MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
Anul XIV - Nr. 137 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 21 februarie 2002
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 25 din 29 ianuarie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1)-(4) din
Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor,
cu modificările si completările ulterioare
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
113. - Hotărâre privind sistarea realizării unor
obiective de investitii, nepuse în functiune la filialele Companiei Nationale
“Romarm” - S.A.
124. - Hotărâre privind aprobarea indicatorilor
tehnico-economici ai obiectivelor de investitii “Extinderea sistemului de
canalizare în municipiul Brăila” si “Statie de epurare în municipiul Brăila”,
cuprinse în Programul ISPA “Reabilitarea si extinderea retelei de canalizare si
construirea unei statii de epurare a apelor uzate în municipiul Brăila”
132. - Hotărâre privind finantarea participării
unui contingent de jandarmi la Misiunea O.N.U. din Kosovo (UNMIK) în anul 2002
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
373/2001. - Ordin al presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare privind aprobarea Normelor fundamentale pentru
transportul în sigurantă al materialelor radioactive
69. - Ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei
si pădurilor privind aprobarea Regulamentului de acreditare a persoanelor
fizice care pot conduce si administra exploatatii agricole
81. - Ordin al presedintelui Agentiei
Nationale de Control al Exporturilor Strategice si al Interzicerii Armelor
Chimice privind termenul de acordare a consultantei de specialitate referitoare
la încadrarea unor produse în listele cuprinzând produsele strategice supuse
regimului de control la export si import
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 29 ianuarie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1)-(4)
din Ordonanta
Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor,
cu
modificările si completările ulterioare
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Vlad Mihai Cercel - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind
regimul produselor supuse accizelor, cu modificările si completările
ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Complex Turistic” -
S.A. din satul Dancu, comuna Holboca, judetul Iasi, în Dosarul nr.
249/2001 al Tribunalului Iasi.
La apelul nominal se prezintă autorul exceptiei, reprezentat de avocat
Dan Constantin Tudurache, lipsind Garda financiară Iasi, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Autorul exceptiei consideră că dispozitiile art. 6 alin. (1)-(4) din
Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, privind impunerea unor preturi minime de
vânzare a anumitor produse, sunt neconstitutionale, încălcând prevederile art.
134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, referitoare la obligatia statului de a
asigura libertatea comertului, protectia concurentei loiale si crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie. Desi dispozitiile art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanta
Guvernului nr. 27/2000 au fost abrogate, autorul exceptiei consideră că
exceptia nu a rămas fără obiect, întrucât aceste dispozitii constituie legea
aplicabilă litigiului din fata instantei de fond. În final se solicită
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public arată că dispozitiile atacate ca
fiind neconstitutionale au fost abrogate expres prin art. 62 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 158/2001. Desi acestea sunt
aplicabile în fata instantei de fond, totusi consideră că
exceptia invocată a devenit inadmisibilă, în sensul jurisprudentei constante a
Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 14 martie 2001, pronuntată în Dosarul nr. 249/2001, Tribunalul
Iasi a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind
regimul produselor supuse accizelor, cu modificările si completările ulterioare. Exceptia a fost
invocată de Societatea Comercială “Complex Turistic” - S.A. din satul Dancu,
comuna Holboca, judetul Iasi, într-un recurs
împotriva unei hotărâri prin care s-a respins plângerea împotriva
procesului-verbal de contraventie prin care a fost sanctionat autorul
exceptiei.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia se
referă la dispozitiile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, potrivit
cărora statul este obligat să asigure libertatea comertului, protectia
concurentei loiale si crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de productie. Fiind vorba despre o dispozitie legală prin care
statul opreste agentii economici de a desfăsura o
activitate liberă în care pretul de vânzare a produselor să fie stabilit
exclusiv pe criterii de eficientă
economică, autorul exceptiei consideră că aceste prevederi, care au un asa-zis scop de a lichida activitătile comerciale
ilicite cu mărfuri supuse accizării, sunt neconstitutionale.
Tribunalul Iasi, exprimându-si opinia, apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată, întrucât activitatea de natură privată a agentilor economici
trebuiesă fie efectuată în acord cu interesul national. În cadrul economiei
nationale statul are obligatia de a apăra si de a
promova interesul
public “prin utilizarea de către Guvern a pârghiilor sale specifice de
influentare”. Având în vedere că preturile minime sunt stabilite de comun acord
de către asociatiile patronale ale producătorilor de băuturi alcoolice legal
înfiintate, se consideră că dispozitiile criticate nu contravin Constitutiei.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, în punctul său de
vedere, consideră că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Dispozitiile art. 134 din Constitutie trebuie interpretate în mod sistematic,
în temeiul acestora statul român având obligatia de a apăra si promova
interesul public; în acest scop poate interveni în desfăsurarea anumitor
activităti economice. Astfel, măsurile protectioniste impuse prin lege servesc
la integrarea intereselor private în cadrul interesului public, existent si în
cadrul unei economii de piată. De asemenea, modul de stabilire a preturilor
minime de vânzare este în acord cu regulile economiei de piată.
Guvernul, în punctul său de vedere, referindu-se la alin. (3) al art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, arată că prevederile acestuia contrazic vădit
cele invocate de autorul exceptiei si nu vin în contradictie cu prevederile
art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie. Statul are atât dreptul, cât si
îndatorirea de a interveni în activitătile economice si de a crea cadrul
juridic corespunzător, politica legislative fiind una dintre pârghiile
specifice de interventie a statului în economie. Fată de cele arătate Guvernul
consideră că exceptia de neconstitutionalitate este nefondată.
Presedintele Senatului nu a comunicat
punctul său de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere exprimate de pre edintele Camerei Deputatilor si de Guvern, raportul întocmit
de judecătorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicată, retine
următoarele:
Curtea Constitutională constată că este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanta Guvernului nr. 27 din 30 ianuarie 2000
privind regimul produselor supuse accizelor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, cu modificările si completările
ulterioare.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate invocată, Curtea constată că
ulterior datei sesizării sale a fost emisă Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 158 din 27 noiembrie 2001 privind regimul accizelor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 30 noiembrie 2001. Prin dispozitiile
art. 62 din acest act normativ se abrogă, de la data de 1 ianuarie 2002,
prevederile art. 1-27 si ale art. 43-50 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000. De
asemenea, Curtea constată că dispozitia legală criticată nu a fost preluată în
actul normativ abrogator.
În aceste conditii rezultă că au devenit incidente dispozitiile art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicată, potrivit cărora Curtea Constitutională se
pronuntă numai asupra exceptiilor de neconstitutionalitate având ca obiect dispozitii
legale în vigoare. În consecintă, Curtea, constatând că dispozitiile legale criticate
au fost abrogate, urmează să respingă exceptia de neconstitutionalitate ca
devenită inadmisibilă..Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit.
c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind
regimul produselor supuse accizelor, cu modificările si completările
ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Complex Turistic” -
S.A. din satul Dancu, comuna Holboca, judetul Iasi, în Dosarul nr.
249/2001 al Tribunalului Iasi.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 29 ianuarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Vlad Mihai Cercel
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
sistarea realizării unor obiective de investitii, nepuse în functiune
la filialele
Companiei Nationale “Romarm” - S.A.
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă sistarea obiectivelor de investitii aferente
capacitătilor aprobate prin decretele Consiliului de Stat nr. 150/1979, nr.
377/1981, nr. 105/1983, nr. 212/1983, nr. 80/1984, nr. 269/1986 si nr. 95/1989,
nepuse în functiune până la data de 31 decembrie 1990 la filialele Companiei
Nationale “Romarm” - S.A., prevăzute în anexa*) care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - (1) Obiectivele de investitii prevăzute la art. 1 se
valorifică potrivit legii.
(2) Fondurile rezultate din valorificarea lucrărilor si utilajelor din
investitiile sistate vor fi folosite exclusiv la implementarea programelor de
restructurare a filialelor respective din cadrul Companiei Nationale “Romarm” -
S.A.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul industriei si resurselor,
Iulian Iancu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 7
februarie 2002.
Nr. 113.
*) Anexa se comunică
numai institutiilor interesate.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivelor de investitii
“Extinderea
sistemului de canalizare în municipiul Brăila” si “Statie de epurare
în
municipiul Brăila”, cuprinse în Programul ISPA “Reabilitarea si extinderea
retelei de
canalizare si construirea unei statii de epurare a apelor uzate în municipiul
Brăila”
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României, ale art. 16
alin. (2) din Legea nr. 189/1998 privind finantele publice locale, cu
modificările si completările ulterioare, si ale art. 42 alin. (2) din Legea
bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă indicatorii tehnico-economici ai obiectivelor de
investitii “Extinderea sistemului de canalizare în municipiul Brăila” si
“Statie de epurare în municipiul Brăila”, cuprinse în Programul ISPA
“Reabilitarea si extinderea retelei de canalizare si construirea unei statii de
epurare a apelor uzate în municipiul Brăila”, cuprinsi în anexele nr. 1 si 2 *) care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Finantarea obiectivelor de investitii prevăzute la art. 1 se
va face din bugetul Programului ISPA “Reabilitarea si extinderea retelei de
canalizare si construirea unei statii de epurare a apelor uzate în municipiul
Brăila”, din care 75% reprezintă asistentă financiară nerambursabilă ISPA, iar
25% reprezintă cofinantare dintr-un împrumut de la Banca Europeană de
Investitii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Bucuresti, 7
februarie 2002.
Nr. 124.
*) Anexele nr. 1 si 2
se comunică numai beneficiarului de investitii.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
finantarea participării unui contingent de jandarmi la Misiunea O.N.U.
din Kosovo
(UNMIK) în anul 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României, ale art. 1
din Hotărârea Parlamentului României nr. 2/2002 privind participarea României în
cadrul fortei speciale de politie a Natiunilor Unite din Kosovo cu o subunitate
de jandarmi, ale art. 20 din Legea nr. 72/1996 privind finantele publice, cu
modificările si completările ulterioare, precum si ale art. 21 din Legea bugetului de stat pe anul
2002 nr. 743/2001,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă suplimentarea bugetului Ministerului de Interne
pe anul 2002, din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, cu suma
de 69.133.368 mii lei, pentru finantarea participării unui contingent compus
din 115 cadre si jandarmi angajati cu contract din Jandarmeria Română la
Misiunea O.N.U. din Kosovo (UNMIK) în anul 2002.
(2) Cu suma prevăzută la alin. (1) se suplimentează bugetul Ministerului
de Interne pe anul 2002, la capitolul “Ordine publică si sigurantă natională”,
la titlul I “Cheltuieli de personal”, cu suma de 51.423.498 mii lei, la titlul
II ”Cheltuieli materiale si servicii”, cu suma de 11.527.695 mii lei, si la
titlul VII “Cheltuieli de capital” cu suma de 6.182.175 mii lei.
Art. 2. - Participarea la misiune cu personal si bunuri materiale se
face în limita aprobată de Parlamentul României, iar finantarea actiunii se va
executa potrivit metodologiei stabilite de Ministerul de Interne.
Art. 3. - Rotirea personalului se va efectua din an în an.
Art. 4. - (1) Pe timpul executării misiunii personalul beneficiază în
tară de drepturile băne ti prevăzute în anexa nr. 8 la Legea nr.
138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din
institutiile publice de apărare natională, ordine publică si sigurantă
natională, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din
aceste institutii.
(2) Pe perioada îndeplinirii misiunii externe personalul beneficiază de
o diurnă în valută, de 40 dolari S.U.A./zi pentru ofiteri si de 30 dolari
S.U.A./zi pentru maistri militari, subofiteri si ceilalti militari,
care se calculează în baza ordinului de numire în functie, de la data părăsirii
teritoriului national pentru deplasarea în zona de operatii si până la data
intrării în tară, după încheierea misiunii.
(3) Pentru personalul care execută misiuni, controale si inspectii în
cadrul esalonului de conducere diurna în valută este de
31 dolari S.U.A./zi/persoană.
(4) Plata cheltuielilor de cazare pentru personalul prevăzut la alin.
(3) se va face în limita a 65 dolari S.U.A./zi/persoană.
Art. 5. - (1) Drepturile în valută pentru perioada de desfăsurare a
misiunii se plătesc atât în zona de dispunere a contingentului, cât si în tară,
până în ultima zi lucrătoare a fiecărei luni.
(2) La plecarea în misiune personalul va primi un avans, calculat pentru
20 de zile.
Art. 6. - (1) Personalul participant are dreptul la asistentă medicală,
medicamente si materiale sanitare gratuite pe timpul internării în unităti
sanitare si pe timpul tratamentului ambulatoriu.
(2) În cazul în care nu se poate asigura internarea sau tratarea în
unitătile sanitare în zona de operatii, bolnavii vor fi trimisi în tară.
(3) Cheltuielile determinate de situatiile prevăzute la alin. (1) si (2) se suportă din fondurile aprobate pentru misiune.
Art. 7. - (1) În eventualitatea unor decese militarii decedati vor fi
transportati în tară, contravaloarea cheltuielilor urmând să fie suportată din
fondurile aprobate pentru misiune. Prin grija comenzii contingentului se
asigură procurarea sicrielor, a celorlalte materiale necesare, precum si plata
cheltuielilor determinate de întocmirea formalitătilor prilejuite de deces.
(2) Pentru cazurile prevăzute la art. 6 alin. (2) si la alin. (1) al
prezentului articol, când situatia impune, se asigură maximum 3 însotitori, cu
aprobarea comandantului contingentului. Suportarea cheltuielilor pentru
personalul de însotire se face din fondurile aprobate pentru misiune.
Art. 8. - Pentru protectia vietii si sănătătii personalului care
participă la misiune si pentru asigurarea mijloacelor materiale cu care se
actionează, pentru perioada deplasării, se vor încheia contractele de asigurare
necesare, din fondurile aprobate pentru misiune.
Art. 9. - (1) Valuta necesară acoperirii nevoilor de plăti, potrivit
prezentei hotărâri, se va asigura de Ministerul de Interne din fondurile
aprobate pentru misiune.
(2) Cheltuielile determinate de obtinerea si transferul valutei, precum
si comisioanele bancare se derulează prin bănci autorizate si se suportă de
Ministerul de Interne din fondurile aprobate pentru misiune.
(3) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri valoarea
în lei a cheltuielilor în valută se actualizează în functie de evolutia
cursului leu/dolar S.U.A.
Art. 10. - Cheltuielile determinate de selectionarea, vizita medicală,
testarea, pregătirea si rotirea personalului unitătii, precum si cele
ocazionate de însotirea e aloanelor de
transport si de controalele efectuate în zona de operatii, în conditiile
stabilite de Ministerul de Interne si în conditiile prevăzute în legislatia
specifică fiecărei activităti, vor fi suportate din fondurile aprobate pentru
misiune.
Art. 11. - Bunurile materiale aflate în evidentele contingentului,
distruse, degradate sau pierdute pe timpul executării misiunii, se scad din
contabilitate, potrivit prevederilor legale în vigoare.
Art. 12. - (1) Pentru aprovizionarea cu bunuri materiale si angajarea serviciilor
necesare îndeplinirii misiunii în zona de operatii se abilitează personalul cu
atributii în domeniu să încheie contracte si să efectueze plăti în valută,
potrivit dispozitiilor legale în vigoare, precum si uzantelor locale.
(2) Asigurarea cu mijloace de transport necesare pregătirii, respectiv
desfăsurării misiunii în tară si în zona de dispunere, se face, în conformitate
cu dispozitiile legale în vigoare, din fondurile aprobate pentru misiune.
Art. 13. - Militarii contingentului românesc au dreptul la un concediu
de odihnă suplimentar de 2,5 zile pentru fiecare lună de prezentă în zona de
operatii.
Art. 14. - (1) Plata obligatiilor financiare ale contingentului românesc
se va executa în valuta acceptată în zonă, în numerar sau prin conturi valutare
deschise la unităti bancare din teatrul de operatii.
(2) Contabilitatea valorilor materiale si băne ti se organizează si se conduce potrivit actelor
normative în vigoare aplicate în tară si normelor specifice stabilite de
Ministerul de Interne.
Art. 15. - Autoritatea vamală română va îndeplini formalitătile vamale
necesare desfăsurării operatiunilor prevăzute în prezenta hotărâre, în
procedură simplificată, în conformitate cu dispozitiile art. 51 din
Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.114/2001.
Art. 16. - (1) Ministerul Finantelor Publice este autorizat să introducă
modificările care decurg din aplicarea prezentei hotărâri în bugetul de stat si
în bugetul Ministerului de Interne pe anul 2002.
(2) Sumele neutilizate până la sfârsitul anului se
virează la bugetul de stat.
(3) Sumele încasate de Ministerul de Interne din participarea României
la Misiunea Administrării Interimare a Natiunilor Unite în Kosovo se fac
venituri ale bugetului de stat si se virează în termen de 10 zile de la
încasarea acestora.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministru de interne,
Nicolae Berechet,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 14
februarie 2002.
Nr. 132.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL APELOR SI
PROTECTIEI MEDIULUI
COMISIA NATIONALĂ PENRU CONTROLUL
ACTIVITĂTILOR NUCLEARE
privind aprobarea Normelor fundamentale pentru transportul în sigurantă al materialelor radioactive
Presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare,
în conformitate cu prevederile:
- Hotărârii Guvernului nr. 17/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, cumodificările ulterioare;
- Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei Nationale
pentru Controlul Activitătilor Nucleare, aprobat prin Ordinul ministrului
apelor si protectiei mediului nr. 530/AC din 25 mai 2001;
- art. 5 din Legea nr. 111/1996 privind desfăsurarea în sigurantă a
activitătilor nucleare, republicată, cu modificările ulterioare,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele fundamentale pentru transportul în sigurantă
al materialelor radioactive, prezentate în anexa*) care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 3. - Normele mentionate la art. 1 intră în vigoare la data de 1
ianuarie 2002.
Art. 4. - Directia politici, strategii si reglementări reactori nucleari
si ciclu combustibil, Directia supraveghere reactori nucleari si ciclu
combustibil, Directia politici, strategii, reglementări si supraveghere
aplicatii surse cu radiatii ionizante si celelalte servicii independente din
cadrul Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare vor aduce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare,
Lucian Biros
Bucuresti, 3
octombrie 2001.
Nr. 373.
*) Anexa se publică
ulterior.
MINISTERUL
AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI P DURILOR
privind
aprobarea Regulamentului de acreditare a persoanelor fizice
care pot
conduce si administra exploatatii agricole
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
având în vedere prevederile art. 3 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 108/2001 privind exploatatiile agricole, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 49/2002,
văzând referatul de aprobare al Directiei exploatatiilor agricole din
cadrul Directiei generale strategii si politici în agricultură si produse
derivate, cu privire la Regulamentul de acreditare a persoanelor fizice care
pot conduce si administra exploatatii agricole,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 12/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, cu
modificările si completările ulterioare,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de acreditare a persoanelor fizice care
pot conduce si administra exploatatii agricole prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Directia exploatatiilor agricole din cadrul Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor va răspunde de aducerea la îndeplinire
a prevederilor prezentului ordin, pe care îl va difuza celor interesati.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti, 13
februarie 2002.
Nr. 69.
ANEXĂ
REGULAMENT
de acreditare a persoanelor fizice care pot conduce si administra
exploatatii agricole
Art. 1. - Exploatatiile agricole sunt conduse si administrate de specialisti
acreditati de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor la propunerea
organelor de specialitate de la nivelul judetelor si al municipiului Bucuresti.
Art. 2. - Prin specialisti agricoli se întelege acele personae
fizice care au absolvit o formă de învătământ agricol ethnic sau economic
autorizat, mediu sau superior, si care detin o diplomă corespunzătoare
profilului exploatatiei agricole pe care o conduc si o administrează.
Art. 3. - (1) Persoanele fizice nominalizate la art. 2 sunt acreditate
de o comisie de acreditare formată din reprezentanti ai directiilor generale
pentru agricultură si industrie alimentară judetene si a municipiului Bucuresti
pe a căror rază teritorială se află exploatatia agricolă, din reprezentanti ai
oficiilor judetene de consultantă agricolă, ai institutelor sau statiunilor de
cercetări din zonă, după caz, precum si din reprezentanti ai Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor.
(2) Reprezentantii Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor
în comisiile de acreditare sunt propusi de Directia
generală strategii si politici în agricultură si produse derivate si sunt
aprobati de secretarul de stat care coordonează activitatea acesteia.
Art. 4. - (1) Comisia de acreditare se constituie prin decizie a
directorului general al directiei generale pentru agricultură si industrie
alimentară judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si are următoarea
componentă:
- presedinte - reprezentant al directiei generale
pentru agricultură si industrie alimentară judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti;
- membru - reprezentant al Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor;
- membru - reprezentant al oficiului judetean de consultantă agricolă;
- membru - reprezentant al directiei generale pentru agricultură si
industrie alimentară judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sau al
institutului/statiunii de cercetări din zonă;
- membru, secretar - reprezentant al directiei generale pentru
agricultură si industrie alimentară judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti.
(2) În comisia de acreditare vor fi numiti specialisti cu pregătire
corespunzătoare profilului de activitate al exploatatiei agricole pentru care
se solicită acreditarea.
Art. 5. - Examinarea specialistilor agricoli pentru a fi acreditati să
conducă si să administreze exploatatii agricole se desfăsoară într-o singură
etapă si constă în testarea, pe bază de interviu, a capacitătii si
aptitudinilor manageriale ale acestora.
Art. 6. - Convocarea comisiei de acreditare se va efectua cu cel putin
15 zile lucrătoare înainte de data examinării.
Art. 7. - Comisia de acreditare are următoarele atributii:
a) primeste si înregistrează dosarele depuse de specialistii
agricoli în vederea acreditării;
b) verifică existenta si continutul documentelor de participare cuprinse
în fiecare dosar depus, conform art. 8, si hotărăste asupra admiterii
la examinare a specialistilor agricoli înscrisi în vederea
acreditării;
c) întocmeste proces-verbal al fiecărei sedinte de examinare, consemnând întrebările formulate
de membrii săi, răspunsurile primite, precum si calificativul acordat;
d) calificativul “admis” sau “respins” se stabileste prin votul majoritătii membrilor săi si se comunică
specialistului oficial după terminarea examinării;
e) procesul-verbal se întocmeste în două exemplare
si se semnează de toti membrii săi, precum si de persoana examinată;
f) desfăsoară activitatea în prezenta tuturor membrilor
săi.
Art. 8. - În vederea acreditării specialistii agricoli vor
depune la directiile generale pentru agricultură si industrie alimentară
judetene si a municipiului Bucuresti câte un dosar care va cuprinde:
- curriculum vitae;
- cazier judiciar sau declaratie pe propria răspundere;
- documente care să ateste absolvirea unei forme de învătământ agricol
tehnic sau economic autorizat, corespunzător profilului exploatatiei agricole;
- date privind înfiintarea, functionarea, profilul si mărimea
exploatatiei agricole pentru care solicită acreditarea.
Art. 9. - Specialistii agricoli care în urma examinării au obtinut
calificativul îadmisia primesc o acreditare conform modelului prezentat în
anexa care face parte integrantă din prezentul regulament, în baza căreia pot
conduce si administra exploatatii agricole.
Art. 10. - Se constituie comisia de analiză si solutionare a
contestatiilor, în baza Notei de propuneri, întocmită de Directia generală
politici si strategii în agricultură si produse derivate si avizată de
secretarul de stat care coordonează activitatea acesteia.
Art. 11. - (1) Specialistii agricoli respinsi la testare pot face
contestatie la Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor în termen de
15 zile lucrătoare de la data examinării pentru acreditare, adresându-se
comisiei de analiză si solutionare a contestatiilor.
(2) Comisia de analiză si solutionare a contestatiilor va solutiona
contestatiile în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acestora.
Art. 12. - În cazul schimbării profilului exploatatiei agricole Specialistii
agricoli care conduc si administrează exploatatii agricole au obligatia să
sustină o nouă examinare în vederea acreditării.
Art. 13. - Directorii generali ai directiilor generale pentru
agricultură si industrie alimentară judetene si a municipiului Bucuresti vor
nominaliza, prin decizie, o persoană din cadrul directiei agricole care are ca
atributie de serviciu activitatea de acreditare a specialistilor agricoli care
conduc si administrează exploatatii agricole.
ANEXĂ
la regulament
MINISTERUL AGRICULTURII,
ALIMENTATIEI
SI PĂDURILOR
Directia generală
pentru agricultură
si industrie alimentară a judetului
............................../
a municipiului
Bucuresti
Domnul/Doamna.....................................................................................................,
născut/născută în localitatea....................................,
judetul..............................., de
profesie......................................., conduce si administrează
exploatatia agricolă............................ din
localitatea................................,
judetul.................................., cu
profilul................................ .
Întruneste conditiile de a conduce si de a administra
exploatatii agricole în conformitate cu prevederile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 108/2001 privind exploatatiile agricole.
Presedintele comisiei de acreditare, ............................................................ |
Director general, ........................................ |
Nr. ................
din ..........................................
MINISTERUL AFACERILOR
EXTERNE
AGENTIA NATIONALĂ DE CONTROL
AL EXPORTURILOR
STRATEGICE
SI AL INTERZICERII
ARMELOR CHIMICE
privind
termenul de acordare a consultantei de specialitate referitoare la încadrarea
unor produse în listele cuprinzând produsele strategice supuse regimului de
control la export si import
Presedintele Agentiei Nationale de Control al
Exporturilor Strategice si al Interzicerii Armelor Chimice,
în conformitate cu prevederile art. 21 alin. (3) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor
de produse strategice, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 327/2000
privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Control al
Exporturilor Strategice si al Interzicerii Armelor Chimice,
emite următorul ordin:
Art. 1. - În vederea acordării consultantei de specialitate, solicitată
în scris de persoanele interesate, necesară încadrării unor produse în listele
publicate în anexele la Hotărârea Guvernului nr. 467/1999 privind produsele
strategice supuse regimului de control la export si import, la Hotărârea
Guvernului nr. 844/2001 privind lista de armamente, munitii si alte produse
militare supuse regimului de control la export si import si la Hotărârea
Guvernului nr. 20/2000 pentru completarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului
nr. 467/1999 privind produsele strategice supuse regimului de control la export
si import, termenul stabilit pentru procesarea cererilor este de 10 zile
lucrătoare de la data transmiterii la Agentia Natională de Control al
Exporturilor Strategice si al Interzicerii Armelor Chimice a documentatiei
complete solicitate.
Art. 2. - Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării lui în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale de Control al
Exporturilor Strategice si al Interzicerii Armelor Chimice,
Nineta Bărbulescu,
secretar de stat
Bucuresti, 15
februarie 2002.
Nr. 81.