MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P
A R T E A I
Anul
XIII - Nr. 598 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 24 septembrie 2001
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 188 din 19 iunie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitătii de expertiză contabilă si a contabililor autorizati, modificată si completată prin Ordonanta Guvernului nr. 89/1998, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 186/1999
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
887. - Hotărâre privind
înfiintarea unor filiale ale Companiei Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A.
895. - Hotărâre pentru aprobarea
bugetelor de venituri si cheltuieli pe anul 2001 ale regiilor autonome de
interes national de sub autoritatea Băncii Nationale a României
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.255. - Ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei pentru modificarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 922/2000 privind aprobarea tarifelor pentru prestatiile de servicii specifice efectuate de Centrul de Perfectionare a Personalului din Marina Civilă si Calificare Personal pentru Exploatare Portuară Constanta
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 19 iunie 2001
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (3)
din
Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitătii de expertiză
contabilă si a contabililor autorizati, modificată si completată prin Ordonanta
Guvernului nr. 89/1998, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
186/1999
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitătii de expertiză contabilă
si a contabililor autorizati, modificată si completată prin Ordonanta
Guvernului nr. 89/1998, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 186/1999,
exceptie ridicată de Ana Popa, Gheorghe Blidaru, Floarea Petrescu si Mihai
Nicoară în Dosarul nr. 5.868/2000 al Judecătoriei Târgoviste.
La apelul nominal se prezintă Ana Popa, Floarea
Petrescu si Mihai Nicoară, autori ai exceptiei, precum si consilier Angelica
Dumitrescu, pentru Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din
România, lipsind Gheorghe Blidaru, autor al exceptiei, fată de care procedura
de citare este legal îndeplinită.
Ana Popa solicită admiterea exceptiei si constatarea neconstitutionalitătii
dispozitiilor pct. 7 al articolului unic din Legea nr. 186/1999, întrucât
limitează dreptul la muncă si exercitarea liberă a profesiei, garantate prin
art. 38 alin. (1) din Constitutie. Se mai arată că textul de lege criticat
încalcă si
prevederile art. 6 pct. 1 din Pactul international cu privire la drepturile
economice, sociale si culturale, prin care este recunoscut, de asemenea,
dreptul la muncă.
Totodată, se consideră că interdictia cuprinsă în
textul a cărui constitutionalitate este contestată constituie o încălcare a
prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, prin aceea că alte categorii de
experti contabili si contabili autorizati pot cumula această activitate cu o
activitate salarizată, discriminare care există si în raport cu alte categorii
de experti, de exemplu expertii tehnici, în statutul cărora nu există asemenea
interdictii.
Autoarea exceptiei, Floarea Petrescu, solicită, de
asemenea, admiterea exceptiei pentru argumentele expuse de Ana Popa.
Mihai Nicoară, autor al exceptiei, consideră că textul
de lege criticat este neconstitutional pentru aceleasi motive invocate de Ana
Popa.
Reprezentanta Corpului Expertilor Contabili si
Contabililor Autorizati din România solicită respingerea exceptiei, ca fiind
neîntemeiată, apreciind că prevederile art. 11 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 65/1994, modificată si completată prin Ordonanta Guvernului nr.
89/1998, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 186/1999,
respectiv pct. 7 al articolului unic din Legea nr. 186/1999, sunt conforme
prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), raportat la art. 4 alin.
(2), si celor ale art. 38 alin. (1). Se arată că textul de lege criticat nu
instituie nici o discriminare, iar
diferentele
de reglementare sunt justificate, deoarece nu este vorba de persoane aflate în
situatii identice. Curtea Constitutională a statuat prin mai multe decizii că
sunt permise reglementări juridice deosebite pentru situatii diferite, cum este
si cazul în spetă. Consideră că art. 38 alin. (1) din Constitutie si art. 6
pct. 1 din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si
culturale se referă la libertatea alegerii profesiei si a locului de muncă,
libertate care nu este încălcată prin dispozitiile legale criticate.
Consideră că incompatibilitătile stabilite pentru
expertii contabili si contabilii autorizati, la care se referă autorii
exceptiei, nu reprezintă o îngrădire a exercitiului dreptului la muncă, în
sensul prevăzut la art. 49 din Constitutie, ci au ca scop asigurarea
independentei si a obiectivitătii acestor categorii profesionale care, în afara
expertizelor contabile judiciare, desfăsoară si alte activităti de expertizare
contabilă la cererea diverselor institutii, societăti comerciale sau a altor
categorii de clienti. Or, dacă s-ar permite ca expertii contabili sau
contabilii autorizati să desfăsoară si alte activităti salarizate, subordonate
unui sef, această independentă si obiectivitate nu ar mai putea fi realizată
efectiv.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
admitere a exceptiei de neconstitutionalitate, considerând că dispozitiile
legale criticate contravin art. 38 alin. (1) din Constitutie, precum si art. 6
pct. 1 din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si
culturale, ratificat de România la 31 octombrie 1974 prin Decretul nr.
212/1974, deoarece îngrădesc nejustificat libera alegere a profesiei si a
locului de muncă. Totodată, consideră că
incompatibilitătile
nu sunt motivate prin statutul profesiei de expert, profesie care nu implică
exercitarea autoritătii. Pe de altă parte, restrângerea exercitiului dreptului
la muncă nu se justifică prin art. 49 alin. (1) din Constitutie. Se mai
apreciază că textul de lege criticat încalcă si art. 16 alin. (1) din
Constitutie, prin care se consacră principiul fundamental al egalitătii în
drepturi a cetătenilor în fata legii si a autoritătilor publice, deoarece
creează pentru expertii contabili o situatie de inferioritate în raport cu alte
categorii de experti, de exemplu expertii tehnici. Astfel, Legea nr. 2/2000,
care reglementează activitatea expertilor tehnici, nu prevede nici o
interdictie de acest gen. Prin urmare, în mod cert este creată o inegalitate.
Solicită admiterea exceptiei si constatarea neconstitutionalitătii prevederilor
art. 11 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, modificată si
completată prin Ordonanta Guvernului nr. 89/1998, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 186/1999.
În replică reprezentanta Corpului Expertilor Contabili
si Contabililor Autorizati din România precizează că nu există o similitudine
între cele două categorii de experti: contabili si tehnici, deoarece expertii
contabili si contabilii autorizati efectuează, în afara expertizelor contabile
judiciare, si alte categorii de activităti, în raport cu care
incompatibilitătile se justifică.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Încheierea din 28 iulie 2000, pronuntată în
Dosarul nr. 5.868/2000, Judecătoria Târgoviste a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 7 al articolului unic
din Legea nr. 186/1999 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 89/1998
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 65/1994 privind
organizarea activitătii de expertiză contabilă si a contabililor autorizati,
exceptie ridicată de Ana Popa, Gheorghe Blidaru, Floarea Petrescu si Mihai
Nicoară.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii
acesteia sustin că dispozitiile legale mentionate sunt neconstitutionale,
deoarece încalcă prevederile art. 16 alin. (1), referitoare la egalitatea în
drepturi, ale art. 38 alin. (1) din Constitutie, referitoare la dreptul la
muncă, si ale art. 49
din
Constitutie, referitoare la restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertăti, precum si prevederile art. 6 pct. 1 din Pactul international cu
privire la drepturile economice, sociale si culturale, ratificat de România
prin Decretul nr. 212/1974. Autorii exceptiei consideră că interdictia
instituită prin textul de lege criticat, referitoare la imposibilitatea
desfăsurării de către expertii contabili si contabilii autorizati a oricărei
alte activităti salarizate, pe durata exercitării atributiilor conferite de
această calitate, îngrădeste dreptul la muncă si libertatea exercitării
profesiei, garantate prin prevederile constitutionale mentionate.
Exprimându-si opinia asupra exceptiei, instanta de
judecată consideră că aceasta este întemeiată, întrucât
interdictia prevăzută de textul de lege criticat, “care conditionează
exercitarea atributiilor expertilor contabili si contabililor autorizati de a
nu desfăsura activitate salarizată în alte domenii de activitate, este contrară
prevederilor art. 38 alin. (1) si art. 49 alin. (1) din Constitutie, care
conferă dreptul oricărei persoane de a presta muncă în orice loc”, precum si
ale art. 6 pct. 1 din Pactul international cu privire la drepturile economice,
sociale si culturale.
În conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, în punctul său de
vedere, apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată, deoarece în realitate dispozitiile legale criticate nu îngrădesc
dreptul la muncă si libertatea de alegere a profesiei si a locului de muncă. De
asemenea, se consideră că nu este încălcat nici principiul egalitătii în
drepturi, întrucât în situatii diferite este admisibil un tratament juridic
diferit.
Guvernul, în punctul său de vedere, precizează
că autorii exceptiei critică în realitate dispozitiile art. 11 alin. (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitătii de expertiză
contabilă si a contabililor autorizati, astfel cum au fost modificate si
completate prin Ordonanta Guvernului nr. 89/1998, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 186/1999. Se apreciază că “reglementările conditiilor
de exercitare a unei profesii nu constituie o îngrădire a dreptului la muncă,
ci cadrul legal de exercitare a profesiei respective, cadru legal fără de care nu
se poate concepe existenta profesiei” si, prin urmare, nu sunt încălcate
dispozitiile art. 38 alin. (1) din Constitutie. De asemenea, se arată că nu
sunt încălcate nici prevederile art. 49 din Constitutie, deoarece
“reglementarea conditiilor de exercitare a unei profesii nu constituie o
restrângere a exercitiului unor drepturi”. În legătură cu invocarea încălcării
art. 16 alin. (1) din Constitutie se consideră că potrivit jurisprudentei
Curtii Constitutionale “principiul egalitătii în fata legii presupune
instituirea unui tratament egal pentru situatii care, în functie de scopul
urmărit, nu sunt diferite. De aceea, el nu exclude ci, dimpotrivă, presupune
solutii diferite pentru situatii diferite.”
Presedintele Senatului nu a
comunicat punctul său de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
presedintelui Camerei Deputatilor si cel al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Prin încheierea instantei de judecată Curtea
Constitutională a fost sesizată cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor pct. 7 al articolului unic din Legea nr. 186 din 2 decembrie 1999
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 89/1998 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitătii
de expertiză contabilă si a contabililor autorizati, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 592 din 6 decembrie 1999. În realitate, din
examinarea continutului criticii de neconstitutionalitate Curtea constată că
autorii exceptiei au avut în vedere doar alin. (3) al art. 11 din Ordonanta
Guvernului nr. 65/1994, modificată si completată prin Ordonanta Guvernului nr.
89/1998, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 186/1999, astfel
cum a fost modificat si completat în final prin Legea nr. 186/1999, iar nu si
alin. (4) al art. 11, text, de asemenea, modificat prin acelasi pct. 7 al articolului
unic din lege. Prin urmare, Curtea va examina numai alin. (3) al art. 11 din
Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, în redactarea finală cuprinsă în mentionata
lege, redactare care este următoarea: “Expertii contabili si contabilii
autorizati nu pot să îsi exercite atributiile conferite de această calitate pe
durata în care desfăsoară orice activitate salarizată în afara Corpului
Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati sau activitate comercială, cu
exceptia activitătilor didactice, literare, publicistice în domeniu si cea de
parlamentar, consilier local sau judetean, pe durata mandatului.
Prevederile acestui alineat au aplicabilitate începând
cu exercitiul financiar al anului 2000.”
Prevederile constitutionale a căror încălcare este
invocată sunt cele ale art. 16 alin. (1), ale art. 38 alin. (1) si ale art. 49,
texte care au următorul continut:
- Art. 16 alin. (1): “Cetătenii sunt egali în fata
legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.”;
- Art. 38 alin. (1): “Dreptul la muncă nu poate fi
îngrădit.
Alegerea profesiei si alegerea locului de muncă sunt
libere.”;
- Art. 49: “(1) Exercitiul unor drepturi sau al
unor libertăti poate fi restrâns numai prin lege si numai dacă se impune, după
caz, pentru: apărarea sigurantei nationale, a ordinii, a sănătătii ori a
moralei publice, a drepturilor si a libertătilor cetătenilor; desfăsurarea
instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamităti naturale ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrângerea trebuie să fie proportională cu
situatia care a determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a
libertătii.”
Autorii exceptiei au mai invocat si încălcarea prin
dispozitiile legale criticate a prevederilor art. 6 pct. 1 din Pactul
international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, pact
ratificat de România la 31 octombrie 1974 prin Decretul nr. 212, publicat în
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 146 din 20 noiembrie 1974, dispozitii care au
următoarea redactare: “Statele părti la prezentul Pact recunosc dreptul la
muncă ce cuprinde dreptul pe care îl are orice persoană de a obtine
posibilitatea să-si câstige existenta printr-o muncă liber aleasă sau acceptată
si vor lua măsuri potrivite pentru garantarea acestui drept.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor
constitutionale cuprinse în art. 16 alin. (1), referitoare la egalitatea în
drepturi a cetătenilor în fata legii si a autoritătilor publice. Într-adevăr, aceste
dispozitii nu creează discriminări între cetăteni pe criterii de rasă, de
nationalitate, de origine etnică, de limbă, de religie, de sex, de opinie, de
apartenentă politică, de avere sau de origine socială, criterii ale egalitătii
în drepturi prevăzute atât la art. 4 alin. (2) din Constitutie, cât si la art.
14 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale. Incompatibilitatea prevăzută în textul de lege
criticat, potrivit căruia expertii contabili si contabilii autorizati nu îsi
pot exercita atributiile conferite de această calitate pe perioada în care
desfăsoară orice activitate salarizată în afara Corpului Expertilor Contabili
si Contabililor Autorizati sau activitate comercială, este aplicabilă tuturor
persoanelor care au această calitate, în egală măsură.
În acelasi timp Curtea observă că stabilirea prin
dispozitiile legale criticate a unor incompatibilităti ori exceptii privind
exercitarea unei anumite profesii nu este contrară principiului constitutional
al egalitătii cetătenilor în fata legii si a autoritătilor publice, consacrat
prin art. 16 alin. (1) din Legea fundamentală, deoarece chiar prin Constitutie
sunt stabilite incompatibilităti pentru unele profesii, de exemplu, pentru cea
de judecător, prin art. 124, iar pentru cea de procuror, prin art. 131 alin.
(2), fără ca prin aceasta să se încalce principiul egalitătii. Or, în cazul la
care se referă exceptia de neconstitutionalitate incompatibilitatea a fost
determinată de statutul profesiei, stabilit în concordantă cu etica si cu
exigentele ce decurg din calitatea de membru al Corpului Expertilor Contabili
si Contabililor Autorizati, tocmai pentru a se garanta exercitarea în mod
independent, cu corectitudine si competentă a acestor profesii, fără a fi
afectat vreun drept fundamental al persoanelor în cauză.
Asa fiind, Curtea constată că art. 11 alin. (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, în redactarea finală cuprinsă în pct. 7 al
articolului unic din Legea nr. 186/1999, nu contravine prevederilor art. 16
alin. (1) din Constitutie. Totodată, Curtea constată că activitatea expertilor
contabili nu se rezumă la efectuarea expertizelor judiciare, astfel cum este
cea a expertilor tehnici, în statutul cărora asemenea incompatibilităti nu sunt
prevăzute (Legea nr. 2/2000), ci cuprinde efectuarea si a altor activităti,
printre care lucrări pentru agenti economici, pentru institutii, ori activitate
de cenzor, în conditiile prevăzute de lege, activităti care justifică
reglementarea diferită a incompatibilitătilor a căror constitutionalitate este
contestată, nefiind contrară principiului egalitătii în drepturi, consacrat
prin art. 16 alin. (1) din Constitutie.
De altfel, jurisprudenta Curtii Constitutionale, în
deplin acord cu cea a Curtii Europene a Drepturilor Omului, a stabilit în mod
constant că în sensul Constitutiei principiul egalitătii nu poate conduce la
uniformitate, la negarea dreptului la diferentă de tratament juridic în cazul
unor
situatii
diferite (de exemplu, Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8 februarie
1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16
martie 1994, Decizia nr. 135 din 5 noiembrie 1996, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 345 din 17 decembrie 1996, Decizia nr. 20
din 2 februarie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
72 din 18 februarie 2000).
Referitor la critica de neconstitutionalitate privind
încălcarea art. 38 alin. (1) din Constitutie, Curtea constată că si aceasta
este neîntemeiată. Într-adevăr, textul de lege supus controlului de
constitutionalitate nu contine dispozitii de natură să contravină acestei
prevederi constitutionale, potrivit căreia “Dreptul la muncă nu poate fi
îngrădit. Alegerea profesiei si alegerea locului de muncă sunt libere”, ci,
dimpotrivă, prevede că expertii contabili si contabilii autorizati au
posibilitatea de a opta între exercitarea atributiilor conferite de această
calitate în cadrul Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati si
exercitarea oricărei alte activităti salarizate în afara acestui corp sau
activităti comerciale, activităti pe care nu le pot desfăsura în regim de
cumul.
Prevederea constitutională cuprinsă în art. 38 alin.
(1), precum si cea similară din art. 6 pct. 1 din Pactul international cu
privire la drepturile economice, sociale si culturale sunt deci respectate,
deoarece categoriile profesionale a căror activitate este reglementată prin
Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, cu modificările si completările finale
cuprinse în Legea nr. 186/1999, au “[…] posibilitatea să-si câstige
existenta printr-o muncă liber aleasă sau acceptată […]”. Expertii
contabili si contabilii autorizati pot să aleagă între statutul de liber
profesionist, situatie în care trebuie să se supună restrictiilor prevăzute în
acest statut, ori de salariat, situatie în care, conform textului de lege
criticat, nu îsi mai pot desfăsura activitatea de expert contabil sau contabil
autorizat, membru al acestui corp profesional.
Această incompatibilitate nu reprezintă o încălcare
ori o restrângere a dreptului fundamental la muncă sau a libertătii de alegere
a profesiei sau a locului de muncă. Din aceeasi perspectivă Curtea retine că
nici prevederile art. 49 din Constitutie, referitoare la restrângerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti, nu sunt încălcate, deoarece
dispozitiile legale supuse controlului de constitutionalitate nu contin
restrângerea exercitiului dreptului la muncă, ci cuprind incompatibilităti
destinate unei desfăsurări normale, independente si corecte a unor profesii
autorizate, cum sunt acelea de expert contabil si contabil autorizat. De
altfel, incompatibilităti similare sunt prevăzute si în alte acte normative
care reglementează organizarea altor profesii libere, de exemplu cea a
avocatilor, notarilor sau executorilor judecătoresti. Aceste restrictii
prevăzute prin lege sunt doar conditii pentru cei care vor să acceadă la
statutul de expert contabil sau contabil autorizat, ca si cele de studii sau
vechime, iar nu o restrângere a unor drepturi constitutionale.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c)
si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, cu
majoritate de voturi,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 11 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind
organizarea activitătii de expertiză contabilă si a contabililor autorizati,
modificată si completată prin Ordonanta Guvernului nr. 89/1998, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 186/1999, exceptie ridicată de Ana
Popa, Gheorghe Blidaru, Floarea Petrescu si Mihai Nicoară în Dosarul nr.
5.868/2000 al Judecătoriei Târgoviste.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 19 iunie
2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
Prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Marioara Prodan
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
înfiintarea unor filiale ale Companiei Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A.
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României, ale art. 48 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române si reorganizarea
Societătii Nationale a Căilor Ferate Române, aprobată si modificată prin Legea
nr. 89/1999, cu modificările si completările ulterioare, precum si ale art. 1
alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 581/1998 privind înfiintarea Companiei
Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. prin
reorganizarea
Societătii Nationale a Căilor Ferate Române,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se înfiintează filialele Companiei Nationale
de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A., prevăzute în anexa nr. 1, ca societăti
comerciale pe actiuni, denumite în continuare societăti.
Art. 2. - (1) Sediul si capitalul social ale
societătilor înfiintate potrivit art. 1 sunt prevăzute în anexa nr. 1, iar
obiectul de activitate este prevăzut în anexa nr. 2.
(2) Societătile înfiintate potrivit art. 1 sunt persoane
juridice române, se organizează si functionează în conformitate cu legislatia
în vigoare si cu statutele proprii, întocmite potrivit statutului-cadru
prevăzut în anexa nr. 3.
(3) Capitalul social initial al societătilor se
constituie prin aporturi în natură (active) si în numerar de la Compania
Natională de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A., denumită în continuare C.F.R.,
corespunzător obiectului de activitate, stabilite pe baza datelor din balanta
de verificare contabilă încheiată la data de 30 iunie 2001.
(4) Participatiile la capitalul social initial sunt
subscrise si integral vărsate de C.F.R., în calitate de actionar unic, al cărui
capital social se diminuează în mod corespunzător.
(5) Efectuarea aporturilor de către C.F.R. se va face
pe bază de protocol, care se va încheia în termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri. Dacă valoarea capitalului social,
stabilită prin protocolul de predare-preluare, va fi diferită de cea prevăzută
în anexa nr. 1 se va solicita registrului comertului rectificarea cuvenită,
potrivit legii, în termen de 30 de zile de la semnarea protocolului, pe baza
aprobării adunării generale a actionarilor.
(6) Valoarea terenurilor constituite ca aport la
capitalul social initial al societătilor nu este cuprinsă în capitalul social
initial prevăzut în anexa nr. 1. Aceste terenuri se vor evalua în termen de 12
luni de la data înfiintării societătilor, modificându-se în mod corespunzător
capitalul social al C.F.R. si al societătilor.
(7) Pe toată perioada în care C.F.R. este actionar
majoritar la societăti, prin ordin al ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei, si cu acordul adunării generale extraordinare a
actionarilor a C.F.R. si a fiecărei societăti implicate, se pot efectua
transferuri fără plată de active, corporale si necorporale, între C.F.R. si
acestea, în conditiile legii, cu modificarea corespunzătoare a capitalului
social.
(8) Societătile înfiintate potrivit art. 1 se pot
privatiza în conditiile legii, C.F.R. putând păstra pachetul majoritar de
actiuni.
(9) Pe perioada în care C.F.R. este actionar majoritar
societătile pot vinde active din patrimoniul lor persoanelor fizice sau
juridice de drept privat, la initiativa consiliului de administratie, cu
acordul C.F.R., exprimat prin mandat special dat reprezentantilor săi în
adunarea generală a actionarilor. Vânzarea se poate face numai în cazul în care
nu este afectată privatizarea C.F.R. sau privatizarea unui activ în
integralitatea sa. Utilizarea sumelor rezultate din vânzarea activelor se face
în conditiile legii.
Art. 3. - Investitiile pentru realizarea unor proiecte
ce concură la modernizarea infrastructurii feroviare, în vederea integrării
României în sistemul de transport feroviar european, se finantează din venituri
proprii si, în completare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei repartizat pentru C.F.R.
Art. 4. - Serviciile financiar-contabile, de control
de gestiune, juridice, de organizare a licitatiilor, a managementului
proiectelor finantate din credite interne sau externe, contractarea si
gestionarea acestor credite se asigură pe bază de contracte încheiate cu
Societatea de Servicii de Management Feroviar “S.M.F.” - S.A.
Art. 5. - Personalul necesar în vederea desfăsurării
activitătii societătilor este preluat de la C.F.R., în functie de competenta
profesională si de disciplina în activitate si se consideră transferat. Până la
încheierea contractului colectiv de muncă la societăti personalul transferat va
beneficia de drepturile de salarizare si de celelalte drepturi de personal
avute la data transferării, prevăzute în contractul colectiv de muncă al
C.F.R., corespunzătoare posturilor pe care urmează să le ocupe, precum si de
alte drepturi prevăzute de legislatia în vigoare.
Art. 6. - (1) Societătile sunt conduse de adunarea
generală a actionarilor, formată din reprezentantii C.F.R. si ai celorlalti
actionari.
(2) Adunarea generală a actionarilor a C.F.R. numeste
reprezentantii acesteia în adunarea generală a actionarilor fiecărei societăti.
(3) Convocarea, cvorumul si atributiile adunării
generale a actionarilor sunt prevăzute în statutul societătii, întocmit
potrivit statutului-cadru prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 7. - (1) Adunările generale ale actionarilor aleg
membrii consiliilor de administratie ale societătilor. Pe perioada în care
C.F.R. detine participarea majoritară la capitalul social al societătilor
membrii consiliilor de administratie, presedintii acestora si directorii
societătilor sunt numiti la propunerea adunării generale a actionarilor a
C.F.R..(2) Directorul fiecărei societăti este si presedintele consiliului de
administratie al societătii respective.
Art. 8. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei,
Ion Selaru,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Bucuresti,
13 septembrie 2001.
Nr. 887.
SEDIUL SI CAPITALUL SOCIAL
ale filialelor înfiintate la Compania Natională de Căi
Ferate “C.F.R.” - S.A.
Nr. crt. |
Denumirea filialei |
Sediul |
Capitalul social |
Numărul actiunilor- lei -/ Valoarea nominală - lei - |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Societatea
Comercială Lucrări de Sudură Linii de Căi Ferate “Sudarec” - S.A. |
Municipiul
Bucuresti, Piata Gării de Nord nr. 1-3, sectorul 1 |
13.024.800.000 |
520.992/25.000 |
2. |
Societatea
Comercială de Productie Industrială de Aparataj, Centralizare si Telecomandă
Căi Ferate “Spiact Craiova”
- S.A. |
Municipiul
Craiova, Aleea Depoului nr. 3, judetul Dolj |
2.740.875.000 |
109.635/25.000 |
3. |
Societatea
Comercială de Productie Industrială de Aparataj, Centralizare si Telecomandă
Căi Ferate “Spiact Arad Arad” -
S.A. |
Municipiul
Arad, str. Aurel Vlaicu nr. 10-12, judetul |
1.074.425.000 |
42.977/25.000 |
4. |
Societatea
Comercială de Productie Industrială de Aparataj, Centralizare si Telecomandă
Căi Ferate “Spiact Cluj” -
S.A. |
Municipiul
Cluj-Napoca, Str. Gării nr. 2-4, judetul Cluj |
557.400.000 |
22.296/25.000 |
5. |
Societatea
Comercială de Productie Industrială de Aparataj, Centralizare si Telecomandă
Căi Ferate “Spiact judetul Brasov Brasov”
- S.A. |
Municipiul
Brasov, Str. Automotoarelor nr. 10, |
3.135.925.000 |
125.437/25.000 |
6. |
Societatea
Comercială de Productie Industrială de Aparataj, Centralizare si Telecomandă
Căi Ferate “Spiact Galati”
- S.A. |
Municipiul
Galati, str. Moruzi nr. 19, judetul Galati |
2.342.475.000 |
93.699/25.000 |
OBIECTUL DE ACTIVITATE
al filialelor înfiintate la Compania Natională de Căi
Ferate “C.F.R.” - S.A.
1) Societatea Comercială Lucrări de Sudură Linii de
Căi Ferate “Sudarec” - S.A.
Obiectul de activitate:
- sudarea sinelor si realizarea căii fără joante pe
bază de proiect pentru întreaga retea de cale ferată, inclusive sudură
aluminotermică;
- realizarea de joante izolante si cupoane de
tranzitie;
- montarea schimbătoarelor de cale;
- întretinere si reparatii curente la utilajele de
sudură linii de cale ferată, precum si la utilajele mici de întretinere a căii;
- confectionarea de parazăpezi;
- confectionarea de plăci de polietilenă si dibluri
din lemn;
- amenajări ale vagoanelor grup social;
- confectionarea de forme pentru sudura
alumino-termică;
- reconditionarea sinelor uzate;.- lucrări de sudură a
liniilor de metrou si la alte administratii feroviare;
- transportul pe calea ferată în scopul desfăsurării
activitătii proprii;
- lucrări de microproductie piese de schimb;
- activităti de aprovizionare comercială si comert,
inclusiv comert exterior;
- activităti de proiectare;
- asistentă tehnică de specialitate;
- lucrări de montaj, de punere în functiune si de
service în tară si în străinătate pentru produsele din profilul său de
activitate;
- intermedieri, producerea si/sau comercializarea
angros si en détail, prin unităti proprii, a produselor de larg consum proprii,
provenite de la parteneri interni sau externi ori furnizate partenerilor
externi;
- activităti de intermediere si reprezentare pentru
persoane fizice si juridice din tară si din străinătate;
- efectuarea de operatiuni de transport pentru
realizarea obiectului de activitate, precum si pentru alte persoane fizice si
juridice din tară si din străinătate;
- prestări de servicii în domeniile: mecanic,
electric, electronic, vopsitorie, acoperiri de protectie, tinichigerie,
vulcanizare auto;
- servicii de reparatii si întretinere a mijloacelor
auto, transport auto intern si international de mărfuri si de persoane;
- concesionarea, locatia de gestiune si închirierea de
active către persoane fizice si juridice;
- realizarea de activităti sociale pentru persoane
fizice si juridice din cadrul societătii comerciale si din afara ei.
2) Societatea Comercială de Productie Industrială
de Aparataj, Centralizare si Telecomandă Căi Ferate “Spiact Craiova” - S.A.
3) Societatea Comercială de Productie Industrială
de Aparataj, Centralizare si Telecomandă Căi Ferate “Spiact Arad” - S.A.
4) Societatea Comercială de Productie Industrială
de Aparataj, Centralizare si Telecomandă Căi Ferate “Spiact Cluj” - S.A.
5) Societatea Comercială de Productie Industrială
de Aparataj, Centralizare si Telecomandă Căi Ferate “Spiact Brasov” - S.A. si
6) Societatea Comercială de Productie Industrială
de Aparataj, Centralizare si Telecomandă Căi Ferate “Spiact Galati” - S.A.
Obiectul de activitate:
- activităti de productie industrială, reparatii si
întretinere pentru instalatii si bunuri, cu caracter preponderent feroviar;
- activităti de aprovizionare comercială si comert,
inclusiv comert exterior;
- activităti de proiectare;
- asistentă tehnică de specialitate;
- lucrări de montaj, de punere în functiune si de
service în tară si în străinătate pentru produsele din profilul său de
activitate;
-
intermedieri, comercializarea angro si en détail a produselor de larg consum
proprii sau provenite de la parteneri interni ori externi;
- activităti de intermediere si prezentare pentru
persoane fizice si juridice din tară si din străinătate;
- efectuarea de operatiuni de transport pentru
realizarea obiectului de activitate, precum si pentru alte persoane fizice si
juridice din tară si din străinătate;
- prestări de servicii în domeniile: mecanic,
electric, electronic, vopsitorie, acoperiri de protectie, tinichigerie auto;
- servicii de reparatii si întretinere a mijloacelor
auto, transport auto intern si international de mărfuri si de personae;
- concesionarea, locatia de gestiune si închirierea de
active către persoane fizice si juridice;
- realizarea de activităti sociale pentru persoane
fizice din cadrul societătii comerciale si din afara ei.
STATUTUL - CADRU
al Filialei ..........................................
CAPITOLUL I
Denumirea, forma juridică, sediul, durata
ARTICOLUL 1
Denumirea
(1) Denumirea filialei este
.................................................
(2) ................................................................,
denumită în continuare societate, este, potrivit art. 42 din Legea nr.
31/1990 privind societătile comerciale, republicată, filială cu personalitate
juridică a Companiei Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A., denumită în
continuare C.F.R.
(3) Sigla si emblema societătii sunt prezentate în
anexele nr. 1-6 care fac parte integrantă din prezentul statut.
(4) În toate actele, facturile, scrisorile sau
publicatiile emanând de la societate se mentionează denumirea acesteia, urmată
de cuvintele “societate pe actiuni” sau de initialele”S.A.”, de capitalul
social, din care cel efectiv vărsat, de sediul, numărul de înmatriculare în
registrul comertului si de codul fiscal.
ARTICOLUL 2
Forma juridică
Societatea
este persoană juridică română, având forma juridică de societate comercială pe
actiuni, care îsi desfăsoară activitatea în conformitate cu legile române si cu
prezentul statut.
ARTICOLUL 3
Sediul
(1) Sediul societătii este în
..............................................
(2) Sediul poate fi schimbat în aceeasi localitate sau
în altă localitate din România, pe baza hotărârii adunării generale a
actionarilor, potrivit legii.
(3) Societatea poate înfiinta reprezentante, agentii
si alte asemenea subunităti, în tară si în străinătate.
ARTICOLUL 4
Durata
Societatea
se constituie pe durată nelimitată, cu începere de la data înmatriculării ei în
registrul comertului.
CAPITOLUL II
Scopul si obiectul de activitate
ARTICOLUL 5
Scopul
Scopul societătii este următorul: .....................................
ARTICOLUL 6
Obiectul de activitate
Societatea are, în principal, următorul obiect de
activitate: ...........................................................
CAPITOLUL III
Capitalul social, actiunile
ARTICOLUL 7
Capitalul social
(1) Capitalul social initial al societătii este de ............. lei, împărtit în ........... actiuni nominative cu valoare nominală de 25.000 lei, si se constituie prin aporturi în natură (active) si în numerar de la C.F.R., stabilite pe baza datelor din balanta de verificare contabilă la data de 30 iunie 2001.
(2) Participatiile la capitalul social initial al
societătii sunt subscrise si integral vărsate, la data înfiintării, de către
C.F.R. în calitate de actionar unic.
(3) Societatea poate fi privatizată în conditiile
legii, C.F.R. având posibilitatea de a păstra pachetul majoritar de actiuni.
ARTICOLUL 8
Actiunile
(1) Actiunile sunt nominative si vor cuprinde toate
elementele prevăzute de lege.
(2)
Societatea va tine evidenta actionarilor si a actiunilor într-un registru
numerotat, sigilat si parafat de presedintele consiliului de administratie.
Registrul se păstrează la sediul societătii.
ARTICOLUL 9
Reducerea si majorarea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza
hotărârii adunării generale extraordinare a actionarilor, în conditiile si cu
respectarea procedurii prevăzute de lege.
ARTICOLUL 10
Drepturi si obligatii decurgând din actiuni
(1) Fiecare actiune subscrisă si plătită, potrivit
legii, conferă detinătorului dreptul la un vot în adunarea generală a
actionarilor, dreptul de a alege si de a fi ales în organelle de conducere,
dreptul de a participa la distribuirea profitului, conform dispozitiilor legale
si prevederilor prezentului statut, precum si alte drepturi prevăzute de lege
si de prezentul statut.
(2) Detinerea actiunii implică adeziunea de drept la
statutul societătii.
(3) Drepturile si obligatiile legate de actiuni
urmează actiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane.
(4) Obligatiile societătii sunt garantate cu
patrimonial acesteia, iar actionarii răspund numai până la limita capitalului
social subscris.
(5) Patrimoniul societătii nu poate fi grevat de
datorii sau de alte obligatii personale ale actionarilor. Un creditor al unui
actionar poate formula pretentii asupra părtii din profitul societătii, care i
se va repartiza de către adunarea generală a actionarilor, sau asupra
cotei-părti cuvenite acestuia la lichidarea societătii, efectuată în conditiile
legii si ale prezentului statut.
ARTICOLUL 11
Cesiunea actiunilor
(1) În orice
raporturi cu societatea, aceasta recunoaste pentru fiecare actiune un singur
proprietar.
(2) Cesiunea partială sau totală a actiunilor între
actionari si/sau către terti se face în conditiile si cu procedura prevăzute de
lege.
ARTICOLUL 12
Pierderea actiunilor
(1) În cazul pierderii uneia sau mai multor actiuni
proprietarul va trebui să anunte consiliul de administratie si să facă publică
pierderea acestora în cel putin două ziare de largă circulatie.
(2) Actiunile pierdute se anulează de către consiliul
de administratie. Decizia de anulare va fi publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea a IV-a, cu specificarea numărului de ordine al actiunilor
anulate.
(3) După 6 luni actionarul va putea obtine un duplicat
al actiunilor pierdute.
CAPITOLUL IV
Adunarea generală a actionarilor
ARTICOLUL 13
Atributii
(1) Adunarea generală a actionarilor este organul de
conducere al societătii, care decide asupra politicii economice si asupra
activitătii ei, în conformitate cu mandatul primit de la actionari.
(2) Adunările generale ale actionarilor sunt ordinare
si extraordinare.
(3) Împuternicitii mandatati să reprezinte interesele
C.F.R. în adunarea generală a actionarilor sunt în număr de 3, din care un
specialist din cadrul Ministerului Finantelor Publice si un specialist din
cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, numiti
sau, după caz, revocati prin hotătâre a adunării generale a actionarilor a
C.F.R.
(4) Pentru activitatea depusă împuternicitii mandatati
să reprezinte interesele C.F.R. în adunarea generală a actionarilor au dreptul
la o indemnizatie stabilită de adunarea generală a actionarilor a C.F.R.
(5) Adunarea generală ordinară a actionarilor are
următoarele atributii:
a) aprobă strategia globală de dezvoltare,
retehnologizare, modernizare si restructurare economico-financiară a
societătii;
b) alege membrii consiliului de administratie si
cenzorii, inclusiv cenzorii supleanti, îi descarcă de activitate si propune
numirea sau revocarea acestora de adunarea generală a actionarilor a C.F.R.;
c) stabileste indemnizatia membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor;
d) aprobă regulamentul de organizare si functionare al
consiliului de administratie;
e)
examinează programele de activitate si proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli ale societătii, elaborate de consiliul de administratie, si le
aprobă;
f) aprobă constituirea rezervelor statutare;
g) examinează, aprobă sau modifică bilantul contabil
si contul de profit si pierderi, după analizarea rapoartelor consiliului de
administratie si ale cenzorilor, si aprobă repartizarea profitului;
h) fixează dividendele;
i) hotărăste cu privire la executarea de investitii si
reparatii capitale si stabileste plafonul valoric de la care competenta revine
consiliului de administratie;
j) aprobă delegări de competente pentru consiliul de
administratie al societătii;
k) stabileste nivelul garantiei cerute
administratorilor, în conditiile legii;
l) se pronuntă asupra gestiunii administratorilor;
h) hotărăste gajarea, închirierea sau desfiintarea
uneia sau a mai multor reprezentante ale societătii.
(6) Adunarea generală extraordinară a actionarilor are
următoarele atributii:
a) aprobă structura organizatorică a societătii;
b) hotărăste cu privire la contractarea de împrumuturi
bancare si la acordarea de garantii si stabileste plafonul valoric de la care
competenta revine consiliului de administratie;
c) hotărăste cu privire la înfiintarea si desfiintarea
de reprezentante, agentii si de alte subunităti fără personalitate juridică;
d) hotărăste cu privire la majorarea capitalului
social, la modificarea numărului de actiuni sau a valorii nominale a acestora,
cu acordul C.F.R.;
e) hotărăste reîntregirea capitalului social sau, după
caz, reducerea acestuia, cu acordul C.F.R.;
f) hotărăste cu privire la mutarea sediului
societătii, cu acordul C.F.R.;
g) analizează si propune spre aprobare fuziunea,
divizarea, dizolvarea sau lichidarea societătii, cu acordul C.F.R.;
h) hotărăste cu privire la modificarea si la
completarea obiectului de activitate al societătii în afara activitătii de
bază;
i) aprobă asocierea, în vederea constituirii de noi
societăti comerciale, sau participarea cu capital la alte societăti comerciale,
în conditiile legii, cu acordul prealabil al C.F.R.;
j) hotărăste cu privire la actionarea în justitie a
membrilor consiliului de administratie, a directorului sau a cenzorilor pentru
pagube pricinuite societătii;
k) aprobă conversia actiunilor dintr-o categorie în
alta, în conditiile legii;
l) hotărăste emisiunea de obligatiuni si conversia
unei categorii de obligatiuni în altă categorie sau în actiuni;
m) hotărăste cu privire la orice modificare a
statutului;
n) hotărăste cumpărarea de actiuni, cotarea la bursă,
vânzarea si tranzactionarea pe piată a actiunilor proprii, cu acordul prealabil
al C.F.R.;
o) stabileste plafoane valorice si competente de
efectuare a cheltuielilor;
p) numeste directorul societătii si îi stabileste
salariul;
q) stabileste adaosurile la salariu si criteriile de acordare
a acestora pentru director si pentru directorii executivi;
r) hotărăste în orice alte probleme privind
activitatea societătii, cu exceptia celor care revin adunării generale ordinare
a actionarilor.
(7) Acordul C.F.R., prevăzut la alin. (6) lit. d), e),
f), g), i) si n), este cerut în perioada în care participarea majoritară la
capitalul social este detinută de către C.F.R.
ARTICOLUL 14
Convocarea adunării generale a actionarilor
(1) Adunarea
generală a actionarilor se convoacă ori de câte ori va fi nevoie de
presedintele consiliului de administratie, de persoana desemnată de acesta să
îl înlocuiască sau la solicitarea C.F.R.
(2) Adunările generale ordinare ale actionarilor au
loc cel putin o dată pe an, la cel mult 3 luni de la încheierea exercitiului
financiar, pentru examinarea bilantului contabil si a contului de profit si
pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea programului de activitate si a
bugetului de venituri si cheltuieli pe anul în curs.
(3) Adunările generale extraordinare ale actionarilor
se convoacă la cererea actionarilor reprezentând cel putin o treime din
capitalul social sau la cererea cenzorilor.
(4) Adunarea generală a actionarilor va fi convocată
de administratori, în conformitate cu dispozitiile prezentului statut, cu cel
putin 15 zile înainte de data stabilită.
(5) Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea a IV-a, si într-un ziar de largă circulatie din localitatea în
care se află sediul societătii. În perioada în care C.F.R. este actionar unic
convocarea adunării generale a actionarilor se va face prin corespondentă.
(6) Convocarea va cuprinde locul si data tinerii
adunării generale a actionarilor, precum si ordinea de zi.
(7) Când pe ordinea de zi figurează propuneri pentru
modificarea statutului, convocarea va trebui să cuprindă textul integral al
propunerilor.
(8) Adunarea generală a actionarilor se întruneste la
sediul societătii sau în alt loc indicat în convocare.
ARTICOLUL 15
Organizarea adunării generale a actionarilor
(1) Pentru
validarea deliberărilor adunării generale ordinare a actionarilor este necesară
prezenta actionarilor reprezentând cel putin jumătate din capitalul social, iar
hotărârile trebuie să fie luate de actionarii care detin majoritatea absolută
din capitalul social reprezentat în aceasta.
(2) Dacă adunarea generală ordinară a actionarilor nu
poate lucra din cauza neîndeplinirii conditiilor mentionate la alin. (1),
adunarea generală a actionarilor ce se va întruni după a doua convocare poate
să delibereze asupra problemelor aflate pe ordinea de zi a primei adunări,
oricare ar fi partea de capital social reprezentată de actionarii prezenti, cu
majoritate.
(3) Pentru valabilitatea deliberărilor adunării
generale extraordinare a actionarilor sunt necesare:
a) la prima convocare, prezenta actionarilor
reprezentând trei pătrimi din capitalul social, iar hotărârile să fie luate cu
votul unui număr de actionari care să reprezinte cel putin jumătate din
capitalul social;
b) la convocările următoare, prezenta actionarilor
reprezentând jumătate din capitalul social, iar hotărârile să fie luate cu
votul unui număr de actionari care să reprezinte cel putin o treime din
capitalul social.
(4) Presedintele consiliului de administratie
desemnează 2 secretari care să verifice lista de prezentă a actionarilor si să
întocmească procesul-verbal al adunării generale a actionarilor.
(5) Procesul-verbal al adunării generale a
actionarilor se va scrie într-un registru sigilat si parafat. Procesul-verbal
va fi semnat de persoana care a prezidat sedinta si de secretarii care l-au
întocmit.
ARTICOLUL 16
Exercitarea dreptului de vot în adunarea generală a
actionarilor
(1)
Hotărârile adunării generale a actionarilor se iau, de regulă, prin vot
deschis.
(2) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea
membrilor consiliului de administratie si a cenzorilor, pentrurevocarea
acestora si pentru luarea hotărârilor referitoare la răspunderea
administrativă.
(3)
Hotărârile luate de adunarea generală a actionarilor în limitele legii sau ale
actului constitutiv sunt obligatorii chiar si pentru actionarii care nu au luat
parte la aceasta sau care au votat împotrivă.
CAPITOLUL V
Consiliul de administratie
ARTICOLUL 17
Organizarea
(1) Societatea este administrată de un consiliu de administratie, format din 5 membri, dintre care un specialist din cadrul Ministerului Finantelor Publice si unul din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, alesi de adunarea generală a actionarilor pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realesi.
(2) Conducerea executivă a societătii este asigurată
de un director numit de adunarea generală a actionarilor.
(3) Când se creează un loc vacant în consiliul de
administratie adunarea generală a actionarilor alege un nou administrator
pentru ocuparea locului vacant. Durata pentru care este ales noul administrator
pentru a ocupa locul vacant va fi egală cu perioada care a rămas până la
expirarea mandatului predecesorului său.
(4) Consiliul de administratie se întruneste cel putin
o dată pe lună si ori de câte ori este necesar, la convocarea presedintelui sau
la cererea unei treimi din numărul membrilor săi.
(5) Pentru valabilitatea deciziilor este necesară
prezenta a cel putin două treimi din numărul membrilor consiliului de
administratie, iar deciziile se iau cu majoritatea absolută a membrilor
prezenti.
(6) Dezbaterilor consiliului de administratie au loc
conform ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte cu
cel putin 5 zile înainte. Acestea se consemnează în procesul-verbal al sedintei,
care se scrie într-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului
de administratie. Procesul-verbal se semnează de persoana care a prezidat
sedinta si de secretar.
(7) Consiliul de administratie poate delega unele
dintre atributiile sale conducerii executive a societătii si poate recurge la
consultanti pentru studii, analize sau expertize, necesare luării unor decizii.
(8) Presedintele consiliului de administratie este
reprezentantul legal al societătii în relatiile cu autoritătile publice si cu
persoanele fizice sau juridice, române si străine, si angajează patrimonial
societatea prin semnătura sa, aplicată pe actele juridice, în limita valorică
stabilită de adunarea generală a actionarilor. El poate delega directorului
unele dintre atributiile sale de reprezentare.
(9) Membrii consiliului de administratie răspund
individual sau solidar, după caz, fată de societate pentru prejudiciile cauzate
acesteia. În astfel de situatii ei pot fi revocati prin hotărâre a adunării
generale a actionarilor.
(10) Sunt incompatibile cu calitatea de membru în
consiliul de administratie persoanele care, potrivit Legii nr. 31/1990,
republicată, nu pot fi fondatori, precum si cele care, personal, rudele sau
afinii acestora până la gradul al doilea inclusiv, sunt, în acelasi timp,
patroni sau asociati în societăti comerciale cu acelasi profil sau care sunt în
relatii comerciale directe cu societatea.
ARTICOLUL 18
Atributiile consiliului de administratie
(1) Consiliul de administratie are, în principal,
următoarele atributii:
a) elaborează proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli al societătii;
b) elaborează documentatiile privind structura
organizatorică si aprobă regulamentul de organizare si functionare a societătii
si regulamentul de ordine interioară;
c) elaborează si prezintă spre avizare adunării
generale a actionarilor strategia de dezvoltare a societătii pe termen lung,
mediu si scurt, care se supune spre aprobare C.F.R.;
d) hotărăste cu privire la închirierea bunurilor pe
care le are în proprietate;
e) aprobă investitiile societătii, în limita
competentelor si a plafoanelor valorice stabilite de adunarea generală a
actionarilor;
f) aprobă criteriile de efectuare a operatiunilor de
încasări si plăti;
g) aprobă efectuarea operatiunilor de cumpărare si vânzare
de bunuri si servicii;
h) aprobă încheierea contractelor de închiriere;
i) stabileste tactica si strategia de marketing;
j) aprobă încheierea sau rezilierea contractelor,
potrivit competentelor acordate;
k) supune anual adunării generale a actionarilor, în
termenul legal de la încheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la
activitatea societătii, bilantul contabil si contul de profit si pierderi pe
anul precedent, precum si proiectul programului de activitate si proiectul
bugetului de venituri si cheltuieli ale acesteia pe anul în curs;
l) aprobă proiectul contractului colectiv de muncă ce
urmează să fie negociat cu reprezentantii salariatilor;
m) aprobă tarifele pentru activitătile specifice
societătii, în conditiile legii;
n) aprobă regimul de amortizare a mijloacelor fixe ale
societătii;
o) aprobă scoaterea din functiune, casarea si
valorificarea unor bunuri materiale, în conditiile legii;
p) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea
generală a actionarilor;
q) stabileste drepturile de salarizare si celelalte
drepturi de personal pentru personalul de conducere al societătii;
r) numeste, suspendă sau revocă directorii executivi
ai societătii si le fixează salariile;
s) hotărăste si în alte domenii legate de activitatea
societătii.
ARTICOLUL 19
Atributiile directorului societătii
(1) În
limitele mandatului acordat de adunarea generală a actionarilor directorul
reprezintă societatea în raporturile cu tertii si are, în principal,
următoarele atributii:
a) aplică strategia si politicile de dezvoltare ale
societătii;
b) angajează, promovează si concediază personalul
societătii;
c) negociază contractul colectiv de muncă;
d) încheie acte juridice, în numele si pe seama
societătii;
e) aprobă operatiunile de vânzare si cumpărare de
bunuri, potrivit competentelor;
f) aprobă operatiunile de încasări si plăti potrivit
competentelor stabilite de adunarea generală a actionarilor;
g) îndeplineste orice alte atributii potrivit
competentelor acordate.
(2) Directorul poate delega o parte din atributiile
sale directorilor adjuncti din cadrul societătii.
(3) Competentele, atributiile si răspunderile
directorilor executivi sunt stabilite prin regulamentul de organizare si
functionare a societătii.
CAPITOLUL VI
Gestiunea
ARTICOLUL 20
Controlul financiar preventiv
(1) Societatea organizează si exercită controlul
financiar preventiv pentru documentele ce cuprind operatiuni care se referă la
drepturile si obligatiile patrimoniale, în faza de angajare si de plată, în
raporturile cu alte persoane juridice sau fizice.
(2) Controlul financiar preventiv se exercită prin
organe de specialitate, potrivit legii.
ARTICOLUL 21
Controlul financiar de gestiune
Controlul
financiar de gestiune se efectuează în conformitate cu prevederile legale, prin
organele de specialitate.
ARTICOLUL 22
Cenzorii
(1) Gestiunea societătii este supravegheată de
actionari si de cenzori.
(2) Societatea are 3 cenzori si 3 cenzori supleanti.
(3) Cenzorii sunt alesi de adunarea generală a
actionarilor. Durata mandatului lor este de 3 ani si pot fi realesi.
(4) Cenzorii îsi exercită personal mandatul.
(5) Cel putin unul dintre cenzori trebuie să fie
contabil autorizat, în conditiile legii, sau expert contabil.
(6) Pe perioada în care statul va detine cel putin 20%
din capitalul social unul dintre cenzori va fi recomandat de Ministerul
Finantelor Publice.
(7) Cenzorii sunt remunerati cu o indemnizatie fixă,
stabilită de adunarea generală a actionarilor.
(8) Cenzorii au următoarele atributii principale:
a) să supravegheze gestiunea societătii;
b) să verifice dacă bilantul contabil si contul de
profit si pierderi sunt legal întocmite si în concordantă cu registrele;
c) să verifice dacă registrele sunt corect tinute;
d) să verifice dacă evaluarea patrimoniului s-a făcut
conform reglementărilor legale.
(9) Bilantul contabil si contul de profit si pierderi
nu pot fi aprobate de adunarea generală a actionarilor, dacă nu sunt însotite
de raportul cenzorilor.
(10) Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) să facă, în fiecare lună si inopinat, inspectii ale
casei si să verifice existenta titlurilor sau a valorilor care sunt
proprietatea societătii ori care au fost primite în gaj, cautiune sau depozit;
b) să convoace adunarea generală ordinară sau
extraordinară a actionarilor, atunci când nu a fost convocată de către
administratori;
c) să ia parte la adunările generale ordinare sau
extraordinare ale actionarilor, inserând în ordinea de zi propunerile pe care
le vor considera necesare;
d) să constate depunerea regulată a garantiei din
partea administratorilor;
e) să vegheze ca dispozitiile legii, ale actului
constitutive sau ale prezentului statut să fie îndeplinite de administratori si
de lichidatori.
(11) Despre rezultatul verificărilor efectuate conform
alin. (10), precum si asupra propunerilor pe care le consideră necesare privind
bilantul contabil si repartizarea profitului cenzorii vor prezenta adunării
generale a actionarilor un raport amănuntit. Pentru îndeplinirea acestei
obligatii cenzorii vor delibera împreună, însă pot face, în caz de
neîntelegere, rapoarte separate pe care le vor prezenta adunării generale a
actionarilor.
(12) Cenzorii vor aduce la cunostintă
administratorilor neregulile în administratie si încălcările dispozitiilor
legale si statutare pe care le constată, iar cazurile mai importante le vor
aduce la cunostintă adunării generale a actionarilor.
(13) Cenzorii iau parte la sedintele consiliului de
administratie si ale adunării generale a actionarilor, fără drept de vot.
(14) Cenzorilor le este interzis să comunice
actionarilor, în particular, sau tertilor date referitoare la operatiunile
societătii, constatate cu ocazia exercitării mandatului lor.
(15) Cenzorii vor înscrie într-un registru special
deliberările lor, precum si constatările făcute în exercitarea mandatului lor.
(16)
Revocarea cenzorilor se poate face numai de adunarea generală a actionarilor,
cu votul cerut la adunările generale extraordinare ale actionarilor.
(17) Cenzorii îndeplinesc si alte atributii prevăzute
de lege.
CAPITOLUL VII
Activitatea
ARTICOLUL 23
Exercitiul financiar
(1) Pentru îndeplinirea obiectului de activitate si în
conformitate cu atributiile stabilite societatea utilizează sursele de
finantare constituite conform legii, credite bancare si alte surse financiare.
(2) Exercitiul financiar începe la data de 1 ianuarie
si se încheie la data de 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercitiu
financiar începe la data constituirii societătii.
ARTICOLUL 24
Personalul
(1)
Personalul este încadrat în conditiile legii, pe bază de concurs sau examen
si/sau prin alte forme de selectie.
(2) Conditiile de angajare, de organizare si
desfăsurare a concursurilor, a examenelor si a selectiei personalului se
stabilesc prin regulament aprobat de consiliul de administratie.
(3) Personalul este supus statutului personalului
feroviar, reglementărilor specifice emise de autoritatea de stat în domeniul
transporturilor feroviare, precum si regulamentului de ordine interioară a
societătii.
(4) Drepturile si obligatiile salariatilor se
stabilesc prin contractul colectiv de muncă.
(5) Personalul societătii beneficiază de facilităti de
călătorie pe calea ferată în aceleasi conditii ca si personalul de la C.F.R.
ARTICOLUL 25
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administratie stabileste, în conditiile
legii, modul de amortizare a mijloacelor fixe.
ARTICOLUL 26
(1)
Societatea va tine evidenta contabilă în lei, va întocmi anual bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, conform legislatiei în vigoare.
(2) Bilantul contabil si contul de profit si pierderi
vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform
legii.
ARTICOLUL 27
Calculul si repartizarea profitului
(1) Profitul se stabileste pe baza bilantului contabil
aprobat de adunarea generală a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste
în conditiile legii.
(2) Profitul
rămas după plata impozitului pe profit va fi repartizat în conditiile legii.
(3) Societatea îsi constituie fondul de rezervă si
alte fonduri, în conditiile legii.
(4) Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face
de către societate, în conditiile legii, după aprobarea bilantului contabil de
către adunarea generală a actionarilor.
(5) În cazul înregistrării de pierderi adunarea
generală a actionarilor va analiza cauzele si va hotărî în consecintă.
(6) Acoperirea pierderilor se va face în conditiile
legii si pe baza hotărârii adunării generale a actionarilor.
ARTICOLUL 28
Registrele
Societatea va tine, prin grija administratorilor,
registrele prevăzute de lege.
CAPITOLUL VIII
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea
ARTICOLUL 29
Modificarea formei juridice
Adunarea generală a actionarilor poate hotărî
schimbarea formei juridice a societătii, în conditiile legii.
ARTICOLUL 30
Dizolvarea si lichidarea societătii se vor face
conform prevederilor legale.
ARTICOLUL 31
Litigii
(1)
Litigiile de orice fel apărute între societate si persoane fizice sau juridice
sunt de competenta instantelor judecătoresti de drept comun.
(2) Pentru solutionarea litigiilor cu alte societăti
comerciale se poate apela si la arbitraj.
CAPITOLUL IX
Dispozitii finale
ARTICOLUL 32
Prevederile prezentului statut se completează cu
dispozitiile Legii nr. 31/1990, republicată, precum si ale Codului comercial.
ANEXA Nr.
1
la statut
Societătii Comerciale Lucrări de Sudură Linii de Căi
Ferate “Sudarec” - S.A.
ANEXA Nr.
2
la statut
SIGLA SI EMBLEMA
Societătii Comerciale de Productie Industrială de Aparataj, Centralizare si Telecomandă Căi Ferate “Spiact Craiova” - S.A.
ANEXA Nr.
3
la statut
SIGLA SI EMBLEMA
Societătii Comerciale de Productie Industrială de
Aparataj, Centralizare si Telecomandă Căi Ferate “Spiact Arad” - S.A.
ANEXA Nr.
4
la statut
SIGLA SI EMBLEMA
Societătii Comerciale de Productie Industrială de
Aparataj, Centralizare si Telecomandă Căi Ferate “Spiact Cluj” - S.A.
ANEXA Nr.
5
la statut
Societătii Comerciale de Productie Industrială de
Aparataj, Centralizare si Telecomandă Căi Ferate “Spiact Brasov” - S.A.
ANEXA Nr.
6
la statut
SIGLA SI EMBLEMA
Societătii Comerciale de Productie Industrială de
Aparataj, Centralizare si Telecomandă Căi Ferate “Spiact Galati” - S.A.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli pe anul 2001
ale
regiilor autonome de interes national de sub autoritatea Băncii Nationale a
României
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României, ale art. 48 alin. (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2001 nr.
216/2001 si ale art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
79/2001 privind întărirea disciplinei economico-financiare si alte dispozitii
cu caracter financiar,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă bugetele de venituri si
cheltuieli pe anul 2001 ale regiilor autonome de interes national - Regia
Autonomă “Imprimeria Băncii Nationale a României” si Regia Autonomă “Monetăria
Statului” -, aflate sub autoritatea Băncii Nationale a României, prevăzute în
anexele*) care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Defalcarea pe trimestre a indicatorilor prevăzuti
în bugetele de venituri si cheltuieli ale regiilor autonome prevăzute la alin.
(1) se aprobă de Banca Natională a României în termen de 15 zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 2. - (1) Cheltuielile totale aferente veniturilor
înscrise în bugetele de venituri si cheltuieli ale regiilor autonome, prevăzute
la art. 1, reprezintă limite maxime si pot fi depăsite în cazuri justificate
numai cu aprobarea Guvernului, la propunerea Băncii Nationale a României, cu
avizul Ministerului Finantelor Publice si al Ministerului Muncii si
Solidaritătii Sociale.
(2) În cazul în care în executie se înregistrează
depăsiri ale veniturilor aprobate, unitătile economice vor putea efectua
cheltuieli, altele decât cheltuielile de personal, în functie de realizarea
veniturilor, cu încadrarea în indicatorii de eficientă aprobati.
Art. 3. - (1) Fondul de salarii se poate utiliza
proportional cu gradul de realizare în anul 2001 fată de anul 2000 a
productivitătii muncii calculate valoric în preturi comparabile sau, după caz,
în unităti fizice, prevăzută în bugetul de venituri si cheltuieli.
(2) Drepturile aferente orelor suplimentare se vor
acorda proportional cu gradul de realizare a acestora, cu încadrarea în fondul
de salarii aprobat.
Art. 4. - (1) Nerespectarea prevederilor art. 2
constituie contraventie, dacă nu a fost săvârsită în astfel de conditii încât,
potrivit legii penale, să fie considerate infractiune si se sanctionează cu
amendă de la 5.000.000 lei la 25.000.000 lei.
(2) Contraventia se constată de organele de control
financiar ale statului împuternicite potrivit legii si amenda se aplică
persoanelor vinovate de nerespectarea prezentei hotărâri.
(3) Contraventiei prevăzute la alin. (1) i se aplică
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Guvernatorul Băncii Nationale a României,
Mugur Isărescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Bucuresti,
13 septembrie 2001.
Nr. 895.
*) Anexele
se transmit institutiilor interesate.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
LUCRĂRILOR PUBLICE,
TRANSPORTURILOR
SI LOCUINTEI
pentru
modificarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 922/2000 privind
aprobarea tarifelor pentru prestatiile de servicii specifice efectuate de
Centrul de Perfectionare a Personalului
din
Marina Civilă si Calificare Personal pentru Exploatare Portuară Constanta
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei,
în temeiul prevederilor art. 14 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr. 197/1998, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, si în baza art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Anexa la Ordinul ministrului transporturilor
nr. 922/2000 privind aprobarea tarifelor pentru prestatiile de servicii
specifice efectuate de Centrul de Perfectionare a Personalului din Marina
Civilă si Calificare Personal pentru Exploatare Portuară Constanta, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 661 din 15 decembrie 2000, se
înlocuieste cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin si prin
care se actualizează tarifele cu 32,0%, aplicându-se indicele preturilor de
consum la servicii, stabilit pentru perioada noiembrie 2000-iulie 2001 de
22,8%, publicat de Institutul National de Statistică, si procentul.de 9,2%,
determinat de majorarea pentru anul 2001 a ponderii cheltuielilor de capital în
structura tarifului.
Art. 2. - Centrul de Perfectionare a Personalului din
Marina Civilă si Calificare Personal pentru Exploatare Portuară Constanta va
aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei,
Ion Selaru,
secretar de stat
Bucuresti,
11 septembrie 2001.
Nr.
1.255.
pentru prestatiile de servicii specifice efectuate de
Centrul de Perfectionare a Personalului
din Marina Civilă si Calificare Personal pentru
Exploatare Portuară Constanta
Denumirea prestatiei |
U.M. |
Tariful (lei) |
Cursuri
de perfectionare: |
|
|
-
pentru personalul brevetat |
lei/zi/cursant |
239.000 |
-
pentru personalul nebrevetat |
lei/zi/cursant |
223.000 |
Cursuri
de calificare |
lei/zi/cursant |
61.000 |