P A R T E A I
Anul XIII - Nr. 538 LEGI, DECRETE, HOTÃRÂRI SI ALTE
ACTE Sâmbãtã,
1 septembrie 2001
66. - Ordonantã pentru
ratificarea amendamentelor convenite prin schimb de scrisori semnate la
Bucuresti la 8 iunie 2001 si la
Washington la 19 iunie
2001 între Guvernul
României si Banca
Internationalã pentru Reconstructie si Dezvoltare la Acordul dintre Guvernul României si Banca Internationalã pentru Reconstructie
si Dezvoltare, actionând
în numele Agentiei de Implementare a Facilitãtii Globale de Mediu,
realizat prin Scrisoarea semnatã la Washington la 9 februarie 2001 si la Bucuresti la 23 februarie 2001
67. - Ordonantã pentru
modificarea Ordonantei Guvernului nr. 23/2000 privind plata cu prioritate a
obligatiilor cãtre regiile autonome si societãtile/ companiile nationale
beneficiare de împrumuturi externe contractate direct de stat sau cu garantia
statului
68. - Ordonantã pentru
modificarea Legii nr. 146/1999 privind organizarea, functionarea si finantarea spitalelor
69. - Ordonantã privind
ratificarea Protocolului din 3 iunie 1999 pentru
modificarea Conventiei privind transporturile internationale feroviare (COTIF),
semnatã la Berna la 9 mai 1980
(Protocolul 1999), semnat la
Vilnius la 3 iunie 1999
71. - Ordonantã privind
organizarea si exercitarea
activitãtii de consultantã fiscalã
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
ratificarea amendamentelor convenite prin schimb de scrisori semnate la
Bucuresti
la
8 iunie 2001 si la Washington la 19 iunie 2001 între Guvernul României si Banca
Internationalã
pentru
Reconstructie si Dezvoltare la Acordul dintre Guvernul României si Banca
Internationalã
pentru
Reconstructie si Dezvoltare, actionând în numele Agentiei de
Implementare
a
Facilitãtii Globale de Mediu, realizat prin Scrisoarea semnatã la
Washington la 9 februarie 2001 si la Bucuresti la 23 februarie 2001
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1 pct. I.20 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptã
prezenta ordonantã.
Articol unic. - Se ratificã amendamentele
convenite prin schimb de scrisori semnate la Bucuresti la 8 iunie 2001 si la Washington la 19 iunie 2001 între Guvernul României si Banca Internationalã pentru
Reconstructie si Dezvoltare
la Acordul dintre Guvernul României si Banca
Internationalã pentru Reconstructie si Dezvoltare, actionând în numele Agentiei de
Implementare a Facilitãtii Globale de Mediu, realizat prin Scrisoarea semnatã
la Washington la 9 februarie 2001 si la
Bucuresti la 23 februarie 2001, prevãzute în anexele nr. 1si 2 care fac parte integrantã din prezenta
ordonantã.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul finantelor publice,
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Bucuresti,
30 august 2001.
Nr. 66.
România
Ministerul Finantelor Publice
Cabinetul ministrului
Banca Mondialã
Domnului Andrew Vorkink, director de tarã,
Unitatea tãrilor din Europa Centralã si de Sud
Regiunea EAC
Referitor la:
Donatia GEF PPG TF 023482-RO
Pentru pregãtirea Proiectului “Controlul
poluãrii în agriculturã”
Acordul pentru finantarea Proiectului “Controlul
poluãrii în agriculturã” a fost semnat de reprezentantii
Bãncii Mondiale la 7 februarie 2001 la Washington si de reprezentantii Guvernului României la 23
februarie 2001 la Bucuresti si a fost
ratificat prin Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 107/29 iunie 2001.
Conform prevederilor acordului (sectiunea 4.03), data
închiderii va fi 30 iunie 2001. Au fost înregistrate întârzieri în tragerea
sumelor donatiei si în
realizarea Proiectului. Astfel, la 30 aprilie 2001 cheltuielile efectuate si angajate însumeazã aproximativ
jumãtate (148.95 dolari S.U.A.) din valoarea totalã a
donatiei (300.000 dolari S.U.A.).
Prin urmare, vã solicitãm sã
aprobati extinderea donatiei cu 6 luni, perioadã necesarã
finalizãrii procesului de pregãtire a Proiectului si intrãrii acestuia în efectivitate si, de asemenea, realocarea fondurilor donatiei
între categorii, în conformitate cu anexa la aceastã scrisoare.
Vã rugãm sã binevoiti sã
dati curs acestei cereri cât mai curând posibil si sã ne transmiteti acordul
dumneavoastrã în legãturã cu cele de mai sus.
Mihai Nicolae Tãnãsescu,
ministrul finantelor publice
la
scrisoare
TABEL
privind realocarea fondurilor din donatie pe categorii
- dolari S.U.A. –
Nr. crt. |
Categorii de cheltuieli |
Fonduri alocate initial între categorii prin acord |
Propunerea de realocare |
Fonduri disponibile dupã realocare |
(1) |
Servicii
de consultantã si instruire |
164.000 |
29.000 |
193.000 |
(2) |
Bunuri |
56.000 |
16.000 |
72.000 |
(3) |
Costuri
operationale suplimentare |
80.000 |
(45.000) |
35.000 |
|
TOTAL: |
300.000 |
300.000. |
ÎNSTIINTAREA IMPRUMUTATUTULUI
în legãturã cu extinderea datei de
închidere si cu
realocarea sumelor
Subiect: România - Proiectul “Controlul
poluãrii în agriculturã”
(Donatie FGM TF023482)
- Extinderea datei de închidere
- Elaborat de: Jitendra Srivastava int: 38975
- Autorizat de: Andrew N. Vorkink, director, ECC05
Washington D.C. 19 iunie 2001
Excelentei sale Mihai
Nicolae Tãnãsescu, ministrul finantelor publice, România
Copie:
Excelentei sale Aurel Constantin Ilie, ministrul
apelor si protectiei mediului,
România, domnului Pieter Stek, director executiv, Banca Mondialã, si domnului Ziad Alahdad, Biroul reprezentantei
Bãncii Mondiale în România
Referitor la:
România - Proiectul “Controlul poluãrii în agriculturã” -
Grantul FGM 023482
Urmare scrisorii dumneavoastrã, datatã 8
iunie 2001, prin care solicitati Bãncii extinderea datei de închidere a
donatiei TF 023482, de la 30 iunie 2001 la 30 decembrie 2001, am onoarea sã
vã informez cã Banca a stabilit data de 3 decembrie 2001 ca datã limitã pentru scopurile
sectiunii 4.03 din acordul dintre Guvernul României si Bancã.
Ati mai solicitat, de asemenea, si realocarea sumelor în cadrul donatiei TF
023482. Ne face plãcere sã vã aducem la cunostintã faptul cã suntem de acord
cu cererea dumneavoastrã. De aceea Banca, prin prezenta, realocã
sumele donatiei fatã de cum erau stabilite în tabelul din paragraful 4.2
al donatiei FGM, dupã cum urmeazã:
29.000 dolari S.U.A. de la categoria (3) “Costuri
operationale suplimentare” la categoria (1) ‘Servicii de consultantã si instruire’, 16.000 dolari S.U.A. de la categoria (3)
“Costuri operationale suplimentare” la categoria (2) “Bunurii”.
Ca atare, sumele alocate acum diverselor categorii
sunt, dupã cum urmeazã:
Categoria
(1) “Servicii de
consultantã si instruire” |
193.000
dolari S.U.A. |
Categoria
(2) “Bunuri” |
72.000 dolari S.U.A. |
Categoria
(3) “Costuri operationale suplimentare” |
35.000 dolari S.U.A. |
TOTAL: |
300.000 dolari S.U.A. |
Cele mai sincere urãri,
Andrew N. Vorkink,
director de tarã,
unitatea de tarã pentru Bulgaria si România,
Regiunea Europei si Asiei Centrale
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 23/2000
privind plata cu prioritate a obligatiilor
cãtre regiile autonome si societãtile/companiile nationale
beneficiare de împrumuturi externe contractate direct de stat sau cu garantia
statului
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României si al art. 1 pct. II.8 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptã
prezenta ordonantã.
Art. I - Ordonanta
Guvernului nr. 23/2000 privind plata cu prioritate a obligatiilor cãtre
regiile autonome si societãtile/companiile nationale beneficiare de
împrumuturi externe contractate direct de stat sau cu garantia statului,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 36 din 29
ianuarie 2000, se modificã dupã cum urmeazã:
1. Titlul ordonantei va avea
urmãtorul cuprins:
"Ordonanta Guvernului privind plata cu prioritate
a obligatiilor cãtre regiile autonome, societãtile/companiile
nationale si societãtile comerciale rezultate prin reorganizarea societãtilor/companiilor nationale
beneficiare de împrumuturi externe contractate direct de stat sau cu garantia
statului.”
2. În cuprinsul articolelor 1, 2, 3
si 4, sintagma regiile autonome si societãtile/companiile nationale se
înlocuieste cu sintagma regiile autonome, societãtile/companiile
nationale si societãtile comerciale rezultate prin reorganizarea
societãtilor/companiilor nationale.
Art. II - Ordonanta
Guvernului nr. 23/2000 privind plata cu prioritate a obligatiilor cãtre
regiile autonome si societãtile/companiile nationale beneficiare de
împrumuturi externe contractate direct de stat sau cu garantia statului, cu
modificãrile aduse prin prezenta ordonantã, va fi
republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã
aprobarea acesteia de cãtre Parlament.
PRIM-MINISTRU
Contrasemneazã:
p. Ministrul industriei si resurselor,
Mihai Berinde,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
30 august 2001.
Nr. 67.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea Legii nr. 146/1999 privind
organizarea, functionarea si finantarea spitalelor
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României si ale art. 1 pct. III. 4 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptã
prezenta ordonantã.
Art. I - Legea nr. 146/1999 privind organizarea,
functionarea si finantarea spitalelor, publicatã în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999, cu modificãrile
ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Spitalul rãspunde, potrivit
legii, pentru prejudicii cauzate pacientilor, stabilite de organele
competente."
2. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11- (1) Spitalul public este condus de:
a) un director general, obligatoriu cu studii
superioare;
b) un director general adjunct medical, obligatoriu
medic;
c) un director financiar-contabil.
(2) Pentru spitalele cu un numãr de peste 400
de paturi, Ministerul Sãnãtãtii si Familiei sau,
dupã caz, ministerul cu retea sanitarã proprie, denumit în
continuare ministerul, poate aproba si un post de director de îngrijiri,
obligatoriu asistent medical, si un post de director pentru reformã, cu
studii superioare si cu studii de management al serviciilor de
sãnãtate.
(3) Conducerea spitalului se face pe bazã de contract individual
de administrare, încheiat pe o duratã de 4 ani între persoanele care
ocupã functiile de conducere prevãzute la alin. (1) si (2) si
directia de sãnãtate publicã sau minister, în functie de
subordonarea spitalului, care se poate renegocia ori de câte ori este nevoie.
Modelul contractului de administrare, în continutul cãruia vor fi
prevãzuti si indicatorii de performantã a activitãtii, se
aprobã prin ordin al ministrului sãnãtãtii si
familiei, cu consultarea ministerelor cu retele sanitare proprii. Nivelul
indicatorilor-cadru de performantã a activitãtii se stabileste
anual prin negociere între conducerea spitalului, directia de
sãnãtate publicã sau minister, în functie de subordonare
si casa de asigurãri de sãnãtate cu care se încheie
contractul de furnizare de servicii medicale.
(4) Ocuparea functiilor de conducere prevãzute
la alin. (1) si (2) se realizeazã în conditiile legii, pe bazã de
concurs sau de examen, dupã caz, organizat de cãtre directia de
sãnãtate publicã sau de cãtre minister, în functie
de subordonare, prin ordin al ministrului.
(5) Revocarea personalului din functiile de conducere
a spitalului, în cazul nerealizãrii indicatorilor stabiliti în
contractul de administrare sau în cazul sãvârsirii unor abuzuri sau
abateri, se poate face:
a) la propunerea directorului general,
înaintatã directiei de sãnãtate publicã sau
ministerului, în functie de subordonare.
Propunerile se analizeazã de directia de
sãnãtate publicã sau de minister, dupã caz, decizia
urmând a fi luatã de ministru, în conditiile legii, în functie de
subordonarea spitalului.
b) direct, de cãtre ministru.
(6) Analiza si urmãrirea realizãrii
indicatorilor din contractul de administrare se face trimestrial si anual de
cãtre directia de sãnãtate publicã sau de minister,
în functie de subordonare, si de casa de asigurãri de
sãnãtate cu care s-a încheiat contractul de furnizare de servicii
medicale, în conditiile finantãrii potrivit contractelor încheiate.”
3. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 12. - Spitalul are obligatia sã
înregistreze, sã stocheze, sã prelucreze si sã
transmitã informatiile legate de activitatea sa. Raportãrile se
fac unitar atât la directiile de sãnãtate publicã, cât si
la casa de asigurãri de sãnãtate cu care s-a încheiat
contractul de furnizare de servicii medicale.”
4. Articolul 13 se modificã si va avea
urmãtorul cuprins:
“Art. 13. - (1) Spitalele publice functioneazã
pe principiul autonomiei financiare, elaboreazã si executã bugete
proprii de venituri si cheltuieli.
(2) Proiectul bugetului de venituri si cheltuieli se
elaboreazã de cãtre conducerea spitalului pe baza normelor
metodologice aprobate prin ordin al ministrului sãnãtãtii
si familiei, cu consultarea ministerelor cu retele sanitare proprii si cu
avizul Ministerului Finantelor Publice.
(3) Proiectul bugetului de venituri si cheltuieli se
negociazã de cãtre conducerea spitalului cu conducerea directiei
de sãnãtate publicã sau a ministerului, în functie de
subordonare, si cu conducerea casei de asigurãri de
sãnãtate cu care se încheie contractul de furnizare de servicii
medicale si se definitiveazã si se aprobã dupã semnarea
contractului de furnizare de servicii medicale.
(4) Aprobarea proiectului bugetului de venituri si
cheltuieli se face de directia de sãnãtate publicã sau de
minister, în functie de subordonare, cu avizul casei de asigurãri de
sãnãtate cu care s-a încheiat contractul de furnizare de servicii
medicale. Bugetul de venituri si cheltuieli poate fi rectificat în cazuri
justificate, cu respectarea prevederilor alin. (2) si (3).
(5) În cazul refuzului de a semna proiectul bugetului
de venituri si cheltuieli se constituie o comisie de mediere formatã din
reprezentanti ai ministerului, în functie de subordonarea spitalului, si ai
Casei Nationale de Asigurãri de Sãnãtate, care, în
termenul prevãzut de dispozitiile legale în vigoare, va solutiona
divergentele.
(6) Bugetul anual de venituri si cheltuieli aprobat se
defalcã pe trimestre cu acordul directiei de sãnãtate
publicã sau al ministerului, în functie de subordonare, si al casei de
asigurãri de sãnãtate cu care s-a încheiat contractul de
furnizare de servicii medicale.
(7) Executia bugetului de venituri si cheltuieli se
raporteazã lunar si, respectiv, trimestrial directiilor de
sãnãtate publicã sau ministerului, în functie de
subordonare, si casei de asigurãri de sãnãtate cu care s-a
încheiat contractul de furnizare de servicii medicale.
(8) Centralizarea executiei bugetelor de venituri si
cheltuieli lunare si, respectiv, trimestriale se realizeazã de directia
de sãnãtate publicã si se înainteazã ministerului.
(9) Executia trimestrialã a indicatorilor din
bugetul de venituri si cheltuieli este analizatã de directia de
sãnãtate publicã sau de minister, în functie de
subordonare, si de casa de asigurãri de sãnãtate cu care
s-a încheiat contractul de furnizare de servicii medicale si în cazul unor
abateri fatã de indicatorii din contractul de administrare
sesizeazã si face propuneri pe care le supune aprobãrii conducerii
ministerului.
(10) În cazul înregistrãrii de arierate se va
proceda dupã cum urmeazã:
a) în cazul arieratelor existente în momentul numirii conducerii
spitalelor, acestea vor fi evidentiate separat si, o datã cu aprobarea
bugetului de venituri si cheltuieli, se va stabili si modul de lichidare a
acestora;
b) dacã în cursul executiei bugetului de
venituri si cheltuieli, în conditiile finantãrii conform contractului de
prestãri servicii medicale încheiat, se înregistreazã cresterea
arieratelor, directia de sãnãtate publicã sau ministerul,
în functie de subordonare, va sesiza conducerea ministerului, care va
lua
mãsurile corespunzãtoare;
c) pentru cresterea arieratelor datorate unor cauze
imputabile conducerii spitalelor, directia de sãnãtate
publicã sau ministerul, în functie de subordonare, va propune
ministrului mãsurile de sanctionare prevãzute în contractul de
administrare;
d) cresterea arieratelor din motive neimputabile
conducerii spitalului se poate realiza numai cu aprobarea prealailã a
ministrului, în functie de subordonarea spitalului, lichidarea acestora
realizându-se prin suplimentarea bugetului de venituri si cheltuieli, în
conditiile alin. (4);
e) auditul financiar se face, în conditiile legii, de
directia de sãnãtate publicã si de casa de
asigurãri de sãnãtate cu care s-a încheiat contractul de
furnizare de servicii medicale.”
5. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 14. - (1) Finantarea spitalelor publice se
asigurã din veniturile realizate în raport cu serviciile medicale
furnizate pe baza contractelor încheiate cu casele de asigurãri de
sãnãtate, de la bugetul de stat, de la bugetele locale, din
asocieri investitionale în profil medical sau medico-social, din donatii si
sponsorizãri, precum si din veniturile obtinute de la persoanele fizice
si juridice, în conditiile legii.
(2) De la bugetul de stat se asigurã finantarea
unor programe nationale de sãnãtate, realizarea de constructii
noi de interes national, dotarea cu aparaturã medicalã de mare
performantã, expertizarea, proiectarea si consolidarea constructiilor
grav afectate de seisme si de alte actiuni de fortã majorã,
precum si efectuarea unor reparatii capitale.
(3) De la bugetele locale se poate asigura finantarea
pentru finalizarea constructiilor noi de interes local, precum si a unor
cheltuieli pentru realizarea de lucrãri de reparatii curente si
capitale.
(4) Tipurile de spitale publice de interes national si
local se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.”
6. Articolul 16 se abrogã.
7. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 17. - (1) Drepturile salariale cuvenite
conducerii spitalelor publice, precum si formele de salarizare ale personalului
medico-sanitar si ale altor categorii de personal ce se aplicã în cadrul
acestor spitale se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(2) La spitalele publice la care la sfârsitul anului
nu s-au înregistrat arierate si s-au îndeplinit toti indicatorii din contractul de administrare, din
disponibilitãtile aflate în cont la sfârsitul anului, provenite din
veniturile proprii, precum si din cele realizate din serviciile medicale
furnizate pe baza contractelor încheiate cu casele de asigurãri de
sãnãtate, dupã scãderea obligatiilor de
platã si a încasãrilor anticipate, o cotã de pânã
la 50% se poate utiliza pentru premierea personalului, în raport cu
performantele si responsabilitãtile acestuia.
(3) Nivelul maxim al premiilor se stabileste cu
aprobarea directiei de sãnãtate publicã sau a
ministerului, în functie de subordonarea spitalului.
(4) Competenta, atributiile si sarcinile, pe tipuri de
spitale publice, se stabilesc prin normele generale aprobate prin ordin al
ministrului sãnãtãtii si familiei.”
Art. II. - Legea nr. 146/1999 privind organizarea,
functionarea si finantarea spitalelor, publicatã în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999, cu modificãrile
ulterioare, precum si cu modificãrile aduse prin prezenta
ordonantã, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I,
dupã aprobarea acesteia de cãtre Parlament, dându-se textelor o
nouã numerotare.
Art. III. - Prevederile
prezentei ordonante intrã în vigoare începând cu data de 1 ianuarie
2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
p. Ministrul sãnãtãtii si
familiei,
Luminita Gheorghiu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
30 august 2001.
Nr. 68.
privind ratificarea Protocolului din 3 iunie 1999
pentru modificarea Conventiei
privind transporturile internationale feroviare
(COTIF), semnatã la Berna la 9 mai 1980
(Protocolul 1999), semnat la Vilnius la 3 iunie 1999
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României si ale art. 1 pct. I.20, din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptã
prezenta ordonantã.
Articol unic. - Se ratificã
Protocolul*) din 3 iunie 1999 pentru modificarea Conventiei privind
transporturile internationale feroviare (COTIF), semnatã la Berna la 9
mai 1980 (Protocolul 1999), semnat la Vilnius la 3 iunie 1999.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
p. Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
p. Ministrul industriei si resurselor,
Mihai Berinde,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Bucuresti,
30 august 2001.
Nr. 69.
*)
Protocolul ratificat prin prezenta ordonantã se publicã ulterior.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind organizarea si exercitarea activitãtii
de consultantã fiscalã
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia
României si ale art. 1 pct. II. din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptã
prezenta ordonantã.
CAPITOLUL I
Consultanta si consultantul fiscal
Art. 1. -
Prezenta ordonantã constituie cadrul juridic privind
organizarea si exercitarea activitãtii de consultantã fiscalã
ca activitate independentã, de cãtre persoanele care au dobândit
aceastã calitate.
Art. 2. - Exercitarea independentã a
calitãtii de consultant fiscal se realizeazã numai pe baza
raporturilor juridice civile si comerciale cu persoanele fizice sau juridice
cãrora le acordã consultantã si fatã de care acesta
nu are nici un fel de interese materiale directe sau indirecte, cu exceptia
onorariilor
cuvenite pentru munca prestatã în aceastã calitate.
Art. 3. - Activitatea de consultantã
fiscalã constã în acordarea de asistentã de specialitate
la întocmirea declaratiilor de impozite si taxe, în alte probleme fiscale si
creante bugetare, cum sunt: amenzi, penalitãti si majorãri, cu
respectarea prevederilor legale în vigoare, precum si de reprezentare în fata
organelor fiscale.
CAPITOLUL II
Reguli de atribuire a calitãtii de consultant
fiscal
Art. 4. - Pentru atribuirea calitãtii de consultant fiscal
candidatii, persoane fizice, trebuie sã îndeplineascã cumulativ
urmãtoarele conditii:
a) sã fie licentiati ai unei facultãti
cu profil economic si/sau juridic;
b) sã aibã o experientã de
minimum 5 ani în una dintre urmãtoarele activitãti: elaborarea si
aplicarea legislatiei fiscale, administrarea si colectarea veniturilor publice,
controlul fiscal, solutionarea contestatiilor, elaborarea si aplicarea
reglementãrilor contabile, precum si activitatea
financiar-contabilã;
c) sã nu aibã antecedente penale;
d) sã aibã capacitate deplinã de
exercitiu;
e) sã promoveze examenul pentru atribuirea
calitãtii de consultant fiscal.
Art. 5. - (1) La depunerea documentelor care
atestã îndeplinirea conditiilor prevãzute la art. 4 lit. a)-d)
candidatul plãteste în contul Ministerului Finantelor Publice o
taxã pentru înscrierea la examen. Nivelul taxei se stabileste anual prin
ordin al ministrului finantelor publice, în functie de costurile necesare
organizãrii examenului.
(2) Veniturile realizate de Ministerul Finantelor
Publice din taxele de înscriere la examenul pentru atribuirea calitãtii
de consultant fiscal vor fi folosite exclusiv pentru organizarea examenelor. În
cazul în care veniturile de aceastã naturã nu sunt consumate
integral în anul organizãrii concursului, acestea vor fi reportate în
anii urmãtori si vor fi utilizate cu aceeasi destinatie.
Art. 6. - (1) Examenul pentru atribuirea
calitãtii de consultant fiscal se organizeazã de Ministerul
Finantelor Publice, în baza unui regulament aprobat prin ordin al ministrului
finantelor publice.
(2) Examenul constã în sustinerea unei probe
scrise si a unei probe orale. Materiile de examinare pentru cele douã
probe sunt urmãtoarele:
- legislatie fiscalã;
- fiscalitate internationalã;
- managementul si contabilitatea întreprinderii;
- elemente de drept financiar si fiscal.
Art. 7. - Dupã sustinerea si promovarea
examenului Ministerul Finantelor Publice elibereazã candidatilor un
certificat de atestare.
Art. 8. - Persoana care a obtinut certificatul
eliberat de Ministerul Finantelor Publice se va înregistra la Camera
consultantilor fiscali si i se va elibera carnetul profesional, care îi permite
exercitarea profesiei si utilizarea titlului de consultant fiscal.
Art. 9. - (1) Consultantii fiscali se pot organiza si
în societãti comerciale care au în obiectul de activitate
consultantã fiscalã.
(2) Pentru exercitarea activitãtii de
consultantã fiscalã societãtile comerciale mentionate la
alineatul precedent trebuie sã fie autorizate în prealabil de Camera
consultantilor fiscali. În vederea obtinerii autorizatiei acestea
plãtesc o taxã în contul Camerei. Cuantumul taxei de autorizare
se stabileste de Camerã.
CAPITOLUL III
Organizarea si atributiile Camerei consultantilor
fiscali
Art. 10. - (1) În termen de 60 de zile de la data
intrãrii în vigoare a prezentei ordonante se înfiinteazã Camera
consultantilor fiscali, denumitã în continuare Camera, care are
drept scop coordonarea activitãtii de consultantã fiscalã
si apãrarea drepturilor membrilor sãi în exercitarea
calitãtii de consultant fiscal.
(2) Camera este organizatie profesionalã de
utilitate publicã, persoanã juridicã fãrã
scop lucrativ, cu sediul în municipiul Bucuresti, str. Apolodor nr. 17, sectorul
5. Sediul respectiv va fi acordat de Guvern în folosintã gratuitã
pe o perioadã de 5 ani.
(3) Camera îsi poate constitui unitãti
teritoriale, denumite sucursale.
Art. 11. - Camera are, în principal, umãtoarele
atributii:
a) coordoneazã activitatea de
consultantã fiscalã;
b) apãrã interesele profesionale ale
tuturor membrilor;
c) oferã sprijin si asistentã membrilor
Camerei în problemele profesionale;
d) mediazã între membrii Camerei în caz de
diferende si la cerere;
e) mediazã între membrii Camerei si clientii
lor în caz de diferende, precum si la cerere;
f) stabileste mãsuri disciplinare;
g) organizeazã cursuri de perfectionare a
consultantilor fiscali;
h) tine Registrul membrilor Camerei;
i) elaboreazã norme privind activitatea de
consultantã fiscalã;
j) colaboreazã cu asociatiile profesionale de
profil din tarã si din strãinãtate;
k) editeazã publicatii de specialitate;
l) alte atributii stabilite prin lege sau regulament.
Art. 12. - Organele de conducere ale Camerei sunt:
Conferinta nationalã, Consiliul superior si Biroul permanent al
Consiliului superior.
Art. 13. - Camera îsi acoperã cheltuielile din
venituri proprii care se constituie din:
- taxa de autorizare a societãtilor comerciale
de consultantã fiscalã;
- taxa de înscriere în evidenta Camerei;
- cotizatiile membrilor Camerei;
- încasãri din vânzarea publicatiilor proprii;
- donatii si sponsorizãri;
- alte venituri din activitatea Camerei.
Art. 14. - (1) În termen de 30 de zile de la data
intrãrii în vigoare a prezentei ordonante se constituie prin ordin al
ministrului finantelor publice Comitetul provizoriu al Camerei, format din 9
membri, dintre care unul îndeplineste functia de presedinte, reprezentanti ai
urmãtoarelor directii din cadrul Ministerului Finantelor Publice:
Directia generalã de politicã si legislatie fiscalã,
Directia generalã de proceduri fiscale, Directia generalã de
administrare a veniturilor publice si a
onopolurilor, Directia generalã de îndrumare si control fiscal,
Directia generalã de solutionare a contestatiilor, Directia de
reglementãri contabile, Directia generalã juridicã, care
va elabora: a) Regulamentul de organizare si functionare a Camerei care va
cuprinde si prevederi referitoare la modul de desemnare si atributiile
organelor de conducere ale Camerei.
b) Codul privind conduita eticã si
profesionalã în domeniul consultantei fiscale.
c) norme privind pregãtirea si perfectionarea
consultantilor fiscali.
(2) Comitetul provizoriu al Camerei va functiona
pânã la organizarea primei Conferinte nationale a Camerei, organizatã
în termen de 3 luni de la data aprobãrii prin hotãrâre a
Guvernului a Regulamentului de organizare si functionare a Camerei.
Art. 15. - Membrii Camerei pot fi:
a) persoanele cãrora li s-a eliberat carnetul
profesional otrivit prevederilor art. 8;
b) societãtile comerciale de consultantã
fiscalã care au obtinut autorizatia Camerei potrivit prevederilor art.
9.
Art. 16. - Camera are obligatia sã aprobe Codul
privind conduita eticã si profesionalã în domeniul consultantei
fiscale si normele privind pregãtirea si perfectionarea consultantilor
fiscali.
CAPITOLUL IV
Compatibilitate. Retragerea calitãtii de
consultant
si a autorizatiei de functionare
Art. 17. - Consultantii fiscali si societãtile
comerciale de consultantã fiscalã pot desfãsura, pe
lângã activitatea de consultantã fiscalã, cu respectarea
conditiilor prevãzute de actele normative în materie, si
activitãti de:
a) expertizã contabilã;
b) audit financiar;
c) instruire si perfectionare în domeniul fiscal.
Art. 18. - Consultantul fiscal îsi poate exercita
activitatea la douã sau mai multe societãti comerciale atâta timp
cât nu sunt afectate obiectivitatea si independenta profesionalã,
conform prevederilor prezentei ordonante si ale Codului privind conduita
eticã si profesionalã în domeniul consultantei fiscale.
Art. 19. - Certificatul de atestare a calitãtii
de consultant fiscal, respectiv autorizatia de functionare, se retrage de
Camerã în urmãtoarele situatii:
1. în cazul persoanelor fizice:
a) când certificatul de atestare a calitãtii de
consultant fiscal a fost obtinut ca urmare a sãvârsirii infractiunii de
fals si uz de fals;
b) când consultantul fiscal încalcã prevederile
Codului privind conduita eticã si profesionalã în domeniul
consultantei fiscale;
c) în caz de neplatã a cotizatiei pe o perioadã
de un an;
2. în cazul persoanelor juridice:
a) societatea comercialã s-a dizolvat;
b) dupã emiterea autorizatiei se
constatã cã aceasta nu ar fi trebuit acordatã sau în cazul
în care conditiile de autorizare nu mai sunt îndeplinite;
c) în caz de neplatã a cotizatiei pe o
perioadã de un an.
Art. 20. - În cazul retragerii certificatului de
atestare a consultantului fiscal sau a autorizatiei societãtilor
comerciale de consultantã fiscalã se interzice acestora
utilizarea titlului de consultant fiscal sau a denumirii de societate
comercialã de consultantã fiscalã.
CAPITOLUL V
Registrul consultantilor fiscali si al
societãtilor comerciale de consultantã fiscalã
Art. 2 - (1) Persoanele fizice si juridice care au
calitatea de consultant fiscal vor fi înscrise în Registrul consultantilor
fiscali si al societãtilor comerciale de consultantã
fiscalã.
(2) În Registrul consultantilor fiscali vor fi
mentionate urmãtoarele date referitoare la membrii Camerei: numele si
prenumele, alte date de identificare a persoanei, domiciliul, sau, dupã
caz, denumirea si sediul social.
(3) Pentru societãtile comerciale de
consultantã fiscalã se vor mentiona în plus:
a) numele, prenumele si domiciliul persoanelor fizice
care efectueazã consultanta fiscalã în numele societãtii
comerciale de consultantã fiscalã;
b) numele, prenumele si domiciliul
asociatilor/actionarilor, directorilor si membrilor consiliilor de
administratie ale societãtilor comerciale de consultantã
fiscalã.
(4) Consultantul fiscal este obligat sã anunte
Camerei orice modificare cu privire la datele de identificare.
(5) Consultantii fiscali nu pot sã îsi exercite atributiile
conferite de aceastã calitate pe durata în care desfãsoarã
orice activitate salarizatã în afara Camerei sau activitate
comercialã, cu exceptia activitãtilor didactice, literare,
publicistice în domeniu si cea de parlamentar, consilier local sau judetean, pe
durata mandatului.
CAPITOLUL VI
Rolul, atributiile si drepturile Ministerului
Finantelor
Art. 22. - Activitatea Camerei în România se desfãsoarã sub supravegherea
Ministerului Finantelor Publice.
Art. 23. - Ministerul Finantelor Publice va
urmãri permanent ca statutul si celelalte reglementãri emise de
Camerã sã nu contravinã reglementãrilor legale si
ca deciziile luate de organele de conducere ale Camerei sã fie în
conformitate cu statutul si cu celelalte reglementãri.
Art. 24. - Ministerul Finantelor Publice va lua
mãsurile ce se impun pentru respectarea de cãtre Camerã a
prevederilor prezentei ordonante.
CAPITOLUL VII
Sanctiuni
Art. 25. - (1) Constituie contraventie, dacã nu
a fost sãvârsitã în astfel de conditii încât, potrivit legii
penale, sã fie consideratã infractiune, si se sanctioneazã
cu amendã de la 15.000.000 lei la 25.000.000 lei utilizarea titlului de consultant
fiscal sau denumirea societãtii comerciale de societate de
consultantã fiscalã în alte conditii decât cele
prevãzute de prezenta ordonantã.
(2) Prevederile prezentului articol se
completeazã cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, cu exceptia art. 28 si 29.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor se fac de cãtre persoanele desemnate de ministrul
finantelor publice.
CAPITOLUL VIII
Dispozitii finale
Art. 26. - Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante se
abrogã prevederile art. 6 lit. e), referitoare la executarea de
lucrãri cu caracter fiscal, din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind
organizarea activitãtii de expertizã contabilã si a
contabililor autorizati, publicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 243 din 30 august 1994, aprobatã si modificatã prin
Legea nr. 42/1995, cu modificãrile si completãrile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Bucuresti,
30 august 2001.
Nr. 71.