MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 74 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 31 ianuarie 2002
SUMA
LEGI SI DECRETE
66. - Lege pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 226/2000 privind circulatia juridică a
terenurilor cu destinatie forestieră
74. - Decret privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 226/2000 privind
circulatia juridică a terenurilor cu destinatie forestieră
75. - Lege pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului
silvic si administrarea fondului forestier national, republicată
83. - Decret privind promulgarea
Legii pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 96/1998
privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier
national, republicată
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL
AL AUDIOVIZUALULUI
6. - Decizie privind reducerea cu 6
luni a durateI Licentei de emisie nr. R 111 din 1 martie 1994, acordată
Societătii Comerciale “Prundvilchim” - S.R.L. pentru postul Radio Horion din
Craiova
7. - Decizie privind retragerea Licentei de emisie nr. TV 002 din 7 ianuarie 1993, acordată Societătii Comerciale “Dacia R.T.V. Europa Nova” - S.R.L. pentru postul de televiziune Tele Europa Nova din Iasi
9. - Decizie privind obligatiile ce revin
titularilor de licentă de emisie referitor la înregistrarea programelor de
radio si de televiziune
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 226/2000
privind
circulatia juridică a terenurilor cu destinatie forestieră
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 226 din 24 noiembrie 2000 privind circulatia juridică a terenurilor cu
destinatie forestieră, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 606 din 25 noiembrie 2000, cu următoarele modificări si completări:
1. După alineatul (2) al articolului 2 se introduc
alineatele (3) si (4) cu următorul cuprins:
(3) În cazul dobândirii prin acte juridice între vii,
proprietatea de fond forestier a dobânditorului nu poate depăsi 100 ha de
familie. Prin notiunea de familie se întelege sotii si copiii
necăsătoriti, dacă gospodăresc împreună cu părintii lor.
(4) Încălcarea prevederilor alin. (2) se sanctionează
cu reductiunea actului juridic până la limita suprafetei legale.”
2. După articolul 2 se introduce articolul 2 1 cu
următorul cuprins:
“Art. 2 1 . - (1) Cetătenii străini si apatrizii nu pot
dobândi dreptul de proprietate asupra terenurilor forestiere.
(2) Persoanele juridice străine nu pot dobândi
terenuri forestiere în România, prin acte juridice între vii sau pentru cauză
de moarte.
(3) În cazul terenurilor ce fac obiectul investitiilor
persoanelor fizice sau juridice străine, sunt si rămân aplicabile dispozitiile
legislative în vigoare privind regimul juridic al investitiilor străine.”
3. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - (1) Vânzarea terenurilor din fondul
forestier proprietate privată se face cu respectarea dreptului de preemtiune al
coproprietarilor sau vecinilor.
(2) Autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură, prin Regia Natională a Pădurilor, are drept de preemtiune la
vânzările terenurilor din fondul forestier proprietate privată, limitrofe
fondului forestier proprietate publică a statului, precum si pentru enclavele
din acesta.”
4. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1) Vânzătorul va înregistra oferta de
vânzare a enclavelor sau a terenurilor forestiere proprietate privată la
primăria în a cărei rază teritorială este înregistrat terenul respectiv. Oferta
de vânzare va cuprinde numele si prenumele vânzătorului, suprafata si categoria
de folosintă, sarcinile care îl grevează, locul unde este situat terenul,
termenii si conditiile vânzării, indicând si pretul cerut.
(2) În aceeasi zi secretarul primăriei va afisa
oferta, sub semnătură si cu aplicarea stampilei, la sediul primăriei.
(3) Titularii dreptului de preemtiune, prevăzuti la
art. 3, trebuie să se pronunte în scris asupra exercitării acestuia, în termen
de 30 de zile de la data afisării ofertei de vânzare, în care se va mentiona si
pretul oferit. Oferta de cumpărare se înregistrează la primărie.
(4) În cazul în care, în termenul prevăzut la alin.
(3), îsi exercită dreptul de preemtiune mai multi titulari din categoria
prevăzută la art. 3, vânzătorul are dreptul de a allege una dintre oferte.
(5) Dacă pretul oferit de titularii dreptului de
preemtiune din categoriile prevăzute la art. 3 nu este convenabil vânzătorului,
acesta poate să vândă terenul cu destinatie forestieră sau enclava oricărei
alte persoane.
(6) Dacă în termenul prevăzut la alin. (3) nici unul
dintre titularii dreptului de preemtiune nu si-a manifestat vointa de a cumpăra
terenul ofertat, acesta se vinde liber.”
5. Articolul 5 se abrogă.
6. Alineatul (1) al articolului 6 va avea următorul
cuprins:
“Art. 6. - (1) Dovada publicitătii prevăzute la art. 4
se face în fata notarului public, la încheierea contractului de vânzare-cumpărare
în formă autentică, cu actul eliberat vânzătorului de către secretarul
primăriei, după expirarea termenului de 30 de zile prevăzut la art. 4 alin.
(3).”
7. Alineatul (2) al articolului 6 se abrogă.
8. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - Schimbul de terenuri din fondul forestier
proprietate privată, în toate cazurile, se încheie în formă autentică.”
9. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - Nerespectarea dispozitiilor art. 2 alin.
(2) si ale art. 7 atrage nulitatea absolută a contractului de
vânzare-cumpărare, după caz a contractului de schimb, iar nerespectarea
dispozitiilor art. 4 atrage nulitatea relativă a contractului.”
10. Alineatele (1) si (2) ale articolului 9 vor
avea următorul cuprins:
“Art. 9. - (1) Cu aprobarea autoritătii publice
centrale care răspunde de silvicultură, Regia Natională a Pădurilor, în scopul
lichidării enclavelor din fondul forestier domeniu public al statului, cât si
pentru corectarea perimetrului acestuia, efectuează schimburi de terenuri cu
proprietarii suprafetelor respective, inclusiv prin cumpărare, pe bază de acte
autentice.
(2) Prin schimburile efectuate fiecare teren
dobândeste situatia juridică a terenului pe care îl înlocuieste.
Operatiunea de înregistrare în evidentele cadastrale revine
fiecărei părti pentru terenul primit, cu plata taxelor de timbru potrivit
prevederilor legale.”
11. După articolul 9 se introduc articolele 9 1 -9 6 cu
următorul cuprins:
“Art. 9 1 . - Autoritatea publică centrală care răspunde
de silvicultură, prin Regia Natională a Pădurilor, poate cumpăra terenuri
degradate proprietate privată, inapte pentru folosinte agricole, în vederea
ameliorării prin împădurire, prin constituirea lor în perimetre de ameliorare.
Art. 9 2 . - În zonele deficitare în păduri autoritatea
publică centrală care răspunde de silvicultură, prin Regia Natională a
Pădurilor, poate adopta măsuri de majorare a procentului de pădure în vederea
combaterii fenomenului de secetă si a schimbărilor climatice, prin împădurirea
unor terenuri cu destinatie agricolă, obtinute prin efectuarea de schimburi de
terenuri cu destinatie forestieră din celelalte zone prin echivalarea
suprafetelor.
Art. 9 3 . - (1)
Terenurile cumpărate în conditiile art. 9 si 9 1 sau
obtinute prin schimburi de terenuri conform prevederilor art. 9 si 9 2 dobândesc
destinatie forestieră si vor fi cuprinse în amenajamentele silvice prin
trecerea acestora în proprietatea publică a statului, în conditiile legii.
(2) Pentru terenurile prevăzute la alin.
(1) nu se plăteste taxa pentru scoaterea definitivă din circuitul agricol.
Art. 9 4 . -
Autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură, prin Regia
Natională a Pădurilor, poate dobândi terenuri cu destinatie forestieră sau cu
destinatie agricolă în vederea împăduririi acestora si prin donatie a
persoanelor fizice sau juridice.
Art. 9 5 . -
Metodologia de achizitionare, prin cumpărare, schimb sau donatie, a terenurilor
ce pot fi incluse în fondul forestier proprietate publică a statului se
elaborează de autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură si se
aprobă prin horărâre a Guvernului în termen de 30 de zile de la data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I, a legii de aprobare a prezentei
ordonante de urgentă.
Art. 9 6 . - (1)
Sunt interzise înstrăinările, sub orice formă, ale terenurilor cu privire la
care există litigii în instantele judecătoresti, pe tot timpul solutionării
acestor litigii.
(2) Înstrăinările încheiate cu
încălcarea prevederilor alin. (1) sunt nule. Nulitatea va fi constatată de
către instanta judecătorească la cererea oricărei persoane interesate.
(3) Serviciile de transcriptiuni si
inscriptiuni, precum si birourile de carte funciară ale judecătoriilor vor
evidentia, în registrele de publicitate, opozitiile de înstrăinare formulate de
partea interesată si, în aceste cazuri, vor refuza eliberarea certificatelor de
sarcini necesare autentificării înstrăinărilor, solicitate de persoanele care
vor să înstrăineze.”
12. Articolul 10 va avea următorul
cuprins:
“Art. 10. - Dispozitiile prezentei
ordonante de urgentă se completează cu prevederile legislatiei civile, ale
Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, ale Legii nr. 54/1998 privind
circulatia juridică a terenurilor, ale Legii nr. 213/1998 privind proprietatea
publică si regimul juridic al acesteia, ale Legii nr. 26/1996 - Codul silvic,
precum si ale Ordonantei Guvernului nr. 81/1998 privind unele măsuri pentru
ameliorarea prin împădurire a terenurilor degradate si ale Ordonantei Guvernului
nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului
forestier national, republicată, cu modificările ulterioare, în măsura în care
acestea nu sunt contrare prevederilor prezentei ordonante de urgentă.”
Art. II. - Prezenta
lege intră în vigoare la 45 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de
Senat în sedinta din 6 decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 18 decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1)
din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
16 ianuarie 2002.
Nr. 66.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei
de
urgentă a Guvernului nr. 226/2000 privind circulatia juridică a terenurilor cu
destinatie forestieră
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 226/2000 privind circulatia juridică a
terenurilor cu destinatie forestieră si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
15 ianuarie 2002.
Nr. 74.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 96/1998
privind
reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier national,
republicată
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Ordonanta Guvernului
nr. 96 din 27 august 1998 privind reglementarea regimului silvic si
administrarea fondului forestier national, aprobată si modificată prin Legea
nr. 141/1999, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23
din 24 ianuarie 2000, se modifică si se completează după cum urmează:
1. La articolul 8, literele a),
b) si h) ale alineatului (1) vor avea următorul cuprins:
“a) să elaboreze amenajamentele
silvice pentru pădurile pe care le detin, prin unităti specializate, în mod
gratuit, autorizate în acest scop de autoritatea publică centrală care răspunde
de silvicultură. Costul acestor lucrări se suportă de proprietari, în cazul
persoanelor juridice, si de administrator, în cazul pădurilor statului. Pentru
pădurile cu suprafete mai mici de 10 hectare, apartinând persoanelor fizice,
precum si pentru suprafete mai mici de 30 hectare, apartinând unitătilor de
cult si celor de învătământ, se întocmesc, de unităti specializate, extrase
sumare din amenajamente silvice, al căror continut se va preciza prin normele
tehnice de amenajare;
b) să asigure paza pădurilor, în
vederea prevenirii tăierilor ilegale, distrugerii sau degradării vegetatiei
forestiere, păsunatului abuziv, braconajului si a altor fapte infractionale sau
contraventionale. Proprietarii de păduri mentionati la art. 12 alin. (1) vor
asigura paza prin structurile silvice de administrare, de stat sau private,
după caz. Neasigurarea pazei prin structurile silvice autorizate atrage
răspunderea contraventională;
................................................................................................
h) să execute tăieri de arbori numai
după punerea în valoare si eliberarea documentelor specifice, de către
personalul silvic autorizat;”
2. La articolul 10, alineatele (2)
si (5) vor avea următorul cuprins:
“(2) Pentru masa lemnoasă destinată
a se exploata proprietarii sau detinătorii cu orice titlu de păduri întocmesc
acte de
punere în valoare, în conformitate cu normele tehnice în vigoare, cu
inventarierea prealabilă a arborilor destinati tăierii de către personalul
silvic delegat să utilizeze ciocanul silvic de marcat.
................................................................................................
(5) Materialul lemnos care se
transportă din pădure are ca document de însotire bonul de vânzare sau foaia de
însotire, fiind marcat, cu exceptia celui fasonat în metri steri, cu marca
dreptunghiulară specifică agentului economic care administrează pădurea sau
celui care exploatează masa lemnoasă, după caz.”
3. La articolul 12, alineatul (1)
va avea următorul cuprins:
“Art. 12. - (1) Pădurile proprietate publică, apartinând
comunelor, oraselor si municipiilor, precum si cele proprietate privată
indiviză, apartinând fostilor composesori, mosneni si răzesi, precum si
persoanelor apartinând altor forme asociative conform prevederilor legale sau
mostenitorilor acestora, se administrează de către proprietari prin structurile
silvice proprii, similare cu cele ale
statului, sau, la cerere, prin structurile silvice de stat existente, pe baza
unor contracte convenite între părti. Pentru gestionarea pădurilor prin
structuri silvice proprii detinătorii mentionati mai sus angajează personal de
specialitate, autorizat în conditiile prezentei ordonante.”
4. La articolul 12, după
alineatul (2) se introduc alineatele (3) si (4) cu următorul cuprins:
“(3) În scopul asigurării
continuitătii modului de gospodărire durabilă a pădurilor se mentin actualele
unităti teritoriale amenajistice si gruparea lor pe actualele unităti silvice
teritoriale administrative.
(4) Pentru crearea structurilor
silvice proprii, similare cu cele de stat, se va angaja personal silvic, prin
concurs, cu avizul proprietarilor.”
5. Articolul 13 va avea următorul
cuprins:
“Art. 13. - În conditiile mentinerii
unitătilor silvice teritoriale administrative si a celor teritoriale
amenajistice, modalitătile concrete de gospodărire a pădurilor, repartizarea
resurselor materiale si a surselor financiare cuvenite persoanelor fizice si
juridice pentru pădurile pe care le au în proprietate, precum si obligatiile
acestora se reglementează prin regulament aprobat prin hotărâre a Guvernului,
la propunerea autoritătii publice centrale care răspunde de silvicultură, în
termen de 60 de zile.”*)
6. La articolul 14, alineatul (1)
va avea următorul cuprins:
` “Art. 14. - (1) Proprietarii de
păduri la care se referă prezenta sectiune îsi pot gospodări pădurile ce le
apartin, pe bază contractuală, în conditiile art. 12 alin. (3), prin Regia
Natională a Pădurilor.”
7. La articolul 14, litera b) a
alineatului (2) va avea următorul cuprins:
“b) obligatiile Regiei Nationale a
Pădurilor de a asigura paza pădurilor si de a executa lucrările tehnice silvice
de îngrijire, combatere a dăunătorilor, punere în valoare a masei lemnoase,
exploatare a resurselor si de regenerare a arboretelor, în conformitate cu
regimul silvic;”
8. La articolul 15, alineatele
(1) si (2) vor avea următorul cuprins:
“Art. 15. - (1) Pădurile proprietate
privată apartinând persoanelor fizice sunt supuse regimului silvic.
Proprietarii au obligatia să asigure paza pădurilor si să execute lucrările
necesare impuse de regimul silvic, prin mijloace proprii.
(2) În situatia în care proprietarii
de păduri nu îsi pot îndeplini, în mod individual, obligatiile prevăzute la
alin. (1), acestia îsi vor gospodări pădurile pe bază contractuală prin
structurile silvice private sau de stat, scop în care se pot constitui, în
prealabil, în asociatii cu personalitate juridică.”
9. La articolul 16, alineatele
(1) si (3) vor avea următorul cuprins:
“Art. 16. - (1) Administrarea
pădurilor proprietate privată apartinând parohiilor, schiturilor, mânăstirilor,
unitătilor de învătământ sau altor persoane juridice se face cu personal silvic
specializat, în vederea respectării obligatiilor prevăzute la art. 8 alin. (1).
................................................................................................
(3) Proprietarii de păduri care fac
obiectul prezentei sectiuni pot solicita ca pădurile ce le apartin să fie
administrate pe bază contractuală de structurile silvice de stat sau private,
în conditiile prevăzute la art. 12 alin. (1) si (2), art. 13 si 14, completate
de prevederi specifice, convenite de părtile contractante.”
10. La articolul 17, alineatele
(2) si (3) vor avea următorul cuprins:
“(2) Contractele prevăzute la alin.
(1) se încheie în formă autentică la birourile notariale, taxele si
comisioanele suportându-se de structurile silvice care administrează pădurile
respective. Aceste contracte se înregistrează la inspectoratele teritoriale de
regim silvic si cinegetic, institutii definite conform art. 19 si 21, în a
căror rază teritorială se află fondul forestier.
(3) Rezilierea contractului din
initiativa unei părti se solutionează conform legislatiei civile si în
conditiile administrării pădurilor, în continuare, în regim silvic, prin
structuri silvice autorizate.”
11. După articolul 17 se
introduce articolul 17 1 , cu
următorul cuprins:
“Art. 17 1 . - Până
la retrocedarea unor terenuri forestiere din administrarea Regiei Nationale a
Pădurilor în proprietatea publică a unitătilor administrativ-teritoriale sau în
proprietatea privată, respectiv până la punerea în posesie conform prevederilor
Legii nr. 1/2000, Regia Natională a Pădurilor are obligatia să execute lucrările
tehnice silvice conform prevederilor amenajamentelor silvice si reglementărilor
impuse de regimul silvic, acordând proprietarilor profitul rezultat din
valorificarea masei lemnoase respective. Profitul rezultat se acordă în bani
sau în natură, la cererea proprietarului.”
12. La articolul 19, alineatul
(1) va avea următorul cuprins:
“Art. 19. - (1) Controlul
respectării regimului silvic pentru întregul fond forestier national se
exercită de autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură, precum
si prin inspectoratele teritoriale de regim silvic si cinegetic, aflate în
subordinea acesteia.”
13. Articolul 21 va avea
următorul cuprins:
“Art. 21. - (1) Inspectoratele
teritoriale de regim silvic si cinegetic se constituie la nivelul fiecărui
judet, dacă suprafata pădurilor judetului, potrivit art. 3 lit. a)-e), este de
minimum 50.000 hectare.
(2) În cazul judetelor în care
suprafata pădurilor este sub limita prevăzută la alin. (1), inspectoratele
teritoriale de regim silvic si cinegetic vor fi constituite pe raza a două sau
mai multe judete limitrofe, astfel încât suprafata minimă a acestora să fie cea
prevăzută la alin. (1), dar nu mai mare de 150.000 hectare.
(3) Inspectoratele teritoriale de
regim silvic si cinegetic se constituie prin hotărâre a Guvernului.
(4) Personalul tehnic de
specialitate din inspectoratele teritoriale de regim silvic si cinegetic va fi
dimensionat în raport cu suprafata pădurilor si cu numărul de proprietari,
astfel încât pentru o suprafată medie de 20.000 hectare să existe un inspector
inginer silvic.
(5) Pentru controlul lucrărilor
tehnice de teren si pentru executarea controalelor de fond se va asigura un
inginer silvic sau un tehnician silvic pentru o suprafată medie de 10.000
hectare.”
14. La articolul 23, alineatele
(2) si (3) vor avea următorul cuprins:
“(2) Scoaterea/ocuparea definitivă a
terenurilor din fondul forestier, fără compensarea acestora cu o suprafată
echivalentă de teren, pentru obiectivele si lucrările prevăzute la alin. (1),
se face cu plata de către persoanele fizice si juridice solicitante a
următoarelor taxe si despăgubiri:
a) taxa pentru ocuparea definitivă a
terenurilor forestiere, potrivit prevederilor art. 92 alin. (4), cu exceptiile
prevăzute la alin. (6) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată,
care se varsă la Fondul de ameliorare a fondului funciar, fond aflat la
dispozitia autoritătii publice centrale care răspunde de silvicultură;
b) contravaloarea terenului scos
definitiv din fondul forestier, care se achită proprietarului terenului
forestier pentru terenurile proprietate privată, sau, respectiv, o despăgubire
acordată administratorului terenului pentru terenurile proprietate publică a
statului, care se varsă în Fondul de conservare si regenerare a pădurilor;
c) contravaloarea pierderii de
crestere, determinată de exploatarea masei lemnoase înainte de vârsta
exploatabilitătii, care se achită proprietarului terenului pentru terenurile
proprietate privată, sau, respectiv, o despăgubire acordată administratorului
terenului pentru terenurile proprietate publică a statului, care se varsă în
Fondul de conservare si regenerare a pădurilor;
d) valoarea obiectivelor dezafectate
pentru terenurile ocupate din fondul forestier proprietate publică a statului,
care se
achită administratorului acestora.
(3) La cererea persoanelor fizice si
juridice, scoaterea definitivă a unor terenuri din fondul forestier national
pentru obiectivele si lucrările prevăzute la alin. (1), dacă beneficiarul
compensează cu terenuri echivalente ca suprafată si bonitate, limitrofe
fondului forestier, se poate face cu plata unei taxe egale cu valoarea masei
lemnoase la exploatabilitate pentru specia principală de bază corespunzătoare
statiunii, care se varsă la Fondul de ameliorare a fondului funciar, a
despăgubirilor prevăzute la alin. (2) lit. d), precum si a cheltuielilor de
instalare a vegetatiei forestiere si de întretinere a acesteia până la
realizarea stării de masiv pe terenul primit în compensare, care se achită
anticipat administratorului fondului forestier.”
15. La articolul 23, după
alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu următorul cuprins:
“(4) Prevederile art. 92 alin. (6)
din Legea nr. 18/1991, republicată, sunt aplicabile.”
16. Articolul 24 va avea
următorul cuprins:
“Art. 24. - (1) Pentru ocuparea
temporară de terenuri din fondul forestier national, persoanele fizice sau
juridice beneficiare de folosirea terenului au obligatia să achite:
a) o garantie în sumă egală cu cheltuielile
necesare pentru aducerea în conditii apte de împădurire a terenului ocupat
temporar; suma prevăzută se depune într-un cont special, purtător de dobândă,
la Fondul de ameliorare a fondului funciar, aflat la dispozitia autoritătii
publice centrale care răspunde de silvicultură, prevăzut în Legea nr. 18/1991,
republicată, cu modificările ulterioare;
b) chiria anuală pentru ocuparea
temporară a terenurilor din fondul forestier, care se achită proprietarului
terenului
pentru
terenurile proprietate privată si administratorului terenului pentru terenurile
proprietate publică a statului, în Fondul extrabugetar pentru construirea de
drumuri forestiere;
c) contravaloarea pierderii de
crestere determinată de exploatarea masei lemnoase înainte de vârsta exploatabilitătii,
care se achită proprietarului terenului pentru terenurile proprietate privată
si administratorului terenului pentru terenurile proprietate publică a
statului, în Fondul extrabugetar pentru construirea de drumuri forestiere;
d) cheltuielile de reinstalare a
vegetatiei forestiere si de întretinere a acesteia, până la realizarea stării
de masiv, pentru terenurile ocupate proprietate publică a statului, care se
achită anticipat administratorului acestora;
e) valoarea obiectivelor dezafectate
de pe terenurile ocupate proprietate publică a statului, care se achită
administratorului acestora.
(2) În situatia în care ocuparea
temporară a terenului nu implică defrisarea vegetatiei forestiere lemnoase,
beneficiarul nu plăteste proprietarului sau administratorului terenului sumele
prevăzute la alin. (1) lit. c), d) si e).
(3) În cazul în care titularul
aprobării de scoatere temporară din circuitul forestier îsi îndeplineste
obligatiile cu privire la redarea terenurilor în fondul forestier, acestuia îi
sunt restituite garantia si dobânda aferentă.
(4) Pretul mediu al unui metru cub
de masă lemnoasă pe picior, care se foloseste pentru calculul obligatiilor
bănesti aferente ocupării terenurilor din fondul forestier national, prevăzute
la art. 23 si în prezentul articol, se stabileste prin ordin al ministrului
responsabil de domeniul silviculturii, tinând seama de pretul de piată.”
17. La articolul 28 alineatul
(1), după litera g) se introduce litera h) cu următorul cuprins:
“h) finantarea administrării
pădurilor prin structuri silvice autorizate, în situatiile în care veniturile
obtinute prin valorificarea integrală a resurselor forestiere, conform
amenajamentelor silvice, nu asigură costurile administrării în regim silvic.”
18. Articolul 31 va avea
următorul cuprins:
“Art. 31. - (1) Tăierea sau
scoaterea din rădăcini, fără drept, de arbori, puieti sau lăstari din fondul
forestier national, indiferent de forma de proprietate, de către proprietari,
detinători sau de către oricare altă persoană, dacă valoarea pagubei este de
peste 5 ori mai mare decât pretul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe
picior sau dacă valoarea este sub această limită, dar fapta a fost săvârsită de
cel putin două ori în interval de 2 ani, se pedepseste cu închisoare de la 6
luni la 4 ani sau cu amendă.
(2) Dacă fapta a avut ca urmare o
pagubă în valoare de 20 de ori mai mare decât pretul mediu al unui metru cub de
masă lemnoasă pe picior, pedeapsa este închisoarea de la 1 la 5 ani.
(3) Când fapta a avut ca urmare o
pagubă în valoare de peste 50 de ori mai mare decât pretul mediu al unui metru
cub de masă lemnoasă pe picior, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 7 ani.
(4) Maximul pedepselor prevăzute la
alin. (1)-(3) se majorează cu 3 ani în cazul în care faptele au fost săvârsite
în următoarele împrejurări:
a) de două sau mai multe persoane
împreună;
b) de o persoană având asupra sa o
armă sau substante chimice periculoase;
c) în timpul noptii;
d) în arii forestiere protejate.
(5) Tentativa se pedepseste.”
19. La articolul 33, literele a),
b) si c) ale alineatului (1) vor avea următorul cuprins:
“a) refuzul proprietarilor sau al
altor detinători de păduri de a întocmi amenajamente silvice, conform
obligatiei
prevăzute
la art. 8 alin. (1) lit. a), cu amendă de la 400.000 lei la 2.000.000 lei
pentru persoane fizice si de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei, pentru
persoane juridice;
b) neasigurarea pazei pădurilor de
către persoanele fizice detinătoare, cu amendă de la 1.000.000 lei la 2.000.000
lei si neasigurarea pazei si administrării prin structuri silvice autorizate a
pădurilor apartinând persoanelor juridice, cu amendă de la 10.000.000 lei la
20.000.000 lei;
c) refuzul proprietarilor sau al
altor detinători de păduri de a executa lucrările de prevenire si combatere a
dăunătorilor si bolilor pădurilor, conform dispozitiei art. 8 alin. (1) lit.
c), sau de a executa lucrările de îngrijire a arboretelor, prevăzute la art. 8
alin. (1) lit. g), cu amendă de la 5.000.000 lei la 25.000.000 lei.”
20. Articolul 35 va avea
următorul cuprins:
“Art. 35. - Constatarea
infractiunilor prevăzute la art. 30-32 si a contraventiilor prevăzute la art.
33 se face de către personalul silvic prevăzut la art. 105 din Legea nr. 26/1996
- Codul silvic si de către personalul silvic din structurile silvice
nou-înfiintate, precum si de către organele de cercetare penală, în cazul
infractiunilor, si de către primari, în cazul contraventiilor.”
21. După articolul 39 se introduc
articolele 39 1 si 39 2 cu
următorul cuprins:
“Art. 39 1 . - În
întelesul prezentei ordonante, prin structuri silvice private sau de stat, considerate
în ansamblul lor, se întelege: cantoane, brigăzi sau districte si ocoale
silvice.
Art. 39 2 . -
Structurile silvice private, similare cu cele de stat, legal constituite,
precum si personalul silvic angajat vor fi autorizate de autoritatea publică
centrală care răspunde de silvicultură, în termen de 60 de zile de la depunerea
documentelor necesare autorizării.”
Art. II. -
Autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură va stabili, în
termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi,
suprafetele maxime care pot fi defrisate pentru realizarea obiectivelor
prevăzute la art. 23 alin. (1) lit. b), c) si d).
Art. III. -
Ordonanta Guvernului nr. 96/1998, aprobată prin Legea nr. 141/1998,
republicată, cu modificările si completările aduse prin prezenta lege, va fi
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă
numerotare.
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor si de Senat în sedinta comună din 12 decembrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si ale art. 76 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR VALER DORNEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti,
16 ianuarie 2002.
Nr. 75.
*) Termenul
curge de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
privind
promulgarea Legii pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 96/1998
privind reglementarea regimului silvic si administrarea
fondului
forestier national, republicată
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României d e c r e
t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 96/1998 privind
reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier national,
republicată, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
15 ianuarie 2002.
Nr. 83.
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL
CONSILIUL
NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind
reducerea cu 6 luni a duratei Licentei de emisie nr. R 111 din 1 martie 1994,
acordată
Societătii Comerciale “Prundvilchim” - S.R.L. pentru postul Radio Horion din
Craiova
Consiliul National al
Audiovizualului, întrunit în sedinta din 17 ianuarie 2002, a constatat
următoarele:
Postul Radio Horion al Societătii Comerciale
“Prundvilchim” - S.R.L., având Licenta de emisie nr. R 111 din 1 martie 1994,
functionează într-un amplasament neautorizat si nu detine la sediu buletinul de
măsurători, avizul tehnic prealabil si decizia de autorizare, încălcând astfel
obligatiile ce decurg din licenta de emisie;
în baza art. 36 din Legea
audiovizualului nr. 48/1992 Societătii Comerciale “Prundvilchim” - S.R.L. i-a
fost adresată Somatia publică nr. 6.870 din 21 noiembrie 2001 pentru aceeasi
abatere;
având în vedere că Societatea
Comercială “Prundvilchim” - S.R.L. nu s-a conformat acestei somatii si nu a
intrat în legalitate în termenul stabilit, în temeiul art. 37 alin. (1) lit. c)
din Legea audiovizualului nr. 48/1992 si în conformitate cu dispozitiile art.
29 din aceeasi lege,
Consiliul National al
Audiovizualului d e c i d e:
Articol unic. - Se reduce cu 6 luni
durata Licentei de emisie nr. R 111 din 1 martie 1994 pentru postul Radio
Horion din Craiova, acordată Societătii Comerciale “Prundvilchim” - S.R.L., în
temeiul art. 37 alin. (1) lit. c) din Legea audiovizualului nr. 48/1992.
Presedintele Consiliului National al Audiovizualului,
Serban Madgearu
Bucuresti,
21 ianuarie 2002.
Nr. 6.
CONSILIUL
NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind
retragerea Licentei de emisie nr. TV 002 din 7 ianuarie 1993, acordată
Societătii Comerciale
“Dacia
R.T.V. Europa Nova” - S.R.L. pentru postul de televiziune Tele Europa Nova
din
Iasi
Consiliul National al
Audiovizualului, întrunit în sedinta din 17 ianuarie 2002, a constatat
următoarele:
Postul Tele Europa Nova din Iasi al
Societătii Comerciale “Dacia R.T.V. Europa Nova” - S.R.L., având Licenta de
emisie nr. TV 002 din 7 ianuarie 1993, începând cu data de 1 decembrie 2001 a
întrerupt emisiunile de televiziune retransmitând doar programul Tele 7 abc
Bucuresti (statie cap de retea), încălcându-se astfel obligatiile ce decurg din
licenta de emisie, precum si prevederile Deciziei Consiliului National al
Audiovizualului nr. 21/1999 privind reglementarea modului de prezentare si de
aprobare a grilelor de program;
în baza art. 36 din Legea
audiovizualului nr. 48/1992 Societătii Comerciale “Dacia R.T.V. Europa Nova” -
S.R.L. i-a fost adresată Somatia publică nr. 7.873 din 27 decembrie 2001 pentru
aceeasi abatere;
de asemenea, începând cu data de 11
ianuarie 2002, de la ora 9,00, pe canalul 54-8P nu a mai putut fi receptionat
postul Tele Europa Nova;
având în vedere că Societatea
Comercială “Dacia R.T.V. Europa Nova” - S.R.L. nu s-a conformat somatiei si nu a
intrat în legalitate în termenul stabilit, în temeiul art. 37 alin. (1) lit. d)
din Legea audiovizualului nr. 48/1992 si în conformitate cu dispozitiile art.
29 din aceeasi lege,
Consiliul National al
Audiovizualului d e c i d e:
Articol unic. - Se retrage Licenta
de emisie nr. TV 002 din 7 ianuarie 1993 pentru postul de televiziune Tele
Europa Nova din Iasi, acordată Societătii Comerciale “Dacia R.T.V. Europa Nova”
- S.R.L., în temeiul art. 37 alin. (1) lit. d) din Legea audiovizualului nr.
48/1992.
Presedintele Consiliului National al Audiovizualului,
Serban Madgearu
Bucuresti,
21 ianuarie 2002.
Nr. 7.
CONSILIUL
NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind
obligatiile ce revin titularilor de licentă de emisie referitor la
înregistrarea programelor
de
radio si de televiziune
În temeiul prevederilor art. 32 si
ale art. 35 alin. 1 si cu respectarea art. 29 din Legea audiovizualului nr.
48/1992,
Consiliul National al
Audiovizualului d e c i d e:
Art. 1. - Programele de radio sau de
televiziune difuzate pe cale radioelectrică terestră sau prin satelit,
programul de conceptie proprie si programul constituit din productii
audiovizuale înregistrate prin diverse mijloace, difuzate prin retelele de
distributie prin cablu, vor fi înregistrate integral si simultan cu transmisia
lor în timp real.
Art. 2. - (1) Înregistrările
programelor enumerate mai sus vor fi păstrate timp de 30 de zile după data
difuzării.
(2) Fac exceptie de la prevederile
alin. (1) înregistrările continând emisiuni după a căror difuzare posturile de
radio
sau de
televiziune au primit solicitări privind acordarea dreptului la replică,
situatie în care înregistrările vor fi păstrate timp de 60 de zile după data
difuzării.
Art. 3. - Titularii licentelor de emisie
sunt obligati să pună la dispozitie Consiliului National al Audiovizualului, la
cerere, înregistrările în următoarele formate:
a) pentru programele de televiziune,
înregistrare analogică pe casete VHS, cu viteză normală sau “longplay”;
b) pentru programele de radio,
înregistrare analogică pe casete audio standard.
Art. 4. - Nerespectarea prevederilor
prezentei decizii se sanctionează conform Legii audiovizualului nr. 48/1992.
Art. 5. - (1) Prezenta decizie intră
în vigoare în termen de 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) Începând cu aceeasi dată orice
alte prevederi contrare se abrogă.
Presedintele Consiliului National al Audiovizualului,
Bucuresti,
24 ianuarie 2002.
Nr. 9.