MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P
A R T E A I
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
421/2.164. – Ordin privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 423/2001 pentru sprijinirea sectorului de pescuit la Marea Neagra
464. – Ordin
pentru aprobarea Normelor privind vanzarea de active prin licitatie cu strigare
sau prin licitatie cu plic inchis
483. – Ordin privind modificarea si completarea Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 373/2001 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind gestionarea deseurilor toxice si de risc din laboratoarele sanitare veterinare
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALA
din
2 octombrie 2001
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 2 si 7 din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei
financiare a agentilor economici, aprobata prin Legea nr. 12/1995, cu
modificarile ulterioare
Nicolae
Popa - presedinte
Costica
Bulai - judecator
Nicolae
Cochinescu - judecator
Constantin
Doldur - judecator
Kozsokár
Gábor - judecator
Petre
Ninosu - judecator
Serban
Viorel Stanoiu - judecator
Lucian
Stangu - judecator
Ioan
Vida - judecator
Gabriela
Ghita - procuror
Maria
Bratu - magistrat-asistent
Pe rol
se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV
pct. 2 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru
intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata prin Legea nr.
12/1995, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Transtex" - S.R.L. din Sighisoara in Dosarul nr. 4.169/2000 al
Judecatoriei Sighisoara. Dezbaterile au avut loc in sedinta din 18 septembrie
2001, in lipsa partilor si in prezenta reprezentantului Ministerului Public, si
au fost consemnate in incheierea de la aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie
de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 25 septembrie
2001 si apoi pentru data de 2 octombrie 2001.
CURTEA,
avand
in vederea actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin
Incheierea din 5 aprilie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 4.169/2000,
Judecatoria Sighisoara a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta Guvernului nr.
18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor
economici, aprobata prin Legea nr. 12/1995, cu modificarile ulterioare,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Transtex" - S.R.L. din
Sighisoara intr-un litigiu avand ca obiect plangerea impotriva
procesului-verbal de contraventie intocmit de Garda financiara Mures.
In
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. IV pct. 2 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 sunt
neconstitutionale, intrucat reprezinta "o forma mascata de confiscare a
unor bunuri... dobandite in mod licit", iar asupra acestor bunuri
rezultate din contractele comerciale internationale statul nu are nici un
drept, nefiind parte in aceste contracte. De asemenea, se considera ca nu sunt
respectate nici dispozitiile art. 49 din Constitutie, privind cazurile si
conditiile in care se pot opera restrangeri ale exercitiului unor drepturi si
libertati, fiind astfel incalcat dreptul de proprietate asupra sumei de bani ce
reprezinta beneficiul rezultat din activitatea de comert international. Se mai
sustine ca prin impunerea incasarii sumelor in valuta, prin conturi deschise in
Romania la banci autorizate, se aduce o restrangere principiului libertatii
comertului, acesta presupunand "si posibilitatea pentru agentii economici
de a-si stabili impreuna cu partenerii contractuali locul unde urmeaza a se
face plata si modalitatile de plata". Raspunderea agentului economic, in
baza art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, reprezinta, in opinia
autoarei exceptiei, o imixtiune a statului in relatiile contractuale dintre
persoane private. Astfel, sanctiunea contraventionala se aplica in cazul
neexecutarii unor obligatii contractuale, neexecutare ce ar putea fi
sanctionata doar de catre partea prejudiciata, iar nu de catre stat. Mai mult,
se apreciaza ca in aplicarea sanctiunii contraventionale nu se tine seama de
vinovatia necesara pentru savarsirea contraventiei, instituindu-se o raspundere
obiectiva, fapt ce contravine art. 41 alin. (7) din Constitutie. De asemenea,
prin interventia statului "in ordinea juridica a proprietatii
private" sunt incalcate si prevederile art. 135 alin. (6) din Constitutie.
Judecatoria
Sighisoara, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, intrucat prin instituirea
obligatiei de repatriere a valutei si a efectuarii operatiunilor prin conturi
deschise in Romania la banci autorizate nu sunt incalcate prevederile art. 49
alin. (1) din Constitutie. Se considera, de asemenea, ca nu sunt incalcate nici
dispozitiile constitutionale ale art. 134 alin. (1), alin. (2) lit. a) si b) si
ale art. 135 alin. (6), intrucat "inviolabilitatea proprietatii private nu
poate fi opusa cerintelor apararii intereselor nationale in activitatea
financiara si valutara". Mai mult, instanta apreciaza ca "de
constituirea fondurilor valutare depinde insasi functionarea sistemului
economic".
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul,
in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
nefondata. In primul rand se considera ca nu suntem in prezenta unei
confiscari, restrangeri a exercitiului unor drepturi sau violari a proprietatii
private, ci este vorba de savarsirea unei contraventii, cu toate consecintele
sanctionatorii ce decurg din acest fapt. Dreptul de proprietate al autoarei
exceptiei nu este atins in nici un fel, dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
18/1994 fiind o concretizare a prevederilor art. 41 alin. (1) teza a doua din
Constitutie, potrivit carora "Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege". Se mai considera ca activitatea de comert
international a agentilor economici, pe de o parte, se desfasoara pe baza
autonomiei lor juridice, iar pe de alta parte, este necesar sa fie respectat
interesul national in desfasurarea acestei activitati. Se face referire si la
jurisprudenta Curtii Constitutionale in legatura cu dispozitiile atacate,
exemplificandu-se prin deciziile nr. 15/1997, nr. 16/1997, nr. 274/1997, nr.
64/1998, nr. 89/1998 si nr. 113/1998.
In
sfarsit, se apreciaza ca statul are datoria de a apara interesul public in
cadrul economiei nationale si, pe cale de consecinta, de a interveni in
activitatile economice. In legatura cu prevederile art. 29 si 30 din
Constitutie se apreciaza ca acestea nu au legatura cu cauza. Presedintii celor
doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand
incheierea de sesizare, punctul de vedere exprimat de Guvern, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele: Curtea Constitutionala a fost
legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
In
legatura cu obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, desi in incheierea de
sesizare a Curtii Constitutionale instanta a retinut ca sunt criticate dispozitiile
art. IV din ordonanta, in realitate, din analiza notelor scrise ale autoarei
exceptiei, rezulta ca sunt avute in vedere doar pct. 2 si 7 ale acestui
articol, care reglementeaza obligatia de a incasa sumele in valuta prin conturi
deschise in Romania la banci autorizate, respectiv sanctiunile contraventionale
ce intervin in cazul nerespectarii obligatiei de repatriere a valutei. In
consecinta, Curtea urmeaza sa se pronunte numai asupra dispozitiilor art. IV
pct. 2 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 28 din 28 ianuarie 1994, aprobata prin Legea
nr. 12/1995 , publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 27 din
7 februarie 1995, cu modificarile ulterioare.
I.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca alin. 3 al art.
IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 face referire la Legea nr.
76/1992, lege abrogata expres prin art. 11 lit. c) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 10/1997 cu privire la diminuarea blocajului financiar si a
pierderilor din economie (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 72 din 22 aprilie 1997). Ca urmare, in cazul depasirii termenului prevazut
la alin. 3 al pct. 7 din art. IV al Ordonantei Guvernului nr. 18/1994 nu se vor
mai putea aplica sanctiunile reglementate prin Legea nr. 76/1992, la care se
adauga o majorare de 50%, deoarece un text legal care face trimitere la o norma
care intre timp a iesit din vigoare nu mai produce efecte juridice. In
consecinta, prevederile alin. 3 al pct. 7 din art. IV al Ordonantei Guvernului
nr. 18/1994 nu pot constitui obiectul controlului de neconstitutionalitate,
avand in vedere ca, potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala are competenta de a decide numai asupra
normelor juridice in vigoare. Prin urmare, in temeiul alin. (6) al art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, exceptia de neconstitutionalitate a alin. 3 al
pct. 7 din art. IV al Ordonantei Guvernului nr. 18/1994 apare ca fiind
inadmisibila, urmand sa fie respinsa ca atare.
II. Cu
privire la constitutionalitatea art. IV pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr.
18/1994 Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, statuand ca acest text este
constitutional. Astfel, prin Decizia nr. 89 din 25 iunie 1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 282 din 31 iulie 1998, si prin
Decizia nr. 198 din 19 iunie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 505 din 27 august 2001, Curtea a retinut in esenta ca atat
obligatia de repatriere a valutei, cat si cea de efectuare a operatiunilor prin
conturile deschise in Romania la banci autorizate nu sunt contrare principiilor
economiei de piata si libertatii comertului, prevazute la art. 134 alin. (1) si
alin. (2) lit. a) din Constitutie, intrucat, potrivit prevederilor alin. (2)
lit. b) al aceluiasi articol, statul are obligatia de a asigura protejarea
intereselor nationale in activitatea financiara si valutara. De asemenea,
Curtea a mai retinut ca aceste obligatii nu incalca nici dispozitiile art. 49
alin. (1) din Constitutie, deoarece acestea, reglementand situatiile in care
pot fi restranse drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor, nu se
aplica in cauza. Intrucat nu exista elemente noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, atat considerentele, cat si solutia
privind dispozitiile art. IV pct. 2 isi pastreaza valabilitatea si in cauza de
fata.
III.
De asemenea, Curtea s-a mai pronuntat cu privire la constitutionalitatea prevederilor
art. IV pct. 7 alin. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994. Astfel, prin
Decizia nr. 209 din 25 octombrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 80 din 15 februarie 2001, si prin Decizia nr. 151 din 8
mai 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 475 din 20
august 2001, Curtea a hotarat, cu majoritate de voturi in ceea ce priveste
dispozitiile art. IV pct. 7 alin. 1, respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate. In considerentele acestor decizii s-a retinut ca aceste
dispozitii nu contravin art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b) si art.
135 alin. (6) din Constitutie, deoarece inviolabilitatea, in conditiile legii,
a proprietatii private nu poate fi opusa cerintelor apararii intereselor nationale
in activitatea financiara si valutara, in stadiul actual de dezvoltare a
economiei de piata. Nici economia de piata si nici libertatea comertului nu
justifica incalcarea obligatiei de repatriere a valutei si a termenului legal
maxim de repatriere, deoarece de constituirea fondurilor valutare depinde
functionarea insasi a sistemului economic, astfel ca autonomia juridica a
agentilor economici in activitatea de comert exterior nu se poate realiza decat
cu respectarea acestor obligatii. In legatura cu sustinerea potrivit careia
dispozitiile alin. 1 si 2 ale pct. 7 din art. IV al Ordonantei Guvernului nr.
18/1994 ar incalca prevederile art. 41 alin. (7) din Constitutie, Curtea a
retinut prin mai multe decizii (de exemplu, prin Decizia nr. 104 din 6 iunie
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 383 din 16
august 2000) ca dispozitiile criticate au ca scop consolidarea regimului
valutar si intarirea disciplinei financiare privind disponibilitatile in
conturile valutare ale persoanelor fizice si juridice, care produc si
comercializeaza marfuri, executa lucrari si presteaza servicii in strainatate,
prevazandu-se atat obligatia de repatriere a valutei, cat si sanctiunea
nerespectarii acestei obligatii.
Curtea
a mai constatat ca limitele dreptului de proprietate au fost stabilite prin
lege (si anume, Legea nr. 12/1995, prin care a fost aprobata cu modificari
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994), iar amenzile contraventionale prevazute la
pct. 7 al art. IV din ordonanta criticata sunt, de asemenea, prevazute de lege,
asa incat nu se poate retine incalcarea art. 41 din Constitutie. De asemenea,
prin Decizia nr. 161 din 10 noiembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 3 din 11 ianuarie 1999, Curtea a statuat ca nu este
intemeiata nici sustinerea potrivit careia se instituie o raspundere obiectiva,
intrucat, prin ipoteza, fiind vorba de savarsirea unei contraventii, elementul
vinovatiei este de esenta acesteia si, de aceea, in lipsa vinovatiei nu se
poate aplica niciodata o sanctiune contraventionala. Existenta sau inexistenta
acesteia este un element al starii de fapt, a carei apreciere este de atributul
exclusiv al instantei de judecata. Avand in vedere ca nu exista elemente noi,
de natura sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, si
in prezenta cauza exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa sub
aceste aspecte.
In
sfarsit, in ceea ce priveste critica potrivit careia dispozitiile pct. 7 al
art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 contravin prevederilor art. 29 si
30 din Constitutie, Curtea constata ca aceste texte din Legea fundamentala se
refera in esenta la drepturi si libertati fundamentale ale cetatenilor care nu
pot fi opuse cerintelor apararii intereselor nationale in activitatea
financiara si valutara. Astfel, Curtea urmeaza sa respinga si aceasta critica
de neconstitutionalitate.
Pentru
considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi in ceea
ce priveste dispozitiile art. IV pct. 7 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr.
18/1994,
CURTEA
In
numele legii
D E C I D E:
1.
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 7 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994
privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici,
aprobata prin Legea nr. 12/1995, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Transtex" - S.R.L. din Sighisoara in
Dosarul nr. 4.169/2000 al Judecatoriei Sighisoara.
2.
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 2 si
pct. 7 alin. 1 si 2 din acelasi act normativ, exceptie ridicata de acelasi
autor in acelasi dosar.
Definitiva
si obligatorie.
Pronuntata
in sedinta publica din data de 2 octombrie 2001.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. Nicolae Popa
Magistrat-asistent,
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR Nr. 421/31 octombrie |
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE Nr. 2.164/31 octombrie 2001 |
privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 423/2001 pentru sprijinirea sectorului de pescuit la Marea Neagra
Ministrul
agriculturii, alimentatiei si padurilor si ministrul finantelor publice, in
temeiul art. 8 alin. (10) din Hotararea Guvernului nr. 12/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor, cu modificarile ulterioare, in temeiul art. 14 alin. (1) din
Hotararea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile ulterioare, in baza
prevederilor alin. (3) al articolului unic din Legea nr. 423/2001 pentru
sprijinirea sectorului de pescuit la Marea Neagra, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 406 din 23 iulie 2001,
emit
urmatorul ordin:
Art.
1. - Se aproba Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 423/2001 pentru
sprijinirea sectorului de pescuit la Marea Neagra, care stabilesc procedura de
acordare a scutirii de la plata accizelor si a taxei pe valoarea adaugata,
calculate la valoarea la poarta rafinariei, pentru motorina destinata
activitatilor de pescuit comercial la Marea Neagra, prevazute in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art.
2. - Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul
agriculturii, alimentatiei si padurilor, Ilie Sarbu |
Ministrul
finantelor publice, Mihai Nicolae Tanasescu |
NORME
METODOLOGICE
de
aplicare a Legii nr. 423/2001 pentru sprijinirea sectorului
de
pescuit la Marea Neagra
Art.
1. - Potrivit prevederilor alin. (1) al articolului unic din Legea nr. 423/2001
pentru sprijinirea sectorului de pescuit la Marea Neagra, denumita in
continuare lege, se scuteste de la plata accizelor si a taxei pe valoarea
adaugata, calculate la poarta rafinariei, motorina destinata activitatilor de
pescuit comercial la Marea Neagra, pentru o perioada de 3 ani, incepand cu data
intrarii in vigoare a legii.
Art.
2. - Ministerul Finantelor Publice, prin Directia generala de politica si
legislatie fiscala, va atesta agentilor economici dreptul de a beneficia de
scutirea de la plata accizelor si a taxei pe valoarea adaugata pentru motorina
destinata activitatilor de pescuit comercial la Marea Neagra, prin eliberarea
unui certificat potrivit modelului prezentat in anexa nr. II la prezentele
norme metodologice.
Art.
3. - Beneficiaza de scutirea de la plata accizelor si a taxei pe valoarea
adaugata, prevazuta la art. 1, agentii economici care indeplinesc cumulativ
urmatoarele conditii:
a)
aprovizionarea cu motorina sa fie efectuata direct de la rafinarie;
b) in
obiectul de activitate sa fie prevazuta expres activitatea de pescuit comercial
la Marea Neagra si sa detina in dotare nave si ambarcatiuni de pescuit;
c)
consumul maxim de motorina care va fi scutit de la plata accizelor si a taxei
pe valoarea adaugata sa fie de 0,5 tone de motorina/1 tona de peste livrat.
Art.
4. - (1) Agentii economice vor prezenta Directiei generale de politica si
legislatie fiscala din cadrul Ministerului Finantelor Publice o cerere,
potrivit modelului prezentat in anexa nr. I la prezentele norme metodologice,
insotita de urmatoarele documente, vizate de directia pentru agricultura si
industrie alimentara judeteana, prin care se atesta incadrarea in conditiile
prevazute la art. 3:
a)
fundamentarea necesarului de motorina pentru care se solicita certificat de
scutire de la plata accizelor si a taxei pe valoarea adaugata;
b)
copie legalizata de pe statutul societatii comerciale, din care sa rezulte ca
societatea in cauza are in obiectul de activitate si pescuitul comercial la
Marea Neagra;
c)
copie legalizata de pe certificatul de inregistrare la registrul comertului;
d)
copie legalizata de pe certificatul de inregistrare fiscala;
e)
copie legalizata de pe instiintarea de platitor de taxa pe valoarea adaugata;
f)
adeverinta eliberata de organul fiscal teritorial, din care sa rezulte
datoriile fata de bugetul de stat;
g)
lista cuprinzand navele si ambarcatiunile din dotare inregistrate la Registrul
Naval Roman, vizata de acesta;
h)
contractele sau comenzile ferme din care sa rezulte cantitatile de peste ce vor
fi livrate pe piata in anul respectiv.
(2)
Directiile pentru agricultura si industrie alimentara judetene vor atesta
incadrarea in conditiile prevazute la art. 3 in termen de maximum 5 zile de la
data solicitarii.
Art.
5. - (1) In urma analizei documentatiei prezentate de agentul economic cererea
se aproba sau se respinge de catre comisia constituita in acest scop prin ordin
al ministrului finantelor publice. Pentru a decide asupra aprobarii sau respingerii
cererii de scutire comisia poate solicita organelor fiscale teritoriale
efectuarea de verificari si/sau de documentari faptice la sediul agentilor
economici. Organele fiscale teritoriale sunt obligate ca in termen de 30 de
zile calendaristice sa comunice rezultatele verificarii solicitate.
(2) Pe
baza aprobarii comisiei stabilite conform alin. (1) se elibereaza agentilor
economici certificatul de atestare a scutirii de la plata accizelor si a taxei
pe valoarea adaugata pentru motorina destinata activitatilor de pescuit
comercial la Marea Neagra.
Art.
6. - (1) Pe baza certificatului de scutire furnizorii vor factura in regim de
scutire de accize si de taxa pe valoarea adaugata motorina catre agentii
economici beneficiari ai certificatului. Pe factura se vor mentiona in mod
obligatoriu numarul certificatului si beneficiarul acestuia. Pentru fiecare
livrare de motorina efectuata furnizorii vor retine o copie legalizata de pe
certificatul de scutire, pe care o vor anexa la exemplarul facturii fiscale care
ramane pentru inregistrarea in evidentele contabile ale furnizorului. Pe
versoul certificatului de scutire in original furnizorii vor inscrie:
cantitatea de motorina livrata, numarul facturii fiscale si data livrarii,
certificand acestea cu stampila unitatii respective si cu semnatura persoanelor
care angajeaza legal unitatea.
(2)
Pentru livrarile efectuate furnizorii nu au dreptul de exercitare a deducerii
taxei aferente achizitiilor destinate acestor operatiuni.
Art.
7. - (1) Certificatele de scutire emise sunt valabile pentru livrarile de
motorina efectuate intr-o perioada de 12 luni calendaristice de la data
eliberarii. In perioada de valabilitate a certificatului de scutire, la cererea
agentilor economici certificatele de scutire pot fi suplimentate pe baza unei
cereri insotite de fundamentarea necesarului suplimentar de motorina.
(2) In
ultimul an de aplicare a legii certificatele de scutire se vor elibera cu
valabilitate pana la expirarea termenului de aplicare a legii.
Art.
8. - (1) Verificarea respectarii conditiilor prevazute la art. 3 se efectueaza
anual de catre organele fiscale teritoriale. In vederea verificarii agentii
economici titulari ai certificatelor de scutire vor prezenta urmatoarele
documente:
a)
facturile fiscale sau alte documente legal aprobate pentru achizitiile de
motorina;
b)
facturi fiscale sau alte documente legal aprobate din care sa rezulte
cantitatile de peste rezultate din activitatea proprie de pescuit comercial la
Marea Neagra, livrate pe piata;
c)
copie de pe jurnalul de bord care sa ateste efectuarea pescuitului la Marea
Neagra si cantitatile de peste capturate.
(2) In
situatia in care din verificarile efectuate rezulta cantitati de motorina
consumate peste limita de 0,5 tone de motorina/1 tona de peste livrat, organul
fiscal teritorial va proceda la calcularea diferentelor reprezentand valoarea
accizelor si a taxei pe valoarea adaugata aferente cantitatilor ce depasesc
cantitatile de motorina admise in regim de scutire.
(3)
Valoarea accizelor se va determina potrivit prevederilor legale in vigoare care
reglementeaza regimul accizelor.
(4)
Valoarea taxei pe valoarea adaugata se va determina prin aplicarea cotei de
T.V.A. in vigoare la data efectuarii aprovizionarilor de motorina asupra
valorii cantitatilor care depasesc norma de consum stabilita, inclusiv valoarea
corespunzatoare a accizelor.
(5) Diferentele valorice constatate la verificare se platesc de catre agentii economici titulari ai certificatelor de scutire in termen de 15 zile de la data incheierii actului de control. Neachitarea diferentelor valorice la termenul stabilit genereaza plata unor majorari de intarziere, conform prevederilor legale in materie.
Art.
9. - Revanzarea motorinei achizitionate in regim de scutire de taxe de catre
agentii economici titulari ai certificatelor de scutire este interzisa.
ANEXA Nr. I1
a normele metodologice
CERERE
privind
atestarea scutirii de la plata accizelor si a taxei pe
valoarea
adaugata pentru motorina destinata activitatilor de pescuit
comercial,
conform Legii nr. 423/2001 pentru sprijinirea sectorului
de
pescuit la Marea Neagra
1. Denumirea agentului economic .............................................
2.
Localitatea .........., str. ........ nr. ....., judetul/sectorul ........
3.
Codul fiscal al agentului economic .......................................
4.
Organul fiscal la care este inregistrat ca platitor de taxa pe valoarea
adaugata ...................
5.
Cantitatea de motorina pentru care se solicita aprovizionarea in regim de
scutire de la plata accizelor si a taxei de valoarea adaugata
..................
6.
Date ale contractelor sau comenzilor ferme:
- nr.
.......... data ....... cumparator ............. cantitatea ...........
- nr.
.......... data ....... cumparator ............. cantitatea ...........
- nr.
.......... data ....... cumparator ............. cantitatea ...........
- nr.
.......... data ....... cumparator ............. cantitatea ...........
7.
Documente justificative anexate ..........................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
Numele
si prenumele ................ Functia ................. Data .........
Semnatura
si stampila
Viza
directiei pentru agricultura si industrie alimentara judetene privind atestarea
incadrarii in conditiile prevazute la art. 3 din normele metodologice:
umele si prenumele
................ Functia ................. Data .........
Semnatura
si stampila
ANEXA Nr. II
la normele metodologice
CERTIFICAT
nr.
............... data ............
In
conformitate cu prevederile Legii nr. 423/2001 pentru sprijinirea sectorului de
pescuit comercial la Marea Neagra se scuteste de la plata accizelor si a taxei
pe valoarea adaugata motorina destinata activitatilor de pescuit comercial la
Marea Neagra, in cantitate de .................... tone. Scutirea se refera la
aprovizionarile efectuate de:
Denumirea
agentului economic ................................................ Localitatea
..................., str. ..................... nr. ............,
judetul/sectorul .................. . Codul fiscal al agentului economic
............................. . Prezentul certificat este valabil pentru
aprovizionarile cu motorina destinata activitatii de pescuit comercial la Marea
Neagra, realizate pana la data de ................. .
Director
general adjunct,
......................................
Denumirea
furnizorului |
Cantitatea
de motorina livrata – tone - |
Numarul
facturii fiscale si data emiterii |
Numele
si prenumele persoanei care angajeaza legal furnizorul |
Semantura
si stampila furnizorului |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MINISTERUL AGRICULTURII,
ALIMENTATIEI SI PADURILOR
pentru
aprobarea Normelor privind vanzarea de active prin licitatie cu strigare sau
prin licitatie cu plic inchis
Ministrul
agriculturii, alimentatiei si padurilor, in baza prevederilor art. 84 alin. (2)
din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea
societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri proprietate publica
si privata a statului cu destinatie agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor
Statului, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 626/2001, in temeiul Hotararii
Guvernului nr. 12/2001 privind infiintarea si functionarea Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu modificarile si completarile
ulterioare, emite urmatorul ordin:
Art.
1. - Se aproba Normele privind vanzarea de active prin licitatie cu strigare
sau prin licitatie cu plic inchis, prevazute in anexa la prezentul ordin.
Art.
2. - Procedura prevazuta in anexa va fi publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art.
3. - Agentia Domeniilor Statului va aduce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Ministrul
agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Bucuresti, 30 noiembrie 2001.
Nr. 464.
ANEXA
NORME
privind
vanzarea de active prin licitatie cu strigare sau
prin
licitatie cu plic inchis (procedura de vanzare)
Art. 1. - (1) Potrivit art. 23 din Legea nr. 268/2001 societatile comerciale ce detin in administrare terenuri proprietate publica si privata a statului cu destinatie agricola pot vinde active aflate in proprietatea lor, daca in urma ofertarii de doua ori si a oferirii de facilitati conform art. 15 din aceeasi lege nu au fost inregistrate cereri de cumparare de actiuni.
(2)
Vanzarea de active se efectueaza prin licitatie, intr-o singura etapa, la care
poate participa un numar nelimitat de persoane, astfel:
a)
licitatie publica cu strigare, in cazul vanzarii activelor cu plata integrala;
b)
licitatie publica cu oferte in plic inchis, in cazul vanzarii activelor cu
plata in rate. Vanzarea de active cu plata integrala.
Art.
2. - Vanzarea activelor societatilor comerciale catre persoane fizice si/sau
juridice, romane ori straine, se efectueaza prin licitatie publica cu strigare,
cu adjudecarea la cel mai bun pret oferit.
Art.
3. - Societatile comerciale prevazute la art. 1 au dreptul sa vanda active,
daca prin instrainare nu este afectata eficienta realizarii obiectului de
activitate al acestora sau nu este afectata privatizarea respectivei societati
comerciale.
Art.
4. - (1) Vanzarea de active apartinand societatilor comerciale la care statul
este actionar se face la sediul vanzatorului.
(2)
Vanzarea activelor se face prin licitatie cu strigare sau prin licitatie cu
plic inchis, cu aprobarea de principiu a reprezentantului Agentiei Domeniilor
Statului in adunarea generala a actionarilor, ce va fi temeinic argumentata
conform notei de fundamentare, si dupa obtinerea mandatului special acordat de
Agentia Domeniilor Statului in urma analizei notei privind vanzarea de catre
Consiliul de administratie al Agentiei Domeniilor Statului. Pentru obtinerea
mandatului special se va inainta la Agentia Domeniilor Statului documentatia
intocmita conform anexei nr. 1 la prezentele norme.
Art.
5. - Agentia Domeniilor Statului isi mandateaza corespunzator reprezentantii in
adunarea generala a actionarilor din societatea comerciala vanzatoare, pentru
luarea deciziilor in ceea ce priveste:
-
oferta de vanzare;
-
garantia de participare la licitatie si taxa de participare la licitatie sau
pretul caietului de sarcini, dupa caz;
-
persoanele imputernicite sa efectueze vanzarea.
Art.
6. - Terenul aferent unui activ, a carui situatie juridica se clarifica dupa
data vanzarii activului (obtinerea titlului de proprietate conform Hotararii
Guvernului nr. 834/1991, va fi vandut cumparatorului activului, la cererea
acestuia, prin negociere, avandu-se in vedere valoarea de circulatie a
terenului, cu mandat special pentru reprezentantul Agentiei Domeniilor Statului
in adunarea generala a actionarilor.
Art.
7. - Procedura de vanzare a activelor este initiata de conducerea societatii
comerciale care are in proprietate activele, cu respectarea procedurilor
prevazute in prezentele norme.
Art.
8. - (1) Directorul societatii comerciale vanzatoare intocmeste lista
cuprinzand activele propuse pentru vanzare, pe care o inainteaza spre aprobare
adunarii generale a actionarilor, insotita de o nota de fundamentare
tehnico-economica, analizata si avizata de consiliul de administratie.
(2)
Adunarea generala a actionarilor, pe baza fundamentarii prezentate de director
sau de consiliul de administratie, analizeaza lista cuprinzand activele propuse
pentru vanzare si ia o decizie privind vanzarea acestora.
Art.
9. - (1) Persoanele fizice sau juridice de drept privat, romane ori straine,
interesate in cumpararea unui activ, ori depune scrisoarea de intentie
formulata in acest sens la sediul vanzatorului.
(2) In
cazul prevazut la alin. (1) directorul sau consiliul de administratie al
societatii comerciale vanzatoare analizeaza cererea solicitantului si ii
raspunde acestuia conform hotararii luate, cu respectarea prevederilor din prezentele
norme metodologice referitoare la vanzarea activului, evaluari (acreditate de
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor).
Art.
10. - In cazul in care exista investitii efectuate de alte persoane fizice sau
juridice, raportul de evaluare va mentiona distinct contravaloarea acestor
investitii. In acest caz se poate aplica art. 26 din Legea nr. 268/2001,
respectiv "Societatile comerciale care fac obiectul prezentei legi si care
au in derulare contracte de locatie de gestiune, de inchiriere pentru activele
societatii, altele decat terenurile cu destinatie agricola, pot vinde prin
negociere directa sau pot incheia contracte de leasing imobiliar cu clauza
irevocabila de vanzare cu locatarii sau chiriasii, daca acestia au efectuat
investitii in activele utilizate si nu au obligatii restante fata de societate
[...]".
Art.
11. - Adunarea generala a actionarilor societatii comerciale vanzatoare aproba
dosarul de prezentare al activului, cuantumul taxei de participare, luand in
considerare cheltuielile ocazionate de organizarea si desfasurarea licitatiei,
si numeste persoanele care vor face parte din comisia de licitatie.
Art.
12. - (1) Vanzatorul este obligat sa publice anuntul de vanzare pentru activele
respective, intocmit conform modelului prezentat in anexa nr. 3 la prezentele
norme, intr-un cotidian central de mare tiraj si intr-un cotidian local. In
situatia in care se urmareste atragerea ofertantilor straini si pretul de
oferta este mai mare de 500.000 mii lei, publicarea anuntului se poate face si
intr-un cotidian de circulatie internationala sau intr-o publicatie de
specialitate ori prin sistem electronic Internet sau Reuters.
(2)
Anuntul de vanzare se va afisa in mod obligatoriu la sediul vanzatorului si la
locul activului.
(3)
Termenul stabilit pentru tinerea licitatiei este de 15 zile lucratoare de la
data aparitiei anuntului de vanzare prevazut la alin. (1).
Art.
13. - Vanzatorul are obligatia sa afiseze la sediul sau, precum si la locul
activului zilele si orele la care activul poate fi vazut de catre cei
interesati sa participe la licitatie, scop in care, la sediul acestuia
(vanzatorului), se va afla dosarul cu elementele ofertei pentru a putea fi
consultat, incepand cu ziua publicarii.
Art.
14. - (1) Vanzatorul este obligat sa puna la dispozitie celor care solicita,
contra cost, incepand cu data aparitiei anuntului de vanzare, un material care
va cuprinde datele prevazute in anexa nr. 5 la prezentele norme.
(2) In
mod exceptional vanzatorul poate sa aduca modificari in continutul dosarului de
prezentare. Orice modificare va fi adusa la cunostinta ofertantilor care au
cumparat dosarele de prezentare, prin scrisoare sau prin fax, cu cel putin 5
zile inainte de data stabilita pentru tinerea licitatiei.
(3) In
cazul in care se modifica dosarul de prezentare si este necesar sa se modifice
data licitatiei, noul termen va fi comunicat de catre vanzator tuturor
ofertantilor o data cu transmiterea notificarilor.
Art.
15. - (1) Pretul de pornire a licitatiei este aprobat de adunarea generala a
actionarilor societatii comerciale pe baza raportului de evaluare si a
mandatului special.
(2)
Pretul de pornire a licitatiei, publicat in anuntul de vanzare, nu include taxa
pe valoarea adaugata. Aceasta se adauga la pretul de adjudecare.
(3) Pretul de pornire a licitatiei si pretul de adjudecare nu pot fi mai mici decat valoarea contabila ramasa a activului.
Art.
16. - (1) La licitatiile de vanzare de active pot participa persoane fizice sau
persoane juridice de drept privat, romane ori straine, in conditiile legii.
(2)
Ofertantii depun la sediul organizatorului licitatiei, cu cel putin o ora
inainte de inceperea licitatiei, urmatoarele documente in original:
a)
dovada achitarii taxei de participare la licitatie;
b)
dovada consemnarii la dispozitia societatii comerciale vanzatoare a garantiei
de 10% din pretul de pornire a licitatiei. Modalitatile de plata a garantiei de
participare sunt: virament prin ordin de plata sau fila cec. In cazul in care
un ofertant nu doreste constituirea garantiei banesti in una dintre aceste
modalitati, el poate ordona bancii la care are deschis contul principal sa
emita o scrisoare de garantie bancara avand termenul de valabilitate de cel
putin 20 de zile calendaristice de la data tinerii licitatiei;
c)
actul care atesta imputernicirea acordata persoanei care reprezinta ofertantul
in sedinta de licitatie;
d)
dovada achitarii obligatiilor fiscale - certificatul fiscal;
e)
documentele specifice, in functie de incadrarea juridica a ofertantilor:
-
pentru persoanele juridice romane:
(i)
copii de pe certificatul de inmatriculare la oficiul registrului comertului, de
pe actele constitutive, de pe codul fiscal;
(ii)
scrisoare de bonitate financiara, eliberata de o societate bancara romana sau
de o filiala a unei banci straine in Romania; - pentru persoanele juridice
straine:
(i)
certificat de inmatriculare a societatii comerciale straine, tradus in limba
romana, iar traducerea sa fie legalizata de un notar public din Romania;
(ii)
scrisoare de bonitate financiara, eliberata de o banca sau de o filiala a unei
banci straine in Romania; - pentru persoanele fizice romane: copie de pe actul
de identitate (copie legalizata), cazierul judiciar si adeverinta de la
administratia financiara privind plata debitelor; - pentru persoanele fizice
straine: copie de pe pasaport (copie legalizata);
f)
dovada achitarii contravalorii dosarului de prezentare a activului pentru care
participa la licitatie.
Art.
17. - (1) Pentru organizarea si conducerea licitatiei societatea comerciala
vanzatoare va constitui o comisie formata din cel putin 3 persoane, dintre care
un presedinte si un secretar, numite prin hotarare a adunarii generale a
actionarilor, din care vor face parte si reprezentanti ai Agentiei Domeniilor
Statului.
(2)
Membrii adunarii generale a actionarilor, ai consiliului de administratie sau
directorul societatii comerciale vanzatoare, membrii comisiei de licitatie,
rudele sau afinii lor pana la gradul al patrulea inclusiv ori sotii acestora nu
au dreptul sa participe, direct sau indirect, la licitatie in calitate de
ofertant.
(3)
Indemnizatiile membrilor comisiei de licitatie se stabilesc si se suporta de
catre vanzator, conform hotararii adunarii generale a actionarilor, si nu pot
fi mai mari de 20% din salariul directorului.
(4)
Comisia de licitatie prevazuta la alin. (1) raspunde de respectarea procedurii
desfasurarii licitatiei in conformitate cu prezentele norme, precum si de
activitatea de examinare a dosarelor de prezentare a activelor de evaluare a
ofertelor si de declarare a adjudecatarului licitatiei.
Art.
18. - Licitatia se desfasoara potrivit regulamentului prevazut in anexa nr. 2
la prezentele norme.
Art.
19. - (1) Ofertantii care sunt dovediti ca au stabilit intelegeri pentru
falsificarea rezultatului licitatiei in scopul obtinerii unor preturi mai
avantajoase sau cei care perturba in orice mod desfasurarea licitatiei pierd
garantia de participare.
(2) In
timpul desfasurarii sedintei de licitatie sunt interzise actiunile corelate ale
licitantilor care au drept scop perturbarea sedintei de licitatie sau
influentarea membrilor comisiei de licitatie.
Art.
20. - Procesul-verbal al licitatiei impreuna cu documentele privind organizarea
si desfasurarea acesteia se arhiveaza cu caracter permanent la sediul
vanzatorului.
Art.
21. - (1) Eventualele contestatii ale licitantilor se pot depune la sediul
vanzatorului unde s-a tinut licitatia, in termen de 24 de ore la incheierea
sedintei de licitatie.
(2)
Contestatiile se solutioneaza prin grija consiliului de administratie al vanzatorului
in termen de 5 zile lucratoare de la data depunerii acestora, iar ofertantilor
li se comunica in scris, sub semnatura directorului, modul de solutionare a
contestatiei.
(3) In
cazul in care contestatiile sunt intemeiate, vanzatorul anuleaza decizia de
adjudecare, comunica hotararea tuturor licitantilor si dispune, dupa caz,
organizarea unei noi licitatii.
(4)
Garantia de participare se restituie in termen de 5 zile de la data adjudecarii
licitatiei, cu exceptia garantiei castigatorului, care se deduce din pretul de
adjudecare.
Art.
22. - (1) Continutul-cadru al contractului de vanzare-cumparare de active este
prevazut in anexa nr. 4 la prezentele norme.
(2)
Plata integrala a activului adjudecat se face pana la semnarea contractului de
vanzare-cumparare.
(3)
Sumele obtinute din vanzare se utilizeaza conform art. 25 alin. (2) din Legea
nr. 268/2001.
Vanzarea
de active cu plata in rate
Art.
23. - Vanzarea activelor cu plata in rate se face numai pe baza de licitatie cu
oferte inchise in plicuri sigilate, potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 268/2001 si cu respectarea prevederilor regulamentului prevazut in
anexa nr. 2 si ale anexei nr. 6 la prezentele norme.
Art.
24. - Potrivit art. 27 din Legea nr. 268/2001 societatile comerciale care fac
obiectul acestei legi pot vinde, cu aprobarea prealabila a Agentiei Domeniilor
Statului, in conditiile stabilite de adunarea generala a actionarilor si de
consiliul de administratie, active cu plata in rate. Vanzarea de active se
poate efectua cu plata in rate numai urmatoarelor categorii:
a)
salariatii societatii comerciale vanzatoare;
b)
societati agricole;
c)
asociatii agricole sau alte forme asociative din agricultura, cu personalitate
juridica.
Art.
25. - Vanzarea activelor cu plata in rate catre una dintre categoriile
enumerate mai sus se poate face in urmatoarele conditii: avans minim 20%; rate
esalonate pe un termen de pana la 5 ani, conform unui grafic; dobanda anuala de
30%.
Art.
26. - (1) Continutul-cadru al contractului de vanzare-cumparare de active este
prevazut in anexa nr. 4 la prezentele norme.
(2)
Plata avansului se face inainte sau concomitent cu data semnarii contractului
de vanzare-cumparare de active.
Art.
27. - Pentru activele vandute cu plata in rate, cumparatorul sau un garant al
acestuia pe spezele sale va constitui o ipoteca in favoarea vanzatorului si in
mana acestuia la suma datorata, asupra unor bunuri imobile proprii, pana la
data achitarii integrale a pretului.
Art.
28. - Departajarea ofertelor la vanzarea activelor cu plata in rate se face
potrivit punctajului detaliat in anexa nr. 6 la prezentele norme.
Art.
29. - (1) In toate cazurile contractul de vanzare-cumparare de active se
incheie intr-un termen de maximum 10 zile calendaristice, calculat de la data
adjudecarii licitatiei ori de la data la care contestatiile au fost rezolvate
si aduse la cunostinta ofertantilor.
(2)
Contractul de vanzare-cumparare de active incheiat in urma adjudecarii
licitatiei poate fi modificat numai cu acordul partilor semnatare. Nu pot fi
modificate angajamentele asumate care au condus la adjudecarea licitatiei.
(3) Nesemnarea contractului de vanzare-cumparare de active de catre castigatorul licitatiei, din motive imputabile acestuia, conduce la pierderea garantiei de participare, la plata daunelor cauzate societatii comerciale vanzatoare si la anularea licitatiei.
Art.
30. - Contractul de vanzare-cumparare de active incheiat cu o persoana juridica
straina este supus legii statului roman. In cazul persoanelor fizice straine se
va avea in vedere faptul ca acestea nu pot cumpara teren.
Art.
31. - In termen de 5 zile de la data platii integrale a pretului activelor, pe
baza confirmarii scrise a vanzatorului, cumparatorul va putea sa procedeze la
transcrierea, respectiv la intabularea bunurilor imobile, potrivit legii.
Art.
32. - (1) La data vanzarii unui activ in integralitatea sa contractele de
inchiriere sau de locatie de gestiune prin care s-a fractionat activul sunt
preluate de cumparator, daca acesta nu este titularul unui astfel de contract.
(2) In
acest caz cumparatorul si locatorul pot conveni rezilierea contractului de
inchiriere sau de locatie de gestiune, in schimbul unei juste despagubiri.
Art.
33. - (1) Vanzatorul este obligat sa transmita Agentiei Domeniilor Statului
informatiile privind activele vandute, in termen de 5 zile de la data
incheierii contractului de vanzare-cumparare de active.
(2)
Daca din diferite motive contractul de vanzare-cumparare de active se reziliaza
sau este rezolvit, vanzatorul este obligat sa instiinteze in scris Agentia
Domeniilor Statului, in termen de 5 zile de la data la care a intervenit
rezilierea sau rezolutia contractului.
ANEXA
nr. 1 la norme
CONTINUTUL
documentatiei
necesare pentru obtinerea aprobarii Agentiei
Domeniilor
Statului in vederea vanzarii de active
1.
Nota de fundamentare tehnico-economica privind oportunitatea vanzarii,
eficienta si implicatiile asupra privatizarii societatii comerciale si/sau a
activului respectiv Nota de fundamentare va cuprinde:
-
motivatia reala a necesitatii vanzarii activului si destinatia sumelor obtinute
in conformitate cu prevederile art. 24 din Legea nr. 268/2001 (rambursare de
credite, achitarea datoriilor la bugetul de stat sau la bugetul asigurarilor
sociale de stat, necesitatea recapitalizarii, a finantarii productiei);
-
caracteristicile activului:
a)
valoarea contabila ramasa (conform Hotararii Guvernului nr. 500/1994;
b)
valoarea de piata determinata prin raportul de evaluare;
c)
valoarea de pornire a licitatiei, aprobata de adunarea generala a actionarilor,
inclusiv modalitatea de plata sau valoarea primei rate (20%-25%) din pretul de
vanzare, in cazul perfectarii unui contract de vanzare cu plata in rate;
d)
situatia de facto privind utilizarea activului, numarul de salariati, ponderea
productiei obtinute din exploatarea acestuia in total productie;
e)
suprafata construita, suprafata desfasurata, caracteristicile tehnice
principale, utilitati, gradul de uzura scriptica si fizica, date asupra
terenului apartinand activului;
f)
situatia juridica a activului - contracte de inchiriere sau locatie pentru
activ;
-
valoarea totala a activelor vandute anterior (valoarea contabila ramasa la data
vanzarii), valoarea contabila a activului supus vanzarii; ponderea celor doua
categorii in totalul valorii activelor societatii comerciale; - implicatiile
vanzarii activului asupra activitatii ulterioare a societatii comerciale,
respectiv asupra procesului de privatizare a acesteia.
2.
Raportul de evaluare a activului, inclusiv a investitiilor efectuate de
locatar, in cazul in care activul este utilizat in baza unui contract de
inchiriere, daca este cazul, aprobat de consiliul de administratie si de
adunarea generala a actionarilor
3.
Bilantul contabil al anului precedent, impreuna cu anexele sale, formularele 01
si 02 din ultimele raportari financiare si balanta de verificare
4.
Punctul de vedere al reprezentantului Agentiei Domeniilor Statului in adunarea
generala a actionarilor cu privire la raportul de evaluare si nota de
fundamentare tehnico-economica
5.
Valoarea contabila ramasa, actualizata, a activului si a terenului aferent
(daca exista certificat de atestare a dreptului de proprietate), reevaluate
conform ultimelor prevederi legale aplicate de societatea comerciala
6.
Bilantul de mediu pentru activul in cauza, daca este cazul, sau declaratie din
partea conducerii societatii comerciale, in situatia in care nu este cazul
7.
Declaratie a conducerii societatii comerciale, care sa confirme realitatea
datelor cuprinse in documentatie, precum si legalitatea elementelor cuprinse in
aceasta.
ANEXA Nr. 2
la norme
REGULAMENTUL
de
organizare si desfasurare a licitatiilor pentru vanzarea de active cu plata
integrala
1.
Vanzarea de active cu plata integrala se efectueaza prin licitatie cu strigare,
la care poate participa un numar nelimitat de persoane.
2.
Pentru tinerea licitatiei vanzatorul este obligat sa faca publicitatea
prevazuta la art. 12 din norme si sa puna la dispozitie oricarui ofertant
dosarul de prezentare a activului.
3.
Ofertantii depun la sediul vanzatorului, cel mai tarziu cu o ora inainte de ora
fixata pentru inceperea licitatiei, documentele de participare prevazute la
art. 16 alin. (2) din norme.
4.
Comisia de licitatie analizeaza documentele prezentate de ofertanti si exclude
de la participare persoanele care nu intrunesc conditiile prevazute la art. 16
alin. (2) din norme.
5.
Sedinta de licitatie are loc in ziua si la ora indicate in anuntul de vanzare,
daca sunt prezenti cel putin 2 ofertanti. Daca nu se indeplineste aceasta
conditie, sedinta de licitatie se va relua dupa 7 zile lucratoare, incheindu-se
un proces-verbal de constatare.
6.
Daca la a doua sedinta de licitatie se prezinta un singur ofertant, comisia de
licitatie procedeaza la negocierea pretului cu acesta. Daca ofertantul nu
accepta conditiile din oferta, vanzatorul poate organiza o alta licitatie, cu
respectarea conditiilor de publicitate din norme.
7.
Licitatia este condusa de un licitator desemnat dintre membrii comisiei de
licitatie.
8. La
deschiderea sedintei de licitatie licitatorul anunta modul de desfasurare a
licitatiei, asigurandu-se ca fiecare ofertant a inteles procedura de
desfasurare, sarcinile de care este grevat activul, pretul de pornire a
licitatiei, pasul de licitare, care poate fi de minimum 2% si de maximum 10%
din pretul de pornire.
9. In
cursul sedintei de licitatie licitantii au dreptul sa anunte prin strigare si
ridicarea mainii un pret egal cu cel anuntat de licitator ori un pret mai bun
decat pretul de pornire.
10.
Licitatorul este obligat sa tina licitatia dupa regula licitatiei competitive
sau olandeze, la un pret in urcare sau in scadere, in functie de raportul
dintre cerere si oferta, astfel:
a)
daca licitantii ofera pretul anuntat, licitatorul va creste pretul din treapta
in treapta cu un pas de licitare, in functie de punctul de confluenta dintre
cerere si oferta, pana rezulta pretul curent si se adjudeca activul;
b)
daca licitantii nu ofera pretul anuntat, licitatorul va scadea pretul din
treapta in treapta cu un pas de licitare de 2%, in functie de punctul de
confluenta dintre cerere si oferta, pana rezulta pretul curent si se adjudeca
activul.
11.
Daca la a treia repetare a ultimei strigari nu se ofera o suma mai mare,
licitatorul anunta adjudecarea activului licitantului care a oferit ultima suma
strigata.
12.
Pentru situatia prevazuta la pct. 10 lit. b) licitatorul va scadea din nivelul
pretului de pornire pana la pretul minim stabilit de comisia de licitatie sau
va intrerupe sedinta de licitatie.
13.
Dupa anuntarea adjudecatarului de catre licitator comisia declara inchisa
sedinta de licitatie si procedeaza la intocmirea procesului-verbal.
Procesul-verbal se semneaza de catre comisia de licitatie, de adjudecatar si de
ceilalti licitanti.
ANEXA Nr. 3
la norme
INSTRUCTIUNI
privind
anuntul publicitar pentru vanzarea de active
(model)
Societatea Comerciala ..............., cu sediul in ............, organizeaza
licitatie publica .......1), conform prevederilor Legii nr. 268/2001
si normelor privind vanzarea de active, pentru vanzarea urmatoarelor active:
Denumirea activului |
Obiectul de activitate |
Adresa activului |
Pretul de
pornire a licitatiei 2) |
La
pretul de adjudecare se adauga T.V.A. care se va suporta de cumparator.
Licitatia va avea loc la data de .............. ora ....... la ............ .
In caz de neadjudecare la prima sedinta, se va organiza cea de-a doua sedinta a
licitatiei la data de .......................... . Dosarele de prezentare a
activelor pot fi procurate contra cost, zilnic, de la sediul societatii
comerciale, intre orele ........... . Alte relatii privind activele ce urmeaza
sa fie vandute ..................3)
Pentru
participarea la licitatie ofertantii vor depune la sediul societatii
comerciale, pana in ziua licitatiei, ora ............., documentele prevazute
de legislatia in vigoare, precum si dovada achitarii contravalorii dosarului de
prezentare. Participantii la licitatie vor depune la caseria societatii
comerciale sau in contul nr. ...................., deschis la
...................., taxa de participare de.................... lei si vor
face dovada consemnarii la dispozitia societatii comerciale vanzatoare a
garantiei de 10% din pretul de pornire a licitatiei. Valoarea terenului aferent
activului ....................4) .
Observatie: Anuntul publicitar se
poate publica, cu respectarea prezentului model, si intr-o limba straina de
circulatie internationala. Anuntul poate fi publicat si intr-o forma
prescurtata.
1) Se completeaza, dupa caz:
"strigare" - in cazul vanzarii cu plata integrala - sau "oferte
inchise in plicuri sigilate" - in cazul vanzarii cu plata in rate.
2) Pretul de pornire a licitatiei
se stabileste pe baza raportului de evaluare si a mandatului special.
3) Se completeaza cu informatii
privind persoana desemnata sa dea relatii suplimentare privind activul (numele
si numarul de telefon).
4) Se completeaza, dupa caz:
"este inclusa in pretul de pornire a licitatiei" sau "nu este
inclusa, urmand ca acesta sa fie vandut cumparatorului activului conform
prevederilor legale in vigoare".
ANEXA Nr. 4
la norme
CONTRACT
DE VANZARE-CUMPARARE DE ACTIVE1)
nr.
.................... din ....../......../......
I.
Partile contractante
Intre
Societatea Comerciala .................., cu sediul in ...............,
sectorul ........, municipiul Bucuresti/judetul ......................,
Romania, telefon ................., fax ............., cont nr. .............,
deschis la Banca ............. - Sucursala Municipiului Bucuresti, codul fiscal
nr. ......, reprezentata legal prin ............, denumita in continuare
vanzator, si
Societatea
Comerciala ....................2), cu sediul in .................,
str. ............. nr. ........, inmatriculata la oficiul registrului
comertului sub nr. J ......./.............3), codul fiscal nr.
......., contul nr. ......., deschis la Banca ............ - Sucursala
.................., reprezentata legal prin ...................., denumita in
continuare cumparator, s-a incheiat prezentul contract.
II.
Obiectul contractului
Art.
1. - (1) Vanzatorul se obliga sa transmita dreptul de proprietate si sa remita,
iar cumparatorul sa plateasca si sa preia bunul imobil4) situat in
...................., cu terenul aferent5), in suprafata de
.........., avand urmatoarele vecinatati:
- la
nord: ....................
- la
sud: .....................
- la
vest: ....................
- la
est: ......................
(2)
Proprietatea se transmite de drept cumparatorului in momentul semnarii
contractului, in conformitate cu art. 1295 alin. 1 din Codul civil6).
(3)
Predarea-primirea bunului se face prin proces-verbal anexat la prezentul
contract.
III.
Pretul si modalitatile de plata
Art.
2. - (1) Valoarea contractului este de ......... lei (inclusiv garantia de
participare)7).
(2)
Evolutia ratei inflatiei sau a cursului de schimb valutar care se inregistreaza
ulterior perfectarii prezentului contract nu determina renegocierea pretului8).
Art.
3. - (1) Modalitati de plata
Partile
au convenit ca plata sa se efectueze prin:
a)
virament cu ordin de plata;
b)
fila cec;
c)
cambie;
d) acreditiv
documentar irevocabil/revolving.
(2)
Plata s-a facut la data .......................9), in contul
vanzatorului nr. ..........., deschis la Banca ............- Sucursala
....................
IV.
Garantii
Art.
4. - Cumparatorul se obliga sa efectueze la societatea comerciala investitiile
convenite cu vanzatorul si prevazute in anexa la prezentul contract10).
V.
Raspunderea contractuala
Art.
5. - Pentru neexecutarea, total sau in parte, ori pentru executarea
necorespunzatoare a obligatiilor contractuale, partea aflata in culpa datoreaza
daune moratorii (penalitati de intarziere) si/sau daune-interese.
Art.
6. - Daca o situatie de forta majora impiedica sau intarzie total/partial
executarea contractului, partea afectata de cazul de forta majora va fi
exonerata de raspunderea privind indeplinirea obligatiilor sale pentru perioada
in care aceasta indeplinire este impiedicata sau intarziata de cazul de forta
majora, conform art. 1082 si 1083 din Codul civil, ce va fi dovedit cu acte
opozabile, atat in ceea ce priveste legatura, cat si influenta directa si
esentiala dintre cazul de forta majora si neplata datoriei, si in aceleasi
conditii si termen va comunica si incetarea cazului de forta majora.
Nerespectarea intocmai a acestor indatoriri ii incumba raspunderea pentru
daunele astfel produse vanzatorului, iar respectarea lor il exonereaza de
raspundere.
Art.
7. - Prevederile articolului precedent nu se aplica in cazul in care partea
care invoca forta majora este in intarziere.
Art.
8. - (1) Prin forta majora se intelege un eveniment neprevazut si de
neinlaturat, independent de vointa partilor, care intarzie sau care impiedica
total sau partial indeplinirea obligatiilor contractuale, cum ar fi o
calamitate naturala, incendiu, stare de razboi. Greva nu va fi considerata caz
de forta majora.
(2)
Partea care invoca forta majora este obligata sa comunice celeilalte parti, in
termen de 5 zile de la aparitia cazului de forta majora, existenta acestuia,
prin notificare scrisa insotita de acte doveditoare, confirmate de Camera de
Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti.
(3)
Daca notificarea nu s-a transmis in conditiile stabilite, partea aflata in
culpa este responsabila de prejudiciile provocate celeilalte parti, intrucat nu
a facut dovada existentei cazului de forta majora.
Art.
9. - Clauza penala
a)
pentru intarziere la plata pretului peste termenul stipulat in contract sau,
ulterior, conform modificarii contractului prin act aditional, cumparatorul
datoreaza urmatoarele daune moratorii: - pentru primele 15 zile: 0,3%; - pentru
urmatoarele 15 zile: 0,3%11). Daunele moratorii se calculeaza la
valoarea ratei/sumei neachitate, pe fiecare zi de intarziere;
b)
pentru intarziere in finalizarea lucrarilor de investitii, conform termenelor
fixate in documentatia prevazuta in anexa: - pentru primele 15 zile: 0,3%; -
pentru urmatoarele 15 zile: 0,3%12).
Art.
10. - Pactul comisoriu
(1) In
cazul in care cumparatorul nu isi executa obligatiile contractuale, contractul
poate fi reziliat de plin drept cu daune-interese de catre vanzator, printr-o
simpla notificare, daca in prealabil partea in culpa a fost pusa in intarziere,
dar numai dupa trecerea unui termen de 15 zile de la scadenta, potrivit art. 9.
(2)
Vanzatorul poate rezilia contractul de plin drept cu daune-interese si fara
respectarea dispozitiilor alin. (1), printr-o simpla notificare, in cazul in
care constata ca din momentul perfectarii contractului si pana in momentul
efectuarii platii cumparatorul se afla in procedura de reorganizare sau de lichidare
judiciara.
(3)
Cumparatorul poate rezilia contractul de plin drept cu daune-interese, printr-o
simpla notificare, in cazul in care constata ca dupa perfectarea prezentului
contract activul nu se afla in proprietatea vanzatorului.
(4)
Daunele-interese cuprind garantia de participare care a fost inclusa in
contract si penalitatile calculate pentru fiecare zi de intarziere la suma
datorata13) si dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei,
calculata la rata datorata14).
VI.
Modificarea contractului
Art.
11. - Modificarea clauzelor contractuale se face de comun acord, prin act
aditional. Clauzele care se refera la indeplinirea obiectivelor de mediu minim
acceptate nu pot fi modificate15).
VII.
Dispozitii finale
Art.
12. - Litigiile aparute in legatura cu formarea, validitatea, interpretarea sau
executarea obligatiilor contractuale se solutioneaza pe cale amiabila. In caz
de mentinere a divergentei partea interesata se poate adresa instantelor
judecatoresti16).
Art.
13. - Clauzele prezentului contract se completeaza de drept cu dispozitiile
Codului civil si Codului comercial.
Art.
14. - Prezentul contract, inclusiv anexele, a fost incheiat in 2 exemplare,
cate unul pentru fiecare parte.
Vanzator, |
Cumparator, |
1) Contractul de vanzare-cumparare este orientativ, partile avand dreptul sa isi fixeze drepturile si obligatiile in functie de fiecare situatie particulara, potrivit principiului libertatii contractuale, in conformitate cu art. 969 din Codul civil. In toate situatiile contractul se incheie in forma autentica, sub sanctiunea nulitatii.
2)
Numele si prenumele persoanei fizice, precum si domiciliul.
3)
Pentru persoanele fizice se vor mentiona actele de identitate: B.I./C.I. seria
si nr., pasaportul, dupa caz.
4)
Partile vor face referire in anexa si la bunurile imobile prin destinatia lor,
daca sunt afectate activitatii bunului imobil ce face obiectul instrainarii,
precum si la teren, dupa caz.
5 Daca
terenul nu se instraineaza, se va preciza ca vanzatorul acorda un drept de
folosinta sau superficie pe durata existentei cladirii.
6) La
contractele de vanzare-cumparare cu plata in rate vanzatorul va stipula ca
dreptul de proprietate se transmite la data la care va fi platita ultima rata.
7)
Completarea art. 2 alin. (1) este necesara numai in situatia in care contractul
s-a incheiat ca urmare a adjudecarii unei licitatii, precum si in toate
situatiile in care se solicita depunerea unei garantii de participare.
8) In
cazul contractelor cu plata in rate vanzatorul poate stipula indexarea valorii
contractului in functie de dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei.
9)
Termenul de plata este inainte sau la data semnarii contractului. Pentru
vanzarile cu plata in rate varsamantul se face lunar, pana cel mai tarziu in a
25-a zi.
10) In
anexe vor fi enumerate toate obligatiile ce revin cumparatorului in oferta
tehnica inclusa in documentatia de prezentare a societatii comerciale si asupra
carora s-a convenit, inclusiv obligatiile minime acceptate, conform bilantului
de mediu, dupa caz.
11)
Vanzatorul poate fixa o cota procentuala mai mare ori o cota procentuala care
sa nu fie mai mica de 0,1%, in functie de valoarea contractului.
12)
Vanzatorul poate fixa o cota procentuala mai mare ori o cota procentuala care
sa nu fie mai mica de 0,1%, in functie de valoarea contractului.
13) La contractele cu plata in rate se va fixa dobanda de refinantare a Bancii Nationale a Romaniei pentru fiecare rata neachitata.
14)
Clauzele de reziliere se aplica la contractele cu plata integrala, precum si la
contractele cu plata in rate, incheiate pentru activele detinute de societatile
comerciale ce intra sub incidenta Legii nr. 55/1995, cu modificarile si
completarile ulterioare. Pentru contractele de vanzare cu plata in rate
incheiate potrivit Legii nr. 58/1991, cu modificarile si completarile
ulterioare, se va cere rezolutia contractului, daca ratele nu au fost platite
de doua ori consecutiv, cu penalitati de intarziere, si restituirea bunului.
15)
Clauza va fi stipulata numai pentru situatiile in care activul ce face obiectul
vanzarii a avut o activitate cu impact negativ asupra mediului.
16)
Pentru contractele incheiate cu persoanele fizice sau juridice straine se va
stipula ca formarea, validitatea, interpretarea, executarea si raspunderea
pentru neexecutarea totala/partiala a obligatiilor sa fie guvernate de legea
romana. In consecinta se va apela la arbitrajul de pe langa Camera de Comert si
Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti sau la instantele
judecatoresti din Romania.
ANEXA Nr. 5
la norme
Continut-cadru
1.
Principalele informatii extrase din raportul de evaluare a activului
2.
Modelul de oferta, in cazul licitatiei publice cu oferte inchise in plicuri
sigilate
3.
Proiectul contractului de vanzare-cumparare
4.
Obligatiile de mediu, dupa caz:
a)
obiectivele minime acceptate, care au fost stabilite pentru activ prin Decizia
.............., emisa de .................. (se completeaza numai in cazul in
care au fost stabilite obiectivele minime acceptate);
b)
obiectivele minime acceptate nu au fost stabilite pentru ca activul nu
declanseaza procedurile legale de mediu (se completeaza numai in cazul in care
obiectivele minime acceptate nu au fost stabilite, deoarece nu au fost necesare
in conformitate cu legislatia in vigoare);
c)
obiectivele minime acceptate nu au fost stabilite pentru activ deoarece
autoritatile de mediu competente au determinat, dupa executarea procedurilor
legale de mediu, ca pentru aceasta oferta de vanzare nu exista obligatia de a
include obiective minime acceptate (se completeaza numai in cazul in care
obiectivele minime acceptate nu au fost stabilite deoarece, dupa primirea
bilantului de mediu, autoritatile de mediu competente au decis ca nu sunt
necesare).
5.
Indatoriri ale cumparatorului: pastrarea destinatiei initiale a activului sau a
utilizarii lui numai in activitatea agricola
6.
Alte date considerate utile de catre societatea comerciala
ANEXA Nr. 6
la norme
INSTRUCTIUNI
privind
grila de punctaj pentru vanzarea de active cu plata in rate
Denumirea
activului: ........................................ Licitantul:
..........................................................
1.
Pretul oferit: ............................ mii lei - maximum 70 de puncte
2.
Avansul: .................................. mii lei - maximum 10 puncte
3.
Numarul de rate lunare: ......................... - maximum 20 de puncte. Modul
de calcul al punctajului: Cea mai mare oferta pentru fiecare dintre pozitiile 1
si 2 primeste punctajul maxim, respectiv 70 si 10 puncte. Cel mai mic termen
pentru pozitia 3 primeste punctajul maxim, respectiv 20 de puncte. Punctajele
celorlalti ofertanti se calculeaza proportional, in functie de cea mai mare
valoare oferita, pentru pozitiile 1 si 2, si, respectiv, invers proportional,
in functie de cea mai mica valoare oferita, pentru pozitia 3. Castigatorul
licitatiei este cel care a obtinut punctajul total cel mai mare. La punctaj
egal va fi declarat castigator ofertantul care ofera cel mai mare pret.
MINISTERUL AGRICULTURII,
ALIMENTATIEI SI PADURILOR
privind
modificarea si completarea Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si
padurilor nr. 373/2001 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind gestionarea
deseurilor toxice si de risc din laboratoarele sanitare veterinare
Ministrul
agriculturii, alimentatiei si padurilor, in temeiul prevederilor art. 31 din
Legea sanitara veterinara nr. 60/1974, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, in baza Hotararii Guvernului nr. 12/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor, cu modificarile ulterioare, vazand Referatul de aprobare nr. 146.254
din 6 decembrie 2001, intocmit de Agentia Nationala Sanitara Veterinara,
emite
urmatorul ordin:
Art.
I. - Norma
sanitara veterinara privind gestionarea deseurilor toxice si de risc din
laboratoarele sanitare veterinare, aprobata prin Ordinul ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 373 din 26 septembrie 2001,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 703/6 noiembrie 2001,
se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1.
La capitolul IV articolul 4, punctele 9 si 10 vor avea urmatorul cuprins:
"9.
decontaminanti puternici, care sunt inregistrati in Romania;
10. neutralizanti;"
2. La capitolul IV articolul 4, dupa punctul 18
se introduce punctul 19 cu urmatorul cuprins:
"19.
Prevederile privind asigurarea dotarii minime a laboratoarelor sanitare
veterinare pentru gestionarea deseurilor toxice si de risc, precum si
realizarea conditiilor pentru colectarea, stocarea si evacuarea reziduurilor
lichide se aplica pana la data de 30 iunie 2003."
Art.
II. -
Institutele centrale de profil, laboratoarele sanitare veterinare din cadrul
directiilor sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti si
laboratoarele sanitare veterinare private vor aduce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art.
III. - Agentia
Nationala Sanitara Veterinara, Institutul de Diagnostic si Sanatate Animala si
directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti vor
controla modul de aducere la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art.
IV. - Prezentul
ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul
agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Bucuresti, 12 decembrie 2001.
Nr. 483.