MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 609 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 16 august 2002
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
52. - Ordonantă privind stabilirea unui sistem de
compensare de către transportatorii aerieni pentru pasagerii cărora li s-a
refuzat îmbarcarea pe curse aeriene regulate
447. - Hotărâre privind atestarea bunurilor
apartinând domeniului public al judetului Arges, precum si al municipiilor,
oraselor si comunelor din judetul Arges
834. - Hotărâre privind transmiterea unor imobile,
proprietate publică a statului, din administrarea Ministerului Apărării
Nationale în administrarea Ministerului Educatiei si Cercetării, pentru
Universitatea din Oradea
838. - Hotărâre privind trecerea unui imobil din
proprietatea publică a statului si din administrarea Centrului National al
Cinematografiei în proprietatea publică a orasului Târgu Lăpus si în
administrarea Consiliului Local al Orasului Târgu Lăpus, judetul Maramures,
pentru Parohia Greco-Catolică “Buna Vestire”
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL
AL AUDIOVIZUALULUI
78. - Decizie privind protectia minorilor în cadrul
serviciilor de programe
79. - Decizie privind cedarea licentei de emisie
pentru comunicatie audiovizuală pe cale radioelectrică
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
stabilirea unui sistem de compensare de către transportatorii aerieni pentru
pasagerii cărora li s-a refuzat îmbarcarea pe curse aeriene regulate
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1
pct. II.9 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. 1. - Prezenta ordonantă stabileste norme minime aplicabile în cazul
în care pasagerilor li se refuză îmbarcarea pe o cursă aeriană regulată
suprarezervată, pentru care acestia au bilet valabil si
rezervare confirmată,
care se efectuează de la un aeroport amplasat pe teritoriul României,
indiferent de nationalitatea transportatorului aerian, cetătenia pasagerului si
punctul de destinatie al cursei.
Art. 2. - În sensul prezentei ordonante:
a) refuzul îmbarcării înseamnă refuzul acceptării pasagerilor pe
o cursă, desi acestia au bilet valabil, au confirmată rezervarea pe acea cursă
si s-au prezentat pentru formalitătile de îmbarcare în timpul necesar si precizat;
ordonantă b) rezervare confirmată înseamnă că biletul vândut de
transportatorul aerian sau de agentul său autorizat cuprinde precizarea
numărului, datei si orei cursei, precum si notatia .OK” sau orice altă mentiune
în spatiul respectiv de pe bilet, care semnifică înregistrarea si confirmarea
expresă de către transportatorul aerian a rezervării;
c) cursă regulată înseamnă o cursă care prezintă, în mod
cumulativ, următoarele caracteristici: este efectuată contra plată, cu o
aeronavă pentru transport de pasageri sau de pasageri si cargo si/sau postă, de
o asemenea manieră încât pentru fiecare cursă locurile disponibile sunt puse la
dispozitie publicului fie direct de transportator, fie de agentii autorizati ai
acestuia si este operată pentru a deservi traficul între două sau mai multe
puncte fie conform unui orar publicat, fie prin zboruri efectuate cu o asemenea
regularitate încât se constituie într-o succesiune sistematică, identificabilă
ca atare;
d) cursă suprarezervată înseamnă o cursă pe care numărul de
pasageri care au rezervarea confirmată si se prezintă pentru formalitătile de
îmbarcare în timpul necesar si precizat depăseste numărul de locuri disponibile
pe acea cursă;
e) voluntar înseamnă o persoană care are bilet valabil, are
rezervare confirmată, s-a prezentat pentru formalitătile de îmbarcare în timpul
necesar si precizat si răspunde afirmativ la solicitarea transportatorului
aerian adresată pasagerilor de a renunta la rezervările lor confirmate, în
schimbul unor compensatii;
f) destinatie finală înseamnă destinatia mentionată pe biletul de
transport aerian prezentat la ghiseul de verificare a biletelor si eliberare a
tichetelor de îmbarcare, denumit în continuare ghiseu de check-in, sau,
în cazul curselor succesive, pe ultimul cupon de zbor al biletului. Cursele de
conexiune care se pot efectua fără dificultăti, desi s-a cauzat o întârziere
prin refuzul îmbarcării unor pasageri, nu sunt luate în considerare.
Art. 3. - (1) Transportatorul aerian este obligat să stabilească
regulile pe care le va aplica la îmbarcare, în eventualitatea unei curse
suprarezervate. El va înregistra la Ministerul Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei aceste reguli, precum si orice schimbări aduse
ulterior acestora. Regulile vor putea fi puse la dispozitie autoritătilor
aeronautice ale altor state, la cerere. Regulile si orice schimbări ulterioare
aduse acestora se vor aplica în termen de 30 de zile de la data înregistrării
la Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(2) Regulile prevăzute la alin. (1) vor fi puse la dispozitie publicului
la agentiile si la ghiseele de check-in ale transportatorului aerian.
(3) Regulile prevăzute la alin. (1) vor include posibilitatea
solicitării unor voluntari care să accepte să nu fie îmbarcati.
(4) În orice conditii, la îmbarcare transportatorul aerian este obligat
să tină seama de interesele anumitor categorii de pasageri care trebuie
transportati cu prioritate din motive legitime, cum ar fi persoanele cu
handicap si minorii neînsotiti.
Art. 4. - (1) În eventualitatea unui refuz al îmbarcării pasagerul va
avea de ales între:
a) restituirea imediată, fără penalizări, a costului biletului pentru
partea de călătorie neefectuată; sau
b) asigurarea transportului până la destinatia finală, cu prima ocazie;
sau
c) asigurarea transportului până la destinatia finală la o dată
ulterioară, convenabilă pasagerului.
(2) Indiferent de alegerea făcută de pasager în conformitate cu
prevederile alin. (1), imediat după ce îmbarcarea a fost refuzată
transportatorul aerian va plăti o compensatie minimă, cu luarea în considerare
si a prevederilor alin. (3)
si (4), în valoare de:
a) 150 euro pentru curse de până la 3.500 km;
b) 300 euro pentru curse de peste 3.500 km, în functie de destinatia
finală a pasagerului.
(3) În cazul în care transportatorul aerian oferă rerutarea până la
destinatia finală pe o cursă alternativă, a cărei oră de sosire nu depăseste
ora de sosire programată a cursei rezervate initial cu mai mult de două ore
pentru cursele de până la 3.500 km si cu mai mult de patru ore pentru cursele
de peste 3.500 km, compensatia prevăzută la alin. (2) poate fi redusă cu 50%.
(4) Nivelul compensatiei nu trebuie să depăsească pretul biletului de
transport până la destinatia finală.
(5) Compensatia va fi achitată în numerar sau, de comun acord cu
pasagerul, în bonuri de călătorie (vouchere) si/sau alte servicii.
(6) Dacă pe o cursă suprarezervată un pasager este de acord să fie
plasat într-o clasă inferioară celei pentru care s-a plătit biletul, acesta va
fi îndreptătit la rambursarea diferentei de pret.
(7) Distantele prevăzute la alin. (2) si (3) se vor determina prin
metoda distantei ortodromice - distanta dintre punctul de plecare si cel de
sosire ale unui traiect de pe suprafata pământului, măsurată pe arcul mic din
cercul mare determinat de planul secant care trece prin cele două puncte si
centrul pământului.
Art. 5. - (1) În eventualitatea refuzului îmbarcării pe o cursă vândută
în cadrul unui pachet turistic transportatorul aerian va fi obligat să
compenseze operatorul turistic care a încheiat un contract cu pasagerul si care
este răspunzător fată de acesta pentru executarea adecvată a contractului
aferent pachetului turistic, în conditiile prevăzute de lege.
(2) Operatorul turistic este obligat să plătească pasagerului suma
compensatorie ce i-a revenit conform prevederilor alin. (1).
Art. 6. - (1) Separat de suma compensatorie minimă prevăzută la art. 4,
transportatorul aerian va oferi gratuit pasagerilor cărora li s-a refuzat
îmbarcarea:
a) posibilitatea efectuării unei convorbiri telefonice si/sau a
transmiterii unui mesaj telex/fax către punctul de destinatie;
b) mâncare si băuturi răcoritoare, tinând seama de timpul de asteptare;
c) cazare la hotel în cazurile în care este necesară sederea pe timpul
uneia sau mai multor nopti.
(2) Când un oras sau o regiune este deservită de mai multe aeroporturi,
iar un transportator aerian oferă unui pasager căruia i s-a refuzat îmbarcarea
o cursă spre un alt aeroport decât cel de destinatie pentru care pasagerul a
făcut rezervarea, costurile deplasării între aeroporturile alternative sau spre
o destinatie alternativă apropiată, convenită cu pasagerul, vor fi suportate de
transportatorul aerian.
Art. 7. - Transportatorul aerian nu va fi obligat să plătească
compensatii pentru refuzul îmbarcării în cazul în care pasagerul călătoreste
gratuit sau cu bilete cu tarife reduse, care nu sunt disponibile direct sau
indirect publicului.
Art. 8. - Transportatorul aerian va pune la dispozitie fiecărui pasager
căruia i s-a refuzat îmbarcarea un formular care să contină regulile
compensatiei pentru refuzul îmbarcării, prevăzute în prezenta ordonantă.
Art. 9. - (1) Prezenta ordonantă nu aduce atingere în nici un fel
dreptului pasagerului de a solicita alte despăgubiri pe cale judecătorească.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică voluntarilor definiti la art. 2
lit. e), care au acceptat compensatia oferită si au renuntat la îmbarcare.
Art. 10. - Prezenta intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ioan Selaru,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 31 iulie
2002.
Nr. 52.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
atestarea bunurilor apartinând domeniului public al judetului Arges, precum si
al municipiilor, oraselor si comunelor din judetul Arges
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 21
alin. (3) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic
al acesteia, cu completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se atestă apartenenta la domeniul public al judetului
Arges, precum si al municipiilor, oraselor si comunelor din judetul Arges a
bunurilor cuprinse în anexele nr. 1-100*) care fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 16 mai
2002.
Nr. 447.
*) Anexele nr. 1-100
se publică ulterior.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
transmiterea unor imobile, proprietate publică a statului, din administrarea
Ministerului Apărării Nationale în administrarea Ministerului Educatiei si
Cercetării, pentru Universitatea din Oradea
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 12
alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul
juridic al acesteia, cu completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă transmiterea unor imobile, proprietate publică a
statului, situate în municipiul Oradea, judetul Bihor, având datele de
identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre, din administrarea Ministerului Apărării Nationale în administrarea
Ministerului Educatiei si Cercetării, pentru Universitatea din Oradea.
Art. 2. - Predarea-preluarea imobilelor transmise potrivit art. 1 se
face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 60 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul educatiei si cercetării,
Radu Damian,
secretar de stat
p. Ministrul apărării nationale,
George Cristian Maior,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 31 iulie
2002.
Nr. 834.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a imobilelor care se transmit din administrarea Ministerului Apărării
Nationale
în administrarea Ministerului Educatiei si Cercetării pentru
Universitatea din Oradea
Locul unde este situat imobilul care se transmite |
Persoana juridical de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Municipiul Oradea,
str. Armata Română nr. 5, judetul Bihor |
Ministerul Apărării
Nationale |
Ministerul
Educatiei si Cercetării, pentru Universitatea din Oradea |
Suprafata
construită = 2.311,52 m2 Suprafata
desfăsurată = 2.311,52 m2 Suprafata totală a terenului, inclusiv constructiile =
4,3565 ha |
Municipiul Oradea,
str. Armata Română nr. 30, judetul Bihor |
Ministerul Apărării
Nationale |
Ministerul
Educatiei si Cercetării, pentru Universitatea din Oradea |
Suprafata
construită = 2.313 m2 Suprafata
desfăsurată = 5.157 m2 Suprafata totală a
terenului, inclusiv constructiile =
1,2386 ha |
Imobilul 2.311 din municipiul Oradea, str. Armata Română nr. 5, este
înregistrat în inventarul bunurilor care alcătuiesc domeniul public al
statului, existent la Ministerul Finantelor Publice, la nr. de cod 8.29.09 -
nr. MFP 106.721.
Imobilul 425 - partial, din municipiul Oradea, str. Armata Română nr. 30, este înregistrat în inventarul bunurilor care alcătuiesc domeniul public al statului, existent la Ministerul Finantelor Publice, la nr. de cod 8.29.09 - nr. MFP 106.714.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
trecerea unui imobil din proprietatea publică a statului si din administrarea
Centrului National al Cinematografiei în proprietatea publică
a orasului
Târgu Lăpus si în administrarea Consiliului Local al Orasului Târgu Lăpus,
judetul Maramures, pentru Parohia Greco-Catolică “Buna Vestire”
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României, precum si ale
art. 9 alin. (1) si ale art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu modificările
ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă trecerea imobilului Cinematograful “Arta”, compus
din constructie si terenul aferent, situat în orasul Târgu Lăpus, Piata Eroilor
nr. 24, judetul Maramures, având datele de identificare prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre, din proprietatea publică a
statului si din administrarea Centrului National al Cinematografiei, prin Regia
Autonomă a Distributiei si Exploatării Filmelor “România-Film” Bucuresti, în
proprietatea publică a orasului Târgu Lăpus si în administrarea Consiliului
Local al Orasului Târgu Lăpus, judetul Maramures, pentru Parohia Greco-Catolică
“Buna Vestire” din orasul Târgu Lăpus, judetul Maramures.
Art. 2. - Predarea-preluarea imobilului transmis potrivit art. 1 se face
în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, pe
bază de protocol încheiat între părtile interesate, la valoarea de inventar a
bunurilor de la data transmiterii.
Art. 3. - Patrimoniul Centrului National al Cinematografiei se
diminuează cu valoarea de inventar a bunului de la data transmiterii, iar
patrimoniul Consiliului Local al Orasului Târgu Lăpus se majorează, în mod corespunzător,
cu aceeasi valoare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul culturii si cultelor,
Răzvan Theodorescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 31 iulie
2002.
Nr. 838.
DATELE
DE IDENTIFICARE
a imobilului compus din constructie si terenul aferent, care trece din
proprietatea publică a statului si din administrarea Centrului National al
Cinematografiei în proprietatea publică a orasului Târgu Lăpus si în
administrarea Consiliului Local al Orasului Târgu Lăpus, judetul Maramures,
pentru Parohia Greco-Catolică “Buna Vestire”
Locul unde este situat imobilul |
Persoana juridical de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Numărul de identificare atribuit de Ministerul Finantelor Publice |
Orasul Târgu Lăpus,
Piata Eroilor nr. 24, judetul Maramures |
Centrul National al
Cinematografiei, prin Regia Autonomă a Distributiei si Exploatării
Filmelor “România-Film” Bucuresti |
Consiliul Local al
Orasului Târgu Lăpus, pentru Parohia Greco-Catolică “Buna Vestire” |
Suprafata
construită = 365 m2 Suprafata
desfăsurată = 365 m2 Suprafata terenului
aferent = 365 m2 |
100.982 |
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
CONSILIUL NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI
privind
protectia minorilor în cadrul serviciilor de programe
Având în vedere dubla
calitate a Consiliului National al Audiovizualului, de garant al interesului
public si de unică autoritate de reglementare în domeniul programelor
audiovizuale,
tinând seama de nevoia
de protectie si îngrijire specială a copilului, generată de lipsa sa de
maturitate fizică si intelectuală, precum si de discernământul redus al
acestuia,
interesati în cel mai
înalt grad de cresterea si educatia copilului în spiritul valorilor si
idealurilor democratice, proclamate de Carta Natiunilor Unite si de Conventia
Europeană a Drepturilor Omului,
constienti de
necesitatea pregătirii sale pentru o integrare armonioasă în viata socială,
tinând seama, în mod
corespunzător, de importanta traditiilor si valorilor culturale ale fiecărui
popor în protectia si dezvoltarea armonioasă a copilului,
constienti de necesitatea respectării drepturilor copilului, de faptul că în
toate deciziile care îi privesc pe copii interesele superioare ale acestora
trebuie luate în considerare cu prioritate,
având în vedere
obligatiile ce revin Consiliului National al Audiovizualului în asigurarea
protectiei minorilor, dar si faptul că afectarea dezvoltării fizice, mentale
sau morale a minorilor este o problemă de interes public,
în temeiul
prevederilor art. 10 alin. (3) lit. e) si ale art. 17 alin. (1) lit. d),
coroborate cu dispozitiile art. 39 din Legea audiovizualului nr. 504/2002,
membrii Consiliului National al Audiovizualului adoptă următoarea
decizie:
Art. 1. - În sensul prezentei decizii, prin minor se întelege
persoana fizică având vârsta de până la 18 ani.
Art. 2. - Este interzisă prezentarea în programele de stiri, emisiuni de
dezbateri si reportaje audiovizuale a minorilor în vârstă de până la 14 ani, în
situatia în care acestia sunt acuzati de comiterea unei infractiuni ori sunt
victimele infractiunilor, cu exceptia răpirii, sau au fost supusi abuzurilor
fizice, psihice ori sexuale.
Art. 3. - Sunt interzise mărturiile sau relatările audiovizuale ale
minorilor în vârstă de până la 14 ani, care au asistat la evenimente dramatice
petrecute în comunitate sau în familie ori la comiterea unor infractiuni.
Art. 4. - Este interzisă prezentarea în cadrul unui program audiovizual
a minorilor sub 14 ani în reconstituirea unor evenimente dramatice, în special
a celor petrecute în familie, sau în reconstituirea unor infractiuni.
Art. 5. - (1) Minorii cu vârste între 14 si 16 ani, acuzati de comiterea
unei infractiuni, victime ale infractiunilor sau abuzati fizic, psihic ori
sexual, pot participa sau pot fi prezentati în programele de stiri, emisiuni de
dezbateri sau reportaje audiovizuale, cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor
conditii:
a) existenta prealabilă a consimtământului lor;
b) existenta prealabilă a consimtământului părintilor sau
al reprezentantilor legali, în formă scrisă;
c) asistarea pe parcursul transmisiei sau înregistrării de către un
părinte ori de către reprezentantul legal, respectiv de avocat, în cazul
cercetării penale sau al arestării;
d) eliminarea oricăror elemente care ar putea duce la identificarea lor
în cazurile în care minorii sunt victimele unor infractiuni sau ale abuzurilor
fizice, psihice ori sexuale.
(2) În cazul minorilor cu vârste între 16 si 18 ani, acuzati de
comiterea unei infractiuni, sunt necesare acordul în scris al acestora si
asistarea de către avocat, în situatia în care sunt cercetati penal, retinuti sau
arestati.
(3) În cazul minorilor cu vârste între 16 si 18 ani, care sunt victime
ori martori la comiterea unor infractiuni sau care au fost abuzati fizic,
psihic ori sexual, sunt necesare:
a) acordul scris al acestora;
b) la solicitarea minorilor, eliminarea oricăror elemente care ar putea
duce la identificarea lor.
Art. 6. - Este interzisă, în cadrul programelor de stiri, al
dezbaterilor sau al reportajelor, difuzarea de imagini care redau:
a) minori decedati ca urmare a infractiunii de omor, a unui accident
auto, a unui accident casnic, minori care s-au sinucis;
b) minori care au decedat în spital;
c) minori în vârstă de până la 14 ani, aflati în una dintre următoarele
situatii:
- internati în spital pentru interventii chirurgicale dificile;
- bolnavi de SIDA;
- bolnavi incurabili;
d) fac exceptie de la prevederile lit. c) interventiile chirurgicale cu
caracter de exceptie sau în premieră, apelurile umanitare, campaniile cu scop
caritabil;
e) minori în vârstă de până la 16 ani, acuzati sau retinuti pentru
practicarea prostitutiei;
f) minori în vârstă de până la 16 ani, aflati sub influenta drogurilor
sau a băuturilor alcoolice.
Art. 7. - Este interzisă difuzarea de emisiuni al căror scop principal
este exploatarea aspectului fizic al minorelor în vârstă de până la 16 ani sau
expunerea acestora în ipostaze nepotrivite vârstei.
Art. 8. - Este interzisă difuzarea emisiunilor în care minorii sunt
folositi de către părinti, rude, reprezentanti legali sau avocati în scopul de
a obtine avantaje personale sau de a influenta actul de justitie.
Art. 9. - Interviurile luate minorilor sub 16 ani trebuie făcute cu
grijă, astfel încât să nu fie chestionati pentru a li se smulge păreri asupra
problemelor intime de familie sau pentru a li se cere opinii în probleme care depăsesc
puterea lor de judecată.
Art. 10. - Radiodifuzorii au obligatia de a lua toate măsurile, astfel
încât minorii implicati, în orice mod, în emisiuni de radio sau de televiziune
să nu fie expusi nici unui risc fizic, psihic sau moral care ar putea decurge
din realizarea respectivelor emisiuni.
Art. 11. - Respectarea prezumtiei de nevinovătie este obligatorie.
Art. 12. - Este interzisă orice referire peiorativă sau discriminatorie
referitoare la originea etnică, nationalitatea, rasa, religia ori la vreun
handicap al minorilor.
Art. 13. - Productiile care nu sunt adecvate minorilor nu vor fi
transmise în intervalul orar 6şş-22şş.
Art. 14. - Toti radiodifuzorii au obligatia să pună la dispozitie
publicului informatii suficiente, orare de difuzare exacte, recomandări si
avertizări acustice si vizuale, pentru a permite părintilor sau
reprezentantilor legali ai minorilor să facă alegerea potrivită, astfel încât
programele vizionate sau ascultate în familie ori numai de către minori să nu
afecteze dezvoltarea fizică, mentală sau morală a acestora;
aceleasi obligatii sunt valabile si pentru serviciile de programe
destinate exclusiv publicului din România, retransmise de distribuitorii de
servicii.
Art. 15. - Sunt interzise în cadrul emisiunilor destinate minorilor
fumatul si consumul băuturilor alcoolice, trivialitătile, limbajul vulgar,
aluziile sexuale, ridiculizarea defectelor fizice si a handicapurilor.
Art. 16. - Sunt interzise, în intervalul orar 6şş-22şş, anunturile
promotionale pentru programe care includ scene de violentă, sex, limbaj vulgar
sau alte elemente care pot afecta minorii.
Art. 17. - Este interzisă prezentarea în detaliu, în programele de
stiri, dezbateri sau reportaje audiovizuale, a mijloacelor si a metodelor de
sinucidere.
Art. 18. - În cadrul tuturor serviciilor de programe difuzate în clar
sau codat, lungmetrajele cinematografice, filmele concepute pentru televiziune
si orice alte productii audiovizuale care pot aduce prejudicii minorilor se difuzează,
pe toată durata lor, cu un semn de avertizare situat în zona din dreapta-jos a
ecranului.
Art. 19. - Criteriile în conformitate cu care se apreciază productiile
difuzate în serviciile de programe au drept scop stabilirea unor restrictii în
programarea difuzării lor si totodată atentionarea publicului asupra efectului
pe care productiile respective îl pot avea asupra minorilor.
Art. 20. - Categoriile în care se încadrează productiile sunt
următoarele:
a) productii accesibile tuturor categoriilor de public, care se transmit
fără restrictii si fără semne de avertizare;
b) productii care pot fi vizionate de minorii în vârstă de până la 12
ani numai cu acordul părintilor (violentă moderată, limbaj sau expresii
vulgare, nuditate nonsexuală, comportamente periculoase sau dăunătoare ce pot
fi usor imitate de copii, consumul de alcool si fumatul, prezentate ca
activităti plăcute, uzul de arme albe si de arme de foc);
c) productii interzise minorilor sub 12 ani (violentă cu intensitate si
durată medie, scene cu implicatii sexuale, scene de conflict în familie,
acompaniate sau nu de violente fizice ori de amenintări care pot provoca frică
si sentimente de insecuritate, consum de alcool sau de droguri fără
evidentierea consecintelor nefaste ale acestuia, comportamente si atitudini
antisociale ce pot fi imitate cu usurintă, scene de cruzime fată de oameni sau
de animale, uzul nejustificat de arme de foc, scene care sugerează violul,
scene de sinucidere sau de spânzurare, dialoguri cu subiect sexual);
d) productii interzise minorilor sub 16 ani (violenta fizică sau psihică
repetată, nuditate integrală, simularea actului sexual, detalii privind
tehnicile criminale, divertismentul pe teme sexuale sau în care se foloseste
limbajul violent ori excesiv de trivial, în special cu conotatii sexuale, filme
horror sau cu un continut substantial de cruzime ori de sadism, uzul excesiv de
arme, consum ostentativ si repetat de alcool si droguri, emisiuni de
divertisment pe teme de sex, scene de viol, filme erotice);
e) productii interzise minorilor sub 18 ani (filme si emisiuni
pornografice, care prezintă explicit actul sexual, modalitătile de satisfacere
a dorintelor sexuale, violenta care încurajează plăcerile sadice ori consumul
de droguri, filmele, altele decât cele pornografice, care în Statele Unite ale
Americii si tările membre ale Uniunii Europene sunt interzise publicului sub 18
ani).
Art. 21. - Productiile prevăzute la art. 20 lit. b) nu vor fi difuzate
înainte si imediat după emisiuni destinate copiilor si vor fi însotite de un
semn de avertizare reprezentând un cerc, iar în interiorul acestuia,
majusculele AP (acord parental) de culoare albă pe fond rosu.
Art. 22. - Productiile prevăzute la art. 20 lit. c) se difuzează numai
după ora 20şş si vor fi însotite de un semn de avertizare reprezentând un cerc,
iar în interiorul acestuia, numărul 12 de culoare albă pe fond rosu.
Art. 23. - (1) Productiile prevăzute la art. 20 lit. d) se difuzează
numai după ora 22şş si vor fi însotite de un semn de avertizare reprezentând un
cerc, iar în interiorul acestuia, numărul 16 de culoare albă pe fond rosu.
(2) Filmele erotice vor fi difuzate numai după miezul noptii si vor fi
însotite de acelasi semn de avertizare.
Art. 24. - (1) Productiile prevăzute la art. 20 lit. e) se difuzează
astfel:
a) filmele, altele decât cele pornografice, care în Statele Unite ale
Americii si în tările membre ale Uniunii Europene sunt interzise publicului sub
18 ani, pot fi difuzate în cadrul serviciilor de programe ale radiodifuzorilor
aflati în jurisdictia României în intervalul orar 0şş-5şş;
b) filmele si emisiunile cu caracter pornografic, productiile canalelor
cu tematică exclusiv sexuală nu vor fi difuzate sau retransmise de
radiodifuzorii aflati în jurisdictia României;
c) productiile mentionate la lit. b) pot face parte din serviciile de
programe codate oferite de distribuitorii de servicii în pachete optionale,
numai în intervalul orar 0şş-5şş;
d) productiile prevăzute la lit. a) si b) vor fi difuzate sau
retransmise însotite de un semn de avertizare reprezentând un cerc, iar în
interiorul acestuia, numărul 18 de culoare albă pe fond rosu.
Art. 25. - Difuzarea anunturilor promotionale pentru productiile
prevăzute la art. 20 lit. b), c), d) si la art. 24 lit. a) va contine semnul de
avertizare corespunzător, cu respectarea prevederilor art. 17.
Art. 26. - (1) Publicitatea pentru convorbirile telefonice erotice se
difuzează numai între orele 0şş-5şş.
(2) Publicitatea directă sau indirectă la publicatii erotice se
difuzează numai în intervalul orar 22şş-5şş.
Art. 27. - (1) Radiodifuzorii au obligatia de a informa sonor si vizual
publicul, înainte de începerea difuzării, cu privire la continutul productiei
sau al emisiunii a cărei vizionare este restrictionată.
(2) Durata anuntului prevăzut la alin. (1) nu va fi mai mică de 10
secunde.
(3) Radiodifuzorii au obligatia de a promova sonor si vizual noul sistem
de restrictionare, astfel încât acesta să devină cunoscut publicului.
(4) Radiodifuzorii au obligatia să solicite ca publicarea programelor de radio si de televiziune să fie însotită de marcajele prevăzute în prezenta decizie.
Art. 28. - (1) Programele de stiri si de actualităti se supun cerintelor
de protectie a minorilor si vizionării în familie, ceea ce nu restrânge gama
subiectelor abordate si nici nu implică neprezentarea anumitor evenimente
înainte de ora 22şş.
(2) Sunt obligatorii avertizarea publicului în cazul difuzării unor
scene de violentă si o atentie maximă în ceea ce priveste repetarea si
frecventa acestora.
(3) Este interzisă prezentarea de materiale care incită la comiterea de
infractiuni grave.
(4) Secventele care prezintă executii, oameni ucisi sau voluntari ai
mortii, indiferent de motivatia acestora, se difuzează numai în cazuri temeinic
justificate si în conformitate cu deontologia jurnalistică.
Sanctiuni, dispozitii tranzitorii si finale
Art. 29. - (1) Nerespectarea prevederilor art. 24 alin. (1) se
sanctionează în conformitate cu dispozitiile art. 90 alin. (2) din Legea nr.
504/2002.
(2) Pentru nerespectarea prevederilor celorlalte articole se vor aplica
dispozitiile art. 91 din Legea nr. 504/2002.
Art. 30. - Dispozitiile art. 20-25 se aplică în termen de maximum 30 de
zile de la data publicării prezentei decizii în Monitorul Oficial al României,
Partea I, termen până la care se păstrează sistemul de marcaj prevăzut în
Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 47/2000 privind restrictii
si avertizări în scopul protectiei minorilor.
Art. 31. - La data intrării în vigoare a prevederilor prezentei decizii
se abrogă Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 47/2000 privind
restrictii si avertizări în scopul protectiei minorilor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 186 din 2 mai 2000.
Presedintele Consiliului National al Audiovizualului,
Serban Madgearu
Bucuresti, 8 august
2002.
Nr. 78.
CONSILIUL NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI
privind
cedarea licentei de emisie pentru comunicatie audiovizuală pe cale
radioelectrică
Având în vedere dubla
calitate a Consiliului National al Audiovizualului, de garant al interesului
public si de unică autoritate de reglementare în domeniul programelor
audiovizuale,
tinând seama de
obligatia Consiliului National al Audiovizualului de a asigura libera
concurentă în domeniul audiovizualului,
constienti de faptul
că serviciile de programe audiovizuale au o importantă dimensiune economică,
înscriindu-se astfel în legea cererii si a ofertei,
convinsi că dreptul la
informare trebuie asigurat permanent si că industria audiovizuală trebuie
protejată, în temeiul prevederilor art. 10 alin. (3) lit. a)-d), art. 17 alin.
(1) lit. d) si ale art. 56 alin. (1) coroborat cu art. 97 din Legea
audiovizualului nr. 504/2002,
membrii Consiliului
National al Audiovizualului adoptă următoarea decizie:
Art. 1. - Licentele de emisie pentru comunicatia audiovizuală pe cale
radioelectrică, acordate în baza prevederilor Legii audiovizualului nr.
48/1992, cu modificările si completările ulterioare, îsi păstrează
valabilitatea, în conditiile legii, până la expirarea de drept a termenelor
pentru care au fost acordate.
Art. 2. - Licenta de emisie pentru comunicatie audiovizuală pe cale
radioelectrică, acordată în conformitate cu prevederile Legii nr. 48/1992,
poate fi cedată către un tert numai cu acordul Consiliului National al
Audiovizualului si cu asumarea de către noul titular a tuturor obligatiilor
decurgând din licentă.
Art. 3. - În scopul obtinerii acordului Consiliului National al
Audiovizualului prevăzut la art. 1, solicitantii vor depune la registratura
acestuia următoarele documente:
a) cererea titularului de a înstrăina licenta de emisie, însotită de
următoarele documente în copie autentificată:
- licenta de emisie eliberată de Consiliul National al Audiovizualului;
- decizia de autorizare eliberată de Consiliul National al
Audiovizualului;
- hotărârea adunării generale a actionarilor privind cedarea licentei
(în cazul societătilor pe actiuni);
b) cererea persoanei care doreste să preia licenta de emisie, însotită
de următoarele documente în copie autentificată:
- încheierea judecătorului delegat pe lângă Oficiul registrului
comertului sau, după caz, hotărârea judecătorească de înfiintare a societătii;
- certificatul de înregistrare a societătii;
- actul constitutiv al societătii având înscris obiectul de activitate
solicitat;
- declaratia notarială prin care se precizează, pentru fiecare asociat
sau actionar al societătii, din ce alte societăti din domeniul audiovizualului
mai face parte (investitor, actionar direct sau indirect) si procentul de participare
la capitalul social al altor societăti de comunicatie audiovizuală; prin
aceeasi declaratie notarială se va preciza dacă persoana juridică (societatea
care solicită preluarea licentei) mai este investitor sau actionar direct ori
indirect la alte societăti de comunicatie audiovizuală, cu precizarea
procentului detinut din capitalul social al acestora;
- structura de capital si actionarii/asociatii;
- declaratie autentificată prin care persoana care doreste să preia
licenta de emisie îsi asumă toate obligatiile decurgând din licentă;
- cazierele judiciare ale persoanelor fizice care detin o cotă egală sau
mai mare de 10% din capitalul ori drepturile de vot în societatea comercială
cesionară si, dacă este cazul, în societatea care controlează societatea
cesionară.
Art. 4. - Decizia Consiliului National al Audiovizualului va fi emisă în
termen de 30 de zile de la data solicitării.
Art. 5. - În cazul acordului Consiliul National al Audiovizualului va
efectua, în licentă si în decizia de autorizare, modificările impuse de cedarea
licentei, după depunerea contractului de înstrăinare.
Presedintele Consiliului National al Audiovizualului,
Serban Madgearu
Bucuresti, 8 august
2002.
Nr. 79.