MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 867 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 2 decembrie 2002
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 284 din 29 octombrie
2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52
alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din Legea nr. 521/2002 privind regimul
de supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor
produse supuse accizelor
Decizia nr. 300 din 7 noiembrie
2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48
lit. d) si ale art. 52 alin. 1, 2 si 6 din Codul de procedură penală
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
124. - Ordin al ministrului Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului privind instituirea procedurii de administrare specială la Societatea Comercială “Arteca” - S.A. Jilava
181. - Ordin al presedintelui
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare privind aprobarea
Normelor de dezafectare a obiectivelor si instalatiilor nucleare
192. - Ordin al presedintelui
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare pentru aprobarea
Normelor de securitate radiologică privind gospodărirea deseurilor radioactive
provenite de la mineritul si prepararea minereurilor de uraniu si toriu
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 29 octombrie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52 alin. (1) lit. u)
si alin. (2) lit. f) din Legea nr. 521/2002 privind regimul de supraveghere si
autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse supuse
accizelor
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2)
lit. f) din Legea nr. 521/2002, exceptie ridicată de Societatea Comercială
“Practic Service” - S.R.L. din Bucuresti în Dosarul nr. 2.699/2002 al Judecătoriei
Sectorului 4 Bucuresti într-o cauză având ca obiect plângerea formulată
împotriva sanctiunii contraventionale si a măsurii de confiscare aplicate de
organele Ministerului Finantelor Publice pe baza dispozitiilor legale
criticate.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită. Reprezentantul Ministerului
Public arată că autorul exceptiei a avut în vedere dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 27/2000 care, ulterior sesizării Curtii Constitutionale, au fost
abrogate prin Legea nr. 521/2002, dar textul criticat a fost preluat în noua
reglementare.
Aceste dispozitii au mai făcut obiectul controlului de
constitutionalitate, Curtea Constitutională respingând prin mai multe decizii
exceptiile ridicate. Se amintesc deciziile nr. 190/2002 si nr. 199/2002. Se mai
arată că nu sunt elemente noi care să determine schimbarea jurisprudentei
Curtii Constitutionale. Se solicită respingerea exceptiei ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 17 iunie 2002, pronuntată în
Dosarul nr. 2.699/2002, Judecătoria Sectorului 4 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51
alin. (1) lit. z) din Ordonanta
Guvernului nr. 27/2000, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Practic Service” - S.R.L. din Bucuresti.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că dispozitiile legale criticate încalcă prevederile art. 41
alin. (1) si (7) si ale art. 135 alin. (6) din Constitutie, referitoare la
ocrotirea proprietătii private, întrucât permit organelor Ministerului
Finantelor Publice să aplice sanctiunea contraventională si să dispună
confiscarea unor bunuri sau valori fără să fi stabilit, în prealabil, existenta
tuturor elementelor contraventiei imputate, inclusiv a vinovătiei autorului
acesteia.
Judecătoria Sectorului 4 Bucuresti arată că
exceptia ridicată nu este întemeiată, pentru că principiile constitutionale
referitoare la garantarea si ocrotirea proprietătii private si a averii licit
dobândite “nu exclud posibilitatea confiscării bunurilor destinate, folosite
sau rezultate din infractiuni sau contraventii”, potrivit dispozitiilor alin.
(8) al art. 41 din Constitutie.
În conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru
a-si formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 181 din Legea
nr. 35/1997, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul
Poporului.
Guvernul consideră că exceptia ridicată este
inadmisibilă, iar instanta judecătorească a sesizat Curtea Constitutională cu
încălcarea dispozitiilor art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
republicată. Arată, în acest sens, că “prin art. 64 din Legea nr. 521/2002
privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei
unor produse supuse accizelor, în vigoare, au fost abrogate prevederile art.
28-42, art. 50 alin. (2) si ale art. 51-59 din Ordonanta Guvernului nr.
27/2000, această lege marcând, de fapt, abrogarea în integralitate a ordonantei
în discutie”.
Avocatul Poporului apreciază că prevederile art. 51
alin. (1) lit. z) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2002, ulterior modificate, nu
încalcă dispozitiile art. 41 alin. (1) si (7) si nici pe cele ale art. 135
alin. (6) din Constitutie, ci constituie o aplicare legală a acestora.
Inviolabilitatea proprietătii private nu poate fi opusă cerintelor apărării interesului national.
Nici economia de piată si nici libertatea comertului nu justifică încălcarea
obligatiilor legale ale agentilor economici, obligatii de care depinde
functionarea însăsi a sistemului economic. Consideră că exceptia este
neîntemeiată, întrucât bunurile supuse confiscării sunt rezultatul unei
activităti ilicite, situatie în care legiuitorul poate stabili sanctiuni
aplicabile activitătilor ce contravin legii.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
transmis punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului si cel al Avocatului Poporului, raportul judecătorului-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei îl constituie, conform sesizării,
dispozitiile art. 51 alin. (1) lit. z) din Ordonanta Guvernuluinr. 27/2000
privind regimul produselor supuse accizelor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, dispozitii introduse prin art.
1 pct. 22 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 134/2000, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 476 din 30 septembrie 2000. Aceste
dispozitii au următoarea redactare:
- Art. 51 alin. (1): “Constituie contraventie
următoarele fapte, dacă, potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni:
[...]
z) comercializarea de produse supuse autorizării, fără
autorizatie de comercializare; [...]”
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile legale
criticate încalcă următoarele prevederi constitutionale:
- Art. 41 alin. (1): “Dreptul de proprietate, precum
si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite prin lege.”;
- Art. 41 alin. (7): “Averea dobândită licit nu
poate fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii se prezumă.”;
- Art. 135 alin. (6): “Proprietatea privată este,
în conditiile legii, inviolabilă.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată următoarele:
Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 a fost supusă
numeroaselor modificări si completări prin acte normative succesive: Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 134/2000 (prin care au fost introduse si
dispozitiile care constituie obiectul exceptiei de neconstitutionalitate);
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 157/2000; Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 117/2001; Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 158/2001.
Prin art. 62 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 30 noiembrie 2001, au fost abrogate
art. 1-27 si art. 43art. 50 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, iar
prin art. 64 din Legea nr. 521/2002 privind regimul de supraveghere si
autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse supuse
accizelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 571 din 2
august 2002, au fost abrogate si celelalte dispozitii ale acelei ordonante.
Autorul exceptiei invocă neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 51 alin. (1) lit. z) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000,
dar critică măsura confiscării care, în opinia sa, este contrară prevederilor
constitutionale referitoare la ocrotirea proprietătii. Sanctionarea
contraventiei prevăzute în textul criticat, inclusiv confiscarea unor bunuri
sau valori, sunt înscrise în alin. (2) liniuta a 16-a a aceluiasi articol
astfel: “Contraventiile prevăzute la alin. (1) se sanctionează după cum
urmează: [...]
- cu amendă de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei,
confiscarea produselor destinate comercializării si/sau confiscarea veniturilor
realizate din vânzarea produselor comercializate fără autorizatie de
comercializare si cu ridicarea licentei de fabricatie, cea prevăzută la lit.
z);”
Ulterior ridicării exceptiei si datei sesizării Curtii
Constitutionale Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 a fost abrogată prin Legea nr. 521/2002, dar
dispozitiile legale criticate, ca fiind neconstitutionale, au fost preluate în
noul act normativ, după cum urmează:
- “Art. 52. - (1) Constituie contraventii
următoarele fapte: [...]
u) comercializarea de produse supuse autorizării fără
autorizatie sau fără aprobarea Ministerului Finantelor Publice, după caz; [...]
(2) Contraventiile prevăzute la alin. (1) se
sanctionează după cum urmează: [...]
f) cu amendă de la 1 miliard lei la 5 miliarde lei si
confiscarea produselor, iar în cazul în care acestea au fost vândute, cu
confiscarea sumelor rezultate din această vânzare si, după caz, anularea
autorizatiilor, pentru cele prevăzute la lit. f), i), j) si u);”
Asadar, Curtea urmează să se pronunte asupra
constitutionalitătii acestor dispozitii legale în vigoare. Solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a unei dispozitii legale modificate ulterior
ridicării exceptiei este posibilă dacă “după invocarea exceptiei în fata
instantelor judecătoresti, textul de lege a fost modificat, mentinându-se însă,
în noua sa redactare, solutia legislativă de principiu, anterioară modificării, motivele de
neconstitutionalitate fiindaceleasi”; pentru solutionarea exceptiei ridicate nu
este necesară o nouă sesizare, asa cum a statuat Plenul Curtii Constitutionale
prin Decizia nr. III din 31 octombrie 1995, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995.
Curtea constată că acest principiu este aplicabil si
în cazul abrogării unei legi, ordonante sau a unei norme din acestea,
intervenită ulterior învestirii sale, atunci când sunt întrunite celelalte
conditii mentionate mai sus.
Potrivit prevederilor art. 41 alin. (8) din
Constitutie, “Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai în conditiile legii”. Curtea
Constitutională, în numeroase decizii, a retinut, chiar si cu referire la
contraventiile prevăzute la art. 51 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, că
stabilirea prin lege a confiscării unor bunuri sau valori destinate, folosite
sau rezultate din contraventii nu este contrară dispozitiilor si principiilor
constitutionale (de exemplu, Decizia nr. 190 din 25 iunie 2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 543 din 25 iulie 2002, si Decizia
nr. 199 din
4 iulie
2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 551 din 29
iulie 2002).
Întrucât nu au intervenit elemente noi care să
determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, considerentele si
solutia din acele decizii rămân valabile si în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit.
c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13
alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din Legea nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei, importului
si circulatiei unor produse supuse accizelor, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Practic Service” - S.R.L. din Bucuresti în Dosarul nr. 2.699/2002
al Judecătoriei Sectorului 4 Bucuresti.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 29 octombrie
2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 7 noiembrie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48 lit. d) si ale
art. 52 alin. 1, 2 si 6 din Codul de procedură penală
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48 lit. d) si ale art. 52 alin. 1, 2
si 6 din Codul de procedură penală, exceptie ridicată de Petre Mihai Băcanu în
Dosarul nr. 3.057/2002 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia penală.
La apelul nominal se prezintă apărătorul autorului
exceptiei si cel al părtii Nicolae Văcăroiu, lipsind partea Societatea
Comercială “R” - S.A., fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
În sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate
autorul acesteia apreciază că sintagma “este interesat sub orice formă” din
cuprinsul art. 48 lit. d) este neconstitutională, întrucât textul nu este
suficient de explicit, partea aflându-se în imposibilitatea de a demonstra
interesul judecătorului, care poate fi de natură materială sau morală. În ceeea
ce priveste dispozitiile art. 52 alin. 1 din Codul de procedură penală, autorul
exceptiei consideră că sedinta secretă prin care se solutionează recuzarea unui
judecător împiedică petentul de a-si
formula apărările necesare, astfel încât sunt încălcate prevederile art. 24 din
Constitutie si cele ale Conventiei
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale. Se arată că,
de cele mai multe ori, cererea de recuzare este formulată oral în fata
instantei
judecătoresti si, prin urmare, completul care solutionează cererea nu are
cunostintă de motivele invocate de parte. Or, pentru a se evita astfel de
situatii, prezenta părtilor la solutionarea cererilor de recuzare trebuie să
fie obligatorie. De asemenea, autorul critică si dispozitia art. 52 alin. 2 din
Codul de procedură penală, care prevede ascultarea părtilor la examinarea
cererii de recuzare numai dacă se găseste necesar de către instantă. Se
apreciază că acest text de lege contravine art. 16 din Constitutie, întrucât
procurorul prezent în instantă este ascultat în mod obligatoriu, în timp ce ascultarea
părtilor este lăsată la latitudinea instantei. În fine, se mai critică alin. 6
al art. 52, arătându-se că termenul “încheiere” ar trebui înlocuit cu acela de
“sentintă”, deoarece instanta se dezînvesteste după solutionarea cererii de
recuzare.
Cealaltă parte, prin apărător, solicită respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate, întrucât critica vizează probleme de fapt
sau de aplicare a legii, care nu sunt de competenta Curtii Constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public consideră sustinerile
autorului exceptiei ca fiind în mare parte propuneri “de lege ferenda”,
care nu pot face obiectul controlului de constitutionalitate. În ceea ce
priveste critica dispozitiilor art. 52 alin. 2 din Codul de procedură penală,
se arată că procurorul, ca reprezentant al unei autorităti publice, nu se poate
afla pe pozitie de egalitate cu părtile în proces si,
prin
urmare, într-o astfel de situatie nu este aplicabil principiul egalitătii în
drepturi a cetătenilor prevăzut de art. 16 din Constitutie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Încheierea din 8 august 2002, pronuntată în
Dosarul nr. 3.057/2002, Curtea Supremă de Justitie Sectia penală a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48 lit. d) si ale art. 52 alin. 1, 2
si 6 din Codul de procedură penală, exceptie ridicată de Petre Mihai Băcanu
în dosarul acelei instante.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că sintagmele “este interesat sub orice formă”, cuprinsă
în art. 48 lit. d) din Codul de procedură penală, “în sedintă secretă” din
cuprinsul art. 52 alin. 1, siar dacă se găseste necesar, si părtile” cuprinsă
în art. 52 alin. 2, precum si termenul “încheierea”, cuprins în art. 52
alin. 6 din Codul de procedură penală, sunt neconstitutionale, deoarece încalcă
dreptul la un proces echitabil si dreptul la apărare, dau nastere la arbitrariu
si au un continut discriminatoriu pentru partea care a cerut recuzarea,
lipsind-o de o cale de atac. Se propune ca hotărârea pronuntată de instanta
care solutionează recuzarea să fie denumită “sentintă”, iar nu “încheiere”,
pentru a putea fi supusă căilor de atac si a se respecta, în acest
mod,
dreptul la apărare al părtilor din proces.
Exprimându-si opinia asupra exceptiei de
neconstitutionalitate, Curtea Supremă de Justitie - Sectia penală arată
că aceasta este nefondată, în temeiul mai multor argumente. Astfel, se arată că
sintagma “este interesat sub orice formă” nu contine nici o dispozitie
contrară prevederilor constitutionale invocate. Dimpotrivă, pentru garantarea
dreptului la apărare părtile pot cere recuzarea judecătorului interesat
personal, prin sotul său sau printr-o rudă apropiată, în solutionarea cauzei.
Se mai arată că art. 48 lit. d) din Codul de procedură penală nu contravine
nici textului constitutional al art. 123, referitor la înfăptuirea justitiei,
întrucât dispozitia legală criticată garantează impartialitatea judecătorilor,
prevăzând posibilitatea abtinerii ori recuzării în toate cazurile în care
rezultă, din împrejurări concrete, că judecătorul este interesat în cauză.
Curtea Supremă de Justitie constată că o serie de
texte constitutionale invocate de autorul exceptiei în motivarea criticilor
sale nu au legătură cu prevederile art. 48 lit. d) din Codul de procedură
penală si, prin urmare, nu pot face obiectul controlului exceptiei de
neconstitutionalitate. Referitor la critica dispozitiilor art. 52 alin. 1 din
Codul de procedură penală, Curtea Supremă de Justitie consideră că aceasta
este, de asemenea, neîntemeiată, deoarece procedura de solutionare a abtinerii
sau recuzării este reglementată de lege, potrivit art. 125 alin. (3) din
Constitutie. Sedinta secretă, ca si celelalte reguli procedurale instituite
prin art. 52 alin. 2 si 6 din Codul de procedură penală nu sunt reguli de drept
comun privind judecarea în fond a cauzei, ele au un caracter special, de
verificare a conformitătii motivelor de recuzare si abtinere invocate cu cele
prevăzute de lege. De asemenea, nici căile de atac nu pot fi aceleasi, fiind
vorba despre rezolvarea unei chestiuni prealabile solutionării în fond a
cauzei, iar nu despre rezolvarea fondului. Pentru a se evita tergiversarea
procesului prin folosirea căilor de atac, dispozitiile art. 52 alin. 6 din
Codul de procedură penală prevăd calea de atac a recursului în cazurile
limitativ arătate în text, cu respectarea dispozitiilor constitutionale ale
art. 125 alin. (3).
Referitor la sustinerea autorului exceptiei privind
neconstitutionalitatea alin. 6 al art. 52 din Codul de procedură penală, în
ceea ce priveste utilizarea termenului “încheiere” în loc de “sentintă”,
se apreciază că argumentul este nefondat, întrucât, potrivit art. 311 alin.
1 din Codul de procedură penală, invocat chiar
de autorul exceptiei, numai hotărârea prin care se solutionează cauza de
către prima instantă sau prin care aceasta se dezînvesteste fără a solutiona
fondul se numeste sentintă, toate celelalte hotărâri date în cursul judecătii
numindu-se încheieri, potrivit alin. 3 al aceluiasi articol din Codul de
procedură penală. În conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului
pentru a transmite punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate în cauză. De asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea
nr. 35/1997, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor arată că
dispozitiile prevăzute de art. 48 lit. d) si art. 52 alin. 1, 2 si 6 din Codul
de procedură penală nu sunt în contradictie cu textele constitutionale
invocate, texte care garantează principiile fundamentale si valorile supreme ale
statului român. Prin urmare, se apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată.
Guvernul, în punctul de vedere asupra
exceptiei privind dispozitiile art. 48 lit. d) din Codul de procedură penală,
arată că sintagma “este interesat sub orice formă” are un continut larg,
care nu limitează cauza de incompatibilitate la interesele de o anumită natură
si nu limitează posibilitatea părtilor de a recuza judecătorul ori de câte ori
ar exista motive de suspiciune care îi pun la îndoială impartialitatea si
obiectivitatea în activitatea de judecată. Fără a aduce atingere vreunei
prevederi constitutionale, dispozitia din art. 48 lit. d) din Codul de
procedură penală constituie o garantie a dreptului la apărare prevăzut de art.
24 din Constitutie. Această dispozitie nu îngrădeste nici liberul acces la
justitie consacrat de art. 21 din Constitutie, ci creează temeiul legal al
acestui acces pentru asigurarea impartialitătii în activitatea de judecată.
Reglementarea incompatibilitătii judecătorului constituie o garantie a
dreptului la un proces echitabil, care presupune judecarea cauzei de către o
instantă independentă si simpartială”, asa cum prevăd dispozitiile art. 6 pct.
1 teza întâi din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale. Prin urmare, art. 48 lit. d) din Codul de procedură penală nu
contravine art. 11 sau 20 din Constitutie si nici celorlalte prevederi invocate
de autorul exceptiei.
Cu privire la critica de neconstitutionalitate a art.
52 alin. 1, 2 si 6 din Codul de procedură penală, se invocă art. 125 alin. (3)
din Constitutie, care statuează că procedura de judecată este stabilită de
lege, si art. 126, privind caracterul public al dezbaterilor, care prevede că
“Sedintele de judecată sunt publice, afară de cazurile prevăzute de lege”. Se
mai arată că Protocolul nr. 7 aditional la Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale prevede în art. 2 pct. 1
dreptul la dublul grad de jurisdictie, dar face referire numai la hotărârile de
condamnare, nu si la încheierile premergătoare solutionării cauzei, acestea
putând fi atacate o dată cu fondul, asa cum a statuat Curtea Constitutională
prin Decizia nr. 185 din 14 iunie 2001.
Se mai apreciază că procedura de solutionare a cererii
de recuzare garantează accesul liber la justitie pentru invocarea existentei
oricărui caz de incompatibilitate
prevăzut de lege si nu creează privilegii sau discriminări pe temeiul
criteriilor prevăzute în art. 4 din Constitutie sau în art. 14 din Conventie,
de natură a contraveni art. 16 din Constitutie.
În concluzie, exceptia de neconstitutionalitate este
considerată ca fiind neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază că exceptia este
nefondată. Abtinerea, ca si recuzarea judecătorului, se poate solicita de
oricare dintre părtile din proces, cu arătarea motivelor pe care se întemeiază
si numai în cazurile strict
reglementate de lege. Pentru a se evita tergiversarea solutionării unor
cereri, art. 52 alin. 2 din Codul de procedură penală prevede o procedură
specială, si anume examinarea de îndată a acestora, lăsând la aprecierea
judecătorului dacă se impune sau nu ascultarea părtilor din cauza respectivă.
Dacă s-ar prevedea obligativitatea ascultării părtilor, pentru solutionarea
cererii de recuzare, s-ar ajunge la amânarea în mod nejustificat a cauzei si la
acordarea unor termene suplimentare. Cu privire la critica adusă art. 52 alin.
6, în sensul că acesta nu prevede o cale de atac împotriva încheierii prin care
s-a respins cererea de recuzare, se arată că această critică nu este fondată,
deoarece încheierea poate fi atacată o dată cu fondul. Atacarea cu recurs
separat ar duce, în cele mai multe cazuri, la tergiversarea nejustificată a
cauzelor penale.
În concluzie, se apreciază că prevederile art. 52 din
Codul de procedură penală asigură o corectă solutionare a abtinerii sau
recuzării în concordantă cu dispozitiile Constitutiei, cu asigurarea
celeritătii desfăsurării procesului penal.
Presedintele Senatului nu a
comunicat Curtii Constitutionale punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
exprimate de presedintele Camerei Deputatilor, de Guvern si de Avocatul
Poporului, raportul întocmit de judecătorulraportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată. Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile
art. 48 lit. d) si ale art. 52 alin. 1, 2 si 6 din Codul de procedură penală,
care prevăd:
- Art. 48: “Judecătorul este de asemenea
incompatibil de a judeca, dacă în cauza respectivă: [...]
d) există împrejurări din care rezultă că este
interesat sub orice formă, el, sotul sau vreo rudă apropiată.”;
- Art. 52 alin. 1, 2 si 6: “Abtinerea sau recuzarea
judecătorului, procurorului sau grefierului se solutionează de un alt complet,
în sedintă secretă, fără participarea celui ce declară că se abtine sau este
recuzat.
Examinarea declaratiei de abtinere sau a cererii de
recuzare se face de îndată, ascultându-se procurorul când este prezent în
instantă, iar dacă se găseste necesar, si părtile, precum si persoana care se
abtine sau a cărei recuzare se cere. [...]
Încheierea prin care s-a admis sau s-a respins
abtinerea, ca si aceea prin care s-a admis recuzarea, nu sunt supuse nici unei
căi de atac.”
Autorul exceptiei arată că dispozitiile art. 48 lit.
d) si ale art. 52 alin. 1, 2 si 6 din Codul de procedură penală sunt contrare
prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (3) referitoare la România ca
stat de drept, art. 11 alin. (1) si (2) referitoare la dreptul international si
dreptul intern, art. 15 alin. (1) referitoare la universalitatea drepturilor si
libertătilor cetătenilor, art. 16 alin. (1) si (2) referitoare la egalitatea în
drepturi, art. 20 alin. (1) si (2) referitoare la tratatele internationale
privind drepturile omului, art. 21 alin. (1) si (2) referitoare la accesul
liber la justitie, art. 24 alin. (1) si (2) referitoare la dreptul la apărare,
art. 30 alin. (7) referitoare la restrângerile aduse libertătii de exprimare,
art. 48 alin. (3) referitoare la răspunderea patrimonială a statului pentru
erorile judiciare în procesele penale, art. 51 referitoare la respectarea
Constitutiei si a legilor, art. 54 referitoare la exercitarea drepturilor si a
libertătilor, art. 123 alin. (1) si (2) referitoare la înfăptuirea justitiei,
art. 124 alin. (1) referitoare la statutul judecătorului, art. 125 alin. (1) si
(3) referitoare la instantele
judecătoresti, art. 128 referitoare la folosirea căilor de atac, art. 130 alin.
(1) referitoare la rolul Ministerului Public în activitatea judiciară, art. 131
alin. (1) referitoare la statutul procurorilor si ale art. 150 alin. (1)
referitoare la conflictul temporal de legi. Totodată, dispozitiile legale
criticate sunt considerate ca fiind contrare prevederilor din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, si anume: art. 6 pct. 1 teza întâi
referitoare la dreptul la un proces echitabil, art. 6 pct. 3 lit. c) referitoare
la dreptul la apărare, art. 13 referitoare la dreptul la un recurs efectiv,
art. 14 referitoare la interzicerea discriminării, art. 17 referitoare la
interzicerea abuzului de drept, precum si celor ale art. 2 din Protocolul nr. 7
aditional la Conventie, referitoare la dublul grad de jurisdictie în materie
penală.
I. Dintre prevederile constitutionale pretins a fi
încălcate prin dispozitiile legale ce fac obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, Curtea constată că nu au legătură cu acestea, deci sunt irelevante în cauză, cele
prevăzute în art. 11, 20, art. 15 alin. (1), art. 16 alin. (1) si (2), art. 21,
art. 30 alin. (7), art. 48 alin. (3), art. 51, 54, art. 130 alin. (1), art. 131
alin. (1), precum si cele ale art. 150 alin. (1).
II. Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiei art. 48 lit. d) din Codul de procedură penală, care prevede
posibilitatea recuzării judecătorului interesat în cauză, sub orice formă,
Curtea constată că institutia incompatibilitătii constituie un remediu
procesual pentru situatiile în care prezumtia de impartialitate a judecătorului
este pusă la îndoială. Judecătorul declarat incompatibil este împiedicat să
participe la activitatea procesuală desfăsurată într-o anumită cauză, în acest
mod fiind respectate principiile de drept privind impartialitatea si
obiectivitatea modului de solutionare a litigiilor deduse judecătii. Prin
urmare, textul de lege criticat nu aduce atingere dreptului la apărare,
consacrat prin art. 24 din Constitutie, ci, dimpotrivă, constituie garantia
desfăsurării unui proces echitabil, cu respectarea tuturor drepturilor
procesuale ale părtilor implicate. De asemenea, art. 48 lit. d) din Codul de
procedură penală nu îngrădeste nici accesul liber la justitie, prevăzut în art.
21 din Constitutie, întrucât persoana interesată are posibilitatea, prin
formularea unei cereri de recuzare, să restabilească echilibrul procesual
întrerupt de existenta unui caz de incompatibilitate.
III. Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 52 alin. 1, 2 si 6 din Codul de procedură penală,
referitoare la procedura specială de
solutionare a declaratiei de abtinere sau a cererii de recuzare, Curtea
constată, de asemenea, că aceasta este neîntemeiată. Potrivit prevederilor art.
125 alin. (3) si ale art. 126 din Constitutie, procedura de judecată este
stabilită de lege, respectiv sedintele de judecată sunt publice, în afară de
cazurile prevăzute de lege. De asemenea, potrivit art. 128 din Constitutie,
împotriva hotărârilor judecătoresti părtile interesate si Ministerul Public pot
exercita căile de atac în conditiile legii. Rezultă, asadar, că, potrivit
Constitutiei, legiuitorul este unica autoritate competentă de a reglementa
procedura de judecată, cazurile în care sedintele de judecată nu sunt publice,
precum si căile de atac si conditiile exercitării acestora. Procedura de
solutionare a cererilor de abtinere sau de recuzare face parte integrantă din
procedura de judecată, fiind reglementată în conformitate cu prevederile
constitutionale.
În ceea ce priveste încheierea prin care se
solutionează cererea de abtinere sau de recuzare, Curtea constată că aceasta nu
solutionează fondul cauzei si de aceea lipsa unei căi de atac separate
împotriva acestei încheieri nu este contrară dispozitiilor art. 2 din
Protocolul nr. 7 aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, referitoare la dublul grad de jurisdictie în materie
penală. Faptul că o asemenea încheiere nu poate fi atacată separat cu recurs se
explică, pe de o parte, prin necesitatea evitării unei prelungiri abuzive a
procesului, iar pe de altă parte, prin faptul că respectiva încheiere poate fi
atacată cu recurs o dată cu hotărârea prin care s-a solutionat fondul cauzei.
Asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 48 lit. d) si ale art. 52 din Codul de procedură penală
Curtea Constitutională s-a pronuntat prin mai multe decizii, dintre care
mentionăm Decizia nr. 83 din 8 martie 2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 240 din 11 mai 2001, si Decizia nr. 185 din 14 iunie
2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 28
august 2001, respingând exceptia ca fiind neîntemeiată. Întrucât nu au
intervenit elemente noi, solutia adoptată în aceste decizii, precum si
considerentele pe care se întemeiază sunt valabile si în cauza de fată.
Fată de cele expuse mai sus, în temeiul art. 144 lit.
c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13
alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48 lit. d) si ale art. 52 alin. 1, 2 si 6 din Codul de procedură penală, exceptie ridicată de Petre Mihai Băcanu în Dosarul nr. 3.057/2002 al Curtii Supreme de Justitie Sectia penală.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 7 noiembrie
2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA
PENTRU PRIVATIZARE
SI
ADMINISTRAREA PARTICIPATIILOR STATULUI
privind
instituirea procedurii de administrare specială la Societatea Comercială
“Arteca” - S.A. Jilava
În temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, si ale art. 18 alin. (2) din Regulamentul de organizare si functionare a Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 678/2001, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 437 din 6 august 2001, în vederea stabilirii
modului de administrare si gestionare, precum si a măsurilor ce trebuie luate
pentru accelerarea procesului de privatizare la Societatea Comercială “Arteca”
- S.A. Jilava,
ministrul Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se instituie procedura de administrare
specială în perioada de privatizare la Societatea Comercială “Arteca” - S.A.
Jilava, denumită în continuare societate comercială, cu sediul în comuna
Jilava, Prel. Sos. Giurgiului nr. 33A, înmatriculată la Oficiul registrului
comertului sub nr. J23/974/2000, începând cu data de 26 noiembrie 2002.
Art. 2. - (1) Pe durata administrării speciale în
perioada privatizării administratorul special are atributiile stabilite prin
mandatul special acordat de ministrul Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului.
(2) Continutul mandatului prevăzut la alin. (1) va
cuprinde în principal, dar fără a se limita la acestea, următoarele atributii:
a) luarea unor măsuri de administrare si gestionare a
societătii comerciale, cu accent pe:
- situatia îndeplinirii principalilor indicatori
economicofinanciari si de performantă;
- identificarea unor active neutilizate care pot fi
transferate/vândute;
- inventarierea datoriilor societătii comerciale,
precum si a plătilor restante, în structura lor;
- inventarierea creantelor pe care societatea
comercială le are de recuperat;
- cunoasterea situatiei litigiilor care grevează
asupra societătii comerciale;
- inventarierea activelor posibil a fi revendicate;
b) notificarea tuturor creditorilor bugetari în sensul
instituirii procedurii de administrare specială în perioada de privatizare, în
vederea neînceperii/suspendării de către acestia a oricăror măsuri de executare
silită împotriva societătii comerciale;
c) solicitarea organelor teritoriale ale Ministerului
Finantelor Publice, pentru bugetul de stat, si ale celorlalte ministere si
institutii, pentru bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor
speciale, precum si ale autoritătilor administratiei publice locale, pentru
bugetele locale, de a elibera certificatele de obligatii bugetare pentru
datoriile bugetare acumulate până la data de 31 decembrie 2001;
d) solicitarea furnizorilor de servicii pentru întocmirea
graficelor de reesalonare a datoriilor restante, respectarea acestora si
efectuarea plătilor facturilor curente;
e) respectarea disciplinei economico-financiare prin
luarea unor măsuri pentru întărirea acesteia.
Art. 3. - Procedura de administrare specială în
perioada de privatizare încetează la data transferului dreptului de proprietate
asupra actiunilor în situatia privatizării societătii comerciale sau la data
stabilită prin ordin al ministrului Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului.
Ministrul Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Bucuresti,
26 noiembrie 2002.
Nr. 124.
MINISTERUL
APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
COMISIA
NATIONALĂ PENTRU CONTROLUL ACTIVITĂTILOR NUCLEARE
privind
aprobarea Normelor de dezafectare a obiectivelor si instalatiilor nucleare
În conformitate cu:
- Hotărârea Guvernului nr. 17/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, cu modificările si completările ulterioare;
- art. 5 din Legea nr. 111/1996 privind desfăsurarea
în sigurantă a activitătilor nucleare, republicată, cu modificările si
completările ulterioare,
presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele de dezafectare a
obiectivelor si instalatiilor nucleare, prevăzute în anexa*) care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Normele prevăzute la art. 1 intră în vigoare
în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 4. -
Directia aplicatii surse cu radiatii ionizante, Directia securitate nucleară,
Directia asigurarea calitătii si autorizare operatori, Directia supraveghere
C.N.E. Cernavodă, Directia dezvoltare si resurse si serviciile independente din
cadrul Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Presedintele Comisiei Nationale
pentru Controlul Activitătilor Nucleare,
dr. ing. Lucian Biro
Bucuresti,
5 septembrie 2002.
Nr. 181.
*) Anexa
se publică ulterior.
MINISTERUL
APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
COMISIA
NATIONALĂ PENTRU CONTROLUL ACTIVITĂTILOR NUCLEARE
pentru
aprobarea Normelor de securitate radiologică privind gospodărirea deseurilor
radioactive provenite de la mineritul si prepararea minereurilor de uraniu si
toriu
În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului
nr. 17/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor si
Protectiei Mediului, cu modificările si completările ulterioare, ale Ordinului
ministrului apelor si protectiei mediului nr. 86/2002, precum si ale art. 5 din
Legea nr. 111/1996 privind desfăsurarea în sigurantă a activitătilor nucleare, republicată, cu modificările si completările
ulterioare,
presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele de securitate radiologică
privind gospodărirea deseurilor radioactive provenite de la mineritul si
prepararea minereurilor de uraniu si toriu, prevăzute în anexa*) care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Normele mentionate la art. 1 vor intra în
vigoare la data de 1 ianuarie 2003.
Art. 4. - Directia securitate nucleară, Directia
asigurarea calitătii si autorizare operatori, Directia aplicatii surse cu
radiatii ionizante, Directia supraveghere C.N.E. Cernavodă, Directia dezvoltare
si resurse si serviciile independente din cadrul Comisiei Nationale pentru
Controlul Activitătilor Nucleare vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare,
dr. ing. Lucian Biro
Bucuresti,
26 septembrie 2002.
Nr. 192.
*) Anexa se publică ulterior.