MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 887 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 9 decembrie 2002
SUMAR
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
425. - Ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor pentru aprobarea Normei sanitare
veterinare privind protectia animalelor în timpul sacrificării sau uciderii
REPUBLICĂRI
Normele Băncii Nationale a României nr.
2/1999 privind autorizarea băncilor
Normele Băncii Nationale
a României nr. 3/1999 privind modificările în situatia băncilor
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR
pentru
aprobarea Normei sanitare veterinare privind protectia animalelor în timpul
sacrificării sau uciderii
În temeiul prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea
sanitară veterinară nr. 60/1974, republicată, cu modificările si completările
ulterioare,
în baza hotărârii Guvernului nr. 362/2002 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor, cu modificările si completările ulterioare,
văzând Referatul de aprobare nr. 159.111 din 4
septembrie 2002, întocmit de Agentia Natională Sanitară Veterinară,
ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Norma sanitară veterinară privind
protectia animalelor în timpul sacrificării sau uciderii, prevăzută în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Agentia Natională Sanitară Veterinară,
institutele centrale de profil si directiile sanitare veterinare judetene si a
municipiului Bucuresti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Agentia Natională Sanitară Veterinară va
controla modul de aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă orice altă dispozitie contrară.
Art. 5. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor
Bucuresti,
19 septembrie 2002.
Nr. 425.
ANEXĂ
NORMĂ SANITARĂ VETERINARĂ
privind protectia animalelor în timpul sacrificării
sau uciderii
CAPITOLUL I
Art. 1. - (1) Prezenta normă sanitară veterinară se
aplică miscării, cazării, contentionării, asomării, sacrificării si uciderii
animalelor crescute pentru productia de carne, piele, blană sau alte produse si
metodelor de ucidere a animalelor în scopul combaterii unor boli.
(2) Prevederile prezentei norme sanitare veterinare nu
se aplică:
a) experimentelor tehnice sau stiintifice în relatie
cu procedurile mentionate în alin. (1), efectuate sub supravegherea autoritătii
competente;
b) animalelor care sunt ucise în timpul unor
evenimente sportive sau culturale;
c) animalelor sălbatice ucise în conformitate cu
prevederile art. 3 din Norma sanitară veterinară privind problemele de sănătate
a animalelor si de sănătate publică legate de uciderea vânatului sălbatic si de
comercializarea cărnii de vânat sălbatic.
CAPITOLUL II
Definitii
Art. 2. - (1) În sensul prezentei norme sanitare
veterinare, prin termenii următori se întelege:
a) abator - unitatea destinată sacrificării
animalelor, care include facilităti necesare să asigure miscarea si cazarea
animalelor la care se face referire în art. 5 alin. (1);
b) miscare - descărcarea animalelor sau
miscarea lor de la rampele de descărcare, boxe ori adăposturi către abatoare
sau spatiile în care urmează să fie sacrificate;
c) cazare - tinerea animalelor în padocuri,
boxe acoperite sau deschise, adăposturi acoperite, folosite de abatoare pentru
a asigura animalelor conditiile necesare, precum adaptarea, furajarea, odihna
si altele asemenea, înainte de sacrificare;
d) contentionare - orice procedură aplicată
unui animal în scopul de a-i restrictiona miscările, pentru a usura efectuarea
asomării sau uciderea lui;
e) asomare - orice proces care atunci când este
aplicat u nui animal cauzează pierderea imediată a cunostintei până în momentul
mortii animalului;
f) ucidere - orice proces care cauzează moartea
animalului;
g) sacrificare - cauzarea mortii unui animal
prin sângerare;
h) autoritate competentă - autoritatea
veterinară care are competenta de a efectua controale veterinare sau orice altă
autoritate căreia i s-a delegat această competentă.
(2) Autoritatea religioasă pentru care se practică
unele sacrificări va avea competenta de a aplica si de a monitoriza prevederile
specifice ce se aplică sacrificării în conformitate cu anumite ritualuri
religioase. Autoritatea religioasă va actiona sub răspunderea unui medic
veterinar oficial, conform prevederilor art. 2 din Norma sanitară veterinară
privind conditiile de producere si comercializare a cărnii proaspete.
Art. 3. - Animalele nu vor fi supuse nici unui stimul,
nici unei suferinte sau dureri inutile în timpul miscării, cazării, asomării,
sacrificării sau uciderii.
CAPITOLUL III
Conditiile pe care trebuie să le îndeplinească
abatoarele
Art. 4. - Spatiile, facilitătile si echipamentele din
abatoare vor fi astfel concepute încât să nu supună animalele nici unei
suferinte, stimul sau dureri inutile.
Art. 5. - (1) Solipedele, rumegătoarele, porcii,
iepurii si păsările aduse în abatoare în vederea sacrificării vor fi:
a) miscate si, dacă este cazul, cazate în conformitate
cu prevederile anexei nr. 1;
b) contentionate în conformitate cu prevederile anexei
nr. 2;
c) asomate înainte de sacrificare sau ucise
instantaneu în conformitate cu prevederile anexei nr. 3;
d) sângerate în conformitate cu prevederile anexei nr.
4.
(2) Pentru animalele supuse unor metode particulare d
esacrificare cerute de unele ritualuri religioase cerintele alin. (1) lit. c)
nu se vor aplica.
Art. 6. - (1) Instrumentele pentru contentionare,
echipamentele si instalatiile folosite pentru asomare sau ucidere trebuie să
fie proiectate, construite, mentinute si folosite astfel încât să asigure o
asomare sau o ucidere rapidă si efectivă, în conformitate cu prevederile
prezentei norme sanitare veterinare. Autoritatea competentă va verifica dacă
instrumentele, modul de contentionare si alte echipamente folosite pentru
asomare sau ucidere îndeplinesc cerintele mai sus mentionate si va verifica cu
regularitate functionalitatea si modul de întretinere, astfel încât să se
asigure obiectivele impuse de prezenta normă sanitară veterinară.
(2) Echipamentele si instrumentele de rezervă
corespunzătoare vor fi păstrate la locul sacrificării pentru folosirea lor în
caz de urgentă. Acestea vor fi mentinute corespunzător si verificate cu
regularitate.
Art. 7. - Personalul responsabil cu miscarea
animalelor, cazarea, contentionarea, asomarea, sacrificarea sau uciderea
acestora va trebui să aibă cunostintele si îndemânarea necesare pentru a
efectua aceste operatiuni în mod uman si eficient, în conformitate cu cerintele
prezentei norme sanitare veterinare. Autoritatea competentă se va asigura că personalul angajat pentru sacrificare
prezintă îndemânarea necesară si are abilitatea si cunostintele profesionale
pentru această operatiune.
Art. 8. - Inspectiile si controalele în abatoare vor fi efectuate sub responsabilitatea autoritătii competente, care va avea acces liber, în orice moment, în toate spatiile abatoarelor pentru a verifica conformitatea cu cerintele prezentei norme sanitare veterinare. Aceste inspectii si controale pot fi efectuate în acelasi timp cu controalele pentru alte obiective.
CAPITOLUL IV
Sacrificarea si uciderea animalelor în afara
abatoarelor
Art. 9. - (1) Când animalele la care se referă art. 5
alin. (1) sunt sacrificate în afara abatoarelor, se vor aplica prevederile art.
5 alin. (1) lit. b), c) si d).
(2) Se pot acorda derogări de la alin. (1) pentru păsări, iepuri, porcine, ovine si caprine sacrificate sau ucise în afara abatoarelor de către proprietarii acestora pentru consum propriu, cu conditia respectării prevederilor art. 3 si cu conditia ca porcinele, ovinele sau caprinele să fie asomate în prealabil.
Art. 10. - (1) Când animalele la care se face referire
în art. 5 alin. (1) urmează să fie sacrificate sau ucise pentru controlul unor
boli, aceasta se va face în conformitate cu prevederile anexei nr. 5.
(2) Animalele crescute pentru blană vor fi ucise în
conformitate cu prevederile anexei nr. 6.
(3) Surplusul de pui de o zi si embrionii din
deseurile de la incubatie vor fi ucisi cât mai rapid posibil, în conformitate
cu prevederile anexei nr. 7.
Art. 11. - Dispozitiile art. 9 si 10 nu se vor aplica
în cazul animalelor care trebuie ucise imediat din motive de necesitate.
Art. 12. - Animalele rănite sau bolnave trebuie
sacrificate sau ucise la fata locului. Dar autoritatea competentăpoate autoriza
transportul animalelor rănite sau bolnave în scopul sacrificării sau uciderii,
cu conditia ca transportul să nu provoace animalului o suferintă în plus.
CAPITOLUL V
Prevederi finale
Art. 13. - (1) Autoritatea competentă poate adopta si
alte măsuri decât cele prevăzute de prezenta normă sanitară veterinară pentru protectia
animalelor în timpul sacrificării sau uciderii, în scopul eliminării oricărei
suferinte inutile.
(2) Autoritatea competentă poate amenda anexele la
prezenta normă sanitară veterinară, în scopul adaptării lor la progresul tehnic
si stiintific, în special cu referire la:
a) pistolul cu glonte captiv, aplicat în regiunea
creierului, sau la alt gaz decât cel la care se face referire în anexa nr. 3
ori la alte combinatii pentru asomare si, în particular, la dioxidul de carbon
pentru asomarea păsărilor;
b) gazele, altele decât cele la care se face referire
în anexa nr. 3, sau combinatii ale acestora pentru ucidere;
c) orice altă procedură recunoscută stiintific pentru
asomare sau ucidere.
Art. 14. - (1) Expertii Comisiei Europene pot efectua controale la fata locului ori de câte ori este necesar pentru a se asigura aplicarea uniformă a prezentei norme sanitare veterinare. Astfel, acestia pot verifica un număr reprezentativ de unităti pentru a se asigura că autoritatea competentă verifică în cadrul acestora îndeplinirea cerintelor prezentei norme sanitare veterinare. Statele membre ale Uniunii Europene vor fi informate despre rezultatele controalelor efectuate.
(2) Controalele la care se face referire în alin. (1)
vor fi efectuate în colaborare cu autoritatea competentă.
(3) Statul membru pe al cărui teritoriu se desfăsoară
un control va acorda toată asistenta necesară expertilor pentru desfăsurarea
activitătii lor.
(4) Regulile detaliate pentru implementarea
prezentului articol vor fi elaborate în conformitate cu procedura stabilită în
art. 16.
Art. 15. - Cu ocazia inspectiei efectuate în
abatoaresau în unităti din tările terte care au primit aprobare sau urmează să
primească aprobare pentru export în statele membre ale Uniunii Europene,
expertii se vor asigura că animalele la care se face referire în art. 5 au fost
sacrificate în conditii care garantează un tratament uman echivalent cu cel
prevăzut în prezenta normă sanitară veterinară.
Pentru a se permite importul de carne dintr-o tară
tertă, certificatul de sănătate care însoteste lotul va contine suplimentar o
declaratie din care să rezulte că au fost îndeplinite cerintele mai sus
mentionate.
Art. 16. - (1) Autoritatea competentă va aplica
legile, reglementările si prevederile administrative, inclusive sanctiunile
necesare pentru implementarea prezentei norme sanitare veterinare.
(2) Autoritatea competentă poate mentine sau aplica în
si pe teritoriul ei prevederi mai exigente decât cele cuprinse în prezenta
normă sanitară veterinară.
(3) Autoritatea competentă va comunica Comisiei
Europene textele principalelor prevederi ale legislatiei nationale pe care o
adoptă în domeniul reglementat de prezenta normă sanitară veterinară.
Art. 17. - Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din
prezenta normă sanitară veterinară.
ANEXA Nr.
1
la norma
sanitară veterinară
CERINTE
pentru miscarea si cazarea animalelor în abatoare
I. Cerinte generale
1. Toate abatoarele trebuie să dispună de facilităti si echipamente adecvate pentru descărcarea animalelor din mijloacele de transport.
2. Animalele trebuie debarcate cât mai repede posibil
de la sosirea lor în abator. Dacă descărcarea cât mai rapidă nu este posibilă,
animalele trebuie protejate de intemperii si variatii de temperatură.
3. Animalele care se pot răni unele pe altele pe
considerente de specie, sex, vârstă sau origine trebuie tinute si cazate
separat.
4. Animalele trebuie protejate de conditiile
nefavorabile de climă. Dacă sunt supuse unor temperaturi ridicate în conditii
de umiditate, animalele vor fi răcorite prin metode adecvate.
5. Starea de întretinere si de sănătate a animalelor
trebuie inspectată cel putin în fiecare dimineată si seară.
6. Fără a aduce atingere prevederilor cap. VI al
anexei nr. 1 la Norma sanitară veterinară privind conditiile de producere si
comercializare a cărnii proaspete, animalele care au suportat suferinte în
timpul transportului sau la sosirea în abator si animalele neîntărcate trebuie
sacrificate imediat. Dacă aceasta nu este posibil, animalele trebuie separate
si sacrificate cât mai repede posibil, cel târziu în următoarele două ore.
Animalele care nu se pot deplasa nu
trebuie târâte la locul de sacrificare, acestea trebuind ucise acolo
unde zac, iar atunci când este posibil si nu se provoacă o suferintă inutilă animalului, acesta va fi transportat
pe un cărucior sau o platformă mobilă către spatiulde sacrificare de urgentă
(sala sanitară).
II. Cerinte pentru animalele care nu sunt livrate
în containere sau custi
1. În abatoare echipamentul pentru descărcarea
animalelor trebuie să aibă podea nealunecoasă si protectii laterale. Podurile,
rampele si culoarele trebuie prevăzute cu laterale, cu traverse sau cu alte
mijloace de protectie care să prevină căderea animalelor. Rampele de iesire sau
de intrare trebuie să prezinte cea mai mică înclinatie posibilă.
2. În timpul descărcării animalelor trebuie avut grijă
ca animalele să nu fie speriate sau bătute si să se asigure că nu sunt
răsturnate. Animalele nu trebuie să fie ridicate de cap, coarne, urechi,
picioare, coadă sau păr (blană, lână)
pentru a nu li se provoca suferinte sau dureri inutile.
Atunci când este cazul, animalele trebuie conduse
individual.
3. Animalele trebuie deplasate cu atentie. Pasajele de
trecere trebuie construite astfel încât riscul de rănire a animalelor să fie
minim. Instrumentele destinate ghidării animalelor trebuie folosite exclusiv în
acest scop si numai pe perioade scurte. Instrumentele prin care se
administrează socuri electrice pot fi folosite numai pentru bovinele adulte si
porcii care refuză să se miste, cu conditia ca socurile electrice să nu fie
aplicate mai mult de două secunde, să nu provoace leziuni iar animalele să aibă
suficient spatiu înaintea lor pentru a se deplasa. Astfel de socuri electrice
se vor aplica numai pe masa musculară a trenului posterior.
4. Animalele nu trebuie lovite si nu se vor aplica
presiuni în nici o parte sensibilă a corpului. În mod special coada animalelor
nu se va strivi, răsuci sau rupe, iar ochii nu vor fi traumatizati. Animalele
nu vor fi împinse si nici lovite cu picioarele.
5. Animalele nu trebuie duse la locul de sacrificare
decât în momentul sacrificării.
6. Fără a aduce atingere derogărilor prevăzute de art.
4 si 14 din Norma sanitară veterinară privind conditiile de producere si
comercializare a cărnii proaspete, abatoarele vor detine un număr suficient de
boxe pentru cazarea corespunzătoare a animalelor, care să asigure protectie
fată de variatiile atmosferice.
7. Suplimentar, abatoarele trebuie să aibă:
a) podele care să evite alunecarea animalelor si care
să nu provoace răni decubitale;
b) ventilatie adecvată, tinându-se seama de variatiile
de temperatură si de umiditate. Atunci când se folosesc mijloace mecanice de
ventilatie, trebuie prevăzute alte spatii de rezervă pentru cazarea animalelor
în caz de urgentă, ca urmare a unei întreruperi de curent;
c) iluminare artificială suficientă pentru a permite
inspectarea tuturor animalelor în orice moment; dacă este necesar trebuie să se
asigure iluminare adecvată de rezervă;
d) dacă este necesar, echipament pentru legarea animalelor;
e) dacă este necesar, asigurarea unui asternut
corespunzător pentru animalele care sunt cazate pe timpul noptii.
8. Abatoarele care în afară de adăposturile mentionate
mai sus detin si adăposturi în aer liber au obligatia să asigure în acestea protectia
animalelor fată de conditiile nefavorabile de climă. Adăposturile în aer liber
trebuie întretinute astfel încât să nu prezinte nici un risc fizic, chimic sau
alt risc pentru sănătatea animalelor.
9. Animalelor sosite în abator, care nu sunt duse direct
la sacrificare, trebuie să li se asigure apă de băut la discretie, pe toată
perioada de asteptare. Animalele care nu au fost sacrificate în termen de 12
ore de la sosire trebuie furajate cu cantităti moderate de furaje, la intervale
mici de timp.
10. Animalele care sunt tinute timp de 12 ore sau mai
mult la abator trebuie cazate si, dacă este necesar, legate astfel încât să se
poată aseza în pozitie decubitatală fără dificultate. Dacă animalele nu sunt
legate, furajele trebuie administrate astfel încât să permită furajarea
animalelor fără dificultate.
III. Cerinte pentru animalele livrate în containere
sau custi
1. Containerele în care animalele sunt transportate
trebuie manipulate cu atentie si nu trebuie aruncate sau lovite. Dacă este
posibil, acestea trebuie încărcate si descărcate mecanic, pe orizontală.
2. Animalele livrate în containere prevăzute cu podea
perforată sau flexibilă trebuie descărcate cu atentie deosebită pentru a se
preveni rănirea. Dacă este cazul, animalele trebuie descărcate individual din
containere.
3. Animalele care au fost transportate în containere
trebuie sacrificate cât mai curând posibil; în caz contrar, acestea trebuie
adăpate si furajate conform pct. II.9.
ANEXA Nr.
2
la norma
sanitară veterinară
CONTENTIA ANIMALELOR
înainte de asomare, sacrificare sau ucidere
1. Animalele trebuie contentionate astfel încât să nu
li se provoace în mod intentionat sau neintentionat suferintă, durere, rănire
sau contuzii. În cazul sacrificării rituale, este obligatorie contentia bovinelor
înainte de sacrificare prin folosirea unei metode mecanice care să nu provoace
durere, suferinte, contuzie sau rănire.
2. Picioarele animalelor nu trebuie legate, iar
animalele nu trebuie suspendate înainte de asomare sau de ucidere.
Păsările si iepurii pot fi suspendate în vederea
sacrificării, cu conditia ca asomarea să se realizeze fără întârziere si să se
ia măsuri adecvate pentru a se asigura că la punctul de asomare acestea se află
într-o stare de relaxare suficientă pentru o asomare eficientă. Mai mult decât
atât, prinderea unui animal într-un sistem de contentie nu trebuie asociată sub
nici o formă cu suspendarea animalului.
3. Animalele care sunt asomate sau ucise prin mijloace
mecanice ori electrice aplicate pe cap trebuie prezentate într-o astfel de
pozitie, încât echipamentul să poată fi folosit adecvat, cu usurintă si pe o
perioadă determinată. În cazul solipedelor sau bovinelor autoritatea competentă
poate autoriza utilizarea unor mijloace adecvate care să limiteze miscările
capului.
4. Echipamentul de asomare electrică nu va fi folosit
ca un mijloc de limitare a miscărilor sau de imobilizare a animalelor si nici
ca mijloc de a face animalele să se deplaseze.
ANEXA Nr.
3
la norma
sanitară veterinară
ASOMAREA SAU UCIDEREA ANIMALELOR,
altele decât cele crescute pentru blană
I. Metode permise
A. Asomarea
1. Pistolul cu glonte captiv
2. Lovirea urmată de pierderea cunostintei
3. Electronarcoza
4. Expunerea la dioxid de carbon
B. Uciderea
1. Pistol cu glonte liber sau puscă
2. Electrocutarea
3. Expunerea la dioxid de carbon
C. Autoritatea competentă poate autoriza decapitarea, dislocarea gâtului sau folosirea unei camere vidate ca metodă de ucidere pentru anumite specii, cu conditia ca acestea să corespundă cerintelor art. 3 din norma sanitară veterinară si cu conditia ca cerintele specifice stabilite la pct. III de mai jos să fie îndeplinite.
II. Cerinte specifice pentru asomare
Asomarea nu trebuie să fie efectuată decât atunci când
este urmată imediat de sângerarea animalului.
1. Pistolul cu glonte captiv
a) Pistolul cu glonte captiv trebuie pozitionat astfel
încât să se asigure că proiectilul pătrunde în cortexul cerebral. Se interzice
în special împuscarea vitelor în zona occipitală. Oile si caprele pot fi
împuscate în zona occipitală dacă prezenta coarnelor nu permite folosirea zonei
frontale. În astfel de situatii împuscarea se face imediat înapoia bazei
coarnelor si tintindu-se către gură, iar sângerarea trebuie efectuată în timp
de 15 secunde de la împuscare.
b) Când se foloseste un pistol cu glonte captiv
operatorul trebuie să se asigure că glontele se retrage la extensia completă,
după fiecare împuscare. Dacă nu se retrage la extensia completă, pistolul nu va
mai fi folosit încă o dată până când nu va fi reparat.
c) Animalele nu se introduc în boxele de asomare până
când operatorul care urmează să efectueze asomarea nu este pregătit pentru
asomarea animalului. Animalelor nu li se va contentiona capul până când
operatorul nu este pregătit să le asomeze.
2. Lovirea urmată de pierderea cunostintei
a) Această metodă permite numai folosirea unui
instrument mecanic care administrează o presiune pe craniul animalului în urma
percutiei, fără penetrarea acestuia.
Operatorul trebuie să se asigure că instrumentul se
aplică în pozitia corespunzătoare, conform instructiunilor de utilizare, pentru
a produce o asomare efectivă, fără fracturarea craniului.
b) În cazul loturilor mici de iepuri, la care se
foloseste o presiune nonmecanică pe craniu, operatiunea trebuie efectuată
astfel încât animalele să fie aduse imediat în starea de inconstientă si să
rămână asa până când mor, în conformitate cu prevederile art. 3 din norma
sanitară veterinară.
3. Electronarcoza
A. Electrozii
1. Electrozii trebuie plasati astfel încât să cuprindă
creierul, permitând curentului să treacă prin acesta. Se vor lua măsuri
corespunzătoare care să asigure că există un contact electric bun, prin
îndepărtarea lânei în exces sau prin
udarea pielii.
2. Atunci când animalele sunt asomate individual,
aparatul trebuie:
a) să încorporeze un dispozitiv care să măsoare
impedanta curentului si să nu permită functionarea aparatului în conditiile în
care nu se asigură intensitatea si puterea minime ale curentului electric;
b) să încorporeze un dispozitiv sonor sau vizual care
să indice durata timpului de aplicare pentru fiecare animal;
c) să fie conectat la un dispozitiv care să indice
voltajul si intensitatea curentului, pozitionat astfel încât să fie usor
vizualizat de către operator.
B. Asomatoare cu baie de apă
1. Atunci când se folosesc asomatoare cu baie de apă
pentru asomarea păsărilor, nivelul de apă trebuie să poată fi reglat astfel
încât să se asigure realizarea unui contact bun cu capul păsărilor.
Puterea si durata curentului folosit în acest caz vor
fi determinate de către autoritatea competentă, astfel încât să se asigure că
păsările îsi pierd cunostinta imediat si rămân asa până când mor.
2. Dacă se asomează mai multe păsări în aceeasi baie
de apă, trebuie asigurat un voltaj suficient care să asigure ca fiecare pasăre
să fie asomată corespunzător.
3. Se vor lua măsuri corespunzătoare care să asigure o
bună conductibilitate electrică prin udarea legăturilor de prindere a
picioarelor.
4. Băile de asomare pentru păsări trebuie să aibă
dimensiuni corespunzătoare pentru toate tipurile de păsări ce urmează să fie asomate si nu trebuie să se
reverse la introducerea păsărilor. Electrodul care se imersează în apă trebuie
să cuprindă toată lungimea băii de asomare.
5. Dacă este cazul, trebuie să se asigure un sistem de
rezervă care să poată fi actionat manual.
4. Expunerea la dioxid de carbon
1. Concentratia de dioxid de carbon pentru asomarea
porcilor trebuie să fie de minimum 70% în volum.
2. Camera în care porcii sunt expusi la gaz si echipamentul
folosit pentru conveierea porcilor prin cameră trebuie proiectate, construite
si întretinute astfel încât să se evite rănirea porcilor sau compresia
pieptului si să le permită acestora să rămână în pozitie patrupedă până când îsi pierd cunostinta. Se va asigura o
iluminare adecvatăatât pentru camera de
asomare, cât si pentru dispozitivul de conveiere a porcilor pentru a permite
acestora acomodarea vizuală.
3. Camera trebuie prevăzută cu dispozitive pentru
măsurarea concentratiei de gaz la punctul de maximă expunere si care să
avertizeze sonor sau luminos dacă concentratia de dioxid de carbon scade sub
nivelul cerut.
4. Porcii trebuie tinuti în boxe sau în containere
care să permită acestora să se poată vedea între ei si trebuie transportati în
camera de gazare în termen de 30 de secunde de la intrarea lor în instalatie.
Porcii trebuie transportati cât mai repede posibil de la intrare către punctul
de maximă concentratie si trebuie expusi suficient, astfel încât să se asigure
că rămân inconstienti până la sacrificare.
III. Cerinte specifice pentru ucidere
1. Pistolul cu glonte liber sau puscă
Aceste arme care pot fi folosite pentru a ucide specii
diferite, în special vânat mare de fermă si căprioare, trebuie autorizate de
către autoritatea competentă, care trebuie să se asigure că aceste arme sunt
folosite corect numai de către personal calificat, în conformitate cu
prevederile art. 3 din norma sanitară veterinară.
2. Decapitarea si dislocarea gâtului
Aceste metode folosite numai pentru uciderea păsărilor
trebuie autorizate de către autoritatea competentă, care trebuie să se asigure
că aceste metode sunt aplicate corect numai de către personal calificat, în
conformitate cu prevederile art. 3.
3. Electrocutarea si dioxidul de carbon
Autoritatea competentă poate autoriza uciderea unor
specii diferite prin aceste metode, cu conditia ca, suplimentar fată de
prevederile art. 3 din norma sanitară veterinară, să fie îndeplinite si
prevederile specifice stabilite la pct. II.3 si 4 ale prezentei anexe. De asemenea,
pentru a fi îndeplinite aceste cerinte, se vor stabili puterea si durata
curentului electric folosit, precum si concentratia si durata expunerii la
dioxidul de carbon.
4. Camera de vid
Această metodă, care se foloseste numai pentru
uciderea fără sângerare a anumitor animale din speciile de vânat de crescătorie
(fazani, prepelite si potârnichi), destinate consumului, trebuie autorizată de
către autoritatea competentă care se va asigura că, suplimentar fată de
prevederile art. 3 din norma sanitară veterinară, sunt îndeplinite următoarele
conditii:
a) animalele sunt plasate într-o cameră etansă la care
se racordează un dispozitiv de vidare cu ajutorul unei pompe electrice;
b) vidul se mentine până când animalele mor;
c) animalele sunt introduse în grup în containere de
transport proiectate în acest scop si care pot fi plasate în camera de vid.
ANEXA Nr.
4
la norma
sanitară veterinară
1. Pentru animalele care au fost asomate sângerarea
trebuie făcută imediat după asomare si astfel încât să se asigure o sângerare
rapidă, profundă si completă. În orice situatie sângerarea trebuie făcută
înainte ca animalele să îsi recapete cunostinta.
2. Toate animalele care au fost asomate trebuie
sângerate prin incizarea cel putin a unei artere carotide sau a vaselor din
care aceasta porneste.
După incizia vaselor sanguine nu se va aplica nici o
procedură de fasonare si nici o stimulare electrică înainte ca sângerarea să
fie completă.
3. Atunci când o singură persoană efectuează asomarea,
prinderea, agătarea si sângerarea animalelor, acea persoană trebuie să
efectueze aceste operatiuni fără întrerupere la fiecare animal, înainte de a
trece la animalul următor.
4. Dispozitivele manuale de rezervă trebuie asigurate acolo
unde sângerarea se face cu cutere automate, astfel încât în cazul unei
întreruperi de curent păsările să poată fi sacrificate imediat.
ANEXA Nr.
5
la norma
sanitară veterinară
de ucidere pentru controlul unor boli
Metode permise
1. Orice metodă descrisă în anexa nr. 3, care să
cauzeze o moarte sigură, precum si injectarea unei supradoze de medicament cu
proprietăti anestezice sau a unui produs autorizat pentru eutanasie
2. Suplimentar, autoritatea competentă poate permite
folosirea altor metode pentru uciderea animalelor constiente, conform
prevederilor art. 3 din norma sanitară veterinară, cu conditia ca:
a) metodele folosite să cauzeze moartea imediată a
animalelor;
b) să nu se actioneze asupra animalului până când nu
s-a constatat că este mort.
ANEXA Nr.
6
la norma
sanitară veterinară
METODE
de ucidere pentru animalele de blană
I. Metode permise:
1. instrumente actionate mecanic care penetrează
creierul;
2. injectarea unei supradoze de medicament cu
proprietăti anestezice sau a unui produs autorizat pentru eutanasiere;
3. electrocutarea pentru a provoca stop cardiac;
4. expunerea la monoxid de carbon;
5. expunerea la cloroform;
6. expunerea la dioxid de carbon.
Autoritatea competentă va stabili cea mai adecvată metodă
de ucidere pentru fiecare specie, în conformitate cu prevederile art. 3 din
norma sanitară veterinară.
II. Cerinte specifice
1. Instrumente actionate mecanic, care penetrează
creierul. Acestea trebuie pozitionate astfel încât să se asigure că proiectilul
pătrunde în cortexul cerebral. Această metodă este permisă numai dacă este
urmată imediat de sângerare.
2. Injectarea unei supradoze de medicament cu
proprietăti anestezice sau a unui produs autorizat pentru eutanasie.
Sunt admise a se folosi numai acele medicamente care
cauzează o pierdere imediată a cunostintei, urmată de moarte.
3. Electrocutarea pentru a provoca stop cardiac
Electrozii trebuie plasati astfel încât să cuprindă
atât cutia craniană, cât si cutia toracică în zona inimii, iar nivelul minim de
curent folosit să ducă la pierderea imediată a cunostintei si la stop cardiac.
Însă, pentru vulpi, la care electrozii se aplică la gură si rect, se va aplica
un curent cu o valoare medie de 0,3 amperi, cel putin 3 secunde.
4. Expunerea la monoxid de carbon:
a) camera în care animalele sunt expuse la gaz trebuie
proiectată, construită si întretinută astfel încât să se evite rănirea
animalelor si să se permită supravegherea acestora;
b) animalele trebuie introduse numai după ce camera a
fost umplută cu monoxid de carbon la o concentratie de cel putin 1% din volumul
provenit dintr-o sursă de monoxid de carbon 100%;
c) gazul produs de un motor special adaptat pentru
acest scop poate fi folosit pentru uciderea mustelidelor si chinchilelor, cu
conditia ca testele să indice că gazul:
- a fost răcit corespunzător;
- a fost filtrat suficient;
- este liber de orice materie sau gaz iritant;
- iar animalele nu vor fi introduse în cameră până
când concentratia de monoxid de carbon nu a atins cel putin 1% din volum;
d) când este inhalat, gazul trebuie să inducă în
primul rând anestezia generală, după care să cauzeze o moarte sigură;
e) animalele trebuie mentinute în cameră până când
sunt moarte.
5. Expunerea la cloroform
Expunerea la cloroform poate fi folosită pentru a
ucide chinchilele, respectându-se următoarele cerinte:
a) camera în care animalele sunt expuse la gaz să fie
proiectată, construită si întretinută astfel încât să se evite rănirea
animalelor si să se permită supravegherea acestora;
b) animalele să fie introduse în cameră numai dacă se
asigură o atmosferă saturată în cloroform;
c) când este inhalat, gazul trebuie să inducă în
primul rând anestezia generală, după care să cauzeze o moarte sigură;
d) animalele trebuie mentinute în cameră până când
sunt moarte.
6. Expunerea la dioxid de carbon.
Dioxidul de carbon poate fi folosit pentru a ucide
mustelidele si chinchilele, respectându-se următoarele conditii:
a) camera în care animalele sunt expuse la gaz să fie
proiectată, construită si întretinută astfel încât să se evite rănirea
animalelor si să se permită supravegherea acestora;
b) animalele să fie introduse în cameră numai dacă
atmosfera contine concentratia maximă de dioxid de carbon, asigurată de o sursă
de dioxid de carbon 100%;
c) când este inhalat, gazul trebuie să inducă în
primul rând anestezia generală, după care să cauzeze o moarte sigură;
d) animalele trebuie mentinute în cameră până când
sunt moarte.
ANEXA Nr.
7
la norma
sanitară veterinară
puilor supranumerari si a embrionilor din deseurile de
incubatie
I. Metode permise pentru uciderea puilor:
1. folosirea unui aparat mecanic care să provoace o
moarte rapidă;
2. expunerea la dioxid de carbon;
3. alte metode recunoscute stiintific pentru ucidere,
cu conditia ca acestea să fie conforme prevederilor art. 3 din norma sanitară
veterinară si să fie aprobate de autoritatea competentă.
II. Cerinte specifice:
1. folosirea unui aparat mecanic care să provoace o
moarte rapidă:
a) animalele trebuie ucise cu un aparat care să fie
prevăzut cu un mecanism rotativ rapid, dotat cu lame sau cu proiectarea de
polistiren expandat;
b) aparatul trebuie să aibă o capacitate adecvată care
să asigure că toate animalele sunt ucise imediat, chiar dacă sunt manipulate în
număr mare;
2. expunerea la dioxid de carbon:
a) animalele trebuie plasate într-o atmosferă cu o
concentratie maximă de dioxid de carbon, asigurată de o sursă de dioxid de
carbon 100%;
b) animalele trebuie mentinute în cameră până când
sunt moarte.
III. Metode permise pentru uciderea embrionilor
1. Pentru a ucide instantaneu orice embrion viu toate
deseurile de incubatie trebuie trecute prin aparatul mecanic mentionat la pct.
II.1.
2. Alte metode recunoscute stiintific pentru ucidere,
cu conditia ca acestea să fie conforme prevederilor art. 3 din norma sanitară
veterinară si să fie aprobate de autoritatea competentă.
REPUBLICĂRI
NORMELE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI Nr. 2/1999*)
privind
autorizarea băncilor
*) Republicate în temeiul art. V din Normele Băncii Nationale a României nr. 4/2002, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 26 aprilie 2002, dându-se textelor o nouă numerotare.
Normele
Băncii Nationale a României nr. 2/1999 au fost publicate în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 58 din 10 februarie 1999 si au mai fost modificate
prin Normele Băncii Nationale a României nr. 6/1999, publicate în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 28 aprilie 1999 si prin Normele
Băncii Nationale a României nr. 10/1999 publicate în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 5 din 10 ianuarie 2000.
**) Legea
bancară nr. 58/1998 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 121 din 23 martie 1998 si a fost modificată prin:
-
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 24/1999, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 130 din 31 martie 1999 (aprobată si modificată prin
Legea nr. 246/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
304 din 9 mai 2002);
-
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 56/2000, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 227 din 23 mai 2000 (aprobată prin Legea nr.
437/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 404 din 20
iulie 2001);
-
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 137/2001, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 671 din 24 octombrie 2001 (aprobată si modificată
prin Legea nr. 357/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 446 din 25 iunie 2002);
- Legea
nr. 414/2002 publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 456 din
27 iunie 2002.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Termenii si expresiile utilizate în
prezentele norme au semnificatia prevăzută la art. 3 din Legea bancară nr.
58/1998**).
De asemenea, termenii de mai jos au următoarele
semnificatii:
a) act constitutiv - contractul si statutul ori
înscrisul unic purtând această denumire, pe baza căruia se constituie banca;
b) bilant contabil - bilantul, contul de profit
si pierderi, anexele si raportul de gestiune.
CAPITOLUL II
Autorizarea băncilor
SECTIUNEA I
Dispozitii comune
Art. 2. - Băncile, persoane juridice române, si sucursalele băncilor străine pot functiona pe teritoriul României numai pe baza autorizatiei emise de Banca Natională a României. Filialele unor persoane juridice române sau străine, care se constituie ca bănci pe teritoriul României, sunt bănci persoane juridice române si au regimul juridic al acestora.
Art. 3. - Procesul de autorizare a băncilor de către
Banca Natională a României cuprinde două etape:
a) aprobarea constituirii băncii, în conformitate cu
prevederile Legii nr. 31/1990 privind societătile comerciale, republicată*) si
ale Legii nr. 58/1998;
b) autorizarea functionării băncii.
Art. 4. - În termen de cel mult 4 luni de la primirea
unei cereri de autorizare, Banca Natională a României va aproba constituirea
unei bănci sau va respinge cererea si va comunica în scris solicitantului
hotărârea luată, împreună cu motivele care au stat la baza acesteia, în cazul
respingerii cererii.
Aprobarea constituirii băncii nu garantează obtinerea
autorizatiei de functionare, aceasta indicând doar permisiunea dată
fondatorilor de a proceda la constituirea băncii conform modalitătilor
prevăzute în documentatia prezentată si dispozitiilor legale.
Art. 5. - În termen de două luni de la comunicarea
aprobării de constituire, în vederea obtinerii autorizatiei de functionare, vor
fi prezentate Băncii Nationale a României documentele care atestă constituirea
legală a băncii, conform sectiunilor II si III din prezentul capitol. În cazul
băncilor care se constituie pe calea subscriptiei publice, termenul de
prezentare a acestor documente este de 8 luni.
În termen de cel mult 4 luni de la data primi rii
documentelor prevăzute la alin. 1 Banca Natională a Românieiva decide cu
privire la autorizarea functionării băncii si, după caz, va elibera autorizatia
de functionare, însotită de aprobările pentru actionarii semnificativi ai băncii
- persoană sau grup de persoane - si pentru persoanele desemnate în calitate de
conducător, administrator si auditor independent, sau va comunica în scris
decizia sa privind respingerea cererii,
împreună cu motivele care au stat la baza acesteia.
Aparitia unor modificări fată de proiectul initial va
determina o nouă evaluare din partea Băncii Nationale a României, putând atrage
revocarea hotărârii de aprobare a constituirii, în cazul în care aceste
modificări sunt contrare prevederilor legale sau prezentelor norme.
Art. 6. - În fiecare etapă a procesului de autorizare
este necesar ca dosarul prezentat în sustinerea cererii de autorizare să
cuprindă toate documentele si informatiile prevăzute în sectiunile II si III
din prezentul capitol si ca instrumentarea acestora să se fi putut încheia cu
cel putin 10 zile lucrătoare înainte de data sedintei Consiliului de
administratie al Băncii Nationale a României, pe a cărei ordine de zi urmează a
fi înscris.
În aplicarea prevederilor alin. 1 toate actele înregistrate
la Banca Natională a României începând cu ziua care precedă intervalul de 30 de
zile anterior datei încheierii termenelor în care Banca Natională a României
trebuie să se pronunte, conform art. 4 alin. 1 si art. 5 alin. 2 din prezentele
norme, vor fi restituite titularilor cererilor, fără a fi luate în considerare
la analizarea acestora.
Art. 7. - Banca va putea desfăsura activităti bancare
începând cu data eliberării autorizatiei de functionare de către Banca
Natională a României.
În termen de 5 zile de la data efectuării primei
operatiuni bancare banca va notifica acest lucru Băncii Nationale a României.
Notificarea va cuprinde mentionarea operatiunilor cu care banca si-a început
activitatea si va fi însotită de reglementările interne privind desfăsurarea
respectivelor operatiuni.
Pe măsura extinderii activitătii cu efectuarea altor
operatiuni bancare, în limita obiectului de activitate autorizat, banca va
transmite Băncii Nationale a României reglementările interne corespunzătoare.
Art. 8. - Prevederile prezentei sectiuni se aplică în
mod corespunzător si în cazul sucursalelor băncilor străine.
SECTIUNEA II
Băncile, persoane juridice române
Art. 9. - În conformitate cu Legea nr. 58/1998,
băncile, persoane juridice române, se constituie sub forma juridică de
societate comercială pe actiuni, în baza aprobării Băncii Nationale a României.
Societătile comerciale pe actiuni se pot constitui prin subscrierea integrală si simultană a capitalului social de către semnatarii actului constitutiv sau prin subscriptie publică.
Capitalul social al băncii trebuie să fie subscris cel
putin la nivelul capitalului minim stabilit de Banca Natională a României si
fiecare actionar va vărsa integral si în formă bănească valoarea actiunilor
subscrise până la momentul constituirii.
Art. 10. - Denumirea unei bănci trebuie astfel
stabilită încât să nu fie de natură să producă confuzie cu denumirea altei
bănci autorizate să functioneze pe teritoriul României.
Denumirea băncii trebuie să fie în limba română, cu
exceptia cazului în care banca este o filială a unei persoane juridice străine.
Art. 11. - Spatiul destinat să constituie sediul
social al unei bănci nu poate fi amplasat la subsolurile clădirilor sau la
etajele ansamblurilor de locuinte si trebuie să corespundă, ca suprafată,
conditii de securitate si dotări, activitătilor propuse a fi desfăsurate.
Art. 12. - Obiectul de activitate al unei bănci va fi
stabilit cu respectarea dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 58/1998.
În obiectul de activitate nu vor fi incluse
activitătile pe care, potrivit dispozitiilor prevăzute la alin. 1, băncile nu
le pot efectua în mod direct si nici activitătile care nu sunt definitorii
pentru scopul în care o bancă se constituie si functionează.
Art. 13. - Organizarea si conducerea băncii trebuie să
corespundă cerintelor legii si unei practici bancare prudente si sănătoase. În
acest sens banca va fi organizată astfel încât:
a) să fie create premisele pentru realizarea
obiectivelor propuse;
b) să fie respectate prevederile legale cu privire la
constituirea comitetului de risc, comitetului de administrare a activelor si
pasivelor si a comitetului de credite;
c) toti conducătorii băncii să fie implicati în
coordonarea activitătilor curente care presupun asumarea de către bancă a
riscurilor specifice.
*) Legea
nr. 31/1990 privind societătile comerciale a fost republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 33 din 29 ianuarie 1998.
În sensul celor prevăzute la lit. c), în componenta
fiecăruia dintre comitetele mentionate la lit. b) se va regăsi cel putin un
conducător, altul decât cel desemnat să coordoneze structurile organizatorice
implicate în activitătile care fac obiectul analizei si deciziilor care se iau
în aceste comitete.
Art. 14. - Nu pot detine calitatea de fondator,
actionar, conducător, administrator ori cenzor, persoanele nominalizate în
anexa la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 159/2001**) pentru prevenirea si
combaterea utilizării sistemului financiar-bancar în scopul finantării de acte
de terorism si în lista întocmită în conformitate cu prevederile art. 5 din
această ordonantă.
Prevederile alin. 1 se aplică si în cazul fondatorilor
si actionarilor, persoane juridice, la care unul sau mai multi dintre
actionarii sau administratorii acestora sunt persoane nominalizate în listele
prevăzute la alin. 1.
Art. 15. - Interdictia prevăzută la art. 14 alin. 1 se
aplică si în cazul persoanelor care au fost condamnate pentru infractiuni de
coruptie, spălare de bani, infractiuni contra patrimoniului, abuz, luare sau
dare de mită, fals si uz de fals,
deturnare de fonduri, evaziune fiscală ori alte fapte de natură să conducă la
concluzia că nu sunt create premisele necesare pentru asigurarea unei gestiuni
sănătoase si prudente a băncii.
Art. 16. - Persoanele juridice care au calita tea de
fondator sau actionar semnificativ trebuie să fie în functiunede cel putin 3
ani.
În cazul
constituirii băncii pe calea subscriptiei publice, fondatorii au obligatia de a
participa la capitalul social al băncii, per total, cu cel putin 30%.
Art. 17. - Calitatea fondatorilor si actionarilor
semnificativi trebuie să corespundă cerintelor prevăzute de lege si de
prezentele norme.
La evaluarea acestor persoane se va urmări ca, pe
lângă îndeplinirea conditiilor prevăzute de lege, acestea să dispună de o
situatie financiară care să le permită onorarea obligatiilor lor patrimoniale
si care să asigure premisele pentru sustinerea financiară a băncii în cazul în
care situatia acesteia se deteriorează.
Sumele destinate participării la capitalul social al
băncii trebuie să provină din surse proprii si să nu reprezinte sume
împrumutate ori puse la dispozitie, indiferent cu ce titlu, de alte persoane
fizice sau juridice.
Persoanele juridice care au calitatea de fondator sau
de actionar semnificativ trebuie să fi înregistrat în ultimii 3 ani de
activitate un activ net pozitiv si să dispună, potrivit ultimei situatii
financiar-contabile - bilant contabil sau, după caz, balantă de verificare -,
de un activ net de cel putin 5 ori mai mare decât nivelul participatiei
subscrise la capitalul social al băncii si de un nivel al lichiditătilor -
numerar si disponibilităti în conturi - cel putin la nivelul participatiei.
Persoanele fizice care au calitatea de fondator sau de
actionar semnificativ trebuie să dispună de venituri personale neafectate
îndeplinirii altor obligatii patrimoniale, care să acopere nivelul
participatiei subscrise la capitalul social al băncii si care să aibă caracter
de continuitate.
Art. 18. - La evaluarea fondatorilor si actionarilor
semnificativi vor fi luate în considerare informatii legate de reputatia si de
activitatea acestor persoane, inclusiv cele rezultând din calitatea de
actionar, conducător sau administrator al unei bănci, detinută anterior, precum
si orice alte circumstante de natură să conducă la concluzia că nu sunt
îndeplinite conditiile prevăzute de lege, pentru cauze cum ar fi:
a) nu se poate stabili provenienta fondurilor ce vor
fi utilizate pentru obtinerea participatiei la capitalul social al băncii sau justificarea prezentată nu este
suficientă pentrua determina dacă sunt îndeplinite cerintele prevăzute de lege
si de prezentele norme;
b) din informatiile furnizate de persoanele respective
nu rezultă în mod clar natura activitătii desfăsurate de acestea si - în cazul
persoanelor juridice - identitatea persoanelor care detin controlul direct sau
indirect asupra acestora, nepermitând astfel realizarea unei supravegheri
eficiente;
c) informatiile disponibile referitoare la
activitatea, tranzactiile desfăsurate ori la influenta de orice natură
politică, economică, familială, personală -, la care sunt supuse persoanele
respective, conduc la concluzia că există posibilitatea ca banca să nu îsi
desfăsoare activitatea în conformitate cu prevederile legii si cu cerintele
unei practici bancare prudente si sănătoase;
d) persoanele respective sau persoanele din grupul din
care fac parte au făcut în ultimii 10 ani obiectul unor anchete sau proceduri
administrative ori judiciare care s-au încheiat cu sanctiuni sau interdictii
ori fac în prezent obiectul unor asemenea anchete sau proceduri.
Art. 19. - Regiile autonome si societătile comerciale
cu capital de stat, la care statul detine o participatie de cel putin 10%, pot
participa la capitalul social al unei bănci, persoană juridică română, numai în
cazul îndeplinirii cumulative a următoarelor conditii:
- regia autonomă sau societatea comercială să nu fi
beneficiat în ultimii 3 ani de subventii de la bugetul de stat si să nu se fi
prevăzut pentru anul în curs ca să beneficieze de acestea. În acest scop, se va
prezenta o confirmare din partea Ministerului Finantelor Publice, din care să
rezulte că regia autonomă sau societatea comercială îndeplineste această
conditie;
- participatia la capitalul social al băncii să fie de
cel mult 2% din acesta;
- ponderea totală a participatiilor regiilor autonome
si ale societătilor comerciale cu capital de stat, la care statul detine o
participatie de cel putin 10%, să nu depăsească 10% din capitalul social al
băncii respective.
**)
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 159/2001 a fost publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 802 din 14 decembrie 2001 si a fost aprobată
prin Legea nr. 466/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
523 din 18 iulie 2002.
Art. 20. - Fondurile de investitii, fondurile cu
capital de risc ori alte organisme de plasament colectiv în valori mobiliare,
fără personalitate juridică, asociatiile, fundatiile, ligile, sindicatele ori
alte forme de asociere sindicală si orice alte forme de asociere similare nu
pot participa ca fondator sau actionar semnificativ la capitalul social al unei
bănci.
Interdictia prevăzută la alin. 1 se aplică si în
cazul:
a) persoanelor juridice ori altor entităti
înregistrate în state cu care România nu întretine relatii diplomatice sau în
jurisdictii care nu instituie obligativitatea întocmirii situatiilor contabile,
tinerii registrelor comerciale si/sau permit păstrarea anonimatului în ceea ce
priveste identitatea actionarilor si administratorilor;
b) persoanelor care justifică sursa fondurilor prin
venituri obtinute din activităti desfăsurate în statele sau jurisdictiile
prevăzute la lit. a).
Art. 21. - Calitatea conducătorilor băncii trebuie să
fie adecvată functiei pentru care au
fost desemnati. Aceste persoane trebuie să aibă o bună reputatie si să
îndeplinească conditiile prevăzute de lege si cerintele specifice cuprinse în
prezentele norme.
Persoanele care probează îndeplinirea conditiei de
studii cu diplome obtinute în străinătate vor prezenta un document eliberat de
autoritătile române competente, care să ateste recunoasterea si echivalarea
actelor de studii respective.
Pentru îndeplinirea conditiei privind experienta
profesională în domeniul financiar-bancar persoanele propuse în calitate de
conducător trebuie să fi lucrat cel putin 7 ani în una sau mai multe dintre entitătile prevăzute în anexa nr. 9 la
prezentele norme, din care cel putin 5 ani să fi exercitat responsabilităti decurgând
din:
a) ocuparea unui post de conducere (cel putin sef
serviciu sau echivalent) într-o bancă, în Banca Natională a României,
Ministerul Finantelor Publice, Comisia Natională a Valorilor Mobiliare, Comisia
de Supraveghere a Asigurărilor, Curtea de Conturi sau în institutii similare
din străinătate, post care prin natura responsabilitătilor implică atributii de
coordonare si conducere a unui compartiment a cărui activitate este relevantă
pentru institutia respectivă;
b) asigurarea conducerii efective a unei societăti
care îsi desfăsoară activitatea pe piata de capital, a unei societăti de
leasing financiar sau a unei societăti de asigurare-reasigurare;
c) desfăsurarea unei activităti, cel putin la nivel de
consilier (expert), într-o institutie financiar-bancară internatională, într-un
domeniu relevant al activitătii acesteia.
Persoanele aflate în situatia mentionată la lit. b)
trebuie să fi exercitat cel putin 3 ani una dintre responsabilitătile prevăzute
la lit. a) sau c).
Perioada în care persoana a exercitat concomitent mai
multe dintre responsabilitătile mentionate în acest articol se ia în
considerare o singură dată.
Art. 22. - Deosebit de îndeplinirea conditiilor de
calificare si experientă profesională prevăzute de lege, evaluarea unei
persoane se va face în fiecare caz, luându-se în considerare circumstante si
informatii legate de activitatea, experienta si reputatia persoanei în cauză,
inclusiv cele rezultând din calitatea de actionar, conducător, administrator,
cenzor sau auditor independent al unei bănci, detinută anterior, precum si
orice ale situatii relevante, cum ar fi:
a) persoana respectivă s-a aflat în conflict cu vreo
autoritate de supraveghere din domeniul financiar-bancar din România sau din
străinătate, a fost sanctionată sau i s-a refuzat ori i s-a retras o
autorizatie de către o asemenea autoritate sau s-a aflat în altă situatie care
prin aspectele relevate ar putea avea efecte negative asupra imaginii băncii la
care persoana în cauză este propusă în calitate de conducător;
b) persoana a exercitat fără aprobarea autoritătii
competente o functie pentru care, potrivit dispozitiilor legale aplicabile, era
prevăzută obligativitatea obtinerii unei astfel de aprobări;
c) în calitate de conducător sau administrator al unei
bănci, persoană juridică română sau sucursală a unei bănci străine, persoana nu
si-a asumat responsabilitătile decurgând din această calitate, deciziile
privind administrarea băncii/sucursalei
fiind luate de actionari, sau a participat la adoptarea si/sau aplicarea unor decizii
privind activitatea acesteia, prin care s-a urmărit satisfacerea unor interese
individuale sau de grup, în detrimentul intereselor băncii/sucursalei
respective;
d) o bancă a înregistrat o evolutie necorespunzătoare
a indicatorilor de prudentă sau a făcut obiectul unor măsuri de supraveghere
specială, de administrare specială ori al altor măsuri similare instituite de
autoritatea de supraveghere, ca urmare a activitătii desfăsurate în perioada în
care persoana a avut calitatea de conducător sau de membru în consiliul de
administratie al băncii în cauză;
e) entitătile în conducerea sau administrarea cărora
persoana respectivă a exercitat responsabilităti ori la care este sau a fost
actionar semnificativ, asociat ori asociat comanditat s-au aflat în conflict cu
vreo autoritate din România sau din străinătate, însărcinată cu supravegherea
sistemului financiar-bancar, au fost supuse vreunei sanctiuni dispuse de o
asemenea autoritate ori aceasta le-a refuzat sau le-a retras o autorizatie în
domeniul financiar-bancar;
f) persoana face obiectul unor proceduri penale sau
administrative, aflate în curs de desfăsurare, pentru cause care au relevantă
asupra calitătilor necesare unui conducător de bancă.
La evaluarea conducătorilor propusi se va avea în
vedere si dacă fundamentarea obiectivelor propuse, modalitătile de realizare si
rezultatele preconizate prin studiul de fezabilitate prezentat si însusit de
acestia au la bază o abordare competentă si realistă.
Art. 23. - Nu vor putea fi numite în calitate de
conducător al unei bănci persoanele cărora, printr-o dispozitie legală, o
hotărâre judecătorească ori o decizie administrativă, le este interzis să
conducă o institutie financiar-bancară sau care se află în vreuna dintre
situatiile de incompatibilitate prevăzute de legislatia în vigoare.
Art. 24. - Persoanele propuse în calitate de
administrator, cenzor si auditor independent trebuie să îndeplinească cerintele
prevăzute de lege si să nu se afle în vreo situatie de incompatibilitate
prevăzută de legislatia în vigoare.
La evaluarea persoanelor propuse în calitate de
administrator se vor avea în vedere criteriile prevăzute la art. 22 alin. 1 si
art. 23 pentru conducătorii unei bănci.
Pentru îndeplinirea conditiei de experientă în
domeniul financiar-bancar persoanele propuse în calitate de administrator, altele
decât conducătorii băncii, trebuie să fi lucrat cel putin 3 ani în una sau mai
multe dintre entitătile prevăzute în anexa nr. 9 la prezentele norme, într-un
compartiment a cărui activitate este relevantă pentru specificul entitătii
respective sau să fi asigurat conducerea efectivă a unei astfel de entităti.
Art. 25. - Formalitătile prevăzute la art. 5, 9, 17,
35 si 39 din Legea nr. 31/1990, republicată, vor fi îndeplinite numai după obtinerea
de la Banca Natională a României a aprobării de constituire a băncii.
Art. 26. - În vederea obtinerii aprobării de
constituire, solicitantii trebuie să prezinte Băncii Nationale a României
următoarea documentatie:
a) cererea de autorizare (anexa nr. 1);
b) procură autentică, semnată de toti membrii
fondatori, prin care acestia desemnează una sau mai multe persoane pentru a-i
reprezenta în relatia cu Banca Natională a României pe parcursul instrumentării
dosarului de autorizare (nume, adresă, telefon, fax);
c) proiectul actului constitutiv;
d) repartitia actiunilor si a drepturilor de vot
pentru fondatori;
e) chestionarul (anexa nr. 2) completat si semnat de
fondatori.
În plus, pentru fondatorii persoane juridice se vor
prezenta:
- extras din registrul comertului ori din alt registru
public din tara de origine sau orice alt document oficial echivalent, care să
ateste cel putin denumirea, data înmatriculării, persoanele împuternicite legal
să reprezinte persoana juridică si
obiectul de activitate;
- o prezentare a persoanei juridice, sub semnătura
împuternicitului legal, din care să rezulte organizarea acesteia, inclusiv
reteaua de unităti teritoriale, filialele detinute în tara de origine si în
străinătate, activitatea desfăsurată, structura actionariatului, inclusiv
identitatea persoanelor care detin controlul direct sau indirect asupra
acesteia;
- ultimele trei bilanturi contabile auditate, care să
ateste că persoana juridică a desfăsurat activitate în această perioadă, si
cele mai recente situatii financiarcontabile ale fondatorului si, după caz, ale
societătii a cărei filială este fondatorul;
- la solicitarea Băncii Nationale a României,
curriculum vitae si certificatul de cazier judiciar, în original sau în copie
legalizată, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor lit. g) din prezentul
articol, pentru membrii consiliului de administratie si/sau pentru persoanele
care asigură conducerea activitătii curente a fondatorului.
Pentru fondatorii persoane fizice se vor mai prezenta:
- curriculum vitae din care să rezulte activitatea
desfăsurată în prezent si în ultimii 10 ani, inclusiv numele angajatorului,
natura activitătii desfăsurate, pozitia detinută si alte informatii relevante
legate de activitatea acestuia, si în care să se indice entitătile în care
persoana fizică detine în prezent sau a detinut în ultimii 10 ani calitatea de
membru al consiliului de administratie sau o pozitie echivalentă;
- certificatul de cazier judiciar, în original sau în
copie legalizată, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor lit. g) din
prezentul articol;
- declaratie de venit întocmită în conformitate cu
legislatia din tara de origine, vizată de autoritatea fiscală sau, după caz,
certificată conform legislatiei din tara respectivă; în cazul în care
legislatia din tara de origine nu prevede o astfel de declaratie, se va
prezenta un document oficial care să ateste acest fapt si se va completa
declaratia prevăzută în anexa nr. 3;
- în cazul unei participatii mai mari decât
echivalentul în lei a 10.000 euro, ultimul bilant al societătilor la care
persoana fizică este asociat/actionar si orice alte documente considerate
relevante pentru justificarea corespunzătoare a sursei declarate a fondurilor;
- declaratie privind natura si cuantumul datoriilor
existente la data depunerii documentatiei, fată de alte persoane fizice si/sau
juridice, inclusiv fată de autorităti publice centrale si/sau locale;
f) studiul de fezabilitate, însusit de conducătorii
propusi ai băncii, care să descrie obiectivele, politicile si strategiile băncii
si care să cuprindă:
- estimări ale bilantului si ale contului de profit si
pierderi pentru următorii 3 ani, întocmite potrivit normelor metodologice în materie emise de Banca
Natională a României;
- descrierea clientelei, a produselor si serviciilor
oferite si a segmentului de piată pe care banca intentionează să desfăsoare
activitatea;
- sursele de finantare, structura activelor, strategia
de investitii, inclusiv dezvoltarea retelei de unităti teritoriale;
- descrierea politicilor în domeniul fondurilor
proprii, gestiunii riscului de lichiditate, concentrării riscului,
operatiunilor de creditare etc.;
- proiectul structurii organizatorice si de conducere
a activitătii, care să cuprindă atributiile fiecărui compartiment, cu
precizarea numărului si repartitiei personalului pe functii, componenta
comitetului de risc, a comitetului de administrare a activelor si pasivelor si
a comitetului de credite, repartizarea responsabilitătilor între conducătorii
băncii, aceste comitete si consiliul de administratie, organizarea si gestiunea
sistemului informational, inclusiv sistemele de securitate;
- descrierea sistemului de control intern, care va
cuprinde metodele si mijloacele de monitorizare si control al riscurilor
specifice, inclusiv politica privind cunoasterea clientelei si măsurile de
prevenire a spălării banilor prin intermediul băncii;
g) comunicare privind identitatea conducătorilor
băncii, pentru care urmează să se transmită:
- chestionarul (anexa nr. 4) completat de aceste
persoane, din care să rezulte onorabilitatea, calificarea si experienta
profesională, care să fie compatibile cu functia pentru care au fost desemnate;
- certificatul de cazier judiciar, în original sau în
copie legalizată.
Pentru persoanele care nu si-au stabilit resedinta în
România se va prezenta câte un certificat de cazier judiciar sau documentele
echivalente, eliberate de autoritătile competente din tara de origine si din
tara în care si-au stabilit resedinta în prezent, dacă aceasta este alta decât
tara de origine.
Pentru persoanele care si-au stabilit resedinta în
România de mai putin de 5 ani, certificatul de cazier judiciar, eliberat de
autoritătile române, va fi completat cu documentele echivalente eliberate de
autoritătile competente din tara de origine si din tara în care si-au stability
resedinta anterior, dacă aceasta este alta decât tara de origine.
Pentru persoanele care si-au stabilit resedinta în
România de mai mult de 5 ani, se va prezenta certificatul de cazier judiciar
eliberat de autoritătile române:
- declaratia din care să rezulte că, pe perioada
îndeplinirii functiei pentru care au fost numite, vor exercita exclusiv această
functie si vor avea resedinta în România (localitatea în care banca îsi are
sediul), conform anexei nr. 5;
- declaratie din partea entitătilor din domeniul
financiarbancar la care persoana respectivă a exercitat responsabilităti în
conducerea sau administrarea acestora ori la care este sau a fost actionar
semnificativ, asociat ori asociat comanditat si din partea autoritătilor
însărcinate cu supravegherea sistemului financiar-bancar din tara respecti vă,
dincare să rezulte dacă persoana si entitătile în cauză s-au aflat în vreuna
dintre situatiile prevăzute la art. 22 lit. a), b) si e);
h) comunicare privind identitatea administratorilor,
altii decât conducătorii băncii, pentru care se vor transmite:
- curriculum vitae care va cuprinde cel putin
informatii legate de studiile absolvite - institutia de învătământ, natura
cursurilor si anul absolvirii - si o prezentare detaliată a activitătii desfăsurate,
cu indicarea denumirii, adresei si profilului activitătii entitătii în cadrul
căreia a activat, natura si durata activitătilor desfăsurate,
responsabilitătile exercitate;
- chestionarul (anexa nr. 4), fără completarea pct. 4
si 5 din acesta;
- certificatul de cazier judiciar, în original sau în
copie legalizată, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor lit. g) din
prezentul articol;
- declaratia prevăzută la lit. g) ultima liniută;
i) identitatea cenzorilor.
Pentru cenzorii persoane fizice se vor prezenta:
- curriculum vitae (se vor preciza, în mod distinct,
adresele la care persoana a avut stabilită resedinta în ultimii 5 ani);
- certificatul de cazier judiciar, în original sau în
copie legalizată, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor lit. g) din
prezentul articol, referitoare la certificatul de cazier judiciar;
- dovada calitătii de expert contabil sau contabil
autorizat cu studii superioare, în conditiile legii române (copia legalizată de
pe carnetul de expert contabil sau contabil autorizat cu studii superioare,
copia de pe Monitorul Oficial al României care atestă înscrierea în Tabloul
corpului expertilor contabili si contabililor autorizati din România);
- declaratie (anexa nr. 6A).
Pentru cenzorii persoane juridice se vor prezenta:
- copie legalizată de pe certificatul de înmatriculare
în registrul comertului;
- dovada calitătii de societate de expertiză
contabilă, autorizată să desfăsoare această activitate pe teritoriul României
(copia de pe Monitorul Oficial al României care atestă înscrierea în Tabloul
corpului expertilor contabili si contabililor autorizati din România);
- declaratie (anexa nr. 6B) a societătii de expertiză
contabilă si (anexa nr. 6A) a persoanei fizice desemnate de aceasta să o
reprezinte în calitate de cenzor;
j) în cazul constituirii unei filiale a unei bănci
străine, declaratia autoritătii de supraveghere bancară din tara de origine
privind viabilitatea băncii străine respective;
k) denumirea băncii sau denumirea sucursalei băncii
străine autorizate să functioneze pe teritoriul României, la care se va
deschide contul de colectare a capitalului social. Contul de capital va fi
blocat până la înmatricularea băncii în registrul comertului;
l) orice alte informatii pe care fondatorii le
consideră de natură să sustină viabilitatea proiectului prezentat.
Art. 27. - În cazul constituirii băncii prin
subscriptie publică, documentatia prevăzută la art. 26 lit. h) si i) din
prezentele norme nu va fi prezentată în această etapă.
Art. 28. - În vederea obtinerii autorizatiei de functionare,
în termenul prevăzut la art. 5 alin. 1 vor fi prezentate Băncii Nationale a
României documentele care atestă constituirea legală a băncii.
Vor fi prezentate următoarele documente:
a) copie legalizată de pe actul constitutiv încheiat
în formă autentică sau un exemplar original al acestuia;
b) scrisoare din partea depozitarului fondurilor
destinate să constituie capitalul social, care să confirme suma vărsată de
fiecare actionar într-un cont special deschis pentru colectarea capitalului
social, care a fost blocat până în momentul înmatriculării băncii;
c) dovada detinerii cu titlu legal a spatiului aferent
sediului social, care se va materializa într-un act de proprietate încheiat în formă
autentică, transcris în registrul de transcriptiuni imobiliare de pe lângă
judecătoria unde se află imobilul, sau o copie legalizată de pe acesta, într-un
contr act de închiriere sau subînchiriere, în original sau în copie legalizată,
înregistrat la autoritatea fiscală (în cazul contractului de subînchiriere se
va prezenta si consimtământul scris al proprietarului, concretizat într-o
declaratie încheiată în formă autentică, precum si contractul de închiriere în
original sau în copie legalizată, înregistrat la autoritatea fiscală) etc.;
d) informare cu privire la repartitia capitalului
social;
e) identitatea auditorului independent; pentru acesta
se vor transmite:
- dovada calitătii de societate de expertiză
contabilă, autorizată să desfăsoare această activitate pe teritoriul României
(copie de pe Monitorul Oficial al României care atestă înscrierea acesteia în
Tabloul corpului expertilor contabili si contabililor autorizati din România);
- o scurtă prezentare a activitătii societătii, din
care să rezulte experienta în domeniul financiar-bancar a acesteia;
- curriculum vitae si certificatul de cazier judiciar
pentru conducătorul (conducătorii) societătii;
- chestionar (anexa nr. 7);
f) copie certificată de pe cererea de înmatriculare si
copie legalizată de pe certificatul eliberat de Oficiul registrului comertului,
din care rezultă înmatricularea băncii;
g) comunicare privind existenta reglementărilor
proprii referitoare la desfăsurarea activitătii.
În cazul în care societatea de expertiză contabilă
propusă în calitate de auditor independent al băncii a fost aprobată si
îndeplineste această calitate la o altă bancă, documentatia prevăzută la lit.
e) va fi înlocuită cu o declaratie sub semnătura conducătorului societătii,
prin care să se confirme că informatiile cuprinse în documentatia existentă în
evidentele Băncii Nationale a României, nu au suferit modificări sau, după caz,
să se comunice modificările intervenite.
Art. 29. - În cazul în care banca s-a constituit pe calea subscriptiei publice, se vor transmite si documentele prevăzute la art. 26 lit. e) din prezentele norme pentru actionarii semnificativi, precum si cele de la lit. h) si i) ale aceluiasi articol.