui
tert, fără acordul prealabil scris al părtii contractante furnizoare;
b) va acorda informatiilor militare secrete un nivel
national de clasificare echivalent celui stipulat la art. 4 si, în consecintă,
va asigura o protectie similară cu cea acordată de partea contractantă
furnizoare;
c) nu va folosi informatiile militare secrete în alt
scop decât cel pentru care au fost furnizate, asa cum este prevăzut în
documentul oficial de transmitere;
d) va proteja drepturile de proprietate intelectuală
si secretele comerciale cuprinse în informatiile militare secrete.
ARTICOLUL 7
Autorizatia de securitate a personalului
1. Decizia de a acorda o autorizatie de securitate a
personalului este emisă pentru o persoană care este autorizată să aibă acces la
informatii militare secrete, după terminarea verificărilor necesare pe linie de
securitate.
2. Fiecare parte contractantă va întreprinde o
investigatie detaliată, în conformitate cu nivelul national de clasificare
cerut în privinta oricărei persoane căreia i se va permite accesul la
informatiile militare secrete protejate prin prezentul acord.
3. Înainte ca un reprezentant al unei părti
contractante să furnizeze informatii militare secrete unui reprezentant al
celeilalte părti contractante, partea contractantă primitoare va transmite
părtii contractante furnizoare o asigurare că toti reprezentantii săi au
autorizatie de securitate corespunzătoare nivelului de clasificare a
informatiilor respective, că accesul solicitat este necesar în scopuri oficiale
si că informatiile militare secrete furnizate sunt protejate de către partea
contractantă primitoare, conform prevederilor prezentului acord.
ARTICOLUL 8
1. Autorizatia pentru vizitele reprezentantilor unei
părti contractante în clădirile sau în institutiile celeilalte părti
contractante, în care se solicită accesul la informatii militare secrete, se va
limita numai la acele vizite ce se desfăsoară pentru scopuri oficiale.
2. Autorizatia pentru vizitarea clădirilor si a
institutiilor va fi acordată de către autoritătile competente de
securitate/autoritătile desemnate de securitate ale părtilor contractante.
Valabilitatea autorizatiilor pentru vizite nu va depăsi 12 luni.
3. Autoritatea competentă de securitate/autoritatea
desemnată de securitate a fiecărei părti contractante va informa autoritatea
competentă de securitate/autoritatea desemnată de securitate a celeilalte părti
contractante despre persoanele care vor efectua vizita, cu cel putin 3
săptămâni înainte de vizita propriu-zisă.
4. Partea contractantă gazdă va fi răspunzătoare de
instruirea specifică a personalului din clădirile sau din institutiile care
urmează să fie vizitate, în functie de deciziile referitoare la obiectivul
vizitei si de cel mai înalt nivel al informatiilor militare secrete care
urmează să fie furnizate reprezentantilor părtii contractante care efectuează
vizita.
5. Solicitările pentru vizite ale reprezentantilor
părtilor contractante se vor face prin intermediul punctelor de contact
mentionate la art. 5 si vor contine următoarele date:
a) numele vizitatorului propus, data si locul
nasterii, nationalitatea si numărul pasaportului/cărtii de identitate;
b) statutul oficial al vizitatorului si numele
institutiei, companiei sau organizatiei pe care el/ea o reprezintă sau de care
el/ea apartine;
c) certificarea nivelului autorizatiei personale de
securitate a vizitatorului;
d) denumirea institutiei, companiei sau a organizatiei
care va fi vizitată si sediul, dacă se cunoaste;
e) numele si functia persoanei/persoanelor care va/vor
fi vizitată/vizitate, dacă se cunosc;
f) scopul vizitei;
g) datele sosirii si plecării, pentru scopurile
acestei vizite.
6. Datele personale cu privire la persoanele care
solicită acces la informatiile militare secrete, potrivit prevederilor
prezentului acord, vor fi protejate în conformitate cu legislatia natională a
părtilor contractante.
7. Toti vizitatorii vor respecta legislatia statului părtii contractante gazdă, referitoare la protectia informatiilor militare secrete.
ARTICOLUL 9
Securitatea fizică
1. Fiecare parte contractantă va fi răspunzătoare pentru
securitatea informatiilor militare secrete primite de la cealaltă parte
contractantă, pe timpul tranzitului sau al depozitării acestora.
2. Fiecare parte contractantă va fi răspunzătoare
pentru securitatea tuturor clădirilor si institutiilor publice si private în
care se află informatii militare secrete furnizate de cealaltă parte
contractantă si va garanta că au fost desemnate persoane calificate si
autorizate pentru a răspunde de protectia acestor informatii.
3. Informatiile militare secrete vor fi depozitate în
asa fel încât să permită accesul numai persoanelor autorizate în conformitate
cu prevederile art. 7.
ARTICOLUL 10
Transmiterea informatiilor militare secrete
Informatiile militare secrete vor fi transmise între
părtile contractante prin canale diplomatice sau alte canale stabilite de comun
acord de către autoritătile competente de securitate/autoritătile desemnate de
securitate ale părtilor contractante. Cerintele minimale de securitate pe
timpul transmiterii informatiilor militare secrete vor fi următoarele:
a) Pentru documente: documentele si alte suporturi
continând informatii militare secrete vor fi transmise în plicuri duble si
sigilate. Plicul interior va fi marcat cu nivelul de clasificare a
informatiilor continute în document si adresa primitorului. Pe plicul exterior
vor fi înscrise adresa celui care primeste, adresa celui care trimite si
numărul de înregistrare al documentului si sigiliul celui care transmite, în
cazul în care acesta se poate aplica. Documentele astfel împachetate vor fi
transmise prin canalele convenite de către autoritătile competente de
securitate/autoritătile desemnate de securitate ale părtilor contractante.
Pachetele cu documente vor fi însotite de un document oficial în care vor fi
prezentate în scris detalii legate de procedurile de predare-primire.
b) Pentru echipamente: echipamentele militare secrete,
împachetate si sigilate corespunzător, vor fi transportate în vehicule
protejate si sub un permanent control, astfel încât să se prevină accesul
persoanelor neautorizate. Echipamentele militare secrete depozitate temporar pe
timpul transportului acestora vor fi plasate în zone protejate corespunzător.
Aceste zone trebuie să fie supravegheate cu echipamente de detectie la
intruziune sau păzite de personal special autorizat. Echipamentele militare
secrete vor fi însotite pe timpul transportului de un document oficial, ca si
pachetele care contin documentele, în care se vor consemna detaliat
operatiunile de predare-primire.
c) Pentru transmiterea electronică: informatiile
militare secrete pot fi transmise prin mijloacele electronice protejate cu
sisteme criptografice special realizate sau acceptate de comun acord de către
părtile contractante.
d) Primitorul va transmite trimitătorului un formular
prin care va confirma primirea documentelor si/sau a echipamentelor.
ARTICOLUL 11
Partea contractantă primitoare va stampila sau va
înscrie pe toate suporturile informatiilor militare secrete primite de la
partea contractantă furnizoare numele sau marca furnizorului, precum si nivelul
de clasificare national corespunzător echivalentei nationale stabilite la art.
4.
ARTICOLUL 12
1. Informatiile militare secrete vor fi distruse
într-o astfel de manieră încât să facă imposibilă reconstituirea lor, partială
sau integrală, în conformitate cu procedurile stabilite potrivit legislatiei
statelor părtilor contractante.
2. Informatiile militare secrete de nivel TOP SECRET
nu vor fi distruse. Ele vor fi returnate părtii contractante furnizoare.
ARTICOLUL 13
Multiplicarea si traducerea documentelor
1. Documentele care nu contin mentiunea “Interzis la multiplicare” pot fi multiplicate. Toate copiile de pe documentele sau materialele care contin informatii militare secrete vor fi marcate cu acelasi nivel de clasificare ca si originalele. Numărul de copii va fi limitat la strictul necesar si numai pentru scopuri oficiale.
2. Toate traducerile informatiilor militare secrete
vor fi realizate de către persoane autorizate corespunzător prevederilor art.
7. Numărul de copii va fi limitat la strictul necesar, iar distribuirea
acestora va fi, de asemenea, controlată. Traducerile vor fi marcate cu acelasi
nivel de clasificare ca si informatiile originale si vor purta o adnotare
corespunzătoare în limba în care au fost traduse, prin care să se specifice că
acestea contin informatii militare secrete apartinând părtii contractante
furnizoare.
3. Numărul copiilor si/sau al traducerilor după
informatiile militare secrete transmise si numărul de exemplare vor fi
înregistrate.
ARTICOLUL 14
Înainte de transmiterea către un contractant a
informatiilor militare secrete furnizate de cealaltă parte contractantă, partea
contractantă primitoare:
a) va solicita o aprobare specifică a părtii contractante
furnizoare, exprimată în formă scrisă; aprobarea va constitui o asumare a
răspunderii în ceea ce priveste faptul că va exista un comportament pe linie de
securitate al contractorului autorizat conform legislatiei nationale în
domeniul protectiei informatiilor militare secrete si prevederilor prezentului
acord si că va fi monitorizat de către autoritatea competentă de
securitate/autoritatea desemnată de securitate;
b) se va asigura că acel contractant are capacitatea
de a proteja corespunzător informatiile militare secrete;
c) va acorda autorizatie de securitate pentru
clădirile si institutiile contractantului respectiv;
d) va acorda autorizatie de securitate personalului
ale cărui îndatoriri oficiale necesită accesul la informatii militare secrete,
în conformitate cu prevederile art. 7;
e) va efectua investigatii corespunzătoare asupra
tuturor persoanelor cărora li s-a acordat accesul la informatiile militare
secrete, pentru a se asigura că acestea cunosc responsabilitătile ce le revin
pentru protectia informatiilor, în conformitate cu legislatia statelor lor si
cu prevederile prezentului acord;
f) va efectua periodic controale de securitate în
clădirile si în institutiile contractantului pentru a se asigura că
informatiile militare secrete sunt protejate potrivit prevederilor prezentului
acord;
g) se va asigura că accesul la informatiile militare
secrete este limitat la persoanele autorizate si numai în scopuri oficiale.
ARTICOLUL 15
Compromiterea informatiilor militare secrete
1. În cazul unor încălcări ale prevederilor de
securitate ce implică pierderea informatiilor militare secrete sau suspiciunea
că au fost dezvăluite informatii militare secrete unor persoane neautorizate,
partea contractantă primitoare va informa imediat partea contractantă furnizoare.
2. Partea contractantă primitoare va initia imediat o
investigatie, în conformitate cu legislatia statului său, cu asistenta părtii
contractante furnizoare, dacă se solicită. Partea contractantă primitoare va
informa partea contractantă furnizoare asupra circumstantelor, măsurilor luate
si asupra rezultatului investigatiilor, cât mai repede cu putintă.
ARTICOLUL 16
Vizitele de securitate
Personalul specializat al părtilor contractante
însărcinat cu securitatea poate verifica aplicarea cerintelor de securitate
conform prevederilor prezentului acord, prin vizite reciproce. Permisiunea de a
efectua astfel de vizite va fi acordată de părtile contractante după o
consultare prealabilă. Scopul acestor vizite constă în consultări periodice
asupra procedurilor de securitate aplicate, în vederea realizării
compatibilitătii sistemelor de securitate ale părtilor contractante si a
convingerii că informatiile militare secrete sunt protejate în mod
corespunzător.
ARTICOLUL 17
Aspecte financiare
Fiecare parte contractantă va suporta cheltuielile
proprii rezultate din aplicarea prezentului acord.
ARTICOLUL 18
Solutionarea disputelor
Orice divergentă privind interpretarea sau aplicarea
prezentului acord va fi rezolvată prin consultări între părtile contractante,
fără a se recurge la o jurisdictie exterioară.
ARTICOLUL 19
Intrarea în vigoare si încetarea valabilitătii
1. Prezentul acord va intra în vigoare la data
primirii ultimei notificări prin care părtile contractante se informează
reciproc în scris, prin canale diplomatice, că au fost îndeplinite cerintele
legislatiei nationale pentru intrarea în vigoare a prezentului acord.
2. Prezentul acord va rămâne în vigoare pentru o
perioadă de 5 ani si se va prelungi automat pe noi perioade de câte 5 ani.
Prezentul acord îsi poate înceta valabilitatea prin acordul scris al părtilor
contractante. De asemenea, poate fi denuntat de oricare dintre părtile
contractante după 6 luni de la data primirii unei notificări scrise de la
cealaltă parte contractantă exprimând o astfel de intentie.
3. Amendamentele la prezentul acord se vor face prin
acordul scris al părtilor contractante si vor intra în vigoare conform
prevederilor paragrafului 1.
4. În cazul încetării valabilitătii prezentului acord
toate informatiile militare secrete, generate sau furnizate potrivit
prezentului acord, vor fi în continuare utilizate conform legislatiei specifice
a statelor părtilor contractante si prevederilor prezentului acord.
Semnat la Bruxelles la 18 decembrie 2001, în două exemplare originale, fiecare în limbile română, lituaniană si engleză, toate textele fiind egal autentice. În cazul unor divergente de interpretare, textul în limba engleză va prevala.
Pentru Guvernul
României, Ioan Mircea Pascu, ministrul apărării nationale |
Pentru Guvernul
Republicii Lituania, Linas A.
Linkevic˙ius, ministrul apărării nationale |
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii
pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii
Lituania privind protectia informatiilor militare secrete schimbate, semnat la
Bruxelles la 18 decembrie 2001
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru ratificarea
Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Lituania privind
protectia informatiilor militare secrete schimbate, semnat la Bruxelles la 18
decembrie 2001, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
10 iunie 2002.
Nr. 516.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 11 iunie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 67 alin. 3 si ale
art. 68 alin. 3 din Codul de procedură civilă, cu modificările si completările
ulterioare
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 67 alin. 3 si ale art. 68 din Codul
de procedură civilă, cu modificările si completările ulterioare, exceptie
ridicată de Ana Cristina Nitescu în Dosarul nr. 7.925/2001 al Judecătoriei
Sectorului 2 Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din 6 iunie
2002 si au fost consemnate în încheierea din acea dată, când Curtea a amânat
pronuntarea la 11 iunie 2002, pentru ca părtile, prin reprezentantii lor, să
depună la dosar concluzii scrise asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 18 decembrie 2001, pronuntată în
Dosarul nr. 7.925/2001, Judecătoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 67
alin. 3 si ale art. 68 din Codul de procedură civilă, cu modificările si
completările ulterioare. Exceptia a fost ridicată de Ana Cristina Nitescu
într-o cauză civilă ce are ca obiect cererea de sistare a pensiei de
întretinere formulată de Dragos Alexandru Nitescu.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum
rezultă din încheierea de sesizare, se sustine că dispozitiile legale criticate
“încalcă dispozitiile constitutionale privitoare la egalitatea în fata legii,
întrucât sunt favorizate persoanele care au domiciliul în străinătate, fată de
persoanele cu domiciliul si resedinta în România”.
Instanta de judecată consideră că exceptia
este neîntemeiată. În acest sens se arată că “nu se poate vorbi de discriminare
în cazul art. 67 alin. 3 din Codul de procedură civilă, deoarece din start
situatiile avute în vedere de legiuitor sunt diferite, astfel că este normal si
posibil ca solutiile legislative să fie diferite”. În ceea ce priveste
dispozitiile art. 68 din Codul de procedură civilă, instanta constată că
“singura dispozitie ce are incidentă în cauză este în alin. 3, care însă nu mai
face nici o distinctie ce ar putea da nastere la discriminări […]”. Astfel se
apreciază că, desi preconstitutionale, .nu se poate pune problema abrogării
acestor dispozitii prin art. 150 alin. (1) din Constitutie”.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima
punctelede vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciază
că dispozitiile legale criticate sunt constitutionale, deoarece “reglementarea,
în art. 67 alin. 3 corelat cu art. 68 din Codul de procedură civilă, a unor
exceptii de la regula procurii ad litteram în cazul reprezentării
părtilor în judecată, nu echivalează cu încălcarea art. 16 alin. (1) din
Constitutia României privind egalitatea cetătenilor în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări”.
Guvernul consideră că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată. În acest sens se arată că dispozitiile legale criticate sunt
“departe de a crea discriminări”, deoarece, reglementând exceptii ce decurg din
existenta unor situatii diferite, acestea asigură respectarea drepturilor si
garantiilor procesuale ale părtilor, inclusiv dreptul de reprezentare sau
dreptul la apărare.
Presedintele Senatului nu a comunicat
punctul său de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul întocmit în cauză
de judecătorul-raportor, notele scrise depuse de reprezentantul autorului
exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 67 alin. 3 si ale art. 68 din Codul de procedură
civilă, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 26
iulie 1993, cu modificările si completările ulterioare. Aceste texte de lege au
următorul cuprins:
- Art. 67 alin. 3: “Dacă cel care a dat procura
generală nu are domiciliul si nici resedintă în tară, sau dacă procura este
dată unui prepus, dreptul de reprezentare în judecată se presupune dat.”;
- Art. 68: “Procura pentru exercitiul dreptului de
chemare în judecată sau de reprezentare în judecată trebuie făcută prin înscris
sub semnătură legalizată; în cazul când procura este dată unui avocat,
semnătura va fi certificată potrivit legii avocatilor.
Dreptul de reprezentare mai poate fi dat si prin
declaratie verbală, făcută în instantă si trecută în încheierea de sedintă.
Mandatul este presupus dat pentru toate actele
judecătii, chiar dacă nu cuprinde nici o arătare în această privintă; el poate
fi însă restrâns numai la anumite acte sau pentru anumită instantă.
Dacă mandatul este dat unei alte persoane decât unui
avocat, mandatarul nu poate pune concluzii decât prin avocat.
Asistarea de către avocat nu este cerută doctorilor
sau licentiatilor în drept când ei sunt mandatari în pricinile sotului sau
rudelor până la al patrulea grad inclusiv.
De asemenea asistarea de către avocat nu este cerută
la judecătorii când partea este reprezentată prin sot sau rudă până la al
patrulea grad inclusiv.”
Reprezentantul autorului exceptiei a sustinut oral în
fata instantei de judecată că aceste dispozitii legale contravin principiului
constitutional al egalitătii în drepturi, deoarece “sunt favorizate persoanele
care au domiciliul în străinătate, fată de persoanele cu domiciliul si
resedinta în România”.
Examinând exceptia, Curtea constată că, în realitate,
cauza se întemeiază pe dispozitiile art. 67 alin. 3 si pe cele ale art. 68
alin. 3 din Codul de procedură civilă.
Deoarece, potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, obiectul exceptiei îl poate constitui numai o dispozitie dintr-o lege
sau ordonantă de care depinde solutionarea cauzei, Curtea urmează să se
pronunte numai cu privire la aceste dispozitii legale.
Analizând dispozitiile legale criticate, Curtea
constată că acestea nu contravin principiului egalitătii în drepturi,
consfintit de art. 16 alin. (1) din Constitutie. Principiul egalitătii nu se
opune ca o lege să stabilească reguli diferite în raport cu persoane aflate în
situatii deosebite. De altfel, Curtea Constitutională, în jurisprudenta sa,
privind egalitatea cetătenilor în fata legii si a autoritătilor publice, a
statuat în mod constant că principiul egalitătii presupune identitate de
solutii numai pentru situatii identice; or, în această cauză dispozitiile
legale criticate au în vedere situatii particulare în care se pot afla părtile
în procesul civil.
Dispozitiile art. 67 alin. 3, corelate cu cele ale
art. 68 alin. 3 din Codul de procedură civilă, reglementează două exceptii de
la regula generală potrivit căreia mandatarul cu procură generală poate să
reprezinte în judecată numai dacă acest drept i-a fost dat anume. Aceste
exceptii privind fie persoanele care nu au domiciliul si nici resedinta în
tară, fie procura dată unui prepus nucontravin, sub nici un aspect, egalitătii
în drepturi, deoarece ele, prin natura
lor, nu pot să genereze o stare de inegalitate sau de discriminare. Dimpotrivă,
dispozitiile legale criticate satisfac imperativul solutionării cu celeritate a
procesului.
Pentru considerentele expuse, în
temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (6), precum si al art. 25
alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 67 alin. 3 si ale art. 68 alin. 3
din Codul de procedură civilă, cu modificările si completările ulterioare,
exceptie ridicată de Ana Cristina Nitescu în Dosarul nr. 7.925/2001 al
Judecătoriei
Sectorului 2 Bucuresti.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din
data de 11 iunie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
pentru
aprobarea Normelor privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adăugată cu
drept de deducere pentru livrările de bunuri si prestările de servicii în
favoarea directă a misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si
reprezentantelor internationale interguvernamentale acreditate în România,
precum si a personalului acestora
Ministrul finantelor publice,
în
temeiul prevederilor art. 11 alin. (1) lit. k) si alin. (3) din Legea nr.
345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 371 din 1 iunie 2002, precum si ale art. 14 alin. (1)
din Hotărârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor Publice, cu modificările ulterioare,
emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind aplicarea scutirii
de taxa pe valoarea adăugată cu drept de deducere pentru livrările de bunuri si
prestările de servicii în favoarea directă a misiunilor diplomatice, oficiilor
consulare si reprezentantelor internationale interguvernamentale acreditate în
România, precum si a personalului acestora, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Certificatele de cotă zero a taxei pe
valoarea adăugată pentru închirierea de spatii misiunilor diplomatice sau
personalului acestora, eliberate până la data intrării în vigoare a prezentului
ordin, rămân valabile până la expirarea contractelor în baza cărora au fost
eliberate.
Art. 3. - Directia generală a finantelor publice a
municipiului Bucuresti va lua măsuri pentru aducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
19 iunie 2002.
Nr. 816.
ANEXĂ
NORME
privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea
adăugată cu drept de deducere pentru livrările de bunuri si prestările de
servicii în favoarea directă a misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si
reprezentantelor internationale interguvernamentale acreditate în România,
precum si a personalului acestora
Art. 1. - (1) Potrivit prevederilor art. 11 alin. (1)
lit. k) si art. 22 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe
valoarea adăugată, sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată cu drept de
deducere livrările de bunuri si prestările de servicii în favoarea directă a
misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si a personalului acestora, cu
exceptia cetătenilor români, pe bază de reciprocitate. De asemenea, sunt
scutite de taxa pe valoarea adăugată cu drept de deducere livrările de bunuri
si prestările de servicii în favoarea directă a reprezentantelor internationale
interguvernamentale acreditate în România, precum si a personalului acestora,
cu exceptia cetătenilor români.
(2) Bunurile livrate si serviciile prestate în
favoarea directă a misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, precum si a
personalului acestora, cu exceptia cetătenilor români, care se scutesc de taxa
pe valoarea adăugată cu drept de deducere, precum si limita plafonului de
livrare sau de prestare de la care se aplică această scutire se stabilesc de
Ministerul Afacerilor Externe, pe bază de reciprocitate acordată misiunilor
diplomatice române si personalului acestora. Răspunderea pentru verificarea
respectării conditiilor de reciprocitate revine Directiei protocol din cadrul
Ministerului Afacerilor Externe.
(3) Sunt asimilate taxei pe valoarea adăugată si intră
sub incidenta reciprocitătii impozitele pe consum generale, aplicate misiunilor
diplomatice române si personalului acestora de către statele partenere.
Art. 2. - Pentru livrările de bunuri si/sau prestările
de servicii în favoarea persoanelor mentionate la art. 1 alin. (1), furnizorii
si/sau prestatorii au obligatia să emită facturi fiscale sau alte documente
specifice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea
modelelor formularelor comune privind activitatea financiară si contabilă si a
normelor metodologice privind întocmirea si utilizarea acestora sau prin ordine
ale ministrului finantelor publice emise în baza Hotărârii Guvernului nr.
831/1997, care să cuprindă, în mod obligatoriu, denumirea misiunii diplomatice,
a oficiului consular sau a reprezentantei internationale interguvernamentale
acreditate în România, respectiv numele persoanei, în cazul personalului
acestora, cu exceptiile prevăzute la art. 6 alin. (3) si (4).
Art. 3. - Scutirea de taxa pe valoarea adăugată,
prevăzută la art. 1 alin. (1), se realizează prin următoarele modalităti:
a) prin facturare fără taxa pe valoarea adăugată de
către furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii, în favoarea
persoanelor mentionate la art. 1 alin. (1), pe baza certificatului de scutire
de taxă pe valoarea adăugată eliberat de Directia generală a finantelor publice
a municipiului Bucuresti, conform modelului prezentat în anexa nr. 1, si a
legitimatiei speciale eliberate în acest scop de Ministerul Afacerilor Externe;
b) prin facturarea chiriei fără taxa pe valoarea
adăugată de către persoanele impozabile care închiriază spatii cu destinatia de
sediu al misiunilor diplomatice, al oficiilor consulare si al reprezentantelor
internationale interguvernamentale acreditate în România, resedinte ale sefilor
acestora, precum si locuinte pentru personalul misiunilor diplomatice, al
oficiilor consulare sau al reprezentantelor internationale interguvernamentale
acreditate în România, cu exceptia cetătenilor români, pe baza certificatului
de scutire de taxă pe valoarea adăugată eliberat în acest scop de Directia
generală a finantelor publice a municipiului Bucuresti, conform modelului
prezentat în anexa nr. 3;
c) prin restituirea taxei pe valoarea adăugată
aferente bunurilor si serviciilor cumpărate de persoanele mentionate la art. 1
alin. (1), de către Ministerul Finantelor Publice prin Directia generală a
finantelor publice a municipiului Bucuresti, la solicitarea acestora.
Art. 4. - (1) Conform prevederilor art. 3 lit. a),
certificatul de scutire de taxă pe valoarea adăugată se eliberează numai în
cazul în care încasarea contravalorii bunurilor livrate si a serviciilor
prestate nu se efectuează în numerar sau cu instrumente de plată nenominale.
Certificatul se eliberează la cererea persoanei impozabile care livrează bunuri
sau prestează servicii, întocmită potrivit modelului prezentat în anexa nr. 2,
pe baza următoarelor documente:
a) copie de pe actul constitutiv;
b) copie de pe certificatul de înregistrare fiscală;
c) copie de pe documentul care atestă calitatea de
plătitor de taxă pe valoarea adăugată;
d) dovada dotării cu aparatura necesară pentru
utilizarea cărtilor de credit;
e) declaratia pe propria răspundere din care să
rezulte că nu se va încasa contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor
prestate în numerar ori cu instrumente nenominale.
(2) Directia generală a finantelor publice a
municipiului Bucuresti va comunica Ministerului Afacerilor Externe lista
cuprinzând persoanele impozabile cărora li s-au eliberat certificate de scutire
de taxă pe valoarea adăugată cu drept de deducere.
(3) Ministerul Afacerilor Externe eliberează
legitimatii speciale numai în cazurile de reciprocitate efectivă deplină, fără
existenta unor restrictii sortimentale si plafonări valorice sau cantitative,
acordate de statul partener misiunilor diplomatice române si personalului
acestora.
Art. 5. - (1) Certificatul de scutire de taxa pe
valoarea adăugată, conform prevederilor art. 3 lit. b), se eliberează de către
Directia generală a finantelor publice a municipiului Bucuresti la cererea
persoanelor impozabile care închiriază spatii misiunilor diplomatice, oficiilor
consulare si reprezentantelor internationale interguvernamentale acreditate în
România sau personalului acestora, cu exceptia cetătenilor români, potrivit
modelului de cerere prezentat în anexa nr. 4, pe baza următoarelor documente:
a) copie de pe actul constitutiv;
b) copie de pe certificatul de înregistrare fiscală;
c) copie de pe documentul care atestă calitatea de
plătitor de taxă pe valoarea adăugată;
d) copie autentificată de pe contractul de închiriere
încheiat cu misiunile diplomatice, oficiile consulare, reprezentantele
internationale interguvernamentale sau cu personalul acestora;
e) avizul Ministerului Afacerilor Externe privind
respectarea conditiilor de reciprocitate pentru închirierea de spatii, în cazul
misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si al personalului acestora.
(2) Cererile de eliberare a certificatelor de scutire
de taxă pe valoarea adăugată se solutionează în termen de 15 zile de la data
depunerii cererii si documentelor solicitate. Certificatele sunt valabile de la
data de întâi a lunii următoare celei în care s-a depus cererea, pe durata de
valabilitate a contractelor de închiriere care au stat la baza eliberării lor.
Art. 6. - (1) Restituirea taxei pe valoarea adăugată,
prevăzută la art. 3 lit. c), se efectuează de către Directia generală a
finantelor publice a municipiului Bucuresti la cererea persoanelor mentionate
la art. 1 alin. (1).
(2) Cererile de restituire a taxei pe valoarea
adăugată, prevăzute în anexele nr. 5 si 6, însotite de documentele în care se
consemnează vânzările de bunuri si prestările de servicii conform art. 2, de
documentele care atestă achitarea contravalorii acestora si de borderourile
întocmite în două exemplare, se transmit trimestrial, cel mai târziu până la
finele lunii următoare încheierii trimestrului pentru care se solicită
restituirea, Ministerului Afacerilor Externe de către misiunile diplomatice,
oficiile consulare si de reprezentantele internationale interguvernamentale
acreditate în România.
(3) Pentru livrările de bunuri si/sau prestările de
servicii efectuate în mod global pentru nevoile unui imobil cu mai multe
apartamente, în care persoanele mentionate la art. 1 alin. (1) ocupă o parte,
cu titlu de proprietar sau de chirias, documentele pe baza cărora se face
restituirea sunt următoarele:
a) decontul cuprinzând cheltuielile comune si taxa pe
valoarea adăugată, întocmit de administratorul imobilului, cu indicarea
cotei-părti pe care colocatarul este obligat să o plătească, potrivit normelor
legale privind repartizarea cheltuielilor comune pe locatari;
b) chitanta emisă de administratia imobilului, prin
care se certifică plata cheltuielilor comune si a taxei pe valoarea adăugată,
rezultată din decont.
(4) Pentru efectuarea restituirii taxei pe valoarea
adăugată aferente carburantilor auto se admit bonurile fiscale emise de aparate
de marcat electronice fiscale, aprobate conform Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale, republicată, dacă sunt stampilate si au
înscrise denumirea cumpărătorului si numărul de înmatriculare al
autovehiculului.
(5) Documentele care însotesc cererile de restituire a
taxei pe valoarea adăugată se depun în copie pentru uzul oficial al misiunilor
diplomatice, al oficiilor consulare si al reprezentantelor internationale
interguvernamentale acreditate în România si în original de către personalul
acestora. Pot fi prezentate în copie documentele pentru bunurile de folosintă
îndelungată, prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 394/1995 privind
obligatiile ce revin agentilor economici - persoane fizice sau juridice - în
comercializarea produselor de folosintă îndelungată, destinate consumatorilor,
republicată, cu modificările ulterioare.
(6) Cererile de restituire a taxei pe valoarea
adăugată vor fi justificate numai cu documente aferente cumpărărilor efectuate
în trimestrul pentru care se solicită restituirea taxei pe valoarea adăugată,
însotită de documentele care atestă efectuarea plătii contravalorii bunurilor
si a serviciilor până la data depunerii cererilor, cu exceptia cazurilor în
care conditiile de reciprocitate prevăd termene mai mari de 3 luni.
(7) Nedepunerea în termen a documentelor justificative
atrage pierderea dreptului de restituire a taxei pe valoarea adăugată, cu
exceptia cazurilor în care conditiile de reciprocitate prevăd termene mai mari
de 3 luni. Cererile de restituire si documentele justificative nedepuse în
termen vor fi returnate de Ministerul Afacerilor Externe celor care le-au
transmis.
(8) Borderourile trebuie să cuprindă:
a) numărul curent;
b) denumirea, numărul si data documentului;
c) valoarea înscrisă în document;
d) valoarea taxei pe valoarea adăugată aferente;
e) totalul valorii înscrise în documente;
f) totalul taxei pe valoarea adăugată.
(9) Sumele trecute în borderourile anexate la cererile
de restituire a taxei pe valoarea adăugată se verifică de Directia protocol din
cadrul Ministerului Afacerilor Externe cu documentele primite. În urma
verificării, pe borderou se va face mentiunea, sub semnătură, .Confruntat cu
documentele de vânzare”.
(10) După verificare Ministerul Afacerilor Externe
transmite documentatia avizată favorabil misiunilor diplomatice, oficiilor
consulare sau reprezentantelor internationale inter-guvernamentale, care o vor
depune la Directia generală a finantelor publice a municipiului Bucuresti,
pentru restituirea taxei pe valoarea adăugată aferente bunurilor si serviciilor
care îndeplinesc conditiile legale de aplicare a scutirii de taxă pe valoarea
adăugată, prevăzută la art. 1 alin. (1).
(11) Ministerul Afacerilor Externe va comunica
Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti, în termen de
15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a
prezentelor norme, lista cuprinzând statele pentru care conditiile de
reciprocitate prevăd termene de restituire mai mari de 3 luni. Informatiile respective
vor fi actualizate ori de câte ori intervin modificări în relatiile reciproce
dintre state.
(12) Directia generală a finantelor publice a
municipiului Bucuresti analizează cererile de restituire a taxei pe valoarea
adăugată si documentele însotitoare. Verificarea si analiza efectuate urmăresc:
a) ca documentele ce atestă achizitionarea de bunuri
si de servicii să corespundă formularelor tipizate comune si specifice privind
aplicarea taxei pe valoarea adăugată, prevăzute de reglementările în vigoare,
să se refere la trimestrul pentru care se solicită restituirea, cu exceptia
cazurilor în care conditiile de reciprocitate prevăd termene mai mari de 3
luni, si să permită identificarea furnizorilor de bunuri sau a prestatorilor de
servicii;
b) specificarea în documentele respective, într-o
coloană distinctă, a sumei reprezentând taxa pe valoarea adăugată aferentă
valorii bunurilor si serviciilor achizitionate, precum si existenta dovezii
achitării acestora;
c) existenta avizului favorabil al Ministerului
Afacerilor Externe;
d) corectitudinea calculelor.
(13) În urma verificării si analizei se întocmeste o
notă în care se consemnează numărul si data cererii, rezultatul verificării si
propuneri cu privire la aprobarea restituirii sau la respingerea cererii de
restituire a taxei pe valoarea adăugată.
(14) Restituirea taxei pe valoarea adăugată se aprobă
de către directorul general al Directiei generale a finantelor publice a
municipiului Bucuresti. Pe baza aprobării se întocmesc comunicarea către
trezorerie, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 7, precum si comunicarea
către misiunea diplomatică, oficiul consular sau reprezentanta internatională
interguvernamentală acreditată în România privind modul de solutionare a
cererii, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 8.
Art. 7. - (1) În baza comunicărilor primite trezoreria
va întocmi ordine de plată tip trezorerie pentru fiecare misiune diplomatică,
oficiu consular sau reprezentantă internatională interguvernamentală acreditată
în România, în care se va înscrie suma care se restituie. Pe versoul ordinului
de plată se vor mentiona distinct suma care se restituie misiunilor
diplomatice, oficiilor consulare sau reprezentantelor internationale
interguvernamentale acreditate în România si suma restituită personalului
acestora, în cazul în care nu sunt deschise conturi personale în care să se
facă vărsămintele.
(2) Operatiunile de restituire a taxei pe valoarea
adăugată se evidentiază în contabilitate prin contul 20.13.01.02 .Taxa pe
valoarea adăugată restituită”, deschis la trezoreria statului.
Art. 8. - (1) Solutionarea de către Directia generală
a finantelor publice a municipiului Bucuresti a cererilor de restituire a taxei
pe valoarea adăugată, conform procedurii prevăzute la art. 6 si 7, se face în
termen de 30 de zile de la data depunerii cererii si a documentelor
însotitoare, avizate de Ministerul Afacerilor Externe.
(2) Prin derogare de la termenele de restituire a
taxei pe valoarea adăugată prevăzute la art. 6, misiunile diplomatice si
oficiile consulare ale statelor în care exercitiul bugetar se încheie la data
de 30 septembrie pot solicita restituirea taxei pe valoarea adăugată pentru
trimestrul III în două transe, prin depunerea cererii de restituire si a
documentelor însotitoare separat pentru lunile iulie si august până la finele
lunii septembrie si separat pentru luna septembrie până cel târziu la finele
lunii octombrie. Termenul de solutionare a cererii pentru lunile iulie si
august de către Directia generală a finantelor publice a municipiului Bucuresti
este de 15 zile de la data depunerii cererii si a documentelor însotitoare,
avizate de Ministerul Afacerilor Externe.
Art. 9. - Intră sub incidenta prezentelor norme numai
bunurile si serviciile a căror contravaloare a fost achitată în lei pe teritoriul
României.
Art. 10. - Cererile de restituire a taxei pe valoarea
adăugată, aferente cumpărărilor efectuate în trimestrul II al anului 2002, se
solutionează conform prezentelor norme.
Art. 11. - Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din
prezentele norme.
ANEXA Nr. 1
la norme
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
Directia
generală a finantelor publice
a
municipiului Bucuresti
CERTIFICAT
de scutire de taxa pe valoarea adăugată
Nr. ............ din.............
În conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) lit. k) si ale art. 22 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, se aplică scutirea de taxa pe valoarea adăugată cu drept de deducere persoanei impozabile .................................................... pentru livrarea de bunuri si prestarea de servicii în cadrul obiectului de activitate, în favoarea directă a misiunilor diplomatice, oficiilor consulare, reprezentantelor internationale interguvernamentale acreditate în România si a personalului acestora, cu exceptia cetătenilor români.
Persoana
impozabilă...................................... va efectua livrări de bunuri
si prestări de servicii în favoarea directă a ambasadelor, consulatelor
generale, reprezentantelor internationale interguvernamentale acreditate în
România, precum si a personalului acestora, cu exceptia cetătenilor români,
fără taxa pe valoarea adăugată, cu exercitarea dreptului de deducere a taxei
aferente intrărilor, pe baza legitimatiei speciale eliberate de Ministerul
Afacerilor Externe, cu conditia să nu se încaseze în numerar sau cu instrumente
de plată nenominale contravaloarea bunurilor livrate si a serviciilor prestate.
Prezentul certificat este valabil 12 luni de la data
de ................................... .
Director general,
......................................
ANEXA Nr. 2
la norme
Denumirea persoanei impozabile
solicitante
..............................................................................
Codul fiscal
...................................................................................................................................
Sediul
.............................................................................................................................................
În conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) lit.
k) si ale art. 22 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe
valoarea adăugată, prin prezenta cerere solicităm eliberarea unui certificat
pentru livrarea de bunuri si prestarea de servicii în cadrul obiectului de
activitate, în favoarea directă a misiunilor diplomatice, oficiilor consulare,
reprezentantelor internationale interguvernamentale acreditate în România si a
personalului acestora, cu exceptia cetătenilor români, fără taxa pe valoarea
adăugată si cu exercitarea dreptului de deducere a taxei aferente intrărilor
destinate realizării acestor operatiuni.
Anexăm, conform Normelor privind aplicarea scutirii de
taxa pe valoarea adăugată cu drept de deducere pentru livrările de bunuri si
prestările de servicii în favoarea directă a misiunilor diplomatice, oficiilor
consulare si reprezentantelor internationale interguvernamentale acreditate în
România, precum si a personalului acestora, următoarele documente:
- copie de pe actul constitutiv;
- copie de pe certificatul de înregistrare fiscală;
- copie de pe documentele care atestă calitatea de
plătitor de taxă pe valoarea adăugată a persoanei impozabile;
- dovada dotării cu aparatura necesară pentru
utilizarea cărtilor de credit;
- declaratia pe propria răspundere din care rezultă că
nu se va încasa în numerar sau cu instrumente nenominale contravaloarea
bunurilor livrate sau a serviciilor prestate.
Ne obligăm să respectăm conditiile stabilite prin
normele mentionate mai sus, referitoare la neîncasarea în numerar sau cu
instrumente de plată nenominale si la identificarea beneficiarului bunurilor si
serviciilor pe baza legitimatiei speciale eliberate de Ministerul Afacerilor
Externe.
Data ......................
Semnătura si stampila
....................................
ANEXA Nr. 3
la norme
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
Directia
generală a finantelor publice
a
municipiului Bucuresti
CERTIFICAT
de scutire de taxă pe valoarea adăugată
Nr. .......................... din .......................
În conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) lit.
k) si ale art. 22 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe
valoarea adăugată, se aplică scutirea de taxa pe valoarea adăugată cu drept de
deducere persoanei impozabile .............................................
pentru închirierea de spatii misiunilor diplomatice, oficiilor consulare,
reprezentantelor internationale interguvernamentale acreditate în România sau
personalului acestora, cu exceptia cetătenilor români, în baza contractelor:
- nr. ........................../...............................,
încheiat cu ..........................................................;
- nr.
........................../..............................., încheiat cu
............................................................
Persoana impozabilă ..................................................................
va aplica scutirea de taxa pe valoarea adăugată la facturarea serviciilor
prestate, beneficiind de exercitarea dreptului de deducere a taxei pe valoarea
adăugată aferente achizitiilor de bunuri si servicii destinate realizării
contractelor prevăzute mai sus.
Prezentul certificat este valabil începând cu data de
....................... .
Director general,
..........................
ANEXA Nr. 4
la norme
Denumirea persoanei impozabile solicitante
...............................................................................
Codul fiscal
...................................................................................................................................
Sediul .............................................................................................................................................
În conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) lit.
k) si ale art. 22 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe
valoarea adăugată, prin prezenta cerere solicităm eliberarea unui certificat
pentru facturarea fără taxa pe valoarea adăugată a chiriei aferente spatiilor
închiriate misiunilor diplomatice, oficiilor consulare, reprezentantelor
internationale interguvernamentale acreditate în România sau personalului
acestora, cu exceptia cetătenilor români, în baza contractelor:
- nr.
........................../..............................., încheiat cu
..........................................................;
- nr.
........................../..............................., încheiat cu
............................................................ .
Data ......................
Semnătura si stampila
....................................
la norme
Numărul de
înregistrare
............................................
Din data
de: ......................
Loc
rezervat pentru
Ministerul
Finantelor Publice
de restituire a taxei pe valoarea adăugată
Numărul de înregistrare
............................................
Din data de: ......................
Loc
rezervat pentru
Ministerul
Afacerilor Externe
Denumirea institutiei:
a) Misiunea diplomatică
....................................................................................................
1. b) Oficiul consular
.............................................................................................................
c) Reprezentanta internatională interguvernamentală
.............................................................................................................................................
Adresa:
2. Localitatea
..................................................., str.
......................................... nr. ...........,
sectorul ............., codul postal ..........................
Prin prezenta cerere solicităm restituirea taxei pe
valoarea adăugată plătite pentru cumpărări de bunuri/prestări de servicii, în
baza prevederilor art. 11 alin. (1) lit. k) si ale art. 22 alin. (4) lit. b)
din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, în sumă de
........... lei.
Se anexează documentele (se marchează cu x):
- factură fiscală ¨
- bon de comandă - chitantă ¨
- alte documente legal aprobate ¨
- documente de plată ¨
- borderou ¨
RESTITUIREA ESTE AFERENTĂ TRIMESTRULUI ¨
Solicităm restituirea în contul nr. ..............................., deschis la ...................................,
Sucursala .................................... .
Conducătorul institutiei,
..............................
(semnătura si stampila)
CADRU REZERVAT MINISTERULUI AFACERILOR EXTERNE
Avizăm favorabil restituirea T.V.A.
în sumă de .......................... lei, fiind îndeplinite conditiile de
reciprocitate.
Data
........................
Directorul Directiei protocol,
Semnătura ........................
Stampila
CADRU REZERVAT MINISTERULUI FINANTELOR PUBLICE
Aprobăm restituirea T.V.A. în sumă
de ................................ lei.
Data
........................
Directorul general al Directiei generale a finantelor
publice a municipiului Bucuresti,
Semnătura ..........................
Stampila
ANEXA Nr. 6
la norme
Numele si prenumele solicitantului ...............................................................................................
Institutia ..........................................................................................................................................
Functia solicitantului
......................................................................................................................
Numărul carnetului eliberat de Ministerul Afacerilor
Externe ..........................................................
Adresa:
localitatea
....................................................................., str.
............................................. nr. ........., sectorul
........................................., codul postal
..............................
Prin prezenta cerere solicităm restituirea taxei pe
valoarea adăugată plătite pentru cumpărări de bunuri/prestări de servicii, în
baza prevederilor art. 11 alin. (1) lit. k) si ale art. 22 alin. (4) lit. b)
din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, în sumă de
..................... lei.
Se anexează documentele (se marchează cu x):
- factură fiscală ¨
- bon de comandă - chitantă ¨
- alte documente legal aprobate ¨
- documente de plată ¨
- borderou ¨
RESTITUIREA ESTE AFERENTĂ TRIMESTRULUI ¨
Solicităm restituirea în contul nr.
..............................., deschis la ...................................,
Sucursala .................................... .
Conducătorul institutiei,
..............................
(semnătura si stampila)
Numărul de înregistrare
............................................
Din data de: ......................
Loc rezervat pentru Ministerul Finantelor Publice
de restituire a taxei pe valoarea adăugată
Numărul de înregistrare
............................................
Din data de: ......................
Loc rezervat pentru
Ministerul Afacerilor Externe
CADRU REZERVAT MINISTERULUI
AFACERILOR EXTERNE
Avizăm favorabil restituirea T.V.A. în sumă de
.......................... lei, fiind îndeplinite conditiile de reciprocitate.
Data ........................
Directorul Directiei protocol,
Semnătura ........................
Stampila
CADRU REZERVAT MINISTERULUI FINANTELOR PUBLICE
Aprobăm restituirea T.V.A. în sumă
de ................................ lei.
Data
.....................
Directorul general al Directiei generale a finantelor
publice a municipiului Bucuresti,
Semnătura ...........................
Stampila
ANEXA Nr. 7
la norme
Directia
generală a finantelor publice
a
municipiului Bucuresti
Compartimentul
.................... Nr. ............/...............
Către
Trezoreria..............................
Vă comunicăm, ca urmare a cererii de restituire a
taxei pe valoarea adăugată, înregistrată la Directia generală a finantelor
publice a municipiului Bucuresti sub nr. .........../.............., că s-a
aprobat restituirea taxei pe valoarea adăugată aferente bunurilor si
serviciilor cumpărate de:
a) Misiunea diplomatică/Oficiul consular/Reprezentanta
internatională interguvernamentală
.....................................................;
b) personal
al................................................................, în sumă de:
a)..................................... lei;
b)..................................... lei.
Vă rugăm ca sumele de mai sus să fie restituite prin
virament în contul ....................................... (institutiei
sau al persoanei) nr. ..............., deschis la banca.....................................,
Sucursala/Filiala/Agentia ............................... .
Alăturat vă remitem cererea de restituire aprobată, pe
baza căreia vă rugăm să efectuati viramentul.
Sef compartiment,
..........................................
ANEXA Nr. 8
la norme
Directia
generală a finantelor publice
a
municipiului Bucuresti
Nr.
............/...............
Către ...................................
Prin prezenta vă comunicăm, ca urmare a cererii de restituire a taxei pe valoarea adăugată, înregistrată la Directia generală a finantelor publice a municipiului Bucuresti sub nr. .........../............, că vi s-a aprobat restituirea taxei pe valoarea adăugată aferente bunurilor si serviciilor cumpărate pentru:
a) Misiunea diplomatică/Oficiul consular/Reprezentanta
internatională
interguvernamentală............................................................................;
b) personal al Misiunii diplomatice/Oficiului
consular/Reprezentantei internationale interguvernamentale
....................................................................., urmând
ca plata să se efectueze prin virament în contul
............................................ nr. ................., (institutiei
sau al persoanei) deschis la Banca ................................,
Sucursala/Filiala/Agentia
......................................................... .
Sumele aferente sunt:
a)..................................... lei;
b)..................................... lei.
Director general,
..........................................
În Legea nr. 203/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 64/1991 privind brevetele de inventie, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 22 mai 2002, se fac următoarele
rectificări:
- la art. I pct. 3: literele o) si p) de la art. 21 se elimină,
urmând ca literele q), r) si s) să devină literele o), p) si, respectiv, q);
- la art. I pct. 10: la art. 81 lit. a), la
final, în loc de: său se va citi: sau;
- la art. I pct. 40: la art. 37 lit. b), în
continuarea alin. 1, care se va sfârsi cu (;), se va scrie textul alin. 2,
începând cu literă mică;
- la art. I pct. 65: la art. 611 alin. 1
lit. a), la alin. 3 si 4, în loc de: “... asigurătorii...” se va citi: “...
asiguratorii...”;
- la art. I pct. 65: la art. 611 alin. 1
lit. b), ultimul rând, în loc de: “... importante...” se va citi:
....importate...”.
În Legea nr. 375/2002 pentru aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adultilor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 21 iunie 2002, se face
următoarea rectificare:
- la art. I pct. 30: la art. 30 alin. (2), în loc de: “... constituite din 2-3 specialisti .... si 1-3 reprezentanti ai furnizorilor...” se va citi: “... constituite din 2/3 specialisti ... si 1/3 reprezentanti ai furnizorilor...”.