MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 906 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 13 decembrie 2002
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 281 din 29 octombrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 581 din Codul de procedură civilă
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
494/859/138. - Ordin al
ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor, al ministrului sănătătii
si familiei si al presedintelui Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor pentru aprobarea Normelor cu privire la comercializarea cărnii
de porc
543. - Ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor pentru aprobarea Normei sanitare veterinare
care stabileste criteriile de testare anuală a păsărilor de reproductie pentru
boala de Newcastle, în vederea aplicării art. 12 alin. (2) din Norma sanitară
veterinară privind conditiile de sănătate a animalelor, care reglementează
comertul României cu statele membre ale Uniunii Europene si importul din tări
terte de păsări si ouă de incubatie
7.233. - Ordin al ministrului
delegat la Ministerul Educatiei si Cercetării pentru activitatea de cercetare
privind aprobarea Criteriilor de selectare a instalatiilor si obiectivelor
speciale de interes national utilizate pentru activitatea de
cercetaredezvoltare
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
7. - Regulament privind modificarea
si completarea Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 5/2002 privind
clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea
si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit si a Normelor
metodologice nr. 12/2002 pentru aplicarea acestuia
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 29 octombrie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 581 din Codul de
procedură civilă
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
a prevederilor art. 581 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Onsal” - S.A. din Onesti în Dosarul nr. 2.980/2002 al
Tribunalului Bacău - Sectia comercială si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, întrucât instituirea
prin dispozitiile art. 581 din Codul de procedură civilă a unei proceduri de
urgentă nu aduce atingere textelor din Constitutie invocate ca fiind încălcate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 21 martie 2002, pronuntată în
Dosarul nr. 2.980/2002, Tribunalul Bacău - Sectia comercială si de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 581 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Onsal” - S.A. din Onesti.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine că textul de lege criticat contravine prevederilor constitutionale
cuprinse în art. 16 alin. (1), art. 21, 24 si 54 din Constitutie, deoarece
“creează o discriminare nepermisă între justitiabili (...), înfrângându-se
principiul constitutional al exercitării drepturilor cu bună-credintă fără a
încălca drepturile celorlalti”.
Tribunalul Bacău - Sectia comercială si de contencios
administrativ apreciază că dispozitiile art. 581 din Codul de
procedură civilă nu încalcă prevederile constitutionale invocate de autorul
exceptiei, deoarece acestea se referă “la o procedură specială, prin care,
chiar dacă nu se rezolvă fondul cauzei cu privire la continuarea actelor
abuzive, se evită sau se limitează producerea de prejudicii si se înlătură
piedicile ivite cu prilejul unei executări”.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că dispozitiile legale
criticate nu aduc nici o atingere principiilor constitutionale invocate de
autorul exceptiei, ci, permitând folosirea ordonantei presedintiale în situatii
ce reclamă o interventie urgentă a justitiei, consacră o solutie firească, în
deplin acord cu principiile constitutionale invocate de autorul exceptiei ca
fiind încălcate. Se mai arată că, de altfel, procedura ordonantei
presedintiale, ca si procedura de judecată în general, se întemeiază pe
dispozitiile art. 125 alin. (3) din Constitutie, care prevăd că reglementarea
competentei si a procedurii de judecată se face prin lege. Guvernul arată
totodată că normele cuprinse în textul de lege criticat sunt aplicabile tuturor
cauzelor de acelasi fel, precum si tuturor părtilor din acele cauze, în egală
măsură.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 581 din Codul de procedură civilă, potrivit
cărora: “Instanta va putea să ordone măsuri vremelnice în cazuri grabnice,
pentru păstrarea unui drept care s-ar păgubi prin întârziere, pentru prevenirea
unei pagube iminente si care nu s-ar putea repara, precum si pentru înlăturarea
piedicilor ce s-ar ivi cu prilejul unei executări.
Cererea de ordonantă presedintială se va introduce la
instanta competentă să se pronunte asupra fondului dreptului.
Ordonanta va putea fi dată si fără citarea părtilor si chiar atunci când există judecată asupra fondului. Judecata se face de urgentă si cu precădere. Pronuntarea se poate amâna cu cel mult 24 de ore, iar motivarea ordonantei se face în cel mult 48 de ore de la pronuntare.
Ordonanta este vremelnică si executorie. Instanta va
putea hotărî ca executarea să se facă fără somatie sau fără trecerea unui
termen.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate Curtea
constată că aceasta este neîntemeiată. Dispozitiile art. 581 din Codul de
procedură civilă instituie o procedură specială, potrivit căreia instanta de
judecată poate dispune, prin ordonantă presedintială, luarea unor măsuri cu
caracter vremelnic, a căror urgentă este justificată de necesitatea evitării
prejudicierii unor drepturi sau interese legitime. Ca atare, Curtea nu poate
retine contrarietatea dintre aceste dispozitii si cele ale art. 16 alin. (1)
din Constitutie, deoarece ele nu sunt aplicabile doar unei sau unor categorii
de persoane aprioric determinate, ci oricărei persoane aflate în situatiile
mentionate în ipoteza normei, neavând caracter discriminatoriu, egalitatea de
tratament justificându-se doar când subiectele de drepturi se găsesc în
situatii similare, situatiile diferite impunând solutii legislative diferite.
Cu privire la critica referitoare la încălcarea
prevederilor art. 21 din Constitutie, Curtea constată, de asemenea, că nici
aceasta nu poate fi primită, întrucât prin procedura de urgentă instituită de
art. 581 din Codul de procedură civilă nu numai că nu se aduce vreo îngrădire
dreptului oricărei persoane de a se adresa justitiei pentru apărarea
drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime, ci, dimpotrivă, se
creează o posibilitate în plus pentru cel vătămat într-un drept legitim de a se
adresa justitiei, prin cerere de ordonantă presedintială (în cazuri grabnice,
pentru păstrarea unui drept care s-ar păgubi prin întârziere, pentru prevenirea
unei pagube iminente si care nu s-ar putea repara, precum si pentru înlăturarea
piedicilor ce s-ar ivi cu prilejul unei executări).
Totodată Curtea constată în legătură cu
constitutionalitatea dispozitiilor art. 581 alin. 3 din Codul de procedură
civilă, prin raportare la prevederile art. 24 din Constitutie, că s-a mai
pronuntat prin Decizia nr. 124 din 16 aprilie 2002, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 399 din 11 iunie 2002. Prin această decizie
s-a statuat că din coroborarea prevederilor constitutionale ale art. 24 cu cele
ale art. 128, referitoare la “Folosirea căilor de atac”, si cu cele ale
art. 125 alin. (3), potrivit cărora “Competenta si procedura de judecată
sunt stabilite de lege”, rezultă că reglementarea prin textul de lege
criticat a unei proceduri speciale, prin care instanta de judecată poate ordona
măsuri vremelnice în cazuri grabnice, fără citarea părtilor, nu este contrară
dreptului la apărare consacrat la art. 24 din Constitutie.
De asemenea, posibilitatea atacării cu apel si cu recurs
a ordonantei presedintiale sau a contestării executării acesteia, posibilitate
prevăzută de art. 582 din Codul de procedură civilă, constituie un argument în
plus în favoarea deplinei respectări a dreptului la apărare.
Curtea mai constată că, prin Decizia nr. 199 din 17
octombrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 74
din 13 februarie 2001, pronuntându-se cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 581 alin. 1 si alineatului ultim din
Codul de procedură civilă într-un dosar în care, ca si în spetă, s-a invocat
încălcarea art. 54 din Constitutie, a retinut că aceste prevederi, care se
referă la exercitarea cu bună-credintă a drepturilor si libertătilor
constitutionale, nu sunt incidente în cauză, întrucât textele de lege criticate
nu au ca obiect reglementarea si exercitarea unor asemenea drepturi.
Cele statuate prin deciziile mentionate îsi mentin
valabilitatea si în prezent, întrucât nu au intervenit elemente noi de natură
să determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii. Pentru considerentele
expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 alin. (3) si (6) si al art.
25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA,
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 581 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Onsal” - S.A. din Onesti în Dosarul nr. 2.980/2002 al
Tribunalului Bacău - Sectia comercială si de contencios administrativ.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 29 octombrie
2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR Nr. 494 din 24 octombrie2002 |
MINISTERUL SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI Nr. 859 din 6 noiembrie 2002 |
AUTORITATEA NATIONALĂ PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR Nr. 138 din 19 noiembrie 2002 |
pentru
aprobarea Normelor cu privire la comercializarea cărnii de porc
Având în vedere prevederile art. 34 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 97/2001 privind reglementarea productiei, circulatiei
si comercializării alimentelor, aprobată cu modificări si completări prin Legea
nr. 57/2002,
în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
362/2002 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor, cu modificările si completările ulterioare, ale
Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările si completările ulterioare,
precum si ale Hotărârii Guvernului nr. 166/2001 privind organizarea si
functionarea Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, cu
modificările ulterioare,
văzând Referatul de aprobare nr. 150.093 din 13 iunie
2002, întocmit de Directia de industrie alimentară, standarde, mărci si
licente,
ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor, ministrul
sănătătii si familiei si presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele cu privire la
comercializarea cărnii de porc, prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor, Ministerul Sănătătii si Familiei si Autoritatea Natională pentru
Protectia Consumatorilor, prin directiile generale pentru agricultură si
industrie alimentară judetene si a municipiului Bucuresti, respectiv prin
directiile de sănătate publică judetene si a municipiului Bucuresti si oficiile
judetene pentru protectia consumatorilor, vor controla modul de respectare a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare în termen de 3 luni de la
data publicării.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu |
Ministrul sănătătii si familiei, Daniela Bartos |
Presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor, Rovana Plumb, secretar de stat |
ANEXĂ
NORME
cu privire la comercializarea cărnii de porc
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezentele norme stabilesc conditiile pentru comercializarea cărnii de porc provenite din productia internă sau din import.
Art. 2. - (1) Carnea de porc destinată comercializării
trebuie să îndeplinească conditiile sanitare veterinare si sanitare conform
reglementărilor în vigoare, precum si cerintele din prezentele norme.
(2) Agentii economici pot comercializa carnea de porc
numai cu respectarea reglementărilor în vigoare si a prevederilor prezentelor
norme.
CAPITOLUL II
Definirea si descrierea produsului
Art. 3. - În sensul prezentelor norme, se întelege
prin:
(1) carne de porc - carnea destinată consumului
uman, rezultată din sacrificarea porcinelor si care nu a suferit nici un
tratament în afara celui de conservare prin frig;
(2) semicarcase de porc cu sau fără cap -
corpul porcului sacrificat cu emisiune sangvină integral realizată, eviscerat,
tăiat în două pe linia mediană a coloanei vertebrale, fără limbă, organe
genitale, păr, copite, osânză, rinichi si diafragmă, cu plaga de sângerare
curătată;
(3) carne de purcel - carnea provenită de la
purceii în greutate de până la 30 kg în viu; carne de purcel de lapte -
carnea provenită de la purceii în greutate de până la 15 kg în viu, cu
conformatia specifică categoriei de vârstă;
(4) elemente de transare - portiunile provenite
din transarea semicarcaselor de porc prelucrate prin opărire sau jupuire. Se
prezintă în mai multe variante:
a) muschiulet; spată cu rasol si ceafă; antricot cu
cotlet; pulpă cu rasol - jambon; piept cu fleică; sau
b) muschiulet; spată cu rasol; garf (ceafă + antricot
+ cotlet); pulpă cu rasol (jambon); piept cu fleică.
Elementele anatomice componente corespund descrierii
si conditiilor de calitate de mai jos:
1. muschiulet - marele, micul psoas si iliacul
situat sub vertebrele dorsolombare;
2. spată cu rasol si ceafă - musculatura si
vertebrele din regiunea cervicală, inclusiv atlasul si musculatura care îmbracă
osul scapulum (lopătica) si osul humerus; este delimitată anterior de tăietura
capului si posterior de linia care trece prin dreptul vertebrei a 5-a în
directie perpendiculară si paralelă cu coasta; piesa include rasolul anterior;
3. antricot cu cotlet - muschiul din regiunea
dorsală si lombară cu întregul suport osos, fiind delimitat anterior de a 5-a
vertebră dorsală si posterior de ultima vertebră lom- bară (inclusiv). În
partea inferioară este delimitată de sectiunea ce trece între treimea
superioară si medie a coastelor si linia de separare a muschiului de fleică;
4. pulpă cu rasol (jambon) - musculatura si
suportul osos din regiunea bazinului, osul sacrum, 2 vertebre codale, femurul,
rotula si rasolul din spate;
5. spată cu rasol - musculatura care îmbracă
osul scapulum (lopătica) si osul humerus. Limita din spate a tăieturii trece în
dreptul vertebrei a 5-a în directia perpendiculară si paralelă cu coastele. Se
detasează prin tăietură sub lopătică si deasupra coastelor, trecând prin
muschiul care leagă spata de antricot si piept; cuprinde si rasolul din fată;
6. garf - musculatura cu suportul osos
(vertebre) din regiunea cervicală, dorsală si lombară, delimitându-se anterior
de tăietura capului (atlas), iar posterior de prima vertebră sacrală
(exclusiv). În partea inferioară este delimitată de sectiunea care trece între
treimea superioară si medie a coastelor pe toată lungimea garfului;
7. piept cu fleică - musculatura si grăsimea
intermusculară cu suportul osos al pieptului (stern) si cele două treimi
inferioare ale coastelor si musculatura abdominală (fleica) care continuă
marginea posterioară a coastelor până la delimitarea de pulpă (posterior) si de
cotlet (superior);
8. pistolet - portiunile anatomice rămase după
detasarea muschiuletului, pieptului cu fleică si a rasoalelor anterior si
posterior de la semicarcasă;
(5) Piese transate:
1. muschiulet fasonat - marele, micul psoas si
iliacul situat sub vertebrele dorsolombare. Se curătă de grăsimea aderentă;
2. cotlet cu os - muschiul din regiunea
lombară, cu suportul osos, cu sau fără slănină, cu sau fără soriciul de
acoperire, delimitat anterior de ultima vertebră dorsală (ultima coastă) si
posterior de prima vertebră sacrală (exclusiv), iar inferior de linia de
separare a muschiului de fleică;
3. cotlet fără os - portiunea terminală a
muschiului dorsal din regiunea lombară (între ultima vertebră dorsală si prima
sacrală). Se dezosează, se degresează, se îndepărtează excesul de grăsime de la
suprafată si se fasonează lateral pe marginea inferioară a muschiului;
4. cotlet partial dezosat - cotletul cu os fără
sira spinării (corpul vertebrelor si apofizele spinoase), cu coastele
sectionate la maximum 2 cm de la marginea inferioară a muschiului dorsal;
5. antricot cu os - muschiul din regiunea
dorsală cu întregul suport osos (treimea superioară a coastelor, inclusiv
vertebrele toracice cu apofize), delimitat anterior de prima vertebră dorsală
(inclusiv), posterior de ultima vertebră dorsală (inclusiv), iar inferior de
sectiunea care trece între treimea superioară si medie a coastelor. Se prezintă
cu sau fără slănină, cu sau fără soriciul de acoperire;
6. antricot fără os - muschiul din regiunea
dorsală, bine fasonat. Se admite la suprafată prezenta unei pelicule fasonate
de slănină de până la 0,3 cm. Prezintă extremitătile drepte si este bine
fasonat, fără tăieturi în masamusculară, franjuri sau resturi de oase;
7. antricot partial dezosat - antricotul cu os
fără sira spinării (corpul vertebrelor si apofizele spinoase), cu coastele
sectionate la maximum 2 cm de la marginea inferioară a muschiului dorsal;
8. ceafă cu os - musculatura din regiunea
cervicală, cu suportul osos, delimitată anterior de tăietura capului (inclusiv
prima vertebră atlas), iar posterior de prima vertebra dorsală (exclusiv). Se
prezintă cu sau fără soriciul de acoperire;
9. ceafă fără os - muschiul cefei dezosat,
degresat, bine fasonat. Se admite la suprafată prezenta unui strat intermitent
de 0,5 cm slănină, cu evidentierea flaxului (fascia de acoperire) rămas pe
muschi. Prezintă extremitătile drepte si este bine fasonat, fără tăieturi în
masa musculară, franjuri sau resturi de oase;
10. pulpă cu os - musculatura si suportul osos
din regiunea bazinului (ilium, ischium si pubis), oasele sacrum, două vertebre
codale, femurul si rotula. Este delimitată anterior de ultima vertebră lombară
(exclusiv), la linia de separare de fleică, iar posterior de articulatia
femurotibiorotuliană (ce separă pulpa de rasolul din spate). Se prezintă cu sau
fără slănină, soriciul de acoperire; se prezintă si fără suportul osos din
regiunea sacrală; pulpa cu os fără slănină se prezintă fără oasele codale si se
admite la suprafată un strat discontinuu de 0,5 cm de slănină;
11. pulpă fără os - provine din prelucrarea
pulpei cu os descrise la pct. 10, la care se îndepărtează oasele, grăsimea
moale, flaxurile si formatiunile vasculare de pe suprafetele prelucrate;
12. spată cu os - musculatura care îmbracă osul
scapulum (lopătica) si osul humerus cu sau fără slănină si sorici. Limita din
spate a tăieturii trece în dreptul vertebrei a 5-a în directia perpendiculară
si paralelă cu coastele. Se detasează prin tăietură sub lopătică si deasupra
coastelor, trecând prin muschiul care leagă spata de antricot si piept.
Limita de jos trece prin articulatia
humeroradiocubitală (cotul care o separă de rasol);
13. spată fără os - provine din prelucrarea
spetei cu os descrise la pct. 12, la care se îndepărtează oasele, grăsimea
moale, flaxurile si formatiunile vasculare de pe suprafetele prelucrate;
14. piept - musculatura si grăsimea
intermusculară cu suportul osos (sternul si cele două treimi inferioare ale
coastelor). Pieptul este delimitat superior de antricotul cu os, sectionarea
făcându-se în linie dreaptă, iar posterior de linia de separare de fleică. Se
prezintă cu sau fără os, slănină si sorici;
15. fleică - musculatura abdominală delimitată
anterior de piept printr-o tăietură care urmăreste marginea posterioară a
coastelor, posterior de pulpă, iar superior de cotlet. Se prezintă acoperită cu
slănină, cu sau fără sorici;
16. rasol din fată (ciolan) - osul radial,
ulnar si primul rând de oase carpiene cu musculatură si slănină de acoperire,
fiind delimitat în partea superioară de articulatia humeroradioulnară, iar în
partea inferioară de articulatia carpiană. Se prezintă cu sau fără sorici, fără
păr, franjuri sau impurităti;
17. rasol din spate (ciolan) - oasele tibia,
peroneu si primul rând de oase tarsiene, cu musculatură si slănină de
acoperire, fiind delimitat în partea superioară de articulatia grasetului, iar
în partea inferioară de articulatia jaretului.
Separarea rasolului de pulpă se face printr-o sectiune
perpendiculară pe articulatia femurotibiorotuliană, urmând linia descendentă ce
separă muschii gastrocnemieni (muschi situati în continuarea pulpei si care
rămân la pulpă) de restul muschilor care acoperă oasele tibia si peroneul. Se
prezintă cu sau fără sorici, fără păr, franjuri sau impurităti;
18. slănină tare - slănina de gusă, precum si
slănina de acoperire a musculaturii dorsale, rezultate din degresarea
carcaselor cu sau fără sorici. Se prezintă în bucăti întregi, de forme
aproximativ regulate, care să nu prezinte păr, cheaguri de sânge, resturi de
oase;
19. slănină moale - slănina rezultată din zona
abdominală sau din fasonarea pieselor anatomice si a carcaselor de porc. Se
prezintă în bucăti mici, fără sorici, păr, cheaguri de sânge, resturi de oase
etc.;
20. carne de porc lucru (carne pentru gătit) –
carnea provenită din transarea, dezosarea, alegerea si fasonarea tuturor portiunilor
anatomice prelucrate în diverse scopuri.
Carnea de porc lucru poate proveni si din alegerea
cărnii de pe căpătânile de porc, de la grăsimile crude cu insertie de carne si
din dezosarea si fasonarea spetei. Carnea se prezintă în bucăti de maximum 200
g, fără flaxuri, cheaguri de sânge, contuzii, resturi de oase, corpuri străine,
resturi de sorici;
21. oase garf - oasele sirei spinării de la
porc, cu sau fără treimea superioară a coastelor, cu musculatura intercostală
si dintre apofizele spinoase si transversale, provenite după înlăturarea
slăninii de acoperire si a musculaturii din zona respectivă. Se admit coada si
sternul;
22. coaste - coastele fără carne si slănină,
rezultate în urma transării si dezosării regiunii toracice, legate între ele prin
musculatura intercostală si tesut conjunctiv;
23. soriciul de porc - stratul dermic care
acoperă suprafata externă a slăninei;
24. oase cu valoare - oasele rezultate din
dezosarea pulpei, ciolanului, apofizelor spinoase etc.;
25. picioare de porc - se obtin prin detasarea
de rasol la nivelul articulatiei carpometacarpiene si tarsometatarsiene,
rămânând acoperite cu sorici; fără păr si unghii;
26. căpătâni de porc - se obtin detasându-se
printr-o incizie făcută la locul de unire a cutiei craniene cu prima vertebră
cervicală (atlas). Se prezintă despicate în jumătăti, fără creier, ochi, slung
si limbă cu gusă sau fără gusă, cu sau fără urechi, bine curătate de păr;
(6) carne de porc separată mecanic - pasta cu
granulatie fină obtinută prin separarea mecanică a cărnii de pe oasele carcasei de porc, exclusiv cea de pe
oasele capului, extremitătile membrelor sub articulatia carpiană si tarsiană si
de pe vertebrele coccigiene.
CAPITOLUL III
Clasificarea carcaselor de porc
Art. 4. - (1) Carcasele de porc se clasifică pe baza
determinării procentului de tesut muscular.
(2) Pe baza acestui criteriu carcasele se încadrează
în următoarea grilă de clasificare:
Clasa |
Procent de tesut muscular din greutatea carcasei |
S |
peste 60 |
E |
55-60 |
U |
50-55 |
R |
45-50 |
O |
40-45 |
P |
sub 40 |
(3) Exceptie de la încadrarea în clase fac carcasele
provenite din sacrificarea scroafelor si vierilor cu greutatea peste 120 kg în
viu si a porcilor cu greutatea sub 60 kg în viu.
(4) Normele tehnice de aplicare a sistemului de
clasificare se elaborează de către Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor până la data de 31 decembrie 2004.
CAPITOLUL IV
Carnea de porc separată mecanic
Art. 5. - (1) Materia primă utilizată la obtinerea
cărnii de porc separate mecanic trebuie să fie obtinută si să corespundă
prevederilor legale în vigoare.
(2) Este interzisă utilizarea drept materie primă a
cărnii de pe oasele capului, extremitătile membrelor sub articulatia carpiană
si tarsiană si de pe vertebrele coccigiene, rezultată după transarea carcaselor
si a portiunilor anatomice de porc.
(3) Carnea de porc separată mecanic se obtine si se
utilizează în unităti autorizate sanitar-veterinar, cu respectarea normelor
sanitare si sanitare veterinare în vigoare.
Art. 6. - (1) Carnea de porc separată mecanic se
utilizează numai în fabricatia produselor din carne supuse obligatoriu
tratamentului termic la minimum +72şC, cu timp de mentinere de 20 de minute în
centrul geometric al produsului, sau altei combinatii timp/temperatură care să
asigure aceeasi securitate a produsului.
(2) În cazul în care carnea separată mecanic se obtine
în unităti de abatorizare a porcilor, timpul maxim între obtinerea materiei
prime si utilizarea ei pentru fabricarea cărnii separate mecanic trebuie să fie
de maximum 48 de ore.
(3) Carnea separată mecanic se depozitează în spatiu frigorific la -18şC, cu mentionarea datei abatorizării si a datei dezosării.
(4) Carnea de porc separată mecanic, care provine din
alte unităti decât cea în care se foloseste ca materie primă, trebuie să fie
ambalată, etichetată si însotită de documente conform prevederilor legale în
vigoare.
CAPITOLUL V
Forme de comercializare a cărnii de porc
Art. 7. - (1) Carcasele de porc sunt comercializate
sub formă de semicarcase în următoarele tipuri:
a) semicarcasă de porc opărit, cu cap si picioare;
b) semicarcase de porc opărit, fără cap si picior
anterior;
c) semicarcasă de porc opărit, fără cap si picioare;
d) semicarcase de porc jupuit, fără cap si picioare;
e) semicarcase de porc degresate, fără cap si picioare,
cu stratul de slănină de acoperire îndepărtat de pe întreaga suprafată a
carcasei, admitându-se o grosime medie de 0,5 cm de slănină în strat
discontinuu.
(2) Portiunile decupate si piesele transate se
comercializează în variantele prezentate la art. 3 alin. (4) si (5).
- Se comercializează si combinatii de piese transate,
cu păstrarea integritătii anatomice a acestora.
- Piesele transate de porc se comercializează sub formă preambalată sau nepreambalată, degresate sau cu slănină, cu os sau fără os.
- Comercializarea muschiuletului către consumatorul
final se face doar sub formă degresată. În cazul comercializării pieselor
transate cu os proportia acestuia va fi de maximum 20%.
- La comercializarea cărnii de porc lucru, furnizorul
declară si garantează continutul de grăsime. Carnea de porc lucru destinată
consumatorului final va avea continutul de grăsime de maximum 35%.
(3) Denumirea sub care se comercializează carnea de
porc prevăzută la art. 3 se completează, după caz, cu expresiile “degresată”,
“dezosată” si se înscrie conform reglementărilor în vigoare pe eticheta
produsului, pentru informarea corectă si completă a consumatorului.
(4) În functie de starea termică carnea de porc se
comercializează:
a) refrigerată - la maximum +4şC, determinată la os
pentru semicarcase si în profunzime pentru celelalte forme de prezentare;
b) congelată - la minimum -18şC, determinată la os
pentru semicarcase si în profunzime pentru celelalte forme de prezentare.
CAPITOLUL VI
Conditii tehnice de calitate
Art. 8. - (1) Proprietăti organoleptice
a) Carnea de porc
Starea termică |
Refrigerată |
Congelată |
După decongelare |
Aspectul |
La suprafată, peliculă uscată; în
sectiune usor umedă; tendoane lucioase, elastice si tari, suprafete
articulare lucioase; lichidul sinovial limpede; tesutul conjunctiv
alb-sidefiu si elastic; la atingerea cu degetul, senzatie de rece, fără a se
lipi |
Bloc compact, acoperit uneori cu un
strat subtire de cristale fine |
Suprafata cărnii umedă; poate
prezenta o peliculă uscată; în sectiune: netedă sI umedă; la apăsarea cu
degetul exprimă relativ usor suc opalescent; tesut conjunctiv fără luciu |
Culoarea |
La suprafată peliculă de culoare
roz până la rosu; în sectiune culoare caracteristică portiunii anatomice |
Caracteristica portiunii anatomice |
La suprafată, culoare de la roz
până la rosu închis; tesutul conjunctiv si grăsimea interfasciculară de
culoare rosiatică; sucul de carne opalescent, de culoare rosiatică |
Consistenta |
Fermă si elastică, atât la
suprafată, cât si în sectiune; prin apăsare cu degetul revine la forma
initială; prin presare exprimă greu suc limpede |
Tare; prin lovire cu obiecte tari
dă un sunet clar |
Elasticitate micsorată; urmele
formate prin apăsare cu degetul revin greu si incomplet |
Mirosul |
Plăcut, caracteristic |
Fără miros |
Plăcut, caracteristic |
Caracteristicile slăninii |
Grăsimea de culoare albă, albă-roz;
moale; la frecare, senzatie de unsuros |
Consistentă tare; aspect mat;
culoare caracteristică |
Consistentă usor micsorată;
culoarea grăsimii interfasciculare cu nuantă rosiatică |
Caracteristicile măduvei oaselor |
Umple în întregime canalul medular
al oaselor; culoarea variabilă cu vârsta animalului, de la roz-gălbui la
galben-cenusiu; elastică pe sectiune, cu aspectlucios |
- |
Usor dezlipită de peretii canalului
medular al oaselor; consistentă micsorată; culoare cunuantă rosiatică |
Caracteristicile bulionului |
Limpede, aromat; la suprafată apar
stelute sau insule de grăsime, cu miros si gust plăcute |
- |
Usor tulbure; aromă mai putin
exprimată decât la carnea refrigerată |
b) Carnea de porc separată mecanic
Caracteristici |
|
Conditii
de admisibilitate |
|
Starea
termică |
|
Refrigerată |
Congelată |
Aspectul |
Pastă cu granulatie fină, fără
fragmente de oase si corpuri străine |
Bloc compact acoperit cu cristale
fine de gheată; în sectiune aceleasi caracteristici ca la starea refrigerată |
|
Culoarea |
De la roz spre rosiatică |
|
|
Consistenta |
Moale, păstoasă |
Tare |
|
Mirosul |
Caracteristic, fără miros străin |
|
|
Verificarea proprietătilor organoleptice se realizează conform STAS
7586-75.
(2) Proprietăti fizico-chimice
a) Carnea de porc
Caracteristici |
Conditii
de admisibilitate |
Metodă de analiză |
|
Starea
termică a cărnii |
|||
Refrigerată |
Congelată |
||
Azot usor hidrolizabil, NH3/100 g, maxim |
35 |
35 |
STAS 9065/7-74 |
pH |
5,6-6,2 |
STAS 9065/8-74 |
|
Reactia pentru hidrogen sulfurat |
Negativă |
STAS 9065/11-75 |
|
Reactia Kreis |
Negativă |
STAS 9065/10-75 |
|
Reactia pentru identificarea
amoniacului |
Negativă |
STAS 9065/7-74 |
b) Carnea de porc separată mecanic
Caracteristici |
Conditii
de admisibilitate |
Metodă
de analiză |
|
Starea
termică a cărnii |
|||
Refrigerată |
Congelată |
||
Proteină, %, minim |
14 |
STAS 9065/4-81 |
|
Substante grase, %, maxim |
25 |
STAS 9065/2-73 |
|
Umiditate, % maxim |
65 |
STAS 9065/3-73 |
|
Colagen, % raportat la proteina
totală |
15 |
STAS 9065/13-81 |
|
Reactia Kreis |
Negativă |
STAS 9065/10-75 |
|
Reactia pentru hidrogen sulfurat |
Negativă |
STAS 9065/11-75 |
|
(3) Proprietăti microbiologice si toxicologice
Carnea de porc, inclusiv carnea de porc separată
mecanic, trebuie să se încadreze în parametrii microbiologici si toxicologici
(metale grele, reziduuri chimice), în limitele
maxim admise stabilite prin legislatia sanitară si sanitarăveterinară în
vigoare.
Art. 9. - (1) Verificarea calitătii cărnii se face
prin verificarea loturilor de produs. Lotul va fi format din cantitatea de
carne de porc provenită de la acelasi furnizor, în aceeasi zi de fabricatie,
din acelasi sortiment, din aceeasi specie, acelasi tip de prelucrare, din
aceeasi stare termică si care provine de la acelasi producător.
(2) Verificarea calitătii produselor se efectuează de
către fiecare producător pentru certificarea calitătii.
CAPITOLUL VII
Ambalare, marcare, etichetare, depozitare,
transport si documente
Art. 10. - (1) Ambalarea, marcarea si etichetarea se efectuează cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2) Pe etichetă se va mentiona o singură stare termică
a cărnii. Data durabilitătii minimale pentru produsele congelate si data limită
de consum pentru produsele refrigerate se stabilesc de către producător si se
înscriu conform normelor în vigoare privind etichetarea alimentelor.
(3) În unitătile de productie, în functie de starea
termică, carnea de porc se depozitează la temperatura de maximum +4şC,
determinată la os pentru semicarcase refrigerate si în profunzime pentru
celelalte forme de prezentare refrigerate, si la temperatura de minimum -18şC,
determinată la os pentru semicarcase congelate si în profunzime pentru
celelalte forme de prezentare congelate.
(4) Mijloacele pentru transportul cărnii de porc
trebuie să îndeplinească cerintele legislatiei în vigoare si să fie autorizate
sanitar veterinar.
(5) Fiecare transport va fi însotit de certificatul de
sănătate publică veterinară eliberat de medicul veterinar oficial care asigură
supravegherea unitătii.
MINISTERUL
AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR
pentru
aprobarea Normei sanitare veterinare care stabileste criteriile de testare
anuală a păsărilor de reproductie pentru boala de Newcastle, în vederea
aplicării art. 12 alin. (2) din Norma sanitară veterinară privind conditiile de
sănătate a animalelor, care reglementează comertul României cu statele membre
ale Uniunii Europene si importul din tări terte de păsări si ouă de incubatie
În temeiul prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea
sanitară veterinară nr. 60/1974, republicată, cu modificările si completările
ulterioare,
în baza Hotărârii Guvernului nr. 362/2002 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor, cu modificările si completările ulterioare,
văzând Referatul de aprobare nr. 159.913 din 30
septembrie 2002, întocmit de Agentia Natională Sanitară Veterinară,
ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Norma sanitară veterinară care
stabileste criteriile de testare anuală a păsărilor de reproductie pentru boala
de Newcastle, în vederea aplicării art. 12 alin. (2) din Norma sanitară
veterinară privind conditiile de sănătate a animalelor, care reglementează
comertul României cu statele membre ale Uniunii Europene si importul din tări
terte de păsări si ouă de incubatie, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Directiile sanitare veterinare judetene si a
municipiului Bucuresti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Agentia Natională Sanitară Veterinară va
controla modul de ducere la îndeplinire a prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare în termen de 10 zile de
la publicare.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti,
22 noiembrie 2002.
Nr. 543.
ANEXĂ
NORMĂ SANITARĂ VETERINARĂ
care stabileste criteriile de testare anuală a
păsărilor de reproductie pentru boala de Newcastle, în vederea aplicării art.
12 alin. (2) din Norma sanitară veterinară privind conditiile de sănătate a
animalelor, care reglementează comertul României cu statele membre ale Uniunii
Europene si importul din tări terte de păsări si ouă de incubatie
Art. 1. - Testarea serologică pentru detectarea anticorpilor contra bolii de Newcastle la care se referă art. 12 alin. (2) din Norma sanitară veterinară privind conditiile de sănătate a animalelor, care reglementează comertul României cu statele membre ale Uniunii Europene si importul din tări terte de păsări si ouă de incubatie, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr. 474/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 199 din 25 martie 2002, trebuie să fie în conformitate cu cerintele anexei care face parte integrantă din prezenta normă sanitară veterinară.
Art. 2. - (1) Autoritatea veterinară centrală a
României poate adopta acte normative sau prevederi administrative suplimentare
necesare pentru a se asigura implementarea si conformitatea cu prevederile
prezentei norme sanitare veterinare.
(2) Autoritatea veterinară centrală a României va lua
măsurile administrative sau penale adecvate pentru a pedepsi orice încălcare a
prevederilor prezentei norme sanitare veterinare.
(3) Autoritatea veterinară centrală a României poate
completa, modifica sau aborga total ori partial prevederile prezentei norme
sanitare veterinare.
(4) Atunci când autoritatea veterinară centrală a
României adoptă măsurile mentionate la alineatele precedente, trebuie să facă o
referire expresă la prezenta normă sanitară veterinară.
ANEXĂ
la norma
sanitară veterinară
TESTAREA SEROLOGICĂ ANUALĂ
pentru a detecta anticorpii contra bolii de Newcastle
la loturile de păsări pentru reproductie
din state sau regiuni cu statut de nevaccinare
1. Prelevarea probelor de sânge
Toate loturile de păsări de reproductie vor fi testate
anual. Prelevările de sânge trebuie să fie obtinute de la cel putin 60 de
păsări, alese la întâmplare si examinate prin testul de inhibare a
hemaglutinării - IH, în conformitate cu procedura mentionată la pct. 2.
2. Procedura
a) se distribuie 0,025 ml de tampon fosfat salin – PBS
în toate godeurile plăcii de microtitrare din plastic, cu peretii si fundul în
formă de V;
b) se adaugă 0,025 ml de ser în primul godeu al
plăcii;
c) se utilizează un dilutor de microtitrare pentru a
realiza dilutii în baza doi ale serului din toată placa;
d) se adaugă 0,025 ml de lichid alantoic diluat,
continând 4 sau 8 unităti hemaglutinante - HAU;
e) se amestecă prin agitare si se asază placa la 4şC
pentru minimum 60 de minute sau la temperatura camerei pentru minimum 30 de
minute;
f) se adaugă 0,025 ml de suspensie de eritrocite - RBC
- 1% la toate godeurile;
g) se amestecă prin agitare usoară si se pune la 4şC;
h) plăcile sunt citite la 30-40 de minute după ce s-a
format martorul de eritrocite - RBC de control; aceasta se realizează prin
înclinarea si observarea prezentei sau absentei unei urme sub formă de lacrimă
la aceeasi rată ca în godeurile de control ce contin numai RBC (0,025 ml) si
PBS (0,05 ml);
i) titrul de IH este cea mai mare dilutie de antiser
ce produce inhibarea completă a 4 sau 8 unităti ale virusului;
j) valabilitatea rezultatelor este dependentă de
obtinerea unui titru de mai putin de 23 pentru 4 HAU sau de 22 pentru 8 HAU cu
serul de control negativ si a unui titru de dilutie 1:1 din titrul cunoscut al
serului pozitiv de control.
3. Interpretarea testelor
Antigenul utilizat va afecta nivelul la care serul
este considerat pozitiv, astfel:
a) pentru 4 HAU - un ser pozitiv este orice ser care
prezintă un titru de 24 sau mai mare;
b) pentru 8 HAU - un ser pozitiv este orice ser care
prezintă un titru de 23 sau mai mare.
MINISTERUL
EDUCATIEI SI CERCETĂRII
privind
aprobarea Criteriilor de selectare a instalatiilor si obiectivelor speciale de
interes national
utilizate
pentru activitatea de cercetare-dezvoltare
În temeiul art. 49 alin. (7) din Ordonanta Guvernului
nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică,
având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr.
23/2001 privind organizarea si
functionarea inisterului Educatiei si Cercetării, cu modificările ulterioare,
pe baza dispozitiilor Ordinului ministrului educatiei
si cercetării nr. 3.106/2001,
ministrul delegat la Ministerul Educatiei si
Cercetării pentru activitatea de cercetare emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Criteriile de selectare a
instalatiilor si obiectivelor speciale de interes national utilizate pentru
activitatea de cercetare-dezvoltare, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru Stiintă,
Tehnologie si Inovare nr. 24/2000 privind aprobarea Criteriilor de selectare a
instalatiilor speciale de interes national utilizate pentru activitatea de
cercetare-dezvoltare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
90 din 29 februarie 2000.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul delegat la Ministerul Educatiei si Cercetării
pentru activitatea de cercetare,
Serban Constantin Valeca
Bucuresti,
27 noiembrie 2002.
Nr.
7.233.
ANEXĂ
CRITERII
de selectare a instalatiilor si obiectivelor speciale de interes national utilizate pentru activitatea
de cercetare-dezvoltare
Pentru a fi incluse în lista instalatiilor si
obiectivelor speciale de interes national în vederea finantării din fondurile
autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare, instalatiile si obiectivele
utilizate pentru activitatea de cercetare-dezvoltare trebuie să satisfacă
următoarele criterii obligatorii si specifice:
A. Criterii obligatorii:
1. să fie bunuri proprietate publică;
2. să se constituie în instalatii-suport pentru
activitatea de cercetare în domenii strategice ale economiei nationale;
3. să conducă la cercetări de înaltă performantă;
4. să fie singulare si să posede cele mai bune
performante la nivel national;
5. să fie accesibile si altor utilizatori interesati
în desfăsurarea unor activităti de cercetare proprii sau în colaborare;
6. să posede documente de avizare eliberate de autoritătile de reglementare în domeniu.
B. Criterii specifice:
1. să prezinte capabilităti demonstrate pe parcursul
anilor si perspectivă de utilizare în activităti de cercetare-dezvoltare;
2. să constituie potentiali factori de risc în cazul
neasigurării functionării lor la parametri normali;
3. să fie utilizate la furnizarea de date necesare
managementului riscului;
4. să prezinte costuri ridicate pentru întretinere,
functionare si utilizare.
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind modificarea si completarea Regulamentului
Băncii Nationale a României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor si
plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si utilizarea
provizioanelor specifice de risc de credit si a Normelor metodologice nr.
12/2002 pentru aplicarea acestuia
Având în vedere prevederile art. 26 alin. (2) lit. a)
din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a
României, cu modificările si completările ulterioare,
ale art. 38 alin. (1) si ale art. 45 lit. f) din Legea bancară nr. 58/1998, cu
modificările si completările ulterioare, ale art. 3 alin. 2, ale art. 164 si
ale art. 171 alin. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000 privind
organizatiile cooperatiste de credit, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 200/2002, precum si ale Planului de conturi pentru societătile
bancare si ale normelor metodologice de utilizare a acestuia, aprobate prin
Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, si al guvernatorului Băncii
Nationale a României nr. 1.418/344/1997, cu modificările si completările
ulterioare,
în temeiul dispozitiilor art. 50 alin. (1) din Legea
nr. 101/1998, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 285 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 200/2002,
Banca Natională a României emite
prezentul regulament.
Art. I. - Regulamentul Băncii Nationale a
României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si
constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de
credit, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 626 din 23
august 2002, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Preambulul
va avea următorul cuprins:
“Având în vedere prevederile art. 26 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a României, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 38 alin. 1 si ale art. 45 lit. f) din Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 3 alin. 2, ale art. 164 si ale art. 171 alin. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 200/2002, precum si ale Planului de conturi pentru societătile bancare si ale normelor metodologice de utilizare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, si al guvernatorului Băncii Nationale a României nr. 1.418/344/1997, cu modificările si completările ulterioare, în temeiul dispozitiilor art. 50 alin. (1) din Legea nr. 101/1998, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 285 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 200/2002,”
2. În cuprinsul regulamentului si al anexelor la
acesta se înlocuiesc următorii termeni si expresii:
- “bancă” cu “institutie de credit”;
- “sectorul bancar” cu “sectorul institutiilor de
credit”;
- “sectorul nebancar” cu “afara sectorului
institutiilor de credit”.
3. În cadrul articolului 2 alineatul 2 se inserează
următorul text, numerotarea existentă modificându-se corespunzător:
a) institutii de credit -
bănci si organizatii cooperatiste de credit, autorizate să functioneze conform
prevederilor Legii bancare nr. 58/1998, cu modificările si completările
ulterioare, respectiv ale Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 97/2000
privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată cu modificări si
completări prin Legea
nr. 200/2002;”.
4. Articolul 5 alineatul 3 va avea următorul
cuprins:
“Evaluarea performantei financiare a unei entităti economice din afara sectorului institutiilor de credit va conduce la încadrarea acesteia în una dintre cele cinci categorii de performantă financiară. Această evaluare se va realiza potrivit normelor interne, pe bază de punctaj atribuit unor factori cantitativi si calitativi. Factorii cantitativi se vor referi în principal la următorii indicatori, acolo unde acestia pot fi determinati: lichiditate, solvabilitate, risc si profitabilitate.
Factorii calitativi se vor putea referi la aspecte
legate de modul de administrare a entitătii economice analizate, de calitatea
actionariatului, de garantiile primite (altele decât cele care sunt acceptate
la diminuarea expunerii fată de debitor) si de conditiile de piată în care
aceasta îsi desfăsoară activitatea.”
5. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - Normele interne prevăzute la art. 5, precum
si cele prevăzute la art. 3 din Normele metodologice ale Băncii Nationale a
României nr. 12/2002 pentru aplicarea Regulamentului Băncii Nationale a
României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si
constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit,
se vor constitui ca un singur act normativ si vor fi aprobate, în cazul
institutiilor de credit, de către consiliul de administratie al acestora, iar
în cazul organizatiilor coopertiste de credit, de către consiliul de
administratie al caselor centrale.
În cazul organizatiilor cooperatiste de credit,
normele interne mentionate vor fi elaborate de casele centrale ale
cooperativelor de credit. În cazul prevederilor ce pot fi aplicate de către
toate organizatiile cooperatiste de credit din cadrul unei retele se va dispune
aplicarea lor la nivelul întregii retele (nu numai la nivelul unora dintre
organizatiile cooperatiste de credit).
Normele interne ale institutiilor de credit prevăzute
la alin. 1 trebuie aprobate de Banca Natională a României - Directia
supraveghere.”
6. Articolul 18 va avea următorul cuprins:
“Art. 18. - Nerespectarea prezentului regulament
atrage aplicarea sanctiunilor si/sau a măsurilor prevăzute la art. 69 si 70 din
Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările si completările ulterioare,
respectiv la art. 189, 190 si 191 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
97/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 200/2002.”
7. După articolul 20 se introduce articolul 201 cu
următorul cuprins:
“Art. 201. -
Organizatiile cooperatiste de credit, care la data intrării în vigoare a
prezentului regulament detin autorizatie de functionare, pot aplica prevederile
prezentului regulament luând în considerare portofoliul de credite si
plasamente în mod esalonat, urmând ca până la data de 30 iunie 2003 acestea să
fie aplicate asupra întregului portofoliu de credite si plasamente.”
8. Titlul tabelului nr. 1 din cadrul anexei se
modifică după cum urmează:
“Criterii de încadrare pe categorii de clasificare
pentru creditele acordate clientilor din afara
sectorului institutiilor de credit”
9. Tabelul nr. 2 din cadrul anexei va avea
următorul cuprins:
“Criterii de încadrare pe categorii de
clasificare pentru creditele si
plasamentele din sectorul institutiilor
de credit”
Art. II. - Normele metodologice ale Băncii
Nationale a României nr. 12/2002 pentru aplicarea Regulamentului Băncii
Nationale a României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor si
plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si utilizarea
provizioanelor specifice de risc de credit, publicate în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 626 din 23 august 2002, se modifică si se completează
după cum urmează:
1. Preambulul va avea următorul cuprins:
“Având în vedere prevederile art. 26 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 101/1998
privind Statutul Băncii Nationale a României, cu modificările si completările
ulterioare, ale art. 38 alin. (1) si art. 45 lit. f) din Legea bancară nr.
58/1998, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 3 alin. 2, ale art.
164 si ale art. 171 alin. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000
privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 200/2002, precum si ale Planului de conturi pentru
societătile bancare si ale normelor metodologice de utilizare a acestuia,
aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, si al
guvernatorului Băncii Nationale a României nr. 1.418/344/1997, cu modificările
si completările ulterioare, în temeiul dispozitiilor art. 50 alin. (1) din Legea
nr. 101/1998, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 285 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 200/2002,”
2. În cuprinsul normelor metodologice si al
anexelor la acestea se înlocuiesc următorii termeni si expresii:
- “bancă” cu sinstitutie de credit”;
- “sectorul bancar” cu “sectorul institutiilor de
credit”;
- “sectorul nebancar” cu “afara sectorului institutiilor de credit”.
2.
Litera a) a
articolului 1 va avea următorul cuprins:
“a) tări din categoria A si, respectiv, bănci de dezvoltare
multilaterală - au semnificatia prevăzută de Normele Băncii Nationale a
României privind limitarea riscului de credit;”
3. Litera b) a articolului 1 va avea următorul
cuprins:
“b) entitate de risc - are semnificatia prevăzută de Normele
Băncii Nationale a României privind limitarea riscului de credit;”
5. La articolul 1 litera e), punctul 2 va avea
următorul cuprins:
“2. credite care fac obiectul constituirii de
provizioane specifice de risc de credit
2.1. credite acordate clientelei din afara sectorului
institutiilor de credit
2.1.1. principal
20111 - Scont si operatiuni asimilate (extras)
20112 - Factoring (extras)
20119 - Alte creante comerciale (extras)
20211 - Vânzări în rate
20212 - Credite acordate persoanelor fizice
20213 - Diferente de rambursat legate de utilizarea
cărtilor de plată
20214 - Utilizări din deschideri de credite permanente
20215 - Credit global de exploatare
20216 - Credite pentru finantarea stocurilor
20217 - Credite garantate cu valori financiare
20218 - Credite acordate importatorilor
20219 - Alte credite de trezorerie
20311 - Credite garantate cu creante asupra
străinătătii
20312 - Credite furnizori
20313 - Credite comerciale acordate nerezidentilor
20319 - Alte credite pentru export
2041 - Credite pentru echipament
2051 - Credite investitori
2052 - Credite promotori
2061 - Alte credite acordate clientelei
2311 - Credite de pe o zi pe alta acordate clientelei
financiare
2312 - Credite la termen acordate clientelei financiare
2411 - Valori primite în pensiune de pe o zi pe alta
2412 - Valori primite în pensiune la termen
2511 - Conturi curente (sold debitor)
2611 - Valori de recuperat
2811 - Creante restante (extras)
2821 - Creante îndoielnice (extras)
2.1.2. dobândă
2017 - Creante atasate (extras)
2027 - Creante atasate
2037 - Creante atasate
2047 - Creante atasate
2057 - Creante atasate
2067 - Creante atasate
2317 - Creante atasate
2417 - Creante atasate
25171 - Creante atasate
2617 - Creante atasate
2812 - Dobânzi restante (extras)
2817 - Creante atasate (extras)
2822 - Dobânzi îndoielnice (extras)
2827 - Creante atasate (extras)
2.2. credite acordate institutiilor de credit*)
2.2.1. principal
1411 - Credite de pe o zi pe alta acordate
institutiilor de credit (extras)
1412 - Credite la termen acordate institutiilor de
credit (extras)
1413 - Credite financiare acordate institutiilor de
credit (extras)
*) Nu vor fi
luate în considerare creditele acordate băncilor centrale.
1511 - Valori primite în pensiune de pe o zi pe alta
(extras)
1512 - Valori primite în pensiune la termen (extras)
1611 - Valori de recuperat (extras)
17411 - Credite de pe o zi pe alta acordate
organizatiilor cooperatiste de credit din cadrul retelei
17412 - Credite la termen acordate organizatiilor cooperatiste
de credit din cadrul retelei
17611 - Valori de recuperat
17811 - Creante restante (extras)
17821 - Creante îndoielnice (extras)
1811 - Creante restante (extras)
1821 - Creante îndoielnice (extras)
20111 - Scont si operatiuni asimilate (extras)
20112 - Factoring (extras)
20119 - Alte creante comerciale (extras)
2.2.2. dobândă
1417 - Creante atasate (extras)
1517 - Creante atasate (extras)
1617 - Creante atasate (extras)
17417 - Creante atasate
17617 - Creante atasate
17812 - Dobânzi restante (extras)
17817 - Creante atasate (extras)
17822 - Dobânzi îndoielnice (extras)
17827 - Creante atasate (extras)
1812 - Dobânzi restante (extras)
1817 - Creante atasate (extras)
1822 - Dobânzi îndoielnice (extras)
1827 - Creante atasate (extras)
2017 - Creante atasate (extras)”
6. La articolul 1 litera f), punctul 1.1 va avea
următorul cuprins:
“1.1. plasamente constituite la institutii de credit
1.1.1. principal
121 - Conturi de corespondent la institutii de credit
(nostro) (extras)
1311 - Depozite la vedere la institutii de credit
1312 - Depozite la termen la institutii de credit
1711 - Cont curent la Casa centrală
17311 - Depozite la vedere la Casa centrală
17312 - Depozite la termen la Casa centrală
17811 - Creante restante (extras)
17821 - Creante îndoielnice (extras)
1811 - Creante restante (extras)
1821 - Creante îndoielnice (extras)
1.1.2. dobândă
1271 - Creante atasate (extras)
1317 - Creante atasate (extras)
17171 - Creante atasate
17317 - Creante atasate (extras)
17812 - Dobânzi restante (extras)
17817 - Creante atasate (extras)
17822 - Dobânzi îndoielnice (extras)
17827 - Creante atasate (extras)
1812 - Dobânzi restante (extras)
1817 - Creante atasate (extras)
1822 - Dobânzi îndoielnice (extras)
1827 - Creante atasate (extras)”
7. La articolul 1 litera g), punctul 1 va avea
următorul cuprins:
“1. garantii personale si reale
1.1. din bilant
1323 - Depozite colaterale ale institutiilor de credit
[extras1)]
17323 - Depozite colaterale ale cooperativelor de
credit afiliate [extras1)]
25331 - Depozite pentru deschiderea de acreditive
25332 - Depozite pentru emiterea de scrisori de garantie
25336 - Alte depozite colaterale [extras1)]
1.2. din afara bilantului
912 - Cautiuni, avaluri si alte garantii primite de la
institutii de credit
9141 - Garantii primite de la organismele administratiei
publice si asimilate
9142 - Garantii primite de la societăti de asigurare
si capitalizare
9143 - Garantii primite de la clientela financiară
9144 - Ipoteci imobiliare
9145 - Gajuri cu deposedare
9146 - Gajuri fără deposedare
9149 - Alte garantii primite de la clientelă
9522 - Alte valori primite în garantie
9592 - Alte angajamente primite [extras2)]”
8. După articolul 2 litera a) punctul 2.1.1 se
introduce punctul 2.1.1.1 cu următorul cuprins:
“2.1.1.1 - în cazul operatiunilor desfăsurate între
organizatii cooperatiste de credit:
- apartenenta entitătii de risc la o anumită retea (proprie/altă
retea); valoarea «proprie» semnifică faptul că entitatea de risc face parte din
aceeasi retea cu organizatia cooperatistă de credit care efectuează operatiunea
de clasificare;”.
9. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - Garantiile care vor putea fi luate în
considerare de către institutiile de credit în vederea deducerii dinexpunerea
fată de entitatea de risc sunt cele din tabelul prevăzut în anexa nr. 1 la
prezentele norme metodologice, precum si alte garantii reale în conformitate cu
normele interne ale institutiilor de credit.
În vederea deducerii din expunerea fată de entitatea
de risc, sumele înregistrate în contabilitate [respectiv extrasele prevăzute la
art. 2 lit. d)], aferente garantiilor prevăzute în anexa nr. 1, vor fi ajustate
cu coeficientii prevăzuti de respectiva anexă.
Orice altă garantie reală (mai putin gajul general)
decât cele prevăzute în anexa nr. 1 va putea fi luată în considerare pentru
deducere din expunerea institutiei de credit fată de entitatea de risc la
valoarea sa justă (suma la care poate fi tranzactionat un activ, de bunăvoie,
între părti aflate în cunostintă de cauză, în cadrul unei tranzactii în care
pretul este determinat obiectiv). În acest sens sumele înregistrate în
contabilitate [respectiv extrasele prevăzute la art. 2 lit. d)], aferente
acestor garantii, vor fi ajustate cu coeficienti calculati corespunzător.”
1) Se referă
la depozitele constituite în scop de garantare, asociate operatiunilor de
credit, si nu la cele constituite pentru efectuarea unor plăti ulterioare
determinate.
2) Se referă
la angajamentele de garantare primite, asociate operatiunilor de credit.
10. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - Institutiile de credit au obligatia să
dispună de metode adecvate de organizare si conservare a informatiei, precum si
de proceduri care să permită verificarea respectării obligatiilor prevăzute la
art. 2 si 3, respectiv verificarea datelor primare, precum si a modului de prelucrare
a acestora, care au stat la baza clasificării creditelor si plasamentelor, a
constituirii si/sau a regularizării provizioanelor specifice de risc de credit,
pentru fiecare închidere contabilă.”
11. La articolul 7, după alineatul 1 se introduc
alineatele 2 si 3 cu următorul cuprins:
“În cazul băncilor normele interne prevăzute
la alineatul precedent vor fi aprobate de consiliul de administratie al acestora.
În cazul organizatiilor cooperatiste de credit normele
interne mentionate vor fi elaborate de casele centrale ale cooperativelor de
credit si vor fi aprobate de consiliul de administratie al acestora. În cazul
prevederilor ce pot fi aplicate de către toate organizatiile cooperatiste de
credit din cadrul unei retele se va dispune aplicarea lor la nivelul întregii
retele (nu numai la nivelul unora dintre organizatiile cooperatiste de
credit).”
12. Articolul 8 alineatul 1 va avea următorul
cuprins:
“Art. 8. - Băncile si casele centrale ale
cooperativelor de credit vor raporta Băncii Nationale a României - Directia
supraveghere:
1. situatia clasificării creditelor, precum si a
necesarului de provizioane specifice de risc de credit, prin intermediul formularului
prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice;
2. situatia clasificării plasamentelor la institutii
de credit si a necesarului de provizioane specifice de risc de credit, prin
intermediul formularului prevăzut în anexa nr. 3 la prezentele norme
metodologice.”
13. După articolul 8 se introduce articolul 81 cu următorul
cuprins:
“Art. 81. - În
cazul retelelor organizatiilor cooperatiste de credit situatiile prevăzute la
art. 8 vor fi raportate atât la nivelul caselor centrale ale cooperativelor de
credit, cât si la nivelul întregii retele. În vederea întocmirii raportărilor
la nivelul retelei, casele centrale ale cooperativelor de credit vor agrega
datele aferente organizatiilor cooperatiste de credit din cadrul întregii
retele. Procesul de agregare va avea în vedere excluderea operatiunilor de
credit si plasament desfăsurate între organizatiile cooperatiste din cadrul aceleiasi
retele [prin utilizarea caracteristicii prevăzute la art. 2 lit. a) pct.
2.1.1.1].”
14. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
“Art. 10. - Nerespectarea prevederilor prezentelor nor
me metodologice atrage aplicarea sanctiunilor si/sau amăsurilor prevăzute la
art. 69 si 70 din Legea bancară nr. 58/1998, respectiv la art. 189, 190 si 191
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 200/2002.”
15. Titlul celei de-a doua coloane din cadrul
tabelului din anexa nr. 1 va avea următorul cuprins:
“Coeficientul maxim pentru deducere din
expunerea institutiei de credit fată de entitatea de risc”
16. Ultimul rând al tabelului din cadrul anexei nr.
1 se elimină.
17. Rubrica “Denumirea băncii: ” din cadrul anexelor
nr. 2 si 3 va avea următorul cuprins: “Denumirea institutiei de
credit/casei centrale/reletei:
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE
AL BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Bucuresti,
3 decembrie 2002.
Nr. 7.