MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XIII - Nr. 594
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 21 septembrie 2001
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
880. - Hotărâre privind
înfiintarea unor filiale ale Companiei Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A.
886. - Hotărâre privind
organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Presă “Rompres”
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
315. - Ordin al ministrului
comunicatiilor si tehnologiei informatiei privind calitatea retelelor de
distributie prin cablu pentru semnale de televiziune si radiodifuziune
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
înfiintarea unor filiale ale Companiei Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A.
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României, ale art. 48 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române si reorganizarea
Societătii Nationale a Căilor Ferate Române, aprobată prin Legea nr. 89/1999,
cu modificările si completările ulterioare, precum si ale art. 1 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 581/1998 privind înfiintarea Companiei Nationale de
Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. prin reorganizarea Societătii Nationale a Căilor Ferate
Române,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se înfiintează filialele Companiei Nationale
de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A., prevăzute în anexa nr. 1, ca societăti
comerciale pe actiuni, denumite în continuare societăti.
Art. 2. - (1) Sediul si capitalul social ale
societătilor înfiintate potrivit art. 1 sunt prevăzute în anexa nr. 1, iar
obiectul de activitate este prevăzut în anexa nr. 2.
(2) Societătile înfiintate potrivit art. 1 sunt
persoane juridice române, se organizează si functionează în conformitate cu
legislatia în vigoare si cu statutele proprii, întocmite potrivit
statutului-cadru prevăzut în anexa nr. 3.
(3) Capitalul social initial al societătilor se
constituie prin aporturi în natură (active) si în numerar de la Compania
Natională de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A., denumită în continuare C.F.R.,
corespunzător obiectului de activitate, stabilite pe baza datelor din balanta
de verificare contabilă încheiată la data de 30 iunie 2001.
(4) Participatiile la capitalul social initial sunt
subscrise si integral vărsate de C.F.R., în calitate de actionar unic, al cărui
capital social se diminuează în mod corespunzător.
(5) Efectuarea aporturilor de către C.F.R. se va face
pe bază de protocol, care se va încheia în termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri. Dacă valoarea capitalului social
stabilită prin protocolul de predare-preluare va fi diferită de cea prevăzută
în anexa nr. 1 se va solicita registrului comertului rectificarea cuvenită,
potrivit legii, pe baza aprobării adunării generale a actionarilor.
(6) Valoarea terenurilor constituite ca aport la
capitalul social initial al societătilor nu este cuprinsă în capitalul social
initial prevăzut în anexa nr. 1. Aceste terenuri se vor evalua în termen de 12
luni de la data înfiintării societătilor, modificându-se în mod corespunzător
capitalul social.
(7) Pe toată perioada în care C.F.R. este actionar
majoritar la societăti se pot efectua transferuri de active, corporale si
necorporale, fără plată, prin ordin al ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei, între societăti si C.F.R., precum si cu alte
societăti comerciale rezultate din reorganizarea Societătii Nationale a Căilor
Ferate Române, cu acordul adunărilor generale extraordinare ale actionarilor
societătilor comerciale implicate, modificându-se capitalul social în mod
corespunzător.
(8) Societătile înfiintate potrivit art. 1 se pot
privatiza în conditiile legii, C.F.R. putând păstra pachetul majoritar de
actiuni.
(9) Pe perioada în care C.F.R. este actionar majoritar
societătile pot vinde active din patrimoniul lor persoanelor fizice sau
juridice de drept privat, la initiativa consiliului de administratie, cu
acordul C.F.R., exprimat prin mandat special dat reprezentantilor săi în adunarea
generală a actionarilor. Vânzarea se poate face numai în cazul în care nu este
afectată privatizarea C.F.R. sau privatizarea unui activ în integritatea sa.
Utilizarea sumelor rezultate din vânzarea activelor se face în conditiile
legii.
Art. 3. - Investitiile pentru realizarea unor proiecte
ce concură la modernizarea infrastructurii feroviare, în vederea integrării
României în sistemul de transport feroviar european, se finantează din venituri
proprii si, în completare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, repartizat pentru C.F.R.
Art. 4. - Serviciile financiar-contabile, de control
de gestiune, juridice, de organizare a licitatiilor, a managementului
proiectelor finantate din credite interne sau externe, contractarea si
gestionarea acestor credite se asigură pe bază de contracte încheiate cu
Societatea de Servicii de Management Feroviar “S.M.F.” - S.A.
Art. 5. - Personalul necesar în vederea desfăsurării
activitătii societătilor este preluat de la C.F.R., în functie de competenta
profesională si de disciplina în activitate, si se consideră transferat. Până
la încheierea contractului colectiv de muncă la societăti personalul transferat
va beneficia de drepturile de salarizare si de celelalte drepturi de personal
avute la data transferării, prevăzute în contractul colectiv de muncă al
C.F.R., corespunzătoare postului pe care urmează să îl ocupe, precum si de alte
drepturi prevăzute de legislatia în vigoare.
Art. 6. - (1) Societătile sunt conduse de adunarea
generală a actionarilor, formată din reprezentantii C.F.R. si ai celorlalti
actionari.
(2) Adunarea generală a actionarilor C.F.R. numeste
reprezentantii acesteia în adunarea generală a actionarilor fiecărei societăti.
(3) Convocarea, cvorumul si atributiile adunării
generale a actionarilor sunt prevăzute în statutul societătii, întocmit
potrivit statutului-cadru prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 7. - (1) Adunările generale ale actionarilor aleg
membrii consiliilor de administratie ale societătilor. În perioada în care
C.F.R. detine participarea majoritară la capitalul social al societătilor
membrii consiliilor de administratie, presedintii acestora si directorii
societătilor sunt numiti la propunerea adunării generale a actionarilor a
C.F.R.
(2) Directorul fiecărei societăti este si presedintele
consiliului de administratie al societătii respective.
Art. 8. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei,
Ion Selaru,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Bucuresti,
6 septembrie 2001.
Nr. 880.
Nr. crt. |
Denumirea filialei |
Sediul |
Capitalul Social - lei - |
Numărul actiunilor Valoarea nominală - lei - |
1. |
Societatea
Comercială Lucrări de Întretinere, Reparatii si Constructii de Utilaje de
Cale Ferată “SIRCUC Brasov” - S.A |
Municipiul
Brasov, Aleea Depoului nr. 2-4, judetul Brasov |
7.481.975.000 |
299.279 25.000 |
2. |
Societatea
Comercială Lucrări de Întretinere, Reparatii si Constructii de Utilaje de
Cale Ferată “SIRCUC Timisoara” - S.A. |
Municipiul
Timisoara, Str. Gării nr. 2, judetul Timis |
275.825.000 |
11.033 25.000 |
3. |
Societatea
Comercială Tipografică “Filaret” - S.A. |
Municipiul
Bucuresti, str. Fabrica de Chibrituri nr. 9-11, sectorul 5 |
1.522.525.000 |
60.901 25.000 |
4. |
Societatea
Comercială de Proiectare Lucrări de Întretinere si Reparatii Infrastructură
Feroviară“Proiect C.F. Bucuresti” - S.A. |
Municipiul
Bucuresti, Str. Gării de Nord nr. 1, sectorul 1 |
2.091.425.000 |
83.657 25.000 |
5. |
Societatea
Comercială de Confectii pentru Calea Ferată “Uniforma C.F. Bucuresti” - S.A |
Municipiul
Bucuresti, Calea Grivitei nr. 353, sectorul 1 |
343.225.000 |
13.729 25.000 |
Nr. crt. |
Denumirea filialei |
Obiectul de activitate |
1. |
Societatea
Comercială Lucrări de Întretinere, Reparatii si Constructii de Utilaje de
Cale Ferată “Sircuc Brasov” - S.A. si |
-
întretinere si reparatii curente la utilajele de întretinere a căii; -
transport pe calea ferată în scopul desfăsurării activitătii proprii; -
lucrări de microproductie piese de schimb; -
activităti de aprovizionare comercială si comert, inclusiv comert exterior; |
2. |
Societatea
Comercială Lucrări de Întretinere, Reparatii si Constructii de Utilaje de
Cale Ferată “SIRCUC Timisoara” - S.A. |
-
activităti de proiectare; -
asistentă tehnică de specialitate; -
lucrări de montaj, de punere în functiune si de service în tară si în
străinătate pentru produsele din profilul său de activitate; -
intermedieri, producerea si/sau comercializarea angro si en détail, prin
unităti proprii, a produselor de larg consum proprii, provenite de la
parteneri interni sau externi ori furnizate partenerilor externi; -
activităti de intermediere si reprezentare pentru persoane fizice si juridice
din tară si din străinătate; -
efectuarea de operatiuni de transport pentru realizarea obiectului de
activitate, precum si pentru alte persoane fizice si juridice din tară si din
străinătate; -
prestări de servicii în domeniile: mecanic, electric, electronic, vopsitorie,
acoperiri de protectie, tinichigerie, vulcanizare auto; -
servicii de reparatii si întretinere a mijloacelor auto, transport auto
intern si international de mărfuri
si persoane; -
concesionarea, locatia de gestiune si închirierea de active către persoane
fizice si juridice; -
realizarea de activităti sociale pentru persoane fizice si juridice din
cadrul societătii comerciale si din afara ei. |
3. |
Societatea
Comercială Tipografică “Filaret” - S.A. |
-
activităti de productie tipografică de carte si imprimate; -
activităti de aprovizionare comercială si comert, inclusiv comert exterior,
specifice activitătii proprii; -
activităti de proiectare specifice activitătii proprii; -
asistentă tehnică de specialitate; -
intermedieri, comercializarea angro si en détail a produselor din productia
proprie sau provenite de la parteneri interni ori externi; -
prestări de servicii în domeniul tipăririi de carte si imprimate; -
servicii de reparatii si întretinere a mijloacelor fixe specifice activitătii
proprii; -
concesionarea, locatia de gestiune si închirierea de active către persoane
fizice si juridice; -
realizarea de activităti sociale pentru persoane fizice si juridice din
cadrul societătii comerciale si din afara ei. |
4. |
Societatea
Comercială de Proiectare Lucrări de Întretinere si Reparatii Infrastructură
Feroviară “Proiect C.F. Bucuresti” - S.A. |
-
efectuarea de lucrări de proiectare în domeniul întretinerii si reparatiei
infrastructurii feroviare; -
efectuarea de lucrări topo-geo, aferente infrastructurii feroviare; -
efectuarea de lucrări specifice activitătii proprii, pentru alte persoane
juridice sau fizice; -
efectuarea de lucrări de multiplicare a documentatiilor tehnice elaborate; - elaborarea
de lucrări de proiectare pentru utilităti auxiliare întretinerii si
reparatiei infrastructurii feroviare; -
elaborarea de documentatii tehnice pentru lucrări din domeniul constructiilor
civile si industriale. |
5. |
Societatea
Comercială de Confectii pentru Calea Ferată “Uniforma C.F. Bucuresti” - S.A. |
-
confectionarea de uniforme si de materiale de protectie specifice căii
ferate; -
producerea de confectii necesare pentru dotările din parcul de material
rulant - propriu
si de la terti; - producerea de
confectii necesare pentru dotările unitătilor de alimentatie publică si
cazare proprii si pentru terti; - alte
activităti specifice domeniului de activitate; -
comercializarea produselor proprii. |
al Filialei ...........................................
CAPITOLUL I
Denumirea, forma juridică, sediul, durata
ARTICOLUL 1
Denumirea
(1) Denumirea filialei este
.............................................................
(2) ............................, denumită în
continuare societate, este, potrivit art. 42 din Legea nr. 31/1990
privind societătile comerciale, republicată, filială cu personalitate juridică
a Companiei Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A., denumită în
continuare C.F.R.
(3) Sigla si emblema societătii sunt prezentate în
anexele nr. 1-5 care fac parte integrantă din prezentul statut.
(4) În toate actele, facturile, scrisorile sau publicatiile emanând de la societate se mentionează denumirea acesteia, urmată de cuvintele “societate pe actiuni” sau de initialele “S.A.”, de capitalul social, din care cel efectiv vărsat, de sediul, numărul de înmatriculare în registrul comertului si de codul fiscal.
ARTICOLUL 2
Forma juridică
Societatea este persoană juridică română, având forma
juridică de societate comercială pe actiuni, care îsi desfăsoară activitatea în
conformitate cu legile române si cu prezentul statut.
ARTICOLUL 3
Sediul
(1) Sediul societătii este în
............................................
(2) Sediul poate fi schimbat în aceeasi localitate sau
în altă localitate din România, pe baza hotărârii adunării generale a
actionarilor, potrivit legii.
(3) Societatea poate înfiinta reprezentante, agentii
si alte asemenea subunităti în tară si în străinătate.
ARTICOLUL 4
Societatea se constituie pe durată nelimitată, cu
începere de la data înmatriculării ei în registrul comertului.
CAPITOLUL II
Scopul si obiectul de activitate
ARTICOLUL 5
Scopul societătii este următorul:
........................................
ARTICOLUL 6
Obiectul de activitate
Societatea are, în principal, următorul obiect de activitate:
.........................................................................................
CAPITOLUL III
Capitalul social, actiunile
ARTICOLUL 7
Capitalul social
(1) Capitalul social initial al societătii este de
..... lei, împărtit în .............. actiuni nominative cu valoare nominală de
25.000 lei, si se constituie prin aporturi în natură (active) si în numerar de
la C.F.R., stabilite pe baza datelor din balanta de verificare contabilă la
data de 30 iunie 2001.
(2) Participatiile la capitalul social initial al
societătii sunt subscrise si integral vărsate, la data înfiintării, de către
C.F.R., în calitate de ctionar unic.
(3) Societatea poate fi privatizată în conditiile
legii, C.F.R. având posibilitatea de a păstra pachetul majoritar de actiuni.
ARTICOLUL 8
Actiunile
(1) Actiunile sunt nominative si vor cuprinde toate elementele prevăzute de lege.
(2) Societatea va tine evidenta actionarilor si a
actiunilor într-un registru numerotat, sigilat si parafat de presedintele
consiliului de administratie. Registrul se păstrează la sediul societătii.
ARTICOLUL 9
Reducerea si majorarea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotărârii adunării generale extraordinare a actionarilor, în conditiile si cu respectarea procedurii prevăzute de lege.
ARTICOLUL 10
Drepturi si obligatii decurgând din actiuni
(1) Fiecare actiune subscrisă si plătită, potrivit
legii, conferă detinătorului dreptul la un vot în adunarea generală a
actionarilor, dreptul de a alege si de a fi ales în organele de conducere,
dreptul de a participa la distribuirea profitului, conform dispozitiilor legale
si prevederilor prezentului statut, precum si alte drepturi prevăzute de lege
si de statut.
(2) Detinerea actiunii implică adeziunea de drept la
statutul societătii.
(3) Drepturile si obligatiile legate de actiuni
urmează actiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane.
(4) Obligatiile societătii sunt garantate cu
patrimoniul acesteia, iar actionarii răspund numai până la limita capitalului
social subscris.
(5) Patrimoniul societătii nu poate fi grevat de
datorii sau de alte obligatii personale ale actionarilor. Un creditor al unui
actionar poate formula pretentii asupra părtii din profitul societătii, care i
se va repartiza de adunarea generală a actionarilor, sau asupra cotei-părti
cuvenite acestuia la lichidarea societătii, efectuată în conditiile legii si
ale prezentului statut.
ARTICOLUL 11
Cesiunea actiunilor
(1) În orice raporturi cu societatea, aceasta
recunoaste pentru fiecare actiune un singur proprietar.
(2) Cesiunea partială sau totală a actiunilor între
actionari si/sau către terti se face în conditiile si cu procedura prevăzute de
lege.
ARTICOLUL 12
(1) În cazul pierderii uneia sau mai multor actiuni,
proprietarul va trebui să anunte consiliul de administratie si să facă publică
pierderea acestora în cel putin două ziare de largă circulatie.
(2) Actiunile pierdute se anulează de către consiliul de administratie. Decizia de anulare va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, cu specificarea numărului de ordine al actiunilor anulate.
(3) După 6 luni actionarul va putea obtine un duplicat
al actiunilor pierdute.
CAPITOLUL IV
Adunarea generală a actionarilor
ARTICOLUL 13
Atributii
(1) Adunarea generală a actionarilor este organul de
conducere al societătii, care decide asupra politicii economice si asupra
activitătii ei, în conformitate cu mandatul primit de la actionari.
(2) Adunările generale ale actionarilor sunt ordinare
si extraordinare.
(3) Împuternicitii mandatati să reprezinte interesele
C.F.R. în adunarea generală a actionarilor sunt în număr de 3, dintre care un
specialist din cadrul Ministerului Finantelor Publice si un specialist din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice
Transporturilor si Locuintei, numiti sau, după caz, revocati prin hotărâre a
adunării generale a actionarilor a C.F.R.
(4) Pentru activitatea depusă împuternicitii mandatati
să reprezinte interesele C.F.R. în adunarea generală a actionarilor au dreptul
la o indemnizatie stabilită de adunarea generală a actionarilor a C.F.R.
(5) Adunarea generală ordinară a actionarilor are
următoarele atributii:
a) aprobă strategia globală de dezvoltare,
retehnologizare, modernizare si restructurare economico-financiară a
societătii;
b) alege membrii consiliului de administratie si
cenzorii, inclusiv cenzorii supleanti, îi descarcă de activitate si propune
numirea sau revocarea acestora de adunarea generală a actionarilor a C.F.R.;
c) stabileste indemnizatia membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor;
d) aprobă regulamentul de organizare si functionare a
consiliului de administratie;
e) examinează programele de activitate si proiectul
bugetului de venituri si cheltuieli ale societătii, elaborate de consiliul de
administratie, si le aprobă;
f) aprobă constituirea rezervelor statutare;
g) examinează, aprobă sau modifică bilantul contabil
si contul de profit si pierderi după analizarea rapoartelor consiliului de administratie
si ale cenzorilor, si aprobă repartizarea profitului;
h) fixează dividendele;
i) hotărăste cu privire la executarea de investitii si
reparatii capitale si stabileste plafonul valoric de la care competenta revine
consiliului de administratie;
j) aprobă delegări de competente pentru consiliul de
administratie al societătii;
k) stabileste nivelul garantiei cerute
administratorilor, în conditiile legii;
l) se pronuntă asupra gestiunii administratorilor;
m) hotărăste gajarea, închirierea sau desfiintarea
uneia sau mai multor unităti ale societătii.
(6) Adunarea generală extraordinară a actionarilor are
următoarele atributii:
a) aprobă structura organizatorică a societătii;
b) hotărăste cu privire la contractarea de împrumuturi
bancare si la acordarea de garantii si stabileste plafonul valoric de la care
competenta revine consiliului de administratie;
c) hotărăste cu privire la înfiintarea si desfiintarea
de reprezentante, agentii si de alte subunităti fără personalitate juridică;
d) hotărăste cu privire la majorarea capitalului
social, la modificarea numărului de actiuni sau a valorii nominale a acestora,
cu acordul C.F.R.;
e) hotărăste reîntregirea capitalului social sau, după
caz, reducerea acestuia, cu acordul C.F.R.;
f) hotărăste cu privire la mutarea sediului
societătii, cu acordul C.F.R.;
g) analizează si propune spre aprobare fuziunea,
divizarea, dizolvarea sau lichidarea societătii, cu acordul C.F.R.;
h) hotărăste cu privire la modificarea si la
completarea obiectului de activitate al societătii în afara activitătii de
bază;
i) aprobă asocierea, în vederea constituirii de noi
societăti comerciale, sau participarea cu capital social la alte societăti
comerciale, în conditiile legii, cu acordul prealabil al C.F.R.;
j) hotărăste cu privire la actionarea în justitie a
membrilor consiliului de administratie, a directorului sau a cenzorilor pentru
pagube pricinuite societătii;
k) aprobă conversia actiunilor dintr-o categorie în
alta, în conditiile legii;
l) hotărăste emisiunea de obligatiuni si conversia
unei categorii de obligatiuni în altă categorie sau în actiuni;
m) hotărăste cu privire la orice modificare a
statutului;
n) hotărăste cumpărarea de actiuni, cotarea la bursă,
vânzarea si tranzactionarea pe piată a actiunilor proprii, cu acordul prealabil
al C.F.R.;
o) stabileste plafoane valorice si competente de
efectuare a cheltuielilor;
p) numeste directorul societătii si îi stabileste
salariul;
q) stabileste adaosurile la salariu si criteriile de
acordare a acestora pentru director si pentru directorii executivi;
r) hotărăste în orice alte probleme privind
activitatea societătii, cu exceptia celor care revin adunării generale ordinare
a actionarilor.
(7) Acordul C.F.R., prevăzut la alin. (6) lit. d), e), f), g), i) si n), este cerut în perioada în care participarea majoritară la capitalul social este detinută de C.F.R.
ARTICOLUL 14
Convocarea adunării generale a actionarilor
(1) Adunarea generală a actionarilor se convoacă ori
de câte ori va fi nevoie de presedintele consiliului de administratie, de persoana
desemnată de acesta să îl înlocuiască sau la solicitarea C.F.R.
(2) Adunările generale ordinare ale actionarilor au
loc cel putin o dată pe an, la cel mult 3 luni de la încheierea exercitiului
financiar, pentru examinarea bilantului contabil si a contului de profit si
pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea programului de activitate si a
bugetului de venituri si cheltuieli pe anul în curs.
(3) Adunările generale extraordinare ale actionarilor
se convoacă la cererea actionarilor reprezentând cel putin o treime din
capitalul social sau la cererea cenzorilor.
(4) Adunarea generală a actionarilor va fi convocată
de administratori, în conformitate cu dispozitiile prezentului statut, cu cel
putin 15 zile înainte de data stabilită.
(5) Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea a IV-a, si într-un ziar de largă circulatie din localitatea în
care se află sediul societătii. În perioada în care C.F.R. este actionar unic
convocarea adunării generale a actionarilor se va face prin corespondentă.
(6) Convocarea va cuprinde locul si data tinerii
adunării generale a actionarilor, precum si ordinea de zi.
(7) Când pe ordinea de zi figurează propuneri pentru
modificarea statutului, convocarea va trebui să cuprindă textul integral al
propunerilor.
(8) Adunarea generală a actionarilor se întruneste la
sediul societătii sau în alt loc indicat în convocare.
ARTICOLUL 15
Organizarea adunării generale a actionarilor
(1) Pentru validitatea deliberărilor adunării generale
ordinare a actionarilor este necesară prezenta actionarilor reprezentând cel
putin jumătate din capitalul social, iar hotărârile trebuie să fie luate de
actionarii care detin majoritatea absolută din capitalul social reprezentat în
aceasta.
(2) Dacă adunarea generală ordinară a actionarilor nu
poate lucra din cauza neîndeplinirii conditiilor mentionate la alin. (1),
adunarea generală a actionarilor ce se va întruni după a doua convocare poate să delibereze asupra
problemelor aflate pe ordinea de zi a primei adunări, oricare ar fi partea de
capital social reprezentată de actionarii prezenti, cu majoritate.
(3) Pentru validitatea deliberărilor adunării generale
extraordinare a actionarilor sunt necesare:
a) la prima convocare, prezenta actionarilor
reprezentând trei pătrimi din capitalul social, iar hotărârile să fie luate cu
votul unui număr de actionari care să reprezinte cel putin jumătate din capitalul social;
b) la convocările următoare, prezenta actionarilor
reprezentând jumătate din capitalul social, iar hotărârile să fie luate cu
votul unui număr de actionari care să reprezinte cel putin o treime din
capitalul social.
(4) Presedintele consiliului de administratie
desemnează 2 secretari care să verifice lista de prezentă a actionarilor si să
întocmească procesul-verbal al adunării generale a actionarilor.
(5) Procesul-verbal al adunării generale a
actionarilor se va scrie într-un registru sigilat si parafat. Procesul-verbal
va fi semnat de persoana care a prezidat sedinta si de secretarii care l-au
întocmit.
ARTICOLUL 16
Exercitarea dreptului de vot în adunarea generală a
actionarilor
(1) Hotărârile adunării generale a actionarilor se
iau, de regulă, prin vot deschis.
(2) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea
membrilor consiliului de administratie si a cenzorilor, pentru revocarea
acestora si pentru luarea hotărârilor referitoare la răspunderea
administrativă.
(3) Hotărârile luate de adunarea generală a
actionarilor în limitele legii sau ale actului constitutiv sunt obligatorii
chiar si pentru actionarii care nu au luat parte la aceasta sau care au votat
împotrivă.
CAPITOLUL V
Consiliul de administratie
ARTICOLUL 17
(1) Societatea este administrată de un consiliu de
administratie format din 5 membri, dintre care un specialist din cadrul
Ministerului Finantelor Publice si unul din cadrul Ministerului Lucrărilor
Publice, Transporturilor si Locuintei, alesi de adunarea generală a
actionarilor pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realesi.
(2) Conducerea executivă a societătii este asigurată
de un director executiv numit de adunarea generală a actionarilor.
(3) Când se creează un loc vacant în consiliul de
administratie, adunarea generală a actionarilor alege un nou administrator
pentru ocuparea locului vacant. Durata pentru care este ales noul administrator
pentru a ocupa locul vacant va fi egală cu perioada care a rămas până la
expirarea mandatului predecesorului său.
(4) Consiliul de administratie se întruneste cel putin
o dată pe lună si ori de câte ori este necesar, la convocarea presedintelui sau
la cererea unei treimi din numărul membrilor săi.
(5) Pentru valabilitatea deciziilor este necesară
prezenta a cel putin două treimi din numărul membrilor consiliului de
administratie, iar deciziile se iau cu majoritatea absolută a membrilor
prezenti.
(6) Dezbaterile consiliului de administratie au loc
conform ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte cu
cel putin 5 zile înainte. Acestea se consemnează în procesul-verbal al
sedintei, într-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semnează de persoana care a prezidat sedinta
si de secretar.
(7) Consiliul de administratie poate delega unele
dintre atributiile sale conducerii executive a societătii si poate recurge la
consultanti pentru studii, analize sau expertize, necesare luării unor decizii.
(8) Presedintele consiliului de administratie este reprezentantul legal al societătii în relatiile cu autoritătile publice si cu persoanele fizice sau juridice, române si străine, si angajează patrimonial societatea prin semnătura sa aplicată pe actele juridice, în limita valorică stabilită de adunarea generală a actionarilor. El poate delega directorului executiv unele dintre atributiile sale de reprezentare.
(9) Membrii consiliului de administratie răspund
individual sau solidar, după caz, fată de societate pentru prejudiciile cauzate
acesteia.
În astfel de situatii ei pot fi revocati prin hotărâre
a adunării generale a actionarilor.
(10) Sunt incompatibile cu calitatea de membru în consiliul
de administratie persoanele care, potrivit Legii nr. 31/1990, republicată, nu
pot fi fondatori, precum si cele care, personal ori ale căror rude sau afini
până la gradul al doilea inclusiv sunt, în acelasi timp, patroni sau asociati
în societăti comerciale cu acelasi profil ori care sunt în relatii comerciale
directe cu societatea.
ARTICOLUL 18
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are, în principal, următoarele atributii:
a) elaborează proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli al societătii;
b) elaborează documentatiile privind structura
organizatorică si aprobă regulamentul de organizare si functionare a societătii
si regulamentul de ordine interioară;
c) elaborează si prezintă spre avizare adunării
generale a actionarilor strategia de dezvoltare a societătii pe termen lung,
mediu si scurt, care se supune spre aprobare C.F.R.;
d) hotărăste, cu respectarea prevederilor legale, cu
privire la închirierea bunurilor pe care le are în proprietate;
e) aprobă investitiile societătii, în limita
competentelor si a plafoanelor valorice stabilite de adunarea generală a
actionarilor;
f) aprobă criteriile de efectuare a operatiunilor de
încasări si plăti;
g) aprobă efectuarea operatiunilor de cumpărare si
vânzare de bunuri si servicii;
h) aprobă, cu respectarea prevederilor legale,
încheierea contractelor de închiriere;
i) stabileste tactica si strategia de marketing;
j) aprobă încheierea sau rezilierea contractelor,
potrivit competentelor acordate;
k) supune anual adunării generale a actionarilor, în
termenul legal de la încheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la
activitatea societătii, bilantul contabil si contul de profit si pierderi pe
anul precedent, precum si proiectul programului de activitate si proiectul bugetului
de venituri si cheltuieli ale acesteia pe anul în curs;
l) aprobă proiectul contractului colectiv de muncă ce
urmează să fie negociat cu reprezentantii salariatilor;
m) aprobă tarifele pentru activitătile specifice
societătii, în conditiile legii;
n) aprobă regimul de amortizare a mijloacelor fixe ale
societătii;
o) aprobă scoaterea din functiune, casarea si
valorificarea unor bunuri materiale, în conditiile legii;
p) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea
generală a actionarilor;
q) stabileste drepturile de salarizare si celelalte
drepturi de personal pentru personalul de conducere al societătii;
r) numeste, suspendă sau revocă directorii executivi
ai societătii si le fixează salariile;
s) hotărăste si în alte domenii legate de activitatea
societătii.
ARTICOLUL 19
Atributiile directorului societătii
(1) În limitele mandatului acordat de adunarea
generală a actionarilor directorul reprezintă societatea în raporturile cu
tertii si are, în principal, următoarele atributii:
a) aplică strategia si politicile de dezvoltare a
societătii;
b) angajează, promovează si concediază personalul
societătii;
c) negociază contractul colectiv de muncă;
d) încheie acte juridice în numele si pe seama
societătii;
e) aprobă operatiunile de vânzare si cumpărare de
bunuri, potrivit competentelor;
f) aprobă operatiunile de încasări si plăti potrivit
competentelor stabilite de adunarea generală a actionarilor;
g) îndeplineste orice alte atributii potrivit
competentelor acordate.
(2) Directorul poate delega o parte din atributiile
sale directorilor adjuncti din cadrul societătii.
(3) Competentele, atributiile si răspunderile
directorilor executivi sunt stabilite prin regulamentul de organizare si
functionare a societătii.
CAPITOLUL VI
Gestiunea
ARTICOLUL 20
Controlul financiar preventiv
(1) Societatea organizează si exercită controlul financiar preventiv pentru documentele ce cuprind operatiuni care se referă la drepturile si obligatiile patrimoniale, în faza de angajare si de plată, în raporturile cu alte persoane juridice sau fizice.
(2) Controlul financiar preventiv se exercită prin
organe de specialitate, potrivit legii.
ARTICOLUL 21
Controlul financiar de gestiune
Controlul financiar de gestiune se efectuează în
conformitate cu prevederile legale, prin organele de specialitate.
ARTICOLUL 22
Cenzorii
(1) Gestiunea societătii este supravegheată de actionari si de cenzori.
(2) Societatea are 3 cenzori si 3 cenzori supleanti.
(3) Cenzorii sunt alesi de adunarea generală a
actionarilor. Durata mandatului lor este de 3 ani si pot fi realesi.
(4) Cenzorii îsi exercită personal mandatul.
(5) Cel putin unul dintre cenzori trebuie să fie
contabil autorizat în conditiile legii sau expert contabil.
(6) Pe perioada în care statul va detine cel putin 20%
din capitalul social unul dintre cenzori va fi recomandat de Ministerul
Finantelor Publice.
(7) Cenzorii sunt remunerati cu o indemnizatie fixă,
stabilită de adunarea generală a actionarilor.
(8) Cenzorii au următoarele atributii principale:
a) să supravegheze gestiunea societătii;
b) să verifice dacă bilantul contabil si contul de
profit si pierderi sunt legal întocmite si în concordantă cu registrele;
c) să verifice dacă registrele sunt corect tinute;
d) să verifice dacă evaluarea patrimoniului s-a făcut
conform reglementărilor legale.
(9) Bilantul contabil si contul de profit si pierderi
nu pot fi aprobate de adunarea generală a actionarilor, dacă nu sunt însotite
de raportul cenzorilor.
(10) Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) să facă în fiecare lună si inopinat inspectii ale
casei si să verifice existenta titlurilor sau a valorilor care sunt
proprietatea societătii ori care au fost primite în gaj, cautiune sau depozit;
b) să convoace adunarea generală ordinară sau
extraordinară a actionarilor, atunci când nu a fost convocată de
administratori;
c) să ia parte la adunările generale ordinare sau
extraordinare ale actionarilor, inserând în ordinea de zi propunerile pe care
le vor considera necesare;
d) să constate depunerea regulată a garantiei din
partea administratorilor;
e) să vegheze ca dispozitiile legii, ale actului
constitutiv sau ale statutului să fie îndeplinite de administratori si de
lichidatori.
(11) Despre rezultatul verificărilor efectuate conform
alin. (10), precum si asupra propunerilor pe care le consideră necesare privind
bilantul contabil si repartizarea profitului, cenzorii vor prezenta adunării
generale a actionarilor un raport amănuntit. Pentru îndeplinirea acestei
obligatii cenzorii vor delibera împreună, însă pot face, în caz de
neîntelegere, rapoarte separate pe care le vor prezenta adunării generale a
actionarilor.
(12) Cenzorii vor aduce la cunostintă
administratorilor neregulile în administratie si încălcările dispozitiilor
legale si statutare pe care le constată, iar cazurile mai importante le vor aduce
la cunostintă adunării generale a actionarilor.
(13) Cenzorii iau parte la sedintele consiliului de
administratie si ale adunării generale a actionarilor, fără drept de vot, dacă
nu sunt actionari.
(14) Cenzorilor le este interzis să comunice actionarilor,
în particular, sau tertilor date referitoare la operatiunile societătii,
constatate cu ocazia exercitării mandatului lor.
(15) Cenzorii vor înscrie într-un registru special
deliberările lor, precum si constatările făcute în exercitiul mandatului lor.
(16) Revocarea cenzorilor se poate face numai de
adunarea generală a actionarilor, cu votul cerut la adunările generale
extraordinare ale actionarilor.
(17) Cenzorii îndeplinesc si alte atributii prevăzute
de lege.
CAPITOLUL VII
Activitatea
ARTICOLUL 23
Exercitiul financiar
(1) Pentru îndeplinirea obiectului de activitate si în
conformitate cu atributiile stabilite societatea utilizează sursele de
finantare constituite conform legii, credite bancare si alte surse financiare.
(2) Exercitiul financiar începe la data de 1 ianuarie
si se încheie la data de 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercitiu
financiar începe la data constituirii societătii.
ARTICOLUL 24
Personalul
(1) Personalul este încadrat în conditiile legii, pe
bază de concurs sau examen si/sau prin alte forme de selectie.
(2) Conditiile de angajare, de organizare si
desfăsurare a concursurilor, a examenelor si a selectiei personalului se
stabilesc prin regulament aprobat de consiliul de administratie.
(3) Personalul este supus statutului personalului
feroviar, reglementărilor specifice emise de autoritatea de stat în domeniul
transporturilor feroviare, precum si regulamentului de ordine interioară al
societătii.
(4) Drepturile si obligatiile salariatilor se
stabilesc prin contractul colectiv de muncă.
(5) Personalul societătii beneficiază de facilităti de
călătorie pe calea ferată în aceleasi conditii ca si personalul C.F.R.
ARTICOLUL 25
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administratie stabileste, în conditiile
legii, modul de amortizare a mijloacelor fixe.
ARTICOLUL 26
Evidenta contabilă si bilantul contabil
(1) Societatea va tine evidenta contabilă în lei, va întocmi anual bilantul contabil si contul de profit si pierderi, conform legislatiei în vigoare.
(2) Bilantul contabil si contul de profit si pierderi
vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform
legii.
ARTICOLUL 27
Calculul si repartizarea profitului
(1) Profitul se stabileste pe baza bilantului contabil
aprobat de adunarea generală a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste
în conditiile legii.
(2) Profitul rămas după plata impozitului pe profit va
fi repartizat în conditiile legii.
(3) Societatea îsi constituie fondul de rezervă si
alte fonduri, în conditiile legii.
(4) Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de societate, în conditiile legii, după aprobarea bilantului contabil de către adunarea generală a actionarilor.
(5) În cazul înregistrării de pierderi adunarea
generală a actionarilor va analiza cauzele si va hotărî în consecintă.
(6) Acoperirea pierderilor se va face în conditiile
legii si pe baza hotărârii adunării generale a actionarilor.
ARTICOLUL 28
Registrele
Societatea va tine, prin grija administratorilor,
registrele prevăzute de lege.
CAPITOLUL VIII
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea
ARTICOLUL 29
Modificarea formei juridice
Adunarea generală a actionarilor poate hotărî schimbarea formei juridice a societătii, în conditiile legii.
ARTICOLUL 30
Dizolvarea si lichidarea
Dizolvarea si lichidarea societătii se vor face conform prevederilor legale.
ARTICOLUL 31
Litigii
(1) Litigiile de orice fel apărute între societate si persoane fizice sau juridice sunt de competenta instantelor judecătoresti de drept comun.
(2) Pentru solutionarea litigiilor contractuale cu
alte societăti comerciale se poate apela si la arbitraj.
CAPITOLUL IX
Dispozitii finale
ARTICOLUL 32
Prevederile prezentului statut se completează cu
dispozitiile Legii nr. 31/1990 privind societătile comerciale, republicată,
precum si ale Codului comercial.
ANEXA Nr.
1
la statut
SIGLA SI EMBLEMA
Societătii Comerciale Lucrări de Întretinere,
Reparatii si Constructii de Utilaje de Cale Ferată
“SIRCUC Brasov” - S.A.
ANEXA Nr.
2
la statut
SIGLA SI EMBLEMA
Societătii Comerciale Lucrări de Întretinere,
Reparatii si Constructii de Utilaje de Cale Ferată
“SIRCUC Timisoara” - S.A.
ANEXA Nr.
3
la statut
SIGLA SI EMBLEMA
Societătii Comerciale Tipografice liFilaret” - S.A
ANEXA Nr.
4
la statut
SIGLA SI EMBLEMA
Societătii Comerciale de Proiectare Lucrări de Întretinere si Reparatii Infrastructură Feroviară “PROIECT C.F. BUCURESTI” - S.A.
ANEXA Nr.
5
la statut
SIGLA SI EMBLEMA
Societătii Comerciale de Confectii pentru Calea Ferată
“UNIFORMA C.F. BUCURESTI” - S.A.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Presă “Rompres”
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României si ale art. 26 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si
functionarea Guvernului României si a ministerelor,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Agentia Natională de Presă “Rompres” se
organizează si functionează ca institutie publică de interes national, cu
personalitate juridică, în subordinea Ministerului Informatiilor Publice.
(2) Agentia Natională de Presă “Rompres” are sediul în
municipiul Bucuresti, Piata Presei Libere nr. 1, sectorul 1.
(3) Agentia Natională de Presă “Rompres” asigură
culegerea, redactarea si difuzarea informatiilor si fotografiilor de presă
pentru informarea în masă, în tară si în străinătate, a diferitelor categorii
de beneficiari, fără discriminări si cu respectarea deplinei obiectivităti, în
cadrul general al asigurării dreptului la informare.
Art. 2. - În activitatea sa Agentia Natională de Presă
“Rompres” beneficiază de independentă editorială si realizează următoarele
obiective:
a) dezvoltarea si perfectionarea activitătii pentru a
oferi cu regularitate beneficiarilor din tară si din străinătate informatii
exacte si impartiale;
b) desfăsurarea întregii activităti în afara oricăror
influente sau consideratii de ordin ideologic, politic, religios sau economic,
de natură să afecteze exactitatea si obiectivitatea informatiei difuzate;
c) asigurarea, prin continutul serviciilor sale, a
pluralismului, liberei comunicări a informatiilor, precum si a corectei
informări a opiniei publice;
d) difuzarea de materiale al căror continut nu
contravine prevederilor legale sau care nu aduc atingere sigurantei nationale
sau demnitătii ori imaginii persoanei.
Art. 3. - (1) Pentru realizarea obiectivelor sale
Agentia Natională de Presă “Rompres” are următoarele atributii principale:
a) culege si redactează informatii privind
actualitatea românească si internatională, pe care le difuzează în limba română
sau în limbi de circulatie internatională, pe baze contractuale, presei române
si străine, precum si altor categorii de beneficiari; realizează fotografii de
presă pe care le oferă, potrivit aceluiasi regim, beneficiarilor;
b) asigură difuzarea promptă a comunicatelor,
declaratiilor, a altor documente oficiale si materiale de presă provenind de la
autoritătile si institutiile publice, precum si de la alte organizatii
guvernamentale si neguvernamentale;
c) colectează, depozitează, prelucrează si arhivează
materiale de presă, fotografii si alte documente produse sau primite, garantând
integritatea si reglementând accesul la acestea;
d) editează, în interesul valorificării resurselor
documentare de care dispune, lucrări de interes larg sub formă de buletine,
cataloage, reviste, albume, beneficiind de protectia Legii nr. 8/1996 privind
dreptul de autor si drepturile conexe;
e) prestează la cerere, contra cost, servicii
specifice activitătii de informare în masă pentru diferite institutii, organe
de presă ori persoane fizice din tară si din străinătate. Difuzarea gratuită a
unor fluxuri de informatii va fi aprobată de ministrul informatiilor publice pe
baza unei propuneri scrise, înaintată de directorul general al Agentiei
Nationale de Presă “Rompres”;
f) face propuneri pentru initierea proiectelor de acte
normative în domeniul său de activitate, pe care le prezintă spre promovare
ministrului informatiilor publice;
g) propune spre aprobare ministrului informatiilor
publice, pe baza prevederilor legale, preturi si tarife pentru buletinele si
publicatiile pe care le editează, pentru emisiunile sale de stiri si
fotografice, precum si pentru celelalte servicii pe care le realizează;
h) participă la activitatea organizatiilor
internationale ale agentiilor de presă;
i) propune spre aprobare ministrului informatiilor
publice acorduri de cooperare si schimb de fluxuri de informatii publice, prin
reciprocitate sau compensatie ori contra cost, cu institutiile de presă
nationale si internationale;
j) realizează activităti publicitare prin fluxurile de
stiri, inclusiv pe Internet, buletinele si publicatiile proprii, pentru
beneficiari din tară si din străinătate, în schimbul unor prestări de servicii,
sponsorizări sau în scop autopromotional.
(2) Agentia Natională de Presă “Rompres” îndeplineste
si alte atributii stabilite de Ministerul Informatiilor Publice.
Art. 4. - (1) În vederea îndeplinirii atributiilor ce
îi revin Agentia Natională de Presă “Rompres” este abilitată să solicite
informatii de presă de la institutiile si autoritătile publice centrale si
locale.
(2) Institutiile si autoritătile publice centrale si
locale au obligatia de a pune la dispozitie Agentiei Nationale de Presă
“Rompres” datele si informatiile de presă referitoare la domeniul lor de
activitate, cu exceptia cazurilor prevăzute de lege.
Art. 5. - Finantarea cheltuielilor curente si de
capital ale Agentiei Nationale de Presă “Rompres” se asigură integral de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Informatiilor Publice.
Art. 6. - Agentia Natională de Presă “Rompres”
administrează si foloseste, în vederea îndeplinirii atributiilor sale, spatii
corespunzătoare, echipamente si instalatii proprii de receptionare, prelucrare,
stocare si transmitere a informatiilor si a fotografiilor, de telecomunicatii,
de editare-
imprimare.
Art. 7. - (1) Agentia Natională de Presă “Rompres”
este condusă de un director general, cu rang de secretar de stat, numit prin
decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului informatiilor publice,
si salarizat potrivit pozitiei nr. 5 din anexa nr. II/2 - Functii de demnitate
publică numite - la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază în sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane
care ocupă functii de demnitate publică.
(2) Directorul general are calitatea de ordonator
secundar de credite si reprezintă Agentia Natională de Presă “Rompres” în
raporturile cu ministerele, cu celelalte autorităti ale administratiei publice
centrale, cu autoritătile administratiei publice locale, cu alte autorităti si
institutii publice
centrale
si locale, cu persoane juridice si persoane fizice române sau străine, precum
si în justitie.
(3) În exercitarea conducerii Agentiei Nationale de
Presă “Rompres” directorul general emite ordine cu caracter individual,
potrivit reglementărilor legale în vigoare.
(4) Pe lângă directorul general functionează Colegiul
Agentiei Nationale de Presă “Rompres”, ca organ consultativ. Componenta si
regulamentul de organizare si functionare ale Colegiului Agentiei Nationale de
Presă leRompres” se aprobă prin ordin al ministrului informatiilor publice, la
propunerea directorului general.
Art. 8. - (1) Structura organizatorică a Agentiei
Nationale de Presă “Rompres” este prevăzută în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre. În cadrul
directiilor generale si al directiilor se pot organiza servicii si
birouri.
(2) Numărul maxim de posturi din structura Agentiei
Nationale de Presă “Rompres” este de 280, exclusiv directorul general si
posturile aferente cabinetului acestuia.
Numărul maxim de posturi include si corespondentii
permanenti ai Agentiei Nationale de Presă “Rompres”, respectiv câte 1-2 în
fiecare judet si 10-15 în principalele capitale ale lumii.
(3) Directiile generale sunt conduse de directori
generali adjuncti, numiti în functie de directorul general, potrivit legii.
(4) Atributiile compartimentelor, sarcinile concrete
ale personalului, precum si circuitul intern al documentelor se stabilesc prin
regulamentul de organizare si functionare, care se aprobă prin ordin al
ministrului informatiilor publice, la propunerea directorului general.
(5) Statul de functii al Agentiei Nationale de Presă
“Rompres” se aprobă prin ordin al ministrului informatiilor publice, la
propunerea directorului general, în limita numărului maxim de posturi aprobat.
Art. 9. - Răspunderea pentru continutul informatiilor
de presă transmise beneficiarilor revine autorului, editorului sau, după caz,
Agentiei Nationale de Presă “Rompres”.
Art. 10. - (1) Personalul din cadrul Agentiei
Nationale de Presă “Rompres” are calitatea de functionar public, cu exceptia
personalului care exercită activităti de protocol, secretariat-administrativ,
gospodărire, întretinere-reparatii si de deservire, care este angajat cu
contract individual de muncă.
(2) Personalul de specialitate, care desfăsoară
activităti specifice de presă, are si drepturile si obligatiile rezultând din
profesia de ziarist si se bucură, în această calitate, de protectia legii.
(3) Personalul din cadrul Agentiei Nationale de Presă
“Rompres” are obligatia ca în exercitarea atributiilor ce îi revin să se abtină
de la exprimarea sau manifestarea convingerilor politice.
Art. 11. - Salarizarea personalului Agentiei Nationale
de Presă “Rompres” se face în conditiile legii.
Art. 12. - Agentia Natională de Presă “Rompres” are în
dotare un număr de 10 autoturisme pentru activităti spe- cifice, cu un consum
mediu normat de carburanti de 300 litri/lună.
Art. 13. - (1) Alineatul 1 al articolului 5 din
Hotărârea Guvernului nr. 13/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Informatiilor Publice, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 16 din 10 ianuarie 2001, cu modificările ulterioare, se modifică
după cum urmează:
“Conducerea ministerului este exercitată de către
ministru, ajutat de 5 secretari de stat, dintre care unul este directorul
general al Agentiei Nationale de Presă «Rompres».”
(2) Structura organizatorică a Ministerului
Informatiilor Publice, prevăzută în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
13/2001, se modifică corespunzător prevederilor alin. (1).
Art. 14. - Pe
data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului
nr. 560/1994 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Presă
“Rompres”, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 21
septembrie 1994, cu modificările si completările ulterioare, precum si orice
alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul informatiilor publice,
Vasile Dîncu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Bucuresti,
13 septembrie 2001.
Nr. 886.
Numărul
maxim de posturi = 280,
exclusiv
demnitarul si posturile aferente
cabinetului
demnitarului
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Agentiei Nationale de Presă “Rompres”
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI INFORMATIEI
privind
calitatea retelelor de distributie prin cablu pentru semnale de televiziune si
radiodifuziune
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
având în vedere prevederile Legii telecomunicatiilor
nr. 74/1996, cu modificările ulterioare, ale Legii audiovizualului nr. 48/1992,
cu completările si modificările ulterioare, si ale Hotărârii Guvernului nr.
20/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei,
emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Prezentul ordin reglementează, prin
introducerea în vigoare a Specificatiei tehnice CS 2.12.2, versiunea 2 (anexă),
conditiile tehnice privind documentatia, mediul interior sau exterior al
clădirilor, alimentarea cu energie electrică, precum si compatibilitatea
electromagnetică, pe care trebuie să le respecte la construire, modificare sau
modernizare retelele de distributie prin cablu pentru semnale de televiziune si
radiodifuziune, supuse autorizării de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei.
(2) În vederea asigurării calitătii corespunzătoare
retelele de distributie prin cablu pentru semnale de televiziune si
radiodifuziune vor respecta cerintele-cadru sau de limitare cu privire la
parametrii tehnici prezentati în cap. 6 al Specificatiei tehnice CS 2.12.2,
versiunea 2.
Art. 2. - (1) Activitătile de construire,
reconstruire, modificare sau extindere a retelelor de distributie prin cablu
pentru semnale de televiziune si radiodifuziune se supun Legii nr. 50/1991
privind autorizarea executării lucrărilor de constructii, republicată cu
modificările ulterioare, precum si Legii nr. 10/1995 privind calitatea în
constructii.
(2) Activitătile mentionate la alineatul anterior se
pot executa numai în baza autorizatiei de construire, pentru obtinerea căreia
este necesar avizul tehnic prealabil, eliberat de Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei.
Art. 3. - Constructorii si/sau operatorii retelelor de
distributie prin cablu îsi pot exercita dreptul de acces în imobile, incinte si
alte proprietăti numai cu respectarea prevederilor cap. II sectiunea a 2-a din
Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996.
Art. 4. - Începând cu data intrării în vigoare a
prezentului ordin, versiunea 2 a Specificatiei tehnice CS 2.12.2 va înlocui
versiunea 1 a aceleiasi specificatii.
Art. 5. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, si va fi pus în aplicare prin grija Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.
Art. 6. - Nerespectarea prevederilor prezentului ordin
se sanctionează în conformitate cu prevederile Legii telecomunicatiilor nr.
74/1996 si ale Legii audiovizualului nr. 48/1992, cu completările si
modificările ulterioare.
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Bucuresti,
16 august 2001.
Nr. 315.
ROMÂNIA MINISTERUL COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI INFORMATIEI |
SPECIFICATIE DE SECTIUNE |
|
SPECIFICATIE PRIVIND SISTEMELE DE DISTRIBUTIE A PROGRAMELOR AUDIOVIZUALE PRIN CABLU |
DIRECTIA GENERALĂ DE STRATEGIE A DEZVOLTĂRII COMUNICATIILOR |
|
|
|
Prezenta specificatie se referă la conditiile tehnice
generale si la valorile principalilor parametri tehnici ai sistemelor folosite
pentru receptia, prelucrarea si distributia programelor audiovizuale prin
cablu.
Continut:
1. Scop
2. Arie de aplicare
3. Documente de referintă
4. Terminologie si unităti de măsură
5. Conditii tehnice generale
6. Parametri tehnici
Elaborată
de Institutul National de Studii si Cercetări pentru Comunicatii |
Data:
iulie 2001 |
Data
ultimei modificări: |
Codul
Specificatiei: CS 2.12.2 |
||
Versiunea
2 |
Scop
Prezenta specificatie are ca scop prezentarea
parametrilor sistemului de distributie prin cablu a programelor audiovizuale.
2. Arie de aplicare
Prevederile prezentei specificatii se aplică
sistemelor de distributie prin cablu a programelor de televiziune si
radiodifuziune sonoră cu modulatie de frecventă.
3. Documente de referintă
3.1. SR EN 50083-1+A1+A2 Sisteme de distributie prin
cablu pentru semnale de televiziune, sunet si multimedia interactiv.
Partea 1: Cerinte de securitate
3.2. SR EN 50083-2+A1+A2 Sisteme de distributie prin
cablu pentru semnale de televiziune, sunet si multimedia interactiv.
Partea 2: Compatibilitate electromagnetică a
echipamentului 3.3. EN 50083-10 Sisteme de distributie prin cablu pentru
semnale de televiziune, sunet si multimedia interactiv. Partea 10:
Performantele sistemului pe calea de întoarcere
3.4. SR CEI-728-1+A1 Sisteme destinate în principal
semnalelor de radiodifuziune sonoră si televiziune si care functionează între30
MHz si 1 GHz
3.5. Specificatii privind retelele de distributie prin
cablu a programelor radiodifuzate provenind de la CENELEC si administratiile
nationale de comunicatii din Germania, Olanda, Belgia, Finlanda si Ungaria
3.6. STAS 6271-81 Prize de pământ pentru instalatiile
de telecomunicatii
3.7. STAS 11054-78 Aparate electrice si electronice -
clase de protectie împotriva electrocutării
3.8. STAS 2612-87. Protectia împotriva electrocutărilor
– limite admise
3.9. STAS 831-88 Utilizarea în comun a stâlpilor
pentru tractiune si telecomunicatii
3.10. STAS 7712-91 Receptoare TV alb-negru si în
culori.
Clasificare si parametrii principali.
4. Terminologie si unităti de măsură
4.1. Terminologie
4.1.1. Antenă de receptie
Dispozitiv având caracteristici electrice
corespunzătoare pentru a receptiona semnalele dorite din atmosferă si a le
transfera la restul componentelor sistemului de distributie prin cablu
4.1.2. Statia centrală
Ansamblu de echipamente destinate prelucrării
semnalelor ce vor fi distribuite intercalat între antena de receptie si alte
surse de semnal, pe de o parte, si reteaua de distributie prin cablu, pe de
altă parte, precum si transmiterii în reteaua de distributie.
4.1.3. Linie
Circuit de transmisie făcând parte dintr-o retea de
distributie.
a) Linie principală
Linia si echipamentul asociat prin care se distribuie
semnalul de la statia centrală spre liniile de distributie.
b) Linie de distributie
Linia si echipamentul asociat prin care se conectează
linia principală cu priza de utilizator.
4.1.4. Retea de distributie
Ansamblu de linii si de echipamente asociate, cuprinse
între statia centrală si prizele de utilizator.
4.1.5. Sistemul de distributie prin cablu
Ansamblu format din statia centrală si reteaua de
distributie.
4.1.6. Priză de utilizator
Dispozitiv folosit pentru interconectarea unei linii
de utilizator cu un cordon de racord.
4.1.7. Cordon de racord
Cordon care conectează priza de utilizator cu
echipamentul de utilizator.
4.1.8. Repartitor
Dispozitiv pasiv care repartizează în totalitate
puterea disponibilă între mai multe linii.
4.1.9. Derivator
Dispozitiv pasiv care, montat pe o linie, distribuie
spre una sau mai multe linii o fractiune din puterea care îl traversează.
4.1.10. Convertor de frecventă
Dispozitiv destinat a transpune semnalul dintr-un
canal în altul sau dintr-o bandă de frecventă în alta.
4.1.11. Procesor de satelit
Dispozitiv care demodulează semnalul primit si îl
transpune într-un canal dat.
4.1.12. Atenuarea de reflexie
Reprezintă raportul exprimat în decibeli între puterea
de intrare si puterea reflectată. Se calculează după formula:
20 x lg | Z+Z0/Z-Z0 | (dB),
în care Z este impedanta care trebuie să se adapteze
la impedanta nominală Z 0 .
4.1.13. Raport în dB
Raportul în dB între două mărimi de putere P1 si P2 este definit de formula:
10 x lg P 1/P 2 (dB).
4.1.14. Putere de referintă nominală (P0)
În sistemele de distributie prin cablu puterea de
referintă nominală este de 1/75 pW, si anume puterea disipată într-o rezistentă
de 75 ohmi de o diferentă de potential de 1 µV (valoare efectivă) (U 0).
4.1.15. Nivelul de semnal
Nivelul unui semnal de tensiune U 1 oarecare
este raportul în dB între această tensiune si
tensiunea de referintă nominală U 0 de 1 µV, adică:
20 x lg U1/U0 = 10 x lg
P1/P 0,
în care P 0 = 1/75pW.
Acest nivel este exprimat în dBµV.
4.1.16. Semnal video
Semnal compus din semnalul de luminantă si semnalul de
crominantă în cazul semnalului video color.
4.1.17. Semnal video complex
Semnal compus din semnalul video si semnalele de
sincronizare.
4.1.18. Semnal audio
Semnal de frecventă joasă care contine informatia
audio de înaltă calitate (30 Hz-15 kHz) mono/stereo.
4.1.19. Purtătoare de imagine
Semnal de radiofrecventă destinat a fi modulat de
către semnalul video complex.
4.1.20. Purtătoare de sunet
Semnal de radiofrecventă destinat a fi modulat de
către semnalul audio.
4.1.21. Semnal de televiziune
Semnal compus din purtătoarea de imagine si
purtătoarea de sunet modulate.
4.1.22. Nivelul purtătoarei de imagine
Valoarea efectivă a purtătoarei la vârf de anvelopă de
modulatie, exprimată în dBµV si măsurată la bornele unei sarcini de 75 ohmi.
4.1.23. Nivelul purtătoarei de sunet
Valoarea efectivă a purtătoarei în absenta modulatiei,
exprimată în dBµV si măsurată la bornele unei sarcini de 75 ohmi.
4.1.24. Radiatii perturbatoare
Orice semnal pe o anumită frecventă care se propagă
din interiorul spre exteriorul sistemului de distributie.
4.1.25. Caracteristică de amplitudine-frecventă
Variatia modulului functiei de transfer a retelei de
distributie în raport cu frecventa.
4.1.26. Frecventă caracteristică
Frecventă usor de identificat si de măsurat dintr-o
emisie dată (în cazul CATV se consideră purtătoarea de imagine si purtătoarea
de sunet).
4.1.27. Toleranta de frecventă
Abaterea maximă admisibilă dintre frecventa
caracteristică si frecventa de referintă (STAS 9174/1-89).
4.1.28. Timpul de întârziere de grup
Indică panta caracteristicii de fază în raport cu
frecventa. În practică prezintă importantă variatia timpului de propagare de
grup în limitele benzii de frecventă, în raport cu valoarea lui la o frecventă
de referintă, în mod deosebit în jurul subpurtătoarei de crominantă.
4.1.29. Intermodulatie
Proces prin care neliniaritatea retelei provoacă la
iesire semnale parazite (numite produse în intermodulatie) pe frecvente care
sunt combinatii lineare ale frecventelor semnalelor de intrare.
4.1.30. Nivel de intermodulatie
Diferenta în decibeli într-un punct al retelei dintre
nivelul de referintă al purtătoarei de imagine si nivelele produselor de
intermodulatie specificate.
4.1.31. Raportul semnal-zgomot în RF
Diferenta în decibeli într-un punct al retelei dintre
nivelul purtătoarei de imagine TV sau al purtătoarei MF în cazul transmisiilor
cu modulatie de frecventă si nivelul zgomotului de fond (măsurat într-o bandă
de trecere corespunzătoare unui canal al sistemului de radiodifuziune sau de
televiziune utilizat).
4.1.32. Zgomot termic ideal
Zgomotul produs într-o componentă rezistivă prin
agitatia termică a electronilor. Puterea termică produsă este dată de:
P = 4BKT,
în care:
P - puterea de zgomot în wati;
B - banda de trecere în hertzi;
k - constanta lui Boltzmann = 1.36 x 10 -23 J/K;
T - temperatura absolută în grade Kelvin
V/R = 4BkT si V = √ 4BkTR,
în care:
V = tensiunea de zgomot;
R = rezistenta în ohmi.
În practică sursa de zgomot lucrează adaptat astfel
încât zgomotul la intrarea în echipament este V/2.
4.1.33. Diafonia în cazul transmisiilor stereofonice Reprezintă
diferenta în decibeli dintre nivelul semnalului receptionat în canalele stâng
si drept, semnalul fiind transmis respectiv pe canalele stâng sau drept.
4.1.34. Toleranta nivelului purtătoarelor
Abaterea maximă a nivelului purtătoarelor de imagine
sau sunet în punctul de retea considerat în raport cu valoarea de referintă
specificată în documentatie si reglată la punerea în functie a retelei.
4.1.35. Câstigul diferential
Variatia amplitudinii subpurtătoarei de crominantă în
functie de nivelul semnalului de luminantă.
4.1.36. Faza diferentială
Variatia fazei subpurtătoarei de crominantă în functie
de nivelul semnalului de luminantă.
4.1.37. Decuplarea între prize de utilizator
Atenuarea între o priză de utilizator si alta (se
consideră valoarea cea mai mică în interiorul limitelor de frecventă
specificate).
4.1.38. Perturbatie electromagnetică
Orice fenomen electromagnetic care poate degrada
perfomanta unui dispozitiv, echipament sau sistem ori poate afecta defavorabil
materia vie sau inertă.
4.1.39. Imunitate (la o perturbatie)
Aptitudinea unui dispozitiv, echipament sau sistem de
a functiona fără degradare în prezenta unei perturbatii electromagnetice.
4.1.40. Calea directă
Partea retelei de cablu în care semnalele sunt
distribuite în sensul căii directe de la statia centrală la oricare alt punct
al retelei de cablu în zona utilizatorilor.
4.1.41. Calea de întoarcere
Partea din reteaua de cablu prin care semnalele sunt
transmise în directia ascendentă de la oricare abonat conectat la retea către
statia centrală sau către oricare alt nod al retelei de cablu.
4.2. Unităti de măsură
dBµV sau dBmV
[dBmV]=[dbµV]+60
5. Conditii tehnice
5.1. Conditii tehnice privind documentatia
Documentatia trebuie să contină parametrii tehnici de
ansamblu si e detaliu ai echipamentului si retelei pentru zona de serviciu.
5.2. Conditii de mediu
Echipamentele, inclusiv cablurile sistemului de
distributie prin ablu, pot lucra în interiorul clădirilor, precum si în
exteriorul acestora.
Conditiile de mediu pentru modulele montate în
interiorul clădirilor:
- temperatura ambiantă: +5şC/+40şC;
- umiditatea relativă: < 80%, fără condens;
- mediu lipsit de agenti corosivi;
- categorie climatică: N3.
Conditiile de mediu pentru modulele montate în
exteriorul clădirilor:
- temperatura ambiantă: -25şC/+70şC;
- viteza maximă a vântului: 130 km/h;
- conditii meteo normale pentru zonele temperate:
ploaie, ninsoare, chiciură;
- vibratii.
5.3. Conditii de alimentare cu energie electrică
Modulele componente ale sistemului de distributie prin
cablu se alimentează cu energie electrică în două moduri:
A. Direct de la reteaua de distributie a energiei
electrice monofazate cu următoarele conditii tehnice:
- tensiune: 220 V c.a. ±10%;
- frecventa 50 Hz ± 2 Hz (STAS 8333/89).
Toate modulele si instalatiile de la reteaua de 220 V
vor fi construite în clasa 1 (conform STAS 11054-78) privind protectia la
electrocutare a utilizatorului (conexiune specială de împământare de
protectie).
Rezistenta prizei de pământ a retelei de alimentare
utilizate trebuie să corespundă valorilor prevăzute de STAS 6271-81.
B. Telealimentarea prin cablu de RF cu tensiune mai
mică de 65V (nepericuloasă în conformitate cu standardele în vigoare).
În cazul utilizării tensiunii alternative se prevede
izolatia galvanică fată de reteaua de 220 V curent alternativ prin
transformator coborâtor termoizolat.
5.4. Reguli de securitate
Un sistem de distributie prin cablu trebuie conceput,
construit si instalat de asemenea manieră încât să nu prezinte nici un pericol
în. utilizarea normală si în caz de deranjament pentru personalul care îl
deserveste sau îl verifică, asigurând în special:
- protectia persoanelor contra descărcărilor
electrice;
- protectia persoanelor contra rănirilor;
- protectia contra incendiilor. (SR EN 50083-1+A1+A2)
5.5. Conditii tehnice generale
Se vor respecta cerintele prevăzute de standardele si
reglementările în vigoare referitoare la constructia, întretinerea si
asigurarea calitătii sistemelor de distributie prin cablu. Nu vor fi utilizate
instalatii
de antenă colectivă care nu corespund cerintelor prezentei specificatii
tehnice.
În cazul în care conditiile de temperatură sau de
alimentare diferă în teritoriu de cele mentionate în prezenta specificatie, se
vor lua măsurile necesare astfel încât semnalele de televiziune să corespundă
tehnic prevederilor cap. 6.
Se vor respecta normele generale în vigoare privind
constructiile în mediul urban si rural.
5.6. Compatibilitate electromagnetică
Se vor respecta cerintele prevăzute în standardele si
reglementările în vigoare referitoare la caracteristicile de radiatie si
imunitate, la perturbatiile electromagnetice ale echipamentelor active si
pasive utilizate pentru receptia, prelucrarea si distributia semnalelor de
televiziune, radiodifuziune sonoră si multimedia interactivă (SR EN
50083-2+A1).
6. Parametri tehnici
Pentru asigurarea calitătii sistemului de transmisie
prin cablu se vor respecta următoarele cerinte referitoare la următorii
parametri:
Nr. crt. |
Parametrul |
Valoarea |
|
0 |
1 |
2 |
|
6.1. |
Spectrul utilizabil pentru transmisiuni de radiodifuziune cu modulatie în
frecventă |
87,5-108 MHz |
|
6.2. |
Spectrul
utilizabil si sistemul de transmisiuni pentru televiziune |
FIF |
|
|
NOTA 1: |
Norma D |
Norma B |
|
Nu se
vor utiliza în reteaua CATV canalele care se suprapun total sau
partial peste cele care deservesc zona terestră |
Canale
de 8 MHz (provizoriu) |
Canale
de 7 MHz (provizoriu) |
|
Nu se
vor utiliza în reteaua CATV canalele TV care se suprapun peste frecventele
din banda 87,5-108 MHz în localitătile deservite de emitătoare de
radiodifuziune sonoră pe frecventele respective. |
A 1.
48.5-56.5 MHz 2. 58-66
MHz 3. 76-84
MHz 4. 84-92
MHz 5.
92-100 MHz |
2. 47-54
MHz 3. 54-61
MHz 4. 61-68
MHz |
|
|
B S1-S9
102-174 MHz |
S1-S10
104-174 MHz |
|
|
C 6-12
174-230 MHz |
5-12
174-230 MHz |
|
|
DS10-S18
230-302 MHz |
S11-S20
230-300 MHz |
|
NOTA 2: Se
admite utilizarea ecartului de frecventă imagine-sunet de 5,5 MHz în
canalelede 8 MHz, în cazul retransmisiei prin conversie din UIF norma G. |
UIF |
|
|
Se
admite, de asemenea, utilizarea ecartului de frecventă imagine-sunet de 6,5
MHz în canalele de 8 MHz, în cazul retransmisiei prin conversie din FIF
norma D. |
Norma G Canale
de 8 MHz |
|
|
|||
|
S21-S38 |
302-446
MHz |
|
|
Nu se
admite utilizarea intercalată a normelor D si B în cadrul fiecărei subbenzi
A, B, C si D. |
21-60 |
470-790
MHz |
6.3. |
Radiatii
perturbatoare maximum |
10 -10 W |
|
|
Exprimarea
în valori de câmp este 27,4 dBµV/m măsurati la minimum 3 m de
sursă. NOTA 3: Când
sistemul produce perturbatii altor sisteme de radiocomunicatii autorizate,
operatorul de cablu are obligatia de a reduce nivelul perturbatorului
până la disparitia perturbatiei. |
|
|
6.4. |
Tensiunile
perturbatoare injectate de echipament în reteaua de alimentare (simetric
si asimetric) în gama de frecvente 150 kHz... 30 MHz |
maximum
52 dBµV |
|
6.5. |
Impedanta
pentru măsurătorile de nivel a tuturor cablurilor coaxiale si
prizelor de utilizator |
75 ohmi |
|
6.6. |
Decuplarea
între prizele de utilizator |
minimum
46 dB |
|
6.7. |
Nivelul
maximal al semnalului în retea |
110 dBµV |
|
6.8. |
Nivelul
intermodulatiei |
minimum
54 dB |
|
6.9. |
Zgomot
pe purtătoare cauzat de alimentare (50 Hz si subarmonici sub 1 kHz) - se
exprimă prin diferenta de nivel dintre nivelul purtătoarei de imagine si
valoarea vârf-vârf a tensiunii de zgomot de retea |
minimum
46 dB |
|
6.10. |
Raportul
semnal/zgomot la priza de utilizator: |
|
|
|
- pentru
transmisii de televiziune - pentru
trasmisii de radiodifuziune sonoră MF |
minimum
43 dB |
|
|
- mono
minimum |
45 dB |
|
|
- stereo
|
minimum
51 dB. |
|
6.11. |
Toleranta
frecventei purtătoarelor distribuite (sunet si imagine): |
|
|
|
-
transmisii de televiziune maximum |
75 kHz |
|
|
-
transmisii de radiodifuziune sonoră MF |
maximum
12 kHz |
|
|
Toleranta
ecartului frecventelor de imagine si sunet pe un canal TV |
maximum
15 kHz |
|
6.12. |
Nivelul
minim al purtătoarei pentru transmisii de radiodifuziune sonore MF la priza
de utilizator: |
|
|
|
- mono |
40 dBµV |
|
|
- stereo
50 |
dBµV |
|
6.13. |
Diferenta
de nivel dintre purtătoarea pentru transmisii de radiodifuziune sonoră MF la
priza de utilizator: |
|
|
|
- între
purtătoare din canale oarecare; |
maximum
13 dB |
|
|
- între
purtătoare din canale până la 0,4 MHz ecart |
maximum
5 dB |
|
6.14. |
Diafonia
în cazul transmisiilor stereofonice: |
|
|
|
-
0,04...0,3 kHz |
minimum
23 dB |
|
|
- în
intervalul 0,3...4 kHz |
minimum
40 dB |
|
|
- 4...15
kHz |
minimum
28 dB |
|
6.15. |
Caracteristica
de amplitudine-frecventă are o neuniformitate la priza de utilizator în
raport cu nivelul purtătoarei de imagine: |
|
|
|
- în
interiorul unui canal de televiziune |
maximum
2 dB |
|
|
- în
orice interval de frecvente de 0,5 MHz |
maximum
0,5 dB |
|
6.16. |
Nivelul
minim al purtătoarei pentru transmisii de televiziune la priza de utilizator |
60 dBµV |
|
6.17. |
Nivelul
maxim al purtătoarei pentru transmisii de televiziune la priza de utilizator |
80 dBµV |
|
6.18. |
Diferenta
de nivel între purtătoarele de imagine pentru transmisii de televiziune la priza
de utilizator: |
|
|
|
- între
purtătoarea de imagine dintr- un canal oarecare si nivelul oricărei alte
purtătoare de imagine: |
|
|
|
- în
banda FIF |
maximum
8 dB |
|
|
-în banda UIF |
maximum
6 dB |
|
|
- între
purtătoare de imagine la ecart de maximum 16 MHz, indiferent de bandă |
maximum
3 dB |
|
|
- între
oricare două purtătoare de imagine din benzi diferite FIF/UIF |
maximum
12 Db |
|
6.19. |
Diferenta
de timp de întârziere de grup pe orice canal de televiziune pe ansamblul
retelei: |
|
|
|
- la
4,43 MHz |
80 ns |
|
|
- în
restul benzii |
150 ns |
|
6.20. |
Faza diferentială
pe orice canal pe ansamblul retelei |
maximum
5ş |
|
6.21. |
Câstigul
diferential pe ansamblul retelei |
maximum
10% |
|
6.22. |
Diferenta
de nivel dintre purtătoarea de imagine si |
|
|
|
- prima
purtătoare de sunet |
7-16 dB |
|
|
- a doua
purtătoare de sunet |
17-23 dB |
|
6.23. |
Toleranta
nivelului purtătoarei |
5 dB |
|
6.24. |
Transmisiile
de date, în ambele sensuri, sunt permise fără a afecta transmisiile audiovizuale
la parametrii specificati |
|
|
|
Banda
permisă |
5-40 MHz |
|
|
Nivelul
maxim al semnalului în retea trebuie ales astfel încât să nu apară perturbatii
ale semnalului de pe calea directă. |
|
NOTA 4:
Parametrii tehnici prevăzuti la pct. 6.9, 6.14, 6.15,
6.19, 6.20, 6.21 si 6.23 sunt obligatorii în documentatia de proiectare.