MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 283 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 26 aprilie 2002
SUMAR
HOTARARI ALE CAMEREI DEPUTATILOR
8. - Hotarare cu privire la validarea unui mandat
de deputat
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizie nr. 29 din 30 ianuarie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 teza finala din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si
completarile ulterioare
Decizie nr. 74 din 7 martie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 pct. 1) din Legea nr.
61/1991 pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire
sociala, a ordinii si linistii publice, republicata
ACTE ALE BANCII NATIONALE ALE ROMANIEI
4. - Norme pentru modificarea si completarea Normelor
nr. 2/1999 privind autorizarea bancilor
5. - Norme pentru modificarea si completarea Normelor
nr. 3/1999 privind modificarile in situatia bancilor
HOTARARI ALE CAMEREI DEPUTATILOR
cu privire la validarea unui mandat de
deputat
In temeiul prevederilor art. 67 alin. (1) din Constitutia Romaniei si
ale art. 66 alin. (9) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor
si a Senatului, cu modificarile ulterioare, si avand in vedere raportul
Comisiei de validare,
Camera Deputatilor
adopta prezenta hotarare.
Articol unic. - Se valideaza mandatul de deputat atribuit domnului
Longher Ghervazen, ales la data de 26 noiembrie 2000, in Circumscriptia
electorala nr. 35 Suceava, mandat devenit vacant ca urmare a decesului
deputatului Iohan-Peter Babias.
Aceasta hotarare a fost adoptata in sedinta Camerei Deputatilor din 16
aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Bucuresti, 16
aprilie 2002.
Nr. 8.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALA
din 30 ianuarie 2002
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 teza finala din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile
ulterioare
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokár Gábor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 teza finala din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Pan Group" - S.A. Dolj in Dosarul
nr. 189/2001 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila, avand ca
obiect solutionarea unei actiuni civile.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a
fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca prevederile criticate nu
incalca dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece acest text
constitutional se refera la egalitatea intre cetateni persoane fizice, si nu la
persoanele juridice.
Scutirea de plata taxei judiciare de timbru a unor institutii bugetare
tine de statutul lor ori de natura litigiilor deduse in fata instantelor, iar
nu de ratiuni de simetrie a partilor intr-un proces civil. Mai arata ca in
jurisprudenta sa Curtea Constitutionala a statuat ca egalitatea nu inseamna
uniformitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 martie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 189/2001,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17
teza finala din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Pan Group" - S.A. Dolj.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca, intrucat
cealalta parte in proces, Fondul Proprietatii de Stat, este, in virtutea art.
17 din Legea nr. 146/1997, scutita de plata taxei de timbru, s-ar cuveni ca si
ea sa beneficieze de o asemenea scutire. Altfel, considera ca textul criticat
este neconstitutional, infrangand principiul consacrat prin art. 16 din
Constitutie potrivit caruia cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice. Se mai arata ca scutirea prin lege de plata taxei de
timbru a ambelor parti din proces se impune si in temeiul principiului
egalitatii partilor in procesul civil. In fine, se considera ca textul criticat
incalca si dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 4 privitoare la
egalitatea intre cetateni si in art. 21 privind accesul liber la justitie.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila, exprimandu-si opinia,
considera ca exceptia este neintemeiata. Potrivit dispozitiilor art. 24 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a Curtii
Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca scutirea de taxa
judiciara a cererilor si actiunilor unor institutii publice este justificata de
ratiuni ce privesc incasarea veniturilor publice la bugetul de stat, iar prin
aceasta nu sunt incalcate dispozitiile art. 16 din Constitutie, care se refera
exclusiv la egalitatea intre cetateni persoane fizice.
In ceea ce priveste pretinsa contrarietate a textului criticat cu
dispozitiile art. 21 din Constitutie, se arata ca accesul liber la justitie,
consacrat de acestea, nu este cu nimic afectat prin obligarea la plata unei
taxe de timbru a reclamantului intr-o cauza civila. Guvernul arata ca, potrivit
dispozitiilor art. 138 din Constitutie, "impozitele, taxele si orice alte
venituri ale bugetului de stat si ale bugetului de asigurari sociale de stat se
stabilesc numai prin lege". "Legiuitorul are, deci, prerogativa de a
stabili modul de timbrare a cererilor si posibilitatea de a institui scutiri de
taxe in cazuri bine justificate, fara a incalca dispozitiile constitutionale
privind egalitatea in fata legii".
Scutirea de plata taxei de timbru se acorda "in considerarea calitatii
persoanei respective si a obiectului cererii". Neacordarea acestei scutiri
si partii adverse din proces nu incalca principiul egalitatii partilor
consacrat la art. 16 din Constitutie, deoarece egalitatea nu inseamna
uniformitate. Se considera ca exceptia este neintemeiata.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale
art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
art. 17 teza finala din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie
1997, cu modificarile si completarile ulterioare, text care are urmatorul
cuprins:
- Art. 17: "Sunt scutite de taxa judiciara de timbru cererile si
actiunile, inclusiv caile de atac formulate, potrivit legii, de Senat, Camera
Deputatilor, Presedintia Romaniei, Guvernul Romaniei, Curtea Constitutionala,
Curtea de Conturi, Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului, de Ministerul
Public si de Ministerul Finantelor, indiferent de obiectul acestora, precum si
cele formulate de alte institutii publice, indiferent de calitatea procesuala a
acestora, cand au ca obiect venituri publice".
Textele constitutionale considerate de autorul exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind incalcate sunt urmatoarele:
- Art. 4: "(1) Statul are ca fundament unitatea poporului roman.
(2) Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai, fara
deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie,
de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine
sociala."
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari. (2) Nimeni nu este
mai presus de lege. (3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare,
pot fi ocupate de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in
tara."
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
autoarea exceptiei nu deduce neconstitutionalitatea textului criticat din
faptul ca institutia de stat cu care se afla in proces este scutita de taxa de
timbru, ci din imprejurarea ca aceasta scutire nu ii este acordata si ei.
Sustinerea autoarei ca astfel ar fi incalcate dispozitiile art. 16 din
Constitutie nu este intemeiata, Curtea statuand in mai multe randuri ca acest
text consacra egalitatea cetatenilor in fata legii, iar nu egalitatea
persoanelor juridice si nici a unor persoane fizice sau juridice cu
autoritatile publice.
In jurisprudenta sa Curtea a statuat in mod constant ca egalitatea
consacrata prin art. 16 din Constitutie nu pretinde uniformitate, ci presupune
existenta unui tratament egal pentru persoanele aflate in situatii similare,
precum si reglementarea unor masuri sau solutii diferite pentru situatii
diferite (spre exemplu: Decizia nr. 183 din 10 octombrie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 645 din 11 decembrie 2000, si
Decizia nr. 87 din 20 martie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 298 din 7 iunie 2001).
Curtea mai constata ca nu se poate tagadui constitutionalitatea
scutirii, prin lege, de la plata taxei de timbru a actiunilor judecatoresti
introduse de institutiile publice, sume care se fac venit la bugetul de stat,
deoarece plata de catre aceste institutii a taxelor judiciare de timbru ar
determina scoaterea temporara si nejustificata a unor sume de bani din bugetul
statului pentru a fi recuperate o data cu incasarea acestei taxe. Asa fiind
scutirea de plata taxei de timbru a anumitor persoane are in vedere imprejurari
care tin de statutul lor ori de natura litigiilor deduse instantelor, iar nu
ratiuni de simetrie legate de calitatea partilor in procesul civil.
In fine, Curtea mai constata ca invocarea, in motivarea exceptiei, a
dispozitiilor art. 4 si 21 din Constitutie nu este concludenta, deoarece primul
se refera la egalitatea intre cetateni, iar cel de-al doilea la accesul liber
la justitie. Faptul ca autoarea exceptiei a putut promova actiunea si a putut
ridica apoi exceptia de neconstitutionalitate probeaza accesul sau liber la
justitie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art.
145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 si 2, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 teza
finala din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Pan Group" - S.A. Dolj in Dosarul nr. 189/2001 al Curtii
de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 ianuarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
CURTEA CONSTITUTIONALA
din 7 martie 2002
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991
pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala,
a ordinii si linistii publice, republicata
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokár Gábor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991 pentru sanctionarea faptelor
de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii
publice, republicata, exceptie ridicata de Ion Cojocaru in Dosarul nr.
5.269/2001 al Tribunalului Brasov.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca prin Legea
nr. 61/1991, republicata, se prevad norme de conduita in scopul ocrotirii unor
importante valori sociale, precum convietuirea sociala, ordinea si linistea
publica.
Se considera ca dispozitiile art. 30 alin. (6) si (7) din Constitutie
sunt aplicabile inclusiv institutiilor publice, deoarece acestea reprezinta
statul in relatiile cu cetatenii, iar alin. (7) al art. 30 prevede ca
"sunt interzise de lege defaimarea tarii si a natiunii [...]".
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
5.269/2001, Tribunalul Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991
pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala,
a ordinii si linistii publice, republicata.
Exceptia a fost ridicata de Ion Cojocaru in recursul declarat de el
impotriva unei sentinte civile prin care i-a fost respinsa plangerea formulata
impotriva unui proces-verbal de contraventie intocmit de Politia Municipiului
Brasov. In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul sustine ca
prevederile legale criticate incalca dispozitiile art. 30 alin. (6) si (7) din
Constitutie.
Autorul exceptiei considera ca sintagma "sau a institutiilor
publice" cuprinsa in textul art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991 este in
contradictie cu prevederile constitutionale ale art. 30 alin. (6), care
stabilesc ca "Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea,
onoarea, viata particulara a persoanelor si nici dreptul la propria
imagine", si ale art. 30 alin. (7), prin care "sunt interzise de lege
defaimarea tarii si a natiunii [...]".
Or, arata autorul exceptiei, onoarea si demnitatea sunt trasaturi
specifice persoanei fizice, si nu institutiilor publice, iar cuprinderea in
sfera contraventiilor a faptelor privitoare la lezarea demnitatii si onoarei
institutiilor publice este in contradictie cu dispozitiile Constitutiei. In
opinia instantei de judecata exceptia este nefondata, prevederile art. 2 pct.
1) din Legea nr. 61/1991, republicata, nefiind in contradictie cu dispozitiile
art. 30 alin. (6) si (7) din Constitutie.
Se arata ca art. 30 face parte
din titlul II cap. II din Constitutie, care prevede drepturile si libertatile
fundamentale ale cetatenilor, deci ale persoanelor fizice. Constitutia nu
prevede drepturile persoanelor juridice intr-un capitol separat, dar aceasta nu
inseamna ca persoanele juridice nu au drepturi, acestea fiind prevazute in
diverse legi. In speta este de discutat daca persoanele juridice au demnitate
sau onoare, insa acest lucru nu se poate constata prin prevederile art. 30
alin. (6) si (7) din Constitutie, care privesc drepturile si libertatile
persoanelor fizice.
In consecinta, sintagma "demnitatea si onoarea institutiilor
publice" nu este contrara prevederilor art. 30 alin. (6) si (7) din
Constitutie, care se refera doar la drepturile si libertatile fundamentale ale
cetatenilor. In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992 republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor
celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile art. 2 pct.
1) din Legea nr. 61/1991, republicata, nu contravin prevederilor
constitutionale invocate.
Cu privire la prevederile art. 30 alin. (6) din Constitutie se
considera ca, pe de o parte, acestea apara, pe langa persoanele fizice, si
persoanele juridice si, pe de alta parte, textul nu are in vedere toate persoanele
juridice, ci numai institutiile publice, intrucat in societate acestea se
bucura de autoritate si prestigiu, valori ce pot fi lezate prin savarsirea
faptelor prevazute la art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991, republicata. Mai
mult, art. 30 alin. (6) din Constitutie nu reprezinta unicul temei
constitutional al dispozitiilor art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991,
republicata. Legislatia romana recunoaste persoanelor juridice o serie de
drepturi, chiar daca Constitutia nu le dedica un capitol special.
Prevederile art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991, republicata, trebuie
raportate la toate dispozitiile din Constitutie care reglementeaza drepturile
si libertatile cetatenilor, precum si institutiile publice, dar si la restul
legislatiei in care sunt prevazute si ocrotite drepturile persoanelor juridice.
Guvernul arata ca normele de convietuire sociala, ordinea si linistea publica
constituie valori care asigura existenta si functionarea normala a oricarui
stat democratic, fiind firesc ca statul sa asigure protectia acestora prin
diverse mijloace. Unul dintre aceste mijloace il constituie sanctionarea
contraventionala a faptelor de incalcare a normelor de convietuire sociala,
intre care si savarsirea in public a unor fapte de natura sa tulbure ordinea si
linistea publica sau sa provoace indignarea cetatenilor ori sa lezeze
demnitatea si onoarea acestora sau a institutiilor publice.
Este adevarat ca expresia "demnitatea si onoarea institutiilor
publice" este improprie, insa aceasta nu imprima textului de lege criticat
un caracter neconstitutional. Dispozitiile art. 30 alin. (6) si (7) din
Constitutie nu pot fi interpretate in sensul ca ar permite incalcarea ordinii
publice si afectarea activitatii unei institutii publice prin exercitarea
abuziva a dreptului la libera exprimare. Respectarea ordinii si linistii
publice este necesara pentru desfasurarea normala a activitatii autoritatilor
si institutiilor publice tocmai pentru ca acestea sa poata sa asigure
respectarea drepturilor persoanei, prevazute in Constitutie. Or, prin
savarsirea impotriva unei institutii a faptei prevazute la art. 2 pct. 1) din
Legea nr. 61/1991, republicata, s-ar aduce atingere functionarii acestor
institutii, prejudiciindu-se in mod indirect drepturile si libertatile
constitutionale ale celorlalti cetateni. Presedintele Senatului nu a trimis
punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991 pentru sanctionarea contraventionala a
faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si
linistii publice, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
387 din 18 august 2000. Dispozitiile legale criticate ca fiind
neconstitutionale sunt urmatoarele:
Art. 1 pct. 1): "Constituie contraventie savarsirea oricareia
dintre urmatoarele fapte, daca nu sunt comise in astfel de conditii incat,
potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:
1) savarsirea in public de fapte, acte sau gesturi obscene, proferarea
de injurii, expresii jignitoare sau vulgare, amenintari cu acte de violenta
impotriva persoanelor sau bunurilor acestora, de natura sa tulbure ordinea si
linistea publica sau sa provoace indignarea cetatenilor ori sa lezeze
demnitatea si onoarea acestora sau a institutiilor publice;"
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 30 alin. (6)
si (7) din Constitutie, conform carora:
"(6) Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea,
onoarea, viata particulara a persoanei si nici dreptul la propria imagine.
(7) Sunt interzise de lege defaimarea tarii si a natiunii, indemnul la
razboi de agresiune, la ura nationala, rasiala, de clasa sau religioasa, incitarea
la discriminare, la separatism teritorial sau la violenta publica, precum si
manifestarile obscene, contrare bunelor moravuri."
Critica de neconstitutionalitate vizeaza dispozitiile art. 2 pct. 1)
din Legea nr. 61/1991, republicata, in masura in care acestea se refera la
lezarea demnitatii sau onoarei institutiilor publice, ca urmare a faptelor
calificate drept contraventii.
Autorul invoca argumentul conform caruia demnitatea si onoarea sunt
atribute exclusive ale persoanei fizice, astfel incat persoanele juridice nu
pot beneficia de protectia valorilor la care se refera art. 30 din Constitutie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa. Potrivit art. 2 pct. 1) din Legea
nr. 61/1991, republicata, constituie contraventie comportamentul huliganic in
public, manifestat prin fapte, acte sau gesturi obscene, prin proferarea de
injurii, expresii jignitoare sau vulgare, prin amenintari cu acte de violenta
impotriva persoanelor sau bunurilor acestora, daca sunt de natura sa tulbure
ordinea si linistea publica sau sa provoace indignarea cetatenilor ori sa
lezeze demnitatea si onoarea acestora sau a institutiilor publice.
Curtea retine ca faptele prevazute la art. 2 pct. 1) nu sunt fapte
contra persoanelor, ci contra normelor de convietuire sociala, contra ordinii
si linistii publice. Asemenea fapte constituie infractiuni in sistemele de
drept penal in care contraventiile sunt incluse printre infractiuni. In
sistemul nostru faptele mentionate in textul criticat constituie contraventii
daca, fiind savarsite in public, sunt de natura sa produca vreuna dintre
consecintele prevazute de lege. Chiar daca textul cuprinde unele impreciziuni
de redactare, atunci cand se refera la posibilitatea ca manifestarile
reprobabile mentionate sa lezeze demnitatea institutiilor publice, nu se poate
sustine ca dispozitia legii ar fi neconstitutionala.
Astfel, desi alin. (6) al art. 30 din Constitutie are in vedere
limitele exercitarii libertatii de exprimare - aceasta neputand sa
prejudicieze, printre alte valori supreme ale statului de drept, dreptul
persoanei la propria imagine -, textul constitutional mentionat are, coroborat
cu alte prevederi constitutionale, efectul de a consacra un drept
constitutional cu o identitate de sine statatoare si deci cu aplicabilitate
intr-un domeniu mai extins. Acest text constitutional este in deplina
concordanta cu prevederile art. 10 pct. 2 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, potrivit carora
"Exercitarea acestor libertati ce comporta indatoriri si responsabilitati
poate fi supusa unor formalitati, conditii, restrangeri sau sanctiuni prevazute
de lege, care constituie masuri necesare, intr-o societate democratica, pentru
securitatea nationala, integritatea teritoriala sau siguranta publica, apararea
ordinii si prevenirea infractiunilor, protectia sanatatii sau a moralei,
protectia reputatiei sau a drepturilor altora, pentru a impiedica divulgarea de
informatii confidentiale sau pentru a garanta autoritatea si impartialitatea
puterii judecatoresti".
Ordinea si linistea publica implica atitudinea respectuoasa si decenta
fata de institutiile publice, iar argumentele pe care autorul exceptiei
incearca sa le impuna prin invocarea prevederilor art. 30 alin. (6) din
Constitutie, si anume ca astfel de manifestari antisociale ar putea fi
ingaduite fata de institutiile publice, nu pot fi acceptate.
Potrivit dispozitiilor art. 54 din Constitutie "Cetatenii romani,
cetatenii straini si apatrizii trebuie sa-si exercite drepturile si libertatile
constitutionale cu buna-credinta, fara sa incalce drepturile si libertatile
celorlalti". Astfel, ordinea si linistea publica se impune a fi respectate
de fiecare persoana in vederea desfasurarii normale a activitatii autoritatilor
si institutiilor publice tocmai pentru ca acestea sa poata asigura respectarea
drepturilor si libertatilor fundamentale consacrate de Constitutie. Este
evident ca prin savarsirea faptei prevazute la art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991,
republicata, impotriva unei institutii publice se aduce atingere bunei
functionari a acestei institutii, ceea ce este de natura sa afecteze, in mod
indirect, drepturile si libertatile constitutionale ale celorlalti cetateni.
Asa cum sentimentul onoarei sau demnitatii este caracteristic persoanei fizice,
in acelasi mod se poate vorbi despre faima si bunul renume al unei institutii
sau autoritati publice, atribute pe care legea le apara prin sanctionarea
contraventionala a faptelor prevazute la art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991,
republicata. Desi nu sunt mentionate printre valorile enumerate la art. 30 din
Constitutie, aceasta nu inseamna ca incalcarea lor este ingaduita. In
consecinta, sintagma "demnitatea si onoarea institutiilor publice" nu
vine in contradictie cu prevederile constitutionale, intrucat se subscrie
sferei de aplicabilitate a alin. (6) si (7) ale art. 30 din Constitutie, care
consacra limitele libertatii de exprimare.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 pct.
1) din Legea nr. 61/199 pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme
de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice, republicata, exceptie
ridicata de Ion Cojocaru in Dosarul nr. 5.269/2001 al Tribunalului Brasov.
Definitiva si obligatorie. Pronuntata in sedinta publica din data de 7 martie
2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
BANCA NATIONALA A
ROMANIEI
pentru modificarea si completarea Normelor
nr. 2/1999 privind autorizarea bancilor
Avand in vedere prevederile art. 26 alin. (2) din Legea nr. 101/1998
privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale art. 11, art. 25 alin. 3, art. 38 alin. 1 si ale art. 51 din
Legea bancara nr. 58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, in
temeiul prevederilor art. 50 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul
Bancii Nationale a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare,
Banca Nationala a Romaniei emite prezentele norme.
Art. I. - Normele nr. 2/1999 privind autorizarea bancilor, publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 58 din 10 februarie 1999,
modificate prin Normele nr. 6/1999, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 182 din 28 aprilie 1999, si prin Normele nr. 10/1999, publicate
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 5 din 10 ianuarie 2000, se
modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul 2 al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"In termen de cel mult 4 luni de la data primirii documentelor
prevazute la alin. 1 Banca Nationala a Romaniei va decide cu privire la
autorizarea functionarii bancii si, dupa caz, va elibera autorizatia de
functionare, insotita de aprobarile pentru actionarii semnificativi ai bancii -
persoana sau grup de persoane - si pentru persoanele desemnate in calitate de
conducator, administrator si auditor independent, sau va comunica in scris
decizia sa privind respingerea cererii, impreuna cu motivele care au stat la
baza acesteia."
2. Dupa articolul 12 se introduc articolele 121, 122
si 123 cu urmatorul cuprins:
"Art. 121. - Organizarea si conducerea bancii trebuie
sa corespunda cerintelor legii si unei practici bancare prudente si sanatoase.
In acest sens banca va fi organizata astfel incat:
a) sa fie create premisele pentru realizarea obiectivelor propuse;
b) sa fie respectate prevederile legale cu privire la constituirea
comitetului de risc, comitetului de administrare a activelor si pasivelor si a
comitetului de credite;
c) toti conducatorii bancii sa fie implicati in coordonarea
activitatilor curente care presupun asumarea de catre banca a riscurilor
specifice.
In sensul celor prevazute la lit. c), in componenta fiecaruia dintre
comitetele mentionate la lit. b) se va regasi cel putin un conducator, altul
decat cel desemnat sa coordoneze structurile organizatorice implicate in
activitatile care fac obiectul analizei si deciziilor care se iau in aceste comitete.
Art. 122. - Nu pot detine calitatea de fondator, actionar,
conducator, administrator ori cenzor persoanele nominalizate in anexa la
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 159/2001, pentru prevenirea si combaterea
utilizarii sistemului financiar-bancar in scopul finantarii de acte de terorism
si in lista intocmita in conformitate cu prevederile art. 5 din aceasta
ordonanta.
Prevederile alin. 1 se aplica si in cazul fondatorilor si actionarilor,
persoane juridice, la care unul sau mai multi dintre actionarii sau
administratorii acestora sunt persoane nominalizate in listele prevazute la
alin. 1.
Art. 123. - Interdictia prevazuta la art. 12‚ alin. 1 se
aplica si in cazul persoanelor care au fost condamnate pentru infractiuni de
coruptie, spalare de bani, infractiuni contra patrimoniului, abuz, luare sau
dare de mita, fals si uz de fals, deturnare de fonduri, evaziune fiscala ori
alte fapte de natura sa conduca la concluzia ca nu sunt create premisele
necesare pentru asigurarea unei gestiuni sanatoase si prudente a bancii."
3. Dupa articolul 13 se introduc articolele 131 si 132
cu urmatorul cuprins:
"Art. 131. - Calitatea fondatorilor si actionarilor
semnificativi trebuie sa corespunda cerintelor prevazute de lege si de
prezentele norme.
La evaluarea acestor persoane se va urmari ca, pe langa indeplinirea
conditiilor prevazute de lege, acestea sa dispuna de o situatie financiara care
sa le permita onorarea obligatiilor lor patrimoniale si care sa asigure
premisele pentru sustinerea financiara a bancii in cazul in care situatia
acesteia se deterioreaza.
Sumele destinate participarii la capitalul social al bancii trebuie sa
provina din surse proprii si sa nu reprezinte sume imprumutate ori puse la
dispozitie, indiferent cu ce titlu, de alte persoane fizice sau juridice.
Persoanele juridice care au calitatea de fondator sau de actionar
semnificativ trebuie sa fi inregistrat in ultimii 3 ani de activitate un activ
net pozitiv si sa dispuna, potrivit ultimei situatii financiar-contabile -
bilant contabil sau, dupa caz, balanta de verificare -, de un activ net de cel
putin 5 ori mai mare decat nivelul participatiei subscrise la capitalul social
al bancii si de un nivel al lichiditatilor - numerar si disponibilitati in
conturi - cel putin la nivelul participatiei.
Persoanele fizice care au calitatea de fondator sau de actionar
semnificativ trebuie sa dispuna de venituri personale neafectate indeplinirii
altor obligatii patrimoniale, care sa acopere nivelul participatiei subscrise
la capitalul social al bancii si care sa aiba caracter de continuitate.
Art. 132. - La evaluarea fondatorilor si actionarilor
semnificativi vor fi luate in considerare informatii legate de reputatia si de
activitatea acestor persoane, inclusiv cele rezultand din calitatea de
actionar, conducator sau administrator al unei banci, detinuta anterior, precum
si orice alte circumstante de natura sa conduca la concluzia ca nu sunt
indeplinite conditiile prevazute de lege, pentru cauze cum ar fi:
a) nu se poate stabili provenienta fondurilor ce vor fi utilizate
pentru obtinerea participatiei la capitalul social al bancii sau justificarea
prezentata nu este suficienta pentru a determina daca sunt indeplinite
cerintele prevazute de lege si de prezentele norme;
b) din
informatiile furnizate de persoanele respective nu rezulta in mod clar natura
activitatii desfasurate de acestea si - in cazul persoanelor juridice -
identitatea persoanelor care detin controlul direct sau indirect asupra
acestora, nepermitand astfel realizarea unei supravegheri eficiente;
c) informatiile disponibile referitoare la activitatea, tranzactiile
desfasurate ori la influenta de orice natura - politica, economica, familiala,
personala -, la care sunt supuse persoanele respective, conduc la concluzia ca
exista posibilitatea ca banca sa nu isi desfasoare activitatea in conformitate
cu prevederile legii si cu cerintele unei practici bancare prudente si
sanatoase;
d) persoanele respective sau persoanele din grupul din care fac parte
au facut in ultimii 10 ani obiectul unor anchete sau proceduri administrative
ori judiciare care s-au incheiat cu sanctiuni sau interdictii ori fac in
prezent obiectul unor asemenea anchete sau proceduri."
4. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15. - Fondurile de investitii, fondurile cu capital de risc
ori alte organisme de plasament colectiv in valori mobiliare, fara
personalitate juridica, asociatiile, fundatiile, ligile, sindicatele ori alte
forme de asociere sindicala si orice alte forme de asociere similare nu pot
participa ca fondator sau actionar semnificativ la capitalul social al unei
banci. Interdictia prevazuta la alin. 1 se aplica si in cazul:
a) persoanelor juridice ori altor entitati inregistrate in state cu
care Romania nu intretine relatii diplomatice sau in jurisdictii care nu
instituie obligativitatea intocmirii situatiilor contabile, tinerii registrelor
comerciale si/sau permit pastrarea anonimatului in ceea ce priveste identitatea
actionarilor si administratorilor;
b) persoanelor care justifica sursa fondurilor prin venituri obtinute
din activitati desfasurate in statele sau jurisdictiile prevazute la lit.
a)."
5. Articolul 16 se abroga.
6. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17. - Calitatea conducatorilor bancii trebuie sa fie
adecvata functiei pentru care au fost desemnati. Aceste persoane trebuie sa
aiba o buna reputatie si sa indeplineasca conditiile prevazute de lege si
cerintele specifice cuprinse in prezentele norme.
Persoanele care probeaza indeplinirea conditiei de studii cu diplome
obtinute in strainatate vor prezenta un document eliberat de autoritatile
romane competente, care sa ateste recunoasterea si echivalarea actelor de
studii respective.
Pentru indeplinirea conditiei privind experienta profesionala in
domeniul financiar-bancar persoanele propuse in calitate de conducator trebuie
sa fi lucrat cel putin 7 ani in una sau mai multe dintre entitatile prevazute
in anexa nr. 9 la prezentele norme, din care cel putin 5 ani sa fi exercitat
responsabilitati decurgand din:
a) ocuparea unui post de conducere (cel putin sef de serviciu sau
echivalent) intr-o banca, in Banca Nationala a Romaniei, Ministerul Finantelor
Publice, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor, Curtea de Conturi sau in institutii similare din strainatate,
post care prin natura responsabilitatilor implica atributii de coordonare si
conducere a unui compartiment a carui activitate este relevanta pentru
institutia respectiva;
b) asigurarea conducerii efective a unei societati care isi desfasoara
activitatea pe piata de capital, a unei societati de leasing financiar sau a
unei societati de asigurare-reasigurare;
c) desfasurarea unei activitati, cel putin la nivel de consilier
(expert), intr-o institutie financiar-bancara internationala, intr-un domeniu
relevant al activitatii acesteia. Persoanele aflate in situatia mentionata la
lit. b) trebuie sa fi exercitat cel putin 3 ani una dintre responsabilitatile
prevazute la lit. a) sau c). Perioada in care persoana a exercitat concomitent
mai multe dintre responsabilitatile mentionate in acest articol se ia in
considerare o singura data."
7. Dupa articolul 17 se introduc articolele 171 si 172
cu urmatorul cuprins:
"Art. 171. - Deosebit de indeplinirea conditiilor de
calificare si experienta profesionala prevazute de lege, evaluarea unei
persoane se va face in fiecare caz, luandu-se in considerare circumstante si
informatii legate de activitatea, experienta si reputatia persoanei in cauza,
inclusiv cele rezultand din calitatea de actionar, conducator, administrator,
cenzor sau auditor independent al unei banci, detinuta anterior, precum si
orice alte situatii relevante, cum ar fi:
a) persoana respectiva s-a aflat in conflict cu vreo autoritate de
supraveghere din domeniul financiar-bancar din Romania sau din strainatate, a
fost sanctionata sau i s-a refuzat ori i s-a retras o autorizatie de catre o
asemenea autoritate sau s-a aflat in alta situatie care prin aspectele relevate
ar putea avea efecte negative asupra imaginii bancii la care persoana in cauza
este propusa in calitate de conducator;
b) persoana a exercitat fara aprobarea autoritatii competente o functie
pentru care, potrivit dispozitiilor legale aplicabile, era prevazuta
obligativitatea obtinerii unei astfel de aprobari;
c) in calitate de conducator sau administrator al unei banci, persoana
juridica romana sau sucursala a unei banci straine, persoana nu si-a asumat
responsabilitatile decurgand din aceasta calitate, deciziile privind
administrarea bancii/sucursalei fiind luate de actionari, sau a participat la
adoptarea si/sau aplicarea unor decizii privind activitatea acesteia, prin care
s-a urmarit satisfacerea unor interese individuale sau de grup, in detrimentul
intereselor bancii/sucursalei respective;
d) o banca a inregistrat o evolutie necorespunzatoare a indicatorilor
de prudenta sau a facut obiectul unor masuri de supraveghere speciala, de
administrare speciala ori al altor masuri similare instituite de autoritatea de
supraveghere, ca urmare a activitatii desfasurate in perioada in care persoana
a avut calitatea de conducator sau de membru in consiliul de administratie al
bancii in cauza;
e) entitatile in conducerea sau administrarea carora persoana
respectiva a exercitat responsabilitati ori la care este sau a fost actionar
semnificativ, asociat ori asociat comanditat s-au aflat in conflict cu vreo
autoritate din Romania sau din strainatate, insarcinata cu supravegherea
sistemului financiar-bancar, au fost supuse vreunei sanctiuni dispuse de o
asemenea autoritate ori aceasta le-a refuzat sau le-a retras o autorizatie in
domeniul financiar-bancar;
f) persoana face obiectul unor proceduri penale sau administrative,
aflate in curs de desfasurare, pentru cauze care au relevanta asupra
calitatilor necesare unui conducator de banca. La evaluarea conducatorilor
propusi se va avea in vedere si daca fundamentarea obiectivelor propuse,
modalitatile de realizare si rezultatele preconizate prin studiul de
fezabilitate prezentat si insusit de acestia are la baza o abordare competenta
si realista.
Art. 172. - Nu vor putea fi numite in calitate de conducator
al unei banci persoanele carora, printr-o dispozitie legala, o hotarare
judecatoreasca ori o decizie administrativa, le este interzis sa conduca o
institutie financiar-bancara sau care se afla in vreuna dintre situatiile de
incompatibilitate prevazute de legislatia in vigoare."
8. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18. - Persoanele propuse in calitate de administrator,
cenzor si auditor independent trebuie sa indeplineasca cerintele prevazute de
lege si sa nu se afle in vreo situatie de incompatibilitate prevazuta de
legislatia in vigoare.
La evaluarea persoanelor propuse in calitate de administrator se vor
avea in vedere criteriile prevazute la art. 171 alin. 1 si la art.
172‚ pentru conducatorii unei banci.
Pentru indeplinirea conditiei de experienta in domeniul
financiar-bancar persoanele propuse in calitate de administrator, altele decat
conducatorii bancii, trebuie sa fi lucrat cel putin 3 ani in una sau mai multe
dintre entitatile prevazute in anexa nr. 9 la prezentele norme, intr-un
compartiment a carui activitate este relevanta pentru specificul entitatii
respective sau sa fi asigurat conducerea efectiva a unei astfel de
entitati."
9. Literele e), f) si h) ale articolului 20 vor avea urmatorul cuprins:
"e) chestionarul (anexa nr. 2) completat si semnat de fondatori.
In plus, pentru fondatorii persoane juridice se vor prezenta:
- extras din registrul comertului ori din alt registru public din tara
de origine sau orice alt document oficial echivalent, care sa ateste cel putin
denumirea, data inmatricularii, persoanele imputernicite legal sa reprezinte
persoana juridica si obiectul de activitate;
- o prezentare a persoanei juridice, sub semnatura imputernicitului
legal, din care sa rezulte organizarea acesteia, inclusiv reteaua de unitati
teritoriale, filialele detinute in tara de origine si in strainatate,
activitatea desfasurata, structura actionariatului, inclusiv identitatea
persoanelor care detin controlul direct sau indirect asupra acesteia;
- ultimele trei bilanturi contabile auditate, care sa ateste ca
persoana juridica a desfasurat activitate in aceasta perioada, si cele mai
recente situatii financiar-contabile ale fondatorului si, dupa caz, ale
societatii a carei filiala este fondatorul;
- la solicitarea Bancii Nationale a Romaniei, curriculum vitae si
certificatul de cazier judiciar, in original sau in copie legalizata, cu
aplicarea corespunzatoare a prevederilor lit. g) din prezentul articol, pentru
membrii consiliului de administratie si/sau pentru persoanele care asigura
conducerea activitatii curente a fondatorului.
Pentru fondatorii persoane fizice se vor mai prezenta:
- curriculum vitae din care sa rezulte activitatea desfasurata in
prezent si in ultimii 10 ani, inclusiv numele angajatorului, natura activitatii
desfasurate, pozitia detinuta si alte informatii relevante legate de
activitatea acestuia, si in care sa se indice entitatile in care persoana
fizica detine in prezent sau a detinut in ultimii 10 ani calitatea de membru al
consiliului de administratie sau o pozitie echivalenta;
- certificatul de cazier judiciar, in original sau in copie legalizata,
cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor lit. g) din prezentul articol;
- declaratie de venit intocmita in conformitate cu legislatia din tara
de origine, vizata de autoritatea fiscala sau, dupa caz, certificata conform
legislatiei din tara respectiva; in cazul in care legislatia din tara de
origine nu prevede o astfel de declaratie, se va prezenta un document oficial
care sa ateste acest fapt si se va completa declaratia prevazuta in anexa nr.
3;
- in cazul unei participatii mai mari decat echivalentul in lei a
10.000 euro, ultimul bilant al societatilor la care persoana fizica este
asociat/actionar si orice alte documente considerate relevante pentru
justificarea corespunzatoare a sursei declarate a fondurilor;
- declaratie privind natura si cuantumul datoriilor existente la data
depunerii documentatiei fata de alte persoane fizice si/sau juridice, inclusiv
fata de autoritati publice centrale si/sau locale;
f) studiul de fezabilitate, insusit de conducatorii propusi ai bancii,
care sa descrie obiectivele, politicile si strategiile bancii si care sa
cuprinda:
- estimari ale bilantului si ale contului de profit si pierderi pentru
urmatorii 3 ani, intocmite potrivit normelor metodologice in materie emise de
Banca Nationala a Romaniei;
- descrierea clientelei, a produselor si serviciilor oferite si a
segmentului de piata pe care banca intentioneaza sa desfasoare activitatea;
- sursele de finantare, structura activelor, strategia de investitii,
inclusiv dezvoltarea retelei de unitati teritoriale;
- descrierea politicilor in domeniul fondurilor proprii, gestiunii
riscului de lichiditate, concentrarii riscului, operatiunilor de creditare
etc.;
- proiectul structurii organizatorice si de conducere a activitatii,
care sa cuprinda atributiile fiecarui compartiment, cu precizarea numarului si
repartitiei personalului pe functii, componenta comitetului de risc, a
comitetului de administrare a activelor si pasivelor si a comitetului de
credite, repartizarea responsabilitatilor intre conducatorii bancii, aceste
comitete si consiliul de administratie, organizarea si gestiunea sistemului
informational, inclusiv sistemele de securitate;
- descrierea sistemului de control intern, care va cuprinde metodele si
mijloacele de monitorizare si control al riscurilor specifice, inclusiv
politica privind cunoasterea clientelei si masurile de prevenire a spalarii
banilor prin intermediul bancii;
...............................................................................................
h) comunicare privind identitatea
administratorilor, altii decat conducatorii bancii, pentru care se vor
transmite:
- curriculum vitae care va cuprinde
cel putin informatii legate de studiile absolvite
- institutia de invatamant, natura
cursurilor si anul absolvirii i o prezentare detaliata a activitatii
desfasurate, cu indicarea denumirii, adresei si profilului activitatii
entitatii in cadrul careia a activat, natura si durata activitatilor
desfasurate, responsabilitatile exercitate;
- chestionarul (anexa nr. 4), fara
completarea pct. 4 si 5 din acesta;
- certificatul de cazier judiciar,
in original sau in copie legalizata, cu aplicarea corespunzatoare a
prevederilor lit. g) din prezentul articol;
- declaratia prevazuta la lit. g)
ultima liniuta;"
10. Litera g) a articolului
20 se completeaza cu o noua liniuta cu urmatorul cuprins:
"- declaratie din partea
entitatilor din domeniul financiar-bancar la care persoana respectiva a
exercitat responsabilitati in conducerea sau administrarea acestora ori la care
este sau a fost actionar semnificativ, asociat ori asociat comanditat si din
partea autoritatilor insarcinate cu supravegherea sistemului financiar-bancar
din tara respectiva, din care sa rezulte daca persoana si entitatile in cauza
s-au aflat in vreuna dintre situatiile prevazute la art. 171 lit. a), b) si
e)."
11. Dupa alineatul 2 al
articolului 22 se introduce alineatul 3 cu urmatorul cuprins:
"In cazul in care societatea de expertiza contabila propusa in
calitate de auditor independent al bancii a fost aprobata si indeplineste
aceasta calitate la o alta banca, documentatia prevazuta la lit. e) va fi
inlocuita cu o declaratie sub semnatura conducatorului societatii, prin care sa
se confirme ca informatiile cuprinse in documentatia existenta in evidentele
Bancii Nationale a Romaniei nu au suferit modificari sau, dupa caz, sa se
comunice modificarile intervenite."
12. Articolul 25 va avea
urmatorul cuprins:
"Prevederile art. 11, 121,
17, 171 si 172 sunt aplicabile in mod corespunzator si in
cazul sucursalelor bancilor straine."
13. Articolul 30 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 30. - In scopul
functionarii normale a sistemului bancar si al asigurarii viabilitatii si
stabilitatii acestuia, prin crearea premiselor necesare desfasurarii
activitatii fiecarei banci in conformitate cu regulile unei practici bancare
prudente, Banca Nationala a Romaniei va putea respinge o cerere de autorizare
potrivit art. 14 din Legea bancara nr. 58/1998, cu modificarile ulterioare, in
oricare etapa a procesului de autorizare, daca nu sunt intrunite cerintele
legii si ale prezentelor norme."
14. Dupa articolul 35 se
introduce articolul 351 cu urmatorul cuprins:
"Art. 351. - Orice curriculum vitae prezentat
Bancii Nationale a Romaniei potrivit prezentelor norme va fi semnat si datat de
catre persoana in cauza."
15. Alineatul 2 al
articolului 36 va avea urmatorul cuprins:
"Documentele emise sau legalizate
de o autoritate straina vor fi supralegalizate in conditiile prevazute de lege
ori vor purta apostila prevazuta de Conventia cu privire la suprimarea cerintei
supralegalizarii actelor oficiale straine, adoptata la Haga la 5 octombrie
1961.
In cazul in care se invoca o
situatie de inlaturare a acestor cerinte, se va prezenta o confirmare in acest
sens din partea autoritatilor romane sau straine competente, sarcina probei
revenind celui ce invoca o asemenea situatie."
16. Articolul 37 se abroga.
17. Articolul 38 va
avea urmatorul cuprins:
"Art. 38. - Anexele nr. 1-9 fac
parte integranta din prezentele norme."
18. Anexa nr. 2 se
inlocuieste cu anexa nr. 1 la prezentele norme.
19. Anexa nr. 3 se inlocuieste
cu anexa nr. 2 la prezentele norme.
20. Titlul anexei nr. 4
va avea urmatorul cuprins:
"Chestionar pentru conducatori si administratori"
21. Dupa anexa nr. 8 se
introduce anexa nr. 9 "Lista cuprinzand entitatile din domeniul
financiar-bancar", avand cuprinsul prevazut in anexa nr. 3 la prezentele
norme.
Art. II. - Evaluarea
cererilor de autorizare nesolutionate la data intrarii in vigoare a prezentelor
norme se va face avandu-se in vedere conditiile prevazute de Legea bancara nr.
58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, si cerintele specifice
prevazute de Normele nr. 2/1999, cu modificarile si completarile ulterioare,
inclusiv cu cele aduse prin prezentele norme.
Banca Nationala a Romaniei va evalua
cererile de autorizare prevazute la alin. 1 pe baza documentatiei prezentate in
conformitate cu reglementarile in vigoare la data depunerii cererii, putand
solicita orice documente si informatii suplimentare, daca cele prezentate nu
sunt suficiente pentru a determina daca sunt indeplinite conditiile prevazute
de noile reglementari.
Art. III. - Persoanele
fizice si juridice ori alte entitati la care se refera art. 15 din Normele nr.
2/1999, astfel cum au fost modificate prin prezentele norme, si care, la data
intrarii in vigoare a acestora, detin o participatie mai mare de 5% din capitalul
social al unei banci, nu vor putea achizitiona alte actiuni ale bancii si nu
vor putea aduce noi aporturi la capitalul social al bancii pana cand
participatia se va reduce la acest nivel. In continuare achizitionarea de
actiuni de catre persoanele mentionate la alin. 1 se va putea realiza in
conditiile mentinerii participatiei la nivelul maxim prevazut la acest alineat.
Art. IV. - In scopul
realizarii evaluarii prevazute la art. III din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 137/2001 pentru modificarea si completarea Legii bancare nr.
58/1998, prevederile prezentelor norme se aplica in mod corespunzator si
actionarilor, conducatorilor si administratorilor existenti ai bancilor
persoane juridice romane si, dupa caz, ai sucursalelor bancilor straine autorizate
sa functioneze in Romania.
La evaluarea calitatii persoanelor
mentionate la alin. 1 se vor avea in vedere si urmatoarele:
a) in cazul conducatorilor se
va evalua in mod special activitatea desfasurata de aceste persoane de la
obtinerea aprobarii Bancii Nationale a Romaniei pana la data analizei, cel
putin sub aspectul modului in care a fost realizata coordonarea activitatii
bancii/sucursalei, competenta dovedita in asigurarea cadrului necesar
desfasurarii unei activitati in conditii de respectare a cerintelor de prudenta
bancara, inclusiv neimplicarea acesteia in operatiuni care sa fi determinat o
deteriorare a indicatorilor de prudenta sau alte situatii care contravin
prevederilor legale ori pun in pericol interesele deponentilor sau ale altor creditori,
colaborarea cu autoritatea de supraveghere, respectarea propriilor obiective
stabilite prin politicile si strategiile proprii, alte aspecte care tin de
reputatia si integritatea fiecarei persoane;
b) in cazul administratorilor,
la aprobarea acestora, se va evalua si activitatea desfasurata pana in prezent
in exercitarea atributiilor prevazute de lege in calitate de administratori ai
bancii, inclusiv daca au urmarit respectarea de catre banca a cerintelor
prudentiale si nu au actionat contrar intereselor acesteia prin deciziile luate
ori prin omisiunea adoptarii unor masuri corespunzatoare, precum si orice alte
aspecte considerate relevante;
c) in cazul actionarilor bancilor
autorizate se va evalua daca politica individuala sau de grup pe care acestia o
infaptuiesc fata de banca - prin deciziile luate la nivelul adunarii generale a
actionarilor sau in consiliul de administratie - se dovedeste a fi contrara
unei practici bancare prudente si unei administrari corespunzatoare a
fondurilor incredintate bancii, urmarindu-se situatiile in care acestia s-au
substituit conducerii bancii in scopul satisfacerii unor interese individuale
sau de grup ori au impus solutii in detrimentul intereselor deponentilor si ale
altor creditori ai bancii.
La evaluarea experientei
profesionale a administratorilor existenti se va lua in considerare si perioada
in care aceste persoane au avut calitatea de administrator al unei banci.
Pentru realizarea evaluarii
prevazute de lege si aprobarea administratorilor existenti ai bancilor Banca
Nationala a Romaniei va putea solicita orice informatii si documente pe care le
considera necesare pentru a determina daca sunt indeplinite conditiile
prevazute de noile reglementari.
Pe baza evaluarilor efectuate Banca
Nationala a Romaniei va decide, conform prevederilor art. 3‚ din Legea bancara
nr. 58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, asupra grupurilor de
persoane care actioneaza impreuna si va adopta masurile corespunzatoare
Art. V. - Normele nr.
2/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin
prezentele norme, vor fi republicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE
AL BANCII NATIONALE A ROMANIEI,
Bucuresti, 8 aprilie
2002.
Nr. 4.
ANEXA Nr. 1
la norme
"Anexa nr. 2 la Normele nr. 2/1999
Confidential
CHESTIONAR
pentru participantii la capitalul social al
bancii*)
1. Denumirea bancii pentru care se comunica informatiile:
............................................................................................
2. Identitatea participantului la capitalul social al bancii:
2.1. pentru persoanele juridice se vor preciza denumirea, forma
juridica, adresa sediului social
............................................................................................
............................................................................................
2.2. pentru persoanele fizice se vor preciza numele si prenumele, data
si locul nasterii, cetatenia si adresa actuala. Pentru cetatenii straini se va
preciza, daca este cazul, si data la care si-au stabilit resedinta in
Romania.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
3. Adresele la care persoana fizica mentionata la pct. 2.2 a avut
stabilita resedinta in ultimii 5 ani:
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
4. Persoana fizica mentionata la pct. 2.2. este desemnata drept unul
dintre conducatorii bancii?
............................................................................................
5. Suma si procentul participatiei la capitalul social al bancii:
a) ce urmeaza a fi detinute de catre participant:
b) detinute in prezent:
............ lei; ............ lei;
........... (valuta) ....... echivalent lei;
.......... (valuta) ..... echivalent lei;
............ %............. %.
6. Participantul face parte dintr-un grup de persoane care actioneaza
impreuna, in sensul prevederilor art. 3 din Legea bancara nr. 58/1998, sau are
relatii de afaceri ori de alta natura cu alti participanti la capitalul social
al bancii? In caz afirmativ se vor prezenta o descriere a grupului si, dupa
caz, o situatie din care sa rezulte procentele de participare in cadrul
grupului si/sau o comunicare privind identitatea celorlalti participanti la
capital cu care participantul are relatii, precum si natura acestor relatii. In
plus, pentru participantul persoana juridica mentionat la pct. 2.1. se va
transmite si o lista cuprinzand actionarii sai semnificativi, cu procentul
participatiei fiecaruia.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
7. Precizati identitatea membrilor consiliului de administratie si/sau
a persoanelor care asigura conducerea activitatii curente a participantului
persoana juridica mentionat la pct. 2.1 (se vor indica numele, prenumele si
functia acestora, adresa si numarul de telefon). Daca participantul este o
banca autorizata de Banca Nationala a Romaniei, aceste informatii nu mai sunt
necesare.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
8. Participantul sau grupul de persoane mentionat la pct. 6 detine
participatii semnificative (orice participatie care reprezinta cel putin 5% din
capitalul social sau din drepturile de vot) la entitati nebancare? In caz
afirmativ comunicati lista cuprinzand aceste participatii.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
9. Participantul sau grupul de persoane mentionat la pct. 6 detine
participatii semnificative la capitalul social al altor banci? In caz afirmativ
comunicati lista cuprinzand aceste participatii.
............................................................................................
............................................................................................
10. Participantul si societatile comerciale la care acesta detine
participatii semnificative desfasoara activitati financiare? In caz afirmativ
comunicati lista cuprinzand aceste participatii si indicati autoritatile de
supraveghere in cauza.
............................................................................................
............................................................................................
11. Intre banca mentionata la pct. 1 si participant exista legaturi de
afaceri? In caz afirmativ dati detalii. Descrieti cum vor evolua aceste
legaturi dupa obtinerea participatiei la capitalul social.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
12. Precizati care sunt bancile cu care participantul intretine relatii
de afaceri (se va indica denumirea bancilor, sediul acestora si vechimea
relatiilor).
............................................................................................
............................................................................................
13. Precizati care este sursa fondurilor utilizate pentru obtinerea
participatiei la capitalul social al bancii mentionate la pct. 1.
............................................................................................
............................................................................................
14. Precizati care este scopul urmarit prin participarea la capitalul
social al bancii. Care sunt orientarile pe care le are in vedere participantul
in legatura cu natura si volumul activitatii bancii in urmatorii ani?
............................................................................................
............................................................................................
15. Participantul sau persoanele din grupul mentionat la pct. 6 au
facut in ultimii 10 ani sau fac in prezent obiectul unor anchete sau proceduri
administrative ori judiciare? Aceste proceduri s-au incheiat cu vreo sanctiune
sau interdictie? Daca da, dati detalii, indiferent daca intre timp a intervenit
o reabilitare.
............................................................................................
............................................................................................
16. Comunicati orice alte informatii utile care pot permite o apreciere
cat mai completa si corecta a situatiei patrimoniale, activitatii si reputatiei
participantului la capitalul social al bancii.
............................................................................................
............................................................................................
Subsemnatul declar pe propria raspundere, sub sanctiunea legii, ca
fondurile utilizate pentru obtinerea participatiei la capitalul social al
bancii nu reprezinta sume imprumutate de la alte persoane fizice sau juridice
ori sume puse la dispozitia mea de alte persoane si ca toate informatiile
cuprinse in acest formular si in anexe sunt complete si conforme cu realitatea
si ma angajez sa comunic de indata Bancii Nationale a Romaniei orice schimbare
care va modifica informatiile furnizate. Totodata ma angajez sa transmit in
fiecare an bancii mentionate la pct. 1 informatiile pe care aceasta, la randul
ei, trebuie sa le transmita autoritatilor potrivit dispozitiilor legale in
vigoare.
Data
Numarul anexelor
..............................................
Numele si prenumele
...........................
Semnatura si stampila (daca este cazul)
(pentru persoanele juridice vor semna
reprezentantii lor legali/statutari)
....................................
NOTA: Banca
Nationala a Romaniei va pastra confidentialitatea informatiilor cuprinse in
raspunsurile la acest chestionar, cu exceptia cazurilor prevazute de
lege."
*) Acest chestionar
se completeaza de catre fondatorii si actionarii semnificativi ai bancii.
Chestionarul va fi completat, prin dactilografiere, la toate intrebarile; daca
spatiul este insuficient, raspunsurile pot fi date pe o foaie separata. Nu sunt
acceptate chestionarele semnate prin reprezentare.
ANEXA Nr. 2
la norme
"Anexa nr. 3 la Normele nr. 2/1999
Confidential
DECLARATIE*)
Subsemnatul .............................................. (numele si
prenumele), in calitate de fondator/acti onar (denumirea bancii) semnificativ
la ..............................., declar pe propria raspundere urmatoarele:
I. Detin participatii (actiuni, parti sociale) la societatile
comerciale (altele decat cele declarate la pct. 8 si 9 din chestionarul
prezentat in anexa nr. 2). Se vor indica cel putin: denumirea si sediul
societatii comerciale, profilul activitatii acesteia, suma si procentul
participatiei.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
II. In ultimii 10 ani am incasat dividende de la societatile comerciale
la care detin participatii (se va indica valoarea dividendelor incasate anual
de la fiecare societate comerciala precizata la pct. I din prezenta declaratie
si la pct. 8 si 9 din chestionarul prezentat in anexa nr. 2).
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
III.
Veniturile obtinute din activitatea de baza si din alte activitati cu scop
lucrativ pe care le-am desfasurat in ultimii 10 ani. Se vor preciza
calitatea/profesia (salariat, avocat, medic, notar etc.) si veniturile anuale
obtinute din fiecare dintre activitatile desfasurate.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
IV. Detin in strainatate depozite in valuta in suma de:
............................................................................................
V. Detin depozite la banci comerciale si/sau cooperative de credit,
participatii la fonduri de investitii sau la alte organisme de plasament
colectiv in valori mobiliare din Romania, in suma de:
- in lei
...................................................................................
- in valuta
................................................................................
VI. Alte creante cu o valoare mai mare de 150.000.000 lei fiecare pe
care le detin (inclusiv obligatiuni, titluri de stat etc.) in Romania sau in
strainatate:
............................................................................................
............................................................................................
Data ........................
Semnatura
........................
NOTA: Banca
Nationala a Romaniei va pastra confidentialitatea informatiilor cuprinse in
aceasta declaratie, cu exceptia cazurilor prevazute de lege.
*) Se completeaza
personal de catre fondatorii si actionarii semnificativi ai bancii, persoane
fizice; daca spatiul este insuficient, raspunsurile pot fi date pe o foaie
separata."
ANEXA Nr. 3
la norme
"Anexa nr. 9 la Normele nr. 2/1999
LISTA
cuprinzand entitatile din domeniul
financiar-bancar
Domeniul
bancar:
- banci din tara sau din strainatate;
- alte institutii de credit din tara (mai putin cooperativele de
credit) sau din strainatate, autorizate sa atraga fonduri rambursabile de la
public si sa acorde credite;
- Banca Nationala a Romaniei sau autoritati de supraveghere a
sectorului bancar din strainatate;
- institutii financiar-bancare internationale, cum sunt: Fondul Monetar
International, Banca Mondiala, Banca Reglementelor Internationale, Banca
Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare.
Domeniul financiar:
- Ministerul Finantelor Publice sau institutii similare din
strainatate;
- Curtea de Conturi;
- Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare sau autoritati de
supraveghere a pietelor de capital din strainatate;
- Comisia de Supraveghere a Asigurarilor sau autoritati de supraveghere
a activitatii de asigurare/reasigurare din strainatate;
- societati de valori mobiliare din tara sau societati similare din
strainatate;
- societati de administrare a investitiilor din tara sau societati
similare din strainatate;
- societati de investitii din tara sau societati similare din
strainatate;
- societati de asigurare-reasigurare;
- societati de leasing financiar."
pentru modificarea si completarea Normelor
nr. 3/1999 privind modificarile in situatia bancilor
Avand in vedere prevederile art. 38
din Legea bancara nr. 58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, in
temeiul prevederilor art. 50 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul
Bancii Nationale a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare,
Banca Nationala a Romaniei
emite prezentele norme.
Art. I. - Normele nr.
3/1999 privind modificarile in situatia bancilor, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 58 din 10 februarie 1999, modificate prin
Normele nr. 11/1999, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
5 din 10 ianuarie 2000, si prin Normele nr. 8/2000, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 474 din 29 septembrie 2000, se modifica dupa
cum urmeaza:
1. Litera f) a alineatului
1 al articolului 2 va avea urmatorul cuprins:
"f) conducatorii si
administratorii bancii;"
2. Articolul 13 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 13. - Persoana sau grupul
de persoane care intentioneaza sa achizitioneze o participatie de cel putin 5%
din capitalul social al unei banci sau sa isi majoreze o asemenea participatie,
astfel incat aceasta sa atinga sau sa depaseasca niveluri reprezentand multipli
de 5% din capitalul social al bancii, trebuie sa obtina aprobarea prealabila
potrivit prezentelor norme.
Persoanele care solicita aprobarea
prealabila potrivit alin. 1 trebuie sa indeplineasca conditiile minime
prevazute de lege si cerintele specifice mentionate in Normele privind
autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a Romaniei."
3. Articolul 16 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 16. - Cererea de aprobare
a persoanelor prevazute la art. 13 va fi semnata de unul dintre conducatorii
bancii si de persoanele in cauza. Documentatia care se prezinta in sustinerea
cererii de aprobare este cea prevazuta pentru fondatori in Normele privind
autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a Romaniei.
In cazul grupurilor de persoane
documentatia prevazuta se va transmite pentru fiecare dintre persoanele care
fac parte din grup. In cazul in care o banca straina intentioneaza sa
achizitioneze o participatie reprezentand 50% sau mai mult din capitalul social
al bancii ori o participatie semnificativa care ii va permite acesteia sa
exercite controlul efectiv asupra conducerii si politicii bancii, se va prezenta
si o declaratie din partea autoritatii de supraveghere bancara din tara de
origine cu privire la viabilitatea bancii straine respective.
Evaluarea persoanelor fizice si
juridice care solicita aprobare potrivit prevederilor prezentei sectiuni se va
face pe baza cerintelor specifice aplicabile in cazul fondatorilor si
actionarilor semnificativi ai bancii, prevazute de lege si de normele
mentionate la alin. 2."
4. Titlul sectiunii a V-a a
capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"Conducatorii si
administratorii bancii"
5. Articolul 18 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 18. - Calitatea
conducatorilor si administratorilor bancii trebuie sa corespunda conditiilor
prevazute de lege si de reglementarile emise in aplicarea acesteia. Evaluarea
persoanelor mentionate la alin. 1 se va face pe baza cerintelor specifice
cuprinse in Normele privind autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a
Romaniei."
6. Articolul 20 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 20. - Schimbarea de pe o
functie de conducere pe o alta functie de conducere in cadrul aceleiasi banci a
unui conducator aprobat nu este supusa aprobarii prealabile, urmand sa fie
notificata Bancii Nationale a Romaniei conform dispozitiilor cuprinse in cap.
III."
7. Dupa articolul 20 se
introduce articolul 201 cu urmatorul cuprins:
"Art. 201. - Dispozitiile art.
18-20 se aplica in mod corespunzator si in cazul sucursalelor bancilor
straine."
8. Alineatul 1 al
articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
"In situatia in care, din
diferite motive, nu mai sunt indeplinite conditiile prevazute de lege privind
numarul conducatorilor si/sau cetatenia acestora si, potrivit dispozitiilor
legale si/sau statutare, aceste conditii nu pot fi indeplinite altfel, banca va
convoca de indata adunarea generala a actionarilor, care va proceda la numirea
altor persoane in calitate de conducator."
9. Litera b) a articolului
22 va avea urmatorul cuprins:
"b) studiul de fezabilitate,
din care sa rezulte oportunitatea deschiderii respectivului sediu secundar si
care sa cuprinda informatii cu privire la sistemul de supraveghere bancara,
legislatia privind secretul bancar si prevenirea spalarii banilor, standardele
privind cunoasterea clientelei, existente in tara in care se intentioneaza
deschiderea sediului secundar;"
10. Litera a) a alineatului
1 al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:
"a) schimbarea unui conducator
aprobat de pe o functie de conducere pe o alta functie de conducere;"
11. Alineatul 2 al
articolului 26 se abroga.
12. Articolul 28 va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 28. - In cazul schimbarii
unui conducator de pe o functie de conducere pe o alta functie de conducere se
va prezenta si o declaratie sub semnatura persoanei in cauza, prin care sa se
confirme ca informatiile cuprinse in documentatia existenta in evidentele
Bancii Nationale a Romaniei nu au suferit modificari sau, dupa caz, sa se
comunice modificarile intervenite.
Persoanele desemnate in calitate de
cenzor trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute de lege; pentru aceste
persoane notificarea va fi insotita si de documentatia prevazuta pentru cenzori
in Normele privind autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a
Romaniei."
13. Dupa articolul 28 se
introduce articolul 281 cu urmatorul cuprins:
"Art. 281. - In
termen de 5 zile de la data inceperii efectuarii de operatiuni bancare, conform
obiectului de activitate autorizat, banca va notifica acest lucru Bancii
Nationale a Romaniei si va transmite acesteia reglementarile interne, aprobate
de organele statutare, privind desfasurarea operatiunilor cu care si-a inceput
activitatea si cele privind constituirea comitetului de risc, a comitetului de
administrare a activelor si pasivelor si a comitetului de credite, prevazute de
lege, din care sa rezulte atributiile, procedura de lucru si componenta
acestora, conform cerintelor cuprinse in Normele privind autorizarea bancilor,
emise de Banca Nationala a Romaniei.
Pe masura extinderii activitatii cu
efectuarea altor operatiuni bancare, in limita obiectului de activitate
autorizat, banca va transmite Bancii Nationale a Romaniei reglementarile
interne corespunzatoare, aprobate de organele statutare, in termen de 5 zile de
la data inceperii efectuarii operatiunilor respective. Modificarile operate in
reglementarile proprii se vor notifica Bancii Nationale a Romaniei in termen de
5 zile de la aprobarea acestora de catre organele statutare ale bancii si vor
deveni aplicabile de la data notificarii.
Reglementarile interne ale bancii
trebuie sa prevada cel putin metodologia de identificare si cuantificare a
riscurilor specifice activitatii bancare, modalitatile de acoperire a acestora
si procedura de aprobare a operatiunilor in functie de riscurile asociate
acestora."
14. Litera a) a articolului
29 va avea urmatorul cuprins:
"a) schimbarea unui conducator
de pe o functie de conducere pe o alta functie de conducere in cadrul
sucursalei; in acest caz se vor aplica in mod corespunzator prevederile art. 28
alin. 1;"
15. Dupa alineatul 3 al
articolului 29 se introduce alineatul 4 cu urmatorul cuprins:
"Reducerea capitalului de
dotare se poate realiza fie prin retragerea de catre banca straina a unei parti
din fondurile puse la dispozitie sucursalei cu caracter permanent sub forma de
capital de dotare, fie prin acoperirea pierderilor la nivelul sucursalei,
realizate in exercitiile financiare precedente si/sau la incheierea
exercitiului financiar."
16. Alineatul 1 al articolului 32
va avea urmatorul cuprins:
"Persoanele desemnate sa
asigure conducerea unui sediu secundar al unei banci trebuie sa aiba o buna
reputatie, studii superioare economice sau juridice si experienta de cel putin
3 ani in domeniul financiar-bancar, in cazul conducatorilor sediilor secundare,
carora le-au fost delegate competente privind aprobarea de credite si,
respectiv, de cel putin un an, in cazul conducatorilor celorlalte sedii
secundare."
17. Dupa alineatul 1 al
articolului 32 se introduce alineatul 2 cu urmatorul cuprins:
"Evaluarea calitatii acestor
persoane se va face pe baza criteriilor specifice prevazute pentru
administratorii bancilor. Pentru indeplinirea conditiei de experienta
profesionala prevazute la alin. 1 persoanele desemnate sa asigure conducerea
unui sediu secundar al unei banci trebuie sa fi lucrat in una sau mai multe
dintre entitatile prevazute in anexa nr. 9 la Normele privind autorizarea
bancilor, intr-un compartiment a carui activitate este relevanta pentru
specificul entitatii respective, sau sa fi asigurat conducerea efectiva a unei
astfel de entitati."
18. Alineatul 4 al
articolului 38 va avea urmatorul cuprins:
"Documentele emise sau
legalizate de o autoritate straina vor fi supralegalizate in conditiile
prevazute de lege ori vor purta apostila prevazuta de Conventia cu privire la
suprimarea cerintei supralegalizarii actelor oficiale straine, adoptata la Haga
la 5 octombrie 1961.
In cazul in care se invoca o
situatie de inlaturare a acestor cerinte, se va prezenta o confirmare in acest
sens din partea autoritatilor romane sau straine competente, sarcina probei
revenind celui care invoca o asemenea situatie."
19. Articolul 39 se abroga.
20. Dupa articolul 40 se
introduce articolul 401 cu urmatorul cuprins:
"Art. 401. - Banca
Nationala a Romaniei va putea respinge o cerere de aprobare inaintata potrivit
prezentelor norme, daca nu sunt indeplinite cerintele legii si ale normelor
date in aplicarea acesteia.
In cazul modificarilor in situatia
bancii supuse notificarii, care nu sunt conforme legii sau reglementarilor
emise in aplicarea acesteia, Banca Nationala a Romaniei va dispune remedierea
deficientelor existente. In cazul in care acestea nu sunt remediate in termenul
stabilit de Banca Nationala a Romaniei, devin incidente prevederile art. 44.
Prevederile alin. 2 se aplica in mod corespunzator si in situatiile in care, pe
baza analizei efectuate, Banca Nationala a Romaniei constata ca normele interne
ale bancii nu indeplinesc conditiile prevazute la art. 281."
21. Articolele 42 si 43 se
abroga.
22. Alineatul 3 al articolului
44 va avea urmatorul cuprins:
"In cazul in care se constata
ca fondurile utilizate pentru efectuarea varsamintelor la capitalul social al
bancii de catre actionarii semnificativi reprezinta sume imprumutate de acestia
ori sume puse la dispozitia lor de alte persoane fizice sau juridice, vor fi
aplicate in mod corespunzator prevederile art. 73 alin. 2 din Legea bancara nr.
58/1998."
23. Dupa articolul 44 se
introduc articolele 441, 442 si 443 cu
urmatorul cuprins:
"Art. 441. - In
cazul in care Banca Nationala a Romaniei constata ca actionarii, conducatorii
si administratorii aprobati ai unei banci nu mai indeplinesc conditiile
prevazute de lege si de reglementarile emise in aplicarea acesteia, Banca
Nationala a Romaniei va proceda la retragerea aprobarii, conform prevederilor
art. 69 si 70 din Legea bancara nr. 58/1998, cu modificarile si completarile
ulterioare, sau, dupa caz, la retragerea autorizatiei bancii, conform
prevederilor art. 16 din aceeasi lege.
In conformitate cu prevederile art.
27 din Legea bancara nr. 58/1998, persoana careia i s-a retras aprobarea in
calitate de conducator al unei banci decade si din calitatea de administrator.
Art. 442. - In
conformitate cu dispozitiile art. 3‚ din Legea bancara nr. 58/1998, astfel cum
a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 137/2001, Banca
Nationala a Romaniei poate decide asupra grupurilor de persoane care actioneaza
impreuna si care detin o participatie de cel putin 5% din capitalul social al
bancii. In aceste cazuri Banca Nationala a Romaniei va dispune masura
suspendarii exercitiului dreptului de vot al actionarilor constituiti in grup
si va solicita depunerea cererii de aprobare a grupului ca actionar
semnificativ, cu precizarea termenului in care trebuie prezentata aceasta;
cererea va fi insotita de documentatia corespunzatoare pentru fiecare dintre
persoanele constituite in grup.
Daca documentatia necesara aprobarii
nu este prezentata in termenul stabilit la alin. 1 sau nu s-a obtinut aprobarea
Bancii Nationale a Romaniei, se aplica in mod corespunzator prevederile art. 44
alin. 2.
Art. 443. - In cazurile
in care se constata ca persoanele desemnate sa asigure conducerea unui sediu
secundar al unei banci nu indeplinesc conditiile de reputatie, pregatire si
experienta profesionala prevazute de prezentele norme, Banca Nationala a Romaniei
va dispune masura inlocuirii acestora."
Art. II. - Evaluarea
cererilor de aprobare prealabila nesolutionate la data intrarii in vigoare a
prezentelor norme se va face avandu-se in vedere conditiile prevazute de Legea
bancara nr. 58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, si cerintele
prevazute de Normele nr. 3/1999, cu modificarile si completarile ulterioare,
inclusiv cu cele aduse prin prezentele norme.
Banca Nationala a Romaniei va evalua cererile de aprobare prealabila
prevazute la alin. 1 pe baza documentatiei prezentate in conformitate cu
reglementarile in vigoare la data depunerii cererii, putand solicita orice
documente si informatii suplimentare, daca cele prezentate nu sunt suficiente
pentru a determina daca sunt indeplinite conditiile prevazute de noile
reglementari.
Art. III. -
Persoanele care la data intrarii in vigoare a prezentelor norme asigura
conducerea unui sediu secundar al unei banci/sucursale a unei banci straine si
nu indeplinesc conditia de experienta profesionala prevazuta la art. 32 din
Normele nr. 3/1999, astfel cum a fost modificat prin prezentele norme, vor fi
inlocuite in termen de doua luni de la aceasta data, cu exceptia cazurilor in
care aceasta conditie se va indeplini prin trecerea termenului de doua luni. Dupa
implinirea termenului Banca Nationala a Romaniei va putea aplica sanctiunile
prevazute de lege.
Art. IV. - Normele nr.
3/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin
prezentele norme, vor fi republicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE
AL BANCII NATIONALE A ROMANIEI,
Bucuresti, 8 aprilie
2002.
Nr. 5.