MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A
I
Anul XIV - Nr. 127 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 18 februarie
2002
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 10 din 22 ianuarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească, aprobată si modificată prin Legea nr.
118/2001
Decizia nr. 16 din 22 ianuarie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. 2 din anexa nr. 2 (Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari) la Legea locuintei nr. 114/1996, republicată, cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 2 alin. (3), ale art. 11 alin. (1) si ale art. 20 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările si completările ulterioare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
374/2001. - Ordin al presedintelui
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare privind aprobarea
Normelor pentru expeditii internationale de materiale radioactive implicând
teritoriul României
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
5. - Circulară privind ratele dobânzilor
plătite la rezervele minime obligatorii aferente lunii februarie 2002 (perioade
de aplicare)
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 22 ianuarie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/ 992 pentru
organizarea judecătorească, aprobată si modificată prin Legea nr. 118/2001
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 179/1999 privind
modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească,
aprobată si modificată prin Legea nr. 118/2001, exceptie ridicată de Corpul
Gardienilor Publici Galati în Dosarul nr. 4.098/2000 al Tribunalului
Galati-Sectia civilă.
La apelul nominal răspunde partea Sergiu Viorel Ionescu,
lipsind autorul exceptiei, Corpul Gardienilor Publici Galati, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Sergiu Viorel Ionescu, considerând că dispozitiile ordonantei
criticate nu contravin prevederilor constitutionale, solicită respingerea
exceptiei ca neîntemeiată.
Reprezentantul Ministerului Public arată că prin dispozitiile
art. I pct. 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 179/1999 a fost
introdus alin. 11 la art. 17 din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, Curtea Constitutională
constatând, potrivitDeciziei nr. 322 din 20 noiembrie 2001, că aceste
dispozitii sunt neconstitutionale. În aceste conditii se apreciază că exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 6 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 179/1999 a devenit inadmisibilă. În ceea ce prive te exceptia
de neconstitutionalitate a celorlalte dispozitii ale ordonantei se consideră,
având în vedere jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale, că aceasta
este neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Încheierea din 7 decembrie 2000, pronuntată în Dosarul
nr. 4.098/2000, Tribunalul Galati - Sectia civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si
completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, exceptie
ridicată de Corpul Gardienilor Publici Galati într-un litigiu al cărui obiect
îl constituie contestatia în anulare formulată împotriva unei decizii civile în
contradictoriu cu Sergiu Viorel Ionescu.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine că dispozitiile ordonantei criticate sunt contrare art. 72 alin. (3)
lit. h) si art. 114 alin. (4) din Constitutie. În acest sens se arată,
pe de o parte, că prevederile constitutionale invocate, “reglementând
institutia delegării legislative, exclud de la delegare domeniile care fac
obiectul legilor organice”, iar pe de altă parte, că “la data emiterii
ordonantei nu exista nici o stare de urgentă".
Instanta de judecată, exprimându-si opinia, apreciază
că exceptia ridicată este fondată, dat fiind că ordonanta contestată”contravine
art. 72 alin. (3) lit. h) din Constitutie, ce se referă la legile organice, cât
si art. 114 alin. (1), potrivit căruia Parlamentul poate adopta o lege specială
deabilitare a Guvernului de a emite ordonante în domenii ce nu fac obiectul
legilor organice. Pe de altă parte, neinvocându-se în preambulul Ordonantei de
urgentă nr. 179/1999 nici un caz exceptional în adoptarea reglementării, s-au
încălcat si dispozitiile art. 114 alin. (4) din Constitutie”.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, în
punctul său de vedere, considerând că “ordonantele de urgentă
pot fi emise si în materii rezervate legilor organice, asa cum rezultă si
din prevederile art. 114 din Constitutie”, propune respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul, în punctul său de vedere, având
în vedere jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale, consideră că
exceptia este neîntemeiată.
Presedintele Senatului nu a
comunicat punctul său de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere al pre
edintelui Camerei Deputatilor si al Guvernului, raportul întocmit în cauză de
judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 179/1999 privind
modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească
(publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie
1999), ordonantă aprobată si modificată prin Legea nr. 118/2001 (publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 162 din 30 martie 2001).
Autorul exceptiei sustine că sunt încălcate prevederile
constitutionale ale art. 72 alin. (3) lit. h) si ale art. 114 alin. (4), prin
aceea că, pe de o parte, prin ordonantă Guvernul legiferează în domeniul
organizării judecătoresti, care tine de obiectul legii organice, iar pe de altă
parte, că adoptarea unei ordonante de urgentă presupune prezenta unei situatii
exceptionale, ceea ce în cazul de fată, după opinia autorului exceptiei, nu a
existat.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată
că nu poate fi primită nici una dintre criticile de neconstitutionalitate
formulate.
I. În primul rând Curtea observă că, desi exceptia de
neconstitutionalitate prive te Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 179/1999,
este evident că ea are ca obiect de fapt prevederile Legii nr. 92/1992
introduse prin această ordonantă. Astfel Curtea constată că prin dispozitiile
art. I pct. 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 179/1999 la art. 17 din
Legea nr. 92/1992 după alin. 1 a fost introdus alin. 11 .
Acest text de lege stabileste că în cauzele privind conflictele de muncă si
litigiile de muncă hotărârile se iau cu majoritatea membrilor completului
format dintr-un judecător si doi asistenti judiciari.
Prin Decizia nr. 322 din 20 noiembrie 2001 Curtea
Constitutională, solutionând exceptia de neconstitutionalitate a art. 17 alin.
11 din Legea nr. 92/1992, republicată,
cu modificările si completările ulterioare (dispozitii introduse prin art. I
pct. 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 179/1999), a statuat că
acestea sunt neconstitutionale.
S-a retinut că aceste dispozitii legale contravin art. 1 alin.
(3), art. 51, 123, 124 si 125 din Constitutia României.
În aceste conditii, în cauză sunt aplicabile dispozitiile art.
23 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992, republicată, care prevăd că “Nu
pot face obiectul exceptiei […] prevederile constatate ca fiind
neconstitutionale printr-o decizie anterioară a Curtii Constitutionale”.
Prin urmare, retinând că acest caz de inadmisibilitate a intervenit după
sesizarea Curtii, exceptia de neconstitutionalitate a art. I pct. 6 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 179/1999 va fi respinsă ca devenită
inadmisibilă.
II. În legătură cu sustinerea potrivit căreia ordonanta de
urgentă criticată nu putea modifica dispozitiile unei legi organice, si anume
Legea nr. 92/1992, Curtea constată că aceasta este nejustificată. În
jurisprudenta sa, concretizată în numeroase decizii (de exemplu, Decizia nr. 34
din 17 februarie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 88 din 25 februarie 1998, si Decizia nr. 15 din 25 ianuarie 2000, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 267 din 14 iunie 2000), Curtea
Constitutională a statuat că dispozitiile art. 114 din Constitutie nu prevăd
interdictia de a se emite ordonante de urgentă în domeniul legilor organice,
limitarea prevăzută pentru ordonantele emise în baza legii de abilitare nefiind
aplicabilă în cazul ordonantelor de urgentă.
Nu poate fi primită nici critica potrivit căreia ”la data
emiterii ordonantei nu exista nici o stare de urgentă”, iar în preambulul
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 179/1999 nu se precizează cazul
exceptional care a determinat emiterea acesteia.
Curtea Constitutională a retinut în numeroase decizii (de
exemplu, Decizia nr. 83 din 19 mai 1998, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 211 din 8 iunie 1998) faptul că existenta cazului
exceptional trebuie justificată de către Guvern cu ocazia adoptării ordonantei
de urgentă.
Deoarece, sub aceste aspecte, în cauza de fată nu au
intervenit elemente noi care să justifice reconsiderarea jurisprudentei în materie
a Curtii Constitutionale, exceptia urmează să fie respinsă ca neîntemeiată.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si
al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenită inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 6 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească, aprobată si modificată prin Legea nr.
118/2001, în ceea ce priveste dispozitiile alin. 11 introdus
la art. 17 din Legea nr. 92/1992, republicată, exceptie Ridicată de Corpul Gardienilor Publici
Galati în Dosarul nr. 4.098/2000 al Tribunalului Galati - Sectia civilă.
2. Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a celorlalte dispozitii din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr.
92/1992 pentru organizarea judecătorească, aprobată si modificată prin Legea
nr. 118/2001, exceptie ridicată de acelasi autor în acelasi dosar.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 22 ianuarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 22 ianuarie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. 2 din anexa
nr. 2
(Regulamentul-cadru
al asociatiilor de proprietari) la Legea locuintei nr. 114/1996, republicată,
cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 2 alin. (3), ale art.
11 alin. (1) si ale art. 20 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, cu modificările si completările ulterioare
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor- judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Vlad Mihai Cercel - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 31 alin. 2 din anexa nr. 2 (Regulamentul-cadru al
asociatiilor de proprietari) la Legea locuintei nr. 114/1996, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, si ale art. 2 alin. (3), ale art. 11
alin. (1) si ale art. 20 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, cu modificările si completările ulterioare, exceptie
ridicată de Filofteia Ciobanu în Dosarul nr. 434/R/2001 al Curtii de Apel
Brasov - Sectia civilă.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din 15 ianuarie
2002, în prezenta autorului exceptiei si a reprezentantului Ministerului
Public, si au fost consemnate în încheierea din aceesi dată, când Curtea a
amânat pronuntarea, în vederea depunerii de concluzii scrise de către autorul
exceptiei, pentru data de 22 ianuarie 2002.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Încheierea din 12 iulie 2001, pronuntată în Dosarul nr.
434/R/2001, Curtea de Apel Brasov- Sectia civilă a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 3 alin. 2 din anexa nr. 2 (Regulamentul-cadru al asociatiilor de
proprietari) la
Legea
locuintei nr. 114/1996, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, si ale art. 2 alin. (3), art. 11 alin. (1) si ale art. 20 alin. (3)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările si
completările ulterioare, exceptie ridicată de Filofteia
Ciobanu în cadrul unui recurs împotriva hotărârii prin care autorul exceptiei a
fost obligat fată de Asociatia de proprietari de apartamente nr. 55 Brasov
la plata cotei-părti din cheltuielile comune de întretinere neachitate.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că dispozitiile art. 31 alin. 2 din anexa nr. 2 la Legea nr.
114/1996, republicată, sunt neconstitutionale în măsura în care îl declară
vinovat pe proprietarul pe care chiar statul, prin organele sale, l-a lipsit de
venituri, fiind pus astfel întrăo imposibilitate materială obiectivă de a-si
executa obligatia de plată a cotei-părti din cheltuielile comune de
întretinere. Textul de lege criticat contravine prevederilor art. 1 alin. (3)
din Constitutie, privind garantarea demnitătii omului si a dreptătii ca valori
supreme, ale art. 43, ce instituie obligatia statului de a proteja social
persoana lipsită de mijloace de existentă, precum si ale art. 25 alin. (1) din
Declaratia Universală a Drepturilor Omului. Autorul exceptiei se consideră
“victima abuzului de stat”, fiind înlăturat ilegal din functie si din profesie
în anul 1993 si nefiind repus în drepturi nici până în prezent.
În ceea ce priveste dispozitiile art. 2 alin. (3) si ale art.
11 alin. (1) din Legea nr. 146/1997, autorul exceptiei sustine că acestea
contravin prevederilor art. 1 alin. (3) si ale art. 16 din Constitutie, precum
si ale art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale. Astfel, obligatia plătii taxei de timbru către stat
este neconstitutională în cazul unei persoane care a ajuns în imposibilitate de
plată datorită institutiilor statului.
Pe de altă parte, principiul constitutional al egalitătii în
fata legii este încălcat în conditiile în care asociatia de proprietari este
scutită de plata taxei de timbru în cazul introducerii unei actiuni împotriva
unei persoane aflate în imposibilitate de plată, în timp ce această persoană nu
este scutită de taxa de timbru în cazul exercitării căilor de atac.
Dispozitiile art. 20 alin. (3) din Legea nr. 146/1997, care
prevăd sanctiunea anulării actiunii sau cererii în cazul neplătii taxei de
timbru, sunt considerate neconstitutionale în raport cu prevederile art. 1
alin. (3), ale art. 24 si 128 din Constitutie si cu prevederile art. 6 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Autorul exceptiei sustine că această sanctiune, care are ca
efect împiedicarea judecării cererii sale si a exercitării pe această cale a
dreptului la apărare, este neconstitutională în conditiile în care nu el, ci
statul este vinovat de situatia în care se află.
Curtea de Apel Brasov-Sectia civilă,
exprimându-si opinia, apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată în ceea ce priveste art. 31 alin. 2 din anexa
nr. 2 la Legea nr. 114/1996, republicată, este neîntemeiată, întrucât nu este
admisibil ca o persoană să nu achite cheltuielile de întretinere a locuintei,
iar acestea să fie suportate de alte persoane. Asociatia de proprietari este
reprezentanta tuturor proprietarilor, având în această calitate dreptul de a
formula cereri de chemare în judecată pentru neplata chelă tuielilor comune de
întretinere, iar acest drept nu contravine Constitutiei.
În ceea ce priveste dispozitiile art. 2 alin. (3), ale art. 11
alin. (1) si ale art. 20 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 instanta de judecată
opinează că “acestea exced cadrului procesual”.
În concluzie, instanta apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată pre edintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a i exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul său de vedere,
apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este nefondată. Dispozitiile
art. 31 alin. 2 din anexa nr. 2 la Legea nr. 114/1996, republicată, sunt
conforme cu prevederile art. 1 alin. (3) din Constitutie, obligatia de plată a
cheltuielilor comune de întretinere si dreptul asociatiei de proprietari de a
chema în judecată proprietarul vinovat de neplata cheltuielilor comune
neîncălcând principiile consacrate de prevederea constitutională. De asemenea,
textele criticate nu contravin nici prevederilor art. 43 din Constitutie,
întrucât asociatia de proprietari, fiind o persoană juridică privată, îi
reprezintă pe toti membrii ei si este îndreptătită, în această calitate, să
introducă actiuni în justitie pentru neplata cheltuielilor comune.
În privinta dispozitiilor Legii nr. 146/1997 Guvernul invocă
jurisprudenta constantă a Curtii Constitutionale, prin care au fost respinse
exceptiile de neconstitutionalitate privind dispozitii din această lege.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere exprimat de
Guvern, raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile autorului
exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, republicată, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. 31 alin. 2 din anexa nr. 2 (Regulamentul-cadru al asociatiilor
de proprietari) la Legea locuintei nr. 114/1996, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 393 din 31 decembrie 1997, cu modificările
si completările ulterioare, precum si ale art. 2 alin. (3), ale art. 11 alin.
(1) si ale art. 20 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29
iulie 1997, cu modificările si completările ulterioare, dispozitii legale care
la data pronuntării încheierii de sesizare a Curtii Constitutionale aveau
următorul cuprins:
- art. 31 alin. 2 din anexa nr. 2 (Regulamentul-cadru al
asociatiilor de proprietari) la Legea locuintei nr. 114/1996, republicată, cu
modificările si completările ulterioare: “Asociatia de proprietari are
dreptul de a actiona în justitie pe orice proprietar care se face vinovat de
neplata cheltuielilor comune, inclusiv a celor neprevăzute, timp de mai mult de
90 de zile de la termenul stabilits”;
- art. 2 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, cu modificările si completările ulterioare: “Valoarea
la care se calculează taxa de timbru este cea declarată în actiune sau în
cerere. Dacă această valoare este contestată sau apreciată de instantă ca
derizorie, evaluarea se va face potrivit normelor metodologice prevăzute la
art. 28 alin. (2) din prezenta leges”;
- art. 11 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, cu modificările si completările ulterioare: “Cererile
pentru exercitarea căilor ordinare de atac împotriva hotărârilor judecătore ti
se taxează cu 50% din:
- taxa datorată pentru cererea sau actiunea neevaluabilă în
bani, solutionată de prima instantă;
- taxa datorată la suma contestată, în cazul cererilor si
actiunilor evaluabile în banisiî;
- art. 20 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, cu modificările si completările ulterioare:
“Neîndeplinirea obligatiei de plată până la termenul stabilit
se sanctionează cu anularea actiunii sau a cererii”.
Ulterior datei sesizării Curtii Constitutionale a fost emisă
Ordonanta Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 511 din 28 august 2001. Prin art. I pct. 3 din
ordonantă textul art. 11 din Legea nr. 146/1997 a fost modificat, alin. (1)
având în prezent următorul cuprins: "Cererile pentru exercitarea
apelului sau recursului împotriva hotărârilor judecătoresti se taxează cu 50%
din:
- taxa datorată pentru cererea sau actiunea neevaluabilă în
bani, solutionată de prima instantă;
- taxa datorată la suma contestată, în cazul cererilor si
actiunilor evaluabile în bani”.
Ordonanta Guvernului nr. 34/2001 a intrat în vigoare la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, 28 august 2001.
Curtea Constitutională, prin Decizia Plenului nr. III din 31
octombrie 1995 privind judecarea constitutionalitătii unei dispozitii legale
modificate ulterior invocării exceptiei, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, a statuat că în cazul modificării unei
dispozitii legale atacate până la data solutionării exceptiei Curtea este
competentă să se pronunte dacă textul atacat, în noua sa redactare, mentine
solutia legislativă de principiu, anterioară modificării, motivele de
neconstitutionalitate rămânând aceleasi. În cazul de fată modificările aduse
dispozitiilor art. 11 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 nu vizează substanta
reglementării, solutia legislativă de principiu, precum si motivele de
neconstitutionalitate invocate de autorul exceptiei rămânând aceleasi. În
consecintă, Curtea urmează să se pronunte asupra dispozitiilor art. 11 alin.
(1) din Legea nr. 146/1997, în redactarea actuală.
În sustinerea exceptiei autorul acesteia a invocat încălcarea
următoarelor prevederi constitutionale:
- art. 1 alin. (3): "România este stat de drept,
democratic si social, în care demnitatea omului, drepturile si libertătile
cetătenilor, libera dezvoltare a personalitătii umane, dreptatea
si
pluralismul politic reprezintă valori supreme si sunt garantate”.;
- art. 16 alin. (1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si
a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări”;
- art. 24: “(1) Dreptul la apărare este garantat.
(2) În tot cursul procesului, părtile au dreptul să fie
asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu”;
- art. 43: “(1) Statul este obligat să ia măsuri de
dezvoltare economică si de protectie socială, de natură să asigure cetătenilor
un nivel de trai decent.
(2) Cetătenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate
plătit, la asistentă medicală în unitătile sanitare de stat, la ajutor de somaj
si la alte forme de asistentă socială prevăzute de lege”;
- art. 128: ‘Împotriva hotărârilor judecătore ti, părtile interesate
si Ministerul Public pot exercita căile de atac, în conditiile legii”.
De asemenea, se invocă si încălcarea următoarelor dispozitii
din acte internationale:
- art. 25 alin. (1) din Declaratia Universală a Drepturilor
Omului: “Orice persoană are dreptul la un nivel de viată corespunzător
asigurării sănătătii sale, bunăstării proprii si a familiei, cuprinzând hrana,
îmbrăcămintea, locuinta, îngrijirea medicală, precum si serviciile sociale
necesare, are dreptul la asigurare în caz de somaj, de boală, de invaliditate,
văduvie, bătrânete sau în alte cazuri de pierdere a mijloacelor de subzistentă
ca urmare a unor împrejurări independente de vointa sa”.;
- art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale: “Orice persoană are dreptul la judecarea în mod
echitabil, în mod public si într-un termen rezonabil a cauzei sale, de către o
instantă independentă si impartială, instituită de lege, care va hotărî fie
asupra încălcării drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricărei acuzatii în materie penală îndreptate împotriva sa.
Hotărârea trebuie să fie pronuntată în mod public, dar accesul în sala des.edintă
poate fi interzis presei si publicului pe întreaga durată a procesului sau a
unei părti a acestuia în interesul moralitătii, al ordinii publice, ori al
securitătii nationale într-o societate democratică, atunci când interesele
minorilor sau protectia vietii private a părtilor la proces o impun, sau în
măsura considerată absolut necesară de către instantă atunci când, în
împrejurări speciale, publicitatea ar fi de natură să aducă atingere
intereselor justitiei.
2. Orice persoană acuzată de o infractiune este prezumată
nevinovată până ce vinovătia sa va fi legal stabilită.
3. Orice acuzat are, în special, dreptul:
a) să fie informat, în termenul cel mai scurt, întrăo limbă pe
care o întelege si în mod amănuntit, asupra naturii si cauzei acuzatiei aduse
împotriva sa;
b) să dispună de timpul si de înlesnirile necesare pregătirii
apărării sale;
c) să se apere el însusi sau să fie asistat de un apărător
ales de el si, dacă nu dispune de mijloacele necesare pentru a plăti un
apărător, să poată fi asistat în mod gratuit de un avocat din oficiu, atunci
când interesele justitiei o cer;
d) să întrebe sau să solicite audierea martorilor acuzării si
să obtină citarea si audierea martorilor apărării în aceleasi conditii ca si
martorii acuzării;
e) să fie asistat în mod gratuit de un interpret, dacă nu
întelege sau nu vorbe te limba folosită la audiere”.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
Constitutională constată că aceasta este nefondată.
În ceea ce prive te dispozitiile art. 31 alin. 2 din anexa nr.
2 la Legea nr. 114/1996, republicată, Curtea retine că prin apartenenta lor la
o asociatie de proprietari, fiecare dintre acestia are obligatia de a achita
cota ce îi revine din cheltuielile comune, legate de administrarea,
întretinerea si reparatiile proprietătii comune. Asadar, plata de către membrii
asociatiilor de proprietari a cheltuielilor comune nu este o obligatie
instituită de stat si în folosul statului, ci constituie o obligatie civilă,
izvorâtă din acordul de asociere si din relatiile contractuale stabilite între
asociatie, în numele membrilor, si furnizorii serviciilor de interes comun.
Având în vedere natura juridică civilă a acestei obligatii, de a contribui la
cheltuielile comune de întretinere, si tinând seama de faptul că nici
prevederile art. 1 alin. (3) si ale art. 43 din Constitutie si nici cele ale
art. 25 alin. (1) din Declaratia Universală a Drepturilor Omului nu prevăd
obligatia statului de a interveni cu măsuri de exonerare de răspundere a unei
persoane pentru neîndeplinirea obligatiilor contractuale asumate de aceasta,
Curtea constată că nu poate fi primită sustinerea autorului exceptiei că
dispozitiile art. 31 alin. 2 din anexa nr. 2 la Legea nr. 114/1996,
republicată, prin care este recunoscut dreptul asociatiei de proprietari de a
actiona în justitie pe proprietarii care nu îsi îndeplinesc această obligatie,
sunt neconstitutionale.
În ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei că termenul
“vinovat”, folosit în art. 31 alin. 2 din anexa nr. 2 la Legea nr.
114/1996, republicată, este neconstitutional în măsura în care îl include pe
proprietarul care a fost pus în imposibilitate de a-si executa obligatia din
cauza actiunii culpabile a organelor statului, Curtea constată că aceasta prive
te o problemă de interpretare a legii, care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, nu intră în
competenta sa, ci în competenta exclusivă a instantelor judecătoresti, acestea
urmând să aprecieze dacă autorului exceptiei i se poate imputa sau nu vreo
culpă în neachitarea cotei-părti din cheltuielile de întretinere.
În ceea ce priveste dispozitiile art. 2 alin. (3) si ale art.
11 alin. (1) din Legea nr. 146/1997, acestea reglementează modul de calcul al
taxei de timbru si, respectiv, cuantumul acesteia în cazul exercitării apelului
sau recursului. Curtea constată că aceste dispozitii nu contravin prevederilor
art. 1 alin. (3) din Constitutie, întrucât instituirea taxelor de timbru
reprezintă o aplicare a principiului consacrat la art. 53 alin. (1) din
Constitutie, conform căruia cetătenii au obligatia să contribuie prin impozite
si taxe la cheltuielile publice. Asa cum s-a statuat în mod constant în
jurisprudenta Curtii Constitutionale, este legal si firesc ca justitiabilii
care trag un folos nemijlocit din activitatea desfăsurată de instantele
judecătoresti să contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora. În acest sens
sunt, de exemplu, Decizia nr. 7 din 2 martie 1993, rămasă definitivă prin
Decizia nr. 39 din 7 iulie 1993, ambele publicate în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 179 din 27 iulie 1993, si Decizia nr. 30 din 23
februarie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 178
din 26 aprilie 1999.
În acelasi sens Curtea retine că nici dispozitiile art. 6 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale nu
sunt încălcate, întrucât aceste dispozitii nu instituie vreo interdictie cu
privire la instituirea taxelor de timbru.
În ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei privind
încălcarea principiului egalitătii, consacrat de dispozitiile art. 16 alin. (1)
din Constitutie, întrucât asociatia de proprietari este scutită de taxa de
timbru, în timp ce proprietarul nu beneficiază de această scutire, Curtea
constată că si aceasta este nefondată. În jurisprudenta Curtii Constitutionale
s-a stabilit că îinstituirea unor exceptii de la regula generală a plătii
taxelor judiciare de timbru (scutiri de plata taxei) nu constituie o
discriminare sau o atingere adusă acestui principiu constitutional. Potrivit
art. 138 alin. (1) din Constitutie, «Impozitele, taxele si orice alte
venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurărilor sociale de stat se
stabilesc numai prin lege», fiind, asadar, la latitudinea legiuitorului să
stabilească scutiri de taxe sau impozite, având în vedere situatii diferite,
fără ca prin aceasta să se aducă atingere principiului egalitătii în drepturi.
Plata unor taxe sau impozite nu reprezintă un drept, ci o obligatie
constitutională a cetătenilor, prevăzută de art. 53 alin. (1) din Legea
fundamentală, în conformitate cu care «Cetătenii au obligatia să contribuie,
prin impozite si taxe, la cheltuielile publice.» În acest sens este, de
exemplu, Decizia nr. 175 din 26 septembrie 2000, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 702 din 28 decembrie 2000.
În ceea ce priveste dispozitiile art. 20 alin. (3) din Legea
nr. 146/1997, care prevăd anularea actiunii sau cererii în cazul neplătii taxei
de timbru, acestea nu contravin, asa cum sustine autorul exceptiei,
prevederilor art. 24 din Constitutie, referitoare la dreptul la apărare, ale
art. 128, referitoare la folosirea căilor de atac, si ale art. 6 din Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, referitoare la dreptul la un process
echitabil, întrucât anularea actiunii sau cererii, în cazul prevăzut de textul
mentionat, constituie o sanctiune normală pentru neîndeplinirea îndatoririi
fundamentale de contributie la cheltuielile publice prin plata taxelor
judiciare de timbru.
În sfârsit, în ceea ce priveste sustinerile autorului
exceptiei că instantele de judecată nu ar trebui să îi aplice aceste texte
legale, deoarece situatia sa de insolvabilitate se datorează organelor
statului, Curtea retine că examinarea modului de aplicare a legii de către
instante, în functie de împrejurări ca cele mentionate, nu intră în competenta
sa. Asemenea împrejurări pot fi relevante în cadrul procedurilor administrative
si judiciare de drept comun, în solutionarea de către autoritătile publice
competente a eventualelor cereri formulate în vederea acordării de facilităti
la plata taxelor de timbru, în baza art. 21 alin. (1) din Legea nr. 146/1997.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si
al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. 2 din anexa nr.
2 (Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari) la Legea locuintei nr.
114/1996, republicată, cu modificările si completările ulterioare, si a celor
ale art. 2 alin. (3), art. 11 alin. (1) si ale art. 20 alin. (3) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările si completările
ulterioare, exceptie ridicată de Filofteia Ciobanu în Dosarul nr. 434/R/2001 al
Curtii de Apel
Brasov-Sectia
civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 22 ianuarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Vlad Mihai Cercel
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMISTRATIEI PUBLICE
CENTRALE
MINISTERUL
APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
COMISIA
NATIONALĂ PENTRU CONTROLUL
ACTIVITĂTILOR
NUCLEARE
privind
aprobarea Normelor pentru expeditii internationale de materiale radioactive
implicând
teritoriul României
Presedintele
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare, în conformitate cu
prevederile:
- Hotărârii Guvernului nr. 17/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, cu modificările
ulterioare;
- Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei
Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare, aprobat prin Ordinul
ministrului apelor si protectiei mediului nr. 530/ACI din 25 mai 2001;
- art. 5 din Legea nr. 111/1996 privind desfăsurarea în
sigurantă a activitătilor nucleare, republicată, cu modificările ulterioare,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele pentru expeditii internationale de
materiale radioactive implicând teritoriul României, prezentate în anexa*) care
face parte din prezentul ordin.
Art. 2.- Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Art. 3.- Normele mentionate la art. 1 intră în vigoare la data
de 1 ianuarie 2002.
Art. 4.- Directia politici, strategii si reglementări reactori
nucleari si ciclu combustibil, Directia supraveghere reactori nucleari si ciclu
combustibil, Directia politici, strategii, reglementări si supraveghere
aplicatii surse cu radiatii ionizante si celelalte servicii independente din
cadrul Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare vor aduce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor
Nucleare,
Lucian Biros
Bucuresti,
4 octombrie 2001.
Nr.
374.
*)
Anexa se publică ulterior.
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind
ratele dobânzilor plătite la rezervele minime obligatorii aferente lunii
februarie 2002
(perioade
de aplicare)
În baza art. 8 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii
Nationale a României, în aplicarea prevederilor Regulamentului nr. 4/1998
privind regimul rezervelor minime obligatorii, republicat,
Banca Natională a României hotărăste:
Ratele dobânzilor plătite la rezervele minime obligatorii
aferente lunii februarie 2002 (perioade de aplicare) sunt:
- 15,0%, pentru rezervele minime obligatorii constituite în
lei;
- 1,0%, pentru rezervele minime obligatorii constituite în
dolari S.U.A.;
- 1,0%, pentru rezervele minime obligatorii constituite în
euro.
GUVERNATORUL BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Bucuresti,
11 februarie 2002.
Nr. 5.