MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 880 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 6 decembrie 2002
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 264 din 15 octombrie
2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 24
din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 108/1996, cu modificările ulterioare
Decizia nr. 292 din 5 noiembrie
2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17
alin. 11-13 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu
modificările ulterioare
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
167. - Ordonantă de urgentă
pentru ratificarea Acordului suplimentar de împrumut dintre România, în
calitate de Împrumutat, Banca Natională a României, în calitate de Agent al
Împrumutatului, si Comunitatea Europeană, în calitate de Împrumutător, semnat
la Bruxelles la 11 noiembrie 2002
Acord suplimentar de împrumut între România (în
calitate de Împrumutat), Banca Natională a României (în calitate de Agent al
Împrumutatului) si Comunitatea Europeană (în calitate de Împrumutător)
1.337. - Hotărâre privind
organizarea si functionarea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei
1.338. - Hotărâre pentru
modificarea Hotărârii Guvernului nr. 15/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
508/933. - Ordin al ministrului
muncii si solidaritătii sociale si al ministrului sănătătii si familiei privind
aprobarea Normelor generale de protectie a muncii
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
130. - Decizie privind difuzarea
operelor audiovizuale românesti
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 15 octombrie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 24 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 108/1996, cu modificările ulterioare
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 24 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 108/1996, cu modificările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Onedil” - S.A. din Onesti în dosarele nr. 654/2002, nr. 668/2002 si
nr. 1.709/2002 ale Tribunalului Bacău.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea
dosarelor nr. 163C/2002 si 192C/2002 la Dosarul nr. 162C/2002, având în vedere
că părtile sunt aceleasi, precum si că există o strânsă legătură în ceea ce
priveste obiectul si cauza fiecăreia dintre aceste pricini. Reprezentantul
Ministerului Public este de acord cu măsura conexării, pentru aceleasi
considerente. Fată de aceste sustineri, pentru o mai bună administrare a
justitiei, Curtea, în temeiul art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune
conexarea dosarelor indicate mai sus la Dosarul nr. 162C/2002.
Reprezentantul Ministerului Public solicită
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, întrucât dispozitiile
art. 16 din Constitutie, care consacră egalitatea în drepturi a cetătenilor,
sunt aplicabile persoanelor fizice, nu si persoanelor juridice, iar
dispozitiile constitutionale ale art. 54, referitoare la exercitarea
drepturilor si libertătilor constitutionale cu bună-credintă, nu au legătură cu
dispozitiile criticate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarelor,
constată următoarele:
Prin încheierile din 25 martie 2002, pronuntate în
dosarele nr. 668/2002 si nr. 1.709/2002, precum si prin Încheierea din 27
martie 2002, pronuntată în Dosarul nr. 654/2002, Tribunalul Bacău a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 24 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 108/1996, cu modificările
ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Onedil” - S.A. din
Onesti în litigii cu Primăria Municipiului Onesti.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine că prevederile art. 24 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 108/1996,
sunt discriminatorii fată de
justitiabili, “în măsura în care o hotărâre judecătorească, desi executorie,
[…] a fost pusă în executare prin organele proprii ale primăriei, fără a
respecta prevederile legale, respectiv cele privind executarea unor astfel de
sentinte, chiar cele ale O.G. 11/1996 care arată că prevederile sale se
completează cu cele ale Codului de procedură civilă”. Astfel, a fost încălcată
competenta legală a executorilor judecătoresti, reglementată prin Legea nr.
11/1996. Este criticat modul de administrare a justitiei de către instanta de
fond, care, în situatia în care ar fi atasat dosarul de executare, ar fi putut
observa că în el era depusă o fotocopie a deciziei legalizate, care nu era
învestită cu formulă executorie si care, deci, nu putea constitui titlu
executoriu care să justifice executarea silită.
Astfel, se apreciază că prevederea legală creează
discriminări si generează abuzuri în exercitarea unor drepturi, contravenind
astfel dispozitiilor art. 16 si 54 din Constitutie.
Tribunalul Bacău apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece “prin crearea unor organe
proprii de executare Ministerul Finantelor, prin organele de executare proprii
ale directiilor generale ale finantelor publice, recuperează creantele
bugetare, care, prin destinatia lor, apartin contribuabililor”. Dispozitiile
art. 25 din actul normativ criticat prevăd că executarea silită porneste numai
în baza unui titlu executoriu emis de un organ competent, potrivit legii. Din
această mentiune rezultă că prevederile din legea specială se completează cu
dispozitiile Codului de procedură civilă. Mai mult, se arată că, împotriva
actelor de executare silită efectuate de organele specializate, cei lezati pot
contesta legalitatea actelor de executare la instantele de judecată.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, în punctul său de
vedere, consideră că exceptia de neconstitutionalitate nu este
întemeiată, pentru următoarele motive:
Dispozitiile criticate nu contravin celor cuprinse în
art. 16 din Constitutie, deoarece principiul egalitătii, consacrat de acesta,
are în vedere cetăteanul, în calitatea sa de persoană fizică, el nefiind
aplicabil persoanelor juridice.
“Atunci când persoanele fizice au calitatea de debitor
fată de bugetul de stat sau bugetul local, tuturor le sunt incidente aceleasi
prevederi legale, fără privilegii si fără di scriminări, punerea în aplicare a
legii făcându-se în mod nediscriminatoriu si impartial.” Nu este întemeiată
nici critica privind încălcarea dispozitiilor art. 54 din Constitutie referitor
la exercitarea de către cetăteni a drepturilor si libertătilor cu
bună-credintă, întrucât acestea nu au relevantă juridică în cauză. Cu privire
la situatia de fapt si la aplicarea prevederilor legale se arată că în acest
domeniu competenta apartine instantelor de judecată în fata cărora părtile îsi
pot valorifica drepturile.
Guvernul, în punctul său de vedere,
apreciază că exceptia de neconstitutionalitate nu este întemeiată, după cum
urmează:
În principal, critica formulată vizează aspecte legate
de “stricta si corecta aplicare a legii”, iar nu de constitutionalitatea dispozitiilor art. 24 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996. Astfel, asupra sustinerilor “referitoare, pe de o
parte, la încălcarea competentei legale a executorilor judecătoresti, prin
faptul că executarea silită a dispozitiilor cu caracter civil din titlul
executoriu a fost adusă la îndeplinire de organele proprii de executare ale
primăriei, iar pe de altă parte, la faptul că executarea silită a fost
declansată fără ca hotărârea judecătorească să fi fost învestită cu formulă
executorie, urmează a se pronunta instanta judecătorească, în discutie fiind
aspecte legate de modul de aplicare a legii”. În secundar, prevederile
criticate nu contravin dispozitiilor art. 16 si 54 din Constitutie, fiind
invocată, “de fapt, trecerea la măsura executării silite fără respectarea unor
cerinte formale pe care legea le impune în acest scop, aspect ce nu are
relevantă din punct de vedere al constitutionalitătii prevederii criticate”.
Presedintele Senatului nu a
comunicat punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale presedintelui Camerei Deputatilor si cele ale Guvernului, rapoartele
întocmite de judecătorul-raportor si concluziile procurorului, dispozitiile
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea constată că a fost legal sesizată, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 24 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 108/1996,
cu modificările ulterioare, care au următorul cuprins: “Pentru creantele
bugetare administrate de către Ministerul Finantelor, precum si pentru cele
gestionate de către institutiile publice, constând în venituri stabilite prin
lege, care constituie resurse ale bugetului de stat, sunt abilitate să aducă la
îndeplinire măsurile asiguratorii si să efectueze procedura de executare
silită, prevăzută de prezenta ordonantă, organele de specialitate ale
directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene si a municipiului Bucuresti si unitătile subordonate acestora,
unitătile subordonate Directiei Generale a Vămilor numai pentru creantele
determinate în vamă, precum si alte organe sau persoane, stabilite prin ordin
al ministrului finantelor.
Creantele trezoreriei statului, astfel cum sunt
definite de reglementările legale în materie, se execută silit de către
organele de specialitate competente să gestioneze bugetul trezoreriei statului.
Serviciile de specialitate ale consiliilor locale, ale
Consiliului General al Municipiului Bucuresti si ale consiliilor judetene, după
caz, sunt abilitate să aducă la îndeplinire măsurile asiguratorii si să
efectueze procedura de executare silită în vederea realizării creantelor
apartinând bugetelor comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor, după caz.
Organele si serviciile de specialitate prevăzute la
alin. 1, 2 si 3 sunt denumite în continuare organe de executare.
Creantele bugetare care se încasează, se
administrează, se contabilizează si se utilizează de institutiile publice,
provenite din venituri extrabugetare, precum si cele rezultate din raporturi
juridice contractuale se execută prin împuterniciti proprii, potrivit
prevederilor prezentei ordonante.
Pentru creantele bugetare prevăzute la alin. 3 si 5
organele abilitate să efectueze procedura de executare silită vor aduce la
îndeplinire si măsurile asiguratorii.
În cazul în care institutiile publice transmit spre
executare silită organelor prevăzute la alin. 1 debite reprezentând venituri
extrabugetare, sumele realizate astfel se fac venit la bugetul de stat.
Personalul organelor de executare, împuternicit să
aplice măsurile de executare silită, îndeplineste o functie ce implică
exercitiul autoritătii de stat.”
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate,
autorul acesteia sustine că dispozitiile criticate sunt discriminatorii fată de
justitiabili, pentru că, pe de o parte, dispozitiile cu caracter civil din
titlul executoriu au fost executate silit de organele de specialitate ale
consiliului local, încălcând astfel competenta legală a executorilor
judecătoresti reglementată prin Legea nr. 188 din 1 noiembrie 2000, iar pe de
altă parte, pentru că s-a pornit executarea silită fără ca hotărârea
judecătorească să fi fost învestită cu formula executorie, asa cum se prevede
în Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, cu modificările ulterioare, care
stabileste că dispozitiile sale se completează cu cele ale Codului de procedură
civilă. Astfel, se sustine că au fost încălcate dispozitiile constitutionale
ale art. 16 privind egalitatea în drepturi si cele ale art. 54 referitoare la
exercitarea drepturilor si a libertătilor fundamentale.
Curtea Constitutională constată că prin exceptia de
neconstitutionalitate se pun în discutie probleme referitoare la aplicarea
corectă a prevederilor legale, care reglementează executarea silită de către
organele de specialitate ale autoritătilor locale, precum si aspecte privind
situatia de fapt a neînvestirii hotărârii judecătoresti cu formulă executorie
înainte de pornirea executării silite. Având în vedere dispozitiile art. 2
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constitutională,
exercitând controlul de constitutionalitate, .[…] se pronuntă numai asupra
problemelor de drept […]. De asemenea, Curtea Constitutională nu se poate
pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra
întelesului său contrar Constitutiei”. Aspectele privind situatia de fapt
si modul de aplicare a legii sunt de competenta exclusivă a instantelor
judecătoresti, în temeiul dispozitiilor art. 123 alin. (1) din Constitutie,
potrivit cărora “Justitia se înfăptuieste în numele legii”. Pentru
eventuala nerespectare de către organele de executare a prevederilor privind
executarea silită, cuprinse în Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 si în Codul de
procedură civilă, autorul exceptiei are la dispozitie căile legale de
contestare.
Astfel fiind, Curtea urmează să respingă exceptia de
neconstitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 108/1996, cu modificările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Onedil” - S.A. din Onesti în dosarele nr. 654/2002, nr. 668/2002 si nr. 1.709/2002 ale
Tribunalului Bacău.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 15 octombrie
2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent sef,
Claudia Miu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 5 noiembrie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 alin. 11-13
din
Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu
modificările ulterioare
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 alin. 11-13 din Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările
ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Hidroelectrica” - S.A.
din Bucuresti în Dosarul nr. 3.718/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a
IV-a civilă.
La apelul nominal se prezintă părtile: Ovidiu
Agliceru, personal, si Federatia sindicală “Hidroenergetica”, reprezentată prin
avocat Gheorghe Bădică, lipsind Societatea Comercială “Hidroelectrica” - S.A.,
fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, Ovidiu Agliceru
solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibilă,
deoarece prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 20/2002 au fost modificate
dispozitiile legale atacate.
Federatia sindicală “Hidroenergetica” cere, pentru
acelasi motiv, respingerea exceptiei ca fiind lipsită de obiect.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei ca fiind inadmisibilă, pentru că prevederile legale
criticate au fost modificate, iar solutia legislativă nu a fost conservată prin
dispozitiile modificatoare.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 28 septembrie 2001, pronuntată în
Dosarul nr. 3.718/2001, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civilă a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 alin. 11-13 din Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările
ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială
“Hidroelectrica” - S.A. din Bucuresti.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că dispozitiile art. 17 alin. 11-13 din Legea nr. 92/1992, republicată,
cu modificările ulterioare, sunt neconstitutionale, întrucât stabilesc
compunerea instantei pentru judecarea litigiilor de muncă nu numai din
judecători, ci si cu participarea a doi asistenti judiciari, care au calitatea
de functionar public si care au drepturi egale cu cele ale judecătorului. Se
consideră că aceste dispozitii legale sunt contrare prevederilor
constitutionale ale art. 123, 124 si 125, cu raportare la art. 1 alin. (3) si
la art. 51.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civilă,
exprimându-si opinia, în sensul admiterii exceptiei de neconstitutionalitate, consideră
“că normele juridice invocate de contestator sunt în contradictie cu
dispozitiile art. 123 si art. 125 din Constitutia României”.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, si ale art. 181 din Legea nr. 35/1997 privind
organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului, introduse prin
Legea nr. 181/2002, încheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului,
precum si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere cu
privire la exceptia ridicată.
Presedintele Camerei Deputatilor, în punctul său de
vedere, apreciază că exceptia de neconstitutionalitate urmează să fie respinsă
ca inadmisibilă, pentru că prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 20/2002
au fost modificate dispozitiile art. 17 alin. 11 din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecătorească, republicată, iar noua redactare a textelor
nou-introduse nu mentine solutia legislativă anterioară.
Guvernul, în punctul său de vedere,
consideră că exceptia ridicată este inadmisibilă deoarece, pe de o parte, prin
Decizia nr. 322/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
66 din 30 ianuarie 2002, s-a constatat că sunt neconstitutionale dispozitiile
art. 17 alin. 11 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecătorească, republicată, iar pe de altă parte, prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 20/2002 aceleasi dispozitii au fost modificate în sensul că
asistentii judiciari participă la deliberări cu vot consultativ.
Avocatul Poporului, în punctul său de vedere, sustine
că nu există temei pentru retinerea spre examinare a exceptiei de
neconstitutionalitate, deoarece textele criticate au fost modificate prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 20/2002.
Presedintele Senatului nu a
comunicat punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
exprimate de presedintele Camerei Deputatilor si de Guvern, precum si de
Avocatul Poporului, raportul judecătorului-raportor, sustinerile părtilor
prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. 17 alin. 11-13 din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecătorească, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, dispozitii introduse prin Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 179/1999, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie 1999, aprobată si modificată prin
Legea nr. 118/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
162 din 30 martie 2001.
Curtea Constitutională a mai fost sesizată cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 11-13 din Legea
nr. 92/1992, republicată, constatând că dispozitia potrivit căreia hotărârile
se iau cu majoritatea membrilor completului din care fac parte cu vot
deliberativ si 2 asistenti judiciari este neconstitutională. Totodată Curtea a
retinut că formarea unor complete speciale pentru solutionarea cauzelor privind
conflictele si litigiile de muncă, în care să fie inclusi si asistenti
judiciari, dar fără a avea drept de vot deliberativ, nu încalcă în sine nici o
dispozitie constitutională. Astfel, prin Decizia nr. 322 din 20 noiembrie 2001,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 30 ianuarie
2002, Curtea Constitutională a admis exceptia de neconstitutionalitate si a
constatat că “dispozitiile art. 17 alin. 11 din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecătorească, republicată, cu modificările ulterioare, prin care
se stabileste că hotărârile în cauzele privind conflictele si litigiile de
muncă, judecate în primă instantă, se iau cu majoritatea membrilor completului
de judecată, sunt neconstitutionale”. Având în vedere dispozitiile art. 23
alin. (3) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicată, se constată că în cauză a
intervenit o cauză de inadmisibilitate, întrucât printr-o decizie anterioară
s-a constatat neconstitutionalitatea dispozitiilor ce fac obiectul exceptiei.
Curtea observă că exceptia de neconstitutionalitate a devenit inadmisibilă după
sesizarea Curtii Constitutionale de către instanta de judecată, care s-a dispus
prin Încheierea din 28 septembrie 2001. În plus, tot ulterior sesizării,
dispozitiile art. 17 alin. 11-13 din Legea nr. 92/1992 au fost
substantial modificate prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 20/2002,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 151 din 28 februarie
2002, si au următorul continut: “Cauzele privind conflictele de muncă se
judecă în primă instantă, cu celeritate, de către complete formate din doi
judecători, asistati de doi magistrati consultanti.
Magistratii consultanti participă la deliberări cu vot
consultativ. Opiniile separate ale acestora sau, după caz, opinia separată se
consemnează în hotărâre.
În cazul în care judecătorii, care intră în compunerea completului, nu a jung la un acord asupra hotărârii, procesul se rejudecă în complet de divergentă, prevederile alin. 5 fiind aplicabile.”
În jurisprudenta Curtii Constitutionale s-a statuat în
mod constant că atunci când, după ridicarea exceptiei de neconstitutionalitate,
dispozitia legală a fost modificată, exceptia poate să fie examinată dacă
textul legal, în noua sa redactare, conservă solutia legislativă initială. Se
retine că în redactarea textelor modificatoare nu a mai fost preluată
prevederea că hotărârile se iau cu votul tuturor membrilor completului de
judecată, precizându-se că magistratii consultanti participă la deliberări
numai cu vot consultativ.
Fată de toate acestea, Curtea constată că în cauză
este concurentă o altă cauză de inadmisibilitate, în temeiul alin. (1) si (6)
ale art. 23 al legii mentionate anterior, potrivit cărora este inadmisibilă
exceptia de neconstitutionalitate care vizează o dispozitie legală care nu mai
este în vigoare. Întrucât atât decizia de constatare a neconstitutionalitătii,
cât si modificarea dispozitiilor legale criticate au intervenit după data
sesizării Curtii, se retine că exceptia de neconstitutionalitate a devenit
inadmisibilă ulterior actului de sesizare, urmând să fie respinsă ca atare.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit.
c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13
alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind devenită inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 11-13 din Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările
ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Hidroelectrica” - S.A.
în Dosarul nr. 3.718/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 5 noiembrie
2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent sef,
Claudia Miu
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
ratificarea Acordului suplimentar de împrumut dintre România, în calitate de
Împrumutat, Banca Natională a României, în calitate de Agent al Împrumutatului,
si Comunitatea Europeană, în calitate de Împrumutător, semnat la Bruxelles la
11 noiembrie 2002
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din
Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art. 1. - Se ratifică Acordul suplimentar de împrumut
dintre România, în calitate de Împrumutat, Banca Natională a României, în
calitate de Agent al Împrumutatului, si Comunitatea Europeană, în calitate de
Împrumutător, semnat la Bruxelles la 11 noiembrie 2002, prezentat în anexa care
face parte integrantă din prezenta ordonantă de urgentă. Prezentul acord
completeză Acordul de împrumut dintre România, în calitate de Împrumutat, Banca
Natională a României, în calitate de Agent al Împrumutatului, si Comunitatea
Europeană, în calitate de Împrumutător, semnat la Bruxelles la 27 ianuarie 2000
si ratificat prin Ordonanta Guvernului nr. 30/2000, aprobată prin Legea nr.
210/2000.
Art. 2. - Sumele în valută trase din împrumut se
virează în contul de valută al Ministerului Finantelor Publice deschis la Banca
Natională a României si se utilizează de către Ministerul Finantelor Publice în
functie de necesitătile de finantare a deficitului bugetului de stat si de
refinantare a datoriei publice, prin cedare la rezerva valutară a statului.
Art. 3. - (1) Dobânzile împrumutului se asigură din
bugetul trezoreriei statului, în limita dobânzilor încasate din fructificarea
sumelor aferente împrumutului, iar diferenta până la sumele de plată,
comisioanele si alte costuri ale împrumutului, precum si diferentele
nefavorabile de curs se vor suporta de la bugetul de stat, din sumele prevăzute
cu aceste destinatii în bugetul Ministerului Finantelor Publice Actiuni
generale.
(2) Rambursarea ratelor de capital la cursul de schimb
istoric se asigură prin refinantarea datoriei publice pe bază de împrumuturi de
stat.
Art. 4. - Se autorizează Guvernul României ca, prin
Ministerul Finantelor Publice, de comun acord cu Comunitatea Europeană,
reprezentată de Comisia Europeană, să aducă pe durata împrumutului, în functie
de conditiile concrete de derulare a acordului de împrumut, amendamente la
continutul acestuia, care nu sunt de natură să sporească obligatiile financiare
ale României fată de Comunitatea Europeană sau să determine noi
conditionalităti economice fată de cele convenite initial între părti.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Bucuresti,
27 noiembrie 2002.
Nr. 167.
ANEXĂ
ACORD SUPLIMENTAR DE ÎMPRUMUT*)
între România (în calitate de Împrumutat), Banca
Natională a României (în calitate de Agent al Împrumutatului) si Comunitatea
Europeană (în calitate de Împrumutător)
100.000.000 euro
Acest acord suplimentar de împrumut se încheie între
Comunitatea Europeană, denumită în continuare CE sau Împrumutătorul, reprezentată
de Comisia Comunitătii Europene, denumită în continuare Comisia, în
numele căreia actionează domnul Pedro Solbes Mira, membru al Comisiei,
si România, denumită în continuare România sau Împrumutatul,
reprezentată de domnul Mihai Nicolae Tănăsescu, ministrul finantelor
publice,
si Banca Natională a României, actionând în calitate
de Agent al Împrumutatului, denumită în continuare Agentul, reprezentată
de domnul Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Nationale a României.
PREAMBUL
Având în vedere că, suplimentar asistentei
macrofinanciare, aprobată anterior de Consiliul Uniunii Europene, denumit în
cele ce urmează Consiliul, autoritătile române au solicitat continuarea
asistentei financiare din partea CE,
având în vedere că, prin Decizia nr. 1.999/732/CE din
8 noiembrie 1999 (decizia) pentru suplimentarea asistentei
macrofinanciare pentru România, Consiliul a decis să pună la dispozitie
României un împrumut în sumă maximă de 200 milioane euro, în scopul sprijinirii
balantei de plăti si întăririi pozitiei rezervei valutare a României, un astfel
de împrumut reprezentând o măsură adecvată pentru a ajuta România să depăsească
mai usor constrângerile financiare externe,
având în vedere că Împrumutatul si Agentul au semnat
la data de 27 ianuarie 2000 un acord de împrumut (acordul) si un
memorandum de întelegere privind conditiile de politică economică (memorandumul),
prin care Împrumutătorul intentiona să disponibilizeze pentru Împrumutat un
împrumut în sumă de până la 200 milioane euro,
având în vedere că prima transă, în valoare de 100
milioane euro (prima transă), a fost eliberată Împrumutatului la data de
29 iunie 2000, conform art. 1 paragrafele 1 si 2 din acord,
având în vedere că la data de 22 ianuarie 2002
Consiliul a apreciat progresul recent al României în ceea ce priveste
stabilitatea macroeconomică si acordul la care s-a ajuns spre sfârsitul anului
trecut cu Fondul Monetar International asupra unui program de politici
economice si financiare cuprinzător, sprijinit de un nou aranjament stand-by,
având în vedere că, în cadrul aceleiasi întâlniri,
Consiliul a fost informat asupra intentiei Comisiei de a disponibiliza pentru
România a doua transă de 100 milioane euro (a doua transă), în baza
deciziei, în două subtranse, pe baza evaluării pozitive de către serviciile
Comisiei a implementării aranjamentului stand-by si a progresului adecvat în
procesul de ajustare structurală al tării,
având în vedere că autoritătile române si-au luat
angajamentul de a îndeplini conditiile atasate asistentei financiare, după cum
s-a convenit cu Comisia în memorandum si într-un memorandum suplimentar de
întelegere anexat la acest acord suplimentar de împrumut,
având în vedere că a doua transă de până la 100
milioane euro urmează a se elibera în concordantă cu art. 1 paragrafele 1 si 2
din acord,
având în vedere că Împrumutătorul si Împrumutatul au
convenit ca a doua transă să fie împărtită în două subtranse (prima
subtransă si a doua subtransă), în valoare de 50 milioane euro
fiecare,
având în vedere că, potrivit prevederilor
memorandumului suplimentar de întelegere anexat, Comisia, în implementarea
subtranselor, va lansa în numele CE, după consultări cu Comitetul Economic si
Financiar, emisiuni de obligatiuni în valoare totală de 100 milioane euro sau
va initia alte tranzactii financiare adecvate, ale căror sume vor fi
subîmprumutate Împrumutatului si vor fi puse la dispozitie Agentului la datele
la care vor fi primite de Comisie (datele plătilor),
prin urmare, în prezent, părtile au convenit să
suplimenteze acordul după cum urmează:
*)
Traducere.
ARTCOLUL 1
Suma celei de-a doua transe a împrumutului
1. În baza prevederilor memorandumului suplimentar de
întelegere anexat, Împrumutătorul acceptă prin prezentul acord suplimentar de
împrumut să disponibilizeze pentru Împrumutat, iar Împrumutatul solicită
eliberarea celei de-a doua transe, în valoare de 100 milioane euro, în aceleasi
conditii ca cele aplicabile primei transe acordate conform art. 1 paragrafele 1
si 2 din acord, cu exceptia faptului că anumiti termeni pot fi diferiti în
cadrul contractelor de împrumut ulterioare, iar Împrumutătorul, Împrumutatul si
Agentul îsi reconfirmă prin prezentul acord acceptul asupra termenilor
acordului, inclusiv ai contractelor de împrumut, asa cum a fost prevăzut la
art. 2 din acord, atât cu privire la prima transă, cât si la a două transă.
2. A doua transă va fi împărtită în două subtranse, în
valoare de 50 milioane euro fiecare. Prima si cea de-a doua subtransă se vor
elibera conform conditiilor si termenilor care sunt stipulati în acord pentru
tragerea transelor si, în special, conform conditiilor prealabile stipulate la
art. 2 paragraful 3 din acord. Ambele subtranse vor fi eliberate, la
solicitarea Împrumutatului, în baza prevederilor memorandumului suplimentar de
întelegere anexat. A doua subtransă va fi eliberată oricum nu mai devreme de 3
luni de la tragerea primei subtranse si va fi conditionată de o reconfirmare a
avizelor juridice acordate conform art. 2 paragraful 2 din acest acord
suplimentar de împrumut.
Mentiunile făcute prin prezentul acord suplimentar de
împrumut la a doua transă sunt considerate a fi mentiuni ale subtransei
relevante sau ale ambelor subtranse, după cum cere contextul. Mentiunile
referitoare la data plătii sunt considerate a fi mentiuni referitoare la data
plătii relevante, pentru subtransa relevantă. Sumele nete ale fiecărei
subtranse sunt definite la art. 2 din acord.
ARTICOLUL 2
Conditii prealabile
1. Conditiile prealabile, stabilite conform art. 2
paragrafului 3 din acord, pentru transferul sumei nete, sunt aplicabile în
întregime pentru tragerea primei si celei de-a doua subtranse.
2. Avizele juridice, care urmează să fie transmise
conform art. 2 paragraful 3(1) din acord, vor trebui să fie primite de Comisie
cu cel putin două zile lucrătoare luxemburgheze înainte de data la care CE
intentionează să demareze tranzactia financiară pentru o subtransă, o astfel de
dată urmând a fi comunicată Împrumutatului în prealabil. Aceste avize juridice
vor fi datate nu mai devreme de data intrării în vigoare a acordului
suplimentar de împrumut, după cum se defineste la art. 5 al acestuia, si nu mai
târziu de două zile lucrătoare luxemburgheze înaintea datei la care CE
intentionează să demareze tranzactia financiară si vor certifica faptul că, în
conformitate cu legile, reglementările si hotărârile legale în vigoare în
România, prin semnarea acestui acord de către domnul Mihai Nicolae Tănăsescu,
ministrul finantelor publice, Împrumutatul se angajează în mod valabil si
irevocabil să îsi îndeplinească obligatiile asumate prin prezentul acord
suplimentar de împrumut si prin acord.
ARTICOLUL 3
Plăti de dobândă si rate de capital
1. Dobânda datorată pentru împrumut va fi determinată
conform art. 4 din acord. Pentru prima subtransă rata dobânzii aplicabilă este
variabilă. Pentru a doua subtransă Împrumutatul îsi rezervă dreptul de a alege
fie o rată a dobânzii variabilă, fie una fixă.
2. Împrumutatul va rambursa sumele aferente fiecărei
subtranse, în valoare totală de 100 milioane euro, la datele si conform
conditiilor stabilite în contractele de împrumut si în conformitate cu art. 5
din acord. Contractele de împrumut vor fi astfel încheiate încât prima rată va
deveni scadentă după 7 ani de la data plătii relevante, iar rambursarea finală
va fi scadentă după 10 ani de la data plătii relevante.
ARTICOLUL 4
Diverse
Acest acord suplimentar de împrumut este parte a acordului si, în măsura în care este relevant, toti termenii si conditiile acordului, memorandumului si memorandumului suplimentar de întelegere sunt aplicabile acestui acord suplimentar de împrumut si, în mod special, toate contractele legate de emisiunile de obligatiuni sau alte tranzactii financiare adecvate vor fi anexate acestui acord suplimentar de împrumut, vor constitui parte integrantă a acestuia si vor fi tratate ca si contracte de împrumut, după cum sunt definite în acord.
ARTICOLUL 5
Intrarea în vigoare
După semnare prezentul acord suplimentar de împrumut
va intra în vigoare la data la care Împrumutătorul va fi primit notificarea
oficială din partea Împrumutatului, atestând că toate cerintele constitutionale
si legale pentru intrarea în vigoare a acestui acord suplimentar de împrumut si
pentru asumarea angajamentului valabil si irevocabil al Împrumutatului fată de
toate obligatiile ce decurg din acord vor fi fost îndeplinite.
Intrarea în vigoare a prezentului acord suplimentar de
împrumut nu va fi mai târziu de data de 31 martie 2003.
După această dată părtile la prezentul acord
suplimentar de împrumut nu vor mai fi obligate prin acesta.
Următoarele anexe sunt atasate la prezentul acord
suplimentar de împrumut si sunt parte integrantă a acestuia:
Anexa 1: Contractele de împrumut cu privire la
finantarea subtranselor celei de-a doua transe, după semnarea lor, în
conformitate cu art. 4 din acordul suplimentar de împrumut, vor fi anexate la
prezentul acord.
Anexa 2: Memorandumul suplimentar de întelegere
Prezentul acord suplimentar de împrumut trebuie semnat de fiecare parte în
patru exemplare originale, redactate în limba engleză, fiecare dintre ele având
valoare de original.
Încheiat la data de 11 noiembrie 2002.
ROMÂNIA (în calitate de Împrumutat) Mihai Nicolae Tănăsescu, ministrul finantelor publice |
COMUNITATEA
EUROPEANĂ reprezentată de Comisia Comunitătii Europene (în calitate de Împrumutător) Pedro Solbes Mira, membru al Comisiei Europene |
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI (în calitate de Agent) Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Nationale a României |
MEMORANDUM SUPLIMENTAR DE ÎNTELEGERE*)
între România si Comunitatea Europeană
1. La data de 8 noiembrie 1999 Consiliul Uniunii
Europene (denumit în cele ce urmează Consiliul) a aprobat o nouă
asistentă macrofinanciară comunitară pentru România sub forma unei facilităti
de împrumut pe termen lung, în sumă de până la 200 milioane euro (Decizia
Consiliului 99/732/CE).
Împrumutul comunitar a fost parte a unui pachet global
de finantare, mobilizat de Grupul celor 24, cu scopul de a completa
necesitătile rămase de finantare ale României, asa cum au fost identificate în
contextul programului de stabilizare macroeconomică si reformă structurală
sprijinit de Fondul Monetar International (F.M.I.) printr-un Aranjament
stand-by în valoare de 400 milioane DST, aprobat la 5 august 1999.
În urma semnării, la data de 27 ianuarie 2000, a
memorandumului de întelegere si a acordului de împrumut între autoritătile
române si Comisia Comunitătii Europene (denumită în cele ce urmează Comisia),
precum si a îndeplinirii conditiilor definite prin acestea, o primă transă în
valoare de 100 milioane euro a fost eliberată în iunie 2000.
Nici o altă tragere nu a mai avut loc datorită unor
derapaje în implementarea programului încheiat cu F.M.I., în ceea ce priveste
reducerea arieratelor interne si respectarea plafonului privind fondul de
salarii aferent sectorului public, precum si datorită întârzierilor determinate
de alegerile din anul 2000.
2. În urma alegerilor parlamentare si prezidentiale de
la sfârsitul anului 2000 Consiliul directorilor executivi al F.M.I. a aprobat
la data de 31 octombrie 2001 un nou aranjament stand-by în sumă de 300 milioane
DST, pe o perioadă de 18 luni, context în care autoritătile române au solicitat
reînnoirea asistentei macrofinanciare din partea Uniunii Europene.
Pe fondul acestor evolutii Consiliul a apreciat în
concluziile sale din 22 ianuarie 2002 “progresul recent al României în
stabilizarea macroeconomică si acordul la care s-a ajuns spre sfârsitul anului
trecut, cu F.M.I., asupra unui program economic coerent, sprijinit printr-un
nou credit stand-by” si a fost sinformat cu privire la intentia Comisiei de a
disponibiliza 100 milioane euro pentru România, în baza Deciziei Consiliului
99/732/CE din 8 noiembrie 1999, în două subtranse, conditionate de
implementarea satisfăcătoare a aranjamentului stand-by si de un progress
corespunzător în procesul de ajustare structurală al tării”.
3. A doua transă a asistentei macrofinanciare comunitare
se va ridica la 100 milioane euro, având o scadentă maximă de 10 ani. În
concordantă cu prevederile Deciziei Consiliului 99/732/CE si cu concluziile
Consiliului din 22 ianuarie 2002,
mentionate mai sus, cea de-a doua transă a împrumutului va fi disponibilizată
în două subtranse. Prezentul memorandum suplimentar de întelegere va fi adoptat
ca parte integrantă a acordului suplimentar de împrumut, fiind semnat pentru a
servi acestui împrumut.
4. Valoarea primei subtranse va fi de 50 milioane
euro.
Valoarea celei de-a doua subtranse va fi de 50
milioane euro si nu va fi eliberată înainte de cel putin un trimestru după
eliberarea primei subtranse. Eliberarea fiecărei subtranse va fi conditionată
de evaluarea pozitivă de către Comisie a implementării Aranjamentului stand-by
existent sau a oricărui alt aranjament ulterior între România si F.M.I., ca si
a progreselor înregistrate în privinta unui set de măsuri în domeniul reformei
structurale. Criteriile macroeconomice si de ajustare structurală atasate prezentului
împrumut se bazează pe programul de politică economică al autoritătilor române
si sunt concordante cu acordurile încheiate cu F.M.I. si Banca Mondială.
5. Comisia Europeană va vărsa suma aferentă
împrumutului la Banca Natională a României, care actionează în calitate de
Agent al României. Suma aferentă împrumutului va fi utilizată în exclusivitate
de Agent pentru întărirea rezervelor sale valutare sau pentru a satisface
necesitătile globale de finantare externă ale României, prin intermediul pietei
valutare.
6. Criteriile cantitative de performantă
macroeconomică aplicabile împrumutului, în conformitate cu prezentul memorandum
suplimentar de întelegere, vor fi identice cu cele prevăzute în Aranjamentul
stand-by încheiat cu F.M.I. În mod corespunzător, înainte de eliberarea
fiecărei subtranse a împrumutului, Comisia, în colaborare cu autoritătile române si cu reprezentantii F.M.I. si prin
consultări cuComitetul Economic si Financiar, va verifica dacă criteriile
cantitative stipulate în Aranjamentul stand-by au fost respectate sau dacă s-a
ajuns la noi întelegeri.
7. Înainte de eliberarea fiecărei subtranse, Comisia
va evalua, în cooperare cu autoritătile române si prin consultări cu Comitetul
Economic si Financiar, progresele înregistrate în implementarea reformelor
structurale. În cadrul acestei evaluări se va acorda o atentie specială
progreselor realizate în ceea ce priveste restructurarea societătilor
financiare si nefinanciare de stat si privatizarea lor printr-un proces corect
si transparent, consolidarea disciplinei financiare si fiscale si îmbunătătirea
mediului de afaceri. Cadrul de referintă al acestei evaluări este explicat în
anexa I la prezentul memorandum suplimentar de întelegere.
8. Autoritătile române se angajează să îndeplinească
la timp si în întregime toate obligatiile existente si viitoare, care decurg
din împrumuturile comunitare.
9. Pe perioada aferentă celei de-a doua transe România
va rămâne în consultări strânse cu Comisia si se angajează să transmită toate
informatiile referitoare la evolutiile si politicile economice, ori de câte ori
Comisia va solicita acest lucru. În mod specific, pentru a permite
monitorizarea implementării corespunzătoare a prezentului memorandum
suplimentar de întelegere si pe baza unei solicitări a serviciilor Comisiei,
Guvernul României va furniza informatii cu privire la progresul înregistrat în
implementarea Aranjamentului stand-by încheiat cu F.M.I. si a împrumutului
pentru ajustarea sectorului public ce urmează să se încheie cu Banca Mondială,
precum si la situatia economică si financiară a tării. În acest ultim caz
Guvernul României va transmite serviciilor Comisiei indicatorii prezentati în
anexa II la prezentul memorandum suplimentar de întelegere.
10. Anexele sunt parte integrantă a prezentului memorandum
suplimentar de întelegere.
11. Toate notificările în legătură cu prezentul
memorandum suplimentar de întelegere vor fi valabile dacă vor fi trimise către:
Pentru CE:
Comisia Europeană
Directia Generală pentru Afaceri Economice si
Financiare
200 Rue de la Loi,
B-1049 Bruxelles, Belgia
Fax: 32-2-299 61 51
Pentru România:
Ministerul Finantelor Publice
Directia generală a finantelor publice externe
Str. Apolodor nr. 17,
Bucuresti, România
Fax: 40-21-312 67 92
Pentru Banca Natională a României:
Banca Natională a României
Directia de integrare europeană si relatii externe
Str. Lipscani nr. 25,
Bucuresti, România
Fax: 40-21-312 71 94
Încheiat la 11 noiembrie 2002, în patru exemplare
originale, redactate în limba engleză.
ROMÂNIA (în calitate de Împrumutat) Mihai Nicolae Tănăsescu, ministrul finantelor publice |
COMUNITATEA
EUROPEANĂ reprezentată de Comisia Comunitătii Europene (în calitate de Împrumutător) Pedro Solbes Mira, membru al Comisiei Europene |
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI (în calitate de Agent) Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Nationale a României |
*)
Traducere.
ANEXA I
Prima subtransă
1. Restructurare si privatizare
Anuntarea licitatiilor de privatizare pentru două
societăti distribuitoare de energie electrică
Preselectarea investitorilor si lansarea anuntului
oficial pentru primirea de oferte ferme de privatizare a Băncii Comerciale
Române.
2. Disciplina fiscală si financiară
Adoptarea si implementarea unei legi privind conversia
contractelor civile în contracte de muncă part-time, în vederea extinderii
bazei de aplicare a contributiilor de asigurări sociale
Prezentarea la Parlament a unei legi care să prevadă
unificarea colectării, auditului si executării contributiilor la fondul de
sănătate, somaj si pensii.
3. Mediul de afaceri
Progrese în directia reducerii întârzierilor în
rambursarea T.V.A., în special prin aprobarea criteriilor de selectare a
societătilor pentru care controalele ex-ante obligatorii vor fi înlocuite cu
controale ex-post.
A doua subtransă
4. Restructurare si privatizare
Anuntarea licitatiilor de privatizare pentru cele două
societăti distribuitoare de gaze naturale si avansarea procedurilor de
privatizare pentru alte două societăti distribuitoare de energie electrică
Vânzarea societătilor mentionate în anexa III, care se aflau în proces de
privatizare conform programului RICOP; pentru cele pentru care privatizarea nu
este posibilă, începerea închiderii prin vânzarea activelor sau declansarea
procedurilor legale de lichidare
Semnarea contractului pentru privatizarea capitalului
social detinut de stat la Banca Comercială Română.
Implementarea planului de restructurare a C.E.C.,
conform graficului acestuia, în vederea eliminării garantiei acoperitoare a
depozitelor sale.
5. Disciplina fiscală si financiară
Implementarea unei cresteri substantiale a cotei
reduse de impozit pe profitul aferent activitătii de export, de la 6 procente
la cel putin 12,5 procente
Stabilirea si începerea functionării efective a unei
directii pentru contribuabilii mari în zona Bucurestiului
Aprobarea unei legi care să prevadă unificarea
colectării, auditării si executării contributiilor la fondul de sănătate, somaj
si pensii
Adoptarea unui plan pentru îmbunătătirea legislatiei
si procedurilor privind falimentul, împreună cu un grafic de implementare
6. Mediul de afaceri
Progres efectiv în reducerea întârzierilor în
rambursările de T.V.A., în special prin trecerea la controale ex-post pentru
societătile eligibile si aprobarea prevederilor legale pentru plata obligatorie
de dobânzi la rambursările de T.V.A. întârziate.
Implementarea, conform graficului, a programului
Guvernului, în vederea eliminării barierelor administrative pentru mediul de
afaceri
Prevedere generală
În plus, Guvernul României se angajează să nu apeleze la
nici o finantare directă a sectorului public de către Banca Centrală, până la
aprobarea modificărilor legislative planificate, ce urmează a alinia legislatia
română la acquisul comunitar în acest domeniu.
ANEXA II
LISTA
cuprinzând indicatorii economici pentru monitorizare
Următorii indicatori lunari vor fi raportati serviciilor Comisiei ori de câte ori vor fi solicitati:
- Inflatia în preturile de consum
- Productia industrială
- Somajul (număr de someri si rata somajului)
- Salariile lunare nominale, brute si nete
- Cursul valutar nominal (leu/dolar S.U.A. si
leu/euro)
- Cursul valutar real (deflatat cu IPC, IPP si CUM)
- Exporturile (FOB) si importurile (FOB si CIF)
- Executia bugetului general consolidat (venituri,
cheltuieli si finantare, conform raportărilor către F.M.I.)
- Bilantul Băncii Nationale a României
- Bilantul agregat al băncilor comerciale
- Soldul contului curent
- Numărul lunar al operatiunilor de privatizare
(defalcat pe întreprinderi mici, mijlocii si mari).
Următorii indicatori trimestriali vor fi raportati
serviciilor Comisiei ori de câte ori vor fi solicitati:
- Îndeplinirea criteriilor de performantă cantitativă
în cadrul programului convenit cu F.M.I.
- PIB
- Productia si valoarea adăugată pe sectoare
Prezentii indicatori vor fi transmisi în format
electronic si/sau pe suport hârtie Directiei Generale pentru Afaceri Economice
si Financiare din cadrul Comisiei, la următoarele adrese:
Versiunea pe suport hârtie:
Directia Generală pentru Afaceri Economice si
Financiare
c/o Alexandra Cas Granje
200 Rue de la Loi,
B-1049 Bruxelles, Belgia
Fax: 32-2-299 61 51
Versiunea electronică:
alexandra.cas-granje@cec.eu.int
elarg.roumanie@cec.eu.int
riccardo.maggi@cec.eu.int
ANEXA III
LISTA
cuprinzând societătile la care se face referire în paragraful
“Restructurare si privatizare”
pentru tragerea celei de-a doua subtranse
- Chimcomplex, Bacău
- Fortus, Iasi
- Nicolina, Iasi
- Moldosin, Vaslui
- Terom, Iasi
- Carom, Bacău
- Celhart Donaris, Brăila
- Aro, Arges
- Cost, Dâmbovita
- Electroturis, Teleorman
- Mat, Dolj
- Biosin, Dolj
- Alprom, Olt
- USG, Vâlcea
- Electroputere, Dolj
- Alro, Olt
- Romvag, Olt
- Corapet, Olt
- Brafor, Brasov
- Tractorul, Brasov
- Rulmentul, Brasov
- Subansamble Auto, Covasna
- Viromet, Brasov
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
organizarea si functionarea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 26 si
27 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
României si a ministerelor,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Organizarea si functionarea Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
Art. 1. - (1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei se organizează si functionează ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului, având rolul de a realiza politica Guvernului în domeniul
comunicatiilor electronice, serviciilor postale, tehnologiei informatiei si al
serviciilor societătii informationale.
(2) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei are sediul în municipiul Bucuresti, Bd. Libertătii nr. 14, sectorul
5.
Art. 2. - Pentru a realiza politica Guvernului în
domeniul comunicatiilor electronice, serviciilor postale, tehnologiei
informatiei si al serviciilor societătii informationale Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei îndeplineste următoarele functii:
a) functia de strategie, prin care se definesc
obiectivele strategice si tactice ale sectorului, asigurând planificarea,
elaborarea si implementarea politicilor în domeniul comunicatiilor electronice,
serviciilor postale, tehnologiei informatiei si al serviciilor societătii
informationale, precum si monitorizarea, evaluarea si controlul realizării
acestor politici;
b) functia de reglementare, prin care se
asigură participarea la elaborarea cadrului normativ si institutional necesar
pentru organizarea si functionarea activitătilor din domeniul comunicatiilor
electronice, serviciilor postale, tehnologiei informatiei si al serviciilor
societătii informationale, precum si implementarea cadrului normativ,
metodologic si a procedurilor functionale, operationale si financiare, prin
care se realizează politicile în domeniu, urmărirea si controlul respectării
acestora;
c) functia de administrare, prin care se
asigură administrarea si gestionarea patrimoniului său în mod eficient si cu
respectarea dispozitiilor legale în vigoare, administrarea si gestionarea
actiunilor la societătile comerciale la care Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei îndeplineste atributiile pe care statul român le are în
calitate de actionar, precum si administrarea si gestionarea eficientă a
spectrului de frecvente, a pozitiilor orbitale atribuite României si a altor
bunuri proprietate publică din domeniul său de activitate;
d) functia de reprezentare, prin care se
asigură reprezentarea pe plan intern si extern, în calitate de organ de
specialitate al administratiei publice centrale în domeniul comunicatiilor
electronice, serviciilor postale, tehnologiei informatiei si al serviciilor
societătii informationale;
e) functia de autoritate de stat, prin care se
asigură urmărirea si controlul aplicării si respectării reglementărilor în
domeniul comunicatiilor electronice, serviciilor postale, tehnologiei
informatiei si al serviciilor societătii
informationale, precum si aplicarea unitară si respectarea
reglementărilor legale de către institutiile si societătile comerciale care îsi
desfăsoară activitatea în subordinea sau în coordonarea sa.
Art. 3. - (1) În realizarea rolului său
Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei îndeplinesteurmătoarele atributii principale:
1. definirea politicii si strategiei sectoriale în
domeniul comunicatiilor electronice, serviciilor postale, tehnologiei informatiei
si al serviciilor societătii informationale;
2. elaborarea obiectivelor strategice si tactice ale
acestor sectoare si a planului de actiuni pentru implementarea acestor
obiective;
3. monitorizarea realizării programului de actiuni si
prezentarea către Guvern a rapoartelor periodice privind stadiul de realizare a obiectivelor
prevăzute în strategiile sectoriale în domeniu;
4. elaborarea si implementarea politicilor si
strategiei sectoriale de integrare în structurile Uniunii Europene;
5. asigurarea cadrului legislativ si institutional
necesar pentru liberalizarea completă a pietelor de comunicatii electronice si
servicii postale si armonizarea legislatiei nationale cu cea a Uniunii Europene
în domeniul comunicatiilor electronice, serviciilor postale, tehnologiei
informatiei si al serviciilor societătii informationale;
6. promovarea concurentei în toate segmentele pietelor
de comunicatii electronice, servicii postale, tehnologia informatiei si
servicii ale societătii informationale;
7. asigurarea conditiilor de exercitare a dreptului
cetătenilor României de a avea acces la serviciul universal, astfel cum acesta
este prevăzut de legislatia specială, atât în domeniul comunicatiilor
electronice, cât si în domeniul serviciilor postale;
8. protectia drepturilor si intereselor
utilizatorilor, inclusiv prin luarea tuturor măsurilor necesare pentru ca
utilizatorii să obtină un maxim de beneficii în conditiile unei piete
concurentiale, în ceea ce priveste diversitatea ofertei, tarifele si calitatea
serviciilor;
9. promovarea intereselor specifice ale utilizatorilor
cu handicap si ale celor cu nevoi sociale speciale;
10. protectia drepturilor persoanelor, în special a
dreptului la viată privată, cu privire la prelucrarea datelor cu caracter
personal;
11. asigurarea integritătii si securitătii retelelor
publice de comunicatii electronice;
12. încurajarea investitiilor eficiente în
infrastructură, promovarea si stimularea cercetării, dezvoltării, inovatiei si
transferului de tehnologii în domeniul comunicatiilor electronice, serviciilor
postale, tehnologiei informatiei si al serviciilor societătii informationale;
13. elaborarea politicii si strategiei de
restructurare, privatizare si de atragere a investitiilor în domeniul
comunicatiilor electronice, serviciilor postale, tehnologiei informatiei si al
serviciilor societătii informationale;
14. initierea si coordonarea procesului de privatizare
a societătilor la care îndeplineste atributiile pe care statul român le are în
calitate de actionar;
15. initierea, conducerea, finantarea, monitorizarea
si implementarea de programe si proiecte proprii în domeniul comunicatiilor
electronice, serviciilor postale, tehnologiei informatiei si al serviciilor
societătii informationale, atribuirea conducerii programelor si proiectelor, în
conformitate cu reglementările în vigoare;
16. asigurarea finantării pentru dezvoltarea coerentă
a infrastructurii informationale nationale a administratiei publice centrale;
17. coordonarea politicilor privind realizarea
retelelor publice de calculatoare, cu respectarea normelor recomandate de
Uniunea Europeană;
18. înfiintarea si dezvoltarea de parcuri stiintifice
si tehnologice, centre de inovare si incubatoare de afaceri, de transfer
tehnologic si altele asemenea;
19. prognozarea, planificarea si programarea în
proiectul de buget propriu a resurselor financiare necesare în vederea
realizării politicilor în domeniul său de competentă;
20. coordonarea derulării programelor de asistentă
financiară de la Uniunea Europeană în domeniul comunicatiilor electronice,
serviciilor postale, tehnologiei informatiei si al serviciilor societătii
informationale, potrivit obiectului acestora;
21. coordonarea aplicării acordurilor internationale
în domeniul comunicatiilor electronice, serviciilor postale, tehnologiei
informatiei si al serviciilor societătii informationale;
22. acordarea licentelor de utilizare a frecventelor
radioelectrice, stabilirea si încasarea taxelor de licentă în conformitate cu
legislatia în vigoare si în concordantă cu costurile administrative aferente
emiterii, managementului si controlului aplicării licentelor;
23. asigurarea gestionării si utilizării eficiente a
spectrului de frecvente radioelectrice si a pozitiilor orbitale atribuite
României;
24. elaborarea principiilor de politică tarifară în
domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale;
25. publicarea standardelor si specificatiilor tehnice
emise de Uniunea Europeană în domeniul său de competentă;
26. initierea si elaborarea de proiecte de acte
normative în domeniul comunicatiilor electronice, serviciilor postale,
tehnologiei informatiei si al serviciilor societătii informationale si
supunerea lor spre aprobare Guvernului;
27. promovarea, propunerea si supunerea spre aprobare
Guvernului a măsurilor necesare în vederea creării si dezvoltării cadrului
institutional în aceste domenii;
28. avizarea proiectelor de acte normative care contin
prevederi cu incidentă în domeniul comunicatiilor electronice, serviciilor
postale, tehnologiei informatiei si al serviciilor societătii informationale;
29. supunerea spre aprobare Guvernului a cadrului
legislativ pentru stimularea dezvoltării sectorului privat al industriei de
produse si servicii în domeniul comunicatiilor electronice, serviciilor
postale, tehnologiei informatiei si al serviciilor societătii informationale;
30. initierea elaborării de standarde nationale în
acord cu cerintele nationale si cu standardele internationale în domeniu,
propunerea spre adoptare a standardelor internationale ca standarde nationale
si adoptarea de reglementări tehnice care să declare obligatorie aplicarea
standardelor, pe întreg teritoriul national, pe plan zonal sau pe plan local,
în domeniul utilizării frecventelor radioelectrice, în domeniul echipamentelor
de comunicatii electronice si al compatibilitătii electromagnetice, al
tehnologiei informatiei si al serviciilor societătii informationale;
31. analiza evolutiei fenomenelor din domeniul său de
activitate prin definirea, monitorizarea si evaluarea de indicatori specifici
si scheme de analiză;
32. reglementarea comertului electronic si a
semnăturii electronice si promovarea accesului la Internet;
33. elaborarea reglementărilor necesare în vederea
asigurării protectiei mediului în domeniul comunicatiilor electronice si a
utilizării frecventelor;
34. planificarea, alocarea, monitorizarea si evaluarea
utilizării de resurse pentru implementarea politicilor în domeniu;
35. comunicarea cu celelalte structuri ale
administratiei publice, cu societatea civilă si cu cetătenii, precum si cu
furnizorii de produse si servicii în domeniul comunicatiilor electronice,
serviciilor postale, tehnologiei informatiei si al serviciilor societătii
informationale;
36. medierea si solutionarea litigiilor dintre
furnizorii de servicii în domeniul tehnologiei informatiei si al serviciilor
societătii informationale, în scopul asigurării liberei concurente si al
protectiei intereselor utilizatorilor pe pietele acestor servicii;
37. armonizarea politicii proprii cu cele din domeniul
industriei, comertului, educatiei, precum si din alte domenii, în conformitate
cu Programul de guvernare;
38. promovarea sistemului educational bazat pe
tehnologia informatiei, în colaborare cu Ministerul Educatiei si Cercetării;
39. promovarea si sustinerea dezvoltării
biotehnologiilor;
40. stimularea si monitorizarea participării României
la programe si proiecte internationale, comunitare si bilaterale în domeniul
comunicatiilor electronice, serviciilor postale, tehnologiei informatiei si al
serviciilor societătii informationale;
41. asigurarea reprezentării în institutii si
organizatii internationale din domeniul comunicatiilor electronice, serviciilor
postale, tehnologiei informatiei si al serviciilor societătii informationale,
sustinând în cadrul acestora politica si strategia în domeniu, aprobate de Guvernul
României;
42. colaborarea cu institutii si organizatii nationale
si internationale din domeniul comunicatiilor electronice, serviciilor postale,
tehnologiei informatiei si al serviciilor societătii informationale,
dezvoltarea si stimularea relatiilor cu acestea;
43. sustinerea participării României la târguri,
expozitii si alte asemenea manifestări internationale în domeniul
comunicatiilor electronice, serviciilor postale, tehnologiei informatiei si al
serviciilor societătii informationale;
44. publicarea de raporate, studii si altele asemenea
în domeniul comunicatiilor electronice, serviciilor postale, tehnologiei
informatiei si al serviciilor societătii informationale, realizarea de studii,
analize, monitorizări si alte activităti în aceste domenii pentru evaluarea si
controlul conducerii programelor si proiectelor; organizarea de seminarii si
mese rotunde, actiuni promotionale de imagine, informare si de constientizare a
publicului, putând contracta în aceste scopuri servicii de consultantă, expertiză,
asistentă tehnică si altele asemenea, în conformitate cu reglementările legale
în vigoare;
45. promovarea convergentei media si a neutralitătii
tehnologice, asigurând corelarea legislatiei în domeniul comunicatiilor
electronice, al audiovizualului si al drepturilor de proprietate intelectuală;
46. exercitarea atributiilor ce îi revin, potrivit
legii, ca organ al administratiei publice centrale, sub a cărui autoritate
directă functionează unităti aflate în subordine sau în coordonare;
47. urmărirea si controlul aplicării prevederilor
cuprinse în actele normative în vigoare, în acordurile internationale în
domeniul comunicatiilor electronice, serviciilor postale, tehnologiei
informatiei si al serviciilor societătii informationale, luând măsuri pentru prevenirea,
înlăturarea si sanctionarea nerespectării acestor prevederi, potrivit
competentei recunoscute de acestea.
(2) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei îndeplineste si alte atributii prevăzute de actele normative în
vigoare, precum si însărcinări date de primul-ministru.
Art. 4. - (1) În exercitarea atributiilor sale
Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei colaborează cu celelalte
ministere si autorităti ale administratiei publice centrale, cu autoritătile
administratiei publice locale, cu alte institutii publice, precum si cu
persoane fizice si juridice.
(2) În vederea îndeplinirii atributiilor sale
Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei are dreptul să solicite
informatii de la ministere, de la celelalte autorităti ale administratiei
publice centrale sau locale, precum si de la institutii publice.
CAPITOLUL II
Art. 5. - (1) Conducerea Ministerului Comunicatiilor
si Tehnologiei Informatiei se exercită de către ministru.
(2) Ministrul comunicatiilor si tehnologiei
informatiei reprezintă ministerul în raporturile cu celelalte autorităti
publice, cu persoanele juridice si fizice din tară si din străinătate, precum
si în justitie.
(3) Ministrul comunicatiilor si tehnologiei
informatiei răspunde de întreaga activitate a ministerului în fata Guvernului,
iar în calitate de membru al Guvernului, în fata Parlamentului.
(4) Ministrul comunicatiilor si tehnologiei
informatiei îndeplineste, în domeniul de activitate al ministerului,
atributiile generale prevăzute la art. 53 din Legea nr. 90/2001 privind
organizarea si functionarea Guvernului României si a ministerelor, precum si
orice alte atributii specifice stabilite prin acte normative în vigoare.
(5) Ministrul comunicatiilor si tehnologiei
informatiei este ordonator principal de credite.
(6) În exercitarea atributiilor ce îi revin ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei emite ordine si instructiuni, în
conditiile legii.
(7) În activitatea de conducere a ministerului,
ministrul este ajutat de 3 secretari de stat.
(8) Atributiile secretarilor de stat se stabilesc prin
ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei.
(9) Ministrul comunicatiilor si tehnologiei
informatiei poate delega secretarilor de stat unele dintre competentele sale,
în conditiile legii.
Art. 6. - (1) Pe lângă ministrul comunicatiilor si
tehnologiei informatiei functionează, ca organ consultativ, Colegiul
ministerului. Componenta si regulamentul de functionare ale Colegiului
ministerului se aprobă prin ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei
informatiei.
(2) Presedintele Colegiului ministerului este
ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei. În lipsa acestuia
atributiile presedintelui se exercită de secretarul de stat desemnat în acest
sens.
(3) Colegiul ministerului se întruneste, de regulă,
trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, la cererea ministrului comunicatiilor si tehnologiei
informatiei, pentru dezbaterea unor probleme privind activitatea ministerului.
Art. 7. - (1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei are un secretar general, functionar public de carieră, numit prin
concurs sau examen pe criterii de profesionalism, potrivit legii.
(2) Secretarul general asigură stabilitatea
functionării Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei,
continuitatea conducerii si realizarea legăturilor functionale dintre
structurile ministerului.
Art. 8. - (1) Secretarul general îndeplineste
atributiile si responsabilitătile prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr.
90/2001.
(2) Secretarul general al ministerului îndeplineste si
alte însărcinări stabilite de ministrul comunicatiilor si tehnologiei
informatiei sau prevăzute în regulamentul de organizare si functionare a ministerului.
CAPITOLUL III
Structura organizatorică a Ministerului Comunicatiilor
si Tehnologiei Informatiei
Art. 9. - (1) Structura organizatorică a Ministerului Comunicatiilor
si Tehnologiei Informatiei este prevăzută în anexa nr. 1. În cadrul acesteia,
prin ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei, se pot
organiza servicii, birouri si colective temporare de lucru.
(2) În structura Ministerului Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei se organizează si functionează, potrivit legii, cabinetul
demnitarului, cu personal propriu, căruia nu i se aplică prevederile Legii nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificările si
completările ulterioare.
(3) Atributiile, sarcinile si răspunderile
personalului din aparatul propriu al Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei se stabilesc, în conformitate cu structura organizatorică prevăzută
în anexa nr. 1, prin regulamentul de organizare si functionare a ministerului,
aprobat prin ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei.
Art. 10. - (1) Structura posturilor pe compartimente, încadrarea
personalului, modificarea, suspendarea sau încetarea raporturilor de serviciu
ori, după caz, a raporturilor de muncă se aprobă prin ordin al ministrului
comunicatiilor si tehnologiei informatiei.
(2) Numărul maxim de posturi este de 70, exclusiv demnitarii
si posturile aferente cabinetelor acestora.
(3) Personalul necesar desfăsurării activitătilor Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei se numeste sau se angajează, după
caz, cu respectarea dispozitiilor legale, în limita numărului maxim de posturi
aprobat, tinându-se seama de competenta profesională, de nivelul de pregătire,
studiile de specialitate si vechimea în specialitate.
Art. 11. - (1) În conditiile legii si în limita
numărului maxim de posturi, se organizează si functionează în structura
Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei unităti de management al
proiectului, denumite în continuare UMP, conduse de câte un director de
proiect, în vederea asigurării unui cadru unitar pentru managementul proiectelor
finantate prin împrumuturi externe.
(2) Structura organizatorică, numărul de personal si regulamentul
de organizare si functionare ale UMP vor fi stabilite prin ordin al ministrului
comunicatiilor si tehnologiei informatiei.
(3) Ministrul comunicatiilor si tehnologiei
informatiei numeste personalul UMP si stabileste competentele directorului de
proiect.
Art. 12. - Stabilirea numărului maxim de autoturisme
si a consumului lunar de carburanti se face potrivit dispozitiilor legale în
vigoare.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 13. - Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
are în coordonare directă Institutul National de Cercetare-Dezvoltare în
Informatică - ICI Bucuresti si Institutul National de Studii si Cercetări
pentru Comunicatii I.N.S.C.C. Bucuresti si are în subordonare Inspectoratul General
pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei I.G.C.T.I., institutii prevăzute
în anexele nr. 2 si 3.
Art. 14. - Unitătile la care Ministerul Comunicatiilor
si Tehnologiei Informatiei îndeplineste atributiile pe care statul român le are
în calitate de actionar sunt prevăzute în anexa nr. 4.
Art. 15. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 16. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri
se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 20/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, cu modificările si
completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
16 din 10 ianuarie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
27 noiembrie 2002.
Nr.
1.337.
ANEXA Nr.
11)
Numărul
maxim de posturi = 70 (exclusiv demnitarii
si
posturile aferente cabinetelor acestora)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
aMinisterului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
1) Anexa nr.
1 este reprodusă în facsimil.
*) - la
nivel de directie
**) - la
nivel de directie generală
ANEXA Nr.
2
UNITĂTILE
care functionează în coordonarea Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
Nr. crt. |
Denumirea unitătii |
1. |
Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucuresti |
2. |
Institutul
National de Studii si Cercetări pentru Comunicatii - I.N.S.C.C. Bucuresti |
ANEXA Nr.
3
UNITĂTILE
care functionează în subordinea Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
Nr. crt. |
Denumirea unitătii |
1. |
Inspectoratul
General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei - I.G.C.T.I. |
ANEXA Nr.
4
UNITĂTILE
la care Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei îndeplineste atributiile pe care statul român le are în calitate de
actionar
Nr. crt. |
Denumirea unitătii |
1. |
Compania
Natională “Posta Română” - S.A. |
2. |
Societatea
Natională de Radiocomunicatii - S.A. |
3. |
Societatea
Natională de Telecomunicatii “Romtelecom” - S.A. |
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea Hotărârii Guvernului nr. 15/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr. 15/2001
privind organizarea si functionarea Ministerului pentru Întreprinderile Mici si
Mijlocii si Cooperatie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 13 din 10 ianuarie 2001, se modifică după cum urmează:
1. Litera j) a alineatului (1) al articolului 4 va
avea următorul cuprins:
“j) reprezintă Guvernul României în relatia
cu Uniunea Europeană si cu alte organizatii internationale, pentru elaborarea
de politici si programe privind întreprinderile mici si mijlocii si
organizatiile cooperatiste, scop în care:
- colaborează la elaborarea Planului national de
aderare a României la Uniunea Europeană, a altor programe care vizează
pregătirea pentru aderare si urmăreste transpunerea acestora în practică pentru
domeniile de activitate ale ministerului;
- stabileste, în concordantă cu Programul de
guvernare, prioritătile de dezvoltare în domeniile de activitate ale ministerului,
pe baza cărora se vor elabora propuneri de proiecte si programe de finantare
din fondurile alocate de la bugetul de stat;
- face propuneri pentru armonizarea actelor normative din
domeniul întreprinderilor mici si mijlocii si liberei circulatii a serviciilor
cu impact asupra domeniului de activitate al ministerului, precum si în alte
domenii cu impact asupra sectorului;
- participă la elaborarea instrumentelor de
monitorizare a programelor de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici si
mijlocii;
- participă la fundamentarea asistentei de aderare în domeniul
său de activitate si la monitorizarea utilizării acesteia;
- informează Ministerul Integrării Europene asupra derulării
obiectivelor de integrare din domeniul său de activitate, prezentând
informatii, date si alte lucrări solicitate;
- participă la procesul de negociere si la
monitorizarea angajamentelor asumate în acest proces atât în calitate de integrator,
cât si ca participant în cadrul delegatiilor sectoriale unde este nominalizat;”
2. Alineatul (2) al articolului 6 va avea următorul
cuprins:
“(2) Pe lângă ministru functionează, ca organ
consultativ, Colegiul ministerului. Componenta si regulamentul de functionare
ale Colegiului ministerului se aprobă prin ordin al ministrului pentru întreprinderile
mici si mijlocii si cooperatie.”
3. Alineatul (2) al articolului 9 va avea următorul
cuprins:
“(2) Numărul maxim de posturi la Ministerul pentru
Întreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie este de 90, exclusiv demnitarii
si posturile aferente cabinetului ministrului.”
4. Anexa nr. 1 “Structura organizatorică a
Ministerului pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie” se
înlocuieste cu anexa la prezenta hotărâre.
Art. II. - Prevederile art. I pct. 3 se
aplică începând cu data de 1 ianuarie 2003.
Art. III. - Hotărârea Guvernului nr. 15/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie, cu modificările aduse prin prezenta hotărâre, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul pentru întreprinderile
mici si mijlocii si cooperatie,
Silvia Ciornei
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
27 noiembrie 2002.
Nr.
1.338.
ANEXĂ 1)
Numărul
maxim de posturi = 90 (exclusiv demnitarii
si
posturile aferente cabinetului ministrului)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Ministerului pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii
si Cooperatie
1) Anexa
este reprodusă în facsimil.
*) Se
organizează la nivel de directie.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITĂTII SOCIALE Nr. 508 din 20 noiembrie 2002 |
MINISTERUL SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI Nr. 933 din 25 noiembrie 2002 |
privind
aprobarea Normelor generale de protectie a muncii
Având în vedere prevederile art. 5 alin. (1) si ale
art. 6 alin. (1) din Legea protectiei muncii nr. 90/1996, republicată,
în temeiul art. 7 si al art. 14 lit. D pct. 2 din Hotărârea
Guvernului nr. 4/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii
si Solidaritătii Sociale, cu modificările ulterioare, si ale art. 3 pct. 28 din
Hotărârea Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările ulterioare,
văzând Referatul comun de aprobare nr. 1.882 din 3
octombrie 2002 al Directiei securitătii si sănătătii în muncă din cadrul
Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale si nr. DB 11.602 din 21 octombrie
2002 al Directiei generale de sănătate publică din cadrul Ministerului
Sănătătii si Familiei,
ministrul muncii si solidaritătii sociale si ministrul
sănătătii si familiei emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele generale de protectie a
muncii, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Normele prevăzute la art. 1 intră în vigoare
de la data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Începând cu aceeasi dată se abrogă: Normele generale
de protectie a muncii, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si protectiei
sociale si al ministrului sănătătii nr. 578/DB 5.840/1996, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 344 din 16 decembrie 1996; Ordinul
ministrului sănătătii nr. 1.957/1995 privind aprobarea Normelor de medicina
muncii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 bis din 26
martie 1996; Ordinul ministrului sănătătii si familiei nr. 761/2001 pentru
aprobarea Metodologiei privind examenul medical la angajarea în muncă, examenul
medical de adaptare, controlul medical periodic si examenul medical la reluarea
muncii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 836 din 27
decembrie 2001; Ordinul ministrului sănătătii si familiei nr. 615/2001 privind
organizarea serviciilor de medicina muncii, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 622 din 3 octombrie 2001.
Art. 3. - Normele generale de protectie a muncii sunt
obligatorii pentru toate activitătile din economia natională si se difuzează
celor interesati prin Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Protectia Muncii I.N.C.D.P.M. Bucuresti.
Ministrul muncii si solidaritătii sociale, Marian Sârbu |
Ministrul sănătătii si familiei, Daniela Bartos |
CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind
difuzarea operelor audiovizuale românesti
Având în vedere dubla calitate a Consiliului National
al Audiovizualului, de garant al interesului public si de unică autoritate de
reglementare în domeniul programelor audiovizuale,
în concordantă cu obligatia sa de a proteja cultura si
limba română, cultura si limba minoritătilor nationale,
în scopul armonizării legislatiei românesti cu
legislatia comunitară,
în temeiul art. 22 alin. (2) si al art. 25 din Legea
audiovizualului nr. 504/2002,
membrii Consiliului National al Audiovizualului adoptă
următoarea decizie:
Art. 1. - (1) Începând cu data de 1 ianuarie 2004
radiodifuzorii aflati în jurisdictia României vor rezerva o proportie de cel
putin 30% din timpul de difuzare al fiecărui serviciu de programe de
televiziune operelor audiovizuale românesti.
(2) Proportia de 30% va fi realizată progresiv, până
la data precizată la alin. (1), în functie de responsabilitătile educationale,
culturale si de divertisment ale radiodifuzorului fată de publicul său.
(3) În calculul timpului acordat operelor românesti nu
va fi inclus timpul consacrat informatiilor, manifestărilor sportive,
jocurilor, publicitătii, precum si serviciilor de teletext si teleshopping.
Art. 2. - (1) În sensul prezentei decizii, sunt
considerate opere românesti:
a) operele originare din România, realizate de autori
si lucrători rezidenti în România;
b) operele originare din alte state, realizate în baza
unor tratate bilaterale de coproductie, dacă coproducătorii din România
furnizează un procent majoritar din totalul costurilor productiei, iar aceasta
nu este controlată de unul sau mai multi producători stabiliti în afara
României.
(2) Operele care nu sunt considerate opere românesti
în sensul alin. (1), dar care sunt realizate în principal de către autori si
lucrători rezidenti în România vor fi considerate opere românesti într-un
procent corespunzător procentului contributiei coproducătorilor din România la
totalul costurilor de productie.
Art. 3. - Începând cu data de 1 ianuarie 2003
radiodifuzorii vor prezenta trimestrial Consiliului National al Audiovizualului
un raport cuprinzând operele românesti difuzate în trimestrul anterior, în
cadrul fiecărui serviciu de programe, si procentul din timpul de difuzare
consacrat acestora.
Art. 4. - (1) Prevederile art. 1-3 nu se aplică
serviciilor de programe destinate unei audiente locale, asigurate de
radiodifuzorii care nu fac parte dintr-o retea natională.
Art. 5. - Încălcarea de către radiodifuzori a prevederilor prezentei decizii se sanctionează în conformitate cu art. 91 din Legea audiovizualului nr. 504/2002.
p. Presedintele Consiliului National al
Audiovizualului,
Attila Gasparik
Bucuresti,
12 noiembrie 2002.
Nr. 130.