MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XIII - Nr. 656 LEGI, DECRETE, HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 18 octombrie 2001
SUMAR
HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
974. - Hotãrâre
pentru aprobarea Programului de cooperare dintre Guvernul României si
Organizatia Mondialã a Proprietãtii Intelectuale, semnat la
Bucuresti la 7 iunie 2001
Program de cooperare între Guvernul
României si Organizatia Mondialã a Proprietãtii Intelectuale
978. - Hotãrâre
privind constituirea, componenta si functionarea comisiei de autorizare a
contractãrii sau garantãrii de împrumuturi externe de
cãtre autoritãtile administratiei publice
1.015. - Hotãrâre
privind înfiintarea, organizarea si functionarea Comisiei Interdepartamentale
de Radiocomunicatii
1.016. - Hotãrâre
pentru modificarea anexelor nr. 3 si 4 la Hotãrârea Guvernului nr.
443/1998 privind reorganizarea si finantarea unor unitãti sanitare
ACTE ALE BÃNCII NATIONALE A
ROMÂNIEI
21. - Circularã
privind retragerea din circulatie si încetarea puterii circulatorii a
bancnotelor cu valoarea nominalã de 1.000 lei - emisiunea 1998
HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
pentru aprobarea Programului de cooperare dintre Guvernul României si
Organizatia Mondialã a Proprietãtii Intelectuale, semnat la
Bucuresti la 7 iunie 2001
În temeiul prevederilor art. 107 din
Constitutia României si ale art. 5 din Legea nr. 4/1991 privind încheierea si
ratificarea tratatelor,
Guvernul României adoptã
prezenta hotãrâre.
Articol unic. - Se aprobã Programul
de cooperare dintre Guvernul României si Organizatia Mondialã a
Proprietãtii Intelectuale, semnat la Bucuresti la 7 iunie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul industriei si resurselor,
Ministrul educatiei si cercetãrii,
Ecaterina Andronescu
p. Ministrul pentru întreprinderile mici
si mijlocii si cooperatie,
Dumitru Bulumete,
secretar de stat
Ministrul culturii si cultelor,
Rãzvan Theodorescu
Bucuresti,
4 octombrie 2001.
Nr.
974.
PROGRAM
de cooperare între Guvernul României si
Organizatia Mondialã a Proprietãtii Intelectuale
Guvernul României si Organizatia
Mondialã a Proprietãtii Intelectuale (O.M.P.I.), denumite în
continuare pãrti,
dorind sã întãreascã
cooperarea fructuoasã existentã între ele,
având în vedere faptul cã România
este membrã a Organizatiei Mondiale a Proprietãtii Intelectuale
din anul 1970 si este parte la majoritatea tratatelor administrate de O.M.P.I.,
luând în considerare preocuparea
Guvernului României de a dezvolta în continuare infrastructura juridicã
si tehnicã existentã în domeniul proprietãtii
intelectuale,
luând în considerare disponibilitatea
O.M.P.I. de a acorda asistentã Guvernului României pentru îndeplinirea
obiectivelor sale în cadrul Programului si bugetului O.M.P.I.,
au convenit, în conformitate cu
prevederile art. 4 din Conventia pentru instituirea Organizatiei Mondiale a
Proprietãtii Intelectuale, urmãtoarele:
ARTICOLUL 1
Obiectivele programului
Programul intentioneazã sã
dezvolte activitãti comune cu urmãtorul scop:
- modernizarea legislatiei nationale
române în domeniul proprietãtii intelectuale, avându-se în vedere
tendintele de armonizare pe plan international;
- îmbunãtãtirea
aplicãrii în România a legislatiei în materie, în scopul prevenirii si
eliminãrii încãlcãrii drepturilor de proprietate
intelectualã;
- consolidarea rolului proprietãtii
intelectuale în domeniile relevante ale activitãtilor stiintifice,
tehnice si economice desfãsurate pe teritoriul României de cãtre
diferiti agenti economici;
- modernizarea sistemului de proprietate
intelectualã, în vederea cresterii competitivitãtii industriei
românesti, întreprinderilor mici si mijlocii si a institutiilor de
cercetare-dezvoltare;
- ameliorarea bazei tehnice si de resurse
umane a Oficiului de Stat pentru Inventii si Mãrci si a Oficiului Român
pentru Drepturile de Autor;
- dezvoltarea mecanismelor de aplicare a
legii în scopul cresterii sanselor de valorificare comercialã a
drepturilor de proprietate intelectualã.
ARTICOLUL 2
Institutiile participante
Guvernul României va stabili în fiecare
caz institutiile române respective, organismele sau persoanele implicate în
activitãtile stabilite în baza prezentului program.
Directorul general al O.M.P.I. va stabili
în fiecare situatie entitãtile sau personalul Biroului International
implicate în activitãtile stabilite în baza prezentului program.
ARTICOLUL 3
Dispozitii finale
Prezentul program se încheie pe o perioadã nedeterminatã. O listã provizorie cuprinzând domeniile de activitate este prezentatã în anexa care face parte integrantã din prezentul program. Orice tip de proiect de cooperare va fi luat în considerare pe baza consimtãmântului pãrtilor interesate si va fi pus în aplicare în functie de posibilitãtile bugetare si de personal ale pãrtilor.
Prezentul program va intra în vigoare la
data la care partea românã comunicã îndeplinirea procedurilor
interne necesare pentru intrarea sa în vigoare.
Semnat la Bucuresti la 7 iunie 2001, în
douã exemplare originale, fiecare în limbile românã si
englezã, ambele texte fiind egal autentice.
Pentru Guvernul României, Mihnea Motoc, secretar de stat în Ministerul
Afacerilor Externe |
Pentru Organizatia Mondialã a
Proprietãtii Intelectuale, Kamil Idris, director general |
ANEXÃ
la Programul de cooperare dintre Guvernul
României si Organizatia Mondialã a Proprietãtii Intelectuale
LISTA PROVIZORIE CUPRINZÂND DOMENIILE DE
ACTIVITATE
1. Îmbunãtãtirea
sistemului de aplicare a dreptului proprietãtii intelectuale în România
prin:
- organizarea de seminarii, ateliere de lucru sau simpozioane pentru categorii de persoane din urmãtoarele domenii:
- vamã;
- politie;
- domeniul judiciar.
2. Instruirea si predarea în domeniul
proprietãtii intelectuale:
2.1. organizarea unui program de
pregãtire profesionalã a specialistilor atât din sectorul privat,
cât si din sectorul public din România, precum si a cadrelor didactice din
domeniul proprietãtii intelectuale, în cadrul programelor administrate
de O.M.P.I.;
2.2. organizarea unor seminarii sau
simpozioane teoretice si practice, în scopul cresterii nivelului de cunostinte
de.bazã al diferitelor grupuri de profesionisti care activeazã în
domeniul proprietãtii intelectuale;
2.3. modernizarea materialelor de predare,
a curriculei cursurilor postuniversitare si a învãtãmântului la
distantã, inclusiv prin participarea la cursurile de pregãtire,
la semi- nariile, simpozioanele si activitãtile de cercetare
desfãsurate de Academia Mondialã O.M.P.I.
3. Asistentã pentru dezvoltarea
utilizãrii WIPO Global Information Network prin oferirea de echipament
si consultantã
4. Analizarea impactului comertului
electronic în sistemul proprietãtii intelectuale
5. Asistentã în domeniul
dreptului de autor prin:
5.1. asistentã în furnizarea de
hardware si software Oficiului Român pentru Drepturile de Autor;
5.2. dezvoltarea sistemului de gestiune
colectivã a dreptului de autor si a drepturilor conexe în România;
5.3. sprijinirea Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor în activitatea de combatere a pirateriei în domeniul
muzical, software, audiovizual.
6. Asistentã în domeniul
inovãrii prin:
6.1. evaluarea cerintelor si efectuarea de
recomandãri privind crearea sau dezvoltarea unei structuri/retele
nationale de asistentã tehnicã în domeniul inovãrii;
6.2. dezvoltarea unor programe de
cooperare în scopul creãrii/dezvoltãrii centrelor de inovare;
6.3. furnizarea de asistentã în
scopul construirii unui sistem mai eficient pentru brevetarea
proprietãtii intelectuale (acces la informatii în domeniu, costul
înregistrãrii brevetelor, taxele pentru protectia brevetelor).
7. Asistentã în domeniul
întreprinderilor mici si mijlocii (IMM) prin:
7.1. sprijinirea institutiilor nationale
din domeniul IMM si dezvoltarea unor politici/programe privind utilizarea
efectivã a sistemului de proprietate intelectualã de cãtre
IMM;
7.2. sprijinirea Oficiului de Stat pentru
Inventii si Mãrci în organizarea campaniilor de diseminare a
informatiilor privind importanta protejãrii dreptului de proprietate
intelectualã a IMM, precum si a informatiilor privind modul de accesare
a sistemului de brevetare.
8. Sprijinirea protectiei cunostintelor
traditionale si a folclorului prin sistemul proprietãtii intelectuale.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind constituirea, componenta si functionarea comisiei de autorizare
a contractãrii
sau garantãrii de împrumuturi externe de cãtre
autoritãtile administratiei publice locale
În temeiul prevederilor art. 107 din
Constitutia României, ale art. 48 din Legea nr. 189/1998 privind finantele
publice locale, cu modificãrile
ulterioare, precum si ale art. 6 din Legea datoriei publice nr. 81/1999,
Guvernul României adoptã
prezenta hotãrâre.
Art. 1. - Se constituie comisia de
autorizare a contractãrii sau garantãrii de împrumuturi externe
de cãtre autoritãtile administratiei publice locale, definite
conform art. 1 pct. 1 din Legea nr. 189/1998.
Art. 2. - Comisia de autorizare a
contractãrii sau garantãrii de împrumuturi externe este
condusã de un secretar de stat din Ministerul Finantelor Publice, cu
atributii de coordonare a datoriei publice, si are în componenta sa 11 membri,
dintre care 4 reprezentanti ai Ministerului Finantelor Publice, inclusiv
presedintele comisiei, 3 ai Ministerului Administratiei Publice, 2 ai
Ministerului Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei si câte un
reprezentant al Bãncii Nationale a României si al autoritãtilor
administratiei publice locale. Reprezentantii institutiilor publice, membri în
comisie, sunt desemnati prin ordin al conducãtorului institutiei respective.
Art. 3. - Comisia de autorizare a
contractãrii sau garantãrii de împrumuturi externe se întruneste
lunar si ori de câte ori este nevoie pentru analizarea cererilor si a
documentatiei aferente, primite de la autoritãtile administratiei
publice locale, prin care se solicitã autorizarea contractãrii
sau garantãrii împrumutului extern.
Art. 4. - Autoritãtile
administratiei publice locale au obligatia ca în cazul în care
contracteazã sau garanteazã împrumuturi externe sã le
înscrie, dupã caz, în registrul datoriei publice locale sau în registrul
garantiilor locale, în conditiile legii.
Art. 5. - Raportarea si înregistrarea
datoriei publice locale se fac conform Normelor metodologice de aplicare a
Legii datoriei publice nr. 81/1999*), emise de Ministerul Finantelor Publice.
Art. 6. - Documentatia necesarã
pentru autorizarea contractãrii sau garantãrii unui împrumut
extern se stabileste prin Normele si procedurile privind autorizarea
contractãrii sau garantãrii de împrumuturi externe de cãtre
autoritãtile administratiei publice locale, prevãzute în anexa
nr. 1.
Art. 7. - Studiile de fezabilitate ale
obiectivelor de investitii de interes public local, finantate din împrumuturi
externe cu garantia statului, se analizeazã si se avizeazã de
cãtre Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Lucrãrilor
Publice, Transporturilor si Locuintei si de Ministerul Administratiei Publice
si, dupã caz, se supun spre aprobare Guvernului fãrã
avizul Consiliului Interministerial de Avizare a Lucrãrilor Publice de Interes
National si Locuinte Sociale.
Art. 8. - Se aprobã Regulamentul de
functionare a comisiei de autorizare a contractãrii sau
garantãrii de împrumuturi externe de cãtre autoritãtile
administratiei publice locale, prevãzut în anexa nr. 2.
Art. 9. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte
integrantã din prezenta hotãrâre.
Art. 10. - La data intrãrii în
vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã Hotãrârea
Guvernului nr. 611/1999.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncã
Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Bucuresti,
4 octombrie 2001.
Nr.
978.
*)
Normele metodologice de aplicare a Legii datoriei publice nr. 81/1999 au fost
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 1.631 din 29 decembrie 1999,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 11 februarie
2000 privind constituirea si componenta Comisiei de
autorizare a contractãrii de împrumuturi externe de cãtre
autoritãtile administratiei publice locale, publicatã în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 5 august 1999, cu
modificãrile si completãrile ulterioare, precum si orice
dispozitii contrare.
NORME SI PROCEDURI
privind autorizarea contractãrii
sau garantãrii de împrumuturi externe de cãtre
autoritãtile
administratiei publice locale
În temeiul prevederilor art. 48 alin. (1)
din Legea nr. 189/1998 privind finantele publice locale, cu modificãrile
si completãrile ulterioare, consiliile locale, consiliile judetene si
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupã caz, pot aproba
contractarea sau garantarea de împrumuturi externe, pe termen mediu si lung,
pentru realizarea de investitii publice de interes local, precum si pentru
refinantarea datoriei publice locale. În temeiul prevederilor art. 48 alin. (7)
din Legea nr. 189/1998 si ale art. 6 alin. (3) din Legea datoriei publice nr.
81/1999, împrumuturile externe vor fi contractate sau garantate de
autoritãtile administratiei publice locale numai cu aprobarea comisiei
de autorizare a acestor împrumuturi, constituitã din reprezentanti ai
autoritãtilor administratiei publice locale, ai Guvernului si ai
Bãncii Nationale a României, a cãrei componentã se
aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
Contractarea sau garantarea de
cãtre autoritãtile administratiei publice locale a împrumuturilor
externe de la organisme bancare sau de la alte institutii de credit, precum si
prin emisiuni de titluri de valoare se face în conditiile legii si conform
aprobãrii comisiei de autorizare a contractãrii sau
garantãrii de împrumuturi externe de cãtre autoritãtile
administratiei publice locale, denumitã în continuare comisie.
Datoria publicã localã nu reprezintã obligatii sau rãspunderi ale Guvernului si se ramburseazã, conform acordurilor încheiate, din resursele aflate la dispozitia unitãtii administrativ-teritoriale, cu exceptia transferurilor de la bugetul de stat cu destinatie specialã.
ARTICOLUL 1
Contractarea directã de împrumuturi
externe
de cãtre autoritãtile
administratiei publice locale
de la organisme bancare sau de la alte
institutii de credit
în baza garantiilor proprii
Autoritãtile administratiei publice
locale, care solicitã comisiei autorizarea contractãrii unui
împrumut extern în conditiile reglementãrilor legale în vigoare, au
obligatia de a prezenta, o datã cu cererea pentru autorizarea
contractãrii de împrumut extern (anexa nr. 1 la prezentele norme si
proceduri), urmãtoarele:
a) documentatia tehnico-economicã pentru obiectivul de investitii a cãrui finantare se asigurã integral sau în completare din împrumuturi externe care se contracteazã direct de cãtre autoritãtile administratiei publice locale, aprobatã, dupã caz, de consiliul local, consiliul judetean sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, conform dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 189/1998;
b) hotãrârea autoritãtii
administratiei publice locale de aprobare a contractãrii împrumutului
extern, adoptatã în conditiile prevãzute la art. 48 alin. (2) din
Legea nr. 189/1998;
c) proiectia bugetului local pe anul
curent si pe perioada rambursãrii împrumutului pentru a cãrui
contractare se solicitã autorizare, în care se vor cuprinde
estimãrile pentru veniturile proprii ale bugetului local, pentru cotele
defalcate din impozitul pe venit, intrãrile la bugetul local din
împrumuturi interne si/sau externe, precum si proiectia tuturor cheltuielilor
bugetului local, inclusiv a cheltuielilor privind serviciul datoriei publice
locale (rambursãri de rate, plãti de.dobânzi, comisioane si alte
costuri aferente împrumuturilor contractate si/sau garantate si în curs de
contractare);
d) dãrile de seamã contabile
asupra executiei bugetare pentru ultimii 2 ani anteriori anului curent în care
se solicitã autorizarea contractãrii împrumutului, precum si
dãrile de seamã contabile trimestriale pentru anul în curs;
e) proiectul acordului de garantare prin
venituri, care urmeazã sã fie înregistrat la primãrie sau,
dupã caz, la consiliul judetean respectiv si la împrumutãtor;
f) oferta de împrumut extern
selectatã, conform prevederilor legale privind achizitiile publice, de
autoritatea administratiei publice locale, sub rezerva autorizãrii de
cãtre comisie a contractãrii împrumutului, precum si situatia
estimativã privind rambursarea împrumutului si plata costurilor aferente
acestuia;
g) orice alte documente pe care comisia le
va solicita în vederea analizãrii solicitãrii de autorizare a
contractãrii împrumutului extern.
Documentele depuse în copie trebuie
sã fie stampilate pe fiecare paginã, iar pe ultima paginã
a fiecãrei copii trebuie sã se mentioneze explicit numele
persoanei autorizate sã ateste, prin semnãturã si prin
aplicarea stampilei, conformitatea copiei cu originalul.
ARTICOLUL 2
Contractarea directã de împrumuturi
externe
de cãtre autoritãtile
administratiei publice locale
cu garantia statului
În baza art. 55 din Legea nr. 189/1998,
Guvernul poate acorda garantii la împrumuturi externe contractate de
autoritãtile administratiei publice locale, în conditiile prevederilor
Legii nr. 81/1999.
Împrumuturile externe se vor contracta
numai cu aprobarea comisiei.
Autoritãtile administratiei publice
locale, care solicitã comisiei autorizarea contractãrii unui
împrumut extern, garantat de stat, au obligatia de a prezenta, o datã cu
cererea pentru autorizarea contractãrii de împrumut extern (anexa nr. 1
la prezentele norme si proceduri), urmãtoarele documente, depuse în 3
exemplare la secretariatul comisiei:
a) documentatia tehnico-economicã
pentru obiectivul de investitii a cãrui finantare se asigurã
integral sau în completare din împrumuturi externe care se contracteazã
direct de cãtre autoritãtile administratiei publice locale cu
garantia statului:
- dosarul de selectie a ofertei, întocmit
conform prevederilor legale privind achizitiile publice, care va cuprinde date
privind caietul de sarcini, raportul comisiei de selectie, validarea
rezultatului în consiliul local, consiliul judetean sau în Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, dupã caz;
- proiectul contractului comercial;
- informatii privind experienta
partenerului strãin în realizarea unor astfel de proiecte similare celui
propus, bonitatea acestuia;
- situatia privind avizele, autorizatiile
si licentele impuse de legislatia în vigoare, care conditioneazã
implementarea si exploatarea investitiei;
- studiul de fezabilitate al proiectului,
elaborat în conformitate cu prevederile din domeniul achizitiilor publice în
vigoare. Studiul de fezabilitate al obiectivului de investitii de interes
public local, finantat din împrumut extern cu garantia statului, se
analizeazã si se avizeazã de cãtre Ministerul Finantelor
Publice si Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei
si, conform prevederilor Legii nr. 189/1998, dupã caz, se supune spre
aprobare Guvernului fãrã avizul Consiliului Interministerial de
Avizare a Lucrãrilor Publice de Interes National si Locuinte Sociale;
- documentele care sã ateste
încadrarea proiectului de investitii ce urmeazã sã fie finantat
din împrumut extern garantat de stat în categoria proiectelor sau
activitãtilor sustinute de ministerele de resort, considerate de
importantã prioritarã pentru România;
b) dosarul juridic al autoritãtii
administratiei publice locale solicitante:
- hotãrârea de constituire a
consiliului local, consiliului judetean sau a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, dupã caz;
- lista de semnãturi autorizate;
- hotãrârea autoritãtii
administratiei publice locale de aprobare a contractãrii împrumutului
extern, adoptatã în conditiile prevãzute la art. 48 alin. (2) din
Legea nr. 189/1998;
c) oferta de împrumut extern pentru care
se solicitã garantia statului, selectatã de autoritatea
administratiei publice locale, sub rezerva autorizãrii de cãtre
comisie a contractãrii împrumutului, precum si situatia
estimativã privind rambursarea împrumutului si plata costurilor aferente
acestuia;
d) proiectia bugetului local pe anul
curent si pe perioada rambursãrii împrumutului pentru a cãrui
contractare se solicitã autorizare, în care se vor cuprinde
estimãrile pentru veniturile proprii ale bugetului local, pentru cotele
defalcate din impozitul pe venit, intrãrile la bugetul local din
împrumuturi interne si/sau externe, precum si proiectia tuturor cheltuielilor
bugetului local, inclusiv a cheltuielilor privind serviciul datoriei publice
locale (rambursãri de rate, plãti de dobânzi, comisioane si alte
costuri aferente împrumuturilor contractate si/sau garantate si în curs de
contractare);
e) dãrile de seamã contabile
asupra executiei bugetare pentru ultimii 2 ani anteriori anului curent în care
se solicitã autorizarea contractãrii împrumutului, precum si
dãrile de seamã contabile trimestriale pentru anul în curs;
f) orice alte documente pe care comisia le
va solicita în vederea analizãrii solicitãrii de autorizare a
contractãrii împrumutului extern.
Documentele depuse în copie trebuie sã
fie stampilate pe fiecare paginã, iar pe ultima paginã a
fiecãrei copii trebuie sã se mentioneze explicit numele persoanei
autorizate sã ateste, prin semnãturã si prin aplicarea
stampilei, conformitatea copiei cu originalul.
Pentru obtinerea scrisorii de garantie în
contul si în numele statului autoritãtile administratiei publice locale
vor adresa o cerere scrisã în acest sens Ministerului Finantelor
Publice, însotitã de copia de pe hotãrârea de autorizare si de
urmãtoarele documente:
- proiectul contractului de împrumut
extern, din care sã rezulte cel putin urmãtoarele:
- valoarea împrumutului;
- durata si termenele de rambursare,
inclusiv perioada de gratie;
- conditiile de tragere;
- nivelul dobânzii si termenele de
platã a acesteia;
- alte costuri ale împrumutului, nivelul
si termenele de platã a acestora;
- proiectul scrisorii de garantie;
- alte informatii pe care solicitantul le
considerã necesare în sustinerea cererii sale.
Pentru necesitãti de analizã
se poate solicita completarea documentatiei cu orice alte date considerate
utile.
Pe baza analizei documentatiei primite de
la autoritãtile administratiei publice locale beneficiare ale
împrumuturilor externe directia de resort din cadrul Ministerului Finantelor
Publice întocmeste si prezintã spre
aprobare conducerii departamentului din care face parte o notã-mandat în
care se cuprind limitele si conditiile de negociere a contractului de împrumut,
a scrisorii de garantie si a altor documente aferente.
Dupã negocierea conditiilor
prevãzute în nota-mandat directia de resort din cadrul Ministerului
Finantelor Publice întocmeste si prezintã spre aprobare conducerii
departamentului din care face parte o notã, rezultat al negocierilor,
care, împreunã cu scrisoarea de garantie si cu alte documente aferente,
va fi supusã spre aprobare si semnare conducerii Ministerului Finantelor
Publice.
Scrisoarea de garantie se remite în
original creditorului extern dupã îndeplinirea urmãtoarelor
obligatii:
- obtinerea în prealabil a vizei
controlului financiar preventiv pe copia scrisorii de garantie de la organul
sau persoana desemnatã ori împuternicitã, în conditiile legii,
pentru a executa aceastã functie;
- semnarea conventiei de garantie pentru
împrumutul extern contractat cu garantia statului de cãtre persoanele
împuternicite ale celor douã pãrti;
- înregistrarea garantiei emise în
registrul garantiilor de stat, subregistrul garantiilor externe de stat.
La emiterea scrisorii de garantie pentru
împrumutul extern si pe baza acesteia între Ministerul Finantelor Publice, în calitate
de garant, si autoritatea administratiei publice locale, în calitate de
garantat, se încheie o conventie de garantie în care sunt prevãzute
drepturile si obligatiile pãrtilor semnatare.
În conventia de garantie se includ,
fãrã a se limita numai la acestea, urmãtoarele obligatii
pentru autoritatea administratiei publice locale beneficiarã a
împrumutului extern cu garantia statului:
a) sã utilizeze împrumutul extern
garantat în numele si în contul statului numai pentru destinatiile stabilite
prin contractul de împrumut extern încheiat între autoritatea administratiei
publice locale si creditorul extern;
b) sã achite la scadentã
obligatiile care decurg din contractul de împrumut extern încheiat cu
creditorul extern în favoarea cãruia Ministerul Finantelor Publice a
emis scrisoarea de garantie;
c) sã plãteascã, la
scadentele si în conditiile prevãzute în conventia de garantie,
comisionul de risc negociabil suportat din bugetul local, precum si
majorãrile calculate pentru plata cu întârziere a comisionului de risc;
d) sã înstiinteze în scris
Ministerul Finantelor Publice, cu 15 zile lucrãtoare înainte de data
scadentei, despre imposibilitatea constituirii - partiale sau totale - a
sumelor necesare pentru plata obligatiilor care decurg din contractul de împrumut
extern, cu motivatiile si fundamentãrile corespunzãtoare;
e) sã achite, la termenele si în
conditiile care se vor stabili cu garantul, sumele plãtite de acesta ca
urmare a executãrii partiale sau totale a garantiei, precum si
majorãrile de întârziere, calculate potrivit dispozitiilor legale;
f) sã prezinte Ministerului
Finantelor Publice, în termen de 20 de zile de la sfârsitul lunii de raportare,
informãri periodice în legãturã cu angajarea împrumutului
extern garantat de stat si cu modul în care se deruleazã acesta, precum
si cu privire la modul în care a efectuat plata serviciului datoriei publice
creat ca urmare a împrumutului extern contractat cu garantia statului si, acolo
unde este cazul, la modul în care a onorat plãtile datorate la fondul de
risc, la termenele si în conditiile stabilite prin formularele de raportare
prezentate în normele metodologice de aplicare a Legii nr. 81/1999.
Scrisoarea de garantie emisã în
contul si în numele statului se înregistreazã de Ministerul Finantelor
Publice în registrul garantiilor de stat, subregistrul garantiilor externe de
stat, cu mentiunea lepentru autoritãtile administratiei publice locale”.
Determinarea comisionului de risc,
modalitatea de constituire si de gestionare a fondului de risc, precum si
reflectarea în contabilitatea trezoreriei statului si a autoritãtilor
administratiei publice locale beneficiare de împrumuturi externe garantate de
stat a operatiunilor legate de acordarea garantiei, de executarea scrisorii de
garantie, de plãtile efectuate de Ministerul Finantelor Publice si de
recuperarea sumelor plãtite de Ministerul Finantelor Publice pentru
împrumuturile externe contractate de autoritãtile administratiei publice
locale cu garantia statului urmeazã regimul reglementat prin Legea nr.
81/1999.
ARTICOLUL 3
Acordarea de garantii de cãtre
autoritãtile administratiei publice
locale pentru împrumuturi externe
contractate
de regiile autonome de subordonare
localã
sau de unitãtile prestatoare de
servicii publice locale
al cãror actionar majoritar este autoritatea
administratiei
publice locale
Autoritatea administratiei publice locale, care solicitã comisiei autorizarea garantãrii unui împrumut extern contractat de o regie autonomã de subordonare localã sau de o unitate prestatoare de servicii publice locale al cãrei actionar majoritar este autoritatea administratiei publice locale respective în conditiile reglementãrilor legale în vigoare, are obligatia de a prezenta, o datã cu cererea pentru autorizarea garantãrii de împrumut extern (anexa nr. 2 la norme si proceduri), urmãtoarele:
a) hotãrârea autoritãtii
administratiei publice locale de aprobare a garantãrii împrumutului
extern, adoptatã în conditiile prevãzute la art. 48 alin. (2) din
Legea nr. 189/1998;
b) proiectia bugetului local pe anul
curent si pe perioada rambursãrii împrumutului pentru a cãrui
garantare se solicitã autorizare, în care se vor cuprinde
estimãrile pentru veniturile proprii ale bugetului local, pentru cotele
defalcate din impozitul pe venit, intrãrile la bugetul local din
împrumuturi interne si/sau externe, precum si proiectia tuturor cheltuielilor
bugetului local, inclusiv a cheltuielilor privind serviciul datoriei publice
locale (rambursãri de rate, plãti de dobânzi, comisioane si alte
costuri aferente împrumuturilor contractate si/sau garantate si în curs de
garantare);
c) dãrile de seamã contabile
asupra executiei bugetare pentru ultimii 2 ani anteriori anului curent în care
se solicitã autorizarea garantãrii împrumutului, precum si
dãrile de seamã contabile trimestriale pentru anul în curs;
d) proiectul acordului de garantare prin
venituri, care urmeazã sã fie înregistrat la primãrie sau,
dupã caz, la consiliul judetean respectiv si la împrumutãtor;
e) proiectul contractului de împrumut
extern care urmeazã sã fie contractat de regia autonomã de
subordonare localã sau de unitatea prestatoare de servicii publice
locale al cãrei actionar majoritar este autoritatea administratiei
publice locale care solicitã autorizarea garantãrii acestuia;
f) orice alte documente pe care comisia le
va solicita în vederea analizãrii solicitãrii de autorizare a
garantãrii împrumutului extern.
Documentele depuse în copie trebuie
sã fie stampilate pe fiecare paginã, iar pe ultima paginã
a fiecãrei copii trebuie sã se mentioneze explicit numele
persoanei autorizate sã ateste, prin semnãturã si prin
aplicarea stampilei, conformitatea copiei cu originalul.
ARTICOLUL 4
Contractarea de datorie publicã
externã localã
de cãtre autoritãtile
administratiei publice locale
prin emisiuni de titluri de valoare
Contractarea de datorie publicã externã localã de cãtre autoritãtile administratiei publice locale prin emisiuni de titluri de valoare se face cu respectarea legislatiei privind regimul titlurilor de valoare.
Întreaga documentatie legatã de
emisiunea de titluri de valoare preconizatã se înainteazã
comisiei suplimentar fatã de cea prevãzutã la art. 1 sau
2, dupã caz.
Prospectul de emisiune prezentat trebuie
sã cuprindã, în principal, date referitoare la:
- valoarea totalã a emisiunii de
titluri de valoare si obiectivul finantat;
- termenii si caracteristicile titlurilor
de valoare (tipul, forma, valuta în care sunt denominate, valoarea
nominalã, valoarea de emisiune, rata anualã a dobânzii, scadenta,
frecventa de platã a cuponului);
- termenii si conditiile emisiunii de
titluri de valoare (procedurile de ofertã, conditiile si
modalitãtile de vânzare a titlurilor, agentii de platã, legea
care guverneazã emisiunea de titluri de valoare).
Cererea pentru autorizarea
contractãrii de datorie publicã externã localã de
cãtre autoritãtile administratiei publice locale prin emisiuni de
titluri de valoare (anexa nr. 3 la norme si proceduri) se transmite comisiei de
cãtre autoritãtile administratiei publice locale, însotitã
de documentatia prevãzutã la art. 1 sau 2, dupã caz, si de
documentatia prevãzutã la art. 4.
ARTICOLUL 5
Diverse
Împrumuturile externe contractate si
garantiile acordate de autoritatea administratiei publice locale se
opereazã în registrul datoriei publice locale si, respectiv, în
registrul garantiilor locale ale acestei autoritãti si se
raporteazã în conditiile si la termenele stabilite de Ministerul
Finantelor Publice.
Registrul datoriei publice locale va include informatii care sã specifice suma totalã a datoriilor autoritãtilor administratiei publice locale contractate direct, în ordine cronologicã, precum si detalierea datoriilor si alte informatii stabilite prin normele metodologice emise de Ministerul Finantelor Publice în aplicarea Legii nr. 81/1999.
Registrul garantiilor locale va include
informatii care sã specifice suma totalã a garantiilor emise de
autoritatea administratiei publice locale, precum si detalierea garantiilor si
alte informatii stabilite prin norme metodologice privind registrul de
evidentã a garantiilor locale, emise de Ministerul Finantelor Publice.
Anexele nr. 1-3 fac parte
integrantã din prezentele norme si proceduri.
ANEXA
Nr. 1
la
norme si proceduri
pentru autorizarea contractãrii de
împrumut extern 1)
1. Denumirea solicitantului .......................................................................................
2. Adresa completã, telefon/fax
...............................................................................
3. Persoane împuternicite
.........................................................................................
4. Obiectivul pentru care se
solicitã finantare externã
.........................................................................................................
5. Aprobarea autoritãtii
administratiei publice locale ........................................................................................................
6. Modalitatea de finantare externã
.........................................................................
7. Autoritatea care garanteazã
împrumutul extern .................................................................................................................
1) Se
completeazã de cãtre autoritatea administratiei publice locale în
vederea autorizãrii contractãrii de împrumut extern în baza
garantiilor locale sau a garantiei statului.
8. Situatia privind alte
împrumuturi/credite în derulare si/sau garantii:
Împrumutãtor/ Creditor |
Valoarea împrumutului/ creditului
(valuta de contract) |
Obiectul împrumutului/ creditului |
Banca românã administrator de
împrumut/credit |
Tipul garantiei/ Garantul |
Durata împrumutului/ creditului |
|
perioada de gratie |
perioada de rambursare |
9. Denumirea finantatorului extern
........................................................................
10. Conditiile împrumutului pentru care se solicitã autorizare:
Valoarea împrumutului (valuta de
contract) |
Rata anualã a dobânzii |
Durata împrumutului |
Termene de platã a ratelor de
capital, a dobânzii si comisioanelor |
|
perioada de gratie |
perioada de rambursare |
|||
Data .........................................
Semnãtura
.........................................
Se completeazã de Ministerul
Finantelor Publice:
Data primirii
..........................................
Nr. cererii (din registrul de
evidentã) .
Anexe:
- documentatia tehnico-economicã
pentru obiectivul de investitii, aprobatã sau însusitã,
dupã caz, de consiliul local, consiliul judetean sau de Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, conform dispozitiilor art. 16 din Legea nr.
189/1998;
- hotãrârea autoritãtii
administratiei publice locale de aprobare a documentatiei sau hotãrârea
Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de
investitii, dupã caz;
- hotãrârea autoritãtii
administratiei publice locale de aprobare a contractãrii împrumutului
extern, adoptatã în conditiile prevãzute la art. 48 alin. (2) din
Legea nr. 189/1998;
- proiectia bugetului local pe anul curent
si pe perioada rambursãrii împrumutului pentru a cãrui
contractare se solicitã autorizarea;
- dãrile de seamã contabile
asupra executiei bugetului local pentru ultimii 2 ani anteriori anului curent
în care se solicitã autorizarea contractãrii împrumutului;
- dãrile de seamã contabile
trimestriale pentru anul în curs;
- proiectul acordului de garantare prin
venituri, care urmeazã sã fie înregistrat la primãrie sau,
dupã caz, la consiliul judetean respectiv si la împrumutãtor,
unde este cazul;
- oferta de împrumut extern,
selectatã de autoritatea administratiei publice locale, sub rezerva
autorizãrii de cãtre comisie a contractãrii împrumutului;
- situatia estimativã privind
rambursarea împrumutului si plata costurilor aferente acestuia.
ANEXA
Nr. 2
la
norme si proceduri
CERERE
pentru autorizarea garantãrii de
împrumut extern
1. Denumirea solicitantului
.....................
..............................................................
2. Adresa completã, telefon/fax
.............
..............................................................
3. Persoane împuternicite
.......................
..............................................................
4. Obiectivul pentru care se
solicitã garantarea finantãrii externe
.....................................................................................
5. Aprobarea autoritãtii
administratiei publice locale ............................................................................................................
6. Modalitatea de finantare externã
....................................................................
7. Situatia privind alte
împrumuturi/credite în derulare si/sau garantii:
Împrumutãtor/ Creditor |
Valoarea împrumutului/ creditului
(valuta de contract) |
Obiectul împrumutului/ creditului |
Banca românã administrator de
împrumut/credit |
Tipul garantiei/ Garantul |
Durata împrumutului/ creditului |
|
perioada de gratie |
perioada de rambursare |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
8. Denumirea finantatorului extern
.......................................................................
9. Conditiile împrumutului pentru a
cãrui garantare se solicitã autorizare:
Valoarea împrumutului (valuta de
contract) |
Rata anualã a dobânzii |
Durata împrumutului |
Termene de platã a ratelor de
capital, a dobânzii si comisioanelor |
|
|
|
|
10. Conditiile de garantare conform
proiectului acordului de garantie
......................................................................................................................................................
Data
.........................................
Semnãtura
.........................................
Se completeazã de Ministerul
Finantelor Publice:
Data primirii ..........................................
Nr. cererii (din registrul de
evidentã) .
Anexe:
- hotãrârea autoritãtii administratiei publice locale de aprobare a garantãrii împrumutului extern, adoptatã în conditiile prevãzute la art. 48 alin. (2) din Legea nr. 189/1998;
- proiectia bugetului local pe anul curent
si pe perioada rambursãrii împrumutului pentru a cãrui garantare
se solicitã autorizarea;
- dãrile de seamã contabile
asupra executiei bugetului local pentru ultimii 2 ani anteriori anului curent
în care se solicitã autorizarea garantãrii împrumutului;
- dãrile de seamã contabile
trimestriale pentru anul în curs;
- proiectul acordului de garantare prin
venituri, care urmeazã sã fie înregistrat la primãrie sau,
dupã caz, la consiliul judetean respectiv si la împrumutãtor;
- proiectul acordului de împrumut extern
ce urmeazã sã fie contractat de regia autonomã de
subordonare localã sau de unitatea prestatoare de servicii publice
locale al cãrei actionar majoritar este autoritatea administratiei
publice locale care solicitã autorizarea garantãrii acestuia.
ANEXA
Nr. 3
la
norme si proceduri
CERERE
pentru autorizarea contractãrii de
datorie publicã externã localã de cãtre
autoritãtile administratiei publice locale
prin emisiuni de titluri de valoare
1. Denumirea solicitantului/emitentului
..........................................................................
2. Adresa completã, telefon/fax
....................................................................................
3. Persoane împuternicite
..............................................................................................
4. Obiectivul pentru care se
solicitã finantare externã
..........................................................................................................
5. Aprobarea autoritãtii
administratiei publice locale
..............................................................................................................
6. Situatia privind
împrumuturile/creditele în derulare si/sau garantate:
Împrumutãtor/ Creditor |
Valoarea împrumutului/ creditului
(valuta de contract) |
Obiectul împrumutului/ creditului |
Banca românã administrator de
împrumut/credit |
Tipul garantiei/ Garantul |
Durata împrumutului/ creditului |
|
perioada de gratie |
perioada de rambursare |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
7. Informatii referitoare la emisiunea de
valori mobiliare:
- tipul valorilor mobiliare
...........................
- forma valorilor mobiliare
.........................
- volumul emisiunii
....................................
- valoarea nominalã
..................................
- pretul de vânzare
...................................
- rata dobânzii
...........................................
- randamentul
cuponului.............................
- data scadentei
........................................
- garantarea emisiunii
...............................
.................................................................
- mãrimea fondurilor scontate a fi
obtinute
............................................................................................................................
- tipul ofertei de valori mobiliare
..............................................................................
- în cazul plasamentului intermediat,
denumirea societãtii/sindicatului de intermediere (lead manager) .........................................................................
- perioada de derulare
.............................
- alte detalii
...............................................
.................................................................
.................................................................
Data
.........................................
Semnãtura
.........................................
Se completeazã de Ministerul
Finantelor Publice:
Data primirii ..........................................
Nr. cererii (din registrul de
evidentã) .
Anexe:
- documentatia tehnico-economicã
pentru obiectivul de investitii, aprobatã sau însusitã,
dupã caz, de consiliul local, consiliul judetean sau Consiliul General
al Municipiului Bucuresti, conform dispozitiilor art. 16 din Legea nr.
189/1998;
- hotãrârea autoritãtii
administratiei publice locale de aprobare a documentatiei sau hotãrârea
Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de
investitii, dupã caz;
- hotãrârea autoritãtii
administratiei publice locale de aprobare a lansãrii unei emisiuni de
titluri de valoare, adoptatã în conditiile prevãzute la art. 48
alin. (2) din Legea nr. 189/1998;
- proiectia bugetului local pe anul curent
si pe perioada emisiunii titlurilor de valoare pentru a cãrei lansare se
solicitã
autorizare;
- dãrile de seamã contabile
asupra executiei bugetului local pentru ultimii 2 ani anteriori anului curent
în care se soli-
citã autorizarea lansãrii
emisiunii de titluri de valoare;
- dãrile de seamã contabile
trimestriale pentru anul în curs;
- proiectul acordului de garantare prin
venituri, care urmeazã sã fie înregistrat la primãrie sau,
dupã caz, la consiliul judetean respectiv si la împrumutãtor,
unde este cazul;
- situatia estimativã privind
rambursarea împrumutului si plata costurilor aferente acestuia;
- prospectul emisiunii de valori
mobiliare, în cazul plasamentului intermediat.
REGULAMENT
de functionare a comisiei de autorizare a
contractãrii sau garantãrii de împrumuturi externe
de cãtre autoritãtile
administratiei publice locale
Art. 1. - Comisia de autorizare a
contractãrii sau garantãrii de împrumuturi externe de
cãtre autoritãtile administratiei publice locale, denumitã
în continuare comisie, constituitã în baza prezentei
hotãrâri, îsi desfãsoarã activitatea în cadrul
Ministerului Finantelor Publice.
Art. 2. - Comisia este condusã de
un secretar de stat din Ministerul Finantelor Publice, cu atributii de
coordonare a datoriei publice, si are în componenta sa 11 membri, dintre care 4
reprezentanti ai Ministerului Finantelor Publice, inclusiv presedintele
comisiei, 3 ai Ministerului Administratiei Publice, 2 ai Ministerului
Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei si câte un reprezentant
al Bãncii Nationale a României si al autoritãtilor administratiei
publice locale.
Reprezentantii institutiilor publice,
membri în comisie, sunt desemnati prin ordin al conducãtorului
institutiei respective.
Persoanele care fac parte din comisie îsi
pãstreazã calitatea de angajat în cadrul institutiilor de la care
provin, precum si toate drepturile care derivã din aceastã
calitate.
Art. 3. - Comisia se întruneste lunar si
ori de câte ori este nevoie, la sediul Ministerului Finantelor Publice.
Hotãrârile comisiei se iau cu
majoritate simplã, conditionat de prezenta a cel putin douã
treimi din numãrul membrilor acesteia.
Art. 4. - La sedintele comisiei pot
participa ca invitati reprezentantii autoritãtilor administratiei
publice locale, care solicitã autorizarea, si ai altor institutii
interesate.
Art. 5. - Lucrãrile de secretariat
ale comisiei vor fi asigurate, ca activitate permanentã si
distinctã, de cãtre Ministerul Finantelor Publice. Secretariatul
comisiei va fi coordonat de un specialist desemnat de Ministerul Finantelor
Publice. Secretariatul va asigura convocarea comisiei. Convocarea comisiei se
va face cu cel putin 3 zile înainte de data stabilitã pentru
sedintã. O datã cu convocarea se vor transmite membrilor comisiei
proiectul ordinii de zi si setul de materiale ce urmeazã sã fie
supuse discutiilor.
Art. 6. - La secretariatul comisiei se
primesc si se înregistreazã într-un registru special de evidentã
cererile primite de la autoritãtile administratiei publice locale, oca-
zie cu care se va verifica si primirea documentatiilor prevãzute în
anexa nr. 1 la hotãrâre. La constatarea lipsei unuia sau mai multor
documente se va interveni la solicitant pentru a completa documentatia.
Art. 7. - Secretariatul comisiei, pe baza
documentatiei complete aferente primite de la autoritãtile
administratiei publice locale, prezintã în comisie, în termen de maximum
15 zile calendaristice, cererea prin care se solicitã autorizarea
contractãrii împrumutului extern în baza garantiilor proprii sau a
garantãrii unui împrumut extern. În cazul solicitãrilor de
autorizare a contractãrii de împrumuturi externe cu garantia statului
secretariatul comisiei prezintã în comisie cererea pentru autorizarea
contractãrii de împrumut extern, în termen de maximum 45 de zile
calendaristice de la completarea documentatiei.
Art. 8. - Pentru autorizarea
contractãrii sau garantãrii împrumutului extern comisia va
analiza, pe baza documentatiei primite de la solicitant:
a) încadrarea în plafonul de îndatorare
publicã externã;
b) întrunirea conditiilor legale pentru
contractarea sau garantarea împrumuturilor;
c) oportunitatea lansãrii de
titluri de valoare corelat cu programul de emisiuni al Ministerului Finantelor
Publice, în scopul evitãrii concurentei în atragerea de împrumuturi de
pe pietele de capital;
d) respectarea strictã a
prevederilor art. 51 alin. (1) din Legea nr. 189/1998, potrivit cãrora
autoritãtilor administratiei publice locale li se interzice accesul la
orice fel de împru- mut, dacã totalul datoriilor anuale, reprezentând
rate scadente la împrumuturile contractate si/sau garantate, dobânzile si
comisioanele aferente acestora, inclusiv ale împrumutului care urmeazã
sã fie angajat si/sau garantat în anul respectiv, depãseste
limita de 20% din totalul veniturilor curente ale bugetelor locale, inclusiv
cotele defalcate din impozitul pe venit.
Art. 9. - Comisia analizeazã
documentatia completã si avizeazã contractarea sau garantarea de
împrumuturi externe în conditiile în care sunt îndeplinite prevederile
stipulate în Normele si procedurile privind autorizarea contractãrii sau
garantãrii de împrumuturi externe de cãtre autoritãtile
administratiei publice locale, prezentate în anexa nr. 1 la hotãrâre.
Art. 10. - Lucrãrile comisiei se
consemneazã într-un proces-verbal, pe baza cãruia se
comunicã solicitantilor aprobarea sau respingerea cererii de autorizare
a contractãrii sau garantãrii de împrumuturi externe.
Procesul-verbal va fi semnat de persoana care l-a întocmit si va fi aprobat,
prin semnãturã, de membrii comisiei care au luat hotãrârea
de aprobare sau de respingere a cererii, în conformitate cu prevederile art. 3.
Art. 11. - Hotãrârea comisiei se
transmite solicitantului în termen de 3 zile de la luarea deciziei. În cazul
unui aviz nefavorabil hotãrârea va fi însotitã de motivarea
respingerii autorizãrii de contractare sau de garantare a împrumutului
extern.
Art. 12. - Contractul de împrumut/garantie
încheiat cu institutia finantatoare se transmite comisiei în termen de 5 zile
de la data semnãrii, ca parte a documentatiei aferente pentru evidenta
si actualizarea bazei de date proprii.
Art. 13. - Pentru analiza documentelor
prevãzute în anexa nr. 1 la hotãrâre, autoritãtile
administratiei publice locale suportã din bugetul local o taxã de
0,001% calculatã asupra valorii împrumutului. Taxa se achitã la
depunerea documentatiei complete. În cazul autorizãrii de cãtre
comisie a contractãrii sau garantãrii împrumutului extern, în
vederea eliberãrii hotãrârii de autorizare, autoritãtile
administratiei publice locale suportã din bugetul local un comision de
0,2% calculat asupra valorii împrumutului, din care se deduce taxa
achitatã la depunerea documentatiei complete.
Art. 14. - Gestionarea fondului de
autorizare se face de cãtre Ministerul Finantelor Publice, în regim
extrabugetar, prin contul general al trezoreriei statului. Sumele din
comisioane se încaseazã în contul “Disponibil din mijloace extrabugetare
ale ministerelor si institutiilor”, deschis pe seama Ministerului Finantelor
Publice la Trezoreria Municipiului Bucuresti. Soldul disponibil existent la
fondul de autorizare la sfârsitul anului se reporteazã, cu aceeasi
destinatie, în anul urmãtor.
Art. 15. - Veniturile fondului de
autorizare se constituie din sumele încasate de la autoritãtile
administratiei publice locale reprezentând taxa de analizã si comisionul
de autorizare, precum si din dobânzile bonificate de trezoreria statului la
depozitele constituite din sursele temporar disponibile.
Art. 16. - Toate cheltuielile legate de
functionarea comisiei, inclusiv indemnizatiile cuvenite membrilor acesteia, se
suportã din fondul de autorizare. Competentele de aprobare a
cheltuielilor din mijloace extrabugetare se vor stabili prin ordin al
ministrului finantelor publice.
Art. 17. - Pentru activitatea efectiv
depusã în cadrul comisiei persoanele vor fi remunerate pe baza unei
indemnizatii lunare. Nivelul indemnizatiilor lunare ale persoanelor numite în
comisie este similar nivelului indemnizatiilor membrilor Comitetului
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior, aprobat prin
Hotãrârea Guvernului nr. 293/1992 pentru aprobarea atributiilor,
competentelor si modului de functionare ale Comitetului Interministerial de
Garantii si Credite de Comert Exterior, precum si a conventiilor-cadru pentru
derularea activitãtii de finantare si asigurare a creditelor de comert
exterior în numele si contul statului, cu modificãrile ulterioare.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind înfiintarea, organizarea si functionarea Comisiei
Interdepartamentale de Radiocomunicatii
În temeiul prevederilor art. 107 din
Constitutia României,
Guvernul României adoptã
prezenta hotãrâre.
Art. 1. - Se înfiinteazã Comisia
Interdepartamentalã de Radiocomunicatii, denumitã în continuare Comisie,
ca organism consultativ al Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei, în scopul administrãrii si gestionãrii spectrului de
frecvente radioelectrice, precum si al utilizãrii rationale si eficiente
a acestuia.
Art. 2. - (1) Comisia este un organism
consultativ si este formatã din:
a) 3 reprezentanti ai Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, dintre care unul va fi desemnat
presedinte;
b) un reprezentant al Ministerului
Apãrãrii Nationale;
c) un reprezentant al Ministerului de
Interne;
d) un reprezentant al Serviciului Român de
Informatii;
e) un reprezentant al Serviciului de Telecomunicatii
Speciale;
f) un reprezentant al Serviciului de
Protectie si Pazã;
g) un reprezentant al Inspectoratului
General al Comunicatiilor.
(2) Institutiile mentionate la alin. (1)
îsi vor desemna reprezentantii si câte un supleant pentru fiecare membru (cu
exceptia presedintelui).
(3) Secretariatul Comisiei este asigurat
de Inspectoratul General al Comunicatiilor.
(4) Membrii Comisiei si secretariatul
acesteia, precum si presedintele se numesc prin ordin al ministrului
comunicatiilor si tehnologiei informatiei, pe baza propunerilor institutiilor
mentionate mai sus.
(5) Comisia poate solicita institutiilor
reprezentate, dupã caz, sã cearã anumitor unitãti
care functioneazã în coordonarea lor analiza oricãror probleme de
specialitate si întocmirea documentelor de informare respective, tinând seama
de atributiile specifice ale acestor unitãti.
(6) La lucrãrile Comisiei, cu
acordul tuturor membrilor, pot fi invitati pentru consultãri si
specialisti din alte ministere, organe centrale, reprezentanti ai operatorilor
si utilizatorilor, în functie de problemele care se examineazã.
Art. 3. - (1) Comisia are ca atributii
principale analiza si emiterea avizelor în urmãtoarele situatii:
a) propuneri privind întocmirea,
modificarea sau actualizarea Tabelului national de atribuire a benzilor de
frecvente (TNABF);
b) adoptarea, pentru aplicarea în România,
a deciziilor si recomandãrilor Conferintei Europene de Postã si
Telecomunicatii (CEPT) în domeniul utilizãrii spectrului de frecvente
radioelectrice;
c) solicitãri pentru
asignãri de frecvente în benzile care, conform TNABF, sunt în partaj
G/NG (guvernamental/neguvernamental), în scopul asigurãrii
compatibilitãtii electromagnetice între statii;
d) cereri de coordonare formulate de
administratiile din tãrile vecine României, în vederea asignãrii
în benzile care, conform TNABF, au utilizare G si G/NG;
e) propuneri de reglementãri
tehnice specifice în domeniul gestionãrii spectrului de frecvente
radioelectrice.
(2) Comisia poate formula
recomandãri cu privire la:
a) principiile politicii de utilizare
rationalã si eficientã a spectrului frecventelor radioelectrice,
precum si atribuirile de perspectivã ale benzilor de frecvente
radioelectrice;
b) definirea punctului de vedere al
României pentru activitãtile desfãsurate în cadrul grupelor de
lucru ale CEPT sau în cadrul altor organisme internationale, referitor la
domeniul gestionãrii spectrului de frecvente radioelectrice;
c) stabilirea punctului de vedere al
României la conferintele mondiale de radiocomunicatii, referitor la modificãri
ale alocãrilor, planurilor de frecvente si ale procedurilor de
coordonare internationalã a frecventelor.
(3) Comisia analizeazã orice alte
solicitãri ce îi sunt adresate cu referire la domeniul
administrãrii si gestionãrii spectrului de frecvente radioelectrice.
Art. 4. - Comisia se întruneste cel putin
o datã pe lunã si ori de câte ori este nevoie, la solicitarea
oricãrui membru al sãu.
Art. 5. - (1) Rezultatul dezbaterilor din
cadrul Comisiei se consemneazã în avize si/sau în recomandãri,
dupã caz.
(2) Avizele Comisiei se emit cu acordul
unanim al membrilor sãi si devin obligatorii dupã aprobarea lor
de cãtre ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei.
(3) În cazul în care nu se
realizeazã unanimitatea în cadrul Comisiei întreaga situatie va fi
adusã la cunostintã ministrului comunicatiilor si tehnologiei
informatiei, care va decide.
(4) În adoptarea deciziei ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei va tine seama de solicitãrile
de spectru de frecvente radioelectrice pentru radiocomunicatii care privesc
apãrarea nationalã, siguranta nationalã si ordinea
publicã si, dupã caz, va aduce la cunostintã
primului-ministru situatiile deosebite.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei
informatiei,
Dan Nica
Ministrul apãrãrii
nationale,
Ioan Mircea Pascu
p. Ministru de interne,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Bucuresti,
8 octombrie 2001.
Nr.
1.015.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea anexelor nr. 3 si 4 la Hotãrârea Guvernului
nr. 443/1998
privind reorganizarea si finantarea unor unitãti sanitare
În temeiul prevederilor art. 107 din
Constitutia României,
Guvernul României adoptã
prezenta hotãrâre.
Articol unic. - Anexele
nr. 3 si 4 la Hotãrârea Guvernului nr. 443/1998 privind reorganizarea si
finantarea unor unitãti sanitare, publicatã în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 290 din 7 august 1998, cu modificãrile
ulterioare, se modificã si se înlocuiesc cu anexele nr. 1 si 2 la
prezenta hotãrâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul apãrãrii
nationale,
p. Ministru de interne,
Toma Zaharia,
secretar de stat
p. Ministrul justitiei,
Costache Ivanov,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul sãnãtãtii
si familiei,
Daniela Bartos
Directorul Serviciului de Telecomunicatii
Speciale,
Tudor Tãnase
Directorul Serviciului de Protectie si
Pazã,
Gabriel Naghi
p. Directorul Serviciului de Informatii
Externe,
Marcel Alexandru
Directorul Serviciului Român de
Informatii,
Alexandru-Radu Timofte
Bucuresti,
8 octombrie 2001.
Nr.
1.016.
ANEXA
Nr. 1
(anexa
nr. 3 la Hotãrârea Guvernului nr. 443/1998)
FINANTAREA
unitãtilor sanitare din sistemul de
apãrare, ordine publicã, sigurantã nationalã si
justitie
I. Unitãti finantate integral de
la bugetul de stat
1. Infirmerii (cabinete medicale de
unitate)
2. Depozite sanitare
3. Centrul de Hematologie
Transfuzionalã (formatiuni similare)
4. Centrul de Cercetãri Stiintifice
Medico-Militare
5. Formatiuni medicale de campanie
6. Centre si sectii de medicinã
preventivã
7. Directii medicale sau structuri
asimilate acestora
8. Institutul Medico-Militar.
NOTÃ:
1. Din sumele primite pentru
activitãtile de medicinã primarã prevãzute în
contractul încheiat între unitãtile care gestioneazã aceste
activitãti specifice din infirmerii (cabinete medicale deunitate) si
Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii,
Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritãtii Judecãtoresti
se va suporta o parte din cheltuielile de functionare ale acestora, inclusiv
pentru premierea lunarã, în conditiile legii, a personalului medical si
paramedical care a contribuit la activitãtile de acordare a asistentei
medicale, în functie de nivelul si de calitatea acesteia.
Conditiile de acordare a premiilor se
stabilesc prin ordin comun al ordonatorilor principali de credite în subordinea
cãrora se desfãsoarã activitãtile respective si al
presedintelui Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a
Apãrãrii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si
Autoritãtii Judecãtoresti.
2. În anul 2001 finantarea
unitãtilor sanitare prevãzute la pct. 3 si 4 se asigurã
din venituri extrabugetare si din alocatii de la bugetul de stat.
II. Unitãti finantate din venituri extrabugetare prin sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, din venituri proprii obtinute în conditiile legii, din alocatii si transferuri de la bugetul de stat pentru activitãtile specifice cuprinse în anexa nr. 2
1. Centre medicale de diagnostic si
tratament ambulatoriu (policlinici)
2. Spitale militare
3. Centrul (Institutul) Clinic de
Urgentã de Boli Cardiovasculare al Armatei
4. Spitalul Clinic de Urgentã Elias
5. Centrul Medical de Diagnostic,
Tratament Ambulatoriu si Medicinã Preventivã
6. Sanatoriul de Balneofizioterapie si
Recuperare Medicalã “Dr. Dimitrie Cantemir” Bãltãtesti
7. Complexul Militar de Tratament,
Odihnã si Agrement Olãnesti
8. Centre de tratament, recuperare
medicalã si odihnã
9. Centre medicale judetene si ale
municipiului Bucuresti
10. Spitale-penitenciar
11. Sectiile-spital din unitãtile
penitenciare
12. Spitalul “Prof. Dr. Constantin
Angelescu”
13. Sanatoriul Antituberculos al
Ministerului de Interne
14. Servicii medicale de urgentã
prespitaliceascã
15. Institutul National de Medicinã
Aeronauticã si Spatialã “G-ral Dr. Aviator Victor Atanasiu”
16. Centrul de Medicinã
Navalã.
NOTÃ:
1. În mãsura în care
desfãsoarã activitãti cuprinse în programele de
sãnãtate, unitãtile mentionate la cap. II vor primi sume
cu aceastã destinatie de la bugetul de stat si din Fondul de asigurãri
sociale de sãnãtate.
2. Drepturile specifice de hranã si
echipament militar prevãzute în legislatia în vigoare, cheltuielile
materiale si servicii, precum si cheltuielile de capital aferente
activitãtilor mentionate în anexa nr. 2 se suportã din transferuri
de la bugetul de stat.
ANEXA
Nr. 2
(anexa
nr. 4 la Hotãrârea Guvernului nr. 443/1998)
ACTIVITÃTI MEDICALE SPECIFICE
finantate din bugetele institutiilor din
cadrul sistemului de apãrare, ordine publicã,
sigurantã nationalã si
justitie
1. Asistentã medicalã
curativã la locul de muncã
2. Controale medicale periodice, altele
decât cele prevãzute în contractul-cadru anual
3. Vizita medicalã a:
- personalului aeronavigant înainte de
plecarea în misiune;
- militarilor în termen la
plecarea/înapoierea în/din misiuni si la intrarea în serviciul de gardã;
- personalului militar care intrã
în serviciul de zi pe unitate;
- personalului care executã paza
obiectivelor speciale;
- personalului din blocurile alimentare;
- personalului militar în rezervã
si civil, la chemarea în activitate, în situatii deosebite;
- magistratilor si personalului auxiliar
de specialitate, potrivit Legii nr. 92/1992, republicatã
4. Expertiza medicalã a:
- personalului care îsi
desfãsoarã activitatea în mediul hiperbar si pe navele maritime sau
fluviale;
- personalului aeronavigant;
- persoanelor private de libertate, la
solicitarea instantelor judecãtoresti;
- cadrelor si membrilor de familie ai
acestora, la plecarea în si la înapoierea din misiuni externe
5. Asistentã medicalã pe
timpul activitãtilor în cadrul programului de Parteneriat pentru Pace, al
misiunilor umanitare, al misiunilor externe si al schimburilor de delegatii cu
parteneri externi
6. Activitãti pentru acordarea
primului ajutor medical si a asistentei medicale specifice în cazul folosirii
armelor nucleare, biologice si chimice
7. Asistentã medicalã si
tratamentul bolilor profesionale, în caz de accidente survenite în timpul si
din cauza îndeplinirii obligatiilor militare, precum si a activitãtilor
desfãsurate de persoanele private de libertate
8. Asigurarea asistentei medicale de
urgentã si specifice pentru demnitarii români si membrii delegatiilor
strãine, conform reglementãrilor legale în vigoare
9. Activitãti medicale profilactice
specifice:
- controlul igienico-sanitar si avizarea
sanitar-veterinarã a blocurilor alimentare si a spatiilor de productie
agroalimentarã;
- controlul igienico-sanitar si avizarea
spatiilor de cazare a personalului;
- imunizãrile personalului, altele
decât cele prevãzute în contractul-cadru anual, precum si cele pentru cadre
si membrii de familie ai acestora, la plecarea în misiuni externe în zone cu
risc epidemiologic
10. Activitãti specifice
desfãsurate de personalul unitãtilor sanitare prevãzute în
anexa nr. 1, constând în:
- participarea în cadrul planului
pregãtirii pentru luptã (exercitii de alarmare, trageri cu armamentul
din dotare etc.);
- participarea la pregãtirea si executarea mobilizãrii, inclusiv realizarea, întretinerea si preschimbarea stocurilor;
- participarea la pregãtirile si
interventiile formatiunilor medicale la calamitãti naturale, dezastre si
crize, precum si pentru apãrarea statului de drept si ordinii
constitutionale;
- participarea personalului la misiuni
medico-militare în tarã si în strãinãtate.
BANCA
NATIONALÃ A ROMÂNIEI
privind retragerea din circulatie si încetarea puterii circulatorii a
bancnotelor cu valoarea nominalã de 1.000 lei - emisiunea 1998
Art. 1. - Potrivit prevederilor art. 19
din Legea nr. 101/1998, Banca Nationalã a României va retrage din
circulatie, începând cu data de 15 octombrie 2001, bancnota cu valoarea
nominalã de 1.000 lei - emisiunea 1998. Dupã data de 31 decembrie
2001 înceteazã puterea circulatorie a acestei bancnote, nemaiputând fi
utilizatã ca mijloc legal de platã.
Art. 2. - Retragerea din circulatie a
bancnotei de 1.000 lei - emisiunea 1998 se va face astfel:
- În perioada 15 octombrie-16 decembrie
2001 inclusiv aceste bancnote vor fi primite de la populatie, în mod obisnuit,
de cãtre toti agentii economici si celelalte institutii.
Acestea sunt obligate sã
primeascã bancnotele mentionate, sã nu le repunã în
circulatie si sã le depunã zilnic la unitãtile bancare
unde au contul deschis, o datã cu depunerile de numerar.
- În intervalul 17-31 decembrie 2001
inclusiv bancnotele aflate în perioada de retragere vor fi primite de la
populatie, agenti economici si celelalte institutii, în plãti si pentru
preschimbare, numai de cãtre unitãtile bancare.
Acestea nu le vor mai repune în
circulatie, urmând sã le depunã în conturile lor deschise la
Banca Nationalã a României.
Art. 3. - Deoarece la data de 31 decembrie
2001 înceteazã puterea circulatorie a bancnotelor cu valoarea
nominalã de 1.000 lei - emisiunea 1998, dupã aceastã
datã unitãtile bãncilor comerciale nu le vor mai primi de
la populatie si nu le vor mai preschimba.
Art. 4. - În perioada 3-31 ianuarie 2002
bancnotele de 1.000 lei - emisiunea 1998, care si-au pierdut puterea
circulatorie, pot fi preschimbate numai la sucursalele Bãncii Nationale
a României.
Art. 5. - Bancnotele deteriorate de 1.000
lei - emisiunea 1998, prezentate de populatie, vor fi preschimbate de
sucursalele Bãncii Nationale a României, în conformitate cu prevederile
Normelor nr. 31/1993, pânã la data de 31 ianuarie 2002.
Bancnotele deteriorate, prezentate pentru
preschimbare pânã la data de 31 ianuarie 2002, dar care necesitã
expertizare si evaluare, vor fi plãtite si dupã aceastã
datã.
p. GUVERNATORUL BÃNCII NATIONALE A
ROMÂNIEI,
EMIL IOTA GHIZARI
Bucuresti,
26 septembrie 2001.
Nr. 21.