MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 146 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 26 februarie
2002
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 9 din 22 ianuarie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 9/2000 privind nivelul dobânzii legale pentru obligatii bănesti
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
17. - Ordonantă de urgentă privind recapitalizarea
Băncii de Export-Import a României “EXIMBANK” - S.A.
18. - Ordonantă de urgentă pentru modificarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 29/2000 privind sprijinul acordat
producătorilor de lapte
158. - Hotărâre privind organizarea la Bucuresti,
în perioada 25-26 martie 2002, a Summitului prim-ministrilor din statele membre
ale Grupului Vilnius (V-10)
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
103. - Ordin al ministrului sănătătii si familiei
privind aprobarea Regulamentului pentru aplicarea dispozitiilor art. 14 alin.
(1) lit. i) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 22 ianuarie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin. 3
din
Ordonanta Guvernului nr. 9/2000 privind nivelul dobânzii legale pentru
obligatii bănesti
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 9/2000 privind
nivelul dobânzii legale pentru obligatii bănesti, exceptie ridicată de Vasile
Opris în Dosarul nr. 399/2001 al Tribunalului Sălaj -
Sectia civilă. La apelul nominal se prezintă autorul exceptiei de
neconstitutionalitate, constatându-se lipsa Agentiei de protectie a mediului
Zalău, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Autorul exceptiei solicită admiterea exceptiei de neconstitutionalitate
si constatarea că dispozitiile legale criticate sunt contrare prevederilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1) si ale art. 134 alin. (1) si alin. (2)
lit. a).
Reprezentantul
Ministerului Public solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
fiind neîntemeiată, considerând că art. 3 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr.
9/2000 nu contravine dispozitiilor constitutionale invocate de autorul
exceptiei.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 19 martie 2001, pronuntată în Dosarul nr. 399/2001, Tribunalul
Sălaj - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. 2 din Ordonanta Guvernului
nr. 9/2000 privind nivelul dobânzii legale pentru obligatii bănesti, exceptie
ridicată de Vasile Opris într-un dosar privind
despăgubiri pentru neacordarea în întregime a unor drepturi salariale.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
arată că textul de lege criticat încalcă dispozitiile constitutionale ale art.
16 alin. (1) privind egalitatea cetătenilor în fata legii si a autoritătilor
publice, precum si pe cele ale art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) privind
economia de piată si libertatea comertului.
Tribunalul Sălaj - Sectia civilă, exprimându-si opinia, apreciază că exceptia este nefondată. Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea
de sesizare a fost comunicată presdintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul său de vedere, consideră că exceptia este neîntemeiată,
arătând că dispozitiile legale criticate nu contravin dispozitiilor
constitutionale invocate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit.
c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicată. Prin Încheierea din 19 martie 2001
Tribunalul Sălaj - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. 2 din Ordonanta
Guvernului nr. 9/2000. Din motivarea exceptiei de neconstitutionalitate rezultă
că, în realitate, autorul exceptiei a invocat neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 3 alin. 3 din ordonanta amintită. Fată de această situatie
Curtea urmează să se pronunte asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 3
alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 9/2000, dispozitii potrivit cărora: “În
toate celelalte cazuri dobânda legală se stabileste la nivelul taxei oficiale a
scontului stabilit de Banca Natională a României, diminuat cu 20%.”
Autorul exceptiei
sustine că aceste dispozitii legale încalcă prevederile constitutionale ale
art. 16 alin. (1), precum si pe cele ale art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit.
a), prevederi care au următorul continut:
- Art. 16 alin. (1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.”;
- Art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a): “(1) Economia României
este economie de piată.
(2) Statul trebuie să asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;”
Examinând dispozitia legală criticată prin raportare la prevederile
constitutionale invocate în motivarea exceptiei de neconstitutionalitate,
Curtea retine că nici una dintre criticile formulate nu este întemeiată.
I. Referitor la prima critică de neconstitutionalitate privind
încălcarea principiului egalitătii în drepturi consacrat de art. 16 alin. (1)
din Constitutie, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată, deoarece toate
persoanele se bucură de o protectie egală în fata legii, dispozitiile art. 3
alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 9/2000 nestabilind drepturi sau obligatii
specifice pentru anumite persoane.
II. Curtea nu poate retine nici critica privind încălcarea art. 134
alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Legea fundamentală, întrucât stabilirea prin
lege a nivelului dobânzii legale pentru obligatiile bănesti nu contravine în
nici un fel principiilor economiei de piată si nici rolului statului în
asigurarea libertătii comertului si a protectiei concurentei loiale.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin.
3 din Ordonanta Guvernului nr. 9/2000 privind nivelul dobânzii legale pentru
obligatii bănesti, exceptie ridicată de Vasile Opris în Dosarul nr. 399/2001 al Tribunalului Sălaj - Sectia
civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 22 ianuarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
recapitalizarea Băncii de Export-Import a României “EXIMBANK” - S.A.
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 1. - Se mandatează Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, în calitate de
actionar majoritar al Băncii de Export-Import a României “EXIMBANK” - S.A.,
denumită în continuare Bancă, să propună adunării generale extraordinare
a actionarilor Băncii majorarea capitalului social prin modalitatea prevăzută
în prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 2. - (1) După aprobarea propunerii prevăzute la art. 1 capitalul
social al Băncii se va majora prin emiterea de noi actiuni cu o valoare egală
cu valoarea nominală actuală, respectiv 47.667 lei/actiune.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 11 din Legea nr. 96/2000
privind organizarea si functionarea Băncii de Export-Import a României
“EXIMBANK” - S.A. si instrumentele specifice de sustinere a comertului
exterior, participarea Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului la majorarea capitalului social al Băncii se va
realiza prin utilizarea următoarelor surse:
a) 200 miliarde lei, provenite din sumele neangajate din fondul de
asigurare a creditelor de export-import constituit la Bancă, potrivit art. 8
din Hotărârea Guvernului nr. 844/1991 privind înfiintarea Comitetului
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior, cu modificările si
completările ulterioare;
b) 150 miliarde lei, provenite din suma rezultată în urma fructificării
sumelor care alimentează în anul 2001 fondurile prevăzute la art. 9 lit. a) si
b) din Legea nr. 96/2000.
Art. 3. - Majorarea de capital social aprobată prin prezenta ordonantă
de urgentă se va realiza până la data de 28 februarie 2002.
Art. 4. - (1) În temeiul regimului de drept public care guvernează
activitatea Băncii de sustinere a comertului exterior în numele si în contul
statului, sursele de majorare a capitalului social prevăzute la art. 2 vor fi
utilizate exclusiv pentru majorarea participării Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului la capitalul
social al Băncii.
(2) Operatiunile de majorare a capitalului social prevăzute în prezenta
ordonantă de urgentă sunt scutite de plata oricăror taxe si impozite datorate
bugetului de stat.
(3) Se mandatează Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului, în calitate de actionar majoritar al Băncii, să
propună adunării generale extraordinare a actionarilor ridicarea dreptului de
preferintă al actionarilor existenti la subscrierea actiunilor nou-emise,
potrivit art. 212 din Legea nr. 31/1990 privind societătile comerciale,
republicată, cu modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul Autoritătii pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului,
Iacob Zelenco,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 20
februarie 2002.
Nr. 17.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 29/2000
privind
sprijinul acordat producătorilor de lapte
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. I. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 29/2000 privind sprijinul
acordat producătorilor de lapte, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 160 din 17 aprilie 2000, aprobată cu modificări prin Legea nr.
42/2001, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 1 va avea următorul
cuprins:
“Art. 1. - (1) În vederea sprijinirii producătorilor de lapte se acordă
stimulente în valoare de 1.400 lei pentru fiecare litru de lapte livrat, pentru
prelucrare la agentii economici specializati în procesare, cu licentă de
fabricatie, al cărui continut minim întrune te conditiile STAS
2416-61, care se recalculează la 3,5% unităti de grăsime.
(2) Valoarea stimulentului pentru laptele livrat, în acelea i conditii de calitate, de către producătorii de lapte
din localitătile situate în zona montană este de 1.800 lei pentru fiecare litru
de lapte livrat.
(3) Beneficiarii stimulentelor din zona de munte sunt producătorii de
lapte din localitătile ce vor fi aprobate prin ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor, care livrează lapte pentru procesare.
(4) Producătorii de lapte sunt producătorii agricoli care
îndeplinesc cerintele minime din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 108/2001
privind exploatatiile agricole si/sau producătorii agricoli, care se
organizează în asociatii ale crescătorilor de animale si prin asociere
îndeplinesc cerintele din aceeasi ordonantă.”
2. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - Sumele necesare în vederea acordării stimulentelor pentru
producătorii de lapte se asigură de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, în limita
bugetului aprobat.”
3. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - Anual Guvernul, la propunerea Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor, va actualiza, în functie de rata inflatiei, suma
acordată ca stimulent producătorilor de lapte, astfel cum sunt definiti la art.
1 alin. (4).”
Art. II. - Prevederile prezentei ordonante de urgentă se aplică începând cu luna
februarie 2002.
Art. III. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 29/2000 privind sprijinul acordat
producătorilor de lapte, cu modificările ulterioare si cu cele aduse prin
prezenta ordonantă de urgentă, se va republica în Monitorul Oficial al
României, Partea I, după aprobarea acesteia de către Parlament, dându-se
articolelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ovidiu Natea,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 20
februarie 2002.
Nr. 18.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
organizarea la Bucuresti, în perioada 25-26 martie 2002,
a Summitului
prim-ministrilor
din statele membre ale Grupului Vilnius (V-10)
În temeiul
prevederilor art. 107 din Constitutia României, ale art. 106 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice si ale art. II din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 13/2002 pentru modificarea art. III din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 163/2001 privind reglementarea unor
măsuri financiare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - În perioada 25-26 martie 2002 se organizează la Bucuresti
Summitul prim-ministrilor din statele membre ale Grupului Vilnius
(V-10), denumit în continuare Summit.
Art. 2. - În vederea realizării demersurilor si luării măsurilor
necesare pentru buna organizare si desfăsurare a Summitului se
constituie un comitet la nivel înalt, o comisie de organizare si o comisie de
mediatizare.
Art. 3. - (1) Comitetul la nivel înalt este condus de primul-ministru al
României si este format din:
- ministrul pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului;
- ministrul apărării nationale;
- ministrul afacerilor externe;
- ministrul integrării europene;
- ministrul finantelor publice;
- ministrul administratiei publice;
- ministru de interne;
- ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei;
- ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei;
- ministrul culturii si cultelor;
- ministrul educatiei si cercetării;
- ministrul sănătătii si familiei.
(2) La activitatea Comitetului la nivel înalt poate participa, în
calitate de invitat, si un reprezentant al Administratiei Prezidentiale.
Art. 4. - (1) Comisia de organizare este condusă de ministrul pentru
coordonarea Secretariatului General al Guvernului si are în componentă câte un
reprezentant, la nivel de secretar de stat sau asimilati acestora, din cadrul
următoarelor autorităti:
- Secretariatul General al Guvernului;
- Ministerul Apărării Nationale;
- Ministerul Afacerilor Externe;
- Ministerul Integrării Europene;
- Ministerul Finantelor Publice;
- Ministerul Administratiei Publice;
- Ministerul de Interne;
- Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei;
- Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei;
- Ministerul Culturii si Cultelor;
- Ministerul Educatiei si Cercetării;
- Ministerul Sănătătii si Familiei;
- Serviciul de Protectie si Pază.
(2) La lucrările Comisiei de organizare pot participa, în calitate de
invitat, reprezentanti ai Administratiei Prezidentiale si ai Camerei
Deputatilor.
(3) În vederea organizării si desfăsurării Summitului Comisia de
organizare colaborează cu autorităti si institutii publice, persoane juridice
de drept privat, precum si cu organizatii neguvernamentale.
(4) Comisia de organizare va putea constitui colective tehnice de lucru,
formate din reprezentanti ai autoritătilor prevăzute la alin. (1), ai altor
autorităti si institutii publice, ai persoanelor juridice de drept privat,
precum si ai organizatiilor neguvernamentale.
Art. 5. - (1) Finantarea cheltuielilor aferente organizării si desfăsurării Summitului, inclusiv a celor aferente
organizării si, după caz, mediatizării spectacolului care se va desfăsura la
data de 24 martie 2002, se asigură din bugetul Secretariatului General al
Guvernului pe anul 2002, de la cap. 72.01 îAlte actiuniiu, subcapitolul 13
“Programe de informare si prezentare a imaginii României”, titlurile
“Cheltuieli materiale si servicii”,
“Transferuri” si “Cheltuieli de capital”, în limita sumei de 35 miliarde
lei, în conformitate cu prevederile art. II din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 13/2002 pentru modificarea art. III din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 163/2001 privind reglementarea unor măsuri financiare.
(2) În vederea desfăsurării în bune conditii a Summitului se pot atrage
fonduri provenite din donatii si din sponsorizări ale persoanelor fizice si ale
persoanelor juridice, din tară si din străinătate, din alte surse atrase în
conditiile legii, precum si din resurse financiare externe pentru finantarea
cheltuielilor.
(3) Structura detaliată a bugetului aferent organizării si desfăsurării
Summitului se aprobă prin ordin al ministrului pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului.
Art. 6. - (1) Secretariatul General al Guvernului are în
responsabilitate asigurarea bunurilor, serviciilor si lucrărilor necesare
pentru buna organizare si desfăsurare a Summitului, prin achizitionarea
acestora în conformitate cu reglementările legale în vigoare. Contractele de
achizitie a bunurilor, serviciilor si a lucrărilor necesare pentru buna
organizare si desfăsurare a Summitului se încheie de către Secretariatul
General al Guvernului.
(2) Secretariatul General al Guvernului va utiliza sumele destinate
organizării si desfăsurării Summitului în conformitate cu deciziile Comitetului
la nivel înalt si ale Comisiei de organizare.
Art. 7. - Eventualele pagube neimputabile se acoperă din bugetul aferent
organizării si desfăsurării Summitului, prin ordin al ministrului pentru
coordonarea Secretariatului General al Guvernului.
Art. 8. - Pentru contractele care au ca obiect achizitionarea de bunuri,
servicii si lucrări necesare pentru organizarea si desfăsurarea Summitului pragurile mentionate la art. 13 lit.
a)-c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile
publice se stabilesc la valoarea de 300.000 euro pentru fiecare.
Art. 9. - (1) Comisia de mediatizare este formată din reprezentanti ai
Ministerului Informatiilor Publice si ai Ministerului Afacerilor Externe.
(2) În vederea realizării unei bune mediatizări a Summitului Comisia de
mediatizare colaborează cu autorităti si institutii publice, persoane juridice
de drept privat, precum si cu organizatii neguvernamentale atât din tară, cât
si din străinătate.
(3) Finantarea cheltuielilor aferente mediatizării Summitului se asigură
prin suplimentarea bugetului Ministerului Informatiilor Publice cu suma de 3
miliarde lei si prin diminuarea corespunzătoare a bugetului
Secretariatului General al Guvernului, de la cap. 72.01 “Alte actiuni”,
subcapitolul 13 “Programe de informare si prezentare a imaginii României”,
titlul “Transferuri”.
(4) Cu
sumele rămase neutilizate se diminuează bugetul Ministerului Informatiilor
Publice si se suplimentează bugetul Secretariatului General al Guvernului la
cap. 72.01 “Alte actiuni”, subcapitolul 13 “Programe de informare si prezentare
a imaginii Românieiil, titlul “Transferuri”, până la data de 31 mai 2002.
(5) Ministerul Finantelor Publice este autorizat să introducă
modificările ce rezultă din aplicarea prevederilor alin. (3) si, după caz, ale
alin. (4) în bugetul aprobat Secretariatului General al Guvernului si
Ministerului Informatiilor Publice pe anul 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 20
februarie 2002.
Nr. 158.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI
privind
aprobarea Regulamentului pentru aplicarea dispozitiilor art. 1 4 alin. ( ) lit. i)
din Legea
nr. 1 43/ 999 privind ajutorul de stat
Ministrul sănătătii si familiei,
având în vedere prevederile art. 22 alin. (3) din Legea nr. 143/1999
privind ajutorul de stat si ale art. 8 din Legea nr. 100/1998 privind asistenta
de sănătate publică, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările
si completările ulterioare, văzând Referatul de aprobare nr. DB. 1.782 din 21
februarie 2002 al Directiei generale de sănătate publică,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul pentru aplicarea dispozitiilor art. 14
alin. (1) lit. i) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Barto
Bucuresti, 21
februarie 2002.
Nr. 103.
ANEXA
REGULAMENT
pentru aplicarea dispozitiilor art. 14 alin. (1) lit. i) din Legea
nr. 143/1999 privind ajutorul
de stat
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Agentii economici care desfăoară activitătile în domeniul
promovării sănătătii, care se încadrează în prevederile Legii nr. 143/1999
privind ajutorul de stat, conform art. 14 alin. (1) lit. i), pot beneficia de
ajutor de stat acordat de autoritătile publice sau de alte organisme care le
administrează în numele statului, conform prevederilor prezentului regulament.
Art. 2. - Ajutorul de stat acordat sub forma unei scheme de ajutor de
stat sau a unui ajutor individual se stabileste în conformitate cu
regulamentele Consiliului Concurentei, stabilite prin prevederile Legii nr.
143/1999.
CAPITOLUL II
Dispozitii privind analiza si supunerea spre aprobare a solicitării
agentilor economici de acordare a ajutorului de stat si a criteriilor în
vederea acordării ajutorului de stat, din surse de stat, de către autorităti
publice sau de alte organisme care le administrează în numele statului pentru
activităti de promovare a sănătătii desfăsurate de agenti economici
Art. 3. - (1) În vederea aprobării solicitării de acordare a ajutorului
de stat agentilor economici care desfăoară activităti în domeniul promovării
sănătătii, agentii economici vor depune o cerere însotită de documentatia de
justificare la registratura directiei judetene de sănătate publică în a cărei
rază teritorială îsi desfăoară activitatea agentul economic respectiv.
(2) Documentatia de justificare va cuprinde:
- documente privind statutul si activitatea agentului economic;
- proiectele
privind activitătile de promovare a sănătătii care vor fi desfăsurate conform
criteriilor prevăzute la art. 6.
(3) În urma analizării documentatiei, în vederea avizării pe baza
criteriilor enuntate la art. 6 directia judeteană de sănătate publică va
notifica, în vederea aprobării, Consiliului Concurentei intentia de a acorda
ajutorul de stat si tipul acestuia.
(4) În conformitate si cu recomandările Consiliului Concurentei,
directia judeteană de sănătate publică va solicita agentului economic care a
depus documentatia pentru acordarea ajutorului de stat si alte documente
referitoare la activitatea si situatia financiar-contabilă a acestuia.
Art. 4. - În termen de 30 de zile de la înregistrarea dosarului agentii
economici vor fi în tiintati despre hotărârea directiei judetene de
sănătate publică de notificare a Consiliului Concurentei în vederea autorizării
acordării ajutorului de stat.
Art. 5. - Agentii economici care produc sau comercializează produse din
tutun, alcool, precum si alti agenti economici care realizează produse cu
efecte negative asupra sănătătii nu beneficiază de ajutor de stat conform
prevederilor art. 14 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 143/1999.
Art. 6. - În cadrul activitătilor care promovează sănătatea, pentru care
se acordă ajutor de stat, se includ:
a) participarea cu resurse umane, materiale sau financiare la campaniile
de informare si educare a populatiei pentru adoptarea unui comportament
favorabil sănătătii;
b) participarea cu resurse umane, materiale sau financiare la studiile
de cercetare referitoare la comportamentele dăunătoare sănătătii si la
modalitătile de adoptare a comportamentelor favorabile sănătătii, precum si la
diseminarea rezultatelor;
c) instruirea angajatilor prin programe de formare în privinta adoptării
unui comportament favorabil sănătătii.
Art. 7. - Monitorizarea si evaluarea proiectelor care cuprind activităti
de promovare a sănătătii desfăsurate de agentii economici se realizează de
către reprezentantul institutiei care acordă finantarea, inclusiv prin
participarea directă la actiunile proiectului.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 8. - Autoritătile publice sau alte organisme ce administrează surse
de stat au obligatia ca, înainte de a notifica Consiliului Concurentei intentia
de a acorda un ajutor de stat ori de a modifica unul existent, pentru
activităti în domeniul promovării sănătătii, să solicite avizul directiei
judetene de sănătate publică din teritoriul unde îsi desfăoară activitatea
agentul economic, pentru activitatea pentru care intentionează să acorde
ajutorul de stat.
Art. 9. - Materialele de lucru sau cele promotionale care sunt elaborate
de agentii economici în vederea sustinerii programului aprobat spre finantare
contin, alături de sigla institutiei sau a partenerilor care sunt implicati în
desfăsurarea programului, si sigla institutiei finantatoare.
Art. 10. - Contestatiile la hotărârea directiei judetene de sănătate
publică vor fi adresate spre solutionare Consiliului Concurentei, care le va
analiza, împreună cu un reprezentant al Directiei generale de sănătate publică
din cadrul Ministerului Sănătătii si Familiei, si va transmite o rezolutie în
termen de 30 de zile către agentul economic care a depus contestatia.
Art. 11. - Directiile judetene de sănătate publică vor transmite Directiei generale de sănătate publică din cadrul Ministerului Sănătătii si Familiei, la sfârsitul fiecărui trimestru, o informare privind activitatea de acordare a ajutorului de stat pentru activitătile de promovare a sănătătii.