MONITORUL OFICIAL AL
ROMÂNIEI
P A R T E A
I
Anul XIII – Nr. 631 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Marti, 9 octombrie 2001
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
955. - Hotărâre privind înfiintarea Societătii
Comerciale Transporturi, Întretinere - Drumuri “Oltenia” - S.A. prin
reorganizarea prin divizare partială a Regiei Autonome “Administratia Natională
a Drumurilor din România”
956. - Hotărâre privind înfiintarea Societătii
Comerciale “Mecdru” - S.A. prin reorganizarea prin divizare partială a Regiei
Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din România”
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
4. - Norme privind supravegherea pozitiilor valutare
ale băncilor
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
înfiintarea Societătii Comerciale Transporturi, Întretinere-Drumuri “Oltenia” -
S.A. prin reorganizarea prin divizare partială a Regiei Autonome “Administratia
Natională a Drumurilor din România”
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 30/1997 privind reorganizarea regiilor autonome, aprobată prin Legea nr. 207/1997, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se înfiintează Societatea Comercială Transporturi,
Întretinere-Drumuri “Oltenia” - S.A., persoană juridică română cu capital
integral de stat, prin reorganizarea prin divizare partială a Regiei Autonome
“Administratia Natională a Drumurilor din România”.
(2) Sediul Societătii Comerciale Transporturi, Întretinere - Drumuri,
“Oltenia” - S.A. este în municipiul Craiova - Isa”ita, DN 6 - km 235.000
stânga, judetul Dolj.
(3) Societatea Comerciale Transporturi, Întretinere-Drumuri “Oltenia” -
S.A. îsi desfăsoară activitatea în imobile preluate din patrimoniul Regiei
Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din România” - Directia
Regională de Drumuri si Poduri Craiova.
(4) Societatea Comercială Transporturi, Întretinere- Drumuri “Oltenia” -
S.A. se organizează si functionează în conformitate cu dispozitiile legale în
vigoare si cu statutul prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - Societatea Comercială Transporturi, Întretinere-Drumuri
“Oltenia” - S.A. are ca obiect principal de activitate executarea lucrărilor de
constructii de clădiri si de geniu civile, executarea lucrărilor de întretinere
curentă si periodică a infrastructurii rutiere si închirierea utilajelor de
constructii si demolare, cu personalul de deservire aferent.
Art. 3. - (1) Capitalul social al Societătii Comerciale Transporturi,
Întretinere-Drumuri “Oltenia” - S.A. este de 10.140.000.000 lei si se
constituie prin preluarea cotei
corespunzătoare obiectului său de activitate din activul patrimonial al
Regiei Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din România” - Directia
Regională de Drumuri.si Poduri Craiova, existent la data de 31 august 2001,
reevaluat conform Hotărârii Guvernului nr. 500/1994 privind reevaluarea
imobilizărilor corporale si modificarea capitalului social, cu modificările
ulterioare, si Hotărârii Guvernului nr. 403/2000 privind reevaluarea
imobilizărilor corporale.
(2) Capitalul social initial este subscris si integral vărsat de statul
român, în calitate de actionar unic, care îsi exercită drepturile si îsi asumă
obligatiile prin Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(3) Capitalul social initial este divizat în 101.400 actiuni nominative,
cu valoarea nominală unitară de 100.000 lei.
(4) Predarea-preluarea activului si pasivului între Regia Autonomă
“Administratia Natională a Drumurilor din România” - Directia Regională de
Drumuri si Poduri Craiova si Societatea Comercială Transporturi,
Întretinere-Drumuri “Oltenia” - S.A. se va face pe bază de protocol încheiat
între părti, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
(5) Patrimoniul Regiei Autonome “Administratia Natională a Drumurilor
din România” - Directia Regională de Drumuri si Poduri Craiova se va diminua în
mod corespunzător cu valorile predate societătii comerciale nou-înfiintate.
Art. 4. - Personalul existent la data încheierii protocolului de
predare-preluare în cadrul Regiei Autonome “Administratia Natională a
Drumurilor din România” - Directia Regională de Drumuri si Poduri Craiova va fi
preluat de Societatea Comercială Transporturi, Întretinere- Drumuri “Oltenia” -
S.A. si se consideră transferat.
Art. 5. - Prin înfiintarea Societătii Comerciale Transporturi,
Întretinere-Drumuri “Oltenia” - S.A. activitatea de întretinere si exploatare a
utilajelor, mijloacelor de transport si a altor bunuri similare acestora se
consideră ca fiind preluată de la Regia Autonomă “Administratia Natională a
Drumurilor din România” - Directia Regională Drumuri si Poduri Craiova.
Art. 6. - Societatea Comercială Transporturi, Întretinere- Drumuri
“Oltenia” - S.A. va executa lucrările de întretinere curentă, periodică de vară
si de iarnă a infrastructurii rutiere printr-un contract de concesiune care se
va încheia în conditiile legii.
Art. 7. - (1) Societatea Comercială Transporturi, Întretinere-Drumuri
“Oltenia” - S.A. este condusă de adunarea generală a actionarilor ale cărei
atributii si competente sunt prevăzute în statutul societătii comerciale.
(2) Pe toată perioada în care statul este actionar majoritar
reprezentantii statului în adunarea generală a actionarilor sunt în număr de 3
si sunt numiti prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei.
(3) Adunarea generală a actionarilor alege consiliul de administratie.
(4) Presedintele consiliului de administratie este directorul general al
Societătii Comerciale Transporturi, Întretinere - Drumuri “Oltenia” - S.A.
(5) Pe toată perioada în care statul este actionar majoritar
reprezentantii statului în consiliul de administratie si presedintele consiliului
de administratie sunt numiti prin ordin
al ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei.
Art. 8. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă
orice dispozitie contrară.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
p. Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Ion Giurescu
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 27
septembrie 2001.
Nr. 955.
STATUTUL
Societătii Comerciale Transporturi, Întretinere-Drumuri “Oltenia” - S.A.
CAPITOLUL I
Denumirea, forma juridică, sediul, durata
ARTICOLUL 1
(1) Denumirea societătii comerciale este Societatea Comercială
Transporturi, Întretinere-Drumuri “Oltenia” - S.A. (2) În toate actele,
facturile, anunturile, publicatiile si alte înscrisuri emanând de la Societatea
Comercială Transporturi, Întretinere-Drumuri “Oltenia” denumirea acesteia este
urmată de cuvintele lusocietate pe actiuni” sau de initialele “S.A.”, de
capitalul social, sediul, de numărul de înmatriculare în registrul comertului
si de codul fiscal.
ARTICOLUL 2
Forma juridical
Societatea Comercială Transporturi, Întretinere-Drumuri “Oltenia” -
S.A., denumită în continuare societate comercială, este persoană
juridică română cu capital initial integral de stat, având forma juridică de
societate comercială pe actiuni, care îsi desfăsoară activitatea în
conformitate cu legile române si cu prezentul statut.
ARTICOLUL 3
Sediul
(1) Sediul societătii comerciale este în România, municipiul Craiova -
Isaita, DN 6 - km 235,000 stânga, judetul Dolj. Societatea comercială îsi
desfăsoară activitatea în imobile aflate în patrimoniul Regiei Autonome
“Administratia Natională a Drumurilor din România” si pre- luate de acestea.
(2) Sediul societătii comerciale poate fi schimbat în altă localitate
din România pe baza hotărârii adunării generale extraordinare a actionarilor,
potrivit legii.
(3) Societatea comercială poate constitui filiale si poate înfiinta sucursale,
reprezentante, agentii, birouri, depozite, puncte de lucru si altele asemenea
în tară si în străinătate.
ARTICOLUL 4
Durata
Durata societătii comerciale este nelimitată, cu începere de la data înmatriculării în registrul
comertului.
CAPITOLUL II
Scopul si obiectul de activitate
ARTICOLUL 5
Scopul
Scopul societătii comerciale este realizarea lucrărilor de constructii
în domeniul drumurilor prin închirierea de utilaje si echipamente si executia
unor lucrări de întretinere curentă si periodică.
ARTICOLUL 6
Obiectul de activitate
(1) Societatea comercială are ca obiect principal de activitate
executarea lucrărilor de constructii de clădiri si de geniu civile, executarea
lucrărilor de întretinere curentă si
periodică a infrastructurii rutiere si închirierea utilajelor
deconstructii si demolare, cu personalul de deservire aferent.
(2) Obiectul de activitate prevăzut la alin. (1) are următoarele coduri
CAEN:
1. 452 - executarea lucrărilor de constructii de clădiri si de geniu
civile;
2. 0141 - servicii pentru mecanizarea agriculturii;
3. 142 - extractia nisipului si argilei;
4. 145 - alte activităti extractive;
5. 203 - fabricarea de elemente de dulgherie si tâmplărie pentru
constructii;
6. 264 - fabricarea cărămizilor, tiglelor si altor produse pentru
constructii;
7. 266 - fabricarea elementelor din beton, ciment si ipsos;
8. 281 - constructii metalice;
9. 285 - tratarea si acoperirea metalelor;
10. 2852 - operatiuni de mecanică generală;
11. 287 - fabricarea altor produse prelucrate din metal;
12. 451 - organizarea de santiere si pregătirea terenului;
13. 4511 - demolarea constructiilor, terasamente si organizarea de
santiere;
14. 453 - lucrări de instalatii si izolatii;
15. 4532 - lucrări de izolatii si protectie anticorosivă;
16. 4534 - alte lucrări de instalatii si de constructii auxiliare;
17. 454 - lucrări de finisare;
18. 455 - închirierea utilajelor de constructie si demolare, cu personal
de deservire aferent;
19. 50 - comert cu ridicata si cu amănuntul, repararea si întretinerea
autovehiculelor, motocicletelor si a bunurilor personale si casnice;
20. 502 - întretinerea si repararea autovehiculelor;
21. 503 - comert cu piese si accesorii pentru autovehicule;
22. 505 - vânzarea cu amănuntul a carburantilor pentru autovehicule;
23. 602 - alte transporturi terestre;
24. 6021 - alte transporturi terestre de călători, pe bază de grafic;
25. 6022 - transporturi cu taxiuri;
26. 6023 - transporturi terestre de călători, ocazionale;
27. 6024 - transporturi rutiere de mărfuri;
28. 631 - manipulări si depozitări;
29. 632 - alte activităti anexe transporturilor (inclusive activitatea
agentiilor de bilete);
30. 6413 - activităti de curier (altele decât cele de postă natională);
31. 643 - radiocomunicatii;
32. 6433 - activităti de radiocomunicatii;
33. 631 - manipulări si depozitări;
34. 632 - alte activităti anexe transporturilor (inclusiv activitatea
agentiilor de bilete);
35. 643 - radiocomunicatii;
36. 711 - închirierea autoturismelor si utilitarelor de capacitate mică;
37. 712 - închirierea altor mijloace de transport;
38. 713 - închirierea masinilor si echipamentelor;
39. 72 - informatică si activităti conexe;
40. 7220 - realizarea si furnizarea de programe (servicii în legătură cu
analiza, proiectarea si programarea sistemelor pregătite pentru utilizare);
41. 742 - activităti de proiectare, urbanism, inginerie si alte servicii
tehnice;
42. 747 - activităti de întretinere si curătare a clădirilor;
43. 748 - alte activităti de servicii prestate în principal
întreprinderilor;
44. 900 - asanarea si îndepărtarea gunoaielor; salubritate si activităti
similare;
45. 930 - alte activităti de servicii.
(3) Societatea comercială va desfăsura, de asemenea, activităti de
import-export pentru toate produsele si serviciile cuprinse în obiectul de
activitate.
CAPITOLUL III
Capitalul social, actiunile
ARTICOLUL 7
Capitalul social
(1) Capitalul social initial este de 10.140.000.000 lei, divizat în
101.400 actiuni nominative în valoare nominală de 100.000 lei fiecare,
subscrise în întregime de actionar, la data de 31 august 2001.
(2) Capitalul social initial, divizat în actiuni nominative de 100.000
lei fiecare, este în întregime subscris de statul român, în calitate de
actionar unic, si este integral vărsat la data constituirii societătii
comerciale. Drepturile statului, în calitate de actionar unic, sunt exercitate
de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(3) Capitalul social initial este detinut integral de statul român, în
calitate de actionar unic, până la transmiterea actiunilor din proprietatea
statului către terte persoane fizice sau juridice, române ori străine, în
conditiile legii.
ARTICOLUL 8
Reducerea sau majorarea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotărârii adunării
generale extraordinare a actionarilor, în conditiile si cu respectarea
procedurii prevăzute de lege.
ARTICOLUL 9
Actiunile
(1) Actiunile sunt nominative si vor cuprinde toate elementele prevăzute
de lege.
(2) Actiunile vor purta timbrul sec al societătii comerciale si
semnăturile a 2 administratori.
(3) Societatea comercială va tine evidenta actiunilor într-un registru
numerotat, sigilat si parafat de presedintele consiliului de administratie,
care se păstrează la sediul acesteia.
ARTICOLUL 10
Drepturi si obligatii decurgând din actiuni
(1) Fiecare actiune subscrisă si vărsată de actionari, potrivit legii,
conferă acestora dreptul la un vot în adunarea generală a actionarilor, dreptul
de a alege si de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la
distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut si
dispozitiilor legale, respectiv alte drepturi prevăzute în statut.
(2) Detinerea actiunii implică adeziunea de drept la statutul societătii
comerciale.
(3) Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmează actiunile în
cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane. (4) Obligatiile societătii
comerciale sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar actionarii
răspund în limita valorii actiunilor pe care le detin.
(5) Patrimoniul societătii comerciale nu poate fi grevat de datorii sau
de alte obligatii personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar
poate formula pretentii asupra părtii din profitul societătii comerciale, care
i se va repartiza de către adunarea generală a actionarilor, sau asupra cotei-părti
cuvenite acestuia la lichidarea societătii comerciale, efectuată în conditiile
prezentului statut.
ARTICOLUL 11
Cesiunea actiunilor
(1) Actiunile sunt indivizibile cu privire la societatea comercială,
care nu recunoaste decât un proprietar pentru fiecare actiune.
(2) Cesiunea partială sau totală a actiunilor între actionari sau către
terti se face în conditiile si cu procedura prevăzute de lege.
ARTICOLUL 12
Pierderea actiunilor
(1) În cazul pierderii unor actiuni proprietarul va trebui să anunte
consiliul de administratie si să facă publică pierderea acestora prin presă, în
cel putin două ziare de largă circulatie din localitatea în care se află sediul
societătii comerciale.
(2) După 6 luni actionarul va putea obtine un duplicat al actiunilor pierdute.
CAPITOLUL IV
Adunarea generală a actionarilor
ARTICOLUL 13
Atributii
(1) Adunările generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare.
(2) Adunarea generală ordinară a actionarilor are următoarele atributii:
a) aprobă structura organizatorică a societătii comerciale si numărul de
posturi, precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si
de productie;
b) alege membrii consiliului de administratie, cenzorii, inclusiv
cenzorii supleanti, le stabileste remuneratia, îi descarcă de activitate si îi
revocă;
c) îl descarcă de activitate pe directorul general, care este
presedintele consiliului de administratie;
d) stabileste salarizarea personalului angajat în functie de studii si
de munca efectiv prestată, cu respectarea limitei minime de salarizare
prevăzute de lege;
e) stabileste indemnizatia membrilor consiliului de administratie si a
cenzorilor, în conformitate cu prevederile legii. Pentru perioada în care
statul detine pachetul majoritar de actiuni numirea directorului general si
stabilirea salariului acestuia se fac de către ministrul lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei;
f) aprobă bugetul de venituri si cheltuieli si, după caz, programul de
activitate pe exercitiul financiar următor;
g) se pronuntă asupra gestiunii administratorilor;
h) hotărăste nivelul garantiei cerute administratorilor, în conditiile
legii;
i) hotărăste gajarea, închirierea sau desfiintarea uneia ori mai multor
unităti ale societătii comerciale;
j) examinează, aprobă sau modifică bilantul contabil si contul de profit
si pierderi după analizarea rapoartelor consiliului de administratie si ale
cenzorilor si aprobă repartizarea profitului conform legii;
k) hotărăste cu privire la contractarea de împrumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe; stabileste competentele si nivelul de
contractare a împrumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale si a
garantiilor.
(3) Adunarea generală extraordinară a actionarilor are următoarele
atributii:
a) hotărăste cu privire la constituirea de filiale si la înfiintarea de
sucursale, de agentii si alte asemenea unităti fără personalitate juridică;
b) hotărăste cu privire la majorarea sau reducerea capitalului social
ori la reîntregirea sa;
c) hotărăste cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, la
schimbarea formei juridice a societătii comerciale, precum si la mutarea
sediului;
d) hotărăste cu privire la fuziunea, divizarea si dizolvarea anticipată
a societătii comerciale sau la schimbarea obiectului de activitate al acesteia;
e) analizează rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si
perspectivele societătii comerciale, cu referire la profit si dividende,
pozitia pe piata internă si internatională, nivelul tehnic, calitatea, forta de
muncă, protectia mediului, relatiile cu clientii;
f) hotărăste cu privire la actionarea în justitie a membrilor
consiliului de administratie, a directorului general si a cenzorilor, pentru
pagube pricinuite societătii comerciale;
g) hotărăste emisiunea de obligatiuni, precum si orice altă modificare a
statutului;
h) hotărăste în orice alte probleme privind societatea comercială.
ARTICOLUL 14
Convocarea adunării generale a actionarilor
(1) Adunarea generală a actionarilor se convoacă ori de câte ori va fi
nevoie de presedintele consiliului de administratie sau de vicepresedinte, pe
baza împuternicirii date de presedinte.
(2) Adunările generale ordinare au loc cel putin o data pe an, cel mai
târziu la 3 luni de la încheierea exercitiului financiar, pentru examinarea
bilantului contabil si a contului de profit si pierderi pe anul precedent si
pentru stabilirea programului de activitate si a bugetului de venituri si
cheltuieli pe anul în curs.
(3) Adunările generale extraordinare se convoacă la cererea actionarilor
detinând cel putin o treime din capitalul social, la cererea cenzorilor, precum
si în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2
ani consecutivi, cu exceptia primilor 2 ani de la înfiintarea societătii
comerciale.
(4) Adunarea generală a actionarilor va fi convocată, în conformitate cu
dispozitiile prezentului statut, cu cel putin 15 zile înainte de data
stabilită.
(5) Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
a IV-a, si într-un ziar de largă difuzare din localitatea în care se află
sediul societătii comerciale sau din cea mai apropiată localitate. În perioada
în care statul este actionar unic convocarea adunării generale a actionarilor
se va face prin corespondentă.
(6) Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunării generale a
actionarilor, precum si ordinea de zi, cu indicarea exactă a tuturor
problemelor care vor face obiectul dezbaterilor acesteia.
(7) Când pe ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea
statutului convocarea va trebui să cuprindă textul integral al acestora.
(8) Adunarea generală a actionarilor se întruneste la sediul societătii
comerciale sau în alt loc indicat în convocare.
ARTICOLUL 15
Organizarea adunării generale a actionarilor
(1) Pe toată perioada în care statul este actionar majoritar reprezentantii
statului în adunarea generală a actionarilor sunt în număr de 3, unul dintre
acestia fiind recomandat de Ministerul Finantelor Publice, si sunt numiti prin
ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei.
(2) Adunarea generală ordinară a actionarilor este constituită valabil
si poate lua hotărâri dacă la prima convocare actionarii prezenti sau
reprezentati detin cel putin două treimi din capitalul social, iar la a doua
convocare, dacă detin cel putin jumătate din capitalul social.
(3) Adunarea generală extraordinară a actionarilor este constituită
valabil si poate lua hotărâri dacă la prima convocare actionarii prezenti sau
reprezentati detin cel putin trei pătrimi din capitalul social, iar la a doua
convocare, dacă detin cel putin jumătate din capitalul social.
(4) Adunarea generală a actionarilor este prezidată de presedintele
consiliului de administratie, iar în lipsa acestuia, de vicepresedinte.
(5) Adunarea generală a actionarilor desemnează 2 secretari care să verifice
lista de prezentă a actionarilor si să întocmească procesul-verbal al adunării
generale a actionarilor.
(6) Procesul-verbal al adunării generale a actionarilor se va scrie
într-un registru sigilat si parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care
a prezidat sedinta si de secretarul care l-a întocmit.
(7) La sedintele ordinare si extraordinare ale adunării generale a
actionarilor, în care se dezbat probleme privitoare la raporturile de muncă cu
personalul societătii comerciale, pot fi invitati si reprezentantii
sindicatului si/sau reprezentantii salariatilor care nu sunt membri de
sindicat.
ARTICOLUL 16
Exercitarea dreptului de vot în adunarea
generală a actionarilor
(1) Hotărârile adunării generale a actionarilor se iau, de regulă, prin
vot deschis.
(2) La propunerea persoanei care prezidează sau a unui grup de actionari
prezenti ori reprezentati, care detin cel putin o pătrime din capitalul social,
se poate decide ca votul să fie secret.
(3) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului
de administratie si a cenzorilor, pentru revocarea lor si pentru luarea
hotărârilor referitoare la răspunderea administratorilor.
(4) Hotărârile luate de adunarea generală a actionarilor în limitele
legii sau ale actului constitutiv sunt obligatorii chiar si pentru actionarii
care nu au luat parte la aceasta sau care au votat împotrivă.
CAPITOLUL V
Administrare
ARTICOLUL 17
Organizare
(1) Societatea comercială este administrată de un consiliu de
administratie compus din 5 membri, dintre care un presedinte. Membrii
consiliului de administratie sunt alesi de adunarea generală a actionarilor pe
o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realesi pe noi perioade de câte 4
ani, si pot avea calitatea de actionar.
(2) Presedintele consiliului de administratie este si directorul general
al societătii comerciale.
(3) Pe toată perioada în care statul este actionar majoritar
reprezentantii statului în consiliul de administratie si presedintele acestuia
sunt numiti prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei. Ministerul Finantelor Publice va recomanda un reprezentant în
consiliul de administratie.
(4) Când se creează un loc vacant în consiliul de administratie adunarea
generală a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul
vacant va fi egală cu perioada care a rămas până la expirarea mandatului
predecesorului său.
(5) La prima sedintă consiliul de administratie allege dintre membrii
săi un presedinte si un vicepresedinte.
(6) Consiliul de administratie se întruneste la sediul societătii
comerciale ori de câte ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a unei
treimi din numărul membrilor săi. Acesta este prezidat de presedinte, iar în
lipsa acestuia, de vicepresedinte. Presedintele numeste un secretar fie dintre
membrii consiliului de administratie,
fie din afara acestuia.
(7) Pentru valabilitatea deciziilor este necesară prezenta a cel putin
jumătate din numărul membrilor consiliului de administratie si deciziile se iau
cu majoritatea absolută a membrilor prezenti.
(8) Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de
zi stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte cu cel putin 15 zile
înainte de data sedintei. Acestea se consemnează în procesul-verbal al
sedintei, care se scrie într-un registru sigilat si parafat de presedintele
consiliului de administratie. Procesul-verbal se semnează de persoana care a
prezidat sedinta si de secretar.
(9) Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri
ai săi unele împuterniciri pe probleme limitate si poate recurge la experti
pentru studierea anumitor probleme.
(10) În relatiile cu tertii societatea comercială este reprezentată de
presedintele consiliului de administratie pe baza si în limitele
împuternicirilor date de adunarea generală a actionarilor sau, în lipsa lui, de
vicepresedinte. Cel care reprezintă societatea comercială semnează actele care
o angajează fată de terti.
(11) Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act
care este legat de administrarea societătii comerciale în interesul acesteia,
în limita drepturilor care li se conferă.
(12) Presedintele consiliului de administratie este obligat să pună la
dispozitie actionarilor si cenzorilor, la cererea acestora, toate documentele
societătii comerciale.
(13) Membrii consiliului de administratie răspund individual sau
solidar, după caz, fată de societatea comercială pentru prejudiciile rezultate
din infractiuni sau abateri de la dispozitiile legale, pentru abateri de la
statut sau pentru greseli în administrarea societătii comerciale. În astfel de
situatii ei vor putea fi revocati prin hotărâre a adunării generale a
actionarilor sau prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor
si locuintei, după caz.
(14) Sunt incompatibile cu calitatea de membru în consiliul de
administratie persoanele care, potrivit Legii nr. 31/1990 privind societătile
comerciale, republicată, cu modificările si completările ulterioare, nu pot fi
fondatori, precum si cele care, personal, rudele sau afinii acestora până la
gradul al doilea inclusiv, sunt în acelasi timp patroni sau asociati la
societăti comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care sunt în
relatii comerciale directe.
(15) Nu pot fi directori ai societătii comerciale persoanele care,
potrivit Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, nu pot fi fondatori sau administratori.
ARTICOLUL 18
Atributii
Consiliul de administratie are, în principal, următoarele atributii:
a) angajează si concediază personalul si stabileste salarizarea
personalului angajat, drepturile si obligatiile acestuia, inclusiv ale
directorilor executivi, care nu pot fi membri ai consiliului de administratie;
b) stabileste îndatoririle si responsabilitătile personalului societătii
comerciale pe compartimente;
c) aprobă operatiunile de încasări si plăti, potrivit competentelor
acordate;
d) aprobă operatiunile de cumpărare si vânzare de bunuri, potrivit competentelor
acordate;
e) aprobă încheierea de contracte de închiriere;
f) stabileste tactica si strategia de marketing;
g) aprobă încheierea sau rezilierea contractelor, potrivit competentelor
acordate;
h) supune anual adunării generale a actionarilor, în termen de 60 de
zile de la încheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la
activitatea societătii comerciale, bilantul contabil si contul de profit si
pierderi pe anul precedent, precum si proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli ale acesteia pe anul în curs;
i) supraveghează si coordonează aducerea la îndeplinire a hotărârilor
adunării generale a actionarilor;
j) asigură gestiunea afacerilor societătii comerciale;
k) aprobă structura organizatorică si organigrama societătii comerciale;
l) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a
actionarilor si decide asupra oricăror alte probleme stabilite de lege în
competenta sa.
CAPITOLUL VI
Controlul gestiunii
ARTICOLUL 19
Cenzorii
(1) Gestiunea societătii comerciale este controlată de actionari si de 3
cenzori, care trebuie să fie actionari, cu exceptia cenzorilor contabili.
Cenzorii sunt alesi de adunarea generală ordinară a actionarilor. În perioada
în care statul detine cel putin 20% din capitalul social unul dintre cenzori va
fi recomandat de Ministerul Finantelor Publice, conform prevederilor în
vigoare.
(2) Adunarea generală ordinară a actionarilor alege, de asemenea,
acelasi număr de cenzori supleanti care îi vor înlocui pe cenzorii titulari.
(3) Cenzorii si cenzorii supleanti sunt alesi pe o perioadă de 3 ani si
pot fi realesi. Numărul cenzorilor trebuie să fie impar.
(4) Pentru a putea exercita dreptul de control actionarilor li se pot
prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societătii comerciale, la
situatia patrimoniului, a profitului si a pierderilor.
(5) Cenzorii au următoarele atributii principale:
a) în cursul exercitiului financiar verifică gospodărirea mijloacelor
fixe si circulante, portofoliul de efecte, casa si registrele de evidentă
contabilă si informează consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
b) la încheierea exercitiului financiar controlează exactitatea
inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor societătii comerciale, bilantului contabil si
contului de profit si pierderi, prezentând adunării generale a actionarilor un
raport scris. Bilantul contabil si contul de profit si pierderi nu pot fi
aprobate de adunarea generală a actionarilor dacă nu sunt însotite de raportul cenzorilor;
c) prezintă adunării generale a actionarilor punctul lor de vedere la
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si
a obiectului de activitate ale societătii comerciale;
d) verifică dacă registrele societătii comerciale sunt tinute regulat;
e) constată depunerea regulată a garantiei din partea administratorilor;
f) veghează ca dispozitiile legii si ale actului constitutive să fie
respectate de administratori si de lichidatori.
(6) Cenzorii pot convoca adunarea generală extraordinară a actionarilor,
dacă aceasta nu a fost convocată de consiliul de administratie, în cazul în
care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutivi
sau ori de câte ori consideră necesar pentru alte situatii privind încălcarea
dispozitiilor legale si statutare.
(7) Atributiile, drepturile si obligatiile cenzorilor se completează cu
dispozitiile legale în vigoare.
(8) Cenzorii iau parte la sedintele consiliului de administratie si ale
adunării generale a actionarilor fără drept de vot.
(9) Cenzorii vor trece într-un registru special deliberările lor, precum
si constatările făcute în exercitiul mandatului lor.
(10) Revocarea cenzorilor se poate face numai de adunarea generală a
actionarilor, cu votul cerut la adunările generale extraordinare ale
actionarilor.
(11) Sunt incompatibile cu
calitatea de cenzor persoanele prevăzute la art. 17 alin. (14), precum si cele
care sunt rude sau afini până la gradul al IV-lea ori sotii membrilor
consiliului de administratie, cele care primesc sub orice formă pentru alte
functii decât cea de cenzor un salariu sau o remuneratie de la administrator
ori de la societatea comercială.
CAPITOLUL VII
Activitatea
ARTICOLUL 20
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar începe la data de 1 ianuarie si se încheie la data
de 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercitiu financiar începe la data
constituirii societătii comerciale.
ARTICOLUL 21
Personalul
(1) Personalul este încadrat în conditiile legii, pe bază de concurs sau
de examen si/sau prin alte forme de selectie.
(2) Personalul de conducere al societătii comerciale este ales de
adunarea generală a actionarilor.
(3) Restul personalului este angajat de directorul general al societătii
comerciale.
(4) Salarizarea personalului se face conform legislatiei în vigoare.
(5) Plata salariilor, a impozitelor pe acestea si a cotei de asigurări
sociale se face potrivit legii.
(6) Drepturile si obligatiile personalului societătii comerciale sunt
stabilite de consiliul de administratie sau de directorul general al acesteia.
ARTICOLUL 22
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administratie stabileste, în conditiile legii, modul de
amortizare a mijloacelor fixe.
ARTICOLUL 23
Evidenta contabilă si bilantul contabil
(1) Societatea comercială va tine evidenta contabilă în lei, va întocmi
anual bilantul contabil si contul de profit si pierderi, având în vedere
normele metodologice elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
(2) Bilantul contabil si contul de profit si pierderi vor fi publicate
în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform legii.
ARTICOLUL 24
Calculul si repartizarea profitului
(1) Profitul societătii comerciale se stabileste pe baza bilantului
aprobat de adunarea generală a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste
în conditiile legii.
(2) Profitul societătii comerciale rămas după plata impozitului pe
profit se va repartiza conform dispozitiilor legale în vigoare.
(3) Societatea comercială îsi constituie fond de rezervă si alte
fonduri, în conditiile legii.
(4) Plata dividendelor cuvenite se face de către societatea comercială
în conditiile legii, după aprobarea bilantului contabil de către adunarea
generală a actionarilor.
(5) În cazul înregistrării de pierderi adunarea generală a actionarilor
va analiza cauzele si va hotărî în consecintă.
(6) Suportarea pierderilor de către actionari se va face proportional cu
aportul la capitalul social si în limita capitalului social subscris.
ARTICOLUL 25
Registrele
Societatea comercială tine, prin grija administratorilor, registrele
prevăzute de lege.
CAPITOLUL VIII
Schimbarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
ARTICOLUL 26
Schimbarea formei juridice
(1) Adunarea generală extraordinară a actionarilor poate hotărî
schimbarea formei juridice a societătii comerciale.
(2) Noua societate comercială va îndeplini formalitătile legale de
înregistrare si publicitate cerute la înfiintarea societătilor comerciale.
ARTICOLUL 27
Dizolvarea
(1) Următoarele situatii conduc la dizolvarea societătii comerciale:
a) imposibilitatea realizării obiectului de activitate;
b) falimentul;
c) pierderea unei jumătăti din capitalul social, după ce s-a consumat
fondul de rezervă, dacă adunarea generală a actionarilor nu decide completarea
capitalului social sau reducerea lui la suma rămasă;
d) numărul de actionari va fi redus sub 5 o perioadă mai mare de 6 luni;
e) la cererea oricărui actionar, dacă împrejurările de fortă majoră si
consecintele lor durează mai mult de 8 luni, iar adunarea generală a
actionarilor constată că functionarea societătii comerciale nu mai este
posibilă;
f) în orice alte situatii, pe baza hotărârii adunării generale a
actionarilor, luată în unanimitate.
(2) Dizolvarea societătii comerciale trebuie să fie înscrisă în
registrul comertului si publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a
IV-a.
ARTICOLUL 28
Lichidarea
(1) În caz de dizolvare societatea comercială va fi lichidată.
(2) Lichidarea societătii comerciale si repartitia patrimoniului se fac
în conditiile si cu respectarea procedurii prevăzute de lege.
ARTICOLUL 29
Litigii
Pentru solutionarea litigiilor cu alte societăti comerciale se poate
apela si la arbitraj, în conditiile legii.
CAPITOLUL IX
Dispozitii finale
ARTICOLUL 30
Prevederile prezentului statut se completează cu dispozitiile legale
referitoare la societătile comerciale cu capital de stat, ale Legii nr.
31/1990, republicată, cu modificările si completările ulterioare, si ale
Codului comercial.
privind
înfiintarea Societătii Comerciale “Mecdru” - S.A. prin reorganizarea
prin
divizare partială a Regiei Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din
România”
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 30/1997 privind
reorganizarea regiilor autonome, aprobată prin Legea nr. 207/1997, cu
modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se înfiintează Societatea Comercială “Mecdru” - S.A.,
persoană juridică română cu capital integral de stat, prin reorganizarea prin
divizare partială a Regiei Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din
România”.
(2) Sediul Societătii Comerciale “Mecdru” - S.A. este în municipiul Dej,
str. Dumbrava Rosie, judetul C luj.
(3) Societatea Comercială “Mecdru” - S.A. îsi desfăsoară activitatea în
imobile preluate din patrimonial Regiei Autonome “Administratia Natională a
Drumurilor din România” - Directia Regională de Drumuri si Poduri Cluj.
(4) Societatea Comercială “Mecdru” - S.A. se organizează si functionează
în conformitate cu dispozitiile legale în vigoare si cu statutul prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Societatea Comercială “Mecdru” - S.A. are ca obiect principal
de activitate executarea lucrărilor de constructii de clădiri si de geniu
civile, executarea lucrărilor de întretinere curentă si periodică a
infrastructurii rutiere si închirierea utilajelor de constructii si demolare,
cu personalul de deservire aferent.
Art. 3. - (1) Capitalul social al Societătii Comerciale “Mecdru” - S.A.
este de 56.713.530.000 lei si se constituie prin preluarea cotei
corespunzătoare obiectului său de activitate din activul patrimonial al Regiei
Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din România” - Directia
Regională de Drumuri si Poduri Cluj, existent la data de 31 august 2001,
reevaluat conform Hotărârii Guvernului nr. 500/1994 privind reevaluarea
imobilizărilor corporale si modificarea capitalului social, cu modificările
ulterioare, si Hotărârii Guvernului nr. 403/2000 privind reevaluarea
imobilizărilor corporale.
(2) Capitalul social initial este subscris si integral vărsat de statul
român, în calitate de actionar unic, care îsi exercită drepturile si îsi asumă
obligatiile prin Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(3) Capitalul social initial este divizat în 567.135 actiuni nominative
cu valoarea nominală unitară de 100.000 lei.
(4) Predarea-preluarea activului si pasivului între Regia Autonomă
“Administratia Natională a Drumurilor din România” - Directia Regională de
Drumuri si Poduri Cluj si Societatea Comercială “Mecdru” - S.A. se va face pe
bază de protocol încheiat între părti, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(5) Patrimoniul Regiei Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din România” - Directia
Regională de Drumuri si Poduri Cluj se va diminua în mod corespunzător cu
valorile predate societătii comerciale nou-înfiintate.
Art. 4. - Personalul existent la data încheierii protocolului de
predare-preluare în cadrul Regiei Autonome “Administratia Natională a
Drumurilor din România” - Directia Regională de Drumuri si Poduri Cluj va fi
preluat de Societatea Comercială “Mecdru” - S.A. si se consideră transferat.
Art. 5. - Prin înfiintarea Societătii Comerciale “Mecdru” - S.A.
activitatea de întretinere si exploatare a utilajelor, mijloacelor de transport
si a altor bunuri similare acestora se consideră ca fiind preluată de la Regia
Autonomă “Administratia Natională a Drumurilor din România” - Directia Regională
de Drumuri si Poduri Cluj.
Art. 6. - Societatea Comercială “Mecdru” - S.A. va executa lucrările de
întretinere curentă, periodică de vară si de iarnă a infrastructurii rutiere,
printr-un contract de concesiune care se va încheia în conditiile legii.
Art. 7. - (1) Societatea Comercială “Mecdru” - S.A. este condusă de
adunarea generală a actionarilor ale cărei atributii si competente sunt
prevăzute în statutul societătii comerciale.
(2) Pe toată perioada în care statul este actionar majoritar
reprezentantii statului în adunarea generală a actionarilor sunt în număr de 3
si sunt numiti prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei.
(3) Adunarea generală a actionarilor alege consiliul de administratie.
(4) Presedintele consiliului de administratie este directorul general al
Societătii Comerciale “Mecdru” - S.A.
(5) Pe toată perioada în care statul este actionar majoritar
reprezentantii statului în consiliul de administratie si presedintele acestuia
sunt numiti prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei.
Art. 8. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă
orice dispozitie contrară.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
p. Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Ion Giurescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 27
septembrie 2001.
Nr. 956.
STATUTUL
Societătii Comerciale “Mecdru” - S.A.
CAPITOLUL I
Denumirea, forma juridică, sediul, durata
ARTICOLUL 1
Denumirea
(1) Denumirea societătii comerciale este Societatea Comercială “Mecdru”
- S.A.
(2) În toate actele, facturile, anunturile, publicatiile si alte
înscrisuri emanând de la Societatea Comercială “Mecdru” - S.A. denumirea
acesteia este urmată de cuvintele “societate pe actiuni” sau de initialele
“S.A.”, de capitalul social, sediul, numărul de înmatriculare în registrul
comertului si de codul fiscal.
ARTICOLUL 2
Forma juridical
Societatea Comercială “Mecdru” -
S.A., denumită în continuare societate comercială, este persoană
juridical română cu capital initial integral de stat, având forma juridică de
societate comercială pe actiuni, care îsi desfăsoară activitatea în
conformitate cu legile române si cu prezentul statut.
ARTICOLUL 3
Sediul
(1) Sediul societătii comerciale este în România, municipiul Dej, str.
Dumbrava Rosie, judetul Cluj. Societatea comercială îsi desfăsoară activitatea
în imobile preluate din patrimoniul Regiei Autonome “Administratia Natională a
Drumurilor din România”.
(2) Sediul societătii comerciale poate fi schimbat în aceeasi localitate
sau în altă localitate din România pe baza hotărârii adunării generale
extraordinare a actionarilor, potrivit legii.
(3) Societatea comercială poate constitui filiale si poate înfiinta
sucursale, reprezentante, agentii, birouri, depozite, puncte de lucru si altele
asemenea, în tară si în străinătate.
ARTICOLUL 4
Durata
Durata societătii comerciale este nelimitată, cu începere de la data înmatriculării
în registrul comertului.
CAPITOLUL II
Scopul si obiectul de activitate
ARTICOLUL 5
Scopul
Scopul societătii comerciale este realizarea lucrărilor de constructii în domeniul drumurilor prin
închirierea de utilaje si echipamente si executia unor lucrări de întretinere
curentă si periodică.
ARTICOLUL 6
Obiectul de activitate
(1) Societatea comercială are ca obiect principal de activitate
executarea lucrărilor de constructii de clădiri si de geniu civile, executarea
lucrărilor de întretinere curentă si periodică a infrastructurii rutiere si
închirierea utilajelor de constructii si demolare, cu personalul de deservire
aferent.
(2) Obiectul de activitate prevăzut la alin. (1) are următoarele coduri
CAEN:
1. executarea lucrărilor de constructii de clădiri si de geniu civile
(CAEN G 452);
2. servicii pentru mecanizarea, chimizarea agriculturii si protectiei
fitosanitare (CAEN A 0141);
3. extractia nisipului si argilei (CAEN DB 142);
4. industria constructiilor metalice si a produselor din metal (exclusiv
masini, utilaje si instalatii) (CAEN EK 28);
5. constructii metalice si părti componente (CAEN EK 2811);
6. structuri si tâmplării metalice (CAEN EK 2812);
7. tratarea si acoperirea metalelor; operatiuni de mecanică generală
(CAEN EK 285);
8. organizarea de santiere si pregătirea terenului (CAEN G 451);
9. demolarea constructiilor, terasamente si organizare de santiere (CAEN
G 4511);
10. lucrări de instalatii si izolatii (CAEN G 453);
11. lucrări de izolatii si protectie anticorosivă (CAEN G 4532);
12. alte lucrări de instalatii si de constructii auxiliare (CAEN G
4534);
13. închirierea utilajelor de constructii si demolare, cu personal de
deservire aferent (CAEN G 455);
14. vânzarea, întretinerea si repararea autovehiculelor si
motocicletelor; comert cu amănuntul al carburantilor pentru autovehicule (CAEN
H 50);
15. întretinerea si repararea autovehiculelor (CAEN H 502);
16. comert cu piese si accesorii pentru autovehicule (CAEN H 5030);
17. alte transporturi terestre (CAEN J 602);
18. alte transporturi terestre de călători, pe bază de grafic (CAEN J
6021);
19. transporturi cu taxiuri (CAEN J 6022);
20. transporturi terestre de călători, ocazionale (CAEN J 6023);
21. transporturi rutiere de mărfuri (CAEN J 6024);
22. manipulări si depozitări (CAEN J 631);
23. alte activităti anexe transporturilor (inclusiv activitatea
agentiilor de bilete) (CAEN J 632);
24. activităti de curier (altele decât cele de postă natională) (CAEN K
6413);
25. radiocomunicatii (CAEN K 643);
26. activităti de radiocomunicatii (CAEN K 6433);
27. închirierea autoturismelor si utilitarelor de capacitate mică (CAEN
M 711);
28. închirierea altor mijloace de transport (CAEN M 712);
29. închirierea masinilor si echipamentelor (CAEN M 713);
30. informatică si activităti conexe (CAEN M 72);.
31. realizarea si furnizarea de programe (CAEN M 7220);
32. activităti de proiectare, urbanism, inginerie si alte servicii
tehnice (CAEN M 742);
33. alte activităti de servicii prestate în principal întreprinderilor
(CAEN M 748);
34. asanarea si îndepărtarea gunoaielor; salubritate si activităti
similare (CAEN R 900);
35. alte activităti de servicii (CAEN R 930).
(3) Societatea comercială va desfăsura, de asemenea, activităti de
import-export pentru toate produsele si serviciile cuprinse în obiectul de
activitate.
CAPITOLUL III
Capitalul social, actiunile
ARTICOLUL 7
Capitalul social
(1) Capitalul social initial este de 56.713.530.000 lei, divizat în
567.135 actiuni nominative în valoare nominală de 100.000 lei fiecare, în
întregime subscrise de actionar, la data de 31 august 2001.
(2) Capitalul social initial, divizat în actiuni nominative de 100.000
lei fiecare, este în întregime subscris de statul român, în calitate de
actionar unic, si este integral vărsat la data constituirii societătii comerciale.
Drepturile statului, în calitate de actionar unic, sunt exercitate de
Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(3) Capitalul social initial este detinut integral de statul român, în
calitate de actionar unic, până la transmiterea actiunilor din proprietatea
statului către terte persoane fizice sau juridice, române ori străine, în
conditiile legii.
ARTICOLUL 8
Reducerea sau majorarea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotărârii adunării
generale extraordinare a actionarilor, în conditiile si cu respectarea
procedurii prevăzute de lege.
ARTICOLUL 9
Actiunile
(1) Actiunile sunt nominative si vor cuprinde toate elementele prevăzute
de lege.
(2) Actiunile vor purta timbrul sec al societătii comerciale si
semnăturile a 2 administratori.
(3) Societatea comercială va tine evidenta actiunilor într-un registru
numerotat, sigilat si parafat de presedintele consiliului de administratie,
care se păstrează la sediul acesteia.
ARTICOLUL 10
Drepturi si obligatii decurgând din actiuni
(1) Fiecare actiune subscrisă si vărsată de actionari, potrivit legii,
conferă acestora dreptul la un vot în adunarea generală a actionarilor, dreptul
de a alege si de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la
distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut si
dispozitiilor legale, respectiv alte drepturi prevăzute în statut.
(2) Detinerea actiunii implică adeziunea de drept la statutul societătii
comerciale.
(3) Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmează actiunile în
cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane.
(4) Obligatiile societătii comerciale sunt garantate cu capitalul social
al acesteia, iar actionarii răspund în limita valorii actiunilor pe care le
detin.
(5) Patrimoniul societătii comerciale nu poate fi grevat de datorii sau
de alte obligatii personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar
poate formula pretentii asupra părtii din profitul societătii comerciale, care
i se va repartiza de către adunarea generală a actionarilor, sau asupra
cotei-părti cuvenite acestuia la lichidarea societătii comerciale, efectuată în
conditiile prezentului statut.
ARTICOLUL 11
Cesiunea actiunilor
(1) Actiunile sunt indivizibile cu privire la societatea comercială,
care nu recunoaste decât un proprietar pentru fiecare actiune.
(2) Cesiunea partială sau totală a actiunilor între actionari sau către
terti se face în conditiile si cu procedura prevăzute de lege.
ARTICOLUL 12
Pierderea actiunilor
(1) În cazul pierderii unor actiuni proprietarul va trebui să anunte
consiliul de administratie si să facă publică pierderea acestora prin presă, în
cel putin două ziare de largă circulatie din localitatea în care se află sediul
societătii comerciale.
(2) După 6 luni actionarul va putea obtine un duplicat al actiunilor
pierdute.
CAPITOLUL IV
Adunarea generală a actionarilor
ARTICOLUL 13
Atributii
(1) Adunările generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare.
(2) Adunarea generală ordinară a actionarilor are următoarele atributii:
a) aprobă structura organizatorică a societătii comerciale si numărul de
posturi, precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si
de productie;
b) alege membrii consiliului de administratie si cenzorii, le stabileste
remuneratia, îi descarcă de activitate si îi revocă;
c) îl descarcă de activitate pe directorul general, care este
presedintele consiliului de administratie;
d) stabileste salarizarea personalului angajat în functie de studii si
de munca efectiv prestată, cu respectarea limitei minime de salarizare
prevăzute de lege;
e) stabileste indemnizatia membrilor consiliului de administratie si a
cenzorilor, în conformitate cu prevederile legii. Pentru perioada în care
statul detine pachetul majoritar de actiuni numirea directorului general si
stabilirea salariului acestuia se fac
de către ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei;
f) aprobă bugetul de venituri si cheltuieli si, după caz, programul de
activitate pe exercitiul financiar următor;
g) se pronuntă asupra gestiunii administratorilor;
h) hotărăste nivelul garantiei cerute administratorilor, în conditiile
legii;
i) hotărăste gajarea, închirierea sau desfiintarea uneia ori mai multor
unităti ale societătii comerciale;
j) examinează, aprobă sau modifică bilantul contabil si contul de profit
si pierderi după analizarea rapoartelor consiliului de administratie si ale
cenzorilor si aprobă repartizarea profitului conform legii;
k) hotărăste cu privire la contractarea de împrumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe; stabileste competentele si nivelul de
contractare a împrumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale si a
garantiilor.
(3) Adunarea generală extraordinară a actionarilor are următoarele
atributii:
a) hotărăste cu privire la constituirea de filiale si la înfiintarea de
sucursale, agentii si de alte asemenea unităti fără personalitate juridică;
b) hotărăste cu privire la majorarea sau reducerea capitalului social
ori la reîntregirea sa;
c) hotărăste cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, la
schimbarea formei juridice a societătii comerciale, precum si la mutarea
sediului;
d) hotărăste cu privire la fuziunea, divizarea, dizolvarea anticipată a societătii comerciale sau la
schimbarea obiectului de activitate al acesteia;
e) analizează rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si
perspectivele societătii comerciale, cu referire la profit si dividende,
pozitia pe piata internă si internatională, nivelul tehnic, calitatea, forta de
muncă, protectia mediului, relatiile cu clientii;
f) hotărăste cu privire la actionarea în justitie a membrilor
consiliului de administratie, a directorului general si a cenzorilor, pentru
pagube pricinuite societătii comerciale;
g) hotărăste emisiunea de obligatiuni, precum si orice altă modificare a
statutului;
h) hotărăste în orice alte probleme privind societatea comercială.
ARTICOLUL 14
Convocarea adunării generale a actionarilor
(1) Adunarea generală a actionarilor se convoacă ori de câte ori va fi
nevoie de presedintele consiliului de administratie sau de vicepresedinte, pe
baza împuternicirii date de presedinte.
(2) Adunările generale ordinare au loc cel putin o data pe an, cel mai
târziu la 3 luni de la încheierea exercitiului financiar, pentru examinarea
bilantului contabil si a contului de profit si pierderi pe anul precedent si
pentru stabilirea programului de activitate si a bugetului de venituri si
cheltuieli pe anul în curs.
(3) Adunările generale extraordinare se convoacă la cererea actionarilor
detinând cel putin o treime din capitalul social, la cererea cenzorilor, precum
si în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2
ani consecutivi, cu exceptia primilor 2 ani de la înfiintarea societătii
comerciale.
(4) Adunarea generală a actionarilor va fi convocată, în conformitate cu
dispozitiile prezentului statut, cu cel putin 15 zile înainte de data
stabilită.
(5) Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
a IV-a, si într-un ziar de largă difuzare din localitatea în care se află
sediul societătii comerciale sau din cea mai apropiată localitate. În perioada
în care statul este actionar unic convocarea adunării generale a actionarilor
se va face prin corespondentă.
(6) Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunării generale a
actionarilor, precum si ordinea de zi, cu indicarea exactă a tuturor
problemelor care vor face obiectul dezbaterilor acesteia.
(7) Când pe ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea
statutului convocarea va trebui să cuprindă textul integral al acestora.
(8) Adunarea generală a actionarilor se întruneste la sediul societătii
comerciale sau în alt loc indicat în convocare.
ARTICOLUL 15
Organizarea adunării generale a actionarilor
(1) Pe toată perioada în care statul este actionar majoritar
reprezentantii statului în adunarea generală a actionarilor sunt în număr de 3,
unul dintre acestia fiind recomandat de
Ministerul Finantelor Publice, si sunt numiti prin ordin al ministrului
lucrărilor publice, transporturilor si locuintei.
(2) Adunarea generală ordinară a actionarilor este constituită valabil
si poate lua hotărâri dacă la prima convocare actionarii prezenti sau
reprezentati detin cel putin două treimi din capitalul social, iar la a doua
convocare, dacă detin cel putin jumătate din capitalul social.
(3) Adunarea generală extraordinară a actionarilor este constituită
valabil si poate lua hotărâri dacă la prima convocare actionarii prezenti sau
reprezentati detin cel putin trei pătrimi din capitalul social, iar la a doua
convocare, dacă detin cel putin jumătate din capitalul social.
(4) Adunarea generală a actionarilor este prezidată de presedintele
consiliului de administratie, iar în lipsa acestuia, de vicepresedinte.
(5) Adunarea generală a actionarilor desemnează 2 secretari care să verifice
lista de prezentă a actionarilor si să întocmească procesul-verbal al adunării
generale a actionarilor.
(6) Procesul-verbal al adunării generale a actionarilor se va scrie
într-un registru sigilat si parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana
care a prezidat sedinta si de secretarul care l-a întocmit.
(7) La sedintele ordinare si extraordinare ale adunării generale a
actionarilor, în care se dezbat probleme privitoare la raporturile de muncă cu
personalul societătii comerciale, pot fi invitati si reprezentantii
sindicatului si/sau reprezentantii salariatilor care nu sunt membri de
sindicat.
ARTICOLUL 16
Exercitarea dreptului de vot în adunarea generală a actionarilor
(1) Hotărârile adunării generale a actionarilor se iau, de regulă, prin
vot deschis.
(2) La propunerea persoanei care prezidează sau a unui grup de actionari
prezenti ori reprezentati, care detin cel putin o pătrime din capitalul social,
se poate decide ca votul să fie secret.
(3) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului
de administratie si a cenzorilor, pentru revocarea lor si pentru luarea
hotărârilor referitoare la răspunderea administratorilor.
(4) Hotărârile luate de adunarea generală a actionarilor în limitele
legii sau ale actului constitutiv sunt obligatorii chiar si pentru actionarii
care nu au luat parte la aceasta sau care au votat împotrivă.
CAPITOLUL V
Administrare
ARTICOLUL 17
Organizare
(1) Societatea comercială este administrată de un consiliu de
administratie compus din 5 membri, dintre care un presedinte. Membrii
consiliului de administratie sunt alesi de adunarea generală a actionarilor pe
o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realesi pe noi perioade de câte 4
ani, si pot avea calitatea de actionar.
(2) Presedintele consiliului de administratie este si directorul general
al societătii comerciale.
(3) Pe toată perioada în care statul este actionar majoritar
reprezentantii statului în consiliul de administratie si presedintele acestuia
sunt numiti prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei. Ministerul Finantelor Publice va recomanda un reprezentant în
consiliul de administratie.
(4) Când se creează un loc vacant în consiliul de administratie adunarea
generală a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul
vacant va fi egală cu perioada care a rămas până la expirarea mandatului
predecesorului său.
(5) La prima sedintă consiliul de administratie alege dintre membrii săi
un presedinte si un vicepresedinte.
(6) Consiliul de administratie se întruneste la sediul societătii
comerciale ori de câte ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a unei
treimi din numărul membrilor săi. Acesta este prezidat de presedinte, iar în
lipsa acestuia, de vicepresedinte. Presedintele numeste un secretar fie dintre
membrii consiliului de administratie, fie din afara acestuia.
(7) Pentru valabilitatea deciziilor este necesară prezenta a cel putin
jumătate din numărul membrilor consiliului de administratie si deciziile se iau
cu majoritatea absolută a membrilor prezenti.
(8) Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de
zi stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte cu cel putin 15 zile
înainte de data sedintei. Acestea se consemnează în procesul-verbal al
sedintei, care se scrie într-un registru sigilat si parafat de presedintele
consiliului de administratie. Procesul-verbal se semnează de persoana care a
prezidat sedinta si de secretar.
(9) Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri
ai săi unele împuterniciri pe probleme limitate si poate recurge la experti
pentru studierea anumitor probleme.
(10) În relatiile cu tertii societatea comercială este reprezentată de presedintele
consiliului de administratie pe baza si în limitele împuternicirilor date de
adunarea generală a actionarilor sau, în lipsa lui, de vicepresedinte. Cel care
reprezintă societatea comercială semnează actele care o angajează fată de
terti.
(11) Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act
care este legat de administrarea societătii comerciale în interesul acesteia,
în limita drepturilor care li se conferă.
(12) Presedintele consiliului de administratie este obligat să pună la dispozitie
actionarilor si cenzorilor, la cererea acestora, toate documentele societătii
comerciale.
(13) Membrii consiliului de administratie răspund individual sau
solidar, după caz, fată de societatea comercială pentru prejudiciile rezultate
din infractiuni sau abateri de la dispozitiile legale, pentru abateri de la
statut sau pentru greseli în administrarea societătii comerciale. În astfel de
situatii ei vor putea fi revocati prin hotărâre a adunării generale a
actionarilor sau prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor
si locuintei, după caz.
(14) Sunt incompatibile cu calitatea de membru în consiliul de
administratie persoanele care, potrivit Legii nr. 31/1990 privind societătile
comerciale, republicată, cu modificările si completările ulterioare, nu pot fi
fondatori, precum si cele care, personal, rudele sau afinii acestora până la
gradul al doilea inclusiv, sunt în acelasi timp patroni sau asociati la
societăti comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care sunt în relatii
comerciale directe.
(15) Nu pot fi directori ai societătii comerciale persoanele care,
potrivit Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, nu pot fi fondatori sau administratori.
ARTICOLUL 18
Atributii
Consiliul de administratie are, în principal, următoarele atributii:
a) angajează si concediază personalul si stabileste salarizarea
personalului angajat, drepturile si obligatiile acestuia, inclusiv ale
directorilor executivi, care nu pot fi membri ai consiliului de administratie;
b) stabileste îndatoririle si responsabilitătile personalului societătii
comerciale pe compartimente;
c) aprobă operatiunile de încasări si plăti, potrivit competentelor
acordate;
d) aprobă operatiunile de cumpărare si vânzare de bunuri, potrivit
competentelor acordate;
e) aprobă încheierea de contracte de închiriere;
f) stabileste tactica si strategia de marketing;
g) aprobă încheierea sau rezilierea contractelor, potrivit competentelor
acordate;
h) supune anual adunării generale a actionarilor, în termen de 60 de
zile de la încheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la
activitatea societătii comerciale, bilantul contabil si contul de profit si
pierderi pe anul precedent, precum si proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli ale acesteia pe anul în curs;
i) supraveghează si coordonează aducerea la îndeplinire a hotărârilor
adunării generale a actionarilor;
j) asigură gestiunea afacerilor societătii comerciale;
k) aprobă structura organizatorică si organigrama societătii comerciale;
l) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a
actionarilor si decide asupra oricăror alte probleme stabilite de lege în
competenta sa.
CAPITOLUL VI
Controlul gestiunii
ARTICOLUL 19
Cenzorii
(1) Gestiunea societătii comerciale este controlată de actionari si de 3
cenzori care trebuie să fie actionari, cu exceptia cenzorilor contabili.
Cenzorii sunt alesi de adunarea generală ordinară a actionarilor. În perioada
în care statul detine cel putin 20% din capitalul social unul dintre cenzori va
fi recomandat de Ministerul Finantelor Publice, conform prevederilor în
vigoare.
(2) Adunarea generală ordinară a actionarilor alege, de asemenea,
acelasi număr de cenzori supleanti care îi vor înlocui pe cenzorii titulari.
(3) Cenzorii si cenzorii supleanti sunt alesi pe o perioadă de 3 ani si
pot fi realesi. Numărul cenzorilor trebuie să fie impar.
(4) Pentru a putea exercita dreptul de control actionarilor li se pot
prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societătii comerciale, la
situatia patrimoniului, a profitului si a pierderilor.
(5) Cenzorii au următoarele atributii principale:
a) în cursul exercitiului financiar verifică gospodărirea mijloacelor
fixe si circulante, portofoliul de efecte, casa si registrele de evidentă
contabilă si informează consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
b) la încheierea exercitiului financiar controlează exactitatea
inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor societătii comerciale, bilantului contabil si
contului de profit si pierderi, prezentând adunării generale a actionarilor un
raport scris. Bilantul contabil si contul de profit si pierderi nu pot fi
aprobate de adunarea generală a actionarilor dacă nu sunt însotite de raportul
cenzorilor;
c) prezintă adunării generale a actionarilor punctul lor de vedere la
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si
a obiectului de activitate ale societătii comerciale;
d) verifică dacă registrele societătii comerciale sunt tinute regulat;
e) constată depunerea regulată a garantiei din partea administratorilor;
f) veghează ca dispozitiile legii si ale actului constitutive să fie
respectate de administratori si de lichidatori.
(6) Cenzorii pot convoca adunarea generală extraordinară a actionarilor,
dacă aceasta nu a fost convocată de consiliul de administratie, în cazul în
care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutivi
sau ori de câte ori consideră necesar pentru alte situatii privind încălcarea
dispozitiilor legale si statutare.
(7) Atributiile, drepturile si obligatiile cenzorilor se completează cu
dispozitiile legale în vigoare.
(8) Cenzorii iau parte la sedintele consiliului de administratie si ale
adunării generale a actionarilor fără drept de vot.
(9) Cenzorii vor trece într-un registru special deliberările lor, precum si constatările făcute în
exercitiul mandatului lor.
(10) Revocarea cenzorilor se poate face numai de adunarea generală a
actionarilor, cu votul cerut la adunările generale extraordinare ale
actionarilor.
(11) Sunt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele prevăzute la
art. 17 alin. (14), precum si cele care sunt rude sau afini până la gradul al
IV-lea ori sotii membrilor consiliului de administratie, cele care primesc sub
orice formă pentru alte functii decât cea de cenzor un salariu sau o
remuneratie de la administrator ori de la societatea comercială.
CAPITOLUL VII
Activitatea
ARTICOLUL 20
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar începe la data de 1 ianuarie si se încheie la data
de 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercitiu financiar începe la data
constituirii societătii comerciale.
ARTICOLUL 21
Personalul
(1) Personalul este încadrat în conditiile legii, pe bază de concurs sau
de examen si/sau prin alte forme de selectie.
(2) Personalul de conducere al societătii comerciale este ales de
adunarea generală a actionarilor.
(3) Restul personalului este angajat de directorul general al societătii
comerciale.
(4) Salarizarea personalului se face conform legislatiei în vigoare.
(5) Plata salariilor, a impozitelor pe acestea si a cotei de asigurări
sociale se face potrivit legii.
(6) Drepturile si obligatiile personalului societătii comerciale sunt
stabilite de consiliul de administratie sau de directorul general al acesteia.
ARTICOLUL 22
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administratie stabileste, în conditiile legii, modul de
amortizare a mijloacelor fixe.
ARTICOLUL 23
Evidenta contabilă si bilantul contabil
(1) Societatea comercială va tine evidenta contabilă în lei, va întocmi
anual bilantul contabil si contul de profit si pierderi, având în vedere
normele metodologice elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
(2) Bilantul contabil si contul de profit si pierderi vor fi publicate
în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform legii.
ARTICOLUL 24
Calculul si repartizarea profitului
(1) Profitul societătii comerciale se stabileste pe baza bilantului
aprobat de adunarea generală a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste
în conditiile legii.
(2) Profitul societătii comerciale rămas după plata impozitului pe
profit se va repartiza conform dispozitiilor legale în vigoare.
(3) Societatea comercială îsi constituie fond de rezervă si alte
fonduri, în conditiile legii.
(4) Plata dividendelor cuvenite se face de către societatea comercială
în conditiile legii, după aprobarea bilantului contabil de către adunarea
generală a actionarilor.
(5) În cazul înregistrării de pierderi adunarea generală a actionarilor
va analiza cauzele si va hotărî în consecintă.
(6) Suportarea pierderilor de către actionari se va face proportional cu
aportul la capitalul social si în limita capitalului social subscris.
ARTICOLUL 25
Registrele
Societatea comercială tine, prin grija administratorilor, registrele
prevăzute de lege.
CAPITOLUL VIII
Schimbarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
ARTICOLUL 26
Schimbarea formei juridice
(1) Adunarea generală extraordinară a actionarilor poate hotărî
schimbarea formei juridice a societătii comerciale.
(2) Noua societate comercială va îndeplini formalitătile legale de
înregistrare si publicitate cerute la înfiintarea societătilor comerciale.
ARTICOLUL 27
Dizolvarea
(1) Următoarele situatii conduc la dizolvarea societătii comerciale:
a) imposibilitatea realizării obiectului de activitate;
b) falimentul;
c) pierderea unei jumătăti din capitalul social, după ce s-a consumat
fondul de rezervă, dacă adunarea generală a actionarilor nu decide completarea
capitalului social sau reducerea lui la suma rămasă;
d) numărul de actionari va fi redus sub 5 o perioadă mai mare de 6 luni;
e) la cererea oricărui actionar, dacă împrejurările de fortă majoră si
consecintele lor durează mai mult de 8 luni, iar adunarea generală a
actionarilor constată că functionarea societătii comerciale nu mai este
posibilă;
f) în orice alte situatii, pe baza hotărârii adunării generale a
actionarilor, luată în unanimitate.
(2) Dizolvarea societătii comerciale trebuie să fie înscrisă în
registrul comertului si publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a
IV-a.
ARTICOLUL 28
Lichidarea
(1) În caz de dizolvare societatea comercială va fi lichidată.
(2) Lichidarea societătii comerciale si repartitia patrimoniului se fac
în conditiile si cu respectarea procedurii prevăzute de lege.
ARTICOLUL 29
Litigii
Pentru solutionarea litigiilor cu alte societăti comerciale se poate
apela si la arbitraj, în conditiile legii.
CAPITOLUL IX
Dispozitii finale
ARTICOLUL 30
Prevederile prezentului statut se completează cu dispozitiile legale
referitoare la societătile comerciale cu capita de stat, ale Legii nr. 31/1990,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, si ale Codului
comercial.
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI
privind
supravegherea pozitiilor valutare ale băncilor
În vederea limitării riscurilor ce pot apărea ca urmare a desfăsurării
operatiunilor valutare de către bănci,
în temeiul prevederilor art. 26 alin. (2) lit. a) si ale art. 50 alin.
(1) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a României, cu
modificările si completările ulterioare, precum si ale art. 38 alin. (1) si ale
art. 45 lit. f) din Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările si completările
ulterioare,
având în vedere prevederile Planului de conturi pentru societătile
bancare si ale normelor metodologice de utilizare a acestuia, aprobate prin
Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, si al guvernatorului Băncii
Nationale a României nr. 1.418/344/1997, cu modificările si completările
ulterioare,
Banca Natională a României emite prezentele norme.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezentele norme reglementează nivelul maxim al pozitiilor
valutare individuale ajustate si al pozitiei valutare totale si se aplică
băncilor persoane juridice române, denumite în continuare bănci.
Art. 2. - (1) În sensul prezentelor norme termenii si expresiile de mai
jos au următoarele semnificatii:
a) pozitia valutară într-o anumită deviză - soldul net al
patrimoniului în deviza respectivă, fiind expresia riscului valutar;
b) pozitia valutară bilantieră într-o anumită deviză – suma
evidentiată în soldul creditor sau debitor al contului 3721 “Pozitie de
schimb”, deschis pe deviza în cauză;
c) pozitia valutară extrabilantieră într-o anumită deviză - suma
evidentiată în soldul creditor sau debitor al contului 9361 l3Pozitie de
schimb”, deschis pe deviza în cauză;
d) pozitia valutară individuală - pozitia valutară lungă sau
pozitia valutară scurtă pe fiecare deviză, în echivalent lei;
e) pozitia valutară individuală ajustată - pozitia valutară
individuală ajustată cu echivalentul în lei actualizat al capitalului social
subscris si vărsat în devize si al primelor de emisiune plătite în devize,
calculat în functie de diferentele de curs valutar aferente disponibilitătilor
în devize repre- zentând aportul la capitalul social si primele de emisiune
plătite în devize;
f) pozitia valutară totală - valoarea cea mai mare, în modul,
dintre totalul pozitiilor valutare individuale ajustate lungi si totalul
pozitiilor valutare individuale ajustate scurte.
(2) Termenul fonduri proprii are semnificatia prevăzută de
Normele Băncii Nationale a României nr. 7/1999 privind fondurile proprii ale
băncilor.
CAPITOLUL II
Supravegherea riscului valutar
SECTIUNEA 1
Supravegherea indicatorilor de pozitie valutară
Art. 3. - Supravegherea riscului valutar se realizează:
a) de bănci, potrivit prevederilor art. 11;
b) de Banca Natională a României, pe baza indicatorilor de pozitie
valutară raportati de bănci, în conformitate cu prezentele norme.
Art. 4. - (1) Băncile vor raporta Băncii Nationale a României nivelul
pozitiilor lor valutare, potrivit formularului “Supravegherea pozitiilor
valutare”, prevăzut în anexa la prezentele norme. Raportările se vor întocmi si
se vor transmite Băncii Nationale a României, după cum urmează:
a) pentru fiecare zi bancară lucrătoare, prin Reteaua de Comunicatii
Interbancare (RCI), în ziua bancară lucrătoare ulterioară datei pentru care
acestea se întocmesc (directorul BC-SYS\APP\SUP). În cazul imposibilitătii transmiterii
datelor prin RCI, băncile urmează să raporteze datele pe suport hârtie
Directiei supraveghere în termen de 3 zile bancare lucrătoare ulterioare datei
pentru care acestea se întocmesc;
b) pentru ultima zi bancară lucrătoare a lunii, pe suport hârtie,
Directiei supraveghere, în termen de 3 zile bancare.lucrătoare ulterioare datei
pentru care acestea se întocmesc.
(2) Formularul de raportare va cuprinde datele referitoare la
activitatea globală a băncii (ansamblul teritoriului national si toate subunitătile
din străinătate ale băncii).
(3) Formularul de raportare se întocmeste pe baza datelor înscrise în
evidenta contabilă si, după caz, în evidenta extracontabilă si se semnează de
către conducătorul băncii mentionat la art. 11 lit. d) si de către seful
compartimentului financiar-contabil.
SECTIUNEA a 2-a
Determinarea indicatorilor de pozitie valutară
Art. 5. - Pozitia valutară într-o anumită deviză se calculează ca sumă
algebrică a pozitiei valutare bilantiere si a pozitiei valutare
extrabilantiere.
Art. 6. - (1) Pozitia valutară într-o anumită deviză este considerată pozitie
valutară lungă atunci când prin însumarea algebrică a elementelor prevăzute
la art. 2 alin. (1) lit. b) si c) se obtine un rezultat pozitiv si pozitie
valutară scurtă atunci când prin însumarea algebrică a acelorasi elemente
se obtine un rezultat negativ.
(2) În scopul determinării pozitiilor valutare pe fiecare deviză
soldurile debitoare ale conturilor mentionate la art. 2 alin. (1) lit. b) si c)
vor fi considerate cu semnul minus (-), iar soldurile creditoare vor fi
considerate cu semnul plus (+).
Art. 7. - Cursurile de schimb care se vor lua în considerare la
determinarea pozitiilor valutare individuale sunt cele prevăzute în lista
comunicată de Banca Natională a României din ziua pentru care se face
raportarea.
Art. 8. - (1) În cazul băncilor cu capital social subscris si vărsat în
devize pozitia valutară individuală aferentă devizei în care a fost subscris si
vărsat capitalul social va fi ajustată cu echivalentul în lei actualizat al
capitalului social subscris si vărsat în devize si al primelor de emisiune
plătite în devize, calculat în functie de diferentele de curs valutar aferente
disponibilitătilor în deviza respective reprezentând aport la capitalul social
si prime de emisiune plătite în devize, care se va lua în considerare cu semnul
minus (-).
(2) Echivalentul în lei actualizat al capitalului social subscris si
vărsat în devize, mentionat la alin. (1), se determină prin însumarea
capitalului social subscris si vărsat în devize, evidentiat în soldul contului
99832 “Capital social subscris si vărsat în devize”, transformat în lei prin
utilizarea cursului de schimb comunicat de Banca Natională a României din data
subscrierii, cu diferentele de curs valutar aferente disponibilitătilor în
devize reprezentând aport la capitalul social, evidentiate în soldul contului
519 “Alte rezerve”, analitic distinct liRezerve din diferente de curs valutar
aferente disponibilitătilor în devize reprezentând aport la capitalul social”,
sau care au fost utilizate la majorarea capitalului social.
(3) Echivalentul în lei actualizat al primelor de emisiune plătite în
devize, mentionat la alin. (1), se determină prin însumarea primelor de
emisiune plătite în devize, evidentiate în soldul contului 9984 l9Prime de
emisiune plătite în devize”, transformate în lei prin utilizarea cursului de
schimb valutar comunicat de Banca Natională a României din data efectuării
plătii, cu diferentele de curs valutar aferente disponibilitătilor în devize
reprezentând prime de emisiune plătite în devize, evidentiate în soldul
contului 519 “Alte rezerve”, analitic distinct “Rezerve din diferente de curs
valutar aferente disponibilitătilor în devize reprezentând prime de emisiune
plătite în devize”, sau care au fost utilizate la majorarea capitalului social.
Art. 9. - (1) În scopul determinării pozitiei valutare totale, sumele
reprezentând pozitii valutare individuale ajustate lungi vor fi considerate cu
semnul plus (+), iar sumele reprezentând pozitii valutare individuale ajustate
scurte vor fi considerate cu semnul minus (-).
(2) Pozitia valutară totală va fi lungă atunci când totalul pozitiilor
valutare individuale ajustate lungi este mai mare decât totalul pozitiilor
valutare individuale ajustate scurte si va fi scurtă atunci când totalul
pozitiilor valutare individuale ajustate scurte este mai mare decât totalul
pozitiilor valutare individuale ajustate lungi.
Art. 10. - La sfârsitul fiecărei zile bancare lucrătoare pozitiile
valutare ale unei bănci sunt supuse următoarelor limitări:
a) maximum 10% din fondurile proprii ale băncii pentru oricare dintre
pozitiile valutare individuale ajustate; si
b) maximum 20% din fondurile proprii ale băncii pentru pozitia valutară
totală.
SECTIUNEA a 3-a
Cerinte de management si control intern
Art. 11. - În vederea limitării riscului valutar băncile au următoarele
obligatii:
a) să dispună de un sistem de evidentă care să permită în permanentă
atât înregistrarea imediată a operatiunilor în devize si calcularea
rezultatelor acestora, cât si determinarea pozitiilor valutare individuale
ajustate si a pozitiei valutare totale;
b) să detină un sistem de supraveghere si de gestiune a riscului valutar
pe bază de norme si proceduri interne, aprobate de consiliul de administratie
al băncii, care să respecte cerintele prezentelor norme si care să urmărească
încadrarea pozitiilor valutare în limitele stabilite la art. 10;
c) să dispună de un sistem de control permanent pentru verificarea
respectării procedurilor interne, necesar în vederea îndeplinirii dispozitiilor
precedente;
d) să desemneze un conducător care să asigure coordonarea permanentă a
activitătii valutare a băncii. În termen de 15 zile de la data intrării în
vigoare a prezentelor norme băncile vor comunica Băncii Nationale a României - Directia
supraveghere identitatea persoanei din conducerea băncii care asigură
coordonarea respectivei activităti. În cazul desemnării unui nou conducător în
calitate de coordonator al acestei activităti băncile vor comunica Băncii
Nationale a României - Directia supraveghere identitatea noii persoane, în
termen de 5 zile de la data desemnării acesteia.
CAPITOLUL III
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 12. - (1) Limitarea prevăzută la art. 10 lit. a) nu se aplică
pozitiilor valutare individuale ajustate, aferente devizelor care intră în
componenta monedei unice europene.
(2) Pozitiile valutare individuale ajustate, prevăzute la alineatul
precedent, participă la constituirea pozitiei valutare individuale ajustate,
aferentă devizei euro. Pozitia valutară individuală ajustată aferentă devizei
euro se calculează ca sumă algebrică a pozitiilor valutare individuale ajustate
pentru euro si pentru devizele care intră în componenta monedei unice europene.
Art. 13. - Nerespectarea de către bănci a prevederilor prezentelor norme
atrage aplicarea sanctiunilor si/sau a măsurilor prevăzute la art. 69 si,
respectiv, la art. 70 din Legea nr. 58/1998.
Art. 14. - (1) Prezentele norme intră în vigoare la data de 1 ianuarie
2002.
(2) Anexa face parte integrantă din prezentele norme.
Art. 15. - La data intrării în vigoare a prezentelor norme se abrogă
Normele Băncii Nationale a României nr. 15 din 24 octombrie 1995 privind
supravegherea pozitiilor valutare ale societătilor bancare, publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 261 din 13 noiembrie 1995, cu
modificările ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE AL BĂNCII NATIONALE A
ROMÂNIEI,
MUGUR ISĂRESCU
Bucuresti, 25
septembrie 2001.
Nr. 4.
BANCA...................................
Data pentru care se
face raportarea ................
Fonduri proprii (mii
lei) ...............................
Deviza |
Elemente luate in calcul |
Pozitia valutara - unitati monetare- |
Cursul in lei |
Pozitia valutara individuala (mii lei) |
Ajustarea capitalului social sa a promelor de emisiune (mii lei) |
Pozitia valutara individuala
adjustata lunga |
Pozitia valutara individuala
adjustata scurta |
Ponderea fata de fondurile proprii |
|||
Pozitia valutara bilantiera (sold cont 3721) - unitati monetare- |
Pozitia valutara extrabilantiera (sold cont 3721) - unitati monetare- |
||||||||||
(+) |
(-) |
(+) |
(-) |
(+/-) |
(+) |
(-) |
(+) |
(-) |
|||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL: |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
NOTĂ:
Următoarele coloane se calculează astfel:
5 = 1 + 2 + 3 + 4
7 = 5 * 6
9 = 7 + 8
10 = 7 + 8
11 = | x | / FP * 100 (în care x este cea mai mare dintre 9 si 10)
Întocmit de ..................................................
Numele si prenumele .................................
Telefon/Interior ............................................
Conducătorul băncii, ....................... numele, prenumele si semnătura) |
Conducătorul Compartimentului financiar-contabil,
.......................................................... (numele, prenumele si semnătura) |