MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 87 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 1 februarie
2002
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
19. - Ordonantă privind unele măsuri pentru
constituirea si utilizarea fondului locativ de protocol, proprietate publică a
statului, si pentru vânzarea unor imobile, proprietate privată a statului,
aflate în administrarea Regiei Autonome “Administratia Patrimoniului Protocolului
de Stat”
31. - Ordonantă privind serviciile postale
60. - Hotărâre pentru aprobarea bugetului de
venituri si cheltuieli al Ministerului Turismului privind activitatea de
privatizare pe anul 2002
62. - Hotărâre privind completarea alin. (1) al art.
2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.245/2001 pentru aprobarea Contractului-cadru
privind conditiile acordării asistentei medicale în cadrul sistemului
asigurărilor sociale de sănătate în asistenta medicală ambulatorie de
specialitate pentru specialitătile clinice, paraclinice si stomatologice
67. - Hotărâre privind completarea componentei
Grupului de lucru pentru elaborarea si monitorizarea Planului de actiuni
referitor la îmbunătătirea mediului de afaceri, stabilită prin Hotărârea
Guvernului nr. 803/2001
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
unele măsuri pentru constituirea si utilizarea fondului locativ de protocol,
proprietate
publică a statului, si pentru vânzarea unor imobile, proprietate privată a
statului,
aflate în administrarea
Regiei Autonome “dministratia Patrimoniului Protocolului de Stat”
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1
pct. IV.8 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
CAPITOLUL I
Constituirea si utilizarea fondului locativ de protocol
Art. 1. - (1) Fondul locativ de protocol se constituie exclusiv din
imobile proprietate publică a statului.
(2) Administrarea fondului locativ de protocol se face de către Regia
Autonomă luAdministratia Patrimoniului Protocolului de Stat”, denumită în
continuare R.A.- A.P.P.S., care asigură evidenta, punerea la dispozitie,
întretinerea, repararea si conservarea acestuia, în conditiile legii.
Art. 2. - Fondul locativ de protocol are următoarea destinatie:
a) resedinte oficiale - pentru Presedintele României,
presedintele Senatului, presedintele Camerei Deputatilor, primul-ministru si
persoanele care au avut calitatea de sef al statului român;
b) locuinte de protocol - pentru persoanele care sunt alese sau
numite în unele functii sau demnităti publice, pe durata exercitării acestora;
c) baza materială destinată activitătii de reprezentare si protocol -
pentru delegatiile oficiale invitate de Administratia Prezidentială, Senat,
Camera Deputatilor, Guvernul României si Curtea Constitutională.
Art. 3. - (1) Resedintele oficiale, cu toate dotările aferente, se
atribuie persoanelor mentionate la art. 2 lit. a), la cererea acestora, de
către Guvern si le sunt puse la dispozitie de către R.A.-A.P.P.S. pe întreaga
perioadă a exercitării mandatului sau pe perioada prevăzută de Legea nr.
406/2001 privind acordarea unor drepturi persoanelor care au avut calitatea de
sef al statului român, după caz.
(2) Pentru resedintele oficiale R.A.-A.P.P.S. va încheia cu institutiile
în care îsi desfăsoară activitatea persoanele beneficiare contracte de
închiriere si contracte de prestări de servicii cu privire la cheltuielile de
întretinere pentru energie, gaze, apă, canal, amortizarea si uzura mijloacelor
fixe si obiectelor de inventar, taxele si impozitele pe clădiri si terenuri.
Aceste contracte operează permanent, indiferent dacă imobilele în cauză sunt
sau nu sunt utilizate, iar chiria legală si cheltuielile aferente utilizării
resedintei oficiale se suportă de către institutiile în care îsi desfăsoară
activitatea persoanele beneficiare.
Art. 4. - (1) Pot beneficia de locuinte de protocol, la cerere, cu plata
chiriei prevăzute de lege, persoanele care îndeplinesc următoarele functii
publice: vicepresedinti ai Senatului si ai Camerei Deputatilor, ministri si
asimilati ai acestora, precum si presedintele Curtii Constitutionale,
presedintele Curtii Supreme de Justitie, presedintele Curtii de Conturi,
presedintele Consiliului Legislativ si avocatul poporului.
(2) Pentru persoanele prevăzute la alin. (1) atribuirea locuintei de
protocol se face prin decizie a primului-ministru si se pune la dispozitie
acestora de către R.A.-A.P.P.S. pe bază de contract de închiriere.
(3) Atribuirea locuintelor de protocol se poate face numai dacă
persoanele prevăzute la alin. (1) nu detin în localitatea în care îsi
desfăsoară activitatea o altă locuintă care să corespundă criteriilor aprobate
prin hotărâre a Guvernului.
(4) Pentru locuintele de protocol chiria si cheltuielile de întretinere
pentru energie, gaze, apă, canal, amortizarea si uzura mijloacelor fixe si
obiectelor de inventar, după caz, taxele si impozitele pe clădiri si terenuri
se suportă direct de către persoanele beneficiare.
(5) Locuintele de protocol care nu sunt atribuite potrivit alin. (2) pot
fi folosite temporar, potrivit reglementărilor legale, cu aprobarea
primului-ministru.
Art. 5. - Contractul de închiriere a resedintelor oficiale si a
locuintelor de protocol încetează, de drept, în termen de 60 de zile de la data
expirării mandatului sau, după caz, a eliberării din functie, situatie în care
persoana în cauză are obligatia de a elibera locuinta.
Art. 6. - (1) Baza materială destinată activitătii de reprezentare si
protocol este constituită din case de oaspeti, vile, palate si constructii
speciale, cu terenul aferent pentru această destinatie, situate în municipiul
Bucuresti si în unele judete.
(2) Imobilele care constituie baza materială destinată activitătii de
reprezentare si protocol, cu toate dotările aferente, sunt puse la dispozitie
autoritătilor publice mentionate la art. 2 lit. c), la cererea acestora, de
către R.A.-A.P.P.S., pe bază de contract de prestări de servicii.
Art. 7. - Imobilele care constituie fondul locativ de pro- tocol sunt
dotate cu mijloace fixe si obiecte de inventar din fondurile R.A.-A.P.P.S.,
prevăzute în bugetul de venituri si cheltuieli aprobat.
Art. 8. - (1) Cheltuielile curente si de capital pentru conservarea,
protectia, întretinerea, repararea, consolidarea, modernizarea si efectuarea
investitiilor necesare locuintelor de protocol si resedintelor oficiale se
efectuează si se suportă din fondurile R.A.-A.P.P.S., prevăzute în bugetul de
venituri si cheltuieli aprobat.
(2) Cheltuielile pentru administrarea, functionarea, conservarea si
protejarea bazei materiale destinate activitătii de reprezentare si protocol se
suportă potrivit prevederilor art. 7 si 8 din Hotărârea Guvernului nr. 854/2000
privind organizarea si functionarea Regiei Autonome l.Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat”, cu modificările si completările
ulterioare.
(3) Angajarea cheltuielilor prevăzute la alin. (1) si (2) se va efectua
de către R.A.-A.P.P.S., cu respectarea reglementărilor privind achizitiile
publice.
Art. 9. - Imobilele care constituie fondul locativ de protocol se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Secretariatului General al
Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante.
Art. 10. - (1) Persoanele care ocupă în prezent imobile incluse în
fondul locativ de protocol si care nu îsi mai exercită mandatul sau nu mai
detin una dintre functiile mentionate sunt obligate să le elibereze în termen
de 60 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute
la art. 9.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) vor beneficia de alte locuinte ce le vor fi puse la dispozitie, după caz, de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, de către R.A.- A.P.P.S. sau de către Regia Autonomă “Locato”, dacă nu detin o altă locuintă.
CAPITOLUL II
Vânzarea imobilelor, proprietate privată a statului,
aflate în administrarea R.A.-A.P.P.S.
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 11. - (1) Imobilele, proprietate privată a statului, aflate în
administrarea R.A.-A.P.P.S., care au situatia juridică clarificată si nu sunt
grevate de sarcini, pot fi vândute potrivit prevederilor prezentei ordonante.
(2) În sensul prezentului capitol, prin imobile se întelege
constructiile care au altă destinatie decât aceea de locuintă, precum si
terenurile.
Art. 12. - Sumele obtinute din vânzarea imobilelor prevăzute la art. 11
rămân la dipozitia R.A.-A.P.P.S. si vor
fi folosite, în mod exclusiv, pentru investitii în constructii noi sau pentru
amenajarea la standarde de confort superior a unor imobile, în scopul
modernizării bazei materiale aflate în administrarea R.A.-A.P.P.S.
Art. 13. - Vânzarea imobilelor se realizează prin licitatie sau, după
caz, prin negociere directă, în conditiile prezentei ordonante.
SECTIUNEA a 2-a
Reguli comune privind vânzarea imobilelor
Art. 14. - Consiliul de administratie al R.A.-A.P.P.S. aprobă în mod
periodic lista imobilelor care urmează să fie vândute în conditiile prezentei
ordonante, precum si metoda de vânzare a acestora.
Art. 15. - R.A.-A.P.P.S. îndeplineste următoarele operatiuni:
a) tine evidenta imobilelor care cad sub incidenta prezentei ordonante;
b) selectează evaluatorul imobilelor prin licitatie;
c) stabileste pretul de ofertă, pe baza unui raport de evaluare;
d) organizează licitatia si negociază pretul de vânzare cu solicitantul,
în cazul vânzării imobilelor prin negociere directă, după caz;
e) aprobă vânzarea imobilelor cu plata în rate.
Art. 16. - (1) În vederea vânzării imobilelor R.A.- A.P.P.S. stabileste un pret de ofertă, pe baza unui raport de evaluare elaborat de persoane fizice sau juridice autorizate, potrivit legii. Evaluatorul va fi selectat de R.A.- A.P.P.S. prin licitatie, în conditiile legii.
(2) Pretul de ofertă stabilit potrivit alin. (1), care nu poate fi mai
mic decât valoarea contabilă a imobilului, va fi cuprins în oferta de vânzare
prin licitatie si, respectiv, va fi avut în vedere ca bază de pornire în cazul
vânzării prin negociere directă.
Art. 17. - Răspunderea privind corectitudinea stabilirii pretului de
ofertă prin raport de evaluare revine exclusiv evaluatorului selectat prin
licitatie si care a întocmit raportul de evaluare.
Art. 18. - (1) Imobilele pot fi înscrise pe lista prevăzută la art. 14
din initiativa R.A.-A.P.P.S. sau a persoanelor prevăzute la art. 31.
(2) Dacă initiativa înscrierii pe listă apartine R.A.- A.P.P.S. si
imobilul se află în folosinta unei persoane potrivit art. 31, în termen de 15
zile de la înscrierea imobilului pe listă, R.A.-A.P.P.S. va solicita persoanei
fizice sau juridice respective prezentarea unui punct de vedere scris cu
privire la cumpărarea imobilului prin negociere directă.
(3) Persoana fizică sau juridică prevăzută la art. 31 va răspunde în
termen de 15 zile de la primirea solicitării R.A.-A.P.P.S., precizându-si
optiunea.
(4) Dacă persoana prevăzută la alin. (3) optează pentru cumpărarea prin
negociere directă, procedura va fi finalizată în termen de 10 zile de la data
depunerii optiunii.
(5) Dacă persoana prevăzută la alin. (3) nu răspunde în termenul
prevăzut sau nu optează pentru cumpărarea prin negociere directă, R.A.-A.P.P.S.
va proceda la vânzarea imobilului prin licitatie, în conditiile legii.
Art. 19. - În cazul vânzării imobilului prin licitatie potrivit art. 18
alin. (5), R.A.-A.P.P.S. va informa în mod obligatoriu potentialii cumpărători
cu privire la contractele de locatiune, concesiune, locatie de gestiune,
asociere în participatiune sau prestări de servicii, care au ca obiect imobilul
în cauză.
Art. 20. - Cu ocazia vânzării fiecărui imobil R.A.- A.P.P.S. va încheia
un proces-verbal cuprinzând datele cu privire la desfăsurarea procedurii de
vânzare si la pretul obtinut.
Art. 21. - Contractul de vânzare-cumpărare se semnează din partea
R.A.-A.P.P.S. de presedintele consiliului de administratie.
Art. 22. - (1) Prin derogare de la dispozitiile Legii nr. 143/1999
privind ajutorul de stat, pretul de vânzare al imobilelor care se vând către
persoanele prevăzute la art. 31 se poate achita în rate, la cererea acestora.
(2) R.A.-A.P.P.S. poate aproba plata în rate a pretului de vânzare de
către orice alt cumpărător.
(3) În celelalte cazuri achitarea integrală a pretului se va face în
termen de cel mult 15 zile de la semnarea contractului.
(4) În cazul în care un cumpărător, persoană fizică sau juridică de
drept privat, se află în situatia de a cumpăra, în conditiile prezentului
capitol, două sau mai multe imobile situate în aceeasi localitate,
R.A.-A.P.P.S. va aproba vânzarea în rate doar pentru unul dintre imobile, la
alegerea cumpărătorului.
Art. 23. - (1) Vânzarea imobilelor cu plata în rate se face către
cumpărătorii prevăzuti la art. 22 alin. (1) si (2) în următoarele conditii:
a) avans de minimun 30% din pretul de vânzare;
b) rate lunare esalonate pe un termen de maximum 2 ani, fără acordarea
unor termene de gratie.
(2) R.A.-A.P.P.S. va solicita cumpărătorului constituirea de garantii
pentru asigurarea plătii ratelor, precum:
a) constituirea unei ipoteci asupra imobilului care face obiectul
vânzării;
b) scrisoare de garantie emisă de o bancă comercială română sau de o
bancă comercială străină cu care o bancă română are relatii de corespondent;
c) garantia personală a unui fidejusor, persoană fizică sau juridică de
cetătenie, respectiv de nationalitate română, în conditiile Codului civil,
constând într-o obligatie unilaterală si neconditionată de plată a ratei, dacă
aceasta nu a fost achitată la termen, partial ori integral, de către
cumpărător.
(3) În contractele de vânzare cu plata pretului în rate, la cuantumul fiecărei rate se aplică o dobândă care să acopere inflatia, la care se adaugă două procente, în cazul în care pretul este stabilit si plătit în moneda natională, si dobânda LIBOR plus o marjă negociată de părti, în cazul în care pretul este stabilit si/sau plătit în valută. R.A.-A.P.P.S. va comunica cumpărătorului, cu 10 zile înainte de scadenta fiecărei rate, cuantumul sumei datorate cu titlu de dobândă.
(4) În cazul în care cumpărătorul nu plăteste la scadentă două rate
consecutive, respectiv în cazul nerespectării prevederilor art. 22 alin. (3),
după caz, contractul de vânzare-cumpărare se consideră reziliat de drept, fără
a mai fi necesară punerea în întârziere si fără orice altă formalitate.
Art. 24. - (1) Terenul aferent constructiei se vinde o dată cu aceasta,
dacă este clarificată situatia sa juridică. Pretul de vânzare a terenului
aferent se determină prin raport de evaluare, pornindu-se de la valoarea de
circulatie a terenului, determinată pe baza următoarelor criterii:
a) situarea terenului în localitate;
b) categoria localitătii si zona din cadrul acesteia, stabilite potrivit
prevederilor Legii nr. 69/1993 privind instituirea taxei pentru folosirea
terenurilor proprietate de stat în alte scopuri decât pentru agricultură sau
silvicultură.
(2) Terenul a cărui situatie juridică se clarifică după data vânzării
constructiei, cu exceptia celor care sunt proprietate publică a statului, va fi
vândut cumpărătorului constructiei, la cererea acestuia, prin negociere
directă, avându-se în vedere valoarea de circulatie a terenului, stabilită
potrivit alin. (1).
(3) Terenul proprietate publică, aferent constructiei, se atribuie
direct cumpărătorului printr-un contract de concesiune. Prin derogare de la
prevederile Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, concesiunea se
face de către R.A.-A.P.P.S., fără întocmirea unui studiu de oportunitate sau
caiet de sarcini si fără vreo formă de publicitate, prin negociere directă
între concedent si concesionar.
(4) Dreptul de proprietate asupra terenurilor poate fi dobândit numai de
persoane fizice sau juridice române. Cumpărătorul constructiei, persoană fizică
sau juridică străină, are dreptul de a i se concesiona terenul aferent, în
conditiile prevăzute la alin. (3).
Art. 25. - Cheltuielile ocazionate de organizarea si desfăsurarea
procedurilor de vânzare a imobilului, inclusiv publicitatea si întocmirea
raportului de evaluare, precum si celelalte cheltuieli aferente vânzării sunt
suportate de R.A.-A.P.P.S. din veniturile încasate potrivit art. 12.
SECTIUNEA a 3-a
Vânzarea imobilelor prin licitatie
Art. 26. - Vânzarea imobilelor se realizează prin licitatie, în
conditiile legii, cu exceptia celor care se vând prin negociere directă în
conditiile stabilite de prezentul capitol.
Art. 27. - (1) R.A.-A.P.P.S. va face public anuntul de vânzare a
imobilelor prevăzute în lista mentionată la art. 14, în termen de 15 zile de la
aprobarea listei sau de la exprimarea optiunii prevăzute la art. 18 alin. (5).
(2) Anuntul de vânzare va cuprinde: a) denumirea si sediul vânzătorului,
descrierea si datele de identificare ale imobilului supus vânzării;
b) locul, data si ora începerii licitatiei;
c) numele, prenumele si numărul de telefon ale persoanei desemnate să
dea relatii suplimentare;
d) documentele necesare pentru participarea la licitatie;
e) garantia de participare la licitatie, constituită potrivit legii;
garantia de participare la licitatie nu poate fi mai mică decât suma
cheltuielilor ocazionate de organizarea si desfăsurarea procedurilor de vânzare
a imobilului, inclusiv publicitatea si întocmirea raportului de evaluare;
f) taxa de participare la licitatie;
g) pretul de ofertă cu indicarea modalitătii de achitare.
(3) Anuntul de vânzare se publică în unul sau mai multe cotidiene locale
si nationale de largă circulatie si se afisează la sediul R.A.-A.P.P.S. cu cel
mult 30 de zile, dar nu mai putin de 15 zile, înainte de data tinerii
licitatiei.
Art. 28. - (1) Licitatia are loc la data stabilită în anuntul de vânzare
si este valabilă dacă au fost prezentate cel putin 3 oferte.
(2) În cazul în care nu se oferă cel putin 75% din pretul de ofertă,
licitatia va fi reluată după publicarea unui nou anunt de vânzare, în termen de
5 zile de la desfăsurarea primei licitatii, dar nu mai putin de 7 zile, înainte
de data tinerii celei de-a doua licitatii.
(3) A doua licitatie este valabilă dacă s-au prezentat cel putin două
oferte.
(4) În cazul în care la a doua licitatie nu se înregistrează o ofertă care valoric reprezintă cel putin 50% din pretul de ofertă, R.A.-A.P.P.S. poate solicita participantilor formularea de oferte de cumpărare cu plata pretului în rate.
Art. 29. - Eventualele contestatii referitoare la desfăsurarea
procedurii de vânzare se depun în termen de 3 zile de la data anuntării
rezultatului licitatiei si se solutionează în termen de 48 de ore de către o
comisie desemnată prin decizie a directorului general al R.A.- A.P.P.S.
Art. 30. - Încheierea contractului de vânzare-cumpărare a imobilului se
va face în termen de cel mult 10 zile de la data expirării termenului de
solutionare a contestatiilor.
SECTIUNEA a 4-a
Vânzarea imobilelor prin negociere directă
Art. 31. - În urma initiativei R.A.-A.P.P.S. sau a solicitării scrise a
persoanelor fizice ori juridice de drept privat care folosesc imobilele
prevăzute la art. 11 alin. (1) în baza unor contracte de locatiune, concesiune,
locatie de gestiune, asociere în participatiune sau prestări de servicii,
valabil încheiate, vânzarea acestora se face prin negociere directă.
Art. 32. - (1) Dacă initiativa apartine persoanelor prevăzute la art.
31, R.A.-A.P.P.S. comunică solicitantului decizia sa de admitere sau de respingere
a cererii, în termen de 15 zile de la data primirii acesteia.
(2) Dacă cererea solicitantului este admisă, se trece la negocierea
directă a vânzării imobilului.
Art. 33. - (1) Pretul de vânzare al imobilului se stabileste prin
negociere directă între solicitant si R.A.- A.P.P.S., pornindu-se de la pretul
de ofertă determinat potrivit art. 16.
(2) În situatia în care solicitantul a realizat lucrări de investitii la
imobilul supus vânzării, raportul de evaluare va evidentia separat si valoarea
acestora.
(3) Solicitantul are dreptul la deducerea valorii lucrărilor de
investitii din pretul de vânzare negociat numai dacă acestea îndeplinesc
următoarele conditii:
a) au fost efectuate cu acordul proprietarului sau al titularului
dreptului de administrare a imobilului;
b) au fost executate pe baza unei autorizatii de construire, în
conditiile legii.
(4) Valoarea investitiilor deduse în conditiile alin. (2) nu poate
depăsi jumătate din valoarea totală stabilită prin raportul de evaluare.
Art. 34. - Încheierea contractului de vânzare-cumpărare a imobilului se
va face în termen de cel mult 10 zile de la data finalizării procedurii de
vânzare.
CAPITOLUL III
Art. 35. - Procedurile de vânzare a imobilelor aflate în curs de derulare
la data intrării în vigoare a prezentei ordonante vor continua, cu
recunoasterea valabilitătii actelor si a etapelor consumate, încheiate cu
respectarea dispozitiilor legale în vigoare la data producerii lor.
Art. 36. - Încălcarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage, după
caz, răspunderea disciplinară, administrativă, civilă sau penală.
Art. 37. - Litigiile cu privire la desfăsurarea procedurilor de vânzare
a imobilelor proprietate privată a statului, aflate în administrarea
R.A.-A.P.P.S., sunt de competenta instantelor de contencios administrativ.
Art. 38. - Imobilele cumpărate în conditiile prezentei ordonante nu pot
fi înstrăinate prin acte între vii si acestora nu li se poate schimba
destinatia timp de 10 ani de la data dobândirii.
Art. 39. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonante se abrogă:
- Hotărârea Guvernului nr. 940/1996 privind utilizarea fondului locativ
de protocol din administrarea Regiei Autonome luAdministratia Patrimoniului
Protocolului de Stat”, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 253 din 18 octombrie 1996, cu modificările ulterioare;
- art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 236/1997 privind
transmiterea, cu plată, a unor imobile în si din patrimoniul Regiei Autonome
luAdministratia Patrimoniului Protocolului de Stat”, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 109 din 2 iunie 1997, cu modificările
ulterioare;
- orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 24
ianuarie 2002.
Nr. 19.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind serviciile postale
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1 pct. VI.1 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta ordonantă are ca scop stabilirea conditiilor de
furnizare a serviciilor postale si asigurarea accesului la serviciul universal,
în vederea creării unei piete concurentiale si promovării intereselor
utilizatorilor.
Art. 2. - În întelesul prezentei ordonante, următorii termeni se
definesc astfel:
a) servicii postale - servicii destinate publicului, constând în
colectarea, sortarea, transportul si livrarea la destinatari a trimiterilor
postale, efectuate cu caracter profesional si în scopul obtinerii de profit;
b) retea postală publică - sistemul de organizare si resursele de
orice fel, utilizate de un furnizor de servicii postale, în principal pentru:
- colectarea trimiterilor postale de la toate punctele de acces;
- transportul si manipularea trimiterilor postale de la punctele de
acces ale retelei postale până la centrele de distribuire;
- distribuirea trimiterilor postale la adresele indicate pe acestea;
c) puncte de acces - ansamblul instalatiilor fizice, inclusiv
cutiile postale puse la dispozitie publicului pe drumurile publice sau în
sediile furnizorilor de servicii postale, prin intermediul cărora trimiterile
postale pot fi introduse în reteaua postală;
d) puncte de contact - ansamblul instalatiilor fizice prin
intermediul cărora trimiterile postale pot fi livrate destinatarilor;
e) colectare - operatiunea de preluare a trimiterilor postale
depuse la punctele de acces;
f) distribuire - procesul care începe cu sortarea trimiterilor
postale la centrul de distribuire si se încheie cu livrarea acestora la
destinatari;
g) trimitere postală - un bun, având înscrisă o adresă, aflat în
forma definitivă în care urmează să fie transportat de furnizorul de servicii
postale; în afara trimiterilor de corespondentă, trimiterile postale pot consta
în cărti, cataloage, ziare, periodice sau colete postale continând bunuri cu
sau fără valoare comercială;
h) trimitere de corespondentă - o comunicare scrisă, tipărită,
imprimată sau înregistrată pe orice fel de suport material, care urmează să fie
transportată si livrată, altfel decât electronic, la adresa indicată de
expeditor pe acest suport sau pe ambalajul acestuia; cărtile, cataloagele,
ziarele si periodicele nu sunt considerate trimiteri de corespondentă;
i) trimitere postală internatională - o trimitere postală
expediată de pe teritoriul României către o adresă care nu se află pe acest
teritoriu sau expediată din afara teritoriului României către o adresă aflată
pe teritoriul acesteia;
j) publicitate prin postă - trimiteri postale interne sau
internationale care urmează să fie transportate si livrate la adresa indicată
de expeditor pe trimiterea în sine sau pe ambalajul acesteia, constând exclusiv
în materiale de reclamă, marketing sau publicitate, care contin mesaje
identice, cu exceptia numelui, adresei si numărului de identificare a
destinatarului, precum si a altor modificări care nu alterează natura
mesajului, dacă aceste trimiteri sunt expediate unui număr semnificativ de
destinatari, stabilit de autoritatea de reglementare; nu constituie publicitate
prin postă:
- chitantele, facturile, situatiile financiare si alte mesaje nonidentice;
- trimiterile postale care contin în afară de publicitate prin postă si
alte trimiteri în acelasi ambalaj;
k) serviciu de trimitere recomandată - un serviciu postal ale
cărui particularităti constau în oferirea unei garantii forfetare împotriva
riscurilor de pierdere, furt, distrugere totală sau partială ori deteriorare a
trimiterii postale si în eliberarea, la cerere, a unei dovezi privind depunerea
la punctul de acces sau livrarea la destinatar;
l) serviciu de trimitere cu valoare declarată - un serviciu
postal a cărui particularitate constă în asigurarea unei trimiteri postale
împotriva pierderii, furtului, distrugerii totale sau partiale ori
deteriorării, pentru o sumă egală cu valoarea declarată de expeditor;
m) serviciu de trimitere contra ramburs - un serviciu postal a
cărui particularitate constă în achitarea contravalorii bunului care face
obiectul trimiterii postale de către destinatar expeditorului prin intermediul
retelei postale;
n) servicii financiar-postale - ansamblul de servicii de încasări,
de plăti si transferuri de fonduri efectuate de furnizorii de servicii postale
prin intermediul retelei postale;
o) serviciu de schimb de documente - furnizarea de mijloace,
inclusiv punerea la dispozitie de către un tert de sedii ad-hoc si de mijloace
de transport, care permite autolivrarea prin schimb reciproc a trimiterilor
postale între utilizatorii abonati la acest serviciu;
p) furnizor de servicii postale - orice persoană de drept public
sau de drept privat care prestează servicii postale;
q) furnizor de serviciu universal - orice furnizor de servicii
postale care prestează unul sau mai multe servicii postale din sfera
serviciului universal, în zona si în conditiile speciale stabilite de
autoritatea de reglementare, si care este desemnat în acest sens de aceasta;
r) autorizatie - orice act care stabileste drepturi si obligatii
specifice sectorului postal si care permite furnizarea serviciilor postale, act
care poate fi o autorizatie generală sau o licentă individuală, astfel:
- autorizatie generală - acea autorizatie care nu presupune
obtinerea unei decizii explicite din partea autoritătii de reglementare înainte
de exercitarea drepturilor care decurg din această autorizatie, indiferent dacă
această procedură implică sau nu efectuarea unei notificări ori declaratii de
către solicitant sau a unei înregistrări de către autoritatea de reglementare;
- licentă individuală - acea autorizatie acordată unui furnizor
de servicii postale si care îi conferă acestuia drepturi sau obligatii
specifice, suplimentare fată de cele prevăzute în autorizatia generală, dacă
este cazul, autorizatie necesară pentru ca furnizorul să poată exercita
activitătile corespunzătoare, dacă exercitarea acestor activităti este
conditionată de obtinerea în prealabil a unei decizii explicite din partea
autoritătii de reglementare;
s) cheltuieli terminale - remunerarea furnizorilor de serviciu
universal pentru distribuirea pe teritoriul României a trimiterilor postale
expediate din afara teritoriului României;
t) expeditor - persoana fizică sau juridică ce generează efectiv
trimiterea postală si o introduce în reteaua postală, personal sau prin
intermediul unui tert;
u) destinatar - persoana juridică sau fizică căreia îi este
adresată trimiterea postală;
v) utilizator - persoana fizică sau juridică care beneficiază de
servicii postale în calitate de expeditor sau destinatar;
w) cerinte esentiale - conditii generale de natură noneconomică,
care sunt impuse de stat pentru furnizarea serviciilor postale, constând în:
protectia secretului corespondentei, asigurarea securitătii retelei postale în
ceea ce priveste transportul bunurilor periculoase, precum si, în cazuri
justificate, protectia datelor cu caracter personal, asigurarea
confidentialitătii informatiilor transmise sau stocate, protectia dreptului la
viată privată, protectia mediului si respectarea normelor privind amenajarea
teritoriului si urbanismul;
z) servicii cu valoare adăugată - servicii postale ale căror
caracteristici răspund unor cerinte speciale ale utilizatorilor; asemenea caracteristici
sunt, de exemplu: livrarea trimiterii postale personal destinatarului sau
reprezentantului autorizat al acestuia, livrarea la o dată si o oră anume
stabilite, garantarea livrării la o dată si o oră anume stabilite, încercări
multiple de livrare, livrarea potrivit prioritătii sau ordinii specificate de
expeditor, confirmarea către expeditor a efectuării livrării, posibilitatea de
schimbare a destinatiei sau a destinatarului în timpul tranzitului sau, dacă
livrarea la destinatia initială nu este posibilă, monitorizarea trimiterii
postale pe toată durata tranzitului (tracking & tracing) si altele
asemenea; transmiterea sau primirea continutului unei trimiteri postale prin
mijloacele electronice către, respectiv de către un furnizor de servicii postale
în vederea sortării, tipăririi sau pregătirii trimiterii postale nu constituie
o caracteristică suplimentară în sensul prezentei definitii.
Art. 3. - Prevederile prezentei ordonante nu sunt aplicabile
următoarelor servicii:
a) transportul si livrarea trimiterilor postale proprii de către
expeditorul real al acestora personal;
b) transportul si livrarea trimiterilor postale proprii ale
expeditorului, cu exceptia publicitătii prin postă, de către o filială sau un
sediu secundar al expeditorului ori de către o persoană juridică din acelasi
grup cu expeditorul, în cazul în care trimiterile în cauză se referă la
activitatea comercială a expeditorului si urmăresc în mod nemijlocit
satisfacerea unui interes al expeditorului legat de această activitate;
c) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale
proprii ale expeditorului, efectuate cu titlu gratuit si în mod nemijlocit de
către persoane fizice împuternicite de expeditor sau de destinatar în acest
scop, cu exceptia publicitătii prin postă;
d) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale în
cadrul unui serviciu organizat pentru uzul exclusiv al autoritătilor publice,
în temeiul unor dispozitii legale speciale;
e) colectarea, sortarea, transportul si livrarea cu titlu gratuit a
înscrisurilor referitoare strict la bunurile împreună cu care sunt transportate
si destinate a fi livrate împreună cu acestea.
Art. 4. - (1) Secretul trimiterilor postale este inviolabil.
(2) Furnizorii de servicii postale si prepusii acestora sunt obligati să
păstreze secretul corespondentei, fiind incidente prevederile art. 195 din
Codul penal.
(3) Retinerea, predarea sau deschiderea trimiterilor postale este
permisă numai în următoarele cazuri si cu respectarea următoarelor conditii:
a) la solicitarea organelor de cercetare penală, a instantei de
judecată, a organelor vamale ori a altor autorităti sau organe abilitate, în
conditiile prevăzute de actele normative care reglementează activitatea
acestora;
b) în cazul existentei unor suspiciuni cu privire la săvârsirea uneia
dintre contraventiile prevăzute la art. 58, cu conditia ca deschiderea
trimiterii postale să se realizeze de către una dintre persoanele prevăzute la
art. 61 alin. (1), în prezenta expeditorului sau a destinatarului ori, dacă acest
lucru nu este posibil, în prezenta unui martor neutru, iar identitatea
persoanelor care au deschis trimiterea si a persoanelor care au asistat la
deschidere să fie consemnată într-un proces-verbal semnat de toate părtile
prezente.
CAPITOLUL II
Serviciul universal
Art. 5. - (1) Dreptul de acces la serviciul universal reprezintă dreptul
de a beneficia de furnizarea permanentă a serviciilor postale incluse în sfera
serviciului universal, la anumite standarde de calitate, în orice punct de pe
teritoriul României, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor.
(2) Orice persoană, fizică sau juridică, română ori străină, are dreptul
de acces la serviciul universal.
(3) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile de amplasare a
punctelor de acces si a punctelor de contact, astfel încât densitatea acestora
să tină seama de nevoile utilizatorilor, precum si de standardele de calitate a
serviciilor postale din sfera serviciului universal.
(4) Serviciile incluse în sfera serviciului universal sunt:
a) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale
interne si internationale, în greutate de până la 2 kg;
b) colectarea, sortarea, transportul si livrarea coletelor postale
interne si internationale, în greutate de până la 10 kg;
c) distribuirea coletelor postale în greutate de până la 20 kg,
expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul
acesteia;
d) serviciul de trimitere recomandată, indiferent dacă trimiterea este
internă sau internatională;
e) serviciul de trimitere cu valoare declarată, indiferent dacă
trimiterea este internă sau internatională;
f) orice alte servicii postale stabilite prin hotărâre a Guvernului,
dacă răspund unor necesităti de ordin social sau economic ale utilizatorilor,
care nu pot fi asigurate în mod satisfăcător în conditiile unei piete
concurentiale.
(5) Autoritatea de reglementare poate mări limita de greutate prevăzută
la alin. (4) lit. b) până la cel mult 20 kg si poate stabili conditii speciale
pentru livrarea la domiciliu a coletelor postale respective.
(6) Dimensiunile minime si maxime ale trimiterilor postale care fac
obiectul serviciilor postale incluse în sfera serviciului universal se
stabilesc de autoritatea de reglementare, în conformitate cu prevederile
actelor adoptate de Uniunea Postală Universală.
Art. 6. - (1) Furnizor de serviciu universal este acel furnizor
de servicii postale care prestează servicii din sfera serviciului universal si
este desemnat de autoritatea de reglementare potrivit prevederilor alin.
(2)-(5).
(2) Autoritatea de reglementare stabileste, cu avizul consultativ al
Consiliului Concurentei, conditiile si procedura pe baza cărora furnizorii de
servicii postale sunt desemnati ca furnizori de serviciu universal, cu
respectarea prevederilor alin. (3)-(5).
(3) Autoritatea de reglementare poate desemna, la cerere sau din oficiu,
unul sau mai multi furnizori de serviciu universal, stabilind totodată pentru
fiecare caz si serviciile din sfera serviciului universal care vor face
obiectul unor obligatii anume în sarcina furnizorului desemnat, zona în care
furnizorul respectiv urmează să îsi îndeplinească aceste obligatii, conditiile
speciale pe care el trebuie să le respecte, precum si drepturile de care
beneficiază în furnizarea serviciului universal.
(4) În cazul în care autoritatea de reglementare desemnează mai multi
furnizori de serviciu universal care concurează pe aceeasi piată a serviciilor,
stabilirea zonei în care fiecare dintre ei urmează să îsi îndeplinească
obligatiile se stabileste astfel încât să nu se creeze nici unuia dintre
furnizori un dezavantaj nejustificat pe piata pe care sunt concurenti, cu
respectarea principiului păstrării unui echilibru din punct de vedere al
rentabilitătii prestării serviciilor postale între zona respectivă si zona sau
zonele care au fost stabilite pentru ceilalti furnizori de serviciu universal
concurenti si luând în considerare avantajele de ordin competitiv de care
beneficiază fiecare dintre furnizorii de serviciu universal concurenti.
(5) Poate fi desemnat din oficiu ca furnizor de serviciu universal numai
un furnizor care asigură conditiile prevăzute în prezenta ordonantă pentru
prestarea serviciilor postale din sfera serviciului universal.
Art. 7. - (1) Orice furnizor de serviciu universal are obligatia să
asigure, în fiecare localitate din zona în care îsi îndeplineste obligatiile de
asigurare a serviciilor din sfera serviciului universal, cel putin o colectare
de la fiecare punct de acces si cel putin o livrare la locuinta oricărei
persoane fizice sau la sediul oricărei persoane juridice, în fiecare zi
lucrătoare, dar nu mai putin de 5 zile pe săptămână, cu exceptia cazurilor sau
a conditiilor geografice considerate exceptionale de autoritatea de
reglementare.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) autoritatea de reglementare
poate stabili ca livrarea să se facă la anumite instalatii corespunzătoare, în
conditii determinate.
Art. 8. - Orice furnizor de serviciu universal trebuie să respecte în
mod cumulativ următoarele conditii generale în îndeplinirea obligatiilor de asigurare
a serviciilor din sfera serviciului universal care îi incumbă:
a) să garanteze respectarea cerintelor esentiale;
b) să ofere servicii identice utilizatorilor care se află în conditii
comparabile;
c) să ofere servicii disponibile pentru toti utilizatorii fără
discriminări, în special de ordin politic, religios sau ideologic;
d) să ofere servicii în mod neîntrerupt, cu exceptia cazurilor de fortă
majoră;
e) să asigure o evolutie continuă a serviciilor în functie de cerintele
tehnice, economice si sociale, precum si adaptarea serviciilor la cerintele
utilizatorilor.
Art. 9. - (1) Orice furnizor de serviciu universal are obligatia să pună
la dispozitie utilizatorilor, în mod regulat, informatii detaliate si
actualizate cu privire la caracteristicile serviciilor oferite din sfera
serviciului universal, în special informatii referitoare la conditiile generale
de acces la aceste servicii, precum si la tarifele si nivelul standardelor de
calitate ale acestor servicii.
(2) Informatiile mentionate la alin. (1) se publică pe cheltuiala
furnizorului de serviciu universal si în conditiile stabilite de autoritatea de
reglementare.
Art. 10. - (1) Furnizorii de serviciu universal au obligatia de a
asigura accesul utilizatorilor la reteaua postală pe care o operează, în
conditii de transparentă, obiectivitate si nediscriminare.
(2) Autoritatea de reglementare poate impune furnizorilor de serviciu
universal cu pozitie dominantă pe piata relevantă, cu avizul consultativ al
Consiliului Concurentei, obligatii privind conditiile în care acestia trebuie
să permită accesul la reteaua postală pe care o operează si altor furnizori de
servicii postale, dacă o asemenea măsură se impune pentru asigurarea unui mediu
concurential si pentru respectarea principiilor transparentei, obiectivitătii
si nediscriminării.
CAPITOLUL III
Drepturile acordate furnizorilor de serviciu universal
Art. 11. - În vederea asigurării serviciului universal furnizorii de
serviciu universal beneficiază de următoarele drepturi:
a) dreptul de prioritate la închirierea spatiilor necesare în vederea
desfăsurării activitătii de transport al trimiterilor postale si mandatelor
postale, aflate în zonele libere sau în proprietatea ori în administrarea
societătilor comerciale, societătilor nationale, companiilor nationale si
regiilor autonome cu obiect de activitate în domeniul transporturilor
feroviare, maritime, fluviale si aeriene;
b) dreptul de efectuare cu prioritate a transportului trimiterilor
postale si mandatelor postale de către societătile comerciale, societătile
nationale, companiile nationale si regiile autonome cu obiect de activitate în
domeniul transporturilor feroviare, maritime, fluviale si aeriene, precum si
dreptul de acces cu prioritate în mijloacele de transport aflate în
proprietatea sau în administrarea acestora;
c) dreptul de acces si prioritate la punctele de frontieră si la
organele vamale;
d) dreptul de a utiliza domeniul public pentru instalarea si operarea
cutiilor postale, obtinut în baza autorizatiei eliberate de organul de
specialitate al administratiei publice centrale sau locale care administrează
acel domeniu;
e) dreptul de a beneficia de sumele sau de avantajele de orice altă
natură care i se cuvin în temeiul oricărui mecanism de compensare a costurilor
implicate de prestarea serviciilor postale din sfera serviciului universal, în
conditiile stabilite de lege si de autoritatea de reglementare;
f) dreptul de a actiona în relatiile internationale în calitate de
furnizor de serviciu universal si de a încheia acorduri operationale în această
calitate;
g) dreptul de a utiliza formularele internationale specifice, prevăzute
în instrumentele internationale ratificate sau aprobate de România.
CAPITOLUL IV
Drepturi rezervate
Art. 12. - (1) Dreptul de a presta unul sau mai multe servicii postale
având ca obiect trimiteri de corespondentă interne sau internationale, a căror
greutate si al căror tarif sunt mai mici decât valorile stabilite prin hotărâre
a Guvernului, poate fi rezervat de către autoritatea de reglementare unuia sau
mai multor furnizori de serviciu universal, în măsura necesară îndeplinirii
obligatiilor de asigurare a serviciilor din sfera serviciului universal care le
revin.
Serviciile care fac obiectul unui asemenea drept rezervat de autoritatea
de reglementare sunt denumite în continuare servicii rezervate.
(2) Valorile stabilite în conformitate cu alin. (1) nu pot fi mai mari
de 350 g, respectiv de 5 ori tariful public corespunzător unei trimiteri de
corespondentă din prima treaptă de greutate a celei mai rapide categorii
standard.
Art. 13. - Dreptul de a presta unul sau mai multe dintre următoarele
servicii nu poate fi rezervat, indiferent de greutatea trimiterilor postale
care fac obiectul lor sau de tariful aplicabil:
a) servicii cu valoare adăugată;
b) servicii postale având ca obiect publicitatea prin postă;
c) serviciul de schimb de documente.
Art. 14. - Sfera serviciilor care pot fi rezervate, determinată potrivit
art. 12 si 13, poate fi restrânsă prin hotărâre a Guvernului, în vederea
liberalizării graduale si controlate a pietei serviciilor postale.
Art. 15. - (1) Furnizarea serviciilor postale incluse în sfera
serviciului universal se poate face numai pe baza licentei individuale.
(2) Licenta individuală poate contine, între altele, obligatii privind
asigurarea unor servicii din sfera serviciului universal, inclusiv cerinte
referitoare la calitatea, disponibilitatea si conditiile de prestare a
serviciilor în cauză, obligatii legate de respectarea drepturilor rezervate
furnizorilor de serviciu universal în conformitate cu prevederile cap. IV,
precum si obligatii privitoare la eventuale contributii datorate de titular în
temeiul unui mecanism de compensare a costurilor implicate de prestarea
serviciilor postale din sfera serviciului universal.
(3) Licenta individuală va contine obligatia titularului de a respecta
atât cerintele esentiale, cât si prevederile legale care reglementează aceste
cerinte esentiale, inclusiv cele cuprinse în reglementările emise pe baza
prezentei ordonante.
(4) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile si procedura de
acordare, modificare, retragere si suspendare a licentelor individuale, precum
si continutul licentelor, inclusiv obligatiile care incumbă titularilor, tinând
seama de prevederile alin. (2) si (3), cu respectarea principiilor
transparentei, nediscriminării, proportionalitătii si obiectivitătii.
(5) Termenul de acordare a licentei individuale sau de comunicare a
deciziei de respingere a cererii de acordare a licentei individuale este de 90
de zile de la data înregistrării cererii.
(6) În cazul în care sunt cerute solicitantului documente, informatii
suplimentare sau clarificări în vederea acordării licentei individuale,
termenul prevăzut la alin. (5) se suspendă până la primirea acestora.
Art. 16. - (1) Furnizarea serviciilor postale care nu sunt incluse în
sfera serviciului universal se poate face pe baza autorizatiei generale.
(2) Autorizatia generală se acordă cu conditia ca solicitantul să îsi
asume obligatia de a respecta cerintele esentiale, precum si prevederile legale
care reglementează aceste cerinte esentiale, inclusiv cele cuprinse în
reglementările emise pe baza prezentei ordonante.
(3) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile si procedura de
acordare, modificare, retragere si suspendare a autorizatiei generale, precum
si obligatiile care incumbă titularilor, cu respectarea principiilor
transparentei, nediscriminării, proportionalitătii si obiectivitătii.
(4) Autorizatia generală se consideră obtinută în termen de 45 de zile
de la data înregistrării cererii, cu exceptia situatiei în care solicitantului
i s-a comunicat în acest interval decizia de neacordare a autorizatiei.
(5) În cazul în care sunt cerute solicitantului documente, informatii
suplimentare sau clarificări în vederea acordării autorizatiei generale,
termenul prevăzut la alin. (4) se suspendă până la primirea acestora.
Art. 17. - (1) Pentru activitatea de autorizare, în conditiile
prezentului capitol, autoritatea de reglementare percepe taxe de autorizare,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonantă.
(2) Taxele de autorizare pot fi modificate prin hotărâre a Guvernului,
în functie de evolutia indicelui inflatiei.
(3) Modul de încasare a taxelor de autorizare se stabileste de
autoritatea de reglementare.
(4) Sumele rezultate din încasarea taxelor de autorizare se fac venit la
bugetul de stat.
(5) Neplata taxelor de autorizare în termenul stabilit de autoritatea de
reglementare atrage, după caz, respingerea cererii de acordare a licentei
individuale sau neacordarea autorizatiei generale.
Art. 18. - (1) Decizia de respingere a cererii de acordare a licentei
individuale si decizia de neacordare a autorizatiei generale trebuie motivate
si se comunică solicitantului în termenul prevăzut la art. 15 alin. (5),
respectiv în termenul prevăzut la art. 16 alin. (4), putând fi contestate de
solicitant în conformitate cu normele de contencios administrativ.
(2) Decizia de retragere sau de suspendare a unei licente individuale
ori a autorizatiei generale trebuie motivată si se comunică solicitantului în
termen de 30 de zile de la luarea deciziei, putând fi contestată de solicitant
în conformitate cu normele de contencios administrativ.
Art. 19. - Furnizarea serviciului de trimitere recomandată având ca
obiect un act de procedură emis de o instantă judecătorească română se poate
face numai în conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.
Art. 20. - (1) Persoanele fizice sau juridice care au obtinut licenta
individuală potrivit art. 15 sau care beneficiază de autorizatia generală potrivit
art. 16 se consideră autorizate să furnizeze servicii postale în sensul
prezentei ordonante.
(2) Persoanele fizice sau juridice care efectuează transporturi de
bunuri sau alte activităti similare ori adiacente transportului de bunuri,
autorizate în temeiul art. 22 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997
privind transporturile, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, sau în temeiul altor acte normative, si care nu îndeplinesc una
dintre conditiile prevăzute la alin. (1) nu se consideră autorizate să
furnizeze servicii postale în sensul prezentei ordonante.
CAPITOLUL VI
Tarife si contabilitate
Art. 21. - Tarifele percepute pentru prestarea serviciilor postale se
stabilesc avându-se în vedere eficienta economică, asigurarea dreptului de
acces la serviciul universal si dezvoltarea retelei postale.
Art. 22. - (1) Tarifele serviciilor postale din sfera serviciului
universal trebuie să fie accesibile, transparente, nediscriminatorii si
fundamentate pe costuri.
(2) Furnizorii de serviciu universal cărora li s-a rezervat dreptul de a
presta unul sau mai multe servicii postale din sfera serviciului universal în
conformitate cu prevederile art. 12 au obligatia de a supune spre aprobare
autoritătii de reglementare tarifele percepute pentru serviciile rezervate si
de a le aduce la cunostintă publicului cu cel putin 30 de zile înainte de data
la care acestea intră în vigoare, în conditiile stabilite de autoritatea de
reglementare.
(3) În vederea aprobării tarifelor percepute pentru serviciile rezervate,
autoritatea de reglementare va solicita avizul consultativ al Oficiului
Concurentei.
(4) În situatia în care un furnizor de serviciu universal aplică tarife
reduse în cazul unui volum mare de trimiteri de la acelasi expeditor, el are
obligatia de a aplica principiile transparentei si nediscriminării atât cu
privire la tarife, cât si cu privire la conditiile asociate acestora.
(5) Tarifele reduse aplicate în conformitate cu prevederile alin. (4)
trebuie să fie fundamentate pe costuri si vor fi făcute publice pe cheltuiala
furnizorului de serviciu universal si în conditiile stabilite de autoritatea de
reglementare.
(6) Autoritatea de reglementare poate stabili în sarcina furnizorilor de
serviciu universal obligatia mentinerii unui nivel uniform al tarifelor
percepute pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care sunt
obligati să le presteze, pe întreaga arie geografică în care prestează aceste
servicii.
Art. 23. - (1) Furnizorii de serviciu universal trebuie să respecte
următoarele principii la încheierea acordurilor privind cheltuielile terminale
corespunzătoare trimiterilor postale internationale expediate din afara
teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia:
a) cheltuielile terminale să fie fixate în functie de costurile
prelucrării si livrării trimiterilor postale internationale;
b) nivelul tarifelor să fie corespunzător calitătii serviciului;
c) cheltuielile terminale să fie transparente si nediscriminatorii.
(2) În cazul în care nu există asemenea acorduri, furnizorii de serviciu
universal aplică prevederile instrumentelor internationale în domeniu,
ratificate sau aprobate de România.
Art. 24. - (1) Furnizorii de serviciu universal trebuie să tină evidenta
contabilă separată, în cadrul contabilitătii interne de gestiune, pentru
fiecare dintre serviciile rezervate, pe de o parte, si pentru serviciile
nerezervate, pe de altă parte.
(2) În evidenta corespunzătoare serviciilor nerezervate trebuie să se
urmărească distinct serviciile incluse în sfera serviciului universal si cele
care nu sunt incluse în această sferă.
(3) Autoritatea de reglementare poate impune furnizorilor de servicii
postale obligatia de a tine evidenta contabilă distinctă si în alte cazuri si
poate stabili conditiile în care trebuie îndeplinită această obligatie, în
scopul aplicării coerente a principiilor contabilitătii analitice.
(4) Metodologia de repartizare pe conturi a costurilor corespunzătoare
serviciilor rezervate si serviciilor nerezervate se stabileste de autoritatea
de reglementare. Alte metodologii pot fi utilizate numai dacă respectă
prevederile alin. (1)-(3) si sunt aprobate de autoritatea de reglementare.
(5) Respectarea de către un furnizor de serviciu universal a
metodologiei de repartizare a costurilor, prevăzută la alin. (4), se verifică
de un organism independent de furnizorul respectiv. Furnizorii de serviciu
universal au obligatia să publice anual o declaratie pe propria răspundere
privind respectarea acestei metodologii, pe cheltuiala lor si în conditiile
stabilite de autoritatea de reglementare.
(6) Situatiile financiare anuale ale fiecărui furnizor de serviciu
universal trebuie întocmite, prezentate spre auditare unui auditor financiar
independent si publicate anual pe cheltuiala furnizorului si în conditiile
stabilite de autoritatea de reglementare.
Art. 25. - Este interzisă subventionarea serviciilor postale nerezervate
pe baza veniturilor obtinute din furnizarea serviciilor rezervate, cu exceptia
cazurilor în care această subventionare este strict necesară îndeplinirii
obligatiilor privind furnizarea serviciilor postale din sfera
serviciului universal.
Art. 26. - (1) Nu sunt supuse tarifării categoriile de trimiteri postale
internationale a căror gratuitate este prevăzută în acorduri internationale la
care România este parte.
(2) Prin hotărâre a Guvernului se pot stabili si alte gratuităti, cu
indicarea modalitătilor de compensare financiară a furnizorului de servicii
postale desemnat să le asigure.
CAPITOLUL VII
Protectia utilizatorilor
Art. 27. - (1) Furnizorii de servicii postale stabilesc regulile
aplicabile serviciilor postale, serviciului de distribuire a telegramelor si
serviciilor financiar-postale pe care le prestează, pe care au obligatia de a
le respecta în relatiile cu utilizatorii. Aceste reguli se supun spre aprobare
autoritătii de reglementare, într-un termen stabilit de aceasta. În cazul în
care apreciază că regulile propuse sunt nesatisfăcătoare din punct de vedere
tehnic sau al protectiei utilizatorilor ori contravin prevederilor legale,
întelegerilor internationale la care România este parte sau regulilor minime
obligatorii stabilite potrivit alin. (2), autoritatea de reglementare poate
solicita modificarea corespunzătoare a acestor reguli, iar furnizorii de
servicii postale sunt obligati să opereze modificările cerute.
(2) Autoritatea de reglementare poate stabili reguli minime obligatorii
aplicabile serviciilor postale, serviciului de distribuire a telegramelor si
serviciilor financiar-postale, cu respectarea prevederilor cuprinse în prezenta
ordonantă, în celelalte acte normative si în instrumentele internationale
ratificate sau aprobate de România. Furnizorii de servicii postale au obligatia
de a respecta aceste reguli în relatiile cu utilizatorii.
Art. 28. - Publicitatea prin postă trebuie să contină un marcaj
distinctiv care să asigure identificarea acesteia ca atare, pe ambalajul
trimiterii sau pe trimiterea în sine, în conditii stabilite de autoritatea de
reglementare.
Art. 29. - (1) Orice trimitere postală care este distribuită de un
furnizor de servicii postale trebuie să fie marcată corespunzător cu denumirea
sau marca comercială a furnizorului respectiv.
(2) Orice furnizor de servicii postale care operează o retea postală are
obligatia să marcheze toate instalatiile fizice care fac parte din reteaua respectivă,
inclusiv cutiile postale, cu un semn distinctiv, care să asigure identificarea
furnizorului în cauză.
(3) Autoritatea de reglementare poate stabili conditiile în care
furnizorii de servicii postale trebuie să îsi îndeplinească obligatiile
prevăzute la alin. (1) si (2).
Art. 30. - (1) Furnizorii de servicii postale au obligatia de a respecta
standardele de calitate a serviciilor postale, stabilite de autoritatea de
reglementare.
(2) Respectarea standardelor de calitate, stabilite potrivit alin. (1), de
către fiecare furnizor de serviciu universal va face anual obiectul evaluării
unui organism independent de furnizorul în cauză, în conditii stabilite de
autoritatea de reglementare. Raportul de evaluare se publică anual pe
cheltuiala furnizorului de servicii postale si în conditiile stabilite de
autoritatea de reglementare.
Art. 31. - (1) Furnizorii de servicii postale au obligatia să
stabilească un mecanism simplu, transparent si accesibil de solutionare a
reclamatiilor primite de la utilizatori, în special în ceea ce priveste
pierderea, distrugerea partială ori totală sau deteriorarea trimiterilor
postale, precum si nerespectarea standardelor de calitate a serviciilor.
(2) Mecanismul de solutionare a reclamatiilor prevăzut la alin. (1)
trebuie să prevadă:
a) proceduri pentru determinarea furnizorului de servicii postale căruia
îi revine răspunderea, în cazul în care sunt implicati 2 sau mai multi asemenea
furnizori;
b) proceduri care să permită solutionarea echitabilă si promptă a
reclamatiilor, precum si un sistem adecvat de rambursare sau compensare.
(3) Mecanismul de solutionare a reclamatiilor prevăzut la alin. (1) si
(2) este supus spre aprobare autoritătii de reglementare, într-un termen
stabilit de aceasta. În cazul în care apreciază că mecanismul propus nu
îndeplineste conditiile prevăzute la alin. (1) si (2), autoritatea de
reglementare poate solicita modificarea corespunzătoare a acestuia.
(4) Informatiile privind numărul de reclamatii adresate furnizorului de
serviciu universal, precum si modul în care acestea au fost solutionate se
publică o dată cu raportul de evaluare prevăzut la art. 30 alin. (2).
(5) În cazul în care reclamatia adresată furnizorului de servicii
postale nu a fost solutionată în mod satisfăcător, utilizatorul în cauză poate
introduce o cerere de chemare în judecată la instanta competentă.
Art. 32. - (1) Răspunderea fată de utilizatori pentru serviciile postale
neincluse în sfera serviciului universal se stabileste conform contractelor
încheiate cu utilizatorii, în conditiile prevăzute de prezenta ordonantă si de
celelalte dispozitii legale în vigoare.
(2) Răspunderea fată de utilizatori pentru serviciile postale incluse în
sfera serviciului universal, prestate de furnizorii de serviciu universal, se
stabileste, cu respectarea prevederilor prezentei ordonante si a celorlalte
dispozitii legale în vigoare, prin clauzele contractului-cadru, care se
avizează de autoritatea de reglementare si se publică pe cheltuiala
furnizorului de serviciu universal, în conditiile stabilite de autoritatea de
reglementare.
CAPITOLUL IX
Emiterea si comercializarea timbrelor si efectelor postale
Art. 33. - Plata tarifelor percepute pentru serviciile postale se poate
face prin intermediul sistemelor de francare sau prin alte metode, în
conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.
Art. 34. - Conditiile de emitere, tipărire, punere în circulatie si de
retragere din circulatie a timbrelor si efectelor postale se stabilesc de
autoritatea de reglementare.
Art. 35. - (1) Timbrele postale se pot valorifica atât la valoarea lor nominală, cât si la valoarea lor filatelică. În situatii exceptionale ele se pot valorifica si la pretul de cost, cu acordul prealabil al autoritătii de reglementare.
(2) Timbrele postale se pot comercializa atât în tară, cât si în
străinătate sau pot forma obiectul schimburilor filatelice, în conditiile
legii.
(3) Comercializarea timbrelor postale se efectuează în conditiile
stabilite de autoritatea de reglementare, tinându-se seama de prevederile
întelegerilor internationale în domeniu, la care România este parte.
Art. 36. - (1) Componenta si modul de administrare a Conservatorului de
timbre se stabilesc de autoritatea de reglementare.
(2) Bunurile aflate în componenta Conservatorului de timbre sunt bunuri
de patrimoniu.
(3) Administrarea Conservatorului de timbre se realizează de către o
persoană juridică de drept public sau de drept privat, anume desemnată de
autoritatea de reglementare.
CAPITOLUL X
Conditiile de acceptare a trimiterilor postale
Art. 37. - (1) Furnizorul de servicii postale are obligatia de a presta
serviciile pentru care este autorizat, în conditiile prezentei ordonante, atât
timp cât, în mod cumulativ:
a) sunt întrunite atât conditiile de acceptare a trimiterilor postale
prevăzute de prezentul capitol si de regulile stabilite potrivit art. 27, cât
si, pentru trimiterile postale internationale, conditiile prevăzute de
întelegerile
internationale la care România este parte si conditiile de acceptare
stabilite de tările de destinatie;
b) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale
sunt posibile cu personalul si mijloacele obisnuite de care dispune furnizorul
respectiv;
c) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale nu
sunt împiedicate de împrejurări de fortă majoră, caz fortuit ori ca urmare a
faptei expeditorului sau a faptei unei terte persoane pentru care furnizorul de
servicii postale nu este chemat, potrivit legii, să răspundă.
(2) Furnizorul de servicii postale se poate prevala de prevederile alin.
(1) lit. a) numai în cazul în care a făcut publice conditiile de acceptare a
trimiterilor postale, prin afisare la punctul de acces la care se depune
trimiterea postală în cauză.
Art. 38. - (1) Sunt excluse de la colectare, sortare, transport si
livrare:
a) trimiterile postale constând în bunuri al căror transport este
interzis prin dispozitii legale, fie chiar si numai pe o portiune din parcurs,
cu exceptia cazurilor în care se prezintă o autorizatie specială dată de
organele
competente;
b) trimiterile postale al căror ambalaj prezintă inscriptii care
contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, precum si trimiterile postale
constând în bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, dacă se
depun neambalate;
c) trimiterile postale care prezintă etichete sau inscriptii vechi
neîndepărtate.
(2) Următoarele categorii de trimiteri postale sunt admise la colectare,
sortare, transport si livrare numai dacă, pe lângă conditiile generale, sunt
îndeplinite si conditiile speciale prevăzute pentru transportul acestor
mărfuri, astfel:
a) trimiterile postale constând în bunuri pentru care sunt stabilite
conditii speciale de transport, prin dispozitii legale administrative,
economice, sanitare, veterinare, fitosanitare si altele similare, în conditiile
prevăzute prin aceste dispozitii;
b) trimiterile postale constând în bunuri al căror transport, încărcare,
descărcare sau transbordare prezintă greutăti privind manipularea fată de
mijloacele sau instalatiile furnizorului de servicii postale, în conditiile
tehnice si de exploatare convenite de furnizor cu expeditorul, pentru fiecare
caz.
Art. 39. - (1) Atunci când natura bunului care face obiectul unei
trimiteri postale cere ca el să fie ambalat, expeditorul trebuie să protejeze
acest bun astfel încât să fie ferit de pierderea totală sau partială, precum si
de deteriorare, si să nu poată pricinui pagube persoanelor, mediului,
instalatiilor utilizate sau celorlalte bunuri, pe toată durata operatiunilor de
colectare, sortare, transport si livrare.
(2) Ambalajul folosit de expeditor trebuie să fie suficient si să
corespundă standardelor si normelor tehnice în vigoare.
(3) Ambalajul se consideră ca suficient în cazul în care se apreciază că
el protejează trimiterea postală, de la depunerea ei la punctul de acces până
la eliberarea ei destinatarului, în conditii normale de colectare, sortare,
transport si livrare.
(4) Trimiterile postale care, prin natura lor, nu au nevoie de ambalaj
se pot depune si neambalate. Furnizorul de servicii postale poate pretinde
expeditorului ca aceste mărfuri neambalate să fie grupate în unităti mai mari,
care să faciliteze operatiunile de colectare, sortare, transport si livrare.
(5) Dacă pentru anumite trimiteri postale sunt necesare măsuri speciale
de manipulare si depozitare, în functie de natura lor, expeditorul trebuie să
aplice etichete sugestive, care să indice modul de manipulare si depozitare.
Furnizorul de servicii postale poate pretinde expeditorului folosirea unor
etichete tipizate.
CAPITOLUL XI
Răspunderea pentru furnizarea serviciilor postale
Art. 40. - (1) Furnizorul de servicii postale este răspunzător fată de
utilizatori pentru:
a) prestarea serviciului, în conditiile prevăzute de lege si de
contractul încheiat cu expeditorul;
b) paguba care rezultă din pierderea totală sau partială sau din
deteriorarea trimiterii postale, survenită din momentul depunerii acesteia la
punctul de acces si până la livrarea către destinatar.
(2) Termenul de introducere a reclamatiei prealabile adresate
furnizorului de servicii postale si termenul de păstrare pentru trimiterile
postale interne este de 6 luni, iar pentru trimiterile externe este cel
stabilit prin întelegerile internationale la care România este parte si se
calculează de la data depunerii trimiterii postale la punctul de acces.
(3) Termenul de solutionare a reclamatiei prealabile adresate
furnizorului de servicii postale este de 3 luni pentru trimiterile postale
interne, iar pentru trimiterile externe este cel stabilit prin întelegerile
internationale la care România este parte si se calculează de la data
introducerii reclamatiei.
(4) Reclamatia prealabilă poate fi introdusă de expeditor sau de
destinatar.
Art. 41. - (1) Termenul pentru introducerea actiunii în justitie este de
6 luni pentru trimiterile postale interne si de un an pentru cele externe.
(2) Termenul prevăzut la alin. (1) se socoteste de la data primirii
răspunsului la reclamatia prealabilă sau, în cazul în care nu s-a răspuns la
reclamatia prealabilă introdusă în termen, de la expirarea termenului de
solutionare a acesteia.
(3) Actiunea nu poate fi introdusă dacă nu se face dovada introducerii
reclamatiei prealabile în termen.
Art. 42. - (1) Expeditorul are dreptul la o despăgubire corespunzătoare
valorii reale a prejudiciului cauzat prin pierderea, furtul, distrugerea totală
sau partială sau prin deteriorarea trimiterii, valoare care nu va depăsi
limitele prevăzute la art. 43. Pagubele indirecte si beneficiile nerealizate nu
se despăgubesc.
(2) Expeditorul poate renunta la dreptul său de despăgubire în favoarea
destinatarului.
Art. 43. - (1) Furnizorii de servicii postale răspund pentru trimiterile
postale interne, după cum urmează:
a) în caz de pierdere, furt sau distrugere totală:
1. cu întreaga valoare declarată, pentru o trimitere postală care face
obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată;
2. cu întreaga valoare declarată, pentru o trimitere postală care face
obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, până în momentul livrării
la destinatar;
3. cu întreaga valoare a rambursului, pentru o trimitere postală care
face obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, după livrarea acesteia
destinatarului, când furnizorul de servicii postale a omis încasarea
rambursului de la destinatar;
4. cu întreaga sumă depusă la punctul de acces, pentru mandate, în
conditiile prevăzute la art. 46;
5. cu suma reprezentând de 10 ori tariful unui serviciu de trimitere
recomandată, pentru trimiterile postale care fac obiectul unui asemenea
serviciu;
6. cu suma reprezentând de 10 ori tariful pentru un colet care nu face
obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată, indiferent de
greutate;
b) în caz de pierdere partială, distrugere partială sau deteriorare:
1. cu valoarea declarată pentru partea lipsă, distrusă sau deteriorată,
înscrisă în nota de inventar, pentru trimiterile de corespondentă depuse
deschise, care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată;
2. cu cota-parte corespunzătoare greutătii lipsă din valoarea declarată,
pentru trimiterile de corespondentă depuse închise, care fac obiectul unui serviciu
de trimitere cu valoare declarată;
3. cu cota-parte din despăgubirea prevăzută la lit. a) pct. 6, stabilită
în raport cu greutatea lipsă sau cu greutatea continutului deteriorat, pentru
coletele care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată;
4. cu valoarea efectivă a prejudiciului, care nu poate depăsi valoarea
declarată si nici valoarea reală, luată în considerare la locul si în momentul
prezentării coletului, a continutului lipsă sau deteriorat, pentru coletele
care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată.
(2) Furnizorii de servicii postale răspund pentru telegrame, cu
contravaloarea tarifelor încasate la depunerea la punctul de acces, în
următoarele cazuri:
1. telegrama nu a fost livrată;
2. telegrama a fost livrată mai târziu decât ar fi ajuns prin serviciile
postale care utilizează transportul terestru;
3. continutul telegramei a fost denaturat.
(3) Pierderea completă a continutului este echivalentă cu pierderea
trimiterii postale.
(4) Când expeditorul a declarat o valoare mai mică decât cea reală,
despăgubirea este la nivelul valorii declarate.
(5) Despăgubirile prevăzute la alin. (1) lit. a) pct. 1, 2 si 3 nu pot
depăsi valoarea reală a bunului care face obiectul trimiterii postale.
(6) În afara despăgubirilor prevăzute la alin. (1) lit. a) se restituie
si tarifele încasate la depunerea trimiterii postale la punctul de acces.
(7) În cazul neefectuării prestatiilor care constituie caracteristici
suplimentare ale serviciilor cu valoare adăugată, nominalizate de expeditor
prin indicatii speciale, se restituie numai tarifele încasate suplimentar fată
de tarifele aplicabile pentru serviciul postal standard.
Art. 44. - (1) În toate cazurile mentionate la art. 43 furnizorul de
servicii postale este exonerat de răspundere în următoarele situatii:
a) paguba s-a produs ca urmare a faptei expeditorului;
b) paguba s-a produs ca urmare a
faptei unei terte persoane pentru care furnizorul de servicii nu este chemat,
potrivit legii, să răspundă;
c) trimiterea a fost primită fără obiectii de către destinatar;
d) paguba s-a produs ca urmare a unui caz de fortă majoră sau a cazului
fortuit; în acest caz expeditorul are dreptul la restituirea tarifelor
achitate, cu exceptia tarifului de asigurare.
(2) Furnizorul de servicii postale nu răspunde pentru trimiterile
postale în cazurile care nu sunt mentionate la art. 43.
Art. 45. - Trimiterile postale care nu au putut fi livrate
destinatarilor si nici expeditorilor devin proprietatea furnizorului de
servicii postale după expirarea termenului de introducere a reclamatiei
prealabile si de păstrare prevăzut la art. 40 alin. (2).
Art. 46. - (1) Furnizorii de servicii postale sunt răspunzători de
sumele transmise prin intermediul serviciului de mandate până în momentul în
care acestea au fost plătite, în conditiile prevăzute de regulile aplicabile
acestui serviciu, stabilite potrivit art. 27.
(2) Sumele a căror plată sau rambursare nu a fost reclamată de către cei
în drept, în termen de 6 luni de la data depunerii acestora la punctele de
acces, rămân, definitiv câstigate, furnizorilor de servicii postale.
(3) După expirarea termenului prevăzut la alin. (2) nu pot fi primite
reclamatii referitoare la mandatele în cauză, indiferent de motivul sau
obiectul acestora.
(4) Tarifele percepute de furnizorii de servicii postale pentru
serviciul de mandate nu se restituie, chiar dacă mandatele rămân neplătite, cu
conditia ca neplata să nu fie imputabilă furnizorului de servicii postale.
Art. 47. - Furnizorul de servicii postale răspunde pentru trimiterile
postale externe în conformitate cu prevederile instrumentelor internationale
ratificate sau aprobate de România.
Art. 48. - Expeditorii răspund fată de furnizorii de servicii postale
pentru daunele rezultate din natura periculoasă a bunurilor care fac obiectul
trimiterilor postale si pentru cele care se datorează ambalajului insuficient,
în limita valorii daunelor si a sumelor plătite ca despăgubire altor
beneficiari ai serviciilor postale ale căror trimiteri postale au fost
deteriorate din această cauză.
CAPITOLUL XII
Autoritatea de reglementare
Art. 49. - (1) În exercitarea atributiilor prevăzute de prezenta
ordonantă autoritatea de reglementare respectă următoarele principii:
a) asigurarea dreptului de acces la serviciul universal;
b) promovarea intereselor utilizatorilor, în special ale celor cu
handicap, boli cronice, de vârstă înaintată, cu venituri mici sau care locuiesc
în zone izolate, în zone din perimetrul rural sau în zone cu densitate
demografică redusă;
c) promovarea eficientei economice a furnizorilor de servicii postale;
d) asigurarea sustenabilitătii economice a activitătilor pe care
furnizorii de servicii postale sunt obligati sau autorizati să le efectueze.
(2) Pentru scopurile aplicării prezentei ordonante atributiile
autoritătii de reglementare sunt îndeplinite de Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei.
(3) Autoritatea de reglementare este, de asemenea, împuternicită:
a) să ia orice măsuri necesare în vederea organizării aplicării
prezentei ordonante;
b) să asigure supravegherea respectării prevederilor prezentei
ordonante, a măsurilor luate în aplicarea acesteia, precum si a drepturilor si
obligatiilor rezultate din autorizatiile acordate sau recunoscute ca valabile
pe baza prezentei ordonante, putând lua orice măsuri pe care le apreciază
necesare în acest scop.
(4) Autoritatea de reglementare poate delega îndeplinirea atributiilor
prevăzute la alin. (3) unei alte persoane juridice de drept public.
Art. 50. - Autoritatea de reglementare poate solicita furnizorilor de
servicii postale orice informatii necesare în vederea exercitării atributiilor
prevăzute la art. 49 alin. (3).
Art. 51. - (1) Pentru exercitarea atributiilor prevăzute la art. 49
alin. (3) lit. b) autoritatea de reglementare percepe un tarif de monitorizare
anual, în cuantum de 0,1% din cifra de afaceri a furnizorilor de servicii
postale autorizati în conditiile prezentei ordonante.
(2) În cazul în care autoritatea de reglementare a delegat îndeplinirea
atributiilor prevăzute la art. 49 alin. (3) lit. b) unei alte persoane juridice
de drept public, tariful de monitorizare prevăzut la alin. (1) va fi perceput
de către această persoană.
(3) Sumele rezultate din încasarea tarifului de monitorizare se retin
integral ca venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la dispozitia
autoritătii de reglementare sau a persoanei juridice prevăzute la alin. (2),
după caz, si vor fi folosite în conformitate cu prevederile bugetului de
venituri si cheltuieli aprobat potrivit legii.
(4) Sumele rămase neutilizate, stabilite la sfârsitul exercitiului
bugetar ca diferentă între veniturile încasate si cheltuielile efectuate, se
reportează în anul următor.
(5) Cifra de afaceri prevăzută la alin. (1) este suma veniturilor
realizate din vânzările de produse sau din prestările de servicii realizate de
agentul economic în cursul ultimului exercitiu financiar, din care se scad
sumele reprezentând taxa pe valoarea adăugată.
Art. 52. - În cazurile prevăzute la art. 5 alin. (3), (5) si (6), art. 6
alin. (2) si (3), art. 7 alin. (2), art. 9 alin. (2), art. 10 alin. (2), art.
11 lit. e), art. 15 alin. (4), art. 16 alin. (3), art. 17 alin. (3) si (5),
art. 19, art. 22 alin. (2), (5) si (6), art. 24 alin. (3), (4), (5) si (6),
art. 27, art. 28, art. 29 alin. (3), art. 30, art. 31 alin. (3), art. 32 alin.
(2), art. 33, art. 34, art. 35 alin. (3) si art. 36 alin. (1), în care
autoritatea de reglementare este împuternicită să stabilească anumite obligatii
sau anumite conditii, standarde, reguli, proceduri sau termene, autoritatea de
reglementare este, de asemenea, împuternicită să stabilească sanctiunile
aplicabile pentru nerespectarea acestor obligatii, conditii, standarde, reguli,
proceduri sau termene.
Art. 53. - Autoritatea de reglementare participă la negocierea sau
semnarea acordurilor internationale cu autoritătile de reglementare în domeniul
postal ale altor tări.
CAPITOLUL XIII
Regim sanctionator si dispozitii procedurale
Art. 54. - (1) Controlul respectării prevederilor prezentei ordonante
revine autoritătii de reglementare, care actionează prin personalul de control
împuternicit în acest scop.
(2) Autoritatea de reglementare poate delega exercitarea atributiilor
prevăzute la alin. (1) unei alte persoane juridice de drept public cu atributii
de supraveghere si control în domeniul comunicatiilor.
Art. 55. - În exercitarea atributiilor de control personalul
împuternicit în acest scop al autoritătii de reglementare sau al persoanei
juridice prevăzute la art. 54 alin. (2) poate solicita furnizorilor de servicii
postale informatiile care îi sunt necesare, mentionând baza legală si scopul
solicitării, si poate stabili termene până la care aceste informatii să îi fie
furnizate, sub sanctiunea prevăzută de prezenta ordonantă.
Art. 56. - (1) Personalul de control, împuternicit în acest scop, al
autoritătii de reglementare sau al persoanei juridice prevăzute la art. 54
alin. (2) poate să solicite declaratii sau orice documente necesare pentru
efectuarea controlului, să ridice copii de pe orice registre, acte
financiar-contabile si comerciale sau alte evidente; de asemenea, este
autorizat să facă inspectii inopinate, al căror rezultat va fi consemnat
într-un proces-verbal de constatare, si să primească, la convocare sau la fata
locului, informatii si justificări.
(2) La solicitarea personalului de control, împuternicit în acest scop,
al autoritătii de reglementare sau al persoanei juridice prevăzute la art. 54
alin. (2), ofiterii si subofiterii din cadrul Ministerului de Interne sunt
obligati să acorde tot sprijinul pentru a permite exercitarea puterilor de
investigare prevăzute la alin. (1).
Art. 57. - (1) Autoritătile publice si institutiile publice sunt
obligate să permită personalului de control, împuternicit în acest scop, al
autoritătii de reglementare sau, după caz, al persoanei juridice prevăzute la
art. 54 alin. (2) accesul la documentele, datele si informatiile detinute de
acestea, în măsura în care sunt necesare îndeplinirii atributiilor de control
ale autoritătii de reglementare sau, după caz, ale persoanei juridice prevăzute
la art. 54 alin. (2), fără a se putea opune caracterului de secret de stat sau
secret de serviciu al unor asemenea documente, date si informatii.
(2) Personalul de control, împuternicit în acest scop, primind acces la
documentele, datele si informatiile mentionate la alin. (1), este tinut de
respectarea strictă a caracterului de secret de stat sau secret de serviciu
atribuit legal respectivelor documente, date si informatii.
Art. 58. - Constituie contraventii următoarele fapte, dacă nu sunt
săvârsite în astfel de conditii încât să constituie infractiuni:
1. depunerea la un punct de acces a următoarelor categorii de trimiteri
postale:
a) trimiteri postale constând în bunuri care, prin natura lor sau prin
modul cum sunt ambalate, pot pricinui pagube persoanelor, mediului,
instalatiilor utilizate sau celorlalte bunuri;
b) trimiteri postale al căror ambalaj prezintă inscriptii care contravin
ordinii publice sau bunelor moravuri, precum si trimiterile postale constând în
bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, dacă se depun
neambalate;
c) trimiteri postale constând în bunuri al căror transport este interzis
prin dispozitii legale, fie chiar si numai pe o portiune din parcurs, cu
exceptia cazurilor în care se prezintă o autorizatie specială dată de organele competente;
d) trimiteri postale constând în bunuri pentru care sunt stabilite
conditii speciale de transport, prin dispozitii legale administrative,
economice, sanitare, veterinare, fitosanitare si altele similare, cu încălcarea
conditiilor obligatorii prevăzute prin aceste dispozitii;
2. introducerea în trimiterile postale cu tarif inferior a unor
trimiteri postale pentru care sunt stabilite tarife superioare sau tarife care
prin însumare depăsesc tariful trimiterii în care au fost introduse;
3. francarea trimiterilor postale cu timbre decupate din efecte postale
sau din alte formulare cu marcă postală imprimată ori cu mărci postale
întrebuintate sau prin oricare alt mijloc fraudulos;
4. împiedicarea instalării cutiilor postale sau a instalatiilor fizice care
constituie puncte de contact;
5. distrugerea sau deteriorarea cutiilor postale sau a instalatiilor
fizice care constituie puncte de contact ori deschiderea lor neautorizată;
6. amplasarea în vecinătatea sau pe suprafata unui obiect a oricăror
semne, inscriptii, mărci, embleme sau alte mijloace de identificare care pot
genera riscul de confuzie cu cutiile postale sau cu instalatiile fizice care
constituie puncte de contact;
7. introducerea în cutiile postale sau în instalatiile fizice care
constituie puncte de contact a unor bunuri care pot pricinui pagube
persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate sau celorlalte bunuri;
8. încălcarea drepturilor acordate furnizorilor de servicii postale în
temeiul art. 11;
9. încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 7 alin. (1), dacă nu sunt
aplicabile prevederile art. 7 alin. (2);
10. încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 8, 9 sau 10;
11. prestarea sau oferirea către public a serviciilor care fac obiectul
unui drept rezervat, în temeiul art. 12, unui furnizor de serviciu universal,
fără consimtământul acestuia;
12. colectarea trimiterilor de corespondentă care fac obiectul unui
serviciu rezervat, urmată de livrarea acestora către alte persoane decât
furnizorul de serviciu universal căruia i-a fost rezervat dreptul de a presta
serviciul în cauză, fără consimtământul acestuia din urmă;
13. utilizarea de semne, inscriptii, mărci, embleme, stampile sau orice
alte mijloace de identificare care pot genera riscul de confuzie cu cele
utilizate de un furnizor de serviciu universal;
14. prestarea sau oferirea către public de servicii postale de către
persoane care nu sunt autorizate să furnizeze servicii postale în sensul
prezentei ordonante;
15. prestarea sau oferirea către public a altor servicii postale decât
cele pentru care a fost obtinută licenta individuală sau autorizatia generală;
16. nerespectarea obligatiilor prevăzute în licentele individuale sau a
obligatiilor care incumbă titularilor autorizatiei generale, stabilite potrivit
prevederilor art. 15 sau ale art. 16, după caz;
17. încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 22 alin. (1), (2), (4) sau
(5), art. 23, 24 sau 25;
18. încălcarea prevederilor art. 26;
19. încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 27;
20. încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 28, art. 29 alin. (1) si
(2), art. 30, 31, art. 32 alin. (2), art. 35 sau art. 37;
21. furnizarea de informatii inexacte sau nefurnizarea informatiilor
solicitate conform prevederilor art. 50;
22. furnizarea de documente, înregistrări si evidente într-o formă
incompletă în timpul controlului desfăsurat conform prevederilor art. 54-57;
23. refuzul de a se supune unui control desfăsurat conform prevederilor
art. 54-57.
Art. 59. - (1) Contraventiile prevăzute la art. 58 se sanctionează
astfel:
a) cele de la pct. 1-8, cu amendă de la 500.000 lei la 5.000.000 lei;
b) cele de la pct. 9-23, cu amendă de la 5.000.000 lei la 250.000.000
lei, iar pentru furnizorii de servicii postale cu o cifră de afaceri de peste
5.000.000.000 lei, cu o amendă în sumă de până la 5% din cifra de afaceri; de
asemenea, în situatiile în care gravitatea faptei o justifică, autoritatea de
reglementare poate decide, după caz, respingerea cererii de acordare a licentei
individuale, neacordarea autorizatiei generale ori retragerea licentei
individuale sau a autorizatiei generale.
(2) Cuantumul amenzilor poate fi actualizat prin hotărâre a Guvernului,
în functie de evolutia indicelui inflatiei.
(3) Individualizarea sanctiunii în cazul săvârsirii uneia dintre
contraventiile prevăzute la art. 58 pct. 9-23 se face tinându-se seama de
gravitatea faptei si a consecintelor sale asupra concurentei, după criteriile
cifrei de afaceri a contravenientului si ale cotei de piată detinute de acesta.
Art. 60. - (1) Autoritatea de reglementare poate obliga furnizorii de
servicii postale la plata unor amenzi administrative în sumă de până la
100.000.000 lei pentru fiecare zi de întârziere, stabilind totodată si data de
la care acestea se calculează, pentru a-i determina:
a) să furnizeze în mod complet si corect informatiile care le-au fost
cerute conform prevederilor art. 50 sau 55;
b) să se supună controlului prevăzut la art. 54-57;
c) să se conformeze în termenul stabilit măsurilor luate de autoritatea
de reglementare sau, după caz, de persoana juridică prevăzută la art. 54 alin.
(2), în temeiul atributiilor de control mentionate la art. 54.
(2) Nivelul maxim al amenzilor administrative prevăzute la alin. (1)
poate fi actualizat prin hotărâre a Guvernului, în functie de evolutia
indicelui inflatiei.
(3) Sumele rezultate din încasarea amenzilor administrative stabilite la
alin. (1) se retin integral ca venituri proprii extrabugetare, cu titlu
permanent, la dispozitia autoritătii de reglementare, si vor fi folosite în
conformitate cu prevederile bugetului de venituri si cheltuieli aprobat
potrivit legii.
Art. 61. - (1) Contraventiile prevăzute la art. 58 se constată de către
personalul de control, împuternicit în acest scop, al autoritătii de
reglementare sau al persoanei juridice prevăzute la art. 54 alin. (2), iar cele
prevăzute la art. 58 pct. 1-8, si de către ofiterii si subofiterii din cadrul
Ministerului de Interne.
(2) Sanctiunile pentru contraventiile prevăzute la art. 58 pct. 1-8 se
aplică de către personalul de control prevăzut la alin. (1) sau de către
ofiteri sau subofiteri din cadrul Ministerului de Interne.
(3) Sanctiunile pentru contraventiile prevăzute la art. 58 pct. 9-23,
precum si amenzile administrative prevăzute la art. 60 se aplică de către
organele de conducere ale autoritătii de reglementare sau ale persoanei
juridice prevăzute la art. 54 alin. (2).
(4) Actul prin care se aplică sanctiunile pentru contraventiile
prevăzute la art. 58 sau amenzile administrative prevăzute la art. 60, neatacat
în termenul prevăzut de lege, constituie titlu executoriu, fără vreo altă
formalitate.
Art. 62. - Bunurile ce fac obiectul contraventiilor prevăzute la art. 58
pct. 1 vor fi confiscate si valorificate, în conditiile legii.
Art. 63. - În măsura în care prezenta ordonantă nu dispune altfel,
contraventiilor prevăzute la art. 58 li se aplică dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Art. 64. - Orice persoană care utilizează sau divulgă în alte scopuri
decât cele prevăzute de prezenta ordonantă documente sau informatii cu caracter
de secret profesional, primite sau de care a luat cunostintă în îndeplinirea
atributiilor de serviciu ori în legătură cu serviciul, răspunde potrivit legii
penale, putând fi obligată si la repararea prejudiciului cauzat.
CAPITOLUL XIV
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 65. - (1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei este
organul administratiei publice centrale care are sarcina de a organiza si de a
supraveghea îndeplinirea obligatiilor ce rezultă pentru România din actele
Uniunii Postale Universale si din alte instrumente juridice internationale în
domeniul postal la care România este parte.
(2) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei reprezintă
administratia postală română în relatiile cu toate organizatiile
internationale.
(3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei poate delega
îndeplinirea atributiilor prevăzute la alin. (1) si (2) altor persoane
juridice, de drept public sau de drept privat.
Art. 66. - În situatii exceptionale, precum stare de asediu, stare de urgentă,
dezastre sau calamităti, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei,
în colaborare cu Ministerul Apărării Nationale si cu celelalte institutii din
sistemul national de apărare, poate dispune reorganizarea, restrângerea sau
suspendarea temporară a serviciilor postale, făcând publică această decizie.
Art. 67. - Autorizatiile existente rămân valabile timp de un an de la
data intrării în vigoare a prezentei ordonante, perioadă în care, la cerere,
acestea trebuie înlocuite cu autorizatia generală sau licenta individuală,
potrivit prevederilor prezentei ordonante, respectând termenul de valabilitate
din autorizatia initială, fără a fi necesară achitarea unei noi taxe de
autorizare.
Art. 68. - Organizarea evidentei contabile separate, potrivit art. 24,
de către furnizorii de servicii postale care, la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante, sunt autorizati să presteze asemenea servicii în baza
Legii serviciilor postale nr. 83/1996 se va realiza în termen de 6 luni de la
această dată. În situatii exceptionale autoritatea de reglementare poate
autoriza prelungirea acestui termen cu încă 6 luni.
Art. 69. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonante se abrogă:
a) Legea serviciilor postale nr. 83/1996, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 156 din 22 iulie 1996;
b) Ordonanta Guvernului nr. 116/1999 pentru modificarea si completarea
Legii serviciilor postale nr. 83/1996, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 426 din 31 august 1999;
c) Legea nr. 5/2001 privind scutirea de taxe pentru expedierea unor
publicatii destinate diasporei românesti, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 61 din 5 februarie 2001;
d) orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei
informatiei,
Dan Nica
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 30
ianuarie 2002.
Nr. 31.
ANEXĂ
Taxele de autorizare pentru servicii postale:
a) pe raza unei localităti cu:
- până la 100.000 de locuitori: 3.000.000 lei;
- între 100.000-500.000 de locuitori: 5.000.000 lei;
- mai mult de 500.000 de locuitori: 9.000.000 lei;
b) pe raza unui judet: 15.000.000 lei;
c) pe raza a 5 sau mai multe judete sau pe teritoriul national:
50.000.000 lei.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli al Ministerului
Turismului
privind activitatea de privatizare pe anul 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 9 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societătilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă bugetul de venituri si cheltuieli al
Ministerului Turismului privind activitatea de privatizare pe anul 2002,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul turismului,
Matei-Agathon Dan
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 24
ianuarie 2002.
Nr. 60.
ANEXĂ
BUGETUL DE VENITURI SI CHELTUIELI
al Ministerului Turismului pentru activitatea de privatizare pe anul
2002
- mii lei
Nr. crt. |
Denumirea indicatorilor |
Prevederi anuale |
II. |
Venituri - total, din care: |
300.000.000 |
1. |
Venituri din
privatizare |
275.000.000 |
2. |
Venituri din
dividende |
25.000.000 |
II. |
Cheltuieli - total,
din
care: |
300.000.000 |
|
a) cheltuieli proprii de organizare, functionare, deplasări,
publicitate, mijloace fixe, obiecte de inventar, efectuate în scopul
privatizării |
40.000.000 |
|
b) cheltuieli
legate de plata onorariilor pentru consultanti sau firme de avocatură si cele
pentru pregătirea si realizarea privatizării societătilor comerciale |
11.000.000 |
|
c) costurile
implicate de dizolvarea si lichidarea societătilor comerciale |
1.000.000 |
|
d) sume plătite
efectiv cumpărătorilor în executarea garantiilor acordate acestora de Ministerul
Turismului si/sau cheltuielile efectuate pentru combaterea ori stingerea pretentiilor
formulate de cumpărători |
2.000.000 |
|
e) sume plătite ca
despăgubiri în conformitate cu prevederile Legii nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989 |
5.000.000 |
|
f) cheltuielile
privind taxele la instantele judecătoresti, registre ale actionarilor,
comisioane bancare pentru depozitare de actiuni etc., efectuate în cadrul
procesului de privatizare |
1.000.000 |
|
g) vărsăminte la
trezoreria statului într-un cont special deschis pe seama Ministerului Finantelor
Publice |
240.000.000 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind completarea alin. (1) al art. 2 din Hotărârea Guvernului nr.
1.245/2001 pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordării
asistentei medicale
în cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate în asistenta
medicală ambulatorie de specialitate pentru specialitătile clinice, paraclinice
si stomatologice
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Alineatul (1) al articolului 2 din Hotărârea
Guvernului nr. 1.245/2001 pentru aprobarea Contractului-cadru privind
conditiile acordării asistentei medicale în cadrul sistemului asigurărilor
sociale de sănătate în asistenta medicală ambulatorie de specialitate pentru
specialitătile clinice, paraclinice si stomatologice, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 830 din 21 decembrie 2001, se completează cu
literele e)-h) cu următorul cuprins:
“e) ambulatorii de spital care au sediul comun cu spitalul, cu exceptia specialitătilor paraclinice;
f) centre de diagnostic si tratament si centre medicale, unităti cu
personalitate juridică, autorizate si/sau acreditate potrivit dispozitiilor
legale în vigoare, până la reorganizarea acestora conform Ordonantei Guvernului
nr. 124/1998, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 629/2001;
g) ambulatorii de specialitate ale spitalelor, care nu au sediul comun
cu spitalul, până la data de 31 martie 2002;
h) ambulatoriile de specialitate ale spitalelor în care se desfăsoară
activitate de învătământ medical, potrivit legii.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 24
ianuarie 2002.
Nr. 62.
privind
completarea componentei Grupului de lucru pentru elaborarea si monitorizarea
Planului de actiuni
referitor la
îmbunătătirea mediului de afaceri, stabilită prin Hotărârea Guvernului nr.
803/2001
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Componenta Grupului de lucru pentru elaborarea si
monitorizarea Planului de actiuni referitor la îmbunătătirea mediului de
afaceri, stabilită prin Hotărârea Guvernului nr. 803/2001, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 516 din 29 august 2001, se
completează cu domnul Cozmin Dobran, consilier al ministrului afacerilor
externe, si cu domnul Daniel Diviricean, director în Ministerul Informatiilor
Publice, în calitate de membri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul dezvoltării si prognozei,
Mihai David,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Niculescu,
secretar de stat
Ministrul informatiilor publice,
Vasile Dîncu
Bucuresti, 24 ianuarie 2002.
Nr. 67.